ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 06/11/2013

חוק-יסוד: הממשלה (תיקון), חוק הבחירות לכנסת (תיקון מס' 62), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
22
ועדת החוקה, חוק ומשפט
06/11/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 74>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, ג' בכסלו התשע"ד (06 בנובמבר 2013), שעה 9:00
סדר היום
<1. הצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון) (הגברת המשילות), התשע"ג-2013 (פ/1160), של חברי הכנסת דוד רותם, רוברט אילטוב, חמד עמאר ורונן הופמן – הכנה לקריאה שנייה ושלישית>
<2. הצעת חוק הבחירות לכנסת (תיקון מס' 61) (העלאת אחוז החסימה והגברת המשילות), התשע"ג-2013 (פ/1160), של חברי הכנסת דוד רותם, רוברט אילטוב, חמד עמאר ורונן הופמן – הכנה לקריאה שנייה ושלישית>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד רותם – היו"ר
אלעזר שטרן
רונן הופמן
מוזמנים
>
עו"ד עמי ברקוביץ - ממונה חקיקה, משרד המשפטים

עו"ד דנה יפה - עוזרת ראשית לממונה חקיקה, משרד המשפטים

יפית שלו - מתמחה, משרד המשפטים

עו"ד מרגלית בוטרמן - הלשכה המשפטית, משרד הפנים

עו"ד חיה גרשוני - הלשכה המשפטית, משרד הפנים

אסף שפירא - חוקר, המכון הישראלי לדמוקרטיה

יובל ליפקין - מנכ"ל המרכז הישראלי להעצמת האזרח

עו"ד שמחה דן רוטמן - התנועה למשילות ודמוקרטיה

צח אדרעי



שמעון מלכה - דובר הוועדה
ייעוץ משפטי
סיגל קוגוט
ארבל אסטרחן

אפרת חקאק
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת
הצעת חוק-יסוד
הממשלה (תיקון) (הגברת המשילות), התשע"ג-2013 (פ/1160)
<הצעת חוק הבחירות לכנסת (תיקון מס' 61) (העלאת אחוז החסימה והגברת המשילות), התשע"ג-2013 (פ/1160)>
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב. על סדר היום הצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון) (הגברת המשילות), התשע"ג-2013, של חברי הכנסת רונן הופמן, חמד עמאר, רוברט אילטוב ודוד רותם. גברתי היועצת המשפטית, את מוכנה להתחיל לקרוא לנו את הסעיפים כדי שנוכל לסיים?
סיגל קוגוט
המטרה של הדיון היום לנסות להתכנס סביב הצעה שהוועדה אמורה להציע לוועדת הכנסת לגבי תיקון תקנון, על מנת שכולם יידעו לאורך כל הדרך מה יקרה בחוק-היסוד ובתקנון.

