ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 25/11/2013

חוק הנכים (תגמולים ושיקום) (תיקון מס' 27), התשע"ד-2013, חוק הנכים (תגמולים ושיקום) (תיקון מס' 28), התשע"ד-2013

פרוטוקול

 
PAGE
5
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
25/11/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 107>
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, כ"ב בכסלו התשע"ד (25 בנובמבר 2013), שעה 13:15
סדר היום
<1. הצעת חוק הנכים (תגמולים ושיקום)(תיקון מס' 27), התשע"ג-2013>
<2. הצעת חוק הנכים (תגמולים ושיקום) (תיקון מס' 28), התשע"ד-2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
חיים כץ – היו"ר
מוזמנים
>
שי בכר - ר' יחידת תגמולי נכים ותשלומים, משרד הביטחון וצה"ל

פזית תדהר - מנמ"ח משפטי בכיר לשיקום נכים, משרד הביטחון וצה"ל

אנסטסיה סורוקינה - רפרנטית ביטחון פנים באג"ת, משרד האוצר

ישי לב - מנהל מחלקת נהלים וסטנדרטים בקהילה מינהל רפואה, משרד הבריאות

שי סומך - משרד המשפטים

שי פרבר - יועץ לענייני תחיקה, ארגון נכי צה"ל

גליה עידן - מנהל תחום איבה, המוסד לביטוח לאומי

חנן פוטרמן - המוסד לביטוח לאומי

יוסף פולסקי - המוסד לביטוח לאומי

רותי פרמינגר - חברה בארגון נפגעי פעולות איבה

אמנון יהלומי - חבר ועד בארגון נפגעי פעולות איבה

יהושע כהן - נציג הנכים בארגון נפגעי פעולות איבה

רועי בן משה - מנהל תחום כלכלה ותקציב, קופת חולים מאוחדת

הלל דשן - ראש אגף תקציבים, שירותי בריאות כללית

פנינה סופר - המשמר החברתי

עמוס טל - לוביסט, כהן רימון כהן
ייעוץ משפטי
ענת מימון
יובל יעקובי - מתמחה
מנהל/ת הוועדה
וילמה מאור
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח
<1. הצעת חוק הנכים (תגמולים ושיקום)(תיקון מס' 27), התשע"ג-2013>
היו"ר חיים כץ
צהרים טובים. היום יום שני בשבוע, כ"ב בכסלו, ה-25 בנובמבר 2013. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה והרווחה בנושא: הצעת חוק נכים (תגמולים ושיקום). הצעת חוק ממשלתית. יש פה נציגים של משרד הביטחון?
קריאות
כן.
היו"ר חיים כץ
תציגו.
פזית תדהר
נתחיל מתיקון 27: התיקון הזה בא לעגן בחקיקה את הסמכות לתת טיפול רפואי לנכים בדרגת נכות מיוחדת, דרגת נכות 100 פלוס, שזו דרגת הנכות הגבוהה ביותר, כך שהם יקבלו טיפול רפואי מאגף השיקום גם בנכות שהיא לא נכות מוכרת צבאית. מדובר בכ-620 נכים, הנכים הקשים ביותר במצב רפואי מורכב ולכן, סבור המשרד שנכון שהטיפול הרפואי בהם יינתן תחת קורת גג אחת ולא שיצטרכו חלק מהטיפולים לקבל בקופת חולים וחלק מאגף השיקום. יחד עם זאת, כן השארנו בהצעה את האופציה לאותם נכים שיחפצו להמשיך ולקבל טיפול רפואי בקופת חולים כי אם נגיד שעכשיו תקופת השפעת, אם הם רוצים ללכת לרופא המשפחה כדי לקבל את התרופה לשפעת, לא יצטרכו בשביל זה להגיע לאגף השיקום, זה יהיה לפי בחירתם. בכזה מקרה, אם הם הולכים לקופת חולים ונדרשים לשלם איזו שהיא השתתפות עצמית, הם יוכלו להגיש את הקבלות לאגף השיקום ולקבל החזר.

