ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 02/12/2013

הצעת חוק בתי המשפט (תיקון - ייצוג הולם לנשים בוועדה לבחירת שופטים), התשע"ג-2013, חוק בתי המשפט (תיקון מס' 74), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
8
ועדת החוקה, חוק ומשפט
02/12/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 89>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שני, כ"ט בכסלו התשע"ד (2 בדצמבר 2013), שעה 11:00
סדר היום
<1. הצעת חוק בתי המשפט (תיקון - ייצוג הולם לנשים בוועדה לבחירת שופטים), התשע"ג-2013, של חברי הכנסת עליזה לביא, פנינה תמנו-שטה, דב ליפמן, יפעת קריב, רינה פרנקל, מרב מיכאלי, שולי מועלם-רפאלי, עדי קול, יצחק הרצוג, סתיו שפיר, איציק שמולי, שמעון סולומון, קארין אלהרר ובועז טופורובסקי – פ/1377.>
<2. הצעת חוק בתי המשפט (תיקון - ייצוג הולם לנשים בוועדה לבחירת שופטים), התשע"ג-2013, של חברי הכנסת זהבה גלאון, שלי יחימוביץ, מיכל רוזין, גילה גמליאל, תמר זנדברג ומרב מיכאלי – פ/1376.>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד רותם – היו"ר
שולי מועלם-רפאלי

אברהם מיכאלי

מרב מיכאלי
אורי מקלב
עדי קול

זהבה גלאון

עליזה לביא
מוזמנים
>
מיכל לאב שוורץ - משרד המשפטים

ד"ר פרץ סגל

ראש תחום משרד המשפטים

גלעד עזריאל - מתמחה, משרד המשפטים

חלי ברכה - עורכת דין, הנהלת בתי המשפט

ורד סויד - מנהלת הרשות לקידום מעמד האישה

מוחמד מסאלחה - עוזר משפטי, הרשות למעמד האישה

קרן גרינבלט - יועצת משפטית, שדולת הנשים בישראל

דנה נאור - מנהלת המחלקה המשפטית, שדולת הנשים בישראל

מאירה בסוק - יועצת משפטית, ארגון נעמ"ת

ניר ורגון - נציג "צהר" בכנסת

בועז גנוט - "צהר"

אהרון קושנר - "צהר"

אנדי קושנר - "צהר"

פנינה סופר - פעילה המשמר החברתי, מוזמנים שונים

דוד דהאן

יו"ר ודובר הארגונים החברתיים בכנסת
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
רישום פרלמנטרי
חנה כהן
<הצעת חוק בתי המשפט (תיקון - ייצוג הולם לנשים בוועדה לבחירת שופטים), התשע"ג-2013, , של חברי הכנסת עליזה לביא, פנינה תמנו-שטה, דב ליפמן, יפעת קריב, רינה פרנקל, מרב מיכאלי, שולי מועלם-רפאלי, עדי קול, יצחק הרצוג, סתיו שפיר, איציק שמולי, שמעון סולומון, קארין אלהרר ובועז טופורובסקי – פ/1377>
<הצעת חוק בתי המשפט (תיקון - ייצוג הולם לנשים בוועדה לבחירת שופטים), התשע"ג-2013, של חברי הכנסת זהבה גלאון, שלי יחימוביץ, מיכל רוזין, גילה גמליאל, תמר זנדברג ומרב מיכאלי – פ/1376>
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב, אני פותח את הישיבה - הצעת חוק בתי המשפט (תיקון - ייצוג הולם לנשים בוועדה לבחירת שופטים), התשע"ג-2013, של חברי הכנסת עליזה לביא, פנינה תמנו-שטה, דב ליפמן, יפעת קריב, רינה פרנקל, מרב מיכאלי, שולי מועלם-רפאלי, עדי קול, יצחק הרצוג, סתיו שפיר, איציק שמולי, שמעון סולומון, קארין אלהרר ובועז טופורובסקי; הצעת חוק בתי המשפט (תיקון - ייצוג הולם לנשים בוועדה לבחירת שופטים), התשע"ג-2013, של חברי הכנסת זהבה גלאון, שלי יחימוביץ, מיכל רוזין, גילה גמליאל, תמר זנדברג ומרב מיכאלי.
ראשית, אני מבקש לאחד את הדיון בשתי הצעות החוק, כדי שלא נקיים שני דיונים. מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד
ההצעה לאחד את הדיון בשתי הצעות החוק נתקבלה.
היו"ר דוד רותם
ההצעה אושרה.

