ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 05/11/2013

בקשה לדיון מהיר בנושא: קמפיין ההכפשות נגד יו"ר רשות ניירות ערך, קמפיין ההכפשות נגד יו"ר רשות ניירות ערך

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הכספים
05/11/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' >
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ב' בכסלו התשע"ד (05 בנובמבר 2013), שעה 10:00
סדר היום
<1. בקשה לדיון מהיר בנושא: קמפיין ההכפשות נגד יו"ר רשות ניירות ערך, של חה"כ זהבה גלאון>
<2. קמפיין ההכפשות נגד יו"ר רשות ניירות ערך, של חה"כ מיקי רוטזנטל>
נכחו
חברי הוועדה: >
ניסן סלומינסקי – היו"ר
קארין אלהרר

זהבה גלאון

גילה גמליאל

בועז טופורובסקי

עיסאווי פריג'

ראובן ריבלין

אלעזר שטרן

מיקי רוזנטל
מוזמנים
>
שרונה לוי - דוברת רשות לניירות ערך

אילן פלטו - מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות

יותם גדות - איגוד לשכות המסחר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון – חבר המתרגמים
<1. בקשה לדיון מהיר בנושא: קמפיין ההכפשות נגד יו"ר רשות ניירות ערך, של חה"כ זהבה גלאון>
<2. קמפיין ההכפשות נגד יו"ר רשות ניירות ערך, של חה"כ מיקי רוטזנטל>
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוקר טוב. אנחנו פותחים את ישיבת ועדת הכספים. הנושא הראשון הוא דיון מהיר בנושא קמפיין ההכפשות נגד יושב ראש רשות ניירות ערך, בקשתם של זהבה גלאון ומיקי רוזנטל.

אני רוצה לתת הקדמה קצרה לסדר הדיון. הדיון, כפי שאני מקווה שיתנהל כאן, לא יהיה דיון האם הבורסה נפלה בגלל הרגולטור הזה או בגלל סיבה אחרת. זה לא עניינו של הדיון עכשיו. על זה קיימנו כבר דיון ואולי ביום אחר נקיים עוד דיונים אם נראה שהמצב לא משתפר.

הדיון שהתבקש, וכך אני רוצה שיהיה מכוון, הוא שלא יכול להיות שאיש ציבור שעושה את תפקידו יהיה מוכפש ברמות כאלה נמוכות, נגיד כך. אפשר שיהיו חילוקי דעות, אפשר לתת קצת עקיצות, לפעמים יכולים להיות ויכוחים, אבל בשום פנים ואופן לא כך. אני חושב שהוועדה, לאחר שהמגישים ידברו וחברים אחרים, צריכה לגנות בכל תוקף רמה כזאת של הידרדרות.

אני רק רוצה להראות לכם. שלחו לי יומן וביומן כתוב מי הביא להתייבשות הבורסה. זה יומן שרצו לחלק לכל חברי הבורסה ואולי בכל הארץ.
מיקי רוזנטל
חילקו. לא רק רצו אלא חילקו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
השאלה אם לא עצרו את זה.
זהבה גלאון
לא. לא עצרו את זה. זה כבר נשלח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אחר כך נאמרים כאן דברים לא נעימים ויש כאן כל מיני רמזים.
עיסאווי פריג'
אולי תעביר אותו כדי שנראה אותו.
מיקי רוזנטל
אם היית מבקש, הייתי מביא לך. עזוב, זאת פורנוגרפיה. לא כדאי. תאמין לי, זה ממש כמו פורנוגרפיה. יש שם רמיזות כאלה שעדיף לא לראות.
עיסאווי פריג'
השקעה כזאת, חייבת להיות לה כתובת. לא?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. ידוע מי עשה את זה. מי עומד מאחורי זה שעשה את זה, לא ידוע.
עיסאווי פריג'
חייב להיות טייקון אחד פה ושם. זה מחייב מאחר וזאת הוצאה כספית ראויה לציון. אזרח מהשורה לא מוציא דבר כזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היה כאן נוסח שרמז לכיוונים לא נעימים.
זהבה גלאון
זה בסרטון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מניח שידוע מי הפרסומאי שעושה את זה, אבל לא ידוע מי עומד מאחוריו. בכל מקרה, אני חושב שאנחנו, אחרי שנקיים את הדיון, אם חבריי יסכימו, ננסה לגבש איזושהי החלטה לעצם הנושא הזה שלא יכול להיות שאיש ציבור, לא יהיה לו מגן ואפשר יהיה להתקיף אותו באופן כל כך נמוך ולרמוז כל מיני רמזים, רק בגלל שלמישהו יש חשבונות מהסוג הזה. יש כאן מקומות בהם יש רמזים.
זהבה גלאון
מיניים, חמרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא מכובדים.