הבנתי בישיבה הקודמת, זה המאמץ שעשינו אפרת חקאק, ארבל אסטרחן ואני בתיקון התקנון, שתיכף אציג אותו פה, הבנתי מחברי הכנסת, במיוחד דב חנין ואורי מקלב, מי שמשתמשים הרבה בתקנון הזה שנים רבות, הם לא רצו שאת הכלים הקיימים חוק-היסוד ישנה. זה בעצם חייב להעביר חלק מן האלמנטים שבחוק-היסוד לתקנון כדי שהוא לא יסתור את התקנון. אגב, זה רק מראה שלמעשה כולם רוצים שהמצב הקיים יישאר.
רונן הופמן
למעט יוזמי הצעת החוק.
סיגל קוגוט
חוץ מנושא החודש. לגבי "פעם בחודש" – את זה אפשר להסדיר בתקנון גם בלי לתקן מילה אחת בחוק-היסוד.
היו"ר דוד רותם
אנחנו רוצים בחוק-היסוד, שזה יהיה אי-אמון קונסטרוקטיבי.
סיגל קוגוט
בסדר, עשינו את זה. אתה שם לב שבעצם לא ישתנה המצב הקיים.
עמי ברקוביץ
פעם בחודש זה לא- - -
סיגל קוגוט
זה כן מחייב איזה שיקול דעת שלכם, אם בכלל לתקן את המצב הקיים, שהוא לא מזיק. לא שזה נורא, זה יותר אלגנטי מבחינה חוקתית, לנסח בקווים יותר כלליים ו"רזים" את חוק-היסוד ולהעביר חלק מן האלמנטים לתקנון, אבל בסופו של דבר, חברי הכנסת מבקשים שכמה שפחות נקלקל להם את מה שהם עושים היום. פרט לנושא של פעם בחודש, שעליו כולם הסכימו שיש יותר מדי דיונים על אי-אמון ואפשר קצת לצמצם אותם, ואת זה אפשר לתקן בתקנון גם בלי לתקן כלום בחוק-היסוד.
היו"ר דוד רותם
בוודאי, כל האופוזיציה רוצה שתשאירי את המצב הקיים.
סיגל קוגוט
זה לא רק האופוזיציה.
היו"ר דוד רותם
הם היו מבקשים גם שלא תשני את זה לפעם בחודש.
סיגל קוגוט
האמת, שהם עצמם, אתה יכול לשמוע איך הם מדברים. הם יכולים לדבר נגד, אבל אתה מרגיש, והם גם הודו, שבטיעון הזה שלך היה ממש, הם הודו בזה. לעומת זה, כאשר הם הבינו שלפי הנוסח של האי-אמון הקונסטרוקטיבי לא יוכלו להציע אי-אמון על נושא, על חוק או על משהו שעומד על סדר היום אז הם נזעקו, בגלל שמבחינתם לפעמים, למרות שזה באמת לא מתאים לקונספציה של אי-אמון קונסטרוקטיבי, שנועד להביא ממשלה חלופית, עדיין הרעיון הזה, שמבחינה ציבורית כאשר מביאים איזה חוק חשוב וקונטרוברסלי הם יוכלו להגיד שרואים בזה אי-אמון, זה כלי שהם לא רצו לאבד אותו.
היו"ר דוד רותם
אז לא רצו. חוקים זה לא תוכנית כבקשתך.
סיגל קוגוט
"כבקשתך" של חברי הכנסת, מה הם מעדיפים יותר.
ניסינו להציע משהו. עם הטקסט הקודם, שכל האלמנטים יישארו בחוק-היסוד, יהיו חייבים בתקנון למחוק את כל הנושא של אי-אמון על נושא. הבנו שזה כלי שמאוד-מאוד קשה לחברי הכנסת לאבד אותו. לקחנו את כל הרעיונות, השארנו את האי-אמון הקונסטרוקטיבי, אבל אלמנטים בחוק-היסוד שסתרו את האפשרות הזאת בתקנון הורדנו לתקנון. בעניין הזה אנחנו סבורות שדב חנין צודק, שתקנון בנושא כזה הוא לא דבר שמתקנים בקלות אלא מתקנים בהסכמה רחבה מאוד. כלומר, גם אם חלק מן האלמנטים, כמו הנוכחות של ראש הממשלה ופעם בחודש, יהיו בתקנון, זה לא דבר שמזלזלים בו. זה עסקת חבילה – לוקחים את חוק-היסוד ואת התקנון, ובלי הסכמה רחבה מאוד לא יתקנו את האלמנטים האלה.

אנחנו לא דואגים שבגלל שזה ברמה נורמטיבית נמוכה יותר יתקנו את זה בכל יומיים, אבל בשביל שזה לא יסתור, אם אתה כותב את הפעם בחודש, או את נוכחות ראש הממשלה, או את זה שחייבים לעמוד ולהציג ממשלה חדשה ואת קווי היסוד שלה, אם את זה אתה כותב בחוק-היסוד אז כן תסתור בתקנון את הרעיון שאפשר בלי דיון להצמיד אי-אמון לנושא, ודברים כאלה.