אני לא מבין למה לא הכנסתם את חבר הכנסת אורי מקלב כראשון היוזמים, כי הוא היה זה שצעק.
אורי מקלב
גם גפני.
היו"ר דוד רותם
בוא נאמר שאת גפני לא הייתי מצרף לשום הצעת חוק אם הייתי רוצה שהחוק יעבור.
עליזה לביא
אדוני, אני מזכירה לך שכשהצגתי את ההצעה ואת החקיקה, שאדוני היה שותף לה, בנושא של הוועדה למינוי דיינים, הקניט אותי חבר הכנסת גפני חזור והקנט שאני לא מטפלת בנושא של השופטים, אני נטפלת רק לדיינים, והבטחתי לו מעל בימת הכנסת שבו ברגע אני מגישה/מכינה הצעה, והנה כך אני עושה.
היו"ר דוד רותם
ולכן היה צריך לשים את גפני כיוזם ראשון.
עליזה לביא
אתה יודע, בזכות חבר הכנסת גפני אני זוכה פה לכינויים בבניין ואני מקבלת רק יותר תשומת לב והבנה מהמקום החרדי. יש שם פילוח בין החרדיות שתומכות בי והחרדים שלא. אין מה לעשות, אני פה בשביל כל הנשים בחברה הישראלית.
אורי מקלב
את רוצה לחכות שהוא יגיע?
עליזה לביא
ברור שהוא יגיע, הוא תמיד מגיע, אבל היום השגנו אותו והתחלנו בלעדיו.
זהבה גלאון
אולי כדאי שנצביע.
עליזה לביא
זהבה, את הרבה שנים בבניין, אני לא, ואני רוצה לדבר פה על הסוגיה הזאת. זה לא פשוט לי עם חבר הכנסת גפני וחבריו. אולי לך יותר קל, אבל לי לא קל איתו.
היו"ר דוד רותם
את רוצה להסביר לנו את הצעת החוק?
עליזה לביא
אדוני היושב-ראש, אני רוצה להודות לך על כינוס הוועדה בנושא. רבים ורבות שואלים אותי מדוע הצעת החוק הזאת חשובה, שכן נכון לרגע זה יש ייצוג נשי בוועדה למינוי שופטים, ובמיוחד כאשר שרת המשפטים היא אישה, השר ציפי לבני. אבל, אדוני היושב-ראש, אני מבקשת לחזור ולהסביר שישנם גופים שחשוב להבטיח בהם תמיד – אני חוזרת על המילה "תמיד" – ייצוג הולם לבני שני המינים. בהרכב אחר של קואליציה בבית הזה, וכבר היו ימים שכאלה ואני מקווה שהם לא יחזרו, ביום מן הימים, חס וחלילה, אנחנו עלולות ועלולים למצוא את עצמנו בקלות רבה במצב בו נשים יודרו שוב מהמקומות הללו ומהבמות הללו, כפי שזה היה בעבר, וזה קרה בוועדה החשובה הזאת.

אני מבקשת להזכיר לכולנו שהוועדה למינוי שופטים היא מהוועדות החשובות במבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל ולציבור הרחב למעשה אין זכות בחירה ישירה בנציגים שלהם לשופטים. מאוד מאוד חשוב לתת מגוון קולות, מנעד קולות בוועדה הזאת.

הצעת החוק הזאת מיישרת קו עם הוועדה למינוי דיינים, וכבר פתחתי ואמרתי את ההשתלשלות של הדברים. לבקשת – ובזכות – חברי הכנסת החרדים שהדגישו חזור והדגש במהלך חקיקת חוק הדיינים והזכירו לי ולא שכחתי, הנה אני פה מקדמת את הנושא הזה ומבטיחה שהנציגים שממנים את השופטים, נשים וגברים, אותם פוגשת בבתי המשפט, ושהם למעשה מעצבים את העולם המשפטי של מדינת ישראל, יהיו מבני שני המינים, גם גברים וגם נשים.

אני מקווה שיוזמה דומה תעלה בעניין הזה בוועדה למינוי קאדים בבתי הדין השרעיים. גם בזה אני רוצה לטפל ולקדם.
אני מבקשת להעלות כאן את הסוגיה של שינוי שם הצעת החוק כך שתיקרא: ייצוג הולם לבני שני המינים בוועדה למינוי שופטים. אמנם, אדוני, ממזגים את ההצעות, אבל ההצעה של חברת הכנסת גלאון אינה מספיק טובה לטעמי ואין בה ייצוג הולם לנשים. היא וחברותיה שהצטרפו להצעה הציעו רק שתיים, ואני מבקשת גם את זה לומר פה בראשית דבריי, למרות הבקשה שלך למזג את ההצעות ולקדם את הדיונים ביחד.
היו"ר דוד רותם
החלטתי למזג אותן, כבר הצבענו.
עליזה לביא
כן, אבל תשים לב שיש הבדלים.
זהבה גלאון
מה נראה לך, שנתעקש למיזוג לצד שלי?
עליזה לביא
אבל אני מבקשת לחדד פה את הדברים ולומר את זה לפרוטוקול.