זאת הייתה הפתיחה. אני מקווה שנלך במתווה הזה. הראשונה, זהבה.
זהבה גלאון
תודה אדוני. אדוני היושב ראש, אני רוצה לבקש ממך שוועדת הכספים תתכנס סביב ההצעה שאני מבקשת להעלות והיא לפנות למפכ"ל המשטרה בבקשה לחקור מי עומד מאחורי הקמפיין המסית והמכפיש נגד יושב ראש הרשות לניירות ערך. אני לא מדברת על שליח, במקרה הזה אנחנו יודעים, כמו שציינת בצדק, מי עושה את הקמפיין ומי מבצע את הקמפיין שנועד להלך אימים על יושב ראש הרשות לניירות ערך פרופסור שמואל האוזר.
אדוני היושב ראש, אמרת בצדק - אני לא יודעת אם משרת ציבור, שומר סף - יש כאן ניסיון לסתום פיות, לגמד את הפעילות של הרגולטור, במקרה הזה היום זה הוא ומחר זה מישהו אחר.

אני רוצה להעיר שתי הערות. תמיד יש את הדילמה האם הדברים שעשה רונן צור, שבמקרה הזה כמו שאני מציינת הוא השליח, האם הדברים האלה חוסים – עם רמיזות, ואמר קודם בהערת אגב חבר הכנסת רוזנטל, מיניות קשות, גם בסרטון שלא הוצג כאן – במסגרת חופש הביטוי שתמיד אנחנו מדברים עליו, בשם הצורך להשאיר לחופש הביטוי שוליים רחבים. אני חושבת שאנחנו כבר מזמן לא בחופש ביטוי, אבל אני לא חושבת שהבעיה שלנו היא רונן צור. הבעיה שלנו היא מי עומד מאחורי הקמפיין הזה. אני חושבת שהדבר החמור כאן הוא שיש כאן ניסיון לשתק את שומר הסף. יכולות להיות כמה השערות מי עומד מאחורי זה ואמר כאן קודם חברי עיסאווי פריג' שזה צריך להיות גורם עם יכולת כספית גדולה. אני גם לא רוצה להפריח ספקולציות למרות שיש לי כמה מחשבות לגבי מי שיכול לעמוד מאחורי הקמפיין הזה. שמחתי לשמוע שאיגוד החברות הציבוריות התנער ואני חושבת שזאת הייתה אמירה מאוד חשובה. גם שר האוצר תקף את מכפישיו של יושב ראש הרשות האוזר.

אני עדיין חושבת שלנו ככנסת יש חובה לייצג את האינטרסים של האזרחים והאינטרסים של האזרחים בשוק ההון נפגעו. אני יודעת שיש ויכוח גדול, שאני בכלל לא רוצה להיכנס אליו, האם יש כאן עודף רגולציה או האם צריך לעשות דה-רגולציה. אני לא רוצה להיכנס לזה כי אמרתי את זה בהקשרים אחרים. אני לא חושבת שיש עודף רגולציה ואני בכלל לא רוצה להיכנס לזה. אני חושבת שמשתמשים בדבר הזה כדי לנסות להפעיל טרור. אין לי דרך אחרת להגדיר את זה, אדוני. להפעיל טרור על ראש הרשות לניירות ערך .

