ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 25/11/2013

חוק הליכי תכנון ובנייה להאצת הבנייה למגורים (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ד-2013

פרוטוקול

 
PAGE
25
ועדת הפנים והגנת הסביבה
25/11/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 134>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שני, כ"ב בכסלו התשע"ד (25 בנובמבר 2013), שעה 11:00
סדר היום
<הצעת חוק הליכי תכנון ובנייה להאצת הבנייה למגורים (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ד-2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
חמד עמאר

רינה פרנקל

זבולון קלפה
יעקב אשר

נסים זאב

דב חנין

בועז טופורובסקי

אורלו לוי-אבקסיס

משה זלמן פייגלין

עיסאווי פריג'

דוד צור

איציק שמולי
מוזמנים
>
שר הפנים גדעון סער



סגנית שר הפנים פניה קירשנבאום



שוקי עמרני - מנכ"ל משרד הפנים

בינת שוורץ - מנהלת מנהל תכנון, משרד הפנים

אבי כהן - מנהל תכנון, משרד הפנים

אפרת ברנד - לשכה משפטית, משרד הפנים

אמיר רשף - רפרנט ממ"י באגף התקציבים, משרד האוצר

חנה גבאי - מחלקה משפטית, משרד הבינוי והשיכון

אילה גלדמן - אגף תכנון ובניה, המשרד להגנת הסביבה

טל זסק - לשכה משפטית, המשרד להגנת הסביבה

כרמית יוליס - עו"ד, משרד המשפטים

גנאדי קמנצקי - מנהל אגף מיפוי ותכנון, משרד החינוך

נתי מאיר - יועמ"ש מש"מ, מרכז השלטון המקומי

עירית ורונין - ע. יועמש מש"מ, מרכז השלטון המקומי

רמזי חלבי - יועץ אסטרטגי, מרכז השלטון המקומי

שולב אגמי - מרכז השלטון המקומי

ישראל נדיבי - מרכז המועצות האזוריות

דוד ביטון - סגן ראש עיריית ראשון-לציון

אליאב בן שמעון - מנכ"ל, התאחדות בוני הארץ

אמיר הלר - סמנכ"ל, התאחדות בוני הארץ

מירי כהן - יועצת משפטית, התאחדות בוני הארץ

דבי גילד-חיו - עו"ד, דמת מדיניות וחקיקה, האגודה לזכויות האזרח

גיל גן-מור - עו"ד, האגודה לזכויות האזרח

דני גיגי - שתי"ל, ארגונים סביבתיים

דוד דהאן - יור ודובר הארגונים החברתיים בכנסת

יהל עמית - פוליסי, מייצג את התאחדות בוני הארץ

דוד יהודה - פעיל
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
גלעד קרן

רוני טיסר
רישום פרלמנטרי
הילה לוי
<הצעת חוק הליכי תכנון ובנייה להאצת הבנייה למגורים (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ד-2013>
היו"ר מירי רגב
בוקר טוב לכולם, ועדת הפנים והגנת הסביבה בדיון שני בסוגיית תכנון בנייה. אישרנו עכשיו את סעיף 101.
שר הפנים גדעון סער
יישר כוח.
היו"ר מירי רגב
יישר כוח לך, השר. אני שמחה שנמצא פה אתנו שר הפנים.
דב חנין
חשבתי שאתם אומרים תנחומים.
היו"ר מירי רגב
לא, לא. אנחנו לא אומרים תנחומים. אחרי שאישרנו אנחנו יכולים להגיד תנחומים?
שר הפנים גדעון סער
את יכולה לשלוח תנחומים לדב.
דב חנין
לעם ישראל. לעם ישראל, לסביבה, לחברה, לדמוקרטיה.
היו"ר מירי רגב
אנחנו בעד החברה, הדמוקרטיה, עם ישראל והנושאים החברתיים לא פחות ממך, אבל בוא נמשיך את הדיון. נמצא פה כבוד השר גדעון סער, שאני מאד שמחה שהוא נמצא פה ומתייחס לכל סוגיה שקשורה לתכנון. במקרה זה אנחנו מדברים על תכנון, גם סוגיות אחרות שניפגש אתו מחר, סוגיית המסתננים. יש לו עוד לילה ארוך היום, מן הסתם, ומהסיבות הלא בדיוק נכונות. לא בדיוק שנולד לך איזה ילד אלא בגלל עבודה יש לך לילה ארוך היום.
שר הפנים גדעון סער
גם זה יגיע.
היו"ר מירי רגב
גם זה יגיע. אז ברוך הבא, כבוד השר. סגנית השר פניה, בינת שוורץ, ממלא מקום בפועל של המנכ"ל, שוקי, המשרדים השונים שהגיעו לכאן. אנחנו בעצם דנים בחוק הליכי התכנון והבנייה להאצת הבנייה למגורים, התשע"ד-2013, מ/799. האם זה בסדר, היועץ המשפטי?
תומר רוזנר
בהחלט.
היו"ר מירי רגב
כך צריך לקרוא לחוק. שלום גם לחברי הכנסת וליועצים שליוו את החוק הזה, השלטון המקומי, צוות הוועדה.
החוק הזה עבר הרבה מאד גלגולים. זה לא סוד שלא הגענו להסכמות בתוך הוועדה עם הפקידות הבכירה של משרד הפנים. לא הגענו להבנות בשני נושאים עיקריים: 1. מה משמעות הווד"ל, שהוא חוק שבעיקרו מתבסס על מחאה חברתית כחלק מבעיית הדיור. בחוק הזה, בשונה מחוקים אחרים, בתוך מטרת החוק באות לידי ביטוי סוגיות של דיור בר-השגה. לא יכול להיות שבחוק יש כאלה סוגיות ואנחנו כמחוקקים לא נוודא שאכן זה בא לידי ביטוי.
לצערי, במהלך הדיונים בוועדה, והיו הרבה מאד דיונים בוועדה בסוגיית הווד"לים, לא הצלחנו להגיע להבנות עם הפקידים הבכירים. הסוגיה השנייה שבה לא הגענו להבנה זה אורך הזמן שבו תכנית מגיעה לווד"ל ומתי היא צריכה להגיע לאיזשהו ביצוע. הרי כל הסוגיה של הווד"ל היא שתכניות יגיעו לשם ויעברו בצורה מהירה, אחרת אין טעם בווד"ל. החוק שמביא גדעון סער בתיקון 102 אמור לקצר את כל התהליכים שכרגע לוקחים כל כך הרבה זמן בוועדות. ואני מברכת על זה. אבל חוק הווד"ל לא יכול להיות יותר ארוך מהתיקון שמביא גדעון סער בתיקון 102. לכן ההצעה הראשונית שהביאו, גם שם לא היתה מקובלת בוועדה.

הנושא השלישי לא קשור למשרד הפנים, הוא דווקא קשור לרמ"י, שרמ"י לא תהיה להם זכות וטו על התכניות. גם פה הגענו לפשרה.

אני חושבת שהחוק הזה, בזכות והודות לשר גדעון סער, מביא בשורה לציבור. החוק הזה מביא בשורה לציבור משום שהוא לא חוק ביורוקרטי וטכני בלבד. הוא חוק שמביא בשורה לאותם אנשים זקוקים לדיור בר-השגה. לולא ההסכמות ולולא זה שגדעון סער נכנס לסוגיה הזאת והנחה את צוות משרדו – לא רק הנחה, הוא בעצמו ישב והגיע אתנו להבנות – לא היינו מגיעים לחוק הזה. שיהיה ברור לכל מי שיושב סביב השולחן הזה.

יגידו לי שאני כאן שאני מנסה להחמיא לשר, אבל ממש לא – הוא עדיין לא יושב-ראש המפלגה שלי ועדיין לא ממנה שרים – אבל אני חייבת להגיד משהו. לולא ראיתי את זה בעיניים הייתי אומרת לכם שזה לא אמתי. היה שם גם היועץ המשפטי שיכול להעיד על כך. הייתי בשוק כששמעתי שהשר לא ידע על כך שהוא צריך להתקין תקנות. מרגע שהוא הבין שזה תפקידו להתקין תקנות בכל הקשור לדיור בהישג-יד, השכרה בהישג-יד, הוא מייד אמר: אני ממנה ועדה. כתב מינוי הוועדה נמצא פה, לאלה שלא מאמינים. דב חנין. אתה היום באבל כבר על החוק הראשון, שלא תהיה באבל על החוק השני. יש פה כתב עם לוח זמנים מסודר מי קובע את הקריטריונים לדיור בהישג-יד על הקטע של ההשכרה המפוקח.
שוב אני אומרת את זה ואני מודה לך, כבוד השר, כי אם היו אומרים לי שאתה לא מכיר את זה, הייתי אומרת שבטוח מישהו כאן לא אומר אמת. אתה לא יודע משהו? יכול להיות שאתה לא יודע משהו?
שר הפנים גדעון סער
מסתבר שכן.
היו"ר מירי רגב
אז אני רוצה להגיד לך שאני מודה לך. מרגע שהוא הבין שזה החוק הוא אמר גם בצורה צינית, שמאפיינת לפעמים את השר – אני אישית אולי לא הייתי מאשר את החוק כך, אבל מרגע שהחוק אושר כך זה מה שאנחנו נעשה. ואני מודה לך על זה, השר. מודה לך על זה מאד.

יש תקנות. למי שחושב אחרת יועבר המסמך של השר לכל חברי הוועדה ולכל חברי הכנסת האחרים שהנושא הזה מעניין אותם. נעביר את זה וכמובן נוודא שלאחר תום 160 יום התקנות יוצגו בפני השר. לאחר שהשר יאשר אותן הן יוצגו כאן בוועדה.