אני שוב מבקשת, אדוני היושב-ראש, להודות לך.
זהבה גלאון
אדוני היושב-ראש, ראשית אני רוצה לברך את חברת הכנסת עליזה לביא וחברותיה שהצטרפו להצעה שלה, להצעה הרחבה יותר מההצעה שלנו. כמובן שבהצעת המיזוג אנחנו מבקשים להרחיב לכיוון שהציעה חברת הכנסת עליזה לביא. הרציונל שעמד מאחורי הצעת החוק הזאת נראה לי כל כך מובן מאליו, שבכל מקום שנחשב מוקד כוח, צריך להיות בו ייצוג שווה/הולם לנשים.

אני מודה שאני לא סגורה לגבי הכותרת. אני חושבת שמה שאנחנו צריכים עכשיו הוא ייצוג הולם לנשים, אנחנו לא צריכים ייצוג הולם לשני המינים. הבעיה שלנו שאנחנו נמצאים עכשיו בעמדת נחיתות מבחינת ייצוג נשים, בוודאי בוועדה למינוי שופטים. אני לא איהרג על זה, אבל אני חושבת שהרעיון לדבר כאן עכשיו על ייצוג הולם לשני המינים בוועדה למינוי שופטים מעקר את הרציונל של מה שרצינו לעשות. אבל אני לא איהרג על זה, עדיין אני חושבת שאנחנו צריכים לדבר על ייצוג הולם לנשים.
היו"ר דוד רותם
אל תיהרגי על שום דבר, לא שווה.
זהבה גלאון
אולי יש בזה משהו. אני תומכת כמובן בקידום החוק.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
שתי הערות: ניסינו כמה שיותר להשוות את הנוסח של ההצעה הממוזגת, כפי ההצעה שעשינו בנושא הדיינים, ממש באותו שטנץ. אנחנו פשוט כותבים את זה בסעיף קטן נפרד, שכל אחד מהגופים ששולחים את הנציגים שלהם, לפחות אחד מהנציגים שלהם יהיה אישה. הוספנו גם הוראת מעבר בדומה לחוק של הדיינים, שזה לא יחול על המכהנים, כדי שלא יצטרכו להדיח את המכהנים, אלא רק מהפעם הבאה שבוחרים.
זהבה גלאון
זה נראה לי הגיוני מאוד.
קריאה
למה לא מהמכהנים? הרי נעשה פה איזשהו עיוות ועוול.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
לא מדיחים אנשים.
היו"ר דוד רותם
מה את רוצה, שנדיח אנשים שכבר נבחרו?
קריאה
תפסו מקום של נשים.
זהבה גלאון
זה צופה פני עתיד.
עליזה לביא
אין רטרואקטיביות. בהרבה דברים אחרים שעשינו כאן, אין רטרואקטיביות.
היו"ר דוד רותם
שניים מהשופטים של בית-המשפט העליון אפשר להדיח.
זהבה גלאון
אם זה היה תלוי בחבר הכנסת דוד רותם הוא היה עושה פה פריש-מיש, מדיח את כולם, עושה בית-משפט לחוקה. אל תתני לו רעיונות. וגם מעלה את אחוז החסימה.
היו"ר דוד רותם
אני אעשה את שניהם.
זהבה גלאון
נראה.
ד"ר פרץ סגל
גם אנחנו מצטרפים למיזוג של שני החוקים יחד. לגבי השם – אני לא משוכנע שאפשר להגיד "ייצוג הולם לבני שני המינים", כי בדרך כלל ייצוג הולם בחקיקה – עד כמה שאני זוכר, לא בדקתי – מדבר על נשים. שנית, אין יותר משני מינים, לכן זה לא ייצוג לשני המינים - - -
היו"ר דוד רותם
אני לא יודע, עדי קול תגיד לך שיש.
עדי קול
לא.
ד"ר פרץ סגל
לכן אני לא בטוח שהשם "ייצוג הולם לשני המינים" הוא שם שמתאים.
עליזה לביא
לפני שלושה שבועות הייתי בכנס של IPU, שזה כל הפרלמנטים בעולם, דנים, יש נציגים וכו'. משלחות שהגיעו רק עם נשים, כלומר רק חברות פרלמנט, חטפו גינוי, ומשלחות שהגיעו רק עם גברים, חטפו גינוי. למעשה אנחנו הולכים לתמהיל שווה, מאוזן, בין שני המינים. יש מדינות שהגיעו מהן רק נשים, גם להן אמרו שיגיעו גם גברים חברי פרלמנט.
זהבה גלאון
כשנהיה במצב המצוין הזה שיש לנו - - -
עליזה לביא
אנחנו בדרך לשם, זהבה.
זהבה גלאון
בסדר. אז כשנהיה במצב המצוין הזה ותבואנה רק נשים, נגיד "ייצוג הולם לשני המינים". כרגע אנחנו רוצים ייצוג לנשים, כי הנשים במצב של נחיתות.