אגיד מה יש היום בחוק-היסוד, מה השארנו בחוק-היסוד ומה הורדנו לתקנון.
רונן הופמן
רק שאלה פרוצדורלית.
סיגל קוגוט
איך עושים את זה?
רונן הופמן
אני שואל ספציפית. בעצם המנגנון של אי-האמון הקונסטרוקטיבי- - -
סיגל קוגוט
הוא יהיה בחוק-היסוד כמובן.
רונן הופמן
הוא יהיה בחוק-היסוד ועליו אנחנו נדון כמובן ונצביע כאן.
סיגל קוגוט
לגבי התקנון – אנחנו צריכים להציע לוועדת הכנסת נוסח מטעמנו, כאשר בשוליים היא תוכל כמובן לתקן אותו, אבל את האלמנטים החשובים שבו אנחנו נציג.
רונן הופמן
הבנתי. השאלה שלי היא מה יקרה אם פה נאשר את אי-האמון הקונסטרוקטיבי ואילו ועדת הכנסת לא תאשר את שינוי התקנון.
סיגל קוגוט
זה דבר שמבחינה פוליטית צריך לארגן אותו שלא יקרה, ואפשר לארגן שהוא לא יקרה.
היו"ר דוד רותם
אתה חבר בוועדת הכנסת?
רונן הופמן
לא.
היו"ר דוד רותם
אני כן.
רונן הופמן
אז אני רגוע.
סיגל קוגוט
ארבל אסטרחן רצתה להוסיף משהו על הדיונים בוועדת הכנסת.
ארבל אסטרחן
בהמשך למה שסיגל קוגוט אמרה, שבדרך כלל בוועדת הכנסת תיקוני תקנון, בוודאי בנושאים כאלה, נעשים בהסכמה ושלא בקלות פתאום יוציאו משם אלמנטים או ישנו – זה נכון מאוד לגבי ההתנהלות בוועדת הכנסת. כמובן המהלך הזה שכעת מוצע, שחלקו יהיה בחוק-היסוד וחלקו בתקנון, יוצג בוועדת הכנסת כחלק מן המהלך שנעשה פה, ואז הוא לא בהכרח ייעשה בהסכמה. זאת אומרת, הרעיון שדיברנו עליו הוא שאחרי שחוק-היסוד יעבור ייצא מכתב מוועדת החוקה, חוק ומשפט לוועדת הכנסת, שיגיד שבעצם זה השלמה למהלך שנעשה פה. לכן זה אמור לעבור שם באותו רוב שיעבור פה.
סיגל קוגוט
אפשר כמובן לדבר עם יושב-ראש ועדת הכנסת עוד לפני הדיון ולראות שבסך הכול הוא נותן גיבוי לזה, אבל, בגדול, אפשר בהחלט לעשות את זה אם יש הסכמה פוליטית.

אם כך, אקרא את הסעיף על האי-אמון בחוק-היסוד, אסביר אילו אלמנטים הורדנו לתקנון, ואז נעבור לתקנון. זה אי-אמון קונסטרוקטיבי מלא.

(1) "הכנסת רשאית בהחלטה ברוב חבריה להביע אי אמון בממשלה.
(2) הבעת אי אמון בממשלה תיעשה בהחלטה של הכנסת ברוב חבריה להביע אמון בממשלה אחרת" – אי אמון בממשלה אחת הוא על דרך של אמון בממשלה אחרת – "לאחר שהודיעה על קווי היסוד של מדיניותה, על הרכבה ועל חלוקת התפקידים בין השרים כאמור בסעיף 13(ד); מאותה שעה תיכון הממשלה החדשה וייכנסו השרים לכהונתם.
(3) פרטים בעניין הגשת ההצעה והדיון בה ייקבעו בחוק או בתקנון הכנסת; הוגשה ההצעה בידי 61 חברי הכנסת, יתקיים הדיון בהקדם, ולא יאוחר משבוע מיום הגשת ההצעה כאמור."

