ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 26/11/2013

שירות פסיכולוגי ייעודי ברשויות המקומיות

פרוטוקול

 
PAGE
38
ועדת החינוך, התרבות והספורט
26/11/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 104>
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שלישי, כ"ג בכסלו התשע"ד (26 בנובמבר 2013), שעה 9:00
סדר היום
<שירות פסיכולוגי ייעודי ברשויות המקומיות>
נכחו
חברי הוועדה: >
עמרם מצנע – היו"ר

מסעוד גנאים

יפעת קריב

חנין זועבי
מוזמנים
>
אילן וירצברגר - פסיכולוג מחוזי, מחוז דרום, משרד החינוך

חוה פרידמן - מנהלת אגף פסיכולוגיה, שפ"י, משרד החינוך

שוש צימרמן - מנהלת אגף תוכניות סיוע ומניעה, משרד החינוך

חנה שדמי - מנהלף אגף א', שפ"י, משרד החינוך

מיכל מנקס - ראש מינהל חינוך וחברה, המרכז לשלטון מקומי

פביאנה ולריה מטיחס - פסיכולוגית ינוכית, מנהלת לשעבר, עיריית שדרות

קלאודיו גלזר - M.A בפסיכולוגיה, מנהל השירות הפסיכולוגי חינוכי שער הנגב

ליהי גרוס אביטל - רכזת שער עירוני א', חיפה

בתיה בראונר
_
מנהלת תיכון עירוני א', חיפה

שלי שנדור אלקיים - אגודת היועצים החינוכיים בישראל

רינה כהן - מייסדת, ועד מנהל, מועצה ציבורית להורים

מוריה בלוגס - פסיכולוגית חינוכית, ועד המתמחים בפסיכולוגיה חינוכית

דורון היימן - פסיכולוג בהתמחות חינוכית, שירות פסיכולוגי חינוכי

תמר גרינולד - מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית, ועד מתמחים בפסיכולוגיה חינוכית

אהרון יצחק - האוניברסיטה העברית

איילת אלשר - האוניברסיטה העברית

חיים אביטל - האוניברסיטה העברית

דלית רגב - פעילה במשמר החברתי

חובב ינאי - פעיל, המשמר החברתי
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים
<שירות פסיכולוגי ייעודי ברשויות המקומיות>
היו"ר עמרם מצנע
בוקר טוב. אנחנו נתחיל את הדיון. היוזמה למפגש הזה נולדה בעקבות התרסקותה של יחידת הפסיכולוגים של שדרות, שהובאה לידיעתנו עוד לפני כמה חודשים. מאחר שיש לי היכרות קצת וניסיון ביחידות הייעוץ הפסיכולוגי החינוכי בפריפריה, חשבתי שזה נושא שראוי שנדבר עליו ונבחן את האפשרויות, שמקרים כאלה, שבהם גם כשרשות מקומית נמצאת בקשיים, עד כדי כך שאיננה משלמת שכר לעובדיה, איך אנחנו מונעים מקרים כאלה כמו שקרו בשדרות. כשדווקא במקומות כאלה- כמו שדרות, אבל זה לא רק שדרות – אין צורך להפריז בחשיבות של הייעוץ הפסיכולוגי החינוכי, כחלק ממערכת החינוך היישובית.
אז זה הנושא. אני אשמח לכל התייחסות. אנחנו נתחיל עם משרד החינוך, בבקשה.
חנה שדמי
אני חנה שדמי, מנהלת השירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך. איתי נמצאים גם שתיים מחברות ההנהלה, מנהלת אגף פסיכולוגיה, חוה פרידמן, שוש צימרמן, מנהלת אגף תכניות סיוע ומניעה; הפסיכולוג המחוזי של מחוז דרום והמנהלת לשעבר של שפ"ח שדרות.
אנחנו רוצים לתת איזה שהוא בריף קצר בכלל על השירות הפסיכולוגי הייעוצי ב-60 שניות, כדי שנראה תמונה כללית, ואחרי זה אפשר יהיה להחליט במה להתמקד, וגם לגעת בנושא הזה של שדרות.

אז קודם כל זה ארגון שכפי שאתם רואים ממוקם במנהל הפדגוגי בתוך משרד החינוך. זה ארגון שמחבר שתי פרופסיות – פסיכולוגים חינוכיים, שעובדים ברשויות המקומיות בשפ"חים, מה שהזכרת, ויש יועצים חינוכיים שנמצאים במסגרות החינוך, בעצם מן עד י"ב. אלה שתי פרופסיות, ואנחנו נציג קצת על התפקיד של השירות הפסיכולוגי הייעוצי, על המטרות והייעוד שלו, קצת על נושאים מרכזיים שהוא עוסק בהם, ואחר כך הבאנו גם נתונים על התקינה גם של הייעוץ, גם של הפסיכולוגיה, אם נרצה לרדת לרזולוציות האלה.

הייעוד המרכזי של השירות הפסיכולוגי הוא קידום התפתחות רגשית, קוגניטיבית, חברתית, של כלל התלמידים במערכת החינוך, אנחנו עובדים עם כלל התלמידים. הובלה של בניית סביבה המאפשרת רווחה נפשית לנמצאים ולגדלים בה, בכל אחד מארבעת ההיבטים שאנחנו עובדים. היבטים של התלמיד כפרט, ההיבט המערכתי של המסגרת החינוכית, ההיבט של תהליכי הוראה ולמידה, וההיבט המשפחתי-קהילתי. אלה ארבעת התחומים.

אפשר לראות שאנחנו עוסקים אלף בתהליכים של קידום התפתחות, בהעמדה גם של אנשי מקצוע וגם כלים, מתודולוגיות של עבודה בנושאים של רווחה ובריאות נפשית. אנחנו מעמידים מדדים ודרכי הערכה בנושאים שונים, למשל אקלים ועוד דוגמאות אחרות. אחד הדברים הם משמעותיים זה להיות שם, במרכזי קבלת ההחלטות, בצוותי קבלת ההחלטות, כדי להיות להאיר היבטים ייעוצים ופסיכולוגים בקבלת החלטות, אם ברמה של הרשות, ברמה של המשרד, ברמה של בית ספר וכו'.
שפ"י פועל בשני נושאים מרכזיים, ואחר כך אני אתן קצת פירוט שלהם. אחד זה הנושא של קידום בריאות ורווחה נפשית, שפה זו עבודה עם כלל המערכת, כלל התלמידים. זו ההסתכלות הבריאה על איך יוצרים חוסן אצל כלל התלמידים.

המרכיב השני בעבודה שלנו, זה התמודדות עם ילדים ונוער בסיכון ועם מצבי משבר. וכאן אנחנו עושים את זה כמובן דרך יועצים ופסיכולוגים שנמצאים בתוך המסגרות ועובדים היום עם ידע עדכני ועם פרקטיקות מבוססות עדות, בתחומים השונים שנציג.

אז מבחינת קידום בריאות, אנחנו עוסקים בכל נושא של אקלים בית ספר והתערבות מערכתית ופרטנית לקידום אקלים בצמצום אלימות. אנחנו עובדים על תכנית שנקראת כישורי חיים, תכנית רגשית- חברתית, שקיימת היום וכתובה היום מגן עד סוף התיכון. אנחנו עובדים על היבטים רגשיים ונפשיים בתוך תהליכי למידה. אתה בטח יודע שהמשרד היום משקיע המון בנושא של למידה משמעותית. אנחנו לקחנו תפקיד מאד מרכזי, כי הנושא של למידה הוא וודאי נושא שיש בו היבטים מאד רגשיים.

אנחנו עוסקים בליווי התפתחותי של ילדים במערכת, בדגש על גיל הגן, כדי לאתר כמה שיותר מוקדם בעיות התפתחות. ודגש נוסף שלנו זה הנושא של עבודה עם הורים, שותפות הורים, מעורבות הורים בתוך המערכת ועבודה עם הורים לצד התכניות השונות.

בתחום של מצבי סיכון, אנחנו עוסקים באיתור, אבחון והתערבות חינוכית. אתה יכול לראות דוגמאות סביב הנושא של בעיות כמובן של פוסט טראומה, בעיות של פגיעות מיניות, בעיות של התנהגות, קבוצות רגשיות סביב נושא של ליקויי למידה וכדומה. אנחנו עוסקים בזה גם בעבודה פרטנית, גם בליווי הצוות החינוכי, וגם בליווי הורים בנושא.

שפ"י מיוצג היום ועובד באופן פעיל בהרבה תכניות לאומיות. התכנית 360, תכנית לילדים ונוער בסיכון; עיר ללא אלימות, הנושא של מניעת אובדנות, שהיום הזה הוא יום בנושא הזה. תכנית של צריכת אלכוהול, תכנית חוסן לאומי. בכל התכניות האלה אנחנו שותפים פעילים.

כוח אדם – כ-7,300 אנשי מקצוע, 2,600 פסיכולוגים, 4,700 יועצים, כ-500 - - -
היו"ר עמרם מצנע
זו המצבה או שזה התקנים?
חנה שדמי
זו מצבת כוח אדם. גם כשאני אומרת שיש יועץ, הוא לא במשרה מלאה, או כשאני אומרת פסיכולוג, לא תמיד הוא במשרה מלאה, אבל זה מצבת כוח האדם. יש פה 500 ימי הדרכה, שזה בליווי כל הנושאים שאנחנו רואים פה: נושא התנהגויות הסיכון, שאנחנו נמצאים שם במערכת בכל המגזרים. אני רוצה להדגיש את זה – בכל המגזרים.

פרישה של הייעוץ החינוכי – אני לא נכנסת עכשיו למספרים, אבל רק אפשר לראות שאנחנו ב-100% תקינה בעל יסודי. המקום היחיד שהייעוץ הוא מתוקנן. אנחנו נמצאים ב-90% בחטיבות, 80% ביסודי. אני רוצה לציין שזה ללא תקנון.
היו"ר עמרם מצנע
מה זאת אומרת?
חנה שדמי
אין תקנון של הייעוץ, אלא השעות האלה מוקצות דרך שעות של בית הספר, אבל תקינה נמצאת היום רק בעל היסודי, שזאת אחת הבעיות שבאמת אנחנו מתמודדים איתן.
היו"ר עמרם מצנע
זאת אומרת בית ספר יסודי שלא מקצה מהשעות, אז אין לו?
חנה שדמי
אז אין לו, בדיוק. ובגני ילדים, יש היום את דו"ח מבקר המדינה לנושא הזה. בגני ילדים אנחנו עובדים בצורה אחרת, זה מול כל מפקח יש יועץ שעובד עם 100-120 גנים. אבל כדאי לראות שאנחנו נמצאים בכל המגזרים, אנחנו נמצאים גם בחברה החרדית, גם במגזר הערבי, גם הבדואי, גם הדרוזי.
היו"ר עמרם מצנע
אבל למה אין תקינה? זאת אומרת הרי זה לא חקיקה, זה עניין שלכם.
חנה שדמי
אתה שואל, אז אני אענה לך, זה למעלה מ-30 שנה אנחנו מביאים את זה לדיונים. זה פשוט תקציב. תמיד יש נושאים אחרים, כנראה, שיותר בוערים ובערך לתקנן את הייעוץ, זה דורש איזה 350 מיליון. זה התקנון.
היו"ר עמרם מצנע
אז אפשר לצלם מחר. להגיד שבכל בית ספר, אפילו מורידים לו יחסית אחוז מסוים של שעות - - -
חנה שדמי
אנחנו כל הזמן, זה נמצא על סדר היום של שולחן העבודה שלנו ושל מנכ"לית המשרד.
היו"ר עמרם מצנע
לא, יש פה איזו בעיה אידיאולוגית או שרק תקציבית?
חנה שדמי
לא, אין בעיה אידיאולוגית בכלל, ואני רק יכולה להראות שמה שקרה בשנים האחרונות, פעם למשל היסודי היו 50% תקינה. מה שאני יכולה להראות היום, שכמעט אין בית ספר שאין בו יועץ. זאת אומרת האחוזים של היועצים הם גבוהים מפני שהצורך הוא ברור. הבעיה היא מספר השעות. אבל גם עדיין, עם בית ספר שיש לו 10 שעות ייעוץ, זה לא נותן את המענה המקסימאלי.
היו"ר עמרם מצנע
לא, הבעיה היא שבית ספר צריך לעשות פול עם בתי ספר אחרים, כדי שיהיה לו יועץ בתקן, או שלוקחים מורה שנותנים לו חלק מהשעות.
חנה שדמי
לא, אז קודם כל היועצים חייבים לעבוד גם בהוראה. זה מורה-יועץ, הוא חייב שיהיו לו לפחות 6 שעות הוראה. הרפורמות קצת עזרו, כי הם הגדילו את מספר השעות, אז זה עזר, כי השעות הפרטניות עוברות לשעות הייעוץ. אז זה קצת עזר ברפורמות, ואנחנו מקווים שבאופן הדרגתי גם יתקננו את הייעוץ מהחטיבה, קדם יסודי ויסודי. אתה יכול לראות את זה כאן, אנחנו מדברים היום על בממוצע 65% תקינה בשירותים הפסיכולוגיים. אפשר להיכנס לבחון את זה על כל מחוז ובאזורים שונים.