אדוני, אני צריכה לרוץ לוועדה אחרת.
היו"ר דוד רותם
תרוצי, את יכולה לסמוך שנעביר לך את החוק.
זהבה גלאון
בין כך אין לי זכות הצבעה.
היו"ר דוד רותם
חברת הכנסת גלאון ממילא לא יכולה להצביע.
זהבה גלאון
אבל יש לי השפעה מוראלית.
שולי מועלם-רפאלי
אז אולי ניתן לחברת הכנסת גלאון את הכבוד ונצביע כשהיא עוד פה.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
אני אקרא ממסמך ההכנה שהועלה לאתר של הוועדה, בתוכו יש גם נוסח. אני אקרא נוסח מעט שונה, בעקבות הערה של הנהלת בתי-המשפט. זה משהו טכני קטן.
מרב מיכאלי
לפני כחודשיים, אדוני היושב-ראש, היה איזה עניין עם איזה שופט בדימוס ששגה לחשוב שייצוג הולם לנשים משמעותו באמת ייצוג הולם ולכן נזף בשלושה ראשי ערים שההינו לשים בדירקטוריון של תאגיד המים שלהם אישה אחת יותר ממספר הגברים. הוא נזף בהם.
עליזה לביא
אני פניתי אליו בעניין הזה.
היו"ר דוד רותם
זה באמת חמור מאוד.
מרב מיכאלי
זה באמת חמור מאוד, לכן אני חושבת שכל זמן שיש אי הבנה בנושא ייצוג הולם מהו, אולי כדאי עדיין לשמור על המינוח של "ייצוג הולם לנשים". כשנהיה במצב ההפוך, בשמחה נקבע מצב שוויוני. אני גם אגיד יותר מזה, אני חושבת שחברת הכנסת גלאון שעומדת בראש מפלגה שדואגת בתקנון שלה לייצוג הולם לשני המינים ברשימה, היא האחרונה שאפשר לחשוד בה שהיא לא דואגת לייצוג הולם לשני המגדרים. יש כאלה שישמחו, יש כאלה שיצטערו שעדיין ההרכב של הוועדות, הממשלות והכנסות היא לא כמו של מרצ.
עליזה לביא
אני רק רוצה להבהיר, ההצעה הזאת עברה כך בוועדת שרים לענייני חקיקה. זו לא יוזמה שלי.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
אני קורא את הנוסח:

תיקון סעיף 6
1.
בחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד–1984, בסעיף 6, בסופו יבוא:




"(6)
לפחות אחד מנציגי הממשלה בוועדה, לפחות אחד מנציגי הכנסת בוועדה, לפחות אחד מנציגי לשכת עורכי הדין בוועדה ולפחות אחד מנציגי שופטי בית המשפט העליון בוועדה יהיו נשים."

הוראת מעבר
2.
הוראות סעיף 6(6) לחוק העיקרי, כנוסחם בסעיף 1 לחוק זה, יחולו החל מהבחירות הקרובות של נציגים לוועדה כאמור באותו סעיף.
היו"ר דוד רותם
מי בעד?

חבר הכנסת מיכאלי?
אברהם מיכאלי
אני בעד נשים, בוודאי.

הצבעה

בעד – פה אחד
הצעת חוק בתי-המשפט (תיקון – ייצוג הולם לנשים בוועדה לבחירת שופטים), התשע"ג-2013, אושרה לקריאה ראשונה.
היו"ר דוד רותם
פה אחד. ההצעות אושרו לקריאה ראשונה.
עליזה לביא
מה השם של החוק, אדוני?
היו"ר דוד רותם
הצעת חוק בתי-המשפט (תיקון – ייצוג הולם לשני המינים בוועדה לבחירת שופטים).
זהבה גלאון
לא, לא, אנחנו מבקשים: ייצוג הולם לנשים.
היו"ר דוד רותם
ייצוג הולם לנשים. בסדר.
אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:20.>

קוד המקור של הנתונים