מה שעשינו פה, בסעיף קטן (ב) "ריככנו" את הנוסח הקודם, שדיבר על כך שיהיה דיון שבו יציגו את הדברים. אנחנו חייבים לאפשר להגיש את זה גם בכתב כדי שלא יהיו גרוטסקות כשזה לא אמיתי, אז אנחנו מדברים על "הודיעה", כדי שבתקנון נוכל להבחין בין הודעה בעל-פה להודעה בכתב.
רונן הופמן
את מה צריך להגיש בכתב?
סיגל קוגוט
אנחנו פשוט מורידים את זה לתקנון, אבל הנוסח בחוק-היסוד, המילה "הודיעה" במקום המילים "תתייצב ותציג את השרים" – "תתייצב ותציג" זה דיון בעצם, ואז זה סותר את האפשרות בתקנון להצמיד את זה לנושא שעל סדר היום בלי דיון, שרק מצביעים. המילה "הודיעה" מאפשרת לנו אחר-כך בתקנון להבחין בין כתב לעל-פה. אתה גם ביקשת ש"נרכך", בסיטואציות שזה לא אמיתי, שלא יהיה את כל הטקס. המילה "הודיעה" תאפשר את זה, ומבחינת חוק-היסוד זה עדיין אומר את האי-אמון הקונסטרוקטיבי.
בסעיף קטן (ג), את הנושא של נוכחות ראש הממשלה ואת הפעם בחודש הורדנו לתקנון, כי לפעמים זה יהיה פעם בחודש ולפעמים לא, תיכף נראה את זה בתקנון, ולכן עשינו הסמכה. זה לא סתם הסמכה, זה בעצם חובה. כתבנו: "פרטים בעניין הגשת ההצעה והדיון בה ייקבעו בחוק או בתקנון הכנסת", כלומר זה חובת קביעת פרטים. עכשיו אנחנו מלווים את זה בתקנון.
רונן הופמן
"בחוק או בתקנון". בסדר.
סיגל קוגוט
ואז את האלמנטים שסתרו כל מיני אפשרויות בתקנון נכניס לתקנון כאחת האופציות. תיכף נעבור על זה. אבל זה לא יהיה, וגם לא חייב להיות, מבחינת אי-אמון קונסטרוקטיבי הרבה יותר אלגנטי שזה לא יהיה בחוק-היסוד, זה ברור. בהתחלה חשבנו שחלק מזה יכול להיות בחוק-היסוד, אבל אחר-כך ראינו שזה סותר אלמנטים בתקנון ולכן צריך גם להוריד את זה לרמה של תקנון. רק את הרעיון שאם ההצעה הוגשה בידי 61 חברי הכנסת – אולי צריך פה נוסח "בצירוף חתימותיהם", לא משנה, נתאים גם את זה לתקנון – אבל רק אם היא הוגשה בידי רוב חשוב לקבוע את העיקרון שזה יידון בהקדם, ואת זה אישרנו בחוק-היסוד.
עכשיו נעבור על התקנון.
עמי ברקוביץ
"הודיעה" – הכוונה על הממשלה?
סיגל קוגוט
החלופית. מי שמציע. זה לא הממשלה.
עמי ברקוביץ
אבל כתוב כאן "לאחר שהודיעה". כלומר, הממשלה האחרת הודיעה.
סיגל קוגוט
כן.
רונן הופמן
זה לא חייב להיות המרכיב הפוטנציאלי של הממשלה החלופית, אלא כל מי שמציע.
עמי ברקוביץ
מה זה "מי שמציע"? על-פי מה שכתוב כאן "הבעת אי אמון בממשלה תיעשה בהחלטה ... לאחר שהודיעה".
היו"ר דוד רותם
כשאנחנו מדברים על הצעת אי-אמון קונסטרוקטיבי, זאת אומרת שצריך לבחור ממשלה אחרת.
רונן הופמן
ה"הודיעה" מתייחס לממשלה החלופית שמודיעה על קווי היסוד שלה.
סיגל קוגוט
כן. אם יהיו אחר-כך הערות לנוסח, תוכל להעיר בהמשך, אין בעיה.

אני מבקשת שארבל אסטרחן תתחיל לקרוא את התקנון ונסביר אותו.
ארבל אסטרחן
התקנון יותאם להוראות חוק-היסוד.

מוצע למחוק את סעיף 21(ד) לתקנון, שהיום עוסק באי-אמון בתקופת הפגרה, ולהעביר את כל הנושא הזה, של אי-אמון בפגרה, לסעיף הראשי של האי-אמון. שם תהיה תיכף התייחסות לנושא הזה, שככלל אין אי-אמון בפגרה אלא אם 61 חברי כנסת מבקשים.
רונן הופמן
איפה זה מופיע?
ארבל אסטרחן
יש מחיקה של סעיף 21(ד) לתקנון. זה סעיף שהיום קובע שבפגרה יהיה דיון באי-אמון רק אם יש בקשה של 61 חברי הכנסת. יהיה אותו דבר, סעיף 21 כיום עניינו הפגרה, רק מוצע שכל ענייני האי-אמון יהיו בסעיף האי-אמון, שהוא סעיף 44.