אני רוצה לומר כמה דברים כלליים, אחר כך נחזור לשקף הזה. קודם כל, השירות הפסיכולוגי, מה שציינתי קודם, הוא פועל ברשויות, אבל הפיקוח המקצועי עליו נמצא במשרד החינוך. חוה פרידמן, מנהלת האגף לפסיכולוגיה, מנהלת דרך פסיכולוגים מחוזיים את העבודה עם כלל השפ"חים. המשרד מתקצב כ-68% מהתקן, הרשות כ-32% מהתקן. אמרתי, אחוז הכיסוי הארצי הממוצע - - -
היו"ר עמרם מצנע
זה זהה לכל הרשויות, ה-68% - 32%?
חנה שדמי
זה זהה לכל הרשויות, כן. מה שחשוב להזכיר, קודם כל אמרתי, אנחנו גדלנו באחוז הכיסוי, מפני שכבר מזה שלוש שנים ואולי יותר, משרד החינוך מקצה כל שנה 100 תקנים נוספים של פסיכולוגים. 100 התקנים האלה, כל פעם מוצבים במקומות שאחוז הכיסוי בהם נמוך. אני רוצה להגיד שביישובי העימות, אנחנו הקצנו תקנים, כך שהם נמצאים היום על 100 ו-120% תקינה. ביישובים כמו שדרות למשל, היה על 120% תקינה עד המשבר.
חנין זועבי
כמה מה-2,600 יש ביישובים הערביים, בבתי הספר הערביים של פסיכולוגיה חינוכית? יש לכם מספרים, אבל אני לא מוצאת.
חנה שדמי
את יכולה לראות במגזר הערבי.
חוה פרידמן
מה את שואלת?
חנין זועבי
כמה מהתקנים של 2,600 פסיכולוגים חינוכיים יש בבתי ספר ערביים?
חוה פרידמן
את שואלת ארצית?
חנין זועבי
כן.
חוה פרידמן
קודם כל אני מפרידה את הערבי, בדואי ודרוזי.
חנין זועבי
לא, כולם ביחד, המגזר הערבי.
חוה פרידמן
כולם ביחד זה בערך 290 תקנים.
חנין זועבי
זאת אומרת 1%.
חוה פרידמן
לא, לא. אני מדברת על תקנים, לא פסיכולוגים. הנתון שאני אומרת הוא תקנים מתוך 1,700.
חנין זועבי
מתוך 1,700 יש לך 290?
חוה פרידמן
כן. כשאני אגיד לך עוד נתון, אם את עוברת לדיון על המגזר הערבי, אז השאלה היא על מה דנים.
חנין זועבי
נתונים, ברשותך.
חוה פרידמן
בשמחה. אז אני אגיד נתונים נוספים על המגזר הערבי. אם אנחנו משווים את שנת 2013 לשנת 2011, אז בכל אחת מהמגזרים, בערבי, בדואי, דרוזי בנפרד וביחד, אחוז הכיסוי עלה, בעוד שבמגזר היהודי אחוז הכיסוי ירד.
היו"ר עמרם מצנע
כשאת אומרת אחוז כיסוי, את מתכוונת לאחוז האיוש מתוך התקן?
חוה פרידמן
כן. אני אסביר מה זה אחוז סיכוי. משרד החינוך פרסם לפני שנים, וזה פורסם מחדש בחוזר המנכ"ל של הפעלת השירות הפסיכולוגי, או מה שאנחנו קוראים מתווה השירות הפסיכולוגי חינוכי. משרד החינוך פרסם מפתח תקינה. מפתח התקינה עומד על משרת פסיכולוג לכל 1,000 ילדים בחינוך הרגיל מ-ב' עד י"ב. משרת פסיכולוג לכל 500 ילד בגן – א', ומשרת פסיכולוג לכל 300 ילדים בחינוך המיוחד, על כל רצף הגיל.

לאור המפתח הזה, אנחנו בעצם מחשבים את אחוז הכיסוי. אחוז הכיסוי הוא מספר משרות הפסיכולוגים, פר מספר הילדים שיש באותה רשות. לפי זה אנחנו יודעים את אחוז הכיסוי בחינוך הרגיל, המיוחד, ובכל רצף הגיל. לפי זה אנחנו מחשבים את אחוז הכיסוי לרשות, לא פר בית ספר. אנחנו עובדים מול רשויות, פר רשות ופר מגזר. על פי החישוב הזה, בממוצע ארצי אנחנו נמצאים ב-65% כיסוי, כאשר בכל הקצאה של תקנים מופיע פה שיש הבטחה של האוצר להקצאה של 100 תקנים מדי שנה. אנחנו מקצים את התקנים ברגע שהם מגיעים אלינו כתקציב, אנחנו מקצים אותם למי שנמצא באחוז כיסוי נמוך.
היו"ר עמרם מצנע
אני לא כל כך מבין. יש תקן שאני מבין שהוא על פי מפתח, 1 ל-1,000 או 1 ל-500, 1 ל-300, מה שפרטת. זה התקן, לצורך העניין. מה שאת אומרת שאתם לא מקבלים כיסוי תקציבי למלוא התקן, אלא כל שנה מתחשבנים איתכם?
חוה פרידמן
לא. ב-2008 ביקורת מדינה. עד2008 קיבלנו מדי פעם הקצאה לגידול, זאת אומרת מדי שינוי הגדלה ביחס לגידול הטבעי.
היו"ר עמרם מצנע
זאת אומרת לפי המספרים. אם יישוב קפץ מ-1,000 ל-2,000 אז - - -
חוה פרידמן
היא לא הייתה ביחס למספרים, אני גם אסביר למה. משום שגם אם היום נקבל 500 תקנים, אין פסיכולוגים, אין מספיק מחלקות לפסיכולוגיה, גם לא ב - - -
היו"ר עמרם מצנע
אין מספיק פסיכולוגים.
חוה פרידמן
אין מספיק פסיכולוגים. זאת אומרת החישוב של ה-100 תקנים, הוא בעצם בעקבות ביקורת מדינה, זה מכסה קבועה. זאת אומרת משנת 2008 המכסה היא קבועה.
חנה שדמי
שכוללת את הגידול הטבעי.
חוה פרידמן
מה שלא היה קודם. לפני שנת 2008 המכסה שהוקצתה לא הייתה קבועה. מרגע שהמכסה היא קבועה, היא תואמת את ההערכה של כמה פסיכולוגים בעצם יוצאים מסיום M.A בפסיכולוגיה באוניברסיטאות, אל השדה. וגם אם נקבל פי שניים מזה, אנחנו לא נוכל-, אין פסיכולוגים שיאישו את זה.
חנין זועבי
כלומר, 1,700 התקנים מאוישים?
חוה פרידמן
כן, כן.
חנין זועבי
יש לכם בעיה עם הבוגרים מחו"ל, פסיכולוגים ערבים מירדן, נכון?
חוה פרידמן
נכון.
חנין זועבי
ואתם לא עושים ביקורת על הנושא הזה? הפסיכולוגים שמסיימים בירדן ובחו"ל, שלא כל כך מוכשרים, מה אתם עושים עם הבעיה הזאת? כי אני שמעתי שמהרבה מאד, מעשרות מורות והורים, שיש בעיה עם הפסיכולוגים. עם הרמה של הפסיכולוגים.
חוה פרידמן
כן, בעיה קשה. הבעיה שאת מעלה מבחינתנו היא בעיה קשה. אני חייבת להגיד, אפילו קצת להקצין את מה שאת אומרת. שפ"י, משרד החינוך, משקיע משאבים מאד גדולים בחיזוק הלמידה, נקרא לזה כך, או השתלמויות של פסיכולוגים, שלא מגיעים למשל ממגמה חינוכית או לא עשו פרקטיקה חינוכית, או הגיעו מחו"ל.
חנין זועבי
למשל לא מזמן הם סגרו את המגמה של הפסיכולוגיה פה, באוניברסיטת חיפה, נכון? הפסיכולוגיה לערבים, כאשר יש צורך ויש בעיה עם אלה שמסיימים בחו"ל, והם סגרו את המגמה באוניברסיטת חיפה, של פסיכולוגיה שהייתה מותאמת רק לערבים, נכון?
חוה פרידמן
בואי נוסיף לזה את אוניברסיטת בן גוריון, שרצו לפתוח מגמה ייעודית של פסיכולוגים מהמגזר הערבי - - -
חנין זועבי
אז מה עשיתם כשסגרו בחיפה? כי אנחנו ניסינו להתערב, חברי הכנסת, ולא הצלחנו גם.
חוה פרידמן
אחת הבעיות המרכזיות שיש לנו, בארץ, שמרגע שמישהו מגיע מכל מקום בעולם, עם תואר ראשון ושני בפסיכולוגיה, כשהתואר שלו הוא מאוניברסיטה שמוכרת על ידי משרד הבריאות, האנשים יכולים להירשם בפנקס הפסיכולוגים של משרד הבריאות. זאת אומרת זה שלב שלנו אין שליטה עליו. משרד הבריאות רושם את הבוגרים האלה, של מגמות שונות בעולם, וירדן זה קול צעקה שכמובן הגיע אלינו, כי אנחנו מתמודדים עם זה ביום יום. האנשים האלה נרשמים בפנקס הפסיכולוגים של משרד הבריאות, עוברים מכרז על ידי הרשויות ונכנסים לעבוד בתוך מערכת החינוך, כשבעצם הם לא ראויים להתחיל לעבוד כפסיכולוגיים. זאת בעיה.
היו"ר עמרם מצנע
אוקיי, בואו, אני רוצה להתקדם. אפשר אחר כך להרחיב בזה, ככל שיישאר זמן, כי זו אחת הבעיות הקיימות. אני מודה שאני הבנתי מה התכוונתם, אבל לא כל כך ברור לי למה המבנה הזה. תקן זה תקן, ואחר כך צריך לעשות מאמצים להשלים אותו. אבל בואו נתקדם.

אני רוצה לשמוע את השטח קצת, כי הרי אתם יודעים שגם יש תנועת פסיכולוגים בין הרשויות ובין היחידות, באופן, הייתי אומר, איזו מן תחרות שלפעמים היא פרועה בשוק הזה, אם לקרוא לזה שוק. אנחנו יודעים הרי שרשויות, כדי להחזיק פסיכולוגים טובים, גם משלמים יותר כסף מהמאה אחוז של המצטבר של 68 ו-32. ומאחר שחלק גדול מהפסיכולוגים גם לא עובדים במשרה מלאה אלא במשרה חלקית, אז זה גם כן חלק מהבעיה והעניין. וכמובן, רשויות שלא משלמות. אבל בואו נשמע קצת מהשטח.

אתה רוצה להתחיל, או שנתחיל עם סיפור שדרות?
אילן וירצברגר
התמודדנו ביחד בירוחם סביב הנושא, כי היית ראש העיר שם. אנחנו באופן עקרוני, האחריות על ניהול השירות הפסיכולוגי ברמה המנהלתית זה של הרשות המקומית, כאשר הפיקוח המקצועי וההנחיות המקצועיות הן שלנו, כמשרד החינוך.
שמי אילן וירצברגר, פסיכולוג מחוזי של הדרום. ספציפית מה שקרה בשדרות, על רקע מצוקה מאד קשה של הרשויות, מצוקה שהתבטאה כלפי העסקה של כלל העובדים ברשות, הייתה בעיה בעצם בתנאי ההעסקה של הפסיכולוגים, פלוס משבר אמון שהתפתח עם הרשות המקומית. היה דיון בוועדת הכנסת לפני 7 שנים, כשהשירות הפסיכולוגי בפעם הראשונה התפרק, ומאז הצלחנו, בעזרת הרבה משאבים וגם בעזרת המנהלת ולריה, שנוכחת כאן, שבעצם הקימו את השירות ביחד עם הפסיכולוגים שהיו שם, ונתנו באמת שירות מעולה ומצוין בעיר.

