ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 04/11/2013

חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת הורה) (תיקון מס' 3), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
04/11/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 90>
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, א' בכסלו התשע"ד (04 בנובמבר 2013), שעה 10:30
סדר היום
<הצעת חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת הורה) (תיקון מס' 3) (זקיפת ימי מחלה ללא תלות בגיל ההורה), התשע"ד-2013, של חה"כ רינה פרנקל, חה"כ אורלי לוי אבקסיס, חה"כ חיים כץ, חה"כ שולי מועלם-רפאלי, חה"כ שמעון סולומון, חה"כ דב ליפמן, חה"כ פנינה תמנו-שטה, חה"כ דוד צור, חה"כ יואל רוזבוזוב, חה"כ עליזה לביא, חה"כ בועז טופורובסקי (פ/1295).>
נכחו
חברי הוועדה: >
חיים כץ – היו"ר
שולי מועלם-רפאלי

רינה פרנקל
דב חנין
מוזמנים
>
שירה אוחיון - עו"ד, לשכה משפטית, משרד האוצר

איבראהים כילאני - עו"ד, לשכה משפטית, משרד הכלכלה

ד"ר ישי לב - מנהל מחלקת נהלים וסטנדרטים בקהילה, משרד הבריאות

קרן גרינבלט - יועצת משפטית, שדולת הנשים בישראל

הרב ניר ורגון - צוות צוהר לחקיקה, ארגון צוהר

נעמי מורביה - יושבת-ראש מטה מאבק הנכים

משה יוסף - מטה מאבק הנכים

אבנר עורקבי - יושב-ראש עמותת אהב"ה

אורי מיכאל - דובר הוועדה
ייעוץ משפטי
נועה ברודסקי - לוי
יובל יעקובי (מתמחה)
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רישום פרלמנטרי
טלי רם
<הצעת חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת הורה) (תיקון מס' 3) (זקיפת ימי מחלה ללא תלות בגיל ההורה), התשע"ד-2013, של חה"כ רינה פרנקל, חה"כ אורלי לוי אבקסיס, חה"כ חיים כץ, חה"כ שולי מועלם-רפאלי, חה"כ שמעון סולומון, חה"כ דב ליפמן, חה"כ פנינה תמנו-שטה, חה"כ דוד צור, חה"כ יואל רוזבוזוב, חה"כ עליזה לביא, חה"כ בועז טופורובסקי (פ/1295)>
היו"ר חיים כץ
בוקר טוב. יום שני בשבוע, א' בכסלו, 4 בנובמבר 2013. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בנושא הצעת חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת הורה) (תיקון מס' 3) (זקיפת ימי מחלה ללא תלות בגיל ההורה), של חברת הכנסת רינה פרנקל, חבר הכנסת חיים כץ, חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי. יש עוד כמה חברי כנסת שחתומים על הצעת החוק אבל הם לא פה, לכן לא נקרא את שמם.
הצעת החוק באה לקריאה השנייה ולקריאה השלישית. בבקשה, חברת הכנסת רינה פרנקל.
רינה פרנקל
תודה רבה. הצעת החוק באה לעזור לילדים לתמוך בהורים תלויים, על חשבון ימי מחלה שלהם, שישה ימים בשנה המגיעים להם על-פי החוק.

בנוסף, אני מורידה כאן בחוק את הגבלת הגיל של ההורה. עד היום זה היה מוגבל עד גיל 65, ומהיום אין הגבלת גיל של הורה תלוי. זאת אומרת, ילד שההורה שלו תלוי, יוכל לטפל בו ללא הגבלת הגיל.

זו הצעת החוק. אני חושבת שהחוק הזה הוא מאוד חברתי ואני מבקשת מהוועדה לתמוך בו.
היו"ר חיים כץ
אני מבין שיש הסכמה של האוצר.
שירה אוחיון
נכון.
היו"ר חיים כץ
ואנחנו רוצים להפוך את הימים לשעות. המטרה היא לקבל שישה ימים, ואתם החלטתם לשלם בגין שישה ימים, אבל אם יש תמיכה ובן אדם צריך לבוא לחצי יום – אני לא רוצה להטעות, בפעם שעברה הסכמנו שיום עבודה זה שמונה שעות ו-36 דקות – ואז אנחנו נכפיל שישה ימים ב-8.36 וזה ייתן לנו X שעות.