בסעיף 25 יש איזה תיקון טכני. היום מדובר על מה קורה בסדר היום בימים השונים. היום כתוב שבימי שני המליאה תיפתח בהצעות להביע אי-אמון. עכשיו זה יהיה רק פעם בחודש, אז מוצע לקרוא לזה "אי-אמון בממשלה ואמון בממשלה חדשה", ובימים שבהם לא מתקיים דיון כאמור המליאה תיפתח בנאומים בני דקה. בעצם זה קיים גם היום.
היו"ר דוד רותם
זה אותו דבר.
סיגל קוגוט
זה רק התאמה לפעם בחודש.
היו"ר דוד רותם
מה ההבדל בין אי-אמון ובין נאומים בני דקה?
ארבל אסטרחן
שזה 4 דקות.
רונן הופמן
אבל גם אין יותר את המונח "להביע אי-אמון בממשלה" לבד, אלא "אי-אמון בממשלה ואמון בממשלה חדשה".
סיגל קוגוט
אמרנו: "להלן בסעיף זה", כדי שלא נצטרך כל פעם להגיד "אי-אמון בממשלה ואמון בממשלה חדשה".
ארבל אסטרחן
סעיף 32 הושאר רק בשביל להראות שנשאר בתקנון עוד איזה כלי שקיים היום, והתיקון בחוק-היסוד לא משנה אותו, שמאפשר לראש הממשלה לבקש לראות בהצבעה בכל נושא שעומד על סדר היום כהבעת אמון. זה לא מכשיר שיכול להביא לחילופי ממשלה. זה דבר שהוא יותר ציבורי-סמלי. ראש הממשלה אומר: הנה, הכנסת הביעה בי אמון.
רונן הופמן
יש איזו פרוצדורה?
סיגל קוגוט
רצינו רק להראות לכם שגם היום התקנון לא במאה אחוז מותאם לחוק-היסוד, גם היום. היום אמון בממשלה מביעים רק כשמרכיבים אותה ואין הליך באמצע הכהונה שראש הממשלה מבקש אמון. נניח שהוא לא יקבל אותו, לא יקרה כלום, כי היום יש פרוצדורה איך מפילים ממשלה. אם ראש הממשלה אומר: הבאתי הסכם מדיני, אני רואה בזה אמון, ונניח שהוא לא מקבל את האמון, לא קורה לו כלום. כאשר תיקנו את התקנון הערנו על כך, אמרנו להם: תבינו שיש לכם כלי שלא מתאים לחוק-היסוד, לא מתאים. אין היום אמון, שאם פתאום ראש הממשלה לא מקבל את האמון אז הוא מתפטר כי הוא לא קיבל את אמון הכנסת על משהו חשוב מאוד. ובכל זאת הכנסת אמרה, ועדת הכנסת אמרה: נשאיר את הסעיף, על אף שאין לו משמעויות חוקתיות, כי מבחינת ראש הממשלה – זה מראה שלא תמיד התקנון מותאם לחלוטין לחוק-היסוד – חשוב לו לפעמים להביא משמעת קואליציונית חזקה על משהו ולהגיד "אני רואה בזה אמון בי", גם אם אין לזה משמעות חוקתית.
רונן הופמן
איך הוא אומר את זה? יש פרוצדורה מסוימת?
ארבל אסטרחן
כן. יש נושא על סדר היום, למשל הצעת חוק, או משהו כזה, והוא מודיע שהוא מבקש לראות בהצבעה הבעת אמון בממשלה. לא משתמשים בסעיף הזה הרבה, אבל ועדת הכנסת רצתה להשאיר אותו, וגם בתקנון החדש הוא קיים, אבל אין לו באמת משמעויות חוקתיות.
סעיף 44 הוא הסעיף שמסדיר את כל נושא האי-אמון. מסומנים פה התיקונים המוצעים. ייתכן שעל הניסוח הסופי נצטרך עוד לעבוד, אבל יש פה את כל העקרונות.
סעיף קטן (ב) קובע שסיעה או סיעות רשאיות להביע אי-אמון בממשלה, ומוצע להוסיף כאן "ואמון בממשלה אחרת", וכל זה ייקרא "אי-אמון בממשלה". אגב, ההדגשה פה היא, מי שמגיש אי-אמון זה סיעות, זה לא חברי כנסת, ולכן גם קודם סיגל קוגוט אמרה שזה לא מוגש ב-61 חתימות אלא אולי בצירוף חתימות, או משהו כזה, כי מי שמגיש זה סיעות ולא חברי כנסת.

מוצע להשאיר את ההוראות שקובעות כבר היום מכסת אי-אמון. הרי היום לסיעות קטנות מ-10 חברים יש מכסה של אי-אמון. לא נוגעים בזה.