ההסדר הזה הוא מכוח הסכמה עם ארגון נכי צה"ל במסגרת ההסכם מיוני 2011. מאז, למעשה, הם כבר מקבלים את הטיפולים הרפואיים האלה לפנים משורת הדין. היום אנחנו רוצים שהטיפולים יינתנו מכוח הדין ומבקשים את אישור הוועדה.
היו"ר חיים כץ
יש פה מישהו שרוצה להגיד משהו על הענין הזה? אם זה מקובל ולא רוצים להגיד, זה גם בסדר.
שלומי מור
אני מהמוסד לביטוח לאומי. במקביל, אנחנו ביקשנו וזה אכן הוכנס בנוסח, תיקון עקיף בחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, על מנת שההסדר הזה יחול גם לענין נפגעי פעולות איבה.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז. הסעיף השני?
פזית תדהר
הצעת החוק השנייה, גם היא בעצם באה לעגן את אותו הסכם מ-2011 עם ארגון הנכים. ההצעה הזאת מציעה לתת את תוספת הגיל שמכוח סעיף 7ג רבתי לחוק הנכים - -
היו"ר חיים כץ
תוספת?
פזית תדהר
- - תוספת גיל. סעיף 7ג קובע שנכים מדרגת נכות 40 אחוז ומגיל 55 מקבלים תוספת גיל לתגמול שלהם. התוספת נעה בין 300 ל-900 שקלים והיא עולה ככל שגיל הנכה עולה. סעיף 7ה רבתי לחוק הנכים קובע סייג שאת התוספת הזאת לא ניתן לתת למי שמקבל תגמול טיפול רפואי. אנחנו מציעים לקבוע סייג לסייג כך שנכים שמקבלים תגמול טיפול רפואי חלקי, כלומר נכים שעובדים בחלקיות משרה בגלל הנכות שלהם, למרות שהם מקבלים את התגמול הזה יוכלו לקבל גם את תוספת הגיל.
חלק נוסף של ההצעה הוא שנכים שמקבלים תגמול טיפול רפואי לתקופה קצרה עד 90 ימים, גם הם יוכלו לקבל את תוספת הגיל.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז. יש עוד מישהו?
רותי פרמינגר
אני מארגון נפגעי פעולות איבה. אני רק רוצה לשאול שאלה. קודם כל, אני מברכת על החקיקה הזאת אבל רציתי לשאול: אתם מקבלים איזה שהוא דיווח או יודעים לעשות מעקב כשמגיעים הנכים לגיל המסוים הזה ולקבל את מה שמגיע להם או שזה אמנם קיים אבל זה לא אוטומטית מגיע להם. את זה רציתי לדעת.
היו"ר חיים כץ
שמעת מה היא אמרה? שזה אקסל. רואים את התאריך לידה, הם יודעים, המחשב יודע לחשב את הגיל וזה נכנס אוטומטית.
שי בכר
אני מארגון נכי צה"ל. רק רצינו להודות לאדוני על הקידום של החקיקה בצורה יעילה ומהירה. לא על הכל אנחנו מסכימים עם משרד הביטחון, זה דבר ידוע, אבל בנושא הזה יש בינינו הסכמה והצעת החוק כאן היא בעצם פרי של הסכמה בינינו לבין אגף השיקום. אני מבקש שתאשרו את זה. תודה.
היו"ר חיים כץ
מצוין. לכן, נעבור להקראה.
ענת מימון
אני רוצה להעיר משהו: לגבי תיקון 28, רק לגבי נפגעי פעולות איבה: בתיקון מס' 28 לא קבענו הוראה מפורשת שזה חל אבל יש צו שמכיל את סעיפים 7ג עד 7ה שאותו אנחנו מתקנים ולכן, מכוח הצו הזה יחול הסעיף המתוקן וגם התיקון המיטיב השני יחול על נפגעי פעולות איבה.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז.
פזית תדהר
לגבי תיקון 28 שכחתי לציין שאנחנו מבקשים תחולה רטרואקטיבית מה-1.1.2011 וגם זה בהתאם לאותו הסכם.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז. נעבור להקראה.
יובל יעקובי
מקריא: "חוק הנכים (תגמולים ושיקום) (תיקון מס' 27), התשע"ד-2013. תיקון סעיף 43 1. בחוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט-1959 [נוסח משולב], בסעיף 43 – (1) בסעיף קטן (א1), אחרי "התשנ"ד-1994" יבוא "(בסעיף זה – חוק ביטוח בריאות ממלכתי)"; (2) אחרי סעיף קטן (א2) יבוא: "(א3) נכה בעל דרגת נכות מיוחדת כאמור בסעיף 7(ד) זכאי לקבל לפי בחירתו, נוסף על טיפול כאמור בסעיף קטן (א), טיפול על חשבון המדינה, אף אם הטיפול האמור אינו במחלה שחלה בה, בחבלה שנחבל בה או במחלה שהחמירה בתקופת שירותו עקב שירותו בכל עת שיתגלה צורך בטיפול כאמור ולפי כללים שיקבע שר הביטחון; - -
היו"ר חיים כץ
באישור ועדת העבודה והרווחה.
יובל יעקובי
- - "באישור ועדת העבודה והרווחה. ואולם נכה כאמור לא יהיה זכאי לפי סעיף קטן זה לטיפול קוסמטי שמטרתו יופי וטיפוח מראה הגוף. (א4) לא יראו בבחירה של הנכה לקבל טיפול כאמור בסעיף קטן (א3) כזכאות לטיפול מכוח חיקוק אחר לעניין סעיף 3(א) לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, ולא יהיה בה כדי לשלול זכאות לטיפול לפי כל דין או הסכם לרבות חוזה ביטוח; בחר הנכה לקבל את הטיפול לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי או לפי כל דין או הסכם כאמור, וחלה עליו חובת השתתפות עצמית במימון הטיפול האמור, יקבל הנכה מהמדינה החזר, לפי כללים שייקבעו בתקנות, ועד גובה השתתפותו העצמית." תיקון חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה 2. בחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התש"ל-1970, בסעיף 4, אחרי "42" יבוא "43(א3) ו-(א4)"."
היו"ר חיים כץ
תחולה ממתי?
פזית תדהר
תחולה מידית כי זה כבר ניתן - -
היו"ר חיים כץ
תחולה מידית ורטרואקטיבית אמרת ממתי?
פזית תדהר
רטרואקטיבית זה התיקון הבא, תיקון 28.
היו"ר חיים כץ
מי תומך בהצעת החוק הזאת כהכנה לקריאה השנייה והשלישית?
הצבעה

