ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 10/12/2013

חוק החברות (תיקון מס' 23), התשע"ד-2013

פרוטוקול

 
PAGE
131
ועדת החוקה, חוק ומשפט
10/12/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 95>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, ז' בטבת התשע"ד (10 בדצמבר 2013), שעה 12:00
סדר-היום
<הצעת חוק החברות (תיקון מס' 23), התשע"ד–2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
אורי מקלב – היו"ר
אברהם מיכאלי

מרב מיכאלי

עדי קול
מוזמנים
>
אביטל שרייבר - עו"ד, סגנית ראש רשות התאגידים, משרד המשפטים

גלי גרוס - יועמ"ש לראש הרשות, רשות התאגידים, משרד המשפטים

לימור תוסייה-כהן - עו"ד, ייעוץ וחקיקה כלכלי פיסקאלי, משרד המשפטים

איריס שטרק - רו"ח, סגנית נשיא, שותפה מנהלת בשטח, לשכת רואי-חשבון בישראל

עדי גרינבאום - יועמ"ש, לשכת רואי-חשבון בישראל

אייל פלטי - עו"ד, נציג לשכת רואי-חשבון בישראל

מרדכי שנבל - נשיא הלשכה, לשכת המבקרים הפנימיים

שלמה ברילנט - מנכ"ל, איגוד מנהלי הישיבות

אלה גור - עו"ד, שותפה, קפלן-אלון-גור משרד עו"ד

אופיר כץ - עו"ד, יו"ר, שתי"ל, מנהיגות אזרחית

איתן צחור - עו"ד, לשכת עורכי-הדין

יהונתן קוליץ - עו"ד, קפלן-אלון-גור משרד עו"ד

מירי סיימונס - עו"ד, משרד עו"ד יהודה רוה ושות'

דוד דהאן - יו"ר ודובר, הארגונים החברתיים
ייעוץ משפטי
תמי סלע
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רכזת בכירה בוועדה
תמי ברנע
רישום פרלמנטרי
רונית יצחק
<הצעת חוק החברות (תיקון מס' 23), התשע"ד–2013>
היו"ר אורי מקלב
אני פותח את הישיבה הנוספת בנושא: חוק החברות (תיקון מס' 22), התשע"ד–2013, חילקנו את זה לכמה פרקים - יש לנו פרק של הפיקוח ופרק של המומחים.
לימור תוסייה-כהן
סעיף.
היו"ר אורי מקלב
סעיף, נכון. חילקנו לעצמנו כאלה פרקים לדיון. אני מבין שיש דיונים בין סגן המשנה ליועץ המשפטי, גם ראיתי אותו בחטף אתמול בכנסת, הוא היה כאן עד מאוחר בנושא חוק הריכוזיות, הייתה לו גם שיחה עם יושב-ראש הוועדה שהוא הקובע ומנחה אותנו, אני רק ממלא את מקומו, אני לא קובע מדיניות משל עצמי. הבנתי שאפילו אולי הייתה אי-הבנה שלא ידברו על הפיקוח, יחזרו לפיקוח, אבל כיוון שייחדנו את הדיון היום גם לאנשים שיודעים, ייחדנו אותו לנושא של המומחים. נדון על מומחים בסעיפים האלה, אין לנו שום בעיה, אתם מספיק מומחים ושולטים בחומר שתדעו לחזור חזרה אחרי זה לנושא של הפיקוח.
תמי סלע
ועל הנושא של החקירה.
היו"ר אורי מקלב
רק אני מקווה שזה לא בגלל איזו אי-ודאות שחלק – השולחן קצת ריק, אני מקווה שכולם יודעים, הרי זה לא - - -
תמי ברנע
יש בעיה היום בכניסה לבניין, פשוט אנשים תקועים ב"פולומבו", יש שם לחץ מטורף היום.
היו"ר אורי מקלב
שמעתי בבוקר, אבל גם עכשיו בשעה שתיים-עשרה? עשו שני ימים מיוחדים.
שלמה ברילנט
הכביש סגור בגלל ההפגנה. כל כביש החניה מהתחלה עד הסוף סגור.
היו"ר אורי מקלב
אה, הכביש סגור? בגלל הפגנה?
שלמה ברילנט
בגלל ההפגנה.
תמי סלע
אה, אז אנשים לא יכולים להיכנס לבניין?
שלמה ברילנט
אי-אפשר, לא נתנו לי להיכנס.
אופיר כץ
יש גם עיכוב גדול מאוד בכניסה עצמה, ואנשים עמדו כחצי שעה בתור בשביל להגיע לעמדה.
היו"ר אורי מקלב
יש שם עומס. יש היום ציון של שני ימים גם יום הנכה ויום זכויות האזרח.
תמי סלע
יום זכויות לאנשים עם מוגבלויות.
היו"ר אורי מקלב
שני נושאים גדולים מאוד ויש כאן הרבה מבקרים, לכן כנראה יש עומס בכניסה ואולי בעקבות כך - -
תמי סלע
יצטרפו אלינו בטח.
היו"ר אורי מקלב
- - שהסדרנים היו כאן עד שלוש לפנות בוקר מינימום, אז אולי זה גם קצת משפיע. אבל אנחנו נצרף אותם, ואם נצטרך לחזור על משהו נהיה גמישים בעניין הזה - כל זמן שזה בעיות טכניות ולא מישהו שסתם איחר. אתם רוצים לפתוח משהו? להגיד על הפרק הזה?
תמי סלע
עדיין אנחנו בנושא של המומחים.
לימור תוסייה-כהן
אנחנו רוצים לומר שהיות שסעיף המומחים - - -
תמי סלע
רק נגיד לסדר שאנחנו מתחילים בסעיף שבהצעת החוק עוסק בדרישת מידע והוא בעצם גם כולל בתוכו את הנושא של הסתייעות במומחים, ויש הצעה לנסח אותו בצורה ששמה את הדגש על ההסתייעות במומחים, הצעה שעדיין לא לכל הנקודות שבה קיבלנו את עמדת הממשלה, זה יעלה פה בדיון. אבל באמת אולי כדאי לשמוע על העיקרון עצמו איך זה עובד, הרי זה עובד היום בצורה מסוימת, איך זה עובד ומה בעצם מנסים לעשות כאן.
לימור תוסייה-כהן
אני רוצה להעיר קודם לפני כן אם אפשר, ברשות היושב-ראש, שהיות שסעיף המומחים הוא נגזרת של סעיף הפיקוח וסמכות המומחים - אי-אפשר לחלוק על זה שהיא נשענת על סמכות הפיקוח ושואבת ממנה. אנחנו מקבלים את הצעתו של היושב-ראש, ונמשיך לדון בסעיף המומחים, אבל סעיף - - -
היו"ר אורי מקלב
נהיה חייבם לחזור לסעיף הפיקוח.
לימור תוסייה-כהן
לסעיף הפיקוח נהיה חייבים לחזור.
היו"ר אורי מקלב
זה מה שרצית להגיד - נהיה חייבים לחזור אליו, בסדר, מאה אחוז. מקובל.
תמי סלע
צריך לומר שהמומחים עובדים גם היום ואין סעיף פיקוח, - -
גלי גרוס
מכוח סעיפים אחרים.
תמי סלע
- - ועדיין מכוח הסמכויות שקיימות לרשם העמותות.
גלי גרוס
אז אסביר.
היו"ר אורי מקלב
תתנו באמת קצת רקע מה יקרה היום, מה אנחנו רוצים.
אופיר כץ
המינוח "מומחים" זה לא בדיוק המינוח הנכון, אבל - - -
היו"ר אורי מקלב
אז מה אתה רוצה? חברות זרות, מה אנחנו רוצים לעשות עם זה.
תמי סלע
נגיע לזה אחר כך, קודם אולי נשמע מה הם אומרים.
היו"ר אורי מקלב
במקרים אחרים אנחנו קוראים את זה – יש לזה מינוחים מקצועיים.
תמי סלע
יש כל מיני: בודק, בודק מקצועי.
אופיר כץ
מומחים הם לא.
גלי גרוס
אנחנו חולקים על זה, אופיר, לא - - -
אופיר כץ
את יכולה לחלוק על זה, אבל אנחנו יודעים שזה ככה.
איתן צחור
אלא אם כן תמנו את אופיר.
היו"ר אורי מקלב
בהשכלה שלהם הם מומחים. הם מומחים בהשכלה.
תמי סלע
זה נחשב לפי התקנות של חובת מכרזים - ראיית חשבון נחשב למומחה לצורך העניין כמו מקצועות אחרים, זה מבחינת המינוח.
היו"ר אורי מקלב
המינוח בהגדרה. בבקשה, גלי.
גלי גרוס
נתחיל ממה שתמי פתחה ואמרה, אז גם היום יש לרשם סמכות מצומצמת יותר ממה שאנחנו רוצים לכלול בהצעת החוק הזאת, לדרוש מידע מהעמותה ולקבל הבהרות ממנה לגבי הדוח הכספי והדוח המילולי, זה סעיף 38א היום לחוק העמותות. ולצורך ביצוע הסמכות שלו לפי הסעיף ההוא וגם לצורך מתן אישור ניהול תקין בהתאם להחלטת הממשלה, כמו שציינתי בדיון הקודם, אנחנו נעזרים ברואי-חשבון, שהם לא עובדי מדינה, שעורכים בעצם את הביקורות בפיקוח וליווי מאוד צמוד של הרשם על ההתנהלות של העמותה - זה דבר קיים.
מעבר לזה, רצינו לחדד ולעגן במפורש את סמכות הפיקוח שלנו כמו שהיא מקובלת לגבי רגולטורים אחרים, שכוללת גם את הכניסה וגם את הסמכות לדרוש מידע לא רק מהעמותה לצורך הבהרות לדוח הכספי ולדוח המילולי כמו שהמצב קיים היום, אלא בכל עניין שנוגע למידע לפי הוראות החוק, וגם לדרוש מידע מכל אדם שיש לו אפשרות לתת לרשם העמותות / הקדשות, לפי העניין, את המידע הרלוונטי לצורך ביצוע הפיקוח על המידע לפי הוראות החוק.
בהמשך לאותו סעיף כללי שגם קיימנו לגביו דיון בשבוע שעבר – אנחנו גם כאן צריכים בשל המגבלות של המערכת, המשאבים, כדי להבטיח פיקוח אפקטיבי, דבר שאיך שאנחנו רואים אותו הוא חובה שלנו כרגולטור במיוחד בתחום הזה – אנחנו גם כאן מבקשים את האפשרות ואת העיגון שלה במפורש בחקיקה של הסתייעות במומחה.
היום המצב הוא – וזה התחבר למצב הקיים, למרות שיש פה איזשהו שינוי והוספה למצב הקיים וגם איזשהו חידוד למצב הקיים. זאת אומרת, צריך להבין שהמצב הקיים נשמר, זה אחד לא בא על חשבון השני, המצב הקיים נשמר ואנחנו פה רוצים לעגן במפורש דברים שמשתלבים לתוך המצב הקיים. ערכנו כמה מכרזים, מכרז לפני מספר שנים ובחרנו - -
אביטל שרייבר
עשרה.
גלי גרוס
- - עשרה משרדים של רואי-חשבון, שעמדו בקריטריונים במומחיות מבחינתנו, וקבענו להם גם הוראות מאוד מאוד מחמירות של ניגוד עניינים וחובת סודיות, והיום כל אחד עובד מול רואה-חשבון מבין עובדי המדינה אצל רשם העמותות - - -
תמי סלע
כל משרד, עשרה אנשים אצלכם - - -
אביטל שרייבר
לא, עשרה משרדים.
גלי גרוס
לא, לא כל משרד. בחלוקה לפי החטיבות אצלנו, כל חטיבה יש לה תחומי פעילות של עמותות - -
אביטל שרייבר
שני רואי-חשבון.
גלי גרוס
- - שהיא אחראית עליהם ושני רואי-חשבון בכל חטיבה עובדים מול רואי-החשבון הבודקים באותו תחום שעליו אחראית החטיבה, מקבלים לידיהם את טיוטת דוחות הבדיקה, עוברים עליהם, מעירים את ההערות שלהם. העמותה גם היום יכולה לפנות ישיבות לרשם העמותות אם יש לה השגות או טענות לגבי העבודה של רואה-החשבון הבודק.

ואנחנו רוצים כאן גם לחדד וגם לעגן וגם להרחיב את הסמכויות הקיימות במובן הזה שיהיה ברור שרשם ההקדשות – לצורך הסמכות שלו לדרוש מידע מהעמותה ומכל אדם אחר שיש לו זיקה לפעילות העמותה – רשאי להסתייע במומחה, כשלמומחה יש גבולות וגדרות לפעילות שלו, שהם כמובן יותר מצומצמים מהסמכות הכללית שממנה הוא שואב את היכולת שלו לבוא ולבצע את הביקורות האלה.
שוב להדגיש – וזה יחודד גם בנוסח ויש גם כמה תיקונים שאני מניחה שנדון עליהם כאן, כי עוד לא הגענו לוועדה עם נוסח מוסכם – צריך להדגיש שהמומחה בשלב הראשון בודק עובדות, הוא מנתח, מסתכל על מסמכים, נפגש גם עם נציגי העמותה, הם מציגים לו את כל המסמכים; בסופו של דבר הוא כותב טיוטה שגם עוברת לעיונינו ואחר כך גם נשלחת לתגובת העמותה; תגובת העמותה משולבת בתוך הטיוטה, וכל החומרים האלה בסופו של דבר מוגשים לרשם העמותות. זה כשלעצמו כשעוד לא עשינו כלום במובן של הפעלת סמכויות רשם העמותות כלפי העמותה, כי אחרי קבלת כל הממצאים האלה מתחיל בדרך כלל איזשהו דין ודברים מול העמותה - התגלו: א', ב', ג' ליקויים, תגובתך הייתה א', ב', ג' לליקויים האלה, אתם צריכים לתקן אותם כדי לקבל אישור ניהול תקין או כדי שלא נפרק את העמותה או כדי לנקוט בסמכות אחרת לפי החוק.
ולכן, צריך להבהיר שהמומחה הזה לא מקבל החלטות מינהליות בכלל, הוא מנתח ממצאים עובדתיים ומסיק מהם מסקנות בהתאם לכללים, כפי שרשם העמותות הנחה אותו, ועל בסיס זה מתפתח בין הרשם ועובדי המדינה מטעם הרשם לבין העמותה איזשהו דיון על תוכנית לתיקון ליקויים - תוכנית מעקב, כן או לא פירוק, כן או לא אי-חידוש או שלילה של אישור ניהול תקין, הכול לפי העניין. כשאי-חידוש השלילה של אישור ניהול תקין זו סמכות יחסית חריגה, אנחנו בדרך כלל לא מגיעים עד לשם, הרבה מאוד פעמים כבר בשלבי הביניים של ההידברות בדרך יש איזושהי הסכמה על תיקון הליקוי הזה, תיקון הליקוי ההוא, וככה מתקדמים הלאה ומביאים בעצם למצב שההתנהלות של העמותה תקינה. אז הסעיף הזה - - -
היו"ר אורי מקלב
לא מתקיים שום דיון בין המומחה לבין העמותה? הם עונים תשובות או שגם מתקיים דיאלוג ביניהם? כי לקבוע את הדברים – האם זה גם קיים כאן? הוא מבקר, הוא עושה, מסיק את המסקנות שהוא שולח, הוא עונה, הוא עולה למעלה.
גלי גרוס
זה שיתוף פעולה.
אביטל שרייבר
אחדד, אענה גם לזה ואדגיש גם עוד כמה דברים בהמשך למה שגלי אמרה. מרבית הביקורות אצלנו יוצאות מנקודת מבט של שימוש בכספי העמותה לקידום מטרותיה, ולכן ההכשרה הרלוונטית שנדרשת לצורך ביצוע הביקורות זה רואה-חשבון, כמובן שיש גם היבטים משפטיים בביקורת. אם הביקורת עיקרה היבטים משפטיים – זה מקרים שהם יחסית חריגים, כי לרוב נקודתית בהקשרים המשפטיים אנחנו מטפלים ישירות – אבל אם יש ביקורת שעיקרה היבטים משפטיים אנחנו ממנים עורך-דין לביצוע הביקורת. בכל מקרה, גם הביקורות שנערכות על-ידי רואה-החשבון עוברות בכל הנקודות המשפטיות עיניים של עורך-דין פנימי אצלנו כשההמלצה היא המלצה קיצונית, שזו לא ההמלצה הרגילה לפרק את העמותה, זה עובר עיניים של שני עורכי-דין בכירים אצלנו, לפחות שניים, ולאחר שגם יוצא דוח סופי העמותה לא מוגשת מיידית לפירוק, כי היא תמיד יכולה להגיב לדוח הביקורת הסופי בכל מקרה ואנחנו בוחנים שוב; אנחנו בוחנים הפעם, לא רואה-החשבון הבודק; וגם אחרי זה נשלחת אליה התראה לפני פירוק במקרה שגם אחרי בעצם שני השימועים שנעשו לה ניתן לה בעצם שימוע נוסף, שהוא מכתב ההתראה לפני פירוק. שני השלבים האחרונים במצבים האלה הם שלבים שנעשים פנימית בתוך היחידה.

לגבי הבדיקה עצמה - לעמותה יש את פרטי רואה-החשבון הבודק, ואם שולחים מסמכים מהעמותה ורוצים לתת הבהרות גם בעל-פה, הם מתקשרת למשרד רואה-החשבון הבודק והוא מונחה בכל מה שקשור להסברים עד לשלב הטיוטה, הוא מנהל דיאלוג אתם כשבמפרט של הביקורת מובנית פגישה שלו במשרדי העמותה. זאת אומרת, הוא מתאם אתם פגישה, הוא מגיע, הם יכולים להראות לו במהלך הפגישה הזאת את החומרים עצמם.
במקרה שמדובר במסקנות על פעילות מאוד בעייתית של העמותה ומהעמותה מבקשים להיפגש גם אתנו, גם אז במקרים האלה אנחנו הרבה פעמים מוצאים לנכון לקיים גם פגישה אצלנו נוסף על הפגישה שנערכה עם רואה-החשבון. בוודאי שתיערך פגישה אם המסקנות קיצוניות לכיוון של פירוק ומהעמותה מבקשים להיפגש ולהבהיר את הדברים גם בעל-פה.
תמי סלע
אני רוצה לשאול שאלה מקדמית, כי בעצם הגורמים האלה, המשרדים הם זרוע ארוכה של הרשם, מבצעים חלק מסמכויות הפיקוח, סמכויות שלטוניות. אני חושבת שמוסכם פה על רוב היושבים לפחות שברירת המחדל או דרך המלך היא שעובדי מדינה, עובדי ציבור יבצעו, למה בעצם זאת הדרך שנבחרה ולמה אותה רוצים לעגן ולא בעצם לעשות את זה באמצעות עובדים של רשם העמותות ורשות התאגידים?
אביטל שרייבר
מדובר בהיקפים – וגם בעניין זה יש טענות כלפינו מכיוונים אחרים של מבקר המדינה ואחרים – נכון להיום מדובר בהיקפים של כ-300 ביקורות עומק לשנה, כשכל ביקורת מינימום השעות שלה זה כ-50 שעות של ביקורת, כשמדובר בעמותות גדולות אז ההיקפים הרבה יותר גדולים. זאת אומרת שבסך הכול מדובר בהרבה מאוד שעות ביקורת של רואה-חשבון. אנחנו מעסיקים נכון להיום שישה רואה-חשבון בתוך החטיבות, הם מטפלים לא רק בליווי ביקורות עומק, הם מטפלים גם בליווי תוכניות לתיקון ליקויים - הם מטפלים בליווי של מאות תוכניות לתיקון ליקויים בשנה, הם מטפלים גם בכל הנושא של הוצאת אישורי ניהול תקין - כשזה למעלה מ-10,000 בשנה, הם עוברים על כל הדוחות הכספיים.
תמי סלע
זה רואה-החשבון שאצלכם?
אביטל שרייבר
הפנימיים.
תמי סלע
כמה אמרת שיש היום?
אביטל שרייבר
שישה רואה-חשבון בתוך שלוש החטיבות שמטפלות בפיקוח על כל העמותות, על כ-15,000 עמותות פעילות. כדי לבצע את הביקורת פנימית היה צריך להקים מערך הרבה יותר גדול מהמערך הקיים היום, הוא פי כמה - - -
תמי סלע
כן, זה ברור, גם להם משלמים כסף. זאת אומרת, גם למכרזים משלמים כסף על זה.
אביטל שרייבר
כמובן שהיינו מעדיפים שיהיה לנו מערך פיקוח פנימי, אבל כמו שאנחנו יודעים - לקבל תקנים בשירות המדינה זה דבר מאוד מאוד מאוד קשה. גם התקנים האלה שקיימים אצלנו היום זה אחרי הרבה מלחמות ורק עכשיו סיימנו לאייש אותם, גם עדיין לא סופית, זה תקנים שקיבלנו בעקבות שינוי ארגוני שעשינו לפני שנה, קיבלנו עוד שני תקנים של רואי-חשבון, ורק עכשיו איישנו אותם, וגם אצלם העבודה הרבה מעבר לכוח-האדם הקיים. אז ככה שכמובן שגם אנחנו היינו שמחים, אבל מדובר באמת בהיקף מאוד גדול ובמשהו שאין לנו את הכלים נכון להיום לבצע.
היו"ר אורי מקלב
יש לכם איזו הבטחה להגדיל את המספר הזה אחרי החוק הזה או שאין קשר בין הדברים?
אביטל שרייבר
אני לא מאמינה. תראה, נכון להיום אין ראש רשות שמונה, אז זה בעצם התפקיד שלו לטפל בעניינים האלה, אבל ראש הרשות הקודם עורך-דין אלון בכר, שעזב לפני מספר חודשים, הצליח להשיג הרבה מאוד תקנים לכלל רשות התאגידים. ועדיין גם את כל ההיקפים שהוא הצליח להשיג יש קושי לקבל נכון להיום, כי יש כל מיני הקפאות וענייני תקציב לשירות המדינה, גם הם לא מספקים לנושא הזה, זה משהו שהוא בהיקפים אחרים לגמרי. אם הוועדה פה יכולה לעזור לנו לקבל תקנים נשמח מאוד, אבל בכוחותינו זה כנראה לא יקרה.
היו"ר אורי מקלב
תלוי מה יהיו תוצאות החוק. רבותי, אני באמת - - -
מרדכי שנבל
מה שאת אומרת – זה לא פתרון בגלל שאין תקציב.
היו"ר אורי מקלב
אדוני, סליחה, עם כל הכבוד, אין לך רשות דיבור. סיימנו כאן, הם הציגו הצגה מקדמית על שלושת הסעיפים האלה שאנחנו רוצים היום לדון בהם שהם על המומחים, ניתן לכולם להתייחס לא רק לסעיפים אלא באופן כללי כל אחד איך שהוא חושב.

אם אשקף את מה שאמרתם, כדי לתעל את הדיון שהוא יהיה ממוקד, אנחנו מדברים בשלושה היבטים, על שלושה דברים: קודם כול את הסמכות שיש לרשם העמותות, ההקדשות לקביעה או למנות מומחים, והחובה שלו גם כמובן בהכשרה שלהם והסמכויות והחובות של הרשם עצמו במינוי; לאחר מכן אנחנו דנים גם בנושא של דרך הבחירה - איך, מכרז ולא מכרז, איך אנחנו וכמה זמן, שזה גם סעיף בתוך הדיונים היום. ואינטרסים שכלולים בתוך הנושא הזה, ניגוד אינטרסים של אותם מומחים, שזו לפי דעתי נקודה מאוד מאוד חשובה לא רק לנו, גם כלפי אלה שנבדקים - כל הזמן יש להם את ההרגשה שבעצם אותו רואה-חשבון שבודק אותו, הוא יודע שהוא רואה-חשבון של העמותה שמקבילה לו, אז לא כל כך מסתדר להם איך זה רואה-חשבון שעובדים באזרחי כל כך צמוד אליהם בנושאים האלה, ויכול להיות שהוא אפילו פעם היה שלהם, או הייתה להם אפשרות והם קרובים אליו, ופתאום הוא זה המומחה שבודק אותם בדיקת עומק. בעניין הזה - - -
גלי גרוס
זה לא קיים היום, זה השתנה לגמרי. היום מי שעושה עבורנו ביקורת לא יכול לייצג אף עמותה בתקופה שהוא עושה את זה וגם אחרי.
איריס שטרק
לפרק זמן די ארוך, הגבלה די מהותית.
תמי סלע
אבל איך מפקחים על זה שזה באמת מתקיים? כי נגיע גם לסעיפים, אבל נגיד מצטרף רואה-חשבון חדש למשרד.
אופיר כץ
חדר ליד.
היו"ר אורי מקלב
מדובר על רואה-חשבון, לא על משרד רואה-חשבון. במשרד עצמו יכולים להיות כאלה שכן פועלים בנושא עמותות.
איריס שטרק
בהחלט כן.
היו"ר אורי מקלב
כשהם מגישים מכרז הם מגישים חשבון פרטי והוא לא מגיש אותו כמשרד.
אביטל שרייבר
נתנו מגבלות על המשרד, המשרד זה כל רואי-החשבון שעובדים בו והצוות שעובד בו, ובמכרז האחרון שהסתיים לפני כשנתיים קבענו הוראות – בגלל טענות מהסוג הזה ששמענו בעבר על רואי-חשבון בודקים – קבענו מגבלות שבעקבותיהם נציגי לשכת רואי-החשבון נפגשו אתנו מספר פעמים כי הם חשבו שזה מגבלות נוקשות מדי בהקשר של ניגוד עניינים, ובכל זאת השארנו את המגבלות האלה, ואיריס יכולה לאשר שחלק ממשרדי רואי-החשבון לא הגישו מועמדות מכיוון שהם לא יכלו לעמוד במגבלות האלה. דרשנו מהמשרדים שלא יקבלו לקוחות חדשים שהם מלכ"רים, ושבכל מקרה הלקוחות הקודמים לא יעלו על 50% מהפעילות של המשרד כולו. זו עמדת לשכת רואי-החשבון.
איריס שטרק
תנאים דרקוניים.
היו"ר אורי מקלב
איריס, בחלק הזה ודאי תדעי לייצג את רואי-החשבון אולי אפילו הפוך, אבל אני לא סתם אומר את זה מכיוון שממה ששמעתי, שחלק מאותן עמותות רוצות להגיש - אם אתה בודק שיהיה לו משהו מעין אותו פקיד עובד ציבור, אנחנו יודעים שחלק מהכוח שיש לעובד ציבור – אנחנו רוצים להישאר עם עובדי ציבור, כפי שתמי אמרה – זה בגלל הנקיות שלהם, בגלל שאנחנו יוצאים מנקודת הנחה שלעובד ציבור אין אינטרס בתוך העניין, הוא עובד ציבור, יש לו כללים ברורים והוא רוצה לעבוד לפי זה, אין לו שום עניין רק משהו בתוך העניין הזה מבפנים או רק מבחוץ הוא מפקח. ולכן יש לזה חשיבות, אבל את יכולה למנוע מרואה-חשבון שמייעץ לעמותה - הוא לא מייצג אותה - אבל הוא מייעץ כשמצד שני הוא יכול להיות בסביבה של מבקר כזה או עוד מעט הוא יכול להיות אחד שיבדוק עמותה בבדיקת עומק. אתן לכם לדבר.
איריס שטרק
בסדר.
היו"ר אורי מקלב
פשוט אני רוצה לכוון על מה אנחנו רוצים לדבר, אנחנו לא מדברים על הכול, אנחנו מדברים על הדברים האלה, על הסמכות של המומחים, על דרך הבחירה, על ניגוד אינטרסים והכוח שיש להם ודרישות המידע שיש וזכות הערר שיש לעמותה.
תמי סלע
אז אולי את ההערות הספציפיות נשמע אגב הסעיפים, רק אם יש משהו ברמה העקרונית, ואז נתחיל.
היו"ר אורי מקלב
רק ברמה העקרונית של הדברים האלה, אנחנו תמיד עושים מסביב לשולחן, נתחיל גם הפעם ככה ונעבור אליכם. אז, בבקשה.
שלמה ברילנט
אני רוצה להגיד ברמקול ברמה העקרונית כמה דברים. אנחנו מייצגים למעלה מ-2,000 עמותות שקשורות אלינו שעוסקות בנושאי חינוך בעיקר. קודם כול חשוב לציין שהמרחק הגדול, וזה עולה כל הזמן בדיונים וחשוב לציין את זה, כשאתה עובד מול רשם העמותות האמת שהיחס של רשם העמותות לעמותות בנושא הבקרה שונה לגמרי ממה שקורה בחשב הכללי.
היו"ר אורי מקלב
לטובה?
שלמה ברילנט
לטובה, כן, אני אומר מפורש. אני רוצה לתת דוגמה היום מהבוקר מהחשב הכללי. עמותה שקיבלה ביקורת, קיבלה את זה יום לפני סוכות מהחשב הכללי, לא מרשם העמותות, קיבלה להגיש חומר, כמובן שאמרו בעמותה: סוכות לא עובדים, אחרי סוכות, ביקשו שתי דחיות, לגיטימי. ארגנו חומרים, היה קושי כזה, קושי כזה, ואז באו לרואה-החשבון המלווה שאמור לעשות את הבקרה והביאו לו את החומר. אמרו לו: תראה, חסרים פה שני ניירות, אני כבר אומר לך מראש ואשלים את זה. הוא אמר לו: תשמע, אין בעיה, אגיש לך מכתב חוסרים פעם שנייה, מי שרואה-חשבון מכיר את זה, ותשלים לי את זה בסיבוב השני.

הבוקר עבר כסף מאותו משרד ממשלתי, אין כסף. אתה מתקשר למשרד הממשלתי: למה לא קיבלת כסף? הוא אומר: תראה, אתה חסום. שואל: למה אתה חסום? יש פרוטוקול ועדה, חסמו אותך.

אני מדבר על זה שהגישו מהעמותה את החומר ב-10 בנובמבר, אנחנו אוחזים היום ב-10 בדצמבר, הבן-אדם לא קיבל מכתב, לא מרואה-החשבון, לא מהמשרד הממשלתי, לא ממשרד האוצר, לא מאף אחד - לא הגשת שני ניירות, אז קודם כל סוגרים.