איך מביעים אי-אמון? משאירים את ההוראה שקובעת שאי-אמון יכול להיות באחת משתי דרכים: או סעיף על סדר היום, זה מה שקורה עכשיו בכל יום שני, או הצעה בסיום דיון בכל סעיף שעומד על סדר היום. כלומר, כל נושא על סדר היום, למעט הצעת חוק בקריאה טרומית או הצעה לסדר, אפשר לבקש שההצבעה עליו תהיה הצבעת אי-אמון, וזה יישאר. אבל אז זה לא פותח את כל הדיון הסיעתי. זה פשוט אומר שההצבעה היא גם על הצעת החוק או על הנושא וגם על האי-אמון.
סיגל קוגוט
זה כמובן לא מתאים לאי-אמון קונסטרוקטיבי. לכן אנחנו חייבים לאפשר את זה בכתב, אם רוצים להשאיר את הכלי הזה, שאולי יהיה פומפוזי על משהו שהוא לא לעניין, אבל רצו להשאיר את הכלי הזה ככלי ציבורי.
רונן הופמן
כי הוא מנותק מממשלה חלופית.
ארבל אסטרחן
אז הם יהיו חייבים. מוצע פה שכאשר סיעה מבקשת את זה, כלומר יש איזו הצעת חוק שעברה קריאה שנייה, לפני הקריאה השלישית קם נציג הסיעה ואומר: אנחנו מבקשים לראות בהצבעה על הצעת החוק הזאת אי-אמון, עד היום הוא רק היה צריך להגיד מי המועמד להיות ראש הממשלה ולתת נייר עם ההסכמה שלו. עכשיו מוצע שתצורף לזה "הודעה בכתב על קווי היסוד של מדיניותה של הממשלה המוצעת, על הרכבה ועל זהות השרים וחלוקת התפקידים ביניהם, חתומה בידי חבר הכנסת המיועד לעמוד בראש הממשלה המוצעת". זאת אומרת, יצטרכו לתת נייר עם כל הפירוט הזה.
רונן הופמן
אגב, שוב, אני שואל עכשיו, האופוזיציה לא כאן אבל אני שואל- - -
היו"ר דוד רותם
אתה עושה את העבודה שלהם.
רונן הופמן
אני עושה את העבודה של האופוזיציה, אז אעשה אותה טיפה יותר טוב. ברצינות, כאשר אנחנו אומרים "על הרכבה ועל זהות השרים", מדובר על רשימה שמית של כל השרים?
סיגל קוגוט
כן. אגב, שכחתי, כשקראתי את חוק-היסוד רציתי להגיד לך שבאמת תשקול היטב, עוד יותר היטב, את הסעיף הזה, ששר לא יכול להיות ממונה על יותר ממשרד אחד. אני חושבת שזה יותר מדי, אבל כאן, אם יכולה להיות סיטואציה שהוא יגיד את חלק מן השרים בהתחלה, רק חלק מהם, והוא יגיד שבינתיים הם ממונים על שני משרדים עד שהוא ישלים את המשא ומתן, ההוראה ההיא תמנע את זה ממנו לחלוטין. הוא יהיה חייב למנות את כולם, ואם לא ימנה את כולם אז יתחילו לצאת חוות דעת ממשרד המשפטים שאי אפשר להקים ממשלה בלי משרדים מסוימים שחייבים שיהיו בה.
רונן הופמן
במדינות אחרות מוגדרים משרדי הליבה שחייבים להיות. פה אין לנו את זה.
סיגל קוגוט
שם הפרלמנט פשוט לא מאשר את השרים ואז אין לך את הדבר. אם תהיה מאוד-מאוד נוקשה ותאמר שיהיו חייבים להביא רשימות עם כל שר ושר, מה שיקרה זה שלא יהיה אי-אמון. בסדר, אפשר למחוק את הסעיף באותה מידה.
ארבל אסטרחן
הממשלה לא תוכל ליפול באי-אמון אף פעם.
סיגל קוגוט
כנראה לא יהיה אי-אמון בכלל. האי-אמון יהיה כמו קישוט בספר החוקים.
ארבל אסטרחן
הם לא יצליחו להביא בשלב הראשוני הזה רשימה של שרים.
רונן הופמן
אני ער לזה.
עמי ברקוביץ
אלא רק כאשר זה יהיה אי-אמון אמיתי, כי אי-אמון רק לצורך ההתבטאות- - -
סיגל קוגוט
גם באי-אמון האמיתי יהיה קשה להביא בבת אחת את רשימת כל השרים.
עמי ברקוביץ
אם זה סתם לצורך ההצבעה- - -
סיגל קוגוט
הוא רוצה לאפשר סדק גם כשבאמת רוצים להפיל את השלטון. אם באמת אתה רוצה להחליף את השלטון ואתה חייב להביא את רשימת כל השרים – זה בעייתי.
רונן הופמן
הסדק חכם בהיבט הזה. נניח לצורך העניין שהמיועד להיות ראש הממשלה מציג 7 שרים, אבל הם יכולים להחזיק כל אחד ביותר ממשרד אחד עד שממונים השרים האחרים אחרי שמתקבלת הצעת האי-אמון.
עמי ברקוביץ
אבל אתה מונע את זה מהם.
סיגל קוגוט
לכן אל תתקן את סעיף קטן (ג) בסעיף 5 כי אחרת כל הכיוונים נסתמים.
רונן הופמן
אני מבין. בסדר.
ארבל אסטרחן
כאשר זה אי-אמון בדרך של סעיף על סדר היום, מה שקורה כעת בימי שני, תמיד תצוין עילת ההצעה.
רונן הופמן
עילת ההצעה, היום זה פר נושא.
ארבל אסטרחן
אותו אי-אמון שעכשיו יהיה פעם בחודש, יצטרכו להגיד מה העילה לו.