בעקבות המשבר הכלכלי הקשה של הרשות ובעקבות תהליכים שקרו שם בכל ההיבט המינהלי, בעצם נותרו היום בשדרות שלושה פסיכולוגים.
היו"ר עמרם מצנע
מתוך?
אילן וירצברגר
מתוך 9 שהיו לפני זה, כשבעצם המעורבות שלנו בנושא של סיוע, בכל הנושא של ניהול העבודה של הפסיכולוגים, הוא מאד מוגבל כמשרד חינוך, אבל האחריות על ניהול העבודה היא בעצם של הרשות המקומית. היה שם משבר, שהתבטא בכל עובדי העירייה, אבל באופן ספציפי גם בשירות הפסיכולוגי והביא בעצם על הרקע הזה לקריסה של השירות ולעזיבה של הפסיכולוגים, שאמרו שבתנאים האלה הם לא מוכנים להמשיך לעבוד שם.
היו"ר עמרם מצנע
זאת אומרת הבעיה היא שכמו שאר עובדי הרשות, הם לא קיבלו שכר.
אילן וירצברגר
כן, והיו גם דברים ספציפיים שהתפתחו בדינאמיקה של השירות.
היו"ר עמרם מצנע
אתה הלו יודע שאם אתה רוצה להכשיר פסיכולוגיים טובים וראשי יחידות, אתה צריך לשלם להם הרבה יותר ממה שבעצם המאה אחוז שמשרד החינוך עומד אחריו.
מיכל מנקס
משרד החינוך לא עומד אחרי 100 אחוז.
היו"ר עמרם מצנע
לא, לא. ה-100% שזה 62 ו-38. בסדר, אני אומר, אבל זה המאה האחוז.
אילן וירצברגר
68 ו-32.
היו"ר עמרם מצנע
68 ו-32. אתה יודע מה, תבהיר את אוזנינו, מה קרה עם מנהל השירות הפסיכולוגי בירוחם, האחרון. למה הוא לא נשאר?
אילן וירצברגר
הוא נשאר, למה?
היו"ר עמרם מצנע
הוא התחלף כבר איזה שלוש פעמים.
אילן וירצברגר
אני מקווה שהגענו, בירוחם אתה מדבר?
היו"ר עמרם מצנע
לא, במקרה הספציפי של ירוחם.
אילן וירצברגר
ירוחם או שדרות?
היו"ר עמרם מצנע
אני שואל אותך על ירוחם כדוגמא למקרה שבו כשלא משלמים מספיק כסף, אז בסוף לא מאיישים את המשרות.
אילן וירצברגר
כן, אני חושב שזו לא הדוגמה של שדרות. זאת אומרת, יש הבדל בין מה היה הסכם ההעסקה של מנהל השירות, לבין מה שקורה בפועל מבחינת אופן התשלום. כי יש רשויות שיכולות. כי אני חושב שמבחינת תנאי השכר הפורמאליים שהיו בשדרות, מדינת ישראל גם הקצתה סכום נוסף בעקבות עוטף עזה לכל הפסיכולוגים.
היו"ר עמרם מצנע
ליותר פסיכולוגים, או לתשלום?
אילן וירצברגר
לא, לתשלום ספציפי. כל פסיכולוג קיבל תוספת של 2,400 שקלים לדעתי, על משרה מלאה, על עצם העבודה המיוחדת שיש באזור של עוטף עזה.
היו"ר עמרם מצנע
לכל עוטף עזה, לא רק לשדרות?
אילן וירצברגר
כן.
היו"ר עמרם מצנע
וזה קיים גם היום?
אילן וירצברגר
וזה קיים. אני אומר, מבחינת הפרויקטים ומבחינת השכר ובחינת התלוש הספציפי של פסיכולוגיים בשדרות, הם הרוויחו באופן יחסי יותר מאשר מקומות אחרים. הייתה בעיה באופן ההתנהלות הכלכלית של הרשות, איך היה מוסר התשלומים, קשיים אחרים שהיו. לעומת זאת, בירוחם הייתה שאלה שם יותר של ההגדרות הפורמאליות – מה ניתן, מה לא ניתן. אני מקווה שהיום הגענו שם לאיזה שהוא מנהל שירות שהדברים יתייצבו והגיעו להסכמה גם על מה שהוא מקבל, גם על דברים שהם זורמים, ובסך הכל אני חושב שהכיוון בירוחם הוא מאד אופטימי.

גם בשדרות אנחנו נמצאים עכשיו בתהליך מול ראש העיר החדש, של בנייה מחודשת של השירות, שברור שצריך כאן גם לשקם את האמון וגם לתת עזרה נוספת, גם בהיבט המקצועי וגם בהיבטים אחרים.
היו"ר עמרם מצנע
אתם במשרד החינוך מודעים לחוק שמחייב חשבון בנק נפרד לכספים שמועברים ממשרד החינוך לרשות המקומית?
אילן וירצברגר
לא. אנחנו לא מכירים את זה, ובאף מקום אני לא יודע אם זה קיים. נכון?
היו"ר עמרם מצנע
כל התשלומים המועברים על ידי המדינה לרשויות חינוך מקומיות, בחשבון בנק מיוחד שאסור לנגוע בו לשום דבר אחר.
אילן וירצברגר
הוא מוגן.
היו"ר עמרם מצנע
גם לא לעקל אותו. אתם לא מודעים לזה?
קריאה
יש קבלנים אולי שמעקלים, יש להם פרצות.
היו"ר עמרם מצנע
רגע, רגע, רגע, לא, אי אפשר לעקל את זה. יש חוק.
זה חנה שדמי
זה כנראה עובר באותו חוק, אני לא חושבת שזה עובר בצורה אחרת.
קריאה
אז מה עושים עם הכסף?
היו"ר עמרם מצנע
אני לא יודע. אבל אם ככה, אותם פסיכולוגים בשדרות היו אמורים לקבל את השכר, אם לא את כולו, לפחות את ה-68%.
אילן וירצברגר
אני לא יודע על הפרדה כזאת ברשויות שאנחנו בקשר איתן.
היו"ר עמרם מצנע
אני אקריא לכם כמה דברים מהחוק. חוק זה בא להבטיח את יציבותה של מערכת החינוך בישראל, באופן שהקצבות למטרות חינוך ישמשו אך ורק את המטרות שלשמן הועברו. כל התשלומים.
חנה שדמי
אבל זה עובר דרך המשרד, אז כנראה שזה עובר - - -
היו"ר עמרם מצנע
דרך משרד החינוך. אתם מייצגים לי את משרד החינוך. הקצבות למטרות החינוך בחשבון בנק נפרד, המיועד רק למטרה זו. החשבון לא ישמש את הרשות המקומית אלא לשם קיום מטרותיו של חוק זה. וכאשר רשות לא מקיימת את זה, אלף מפסיקים לה את ההקצבות, ב', קונסים אותה בקנס, וג' – ממנים בעל זכות חתימה על החשבון המסוים הזה.
חנה שדמי
וזה עדיין 68% והמשרה היא - - -
היו"ר עמרם מצנע
עדיין 68%, כן.
חנה שדמי
זה המשרד מעביר את הכסף, אז הוא כנראה מעביר את זה על פי החוק.
היו"ר עמרם מצנע
כן, כן, אבל אני מצפה מכם, מי שאמון על הנושא המקצועי, שתדעו שיש לכם פה כלי בלתי רגיל כדי למנוע דברים מהסוג הזה שקורים מדי פעם. אנחנו מכירים את זה. דרך אגב, החוק הזה חוקק לא בגלל הפסיכולוגים, אלא בגלל מורי התיכון, אבל הוא חוקק והוא כולל בתוכו את כל ההקצאות, דרך אגב. ואני יודע שהוא לא מקוים מספיק, על זה אנחנו ננהל את החשבון עם משרד החינוך בכלל, כי זה נכון לכל הכספים שמשרד החינוך מעביר והם מסומנים, מה שנקרא ... MARK.

רצית להוסיף משהו, מרכז השלטון המקומי.
מיכל מנקס
כן.
היו"ר עמרם מצנע
את מכירה את החוק הזה?
מיכל מנקס
מכירה את החוק, מכירה את הצעת החוק שנדחתה השבוע על ידי הממשלה, הצעת החוק ל - - -
היו"ר עמרם מצנע
היא לא נדחתה, אנחנו משכנו אותה לפני דחייה כדי להחזיר אותה.
מיכל מנקס
אני שמחה. כדי שתהיה רחבה יותר. בכל מקרה, אני לא מדברת עיריית שדרות, אבל כן בשם הרשויות המקומיות.

אני רוצה קודם כל להוקיר את עבודת השפ"חים והפסיכולוגים, אני מכירה אותם מקרוב. באמת עבודה שמתווה ברור, סל השירותים ברור. הם יוצאים מכליהם והם מקבלים יותר ויותר עבודה מן הסתם בכל עת. אבל אני מבקשת לקשור את זה לכמה נושאים שעלו כאן בוועדה הזאת ברשותך.
ניקח את התקצוב הדיפרנציאלי. כל מדינת ישראל, בכל עיר, מקבלת את אותם 68% על כל 100% משרה מאושרת של משרד החינוך. הרשות המקומית צריכה להוסיף את ה- 32%. רשות מקומית, ביכולות כלכליות נמוכות, לא חשוב מאיזו סיבה, שמשרד החינוך מצא לנכון להוסיף תקנים מעבר לתקינה, וקראתי את המסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת משנת 2007, היו בשדרות 150% תקינה, משום צו השעה.

רשות מקומית שמעסיקה, על כל ארבעה תקנים שהיא מעסיקה, היא צריכה לממן תקן ושליש מעצמה, ואני אתן דוגמא. 68% פסיכולוג, 75% סייעת פדגוגית, 70% סייעת בחינוך המיוחד, 50% מלווה בהסעות. על כל 100% משרה כזו, הרשות צריכה להוסיף משרה ושליש.
ולכן, חוזר לסיפור התקצוב הדיפרנציאלי.
אילן וירצברגר
כן, ברור.
מיכל מנקס
כל הארץ 68%. לשדרות, כמשל, משום שהיא נדונה היום, תוספת. לו שדרות הייתה מקבלת 100% תקינה באותו חשבון בנק ייעודי ומשרד החינוך לא מעביר כספים לחשבון בנק אחר, היינו יש גם לשדרות חשבון כזה כחוק, אני מניחה שהשירות היה משגשג ופורח.
היו"ר עמרם מצנע
דרך אגב, זה בסמכותו של שר החינוך, לא צריך פה שום חקיקה כדי לשנות את הפרופורציה. אני אגיד על זה כמובן מילה.

אולי נשמע את מי שעמדה בראש היחידה בשדרות.
פביאנה ולריה מטיחס
אני נכנסתי לתפקיד בינואר 2008, קצת אחרי הוועדה הקודמת, כשהיה מאד ברור שלא ניתן לאייש את המקום הזה. מדע בדיוני לאייש, כי זה בלתי אפשרי בתנאים הקיימים, זה מה שנאמר ב-2007. קיבלתי את המחלקה הזאת עם שתי פסיכולוגיות, משרה וחצי,למשימה מאד מאד גדולה. אפילו הוקפאו התקנים עד שנצליח להרים את עצמנו. נלקחה הכרה גם כמוסד מוכר להתמחות, שהייתי צריכה להתחיל מהתחלה.

התחלנו מהתחלה, עם כל התמיכה ועם כל המשאבים שגם אפשרו לנו להגיע למקום הזה. הגענו למצב מתקן וחצי, שבעה תקנים, 121% כיסוי, ופסיכולוגים, אם דיברנו עכשיו על הרמה של הפסיכולוגים, פסיכולוגים מהטובים ביותר. יש פה נציגות, בוגרי בן גוריון. אני השקעתי המון, גם הבאתי סטודנטים, כי היה לי חשוב לגדל פסיכולוגים טובים. המחיר היה להיות שלוחה של בן גוריון, לקבל סטודנטים. הסטודנטים הגיעו ונשארו והתחנה התחילה ונתנה את כל השירות, אפילו מעל מקומות אחרים, במסגרת של גיל 3 עד גיל 18 בכל המסגרות.

בשנה האחרונה אפשר להגיד, התחיל כמו שנאמר פה, התחיל משבר אמון. זה עבר למשבר גם של משאבים בסיסיים, ובשביל להתקיים צריך חמצן, מים, דברים בסיסים שצריכים. גם זה נלקח, וחבל שאין נציגות מהרשות, כי אני חושבת - - -
היו"ר עמרם מצנע
הם ביקשו אתמול, מאחר ושם לא התחלף ראש העיר, אז הוא דיבר איתי אתמול, ראש העיר החדש, וביקש שחרור.
פביאנה ולריה מטיחס
אוקיי, אבל בכל זאת אני חושבת שצריך לשאול את עצמנו איך זה קורה פעמיים בשש שנים. התשובות לא אצלי.