לכן אני מציעה, אני רוצה לבקש ממך, שנתכנס סביב ההחלטה לפנות – החברים שנמצאים בוועדת הכספים בראשותך – למפכ"ל המשטרה ולבקש ממנו לפתוח בחקירה נגד מי שעומד מאחורי הקמפיין הזה.

אני רוצה לסיים ולומר שהיום זה הוא ומחר זה מישהו אחר. זה דבר שצריך לגדוע בעודו באיבו. תודה רבה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה. מיקי רוזנטל.
מיקי רוזנטל
כדי לסבר את חומרת המעשה ולא לחזור על הדברים הנכונים והחכמים שאמרה חברת הכנסת גלאון, ואני כמובן מצטרף לקריאה שלה לפתוח בחקירת משטרה, רוצה להסביר את המצב.

פרופסור האוזר אחראי בין היתר על יחידה של חקירות בעבירות בשוק ההון. ניקח עכשיו את המקבילה. אם אדם היה נחקר במשטרה היום או מוגש נגדו כתב אישום היה שוכר יחצ"ן ויוצא במסע ציבורי להכפיש את מפכ"ל המשטרה, הרי כולנו היינו מזדעקים מיד ואומרים שאיבדנו את העשתונות ומה קורה כאן במדינה הזאת. הרי זה לא יעלה על הדעת שעבריין או מישהו שנחקר או מישהו שמואשם ויש לו ממון, הוא תוקף את רשויות החוק. אפשר מחר לעשות את זה לשופטים במדינת ישראל, חס וחלילה, ולכל אדם שמייצג את האינטרס של רשויות החוק ואכיפת החוק. לעניין הזה, אין הבדל בין פרופסור האוזר לבין כל גוף אכיפה אחר במדינת ישראל.

מאחורי המסע הזה עומדים אנשים עם הרבה כסף. רונן צור הוא משרתם של אדונים עם הרבה כסף והרבה מאוד אינטרסים לפגוע ולהרתיע את שומרי הסף במדינת ישראל. אם לא תצא מפה לא רק קריאה חד משמעית אלא אנחנו חייבים להסיר אבן, כל אבן אפשרית, למצוא מי עומד מאחורי הקמפיין הפחדני הזה שנועד לפגוע ברשויות החוק ולהעמיד אותו במקומו. אין לאפשר לדבר הזה לעבור, לכאורה כאילו זה עוד משהו בשיח הציבורי הלגיטימי.
הטענות, כמו שאמרה זהבה, אני בכלל לא רוצה להיכנס אליהן. יש כאלה שחושבים שיש עודף רגולציה ויש להם דעה, ויש כאלה שחושבים שיש פחות מדי רגולציה וגם זאת דעה. כל הדעות הן דעות לגיטימיות ולאף אחד אין מונופול לא על האמת ולא על החכמה וראוי שנקיים בינינו דיון ציבורי פתוח בכל הדעות, אבל לא בשיטות המפיונריות האלה שגילינו במקרה הזה. את הדבר הזה צריך לגדוע באיבו ואני מבקש מחבריי להצטרף לקריאה לפתוח בחקירת משטרה לאלתר, לפנות למפכ"ל המשטרה עוד היום ולזמן את רונן צור לחקירת משטרה ולהכריח אותו לומר מי עומד מאחורי מסע ההסתה הזה נגד שומרי הסף. תודה.
עיסאווי פריג'
שלום לכולם. חברת הכנסת גלאון וחבר הכנסת רוזנטל, ממה שראיתי, בעצם התייחסו לליבו של העניין. אני שואל את עצמי כמה שאלות כדי להסביר את הסוגיה. חתומים על כל ההכפשות האלה, כתוב לי, פעילי שוק ההון המודאגים. אני שואל את עצמי מה זה פעילים. הרי לכל פעיל יש בעל בית. פעיל לא יבוא באוויר. פעיל הוא לא איזה פרחח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בעיקרון לכל פעיל יש שם.
עיסאווי פריג'
המילה פעילי שוק ההון המודאגים, אני אומר שלכל פעיל יש מפעיל. מי מפעיליהם של הפעילים האלה? זאת השאלה.