מה שאני רוצה להגיד בזה - דבר אחד, אני מאוד מקבל את זה שהיום אלה שעובדים ברשם העמותות הם אנשים שמבינים את הצורך לעבוד בהגינות, הבעיה שרק הם לא חתמו על בלעדיות לעבוד בחוק הזה לכל החיים. ומכיוון שכך, אנחנו צריכים להתייחס – אם יש לנו מקבילה מחשב כללי – מהעמותה פנו אלינו לעזרה, התקשרנו למשרד ממשלתי: למה לא שלחתם שימוע לעמותה? והתשובה הייתה: מה נראה לך, שלכל עמותה עכשיו אשלח מכתב לתת תגובה? רואה-החשבון אמר שאתה לא משתף פעולה, גמרנו, סוגרים את השלטר, אה, יש משכורות, אה, יש אנשים שצריכים לקבל כסף, זה לא משנה. לכן העמדה שלי, שאנחנו מאוד מאוד מכבדים את רשם העמותות שבאמת הם באים לקראת, אבל החוק הוא חוק שלא משנה מי יעמוד מאחוריו מחר בבוקר - דבר אחד.
דבר שני, מכיוון שכללי ניהול תקין לא בחוק ולא בתקנות ולא בכלום, אז אומנם לא הייתי בדיון, אבל הקשבתי דרך האינטרנט לדיון הקודם כשגלי הסבירה שבעצם הבדיקה תהיה לפי מה שמותר בחוק. אבל השאלה פה, וזה קצת התברר לי אחרי זה, הפרשנות מה זה החוק. ואני מבין שהפרשנות של רשם העמותות, אלא אם היא תתקן אותי - -
היו"ר אורי מקלב
כל החוברת.
שלמה ברילנט
- - שכל החוברת בעצם - - -
גלי גרוס
לא כל החוברת, 90% אמרתי.
היו"ר אורי מקלב
באינטרנט לא הביאו את זה, אבל גלי אמרה פה שכל החוברת היא פרשנות שלכם, שזה בעצם הפרשנות של החוק עצמו ושהסעיפים - - -
שלמה ברילנט
90%. אז בסופו של דבר זו פרשנות נורא נורא מורחבת ונורא נורא כוללנית. עכשיו אני לא נכנס אם זה כולל - - -
היו"ר אורי מקלב
אתה יכול להביא דוגמה, אתה שמייצג עמותות, איפה הקשיים בעניין ביקורת העומק, איפה הוויכוחים שלכם בעניין הזה, על מה יש לכם חילוקי דעות? המסמך הזה, דרישות שאתם לא - - -
שלמה ברילנט
הבעיה בביקורת עומק – אין חילוקי דעות, לא, אין ויכוח על הדרישות, הדרישות של רשם העמותות מקובלות. ברמה עקרונית יש ויכוחים על דברים עקרוניים, אבל אין לנו פה משהו – רואה-החשבון בא לבדוק את מה שרשם העמותות אמר, הבעיה האמיתית שיש לו כמעט סמכות בלעדית לעשות דברים. אני יכול לתת דוגמה, לא ארצה להיכנס לשמות של עמותות, אבל עמותה שקיבלה הוראה של רואה-החשבון לפרק עמותת בת, הגישו בקשה לפרק את העמותה שהייתה צד קשור. רואה-החשבון אומר לו: תפרק את זה. הוא לא יכול לפרק את זה בגלל שהוא לא צד בעמותה השנייה, אז הוא דאג ולחץ. אם אתה בא לרשם העמותות, רשם העמותות הבין את זה, נכון, אין קשר, אבל כשאתה בא מול רואה-חשבון חיצוני הוא דרקוני, הוא בא ואומר לך: תקשיב, אותי לא מעניין, לא פירקת, אתה מבחינתי לא עמדת ביעדים.
היו"ר אורי מקלב
למה דרש ממך לפרק את זה?
שלמה ברילנט
כי אלה היו עמותות שהיו קשורות אחת לשנייה ועשו איזו תוכנית הבראה.
היו"ר אורי מקלב
אבל אין השפעה.
שלמה ברילנט
כן, רצה שלא תהיה השפעה ובאמת אין השפעה היום, אבל הוא דרש את הפירוק. הפוך, במקרה בדוגמה זו דווקא עובד רשם העמותות היה מאוד הגיוני והבין את הסיטואציה, אבל רואה-החשבון החיצוני הוא בעצם לא פקיד מדינה, הוא פועל ואם הוא חשב ככה, אז קודם כל הוא כותב, אתה עכשיו צריך להתמודד עם מה שהוא כותב ולהתווכח אתו, בינתיים יכולים לסגור אותך, בינתיים חוסמים אותך, בינתיים עוצרים לך תקצוב ואין לך כמעט שליטה על זה. כשפניתי היום לרואה-החשבון: למה חסמת? הוא אומר לך: תקשיב, אבדוק את זה. בינתיים זה חסום, לך תעבור ועדות תמיכות, עשרה דברים ואין כלום.
גלי גרוס
אנחנו לא מעכבים אישור ניהול תקין.
שלמה ברילנט
לא דיברתי על רשם העמותות. אמרתי שכרגע היום אתם פועלים בהגינות, אבל את לא חתמת קבע.
היו"ר אורי מקלב
הוא אומר שנותנים סמכות. כשנותנים סמכות למומחה, הוא מחליט החלטות ואחרי זה הסיכומים שלו והמסקנות שלו זה לאור הדברים שיכול להיות שאם היית מול רשם העמותות הוא כן מבין את זה והוא לא מסתכל על זה - כן פירקת לא פירקת, הוא מבין שזו יכולה להיות דרישה טובה, אבל לא בזה אעצור לך את התקציב ובזה אבטל לך - - -
גלי גרוס
ולכן חשוב כן להבין שאם רוצים שזה גם יעוגן כאן במפורש, אז אפשר גם את זה. הביקורת כשלעצמה רצה. זאת אומרת, זה לא שלרואה-החשבון יש איזושהי סמכות עכשיו לשלול אישור ניהול תקין או לא לשלול אישור ניהול תקין, אנחנו מחכים עד לבירור העובדות, ואז מי שנוקט בפעולות ומי שמחליט - - -
שלמה ברילנט
זה רצון טוב שלכם.
גלי גרוס
לא, מי שמחליט ומי שנוקט בפעולות זה תמיד אנחנו.
היו"ר אורי מקלב
זה נמצא בחוק פה?
שלמה ברילנט
גלי, את צודקת, אבל זה רצון טוב שלכם.
גלי גרוס
רואה-החשבון לא יכול לשלול, זה בלתי אפשרי.
שלמה ברילנט
אם הייתם רוצים לעבוד בדיוק כמו החשב הכללי ולהגיד: קודם כל הוא אמר אז אני חוסם ואחרי זה תברר, זה לא מעוגן בחוק, אז יכולתם לעשות הפוך. זאת אומרת, אמרתי במפורש, כרגע רשם העמותות פשוט מתייחס לזה ככה.
היו"ר אורי מקלב
מר ברילנט, בסעיף בהצעת הוועדה בכל אופן יש התייחסות לדברים שאמרת, ורק אקריא לך את השורה הזאת: "מומחה אינו רשאי לקבל החלטות הכרוכות בהפעלת שיקול דעת מהותי שניתן לרשם ההקדשות לפי דין." דהיינו, להפסיק פעילות או לא לתת לו העברת כספים לא תהיה למומחה, הוא יכול להעביר את זה לרשם העמותות שיצטרך לקבל החלטה בעקבות כך שהעמותה לא פירקה את העמותה השנייה, אבל את ההחלטה לא יקבל – בשונה אולי מהחשב - - -
שלמה ברילנט
גם בחשב הכללי, בסוף ההחלטה היא של החשב הכללי. כל השאלה איך היחס של המשרד הממשלתי לאמון במה שרואה-החשבון כתב. ברשם העמותות נותנים לך את הזכות להתגונן, במוסדות אחרים אם הוא כתב זו בעצם מגילת העצמאות ואסור להתווכח עליה. וברגע שזה בסמכות בחוק, אתה בעצם לא יכול להתקדם הלאה.
היו"ר אורי מקלב
הבנתי, אבל אני אומר לחברי הוועדה, אני אומר גם ליועצת המשפטית, מה שאמרו כאן בכל אופן הציף פה איזה נושא – ואנחנו גם בחוק לא נותנים לזה שום מענה – הוא יכול לקבל את ההחלטות בלי שהוא בכלל מיידע. גם אם זו סמכות, אף אחד לא יידע את אותה עמותה שהיא עומדת לפני – בעקבות אי-הגשה או הגשה – הפסקת הפעילות או סגירת איך קראת לזה? "הורדת השלטר", שיפסיקו לה את התקצוב שזה כל כך קריטי בעמותות חינוך, שזה לא איזה תקציב תמיכה אלא זו הפעילות השוטפת של העמותה, זה תשלום המשכורות.
אני גם מציע שאם יש עוד דברים, אם זה לא משהו כללי, אז תוך כדי דיון כדי שנוכל – יש לך עוד נקודה אחת?
תמי סלע
ואפשר גם באמת אגב הסעיפים.
שלמה ברילנט
יש עוד כמה סעיפים.
היו"ר אורי מקלב
בתוך הסעיפים דיון - - -, הדיון עכשיו זה רק כללי. מה שאמרת עכשיו מאפיין משהו מקדמי.
שלמה ברילנט
משהו מקדמי שבעצם בא ואומר – אני רוצה רק לסיכום – שאנחנו לא מתווכחים עם זה שצריך ביקורת וצריך הכול וזה בסדר גמור, רק צריכים לראות איך מעגנים את זה בצורה כזאת שזכות השימוע של העמותה, לאחר שרואה-החשבון כתב את מה שהוא כתב ואת כל הדברים האלה, מעוגנים בחוק ולא בעצם - - -
תמי סלע
את זה דווקא כתבנו במפורש, אז נגיע לסעיף הזה ואפשר - - -
שלמה ברילנט
בסדר גמור, אני לא משפטן, שזה יהיה מעוגן בצורה כזאת שלא תהיה פרצה.
היו"ר אורי מקלב
השאלה שלי חשובה כאינפורמציה כדי להשכיל יותר - מתוך 2,000 העמותות שאתה מייצג, כמה הן מעל 10 מיליון וכמה מתחת שאבין.
שלמה ברילנט
די הרבה מעל 10 מיליון מכיוון שהרבה מהסעיפים, אני לא יודע להגיד במספרים, אבל הרבה מאוד, בגלל שברגע שעמותה נניח עושה חינוך מיוחד שהתקצוב של המדינה גבוה מאוד או שזו עמותה שמחלקת מלגות או דברים כאלה, אז ככל שיש לו הרבה תלמידים, מה שנקרא "ישיבה", הוא מקבל הרבה כסף, אז לפעמים המאפיינים שלו נורא נורא פשוטים, הם לא מורכבים, - -
היו"ר אורי מקלב
אבל הגודל לא.
שלמה ברילנט
- - אבל הגודל של התמיכה של משרד ממשלתי היא גבוהה מאוד בגלל שהוא בעצם עושה פעולה אחת. הוא לא מורכב - - -
היו"ר אורי מקלב
זו יכולה להיות עמותה לא מורכבת, אבל בכל אופן נפח הפעילות שלה גבוה.
שלמה ברילנט
נכון. כשיש לך 15 זה היה הרבה יותר הגיוני מעשרה בנקודה הזאת.
היו"ר אורי מקלב
תודה. מר אופיר כץ, עורך-דין אופיר כץ, בבקשה.
אופיר כץ
צהרים טובים, אני נאלץ במידה מסוימת לחזור לדיון שהיה בישיבה הקודמת, ודאי בהקשר של המומחים. כמו שגלי אמרה בהגינותה פה - מה קורה בסוף ביקורת עומק כזאת? כותב המבקר: אלה הליקויים, - -
היו"ר אורי מקלב
המומחה.
אופיר כץ
- - אני ממליץ שלא לתת אישור על ניהול תקין עד שיתוקנו הדברים האלה והאלה. במילים אחרות - מה שבודקים, החלק הארי זה נושאים של ניהול תקין, והניהול התקין, אני אומר את זה בפעם השלישית, איננו דין במדינת ישראל, זו הפרשנות של רשם העמותות. אי-אפשר לתת עכשיו בחוק סמכויות למומחה לפעול לפי הוראות חוק זה כשניהול תקין איננו דין. מה שהם עושים, הם למעשה משתמשים בסמכויות חוקיות לבצע בדיקה שהיא בדיקה שהיא לא חוק, היא לא חיקוק, היא לא תקנות, היא לא כלום. זה לא יכול להיות שהוא - - -
היו"ר אורי מקלב
עורך-דין כץ, אתה יכול לתת לנו דוגמה מתוך הרשימה של הדרישות שלהם בניהול תקין שהיית חושב שאם היינו עכשיו מחוקקים את החוק היית אומר: היא דרישה דרקונית, היא דרישה לא סבירה, שנדע גם איפה הפערים בין זה – פורמלית אתה צודק, פורמלית ניהול תקין אין, אבל שנדע גם בנראות - האם יש משהו בדרישה, איזה אחת מהדרישות בבדיקות עומק בניהול תקין שאתה יכול להגיד: תשמע, למשל אם הייתם דנים עכשיו בוועדה בחוק על זה, הייתי אומר לכם: אסור לכם בכלל לקבל את הדרישה הזאת, תביא דוגמה אחת. כששלמה אמר לפני דקה: אין לי טענות על הנושא של הדרישות, אני רק על הסמכות ושהדרך תהיה דרך נכונה.
אופיר כץ
אתן דוגמה, בעולם המודרני מתעסקים בכרטיסי אשראי. הרבה מאוד שנים אי-אפשר היה להתעסק עם כרטיסי אשראי בכלל. היום יש איזשהו הליך שרשם העמותות אמר: עד כאן אני יכול, מרשה להתעסק עם כרטיסי אשראי.
היו"ר אורי מקלב
במקרה אני מכיר את הנושא הזה, דנו בוועדה לפניות הציבור פעם בעניין הזה, לכן אני יודע, נסיעות לחוץ-לארץ ועוד דברים שכאלה שמנהל העמותה נוסע – הבעיה היא שאין שתי חתימות, זו הבעיה, שאין אפשרות לשתי חתימות.
שלמה ברילנט
אבל החוק לא מחייב שני מורשי חתימה.
אופיר כץ
בוא נתחיל מזה שהחוק לא מחייב שתי חתימות.
גלי גרוס
וזה באמת לא חוק שאנחנו מדברים עליו כרגע, זו דרישה שנובעת אך ורק מכללי ניהול תקין ולא - - -
איתן צחור
זה מה שהוא אומר.
אופיר כץ
אז זה בדיוק מה שאני אומר, היא הנותנת.
היו"ר אורי מקלב
אם הביקורת תראה – אני לא רוצה "ביקורת", המומחה, המומחה, אנחנו לא רוצים לפגוע במרדכי - - -
אופיר כץ
שחתם אחד אחד – איך הוא יבדוק שחתם?
היו"ר אורי מקלב
הוא יראה שהעמותה בכל אופן הנפיקה כרטיס אשראי ובכל אופן הוא יראה חיובים, הוא יעשה בדיקת עומק, והוא יראה בחיובים של כרטיס האשראי, ואז הוא בעצם יראה שלעמותה יש כרטיס אשראי שהיא הנפיקה שלא כחוק או משתמשים בו שלא כפי שהוא.
אופיר כץ
אין "שלא כחוק", יש "שלא בהתאם לכללי ניהול תקין", וזה לא חוק.
גלי גרוס
אבל אופיר, לא היית בדיון הקודם, עניתי לטענות שהעלית – אז כבר יצאת מהדיון אז אני לא יודעת אם הצלחת לראות – אמרתי מראש, החלטת הממשלה שהסמיכה את רשם העמותות לתת ניהול תקין כללה שני סעיפים שאותם רשם העמותות צריך לבדוק: א. האם העמותה עומדת בדרישות החוק. ב. האם כל נכסיה משמשים לקידום מטרותיה. הסעיף השני יכול לכלול לצורך אישור ניהול תקין, ואישור ניהול תקין בלבד, לצורך כל מה שצריך אישור ניהול תקין. הוא כן יכול לכלול דרישות שנועדו להבטיח שנכסי העמותה משמשים לקידום מטרותיה, והדרישה של שני מורשי חתימה - -
אופיר כץ
אבל זה לא נכון.
גלי גרוס
- - שממנה נובעת גם הדרישה למזומן, שממנה נובעים גם הכללים המגבילים לגבי כרטיסי אשראי, נובעים מהחלק השני.

הוויכוח שלי אתך היה ש-90% מחוברת ניהול תקין היא לא זה. 90% מחוברת ניהול תקין לשיטתנו היא פרשנות של הרגולטור המוסמך של החוק, שכל רגולטור לא משנה באשר הוא מפרש את החוק. ההבדל הוא – ובעיני דווקא זה דבר שהוא נכון וטוב לעמותות – לא רק שאנחנו מפרשים את החוק כל פעם כשמישהו בא אלינו ואומרים: אוקיי, זה כן או לא בהתאם לחוק, אנחנו גם מפרסמים את המדיניות שלנו בצורה מאוד ברורה בעניין הזה, בצורה מאוד נרחבת ושקופה, מעדכנים אותה במידת הצורך ונותנים לציבור גם את היכולת לבוא ולערער.

זה נכון שבתוך חוברת ניהול תקין, אמרתי, 90% אפילו יותר בעיני זו פרשנות של החוק. אם רוצים להתווכח על הפרשנות של הרגולטור המוסמך של החוק שלו יש דרכים להתווכח עליה, הולכים ליועץ המשפטי לממשלה שהוא הפרשן המוסמך של גורמי הממשלה, תוקפים את זה בהליכים משפטיים, וזה הדין כמו שהוא הדין.

כשאנחנו מדברים על הוראות לפי חוק זה כמובן שאנחנו מתייחסים מטבע הדברים גם לפרשנות שלנו של החוק, ככה עושה כל רגולטור.
אופיר כץ
אוקיי.
היו"ר אורי מקלב
גלי ואופיר, אני רוצה לחתוך את העניין הזה.
גלי גרוס
אבל בדברים הנוספים שהם הדרישות מעבר, זה בכלל לא בסעיף הזה, זה מכוח סמכותנו לבדוק אגב אישור ניהול תקין ואחרי זה ממשלתי.
היו"ר אורי מקלב
זה בדיון הקודם. אופיר, אני רוצה להגיד לך עכשיו, אני לא מניח את דעתך, אבל אני אומר לך שההחלטה שהתקבלה על-ידי נניח הקואליציה או על-ידי הוועדה - הנהלת הוועדה ויושב-ראש הוועדה - להתקדם עם החוק הזה גם אם הנושא של הדרישות לניהול תקין לא מסודר. עכשיו בתוך המסגרת הזו נא פעל ככל יכולתך להשפיע, ואנחנו גם קואליציה וגם אופוזיציה, בעניין הדרישות יש איזו אחדות דעים - שלא יהיו דרישות דרקוניות כלפי עמותות, דברים שהם יכולים לעמוד בהם. ותצא מנקודה הנחה עכשיו ותשלים עם זה – אדוני, מצטער להגיד לך את זה, אני אומר את זה לכולנו – שלא יהיה שינוי, הנושא הזה הולך להיות מחוקק גם אם לא תהיה, ולא תהיה חקיקה מפורשת על ניהול תקין.
איתן צחור
אי-אפשר להשאיר את המצב על כנו?
היו"ר אורי מקלב
בוא נראה במצב הנתון במה אנחנו יכולים לסדר את זה.
תמי סלע
גם במצב הקיים זה קורה, אז השאלה אם לא נחוקק שום דבר אחר לשפר, אולי דווקא אפשר לשפר דרך חלק מהדברים, ניגע בסעיפים.
היו"ר אורי מקלב
לא משנה למה, זו המציאות, אני אומר לכם את זה לא בפוליטיקה, אני אומר לכם את זה עכשיו את המציאות האמיתית, זה הכול.
אופיר כץ
זה לא אומר שהמצב הקיים הוא לא - - -
איתן צחור
זו מציאות עגומה מאוד.
אופיר כץ
אני מקבל את זה, אין לי ברירה.
היו"ר אורי מקלב
עגומה מאוד, אבל זה מה שיהיה. יש את האפשרות שבמסגרת מה שקיים לנסות לתקן את הדברים האלה עד שיחוקק חוק עמותות.
מרב מיכאלי
ראית את ההצעה של היועצת המשפטית, של תמי ב-345כד1 - את התוספת שלה? את הרשימה.
היו"ר אורי מקלב
את התוספת הראשונה שלה, שיבצע בדיקות.
אופיר כץ
את העניינים שיפורסמו, כן, ראיתי את זה. אבל ברשימה היה כתוב: חוברת ניהול תקין. זה מה שכתוב.
תמי סלע
אם זה יהיה כתוב, אז באמת אפשר יהיה לתקוף את זה, כי זה ברור שלא לזאת הכוונה - שרשימת עניינים זו חוברת.
היו"ר אורי מקלב
אני לא בטוח שלא, תמי, אני כן חושב שהם רואים את כל הדרישות של ניהול תקין שקיימות.
אביטל שרייבר
הם אומרים את זה.
היו"ר אורי מקלב
הם רואים את זה כחלק מהדברים, הם - - -, אולי לא את הכול, אבל הכול לגיטימי מה שנמצא בדרישה, יכול להיות שהם ינחו חלק.
תמי סלע
עצם התהליך של עריכת רשימה יותר מסודרת - -
היו"ר אורי מקלב
זה חשוב ביותר.
תמי סלע
- - מתמצתת את כל העניינים שניתנים לבדיקה על-ידי המומחים, ופרסום שלה הוא גם תהליך עבודה שהרשם יחויב לעשות, והוא גם משהו שאחר כך יוכלו הגורמים הרלוונטיים להתייחס אליו ולייצר איזשהו שיח מה כן, מה לא.
היו"ר אורי מקלב
נכון. ואני אומר לחברי חברי הכנסת, חלק מהטענות ששמענו בהכנסת קרובים לנושא, ודאי מי שישב פה על הנושא החברתי שעל פי רוב פועל על-ידי עמותות, על-ידי המגזר השלישי שאין שפה אחת גם לדון, לא מדברים אותה שפה, כל אחד בביקורת הזאת - זה מדבר ככה, כל אחד דורש דרישות אחרות. הדרישות מהשפה שלה, בינינו זה לא רק לצמצם או להתמקד, זה גם שכל מי שיהיה, לכל העמותות לפעמים יש מייצגים שגם הם כבר לומדים את השפה האחת שהרשם, רשם ההקדשות, רשם העמותות דורשים מהם, ועל זה הם מבססים את כל הבדיקות ואת כל עבודת המומחים.

אופיר, בוא נתקדם, אנחנו רוצים לעשות סבב לכולם מפני שאנחנו רוצים להספיק היום קצת. בסדר, אל תהיה בלחץ אבל – אל תסתכל על השעון.
אופיר כץ
הנושא הבא זה עצם העובדה שנותנים בעצם סמכויות לאדם שהוא לא עובד מדינה, הן שיקול דעת במקום הרשם, שאני לא יודע אם אפשר בכלל משפטית להעביר שיקול דעת שניתן בחוק לאדם אחר שהוא לא עובד מדינה, ושאני לא יודע איך אפשר לעשות את זה.
גלי גרוס
אנחנו לא מעבירים.
אופיר כץ
ו-ב. יש פה שאלות של צנעת פרט, יש פה שאלות של חיסיון, יש פה שאלות שאדם פרטי שהוא לא עובד מדינה ואיננו כפוף לכללי המשמעת של עובדי המדינה, וזה פותח פתח גדול מאוד.
הדבר השלישי שיש לנו הוא נושא שלא כתוב בחוק ולא רואים אותו בחוק - זה הפרקטיקה. הפרקטיקה של הביקורות האלה היא פרקטיקה מאוד מאוד קשה למגזר השלישי, וכל מי שיושב פה מנענע בראש.
אלה גור
מי שיושב בצד הזה של השולחן.
אופיר כץ
בצד הזה של השולחן - מנענע בראש. אלה ביקורות מאוד לא סימפטיות בלשון המעטה, מאוד אגרסיביות, ואני חושב שזה חלק מההתנגדות הגדולה – שלא תהיה אי-הבנה, אף אחד מאתנו לא חושב שלא צריכה להיות ביקורת, אף אחד מאתנו לא חושב שצריך להתנהל לא תקין, אבל הביקורות האלה בעייתיות מאוד. צריך לראות את הדוחות האלה, רואי-חשבון נותנים חוות דעת משפטיות, קובעים קביעות שהן לא קביעות מבוססות על עובדות, ואין לך בעצם הליך אמיתי של התגוננות בפני ביקורת כזאת. אתה מגיש תגובה, התגובה עוברת אל המבקר כמובן, או שהוא משנה או שהוא לא משנה, ובדרך כלל מי שכותב מסמך קשה לו אחר כך לשנות, כי צריך בשביל זה הרבה מאוד אינטגריטי - בשביל להגיד: אוקיי, טעיתי ועכשיו אני משנה, וגם אופן עשיית הביקורת בעייתית ביותר. עד עכשיו זה היה מכוח סמכות, עכשיו גם תהיה נתונה הביקורת הזאת מכוח חוק. אני חושב שזה בעייתי מאוד, ודאי בצורה הזאת שזה מגולם.
היו"ר אורי מקלב
את הדברים האלה בוא ננסה לראות בתוך הדיונים, בתוך הסעיפים עצמם - איפה זה יכול לבוא לידי ביטוי. אחת הדוגמאות שבאמת אצפה ממך, אופיר, לעשות עבודה ודווקא עכשיו, אם היית עושה איזה הסתייגויות או היית מחריג את האפשרות לביקורת, לביקור כשזה פוגע בצנעת הפרט. תגיד, יש לך סמכות לביקור בכל מקום, אבל יש עמותות שפועלות נניח באור או חלק מהפעילות של העמותה, לא עמותות, פעילות של עמותה כזאת וכזאת שם אין סמכות לפי דעתך למומחה להיכנס בכלל.
גלי גרוס
לא, המומחה לא נכנס, הוא דורש מידע.
אופיר כץ
לא, לא מדובר על כניסה, מדובר על ביקורת.
קריאות
- - -
היו"ר אורי מקלב
אבל הוא יכול להיכנס.
תמי סלע
לא, זה המפקחים - - -
היו"ר אורי מקלב
אבל המומחה יכול לבקר במקום הפעילות של העמותה?
אביטל שרייבר
בתיאום.
היו"ר אורי מקלב
בתיאום, בסדר. הרי הוא בתיאום בהסכמה, ואם הוא לא יסכים אז הוא נפסל.
אופיר כץ
נפסל דיברנו בדיון האחר.
היו"ר אורי מקלב
המנהל חייב להסכים, הוא דופק אצלו בדלת, הוא חייב להסכים, אם לא הוא יפסיד, אז הוא לא משתף פעולה.
לימור תוסייה-כהן
לא, הוא יכול לבקש להיפגש במשרדו של המומחה, אין מניעה. אם אתה הולך לעמותה - - -
היו"ר אורי מקלב
אבל אני רוצה לבקר בעמותה, הרי זה מעשי.
אביטל שרייבר
האמת שמדובר בעניין תיאורטי כי מכיוון שזה נעשה בתיאום אז העמותה קובעת איפה זה יקרה, היא יכולה לארגן את הדברים - - -
קריאה
הבעיה עם הפיקוח, לא עם - - -
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה להיפגש, אם בכלל קיים, במעון לחוסים כאלה ואחרים.
אביטל שרייבר
זה לא קורה, תמיד העמותה קובעת את המקום.
היו"ר אורי מקלב
אופיר, בבקשה.
אופיר כץ
אני רוצה לתת דוגמה אחת, ארגון רווחה שיש אנשים יוצאי - -
היו"ר אורי מקלב
מתן בסתר.
אופיר כץ
- - אחד מהמרכזים באירופה, לא חשוב כרגע, והם נותנים לאנשים מצרכים, מקרב הקהילה נותנים להם תמיכה - בא המבקר, אמר: אני רוצה לראות את כל התיקים, אמרו לו: בבקשה, בוא תראה את כל התיקים. הוא אמר: לא, אני מבקש שתשלחו לי את השמות של האנשים, את התנאים הסוציאליים שלהם, את מצבם הסוציו-אקונומי אלי למשרד. אז אמרתי להם: אל תשלחו, והוא בסוף הלך אליהם, אבל 90%, 95% מהעמותות פשוט שולחים לו פרטים שזה צנעת פרט מלאה, יש הבדל אם הוא בא לעמותה ומסתכל בתיק, ואומר: אוקיי, ראיתי, זה בסדר, לבין הדרישה שלו להמציא מסמכים.
היו"ר אורי מקלב
זה דבר שצריך לרשום אותו.
אופיר כץ
רוב האנשים לא ערים לזה. זה יכול להיות גם נוער בסיכון וזה יכול להיות כל דבר.
שלמה ברילנט
אנשים מפחדים להתווכח עם רואה-החשבון.
אופיר כץ
כי הוא בסוף אומר לא לתת אישור ניהול תקין.
היו"ר אורי מקלב
תודה, אופיר. עורך-דין איתן.
איתן צחור
אנחנו קודם כול חוזרים על הטיעון שכל התיקון הזה, בנפרד מתיקונים קצת יותר גלובליים, הוא לא במקומו. היה ראוי להכניס תיקון כזה במסגרת החקיקה הכללית, אין פה משהו דרמטי מיוחד שחורג מהחקיקה הכללית, זאת אומרת, תפסו פה איזה נקודה שלדעתנו היא די אזוטרית בחקיקה, והיה ראוי להשמיט את הפרק הזה בכלל מהחקיקה הספציפית עכשיו. יש דברים יותר חשובים, פחות חשובים, כשדיברנו על הקרנות, הפרדנו, זה אחד הדברים שבהחלט יכולים להמתין.
אבל גם לגופו של עניין מדובר פה בביקורת, כל תהליך הביקורת כולו לא נבחן. אנחנו לא יודעים מה זו הביקורת הזאת, יודעים שיש מומחה. צריך היה קצת לדבר גם על הביקורת. למשל, האם אתה יכול כל שנה לעשות ביקורת עומק? או כל שנתיים? או כל שלוש? היום מדובר על כל שלוש שנים, אבל זה דבר שנתון – עמותה יכולה בבת-אחת "לחטוף" במירכאות חמש ביקורות או שלוש ביקורות מגופים שונים, ולא מוצאת את עצמה, וכסף מושקע בעניין הזה. על מה מדובר בביקורת - אני חושב שזה דבר שראוי לבדיקה.
המילה "מומחה" בהחלט מקובלת עלי בניגוד לחברי, אני חושב שמומחה זה צריך להיות מומחה. הם לא מומחים בהכרח. יש מומחים ויש מומחים יותר גדולים.
היו"ר אורי מקלב
אתה מדבר על זה שזה לא בגלל שזה רצוף מרשם העמותות, בגלל שיש כמה גופים שמבקרים.
אופיר כץ
גם וגם.
איתן צחור
גם וגם ואלה לא יודעים מאלה ולא ידענו ולא שמענו. כמעט כל יום אני מקבל פנייה: רק לפני שבוע גמרנו, מה עוד פעם אותו תקליט.
תמי סלע
הבנתי שאחת לחמש שנים בערך הם עושים את זה.
איתן צחור
סליחה, אז נעגן את זה, כל אחד אומר מספר, אבל זה לא נכון, בשטח זה לא עולה, אז אם זה נכון - היה ראוי שלפחות דבר אלמנטרי כזה, אם לא כל הביקורת, כן יאמר בחוק.
תמי סלע
מה? לכתוב בחוק שאחת לחמש שנים?
איתן צחור
כן.
תמי סלע
אולי בתקנות את תדירות הביקורות.
גלי גרוס
לא, ואם יש צורך ויש תלונות נגד עמותה?
איתן צחור
אני לא יודע אם זה חייב להיות בחוק.
היו"ר אורי מקלב
אבל זה אחר כך לא נעים, ואיך אתה פותר את - - -
איתן צחור
ביקורת צריכה להיות, שזה יהיה בתקנות, שזה יהיה אפילו בהצהרה לפרוטוקול, שהדברים האלה ייאמרו, כי היום הפקיד – ופה אופיר צדק – הפקיד שמגיע, המומחה שמגיע לבדיקה, ופה יש לנו טענה מאוד מאוד כבדה כלפי הגורמים שבודקים, כלומר, הנה, אנחנו רואים כבר מהדרישות, אני לא נכנס לגופו של עניין, אבל נאמר גיל 21 יכול להיות בודק. איזה ניסיון יש לו? אבל קצת לגופו של עניין, מומחה חייב להיות מומחה. מי זה מומחה? לעניות דעתי, נאמר פה ברוב הגינותם, ציינו שזה רואה-חשבון. בכל הכבוד, ואני מאוד מכבד את ענף רואי-החשבון, את התחום הזה, ואנחנו ואיריס משתפים פעולה - לשכת עורכי-הדין, לשכת רואי-חשבון, אבל כאשר מגיע רואה-חשבון עם ידע חשבונאי בלבד ואין לו רקע משפטי, הוא לא מכיר את החוק, הוא לא יודע מה העוצמות של החוק, אצלו לפעמים פרסום בעיתון זה חוק, אצלו איזה טלפון של מישהו זה חוק, כלומר, הוא פועל במירכאות כפולות ומכופלות עם "ראש קטן".
אנחנו מבקשים שגם עורכי-דין שמכירים ויודעים מה זה חוק יהיו זכאים לפחות להתמודד על המכרז הזה, לא ייתכן שינשלו את עורכי-הדין, ויגידו: רק רואי-חשבון. כלומר, עצם הדרישה לרואי-חשבון בלבד - - -
היו"ר אורי מקלב
אתם כותבים בחוק שזה רק רואי-חשבון?
לימור תוסייה-כהן
בתקנות.
איתן צחור
עצם הדרישה לרואי-חשבון בלבד - - -
גלי גרוס
במכרז שערכנו זה היה לרואי-חשבון, אבל החוק לא מגביל.
היו"ר אורי מקלב
אבל החוק לא מגביל.
תמי סלע
אגב, מבחינת החוק יש פה הסמכה לקבוע בתקנות הכשרה על ניסיון מקצועי והשכלה שיידרשו מהמומחים בתקנות של השר, זה יבוא גם לאישור ועדה. זה כרגע מה שהסעיף מציע, אין מגבלה.
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה להבין, עורך-דין צחור, אני מבין שלא כתוב לא רואי-חשבון ולא עורכי-דין.
אופיר כץ
לא, בפועל זה אך ורק רואי-חשבון.
היו"ר אורי מקלב
נכון להיום, בסדר.
איתן צחור
היום, אנחנו חיים את היום. המציאות היא כרגע – ואגב, אין לי שום דבר נגד רואי-חשבון, רוב העבודה שלי היא בתחום המיסוי בכלל. לכן אני אומר, רואי-חשבון - - -
היו"ר אורי מקלב
למה אתה חושב שצריך להכתיב לזה שמבקש, זה שמקבל את השירות – אני רוצה לבוא אתך, אם החוק היה מגביל "לא יועצים משפטיים", הייתי אומר: תשמע, היום אתם יושבים, מחר יבוא מנהל רשות, ראש רשות אחר, הוא ירצה "למה אתה מגביל בחוק", אבל אם החוק לא מגביל, היום המדיניות שלהם. איך אני יכול להתערב, ולהגיד לו: תשמע, תיקח גם עורכי-דין בעבודה המקצועית שלו, הרי הוא בסופו של דבר, אני מאמין, שואף להגיע להכי טוב, הוא לא באג'נדה דווקא של רואי-החשבון שהוא רוצה אותם דווקא.
איתן צחור
אבל זה לא מדויק, סליחה, עם כל הכבוד.
היו"ר אורי מקלב
אם מחר הוא ימצא לנכון ויהיו לו דווקא ביקורות של עורכי-דין שהחלק המשפטי באופן אמיתי הוא יכול להגיע ליותר טוב, אז אולי באמת הוא ייקח.
איתן צחור
אתן לך אולי דוגמה שתסביר את הדברים. אני חוזר ומדגיש, אנחנו מאוד מאוד מעריכים את עולם רואי-החשבון והמקצועיות שלהם, יחד עם זאת, כל אחד ותפקידו. אם נניח מדובר בעורך-דין היה כתוב "רק עורכי-דין", הייתי דורש מעורך-הדין שיהיה לו ידע חשבונאי, שיהיה לו ידע לקרוא מאזנים. רואי-החשבון חייב - גם אם זה רואי-חשבון - - -
היו"ר אורי מקלב
מיצית את העניין הזה, ברור. זה יגיע לתקנות וזה מגיע לוועדה.
איתן צחור
כן, אבל חייב כבר היום – המצב הוא היום, זה מה שאופיר אמר לכם כאן, שיש פה המון המון דברים שלא כתובים, ואחד הדברים שלא כתובים הם שזה רק רואי-חשבון וזה דבר שלא יעלה על הדעת, כי בעצם מה הם עוד רוצים? אמרת קודם שאין להם פה אג'נדה, זה כן יוצר אג'נדה, זה יוצר אג'נדה של ראשים קטנים, אנשים שיודעים לקרוא את המאזן, את המספרים, הם לא פתוחים להבין את משמעות החוק ואת הפסיקה שסביב החוק, אנשים בגיל 21 שגמרו ראיית חשבון, זה בהחלט מקשה על חיי היומיום בדברים האלה, ואני אומר עוד פעם - - -
איריס שטרק
אי-אפשר בחוק להיות בגיל הזה רואה-חשבון.
איתן צחור
לא, כתוב פה גיל 21.
גלי גרוס
זו דרישת סף.
איתן צחור
אז אולי זה תלמיד לראיית חשבון.
קריאה
מינימום.
היו"ר אורי מקלב
אחד עילוי שכבר - - -
תמי סלע
זו דרישת סף מקובלת. אגב, כשקבעו גילאים יותר מבוגרים אז פסלו את זה בבית-המשפט.
קריאות
- - -
איריס שטרק
בוא נדבר מגיל 23, רק הבנות החרדיות שבוגרות "מכון לב" יכולות להגיע לזה, כי הן מתחילות - - -
איתן צחור
מצוין, והן טובות במיוחד.
היו"ר אורי מקלב
עד שנותנים להן תעודה אתם מוציאים את הנשמה - - - גיל 23. עורך-דין צחור, זה שכתוב 21 כנראה שיש להם מגמה להביא עורכי-דין, עורכי-דין כן יכולים להיות בגיל 21.
איריס שטרק
לא, גם 23.
גלי גרוס
אז נראה לי שצריך להתאים את זה.
קריאות
- - -
היו"ר אורי מקלב
רבותי, אנחנו רוצים להתקדם. אם ניקח את הדיון לדברים צדדיים, לגיל 21, לא נגיע רחוק.
איתן צחור
אלה מסוג הדברים שאני מעיר כרגע, הם בהחלט יכולים להירשם בפרוטוקול - -
תמי סלע
רשמנו לפנינו – גיל 21.
איתן צחור
- - של הדיון הזה ויובאו לתשומת לב במהלך הבדיקה של הדברים. אם נניח יאמרו שגם עורכי-דין יוכלו להתמודד על המשרות האלה, אז דייני. אני לא מבקש שישנו את החוק.
דבר אחרון, הנושא של חוברת אישור ניהול תקין. בצדק שאל כבוד יושב-ראש הוועדה האם יש שם איזו נקודה שמפריעה. סך הכול החוברת יפה מאוד, אפילו הייתי נותן לה ציון מעולה, אבל בין לבין בתוך השיטין אנחנו נתקלים באמרות שאותם רואי-חשבון שבודקים מפרשים את החוברת בצורה מאוד דווקנית. מה שאני חושב שהיה צריך לעשות, לאפשר לנו כלשכת רואי-חשבון ולשכת עורכי-הדין בצורה מסודרת – לא איזו הערה של פלוני אלמוני – לעבור על החוברת, לתת את הערותינו - אם נניח זה כבר הפך להיות, כמו שכבוד היושב-ראש אמר, בעצם הוועדה יוצאת מתוך הנחה שהחוברת תמשיך לחול, זה דבר שלא מקובל עלינו, אבל אנחנו - - -
גלי גרוס
פרסמנו להערות הציבור כל אחת מהגרסאות.
איתן צחור
לא, זה לא פורסם להערות הציבור, וצריך לעשות את זה בצורה מסודרת.
גלי גרוס
פורסם.
איריס שטרק
נתנו.
איתן צחור
סך הכול אם בחסות, הייתי מבקש שתהיה חסות של הוועדה הזאת, כלומר, נביא את החוברת עם הערותינו.
היו"ר אורי מקלב
תמיד נקבל כל מסמך, יתקבל בברכה.
איתן צחור
אבל זה דבר שכדאי לעשות בצורה מסודרת, כי היום החוברת – אתן דוגמה פשוטה - - -
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה לעזור לך, אם נקבל את ההצעה שיש כאן שרשימת העניינים תהיה מונחת, וזה יהיה דבר שהוגדר מראש, אם אתה היום תעלה כמה דברים שמתוך החוברת שקיימים היום שלפי דעתך הם דברים לא הגיוניים, אז ודאי שזה יירשם פה, אין לי ספק שזה גם ייקח את תשומת הלב, נוכל אפילו לברר כדי שבהנחיות העתידיות הם לא יהיו בנושא הבדיקה. אני לא יודע - - -
איתן צחור
זו לא שאלה של הגיון, זו שאלה של חוק.
גלי גרוס
אנחנו מאוד מקפידים היום על כל דבר משמעותי שאנחנו עושים - כל שינוי מדיניות משמעותי, כל נוהל חדש משמעותי, לפרסם אותו קודם להערות הציבור. החוברת הקודמת שפורסמה ב-2009 הייתה כולה להערות הציבור למשך כמה שבועות ואחר כך ההערות נשקלו - -
איתן צחור
מה זה נקרא "נשקלו"?
גלי גרוס
- - בכובד ראש. גם את העדכון הנוכחי שפרסמנו לפני כמה חודשים העלנו אותו להערות הציבור וקיבלנו הערות.
היו"ר אורי מקלב
גלי, שמעתי מה שאומר עורך-דין צחור, שזה היה נראה בתור חוברת בסדר, אבל אחרי זה רואי-החשבון פירשו את זה בצורה דווקנית ובצורה כזאת שהתברר שהניסוח הזה או בכל אופן – מפרשים אותו לא נכון.
גלי גרוס
אז אנחנו פתוחים להערות כל הזמן, כל הזמן פתוחים להערות ולשינויים ולעדכונים.
היו"ר אורי מקלב
אוקיי, נאה דורש נאה מקיים.
איתן צחור
יש פה הרבה מאוד הוראות חוק - - -
היו"ר אורי מקלב
נגיד, בוא נראה, נגיש את המסמך הזה, נקבל הערות.
איתן צחור
אני חושב שהמסמך הזה צריך להיות משהו יותר מסודר ממה שרק סתם הערות שאחרי זה כן מקבלים או לא מקבלים. אתן אולי דוגמה.
היו"ר אורי מקלב
לא לזלזל. להשתדל להתייחס לזה ברצינות גמורה.
איתן צחור
בפקודת מס הכנסה למשל, יש לנו גם כן הוראות לגבי מוסדות ציבור - איך צריך לפעול, שם כתוב לדוגמה על קרובי משפחה איזו הוראה מיוחדת שמרביתם לא יהיו קרובי משפחה, כאן החליטו 25%, אנחנו מנסים להתווכח עם דברים. זאת אומרת, 25% לא יכולים להיות קרובי משפחה בוועד המנהל, הדבר הזה לא מעוגן בשום מקום, זו הוראה אולי יפה, היא הגיונית, אבל היא לא קיימת בחוק, ואם אני רוצה רק קרובי משפחה? זאת אומרת, יש לנו פה בעיות מהסוג הזה שאני חושב שצריך לדעת על זה - עין פקוחה לגבי ההערות שלנו שהן בהחלט הערות מסודרות ולא כלאחר יד. הדברים האלה יכולים להיעשות דרך הפרוטוקול של הוועדה.
היו"ר אורי מקלב
זה לא. אדון בזה. זה החלטות שלהם, אני לא יודע, זה דברים עקרוניים שאחרי זה הביקורת על זה יכולה להיות מלחמה.
איתן צחור
אם תהיה איזה עין פוקחת על הדברים האלה זה כן צודק.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו יכולים לקבל את המסמך, אני מבטיח לעבור על המסמך הזה כולו. עורכת-דין גור.
אלה גור
אני רוצה להתייחס בקצרה, כי חלק מהדברים כבר נאמרו פה, שוב פעם לצד של הפרקטיקה ולעניין של הביקורות הכפולות. לא מעט עמותות שאני מייצגת מוצאות את עצמן חשופות לביקורת גם של רשם העמותות וגם של החשב הכללי. הביקורות האלה באופי שלהן זהות מבחינת המשאבים שצריכה העמותה, כמות המסמכים, התגובות, הצורך בהתעסקות בזה. יש פה בעצם סיטואציה שבה גם המדינה משלמת לשני רואי-חשבון שיעשו במקביל עבודה מאוד דומה, ומהצד של העמותה שאמורה, בואו נזכור, גם לעסוק בדברים חברתיים חשובים מעבר לעניין של להתמודד עם ביקורת, היא מוצאת את עצמה בביקורת כפולה. ואני נתקלתי בעמותה אחת שגם הייתה חשופה לשלוש ביקורות עומק בשנה, קיבלה אישור ניהול תקין כל הביקורות היו מצוינות, עסוקה - - -
היו"ר אורי מקלב
למה שלוש ביקורות?
מרדכי שנבל
לא הגיעו שלוש ביקורות כל אחת עם מסקנות אחרות?
אלה גור
לא.
תמי סלע
יכול להיות של משרד הרווחה, של החשב הכללי ושל רשם העמותות.
אלה גור
נכון. באופי שלהם - - -
איריס שטרק
יש הסכמה שאין כפל ביקורות. אנחנו - - -
אלה גור
שנייה, איריס, יכול להיות שיש הסכמה, אני מדברת אתך על השטח.
איריס שטרק
יש הסכמה בין רשם העמותות - -
איתן צחור
איזה הסכמה? איפה היא קיימת? אומרים שבפרקטיקה.
אופיר כץ
אבל איפה את ראית את זה? אבל איפה ראית שהם עושים את זה?
איריס שטרק
- - לחשב הכללי שברגע שקורה כפל, שהוא נדיר היום, אז הם מבטלים.
איתן צחור
זה לא נדיר, איריס.
אופיר כץ
אני לא מכיר אף משרד ממשלתי שהסכים לוותר על ביקורת שלו. אני לא מכיר אף אחד.
איריס שטרק
אופיר, זה לא נכון, יש הסכמה, זה לא נכון, - - - להגיד סתם דברים.
אופיר כץ
אני לא מכיר.
אלה גור
איריס, זה קרה לא מעט, אני מדברת אתך מהשטח, אני לא אומרת סתם דברים, וגם אופיר מכיר את זה. אם אנחנו עכשיו - - -
היו"ר אורי מקלב
אני יכול להביא עוד דוגמה שאחרי זה נניח המשרד המממן או התומך, נניח משרד הרווחה, הוא עצמו גם כן שולח לעשות ביקורת - - -
אלה גור
כן, אותו דבר, על זה אנחנו מדברים.
היו"ר אורי מקלב
משרד החינוך אחרי זה גם כן עושה ביקורת.
אביטל שרייבר
אענה על זה, כי עובדתית לא קיבלתי – עובדתית יש פה משהו - - -
אלה גור
רגע, עוד לא סיימתי.
היו"ר אורי מקלב
יש טענה רווחת שלא קשורה לדיון הזה, אביטל, אם אנחנו משקפים את מה ששומעים מהציבור זה לפעמים באמת ביקורת היתר או עודף ביקורות שמתקיימות, וכולנו יודעים שביקורת עומק זה דבר שלוקח מהעמותה הרבה משאבים של מסמכים שלא היו - צריכים להגיד את זה - להכין הרבה, לעבוד, ולא תמיד יש לה את המשאבים ואת האנשים שיכולים לעשות את הדבר הזה, ולכן עודף הרגולציה או עודף הביקורת - -
גלי גרוס
לכן אנחנו מנסים לתאם, וגם מצליחים לתאם למיטב הבנתי, אבל - - -
היו"ר אורי מקלב
- - צריך לעשות את זה. במישור העקרוני מסכימים כולם, עכשיו נראה איך הביצוע.
אלה גור
אדוני, אני רוצה לחדד בהקשר הזה עוד דבר. עמותות היום מוצאות את עצמן יותר ויותר נזקקות לייעוץ משפטי רק כדי שינחה אותן בהתמודדות עם הביקורת. אנחנו צריכים לזכור מי הם האנשים שפועלים ברוב העמותות האלה, מדובר באנשים שהמשפט הוא לא דרך המלך שלהם, בטח לא ראיית החשבון, אנשים שהצדק החברתי והפעילות החברתית היא לנגד עיניהם, ואז הם מוצאים את עצמם צריכים פתאום להתמודד עם טיוטות ביקורת של דוחות של רואי-חשבון. ואם אין להם יועץ משפטי שיכול לעזור להם פרו בונו או רואה-חשבון, אז הם פועלים כפי שאופיר ציין, הם באים וישר מוסרים את המסמכים או שהם סוגרים את העמותה או שהם הולכים הביתה. הביקורת לא מעמיסה רק משאבים במובן של הביקורת עצמה, אלא ניהול הביקורת, דברים שצריך לקחת אותם בחשבון במיוחד כשאנחנו מדברים על ביקורת בכפל, וביקורת בכפל, אם יש מדיניות כזו, אני מאוד שמחה לשמוע עליה, בפרקטיקה לא נתקלתי בה עדיין.
אופיר כץ
אני מציע שנביא לישיבה הבאה נוסח של מכתב של מי שמבקש ביקורת - איזה דברים צריך לתת לו, שיראו את עשרת העמודים.
אלה גור
נכון, שיראו איך זה נראה, ארגזים של חומר.
אופיר כץ
זה ארגזים.
אלה גור
יש לי עמותה שכבר יש לה ארגזים מוכנים. הם שיכפלו את הארגזים, באה ביקורת, הם שולחים להם את הארגזים, נו, באמת.
גלי גרוס
עושים ביקורת, אנחנו לא אומרים שזאת לא ביקורת, אנחנו באמת חושבים שצריך להיות פיקוח.
אלה גור
בסדר, אבל את יודעת מה, גלי, אפילו מבחינת כספי הציבור, המדינה משלמת כל כך הרבה כסף לרואי-חשבון כדי שיעשו ביקורת כפולה, זה מיותר גם מהצד הזה, לא רק מהצד של העמותה.
גלי גרוס
אין לי ויכוח אתך.
אביטל שרייבר
אנחנו מסכימים - - -
אלה גור
אז בואו נעגן את זה בחקיקה.
אביטל שרייבר
פשוט לא זכור לי אף מקרה – אני יודעת על כאלה שפונים, כי הפניות האלה לרוב מגיעות אלי – לא שנערכה פנייה מטעם עמותה שאת מייצגת על זה שפתחנו בביקורת בזמן שמתקיימת ביקורת אחרת. אנחנו תמיד - - -
אופיר כץ
לא בזמן, מייד אחרי.
איתן צחור
לא, מייד אחרי.
תמי סלע
אבל גם שנה אחרי שנה זה אולי - - -
אביטל שרייבר
מייד או שנה אחרי, גם שנה אחרי.
איריס שטרק
סיכמנו שלוש שנים אחרי. היה לנו סיכום בעניין.
תמי סלע
מה הכללים בעניין הזה?
אופיר כץ
שלוש שנים אבל בין - - -
אביטל שרייבר
אם אנחנו מקבלים פנייה שנערכה ביקורת בשלוש השנים האחרונות על-ידי משרד ממשלתי אחר, אנחנו מייד מפסיקים את הביקורת שלנו, - -
אלה גור
טוב לדעת.
אביטל שרייבר
- - אלא אם כן קיימים חשדות שיש בעיה בהתנהלות.
איתן צחור
סיבה מיוחדת.
אופיר כץ
אביטל, העמותות לא פונות אליכם.
אלה גור
אפשר לכתוב את זה.
היו"ר אורי מקלב
אביטל, כל מה שאת אומרת עכשיו זה בעצם רצון טוב, זה לא מעוגן בשום דבר, זה לא הנחיות.
אביטל שרייבר
זה נכון.
היו"ר אורי מקלב
אני גם לא אומר שאני יכול לעשות את זה תחת החוק, אבל בתקנות ולציבור.
גלי גרוס
- - - האחרות גם לא מעוגנות בחוק.
קריאות
- - -
גלי גרוס
אבל גם לפרוטוקול יש משמעות.
היו"ר אורי מקלב
נכון, אני חוזר על מה שאביטל אומרת, לא מתקיימת ביקורת עומק לעמותה שעברה בשלוש השנים האחרונות ביקורת עומק אחרת מקבילה של משרד ממשלתי אחר, החשב הכללי, whatever, לא יודע, משרד ממשלתי אחר או - - -
אביטל שרייבר
אלא אם כן יש סיבה מיוחדת.
היו"ר אורי מקלב
אלא אם כן בנסיבות מיוחדות, שזה ברור, שזו חובה, לא רק זה זכות, זו חובה.
תמי סלע
ויש גם שאלה של האם באמת כשכבר כן ניתן אישור ניהול תקין או כבר כן נבדקו דברים מסוימים, אז האם נגיד משרד ממשלתי שנותן תמיכה - האישור הזה יש לו מעמד אצלו או שהוא הולך ובודק את אותם דברים שוב.
אלה גור
זה תנאי סף.
אופיר כץ
זה תנאי סף.
תמי סלע
כלומר, האם זה מספיק כדי שהוא לא יכנס שוב ויבדוק בעצמו.
אלה גור
זה תנאי סף כדי להגיש תמיכה.
תמי סלע
השאלה אם מה שהוא בודק זה דברים שהם מעבר, למשל לגבי השירות שהעמותה נותנת.
גלי גרוס
אבל זה אחת לתקופה, זה אחת לכמה שנים.
אלה גור
הם בודקים את אותו דבר.
תמי סלע
או שאת אותם דברים שבדקו מרשם העמותות גם הוא הולך ובודק.
היו"ר אורי מקלב
השאלה אם זה אותו סוג ביקורת, האם ביקורת של החשב הכללי דומה לביקורת של רשם העמותות?
אביטל שרייבר
אני יכולה להגיד שבמערכת הקשרים שלנו מול החשב הכללי – ויש לנו מנגנון מובנה של מפגשים אתם לעניין הביקורות – קודם כול אנחנו מקבלים את כל הביקורות שלהם והם מקבלים את הביקורות שלנו, וכל אחד מהמשרדים עושה שימוש. רק צריך לקחת בחשבון שכשאנחנו מקבלים ביקורת של החשב הכללי וגם אם היא מצאה ממצאים, אנחנו לא לוקחים את הממצאים האלה כמשהו סופי, אנחנו תמיד נפנה לעמותה לקבל תגובה, כי זה לא משהו שנבחן בעיניים שלנו, זה נבחן על-ידי גורמים אחרים שלא נתונים לפיקוח שלנו.