אני רוצה להתחיל מהדברים שסיכמנו, שהם בעיניי הדברים החשובים. אחר כך היועץ המשפטי יקרא את הנושאים האחרים שסוכמו לפני ההצבעה, אבל קודם כל אנחנו נציג את הנושאים המהותיים ואחר כך השר גדעון סער ידבר.

הדבר הכי חשוב מבחינתי שיש בחוק הזה הוא שהצלחנו להביא לדיור בר-השגה ב-25% מכל תכנית ול"דים, שזה אומר דירות קטנות, דירות להשכרה ודירות במחיר מפוקח עם התקנות ואישור הצוות שהסמיך השר. בעיניי זה אחד ההישגים הגדולים של שר הפנים ושל ועדת הפנים. זה הישג גדול וזו בשורה גדולה מאד לציבור גדול שלא האמין שאנחנו נצליח להביא את זה. ואני אומרת – תאמין, תאמינו כי זה אפשרי. וכשאנחנו מאמינים בדברים אמתיים הם קורים.

זה הישג אחד מאד גדול והוא חשוב, דיור בר-השגה. ההישג השני והבשורה הם שלא יהיה מצב שנכנסים לווד"לים תכניות בלי לוחות זמנים. לוחות הזמנים יישארו כפי שהם היום – שנתיים וחצי ולא ארבע שנים. פינוי-בינוי – לא יהיה מצב שאין בכלל זמן. אחרי שהתייעצנו גם עם גורמים נוספים וגורמים מקצועיים הגענו למסקנה שארבע שנים זה בהחלט זמן סביר לתת בווד"לים לפינוי-בינוי.

הדבר השלישי, לא יהיה וטו של רמ"י. לא יהיה וטו של רמ"י אלא יהיה כאן מצב שהוא מעביר את התייחסותו. אם המנהל לא יעביר את התייחסותו במועד שנקבע, מגיש התכנית יוכל לפנות לוועדה של מנהל מנהל התכנון, רמ"י ומנכ"ל משרד השיכון. אם הם לא יעבירו את ההתייחסות שלהם בזמן, התכנית הזאת תיראה כתכנית מבוטלת, אבל לא יכול להיות שרמ"י יהיו היחידים שיטילו וט"ו על התכנית.
יציג בוודאי השר נושא שלא קשור לחוק הווד"לים וכולו בסמכות השר, הנושא של שטחים חומים שאפשר על שטחים חומים לבנות דירות להשכרה. זה הישג של השר ופה לא מדברים רק בדיבורים אלא גם במעשים והשר תכף יציג את זה.
יהיו תודות גם לבינת שוורץ. למרות הכל יהיו תודות לבינת שוורץ. את כל התודות נגיד אחרי זה, לפני ההצבעה. חשוב היה לי באמת שנעבור להתייחסות עניינית לגבי החוק. אני רוצה לחכות לגדעון שיפתח. דב, אתה נרשמת אבל אני רוצה שהשר ישמע את דבריך.
דב חנין
יש לכם את הנוסחים המתוקנים?
היו"ר מירי רגב
לא, אני לא מפיצה את הנוסח המתוקן עד שהשר לא מתייחס לנוסח המתוקן. אני אומרת שוב, אני מאפשרת את הדיון היום משום שהבאנו הצעת חוק שונה מזו שדיברנו עליה. רק אחרי שהשר ידבר נחלק את הצעת החוק שסוכמה בין השר לבינינו וניתן מספר התייחסויות, בעיקר לחברי הכנסת ומנכ"ל בוני הארץ. לאחר מכן אנחנו עוברים להצבעה. היום החוק הזה מגיע להצבעה. כבוד השר, בבקשה.
שר הפנים גדעון סער
תודה, גברתי היושבת-ראש, אני אתייחס בתמצית לחוק ובעיקר לאותן הבנות שהגענו אליהן. המסגרת הנכונה לראות את החקיקה היא המסגרת של המשבר בתחום הדיור בכלל, העלייה במחירי הדיור וזה מחייב אותנו, כל אחד בתחום פעולתו, להמשיך ולנקוט אמצעים, להמשיך ולנקוט הסדרים שיבטיחו הגדלה משמעותית של יחידות הדיור, ובמהירות.

אנחנו עושים את זה היום באישור הארכה והרחבה של הווד"לים. עשיתי את זה בשבוע שעבר בתיקון של תקנת שבס וכמובן, כל נושא אישור הרפורמה שנמצאת כאן בהכנה לקריאה שנייה ושלישית, שתשנה את המבנה של הוועדות בנושא התכנון והבנייה. זה נושא קריטי גם כן.
אני רק מציין שמאז תחילת פעילות הווד"ל, 2012, אושרו במסגרת הווד"ל כ-25,000 יחידות דיור, כ-1,000 נוספות מצויות בשלבי תכנון שונים לקראת אישור והוכח שמשכי הזמן לאישור התכניות קצר דרמטית ממשך אישור תכניות במסלול שאינו וד"ל. לצורך השוואה, תכנית שמתחילה במסלול וד"ל, שזה מיעוט התכניות, זה פחות משנה. תכנית שנכנסה באמצע לווד"ל זה פחות משלוש שנים – 2.8 בממוצע – ומסלול רגיל זה 6.4 שנים. אז ברור עד כמה זה מקצר.

מה שאנחנו עושים הוא להאריך את הווד"ל בכמעט שנתיים נוספות, עד אוגוסט 2015, מרחיבים את סוגי התכניות שבמסגרת הווד"ל גם בשטחים חדשים וגם במרקמי בנייה קיימים. אנחנו מצמצמים את המגבלה לעניין שיעור בעלות המדינה על הקרקע, מ-80% קרקעות מדינה ל-40%. אנחנו מרחיבים את האפשרות לבעלים פרטיים להגיש תכניות לדיור לאומי בקרקע מעורבת ואנחנו מאפשרים גם דבר שלא היה קיים קודם, קידום תכניות במתחמי פינוי-בינוי במסגרת הווד"ל. זה ודאי מעודד התחדשות עירונית וזה דבר שהוא בקונצנזוס, בהסכמה רחבה שהוא חיוני.
במהלך דיוני הוועדה עלו כאן נושאים שונים ורעיונות שונים. אני בחנתי אותם יחד עם יושבת-ראש הוועדה, חברת הכנסת מירי רגב. אני מאד מודה לך. אני חושב שהוועדה בראשותך היא ועדה שעשתה עבודה יסודית בחוק הזה וגם בחוקים אחרים שאתם עוסקים בהם. אני חייב לומר, כמי שעבד גם עם יושבי-ראש ועדות כשר בעבר, את שולטת בחומר וממצה את היכולת להשפיע לכיוונים שחשובים לכולנו בתחומים החברתיים. ואני מודה לך על זה.
ההבנות העיקריות שהגענו אליהן
הבטחת תמהיל יחידות דיור בתכניות. דהיינו, לקבוע שיעור מצטבר של 25% דירות קטנות או דירות להשכרה או דירות בהישג-יד להשכרה שכפי שנאמר, זה כפוף להסדר חקיקתי, מכלל הדירות בתכנית. בתכניות פינוי-בינוי השיעור יעמוד על 10%.

הכלל הזה יהיה כלל עם גמישות. בתכניות וד"ל רגילות ועדת התכנון והבנייה תוכל לפטור מהחובה מטעמים חריגים לנוכח מאפיינים של יישוב או היצע דירות קטנות שקיימות בו. שר הפנים יאשר את החלטת הוועדה המחוזית. בתכניות פינוי-בינוי, בהחלטת הוועדה ובאישור שר הפנים ללא הגבלת הטעמים החריגים שקיימת בתכניות הרגילות.

תתבצע הגדרה מתאימה לדירות קטנות בפריפריה – אני מניח שזה יעלה כאן בהמשך – ותיערך הבחנה בין גודל דירה קטנה בנפת דרום ובמחוז צפון לשאר המדינה כדי לתת מענה יותר טוב לצרכים מקומיים באזורים האלה.


כמו כן, הקמתי צוות וזה נכון ומדויק, כשיושבת-ראש הוועדה הביאה את הנושא הזה לתשומת לבי. בשבוע שעבר הוקם צוות בראשות מנהל התכנון במשרדי ובהשתתפות של נציגי המשרדים השונים – משפטים, בינוי ושיכון, אוצר וראש הממשלה – כדי לקדם תקנות לדירות להשכרה בהישג-יד לפי סעיף 3ב רבתי, שיסדירו את מחירי ההשכרה, את הזכאים, התנאים, המגבלות וכדומה. נתתי לוחות זמנים כאמור לעבודת הצוות.

כמו כן אני מתכוון לקדם צו לעניין הפקעת קרקע לצורך דיור בשכירות במחיר מופחת לפי סעיף 188 לחוק התכנון והבנייה. וכבר נעשתה אצלנו עבודה ראשונית מבחינת קביעת העקרונות לצו הזה.


אלה בעצם ההסכמות העקרוניות שהגענו אליהן ואני מאמין שההחלטות שתתקבלנה כאן היום בעקבות זאת ייתנו מענה טוב יותר גם בהיבט של תכנון במסלול מהיר של יחידות דיור, דבר שהוא חיוני היום במצב של שוק הדיור. אנחנו לא יכולים לוותר עליו, אנחנו לא יכולים להתמודד עם משבר הדיור רק באמצעים שגרתיים. נדרשים גם אמצעים לא שגרתיים ומגוונים. וגם יינתנו מענים לצרכים של דיור בהישג יד, שזה דבר שגם מבטא כמיהה ציבורית רחבה היום. אני חושב שזה חשוב.