עיינתי עתה בפעם הראשונה בתמונות ואני מסתכל עליהן בשאט נפש. היום האוזר, מחר זה אתה ומחר זה כל נציג בכיר אחר. יכול להיות שהאוזר טועה, יכול להיות שהוא קיבל החלטות לא נכונות, יכול היות שיש לו חלק בכל המצב, הכול אפשרי, הכול יכול להיות, אבל מכאן עד לניהול קמפיין כזה – זאת הסתה. אני אומר שזאת הסתה בכל מובן המילה.

אומר מדוע אני אומר שזאת הסתה. מה זה שוק ההון? שוק ההון מדבר לכל אזרח ובית במדינת ישראל. שוק ההון קובע לנו איך לאכול, כמה יעלו לנו החיים ביום יום ומה משכורתנו החודשית. ברגע שאני מנהל קמפיין הסתה מהסוג הזה, אני בעצם פונה לכל משקי הבית ולכל המשקיעים שמסיבות כלכליות לא הצליחו להגיע להישגים ואומר שהנה, הוא האשם. מסיתים. חברים, אנחנו לא יכולים לעבור לסדר היום על הסתה מסוכנת מהסוג הזה. זאת הסתה מסוכנת שהתוצאות שלה, חס וחלילה, מסוגלות להגיע למקומות שלא נרצה לשמוע עליהם.

אני מצטרף לחבריי וחושב שאנחנו כאן צריכים להיות מאוחדים, ממש מאוחדים, בפתיחת תהליך חקירה מיידי בסוגיה אותה אנחנו רואים לנגד עינינו. בן אדם יכול לטעות ואם הוא טועה, הוא צריך לשלם את המחיר, אבל מכאן ועד לנהל קמפיין בצורה של אדום, סטופ, לבן, מושקע בצורה כזאת – זאת סכנה שאנחנו לא יכולים לעבור לסדר היום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אלעזר ואחר כך גילה.
אלעזר שטרן
גם אני כמובן מצטרף לקריאה למיצוי החקירה בצורה משטרתית. אני לא מכיר דבר אחר ראוי. אני חושב שהבעיה כאן היא השולח פחות מהשליח. דווקא כיוון שמדובר כאן – לפי החשד, לפי מה שאני מבין בגופים גדולים – כנראה שהמשאבים הכלכליים אין להם גבולות ואם לא תהיה פה חקירה מעולם אחר שיודעת להתמודד עם זה, במקרה הזה זה על פני השטח, אולי בגלל שנעשו דברים מתחת ולא הצליחו. אנחנו כולנו חשופים לסוגים שונים של מוטיבציות, אני אומר את זה כך.

אני חושב שלא יכול להיות שמשרת ציבור מצד אחד יכניס למסגרת השיקולים שלו סוג כזה של הכפשה שאנחנו לא יודעים היכן הגבולות. גם לו יש משפחה, גם הם צריכים לקרוא על אבא, אח, בן – ואני מכיר את שמוליק ואני יודע איפה הוא למד להיות לוחם וזה היה במקומות טובים – ואני חושב שכאשר עוסקים באמת בענייני ציבור והסיפורים האלה, כמו שכבר נאמר כאן קודם, בעיניי זה כמו שמאיימים על שופט. אנחנו רוצים שמצד אחד יבוא וייתן לנו חוות דעת אמיתיות ומצד שני במידה מסוימת הוא שליח שלנו. אנחנו קיבלנו ואישרנו כאן חוקים כדי שהוא יוכל לטפל במי שלכאורה עומד מאחורי הגופים האלה, בלי קשר לאיזה חוקים כל אחד מאתנו חוקק ולא על הכול הסכמנו. דפוסי ההתנהגות האלה בעיניי הם חמורים מאוד ואני קודם כל מאחל לפרופסור האוזר שכמו שהוא עושה עד עכשיו עם הדברים שאנחנו מסכימים ולא מסכימים, ימשיך לפעול רק לפי שיקול דעתו המקצועית כי לשם כך הוא נבחר.