במקביל למשבר האמון, התחיל גם משבר כלכלי של פגיעה בשכר של העובדים ו - - -
היו"ר עמרם מצנע
כשאת אומרת משבר אמון ואת מדברת על זה בנפרד ממשבר כלכלי, למה את מתכוונת?
פביאנה ולריה מטיחס
משבר אמון זה בא לידי ביטוי - - -
היו"ר עמרם מצנע
שלא נתנו לכם לעבוד? שלא העריכו את העבודה שעשו?
פביאנה ולריה מטיחס
יחסי עבודה מאד מאד בעייתיים.
היו"ר עמרם מצנע
כן. אבל אתם עובדים הלו עם מנהלי בתי הספר, פחות עם הרשות.
פביאנה ולריה מטיחס
לא, לא, עם הרשות, העבודה היא עם הרשות. היחסים עם בתי הספר היו מצוינים והעריכו אותנו ופתחו לנו את הדלתות והשתמשו בשירותים שלנו, על הצד הטוב ביותר. משבר ביחסים בין הרשות לבין הפסיכולוגים היה. אני לא חושבת שצריך להיכנס לפרטים, אבל הגענו למצב של אפילו לעצור תשלומים, כי רוצים לסגור את הברז לשירות הפסיכולוגי וכך אי אפשר לעבוד, אי אפשר להתקיים. היה איזה שהוא משבר גם סביב העניין של ההחתמה הביומטרית, ושם התערבו עוד כמה גורמים.
היו"ר עמרם מצנע
החתמה ביומטרית?
פביאנה ולריה מטיחס
היו כמה פסיכולוגיות שלא הסכימו ו - - -
קריאה
מה, החתמת כרטיס עבודה?
פביאנה ולריה מטיחס
כן.
מסעוד גנאים
זה כמו המורים.
פביאנה ולריה מטיחס
ביקשו אמצעים חלופיים ואני הבנתי שלפי החוק אפשר. בדקנו אפילו איזה אמצעים. לא הצלחנו להגיע למצב של - - -
היו"ר עמרם מצנע
הבעיה היא בגלל זה שהם - - -
פביאנה ולריה מטיחס
לא הסכימו לתת מידע ביומטרי.
היו"ר עמרם מצנע
מה זה מידע ביומטרי?
פביאנה ולריה מטיחס
את טביעות האצבע, עובד לא חייב.
היו"ר עמרם מצנע
ככרטיס עובד?
מסעוד גנאים
רגע, ככרטיס נוכחות, נכון? זה במסגרת עוז לתמורה.
אילן וירצברגר
זה לא קשור. כחלק מתהליך ההבראה של שדרות, הייתה - - -
מסעוד גנאים
אה, ללא קשר?
אילן וירצברגר
וכחלק מהניסיון להקפיד שם על הכללים, במקום החתמת כרטיס הייתה החתמה עם האצבע.
היו"ר עמרם מצנע
בסדר, זה טכנולוגיה.
אילן וירצברגר
היו פסיכולוגים שהתנגדו לכך בהיבט ה - - -
היו"ר עמרם מצנע
זאת אומרת היו מוכנים להעביר כרטיס, אבל לא ביומטרי.
אילן וירצברגר
עכשיו אני חייב להגיד שבעניין הזה אני גם כן התערבתי מול ראש העיר, שבשלב מסוים היה מוכן לסגת, אבל משרד הפנים לא היה מוכן לסגת מהדרישה.
היו"ר עמרם מצנע
אבל משרד הפנים לא עומד על הביומטרי. משרד הפנים ע ומד על כך שיהיה כרטיס נוכחות, שיכול להיות אלקטרוני אחר.
אילן וירצברגר
החשב המלווה עמד בתוקף על זה שתהיה החתמה ביומטרית בעיר שדרות, והוא לא היה מוכן להחריג את הפסיכולוגים בהקשר הזה, למרות שראש העיר כבר היה מוכן ליצור את ההחרגה.
היו"ר עמרם מצנע
הבנתי.
פביאנה ולריה מטיחס
הוא הביא אותנו למצב, היו שלוש בנות שבמהלך חצי שנה אם לא יותר, לא קיבלו את שכרן למרות שהגיעו כל בוקר לעבודה. היה עמוד ענן באמצע, והגיעו למרות הכל.
היו"ר עמרם מצנע
הן לא קיבלו בגלל שהן לא היו מוכנות לשים את האצבע?
פביאנה ולריה מטיחס
כן. בתגובה למצב הזה, והמשיכו להגיע ועבדו עד השעות המאוחרות של הלילה. במערכת לא הורגש. כשאנחנו היינו לקראת עזיבה אמרו רגע, לא ידענו, איך אתם ככה.
היו"ר עמרם מצנע
דרך אגב, אני חושב שזה בכלל לא חוקי לדרוש את זה.
מסעוד גנאים
אבל יש בבתי ספר.
היו"ר עמרם מצנע
לא, לא, תבדיל בין העניין של כרטיס נוכחות לבין כרטיס נוכחות ביומטרי.
מסעוד גנאים
נכון.
היו"ר עמרם מצנע
זה לא חוקי.
פביאנה ולריה מטיחס
צריך לאפשר לעובד.
היו"ר עמרם מצנע
גם היום, אפילו עם תעודת הזהות הביומטרית לא מחייבים.
פביאנה ולריה מטיחס
נכון, אני בדקתי אפילו עם החברה שסיפקה את השעונים אם אפשר להכניס תעודת זהות וזהו, אבל לא שיתפו פעולה. ואז התחיל תהליך באמת עד לרמה של עלבונות ופגיעות ברמה האישית.
היו"ר עמרם מצנע
הבנתי.
פביאנה ולריה מטיחס
וגם הלנת שכר היא בעייתית מאד.
היו"ר עמרם מצנע
אז ראש העיר הוחלף בעקבות זה.
פביאנה ולריה מטיחס
כן, בסדר, אבל גם אנחנו. אנחנו כבר לא שם. זה נורא חבל כי אף אחד לא רצה ללכת, והמחלקה-, אתה דיברת על התרסקות, התרסקות זו מילה מאד מאד קשה, וזו החוויה שלנו גם. התרסקנו.
היו"ר עמרם מצנע
איפה את עובדת היום?
פביאנה ולריה מטיחס
אני בשירות הפסיכולוגי באשדוד. כל הפסיכולוגים מצאו עבודה תוך דקה וחצי, אבל עם המון כאב ועם תחושה של - - -
היו"ר עמרם מצנע
מישהו מהצוות, כשהיה הצוות המלא, היה תושב שדרות?
פביאנה ולריה מטיחס
אחת. אנחנו נסענו מכל מיני מקומות. מתל אביב, ממזכרת בתיה, מכל מיני מקומות.
היו"ר עמרם מצנע
אוקיי, תמונה באמת קשה.
פביאנה ולריה מטיחס
עברנו שתי מלחמות והמשכנו להגיע, ונורא חבל.
היו"ר עמרם מצנע
כן, כן.

אנשי משרד החינוך רוצים להוסיף עוד משהו? איך הכיסוי היום בדרום בכלל?
חוה פרידמן
הכיסוי היום בדרום עומד על 68%.
אילן וירצברגר
הכיסוי בדרום הוא כמו ברמה הארצית, פחות או יותר, קצת גבוה יותר.
היו"ר עמרם מצנע
זה כי אתם לא מאתרים מספיק אנשים, או שזה מה שמאושר לכם?
אילן וירצברגר
כמו שחווה אמרה, יש תקנים קבועים ואנחנו כל שנה מקבלים תוספת. כשאני אומר, התוספת שאנחנו מקבלים היא מספיקה. זאת אומרת אם היינו מקבלים יותר, אני לא בטוח שהיינו מצליחים לאייש אותה בנתוני הסיום היום. יש לנו גם בעיה בנושא של המגזר הערבי בעניין הזה, אבל גם בכלל, בנושא של פסיכולוגים שחסרים. נפתחו היום עוד מגמות לפסיכולוגיה חינוכית, אני מקווה שבהחלט זה יאפשר את רמת הכיסוי היותר גבוהה.
חנין זועבי
איפה נפתחו?
אילן וירצברגר
במכללות.
חוה פרידמן
במכללת פרס ברחובות נפתחה מגמה, שכבר התחילה השנה, ועומדות להיפתח בתל חי ובעמק יזרעאל.
חנה שדמי
אני רק רוצה להוסיף שכל יישובי העימות הם באחוז תקינה גבוה.
היו"ר עמרם מצנע
גם אני מבין בתוספת שכר.
חנה שדמי
כן, וגם אנחנו הוספנו שעות טיפול לפי תלמידים שאותרו, מתקציב ייעודי שהוקצה לזה.
היו"ר עמרם מצנע
כן, טוב. מישהו רוצה להתייחס?

כן, בבקשה.
דורון היימן
שמי דורון היימן, אני פסיכולוג, כיום מתמחה בשער הנגב. בזמנו עבדתי בשדרות. קודם כל אני רוצה לברך על הדיון הזה שהוא מאד חשוב. יש לנו הזדמנות באמת לבוא ולהביא קצת קולות מהשטח.

אני בעצם התחלתי בשירות הפסיכולוגי בשדרות כסטודנט, אפרופו המעבר מאוניברסיטת בן גוריון, הייתי פרקטיקן בשדרות, נשארתי כמתמחה בשדרות שלוש שנים. לגבי הצוות בשדרות, כמו שוולריה המנהלת של השירות הפסיכולוגי אמרה, רוב הפסיכולוגים בעצם הגיעו מחוץ לשדרות, מתל אביב, מרחובות, מפתח תקווה, ממזכרת בתיה, מאשדוד, ועשינו את זה מבחירה. שוב, לא חסרים מקומות לעבוד בהם ולהתמחות בהם. אנחנו בחרנו מתוך חשיבות.
אני רוצה לחדד כמה נקודות שעלו מקודם, ואז אני אגיד עוד כמה דברים. קודם כל לגבי הסיפור של התקצוב של משרד החינוך. נכון, 68% מתוקצב על ידי משרד החינוך, אבל נתון מאד חשוב שלא שמנו אליו דגש, שהתקצוב הוא על פי דרגה 43 פלוס 17 שנות ותק, פלוס הוצאות רכב והוצאות נוספות, כשבפועל מירב השירותים הפסיכולוגיים, אני לא אגיד כולם, הרבה פסיכולוגים הם מתמחים בדרגות שכר הרבה יותר נמוכות. אני יכול להגיד בפריפריה לפחות, רוב הפסיכולוגים שאני מכיר לא מקבלים החזקת רכב, לא מקבלים את כל הזכויות הבסיסיות שאמורים לקבל. ככה כשבפועל נבוא ונראה 68% אל מול הסכום שהרשות אמורה להכניס, האחוזים האלה הם שונים. משרד החינוך בפועל מתקצב הרבה יותר מ-68%.

עוד נקודה - - -
מיכל מנקס
אין דבר כזה.
דורון היימן
בפועל. אם מדובר בדירוג שכר 43 ופסיכולוג הוא 36 - - -
מיכל מנקס
אין דבר כזה, ואם יש מישהו, יש הסכם שכר, יש מכרז. אתה מתקבל על פי הדירוג והדרגה שנקבעת בהתאם לתנאים שלך. אם יש רשות שלא עומדת בדבר הזה, צריך טיפול נקודתי.
דורון היימן
בסדר, אני נכנסתי כמתמחה דרגה 36, הרשות מקבל לפי דרגה 43. בפועל היא מקבלת יותר כסף ממה שהיא אמורה.
מיכל מנקס
אין דבר כזה.
היו"ר עמרם מצנע
לא, לא, לא.
מיכל מנקס
לא, רק לצורך הבהירות – הוא צודק. הוא צודק בתחילת שנה ושמעבירים דיווחים למחוז.
חוה פרידמן
לא, לא, אני חושבת שזה לא ברור לכל מי שיושב כאן. רק להגיד משפט, כי זו הייתה אמירה נכונה. משרד החינוך לא בודק אם מי שהתקבל הוא בדרגה 39 או בדרגה 41. הוא מעביר אד הוק, לפי דרגה 43. מה שדורון בעצם אומר, כדי לדייק את זה ושתהיה שפה משותפת, דורון מדבר על כמה זה עולה לרשות. אם נכנס פסיכולוג בדרגה 43 עם 17 שנות ותק, זה עולה לרשות את אותם סכומים שהמשרד מעביר, כ-68%. אבל אם נכנס מתמחה ודרגתו במקרה הטוב היא 39, זה עולה לרשות פחות.
מיכל מנקס
אל תערבו אחוזים ושכר. זה כמו מורי התיכונים.
היו"ר עמרם מצנע
זה נכון, אחוזים ומספרים מוחלטים, אי אפשר לקשר ביניהם. אבל מה שנאמר פה, ויש בזה משהו, מיכל, כי גם עבור מורי התיכון, הרשות מקבלת לפי פרופיל המורים, אבל פרופיל סטטיסטי. זאת אומרת אומרים יש לכם כך וכך דוקטורים או כך וכך M.A, אז אתם מקבלים. נמצאת כאן בתיה, המנהלת הוותיקה של עירוני א' בחיפה.
בתיה בראונר
אני חושבת שאני בדיון הלא נכון.
היו"ר עמרם מצנע
את בהקדמה, עוד מעט נתחיל אתכם. וזה מאד יתכן שהרשות מקבלת על פי פרופיל מסוים, ואם יש מישהו שהוא פחות מהפרופיל, אז הרשות מקבלת יותר כסף.
מיכל מנקס
זה בכל מקרה מתקזז. האם הבודד - - -
דורון היימן
אבל סליחה, אם אני אוסיף על זה גם שיש זכויות סוציאליות כמו הוצאות רכב ועוד זכויות שלא מועברות בכלל לפסיכולוגים, אז זה עוד סכום נוסף שנכנס ולא מועבר בפועל.
היו"ר עמרם מצנע
זה חוזר. תראה, מאחר שאתה גם כן עם ניסיון בשדרות, איפה אתה עובד היום?
דורון היימן
בשער הנגב.
היו"ר עמרם מצנע
ושם אני מניח הדברים מסודרים.
דורון היימן
שם זה סיפור אחר. אבל כן, שם המשכורת נכנסת לי בזמן.
היו"ר עמרם מצנע
זה סיפור אחר כשאני חוזר על מה שאמרתי מקודם, כשרשות שמכירה בערך השירות הזה ועושה מאמצים גם לאייש וגם להביא אנשים טובים, היא חותמת עם כל אחד על הסכמים שנותנים פתרונות למה שאולי משרד החינוך לא נותן. זאת האמת. צריך לשים את הדברים על השולחן.
דורון היימן
אני יכול לספר שבחודש הראשון שהתחלתי לעבוד בשער הנגב, נורא הופתעתי, כי הגיע 8 בחודש ופתאום נכנס לי לחשבון כסף. בכלל לא ציפיתי. לא, באמת, בכלל לא ציפיתי שייכנס לי כסף לחשבון.
פביאנה ולריה מטיחס
וכל המשכורת, לא חצי.
דורון היימן
כן. דבר נוסף, רציתי להגיד לגבי התכנית הלאומית שהוצגה כאן על ילדים ונוער בסיכון, גם אנחנו, אפרופו תקצוב נוסף, חודשיים וחצי התכנית הלאומית לא העבירה לחלקנו משכורות בשדרות.
מסעוד גנאים
אפשר לשאול מה המשכורת בחודש?
דורון היימן
עוד שנייה. הגיעו איתי שני חברים מוועד המתמחים והם ייגעו באמת בנושא של המשכורות, של השכר המצחיק שמביא לכך שאפרופו, גם אם יש תקנים ונורא היינו רוצים לעבוד, אני יכול להגיד לכם שהחלום שלי באמת זה לעבוד 100% משרה במגזר הציבורי. בפועל, אני לא יכול, אני צריך לפרנס. אני עובד 60% משרה ואני מג'נגל במיליון עבודות אחרות. יש לי חבר שהוא במקביל היה גם צלם חתונות ובמקביל היה רכז נוער, כי הוא היה צריך להתפרנס מעבר למשכורות שאנחנו מקבלים, והוא בוגר תואר שני בפסיכולוגיה.