בשני הנושאים האלה אנחנו כולנו באותה חזית. אין הבדלים מהותיים, לפי דעתי, בין זרמים פוליטיים שונים אלא זאת חזית למען החברה הישראלית. החברה הישראלית זקוקה למענים בשתי הסוגיות האלה.

אני רוצה להודות ליושבת-ראש הוועדה על קידום החוק הזה וקידום בלוח זמנים מהיר, כפי שמתבקש. אני רוצה להודות מאד לסגנית השר, פניה קירשנבאום, שהיא שותפה נאמנה בכל המהלכים ובפרט באותם מהלכים שנוגעים למשבר בשוק הדיור ושל כל הצעדים בתחום התכנון והבנייה. למנהלת מנהל התכנון, ליועץ המשפטי של המשרד שלא נמצא כאן, לצוות הוועדה. אני רוצה להודות גם ליועץ המשפטי של הוועדה, אני רוצה להודות לחברי הוועדה ואני חייב להגיד שאנחנו לא מסכימים במאה אחוז, אבל אנחנו כן קשובים לוועדה בנסיון להגיע לחקיקה הכי טובה שיכולה להיות. אני מקווה שבמקרה הזה גם הצלחנו לעשות את זה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך, כבוד השר. אני מאמינה שהצלחנו. יש לי עוד כמה דברים להגיד לשרים אחרים, אבל זה יהיה בסיכום, שנשאיר איזה מתח לקראת הסוף.
שר הפנים גדעון סער
את זה יכול לעשות רק דרג פרלמנטרי.
היו"ר מירי רגב
ברור. בגלל זה אני מרשה לעצמי להגיד את זה. אחרי דב חנין מנכ"ל בוני הארץ ולאחריו חבר הכנסת יעקב אשר.
תומר רוזנר
לפני כן נפנה את תשומת הלב שחילקנו את הנוסח המעודכן, שבו מפורטים השינויים כפי שדיברו עליהם יושבת-ראש הוועדה והשר.
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת דב חנין, בבקשה. חברים, עכשיו 11:35. אני נותנת עשר דקות להתייחסויות ובשעה 11:55 אנחנו הולכים להצבעה. רפאל, מנהל הסיעה, נמצא פה? זו השעה שאנחנו הולכים להצבעה. שלום לפייגלין. דב חנין, בבקשה.
דב חנין
תודה, גברתי יושבת-הראש. גברתי יושבת-הראש, יש לנו הרבה ויכוחים בנושאים רבים בכנסת. וגם בענייני הווד"לים יש לנו ויכוחים, אבל לפני שאני מגיע לנקודות שבוויכוח, אדוני השר, חשוב לי מאד להביע הערכה למאבק שיושבת-ראש הוועדה ניהלה בשם כולנו בכמה נושאים שעלו פה במסגרת דיוני הוועדה.
היו"ר מירי רגב
אני חייבת להגיד לך שהשר, מרגע שהוא הבין שיש כאן פערים בינינו לבין משרדים, לא חסך בזמן. אני צריכה להגיד את האמת.
שר הפנים גדעון סער
אני חושב שאנשי משרדי עשו עבודה טובה.
היו"ר מירי רגב
אנשי משרדך עשו עבודה מצוינת, רק, איך אומרים? הניתוח הצליח אבל החולה מת.
שר הפנים גדעון סער
יש החלטות שהן מדיניות ויש החלטות שהן לא מדיניות. בסופו של דבר צריכים לקבל אותן כאן, בכנסת ובממשלה. זה בסדר.
דב חנין
אז אני אומר, גברתי יושבת-הראש, שאני יודע כמה הנושאים האלה היו מורכבים ומסובכים. השתתפתי גם בדיונים, גם קצת שמעתי את הדברים שהיו מאחורי הקלעים, אדוני השר, ובהחלט אני שותף להערכה שהבעת לאנשי צוות משרדך, ההערכה המקצועית, אבל לצערי הגדול העמדות שלהם בחלק מהנושאים היו עמדות אחרות. לכן אני מביע הערכה גם ליושבת-ראש הוועדה על המאבק שהיא ניהלה אבל גם לך, על הנכונות לשקול באופן פתוח את הדברים.

אני רוצה להתייחס לכל החוק וגם לתוצאות שהושגו בסופו של דבר. הבעיה העיקרית שלי עם חוק הווד"לים היא שחוק זה פוגע באופן מאד קשה בהליכי התכנון והבנייה הרגילים במדינת ישראל. עם התיקון הנוכחי יש לי בעיה נוספת – התיקון הנוכחי שובר את האיזונים שהיו קיימים בחוק הווד"לים המקורי כאשר הוא מכניס לפול גם קרקעות פרטיות וגם יזמים פרטיים. בזה הוא מחסל את אותו מנגנון, שפעם הסבירו לנו שזו דרך המלך להימנע משחיתות בענייני וד"לים.

אבל אמרנו שאם כבר עושים את הנזקים האלה לפחות נייצר תוצאות חברתיות בשני מישורים: מישור ראשון זה בנייה בפועל. שלא רק יהיה אישור תכנוני אלא שבעקבותיו גם תיעשה בנייה. וזה לא היה בחוק הווד"לים המקורי. נתנו שנתיים וחצי להתחלות בנייה, התחלות תשתית בהיקף של 25%. כלומר, תעשו תכניות נורא מהר ואחר-כך אתם יכולים לשבת ולא לבצע שום דבר. בהצעה הנוכחית הממשלה אפילו רצתה להרחיב את הזמן הזה של "שב ואל תעשה" של הקבלנים משנתיים וחצי לארבע שנים. אני שמח שבנושא הזה לפחות, את ההרחבה של מסגרת הזמנים של "שב ואל תעשה" הצלחנו למנוע. עדיין יש "שב ואל תעשה" יותר מדי גדול.

הדבר השני הוא התייחסות ומתן פתרונות למקומות שבהם נמצאת המצוקה, לאנשים שבאמת אין להם דירה. כאן נכנס כל הוויכוח הקשה שניהלנו גם בחוק הווד"לים הקודם וגם בסיבוב הנוכחי, על נושא דיור בר-השגה. אדוני השר, אתה לא היית אז שר הפנים אז הטענה היא לא אליך, אבל הטענה היא למשרד הפנים. הבטיחו לנו אז, בדיונים שהיו גם באולם הזה והיו דיונים עד אמצע הלילה שיהיה דיור בר-השגה. הוכנסו המילים "דיור בר-השגה" אבל דיור בר-השגה לא היה.
לכן היתה התעקשות כל-כך קשה של חברי הוועדה ושל יושבת-ראש הוועדה בשמנו להכניס שיעור מסוים שיובטח, שבתכניות הווד"ליות אכן יהיה דיור בר-השגה. דיור בר-השגה מבחינתי הוא דיור להשכרה במחיר מפוקח. אני לא נגד דירות קטנות. אני בעד דירות קטנות. אני בעד דיור להשכרה, אבל דירות קטנות בתל-אביב או בירושלים יכולות לעלות סכומים כל-כך דמיוניים שהן ממש לא בנות-השגה לרוב עם ישראל.