דבר נוסף לגבי ההיבטים שנבדקים במסגרת הביקורת. יש הרבה דברים שנכון שהם חופפים, כי אם החשב הכללי תומך בעמותה בהיקפים של מאות אלפי שקלים וזה מרבית פעילות העמותה, אז הוא אכן בוחן גם את כלל ההתנהלות שלה, ואז זה נוגע אלינו, אבל הפוקוס של הביקורת של החשב הכללי הוא השימוש בכספי התמיכה, זה לא משהו שאנחנו בודקים. אנחנו לא בודקים את השימוש בכספים לפי מבחני התמיכה.
גם יש לנו חילוקי דעות מול החשב הכללי, כמו שכל משרד ממשלתי מפרש את הסמכויות שלו אחרת, ואנחנו באמת סבורים שכל הנושא של התנהלות העמותה זה נושא שלרשם העמותות יש את הסמכות הבסיסית לבחון ולא לחשב הכללי. יחד עם זה, למרות שאנחנו חלוקים אתם בחלק מהסמכויות של מי אמור לבקר מה, מכיוון שהם כן עושים ביקורת גם על ההתנהלות במקרה שמדובר בעמותה שנתמכת בהיקף גבוה, אנחנו לא נערוך ביקורת, כמו שאמרנו, במהלך שלוש השנים העוקבות.
אופיר כץ
כן, רק העמותות לא יודעות את זה.
אלה גור
כן, בדיוק, העמותות לא יודעות את זה.
היו"ר אורי מקלב
אני מצדיק אתכם במקרה הזה, מישהו צריך לבדוק. החשב הכללי גם בודק דברים שלא קשורים דווקא במומחיות שלו – המומחיות שלו לתת תמיכות, בניצול התמיכה. אני רק סתם לידע - - -
גלי גרוס
רק צריך לציין שהוא לא כאן כדי להגן על עצמו ואני בטוחה שגם הם עושים - - -
היו"ר אורי מקלב
רק סתם לידע, אנחנו עדיין לומדים - החשב הכללי עושה את הביקורות האלה רק למי שמקבל תמיכה או רק למי שמבקש את סעיף 46? ומי שמקבל סעיף 50?
איריס שטרק
כן, רק לגופים מטעמו.
גלי גרוס
לא, 46 זה רשות המסים.
אלה גור
רשות המסים זו עוד ביקורת.
היו"ר אורי מקלב
אז זה גם יכול להיות, זו עוד ביקורת של רשות המסים.
אופיר כץ
אבל הם כפופים לחשב הכללי - סעיף 46.
היו"ר אורי מקלב
איריס, מייד אתן לך, את הבאה בתור נראה לי. אבל בהחלט אנחנו צריכים להבין שהחובה או הזכות לקיים ביקורת – יש כאלה, אני מניח, אלפי עמותות שלא מקבלות תמיכה ממשלתית בדווקא שהחשב הכללי לא יגיע אליהם לעולם, - -
אופיר כץ
נכון.
היו"ר אורי מקלב
- - כשרשם העמותות רוצה לבחון אותם מכיוון שהם מקבלים תרומות, אז הם חיים – הם לא יכולים - - -
אלה גור
אנחנו לא חולקים על זה.
היו"ר אורי מקלב
זאת אומרת, אין ספק שהלגיטימיות של הביקורת של החשב הכללי היא הביקורת הבסיסית, לאחר מכן אני חושב שכל אלה הנוספות צריכות להתווסף לביקורת, הם צריכים להתאים את עצמם לביקורת שלכם - אתם הראשונים שנותנים, אתם מקיפים את כולם, ואתם נותנים את ההנחיות המרכזיות בנושא הביקורת.
רק הרושם הוא שהביקורת היא לא ביקורת בונה, היא ביקורת שצריכה למצוא משהו, כשהציבור מחפש שהביקורת תהיה ידידותית יותר, בדיקה, ושיתוף הפעולה בין הביקורת שלא הולכת להיות משהו מאיים, ההרגשה שההנחיה, שרוח המפקד של מי ששולח אותו, או המדדים לבדיקה של משרד רואי-חשבון אם הוא עובד טוב או לא זה כמה שהוא מוצא יותר ולא סוג מדדים אחרים. אם היית שואלת אותי, בהחלט הייתי שואל מה הממדים שלכם לבדוק, איך אתם בודקים משרד רואי-חשבון אם הוא עובד נכון או לא? לפי מה? לפי התוצאות כמה דוחות לא טובים שהוא הביא לכם?
תמי סלע
גם ההכשרה וההנחיה שלהם. זה מתחבר אולי - - -
היו"ר אורי מקלב
אתם צריכים לעשות גם מדדים שלכם - מה העומק שלו, היקף הדברים שהוא עשה בדרישות שלו ולא דווקא תמיד בתוצאות שלו, מה הוא הביא לכם. ואם למישהו העמותה פעלה יפה, אז הוא נותן לו גם תעודה? הרי אתם לא נותנים אף פעם. לא ראיתי מבקר אחד נותן תעודת יושר ותעודת - - -
קריאות
- - -
גלי גרוס
אישור ניהול תקין.
תמי סלע
רק להשלים, זה מתחבר אולי לדברים שקראנו - - -
מרב מיכאלי
וטוב שכך, זה לא ציונים. נתחיל לחלק ציונים?
גלי גרוס
יש אישור ניהול תקין אם הכול בסדר, זה משהו אחר.
תמי סלע
- - נגיד על גופים מקבילים, למשל אנגליה – שיש שם נציבות שהרבה מהכלים זה כלים של ליווי, תמיכה, לא רק ביקורות, וזה אולי קצת חסר.
גלי גרוס
היינו שמחים להגיע גם לשם, אבל לאט לאט.
היו"ר אורי מקלב
לשלב את זה. אבל אם הייתם אומרים שחלק מהביקורת זה הנחיה, - -
לימור תוסייה-כהן
זו ההבראה.
היו"ר אורי מקלב
- - שעה אחת מתוך כל הביקורות שהוא נותן הוא גם מנחה, זה נותן לזה כבר היבט אחר לכל, היא צודקת - זה נותן לזה אופי.
גלי גרוס
מוכנים לקחת לתשומת לבנו גם את ההערה. בינינו גם בחוברת ניהול תקין יש אלמנטים של הנחיה, הסברים והבהרות, והאתר שלנו נותן הרבה הסברים, אבל אנחנו יכולים לחשוב גם - - -
תמי סלע
אבל אם בסוף היא עוברת דרך משרד רואי-החשבון שבא לפרש אותה מול העמותה, אז אני לא יודעת עד כמה זה באמת מחייב.
אביטל שרייבר
אבל בנקודה הזאת וגם לדברים שיושב-ראש הוועדה אמר, חשוב לי כן להבהיר, וזה גם מתחבר להערות אחרות שנשמעו. בניגוד לעובדי מדינה ששולחים את הפניות שלהם לעמותה בהתאם למה שהם מבינים מההנחיות ומתייעצים עם המנהל בשלב שבו הם חושבים שיש צורך בהתייעצות עם המנהל או במקרים חריגים, כל טיוטה של דוח וכל דוח סופי של רואה-חשבון נקרא מילה במילה על-ידי עובד פנימי. זאת אומרת, לא יכול להיות מצב שתצא טיוטה של דוח לעמותה בלי שעובד פנימי של רשם העמותות קרא אותה, ובמקרים שבהם הדברים יותר מורכבים והממצאים יותר חריגים אז הוא גם מתייעץ עם המנהל שלו.
זאת אומרת שהדברים שנאמרים פה לגבי הפרשנות שרואי-החשבון הבודקים נותנים, אם זה בא לביטוי בסופו של דבר במסגרת הטיוטה שזה רק שלב ההעברה לשימוע, לאחר שעובד מדינה עבר על הדברים. אז אני מאמינה שיש מחלוקות ובוודאי שיש מחלוקות מול עורכי-הדין שיושבים פה גם על המסקנות המקצועיות שלנו, אבל המחלוקות הם מולנו, הם לא מחלוקות שמול רואי-החשבון הבודקים, כי זה דברים שעברנו עליהם והם מקובלים עלינו.
היו"ר אורי מקלב
כשנגיע לסעיף בטח תחדדו את זה עוד פעם. איריס, בבקשה.
איריס שטרק
אני רוצה להתייחס לכמה דברים בצורה מהירה. קודם כול צר לי שידידי היקר איתן אומר "רואה-חשבון" ו"אנשים קטנים" יחד, אבל זה בסדר.
איתן צחור
אל תצטטי לא נכון, איריס.
איריס שטרק
לא, אני רוצה להדגיש משהו, רואי-החשבון זה המקצוע שלהם, כל המהות של ראיית החשבון - - -
איתן צחור
אבל מה לגבי עורכי-דין?
איריס שטרק
אני לא מדברת עכשיו על עורכי-דין.
איתן צחור
אז דברי, דברי גם על עורכי-דין.
איריס שטרק
לא, זה ממש לא חל על עורכי-דין.
איתן צחור
תהיי פירית אתנו.
איריס שטרק
רגע, אני מדברת עכשיו, איתן. זה לא חל בכלל על עורכי-הדין, ואני רוצה להדגיש כאן, מקצוע הביקורת הוא מקצוע בלתי תלוי שבו אנחנו מחויבים וזה מקצוע בהרשאה, לא להגן על לקוח מסוים. כשאתה עושה ביקורת מטעם המדינה - המדינה היא הלקוח שלך, ואתה צריך לשדר את הדברים באובייקטיביות. גם כשאתה עושה ביקורת על לקוח שלך חלים עליך אותם מחויבויות של שיקוף מצב אמיתי ואי-תלות וכל מה שחל.
לכן, קודם כול רואי-החשבון מייצגים, ויש לי כאן חשש מאוד גדול, כי במה שמצוי פה מי יכול להיות המומחה שעושה ביקורת אין כאן התייחסות, יש כאן רק קביעה עתידית, אני חושבת שזה מאוד חשוב, כי מה שאמרת, אביטל, שיש לנו כאן שיקוף מצב, שאתם סומכים על שיקוף מצב גם אם אתם קוראים אותו, השאלה איך משקפים את המצב. תמונת המצב צריכה להשתקף מאוד נכון, וזה בעניין רואי-החשבון.
הנושא השני שיש לנו כאן זה הנושא של מי מנחה את הבודק, ולא משנה אם הוא עורך-דין לעתים ואם הוא רואה-חשבון, מי מנחה אותו? רשם העמותות הוא הגורם המנחה, הוא הגורם שצריך להתוות את הגדר של המדיניות, הוא זה שבתוך המעגל הזה אנחנו נעים. ואם אתם מנחים לפעול לפי הוראות ניהול תקין אז זה מה שיעשה רואה-החשבון הבודק, ואם מנחים אותו אחרת אז זה מה שהוא יעשה. רואה-החשבון לא פועל בחלל ריק, הוא פועל בתוך אותה מסגרת שנותנים לו וזה גם עורכי-הדין שבודקים.
איתן צחור
טוב.
איריס שטרק
הנושא השלישי, לשכת רואי-חשבון סיכמה כבר לפני שנים – והסיכום הזה היה ידוע וברור וראוי להכניס אותו בתוך חוברת ניהול תקין – שאין כפל ביקורות. הבאנו למצב של המפגש בין החשב הכללי לבינכם, וסוכם שאחת לשלוש שנים תהיה ביקורת כדי למנוע את טרדת הציבור וזו נורמה מקובלת. ובכל פעם שניסיתי אותה והיה כפל ביקורות - רשם העמותות והחשב הכללי הגיעו ביניהם להבנה שלא יהיה כפל. אני מבקשת מכם, אני חושבת שהעובדה שהנושא הזה עלה - ראוי שהוא יקבל את הפרסום הראוי ויהיה בו.
אביטל שרייבר
בסדר גמור, איריס.
איריס שטרק
זה בצורה מאוד ברורה. הנושא הנוסף, הדוח של החשב הכללי בתור מי שעושה כבר שנים, מהרגע הראשון ביקורות מטעם החשב הכללי, הוא לא דומה בכל הקטע כי שם זה ייעודי, זה נועד לבדוק מה עשו בכספי התמיכה.
איתן צחור
וגם אז, איריס, שלא יהיה כפל.
גלי גרוס
אבל אמרנו כבר שאין כפל.
איתן צחור
לא, אז אין טעם לשנות יותר את הקביעה הזאת. איריס, שלא יהיה כפל ביקורות, באמת, זה לא דבר - - -, שלא יהיה גם וגם וגם.
איריס שטרק
תרשה לי, אבל לפני רגע אמרנו שזו ההסכמה - - -
איתן צחור
לא, את אומרת כאילו שזה נפרד וזה שונה ואז הם עדיין יהיו - - -
גלי גרוס
לא, היא אומרת שתוכן הביקורת שונה, ובכל מקרה אין כפל.
איריס שטרק
עוד לא סיימתי את החלק הזה, איתן, תיתן לי, תאמין לי שאני יכולה - - -
איתן צחור
לכן הערתי, לא הייתי מעיר סתם.
איריס שטרק
אני אומרת שוב, ההדגשה היא הדגשה על התמיכה, אבל נעשית גם בדיקה כוללת רחבה על ניהול תקין באופן כללי, ולכן בהחלט העובדה שהמידע הזה זורם בין הגופים אפשר את אותה הבנה שהייתה לנו וצריך - - -
היו"ר אורי מקלב
אתם בודקים קרובי משפחה נניח בביקורת של החשב הכלל – אתם בודקים את זה? אז מילא המשכורות, אני מבין שאם כסף התמיכה הלך למשכורות או שהוא הלך לפעילות, בסדר, אבל מה הקשר של קרובי משפחה, זה כבר דברים של - - -
איריס שטרק
אסביר, למשל, נתקלתי ממש לאחרונה בביקורת שבה ספק ראשי של אותה עמותה הייתה חברה בבעלות הבעל של חברת הוועד או של בכירה בתוך העמותה.
היו"ר אורי מקלב
ונניח שכן - הייעוד לא הגיע, אבל הירקות של הספק - אותו ירקן, לא יודע, ראיתי באיזה אחד - - -
איריס שטרק
אז זו הייתה ההערה באותו מקום כבודק - האם היו נהלים, וביקשנו לבדוק האם אותה התקשרות שהיא התקשרות שמהווה 70%-60% מההוצאות של העמותה, האם נבדקו מחירים אלטרנטיביים? האם יש הוכחה שהבחירה הזאת היא הבחירה המיטבית לעמותה? זה סוג ההערה שתהיה. זה הקטע שגם עם החשב הכללי, אבל בהחלט - - -
היו"ר אורי מקלב
אז בעצם את אומרת דבר אחד, שבעקבות כך את יכולה להגיע כמעט לכל דבר. תמיד תוכלי להסביר שאם את רוצה לדעת אם הכסף מגיע ליעדו את יכולה לבדוק את הכול, בסופו של דבר את כמעט בודקת הכול.
גלי גרוס
זה עדיין אחת לשלוש שנים, זה לא שאנחנו במקביל בודקים את הדברים גם כן, אלא דווקא זה עוזר - - -
היו"ר אורי מקלב
איריס אמרה בתחילת דבריה שזה רק ממוקד, בסופו של דבר אנחנו - - -
איריס שטרק
לא סיימתי, איתן קטע אותי.
היו"ר אורי מקלב
גם אני, סליחה.
איריס שטרק
אמרתי, זה מיוחד בנושא התמיכה, ויחד עם זה נעשית ביקורת כוללת ואנחנו בהחלט מגיעים לדברים כוללים, לכן גם ההבנה הזאת שהושגה לפני שנים היא הבנה שהתקבלה בגלל שגילו את המטרה ובגלל מעבר האינפורמציה וכו'.
היו"ר אורי מקלב
כשאדם לא יודע את זה, עמותה שלא יודעת את הסיכום הזה והיא לא מעירה - אתם בעצמכם לא יודעים את זה.
אופיר כץ
זה 90% מהעמותות.
איריס שטרק
ראוי לפרסם את זה.
היו"ר אורי מקלב
לא יודעים את הסיכום הזה.
שלמה ברילנט
אדוני היושב-ראש, היום הגיעה אלינו תלונה על עמותה שגמרה בתוך שלוש שנים חשב מלווה פלוס דוח חשב מלווה, קיבלה ביקורת חשב כללי, והבוקר הגיע אליהם מבקר מרשם העמותות. הם התקשרו אלינו לייעוץ ואמרנו להם להוציא מכתב, אבל אחד שלא יודע הוא היה בסיבוב השלישי.
לימור תוסייה-כהן
מה זה חשב מלווה, סליחה?
שלמה ברילנט
חשב מלווה שלכם - - -
לימור תוסייה-כהן
של מי זה "שלכם"?
שלמה ברילנט
של רשם העמותות.
גלי גרוס
זה היה תוכנית לתיקון ליקויים.
שלמה ברילנט
לא, לא, חשב מלווה, שנתיים ישב בעמותה חשב מלווה.
גלי גרוס
לתיקון ליקויים.
אביטל שרייבר
הוא סיים לפני כמה שנים.
שלמה ברילנט
סיים בתוך שלוש שנים האחרונות, לפני שנה. הייתה ביקורת לאחר מכן של החשב הכללי – לא, לא באתי בטענה לרשם העמותות, אני מראה שאנשים לא יודעים את הדברים האלה.
גלי גרוס
תקלות תמיד יכולות לקרות, ולכן אני חושבת שנפרסם.
תמי סלע
השאלה מה יחס התקלות אל מול המקרים שהולכים לפי הנוהל.
קריאות
- - -
היו"ר אורי מקלב
איריס אמרה את זה מובלע, חשוב שזה יתפרסם באיזה מקום, דברים צריכים להתפרסם בתוך הניהול התקין - מה הזכויות שלך, לא רק החובות.
אביטל שרייבר
נפרסם.
גלי גרוס
נפרסם, בסדר גמור, מקובל עלינו לחלוטין.
איריס שטרק
אני רק רוצה שלוש הערות שאני חושבת שצריכות להיות וצריך לעגן אותן: אחד, זה אכן הנושא הזה של התמיכה, הליווי והסיוע. צריכה להיות הרגשה שאנחנו לא מדברים על איזה רגולטור מפקח אלא בהחלט במנחה בגלל האופי של הגופים, וזה חסר, אני אומרת את זה חד-משמעית, ואגיד עוד איך זה חסר. כשאתה רוצה לשאול שאלה מקצועית, אתה חייב לפרט – זה מאוד חשוב שיהיה מענה מקצועי – מה שם העמותה ואת הפרטים הספציפיים, זה גורם מרתיע, אני לא חושבת שצריך לפרט. אני חושבת שברגע שרוצים לשאול שאלה מקצועית עקרונית צריך להיות מקום ברשם העמותות, לקבל את התשובה, לפנות בכתב ולקבל בלי לפרט ובלי התחושה הזאת.
מרב מיכאלי
אנחנו צריכות לחשוב על זה, להוסיף.
היו"ר אורי מקלב
מרב, את הדברים האלה את יכולה להגיד בקול.
מרב מיכאלי
לא, אני כאילו עוד לא - - -
היו"ר אורי מקלב
לא מגובשת, אבל אם את מתחברת למה שאמרה איריס עכשיו או בכל אופן למה שאמרו – להכניס גם את איך משלבים את זה מעשית, זה יוצר אווירה אחרת, אנחנו עוד לא יודעים איך.
מרב מיכאלי
בסדר, סליחה, איריס.
איריס שטרק
זה לא יוצר מחויבות של רשם העמותות הרי לעובדות מסוימות. זה יוצר פתח ללימוד לאותם אנשים באמת בגלל ההשקעה, בגלל המורכבות, התשובה לא יוצרת התחייבות. רשם העמותות יכתוב שהתשובה הזאת מותנית בנסיבות שהעליתם בשאלה וכו' וכו', אבל זה לא צריך להיות תחושה של התחלת חקירה. בואו נשאל, נקבל תשובה, גם אם טעינו יש הזדמנות לתקן את עצמנו - ולדעתי, זה מסר מאוד גדול.
המסר השלישי שאני חושבת שצריך להיות זה הנושא של קבלת חומרים. יש כאן בעיה אדירה עדיין, לצערי, בנושא של קבלת חומרים. אני חושבת על משלוח חומרים במייל – צריך לשלוח בדואר כרגע – אפילו אם זה יהיה על-ידי מייצג שיהיה גם עורך-דין וגם רואה-חשבון, אין לי שום בעיה, אבל שיהיה את האקט שאפשר לשלוח במייל ויהיה גורם שיאשר, כמו שקיים היום של שאלות שאפשר – כדי - - -
תמי סלע
את מתכוונת למי מבקש חומרים ממי?
איריס שטרק
רשם העמותות מבקש חומרים מהעמותות.
גלי גרוס
את מדברת על נהלי עבודה כלליים, לא אגב המומחה את אומרת את זה, אלא באופן כללי.
איריס שטרק
אני מדברת, וזה אגב גם יכול להיות אגב המומחה, אגב דרישת מסמכים, אגב הטרדה הגדולה מאוד שצריך להגיש וחלק הולך לאיבוד,. אם אנחנו רוצים להקל ולבוא לקראת, לאפשר, רוצים ומייצגים, רוצים ישירות - לאפשר משלוח חומרים במייל, לאשר אותם. שיהיה איזשהו פתרון לעניין הזה בגלל שאני חושבת שאם אני מסתכלת מה יוצר את העומס הגדול, את החיכוך הביורוקרטי, את הבעיה, אלה סוגי הדברים שיוצרים את הבעיה.
מרב מיכאלי
אין היום אפשרות לשלוח חומרים במייל?
אופיר כץ
הערה אחת אני רוצה, אני רוצה לקחת את זה חזרה לעניין הערכי. הבוקר ביליתי שעתיים אצל החשב הכללי בנושא נוהל התמיכות החדש. מה ביקש מאתנו החשב הכללי? הוא ביקש מאתנו כמנהיגות אזרחית שתוך כמה חודשים נראה לו תוכנית של self-regulation, של צורה של ביקורת עצמית שלנו כי הוא רוצה להקטין את הפיקוח, כי הוא חושב שהחברה האזרחית יכולה לפקח על עצמה. ופה אנחנו עושים בדיוק הפוך בחוק הזה. במקום להגיד לנו: חבר'ה, בואו, תלכו לכיוון הזה, תפקחו על עצמכם, תשפרו את עצמכם, כמו שמקובל בכל חברה אזרחית בעולם המערבי, פה מגבירים את הפיקוח.
היו"ר אורי מקלב
אתה בא לרשם העמותות בטענות ועליו עצמו – ומה עם התמיכות? מה הוא הולך לעשות? הרי הוא הולך להכביד הרבה יותר והוא אומר לך: בוא, תראה איך אתם מבקרים את עצמכם, אבל אנחנו יצאנו נגד זה בגלל הדרקוניות שיש בנוהל התמיכות החדש שלא מקובל היום.
אופיר כץ
אחרי הבשורות מהבוקר הנוהל כבר נראה אחרת.
אופיר כץ
קצת יותר טוב.
היו"ר אורי מקלב
בסדר, אבל עדיין הוא יותר חמור ממה שהיה.
תמי סלע
אבל אם אני מבינה נכון, החלק שדיברנו עליו בישיבות הקודמות של ועדת ביקורת ומבקר פנימי הוא אמור גם ברמה מסוימת לשפר את הליכי הביקורת הפנימיים של העמותות, לא יודעת אם זה ישפיע על הפיקוח החיצוני או לא. אם יהיו יחסי גומלין בין הדברים - - -
גלי גרוס
או שהעמותות יהיו מסודרות - - -
אופיר כץ
הסעיפים האלה הולכים להחמיר את הביקורת בצורה דרסטית.
היו"ר אורי מקלב
אחרון הדוברים, מרדכי.
מרדכי שנבל
אני קצת מסתכל על הוויכוח מהצד ואני רואה, מדובר פה על הצורך במומחים, מבחינה מסוימת שמעתי כאילו חלק מהדברים מתמנים כיוון שרשויות המדינה קצרה ידם לפקח מבחינה תקציבית, ואז הם לוקחים שליחים. המונח שאני מבין "מומחים" זה כשאני צריך מומחיות מסוימת, ספציפית שהיא מאפיינת לעמותה או לפעילות מסוימת, ולא שם כולל בעצם בסופו של דבר, ברובו כפי שהבנתי, לרואי-חשבון שההתמחות שלהם היא ביקורת חשבונאית ולא דברים אחרים שהעמותות פועלות. ולכן זה נראה לי פשוט צורם - העניין של שימוש ב"מומחים" ככיסוי בעצם.
היו"ר אורי מקלב
מה אתה מציע? איזו מילה חוץ ממבקר?
מרדכי שנבל
אחד הדברים שהמדינה אומרת, שהיא לא יכולה אם לא מגדילים את התקציב של היכולת שלהם - - -
גלי גרוס
זה לא עניין תקציבי.
היו"ר אורי מקלב
לא, דיברו על תקנים, שאין תקנים, לא דיברו על תקציב. אתה מדבר עכשיו על השם, על הסמנטיקה, השם "מומחים" לא מתאים לך.
מרדכי שנבל
זה לא סמנטיקה, זה דבר שצורם, כי לא צריך מומחים.
היו"ר אורי מקלב
תציע הצעה אחרת.
תמי סלע
אני יכולה לומר שמונחים שנתקלנו, אבל זה באמת עניין של איך מגדירים, זה גוף בודק, בודק מקצועי, כשמדברים על גורמים חיצוניים שמסמיכים אותם לבצע בדיקות עם כל - - -
היו"ר אורי מקלב
בודקים חיצוניים זה יותר טוב, בודקים מקצועיים זה מינוח יותר טוב?
תמי סלע
אבל זה לא, כלומר ההוראות המהותיות זה מה שאני חושבת שיותר משמעותי כאן.
היו"ר אורי מקלב
אבל סתם בשביל המילה, אני רואה שזה חוזר, כולם חוזרים על אותה מילה. אם היה גוף מקצועי, חיצוני, בודק, בודק חיצוני, אם זה נותן משהו, לי בהרגשה זה לא נותן שום דבר. מומחים דווקא מינוח יותר מתאים לפי דעתי.
תמי סלע
אני כן רוצה לומר שבשימוש במונח מומחה מה שגם לי קצת הפריע, שזה כאילו משדר שזאת מומחיות שאין אותה לרשות ולכן היא נאלצת לפנות למומחים - -
מרב מיכאלי
בדיוק.
תמי סלע
- - בעלי המומחיות הייחודית הזו כדי לבצע - זה לא המצב במקרה הזה.
היו"ר אורי מקלב
אז מומחים חיצוניים.
תמי סלע
במקרה הזה גם אצל הרשם יש רואי-חשבון ויש אנשים עם הידע הזה, אלא זה עניין שצריכים גורמים חיצוניים כדי לעמוד בהיקף הפעילות שצריך לבצע. בדרך כלל כששוכרים שירותים נגיד של מומחה אז זה באמת איזשהו גורם עם מומחיות ייחודית שאין אותה לרשות - לכן זה קצת פחות מתאים. בסופו של דבר בעיני ההערות המהותיות הן היותר חשובות, אבל אני מבינה את ההסתייגות מהמונח.
מרדכי שנבל
אני יכול לתת דוגמה מהמקום שאני, אני לצערי הרב שייך לארגון נכי צה"ל, מה לעשות, קרה לי, יש דברים שבפעילות של הארגון הזה, בטיפולים בנכים אולי צריכים מומחים רפואיים ודברים כאלה, דברים שהם ספציפיים לארגון הזה - לזה אני מתייחס.
היו"ר אורי מקלב
הבנתי, כן. אבל אצלנו "מומחה" נקרא מפני שאין בתוך המערכת וצריך לקחת מבחוץ, וכאן אתה אומר זו בסך הכול עבודה, זו רק הגדלת כוח-האדם, זו שכירת שירותים חיצוניים.
תמי סלע
אבל זה כן אנשים בעלי מקצוע מתאים.
היו"ר אורי מקלב
כן, אבל כמו שאמרת, לא שלא קיים, זה לא שזה גוף - עצם הליבה גם של מה שרשם העמותות עושה, רק הם נותנים את זה, אבל כיוון שזה לא עובד שלהם אז אנחנו מגבילים אותו בניגוד האינטרסים, בסמכויות שלו, אנחנו עושים הגבלה, מה שאנחנו לא עושים לאותו מפקח פנימי שלהם.
רבותי, אנחנו הגענו לשלב ההקראה?
תמי סלע
כן, נתחיל לקרוא את הסעיפים עצמם.
היו"ר אורי מקלב
ואחרי זה ניתן לכולם.
תמי סלע
כרגע יש כאן שלושה סעיפים שעוסקים בנושא של המומחים – כרגע אכנה אותם "מומחים", אם תחליטו על משהו אחר אז אשנה את זה – והם כוללים חלק מהסעיפים שהיו קודם בדרישת מידע ועוד הוראות אחרות שבחלקן נדון.
גלי גרוס
אני מציעה שתקראי רק את 345כד1. מה שהצעת לקראת הוועדה ונדון עליו.
תמי סלע
אז אני מתחילה.
היו"ר אורי מקלב
את מקריאה גם את הנוסח שלך?
תמי סלע
לפי הנוסח שהפצנו.
גלי גרוס
רק את הנוסח של תמי, ואם יהיו לנו הסתייגויות נעיר.
תמי סלע
אז אני מתחילה בעמוד 8 לנוסח שהיה על אתר הוועדה 345כד1:

" הסתייעות במומחה, סמכויותיו וחובותיו

(1) רשם ההקדשות רשאי, " -

רק אומר שסעיפים מקבילים בעצם יהיו גם לגבי רשם העמותות, אבל כרגע זה מנוסח כחלק מחוק החברות לגבי חברות לתועלת הציבור, אז הגורם הממונה זה רשם ההקדשות והגוף המפוקח הוא חברה.
איתן צחור
הכותרת שציינת זו הכותרת - - -
תמי סלע
כתוב בעמוד 8: "סעיפים לעניין מומחה" ואז 345כד1.