אני רוצה כן להתמקד בנושא הדיון באמת. אני רוצה להוסיף לדברים שוולריה דיברה עליהם לגבי המצב של השירות הפסיכולוגי בשדרות, כי אני חושב שזו דוגמא לשירות אחד, אבל אפשר ללמוד הרבה. זה שירות שהיה כשירות פסיכולוגי מצוין, באמת היינו בתפקוד מלא, היה שם מרכז טיפולים, הופעלה שם תכנית מיטיבה, שזה מרכז לטיפול בבעיות התנהגות, היו שם טיפולים בתוך בית הספר, היה שם אמון מצוין עם מערכת החינוך, עם מנהלי בתי הספר. אני הייתי פסיכולוג גם בגנים, גם ביסודי וגם בתיכון. מול מערכות החינוך הכל עבד מצוין. הבעיה היא שברגע שפסיכולוג מתחיל לדאוג לשכר שלו וכל חודש צריך לבדוק מחדש, לראות אם המשכורת נכנסת.

במקביל הופעלו לחצים נוספים על ידי הרשות כלפי הפסיכולוגים. כאיש בריאות הנפש זה מקשה על העבודה, זה מצב שאתה לא יכול לעבוד. צריך לזכור שוב, הגיעו פסיכולוגים מתל אביב, ממזכרת בתיה, מאשדוד, מבחירה. כל בוקר עד לשדרות. כשאתה צריך להיכנס לחדר טיפולים עם ילד, השאיפה שלי, יש לי שלושה ילדים, אם אחד מהם יגיע לטיפול פסיכולוגי, שהפסיכולוג לא יצטרך להיכנס עם זה שהראש שלו במקום שהוא לא קיבל שכר. וזה בדיוק המקום שבו היינו, ואחרי הרבה לבטים אנחנו עזבנו, אחרי ששנתיים בעצם משכנו את המצב שלא קיבלנו משכורות.

מעבר ל-9 פסיכולוגים שהיו שם, באמת זה היה תחנה שגם הכשירה פסיכולוגים. כל שנה היו בין שניים שלושה סטודנטים שהגיעו מבן גוריון, היו לנו מדריכים שהגיעו, היה מערך שלם. אני רוצה להגיד משהו לגבי העניין של בוגרי בן גוריון. אני למדתי בבן גוריון פסיכולוגיה חינוכית. היינו 10 שסיימנו בשנה במגמה הזאת. רוב הבוגרים בכלל לא נשארו בדרום. זה שהגענו לשפ"ח שדרות זה לא מובן מאליו, וברוב השירותים הפסיכולוגים אין פסיכולוגים שמגיעים מהמגמה הזאת, ומגיעים פסיכולוגים שלמדו כל מיני מגמות אחרות והם צריכים להיכנס על הדרך, ועל זה החברות שלי כאן מהוועד ידברו יותר.

יש לי מלא דברים להגיד.
היו"ר עמרם מצנע
בסדר, את העיקר הבנו. בבקשה.
תמר גרינולד
שמי תמר גרינולד, אני מתמחה בשירות הפסיכולוגי בירושלים וחברה בוועד המתמחים הארצי, שהוא ועד בהתנדבות ברוב המקרים. אני באמת רוצה להתחבר מאד למה שדיברו שפ"י, ולדבר על הנושא של התקנים ושל ההכשרה.

בעצם מה שקורה זה, ואני לא מבינה בתקינה ארצית, אבל בפועל רבים מאיתנו עובדים משרה שהיא 50% או 80%, שמכילה הרבה יותר מקומות ממה שהייתם מצפים שפסיכולוג, שאמור לעשות התערבות, שהיא גם התערבות פרטנית וגם התערבות במערכת המשפחתית, וגם התערבות מערכתית. כלומר, התפקיד שלנו הוא בעצם עבודה מול כל המערכות. אנחנו מלווים את הילדים מהגיל הכי צעיר עד סוף תיכון במקרה הטוב, כמו שדרות אולי, כמו שהיה אצלנו למשל, איפה שאני עובדת, אנחנו לא עובדים מעל כיתה ח' בכלל, אין תקצוב לתיכונים מבחינת תקנים, וגם אין תקצוב מתחת לגן חובה, חוץ מפרויקטים מיוחדים. אנחנו לא מצליחים אפילו לכסות את כל הגילאים.
היו"ר עמרם מצנע
את מדברת על היחידה של ירושלים?
תמר גרינולד
של ירושלים. אני מדברת על חרדים, אולי אני צריכה לציין. אני עובדת במגזר החרדי בירושלים, אני לא יודעת איך עובד הכיסוי בתחנות אחרות בירושלים. אולי מוריה תגיד.
מוריה בלוגס
אותו דבר.
תמר גרינולד
בגדול אותו דבר. כלומר, אנחנו אפילו לא יכולים לכסות את כל המערכת שאנחנו אמורים לכסות, כשאני חושבת שהיום ידוע, המחקרים מראים שעבודה מערכתית היא דרך התערבות יעילה, משמעותית, במקביל לטיפול פרטני. זה מה שעושים פסיכולוגים חינוכיים. אנחנו לא מצליחים לכסות את המערכות.

נכנסים פסיכולוגים, כמו שציין דורון, שלמדו המון המון מגמות אחרות בפסיכולוגיה. התואר הפסיכולוגי הוא ייעודי לפי מגמות. בעצם הרבה מאד מהאנשים שנכנסים לא למדו פסיכולוגיה חינוכית, המערכת מכשירה אותם לפסיכולוגיה חינוכית. הרבה מהם יוצאים, כי הם בעצם למדו פסיכולוגיה X, Y או Z, וכשהם מקבלים מקום התמחות להתמחות שהם למדו, הם יוצאים. אז המערכת בעצם השקיעה בהם, הכשירה אותם, הכניסה אותם והם יצאו.
לא מסיימים. כשאתה שואל על איתור פסיכולוגים כדי למלא תקנים, אין את מה לאתר. אם יש היום בארץ שלוש מגמות וזה גדל לשש לעומת קצב גדילת האוכלוסייה והצורך של השטח, אין את מי לאתר. שאלת על הפסיכולוגים מירדן. במזרח ירושלים פשוט אין פסיכולוגים. אצלנו יש פסיכולוג אחד דובר ערבית וחשבו להכניס אותו ולא אישרו לו את זה מבחינה ביטחונית. אין מי שיעבוד במגזר של מזרח ירושלים, כי הם לא דוברי ערבית. אין פסיכולוגים. פשוט אין פסיכולוגים חינוכיים.

וזה שזה נפתח במכללות, אני לא יודעת. זה לא אמירה מקצועית אולי, אבל למה אוניברסיטאות סוגרות את המגמות ומכללות פותחות? מה זה אומר על התפיסה של המקצוע, על המקום של המקצוע בשיח הציבורי. לדעתי זו אמירה. כשאני מסתכלת על מה קורה במכללות לעומת מה קורה באוניברסיטאות, לדעתי זו אמירה. אוניברסיטאות סוגרות, מכללות פותחות. זה לא קורה עם פסיכולוגיה קלינית, לצורך העניין, בוודאי לא עם מקצועות שהם עוד יותר יוקרתיים בשוק, וזה חבל מאד, כי לדעתי פסיכולוגים חינוכיים הם מאד מאד משמעותיים.

זה בעיקר מה שרציתי לומר.
היו"ר עמרם מצנע
אוקיי.
מוריה בלוגס
אני אציג את עצמי, שמי מוריה, אני מתמחה שנה שלישית בשירות בירושלים וחברה בוועד המתמחים.
היו"ר עמרם מצנע
מתמחה זה מישהו שסיים תואר שני?
מוריה בלוגס
לא, זה לא בהכרח.
היו"ר עמרם מצנע
תסבירי לנו מה זה מתמחה.
מוריה בלוגס
מתמחה - - -
תמר גרינולד
מוריה תרשי לי רגע, אני חייבת. באופן עקרוני, בהתמחות בפסיכולוגיה ובתחומים אחרים, מתמחה זה מישהו שסיים תואר שני, וזה גם אני חושבת חלק מהתמונה של המקצוע של פסיכולוגיה חינוכית. בפסיכולוגיה חינוכית אתה יכול להתקבל להתמחות, גם אם לא סיימת את התואר, וזה קצת בגלל העניין של היצע וביקוש לדעתי, ויתקנו אותי ה - - -
חוה פרידמן
לא, לא, צריך לתקן כבר עכשיו, כדי שיהיה ברור. כדי להתחיל התמחות בפסיכולוגיה חינוכית, קודם כל התמחות זה הכרה של משרד הבריאות בכך שאתה במעמד של מתמחה. כדי להיות במעמד של מתמחה, אתה צריך לסיים את התואר הראשון בפסיכולוגיה, את התואר השני בפסיכולוגיה – לפחות את חובות השמיעה שלו, ולהיות כותב תיזה, לערוך מחקר בפסיכולוגיה, עדיין בהשתייכות לאוניברסיטה, ואז אתה נרשם בפנקס הפסיכולוגים ויכול להתחיל התמחות. אם זה עוד לא מספיק, אז כדי להתמחות אתה צריך שהשפ"ח – השירות הפסיכולוגי חינוכי שבו אתה עובד, יוכר גם כן על ידי משרד הבריאות, כמוסד מוכר להתמחות. הווה אומר - - -
היו"ר עמרם מצנע
וזה תלוי במי זה הפסיכולוגים שנמצאים שם.
חוה פרידמן
נכון, כי למשל אחת הדרישות זה שיעבוד שם מדריך בפסיכולוגיה חינוכית. על פי הסטאטוסים שמשרד הבריאות מקנה, אתה צריך לעבוד במוסד מוכר להתמחות. רק כשני שלישים מהשירותים הפסיכולוגיים ברחבי הארץ, הם מוסדות מוכרים להתמחות. זה אומר שחלק מהפסיכולוגים עובדים, הם מתמחים במוסדות מוכרים להתמחות. חלק מהם לא בהתמחות כי הם לא יכולים להתמחות. זה עוד בעיה שאנחנו מטפלים בה בימים אלה.
היו"ר עמרם מצנע
כן, בבקשה.
תמר גרינולד
אני כן אגיד, אני לא יודעת איפה זה עומד היום, כשאני הייתי סטודנטית לפני 10 שנים בערך, יצאה קריאה לאנשים שעדיין לא סיימו אפילו את חובות השמיעה שלהם, לבוא ולהתחיל לעבוד בשפ"חים.
חוה פרידמן
זה לא קיים היום.
תמר גרינולד
זה לא קיים יותר, אוקיי. אבל כן בפסיכולוגיה חינוכית אפשר להיכנס בלי תיזה כתובה ומוגשת, למעשה בלי סיום רשמי של התואר. בחינוכית כן.
היו"ר עמרם מצנע
כן. מוריה, בבקשה.
מוריה בלוגס
בהקשר הזה אני רק אגיד, אני סיימתי תואר ראשון בבן גוריון במדעי ההתנהגות. אחרי זה רציתי להירשם לתואר שני בפסיכולוגיה חינוכית. עמדו בפני שלושה מקומות שיכולתי להירשם אליהם. לצערי לא התקבלי, ואז החלטתי לעשות מסלול עוקף. למדתי פסיכולוגיה תעסוקתית, מתוך רצון להגיע אחרי זה לחינוכית. עכשיו, אני רק דוגמא לרבים אחרים שנמצאים במצב הזה, וכדי שאני אוכל להתחיל התמחות חינוכית, כיוון שלמדתי תואר אחר, עשיתי הסבה לתחום. זה דבר אחד, שאני רוצה להראות את הקושי במצב, שאין מספיק מגמות ולכן אין מספיק פסיכולוגים, שזה בעצם גם מה שנאמר.