לכן, גברתי יושבת-הראש, אני חושב שההישג שהושג הוא בהחלט צעד אמתי קדימה. בהקשר הזה אני רוצה לומר גם לפרוטוקול הוועדה וגם לאנשי מנהל התכנון שנמצאים אתנו, ואני אומר את זה בזהירות אבל כמשפטן – כאשר החוק קובע שלוש חלופות הוא בהחלט מאפשר לכם גמישות. אתם יכולים לשחק בין דירות קטנות לדירות להשכרה לדיור בהשכרה במחיר מפוקח, אבל לא יכול להיות מצב, מבחינה פרשנית, שאיזושהי חלופה תהיה כל הזמן בשיעור אפס. תהיה הקבוצה הריקה. כלומר, אתם תצטרכו לייצר אכן פתרונות שבמקומות מסוימים לא מתאים דירות קטנות - - -
שר הפנים גדעון סער
זאת פרשנות שלך. אני מעיר לפרוטוקול שזאת פרשנות שלך בלבד שאין לה זיקה למה שסוכם. הסיכום מדבר על אחת מתוך שלוש חלופות. אני אומר את זה לפרוטוקול. הרי תמיד מפרשים מה כוונת המחוקק.
דב חנין
אני אומר את הדברים גם כן לפרוטוקול כי גם אני, אדוני, המחוקק.
שר הפנים גדעון סער
בסדר גמור, אבל ההבנות שאליהן הגענו לא מחייבות סוג מסוים. הן נותנות גמישות.
דב חנין
לא, לא, לא. בהחלט. הן נותנות גמישות ואנחנו רצינו לתת גמישות.
שר הפנים גדעון סער
ואין אפשרות לתכנון ארצי, שבגלל שיזם א' הלך על דבר מסוים אז במקום ב' זה יהיה משהו אחר.
דב חנין
אדוני, אני לא מתווכח בכלל עם האמירה שלך שיש פה גמישות. המטרה שלנו היתה בהחלט גם לאפשר גמישות. מבחינה זו הלכנו לקראת המשרד שרצה בכך ואנחנו מבינים גם את ההגיון בכך. האמירה שלי היא אחרת. האמירה שלי היא שמבחינה משפטית, ברגע שהדברים מסוכמים כפי שהם מסוכמים, לא יכול להיות מצב – אני אומר את זה במלוא האחריות וכמובן, זו רק האחריות שלי – שבאופן שיטתי חלופה מסוימת תהיה בשיעור אפס. לכן במקומות מסוימים יהיו יותר דירות קטנות, במקומות אחרים יהיו יותר דירות להשכרה, במקומות אחרים יהיו פחות דירות קטנות ויותר דירות להשכרה במחיר מפוקח, אבל עדיין המדינה מחויבת על-פי החוק לייצר שלוש חלופות בשיעורים השונים לפי הגמישות שהחוק מאפשר. זו נקודה שהיא מאד מאד חשובה ואני חושב שאנחנו בזה יוצרים בפעם הראשונה רמה מסוימת של מחויבות של המדינה לבנייה של דירות להשכרה במחיר מפוקח.
היו"ר מירי רגב
אם נחכה עד לופלל"א – ועדת פרויקט לדיור לאומי. נכון, רינת?
דב חנין
גברתי היושבת-ראש, את תעידי שאני לא הראיתי לך את מה שאני הולך להגיד, אבל בדיוק רציתי להגיד משהו על הופלל"א.
היו"ר מירי רגב
כולם מדברים ויש פה רק משרד אחד שעושה.
דב חנין
הופלל"א זאת אותה תכנית שמשרד האוצר מתכנן למין וד"לים, עוקפי וד"לים, סופר-טורבו, סופר-טנקר של הווד"לים, שיקדם תכניות במהירות יותר גדולה מהווד"לים. למה אני מזכיר את הופלל"א הזה? כי כשמדברים על הופלל"א שזה מסלול יותר קיצוני אפילו מהווד"לים, יש עתיד, שזו המפלגה שמקדמת את המנגנון הזה במצע שלה, כותבת במפורש שכאשר תהיה ופלל"א ייכללו בה לא רק דיור בר-השגה אלא יכללו בה גם דיור ציבורי.
היו"ר מירי רגב
כשתהיה, הם רק לא אמרו מתי תהיה. זה חשוב. זה מה שאמרתי גם ליאיר לפיד בנאום שלי במליאה. הוא הבטיח, אבל הוא לא אמר למתי הוא הבטיח.
בועז טופורובסקי
150,000 יחידות - - -
היו"ר מירי רגב
אני מחכה לראות. תאמין לי, אני אעשה יותר מזה. יותר מזה.
בועז טופורובסקי
זאת פעם ראשונה ששמעתי על זה.
היו"ר מירי רגב
כי אתה לא שותף לכל הדיונים פה. זאת כבר הפכה להיות בדיחה של החבר'ה, הופלל"א.
דב חנין
גברתי, אני אומר את הדברים בדיון הזה בחדר לא מכיוון שאני רוצה להיכנס לוויכוחים הקשים בין סיעות הקואליציה. אני אומר את זה מכיוון שאותו הגיון – ואני תומך בו – אותו הגיון שדיבר על הופלל"א ואמר שבתוך זה אנחנו צריכים מלאי מסוים של דיור ציבורי, שזה לאנשים שבכלל אין להם שום יכולת, הם הכי מסכנים והם הכי צריכים דיור, אני אומר שאותו הגיון היה צריך להיות גם בחוק הווד"לים. גם בחוק הווד"לים, שהוא מסלול יותר מתון, על אחת כמה וכמה, מכוח קל וחומר אנחנו היינו צריכים לשריין לפחות 5% או 10% מהדירות שנבנות במסלול הווד"לי לטובת דיור ציבורי.
היו"ר מירי רגב
לא, לא, רגע, אני חייבת להפסיק אותך, דב. אתה יודע שזה היה אמור להיכנס פנימה ובסוף בהתייעצות שלי עם היועץ המשפטי של הוועדה הוא אמר שזה לא מתאים לדיור בר-השגה. לא ירדנו מנושא הדיור הציבורי, אבל אי אפשר לקחת את חוק הווד"לים המסכן הזה – סליחה שאני אומרת – של 22 חודש ועל החוק הזה את כל מחדלי השרים לשים. אני בעד דיור ציבורי ואני בעד דיור להשכרה ואני בעד ופלל"א וופלל"ו וופלל"א, אבל בסופו של דבר החוק היחיד היום שהוא לא דיבורים אלא מעשים, זה החוק שגדעון סער הביא והסכים לקבל את שינויי הוועדה. אז צריך להגיד את זה בקול, גם אם זה לא נעים לאוזניים של חלק מחברינו.
דב חנין
גברתי יושבת-הראש, עם המשפט הזה אני רוצה לסיים בדיוק מתוך ההגיון של מה שאת אמרת. את אמרת ובצדק שיש המון חוקים שהם באוויר ואם אנחנו רוצים לקדם את הדיור הציבורי הדרך שלנו לעשות את זה היא באמצעות החוק האחד שכן מקודם. אני מסכים אתך. זה החוק שמקודם ולכן, אם אנחנו רוצים להציל את הדיור הציבורי כאן צריך היה להכניס אותו. כאן צריך להכניס אותו. כשיבוא הופלל"א נחזור לוויכוח הזה גם בסיפור הופלל"א. בינתיים הוא עוד לא הגיע. כרגע, כיוון שהדיור הציבורי הוא דרך לגרום - - -
היו"ר מירי רגב
ותסכם ותגיד שלמרות שאתה מתנגד לווד"לים אתה תצביע בעד החוק.
דב חנין
לא, אני לא אצביע בעד החוק.
היו"ר מירי רגב
תגיד את זה. תגיד. מה יש? אפילו שתי"ל מאפשרים לך להגיד את זה. תגיד בעד. שתי"ל לא מאפשרים לו? דני, אתה לא מאפשר לו להגיד את זה? הם אנשים שלך. הם לא אנשים שלי. בחיים הם לא יצביעו בשביל הליכוד. לא משנה מה, יצביעו בעדכם.
שר הפנים גדעון סער
את זוכרת מה אמרתי לך? שאם חבר הכנסת חנין יודיע שהוא מצביע בעד החוק אני אשקול אם למשוך אותו.
דב חנין
אם ככה, אני שוקל להצביע בעד החוק. אם השר שוקל ברצינות למשוך את החוק, אני אשקול ברצינות להצביע בעדו.

משפט אחרון בעניין הדיור הציבורי. אנחנו נמצאים באמת בסכנה מאד גדולה, שעוד מעט במדינת ישראל לא יהיה דיור לאנשים הכי הכי מסכנים. וכמו שאת אמרת, גברתי יושבת-הראש, עד שיגיעו כל אותן ציפורים שמרחפות בשמיים ויתיישבו על ענפי העץ, עדיף שתהיה לנו ציפור אחת ביד. הדרך היחידה להבטיח את הציפור הזו, ולכן אני מצטער שלא הצלחנו להכניס את זה לכאן כי אם זה מתאים לופלל"א זה ודאי מתאים לווד"לים מכוח קל וחומר, אני מצטער על כך שאין לנו את זה כאן בחוק הווד"לים בצורה הזאת.
היו"ר מירי רגב
דב, תודה רבה. חבר הכנסת אשר יעקב ולאחר מכן מנכ"ל בוני הארץ. אם מישהו מחברי הכנסת רוצה לדבר ולא נרשם נא להגיד. אנחנו תכף עוברים להצבעה.
יעקב אשר
קודם כל אני רוצה לברך באמת את שר הפנים ואת יושבת-ראש הוועדה. אני חושב שהקידום של התכנית הזאת הוא דבר חשוב מאד. אי אפשר לפתור את כל הבעיות בחוק הזה, אבל יש כמה נקודות שתוקנו היום. אני מברך על התיקון הזה והיו גם הערות קודמות. יכול להיות שהיה צריך עוד טיפה אומץ ולתקן את זה קצת יותר.
לנושא פינוי-בינוי – בהצעה שמובאת להצבעה זה ירד מ-20% ל-10%.
היו"ר מירי רגב
דרך אגב, זה גם בהמשך לשיחות גם עם תושבים וגם עם מפונים, שגם הם רוצים לקדם את התכניות שלהם.
יעקב אשר
בחוק הקודם וגם כאן היתה התייחסות לכך שיש אפשרות לוועדה לקבל החלטה אחרת באישור במקרים חריגים נוכח מאפייני יישוב ונוכח היצע דירות קטנות הקיים ברשות מקומית וכו'. אני אומר שצריך להוסיף גם שהוועדה תבחן את הכדאיות הכלכלית. הרי זה בדיוק ההבדל בין פינוי-בינוי לבין תכנית - - -
היו"ר מירי רגב
אני לא רוצה להיכנס לכדאיות כלכלית.
יעקב אשר
בוועדה המחוזית עושים את זה.
היו"ר מירי רגב
הוועדה המחוזית שתעשה את זה.
יעקב אשר
זה היבט שצריך להיות.
היו"ר מירי רגב
שישקלו את מה שהם רוצים בכל דבר, בפינוי-בינוי.
יעקב אשר
על דברים כאלה תכניות נופלות ואז יוצא שכרו בהפסדו.
היו"ר מירי רגב
תכף ניתן לבינת ולשיכון ובינוי, שידאגו בטח גם לדיור הציבורי בהקדם.
יעקב אשר
על דברים כאלה, גברתי היושבת-ראש, נופלות תכניות. ברגע שאין כדאיות כלכלית בגלל הפינוי של הדיירים וכו', זה עושה בעיה. היה צריך לתת איזושהי התייחסות לשיקול דעתה של הוועדה.