אני חושב שלא רק הגיבוי שלנו, כי להגיד שאני מגבה אותו או אני משתתף בצערו, זה סיפור די קל לכל אחד מאתנו אלא אנחנו צריכים להפעיל את היכולות שיש לנו ואת האחריות שיש לנו כדי שבאמת החקירה הזאת – בעיקר עם השולחים – תמוצה עד תום.
דרך אגב, אני לא מכיר בשליח. אני לא הייתי מוכן להיות שליח לכל דבר, גם לא בשביל בצע כסף. לכן אני חושב שכולנו מדברים כאן על השולחים וזה נכון שבסדר העדיפויות הם יותר חשובים, אבל אני חושב שבדיוק באותה מידה נכון שגם אם לא יימצאו דברים פליליים, שדפוסי ההתנהגות כלפי גם השליח וגם השולח, העם בישראל ידע גם אותם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גילה ואחר כך רובי.
גילה גמליאל
אני מצטרפת לקריאה לפתוח בחקירה משטרתית על מנת לעצור מצב שבו עובדי ציבור במדינת ישראל ימצאו את עצמם תחת פחד הגורמים שעלולים להרתיע אנשים מלהיות במערכת האנשים. אני חושבת שמה שנעשה כאן, זה מסע שלא זכור לי בכלל שבכלל אי פעם קרה דבר כזה. עושה רושם שגורמים בעלי ממון עושים כאן ממש רצח אופי לבן אדם. יש לנו כאן בוועדה הרבה מאוד חילוקי דעות עם האוזר בנושאים מקצועיים, אבל בין זה לבין לבוא וממש לפגוע באדם בצורה כפי שהיא מתבצעת, זה כבר דבר שבהחלט לדעתי גובל בהסתה ואני קוראת לעשות בדיקה מקיפה בעניין הזה.

אתמול בלילה במקרה יצא לי לראות שהמשך הקמפיין עובר עכשיו לחברי הכנסת. פתאום הקמפיין לא רק להאוזר אלא גם במי שחושבים שצריך לעצור את מסע ההסתה הזה. במקרה בלילה ראיתי את מיקי רוזנטל נאלץ פתאום להגן על עצמו מאותם תוקפים שהתחילו עכשיו להעליל על חבר הכנסת רוזנטל.
מיקי רוזנטל
החבר רונן צור שלח אתמול מכתב לחברי הוועדה שמילה אחת אמת אין בו.
גילה גמליאל
הכול נגד מיקי רוזנטל. אמרתי שהבאה בתור תהיה זהבה גלאון כי בעצם שניהם הגישו את ההצעה והבאים לתור, לפי הסדר, עיסאווי, אחרי כן שטרן, אחרי כן אני ועושה רושם שלפי סדר הדוברים ההסתה הפרועה תמשיך.
אני בהחלט קוראת לעצור את זה ועכשיו. כמה שיותר מהר, יותר טוב. לדעתי הוועדה צריכה לצאת בקריאה חד משמעית, בדרישה למשטרת ישראל לפתוח בחקירה לאלתר, לבדוק בדיוק מי העומדים מאחורי ההסתה הפרועה הזאת ולעצור אותם. תודה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רובי. במסגרת דיבורך, אני מבקש לנצל את כישוריך המיוחדים כעורך דין.
גילה גמליאל
אני משפטנית.
ראובן ריבלין
אני אומר מה שהתכוונתי לומר. לא פחות וגם לא יותר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה לדעת איך עושים דבר כזה שוועדה פונה למשטרה. כלומר, התהליך הזה. אין לי כאן ייעוץ משפטי ואני לא יודע בדיוק איך לעשות זאת.
ראובן ריבלין
אני אתייחס לזה. אחר כך כל משפטן יוכל כמובן להביע דעה.