אני רוצה קצת להדגיש את המצב של מחסור בתקנים ואיך הוא משפיע עלינו, ואת נושא השכר. מבחינת תקנים, אנחנו מתמודדים עם עומס לא הגיוני של עבודה, מה שמביא למצב שרבים מאיתנו לא עובדים באחוזי משרה מלאים, גם אם מציעים לנו. אני יכולה לתת לכם דוגמא - - -
היו"ר עמרם מצנע
רגע, לא הבנתי. אתם לא עובדים באחוז משרה מלא גם כשמציעים לכם?
תמר גרינולד
גם דורון דיבר על זה.
מוריה בלוגס
כן, כן.
מסעוד גנאים
הם אמרו 60%.
מוריה בלוגס
גם בגלל עומס לא הגיוני. תיכף אני אתאר לכם.
היו"ר עמרם מצנע
לא, אבל אם מציעים לך אחוז משרה מלא, זאת אומרת שיש תקן פנוי.
מוריה בלוגס
לפעמים נפתחים תקנים ברמה מסוימת, אבל לא שווה לנו ואין לנו יכולת לעבוד גם בצורה-, אין לנו את התנאים שמאפשרים לנו לעבוד, גם אם נרצה, במאה אחוז משרה. עכשיו, סיבה אחת זה עומס לא הגיוני. אני יכולה לתת לדוגמא, לתמר יש 6 שעות במגזר החרדי לבית ספר של 1,000 תלמידים. אני עובדת בבתי הספר לדוגמא עם 550 תלמידים, יש לי עוד כמה, ואני יכולה לתאר לכם מה - - -
היו"ר עמרם מצנע
איפה את עובדת, גם בירושלים?
מוריה בלוגס
כן, בתחנה אחרת.
מיכל מנקס
יש עוד נתון, סליחה, הפסיכולוגים גם מדריכים את הצוות, את הסגל, לא רק את התלמידים.
היו"ר עמרם מצנע
כן, ברור.
שלי שנדור אלקיים
אבל זה בית ספר רגיל, זה לא בית ספר שכולם מקרים שצריכים טיפול פסיכולוגי.
מוריה בלוגס
אנחנו עובדים גם וגם.
שלי שנדור אלקיים
אבל את אומרת 1,000 תלמידים, אבל יש תלמידים רגילים, נורמטיביים. צריך לשים לב לדבר הזה, זאת אומרת ההכשרה שלכם יותר למקרים פתולוגיים.
תמר גרינולד
לא, ממש לא. ממש לא נכון.
מוריה בלוגס
אני רוצה לתאר לכם מה זה מקרים נורמטיביים, מה שאני הייתי צריכה בשבוע האחרון להתמודד איתו. היו לי מקרים של אמירות אובדניות בפייסבוק, מצבים של פגיעות עצמיות, וכל זה ילדים מכיתות רגילות. פגיעות עצמיות בבית הספר, פגיעות מיניות בבית ספר ובהסעות לבית ספר. במקביל עבדתי, חוץ מכל נושא החירום, בכיתות חינוך מיוחד, כיתות מקדמות רגשיות עם ילדים ממצבי רווחה מאד מאד קשים, גם אמירות אובדניות ופגיעות. מעבר לזה יש לנו רצון לעבודה מניעתית, לעשות השתלמויות לצוות בנושא של עבודה עם מורים, ייעוץ ברמה הארגונית למנהלת. כל הדברים האלה, ופשוט אין לנו מספיק שעות ביממה לעשות את זה. זה דבר אחד.

דבר שני, זה תנאי השכר.
היו"ר עמרם מצנע
אבל אני מוכרח עוד פעם להבין, יש לי איזו שהיא אי הבנה. את עובדת במשרה חלקית באותו בית ספר.
מוריה בלוגס
אני ב-70% משרה, יש לי שני בתי ספר.
היו"ר עמרם מצנע
למה את לא עובדת במאה אחוז משרה?
מוריה בלוגס
הנה, אז אני אגיד לך.
תמר גרינולד
קודם כל אם היא תעבוד במאה אחוז היא תקבל עוד מסגרת.
היו"ר עמרם מצנע
כן, ברור, היא תקבל עוד עבודה.
מוריה בלוגס
אבל אני לא מסוגלת.
תמר גרינולד
יש עומס שהוא עומס נפשי. מעבר לעובדה שאני עובדת X שעות במקום מסוים, אני - - -
היו"ר עמרם מצנע
זאת אומרת הסיבה שחלק גדול מהפסיכולוגים לא עובדים מאה אחוז, היא לא בגלל תקנים.
חנין זועבי
כי המאה היא 200 אחוז.
תמר גרינולד
רוב הפסיכולוגים שעובדים איתי עובדים יותר משעות העבודה שלהם, בוודאי המתמחים.
היו"ר עמרם מצנע
בסדר, זה חלק גדול ב - - -
תמר גרינולד
אבל זה נובע מהעומס הזה, כי אני מנסה כן לעבוד עבודה שוטפת, במקביל יש עבודת חירום, במקביל יש עבודה אבחונית, במקביל יש עבודה טיפולית. בעצם אנחנו מתפרשים על מרחב מאד מאד גדול של שדות, במטרה לתת מענה לאותו ילד בודד בתוך המערכת, בסופו של דבר, והעבודה היא מעל אחוזי המשרה שלנו, ויש פה שני גורמים במקביל. אחד מה שדורון דיבר, שהשכר הוא מגוחך, ותיכף מוריה תיכנס לזה. אז אם אני רוצה לפרנס את המשפחה שלי ויש לי שלושה ילדים, אז אני לא יכולה לעבוד במאה אחוז משרה.
היו"ר עמרם מצנע
מה את עושה ב-30% האחרים?
תמר גרינולד
אני אישית לא עושה.
היו"ר עמרם מצנע
מוריה, איפה ה-30% האחרים? איפה את עוסקת עוד?
מוריה בלוגס
אני לא עוסקת, כי כל השעות, אני עובדת הרבה מעבר לשעות העבודה שלי.
חנין זועבי
תגידי שאת עובדת יותר מ-70%.
מוריה בלוגס
בפועל אני עובדת מאה אחוז משרה.
היו"ר עמרם מצנע
לא, לא, שנייה, זה ברור, את זה אני מבין. היא נמצאת על תקן של 70% ומקבלת שכר של 70%, ועובדת מעבר לשעות. בסדר, את זה הבנתי.
תמר גרינולד
לא כולנו עובדים את ה-30% הנוספים. אם לי יש שלושה ילדים, אז אני גם הולכת אליהם לפעמים.
היו"ר עמרם מצנע
ברור, הבנתי. אבל אתם מנמקים דברים וקופצים מנימוק לנימוק.
דורון היימן
אני רוצה להביא דוגמא.
היו"ר עמרם מצנע
פעם אחת את מסבירה לי, תמר, שה-70% או השכר הוא לא מספיק אז את צריכה עוד עבודה נוספת. אחר כך את אומרת לי לא, את ה-30% אני מקדישה לילדים שלי. זה לגיטימי.
תמר גרינולד
לא, אנשים צריכים עבודה נוספת, וגם אם הם היו עובדים 100% השכר הוא כל כך מגוחך. מוריה, את מוכנה, אני פשוט לא הבאתי - - -
מסעוד גנאים
מה השכר?
מוריה בלוגס
אוקיי, נתמקד, כי זה באמת, כולנו בסערת רגשות.
היו"ר עמרם מצנע
בסדר, תיכף נשים פה מיטה באמצע.
מסעוד גנאים
אני מקווה שאתם לא צריכים פסיכולוג.
היו"ר עמרם מצנע
כן, מוריה, תכלס, כמה זה 70% משכורת לחודש?
מוריה בלוגס
אני מקבלת 3,781 שקלים.
תמר גרינולד
אנחנו מקבלים השלמה לשכר מינימום.
מסעוד גנאים
מצחיק.
מוריה בלוגס
3,781 שקלים על 70% משרה, עם תוספת על החזרי רכב של 807 שקלים, שבהרבה רשויות מקומיות גם לא נותנים את זה לפסיכולוגים. זאת אומרת שהם משתמשים בכלי הרכב שלהם ולא מקבלים את הכסף הזה.
היו"ר עמרם מצנע
אבל השכר הוא 3,000 ו - - -
מוריה בלוגס
כן, זה השכר.
מסעוד גנאים
אז כמה זה 100%?
מיכל מנקס
את עושה שעות נוספות לפעמים ומקבלת עבורן שכר.
מוריה בלוגס
אני לא מקבלת עבורן שכר, רק בתקופת ... אני יכולה קצת לקבל.
היו"ר עמרם מצנע
כן, בבקשה.
פביאנה ולריה מטיחס
אני 20 שנה במקצוע, מדריכה, אין לי כבר - - -
היו"ר עמרם מצנע
אין לך לאן לטפס יותר.
פביאנה ולריה מטיחס
אולי עוד דרגה אחת ו-80% משרה, משתכרת, אולי מגיעה ל-7,000 שקלים, וה-20% שזה עוד 100%, יש לי איזה 17 עבודות נוספות שאני יכולה להרשות לעצמי היום, כי כבר עברתי את כל המסלול ויש ביקוש.
היו"ר עמרם מצנע
לפי זה, מורים באופק חדש מקבלים יותר כסף.
פביאנה ולריה מטיחס
כן.
קריאה
לא כדאי להיות פסיכולוג בישראל, זאת המסקנה.
דורון היימן
אני יכול לתת דוגמא נוספת, אני אמשיך את דבריה של ולריה.
היו"ר עמרם מצנע
החדשים מקבלים אפילו יותר.
דורון היימן
אני עובד שלושה ימים במגזר הציבורי, מכיוון שעברתי את חצי מההתמחות אני יכול לעבוד באופן פרטי. יומיים בשבוע אני עובד משמונה בבוקר עד שמונה בערב בעבודה נוספת, מעבר לעבודה הציבורית, שעבודה הזו של היומיים, אני מרוויח יותר מאשר שלושה ימים במגזר הציבורי, ב-60% משרה.
היו"ר עמרם מצנע
טוב, אנחנו צריכים להתחיל לעטוף לסיכום.
חנה שדמי
אני רק רוצה לומר, העומס שתואר פה, אני רוצה לשים את זה על השולחן, זה העומס של השירות הפסיכולוגי ייעוצי. יועצים פסיכולוגים עובדים כולם יותר מהמשרה שהם מקבלים ואף פעם לא מספיקים את העבודה. העומס הולך וגדל, וזאת תמונת מצב מאד אמיתית.
היו"ר עמרם מצנע
זאת אומרת את אומרת, יש פה כמה סוגי עומסים. עומס אחד זה היקף הבעיות - - -
חנה שדמי
כן, שמייצר הרבה - - -
היו"ר עמרם מצנע
שמצפות להתייחסות. עומס שני זה כמובן שעות העבודה, והדבר השלישי זה כמובן התגמול, השכר.
שלי שנדור אלקיים
אגב, יש לי מחשבון, השכר על 100% זה 5,300 שקלים, לפי החישוב של 100%. לא שזה מוריד מהעומס.
היו"ר עמרם מצנע
אוקיי, עוד מישהו רוצה?
דורון היימן
אני רק רוצה עוד נקודה אחת, שאלה שלא נשאלה כאן ואני אעלה את זה כשאלה כי אין לי תשובה בעצמי. התחלנו מהנקודה של הסיפור של הרשויות המקומיות. לא ברור לי למה אנחנו מועסקים על ידי הרשויות המקומיות. אנחנו עובדי מערכת החינוך, אנחנו מודרכים דרך שפ"י שתחת מערכת החינוך, אנחנו עם רישיון של משרד הבריאות. אנחנו עובדים עם בתי ספר, ובינתיים אני רק מבין את הקושי של לעבוד מול רשות מקומית. אני לא רואה את היתרונות בכך, ואני חושב שזו שאלה שצריך לשאול.
היו"ר עמרם מצנע
אני אגיד לך מה היתרון. היתרון הוא שברשויות חזקות ומבוססות הם יכולים לחתום איתך על הסכמים שהם מעל ומעבר לאותם 68% פלוס 32%. אילו היית מקבל שכר מהמדינה, אז זה די קשה לתת לך שכר נוסף. לא שזה לא אפשרי, אפשר לעקוף את זה, אבל זה קשה.
תמר גרינולד
אבל יש אפשרויות לתגמולים.
פביאנה ולריה מטיחס
אבל משרד הפנים לא מאפשר לעבור גבול מסוים, אתה לא יכול להשתכר ככה. אם יש רשות חזקה שרוצה לשלם לך פי שלושה, גם אי אפשר - - -
היו"ר עמרם מצנע
לא אמרתי פי שלושה.
פביאנה ולריה מטיחס
או פי אחד וחצי, משרד הפנים עוצר את זה. יש גבול עד כמה ש - - -
מיכל מנקס
אם אפשר, אחת הסיבות, אני לא יודעת היסטורית למה זה קרא, לשאלתך, אבל אחת הסיבות היא ראיית התלמיד ברצף, והיום אנחנו מדברים מגיל 0 עד גיל 21 בחינוך המיוחד והרשות המקומית, אגף החינוך באמצעות האגף, בוודאי רואה את התלמיד ומשפחתו וסביבתו ברצף. אני חושבת שזה נכון. זו סיבה שאני חושבת שאפשר. בנוסף לדברים שאמרת, ברשויות מבוססות ולא רק, מאפשר שפ"י-משרד החינוך, לפתוח שפ"מ, מה שנקרא, בשמות שונים, להעסיק את הפסיכולוגים של השירות בעבודות שהן מעבר לסל הבסיסי ולאפשר להם להשתכר בנוסף וזה פועל בהרבה מאד רשויות ופועל נפלא, ולא מצריך יותר מדי משאבים.
חוה פרידמן
רק כדי להוסיף עוד איזה היבט שלא עלה כאן לגבי השירות הפסיכולוגי-חינוכי, בזמנו כשהיה הדיון על השירות הפסיכולוגי של בריאות הנפש, שירותי בריאות נפש לילדים, אני מדברת רק על ילדים, בסיכום שמופיע של המרכז למחקר ומידע של הכנסת, דובר על כך שבריאות הנפש מכסה 3% מהילדים. 3% מהילדים במדינת ישראל מגיעים לבריאות הנפש והשאיפה היא, בעקבות הרפורמה, להגיע ל-5%.