"(א)
רשם ההקדשות רשאי, לשם בדיקת עמידתה של חברה בהוראות לפי חוק זה החלות על חברות לתועלת הציבור ובכלל זה בהוראות תקנונה של החברה, להסתייע במומחה, גם אם אינו עובד מדינה, שיבצע בדיקות בהתאם לרשימת עניינים שקבע הרשם (בפרק זה – בדיקות); רשימת העניינים תפורסם באתר האינטרנט של המשרד."
להמשיך או שמישהו רוצה להעיר הערה?
איתן צחור
אמרנו שזה יבוא לאישור ועדת החוקה.
אופיר כץ
זה ברור, החוק - - -
תמי סלע
אז אולי אסיים את כל 345כד1 ואז תעירו את ההערות. לגבי האישור, כמו שזה מנוסח כרגע הכוונה היא שזה לא יבוא לאישור הוועדה, כי זה לא תקנות, אלא זו רשימת עניינים שמפרסם הרשם. היה לנו דיון על זה, תכף הם יגידו את התשובה, אבל בגדול זה כן רצון להשאיר את זה יותר דינמי, אבל אני בטוחה שיהיו על זה הערות.
איתן צחור
שתהיה איזו בקרה על הדבר הזה.
תמי סלע
"(ב)
מומחה יפעל מטעם רשם ההקדשות, בהתאם להנחייתו ולהוראותיו ותחת פיקוחו, ויגיש לו דין וחשבון שיכלול את ממצאי בדיקתו, התייחסות החברה אליהם והמלצותיו; מומחה אינו רשאי לקבל החלטות הכרוכות בהפעלת שיקול דעת מהותי שניתן לרשם ההקדשות לפי דין.
(ג)
הרואה עצמו נפגע מבדיקה שערך מומחה, מממצאי בדיקתו, מהמלצותיו או מכל פעולה אחרת שלו, רשאי לפנות בבקשה מנומקת בכתב לרשם ההקדשות; רשם ההקדשות רשאי לתת למומחה הוראות בעניין ביצוע הבדיקה, וכן רשאי הוא, מיוזמתו או על פי בקשה, לעיין מחדש בממצאים, למנות מומחה אחר תחתיו, לערוך בדיקות נוספות בעצמו או לפעול בכל דרך סבירה אחרת שימצא לנכון."
עכשיו אני מציעה שנשמע הערות לסעיף הזה.
אביטל שרייבר
אני מציעה שתקראי את שלושתם, לא?
תמי סלע
זה יהיה – אם יש איזושהי הערה לסעיף הזה.
מרב מיכאלי
שזה יהיה לסעיף הזה ספציפי.
אברהם מיכאלי
מה עשינו עד עכשיו?
תמי סלע
הערות ספציפיות לסעיף הזה, לנוסח שהעברנו.
אברהם מיכאלי
מה עשינו עד עכשיו בנושא של מומחה כשרשם ההקדשות רצה להיעזר במישהו? הרי תמיד הוא היה יכול למנות מומחה.
מרב מיכאלי
אבל זה לא מומחה.
תמי סלע
היום הם מינו, אבל באמת יש טענות - מכוח איזו הסמכה ושזה לא מוסדר. עכשיו יש ניסיון להסדיר את זה ולקבוע כל מיני כללים, גם שיאפשרו כמו שעלה פה בפנייה אם יש תלונה כנגד הפעולה של המומחה, גם שיהיה יותר ברור מה רשימת העניינים שהמומחה רשאי לבדוק, מה שיקול הדעת שלו.
אברהם מיכאלי
העניין הוא יותר הסמכה ולא משהו מבחינת חידוש גדול, כי תמיד יסתמכו - - -
תמי סלע
המציאות כבר קיימת, ולא בהכרח סעיפי החוק צריכים לעגן אותה בדיוק כפי שהיא, הם גם יכולים לנסות לשנות, אבל כן יש פה שיקוף של מציאות בסך הכול עם ניסיון להסדיר אותה אולי קצת יותר טוב.
שלמה ברילנט
הייתי אולי מציע שהסעיף הזה של רשימת העניינים יבוא לאישור הוועדה פה, מכיוון שיש פה נושאים מאוד מהותיים.
אברהם מיכאלי
כמו נוהל תקין שדיברנו.
שלמה ברילנט
אפשר בסוף לשלוח את כל החוברת ואין בעיה, כאן כתבנו רשימת עניינים והחוברת תישלח בדואר רשום, גם אפשר ונגמר הסיפור. אני מציע שתהיה איזו סנקציה שהוועדה תוכל לפקח על זה שיהיה לה שיניים בדבר. כמובן שאת הנוהל נכתוב, אבל שיהיו איזה שיניים בדבר.
גלי גרוס
אחזור ואסביר את מה שאמרתי קודם. הסמכות של המומחה נגזרת מהסמכות של רשם העמותות לפקח על המידע לפי הוראות החוק, וזה מה שאנחנו מצפים מהמומחה לבדוק. חוברת ניהול תקין ככל שהיא מעגנת את הפרשנות שלנו גם תיבדק, ככל שהיא מעגנת עניינים נוספים שלא נובעים מהחוק אז זה לא במסגרת הסעיף הזה, אלא במסגרת הנוהל הקיים כמו שהוא נוהג. תמי ביקשה, ואנחנו עד עכשיו עוד לא אמרנו לה מה עמדתנו בהקשר הזה, שלמרות שהתפקיד שלו הוא לבדוק עמידה בהוראות החוק שכן ראוי ונכון שיהיה גם איזשהו מיקוד של זה, ושנפרסם באינטרנט שלנו בכל זאת איזשהו מיקוד של העניינים שהבודק יבדוק.
בין זה לבין תקנות או דברים שמובאים לוועדת החוקה המרחק הוא מאוד מאוד גדול, זאת לא הכוונה. הכוונה היא – ושוב אני חוזרת ואומרת – הכוונה שלנו היא שהמומחה יבדוק עמידה בהוראות החוק, ואם רוצים שנתמקד ונפרסם לטובת הציבור דברים יותר ממוקדים, גם היום אנחנו ממקדים את רואי-החשבון שלנו בכל מיני מוקדי בדיקה, בדברים שהוא צריך להתמקד בהם.
מרב מיכאלי
בואו נשאל אחרת – דווקא לאור מה שאת אומרת שאתן כן עושות מיקוד של רואי או רואות-החשבון שיבדקו, אז זה הגיוני שגם הגופים הנבדקים ידעו מה המיקוד הזה.
גלי גרוס
מאה אחוז, לכן אני אומרת, אנחנו לא מתנגדים, אבל יש הבדל בין זה לבין תקנות, זה שני דברים שונים לחלוטין.
מרב מיכאלי
רשימת נושאים כזאת שאת רואה לנגד עיני רוחך, עד כמה היא תהיה יותר מדויקת מאשר הדבר הכללי הזה של ניהול תקין - -
אופיר כץ
חוברת.
מרב מיכאלי
- - שאת אומרת שלמעלה מ-90% ממנו נתון לפרשנות החוק. עד כמה - - -
שלמה ברילנט
כמה עמודים תגזרי?
אברהם מיכאלי
חוזרים לאותו עניין.
מרב מיכאלי
לכן אני רוצה להבין, האם את יכולה לראות רשימה כזאת שתהיה רק 60% נתונה לפרשנות ולא 90%?
גלי גרוס
אגיד לך, הבנתי את הרשימה בתור – דווקא חוברת ניהול תקין היא חוברת מאוד מאוד מפורטת, היא למעלה מ-70 עמודים וגם מהסיבה הזאת - - -
אביטל שרייבר
50 ומשהו.
גלי גרוס
אוקיי, 50 ומשהו - גם מהסיבה הזאת היא לא כל כך מתאימה לדיון פרטני בוועדת החוקה. דווקא חשבתי על רשימת עניינים כמשהו יותר ממוקד וכללי מטבע הדברים ולא יורד לרזולוציות המאוד מאוד גדולות שיש בחוברת ניהול תקין הלוא קובע: התנהלות כספית מסוג כך וכך וכך, מוסדות העמותה, שנותן בכל זאת לעמותה איזושהי תחושה של מה הדברים שיכולים להיבדק אצלה. וזה מה שהוגדר אצלנו היום כמוקדים שעל זה אנחנו גם הרבה פעמים מוסיפים דברים ספציפיים שנובעים מאיזשהם חשדות כלפי העמותה, שזה ברור שגם אנחנו מנחים את רואי-החשבון לבדוק, אגב עמותה ספציפית. אבל המוקדים שלנו, אולי אביטל תתאר, וזה מה שהיה - - -
שלמה ברילנט
אבל אני חושב שאם זה ברמת הכותרות, אז בסוף אפשר לתת אותם גם היום. אנחנו יודעים בדיוק מה הכותרות. כי הרי אם כתוב לדוגמה: בדיקה – אני לא נגד, אני רוצה להבין.
היו"ר אורי מקלב
אתה שם לב שאתה לא ברשות דיבור, אבל תשלים.
גלי גרוס
אני הפרעתי לרשות הדיבור שלו, למען הסדר הטוב, הוא העיר ואני עניתי.
שלמה ברילנט
סליחה, בסדר. אולי היושב-ראש לא היה בנקודה הזאת, אמרתי שרשימת העניינים תובא לאישור הוועדה, כי הרי אם מדברים ברמת הכותרות, אז ברמת הכותרות אם כתוב נניח שהכותרת היא בדיקה שהמטרות הלכו כדין, אז זה כמעט כל החוברת. אתה יכול לתת באמת רשימת עניינים שבסוף אנחנו יכולים לוותר על הסעיף הזה.
תמי סלע
זה לא יעשה שום שינוי.
שלמה ברילנט
שום שינוי, נוותר על הסעיף הזה כי לא קיבלנו כלום.
אופיר כץ
חוזרים לעניין של החוברת.
שלמה ברילנט
אם באים ואומרים שהשר יגדיר, אני לא יודע אם בתקנות או ברשימת עניינים, אני לא יודע איך לעשות את זה.
תמי סלע
אם השר מגדיר אז זה בתקנות.
שלמה ברילנט
אז זה בתקנות, אוקיי - מגדיר באמת את הנושאים בצורה יותר מפורטת ומסודרת וזה באישור הוועדה ויש זכות לגופים לבוא להגיד אם מקובל או לא, וכמו שהיושב-ראש אמר מקודם, יש החלטה של הוועדה והיא קובעת, זה חברי הכנסת, אנחנו לא קובעים הרי.
היו"ר אורי מקלב
אתה גם שואל את עצמך ואתה גם עונה, אתה אומר: גם אם יגיעו לוועדה הם יכללו בנושא אחד את הכול, זו פרשנות שלנו לחוק, גם היום נהיה מזה 50 דפים.
שלמה ברילנט
ככל שזה תקנות , תקנות זה עדיין צריך להיות משהו יותר מפורט מאשר עניינים שזה מותרות.
היו"ר אורי מקלב
המחלוקת בינינו ברורה, אתם מבקשים את זה ואתם רואים את זה שזה חשוב - - -
אברהם מיכאלי
בדיוק שיצאת הערתי, סליחה, חוזרים למה שהערנו בישיבה הקודמת עם הנוהל התקין הזה, כל עוד לא נמסד את זה בצורה מפוקחת, כל הזמן נהיה במחלוקת הפרשנית.
היו"ר אורי מקלב
זה יישאר פתוח. קודם כול העיקרון, אחרי זה נגיע אם זה לוועדה או לא לוועדה, אבל העיקרון שיש רשימה של דרישות והיא תהיה מפורסמת - -
תמי סלע
שצריכה להיות רשימה, אבל איך בדיוק.
היו"ר אורי מקלב
- - ותהיה ברורה, והרשימה נכונה לכולם, לא כל אחד מקבל רשימה אחרת, לא כל רואה-חשבון בודק אחרת. הדברים האלה ברורים, עכשיו נראה אם אנחנו צריכים - - -
אופיר כץ
תהיה חוברת.
גלי גרוס
מה שהתחלתי להגיד כשאדוני לא היה כאן, זה שלסעיף שנדון עם תמי עדיין לא נתנו עמדה סופית, כי היינו צריכים לחשוב על זה, כי גם לנו זה היה נראה סעיף שמרחיב על המצב הקיים. מבחינתנו המומחה בודק את החוק, זה מה שהוא בודק, זה מה שהרשם מוסמך לעשות. ואנחנו רוצים לצורך העניין להסתייע במומחה גם, לא הגיוני בעינינו להתחיל לעשות הפרדות בין דברים – באותה עמותה, זה אגב כפל הביקורות שדיברנו עליו – שבאותה עמותה גם עובד מדינה יבדוק עניינים מסוימים שהוא מוסמך, ומצד שני המומחה יבדוק דברים אחרים שהוא מוסמך, היה נראה לנו נכון ליעילות המשאבים שהמומחה יבדוק את מה שאנחנו צריכים לבדוק.

כן היה מקובל עלי לתת איזושהי אינדיקציה, ואנחנו גם עושים את זה מלכתחילה לרואי-החשבון שלנו גם היום - אנחנו ממקדים אותם, אנחנו אומרים: בעמותה הזאת אנחנו רוצים שתתמקד ב-א', ב', ג', מוקדים, בקידום מטרות, בהתנהלות כספית, במוסדות העמותה, לא יודעת מה, כל מיני דברים כאלה שהם קצת יותר מפורטים ממה שאמרתי עכשיו. אבל אנחנו ממקדים אותם במה שאנחנו רוצים שיתמקדו בכל עמותה, וזה סוג הדברים שחשבנו שאם יש דרישה של הוועדה,וזה משהו שגם היה מאוד חשוב גם לתמי, אחרי שחשבנו על זה לקראת הדיון הזה, כי נכון לאתמול עוד לא הייתה לנו עמדה מגובשת, כמו שאתם יכולים לראות מהנוסח שתמי הציגה, שזה משהו שאנחנו יכולים לבוא ולעשות.
אבל שוב בין זה לבין עיגון בתקנות, ובעצם חוזרים לדרישה של אישור ניהול תקין בתקנות, זאת אומרת, לשם זה חותר, זה לא באותו קנה מידה.
אופיר כץ
זה או זה או זה.
גלי גרוס
לאישור ניהול תקין התשובה שלי בזמנו הייתה שזו פרשנות של החוק. אנחנו מסכימים וזו גם הייתה התשובה שלי לחבר הכנסת מיכאלי בדיון הקודם, שהחוק היום מאוד לקוני והפרשנות שלנו לדעתנו הכרחית, סבירה וגם בתי-משפט תמכו בה. אבל זה לא מצב נוח שהחוק כל כך לקוני ומעורפל והפרשנות של הרגולטור תופסת משקל כל כך משמעותי בכל המהלך הזה.
אופיר כץ
אז תעשו תקנות.
גלי גרוס
ולכן אנחנו עובדים על חוק חדש מאוד מורכב ומאוד מקיף. יש טענות שהפרשנות שלנו היא כן או לא סבירה, אנחנו רוצים לכתוב סעיף מפורש שאומר את מה שהמחוקק – לצורך העניין, בהנחה אחרי שהדיון הציבורי הזה יתקבל – באמת מתכוון. אבל גם אנחנו לא רוצים שהדברים ייעשו אגב, וזה גם לא נכון אגב הנושא של העניינים שהמומחה בודק. המומחה בודק את מה שהרשם בודק - זאת המשמעות.
מרב מיכאלי
אז שתי נקודות - אחת, דווקא מתוך מה שאת אומרת עכשיו שוב זה לוקח אותנו לדיון המקדמי העקרוני שמול הבעיה, שאת בעצמך מציגה אותה ומסכימה לה, שהחוק לקוני והמשקל של הפרשנות כל כך דרמטי. מה שעושה החוק הזה, אבל הוא מחמיר רק צד אחד, לא זאת בלבד שהוא לא בא לפתור את הבעיה של הלקונה אלא להפך, הוא מחמיר את המשקל הדרמטי של הפרשנות ואת האפשרויות שיש בכלל לבוא ולדרוש, בעוד שהצד של הדרישות בחוק נשאר מעורפל - יש בזה חוסר סבירות. זאת אומרת, הדבר שאמרנו מלכתחילה, למה לבוא עכשיו ולעשות את התיקונים האלה ולא לחכות לחוק העמותות שבא להסדיר את כל העסק. את עכשיו באמת החזרת את כל הדיון חזרה אחורה במובן הזה - -
אברהם מיכאלי
נכון.
מרב מיכאלי
- - שאת ממש לא נותנת לי סיבה טובה היום לתת לך, סליחה שאני אומרת "לך", כי כאילו אני ואת לצורך העניין באותו צד, - -
גלי גרוס
אענה לך, אני מבינה את הטענה.
מרב מיכאלי
- - יותר כלים ליותר דרישות כל זמן שלא פתרת את חלק א', זה דבר לא סביר. אני באמת חייבת להגיד, תמי, שבאמת לאור התיאור המאוד יפה שנתת עכשיו, שאני מאוד מאוד מעריכה אותו, החוק שוב נראה, זאת אומרת התיקונים האלה שוב נראים לא סבירים.
גלי גרוס
אז אני רוצה לענות, באמת אמרתי את זה וכולם כאן יודעים את זה פה סביב השולחן, גם היום אנחנו מסתייעים במומחה לצורך בדיקת עמידה בהוראות החוק, להפך, - -
מרב מיכאלי
כן.
גלי גרוס
- - רצינו – וגם הוסיפו פה סייגים והגדרות וכבלים על העבודה של המומחה מתוך כוונה שהיא תהיה יותר מוסדרת ומפורשת. ויותר מזה, מה שמבחינת חוברת ניהול תקין כולל פרשנות שלא מקובל על מי מהצדדים – יש דרך לתקוף פרשנות של רגולטור מוסמך, יש הרבה רגולטורים שמפרשים את החוק שלהם לפעמים בהתאם למה שהמפוקח שלהם חושב ולפעמים שלא בהתאם, ויש דרך לתקוף את הפרשנות הזאת.