וגם יש הוראות שלא נוגעים בהן, מתי אפשר לשנות את העילה, במקרים מיוחדים. זה לא דבר רגיל.
עד מתי אפשר להגיש אי-אמון ומתי הוא יידון? מוצע שכאשר זה אי-אמון בדרך של הצעת סעיף לסדר היום, מה שעד היום היה בכל יום שני ועכשיו יהיה פעם בחודש, זה יוגש בכתב למזכיר הכנסת בכל יום שבו יש ישיבת כנסת, גם אם יש ישיבת פגרה, עד לסוף הישיבה. זה סעיף שמבהיר שלא מגישים אי-אמון ביום שישי או בלילה. כל הצעה כזאת שהוגשה במהלך ישיבת הכנסת תידון ביום שני הראשון בחודש שלאחר הגשתה שבו מתקיימת ישיבת כנסת רגילה.
סיגל קוגוט
צבענו לכם את זה כדי שתראו שזה אלמנט מחוק-היסוד שהעברנו לתקנון. את הפעם בחודש, ואת נוכחות ראש הממשלה. אלה שני אלמנטים שלא רצינו להשאיר בחוק-היסוד כי זה יסתור דברים והורדנו אותם. אם יהיה כתוב "פעם בחודש" בחוק-היסוד ייצא שכל מיני דברים שנוגעים להצעות חוק- -
ארבל אסטרחן
צריך לקבוע שם גם את החריגים.
סיגל קוגוט
- -עושים להם אי-אמון ואז הם נדחים לפעם בחודש. זה משבש את כל עבודת החקיקה של הכנסת וכל הצעת חוק שמישהו חולק עליה – הדגמנו את זה בהצעת חוק "צהר" או אפילו בהצעות חוק פרטיות –אם סיעות לא מסכימות עליהן אז כל אחד יוכל לקרוא אי-אמון ולדחות את זה בחודש. אלה כל מיני דברים שהכנסת לא תוכל לחיות איתם.
רונן הופמן
אז שני האלמנטים האלה, של אחת לחודש ושל נוכחות ראש הממשלה, עוברים לתקנון.
סיגל קוגוט
למה את הנוכחות של ראש הממשלה העברנו? מפני שחייבים להכניס בה חריגים. תיכף תראו את זה.
ארבל אסטרחן
למשל אם ראש הממשלה נמצא בחוץ לארץ, וכולי.
הכלל הוא
יום שני, הראשון בחודש לאחר הגשתה, כאשר חודש הוא חודש קלנדרי.
רונן הופמן
למה רק ישיבת כנסת רגילה?
ארבל אסטרחן
לא בפגרה.
סיגל קוגוט
לא בפגרה ולא פתאום ביום חמישי.
ארבל אסטרחן
אם יש ישיבה שהיא רק לזכר רבין, למשל.
סיגל קוגוט
או אם בוחרים מבקר מדינה, או משהו כזה, שאז יש ישיבה מיוחדת רק לנושא.
ארבל אסטרחן
בדיוק. יום שני הרגיל הראשון בחודש, אז תידון הצעת האי-אמון.