אני יודע שמאד פופולרי להגיד את זה ככה, שהכל יהיה רק קרקעות מדינה וכו', אז טוב שהורידו את זה ל-40%. לדעתי זה צריך לרדת יותר. אנחנו רוצים להאיץ בנייה ולכן אין שום הגיון לעשות את זה רק בקרקע ציבורית ולא בקרקע פרטית. הרי זה לא מה שימנע שחיתות או לא ימנע שחיתות. כדי למנוע שחיתות צריכים לנקוט בדרך אחרת, אבל ברגע שרוצים באמת שיהיה עודף של יחידות דיור בארץ, גם קרקעות פרטיות צריכות להיות בתוך העניין הזה. או לפחות להוריד את זה ל-20%.
היו"ר מירי רגב
אתה צודק בזה. אתה מעלה פה נושא מאד מאד נכון. ההתנגדות היא בעיקר של משרד המשפטים ואני מסתכלת עלייך, נציגת משרד המשפטים.
יעקב אשר
זה פופולרי להגיד את זה אבל אין בזה שום הגיון.
היו"ר מירי רגב
ההתנגדות לקרקע פרטית קשורה למשרד המשפטים והם עמדו על זה על רגליהם האחוריות. אם אנחנו נאשר את זה עכשיו עם קרקע פרטית החוק הזה צריך להימשך ולעבור ל - - - אבל אני כבר אומרת לך שבתיקון 102 אנחנו מתייחסים מאד ברצינות לנושא של קרקע פרטית. אתה צודק וגם השר פתח קודם ואמר. כל הכוונה של הווד"לים והתכנון זה להגדיל את מלאי הדירות. זה לא משנה אם מלאי הדיור הוא על קרקע פרטית או קרקע ציבורית. משום שיש קרקע פרטית שלא מקדמים אותה צריך לקדם אותה, עם כל האיזונים שמשרד המשפטים מעוניין בהם וגם אני. כולנו מעוניינים בהם. אני כבר אומרת לכם ואמרתי את זה גם לארז, למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, תבואו מוכנים לסעיפים האלה בתיקון 102. לא יכול להיות שכאן רוצה השר לקדם את הנושא הזה, אנחנו רוצים, הכנסת רוצה ואתם עומדים על הרגליים האחוריות. בעצם מי שמונע את ריבוי הדירות זה בסוף היועץ המשפטי לממשלה. זה הרי לא הגיוני.
יעקב אשר
זה לא על חשבון הזמן שלי.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז. בבקשה.
יעקב אשר
אני אומר גם לעובדי משרד המשפטים, יכול להיות גם מצב של חוסר שוויוניות בגלל שיכול להיות תא של שטח, שבו יש פחות מ-40% בבעלות פרטית, שצמודה לאותה קרקע בבעלות המדינה. התכנון יתמקד רק באותם גבולות של קרקע מדינה ולכן הייתי אומר להוריד את זה מ-40% ל-25%. למשהו סביר.
היו"ר מירי רגב
אשר, אתה צודק. נביא את זה בתיקון הבא. אי אפשר בווד"לים להביא את זה.
יעקב אשר
אני מדבר גם אלייך וגם לפרוטוקול. אני חושב שאם רוצים להאיץ, זאת הדרך להאיץ. צריך לפקח על הכל, אבל זה לא קשור כי אנחנו יודעים שמדינה מתנהלת באופן הרבה יותר אטי ומסורבל מבעלים פרטיים, גם כשעובדים כחוק וכמו שצריך לעבוד.

נאמר פה שאם התכנית בסטייה היא תכנית מתאר מקומית – לדעתי צריך להגדיר את הסטייה. יש סטייה שממש נוגדת לגמרי – במקום שאסור שיהיו דירות רוצים לבנות דירות, אבל אם יש סטייה לא סותרת באופן מלא, זה שוב מקור לבלימת תכניות. תכנית מתאר מקומית שנעשתה, אם היא לא תהיה תואמת אחת לאחת לתכנית הזאת, יש כאן בעיה. היה צריך הגדרה של משרד המשפטים מה זה סטייה מתכנית מתאר מקומית. יש סטייה ניכרת, סטייה חמורה, רק בשימושים, בכמות יחידות דיור וכו'. במה? אחרת זה שוב חסם שיבוא לפתחנו.

בנושא דיור בר-השגה, טוב שלא זרקתם הכל על החוק הזה כי החוק היה מתעכב.
היו"ר מירי רגב
יש גבול לכמה שאפשר.
יעקב אשר
יש גבול. בזמנו דובר על כך שדיור בר-השגה לא רק יהיה דיור לאומי, מה שנקרא בבעלות המדינה, אלא שזה יהיה גם דיור בר-השגה לקנייה. זאת אומרת, לא רק להשכרה אלא גם לקנייה. דיור בר-השגה צריך לתת תנאים גם לקנייה ולא רק להשכרה. זה היה הסיבוב הראשון שדובר על דיור בר-השגה, לאו דווקא בעלות של המדינה אלא מנגנון כזה או אחר ופה הוא נתקל במשרד המשפטים. מעבר לכך אני מברך על החוק.

נושא נוסף – יש היבט של קרקע ציבורית. אדוני השר, אני מבין שהחוק מאפשר בקרקע ציבורית שמיועדת לשטחים ציבוריים לאפשר לבנות דירות להשכרה. אני אומר שחייבת להיות פה הגבלה מאד חריפה בעניין הזה כי עלול להיות מצב שבסופו של יום תהיה שם שכונת מגורים ולא יהיו מספיק מגרשים, לא לגני ילדים, לא לבתי ספר, לא לצרכי ציבור אחרים. השימוש בעניין הזה צריך להיות זהיר מאד.
היו"ר מירי רגב
בזה הסתיימו דבריך. תודה רבה, אשר. לפנים משורת הדין אני נותנת לכם לדבר ואנחנו עוברים להצבעה.
אליאב בן שמעון
קודם כל אנחנו בהתאחדות בוני הארץ בהחלט מברכים על החוק בנוסחו הנוכחי. כמובן שהברכות למנהל התכנון בראשות הגב' בינת שוורץ ולשר הפנים שהביאו את החוק ולהתאמת החוק ליושבת-ראש הוועדה בנושא דיור בר-השגה.

החוק בנוסחו הנוכחי מביא שתי בשורות, אחת בנושא התכנון שתביא בסופו של דבר להגדלת היצע הדירות והנושא השני הוא שבפעם הראשונה בחוק מהסוג הזה יש ביטוי לנושא של דיור בר-השגה. עם זאת אני רוצה להאיר שלוש נקודות מרכזיות שאנחנו רואים במסגרת החוק. ראשית, הנושא של הכללת דיור בר-השגה במסגרת תכניות פינוי-בינוי יש בו משמעות נכבדה, שהגדיר אותה חבר הכנסת אשר. יכול להיות ויש חשש שיבוא שכרנו בהפסדנו.
היו"ר מירי רגב
יש לך תמיד אופציה ללכת למסלול תכנון ובנייה רגיל לפינוי-בינוי. אתה הולך לפינוי-בינוי דרך הווד"לים? תן משהו גם לציבור החלש בדירות קטנות. אל תפתח את זה שוב. אם אתה רוצה רק להעיר הערה עניינית לגבי קרקע פרטית אני מוכנה להקשיב.
אליאב בן שמעון
אני רק אומר את הסוגיה הזאת ממש בקצרה. כרגע, בנוסח המקורי שמופיע כרגע ואולי צריך תיקון טכני קטן, החריגים שניתנו לוועדה להחריג את דיור בר-השגה בפרויקטי פינוי-בינוי לא חלים לפי הנוסח הנוכחי.
היו"ר מירי רגב
למה? חלים.
תומר רוזנר
לא, לא יכול להיות.
שר הפנים גדעון סער
פה החריגים יותר רחבים כי אין לך צורך בטעמים מיוחדים או בטעמים חריגים. זה מופיע ככה?
היו"ר מירי רגב
כן, בוודאי.
אליאב בן שמעון
לגבי קרקע פרטית אני בהחלט אתייחס לאחוזים ואני אתן גם דוגמאות.
היו"ר מירי רגב
לא, אין לך מה להתייחס. תביע את התייחסותך לגבי הפרוטוקול. זה לא ישונה.
אליאב בן שמעון
עמדתי ועמדת ההתאחדות שצריך בהחלט להפחית את האחוזים ל-20% ואני אתן דוגמאות של שתי תכניות מאד גדולות שעומדות על הפרק. הראשונה היא מתחם חוף התכלת בהרצליה, של 8,000 יחידות דיור. שם מדובר על קרקע מדינה בשיעור של 20%. קרקע כזאת לא תוכל להיכנס לווד"לים כרגע. כנ"ל לגבי קרקעות ומתחמי קרקעות באזור רחובות ונס-ציונה, שחלק הקרקע במנהל הוא חלק הרבה יותר קטן מ-40%. חבל לנו לפספס את הנושא של קרקע פרטית מעבר לעמדה שאם המטרה של החוק היא האצת התכניות והגדלת ההיצע, אנחנו מפספסים.
היו"ר מירי רגב
אמרתי שזה יסוכם בסעיף 102.
אליאב בן שמעון
הערה אחרונה, גברתי, במסגרת החוק נקבע לו סיום ופקיעה בעוד שנתיים, בניגוד לנוסח הקודם שהיתה בו הארכה באישור הוועדה ושר הפנים.
היו"ר מירי רגב
לא, לא, לא, זאת התקופה. גמרנו. חברים, אנחנו עוברים להצבעה.
דב חנין
גברתי, רגע.
היו"ר מירי רגב
לא, אין "רגע". דיברנו. סליחה. הסתייגויות? שנייה. אנחנו מקריאים ואז עוברים להסתייגויות. בבקשה.
תומר רוזנר
אנחנו נקריא רק את החלקים הרלוונטיים.
אורלי לוי-אבקסיס
מתי נוכל להגיש הסתייגויות?
תומר רוזנר
מייד אחרי שיוקרא החוק.
היו"ר מירי רגב
אתם תגישו הסתייגויות, אנחנו נפיל אותן ונמשיך הלאה. בבקשה.
דב חנין
אולי תשתכנעו מההסתייגויות?
אורלי לוי-אבקסיס
בלי דיור ציבורי.
היו"ר מירי רגב
בלי דיור ציבורי. טוב שנזכרת לבוא בסוף הדיון, אורלי. חיכינו לך מתחילת הדיון, אבל מה אני אעשה? יאללה.
אורלי לוי-אבקסיס
יש דברים מסוימים, אם את עדיין לא יודעת - - -
היו"ר מירי רגב
קדימה.
תומר רוזנר
אנחנו נקריא רק את הדברים שבהם חלו שינויים מאז ההקראה הקודמת בעקבות הסיכומים שעליהם דיברו השר ויושבת-ראש הוועדה.
גלעד קרן
בסעיף 1, ההגדרה של דירות קטנות שונתה ואני מקריא רק את ההגדרה החדשה.