קודם כל, אני רוצה לומר ברמה של הבקשה שהוגשה לפנינו שעל חומות הציבור הפקדנו שומרים כל היום וכל הלילה. אנחנו יודעים ששומרים על חומות של הציבור, לפעמים יכולים להיפגע מאש מבחוץ, ולשם כך הם נועדו לשמור על הציבור. כאשר מתחילים לירות על השומרים מן הבית, יש סכנה גדולה. יש סכנה למדינת ישראל והסכנה הזאת הולכת וחודרת.

אני מכבד מאוד את זהבה ואת מיקי על אומץ ליבם לקום. אחד עיתונאי חוקר שמעולם לא היה עוטף את הביקורת שלו באיזושהי התחנחנות כזאת או אחרת, נוקב ביותר ופועל בתום ליבו כדי לגלות ולחשוף בפני הציבור את האמת והוא לא בחל. זהבה, אני חשבתי כל הזמן מדוע הממשלה שותקת. מדוע הממשלה שותקת? האם אולי מישהו בממשלה מפחד?
גילה גמליאל
אולי מישהו מהממשלה עושה את הקמפיין. אולי שר האוצר עושה את הקמפיין.
זהבה גלאון
שר האוצר מתח ביקורת.
גילה גמליאל
זה היה בהומור.
ראובן ריבלין
אני מכיר את שר האוצר. גם הוא עיתונאי וגם הוא לא היה בוחל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא הוציא תגובה חריפה מאוד.
ראובן ריבלין
בוודאי. אני חושב שהממשלה – שר האוצר עשה זאת – אמרה דברים כאלה מפי שרים כאלה ואחרים. אני חושב שבהחלט שכאשר אנחנו כמדינה והממשלה כמופקדת על ניהול המדינה מאפשרת לירות על השומרים, יש סכנה גדולה לכל מערכת החברה שלנו.

עכשיו אני רוצה לומר, לא לשאלתך אלא התכוונתי לומר. חוק לשון הרע והאפשרויות של עיתונאים להביא לציבור מה שזכותו לדעת, הוא חוק שנוצר שנים על גבי שנים במשפט מקובל מתוך פסיקת בית המשפט, עד שהפך לחוק חקוק של לשון הרע. יש שם מספר בעיות של דילמה ושל התנגשות בין זכות הציבור לדעת, בין זכות העיתונאי לחקור לבין באמת הכפשת אנשים או ניהול נגדם מערכת שהיא כל כולה נועדה להסית את הציבור אפילו מהדברים כהווייתם. לא מביאים כאן איזשהו מחקר אלא מאפשרים לבן אדם לבוא ולהוציא דיבתו של אדם רעה מבלי שהוא מביא אפילו איזה שהן אסמכתאות לכך. יש בהחלט בעיה בחוק לשון הרע ובזכות הציבור לדעת העומדת מולה וביכולתו של העיתונאי לומר: אני, כאשר אמרתי זאת, עשיתי זאת מתוך ידיעה או מתוך חובה להגן על הציבור עצמו.

נדמה לי שכאן אנחנו מתחילים להפליג למחוזות שהמחוקק לא חלם עליהם ולא חלם עליהם שופט בזמן חקיקת החוק המקובל אשר התפתח ממשפט "הארץ" המפורסם של השופט אגרנט שעד היום לומדים אותו בבתי הספר למשפטים. כל הדברים האלה לא באו ולא עלו כדי אותן תופעות שאנחנו רואים היום.