אני גם מסכימה, אני אומרת שוב שחוק העמותות נתון לפרשנות, ולא רק שאנחנו מסכימים לזה, אנחנו גם מטפלים בזה, רק שבעינינו הדרך לטפל בזה היא במסגרת חקיקת חוק שמסביר את הוראות החקיקה הראשית שטעונות חקיקה. ומה לעשות שהחוק הזה דווקא בגלל המורכבות שלו וההיקפים שלו והצורך לפתח דיון ציבורי מאוד מאוד מעמיק לגבי ההוראות השונות, וזה דבר מאוד רצוי והכרחי הוא גם מטבע הדברים לוקח זמן. ולכן אנחנו אומרים: בתקופת הביניים חשוב לנו לפעול בצורה מסודרת, מעוגנת בדין, הביקורות שאנחנו עושים ממילא – בסעיף הזה אין שום דבר חדש שאנחנו לא עושים גם היום ושאנחנו לא נמשיך לעשות בין אם הסעיף הזה יהיה ובין אם לאו, אבל אנחנו כן רוצים שהדברים יהיו מעוגנים ובחוק.
תמי סלע
זה בניגוד לסעיף הפיקוח שנותן סמכויות, נורא חשוב שהיום - - -
היו"ר אורי מקלב
השאלה אם יש סמכויות, אנחנו מבינים שאין סמכויות בכלל.
מרב מיכאלי
ההבדל היחידי הוא שהיום אם למישהו היה שכל היה יכול ללכת לבג"ץ ולהפסיק את סמכויות הפיקוח האלה.
היו"ר אורי מקלב
דיברנו על זה.
גלי גרוס
תראי, במקרים שהלכו - - -
מרב מיכאלי
ולכן אנחנו רוצות – תראי, ההבדל במצב, את יודעת.
גלי גרוס
אמרנו את זה גם קודם. אני חושבת כיועצת משפטית של הגוף הזה - - -
היו"ר אורי מקלב
היו פסיקות, לא על הכול, היו נקודתיות אני חושב, לא דווקא על כל עצם קיום נוהל, אולי בצורה עקיפה.
גלי גרוס
אז א. זה נדון. מעבר לזה, גם היום יש לי סמכות לדרוש הבהרות מהעמותה ויש לי סמכות מכוח החלטת ממשלה שבכלל לא מעוגנת בדין, וממנה גם נשאבות סמכויות בדיקה מסוימות שלי לעשות ביקורות בעמותות ולקבוע כללי ניהול תקין כשזה - - -
אופיר כץ
זה לא ניהול תקין בחוק, זה - - -
מרב מיכאלי
הדיון הוא לא זה, הדיון הוא בשליח - - -
גלי גרוס
כשזה נתקף גם על-ידי רואי-חשבון חיצוניים, במקרים המסוימים שזה נתקף, בין אם החוברת נתקפה, בין אם החלטת הממשלה כשלעצמה נתקפה שגם זה היה, ובין אם הממצאים של ביקורות מסוימות והדרישות שלנו לתיקון ליקויים בעקבות הביקורות האלה - ועל כל אחד מאלה יש פסיקה ויש הליכים. אז ברוב המקרים בתי-משפט הלכו אתנו, לא רק שהם הלכו אתנו, הם קבעו שלא רק שסביר שרגולטור יקבע אמות מידה והנחיות ופרשנות ומדיניות של איך לפעול, אלא אפילו חובה עליו לעשות את זה כדי להבהיר לציבור ולממש את סמכותו המינהלית. זאת אומרת, אנחנו במובן המשפטי, אני חושבת, מאוד חזקים, גם אם יוגש בג"ץ מחר בבוקר וגם אם ההוראה הזאת תיפול.
אופיר כץ
אז תשאירו את זה.
שלמה ברילנט
למה את צריכה את החוק?
גלי גרוס
כי כן רצינו – קודם כול אני אומרת, הסעיף הזה נשען גם על הסעיף השני שהוא הסעיף של הפיקוח שאנחנו רוצים כרגולטור סמכויות של כניסה, בזכות אומנם, אבל כניסה למקום שבו פועלת העמותה, שזה דבר שאין לי היום ואני גם לא עושה אותו היום. מזה גם רצינו כבר לעגן בצורה ברורה, מסודרת ומוסמכת ועם כל השלייקסים שרוצים פה לייצר על הפעלת הסמכות שלנו, ליצור איזשהו מודל שמעוגן בצורה מפורשת בחקיקה. בעיני זה דבר נכון ורצוי והדיון הזה הוא נכון ורצוי גם במובן הזה.
מרב מיכאלי
הכול בסדר, אבל אז אנחנו באמת חוזרות להגדרות. זאת אומרת, אם את אומרת שהמהלך הזה נכון ורצוי, הוא באמת צריך רק שתהיה לו גם את הרגל השנייה של המהלך הנכון והרצוי של – כמו שאת אומרת – גם בתי-משפט אומרים לכם המקום שלכם כרגולטור להבהיר את הגדרים והדרישות והסמכויות והזכויות וכו'.
גלי גרוס
זה מה שאנחנו עושים, ואנחנו גם רוצים לעשות את זה בחקיקה מפורשת יותר ברורה, פשוט זה דבר - - -
מרב מיכאלי
מאה אחוז, אז בשלב הביניים הזה יכול להיות שדווקא זה נכון בתור שלב ביניים לנסות לייצר איזושהי רשימה שבאה לפה לדיון, שזה גם חלק משלב הביניים הזה שבו אנחנו מסדירות את הצדדים.
גלי גרוס
זה יכול להיות משהו שהוא מאוד מאוד חלקי, הוא לא ימצה את הדיון והוא עלול לפגוע במצב הקיים היום, שזה דבר שאני מניחה שגם כולנו לא רוצים.
אופיר כץ
אולי לחכות עד שיהיה חוק גדול, מה לעשות.
היו"ר אורי מקלב
נתקדם. הערה אחת שרק יש לי בעניין הזה. לפי מה שדיברנו מקודם, ששיקול דעת מהותי – אמרנו ש"מומחה אינו רשאי לקבל החלטות הכרוכות בהפעלת שיקול דעת... שניתן לרשם ההקדשות לפי דין", הוא רק בסמכויות.
לימור תוסייה-כהן
לכן זה מבחינתנו סעיף מיותר, מבחינתנו זה - - -
היו"ר אורי מקלב
זה ברור, אבל אם אנחנו כותבים את זה אנחנו לא כותבים "מהותי". המהותי בעצם מסייג את זה, זה אפילו עושה את זה יותר גרוע, הוא בכלל לא יכול לתת - - -
תמי סלע
- - -
היו"ר אורי מקלב
אני מדבר על ה"מהותי".
גלי גרוס
שהוא רוצה שיקול דעת בכלל.
היו"ר אורי מקלב
אם לפי מה שדיברנו, אז אין לו שיקול דעת בהחלטות. יש לו שיקול דעת באינפורמציה, אבל לא בהחלטות, הוא לא מחליט.
מרב מיכאלי
שוב דווקא מתוך ההסבר שלך, גלי, אני חושבת שמה שעלה דווקא כאילו כדבר לא מרכזי של הגדרת המומחה ולעומת בודק חיצוני, אני חושבת שבאמת זה לא נכון לקרוא לזה מומחה, וכמו שאת אומרת, צריך להיות בודק מטעמכם. זאת אומרת, צריך לקרוא לו מה שהוא ולא - - -
גלי גרוס
אנחנו על זה ממש לא – בודק מקצועי, בודק מקצועי, בודק – מה שאתם רוצים, גורם בודק, - - -
קריאה
לא בודק מקצועי, בודק חיצוני.
מרב מיכאלי
מקצועי, מומחה, כל אלה הגדרות שאת יודעת, שיפוטיות כבר לסוגיהם השונים.
תמי סלע
אז לגבי ה"מהותי", להוריד את המהותי?
היו"ר אורי מקלב
זה גם נכון, זה דבר מהותי, באופן כללי זה טוב. את המילה מהותי אפשר להוריד. אנחנו ממשיכים בהקראה.
תמי סלע
אז אני ממשיכה ב-345כד2.
אברהם מיכאלי
מה קורה עם העיקרון שדיברנו כבר, אנחנו חוזרים על זה ועושים צחוק מעצמנו.
היו"ר אורי מקלב
אמרתי על הדבר הזה. כרגע ההנחיה של הוועדה של היושב-ראש, של הקואליציה, - -
מרב מיכאלי
שכן נחקק. שנחכה להחלטה.
היו"ר אורי מקלב
- - אנחנו מחוקקים על אף שאנחנו לא מתקנים את כל הנושא של ניהול תקין.
אברהם מיכאלי
אז הכנסת תיראה מגוחכת, נעשה טלאי על טלאי שבסוף העיקר יישאר מעורפל, ומה אנחנו עושים?
היו"ר אורי מקלב
היתרון שלנו, של שלושתנו, זה שאנחנו יכולים להתנגד לחוק, גם אחרי התיקונים אנחנו לא חייבים להסכים אתו בכלל, יש לנו אופוזיציה. אנחנו באמת טוענים שלא צריך להיות – אבל בהחלטה של הקואליציה, נקרא לזה ככה בצורה זו – שאנחנו בסוף נקדם את החוק הזה, ועל אף שאין בחקיקה הראשית ולא בחקיקה של חוק העמותות, אלא אנחנו הולכים על סמך הנוהל התקין הזה לעשות בפיקוח ובדברים. כל הדברים שנדון בהם, זה לא דווקא בחלק הזה, יש סמכויות של ועדת ביקורת, אנחנו דנים בעוד דברים בחוק הזה, אבל חובתם של חברי הכנסת - - -
תמי סלע
אני חייבת לומר שלקדם חוק זה עדיין מאפשר לעשות שינויים בסעיפים, כמובן בחלק מהסעיפים.
היו"ר אורי מקלב
כן, ברור, זה התנאי. גם חברי הקואליציה וגם הקואליציה מקבלים את ההתקדמות הזאת מכיוון שהם יודעים שאנחנו הולכים לשנות דברים, זאת אומרת, הרוב בוועדה רוצים לשנות. אני מניח שחלק מחברי הוועדה לא ילכו אתנו עד הסוף בחלק הזה, בעיקרון של הדברים.
תמי סלע
יש גם אפשרות לחברי הכנסת, לחברי הוועדה להגיש הסתייגויות, את זה גם צריך לזכור.
היו"ר אורי מקלב
כל זה בתנאי שנגמיש את זה יותר.
אברהם מיכאלי
יש לי הסתייגויות.
אביטל שרייבר
חשוב לי לציין אולי עוד קול שלא נמצא פה מסביב לשולחן, זה הקול של גופים שבאים אלינו בביקורת על המקרים שלדעתם בהם לא עלינו על מספיק ליקויים בפעילות של עמותות מסוימות, לא אמרנו בזמן שעמותה לא בסדר. אנחנו חשופים לביקורת של מבקר המדינה. הקול של הציבור שדורש מאתנו לבקר הוא קול שחסר קצת פה מבחינתי בוועדה.
אברהם מיכאלי
הקול שלנו מה נחשב אצלך?
אביטל שרייבר
הקול שלכם הוא הקול של המחליטים.
אברהם מיכאלי
לא, הקול שלנו הוא בדיוק לאותו ציבור שבא אלייך ואומר לך. תביני, אנחנו בכנסת יושבים באמת שעות על שעות ובסוף מוציאים דבר לא שלם, ויבואו אלינו יום אחד, יגידו: מה עשיתם פה? אני יודע את הלחץ שלכם והאמיני לי, עוד רבע שעה אם תבואו, אתם משרד המשפטים – אני בדיוק עכשיו מנהל את הדיון על הכרזת מצב חירום במדינה, ושם 50 שנה החזקתם - המדינה אני מדבר - חוקים שלא היה נוח לכם להתעסק אתם, צווים, עם צווים ניהלתם את המדינה, אני מדבר על המדינה לא עליכם. רבותי, זו שיטת עבודה קלוקלת אצלכם, אם תחליטו שחוק העמותות חשוב והנוהל התקין יהפוך לתקנות, האמינו לי, אתם יכולים לעשות את זה תוך חודש. אתם לא מעוניינים כנראה - - -
גלי גרוס
אנחנו עושים חוק חדש שיסדיר הכול.
אברהם מיכאלי
אז נעכב את זה עד שזה יהיה, מה המטרה אז לחוקק היום את הטלאי?
תמי סלע
אני רוצה רק להעיר שבשבוע הבא בישיבה של יום שני יהיה פה גם המשנה, סביר להניח שיהיה אבי ליכט.
לימור תוסייה-כהן
זאת הכוונה כרגע.
תמי סלע
והגדרנו שהנושא של הפיקוח ברמה העקרונית - - -
אברהם מיכאלי
אבי ליכט מתעסק לי עם "איי.די.בי.", יש לו זמן אלינו?
תמי סלע
בסדר, אני רק אומרת שיהיה מקום להערות האלה ברמה העקרונית גם בשבוע הבא, זאת אומרת, הדיון עוד לא הסתיים.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו ממשיכים לדון, אנחנו יכולים בסוף לא לאשר את כל החוק.
תמי סלע
כן.
דורית ואג
חבל על הזמן, יש לי הרבה חקיקה שמחכה לי.
תמי סלע
הוועדה יכולה להמליץ להסיר את זה.
אברהם מיכאלי
אנחנו יושבים פה שעות על שעות.
היו"ר אורי מקלב
בסדר, מה, אם רוב חברי הוועדה – זה לא הולך לקרות, אברהם, אנחנו יודעים את זה.
אברהם מיכאלי
יביאו פה את אלה שמרימים יד, לא?
היו"ר אורי מקלב
אמרתי את זה לאנשים יותר מקצועיים, מה שנראה כרגע, שהחוק הזה יחוקק במסגרת השינויים המתבקשים, המקלים, המפרשים, כל מה שאתה לא רוצה בחוברת.
אברהם מיכאלי
בסוף יביאו חוק חדש, אחר.
היו"ר אורי מקלב
אבל לא יכניסו את זה עכשיו ולא בחודש, הם אומרים בעצמם שזה שנים.
לימור תוסייה-כהן
זה ייקח כמה שנים.
גלי גרוס
גם הדיון הציבורי.
תמי סלע
צריך גם לזכור שיש מציאות שמתנהלת, והשאלה אם יש דרך לשפר אותה.
היו"ר אורי מקלב
איך אתה אומר, לקח 50 שנה. חבר הכנסת מיכאלי יושב בוועדה שתפקידה להעביר מתקנות לחוקים או מכל מיני דברים ישנים בנושאי חירום וביטחון, דברים שכמו שהוא אומר עשרות שנים - -
אברהם מיכאלי
ועשינו את זה.
היו"ר אורי מקלב
בכמה זמן?
דורית ואג
והנה הוא רוצה שנקדם את חוק הטרור כדי שהוא יוכל להתקדם, אבל אני לא יכולה לקבוע את חוק הטרור כי אני מתעסקת בעמותות.
אברהם מיכאלי
נכון.
היו"ר אורי מקלב
הוא מקדם את זה ארבע שנים.
אברהם מיכאלי
הנה, שמעת את המנהלת המיתולוגית שלנו, היא אומרת שבגלל שמבזבזים זמן עכשיו על זה, חוק הטרור מעוכב.
תמי סלע
בגלל זה.
דורית ואג
הוא לא מעוכב בגלל זה, אבל - - -
היו"ר אורי מקלב
- - -
אברהם מיכאלי
אמר לי הבוס שהוא רוצה לקבוע עכשיו ואין לו - - -
היו"ר אורי מקלב
אז בואו נתקדם.
לימור תוסייה-כהן
אני רוצה רגע להתייחס לסיפא של סעיף (ב). לדעתי הסעיף הזה הוא א', ב' של משפט מינהלי, אין לי בעיה לחוקק אותו, אבל אני חושבת שהוא מיותר כי ממילא מומחה אינו רשאי לקבל כל החלטה אלא אם כן ניתנה לו הסמכה לכך בדין. זאת אומרת, גם אם לא נאמר את זה מאליו מובן שזהו המצב. לומר דבר כזה שהוא מבחינת א' ב' של משפט מינהלי, הוא מיותר, הוא עלול לעורר כל מיני שאלות בעתיד, אני מקווה שלא. לכן היה חשוב לי לומר את זה גם לוועדה, ככל שתחליט אולי כן להסיר בכל זאת את הסיפא הזו, ולכל הפחות לפרוטוקול.
גלי גרוס
אולי נכון להגיד אותו הפוך, להגיד שהממצאים של הבדיקה יעברו המלצה בלבד לכל החלטה שיקבל רשם ההקדשות או משהו כזה, כדי לא להגיד את ההפוך. להגיד את זה בכיוון החיובי ולא בכיוון השלילי, בכיוון של מה רשם - - -
היו"ר אורי מקלב
כן, זה יותר טוב. להגדיר שכל הבדיקה היא בעצם המלצה לרשם ההקדשות ולא כסמכות החלטה.
גלי גרוס
כן, זה אולי יפתור את הבעיה.
שלמה ברילנט
רואה-חשבון כותב היום "אני ממליץ".
גלי גרוס
אגב, מהותית חד-משמעית זאת המשמעות, הוא לא יכול לשלול אישור ניהול תקין, הוא לא יכול לקבל שום החלטה שבתחום סמכותו של הרשם, הוא באמת אך ורק ממליץ לרשם.
שלמה ברילנט
נכון.
היו"ר אורי מקלב
אז זה ככה, מומחה אינו רשאי לקבל החלטות אלא רק כהמלצות לרשם העמותות.
קריאות
- - -
תמי סלע
את זה בעצם אנחנו כותבים, שהדוח שלו כולל ממצאים והמלצות. אני חושבת שזה בא על רקע מציאות שלפחות - -
היו"ר אורי מקלב
בוודאי, גם היום.
תמי סלע
- - הוועדה ממה שנשמע פה הבינה שהיום יש הפעלה של שיקול דעת.
היו"ר אורי מקלב
את הניסוח תקבעו ביניכם אחרי זה.
תמי סלע
לא, השאלה גם אם הוועדה מעוניינת שתהיה אמירה בעניין הזה, שזה נכון שזה כלל בסיסי של משפט מינהלי, בוודאי כשמסתייעים במומחים שזה לא בסמכותם להפעיל שיקול דעת שניתן לרשות המינהלית. האם למרות שזה כלל, אתם רואים חשיבות שזה ייאמר, - -
היו"ר אורי מקלב
זה ייאמר.
תמי סלע
- - בגלל שבמציאות יש טענות שזה כן קורה, או להגיד את זה באיזושהי דרך אחרת שהמומחה רק מגיש מממצאים.
היו"ר אורי מקלב
חשוב שייאמר איך הדרך הכי טובה לומר את זה, האם בצורה חיובית, שרק נחדד את זה שוב פעם שהוא רק גורם ממליץ והוא לא גורם שמקבל החלטות ולא מפעיל שיקול דעת או - - -
גלי גרוס
אני חושבת שזה יותר נכון, זה פחות - - -
לימור תוסייה-כהן
החלטות הרשם מתקבלות על בסיס המלצות הגורם - - -
גלי גרוס
לא, זה אומר שהוא חייב לקבל את ההמלצה.
היו"ר אורי מקלב
תוצאות הבדיקה הן המלצות - - -
גלי גרוס
הממצאים יהוו המלצה בלבד לרשם.
היו"ר אורי מקלב
זו גם הסתייגות - המלצה בלבד.
שלמה ברילנט
אדוני היושב-ראש, צריך להוריד את כל הקטע - - -
קריאות
- - -
תמי סלע
יש הבדל בין שורה אחרונה של דוח שבאמת מהווה המלצה בלבד, לבין ההתנהלות היומיומית שגם מחייבת קבלת כל מיני החלטות. אני חושבת שפה אולי העניין - זה לא שבדוח בסוף הוא אומר: אתם לא תקבלו אישור ניהול תקין, אבל בפרשנות שלו של החוק או בכל מיני דברים שהוא נתקל בהם תוך כדי - השאלה אם לצורך העניין הזה, ובעיקר כמובן התקיפה שלו, אם מישהו רוצה לתקוף, שיש לו על מה להסתמך, שמתקבלות כל מיני החלטות שכרוך בהם שיקול דעת. אם יש צורך בדברים האלה אני לא יודעת, אני גם שואלת את האנשים שנתקלים בקשיים בשטח, אם זה יכול לסייע, אם זו סתם אמירה.
איתן צחור
הוא יותר מאיים מאשר מחליט, אבל אי-אפשר לכתוב את זה בחוק: אל תאיים, זה דברים - - -
תמי סלע
יש בזה תועלת, יש בזה צורך, זה רק - - -
שלמה ברילנט
הייתי אולי עושה משהו אחר - מכיוון שהוא הרי בפועל ממליץ, וגם על הרשם מקובל שברגע שהגיעה המלצה שלו שולחים לעמותה - -
אופיר כץ
הליך של שימוע.
שלמה ברילנט
- - הליך של שימוע לתגובה, שנכניס את - - -
איתן צחור
לא, זה - - -
שלמה ברילנט
סליחה, בסדר, לא התווכחתי, אני לא משפטן, אבל להוסיף פה בסעיף הזה, לא על מה שסעיף (ג) מדבר - זה משהו אחר, על אם יש תלונות, אם הוא חושב שפגעו בו, אני לא מדבר על זה.
גלי גרוס
נכון.
שלמה ברילנט
אני מדבר על זה בצורה מסודרת שהרשם גם לא מתנגד לזה, וזו הזדמנות שיש לנו באמת רשם שרוצה להבין את זה, שברגע שהגיעה המלצה שולחים את זה לעמותה, 14 יום תתנו שימוע לפני שמורידים לכם את הניהול התקין גם אם הממצאים מאוד חמורים, יכול להיות שבאמת הוא הגיע לממצאים החמורים האלה בצורה מאוד מאוד עקומה, יכול להיות שלא, אבל שייתנו לו 14 יום להגיב.
איתן צחור
מה 14 יום?
שלמה ברילנט
אני לא יודע מה, כמה שנהוג, סליחה, אדוני העורך-דין. כמה שנהוג, אני לא נכנס לזה, ייתנו לו את הזמן להגיב כדי שיהיה הליך שימוע בסיסי על ההמלצות שלו, מכיוון שהוא אדם חיצוני.
תמי סלע
אתה אומר שהמלצות המומחה - - -
שלמה ברילנט
תהיה זכות שימוע לעמותה. להבדיל שרשם עמותות יכול להחליט דברים כמובן - - -
היו"ר אורי מקלב
אבל לא תמיד ההמלצות שלו זה ביטול הניהול התקין.
שלמה ברילנט
על כל דבר, מדובר על כל דבר.
היו"ר אורי מקלב
הכול, לא דווקא.
שלמה ברילנט
על כל ההמלצות שלהם, הם גם עושים את זה בפועל היום, רק שזה יהיה מעוגן מכיוון שמעגנים דבר אחד, שיעגנו גם את החלק הטוב שהרשם עושה היום. אני חושב שאין להם התנגדות פה, עושים את זה בפועל.
גלי גרוס
נכון. אני חושבת שזה גם כתוב ב-(ב) - שהמומחה צריך להתייחס בדוח גם להתייחסות החברה.
שלמה ברילנט
אבל הוא המילה האחרונה אליכם, יש הבדל. אני יכול לתקן לו לפעמים – הוא אומר לי עובדה שהוא טוען: תקשיב, פה אין בניין, אני יכול להגיד לו: תקשיב, יש בניין, הוא בדוח הסופי מחליט אם הוא כותב אם יש בניין – אני נותן דווקא דוגמה קיצונית – או אין בניין, בכוונה לקחתי דוגמה קיצונית.
גלי גרוס
אין בעיה.
תמי סלע
ואז ניתנת לעמותה האפשרות להתייחס להמלצה הסופית שלו.
שלמה ברילנט
האפשרות להתייחס להמלצה הסופית שלו, כי תמיד הוא חייב לכרוך את תגובת העמותה, אבל בסוף הוא – אתן דוגמה - - -
תמי סלע
יש לכם התנגדות לזה? כי אני מבינה שזה ככה עובד, יש לכם התנגדות לעגן את זה?
אביטל שרייבר
בפועל אנחנו שולחים לעמותה את הממצאים של הבודק ומאפשרים לה להגיב.
שלמה ברילנט
אז בוא נעגן את זה.
אביטל שרייבר
אין לנו התנגדות שיובהר שהעמותה תוכל להגיב לממצאים לפני שתתקבל החלטה.
קריאה
זה כתוב.
אופיר כץ
אביטל, צריך להפריד בין התגובה של המבוקר במהלך הביקורת שזה כתוב בהתייחסות החברה אליהם, לבין מה שאנחנו טוענים שכשזה מגיע לרשם והרשם צריך לקבל החלטות הוא צריך לאפשר לי איזשהו שימוע. למה?
אביטל שרייבר
אני חושבת שאופיר מרחיב מעבר למה שהתכוונת.
שלמה ברילנט
כן.
אופיר כץ
אני רוצה להסביר רגע, כי בסופו של דבר צריכים להיות, בלי לפגוע באף מבקר ויושבים פה כמה, מבקר כותב ביקורת, וכשאתה כותב לו תגובה, צריך להיות עם הרבה מאוד אומץ ויושרה להגיד: אתה צודק או – אני לא מדבר על עובדות אלא על תפיסות עולם או דברים מהסוג הזה. כבר ראיתי שצירפו את התגובה לסוף הביקורת ואמרו: ראה בסוף את הביקורת של העורך-דין, אז זה לא סידור, כי אני לא רואה את הפקיד הממשלתי שיקבל ביקורת עם מכתב של המבוקר, ויגיד: אני מעדיף את זה על פני זה, כשהמבקר עצמו לא קרא את זה בתיקון שלו.
אביטל שרייבר
אבל זו הנחה לא נכונה.
אופיר כץ
תני לי שנייה. אז יש הבדל בין המצב שבו נותנים המלצות לבין מישהו שמקבל את ההחלטות, וההחלטות צריכות להתקבל על-ידי רשם העמותות ולא על-ידי מישהו אחר. ולכן כדי לקבל החלטות צריך לאפשר שימוע.
היו"ר אורי מקלב
עורך-דין אופיר כץ, תגיד לי אם אני מביא דוגמה נכונה, אני לא כל כך מומחה בכל נושא העמותות. אותו בודק, אותו מומחה מגיע לביקורת ועדה וטוען שיש לכם הרבה יתרות זכות והעמותה לא מנצלת את כספה או אוספת כספים. באים מהעמותה ואומרים: אני בעצם חוסכת כסף בשביל לקנות בניין, להקים בניין. בהמלצות בסופו של דבר – זה דבר שהיה אולי ביניהם כשהוא שאל אותו וענה לו תשובות האלה – בסיכום הביקורת הוא כותב שלאותה עמותה יש יתרות רבות, לכן זה לא עומד ביעדים שצריכים להיות והעמותה לא עושה. החלק הזה עכשיו שהוא בא ואומר: אני רוצה שיהיה כתוב, מובנה, שמהכסף הזה בגלל הצרכים המיוחדים של העמותה שחייבת עכשיו בשל השכירות הגבוהה שהיא משלמת, לאור הרחבת הפעילות שלה, לאור זה שהיא מצאה לנכון שבלי שיהיה לה מבנה משלה או במקרה הזה היא צריכה להגיע ליעד, וזה לא בא לידי – זו דוגמה טובה?
אופיר כץ
כן, מצוינת.
שלמה ברילנט
כן, ויש עוד הרבה מקרים שבסוף – רואה-החשבון אמר לי פעם באיזו ביקורת: תראה, אתה צודק במה שאתה אומר, אבל בגלל שלא הגשת לי את זה בהתחלה, אני חייב לציין את זה בהמלצות, אתה תענה שתיקנת כבר, שזה לא רלוונטי. אני לא נכנס לרשם העמותות, סתם אני אומר כללי לרואה-חשבון, הוא היה חייב לכתוב את זה בהמלצות, הוא אומר לי: אתה תענה אחרת. ולכן יש חשיבות בזה שבסופו של דבר, ואתם עושים את זה בפועל, רק שבוא ניתן איזו סוכריה קטנה שזה יעוגן בצורה – אני אומר את זה ככה – שזה יעוגן.
היו"ר אורי מקלב
כן, אביטל.
אביטל שרייבר
אני רוצה להסביר איך זה קורה, איך התהליך עצמו.
היו"ר אורי מקלב
אביטל, את עונה שאת עושה את זה, זה נכון. נקודת הפתיחה שלכם מאוד טובה מפני שאתם באים ואתם פועלים נכון וכולם משבחים אתכם ואני רואה את הדבר, אבל הם מסתכלים על הדורות הבאים, הם מסתכלים על מה שיהיה עוד עשר שנים.
אביטל שרייבר
אבל הייתה פה בקשה שהיא מעבר למה שאנחנו עושים. מה שאנחנו עושים זה לשלוח טיוטה שהיא עדיין לא דוח סופי, שכוללת את הממצאים וההמלצות של רואה-החשבון לעמותה, הטיוטה הזאת זו טיוטה שאישרנו אותה, עברנו עליה ואישרנו אותה, העמותה מגיבה לה. בדוח הסופי רואה-החשבון הבודק לא מפנה לה תגובה, אלא כל דבר שהוא קיבל הוא בכלל כבר לא כותב אותו, ודברים שהעמותה נתנה תגובה והיא לא לגמרי מכסה את הממצאים שלו, הוא מציין את זה בתוך הדוח הסופי וגם את המסקנה שלו.
היו"ר אורי מקלב
איפה זה כתוב? כל מה שאת אומרת עונה.
לימור תוסייה-כהן
ב-(ב).
אביטל שרייבר
כן, אבל מה שדובר פה - - -
היו"ר אורי מקלב
זה כתוב ב-(ב)?
שלמה ברילנט
עדיין אפשר לאפשר את העוד 14 ימים האלה.
אביטל שרייבר
שלב הטיוטה הזה שלפני הדוח הסופי – העמותה הרבה פעמים מנצלת אותו לא כדי להגיד: הממצאים לא נכונים, אלא כדי לתקן כדי שהדוח הסופי שכבר יצא הוא יצא אחרי שהיא כבר תיקנה. אם זה דברים שהיא יכולה לעשות ברמה המיידית אז אנחנו גם מקבלים את זה, אז בדוח הסופי שיוצא כתוב: העמותה כבר תיקנה את העניין הזה תוך כדי וזהו ועכשיו כבר אין לה יותר מה לעשות. אבל אם בדוח הסופי עדיין נותרו דברים לא תקינים ונשארו לתיקון, הדוח נשלח לעמותה ובהתאם לממצאים האלה כבר אנחנו מקבלים את ההחלטה של מה לעשות.
צריך לקחת בחשבון שכל דבר כזה הוא דבר שעדיין נתון לדינמיקה של עוד חסר משהו אז אם זה משהו מאוד קיצוני יכול להיות שזה יביא לשלילת אישור עכשיו, אם זה משהו שהוא סופר קיצוני יכול להיות שזה יביא למשלוח התראה לפני פירוק, לא תוגש עכשיו בקשה לפירוק אלא התראה לפני פירוק, ואם זה משהו שהוא פחות – יכול להיות שזה יביא לזה שיגידו לה: תוך 30 יום את צריכה לעשות ככה וככה. זה לא שיוצא דוח סופי ובזה נסגרו לעמותה כל הברזים והיא קיבלה גזר-דין.
אופיר כץ
אבל אתם משיבים את שיקול הדעת המלא למבקר, אתם משאירים - - -
גלי גרוס
הבהרנו, אופיר, שלא. אנחנו עוברים על הדוחות שלו, גם על הטיוטה וגם על הסוף.
אופיר כץ
אני רוצה רגע לגמור משפט. אתם משאירים את שיקול הדעת האחרון למבקר.
אביטל שרייבר
זה לא נכון, אופיר.
אופיר כץ
והמבקר כותב: אלו המלצותינו, ואתם מקבלים את המלצותיו.
אביטל שרייבר
אבל זה לא נכון.
אופיר כץ
שנייה, אביטל, אבל אני ראיתי כבר דוח שהוא קיבל תשובה ואמר: יש האומרים כך ויש האומרים כך, אז מה אתם עושים אז? גם את זה ראיתי. אני רואה מקרה, אביטל, שמר ברילנט ציין, שיש מה שנקרא עודפים, וזה ויכוח ארוך בינינו.
אביטל שרייבר
אבל זה ויכוח בינינו.
אופיר כץ
לא, יש עודפים, רואה-החשבון לפי כללי ניהול תקין מעל 100% עודפים הוא אומר: רבותי, אין ניהול תקין. אין שיקול דעת שאתם מפעילים, האם העודפים האלה למשל הם רזרבות לפעילויות עתידיות שהוועד המנהל החליט שזה טוב וצריך. אתם לא מפעילים את שיקול הדעת הזה, אתם משאירים את זה לרואה-החשבון.
גלי גרוס
זה מה שאנחנו בודקים.
תמי סלע
אנחנו מנסים להתכנס לשני עניינים, עניין אחד זה עניין - האם יש צורך בהוראה לגבי הפעלת שיקול דעת, כן או לא. אני רק רוצה להגיד מאיפה, כי חיפשתי מאיפה זה הגיע, זכרתי שראיתי את זה בטיוטת חוק, אגב ממשלתית, לגבי חברות גבייה פרטיות שפועלות עבור רשויות מקומיות, בגלל שזה באמת בא להתלבש על מציאות קיימת שהייתה הרבה ביקורת עליה ולהסדיר אותה. אז באמת כללו שם הוראה: "כל פעולה הנוגעת לגבייה והכרוכה בהפעלת שיקול דעת שניתן לעירייה על פי דין לא תתבצע על ידי חברת הגבייה כי אם על ידי העירייה". שם אמרו את זה בלשון מאוד מפורשת למרות שזה כלל של המשפט המינהלי.
לימור תוסייה-כהן
לא, כי זה אומר שהעירייה לא יכולה להשתמש במומחה לפי מה שהקראת עכשיו. זה אומר שהעירייה יכולה להשתמש - - -
איתן צחור
לא, שהחוק דורש.
תמי סלע
לא, שפעולה שכרוכה בשיקול דעת שניתן לעירייה צריכה להתבצע על-ידי העירייה ולא על-ידי חברת הגבייה.
לימור תוסייה-כהן
על-ידי העירייה, ואז באותו מקרה היא לא יכולה להשתמש בחברת הגבייה.
תמי סלע
זה מה שאמרנו פה - שהמומחה אינו רשאי לקבל החלטה הכרוכה, או להפעיל שיקול דעת שניתן לרשם ההקדשות, את הדין, את הממצאים.
לימור תוסייה-כהן
את אומרת, אתה יכול לעשות את פעולת הבדיקה, אתה לא יכול לקבל חלק מההחלטות. אני אומרת שכל עוד לא נתת לו את הסמכות - - - אז הוא ממילא לא יכול לקבל אותן.
תמי סלע
אני רק אומרת שהצורך להגיד את זה הוא על רקע מציאות מסוימת, זה בדיוק אותו מצב, כי שם זה עירייה - הוועדה תחליט אם היא רוצה את זה או לא.
היו"ר אורי מקלב
גם שם הוא לא קיבל את הסמכות עם כל זה, גם שם חברת הגבייה לא קיבלה.
לימור תוסייה-כהן
להבנתי, שם זה נועד לומר לעירייה: עירייה, ברגע שמדובר בהפעלת שיקול דעת את לא יכולה להשתמש באותו גורם, את לא יכולה לתת לו את התיק הזה, את לא יכולה למנות אותו לאותו עניין, וגם פה, פה את מתכוונת לאיזשהם עניינים שבמהלך השוטף.
תמי סלע
נכון, זה אומר גם לרשם העמותות: אתה לא יכול להעביר למומחה.
לימור תוסייה-כהן
אבל אין שום כוונה כזו.
תמי סלע
לכן אין כוונה, לרשם הנוכחי אין כוונה, ולאנשים העוסקים אין כוונה, ולפעמים יש תועלת שגם החוק יגיד את זה בצורה מפורשת.
לימור תוסייה-כהן
כל עוד לא תאפשרי את זה בחוק, להסתייע בגורמים חיצוניים לצורך הפעלת שיקול דעת מהותי, ממילא אין שום יכולת לרגולטור - מי שהוא לא יהיה - לעשות שימוש כזה.
היו"ר אורי מקלב
לימור אומרת שבחברות הגבייה באופן המעשי הם מקבלים סמכות, הם גובים את זה, הם עושים משהו, הם עושים פעולה אקטיבית שהיא פחות מכאן שזה המלצות וניירת, שם זה - לכן זה קיים, אבל זה נכון.
תמי סלע
זה נכון שזו לא בדיוק אותה מטריה, אבל - - -
היו"ר אורי מקלב
המציאות אומרת עכשיו אחרת, ההבנה אחרת בעניין הזה, הפרשנות שלהם אחרת. אנחנו יכולים לתקן את זה עכשיו, אנחנו עושים חוק, לפעמים רוצים ליישר משהו, מעקמים את זה חזרה כדי שזה יהיה ישר, היום המצב הוא – הדימוי ודאי ככה, אתם לא יכולים להתווכח על זה, זה מה שיש.
מרב מיכאלי
זו בעיה.
תמי סלע
זה עניין אחד. העניין השני זה העניין של העברת הממצאים וההמלצות של התייחסות העמותה או החברה - אם רוצים להכניס הוראה מפורשת כזו.
שלמה ברילנט
אנחנו מבקשים שתהיה זכות שימוע.
תמי סלע
הם מבקשים שכן.
היו"ר אורי מקלב
אז את הניסוח נעשה אחרי זה.
תמי סלע
נתאם את זה. אני מתקדמת לסעיף הבא.
גלי גרוס
אנחנו רק חושבים שזה גם יותר נכון שהשימוע יתבצע בשלב הטיוטה, כדי שאפשר עוד יהיה לשנות את הממצאים במידת הצורך בהתאם לתגובת העמותה. אחרי שיש כבר דוח סופי שמתפרסם בתיק העמותה ואנשים יכולים לעיין בו, כבר השימוע הופך להיות פחות - - -
מרב מיכאלי
נראה לי מובן מאליו.
גלי גרוס
מאה אחוז, זה גם המצב היום וזה הכי נכון בעינינו.
מרב מיכאלי
אם הבנתי אותך נכון, אז מה שאתה רוצה זה בעצם שיהיה מונח לפני הרשם דוח של הבודק ודוח של העמותה.
היו"ר אורי מקלב
תגובה.
תמי סלע
או תגובה, התייחסות שלה.
מרב מיכאלי
בסדר, לא חשוב. זאת אומרת, זה נראה לי סביר לגמרי.
שלמה ברילנט
זה פועל ככה כי היום אין לנו - - -
קריאות
- - -
מרב מיכאלי
הגיוני גם לעגן את זה.
היו"ר אורי מקלב
בטיוטה הסופית של העניין, לא בשלבי הבדיקה.
שלמה ברילנט
בוא נכתוב שימוע - - -
גלי גרוס
הטיוטה הסופית בטרם - - -
תמי סלע
צריך לראות איך מעגנים את זה.
היו"ר אורי מקלב
יכול להיות שהטיוטות נשלחות כמה פעמים.
גלי גרוס
בוודאי.
שלמה ברילנט
גלי, גם היום את עושה את זה בטיוטה, מחר תחליטי אחרת, צריכים לכתוב שיש זכות לעמותה להגיב.
גלי גרוס
אין לי שום בעיה, מסכימה לחלוטין.
שלמה ברילנט
אנחנו לא חולקים על הרעיון, תחליטו באיזה שלב מבצעים את זה, אבל זה לא משנה.
היו"ר אורי מקלב
חברת הכנסת, חברת הוועדה, מתי שאת רוצה.
מרב מיכאלי
אני רוצה לעניין שיקול הדעת, אני מבינה ומקבלת לגמרי שמבחינה משפטית כל זמן שלא נתת - את לא צריכה לסייג, אבל האנושיות עובדת אחרת, זאת אומרת, נתת למישהו סמכות בדיקה, נתת לו רק סמכות בדיקה, אבל העמדה הרגשית שזה – זה בא ואומר: זה בסדר וזה לא בסדר, זה מייצר שיקול דעת בהגדרה.
לימור תוסייה-כהן
על זה בנוי כל המשפט המינהלי במדינת ישראל, - -
אופיר כץ
לא, זה לא נכון.
מרב מיכאלי
זה לא בהכרח.
לימור תוסייה-כהן
- - ברגע שאתה נותן סמכות לרגולטור, אז אתה נותן לו סמכות - - -, אבל אתה לא נותן לו שום דבר מעבר.
מרב מיכאלי
זה לא בהכרח.
היו"ר אורי מקלב
את צודקת לימור, אבל קהל היעד פה הם אנשים הכי פשוטים שיכולים להיות, זה שמקבל את השירות.
לימור תוסייה-כהן
ככה זה, ועכשיו לכתוב בכל חוק את כל יסודות המשפט המינהלי - - -
מרב מיכאלי
אבל אנחנו לא מדברים על הרגולטור.
תמי סלע
ברוב החוקים אנחנו לא נותנים לגורמים פרטיים לקבל סמכויות שלטוניות.
מרב מיכאלי
אבל אנחנו לא מדברות על הרגולטור, אנחנו מדברות על הגורמים הפרטיים.
היו"ר אורי מקלב
מרב, מדובר בעמותות, קהל היעד, הקהל שמקבל את השירות הזה זה אנשים שלא מבינים את ההגדרה שלו, כשהוא בא, מגיע אחד עם סמכות לבצע בדיקה, הוא רואה אותו כסמכות כללית והוא מתמסר לו, והבודק מאבד את הרגישות ואת מה יש לו ומה אין לו ועובדה בשטח.
מרב מיכאלי
אני לא אומרת שצריך לכתוב את זה ככה, אני אומרת להפך, אני אומרת יותר מזה, לא רק שאני לא באה ואומרת שצריך לכתוב בהכרח, אלא אני אומרת: קחי את זה בחשבון ותראי איך את כותבת שאת מעקרת בכל זאת את המצב שזה מה שקורה בפועל, במציאות. את מבינה מה אני אומרת? כי יש פער בין זה שלא נתת לו את הסמכות הזאת לבין זה שזה מה שיוצא, כי ככה הדברים מתנהלים, כי ככה זה.
לימור תוסייה-כהן
היות שממילא יש סעיף שקובע שהרשם הוא זה שמנחה אותו וקובע לו את גבולות שיקול הדעת ואומר לו מה בדיוק הוא צריך לבדוק, ממילא בעיני זה אמור להתקיים, אבל בסדר.
היו"ר אורי מקלב
אז מה אכפת לך שזה יהיה כתוב? מה אכפת לך שזה כתוב בתנאי כפול, שגם ככה וגם ככה.
קריאות
- - -
איתן צחור
מה זה מפריע לך?
לימור תוסייה-כהן
לא אמרתי שזה, אני - - -
מרב מיכאלי
מבחינה משפטית אני מבינה למה היא לא רוצה שזה יהיה כתוב, מבחינת - - -
תמי סלע
אבל זה די נדיר שמעבירים סמכות - - -
היו"ר אורי מקלב
מרדכי.
מרדכי שנבל
יש לי שתי הערות, חלק לוויכוח הזה, כתוב פה בטקסט שלפנינו: "מומחה אינו רשאי לקבל החלטות הכרוכות בהפעלת שיקול דעת מהותי שניתן לרשם ההקדשות לפי דין".
איתן צחור
על זה מדברים.
מרדכי שנבל
דהיינו, החלטות מסוימות אתם נותנים לו? או שהכול נהפך להמלצות?
תמי סלע
לא, אז באמת היושב-ראש העיר קודם שלא "מהותי".
היו"ר אורי מקלב
לא מהותי. בכלל, גם בסמכות – "מומחה אינו רשאי לקבל החלטות הכרוכות" בסמכות.
קריאות
- - -
מרדכי שנבל
עצם העובדה שכתוב "החלטות" זה החלטות, זה לא המלצות, כמה שאני מבין עברית. והדבר השני, כתוב: "שיבצע בדיקות בהתאם לרשימת עניינים שקבע הרשם", דהיינו, יש לו רשימה סגורה - על זה הוא בודק וזה לא?
איתן צחור
נכון.
מרדכי שנבל
ולא סוטה ממנה? וזו רשימה סטנדרטית?
איתן צחור
לא.
מרדכי שנבל
או שכל עמותה תהיה לו הנחיה?
גלי גרוס
סטנדרטית, לדעתי עם גמישות מסוימת לבדוק גם חשד שהתעורר בקשר לכמה.
תמי סלע
צריכה להיות אחידה, אבל הם עוד לא גיבשו אותה.
מרדכי שנבל
אני שואל, הפעם אני רק שואל.
לימור תוסייה-כהן
באינטרנט תהיה רשימה סטנדרטית, אבל כל רואה-חשבון שימונה לעניין מסוים יקבל אולי רשימה מעודכנת יותר.
מרדכי שנבל
כי הלוא יש עמותות מסוימות - - -
היו"ר אורי מקלב
מרדכי, האמת שאני מצטער שאני מעיר לך על זה, אבל כל הדברים האלה נאמרו פה, אמרו שהם נתנו רשימה - -
מרדכי שנבל
יכול להיות שנאמרו.
היו"ר אורי מקלב
- - וכל רואה-חשבון בעמותה הזאת יתייחס לשלוש נקודות האלה, ובעמותה השנייה היא רוצה דווקא בשלוש הנקודות הבאות.
גלי גרוס
וכמובן שגם יהיו עניינים ספציפיים שיעלו מאיזשהו חשד לגבי עמותה מסוימת, היקפי הפעילות שלה.
היו"ר אורי מקלב
על זה דיברנו, שיהיו חריגים בעקבות דברים, תמיד יש יוצא מן הכלל.
איתן צחור
אם ניתן לסכם, שייווסף אחרי המילה "המלצותיו" או לפני כן אפילו, "התייחסות החברה אליהם" - ומתן זכות שימוע.
גלי גרוס
נכניס את זה.
קריאות
- - -
תמי סלע
שזה מועבר להתייחסות - - -
איתן צחור
הסיפא מאוד חשובה, היא קובעת את מה שהיא קובעת, היא מאוד חשובה, אני רוצה לומר מתוך ניסיון - אותם בודקים לפעמים משתמשים לכאורה בסמכויות לא להם, למשל: אני יכול לעצור אותך או דברים מהסוג הזה, זה סוג הדברים שזה בא למנוע.
לימור תוסייה-כהן
מה לעשות?
גלי גרוס
מה? לעצור אותך?
איתן צחור
לפעמים הוא מתקשר ואומר לבן-אדם: אם אתה לא תביא לי את זה תוך זה וזה אז אנחנו - - -
גלי גרוס
נעצור אותך?
היו"ר אורי מקלב
הכול ראינו.
איתן צחור
כן, אני ראיתי את זה.
לימור תוסייה-כהן
זה על גבול הפלילי.
גלי גרוס
מה זאת אומרת נעצור אותך?
איתן צחור
נתקלתי במצב כזה.
היו"ר אורי מקלב
דרך אגב, והיום הם לא נכנסו למקומות? והיום הם לא משתמשים בכוחות.
איתן צחור
ברגע שנכנסנו לתמונה זה נפסק.
היו"ר אורי מקלב
הבעיה שזה כל הזמן, כולל פיקוח עירוני, וכמה שיותר.
לימור תוסייה-כהן
זו עילה לדין משמעתי של רואה-חשבון.
היו"ר אורי מקלב
מה זה דין משמעתי? הוא רואה-חשבון חיצוני, הוא שום דבר.
גלי גרוס
לא, הוא עדיין בעל רישיון.
היו"ר אורי מקלב
בסדר, הוא בעל רישיון ולמי הוא עושה את זה, למה הוא עושה את זה, ומי יאמין לו – הם לומדים מאוד מאוד מהר ומשתמשים. שלא תחשבו שההוראות שאתם נותנים להם מתבצעות בשטח, נער הייתי וגם זקנתי, ראיתי הפעלה של מערכות ציבוריות, אנשים, אנחנו דנים בזה כל היום.
היו לא מעט מקרים כשהייתי במקום העבודה הקודם גם כשהיה פיקוח עירוני הייתי מבקש התערבות ואחרי זה הייתי אומר: אתה יודע מה, יותר טוב שלא, סמכות יתר, איך פועלים, יותר טוב שלא יעשו שום דבר ממה שהם יעשו, הם לא עובדים עם ספר הנחיות וספר החוקים צמוד ללבם, צמוד להליכותיהם, זה מתרחק, ועם הזמן זה עוד יותר מתקהה ועוד יותר מתקהה. לכן, הנה עובדה של אנשים שבאים ואומרים את זה, הם נמצאים בשטח ואומרים לכם שזאת המציאות.
איתן צחור
לא אחרי שאנחנו מתערבים, אבל ברמות האלה האיומים האלה נשמעים.
היו"ר אורי מקלב
והם הולכים גם בטון ובדיבור ובניסוח על קצה הגבול, שזה יכול להישמע לאדם פשוט מה שהוא רוצה שיישמע ולא מה שהסמכות, ואחרי זה גם אם יקליטו אותו, הוא הלך עד הקצה ואמר ככה, הוא רק שינה קצת גם בטון הדיבור וגם בניסוח של הנאמר.
תמי סלע
אני ממשיכה לסעיף הבא או שקודם לעשות הפסקה?
היו"ר אורי מקלב
הזה השאלה כמה זמן ייקח הסעיף הזה. אני מציע שנעשה אולי הפסקה של ארוחת צהריים מי שצריך.
איתן צחור
עד איזו שעה זה אמור להתקיים?
גלי גרוס
עד ארבע.
היו"ר אורי מקלב
עד ארבע.
איתן צחור
ברבע לארבע אני צריך ללכת. למה שלא נקצר את זה לשלוש ונגמור את זה?
אופיר כץ
אולי נעבור רצוף ובשלוש נסיים?
היו"ר אורי מקלב
אתן לכם 20 דקות, זה בסדר?
אופיר כץ
או, זה המון.
תמי סלע
זה סביר.
איתן צחור
היינו רוצים אולי עוד חצי שעה ונגמור.
אופיר כץ
אם אפשר.
היו"ר אורי מקלב
לא, זה לא יגמר עוד חצי שעה. אנחנו לא כל יום קובעים ועדה, אנשים באים מחוץ לעיר, אנחנו רוצים הספקים, היה הרבה מקדמי, אני חייב להגיע לאיזה הספק קצת יותר רציני. אז אנחנו עושים 20 דקות הפסקה עד 14:35 או משהו מעין זה, נספיק גם לאכול וגם לברך ברכת המזון וגם להתפלל מנחה כדי שנתחיל מייד בזמן.
תמי סלע
לחזור בזמן שלא נתמרח.

<(הישיבה נפסקה בשעה 14:15 ונתחדשה בשעה 14:42.)>
היו"ר אורי מקלב
אני פותח את הישיבה. אני רק רוצה להגיד לכם שברגעים אלו מתקיימת ישיבה משודרת באולם ירושלים, מי שיוזמת היא חברת הכנסת מיכל רוזין, על מרוץ סמכויות, כינוס ציון יום זכויות האזרח, אבל הכותרת היא אחרת, על כך שאנחנו באמת נותנים סמכויות, - -
תמי סלע
הפרטת סמכויות אכיפת החוק.
היו"ר אורי מקלב
- - מבצעים הפרטת סמכויות, כשנותנים זכויות אכיפה של חוק. בעצם מדברים על כך שחברות הגבייה – הכותרת זה "חברות הגבייה כדוגמה" שנותנים - - -
תמי סלע
אה, על זה הם מדברים.
היו"ר אורי מקלב
על זה הם מדברים עכשיו. ומפכ"ל המשטרה הגיע עם קצינים בכירים, יש שם עשרות איש שנמצאים בתוך הכנסת, עשרות חברי כנסת נמצאים – על כך שאנחנו מוציאים סמכויות שיש לעובדי ציבור, לפקידי ממשלה, נותנים את זה החוצה לחברות גבייה וכדומה. איך אומר אחמד טיבי: לא שאני חסיד של המשטרה, לא שהמשטרה עושה בדיוק מה שאני חושב שהיא צריכה לעשות, אלא שהיא לא נותנת סמכויות – אני כבר מוסיף – יתר וכו' וכו', זו ביקורת קשה מאוד. אבל קל וחומר ובן בנו של קל וחומר כשנותנים את אותן סמכויות למישהו חיצוני, ויש שם סיפורים מזעזעים על אישה שמספרת על חברת גבייה שבאה לגבות חוב ארנונה כשבסוף התברר שזה בכלל לא היה, השם דומה, זה בכלל לא, והוא נכנס לתוך הבית שלה ומה - - -
תמי סלע
ואין עם מי לדבר.
היו"ר אורי מקלב
ואין עם מי לדבר. ומה שקרה תוך כדי שחברת גבייה נכנסה לתוך בית של מישהו ושלא הייתה אפילו סיבה – רציתי להביא דוגמה שאותו רואה-חשבון בא ואומר: אתה עצור, אני אעצור אותך, שאמר את זה עורך-דין איתן צחור, אבל בלי זה.

הם רצו שאדבר שם, אני יכול להביא דוגמה אחרת, שלכם אני אומר את זה, מתוך ועדות אחרות שניהלתי, זה הסמכויות שנתנו לפיקוח ברכבת הקלה. אתם לא מבינים, אתם לא יכולים לתאר לעצמכם מה קרה כשנתנו בסך הכול לפקחים של הרכבת הקלה סמכויות לתת דוחות, איך הם פעלו, מה הם עשו - יש הצדקה בעולם לעכב נער בן 14 בגלל שהוא משתמש ברב-קו – לא כמו שהוא הביא דוגמה אחמד טיבי עם אבן ביד נער בן 14 – נער בן 14 שמשתמש ברב-קו של אחיו, יש סמכות, מעכבים אותו, מביאים ניידות; אישה עם שלושה ילדים ואחת מהן בתוך עגלה והיא לא שמה לב, היא הייתה עם עגלה פתוחה לא בשעה המתאימה ולא הייתה לה תעודה מזהה עליה, כשעטים עליה לא פקח אחד, ובכל בירור זה ארבעה-חמישה פקחים שסוגרים על כל אחד לפי ההנחיות.
ואומר לי אותו מנהל הרכבת הקלה: אני הוריתי להם, הוא מגן עליהם, אין לכם שיקול דעת, והוא מבין שזאת ההנחיה שמיטיבה עם הציבור, אין להם שיקול דעת.
ואותה אישה מבוגרת שיכולה להיות הסבתא שלי שעלתה ולא שמה לב – זו פעם ראשונה שהיא נוסעת ברכבת – אם זה עבר בין האור הירוק לאור האדום, היא שמה את הרב-קו, היה לה כרטיס מעבר המשך נסיעה, אבל זאת טעות בתוך המכשיר שלהם.