"דירות קטנות – דירות ששטחן הכולל המותר לבנייה הוא 63 מטרים רבועים בתוספת שטחו של מרחב מוגן דירתי כמשמעותו לפי חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951, או בתכנית החלה בתחום הנמצא בנפת באר-שבע או במחוז הצפון דירות ששטחן הכולל המותר לבנייה הוא 88 מטרים רבועים בתוספת שטחו של מרחב מוגן דירתי כמשמעותו לפי חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951."
תומר רוזנר
המשמעות היא שבנפת באר-שבע ומחוז הצפון שטח הדירות יוגדל כך שהוא יהיה 88 מטרים פלוס השטח המינימלי המותר של ממ"ד.
גלעד קרן
בעמ' 2, פסקה 7 החדשה שמופיעה, עניין ההגדרה של תכנית לדיור לאומי ומתחם פינוי-בינוי. יש הבהרה שנדרשה מהדיון הקודם ואני אקרא את הנוסח שהוא קצת שונה מהנוסח שמופיע בפניכם: "תכנית לדיור לאומי במתחם פינוי ובינוי – תכנית שהוכנה והוגשה לפי סעיף 9א(1)(2) לפינוי לשם בינוי או לעיבוי בנייה במתחם פינוי ובינוי, הכוללת הוראות להקמת 70 יחידות דיור לפחות. ואולם, ככל שנדרשת תכנית נוספת לשם הוצאת היתר בתחום התכנית האמורה, אלא אחד או יותר מהנושאים המפורטים בסעיף 62א(א) לחוק התכנון, בלבד".
תיקון סעיף 3, אני מקריא את תכנית לדיור לאומי – "במקום סעיף קטן (א) יבוא –
תכנית לדיור לאומי תכלול הוראות לעניין
(1) הסדרת מבני הציבור, השטחים הציבוריים הפתוחים, החנייה, התשתיות ושימושים נוספים לרבות לתעסוקה או למסחר, הנדרשים לשמש את יחידות הדיור הכלולות בתכנית ובסביבתה.

(2) (א) ייעוד בשיעור של 25% לפחות מיחידות הדיור בתכנית, לאחד או יותר מאלה, במצטבר: דירות קטנות, דיור המיועד להשכרה לתקופה שלא תפחת מעשר שנים או דיור בהישג יד להשכרה.

(ב) על אף האמור בפסקת משנה (א), בתכנית לדיור לאומי במתחם פינוי-בינוי יהיה השיעור האמור באותה פסקת משנה 10% מיחידות הדיור החדשות הנופסות על מספר היחידות שהיו בתחום התכנית לפני אישורה.

(א1) הוועדה רשאית לקבוע כי –

הוראות סעיף קטן (א)(2)(א) לא יחולו במקרים חריגם אם השתכנעה כי נוכח מאפייני היישוב או היצע הדירות הקטנות ברשות המקומית אין הצדקה להכללת הוראות כאמור.

(א2) לא תאושר תכנית כאמור בסעיף קטן (א1) אלא באישור שר הפנים או המנהל הכללי של משרד הפנים בלבד, אם השר הסמיכו לכך".
עמ' 5, סעיף 7, "אחרי סעיף 12 לחוק העיקרי יבוא:

12א. (א) הוגשה תכנית לדיור לאומי לפי סעיף 9(א1)(1) ולא צורפה לה הסכמת רשות מקרקעי ישראל כאמור בסעיף 9(א1)(1)(ב), תמסור הרשות אם היא מסכימה או מתנגדת לתכנית בתוך 15 ימי עבודה מיום קבלת ההודעה על קליטת התכנית.

(ב) הודיעה רשות מקרקעי ישראל בתוך התקופה האמורה בסעיף קטן (א) כי היא מתנגדת לתכנית, יראו את התכנית כבטלה.

(ג) לא הודיעה רשות מקרקעי ישראל כאמור בסעיף קטן (ב), רשאי מגיש התכנית לבקש כי תינתן עמדת ועדה שאלה הם חבירה לתכנית: מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים, והוא יהיה היושב-ראש, המנהל הכללי של משרד הבינוי והשיכון ומנהל רשות מקרקעי ישראל (בסעיף זה – הוועדה).

(ד) הוועדה תודיע בתוך שבעה ימים לפני מועד הדיון האם היא מסכימה לתכנית או מתנגדת לה.

(ה) קבעה הוועדה האמורה בסעיף קטן (ג) כי היא מסכימה לתכנית, יראו את עמדתה על אף האמור בכל דין כעמדת רשות מקרקעי ישראל בקשר לתכנית.

(ו) קבעה הוועדה כי היא מתנגדת לתכנית, יראו את התכנית כבטלה.

(2) אחרי סעיף קטן (ד) יבוא:

(ה) על אף הוראות סעיף זה, לא יוחלט על הפקדת תכנית לדיור לאומי שהוגשה לפי סעיף 9(א1)(1) שלא צורפה לה הסכמת רשות מקרקעי ישראל כאמור, אלא אם כן הסכמת הרשות או הסכמת הוועדה האמורה בסעיף 12א ניתנה עד למועד הדיון.

16. בסעיף 27 לחוק העיקרי – (1) אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

(א1) על אף האמור בסעיף קטן (א), ביצוע תכנית דיור לאומי במתחם פינוי ובינוי יחל בתוך ארבע שנים מיום שאושרה. לעניין סעיף זה יראו כתחילת ביצוע קבלת היתר בנייה לבניין אחד לפחות בתחום התכנית.

(2) בסעיף קטן (ג), אחרי "בסעיף קטן (א) יבוא "או (א1)."
תומר רוזנר
אלה השינויים המהותיים. היו, כמובן, גם שינויי נוסח שסוכמו עם הממונה על נוסח החוק אבל הם לא משנים את המהות של ההצעה. חברי כנסת שרוצים להגיש הסתייגויות מוזמנים לעשות כך.
בינת שוורץ
גברתי היושבת-ראש, יש כאן טעות טכנית. עמ' 4, סעיף ו – זה סעיף שמתייחס אך ורק לתכניות פינוי-בינוי. כל המובן שלו הפוך אם לא קוראים אותו לתכניות פינוי-בינוי. זאת טעות טכנית ואני רוצה לציין את זה לפרוטוקול. אנחנו מתואמים עם הוועדה.
היו"ר מירי רגב
אוקיי. אחר כך אני אקריא את רשימת המצביעים, מי מצביע במקום מי ואת רשימת המצביעים על-פי החלטת הסיעות.

מסתייגים – דב חנין הראשון שביקש. איציק ואורלי לוי. בבקשה.
דב חנין
גברתי יושבת-הראש, יש לי פה רשימת הסתייגויות שאני אגיש בכתב. אני לא רוצה להקשות על הוועדה. להציג אותן אחת לאחת? אין בעיה, אני אציג אותן. אני אעשה את זה מהר ככל שאני יכול.