אם בא מישהו ותומך חצי יום, הוא יוכל להשלים את המכסה – כך שלא יעלה שקל אחד יותר, ואין כוונתנו שיעלה שקל יותר – אבל אם אתם נותנים, יש כלל גדול בתורה, שזה נהנה וזה לא חסר.

אז אם נעשה זאת כך שזה נהנה וזה לא חסר, לכם לא עולה ואולי זה יעזור לאנשים, זה יהיה הרבה יותר טוב.
שירה אוחיון
אם אני מבינה את אדוני, המטרה היא שאפשר יהיה לזקוף גם חלקי ימים.
היו"ר חיים כץ
נכון.
שירה אוחיון
זה לא מופיע כרגע בנוסח.
היו"ר חיים כץ
זה לא מופיע, ואנחנו פונים אליכם, לשכל הישר, ומבקשים שזה יופיע מאחר שמדובר באותן עלויות ויש לזה אותה מטרה.
שירה אוחיון
אני אציג את עצמי קודם. אני עורכת-דין שירה אוחיון מהלשכה המשפטית באוצר. לא נמצא לידי גורם מקצועי מאגף תקציבים, ולכן אני אעלה את ההצעה הזאת אליהם. אני לא יכולה כרגע להסכים לה.
היו"ר חיים כץ
כמה זמן את צריכה כדי לפנות לגורם המקצועי?
שירה אוחיון
אני יכולה לנסות להשיג אותו בטלפון כרגע.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז. אנחנו נקיים הפסקה של רבע שעה. אנחנו יוצאים להפסקה של עשר דקות, נפגשים פה ב-10:45.

<(הישיבה נפסקה בשעה 10:35 ונתחדשה בשעה 10:50.)>
היו"ר חיים כץ
בוקר טוב. אני מחדש את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בנושא הצעת חוק ימי מחלה. עצרנו את הדיון, פנינו לאוצר שיבדוק מעבר או תרגום ימי החופשה לשעות, ומה התשובה שלכם?
שירה אוחיון
אנחנו בוחנים את הנושא, אין לנו כרגע תשובה.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז. תודה רבה. אדוני רצה להגיד משהו, והבטחתי שתהיה לו זכות הדיבור.
הרב ניר ורגון
שלום, שמי הרב ניר ורגון, מרבני צוהר. אנחנו כמובן תמכנו מאוד בהצעה של רינה. אנחנו חושבים באופן כללי שהנושא הזה של כיבוד הורים, שבן אדם יודע שאם אבא שלו חולה הוא צריך לטפל בו, והעובדה שהחוק מצהיר על כך, זו דחיפה, זה מראה על איזשהו כיוון שהמדינה מתווה, שזה מתאים.
כמו שאתה דואג לילד שלך, אתה צריך לדאוג להורים שלך. אני חושב שהכיוון הזה של החקיקה הוא מאוד חשוב, וצריך לדאוג להורים לא רק כשהם בני 65, ולכן ההצעה הזאת היא הצעה מאוד חשובה.

אנחנו רצינו להוסיף להצעה הזאת עוד רעיון, ביקשתי ממשרד האוצר שיבדקו את זה. לגבי מחלת ילד יש הבחנה בין הורה יחיד – הוא יכול לזקוף 16 ימי מחלה - לעומת הורה במשפחה רגילה שזה שמונה ימים.

חשבנו אולי על דרך זה גם אצל הורה לעשות איזושהי הבחנה. שישה ימים מקבל ילד רגיל בשביל ההורים שלו. אולי אפשר, אם הילד הוא ילד יחיד, גם כן לתת לו ימים נוספים – אני לא יודע, עוד חמישה ימים, שישה ימים – לעשות דבר כזה.
היו"ר חיים כץ
זה נושא חדש, דרך אגב. זה פותח את החוק לגמרי.
דיברת, שמענו אותך בפרוטוקול. אני חושב שאנחנו נמצאים במצב שאנחנו לא צריכים למהר, ולא יקרה כלום אם החוק הזה יחכה שבוע-שבועיים. אני אדבר עם שר האוצר ונראה אם אנחנו יודעים לתרגם את זה לשעות, זה ייתן ערך מוסף לחוק וימלא אותו – לא שככה הוא חסר תוכן – אבל ייתן לו יותר "בשר" ועובי.

לכן, אנחנו נדון עם שר האוצר.
תודה רבה, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:00.>

קוד המקור של הנתונים