אני יכול לעשות לכם עכשיו הרצאה שלמה, וזה לא היה קורה, אני אומר לכם, זה לא היה קורה אם זה היה מישהו מהפקידות הממשלתית או עובדי ציבור, זה קרה - אותם מבקרים צעירים מאוד שהגיעו מאיפה שהגיעו לעשות את העבודה שלהם, הם נמצאים שבועיים בעבודה שלהם, עובדים לפי ההנחיות שיש להם וככה זה נראה.
והכנסת דנה מכל ההיבטים, סיורים, ערוצי טלוויזיה, מה לא עשינו עד שקצת הצלחנו למתן את זה, קצת, והכל על מה? על הסמכות שנתנו להם, וחלק היה לפי חוות דעת משפטיות של ועדת הכלכלה, היועצת המשפטית שהייתה, סמכויות שלא ניתנו להם בעניין הזה. גם לא חשבו כשנותנים להם את העיכוב על מה מדובר, מה זה נקרא לעכב מישהו שלא שילם, באיזה מקרה, אנשים גמרו בחדר חקירות או בתחנת משטרה במעצר, אנשים שככה יצאו לנסיעה תמימה, אנשי ישרי דרך שאף פעם בחיים שלהם לא גנבו שקל, ככה הם צריכים להיראות? או תיירים שנסעו ליד-ושם, איך סיימו את כל הסיור הזה; חלק מבת-מצווה כשהייתה לאורחים נסיעה מגבעת זאב למרכז העיר ואחד שילם על כולם, ולא ידע שהוא לא יכול לשלם על כולם - בזמנו היה צריך לתקף, כל אחד ואחד היה צריך לשלם בנפרד. זהו.
איריס שטרק
אני רוצה להגיד דבר אחד על הגבייה - בתור מי שחשבת מלווה בעיריות בעייתיות, ברגע שהפריטו את הנושא של הגבייה, הגבייה גדלה בעשרות אחוזים, אז צריך להגביל בצורה באמת ברורה ולתת - כמו שאנחנו מנסים לתת פה עכשיו - סמכויות מוגבלות, אבל מצד שני צריך גם לזכור את המשימתיות שקורית בעקבות הפרטת שירותים, ושאתה מודד אותם לפי יעילות ומתגמל אותם לפי הישגים, יש לזה שני צדדים.
היו"ר אורי מקלב
אם נקצוץ ידיים במדינת ישראל לאנשים שגונבים, אני מבטיח לך שיהיו פחות גניבות. אם זה היעד אז נעשה – יש לנו כל מיני דרכים איך לעשות את זה.
איריס שטרק
והסוגיה הזאת עולה גם עם מס הכנסה, עם אכיפת מס, ההון השחור שהוא - - -, אם לא יגדילו את הסנקציות בצורה בוטה זה לא יקרה.
אופיר כץ
מה הם עושים? אנחנו משלמים מס.
היו"ר אורי מקלב
ואני רוצה להגיד לך, שתשמעי את הדברים שלי לא דווקא פה בוועדה, גם באותה ועדה של רשות המסים או לא משנה מי – בנושא ההון השחור והמלחמה בטרור לגבי הצ'יינג'ים למשל, דוגמה - - -
איריס שטרק
על הפרת חוק צריך להעניש קשה, כי אנחנו כולנו משלמים את הציבור של הפשע הזה.
היו"ר אורי מקלב
זה נכון, אבל יש לכל דבר אחריות עם מגבלות, לא יכול להיות שאנחנו - - -
גלי גרוס
גבי פיסמן ממשרד המשפטים שאחראית על כל נושא של סמכויות הפיקוח הייתה פה בדיון הקודם, מאוד מאוד מקפידים – אני לא מכירה את הסיפור של הרכבת הקלה – אבל מאוד מקפידים שסמכויות פיקוח, בטח סמכויות פיקוח שיותר משמעותיות, יינתנו אך ורק לעובדי מדינה. וגם אתה היה לנו דיון שלם על הסעיף הזה, כי לנו כאן אין את הסמכות של כניסה למקרקעין, ועיכוב בוודאי אין לאף אחד, אפילו לא לנו, שום דבר מאלה. אלא יש לנו את הסמכות המוגבלת והמצומצמת של דרישת מידע, וגם היא מוגבלת לאותם גורמים ספציפיים שנקבע שהם רשאים לדרוש מהם מידע - -
תמי סלע
שזה נוגע בהם.
גלי גרוס
- - ולא סמכות הפיקוח הרחבה יותר שיש לרשם ולעובדי המדינה שלו, אז זה דווקא משהו שמאוד מקפידים עליו היום.
היו"ר אורי מקלב
מספיק מילה אחת שאף עובד ציבור לא היה אומר: אני אעצור אותך, וכנגד זה שווה משקל ל-50 מקרים שלא היו בסדר.
גלי גרוס
אני גם לא מכירה את פרטי המקרה, אני מאוד מקווה שהדברים באמת לא נאמרו או שהם נאמרו בעבר ובוודאי שזה - אין ספק שזה דבר שאסור שייעשה.
אביטל שרייבר
לא מקובל עלינו.
תמי סלע
לסיכום הנקודות שעלו בסעיף הראשון אלו הנושאים: האם מומחה או בודק חיצוני; האם רשימת העניינים היא לאישור הוועדה או לא; שיקול דעת מהותי, שזה לא יהיה כתוב "מהותי" והאם לנסח את זה באמת על דרך השלילה או על דרך החיוב; הוראה לגבי משלוח הממצאים וההמלצות להתייחסות העמותה - זהו, אלה הנקודות שעלו בסעיף הזה.
גלי גרוס
והטיוטה הסופית של - - -
היו"ר אורי מקלב
והטיוטה הסופית.
תמי סלע
"345כד2. מתן אישור לשמש מומחה, התלייתו וביטולו

(א) רשם ההקדשות רשאי לתת אישור לשמש מומחה למי שמתקיימים בו כל אלה:

(1) הוא תושב ישראל שמלאו לו 23 שנה" – זה בעקבות התיקון שקיבלנו – "או תאגיד שהתאגד ונרשם בישראל;

(2) הוא לא הורשע בעבירה פלילית או משמעתית שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אינו ראוי לקבל אישור לשמש מומחה ואם הוא תאגיד - התאגיד וכן נושא משרה או בעל שליטה בו, וכל עובד שיבצע בדיקות מטעמו, לא הורשעו בעבירה כאמור, ולא תלויים ועומדים נגדם הליכים בשל חשד לביצוע עבירות כאמור;

(3) הוא, ואם הוא תאגיד – התאגיד וכן נושא משרה או בעל שליטה בו, וכל עובד שיבצע בדיקות מטעמו - אינם עלולים להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים בין מילוי תפקידם לפי סעיף זה לבין עניין אישי אחר או תפקיד אחר.

(4) הוא לא הוכרז פסול דין או פושט רגל כל עוד לא הופטר, ואם הוא תאגיד – לא ניתן לגביו צו פירוק."
אלה תנאי סף.
"(ב) התקשרות עם מומחה תיעשה בהתאם להוראות לפי חוק חובת המכרזים.
(ג) תוקפו של אישור לשמש מומחה יהיה לתקופה שלא תעלה על שלוש שנים, ורשאי רשם ההקדשות לחדש את תוקפו לתקופות נוספות" – פה העירו לי שזה בהקבלה שלא יעלו על שלוש שנים כל אחת, זה יכול להיות גם פחות – "רשם ההקדשות יפרסם באתר האינטרנט של המשרד את רשימת המומחים בעלי האישורים התקפים.
(ד) רשם ההקדשות רשאי, מיוזמתו או לפי בקשה או תלונה שהופנתה אליו, לבטל אישור לשמש מומחה או להתלותו לתקופה שיקבע, לאחר שנתן למומחה הזדמנות לטעון את טענותיו, אם מצא כי האישור ניתן על יסוד מידע כוזב או שגוי, כי תנאי מתנאי האישור הופר או חדל להתקיים או שקיימות נסיבות" – פה העירו לי גם הערה בין לבין "אחרות", לאו דווקא מיוחדות, נסיבות אחרות – "שבשלהן המומחה אינו ראוי להיות בעל אישור."
ו- (ה) סעיף הסמכה לתקנות ​–
"השר רשאי לקבוע הוראות לעניין ביצוע סעיף זה, לרבות לעניין:

(1)
השכלה, ניסיון מקצועי והכשרה של מי שימונה כמומחה;

(2)
מצבים בהם יראו מומחה כמי שמצוי בניגוד עניינים;

(3)
הגבלות שיחולו על מי שמונה כמומחה לאחר סיום תפקידו."
אז אם יש הערות לסעיף הזה.
היו"ר אורי מקלב
לפני תפקידו – אם זו תקופת צינון אז מה ההבדל לפי זה או אחרי זה? אני לא יודע.
תמי סלע
אם זה מייצר ניגוד עניינים.
היו"ר אורי מקלב
23 זה צינון.
לימור תוסייה-כהן
כן.
תמי סלע
שגם לפני. זה אחרי, שנגיד הוא לא יכול אחרי זה לייצג עמותה שהוא בדק אותה לתקופה מסוימת. זה יכול להיות גם לפני.
גלי גרוס
זה יכול להיכנס לפסקה (2) - מצבים שיראו אותו כניגוד עניינים.
תמי סלע
כן, זה גם נכון.
לימור תוסייה-כהן
מקובל להתייחס לזה בנפרד - לחובות שחלות עליו לאחר סיום כהונתו כי הוא לא מצוי בניגוד עניינים. זאת אומרת, עובר למילוי תפקידו אלא זה משהו שחל עליו לאחר שהוא סיים את ביצוע התפקיד.
היו"ר אורי מקלב
ולפני זה זו לא אותה הבעיה? הוא היה רואה-חשבון - - -
לימור תוסייה-כהן
לא, אז זה מצב של ניגוד עניינים.
איתן צחור
נקבע גיל 23?
תמי סלע
אמרו לנו שגם עורך-דין וגם רואה-חשבון בגיל 23.
איתן צחור
אבל איך זה נקבע?
איריס שטרק
בגלל החוק שאמרתי שאי-אפשר להיות רואה-חשבון וגם עורך-דין.
איתן צחור
גם גיל 23 אני חושב שזה גם כן עדיין צעיר מדי.
גלי גרוס
אבל זו דרישת סף, איתן.
איתן צחור
אבל תעשו לפחות גיל 25, אני יודע, גמר משפטים.
אופיר כץ
לא דורשים איזשהם כישורים מבחינת ניסיון?
אופיר כץ
מה זה גיל 23?
גלי גרוס
אז יש סמכות לשר לאישיות משפטית נפרדת.
אופיר כץ
תראו, לקחת אדם בלי שום ניסיון שילך לעשות ביקורת בעמותות זה נראה לי - - -
איתן צחור
תגידו לפחות גיל 30-25.
אופיר כץ
בכל הליך כזה קובעים חמש שנות ניסיון מוכח.
לימור תוסייה-כהן
זה במסגרת תנאי השירות.
גלי גרוס
כן, אבל זה מותנה קצת בחקיקה.
איתן צחור
סף, סף, אבל שהסף יהיה סף, אחרת זה באמת מצחיק כי אנשים באמת – את צריכה יום אחד לשבת במשרדים שלנו לראות איך זה הולך - הטלפונים שאנחנו מקבלים מדהימים.
תמי סלע
ברור שזה עם אנשים שהם מעל גיל 25 כי הם צריכים איזושהי הכשרה.
איריס שטרק
צריך לקבוע תנאי סף מינימליים, צריך לעגן - - -
אביטל שרייבר
זה נקבע במכרז.
אופיר כץ
לא במכרז. מה זה גיל 21?
איריס שטרק
לא, אבל לא במכרז, צריך בחוק, אתם מכניסים את המונח "מומחה" בלי שום הגדרה למעט הגיל שלו, ואנחנו יודעים מה קורה לתקנות שהשר קובע, כמה זמן זה עשוי לקחת, ויש עוד תקנות שעד היום לא נקבעו, נדמה לי. אז אני חושבת שצריך לעגן את זה בתנאי סף. אין לי ספק - - -
תמי סלע
אפשר היה גם להגיד שהוא בא ללא יודעת - - -
גלי גרוס
במה? ניסיון של חמש שנים במה? הרי אנחנו לא קובעים לו מקצוע כרגע.
לימור תוסייה-כהן
זה לא מקצוע.
היו"ר אורי מקלב
מה את מציעה? למשל ניסיון במה?
תמי סלע
ניסיון במה? רואה-חשבון או עורך-דין?
איריס שטרק
ניסיון מוכח בתחום המלכ"ר.
היו"ר אורי מקלב
זה בתוך המכרז.
אביטל שרייבר
אבל אז אנחנו הרבה פעמים מתנגשים עם הנושא של ניגוד עניינים, כי אם יש לו ניסיון בתחום המלכ"רים אז יכול להיות שהוא מייצג מלכ"רים.
איריס שטרק
ניגוד העניינים גובר על הכול.
אופיר כץ
הוא יפסיק.
תמי סלע
לא בטוח שיקראו לו "מומחה".
אביטל שרייבר
אז הדרישות האלה הן דרישות שהן איזונים בין ניסיון לבין בעיות של ניגוד עניינים, ונראה לי שלקבוע את זה בחקיקה זה יקשה מדי.
גלי גרוס
תראו, אפשר אולי להגיד איזושהי הוראה כללית, כי בכל זאת צריך קצת לסמוך על הרשות המינהלית מעבר לסמכות של השר לרדת לרזולוציות ולקבוע גם תחום השכלה מסוים וגם ניסיון מקצועי באותו תחום, אולי להגיד שהרשם שוכנע שיש לו את המומחיות הנדרשת לבצע את עבודת הביקורת, משהו כזה.
היו"ר אורי מקלב
המומחיות והניסיון.
איתן צחור
זה בסדר.
שלמה ברילנט
אני חושב שהרשם אדם מקצועי, הוא לא יגיד סתם דברים.
איריס שטרק
בסדר גמור, זה מצוין.
איתן צחור
אבל תבדקו אותו גם משפטית, הם לא מכירים את החוק.
שלמה ברילנט
בסדר, נו. אני חושב שהרשם מביא אנשים אז הוא בודק אותם, המכרז הוא 60 עמודים בדרך כלל ולא איזה מכרז שתי שורות.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו מדברים על חוק חובת המכרזים שחל גם על – זה ממש מכרז או שזה נקרא כאילו - - -
אביטל שרייבר
זה מכרז.
איריס שטרק
זה מכרז.
גלי גרוס
כרגע זה מכרז, זה מה שעשינו עד עכשיו וזאת הדרך שבה משרד המשפטים מתקשר.
תמי סלע
הרשם שוכנע שיש לו את המומחיות הנדרשת לצורך ביצוע התפקיד.
גלי גרוס
המומחיות והניסיון, משהו כזה.
היו"ר אורי מקלב
המומחיות והניסיון.
אופיר כץ
כן, זה בסדר.
איתן צחור
לגבי עבירה פלילית הייתי רוצה לומר שלא צריך פה את הפירוט של כל העבירות הפליליות, עבירה פלילית אסור שתהיה לו, נקודה. כמו לחבר ועד בעמותה.
תמי סלע
אין פה פירוט.
גלי גרוס
חבר ועד בעמותה בוודאי שיש – לא כל עבירה פלילית.
איתן צחור
כל עבירה פלילית. אלא אם כן היה צריך - - -
גלי גרוס
לא כל עבירה פלילית.
אופיר כץ
עבר עבירת תנועה.
איתן צחור
לא, קלון.
אופיר כץ
קלון זה רחוק מדי.
אביטל שרייבר
שעם קלון.
איתן צחור
אותו דבר.
גלי גרוס
אז היום במקום הקלון נהוג לכתוב את התיבה שתמי כתבה כאן.
איתן צחור
כתבתם פה מלא דברים, אני חושב שזה לא במקום, צריך: עבירה פלילית שאין עמה קלון, נקודה.
תמי סלע
אבל שאין עמה קלון - היום הניסוח שמשתמשים בו בחקיקה החדשה זה: מבחינת מהותה חומרתה ונסיבותיה אין הוא ראוי לשמש בתפקיד הרלוונטי, זה הניסוח של קלון.
אופיר כץ
זה ניסוח טוב, איתן.
היו"ר אורי מקלב
אבל החמירו פה, לא רק פלילית, גם עבירה משמעתית.
תמי סלע
אגב, זה משהו סטנדרטי שיש אותו בהרבה מאוד חוקים שמדברים על תנאי סף.
איתן צחור
אז תתקנו במקביל. אני רוצה להעיר אם ככה - אני מקבל את מה שאת אומרת במאה אחוז, אבל להיות חבר ועד בעמותה כתוב: ובלבד שאין עמה קלון וזהו.
תמי סלע
אז זה פשוט חוק ישן.
היו"ר אורי מקלב
זה דבר ישן.
איתן צחור
זה אותו חוק, סליחה.
תמי סלע
זה לא חוק העמותות, אנחנו בחוק החברות.
איתן צחור
אז אני אומר באותו דבר.
תמי סלע
בחוק העמותות באמת יש סעיפים ישנים.
איתן צחור
אז אני חושב שאותו דבר צריך להיות גם לגבי חבר ועד כי היום - - -
אופיר כץ
לרבות.
גלי גרוס
זה הניסוח המיושן שלו עד - - -
תמי סלע
יתקנו את זה בחוק החדש, זה לא יישאר.
איתן צחור
אז בואו תתקנו בהזדמנות זאת שאתם מכניסים את זה, תתקנו גם בחוק העמותות את הנושא של חבר ועד, כי זה אבסורד.
אופיר כץ
חכה, בוא נגיע לזה. אני רגע רוצה - - -
תמי סלע
אפשר לעשות תיקון עקיף במקומות שכתוב קלון, אין לי בעיה, זה המונח שמשתמשים בו היום.
גלי גרוס
גם לי לא.
איתן צחור
דבר אחרון שאני רוצה להעיר זה לגבי ההארכה של השלוש שנים. אני חושב שהנושא של שלוש שנים מספיק. אנחנו מכירים מקרים – אולי אתם לא כל כך מודעים לזה – אבל אנחנו רואים את המקרים האלה שהבן-אדם נמצא שם זמן רב ובאמת מתחילים להתבלבל אצלו הרבה דברים, ומתחילה להיות איזו נטייה מאוד מאוד חמורה וחריפה, וכאילו ככל שהוא יותר מחמיר הוא יותר מצטיין, ואנחנו בציבור – אני רוצה שתדעו את זה – מרגישים לפעמים שישנן דמויות שאנחנו לא יכולים אפילו להגיד לכם: תראו, הוא ככה, תגיד לי: הוא מצוין מבחינתי. אבל לפחות בתחילת התקופה של השירות שלו, שלוש שנים - - -
אופיר כץ
שתי תקופות כהונה.
איתן צחור
לא, תקופה אחת של שלוש שנים.
אופיר כץ
כן, אבל לא יותר משתי תקופות.
גלי גרוס
שלוש שנים זה נורא מעט, עד שהוא לומד, עד שמכשירים אותו.
איתן צחור
שש שנים זה נצח.
אופיר כץ
לא יותר משתי תקופות כהונה.
תמי סלע
עד שנוצרה בקיאות, ואם מישהו מוצלח ויעיל בעבודתו אז זה קצת חבל.
איתן צחור
בסדר, שלוש שנים-ארבע שנים אבל לא - - -
היו"ר אורי מקלב
הוא צריך גם מוטיבציה להיות טוב.
איתן צחור
שש שנים לדעתי זה מעל ומעבר, זה פשוט מופרך, ארבע שנים זה היה מספיק.
היו"ר אורי מקלב
אבל זה המקובל, במכרזים גם נותנים את זה. בכלל, בחוק המכרזים - - -
איתן צחור
אומרים שלוש שנים ועוד שנה אחת, לא עוד פעם שלוש שנים.
היו"ר אורי מקלב
אבל המכרזים נותנים שלוש שנות - - -
איתן צחור
וגם להגביל את זה לשתי קדנציות בלבד ולא יותר. אנשים שם פשוט חיים מהדבר הזה וזה לא לעניין. משרד שלם חי רק מאיזה 500 עמותות שהוא בודק, זה לא לעניין.
תמי סלע
מה דעתכן לגבי שתי קדנציות?
גלי גרוס
יש לנו קצת בעיה עם זה.
איתן צחור
אסור שזאת גם תהיה ההכנסה העיקרית שלו.
גלי גרוס
בעיקרון זה מכרז אז זה קצת קשה, יש חוק מול מכרז וצריך לראות, ולפעמים שוב יש דווקא חשיבות לניסיון על פני – יש פה כל מיני שיקולים.
אופיר כץ
גלי, בדיוק כמו שבחוק החברות הממשלתיות לא מאפשרים לייעוץ משפטי יותר משתי קדנציות, ובדיוק כמו שלא אפשרו לאלון בכר יותר משתי קדנציות, אז גם פה זה לא נראה לנו שיכולות להיות יותר משתי קדנציות של אדם שמבקר.
איתן אמר את זה בעדינות מאוד, יש מבקרים שעושים את זה כבר הרבה מאוד שנים, והם רכשו לעצמם עוצמה בעייתית מאוד שכבר מזמן חורגת מהביקורת – ואני לא רוצה להזכיר כאן שמות – מזמן חורגת מתפקידי המבקר. ואני חושב שלהגיד שאפשר לקחת קדנציות בלי סוף זה לא עולה על הדעת בכלל.
היו"ר אורי מקלב
בחוק המכרזים עצמו אין הגבלות?
אביטל שרייבר
אני לא יודעת אם יש מגבלות לעניין הזה, אני יודעת שכשיצאנו למכרז האחרון אמרו לנו לצאת למכרז של שלוש שנים פלוס שלוש שנים.
היו"ר אורי מקלב
את זה אני יודע - - -
אביטל שרייבר
במכרז האחרון - מתוך עשרת המשרדים שנבחרו רק שניים הם משרדים שזכו גם במכרז קודם ועבדו אתנו בעבר. אני חושבת שבסד של המגבלות שיש לנו מהכיוון גם של חוק המכרזים, של איזה דרישות סף צריך לדרוש והכול, אז להגיד שאנשים מסוימים פסולים רק מכיוון שהם כבר עשו בדיקות בעבר גם אם הם טובים.
אופיר כץ
זה מקובל בכל - - -
היו"ר אורי מקלב
אני מציע ככה, אביטל, אני חושב ממה שלי ידוע, אני לא בקיא גדול, שחוק המכרזים עצמו מגביל את זה לשלוש שנים ועוד שלוש שנים.
גלי גרוס
לא, עד מכרז חדש, אבל אז הוא יכול להיבחר שוב. לפי מה שמוצג כאן הם לא רוצים לתת את האופציה שאותו אדם ייבחר שוב, זאת הטענה.
אופיר כץ
ודאי.
איתן צחור
זה לא בריא.
איריס שטרק
גלי, רוטציה זה לב לבו של מינהל תקין. שש שנים לעשות ביקורות – אני אומרת את זה גם כמי שמבקרת – אני חושבת שזה סביר, אלא אם יהיו נסיבות מאוד מאוד מיוחדות שמצדיקות. אתם גם דורשים להימנע מלקבל עבודות בעמותות, ההגבלות שאתם יוצרים במכרזים הן לא סבירות - -
גלי גרוס
אז יכול להיות שאנשים לא ירצו.
איריס שטרק
- - והן לא דומות לשום דבר אחר. אני חושבת שזה נושא שראוי להישקל. בכל מקרה, לדעתי, יש טעם בהגבלה הזאת, יש טעם בכוח הענק הזה, אם אנחנו מדברים על גידור הכוח זה חלק מגידור הכוח.
גלי גרוס
אנחנו יכולים לדבר על שתי קדנציות רצופות, כי יכול להיות שכשעוברת תקופת זמן אז כן אפשר.
איריס שטרק
בסדר, תמצאו את הפתרון הסביר.
גלי גרוס
אנחנו צריכים לחשוב על זה, אבל לשיטתנו יש יתרון לניסיון.
היו"ר אורי מקלב
איריס, תסיימי.
איריס שטרק
טוב שיש פה אנשים שיש להם מה להגיד, זה גם חשוב. סעיף 345כד2 על העניין הזה של עבירה פלילית - לקחתם חלק מחוק החברות בנושא של העבירה המהותית מפאת מהותה, הייתי דווקא הולכת ומרחיבה פה לכיוון הסעיפים 226 בחוק החברות על הגבלה במינוי דירקטור. אני חושבת שאתם יכולים לאמץ יותר סעיפים שם, אנחנו לא רוצים שהמומחה הזה יהיה – יש כאן גם עבירות מסוימות ויש כאן הרחבה, אני חושבת שצריך להרחיב את הסעיף הזה ולהגביל בעניין יותר.
אופיר כץ
אני אתך.
איריס שטרק
אנחנו רוצים מומחה טהור מהטהורים כמו שיש מה הכשרות להיות דירקטור.
היו"ר אורי מקלב
תביאי דוגמה, אני הרי לא בקיא בזה.
תמי סלע
ב-226 יש הפניה לסעיפים ספציפיים, אבל הדרך - - -
גלי גרוס
ועל זה מתווסף גם - - -
איתן צחור
שבכל מקרה לא עבר עבירת שוחד.
אופיר כץ
לרבות צריך להיות, לרבות 226.
איריס שטרק
נכון, ואז כתוב לרבות ב-226(א)(1) לא ימונה לכהונת דירקטור בחברה פרטית או ציבורית אם בית-המשפט קבע - - -
תמי סלע
קבע כי מפאת מהותה, זה בנוסף.
היו"ר אורי מקלב
הבעיה, זה הוא לא רואה-חשבון. ההבדל בין דירקטור למומחה - אם את לוקחת מומחה רואה-חשבון - הוא איך שלא יהיה אם יש לו כזאת עבירה הוא כבר לא יכול להיות רואה-חשבון כי אין לו תעודה, בשונה מדירקטור אף אחד - - -
איריס שטרק
אבל אף אחד לא אמר שזה רואה-חשבון.
היו"ר אורי מקלב
אז זה בדיוק.
איריס שטרק
אם היה פה רואה-חשבון לא הייתה לנו בעיה. בגלל שאין פה רואה-חשבון אני מציעה גם להגדיר איזה עבירות בהקבלה למה שיש פה בחוק החברות. דווקא בגלל שאנחנו בחוק החברות לדעתי צריך להחמיר, אנחנו רוצים אדם שמונה, וזה שוב מסתדר עם מה שאמרת קודם - כשאתה נותן כוח בידי אחרים צריך שהם יהיו טהורים שבטהורים, ולכן אני ממליצה להגביר פה.
גלי גרוס
תראי, איריס, אין לנו ויכוח במהות, אבל רק למען הסדר הטוב, זה לא עניין של החמרה או הקלה, כי אותן עבירות שאת מדברת אני מניחה שהיו נכנסות גם לכאן, מה שרצו לעשות בחוק החברות זה לתת ודאות שעבירות מסוימות בוודאות בפנים ומעבר לזה יש שיקול דעת. אותן עבירות לדעתי היו נכנסות גם כאן, אז אם רוצים להכניס גם את העבירות האלה, אני לא - - -
אופיר כץ
גם פה יש. אז זה מה שהם רוצים שיהיה בתוך החוק.
תמי סלע
כלומר, היו רואים את זה, זה שכתוב "שוחד", אז יש להניח שהיו רואים את זה כעבירה שמפאת מהותה ונסיבותיה היא הופכת אותו ללא ראוי לשמש.
גלי גרוס
כן, בדיוק, זו דווקא הרחבה.
איריס שטרק
אז בתוך חוק החברות, לדעתי אם הוא לא ראוי להיות דירקטור הוא גם לא ראוי פה להיות מומחה.
תמי סלע
זה עניין יותר של טכניקה שיוצרת ודאות לגבי עבירות מסוימות, גם לי אין איזה התנגדות עקרונית לעשות את זה בטכניקה הזו, זה קצת חריג ביחס לחוקים אחרים, אבל לא מעבר לזה.
גלי גרוס
גם לי אין.
אופיר כץ
אני באותו הקשר רגע רוצה לחזור סעיף משנה אחד קדימה, נושא התאגיד. כי פה אומרים שיכול להיות תאגיד ומה שם קורה? זה תאגיד בערבון מוגבל או כמו שאנחנו עורכי-דין, אנחנו לא בערבון מוגבל, יש אחריות אישית? אין אחריות אישית? ומה עם עבירות פליליות של מנהלי תאגיד? זה עסק מאוד מורכב. ברגע שאתם אומרים שאפשר גם תאגיד - ומה הוא? בע"מ?
גלי גרוס
משרד, הכוונה היא משרד בדרך כלל.
אופיר כץ
ומה? הוא בע"מ?
גלי גרוס
בדרך כלל לא. אם זה משרד עורכי-דין או משרד רואה-חשבון אז לא.
אופיר כץ
אני לא יודע.
תמי סלע
יכול להיות גם שהוא - - -, אז לכן התייחסנו ל"נושא משרה או בעל שליטה בו, וכל עובד" כמו שעושים כשמתייחסים לתאגידים.
אופיר כץ
אתם מבינים, כשכותבים "תאגיד" אז צריך לדעת מה קורה שם, האם מנהליו הם - - -
גלי גרוס
אני יודעת. ככל שמדובר בשותפות או בחברת רואה-חשבון או עורכי-דין אז היא לא בע"מ, אבל בלי שקבענו תנאי כשירות כרגע אז לכאורה זה פתוח.
תמי סלע
אבל באמת בתחום הזה יש תאגידים שהם לא בע"מ ושהם עדיין - - -
גלי גרוס
הם לא בע"מ, רוב התאגידים, חברות ועורכי-דין הם לא בע"מ, אבל לא אמרנו רק רואי-חשבון.
אופיר כץ
אז תכתבי פה "תאגיד שהוא לא בע"מ" אני מוכן. מה הבעיה? הבעיה היא שמחר בבוקר שלושה רואי-חשבון לא כשירים באופן אישי יקימו תאגיד, והתאגיד ישתתף.
גלי גרוס
אבל כל נושא משרה או בעל שליטה וכל עובד שיבצע בדיקות לא הורשעו, גם כשיש תאגיד אז נכנסים פנימה ליחידים.
תמי סלע
זה לא מאפשר להם לחמוק מתנאי הסף.
איתן צחור
אז למה תאגיד יכול בכלל להיות מבקר?
איתן צחור
לא, הוא אומר, גם תאגיד יש לו - - -
גלי גרוס
מי שנבחר בדיני מכרזים - - -
אופיר כץ
עם שותפות אין בעיה, אבל בחברה בערבון מוגבל יש בעיה.
תמי סלע
למה יש בעיה?
אופיר כץ
כי אין אחריות, אין אחריות אישית.
איריס שטרק
בגלל שאז אין אחריות אישית, אין אחריות אישית של המומחה. רואה-חשבון לא יכול להתאגד כחברה בע"מ.
אופיר כץ
גם עורך-דין לא וגם רוקח לא.
איריס שטרק
וגם עורך-דין לא וגם רופא לא, ולמה? בגלל הנושא של האחריות האישית. אנחנו מדברים פה על מומחה שיש לו – הוא משקף את המצב, הוא מצלם את המצב ועל פיו רשם העמותות עושה, אז חייבת להיות פה אחריות אישית.
איתן צחור
אבל כתוב פה: "התאגיד וכן נושא משרה או בעל שליטה בו".
אופיר כץ
לא, אחריות אישית.
תמי סלע
מה שאומרים פה זה שבעצם תאגיד שהוא תאגיד בע"מ בכלל לא צריך להיות גורם שניתן לקחת את שירותיו.
גלי גרוס
היום בפרקטיקה זה באמת לא מתעורר כי כרגע ההתקשרות שלנו היא עם משרד רואי-חשבון ואנחנו לוקחים עכשיו עורכי-דין. אני לא יודעת להגיד באופן - - -
אופיר כץ
זהו, אז מה אתם צריכים לדבר על זה?
גלי גרוס
לעולם ועד לא יודעת, אולי תהיה איזו חברה רלוונטית, אבל - - -
אופיר כץ
מה עם אחריות אישית?
גלי גרוס
אחריות אישית של מה? של מה ולמה?
אופיר כץ
של המבקר.
תמי סלע
נראה לי שזה אולי משהו שאפשר להשאיר אותו בתנאים נוספים שהשר יקבע.
אופיר כץ
יכול להיות שהוא עשה דבר שלא יכול להיות, רק - - -
איריס שטרק
- - - עכשיו למנות מומחה בנושא הסדרי חוב שהוא לא אדם יחיד? יכולה להיות שם חברה בע"מ שתמנו אותה כמומחה לעניין אג"ח, "איי.די.בי"? תגידו לי אם כזה דבר – יכול להיות מומחה? אני בטוחה שלא. כי בחוק בתיקון 18, איזה תיקון זה על האג"ח?
אופיר כץ
18 זה פה הישן.
תמי סלע
האמת שזה לא עלה שם אם זה יחיד או - - -
איריס שטרק
18 פה בטעות כי כבר יש 18.
שלמה ברילנט
מחר לבנת פורן תגיש בקשה להצטרף, מה הבעיה? חברה בע"מ, יש לה רואה-חשבון.
איריס שטרק
איך אפשר למנות מומחה בהגדרה שהוא לא יהיה עם אחריות אישית? הערה מאוד חשובה. אני בטוחה, תסתכלו בחוק על המומחה לעניין הסדרי חוב, אין לך את זה פה?
איתן צחור
תמחקו "תאגיד" וזהו, לא צריך תאגיד.
אופיר כץ
או שיהיה תאגיד ללא ערבון מוגבל.
לימור תוסייה-כהן
שאינו בערבון מוגבל.
תמי סלע
אבל אז, כיוון שאנחנו יודעים שכן מדובר על משרדים שהם לא יחיד.
איריס שטרק
משרדים הם או שותפות רשומה או חברה שהיא איננה בע"מ.
תמי סלע
אבל חלק מהאנשים שם הם שכירים של המשרד.
גלי גרוס
בסדר, אז הוא אומר תאגיד אבל לא בערבון מוגבל, זה מה שהוא אומר.
תמי סלע
אבל במקרה כזה אני רוצה להחיל את ההוראות, את תנאי הסף גם על השכירים שעובדים אתם.
גלי גרוס
על זה אין ויכוח, על זה הם לא מתווכחים.
לימור תוסייה-כהן
זה בפנים.
אופיר כץ
זה כתוב אחר כך. על זה אנחנו לא מתווכחים.
תמי סלע
אז רק על תאגיד שהוא לא בע"מ.
גלי גרוס
אני מנסה לחשוב - - - רלוונטי.
תמי סלע
נחשוב על זה.
אופיר כץ
על אחריותנו.
היו"ר אורי מקלב
לא יכול להיות משרד רואה-חשבון שנהפך לחברה?
אביטל שרייבר
לא.
תמי סלע
אסור להם, גם למשרד רואי-חשבון וגם לעורכי-דין.
אופיר כץ
לא בע"מ. יש לנו חברות בגלל ביטוח לאומי וזה לא בע"מ.
לימור תוסייה-כהן
בכנסת להגיד בע"מ – נבדוק את זה מול החבר'ה אצלנו, ואם תהיה איזושהי הערה אז נחזור לוועדה.
תמי סלע
להגיד "לא בע"מ".
לימור תוסייה-כהן
להגיד "לא בע"מ".
היו"ר אורי מקלב
אני שואל אחרת, איריס, רואי-חשבון שיפתחו חברה לביקורת, נניח בעקבות - - -
איריס שטרק
אין אפשרות, אי-אפשר.
גלי גרוס
לא, הוא יכול, לא נכון, איריס.
איריס שטרק
הוא יכול לפתוח חברה בתחומים שהם אינם ביקורת, הוא יכול - - -
אופיר כץ
זה ייעוץ.
גלי גרוס
הוא יכול אם הוא לא עושה – אבל זו לא ביקורת רגילה. אני לא מסכימה אתך. זו לא ביקורת של רואי-חשבון מבקר, זה לא, הם יכולים, הם יכולים כך.
אופיר כץ
גלי, אנחנו רוצים אחריות אישית מהמבקר.
שלמה ברילנט
כמו שאמרתי, לבנת פורן יכולה להגיש.
איריס שטרק
אם את חושבת שלך חשוב שמומחה - תסתכלו שוב בהסדרי חוב - שמומחה תהיה לו אחריות אישית למשהו כזה? אתם מסתמכים על המוצגים שלו. אני חושבת שזה הכי טריוויאלי.
אופיר כץ
אנחנו רוצים שמומחה תהיה לו אחריות אישית, מבקר שתהיה לו אחריות אישית, אנחנו לא רוצים שיסתתר אחרי בע"מ.
גלי גרוס
אני אומרת שבפרקטיקה אני באמת צריכה לחשוב אם זה רלוונטי כי כרגע אני בוודאי - - -
אופיר כץ
אם לא רלוונטי תמחקי את המילה "תאגיד".
איתן צחור
תאגיד את לא צריכה.
גלי גרוס
אני צריכה תאגיד כי אני מתקשרת עם משרדי רואי-חשבון, אבל זה חל בתוך המגבלה. בסדר, בפרקטיקה זה לא מתעורר לי, אני רק אומרת שמשפטית חברת רואי-חשבון שלא נותנת שירותי ראיית חשבון בהגדרתם בחוק רואי-חשבון כן יכולה להיות חברה בע"מ. יכול להיות שאני לא צריכה לתת - - -
איריס שטרק
את מפסידה יתרון אדיר פה בעובדה שאת כבר לוקחת מומחה שהוא רואה-חשבון, למה שלא תוכלי להשתמש בו?
גלי גרוס
שוב, אין לי ויכוח מהותי.
אופיר כץ
אנחנו חושבים שמומחה בלי אחריות אישית זה לא מומחה.
איריס שטרק
נכון, אני בטוחה שככה זה בהסדרי החוב, היה לגבי - - -
אופיר כץ
בואו נעבור הלאה.
היו"ר אורי מקלב
כל הנושא של שכר והוצאות וכל הדברים האלה זה בתקנות או שזה בכלל לא?
גלי גרוס
את השכר אנחנו משלמים לו, זה לפי מה שנקבע במכרז, זה בדרך כלל אחד הפרמטרים במכרז.
איתן צחור
שישלמו כמה שיותר.
תמי סלע
זה נכון שלפעמים יש התייחסות לקביעה של הדברים האלה בתקנות. מה המנגנון היום של השכר?
אביטל שרייבר
במכרז הקודם זה היה לפי ההצעות, במכרז של היום זה נקבע פיקס, בעצם שכר של ביקורת בסיסית פלוס שכר לכל מוקד שמבקשים ממנו לעשות, וזה לא היה על-פי ההצעה של המשרדים, זה משהו שקבענו על בסיס הערכה.
היו"ר אורי מקלב
על-פי מדדים שלכם? שיטת ניקוד?
אביטל שרייבר
על בסיס הערכה שעשינו לפני המכרז, התייעצות עם - - -
היו"ר אורי מקלב
זאת אומרת, למחיר לא היה שום פיקס.
אביטל שרייבר
הוא לא היה פרמננטי.
גלי גרוס
זה מתוך מחשבה, רצינו שהאיכות בעצם תשחק תפקיד ולא מי שנותן מחיר יותר.
היו"ר אורי מקלב
השאלה אם אתם מכניסים את כל הנושא הזה של השכר בתוך מסגרת בתקנות, אבל מה שיותר חשוב לי בכל אופן בסעיף (ד) זה האם יש היום בחוקים מודרניים, 2014 כבר, זה לא סתם שהתקבלה בקשה או תלונה. אנחנו היום מייחדים בכל מוסד, בכל גוף, אדם שתפקידו, רשם העמותות יודע שהוא מגדיר אדם – חוץ מזה שהוא יכול לעשות עוד דברים – שהוא כאילו נציב תלונות, מישהו שיודעים שזאת אחריותו, הוא גם כותב ביקורת, זה הופך את זה למשהו הרבה יותר משמעותי שיש תפקיד גם לאחרים, לחיצוניים, גם בפרסומות אחרי זה באינטרנט שיודעים שיש אחד שהתפקיד שלו ברשם העמותות שהוא אחראי על התלונות, מקבל תלונות, איך שנקרא לזה בעניין הזה.
אופיר כץ
ombudsman.
היו"ר אורי מקלב
כן, יכולה להיות גם ההגדרה הזאת.
אביטל שרייבר
מה שאני יכולה להגיד בהקשר הזה - קודם כול ברמה הכללית - למשרד המשפטים יש יחידה של פניות הציבור ואנשים פונים אליה גם בטענות לגבי ההתנהלות שלנו כשיש, והם בוחנים את זה מולנו ואנחנו כמובן משיבים. מעבר לזה, יש תיבת אי-מייל ייעודית היום באתר האינטרנט לפניות על התנהלות מטעמנו של רשם העמותות.
היו"ר אורי מקלב
- - - נכנסים אנשים חיצוניים לעניין הזה בחוק, אתם אומרים לאנשים: תראו, אנחנו מביאים אנשים חיצוניים אבל יחד עם זה אנחנו גם מביאים מישהו שמקבל את התלונות שלכם או על דברים ערכיים שיש פה. נניח, אחד יש לו להגיד משהו על רואה-החשבון, מישהו באמת מערער על המומחה, על המומחיות שלו ומערער על הכשרות שלו, על-פי רוב אנשים שרוצים להגיד דבר כזה מחפשים כתובת יותר מדויקת מאשר לשלוח איזה מכתב למשרד המשפטים.
אביטל שרייבר
אנחנו יכולים לפרסם באתר האינטרנט כשזה גם נוגע לעניין, זאת אומרת, להרחיב ולהסביר במפורש שטענות ותלונות בנוגע לביקורות שנערכות ניתן להפנות לתיבת פניות הציבור, זה משהו שעובר גורמים בכירים אצלנו.
שלמה ברילנט
אנשים מפחדים, אף אחד לא שולח תלונות.
אביטל שרייבר
מבחינת רשות התאגידים זה לא רק רשם העמותות, יש לי קושי להתחייב עכשיו בשם מי שינהל את הרשות - מי העובד שיבצע ושזה יהיה דווקא בדרך מסוימת כזאת או אחרת, אבל יש מענה.
היו"ר אורי מקלב
תבדקו גם את זה.
תמי סלע
אפשר בסופו של סעיף קטן (ד) לציין שהרשם יפרסם באתר האינטרנט של המשרד את הפרטים של הגורם שאליו ניתן לפנות בתלונה.
אביטל שרייבר
זה בסדר, נעשה את זה.
שלמה ברילנט
אם אפשר להציע אולי שרק בנקודה הזאת של רואה-החשבון החיצוני - - -
היו"ר אורי מקלב
המומחה החיצוני.
שלמה ברילנט
המומחה, רק לגבי הנושא הזה שיהיה נציב קבוע, בן-אדם – לא לגבי כל נושא שלא קיבלת אישור ניהול תקין, מכיוון שיש פה הרבה סמכות למישהו מבחוץ – רק לגבי הנושא הזה שתהיה כתובת אחת עם שם שהוא בעצם מקבל את התלונות ואתה לא צריך לפחד לשלוח ואולי במקרה יקבל החבר שלו ויראה לו שהתלוננת. אלא שיהיה באמת מישהו ניטרלי, לא מתוך האגפים והמחלקות – אני לא רוצה להגיד שמות – אבל את יודעת למה אני מתכוון, לא מישהו מתוך המחלקה שאתה בעצם מפחד להתעמת אתו.
היו"ר אורי מקלב
אתה בכנסת, אל תגיד שום דבר - את יודעת למה אני מתכוון, או שאתה אומר או שאתה לא אומר, אני לא יודע למה אתה מתכוון.
שלמה ברילנט
לא, אני לא יכול להציע אותה.
היו"ר אורי מקלב
אתה יכול גם.
שלמה ברילנט
מישהו באמת שאתה לא מפחד להתלונן, שזה יהיה אובייקטיבי בגלל הכוח ביד.
היו"ר אורי מקלב
אופיר.
אופיר כץ
אני רק שואל האם יש מצב שבו אתם לא מרוצים מתפקודו של מבקר, ואני לא בטוח שלפי (ד) אתם יכולים להפסיק את זה, את עבודתו, השאלה אם יש מצב כזה.
היו"ר אורי מקלב
זה בתנאי המכרז, אופיר.
גלי גרוס
למה אתה לא חושב?
תמי סלע
קיימות נסיבות אחרות שבשלהן אינו ראוי להיות - זה יכול להיות גם שההתנהלות שלו לא - - -
אופיר כץ
הנסיבות מיוחדות.
תמי סלע
לא "מיוחדות", אמרנו "אחרות", את זה כבר העירו לי - שבאמת בדיוק בגלל הסיבה הזו שיכול להיות שפשוט לא מרוצים ממנו והוא לא מתפקד בצורה טובה, אבל זה לא איזה משהו סופר חריג קיצוני שהוא קיבל במרמה או – "אחרות".
היו"ר אורי מקלב
אופיר, אני מבין שהחוק בא להבדיל בין המכרז עצמו ששם יש ודאי - חלק מהתנאים זה מתי אפשר להתיר התקשרות שלו, מה הוא צריך לעשות.
תמי סלע
כן, יש בהסכמים.
היו"ר אורי מקלב
זה בהסכמים. במה שאתה מדבר יותר על החלק של ההסכמים ודאי שבמכרז הם עשו את זה. זה סעיף שמדבר על הכשרות שלו, תלונות של להפסיק את עבודתו לא בגלל שהעבודה שלו לא טובה אלא משהו שנעשה בגלל שהוא בא לפגוע או לערער או את האמינות שלו או את היכולת המקצועית או את הסמכות המקצועית שלו.
תמי סלע
זה גם מאפשר למקרים שבאמת זה - - -
היו"ר אורי מקלב
אבל זו הכוונה כאן, איך היא אמרה, טהור שבטהור, זה בא להגיד שאם יש - - -
אופיר כץ
אני מסכים מאוד, אבל ברגע שכתבו מתי אפשר לבטל אז צריך גם את הסיבה לבטל. המילה "אחרות" מספיקה.
היו"ר אורי מקלב
זה כבר עורכי-דין - לימדתם אותי שכל המוסיף גורע.
תמי סלע
רק למה שאמרת קודם על השכר וההוצאות - זכרתי שזה היה בחלק מההסדרים בהקשר נגיד לגבי חוקר הוצאה לפועל, אז באמת השר קובע בצו את שכרו והוצאותיו של החוקר ואופן תשלומם, אז יש מקרים שכן התייחסו בתקנות גם לנושא הזה, אבל יכול להיות שזה לא משאיר מספיק גמישות, אני לא יודעת במקרה הזה אם יש צורך.
היו"ר אורי מקלב
זה לא מוסיף לי למקרה הזה, אני לא יודע מה זה מוסיף לי. שם אני לא יודע למה עשו את זה, אבל אני לא מצאתי למה זה.
תמי סלע
למה עושים את זה להרבה גורמים פרטיים אני יכולה להבין. כי העניין הכלכלי הוא אחד העניינים שבעייתיים בזה שאני מעבירה סמכויות שלטוניות לגורם פרטי שמונע מאינטרס כלכלי, והתמריץ הכלכלי שיש לו מאוד חשוב כדי להבטיח שלא יבצע את הפעולות שלו מהסיבות הלא נכונות או מתוך רצון לסיים יותר מדי תיקים מהר מדי כי לפי זה הוא מקבל שכר; או מצד שני למשוך יותר מדי שעות כי לפי זה הוא מקבל שכר; או יעסיק פחות מדי אנשים וכל מיני כדי להרוויח מזה כמה שיותר.
היו"ר אורי מקלב
מהנקודה שאת אומרת למשל היה לי יותר חשוב להכניס דווקא מראש את המדדים איך נבחנת ההצלחה שלהם או התפקוד שלהם, איך הם בודקים אם הוא עובד טוב או לא, איך אתה בודק אותו? לפי מה? אני בא מתוך טראומה שיש לי בנושא של שכר עידוד ברשות המסים ששם שכר פקיד השומה איך נמדד, אני יודע שהמדדים שלו הם מדדים לא טובים שבסופו של דבר מביאים לבעייתיות מאוד גדולה, שהוועדות כאן בכנסת דנו עליהם והציפו את הנושא. איך נמדדת באמת הצלחה? איך את מודדת או איך הרשות, הרשם מודד הצלחה של אותו מומחה? איך בדיוק? מספר השעות? בסדר, זה פרמטר אחד.
אביטל שרייבר
מכיוון שהעבודה מאוד צמודה אז המקצועיות שלו כל הזמן נבחנת ונערכים דיונים לגבי רואה-החשבון, זה גם מגיע אלי, גם הזמינות שלו, האיכות של הכתיבה שלו, העומק שאליו הוא יורד בבדיקה של הדברים. אנחנו עובדים אתם כל כך בצמוד ואנחנו עורכים דיון לגבי כל רואה-חשבון ורואה-חשבון ברגע שעולה בעיה לגבי מישהו מהם. ואני יכולה להגיד שגם היום כאלה שאנחנו פחות מרוצים מהם, אז אנחנו מוציאים להם פחות ביקורות, מעירים להם הערות ומחכים לשיפור מבחינתם.
דווקא הקושי שלנו הוא הפוך מהטענות שעולות פה, הקושי שלנו הוא שלפעמים אנחנו מרגישים שהם עושים את הביקורת בצורה פחות מעמיקה ממה שאנחנו – לגבי חלקם – חושבים שהיה צריך לעשות, כי דווקא התמריץ לקבל כמה שיותר מהר את התשלום גורם להם פחות להתעמק - זה הקושי שלנו, אנחנו דווקא באים מהמקום של לגרום להם להתעמק יותר.
היו"ר אורי מקלב
יש עוד מישהו שרוצה להוסיף?
שלמה ברילנט
רק מה נסגר? יהיה בן-אדם מסודר? או שזה - - -
היו"ר אורי מקלב
העלינו את זה, נקבל תשובות בעניין הזה. אין ספק שוודאי שיהיה.
גלי גרוס
אנחנו לא יודעים כרגע לצבוע בן-אדם.
תמי סלע
אבל הצעתי שנכתוב בסוף סעיף קטן (ד) שהרשם יפרסם באתר האינטרנט שלו את הפרטים של מי שניתן לפנות אליו בתלונות, תהיה כתובת.
שלמה ברילנט
תהיה הגדרה של בן-אדם ולא סתם.
גלי גרוס
רק למען הדיוק, תהיה הגדרה של כתובת מייל או מַשהו שאפשר לפנות אליה, אני לא יודעת להגיד כרגע אבל יהיה מקום, תהיה לך כתובת. זה מה שאתה מבקש, כתובת ייעודית לפנות אליה.
שלמה ברילנט
בסדר, שיהיה משהו אישי ולא סתם איזה מייל, שלא יהיה סתם אמורפי בנושא הזה.
יהונתן קוליץ
בהמשך למה שאמר אופיר וגם אביטל, הניסוח פה הוא "נסיבות מיוחדות" שאמרנו שהורידו את המילה "מיוחדות" שבשלהן המומחה אינו ראוי - הבן-אדם יכול להיות מאוד ראוי אבל לא מתאים, יכול להיות שכדאי שיהיה רשום "אינו מתאים".
היו"ר אורי מקלב
למה נכנס לך לא מתאים? למה הוא לא מתאים?
אופיר כץ
מקצועי.
יהונתן קוליץ
כי גם אביטל אמרה למשל שיכול להיות שאנשים מאוד ראויים, אבל את הביקורת שלהם הם לא עושים כמו שצריך.
מרדכי שנבל
אז הוא לא ראוי.
היו"ר אורי מקלב
זה בתנאי המכרז, אני ככה מבין, אני לא מומחה גדול, אני מבין שבתנאי המכרז שם פרמטרים ואינדיקציות האם הוא מתאים. כאן אנחנו בכוונה שמים דגש של כשרות של אותו מומחה, ולכן אנחנו רוצים לדעת אם הוא עשה משהו לא ראוי, אם יש לו עבירות משמעת, עבירות פליליות, אם הוא ראוי או לא ראוי להיות – אגיד לך הפוך, יכול להיות מאוד מאוד מוכשר ומאוד מאוד מוצלח והוא עושה עבודה מצוינת, אבל הוא לא ראוי להיות בגלל שיש לו עבר כזה ויש לו - - -
יהונתן קוליץ
נכון, אני בדיוק מדבר על המקרה ההפוך, שיכול להיות שהוא בן-אדם ישר והגון אבל הוא לא מוכשר כל כך.
היו"ר אורי מקלב
אז זה לא קשור לחוק, זה לא בחוק, זה בתנאי המכרז.
יהונתן קוליץ
אבל כאן אתה נותן את הרשות להתלונן על זה או להחליט על זה רק לרשם העמותות ואם בא מישהו מצד העמותה, ואומר: תשמע, המומחה הזה הוא לא מומחה.
היו"ר אורי מקלב
איך נדע? מי יקבע את זה שהוא מומחה או לא מומחה? האדם החיצוני?
יהונתן קוליץ
הרשם יקבע את זה.
היו"ר אורי מקלב
בראוי או לא ראוי אני גם נותן לאנשים כשאני רוצה לקבל מבחוץ, לא תמיד יודעים, אנשים יודעים את המידע ואני רוצה לקבל מידע על אנשים שהם לא ראויים, לא יכולים להחזיק בתואר מומחה או לא עומדים בכמה תנאים, בכמה קריטריונים, לתת גם את ההבחנה המקצועית אם הוא מומחה או לא מומחה, ולמי? סתם לחבר? לעמית?
תמי סלע
זה רשם ההקדשות מכריע, ברור שזה הרשם.
היו"ר אורי מקלב
רשם העמותות זה בסדר, אז זה בתוך העמותות.
גלי גרוס
אדוני, אני קצת חוששת מהיחס שבין הסעיף הזה לסעיף בדיני מכרזים, כי אותו רואה-חשבון שאתו התקשרת בדיני מכרזים יכול להגיד: סליחה, אבל לפי החוק את מוסמכת להפסיק את ההתקשרות אתי רק בנסיבות א', ב' ו-ג', אז א. יכול להיות שצריך לכתוב פה שזה בנוסף לתנאי המכרז או משהו כזה. מעבר לזה אנחנו לא מתנגדים, אנחנו חושבים שההערה נכונה, שאפשר לכתוב: אינו ראוי או אינו מתאים, זה דווקא משהו שהוא יכול להיות - - -
תמי סלע
אני לא רואה עם זה בעיה, כי גם לקבוע שמישהו לא מתאים זה לא יהיה על כל פשלה קטנה, זה צריך להיות - - -
היו"ר אורי מקלב
אבל כתוב כאן בסעיף (ב): "התקשרות עם מומחה תיעשה בהתאם להוראות לפי חוק חובת המכרזים".
גלי גרוס
נכון.
תמי סלע
אבל אני חושבת שכדאי שגם פה יהיה כתוב, כי יכולה לבוא טענה שיש סעיף ספציפי שמדבר על מתי אפשר.
איריס שטרק
רק בהקשר הזה אני מבקשת להוסיף גם את סעיף 227א, כלומר, אם כבר קבענו מה תנאי הסף החוקיים אז גם לקבוע שהמומחה חייב לעדכן אם בעצם אחד התנאים האלה הופר, אם הוא עבר עבירה או קרה משהו, הוא חייב לעדכן ואז הכהונה שלו תופסק. חובת ההודעה שאם חדל להתקיים לגביו תנאי הדרוש לפי החוק, עליו חלה החובה להודיע והכהונה שלו פוקעת. אין לכן התנגדות, בנות?
אופיר כץ
אין להן, אין להן התנגדות.
איריס שטרק
אין להן התנגדות.
תמי סלע
חובת הודעה על כך שחדל להתקיים בו או שהוא בעצמו חלה עליו חובה ליידע. זה קיים בהרבה סעיפים גם בלי שכותבים את זה, אין לי בעיה לכתוב, לפעמים כן כותבים ולפעמים לא.
שלמה ברילנט
אין התנגדות, את רואה, איריס.
איריס שטרק
רואה.
היו"ר אורי מקלב
הנה, לקראת סוף היום אנחנו מגיעים להבנות, זה טוב.
תמי סלע
אפשר להתקדם לסעיף הבא?
היו"ר אורי מקלב
חברים, סעיף 345כד3, בבקשה.
גלי גרוס
אולי רק צריך להוסיף ברישה של פסקה (ד) באמת איזושהי התייחסות לסעיף קטן (ב) או בהמשך להוראות ההתקשרות גם ככה וככה או משהו כזה.
לימור תוסייה-כהן
מבלי לגרוע.
גלי גרוס
מבלי לגרוע מתנאי ההתקשרות, כדי שיהיה את כל - - -
היו"ר אורי מקלב
את הניסוחים אנחנו נותנים לכם אחר כך.
תמי סלע
הייתי כותבת לבחון את היחס בין זה לבין – אבל נראה אם יש צורך, כי זה די רחב להגיד: נסיבות אחרות שבשלן אינו ראוי, אינו מתאים. אני מאמינה שכל מה ששם נכנס ואם יש משהו שמעבר לזה אז לא בטוח שהייתי רוצה שהוא יהיה עילה להפסקת התקשרות, אז לבחון את היחס, אני חושבת שזה מספיק רחב.
היו"ר אורי מקלב
לי ידוע שבמכרז עצמו כתוב, יש הוראות, יש דברים מאוד ברורים בעניינים האלה.
תמי סלע
לא הכול זה בחוק ובתקנות, חלק זה בהוראות תכ"מ.
היו"ר אורי מקלב
אבל את חלק המכרז הם כותבים, אתם כותבים את המכרז.
גלי גרוס
כן, אנחנו גם, משרד המשפטים כותב.
אביטל שרייבר
כן.
היו"ר אורי מקלב
הם עוד צריכים שמישהו ייתן להם תמורה כששוכרים אותו ותפוקות נכונות.
גלי גרוס
יש לא עומד בלוחות זמנים, יש כל מיני דברים שהם עילות להפסקת התקשרות, ולכן חשוב לי שהיחס יהיה ברור.
תמי סלע
אז אתה לא רוצה להכניס כרגע שכר והוצאות.
היו"ר אורי מקלב
כתבנו את זה, אמרנו: אם תמצאו משהו בעניין הזה.
גלי גרוס
בשכר טרחה?
תמי סלע
לא, קודם - האם בתקנות גם תהיה התייחסות לנושא של שכר והוצאות, לא הבנתי בסוף מה נסגר.
היו"ר אורי מקלב
נראה את זה, נשאיר את זה בינתיים.
גלי גרוס
אנחנו פחות מוטרדים מנושא השכר, כי בעיקר חשוב לנו, וזה גם היה הדגש במכרז האחרון שהיה בנושא של איכות רואה-החשבון ולא רצינו דווקא תמחור של שכר, שזאת נטייה של דיני מכרזים ללכת - לא התעוררה בעיה.
תמי סלע
כרגע אני לא מכניסה את זה.