בפרק ההגדרות – אני מציע לבטל את ההגדרה של מתחם פינוי ובינוי. בפרק ההגדרות, בתכנית לדיור לאומי – אני מציע במקום 40% קרקעות פרטיות להשאיר 80% קרקעות פרטיות. אני מציע להשמיט את ההגדרה של תכנית לדיור לאומי במתחמי פינוי ובינוי. זה עדיין פרק ההגדרות.
אני עובר לסעיף 2, עמ' 3 למעלה, הסעיף שעוסק בייעוד תכניות הדיור המאושרות במסלול הווד"לי. אני מציע שבמקום 25% נקבע 35%. אני מציע ש"אחד או יותר מאלה במצטבר" יכלול דירות קטנות, דיור להשכרה, דיור בהישג יד להשכרה או דיור ציבורי ודיור ציבורי לחלופין. בסעיף קטן (ב) אני מציע שהשיעור בתכניות לדיור לאומי במתחם פינוי-בינוי יהיה 25% מיחידות הדיור החדשות. אני רוצה משפט של הנמקה בהקשר הזה – דווקא באזורים של פינוי-בינוי הבעיה היא שאנחנו הורסים אזור שבו אנשים יכולים לשכור דירה כי אלה דירות ישנות, עניות ומוחלשות. אנחנו מחליפים את זה במתחמים מודרניים יותר, יקרים יותר ודווקא כאן - - -
היו"ר מירי רגב
דב, לא נאום. אנחנו כבר דיברנו ואני מתכוונת לעבור להצבעה. מה ההסתייגויות?
דב חנין
ההסתייגות אומרת שבמתחם פינוי-בינוי 25% לא מסך הדירות אלא מהדירות הנוספות שמתווספות לאותו אזור תהיינה דירות בנות-השגה או דיור ציבורי, כיוון שבדיוק שם צריך אותן. זה לקחת פשוט מתוך המלאי של דיור בר-השגה ולהוציא את זה החוצה.
היו"ר מירי רגב
סליחה, אנחנו עוברים עכשיו לשלב ההצבעות וההסתייגויות ורק חברי כנסת מדברים.
דב חנין
אני מציע, גברתי, להוסיף סעיף נוסף בהמשך לדברים שהצגת לנו, ואני מברך עליהם, על הקמת הצוות שהשר מקים לגיבוש הכללים או התקנות. אני מציע שנקבע בחוק שהשר יקבע בתוך שישים ימים מיום כניסת היום לתוקף ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת תקנות לעניין דיור בהישג יד להשכרה, כדי שהדבר הזה לא יישאר באוויר. אני מציע להוריד לחלוטין את המצבים שמפורטים בסעיף א(1) בעמ' 3, שמאפשרים לוועדה באישור שר הפנים לקבוע מצבים שבהם לא צריך לקבוע דירות קטנות או דיור בר-השגה או להשכרה. אני חושב שהמנגנון הזה הוא פרצה שקוראת למטרות או לדברים שמנוגדים לחלוטין לכל הדברים שאנחנו רוצים. לחלופין, גברתי היושבת-ראש, אני מציע שהאישור, כדי לסטות מהקביעה שקבענו בסעיף, יהיה לפחות באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. שלא יהיה מצב שבו אישרנו מנגנון בחוק ובאופן אינפלציוני הוועדות קובעות מצבים שבהם בעצם לא צריך לבנות דירות קטנות ודירות בנות-השגה.
עמ' 4 – אני מציע למחוק את סעיף קטן (ו). אני מודה לגב' שוורץ על ההבהרה, שקודם כל היא בהחלט לעניין והיא הסירה חשש שנוצר אצלי כשקראתי את זה. ההבהרה שלך בהחלט מחדדת, אבל אני הייתי מציע לבטל את הסעיף כולו. בהמשך לתיקון סעיף 9 אני מציע למחוק את כל סעיף א(1), על סעיפי המשנה שלו (1) ו-(2).
בתיקון סעיף 27 אני מציע כן לתקן את סעיף 27, אבל במקום שנתיים וחצי להתחלת ביצוע לקבוע שנה להתחלת ביצוע. אם אתם רוצים בנייה, בואו נייצר מצב שבו יש גם תכניות מהירות וגם ביצוע מהיר.
היו"ר מירי רגב
לא, לא, לא, את ההסברים נתת בדיונים. פה רק הסתייגויות. רק איזו מילה מחליפה את מה.
דב חנין
במקום שנתיים וחצי שיש בתיקון 27 תבוא המילה "שנה". לגבי דיור לאומי במתחם פינוי-בינוי, אני מציע במקום ארבע שנים שייכתב שנתיים.

בסעיף 19 אני מציע שתוקף השינוי יהיה עד ה-1 באוגוסט 2014. זה ייתן לנו הזדמנות לבחון מחדש, לראות את הדברים, לראות מה התקדם ומה לא התקדם, מה קרה ומה לא קרה.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז. איציק שמולי, בבקשה. לאחר מכן אורלי.
איציק שמולי
תיקון סעיף 3 בעמ' 3 למעלה. הסעיף שמדבר על הקצאה של 25% לפחות מיחידות הדיור בתכנית. אני מבקש להכניס הסתייגות על שיעור המינימום בכל אחד מהפרויקטים האלה של דירות קטנות, דירות המיועדות להשכרה ודירות בהישג-יד להשכרה.
תומר רוזנר
מה השיעור?
איציק שמולי
אני חושב שכדאי שוועדת הפנים תקבע.
היו"ר מירי רגב
לא, לא, לא. זאת הסתייגות שלך. ועדת הפנים כבר קבעה. החוק הזה הוא בהצבעה של ועדת הפנים. מה ההסתייגות שלך?
איציק שמולי
שליש-שליש-שליש. אני מצטרף גם לעמדה של חבר הכנסת דב חנין לגבי הסעיף הבא, סעיף א(1) ומתייחס כאן לשני דברים: הביטוי "מאפייני היישוב" לדעתי הוא רחב מדי ומותיר פתח גדול מדי. צריכים לקבוע כאן קריטריונים ולכן אני בהחלט מצטרף לתיקון שהוצע. שנית, שאלת הבהרה – דובר כאן על אותה ועדה שתחליט על מתן ההקצאות. אני לא רואה התייחסות בחוק לאותה ועדה. על פי אלו קריטריונים? יש עכשיו את אותן דירות להשכרה בהישג יד, מי קובע את הזכאות?
היו"ר מירי רגב
השר בתקנות.
איציק שמולי
אני חושב שגם כאן צריכה להיות מעורבות של ועדת הפנים.
אורלי לוי-אבקסיס
התקנות לא מגיעות לאישור הוועדה?
היו"ר מירי רגב
על-פי החוק לא. חברת הכנסת אורלי ולאחר מכן חבר הכנסת אשר.
אורלי לוי אבקסיס
עמ' 3 סעיף 2א, הייתי רוצה להגדיל את השיעור ל-30% כאשר אנחנו מכניסים פנימה גם דיור ציבורי שלא יפחת משליש ההקצאות. שנית, לגבי פינוי-בינוי גם במבני דיור ציבורי – שזה גם ייכלל בפנים. בהגדרה של פינוי-בינוי ייכנסו גם מבנים של דיור ציבורי.
תומר רוזנר
אין הגבלה היום.
אורלי לוי אבקסיס
לרבות דיור ציבורי.
היו"ר מירי רגב
היא רוצה להגיד "לרבות". מותר לה.
תומר רוזנר
בהגדרה של פינוי-בינוי זה נכלל.
אורלי לוי אבקסיס
היום אין אינטרס לעשות את זה וזה לא נכנס. אני רוצה שזה יהיה ברור. יש לך איזשהו כלי משפטי לעשות את זה יותר ברור ממה שאני אומרת? אדרבה. זה שאתה אומר לי שזה במתפרש, אני רוצה שזה לא יהיה במתפרש אלא בפשט. לא בדרש ולא נתון לשיקולים כאלה ואחרים.

לגבי נושא התקנות – להביא אותן לאישור הוועדה. לגבי תיקון סעיף 27 – סנקציה לגבי אי התחלת בנייה. לא יוכל אותו קבלן שקיבל את האישורים ואת הקרקע וכדומה, כאשר הוא לא עמד בשנתיים וחצי, לגשת למכרזים ממשלתיים בחמש-עשר השנים הבאות.
תומר רוזנר
זה כולל גם פינוי-בינוי?
היו"ר מירי רגב
הכל.
אורלי לוי אבקסיס
אם זה באשמתו. מה הרציונל? כדי שתהיה בנייה מהירה אנחנו נותנים תנאים טובים, אנחנו מטיבים אבל בסופו של דבר אנחנו אומרים שנתיים וחצי. עברו שנתיים וחצי, לא קרה מאומה.
היו"ר מירי רגב
אורלי, ברור, ברור. סנקציה של עד עשר שנים לאותו קבלן. חמש או עשר?
אורלי לוי אבקסיס
בואו נגיד עשר.
דב חנין
אנחנו מצטרפים להסתייגות הזאת.
היו"ר מירי רגב
אשר, בבקשה.
יעקב אשר
לגבי הסעיף של 40% קרקע, סעיף 9(4)(1), אני מבקש שבמקום 40% יהיה 20%. אני מצטרף להסתייגות שהתקנות יגיעו לאישור הוועדה. דבר שלישי שלא קיבלתי עליו תשובה ולכן אני לא יודע איך בדיוק לנסח את זה, אבל זה הנושא של סטייה מתכנית מתאר מקומית ומה הכוונה. צריך שיהיה כתוב האם זאת סטייה ניכרת, האם זה סותר את תכנית המתאר המקומית וכו'. יכולים אפילו על סטייה קטנה מאד לעצור תכנית גדולה מאד ולכן צריך לתת על זה את הדעת.
היו"ר מירי רגב
סיימת את ההסתייגויות?
יעקב אשר
אני סיימתי, אבל לא קיבלתי תשובה על זה.
היו"ר מירי רגב
אוקיי, אני מקריאה את מי שיכול להצביע. חברת הכנסת מירי רגב, חבר הכנסת משה פייגלין, חבר הכנסת חמד עמאר, חברת הכנסת רינה פרנקל, יפעת קריב איננה. במקום חבר הכנסת נחמן שי יצביע חבר הכנסת איציק שמולי. חבר הכנסת זבולון קלפה. חבר הכנסת דוד אזולאי – אתה במקומו?
נסים זאב
כן.
בועז טופורובסקי
אני במקום יפעת.
יעקב אשר
אני במקום אייכלר.
היו"ר מירי רגב
במקום ישראל אייכלר יצביע יעקב אשר, דוד צור. תמר זנדברג איננה. חבר הכנסת טלב אבו-עראר.
עיסאווי פריג'
אני במקומה.
היו"ר מירי רגב
תגיד לי. מה, אני צריכה לנחש? תגיד שאתה במקומה. תגיד פשוט את זה כמו שכל האחרים אמרו.
עיסאווי פריג'
אני מצביע במקום תמר.
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת עיסאווי פריג' במקום תמר. טלב אבו-עראר איננו. חבר הכנסת דב חנין.
שר הפנים גדעון סער
אני יכול להגיד מילה?
היו"ר מירי רגב
כן, תגיד מילה וגם אני אגיד מילה ונעבור להצבעה.
שר הפנים גדעון סער
אני רוצה רק לפנות לחברי הוועדה. תראו, אני מבקש לגלות אחריות לא רק באישור החוק אלא גם בדחיית ההסתייגויות. אנחנו הלכנו דרך ארוכה מאד. נתנו כאן מענים מאד משמעותיים על-פי דברים שעלו מהוועדה דרך יושבת-ראש הוועדה גם בדיור בר-השגה, באופן שלוקח בחשבון את כל הממדים. במובן הזה היתה לנו אוזן קשבת לדיון פה. אני פונה גם לחברי כנסת מהאופוזיציה שאני יודע שהם חברי כנסת אחראים. האחריות הזאת היא גם לקיים את המסלול המהיר הזה וגם לדיור בהישג-יד.
אני לוקח כדוגמה דבר אחד – נושא התקנות. נושא התקנות הוא נושא שהיה בתקופת השר הקודם. אני לא הייתי מודע לזה. אני התנעתי אותו, הוא לא הותנע קודם. אתם רוצים להוסיף עוד סנדלי דנוור? אני מבין. זה לא נכלל בהבנות ביני לבין יושבת-ראש הוועדה, שגם את זה אני מביא לפה. אז אתם רוצים להשיג עוד משהו קטן? אני אקח את זה בחשבון, זה הכל.
היו"ר מירי רגב
חברים, החוק הזה הוא חוק שמן הסתם מביא הרבה מאד אמוציות ואני מבינה למה. נמצאים פה רוב חברי הכנסת החברתיים שגם בכנסת הקודמת עסקו בדיור. אני יכולה להבין את הנושא הזה כי הווד"לים הגיע מתוך המחאה החברתית. אבל מצד שני אני אומרת לכם שהגענו פה להישגים אדירים בחוק הזה. הגענו פה להישגים אדירים במה שקשור לדיור בר-השגה, לדירות קטנות, לדירות במחיר מפוקח, לדיור להשכרה. זה לא היה פשוט. לולא ההתערבות של השר זה לא היה קורה. נכון שגם החוק לא היה בא, אבל הוא הבין את זה באופן חד וברור שהוא הולך לקראת והוא מבין את העניין הזה. והוא הנחה כך את משרדו. גם בעניין הצוות. אפשר שגם חבר'ה מש"ס יצביעו נגד. הם יכולים. אבל הראשון שהיה צריך להקים את הצוות זה שר הפנים לשעבר והוא לא הקים את זה.
נסים זאב
לא נתנו לו.
היו"ר מירי רגב
והיום הצוות הוקם, אז גם על זה צריך להגיד מילה טובה. ויש לו דד-ליין. אז גם על זה צריך להגיד מילה טובה ואי אפשר את כל הדברים להביא על חוק הווד"לים.