אני חושב שבהחלט שהוועדה שמפקחת על הממשלה צריכה לקרוא לממשלה לפעול מיד שכן כל אותן חקירות שצריכות להתנהל על מנת לבדוק האם לא עומדת כאן איזושהי כוונה שאינה חוקית, שאינה חוקית בעליל, האם באמת עומדת כאן איזושהי כוונה או איזושהי מערכת המופעלת והיום ההון גדל וגדל והופך להיות מקביל לשלטון עד כדי כך שהוא פעמים חושב שהוא יכול להשפיע על השלטון.

כל הדברים האלה בהחלט מחייבים אותנו ככנסת לבוא ולומר לממשלה שחובתה לקיים זאת ואנחנו נפקח על כך שהיא תקיים את חובתה.

לכן אני מצטרף לבקשה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא הבנתי. הפנייה צריכה להיות לממשלה או למשטרה?
ראובן ריבלין
עד כמה שידוע לי גם המשטרה היא זרוע של הרשות המבצעת שהיא עצמאית ופועלת לפי חוק שאנחנו חוקקנו. אנחנו יכולים לקרוא לממשלה וגם לקרוא למשטרה.
מיקי רוזנטל
ליועץ המשפטי לממשלה.
ראובן ריבלין
היועץ המשפטי לממשלה, בכל מה שקשור לתפקידו כתובע כללי, עצמאותו מלאה. לכן אנחנו יכולים לפנות אליו ויכולים לפנות גם למפכ"ל ברשות הממשלה כי גם המפכ"ל פועל בסמכות מלאה והפיקוח הממשלתי הוא גם שווה לפיקוח הפרלמנטרי. אני אומר שקודם כל צריך לקרוא לממשלה ויחד עם זה אני בהחלט חושב שצריך לבקש מהיועץ המשפטי לבוא בפנינו – לא חלילה להתייצב – ולהסביר לנו מה הם גדר השיקולים כאשר הציבור צריך את הגנתה של התביעה הכללית כנגד הכפשה שעולה כדי הסתה.

אני עדיין לא קיבלתי את המכתב. יכול להיות שהוא במשרדי אבל הייתי עסוק ובטח יביאו לי אותו, אבל יחד עם זאת, מה שקראתי – הספיק לי. אני מוכרח לומר לכם שלי לא היה את האומץ לבוא ולומר, אבל אני חושב שזה יותר ויותר תפקידה של הכנסת לפקח על הממשלה.
גילה גמליאל
לא קיבלת את היומן?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא חילקו. זה לבורסה.
ראובן ריבלין
לא ראיתי את זה.
מיקי רוזנטל
יש שורה שלמה של פרסומים. זה לא רק היומן.
ראובן ריבלין
צריך לבוא ולברר גם מה הם המקורות הכספיים לכך.
זהבה גלאון
אדוני, אני חושבת שהוועדה בראשותך צריכה לעשות כאן פנייה משולבת, בהמשך לדברים של חבר הכנסת ריבלין. גם קריאה למפכ"ל המשטרה לפתוח בחקירה, וצודק חבר הכנסת ריבלין, גם פנייה לממשלה.
ראובן ריבלין
הכי טוב ליועץ המשפטי לממשלה.
זהבה גלאון
ליועץ המשפטי לממשלה.
ראובן ריבלין
זמן את היועץ המשפטי לבוא לכאן. אפשר גם לשאול את ראש אגף חקירות מתי הוא פותח בחקירה. הוא יכול בעצמו?
זהבה גלאון
לא. הוא לא יכול בעצמו. אני מציעה לפנות למפכ"ל ולבקש ממנו לפתוח בחקירה.
ראובן ריבלין
איך שאת רוצה.
זהבה גלאון
כן. אני חושבת שזה יותר נכון. מדובר ברגולטור שהבחירה שלו נעשתה על ידי הממשלה. נכון? המינוי נעשה על ידי שר האוצר.
מיקי רוזנטל
כן.
זהבה גלאון
לכן צודק חבר הכנסת ריבלין שצריכה להיות פנייה לממשלה. לדעתי אלה שני הנתיבים הנכונים לפעולה ואני מסכימה להם. אלה שני נתיבים מקבילים.
ראובן ריבלין
היועץ המשפטי קובע כללים. הוא עצמאי לחלוטין.
אילן פלטו
כדי להסיר כל ספק, אני גם אמרתי את זה, איגוד החברות הציבוריות מגנה בכל תוקף את מסע ההסתה הזה שנוצר בשבועות האחרונים. אני כבר אמרתי בציבור מה שחברת הכנסת גלאון אמרה, שבעצם מדובר בסוג של פיגוע טרור אלא שבדרך כל בפיגועי טרור המפגעים מזדהים אחרי כן וכאן אפילו את זה הם פוחדים לעשות. בסופו של דבר מסע ההסתה הזה פוגע בכל החברות הציבוריות. הוא פוגע בנו, הוא פוגע במאבק שלנו כי הוא לוקח נושאים שבאמת יש עליהם דיון ציבורי ובגלל הדרך הנלוזה הופך את זה לפסול. אני מצטער מאוד. גם אני לא יודע מי עשה את זה למרות שמנסים לרמוז כל הזמן בתקשורת בכל מיני צורות ודרכים כאילו היה לאיגוד או יש לאיגוד איזשהו קשר לנושא הזה. אני חוזר שוב פעם ואומר שהאיגוד מעולם לא נקט באמצעים כאלה. אם יש לנו ויכוחים, הם ויכוחים לגופו של עניין מול גופים ולא מול אנשים ועל נושאים. בטח אנחנו לא מסתתרים אף פעם ופועלים בצורה אנונימית.