"345כד3. דרישת מידע על ידי מומחה

(א) מומחה רשאי לדרוש מחברה לתועלת הציבור ומכל אחד מהגורמים המפורטים בפסקאות שלהלן, ובכלל זה מי שהתקיים בו האמור בפסקאות (1) עד (5) שלהלן בחמש השנים שקדמו לדרישה, למסור כל מידע, מסמך או הסבר הנוגעים לענייני החברה, הכול כפי שפורט בדרישה ובמועד שפורט בה:

(1)
בעלי מניות בחברה;

(2)
נושאי משרה בחברה, לרבות גזבר החברה והמבקר הפנימי שלה;

(3)
חברי ועדת הביקורת של החברה;

(4)
עובדי החברה;

(5)
רואה החשבון המבקר של החברה;

(6)
גורמים נוספים שקבע השר שיש להם זיקה לפעילות החברה, לרבות הנהנים ממטרותיה של החברה.
שימו לב שפסקה 6 זה תלוי בתקנות של השר והם יבואו לאישור הוועדה.
אופיר כץ
והנהנים.
שלמה ברילנט
מה זה נהנים?
תמי סלע
הנהנים זה אלה שמקבלים את השירות, אבל הפסקה הזאת תדרוש פירוט בתקנות, היא לא תוכל לעמוד כמו שהיא. זה בעצם פחות או יותר הסעיף המקורי שהיה בהקשר הזה.
היו"ר אורי מקלב
אני מניח שתדעו גם על זה.
תמי סלע
"(ב) מומחה וכל עובד שיבצע בדיקות מטעמו ישמרו בסוד כל מידע שהגיע אליהם עקב או תוך כדי ביצוע תפקידם, לא יעשו בו כל שימוש ולא יגלו אותו לאחר, אלא ככל הנחוץ לשם ביצוע תפקידם."
(ג) השר רשאי לקבוע הוראות לעניין ביצוע סעיף זה לרבות לעניין דרך שמירת מידע על ידי מומחה ותקופות שמירתו."
פה באמת היו כל מיני הערות לגבי ההיקף של הגורמים.
היו"ר אורי מקלב
איריס.
איריס שטרק
אתחיל דווקא במה שלא קשור לרואי-החשבון, העניין של (ב). בעניין של הסודיות יש בעיה קשה מאוד – הכול נמצא בתיק העמותה, למעט סיטואציה שאתה מבקש במיוחד שחומר מסוים יהיה סודי והוא נתון לשיקול דעת של רשם העמותות, הכול נמצא בתיק וכל אחד שרוצה למגר ולריב ולעשות משתמש בחומרים, מעלה אותם לכל אתר אינטרנט, נותן להם ביטוי, השקיפות מנצחת פה בענק בנושא הזה.
היו"ר אורי מקלב
תסבירי לי, איריס, לא הבנתי. נניח שהוא מבקש רשימה של נהנים.
אביטל שרייבר
לא, זה לא מה שהיא מתכוונת.
היו"ר אורי מקלב
אני לא יודע. נניח, רואה-החשבון ביקש והוא מעלה וזה נמצא אצלו בחשבון, עכשיו הוא צריך לשמור את זה, הוא היה צריך להחזיר את זה בכלל.
אופיר כץ
הוא כותב את זה בדוח.
אביטל שרייבר
אולי אתן רקע לגבי מה שקיים בתיק ומה שלא כדי שיהיה אפשר להתייחס.
איריס שטרק
הנה, אביטל תענה לנו ואחרי זה מייד אחזור לנקודה המהותית שלי, זו הקלה.
היו"ר אורי מקלב
בסדר, מהקל לכבד.
אביטל שרייבר
לגבי המידע שהמומחה דורש, חלק גדול מהמידע לא מגיע בכלל לתיק העמותה, חלקו נשמר אצל רואה-החשבון וחלקו מוחזר לעמותה, מה שיופיע בתיק העמותה מבחינת הבדיקה זה רק מה שמשפיע על הממצאים בדוח הסופי והופך להיות נספח של הדוח הסופי. זאת אומרת, זה רק מידע - וגם שם יש לנו הנחיות לעניין הגנת הפרטיות, שמות של אנשים שהם לא נושאי משרה בתאגיד לא יופיעו בדוח הסופי, כולל לא בנספחים. זאת אומרת שאם זה כבר ממצא של דוח סופי לאחר תגובה אז זה יופיע מבלי לכלול שמות, בוודאי לא של נהנים כי הם לא נושאי משרה בעמותה.