אני אומרת כאן לנציגת השר לשיכון ובינוי, תתעוררו בעניין דיור ציבורי. אני אמרתי את זה גם לשר אריאל, שיש לי אליו כבוד גדול. אני לא הייתי ישנה בלילה כשאני יודעת שאחרים לא ישנים בלילה אם הייתי שרת השיכון והבינוי. תתעוררו כי צריך לתת לזה פתרון. לא מעניין אותי במסגרת הסדרה, השכרה – אורלי הציגה כמה פתרונות לשר. שיביא לזה פתרון. וגם השר יאיר לפיד עם הופלל"א. אין לי בעיה עם ופלל"א רק בואו נביא פתרונות אמתיים. היום התחלנו פתרון ראשון. היום התחלנו פתרון ראשון, חברים, וצריך להגיד את זה. במשולש הזה של שר הפנים, שר השיכון והבינוי ושר האוצר, יושב-ראש קבינט הדיור הלאומי, הראשון שעשה את הצעד בסוגיה החברתית זה שר הפנים. אז אפשר לדבר במילים אבל בסוף עם מילים לא הולכים למכולת.

יש כאן הישגים ואני מבקשת ממך, דב חנין, כמו שאתה יודע להביע את עמדתך כך או אחרת, תביא לידי ביטוי את הדברים האלה כאן. הלכנו דרך, דרך לא פשוטה. היית שותף לזה. החוק הזה יעבור, שיעבור עם השינויים שאנחנו הבאנו פה והשינויים החברתיים באים לפה מאד לידי ביטוי.

האם אתם מסכימים להצביע על כל ההסתייגויות של כל אחד מחברי הכנסת כגוש אחד?
אורלי לוי-אבקסיס
לא, בנפרד.
דב חנין
אני מוכן להצביע על כל ההסתייגויות שלנו כגוש אחד. אני מבקש רק להחריג את ההסתייגות בעניין הדיור הציבורי, שיהיה בנפרד.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז. תודה. איציק?
איציק שמולי
מסכים.
היו"ר מירי רגב
מסכים. אשר?
יעקב אשר
על ההסתייגות שלי.
היו"ר מירי רגב
אנחנו נצביע על ההסתייגויות שלך. כל הסתייגות בנפרד? אוקיי. בואו נתחיל בבקשה עם דב חנין, כל ההסתייגויות למעט הדיור הציבורי. מי שהקראתי הם היחידים שיכולים להצביע. מי בעד?

הצבעה
בעד ההסתייגויות של חבר הכנסת דב חנין – 3

נגד – 7

נמנעים – אין

ההסתייגויות של חבר הכנסת דב חנין לא נתקבלו.
היו"ר מירי רגב
7 נגד, 3 בעד.

ההסתייגויות של דיור ציבורי של דב חנין. מי בעד?

הצבעה

בעד ההסתייגויות לדיור הציבורי של חבר הכנסת דב חנין – 3

נגד – 7

נמנעים – אין

ההסתייגויות לדיור הציבורי של חבר הכנסת דב חנין לא נתקבלו.
היו"ר מירי רגב
3 בעד, 7 נגד. ההסתייגות נפלה.

ההסתייגות של איציק שמולי. אתה מסכים ששתי ההסתייגויות יהיו ביחד?
איציק שמולי
כן.
היו"ר מירי רגב
מי בעד?

הצבעה

בעד ההסתייגויות של חבר הכנסת איציק שמולי – 3

נגד – 7

נמנעים – אין

ההסתייגויות של חבר הכנסת איציק שמולי לא נתקבלו.
היו"ר מירי רגב
3 בעד, 7 נגד, ההסתייגויות נפלו.

ההסתייגויות של אורלי לוי. רוצה כל אחת בנפרד, בבקשה.
גלעד קרן
ההסתייגות הראשונה – 30% לכלל הנושאים ודיור ציבורי יהיה שליש לפחות מתוך ה-30% האלה.

הצבעה

בעד ההסתייגות הראשונה של חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס – 4

נגד – 6

נמנעים – אין

ההסתייגות הראשונה של חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס לא נתקבלה.
היו"ר מירי רגב
4 בעד, 6 נגד. הסתייגות שנייה.
גלעד קרן
להבהיר שפינוי-בינוי יהיה גם במבני דיור ציבורי.
היו"ר מירי רגב
אוקיי. מי בעד?

הצבעה

בעד ההסתייגות השנייה של חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס – 3

נגד – 7

נמנעים – אין

ההסתייגות השנייה של חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס לא נתקבלה.
היו"ר מירי רגב
3 בעד, 7 נגד. ההסתייגות נפלה.
גלעד קרן
הסתייגות שלישית – שתהיה סנקציה למי שלא מתחיל את הבנייה בזמן, שהוא לא יוכל לגשת למכרזים ממשלתיים.
היו"ר מירי רגב
מי בעד?

הצבעה

בעד ההסתייגות השלישית של חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס – 3
נגד – 6
נמנעים – אין

ההסתייגות השלישית של חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס לא נתקבלה.
היו"ר מירי רגב
3 בעד, 6 נגד.
אורלי לוי-אבקסיס
אני רוצה לומר עוד כמה דברים.
היו"ר מירי רגב
לא, לא, לא, לא. גמרנו את הדיבורים.

ההסתייגויות של יעקב אשר.
נסים זאב
אני מבקש שהוא יצרף אותי להסתייגויות שלו.
היו"ר מירי רגב
שתיהן ביחד או אחת-אחת?
יעקב אשר
שתיהן ביחד.
היו"ר מירי רגב
ההסתייגויות של יעקב אשר ושל ש"ס ביחד. מי בעד?
הצבעה

בעד ההסתייגויות של יעקב אשר וש"ס – 2

נגד – 6

נמנעים – אין

ההסתייגות של יעקב אשר וש"ס לא נתקבלו.
היו"ר מירי רגב
2 בעד, 6 נגד. ההסתייגויות נפלו.

אנחנו מצביעים על הצעת החוק כנוסח הוועדה. מי בעד?

הצבעה

בעד הצעת החוק, כהצעת הוועדה – 9
נגד – 3
נמנעים – אין

הצעת חוק הליכי תכנון ובנייה להאצת הבנייה למגורים (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ד-2013, כהצעת הוועדה, נתקבלה.
היו"ר מירי רגב
9 בעד, 3 נגד. תודה רבה, החוק עבר.
אורלי לוי-אבקסיס
אני רוצה לומר משהו.
היו"ר מירי רגב
הדיון נגמר. אנחנו מדברים לפני, לא אחרי.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:25.>

קוד המקור של הנתונים