בעד – 1
נגד – אין
נמנעים – אין
אני חבר כנסת יחידי פה אז כל חברי הכנסת שנמצאים פה תמכו בהצעת החוק כהכנה לקריאה השנייה והשלישית. אני מקווה שזה יעלה במהרה במליאה ויאושר. תודה רבה.
תודה רבה.

<הצעת חוק הנכים (תגמולים ושיקום) (תיקון מס' 28), התשע"ד-2013>
היו"ר חיים כץ
יש לנו עוד הצעת החוק, תיקון 28. זה דיון מחדש או שזה אותו דיון? גם זה להקראה עכשיו?
יובל יעקובי
מקריא: "הצעת חוק הנכים (תגמולים ושיקום) (תיקון מס' 28), התשע"ד-2013. תיקון סעיף 7ה 1. בחוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט-1959 [נוסח משולב] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 7ה – (1) האמור בו יסומן "(א)"; (2) אחרי סעיף קטן (א) יבוא: "(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), סעיף 7ג יחול על נכה שאינו מסוגל לעבוד במשך תקופה שאינה עולה על 90 ימים רצופים או שמסוגל לעבוד בהיקף משרה חלקי, ואשר בשל כך משולם לו תגמול לפי סעיף 43(ב)(1)." תחילה ותחולה 2. (א) תחילתו של חוק זה ביום כ"ה בטבת התשע"א (1 בינואר 2011) (בחוק זה – יום התחילה) והוא יחול על מי שהיה זכאי לתוספת לפי סעיף 7ג לחוק העיקרי כנוסחו ביום התחילה ואילך. (ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), נכה כאמור בסעיף 7ה(ב) לחוק העיקרי כנוסחו בסעיף 1(2) לחוק זה, ששולמה לו התוספת לפי סעיף 7ג לחוק העיקרי מכוח הוראת נוהל של אגף שיקום נכים במשרד הביטחון, יראו אותו כאילו ניתנה לו התוספת האמורה מכוח חוק זה והוראות חוק זה יחולו עליו ב-1 בחודש שלאחר פרסומו."
היו"ר חיים כץ
מי בעד הצעת החוק הזאת ירים את ידו?

הצבעה
בעד – 1
נגד – אין
נמנעים – אין
גם בהצעת החוק הזאת כל חברי הכנס שנמצאים באולם אישרו אותה, במקרה זה רק אחד וזה לא כך תמיד. גם הצעת החוק הזאת הוכנה לקריאה השנייה והשלישית והיא תעלה במהרה במליאה, ואני מקווה שלא נצטרך הצעות חוק נוספות לטיפול בנכים ולנפגעי פעולות איבה מאחר שכולנו תקווה שכולם יהיו בריאים ולא יהיו לנו יותר נפגעי פעולות איבה. תודה רבה. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:35.>

קוד המקור של הנתונים