אני אומר שוב, זה בסך הכול גורם נזק לחברות הציבוריות, גורם נזק לדיון עצמו ואני מגנה בכל תוקף את ההסתה הזאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה.

הדברים ברורים. בואו ננסה לסכם את הדיון ונציע נוסח.
זהבה גלאון
אני אציע נוסח בלי להיות משפטנית וחבר הכנסת ריבלין יתקן.

ועדת הכספים מגנה בחריפות את מסע ההכפשה, ההסתה והפעלת הטרור והאיומים כנגד ראש הרשות לניירות ערך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עובד ציבור.
זהבה גלאון
מי שנבחר על ידי הממשלה לשרת את הציבור במסגרת תפקידו.

הוועדה קוראת למפכ"ל המשטרה לפתוח בחקירה מי עומד מאחורי מסע ההסתה הזה.
ראובן ריבלין
ליועץ המשפטי לממשלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ליועץ המשפטי לממשלה שיורה למפכ"ל.
זהבה גלאון
לא. לא שיורה למפכ"ל.
מיקי רוזנטל
אפשר לפנות לשניהם.
זהבה גלאון
בסדר. לשניהם.
ראובן ריבלין
הם פועלים על פי החוק.
זהבה גלאון
הוועדה קוראת ליועץ המשפטי לממשלה בשמשו כתובע הכללי ולמפכ"ל המשטרה לפתוח בחקירה משטרתית דחופה ומהירה, לבדוק מי עומד מאחורי המהלך הנלוז.

כל הוועדה תומכת פה אחד. אני חושבת שזאת אמירה מאוד חשובה.

חברים, נראה לכם?
מיקי רוזנטל
תקריאי. זה נשמע לי טוב מאוד, אבל נשמע את הנוסח.

רוח הדברים בוודאי מקובלת.
זהבה גלאון
בסדר. אז הוועדה מתכנסת סביב זה. יש הסכמה על הכיוון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
על הכיוון ודאי שיש הסכמה. ננסח את מה שנאמר ואולי נפיץ לחברים. אני מניח שלא צריך לקיים הצבעה כי זה פה אחד. נכון
מיקי רוזנטל
בהחלט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר. פה אחד.

תודה. אנחנו עוברים לנושא הבא.
<הישיבה ננעלה בשעה 10:30.>

קוד המקור של הנתונים