לגבי הנושא של מה גלוי ומה חסוי בתיק העמותה יש סעיף מוצע במסגרת התיקון הזה שבעצם מעגן מדיניות שקיימת אצלנו גם היום לגבי תיק העמותה. אני כן אומרת שלגבי העבר הרחוק, שקדם לשלב שבו סרקנו את מסמכי תיקי העמותות לפני 2009, היה מצב שבו באמת היו תיקי נייר, וחלק מהחומרים נכון להיום אנחנו - כבר במסגרת גיבוש המדיניות שלנו - רואים אותם כמסמכים שלא נכון לכלול אותם בתיק שפתוח לציבור. אם בעבר הם היו פתוחים לציבור, נכון להיום יש הרבה יותר הקפדה בנושא הזה.
אופיר כץ
למשל, איזה מסמכים שלא יהיו עכשיו? שאתם אומרים: זה לא יכנס לתיקים. דוח ביקורת נכנס?
גלי גרוס
הדוח הסופי.
אביטל שרייבר
דוח סופי, לא טיוטה.
אופיר כץ
דוח סופי נכנס והוא כולל הרבה מאוד פעמים דברים שלפי החוק הנוכחי הם לא טעוני גילוי. כי הרי יש זכויות עיון, יש סעיף בחוק העמותות מהם זכויות - -
איריס שטרק
נכון, בעיה קשה.
אופיר כץ
- - העיון. יש שלוש רמות: יש רמה של סך הכול הקהל, יש חברים ויש חברי ועד, ועדת ביקורת וכיוצא בזה, שלוש רמות של זכויות עיון. ברגע שאתם נותנים חומרים שהם לא ברמה שכתוב בחוק שהציבור הרחב רשאי להסתכל בזה - - -
איריס שטרק
וזה מה שמופיע ב-guidestar.
אופיר כץ
זה כן, אבל אתם לא יכולים לקחת - זה אמור להיות - - -
תמי סלע
אני מציעה שאת הדיון מה אמור להיות ומה לא נעשה אגב הסעיף של עיון בתיקי עמותה.
לימור תוסייה-כהן
סעיף הגילוי.
גלי גרוס
אבל הוא טוען נגד המצב הקיים, אז גם לפי המצב הקיים - ויש פסקי דין על זה לפי חוק חופש המידע ולפי דין כללי שחל על רשויות מינהליות בכלל - זה שאנחנו לא חייבים להעמיד לעיון הציבור - - -
אופיר כץ
לא, יש חוק מה הציבור זכאי.
מרדכי שנבל
חופש המידע אבל לא חל על כל הארגונים.
גלי גרוס
זה שיש דברים שהחוק אומר שחייבים לעמוד לעיון הציבור עדיין לא אומר שאנחנו בדברים נוספים, בין אם היו מגישים לי בקשה לפי חוק חופש המידע וגם מראש מיוזמתי, אני לא יכולה לפרסם. יש דין כללי שצריך לעמוד בו של חוק הגנת הפרטיות, של האפשרות של צדדים שלישיים להיפגע, והדברים האלה אנחנו כבר היום פועלים לפיהם, ואנחנו גם רוצים לעגן אותם במסגרת הסעיף שנדון בו בהמשך אגב הצעת החוק הזאת שנועדה לעשות בדיוק את האיזונים האלה בין הפגיעה בפרטיות של אדם, בצנעת הפרט, בצדדים שלישיים - - -
אופיר כץ
אז אולי נתחיל שם? אז בוא נתחיל שם.
גלי גרוס
הסעיף הזה יבוא יחד עם הסעיף ההוא.
אופיר כץ
אה, אוקיי.
היו"ר אורי מקלב
זה ברור, אתם בקיאים, אנחנו עדיין לא בקיאים בכל. זה ברור שיש מסמכים גם כיום, בחוק היום במצב היום, שנמצאים אצלכם ולא נמצאים בתיק העמותה.
אביטל שרייבר
נכון, זה חסוי, זה לא פתוח לציבור.
גלי גרוס
נמצאים בתיק העמותה החסוי.
היו"ר אורי מקלב
החסוי. אנחנו מדברים עכשיו על מומחה חיצוני שהגיעו לידיו מסמכים או מידע, וזה לא משנה כרגע.
תמי סלע
הוא בעיקר אוסף מידע.
היו"ר אורי מקלב
ויכול להיות אפילו מידע שהגיע עליו במקרה בלי שהוא היה צריך, אבל הוא נחשף לזה בתוך הביקורת שלו. אני מבין שסעיף (ב) בא להגיד שאת כל הדברים שהגיעו הוא צריך לשמור בסוד, בחוק הוא לא יכול להשתמש בזה, לא יכול לשמור את זה. לפי דעתי הוא גם לא יכול לשמור את הדברים האלה, יש דברים שבסוף הביקורת הוא צריך להעביר לרשם העמותות ובזה נגמר התפקיד שלו, הוא לא איזה גורם ששומר על חומר, כולל החומר הזה.
תמי סלע
אולי לשמור לתקופה מוגבלת.
גלי גרוס
אתה צודק לגמרי. לכן הדיון המשני שהתחלנו לנהל פה אני ואופיר, הוא א. רלוונטי לסעיף אחר בחוק כמו שתמי העירה, וגם למצב הקיים, אבל הוא לא נוגע לסעיף הזה, כי הסעיף הזה מדבר על זה שהמומחה ישמור בסוד ולא יכול להעביר לאף אחד אחר, אלה לצורך השימוע לעמותה נגיד או לשימוע לגורמים שרלוונטיים לטיוטה לביצוע תפקידו - - -
איריס שטרק
אסביר למה התכוונתי.
גלי גרוס
איריס, שנייה, הבנתי.
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה להתחבר לאיריס, למה שלא נגיד: גם דבר שנמצא בתוך התיק הפתוח הוא לא יכול למסור. למה אנחנו צריכים - - -
גלי גרוס
הוא לא יכול למסור, נכון, זה הרשם מוסר.
היו"ר אורי מקלב
זה הכול, הוא לא יכול למסור כל מידע.
תמי סלע
זה חל על כל מידע, אין פה הבחנה.
גלי גרוס
אם זה בתיק הפתוח זה אומר שהרשם מסר. הוא לא אחראי על המומחה על מה נמצא ולא נמצא בתיק.
היו"ר אורי מקלב
הוא לא מוסר מידע, הוא צריך לשמור בסוד בין אם זה – יכול להיות שאני לא יכול לתבוע אותו.
איריס שטרק
גם התוצרים שלו, כי הוא אוסף תוצרים, והתוצרים שלו גם הם אסורים אחרי זה לשימוש.
גלי גרוס
אבל איריס זה לא נכון, זה לא מה שחבר הכנסת מקלב אמר.
אופיר כץ
זאת הבעיה. התוצרים שלו, הוא משתמש בחומר, הוא אומר: אני כותב דוח ביקורת, ובדוח הביקורת שלו יש דברים שלפי טענתנו הציבור הרחב לא זכאי לקבל. ברגע שאתה שם את דוח הביקורת הסופי בתיק רשם העמותות כל הציבור יכול - - -
איריס שטרק
כולם רואים.
מרדכי שנבל
זה פתוח לציבור.
אופיר כץ
פתוח לציבור. וטענתנו היא שיש שם אלמנטים בדוח הביקורת שהם לא דברים שלפי החוק הנוכחי רשאי הציבור לראות.
איריס שטרק
גם הם לא יביאו תועלת לקורא אותם.
גלי גרוס
חבר הכנסת מקלב צודק בזה שזה שני דברים לא קשורים. הסעיף הזה מדבר על המומחה, והמומחה אסור לו, הוא בוודאי לא אחראי על מה מופיע בתיק הגלוי ובתיק החסוי, הוא לא אחראי על כלום, מה שהגיע אליו הוא שומר אצלנו ומקסימום מעביר לרשם, נקודה. שאלה נפרדת היא מה הרשם עושה עם הדוח הסופי - -
היו"ר אורי מקלב
נכון.
גלי גרוס
- - עם ההתכתבויות, עם כל הדברים האחרים, ולזה יש סעיף אחר, אבל זה לא שהוא - - -
מרדכי שנבל
ברגע שזה עבר זה פתוח לציבור.
איריס שטרק
בסדר, אבל אני מבקשת שהנושא הזה יקבל תשומת לב מיוחדת.
גלי גרוס
יש סעיף מיוחד לזה בהצעת החוק.
אופיר כץ
לכן אמרתי, בוא - - - סעיף חוק ואחר כך יהיה יותר קל לדון בזה.
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה לסכם, איריס, אופיר, בואו נסכם ככה, שבנושא הזה לרואה-החשבון אנחנו לא נותנים, הוא לא שום פונקציה מה שכן ראוי, לא ראוי, הוא לא יכול למסור שום מידע, גם לא מה שגלוי לציבור, למה אנחנו צריכים?
גלי גרוס
הוא לא מוסר מידע, נכון.
היו"ר אורי מקלב
גם הייתי מכניס סעיף שבזמן מסוים הוא צריך להחזיר את החומרים, הוא גמר את העבודה שלו, הוא לא שומר.
תמי סלע
אז כרגע זה דרך התקנות.
היו"ר אורי מקלב
בסדר, דרך התקנות, אבל אנחנו יודעים מה שאנחנו רוצים, כללים לתקופת שמירת מידע שלו, תקופה של המסמכים שלו, בזה נגמר תפקידו.
תמי סלע
בתקנות צריכים לקבוע כללים לתקופות שמירת מידע ואיך.
היו"ר אורי מקלב
רציתי להוסיף עוד משהו, אבל איריס באמצע ואחרי זה ניתן לכם.
איריס שטרק
יש כאן את הנושא של דרישות מרואה-חשבון שהן לחלוטין לא מקובלות בגדול. בהתאם לתקנות רואי-חשבון (התנהגות שאינה הולמת את כבוד המקצוע), והכללים של התנהגות מקצועית שקבעה הלשכה: רואה-חשבון לא יגלה דבר – אני קוראת מתוך התקנון – שהובא לידיעתו תוך שירות מקצועי ללקוח ללא הסכמת הלקוח אלא אם הוא חייב לגלותו על-פי דין או שגילויו דרוש למילוי תפקידו, גילוי שכזה ייראה כהתנהגות שאינה הולמת את כבוד המקצוע. זאת ועוד בהתאם לסעיף 496 לחוק העונשין: אדם "המגלה מידע סודי שנמסר לו אגב מקצועו... ואינו נדרש לגלותו מכוח הדין" מבצע בפועל עבירה פלילית.
גלי גרוס
אבל יש פה דין, איריס.
לימור תוסייה-כהן
אמרת "דין".
איריס שטרק
לא סיימתי, אני מבקשת את כל ההגנה של היושב-ראש. יתר על כן, בכפוף להוראות סעיף 9 בתקנות, מה שדרך פעולתו של רואי-חשבון, אנחנו חייבים לשמור את ניירות העבודה. בפסק-דין שאנחנו מזכירים פה - "פרמייר קלאב" - הכיר בית-המשפט בצורך למניעת חשיפת ניירות העבודה במטרה להגן על יעילות הביקורת, שלא נפחד לכתוב שאולי הרגולטור יתפוס את זה. אלא שבניירות העבודה אנחנו חושבים שהאפשרות הזאת שבכלל המפקח רשאי לפנות ישירות אלינו ולדרוש מידע ומסמך - זו פגיעה גורפת בחובת הסודיות שלנו וביחסי האמון שלנו, יהיה פחד מהותי מלהתייעץ אתנו, מלהגיד. אני מתעדת כל דבר שאני אומרת ללקוח, כי גם כשלקוח אומר לי שהוא עושה משהו לא בסדר, אני כותבת את הפגישה וכותבת בדיוק מה אמרתי לו. לא יכול להיות שתהיה סיטואציה כזאת שהדברים שלי יהיו חשופים. לכן, אם יש צו בית-משפט שמוצא לנכון ואז זה לא בסמכות המפקח כמו בחוק ניירות ערך, ברגע שיש תפיסה, חיפוש, צו בית-המשפט קובע שזה נחוץ, אז זה בסדר.
אופיר כץ
אני מסכים אתך.
איריס שטרק
כל דרך אחרת - מה הבעיה? אפשר לבקש את זה מהעמותה, העמותה תפנה אלי לבקש, והיא תחליט מה היא אומרת לי לחשוף. המצב הזה הוא פשוט מהפיכה בלתי נסבלת, ואני אומרת את זה באמת כמי שחשה שצריכה להיות תקיפות למינהל תקין. לא יעלה על הדעת המצב הזה, חד-משמעית, ובתי-המשפט מחזקים את זה גם בפסיקה וגם רגולטורים אחרים בנושאים אחרים. בשביל זה בא בית-המשפט וקובע.
אופיר כץ
צודקת.
שלמה ברילנט
עורך-דין הרי לא צריך בפועל - - -
גלי גרוס
עורך-דין יש לו חובת חיסיון, לרואה-חשבון זה כפוף לדין, ופה הדין קובע או מנסה לקבוע חובת גילוי.
מרדכי שנבל
אבל זה מסרס את הסעיף בסופו של דבר.
אופיר כץ
אבל אנחנו לא מסכימים שהדין יכפה את זה.
גלי גרוס
ולכן צריך לדבר מהותית, לא בעצם החיסיון. השאלה המהותית האם זה נכון או לא.
איריס שטרק
נכון.
אופיר כץ
גלי, לא סתם הכללים שלהם נקבעו ככה, בגלל בעיה באמת של – אין אומנם חסיון כמו אצלנו, אבל הם מקבלים, הלקוח שלהם - כמו שאיריס תיארה את זה, זה לא עולה על הדעת שתוכלו לקבל מהם אינפורמציה ישירות ולא מהלקוח. יש דוח כספי, היא חתמה למעלה שהוא משקף באופן מתאים את - - -
קריאות
- - -
גלי גרוס
אבל זאת לא הסיטואציה.
היו"ר אורי מקלב
לא כל כך הבנתי את ההערה שלך, אני רוצה להבין את זה, מבחינה רטורית זה היה בסדר גמור, את המהות של הדבר הזה לא הבנתי. אני כל הזמן מסתכל למה הסעיף הזה נוצר, הסעיף הזה נוצר לתת סמכות למומחה לבקש מרואה-החשבון ניירת, אבל הוא לא מקבל יותר מהזכויות שיש לרשם העמותות, ואם רשם העמותות לא יכול לקבל - - -
קריאות
- - -
היו"ר אורי מקלב
אם רשם העמותות לא יכול לקבל בגלל החוק שלכם כך וכך - - -
גלי גרוס
זה גובר על החוק. בעניין הזה זה גובר, החוק שלהם אומר: אלא אם כן בדין נקבעה חובה לגלות.
אופיר כץ
זה גובר. כתוב פה: כל מידע - - -
איריס שטרק
הם יבקשו עכשיו את הניירות - - -
היו"ר אורי מקלב
הם יכולים לקבל, המומחה לא יכול לקבל מה שחשאי.
קריאות
- - -
לימור תוסייה-כהן
הכללים שלהם כפופים לדין. אם פה תקבע שרואה-חשבון חייב למסור למומחה מידע אז הכללים שלהם נסוגים והדין הזה הוא זה שקובע.
אופיר כץ
רוצים דרך הסעיף הזה לשנות את מערכת היחסים.
היו"ר אורי מקלב
לרשם העמותות עצמו מותר לקבל בגלל דין?
איריס שטרק
לא, לא.
גלי גרוס
זה בסמכות הפיקוח שעוד לא דנו בה, אבל בעיקרון כן.
איריס שטרק
ממש לא.
אופיר כץ
מבקשים לשנות את מערכת היחסים בין רואה-החשבון ללקוח דרך חוק העמותות.
איריס שטרק
לא יעלה על הדעת, אם רוצים לתקן את חוק רואי-חשבון בואו - - - ונדון בחוק רואי-חשבון בתקנות והכללים, לא פה.
לימור תוסייה-כהן
זה המתווה שקובעים הכללים של רואי-החשבון.
היו"ר אורי מקלב
לא הבנתי ככה, הבנתי שרוצים לתת את הסמכויות שיש לרשם העמותות את הסמכות הזאת להעביר גם למומחה, אבל שהמומחה יהיה יותר - - -
אופיר כץ
לא, לא.
גלי גרוס
לא, זאת לא הכוונה.
שלמה ברילנט
אדוני היושב-ראש, אם רואה-החשבון עזב אותי, זה היה לפני חמש שנים.
היו"ר אורי מקלב
זה עוד דבר, שלמה, עוד לא הגענו לזה, זה נושא אחר.
קריאות
- - -
גלי גרוס
אני רוצה רגע לשים את הדיון בהקשר הנכון. היום לפי הדין הקיים, לא לפי הצעת החוק, יש לרשם העמותות סמכות לדרוש הבהרות מהעמותה עצמה, בוודאי לא מרואה-החשבון ולא מאף אחד אחר. במסגרת סמכות הפיקוח – שדנו בה בדיון הקודם והשארנו לדיון הבא – יש סמכות לדרוש מידע כמו שמקובל לגבי כל הרגולטורים בארץ מכל אדם שיש לו זיקה לפעילות של העמותה, זה כולל גם את רואי-החשבון, מהסמכות הזאת החדשה, לא הקיימת, נגזרת הסמכות של המומחה לדרוש מידע מקבוצה יותר מצומצמת מהסמכות הכללית של הרשם כמו שהיא בסעיף ההוא – שנגיע אליו שדנו בו ונדון בו – וכולל רואה-החשבון באופן ספציפי. למה רואה-החשבון נמצא? רואה-החשבון נמצא כי יכול להיות גם מצב שרואה-החשבון, אגב איריס, פוטר, הוא נותן חוות דעת שלילית ועכשיו העמותה - - -
היו"ר אורי מקלב
אני שואל שאלה אחרת, הבנתי. נגיד, במידה שנחליט שם שאפשר לתת - - -
איריס שטרק
איפה זה שם?
היו"ר אורי מקלב
בסעיף שמדבר על רשם העמותות, על המפקח, הפיקוח של רשם העמותות, ששם הם כבר רוצים לשנות את זה.
תמי סלע
בסעיף של הפיקוח. בסמכויות הפיקוח של רשם העמותות נכלל סעיף קטן 345כד2(ב)(3), שהוא אגב דומה לסעיפי פיקוח אחרים, - -
גלי גרוס
זהה פחות או יותר.
תמי סלע
- - שאומר: "לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח את ביצוען של ההוראות לפי חוק זה" וכו'. שם באמת מדובר על כל אדם הנוגע בדבר, ובמובן הזה ביחס לסעיף הזה שמגדיר ומחזק את סמכויות הפיקוח - - -
היו"ר אורי מקלב
אז גם לסעיף הזה, איריס, כולם מתנגדים, נכון.
איריס שטרק
אז זה מאוד חשוב, זו ליבת העניין.
היו"ר אורי מקלב
משם תתנגדו. אני מציע ככה, אבל אם נאשר שם – אני רק רוצה בכאילו - - -
איריס שטרק
אני גם חייבת רק להגיד עוד דבר אחד, קשה לי עם זה. זה לא קיים בשום חוק, מה קרה פה שרוצים להצר - - -
תמי סלע
מה לא קיים בשום חוק?
איריס שטרק
הסמכות הזאת.
גלי גרוס
הסמכות לדרוש מכל אדם קיימת בכל החוקים, איריס.
תמי סלע
בהרבה חוקים.
איריס שטרק
מה קרה פה שרוצים לערער סדרי עולם? רואי-חשבון בסך הכול גם מהעבר הם זרוע ארוכה, גם של מינהל תקין וגם של סדר, והם עושים תפקיד עצום בחינוך של הגופים האלה והם לא יטפלו במשהו שהוא נגוע אלא אם מישהו באמת צורח. ללכת ולערער את היסודות האלה בעיני זה ממש - - -
גלי גרוס
אבל אני רואה את הפוך.
היו"ר אורי מקלב
איריס, אני מבין את זה, אבל אם נניח שאנחנו בסופו של דבר לא נקבל את זה, אז לא נקבל, אבל אם נניח נקבל לגבי הפיקוח של רשם העמותות את הסעיף הזה שיש אפשרות להעתיק את הסמכות הזאת למומחה, יש עם זה בעיה? אנחנו נגד זה, אתם נגד זה, אבל אם נניח בסופו של דבר נשתכנע שהדבר הזה נחוץ וראוי לעשות את זה כלפי רואה-החשבון בשביל לקבל ישירות מסמך.
איריס שטרק
אני לא יכולה לדמיין את זה, אני מודה, קשה לי.
אופיר כץ
כן, אני מודה.
היו"ר אורי מקלב
את לא יכולה לענות על זה. אבל אז תשאלי אותי באופן לא מחייב, את רואה כבר הבדל - אם נותנים לו אז כבר המומחה, זה מה שהם רצו, הקבלה, לכן הם רצו - למה אני אומר את זה? הם רצו, משרד המשפטים, רשם העמותות ביקשו ממני שאדון בסעיף של הפיקוח קודם, אני חושב שכדי למנוע בדיוק את הדיונים האלה שזה דבר שחל על דבר, אם אין בסיס אז למה אנחנו עושים. אז את יודעת מה, - -
תמי סלע
אפשר את הסעיף הזה להשאיר ככה?
היו"ר אורי מקלב
- - מה שאני רואה, כשנדון על הסעיף הזה נרחיב אותו. אנחנו עוזבים את זה. יש עוד משהו, איריס?
איריס שטרק
על הסעיף הספציפי הזה לא.
היו"ר אורי מקלב
אין לך שום דבר על החמש שנים ואין לך שום דבר אחר? מר קוליץ, עורך-דין קוליץ.
יהונתן קוליץ
יש לי התייחסות לסעיף (ב), רשום: "מומחה וכל עובד שיבצע בדיקות מטעמו ישמרו בסוד", כלומר, אם המומחה שומר במשרד שלו את כל המסמכים שהוא קיבל, כל מי שלא עשה בדיקות לא חייב לשמור בסוד, אבל מי שכן עשה בדיקות חייב לשמור. כלומר, צריך להרחיב את הסעיף הזה שזה כל מי שעובד במשרד של המומחה חייב לשמור בסוד את המידע.
תמי סלע
הם בכלל לא אמורים לקבל את המידע הזה, מי שלא עשה את הבדיקות.
יהונתן קוליץ
אז השאלה היא איפה זה נשמר, אם זה נשמר במשרד, אני מוציא קלסר, פותח, רואה את כל מה שהם עשו.
היו"ר אורי מקלב
"ישמרו בסוד" הפירוש הוא שמישהו אחר לא יכול לקחת את הקלסר, אתה צודק במה שאתה אומר, אבל לשמור בסוד הפירוש הוא לא רק שהוא ישמור, אלא הוא צריך למנוע ממישהו אחר גישה, שתהיה לו גישה טובה.
תמי סלע
אז הוא פועל בניגוד להנחיות.
יהונתן קוליץ
בסדר, רק זה צריך להיות ברור.
גלי גרוס
נחשוב על הנוסח של זה, תמי, לראות שזה מכסה את כל המקרים.
היו"ר אורי מקלב
גם הזמן שהוא צריך לשמור את זה, אמרנו שש שנים, שתי קדנציות, מה? לעולם ועד? אבל אני מבין שגם לאיריס בעניין הזה יש לך - - -
תמי סלע
לא, זה לא יהיה לעולם ועד, זה ברור.
היו"ר אורי מקלב
את החומרים, קודם כול את החומרים שהוא צריך, למה הוא צריך?
איריס שטרק
ארבע שנים זה שומות של מס הכנסה, לא הייתי אומרת שיותר מארבע שנים.
תמי סלע
זה יוסדר בתקנות.
היו"ר אורי מקלב
כאן זה חמש שנים גם קודם כול מסמכים של אנשים פרטיים.
תמי סלע
לא, חמש שנים מתייחס לא לתקופות שמירה.
היו"ר אורי מקלב
כן לתקופות שמירה.
תמי סלע
חמש שנים זה – אה, הוא צריך שזה יהיה לו - - -
היו"ר אורי מקלב
אותו אחד חבר עמותה צריך לשמור חמש שנים את המסמכים, חבר עמותה.
תמי סלע
אם אין לו?
אביטל שרייבר
לא, הוא לא צריך. הוא צריך לשמור חיסיון.
גלי גרוס
הוא לא חייב לשמור.
היו"ר אורי מקלב
אבל מה זה?
תמי סלע
- - - אז הוא לא יכול. הם יכולים לפנות אליו, הוא יכול להגיד: אין לי מסמך כזה, כבר לא שמרתי.
איריס שטרק
אנחנו שומרים.
אופיר כץ
לכן צריך להוסיף את המילים: ככל שיש בידו.
גלי גרוס
אם יש חובה כללית בדין לשמור אנחנו לא משנים את החובה הכללית בדין לשמור.
אופיר כץ
הצעתי להוסיף את המילים: ככל שיש בידו המידע.
היו"ר אורי מקלב
זה לא ככה, גלי, ממה שאני יודע, אם כאן תכתבו שאתם יכולים לבקש אחרי חמש שנים מסמכים, יגיד: לא שמרתי, תגידו: כן, אבל בחוק הזה היה כתוב חמש שנים, היית צריך לשמור חמש שנים.
גלי גרוס
זאת לא הכוונה שלנו. אם זה מה שעולה אז - - -
היו"ר אורי מקלב
אז נצטרך לציין את זה. זכות הדיבור שלך.
אופיר כץ
בדיוק לעניין הספציפי הזה הערתי שצריך להוסיף פה: ככל שהמידע או המסמך נמצא בידו, ואז לפחות פותרים את הבעיה. זה בדיוק מה שהם אמרו לפני כמה דקות, אם אין לו אז אין לו.
היו"ר אורי מקלב
אבל אם זה תוך שנה והוא שומע שיש לו ביקורת והוא ישמיד את כל המסמכים?
אופיר כץ
יכול להיות שהוא זרק את זה, אולי אין לו. אני מודה שהייתי יושב-ראש ועד מנהל של עמותה ואין לי אף נייר שלה עכשיו כי אני כבר לא שם ארבע שנים.
לימור תוסייה-כהן
אבל עברו ארבע שנים.
היו"ר אורי מקלב
אבל שנה אחת – כמה אתה חושב שכן חובה לשמור?
אופיר כץ
אני ארבע שנים לא שם. כל מה שיש לי אני מוכן לתת, מה שאין לי – לעמותה יש את הכול, אבל לחבר ועד אין, הוא לא מחזיק.
שלמה ברילנט
יש לעמותה עצמה, לעמותה צריך להיות, לא לחבר ועד. יש בידול פה בין הוועד - הסעיף הוא כוללני ואז הוא מכליל גם וגם.
אופיר כץ
ככל שיש בידו. והדבר השני שאני מבקש להעיר בסעיף קטן (2), הערתי את זה, המונח "גזבר החברה" זה לא מונח משפטי, כי בחוק החברות לא מכירים את המונח הזה, בחוק העמותות לא מכירים את המונח הזה, ולכן לא יכול להיות מונח שאף אחד לא יודע מהו.
היו"ר אורי מקלב
מי זה? יושב-ראש ועדת הכספים של החברה? מה האיש כן?
אופיר כץ
לא יודע, הוא נושא משרה. אם הוא נושא משרה הוא נושא משרה.
שלמה ברילנט
יש את זה, זה חוזר על עצמו גם בבקשות תמיכה בחשכ"ל, כל הזמן מי הגזבר, וכשאתה מגיע לעמותה ושואל אותך: תגיד לי, מה לכתוב? אני אומר לו: תבחר אחד מהם תכתוב אותו גזבר. אין מושג "גזבר" בעמותות, רק לעמותות גדולות.
אופיר כץ
אין בחוק מונח כזה "גזבר".
תמי סלע
השאלה אם הוא לא עובד החברה, כי יש לי "עובדי החברה", יש לי "כל נושא משרה", אבל זה לא מכסה גם את הגזבר, זה או או, או שהוא יהיה נושא משרה או שהוא עובד.
גלי גרוס
זה רלוונטי לסעיף אחר, אבל בסעיף הזה אני מסכימה - - -
אופיר כץ
גם שם אני רוצה לבטל אותו.
תמי סלע
הגזבר מיותר.
גלי גרוס
הגזבר כן, הגזבר מכוסה, אבל צריך לזכור את זה אגב הסעיף של המידע דווקא כי שם הגזבר היה - - -
אופיר כץ
גם שם אני מבטל אותו כי אין את המילה. תראו, אין מונח כזה "גזבר", אין, אין כזה דבר.
איריס שטרק
ברור, ברור.
תמי סלע
פה הורדנו, ב-(2) הורדנו את הגזבר.
איריס שטרק
יכול להיות גזבר וולונטרי אבל לא משרה בחוק.
גלי גרוס
אין גם כזה דבר "מנכ"ל" בחוק העמותות, אבל זה לא אומר שאנחנו לא יודעים מה זה.
אופיר כץ
אבל זה לא מונח משפטי.
גלי גרוס
בסדר, גם מנהל כללי הוא לא מונח בחוק, אבל עדיין זה מונח שיודעים איזה תוכן יש לו.
תמי סלע
בסדר, ב-(2) הורדנו את זה.
אופיר כץ
אבל הוא עובד החברה המנהל הכללי.
גלי גרוס
אפשר לכתוב: אף אם תוארו שונה או משהו כזה.
אופיר כץ
מנכ"ל הוא נושא משרה והוא עובד העמותה, אז אין לך בעיה.
גלי גרוס
לא אגב הדבר הזה, אני אומרת אגב מונחים שיודעים מה המשמעות שלהם.
איריס שטרק
למה? מנכ"ל הוא כן מונח בחוק.
גלי גרוס
הוא לא בחוק העמותות.
אופיר כץ
בחוק החברות כן.
איריס שטרק
בנוסח של חוק החברות.
אופיר כץ
יש לי עוד שתי הערות קלות, אחת, אני מסכים מאוד עם כל מה שאיריס אמרה לגבי רואי-החשבון.
איריס שטרק
ותשים לב שבסמכויות של הפיקוח, בסעיף של הפיקוח הנוסח הרבה יותר מעודן מהנוסח שנתנו פה למומחה.
גלי גרוס
ופה זה נגזרת.
תמי סלע
מה זאת אומרת יותר מעודן?
גלי גרוס
שם הוא יותר רחב.
תמי סלע
הוא יותר מעודן אולי, אבל הוא כולל יותר. הוא לא מבליט - - -
גלי גרוס
איריס, תשימי לב שהוא יותר רחב. אפשר לכתוב: כל אדם שיש לו זיקה, אם אתם רוצים.
היו"ר אורי מקלב
איריס לא תסכים, גם אם הוא דן אותו היא לא תסכים.
איריס שטרק
לא אסכים באש ובמים.
אופיר כץ
הנושא הזה, כמו שאמרתי אני מסכים עם מה שאיריס אמרה, זה לא יעלה על הדעת שרואה-חשבון מבקר ידרשו ממנו להביא דברים או ניירות עבודה, אני חושב שאתם צריכים בלשכת רואי-החשבון לעמוד על זה.
איריס שטרק
למה? היושב-ראש קשוב ופתוח.
אופיר כץ
אוקיי.
היו"ר אורי מקלב
לא, הם בסוף יעברו לקחת עורכי-דין, הם יהיו יותר גמישים בעניין הזה.
איריס שטרק
שים לב שעורכי-הדין מגנים פה על רואי-החשבון, יש כאן מהפכה.
היו"ר אורי מקלב
הוא במקרה הזה לא מייצג את עורכי-הדין.
איריס שטרק
נכון.
אופיר כץ
היו פה הערות כלליות שנרשמו בדף הבא, אני לא רואה איך לחזור אליהם, אבל צריך לדבר על זה כי יש שם הוראות של לשכת עורכי-הדין, לשכת רואי-החשבון לגבי הסמכות הזאת, זה מסומן בצהוב, את רשמת את זה בצו בעמוד השני אז אני לא רוצה לחזור על זה, אבל צריך לקחת בחשבון גם את ההערות האלה. יש הגנה על מידע פרטי, צריך לראות, את כל הדברים האלה צריכים להכניס לפה, הגנת פרטיות.
תמי סלע
אז הגנה על מידע פרטי היא דרך הוראות הסודיות והוראות שמירת המידע ודרך הסעיף בעצם של העיון בתיקי העמותה, אני חושבת שזה מכסה את זה.
אופיר כץ
אני לא יודע, אני חושב שעל מידע מהסוג הזה זה צריך לבוא ברחל בתך הקטנה בחוק, שכל נושא שיש בו פגיעה בצנעת פרט או דברים מהסוג הזה צריך להיות כתוב פה.
גלי גרוס
אבל, אופיר, השאלה היא שוב, יש פה שני מישורים נפרדים ובצדק חידדתם קודם, חבר הכנסת מקלב, יש את המישור של מה שמופיע לעיון הציבור, ופה באמת יש שאלות מאוד משמעותיות של הגנת הפרט וצענת הפרט, ואנחנו כבר מקפידים היום ויש פה סעיף שאנחנו רוצים גם לעגן עוד יותר את האיזונים שנעשים בין זכות הציבור ושקיפות ובין הנושא של הגנת הפרטיות.
כשמפקח – איך שאני רואה את הדברים לפחות – כשיש מישהו שהוא זרוע ארוכה ועושה פיקוח, אז הוא צריך לראות מידע שיכול להיות שהוא מידע רגיש. יכול להיות שאותו מומחה שיש עליו גם חובת סודיות לא יכול להעביר את המידע לאף גורם חוץ ממני. כשהוא עושה פיקוח למשל על עמותה שעוסקת בתמיכות לנזקקים אז הוא צריך לראות שאותם נזקקים, למשל, עמדו בקריטריונים שהעמותה קבעה לתמיכה, וכדי לראות את זה הוא צריך גם לראות פרטים רגישים לגבי אותו אדם, זו מהות הביקורת, אחרת איך הוא יעשה את הביקורת הזאת?
אופיר כץ
יש הבדל בין לראות לבין לבקש מסמכים, דיברתי על זה קודם. יש הבדל גדול מאוד בין לראות לבין להגיד: תשלחו לי למשרד את הרשימה של הנתמכים עם כל מצבם הסוציו-אקונומי. אם הוא בא ועושה את זה מול משרדי העמותה, אין בעיה, בסדר גמור, אבל אני לא רואה שדרך סוג של חוק כזה אתם רוצים לשנות חוק ספציפי ששומר על צנעת הפרט.
אביטל שרייבר
אופיר, אנחנו מסכימים - - -
גלי גרוס
אבל זה לא גלוי לציבור, זה רק בפיקוח.
אופיר כץ
זה לא משנה, אבל מה שאני רוצה להגיד, המבקר המומחה לא כפוף לדיני המשמעת של עובדי מדינה, הוא כלום.
גלי גרוס
דווקא לתמי היו כל מיני הצעות בעניין הזה שאולי כן - - - את הדבר הזה.
אופיר כץ
אני לא יודע, אבל איך אפשר - הוא לא עובד מדינה?
לימור תוסייה-כהן
אפשר להחיל עליו בדין.
תמי סלע
לא חלים עליו דיני משמעת, אבל יש מקרים שהוצע - -
אופיר כץ
אני מדבר על דין משמעת. אתה מביא לבן-אדם מידע - - -
גלי גרוס
אז יש הוראות מינהליות שאפשר להחיל עליו כמו עובדי ציבור.
תמי סלע
- - להחיל על אנשים שמועסקים את ההוראות שבדיני עונשין שחלות על עובדי ציבור, שזה - - -
אופיר כץ
הוא לא עובד ציבור.
גלי גרוס
אבל החילו עליו בחוק.
אביטל שרייבר
להחיל עליו.
תמי סלע
אפשר להחיל על מי שמקבל סמכויות כאלה את ההוראות שבדיני עונשין שחלות על עובדי ציבור, ואז לחלק מהעניינים כן - - -
היו"ר אורי מקלב
זה לא לגמרי מכסה את זה, אתה צודק, איפה ועדת משמעת? איפה כל הפרוצדורה? אין את כל הדברים.
אופיר כץ
אין. אין פה הליך משמעתי.
קריאות
- - -
גלי גרוס
יש מולנו את הטענות ואז - - -
היו"ר אורי מקלב
אבל אתם לא יכולים להפעיל אותו, אתם לא יכולים להזמין אותו.
אופיר כץ
מה תעשו? תשעו אותו מהעבודה?
גלי גרוס
כן. ומה קורה אם עובד מדינה כבר הוציא מידע, אז מפסיקים את עבודתו, אז נפסיק את עבודתו, זה באותה מידה - המידע כבר בחוץ.
איריס שטרק
יש לכם פיצויים, יש לך - - -
היו"ר אורי מקלב
בסדר, הפסקתם, אז הוא ישאל אתכם למה הפסקתם, ושימוע אין לו, וועדת משמעת אין לו, זה לא בדיוק מכסה, אבל יותר טוב - - -
תמי סלע
שימוע יש.
גלי גרוס
בהתקשרות, בהפסקה להתקשרות.
היו"ר אורי מקלב
יש שימוע אבל לא ועדת משמעת.
תמי סלע
ועדת משמעת אין. השאלה מה ההצעות הספציפיות גם.
היו"ר אורי מקלב
עם כל מה שיש בוועדת משמעת.
אביטל שרייבר
להפך, זה דווקא יותר גמיש לנו.
אופיר כץ
אני רוצה להעיר הערה כללית באמת, אנחנו עוסקים בחוק ספציפי, ברגולציה, ודרך זה פוגעים בחוקים ספציפיים אחרים.
היו"ר אורי מקלב
לא ניתן.
אופיר כץ
בענייני רואי-החשבון זו פגיעה בחוק קיים.
היו"ר אורי מקלב
אין, לא ניתן תיקונים מקיפים, גלי, אין כוונה כזאת וגם לא ניתן.
קריאות
- - -
מרדכי שנבל
אותו דבר גם עם הביקורת הפנימית, זה בדיוק מה שרציתי להגיד, גם שם מבקר פנימי חייב לשמור בסוד כל מידע.
גלי גרוס
אבל זה כפוף לדין אחר.
היו"ר אורי מקלב
גלי, אני רוצה להרגיע את הנתונים, אנחנו לא מתכוננים לעשות תיקונים מקיפים לחוקים.
גלי גרוס
לא תיקונים מקיפים, אבל ברגע שהחוק - - -
היו"ר אורי מקלב
אין כוונה כזאת ואנחנו לא ניתן, ואם זה פוגע, נתיישר.
מרדכי שנבל
ההכוונה הייתה - - - כל דין.
היו"ר אורי מקלב
אם יש סמכות, סמכות. יש חוקים שבעצם מאפשרים, יש פריצות בדבר הזה, אם זה - - -
איריס שטרק
בית-המשפט.
תמי סלע
- - - כל דין זה יכול להיות גם חוק אחר שמחייב, השאלה אם זה מוצדק, איפה האיזון הנכון, זאת השאלה. זה לא שזה בלתי אפשרי, זה בכפוף, אלא אם כן לפי דין אחר נדרש לגלות, זה יכול להיות גם הדין הזה.
היו"ר אורי מקלב
דווקא, אופיר, ציפית שתתייחס לסעיף 6, הייתי בטוח שנתתי לך.
שלמה ברילנט
הנהנים.
אופיר כץ
קודם הבנתי שהורידו את זה, לא? אמרתם שתתייחסו לזה.
היו"ר אורי מקלב
לא.
תמי סלע
לא הורידו, רק אמרתי שזה כפוף, שזה מחייב תקנות של השר שיבואו לאישור הוועדה.
אופיר כץ
הבנתי שהורידו את זה בגלל זה לא אמרתי מקודם.
גלי גרוס
אנחנו מוכנים להוריד את ה"לרבות" הזה כי הוא באמת סמכות שסביר להניח לא נידרש לה, אבל יכולות להיות נסיבות חריגות שכן. אין לי בעיה להוריד, כי זה שם דגש מיוחד על משהו שסביר להניח שהוא לא יקרה.
היו"ר אורי מקלב
שיכול להתפרש.
גלי גרוס
אבל לדעתנו כן, ואת זה אני רוצה להגיד לפרוטוקול גם איפה שאנחנו מורידים את זה, שבמידת הצורך שר המשפטים כן מוסמך לקבוע בתוך התיבה גורמים נוספים והיה ויידרש בעתיד, אז התיבה הזאת כוללת גם את הנהנים בכפוף לאישור ועדת החוקה.
אופיר כץ
והוא צריך לבוא לכאן, נכון?
שלמה ברילנט
כן.
היו"ר אורי מקלב
כן, הוא יבוא לכאן.
גלי גרוס
אבל אני מוכנה לא לשים על זה גם - - - מיוחד במילה "לרבות"?
תמי סלע
אז את הסיפא הורדנו - "לרבות".
היו"ר אורי מקלב
גלי, אז בואי נסכם את זה: "גורמים נוספים שקבע השר שיש להם זיקה לפעילות החברה." - את זה אנחנו משאירים.
תמי סלע
נקודה.
גלי גרוס
נקודה.
היו"ר אורי מקלב
את אומרת שאנחנו בתוך הדבר הזה נחיל מה שיש - - -
גלי גרוס
אני לא רוצה שישתמע שכתוצאה מזה שהורדנו, דבר שהיה בכחול, שאין לי סמכות. אני חושבת - - -
אופיר כץ
אם נבוא לפה - - -
היו"ר אורי מקלב
לא חשבתי לרגע שכשאת אומרת: "גורמים נוספים" הכוונה היא להרחיב את זה הרבה יותר. ודאי, נצטרך להבין מה זה "גורמים נוספים".
אופיר כץ
נחזור לפה עם משהו אחר.
גלי גרוס
נחזור לפה בכל מקרה.
היו"ר אורי מקלב
מר שלמה.
שלמה ברילנט
אני פשוט רוצה להתייחס לסוף (ב), כתוב פה שהוא צריך לשמור על סודיות "אלא ככל הנחוץ לשם ביצוע תפקידם", עכשיו אתן לכם סיטואציה מאוד פשוטה, העמותה אמרה שיש פה איזה בית חוסים בתוך בניין הדירות, הוא לא יכול להיכנס, הוא לא נכנס או שסגור, הוא פשוט לצורך ביצוע תפקידו דופק בדלת לכל השכנים, שואל: תגיד, - - -
גלי גרוס
אין לו סמכויות כניסה.
לימור תוסייה-כהן
אין סמכויות כניסה.
שלמה ברילנט
לא, זה לא כניסה. לשם ביצוע תפקידו, הוא עמד למטה והוא שאל כל שכן: תגיד לי, מה אתה יודע? מה עושים פה?
גלי גרוס
אין לו סמכות.
שלמה ברילנט
גלי, שנייה, אני מכבד, תני לי להסביר לך את הסיטואציה, וזה היה לי השבוע במקרה אחר, שמפקח של משרד התמ"ת חשד באיזו עמותה, הוא פשוט, באמת הוא לא עשה שום דבר רע, הוא רק התקשר לכל האנשים שהבן-אדם מפעיל אצלם את הדברים, הוא אמר להם: תגידו לי, באמת זה בסדר? אחרי חמש דקות אותו בן-אדם היה אומלל, למה? כי כולם התקשרו אליו: אתה יודע, מחפשים אותך, גמרו אותך, זה נקרא "שמועות".
אי-אפשר לתת לאדם חיצוני בעצם איזה משהו מאוד – כותרת שאני יכול להכניס בה מה שאני רוצה. את צודקת שאת מסתכלת על זה עם הפרשנות שלך, אני יודע שאת לא מסתכלת על זה כמו שרואה-החשבון. אבל יכול לבוא רואה-חשבון אחד ולפעמים לקבור עמותה על-ידי זה שהוא ילך במובן הרחב ויגיד: תראו, לצורך מילוי תפקידי הייתי בחתונה וראיתי את גיסי שם, אמרתי: תגיד לי, מה קורה שם בעמותה הזאת? לצורך באמת מילוי תפקידו. הוא לא אמר שום פרטים, הוא רק התעניין במה קורה. זה לצורך מילוי תפקידו, זה רחב לגמרי, לגמרי.
אני מנסה אולי להציע שיהיה לצורך מילוי תפקידו אם הוא פונה - - -
גלי גרוס
לפי סעיף זה, בסדר?
שלמה ברילנט
לפי סעיף זה, זאת אומרת, אותם אנשים שהוא יכול לשאול אותם, הוא יכול לשאול לצורך מילוי תפקידו את חבר הוועד כמה שהוא רוצה, זה בסדר, אבל לא ללכת לאנשים זרים כי באמת הוא לא חוקר משטרה.
גלי גרוס
לצורך ביצוע תפקידו לפי סעיפים אלה.
תמי סלע
לצורך ביצוע תפקידו ולפי הוראות סעיפים אלה.
גלי גרוס
לפי הוראות סעיפים אלה.
היו"ר אורי מקלב
כששלמה העלה את הנושא הזה בפעם הראשונה זה נשמע קצת מרחיק לכת ולא מציאותי, אבל כנראה שיש, שיכול להיות, ואנחנו רוצים גם למנוע את זה.
גלי גרוס
אז לפי הוראות סעיפים אלה, הכוונה שלנו הייתה גם לאנשים שהוא רשאי לפנות וגם לצורך השימוע שדיברנו עליו קודם.
שלמה ברילנט
אז אמרתי, אבל אפשר לפרש את זה שהוא גם רוצה באמת לטובת העניין.
גלי גרוס
אז נגיד "לפי הוראת סעיפים אלה", אני מקווה שזה - - -
היו"ר אורי מקלב
מרדכי.
מרדכי שנבל
אני חוזר להתחלה בנושא של ביקורת פנימית בסעיף 9(ה) לחוק הביקורת הפנימית: "חייב המבקר הפנימי לשמור בסוד כל מסמך ומידע שהגיעו אליו", כך שהוא לא מעביר את זה לשום דבר. את הדוחות הסופיים יש בארגון, כל תהליך אחר של מסירת מידע מבחינתו ישבש את תהליך הביקורת הפנימית שהוא עושה בגוף המבוקר. ולא סתם ניתנה ההוראה הזאת והיא די - - -
היו"ר אורי מקלב
בעצם נצמיד את זה לנושא של רואה-החשבון גם.
גלי גרוס
רוצה לדון בזה במסגרת הדיון הבא?
מרדכי שנבל
אפילו יותר, אני רוצה להפנות שגם לגבי חוק חופש המידע, לגבי גילוי דוחות ביקורת פנימית הייתה פסיקה בנושא הזה עם כבוד השופט ריבלין, שהייתה מצונזרת ולא עושה את המידע לגבי דוחות ביקורת חופשיים לחלוטין, אלא יש כמה סייגים. כך שמבחינה זאת לפחות לגבי ביקורת פנימית הדברים צריכים להיות רגישים, כי מחרתיים ברגע שהוא ידע שהכול גמיש, כל מבוקר שיבוא – היו כבר דברים שאנשים כשבאה ביקורת פנימית, והוא אומר: אני רוצה התייעצות עם העורך-דין שלי לפני שאני – וזאת ביקורת עם כל הרעיון של הביקורת הפנימית שהיא פנימית גלויה ושוטפת. במקביל למשל, דוח ביקורת פנימית לא יכול לשמש ראייה בהליך משפטי כדי שהיא תהיה חופשית בין המבוקרים והמבקרים. כל הסייגים האלה ישבשו את ההליכים.
היו"ר אורי מקלב
מרדכי, חייבים להישמר, כל הדברים המקצועיים שלכם והדברים שאתם שומעים - - -
דורית ואג
אנחנו תכף עוברים על החוק.
היו"ר אורי מקלב
דקה, זה מחייב אותנו לדון אחרי ארבע, אז אתייחס רק לעוד משהו אחד קטן. אני מדבר על החמש שנים, אני לא רוצה עכשיו לפתוח את הדיון הזה, חמש שנים ולמה לא ארבע ולמה לא שש. צריך להגביל את זה, צריך להצמיד את זה לאיזה משהו שמקובל בדברים האלה, אני לא יודע – בעיני חמש שנים זה הרבה זמן. אני מדבר על אחד שהיה חבר ועדת ביקורת ולהתחיל לבקש ממנו ולשאול אותו על דברים שהם חמש שנים אחורנית, כמעט יש לו התיישנות היום. אני חושב שעל חמש שנים יש אפילו התיישנות.
תמי סלע
שבע.
היו"ר אורי מקלב
לא, תלוי על מה, יש היום גם דברים פשוטים.
גלי גרוס
שבע, ורצו לקצר את זה לארבע.
היו"ר אורי מקלב
אני חושב שארבע שנים זה דבר שמוצמד – טענו, הייתה גם הטענה שלכם, הרי אתם עושים פעם בשלוש שנים, אתם לא - - -
גלי גרוס
ורטרואקטיבי.
היו"ר אורי מקלב
רטרואקטיבי, אבל לקחת אנשים בתוך העמותה, אצל אנשים שממלאים - -
גלי גרוס
ארבע שנים זה מקובל עלי.
היו"ר אורי מקלב
- - תפקידים יש רצף, אדם שהיה פעם, גמר עם העניין הזה, זה פרק שהיה אצלו בעבר ונסגר. מי שעובד עמותה אולי הייתי נותן לו יותר, אבל אדם שסיים את תפקידו בכל צורה, חבר ועדת ביקורת, זה קצת מרחיק לכת.
גלי גרוס
אנחנו מוכנים שזה יהיה ארבע שנים, אבל אני רוצה להעיר אגב בסעיף הפיקוח הכללי, שהנגזרת של ממי רשאים לדרוש מידע ומתי לגבי המומחה היא מוגדרת מצומצמת, לגבי סמכות הפיקוח הכללית - -
תמי סלע
לעומת סמכות הפיקוח.
גלי גרוס
- - כן חייבים להגיד למען הסדר הטוב שהיא לא מוגבלת, כמובן שהיא כפופה לדרישות של סבירות מינהלית, אבל היא מתאימה לתיבות המאוד כלליות שלא פורטות את זה לכאלה רזולוציות. אבל בסעיף הזה אנחנו באמת מוכנים להצעתך לארבע שנים זה נראה לנו.
היו"ר אורי מקלב
יש משהו, תמי, מילה אחרונה?
תמי סלע
הייתי מוסיפא רק במילה אחרונה בהמשך למה שאמרת, שהפנייה אל גורמים שהם כבר בעצם לא עובדים ולא נמצאים בעמותה בשוטף נראית לי אם כבר מוצדקת כשיש באמת איזה משהו ספציפי נקודתי שרוצים לבוא ולברר, אבל לא כפנייה שגרתית.
גלי גרוס
נכון.
אביטל שרייבר
נכון.
תמי סלע
ואז אולי גם את זה צריך לעגן באיזושהי צורה, אני לא מתחילה לשלוח פניות שגרתיות לאנשים שעבדו לפני ארבע שנים.
גלי גרוס
צודקת, זה לא יקרה, לא נבזבז את הזמן שלנו כדי לפנות לכל העולם אם אין לזה - - -
היו"ר אורי מקלב
נכון, צריך לקחת בחשבון שזה גם יכול להיות פרישה עקב גיל, בעמותות זה מאוד מאוד קיים. אנשים פורשים בעקבות גיל מבוגר, וזה לא אנשים של עבודה.
גלי גרוס
ננסח את זה יחד עם תמי בעניין הזה.
איריס שטרק
אם אפשר להיערך לדיון של יום שני לדעת כמה זמן הוא מתוכנן.
תמי סלע
הוא מתוכנן מעשר וחצי עד שתיים עם הפסקה בין שתים-עשרה לשתים-עשרה וחצי, הנושאים שנדון בהם - - -
היו"ר אורי מקלב
אני לא בטוח, אני לא יודע, יכול להיות שבין שתים-עשרה ורבע לרבע לאחת.
תמי סלע
פחות או יותר בין שתים-עשרה לאחת תהיה הפסקה של חצי שעה.
היו"ר אורי מקלב
אני יוצא להתפלל מנחה בתוך הדברים.
איריס שטרק
רשום עשר.
דורית ואג
הוצאנו הודעה על עשר וחצי.
היו"ר אורי מקלב
בעשר וחצי ויש לי דיון אחר בעשר.
תמי סלע
הנושאים שיעמדו על הפרק זה סעיף הפיקוח מהישיבה הקודמת, הפיקוח הכללי, סמכויות הפיקוח של הרשם, נסגור את הסעיף הזה על מה שנשאר בו, ואם נספיק אז נלך גם לסעיף של חקירת עמותה, התיקון של סעיף 40, אני מאמינה שיותר מזה לא נספיק.
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה לציין - בזכות תמי עמדנו במשימה של היום, אמרנו: עמוד 8 המינימום, ועמדנו בזה.
גלי גרוס
אני לא בטוחה, כי אם נגמור את המומחה והפיקוח אז נראה לי שהדברים יותר - - -
היו"ר אורי מקלב
ירוצו.
תמי סלע
החקירה אמרתי גם.
גלי גרוס
המידע אולי גם כן, נכין את עצמנו.
תמי סלע
מידע גם נגיע לעיון בתיקי העמותה?
היו"ר אורי מקלב
אבל צריך לפרסם.
תמי סלע
קשה לי להאמין, אולי נוסיף את שינוי השם, כי העיון - - -
היו"ר אורי מקלב
תמי, אני מבקש מכם, אם אתם מעלים נושאים הם רוצים לדעת את זה, אז צריך אולי לכל הפחות אלה שנמצאים ליידע אותם.
תמי סלע
אז אני אומרת, אני מיידעת, אני שולחת לפני על מה יהיה. שלחתי - לא מספיק זמן מראש, אבל זה הזמן שהיה.
היו"ר אורי מקלב
הישיבה נעולה.
<הישיבה ננעלה בשעה 16:01.>

קוד המקור של הנתונים