השירותים הפסיכולוגיים עם הבדלי הכיסוי ביניהם, באיזו שהיא מטריה ארצית, מגיעים לבין 10 ל-15% מהילדים. אני מדברת על אותו חלק שהוא כמובן שירות חינם ושיש לו יתרון גדול שהוא לא סטיגמתי, משום שכשהורה נכנס לבית ספר או לגן ילדים ופוגש פסיכולוגי, אף אחד לא יודע שהוא בעצם הולך לפגישה עם פסיכולוג. זאת אומרת אם מסתכלים על זה באמת במבט ישראלי, זה שירות חינם לילדים. יש לו, את צודקת, את ההרחבה, השירות הפסיכולוגי המורחב והמשלים במימון ציבורי או במימון הורים, כפי שזה מוגדר. אבל עיקר השירות הזה, זה אולי השירות האחרון שהוא חינם לילדים בתוך מערכות החינוך, על רצף הגיל של גן - בית ספר.

במציאות הזאת, התמונה שעלתה כאן בדיון כולו, אני חייבת להגיד שהיא מדאיגה, בהקשר של למה להיות פסיכולוג חינוכי או למה להיות פסיכולוג בישראל.

תודה.
היו"ר עמרם מצנע
השאלה אם אתם במשרד החינוך פועלים באיזו שהיא צורה מבחינת התפיסה ארוכת הטווח מול המל"ג, מול הות"ת, מול הגופים השונים במשרד החינוך, שצריכים להסתכל קדימה, לתכנן, לנסות ליצור תמריצים ללימודים, אינני יודע. כי התמונה נראית מאד בעייתית מבחינת ההיצע של פסיכולוגים בכלל, ובמגזר הערבי אני מניח, ונגענו בו ככה קצת, אבל - - -
חוה פרידמן
אז בהחלט כן. אנחנו מחכים לפגיעה במל"ג וחילופי שלטון גם שם, חילופי ניהול יצרו ביטול של פגישה שחיכינו לה הרבה מאד זמן. יש לנו תכנית שלמה שמשרד החינוך בעצם - - -
חנין זועבי
סליחה, מה המטרה של הפגישה?
חוה פרידמן
למשל סוגיה שעלתה קודם, של המסלולים לפסיכולוגיה למגזר הערבי, גם בחיפה וגם בדרום.
חנין זועבי
אתם עוקבים אחרי הנושא?
חוה פרידמן
זה היה אחד הנושאים שהגשנו לדיון. אבל אני רוצה להגיד שכל ה - - -
היו"ר עמרם מצנע
חנין, אני רק רוצה להגיד, אנחנו רק בשבוע שעבר ישבנו פה עם הות"ת על הנושא.
חנין זועבי
כן, אני הייתי.
היו"ר עמרם מצנע
יפה. אז יכול להיות שצריך לחזור אליהם, וחלק מהדברים שזה שהות"ת יתקצב תמריצים למי שרוצה לבחור במסלולים של פסיכולוגיה חינוכית, פסיכולוגיה של ייעוץ חינוכי. זאת אומרת יש כלים, הלו ראינו איזה כלים - - -
חנין זועבי
שיפתחו את המגמה בחזרה.
היו"ר עמרם מצנע
בסדר, שיפתחו, אבל אני לא יודע למה היא נסגרה.
מסעוד גנאים
שיקולים תקציביים.
אילן וירצברגר
אני רוצה להגיד שבבאר שבע היה תכנית לתואר שני לפסיכולוגים מהחברה הערבית והבדואית, אני ריכזתי את המסלול הזה ואנחנו לא הצלחנו למצוא מספיק מועמדים לתואר ראשון בפסיכולוגיה. ואנחנו התחלנו קצת בקשרים עם המכללות כדי לפתוח תואר ראשון בפסיכולוגיה, אבל חלק מהעניין זה שאין מספיק מועמדים שלומדים פסיכולוגיה בחברה הערבית, ואנחנו מנסים לעודד את זה ככל הניתן, כי בהחלט אנחנו מאד מוטרדים, כמו שהתחיל הדיון קודם, מפסיכולוגים שלא למדו בארץ.
חנין זועבי
מצד אחר יש מועמדים בצפון, אבל אין מסלולים.
אילן וירצברגר
אבל אין מסלולים.
חנין זועבי
אז לפתוח אולי איפה שיש מועמדים.
היו"ר עמרם מצנע
מה תפתחי במקום שלא יבואו?
חנין זועבי
לא, איפה שיש מועמדים בצפון. למה מחפשים לפתוח איפה שאין מועמדים?
היו"ר עמרם מצנע
כן, בבקשה.
קלאודיו גלזר
שמי קלאודיו גלזר, מנהל שירות פסיכולוגי באופקים. יש משהו שלא הזכירו ואני רוצה להוסיף. הפסיכולוגיה החינוכית כפרופסיה, הולכת ומרחיבה את החיבוק המקצועי שלה כלפי האוכלוסייה. באופן הדרגתי פסיכולוגים חינוכיים מקבלים הסמכה פורמאלית, לאבחון וטיפול בילדים אוטיסטיים, לאבחון של ילדים עם הפרעות קשב, להערכת מסוכנות של ילדים עם נטיות אובדניות ועם אמירות אובדניות. זה בפן הפורמאלי.

השירות החינוכי הולך ונהיה יותר ויותר שירות קהילתי. בעיר שאני עובד בה, אין שום תחנה לבריאות הנפש ואין שום גורם נוסף, אין חוסן, אין בריאות הנפש, אין אף גוף מטפל אחר בילדים ובבני נוער. אנחנו, גם בשגרה וגם בחירום, לבד מול האוכלוסייה בהתמודדות הזאת.

שאלת קודם למה פסיכולוגים לא מרחיבים. אם יכולתי לתת 100% משרה, למה פסיכולוגית עובדת רק 50%? כיוון שהמטפלת עולה יותר ממה שהיא מרוויחה. מאד פשוט. אז היא עושה את זה ב-50% כי זה המינימום בשביל להיות פסיכולוגית מומחית, בשביל שבתום ארבע שנים, במקרה הטוב, כי אני גם לא מכיר פסיכולוג שמסיים התמחות תוך 4 שנים, היא תוכל ללכת למגזר הפרטי ולעבוד מספר שעות בקליניקה בצורה נינוחה, ואז להרוויח את לחמה בצורה מכובדת.
היו"ר עמרם מצנע
כמה מונה המחלקה שלך?
קלאודיו גלזר
המחלקה שלי מונה 10 פסיכולוגים לפי 7.8 תקנים, ואנחנו בכיסוי של קרוב ל-70%.
חוה פרידמן
87%.
קלאודיו גלזר
87. גדלנו.
היו"ר עמרם מצנע
תאמר לי, יש מי שהם תושבי אופקים?
קלאודיו גלזר
לא, יש לי תושבי באר שבע, יש לי יליד אופקים שגר בבאר שבע ומשכנו אותו חזרה. אבל אני רוצה להדגיש את הנושא. הנושא של המשכורות לא משתפר עם הגיל, צר לי לאכזב. אני העברתי לחברי הכנסת תלוש משכורת שלי, בתור פסיכולוג עם דרגה 43, 25 שנות ותק מוכרות ומשכורת של 8,000 שקלים. אני נוסע בשביל התענוג לעבוד באופקים, כל יום ממזכרת בתיה עד לשם. אני לא יודע כמה זמן זה יחזיק.
מסעוד גנאים
לא כדאי להיות פסיכולוג. זה מה שמשתמע, לצערי הרב.
קלאודיו גלזר
מה שרציתי להדגיש, זה את כל רוחב האתגרים ואת גודל האתגרים שיש לשירות הפסיכולוגי החינוכי, עוד בעיקר לקראת הרפורמה בשירותי בריאות הנפש. כי בקרוב, ברגע שזה יעבור לקופות החולים, אנחנו בכלל נהיה אבודים, לא רק באופקים, בכל הארץ.
חנין זועבי
כן, יש עכשיו רפורמה והם צריכים יותר פסיכולוגים.
היו"ר עמרם מצנע
אבל אם זה יעבור לקופות החולים, אז אני מניח שקופת החולים באופקים תצטרך לתת פתרון.
קלאודיו גלזר
קופות החולים כבר היום מפנות לרכיבה טיפולית, לטיפול בהבעה ויצירה, כיוון שזה הרבה יותר זול.
היו"ר עמרם מצנע
אוקיי. כן, בבקשה.
מסעוד גנאים
תודה אדוני יושב הראש. הדיון הוא חשוב מאד לפי דעתי - - -
קריאה
מתסכל.
מסעוד גנאים
מתסכל, כן, אני יודע. במציאות פגשתי פסיכולוגים חינוכיים, אני פגשתי גם את האחראית על הפסיכולוגים החינוכיים במגזר הערבי, עיינה חנף, בצפון. אני ציפיתי שהיא תהיה פה, שהיא תוזמן, גם משום שיש לה את כל האינפורמציה על מה שקורה עם הפסיכולוגים החינוכיים הערביים והמצב שם. אני התערבתי בנושא של התקנים, של כל הדברים האלה לשר, כדי להגדיל את זה במגזר הערבי, בבתי הספר הערבים.

אני מכיר את הנושא מקרוב גם מהיותי מורה בבית ספר תיכון, כשעבדתי מול יועצים חינוכיים או מול יועצת חינוכית. שם גם יש בעיה. הבעיה פה בישראל שכלל שהאחריות שלך והעבודה שלך תגדל והעומס גם יעלה, הגמול יפחת יותר, וזה באמת מתסכל. באמת. פסיכולוג, 70%, מה תעשה עם 3,000 שקלים? מה תעשה עם 7,000 שקלים? מה תעשה?

בסוף, פסיכולוג חינוכי יש לו תפקיד מאד מאד חשוב בבית ספר, לאור כל הבעיות החינוכיות, החברתיות, האלימות, הרבה הרבה דברים שאנחנו רואים בחברה ורואים בבתי הספר. בעיות שמחייבות שמעמדו של הפסיכולוג החינוכי וגם היועץ החינוכי, יהיה יותר חזק, אם זה בראשונה מבחינה כלכלית וכספית, וגם מבחינת התמיכה. אני הייתי עד לבעיות שקרו ספציפית בערים ובכפרים ערבים.

לא כל הרשויות המקומיות עומדות אפילו ב-32%. פסיכולוג חינוכי אמר לי, את ה-68% רק אני מקבל, וזהו. אז אני שואל את משרד החינוך – האם הוא עוקב, למשל אפילו רק אחרי ה-68%? הוא עוקב אחרי התקציב שלו? הוא מוודא שאכן הם הגיעו ליעד? או זהו, עזבנו את הפסיכולוג החינוכי ואת היועץ ה החינוכי לבד, שילך ויתנגש, ויתנגח עם הרשות.

בקשר ליועצות החינוכיות, יש להן עוד בעיה. אני גם פגשתי הרבה מהן ואני מכיר את זה, זה שהשעות שלהן נשארות בחסדיו של המנהל.
חנה שדמי
כי זה לא מתוקנן.
מסעוד גנאים
אז לא? אז תתקנו אותי. אני מדבר על התיכון.
היו"ר עמרם מצנע
התיכון זה תקן.
בתיה בראונר
אם אני יכולה להתערב, אני לא שייכת לדיון הזה, אבל יש תקן - - -
מסעוד גנאים
לדיון של המורים.
בתיה בראונר
זה 1.7 שעה בכיתה.
חנה שדמי
רק בתיכונים, לא בחטיבות ולא ביסודי ולא בגן. זה לא מתוקנן. בשש שנתי זה מתוקנן.
מסעוד גנאים
רגע, אז מה זה שהיועצת החינוכית למשל היא לא רק צריכה להתמקד בהיותה יועצת חינוכית, היא גם צריכה ללמד. יועצות חינוכיות גם מלמדות.
חנה שדמי
זה הסדר עם הסתדרות המורים.
מסעוד גנאים
אני מכיר את זה מקרוב. אז למה לא לפנות, או למה שהיא לא תתמקד למשל בעבודה שלה? אני יודע למשל שבבית הספר שלי, היועצת החינוכית לימדה ערבית כמה שעות, והיא גם יועצת חינוכית.
חנה שדמי
אנחנו מטפלים בזה, אבל לא בשלב הזה.
שלי שנדור אלקיים
היא מלמדת כישורי חיים.
מסעוד גנאים
כישורי חיים זה תחום שזה בסדר גמור.
חנה שדמי
לא, לא, זה נחשב הוראה. כישורי חיים בכיתה זה נחשב הוראה.
היו"ר עמרם מצנע
חברים, אי אפשר ככה לנהל את הדיון. אני יודע שבעבר לפחות היה ... לשמור על קשר עם השטח. הלו גם מנהלי בתי הספר חייבים בכך וכך שעות לימוד.
חנה שדמי
יש פה אידיאולוגיה מאחורי זה.
היו"ר עמרם מצנע
ברור, אוקיי. זהו?
מסעוד גנאים
כן, זהו. אני מקווה שלמשרד החינוך תהיה תכנית לתקן את כל מה שנאמר, לחזק את הפסיכולוגיה החינוכית, שיהיה כדאי באמת להיות פסיכולוג חינוכי, ואת המגמות והמסלולים שדיברנו עליהם, במיוחד באוניברסיטת חיפה ובצפון, שבאמת ייפתחו מחדש.
היו"ר עמרם מצנע
תודה. חנין, את רוצה להוסיף משהו?
חנין זועבי
רק להוסיף שלמרות כל הבעיה של השכר, יש הרבה מהמגזר הערבי שמוכנים גם לעבוד ב-5,000 שקלים במשרה מלאה, הרבה הרבה. אפילו אם יש את הבעיה הזאת, זו לא הבעיה של המגזר הערבי, למחסור בתקנים, מחסור בכוח אדם, ואם פה נזכרה הסטטיסטיקה של מחסור של שלושה אחוז בבריאות הנפש, אני חושבת שזה 1% במגזר הערבי, למרות שזה עולמית 10%, ולמרות שהשאיפה במשרד הבריאות, כי אני גם ישבתי עם השרה, היא להגיע ל-5%, אבל זה לא הצורך. הצורך הוא הרבה יותר מ-5%.

אני חושבת, אם לדבר על פתרונות, לא על בעיות, הדגש במגזר הערבי הוא על השלב שבו לומדים הבוגרים, אין בוגרים, אין כוח אדם. אם מתחילים, אם רוצים להתחיל לפתור את הבעיה במגזר הערבי, זה רק לפתוח יותר מסלולים ורק לעודד סטודנטים. אחרת אי אפשר להתקדם בכלל.
שלי שנדור אלקיים
אגב, פסיכולוגים חינוכיים רשומים בפנקס הפסיכולוגים של משרד הבריאות?
היו"ר עמרם מצנע
כן, כן.
שלי שנדור אלקיים
כלומר, מה הזיקה בין פסיכולוג חינוכי לבין משרד הבריאות? מדובר בעצם על שני משרדים שיכול להיות שהם נופלים בין הכיסאות.
היו"ר עמרם מצנע
כדי להיות רשום, מה שהבנו, בספר הפסיכולוגים, צריך לקבל - - -
חוה פרידמן
פסיכולוגיה חינוכית היא אחת מששת ענפי הפסיכולוגיה. הכללים שחלים על פסיכולוגים, גם לגבי התמחות, גם לגבי רישום בפנקס, גם לגבי מוסדות מוכרים בהתמחות, הם אותם כללים כלפי כל ששת ענפי הפסיכולוגיה.
היו"ר עמרם מצנע
אוקיי. יפעת, את רוצה להגיד משהו? רציתם עוד משהו?
אילן וירצברגר
רק להגיד, בקשר למה שאמר חבר הכנסת, שהתקציב מועבר לרשויות בתור סכום קבוע, והרשויות משלמות על פי הסכמי שכר. התוצר של שכר הפסיכולוגים לא תלוי במשרד החינוך, אלא הוא תלוי בהסכם הקיבוצי של הפסיכולוגים.
היו"ר עמרם מצנע
עם משרד החינוך.
אילן וירצברגר
בכלל, עם הרשויות המקומיות, עם מדינת ישראל. משרד החינוך הוא - - -
היו"ר עמרם מצנע
לא, לא, זה משרד החינוך, הוא קובע - - -
אילן וירצברגר
לא, מול הרשויות המקומיות. מי ששותף בדיון זה הסתדרות המחר שמנהלת את זה מול מרכז השלטון המקומי ומול הרשויות.
חוה פרידמן
רגע, אני רוצה לתקן את זה, יש פה אולי אי הבנה. לגבי שכר הפסיכולוגים, משרד החינוך איננו קובע את שכר הפסיכולוג החינוכי. שכר הפסיכולוג נקבע על ידי ההסכם הקיבוצי שמגדיר את שכר הפסיכולוגים - - -
היו"ר עמרם מצנע
קיבוצי בין מי למי?
חוה פרידמן
בין מדינת ישראל, רשויות מקומיות ומשרדי הממשלה, כאשר ההסכם הוא על כלל הפסיכולוגים. ההסכם הוא על פסיכולוג. בהסכם הקיבוצי לא מוגדר פסיכולוג חינוכי, מוגדר פסיכולוג, בין אם הוא התפתחותי, שיקומי, חינוכי, קליני. שכר פסיכולוג, ולא שכר הפסיכולוג החינוכי. ומה שקצת אולי צריך להשלים כאן - - -
היו"ר עמרם מצנע
זאת אומרת, כל פסיכולוג שעובד בכל רשות ציבורית אחרת, זה התנאים?
חוה פרידמן
נכון, נכון. אז מדובר בהסכם הקיבוצי של כלל הפסיכולוגים בישראל. אני חייבת להגיד כאמירה אזרחית - - -
היו"ר עמרם מצנע
שיש להם גוף מייצג? הסתדרות?
חוה פרידמן
הסתדרות המחר. הסתדרות האקדמאים ומדעי הרוח והחברה. קשה לי לא להגיד את האמירה האזרחית ולהתחבר למה שאמר חבר הכנסת. לי יש שאלה כאזרחית מדינת ישראל, מה הולך להיות במדינת ישראל שכרם של מי שהשכלתם היא הגבוהה ביותר, כמו רופאים, כמו עובדים סוציאליים, כמו פסיכולוגים, וזאת שאלה גדולה.
היו"ר עמרם מצנע
אוקיי, אנחנו נפתח דיון חדש.
חנה שדמי
כשאנחנו מסתכלים על הרשות, אני רוצה שנשים לב שכל הנושא של ייעוץ ופסיכולוגיה, הוא נמצא בעבודה משותפת - השירותים הפסיכולוגים בשפ"ח והיועצים בתוך בתי הספר, והם נותנים את המענה בנושאי הרווחה והבריאות, גם ברמה של היישוב.
היו"ר עמרם מצנע
אני רוצה לסכם את הדיון הזה ולומר את הדברים הבאים:


אלף, אני מצאתי לנכון לקיים את הדיון הזה, כי מניסיוני שלי, אני מכיר בחשיבות העצומה שיש לפסיכולוגיה החינוכית הייעוצית בחלק מתוך מערכת החינוך. ולצערי הרב, מה שלמדתי מהניסיון שצברתי עם השנים, שיש פה, כמו בהרבה מאד מקומות, דברים אחרים, עוד פעם, מקום שבו נוצרים פערים בין פריפריה למרכז, בין רשויות חזקות לרשויות חלשות, ובסופו של דבר, כשאנחנו מדברים על שוויון הזדמנות לילד שגדל בכרמל או ילד שגדל בירוחם, או לצורך העניין באופקים או בשדרות, אל מול תל אביב, הפערים הם בלתי נסבלים ובכל תחום שאנחנו נוגעים בו ושמים את האצבע, יש לו קשר לעניין והשפעה גם, ויכולת תיקון.

עכשיו, המקרה של המחלקה בשדרות, הוא מחלה כרונית. זה לא איזה מקרה בודד, נקודתי של ראש עיר בא וראש עיר הולך, כי עובדה היא שהוועדה הזו, בהרכב אחר, נדרשה לפני שנים לעסוק בנושא הזה. נמצאו אז פיתרונות, אבל כמו כל דבר בחיים, זה כנראה לא החזיק מספיק זמן והמחלקה עוד פעם התפרקה.

דרך הדיון באמת נחשפנו להרבה מאד מהבעיות ואני רוצה להגיד את הדברים הבאים:

אחד, אני דורש ממשרד החינוך להתיישב ולהכין תכנית ארוכת שנים, תכנית אב, שמתמודדת עם כל הבעיות שעלו כאן ומנסה להציב יעדים ודרכים להשגתם. גם בתחום התקינה, גם בתחום ההעסקה, ההעסקה זה עוד פעם – חלקיות המשרה, עומס המשרה, וגם בתחום השכר. לא צריך לחכות לארגוני עובדים כדי שיציפו בעיה. אם אנחנו חושבים, ואני מבין שאתם חושבים כמו, שזה דבר לא ראוי, שהפרופסיה הזאת שדורשת תואר ראשון בהצטיינות, תואר שני, התמחות, בסופו של דבר זהו השכר, אז משהו אצלנו לא בסדר, אפילו במערכת השכר הבעייתית שיש לנו עם העובדים הסוציאליים, עם המורים ועם כל המערכת האחרת, נדמה לי שיש פה נקודת חולשה ממש מובנית.

בתוכנית האב הזו, בסמכותו של משרד החינוך לקבוע, כפי שהוא קובע פעם בשנה על פי החוק, את ההשתתפות של הרשות המקומית, באופן דיפרנציאלי. אנחנו מדברים כמעט יום יום ובכל הזדמנות, על תקצוב דיפרנציאלי, ופה יש סמכות קיימת לשר החינוך להחליט שביישובי פריפריה, עוד פעם גיאוגרפית וחברתית, כלומר יישובים בעלי מבנה סוציו אקונומי חלש, ההשתתפות תהיה של הרשות המקומית 5% מתוך ה-100%, וברשויות החזקות, ההשתתפות תהיה 50% במקום 68%. אני רק נותן כדוגמא. זה לא צריך חוק, זה לא צריך תיאום עם אף אחד, זה בסמכותו של שר החינוך.

הדבר הבא, אני חושב שאתם במשרד החינוך חייבים להכיר ולגבות ולפקח את אותו חוק שמחייב את הרשות המקומית לנהל חשבון בנק עצמאי, שאליו מוזרמים כספי החינוך ומותר להשתמש בהם רק לצרכים שאליהם הם נקבעו. זה לא רק דרך אגב פסיכולוגים. זה גם שכר למורים בתיכון וזה גם שכר של שרתים ושל מזכירות, ושל קב"סים, ושל יועצים חינוכיים. ואפילו דרך אגב זה גם של - - -
חוה פרידמן
לא של יועצים חינוכיים, זה תיכון.
היו"ר עמרם מצנע
זה תיכון, נכון, לפי מה שאתם הסברתם. דרך אגב, זה גם הקצאות שמגיעות לצורך בינוי, אבל זה יותר פשוט לפי דעתי, כי יש בקרה ומעקב יותר הדוקים.
מסעוד גנאים
יש קבלנים חכמים, הם עורכי דין שפורצים את זה.
היו"ר עמרם מצנע
יכול להיות, אבל זה לא קשור לפיקוח של משרד החינוך.
מסעוד גנאים
לבינוי.
היו"ר עמרם מצנע
אני לא רוצה להיכנס לזה, חברים. בעבודה שאתם צריכים להכין על תכנית מקיפה לטווח ארוך, צריך גם לפי דעתי לתקנן גם את היועצים של בתי הספר היסודיים. וזה לא חייב לעלות כסף, כי זה יכול להיות על חשבון השעות הקיימות, כי בלאו הכי זה מה שעושים בבתי הספר.
קריאה
גם בגני ילדים יש צורך.
היו"ר עמרם מצנע
כן, גני ילדים וחינוך יסודי, כפי שנאמר פה. נדמה לי שאלה הם הדברים. וכמובן לשבת עם המל"ג ועם הות"ת. אני חושב שתמצאו שם אוזן קשבת. אלף יש היום סגנית יושב ראש, כי יושב הראש זה שר החינוך. סגנית חדשה למל"ג ואנחנו גם כן נציב את זה בפניה כנושא. להתייחס לכשל הזה, לבעיית שוק הזאת, ויש פתרונות, תמריצים, עידוד. אם לא ילכו דוברי ערבית ללמוד לתואר ראשון בפסיכולוגיה, אז הם גם לא יוכלו אחר כך כמובן לעבור לתואר שני. כי אני זוכר שראינו פה את המקצועות המועדפים, ולא הוצג לנו המקצוע הזה, שבו יש תקציב ויש - - -
מסעוד גנאים
הרוב רוצים להיות מורים.
היו"ר עמרם מצנע
לא, גם למורים אין. זהו.
אני רוצה להגיד לכם שבאמת, מצד אחד יש להביע באמת הערכה עצומה למי שכן מאיישים את התפקידים ועושים את העבודה ונמצאים בחזית הזו, המאד קשה. הלו הפסיכולוגים, הייעוץ החינוכי לא עוסק באלמנטים החיובים. עוסקים בבעיות שיש. והחברה שלנו, המודרנית, מציפה ומייצרת הרבה יותר בעיות בתוך בית הספר. גם בגלל יחסים בין הורים לילדים, גם בגלל הסביבה שאנחנו חייבים בה, אני לא צריך להזכיר, רק האירועים של השבועות האחרונים, לאן מתדרדרים ומתגלגלים ילדים וילדות, וכל זה מטיל עומס כבד מאד גם על המורים כמובן, אבל בטח על היועצים והפסיכולוגים.

אני חושב שזה ממש חיוני וחובה שתתיישבו במשרד החינוך. תעשו תכנית, מה אתם רוצים, ואני מניח שאם יש תכנית, יש יעדים, יש מטרות, אפשר באופן סיסטמתי לנסות וגם לעמוד בהם ולהשיג אותם, והוועדה תעמוד בעניין הזה לרשותכם ולעזרתכם.
אני עצמי אעלה את הבעיה הזו כמובן בפני שר החינוך בפגישות השבועיות שלי איתו, אבל זה אתם. האחריות מוטלת עליכם. אנחנו יכולים לעקוב, יכולים לעזור, יכולים לשכנע, יכולים לשמוע, יכולים לדבר, יכולים להנהן בראש, אבל בסוף – משרד החינוך יכול לעשות את זה.

תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:30.>

קוד המקור של הנתונים