עכשיו יש פה כמה חריגים. אגב, אני את נוכחות ראש הממשלה חשבתי שצריך להזיז קצת להמשך, אבל לא משנה.
סיגל קוגוט
יש את זה גם בהמשך. חשבנו שצריך שזה יהיה בשני המקומות.
ארבל אסטרחן
זה מתאים לגמרי לתקנון.
מה החריגים לדבר הזה, שזה יידון ביום שני הראשון בחודש?

אם 61 חברי כנסת לפחות צירפו את החתימות שלהם הדיון הזה יהיה בפתח ישיבת כנסת, כלומר דבר ראשון על סדר היום, במועד שיקבע יושב-ראש הכנסת. זה יכול להיות כל יום, שני שלישי או רביעי, בתוך שבוע מיום שמציעים את זה, ובשבוע הזה נספרים גם ימי פגרה. זאת אומרת אם האי-אמון הזה עם חתימות של 61 חברי כנסת מוגש ביום האחרון של הכנס, זה יהיה בתוך שבוע גם אם הישיבה תיפול בפגרה. זה החריג הראשון.

חריג נוסף, הממשלה יכולה לבקש להקדים את זה, שזה יהיה לפני יום שני הראשון של החודש.
רונן הופמן
איזו ממשלה?
ארבל אסטרחן
הממשלה המכהנת.
סיגל קוגוט
לפעמים לממשלה המכהנת חשוב, נניח היא מביאה איזה הסכם חשוב והיא לא רוצה שרק בעוד חודש יהיה האי-אמון, היא רוצה עכשיו לדעת אם היא מקבלת תמיכה או לא. להקדים הממשלה יכולה לבקש.
עמי ברקוביץ
אבל עדיין לא כתוב מתי.
סיגל קוגוט
תוך שבוע.
עמי ברקוביץ
לא כתוב תוך שבוע.
סיגל קוגוט
נכון. מוקדם יותר. זה יכול להיות גם תוך שבועיים. זה בתיאום. העיקר שזה יהיה לפני הזמן.
ארבל אסטרחן
גם כאן זה יכול להיות בכל יום, לא רק ביום שני.
עמי ברקוביץ
מה זה אומר שלא בתקופת הפגרה? שאם זה מוגש ביום האחרון של הכנס אז היא לא יכולה לבקש את ההקדמה של זה?
ארבל אסטרחן
לא יהיה אי-אמון בפגרה.
סיגל קוגוט
נכון, כי ממילא אין אי-אמון בפגרה, אלא בחתימה של 61 חברי כנסת, ואז זה ממילא תוך שבוע.
ארבל אסטרחן
גם היום, וגם כאן, מוצע שרק 61 חברי כנסת יכולים להביא לאי-אמון.
החריג השלישי, כפי שסיגל קוגוט אמרה, יש מקרים שזה לא יכול להיות בהשתתפות ראש הממשלה. ניסינו לנסח את זה בצורה צרה מאוד. צריך שיושב-ראש הכנסת ישוכנע שנבצר מראש הממשלה, לא סתם לא בא לו לבוא, נבצר ממנו להשתתף, וגם יש כאן דוגמאות: היעדרות מהארץ, מחלה או סיבה דומה אחרת. כלומר זה ממש לנסות לשים שלייקעס, שלא סתם ראש הממשלה יגיד שהוא לא בא אלא נדרש שכנוע של יושב-ראש הכנסת שנבצר ממנו מלהגיע, ויש כאן דוגמאות, כמו היעדרות מן הארץ או מחלה. זה בוודאי דבר שמתאים לתקנון. ברור שאי אפשר להעלות דבר כזה לחוק-יסוד.

במקרה כזה יושב-ראש הכנסת יכול לתאם אתו מועד קרוב אחר, כלומר זה יכול גם לחרוג מאותו יום שני, אבל אם 61 חברי כנסת ביקשו זה יהיה בתוך השבוע גם אם ראש הממשלה נמצא בחוץ לארץ.
עמי ברקוביץ
כתוב כאן "במועד האמור ברישה".
סיגל קוגוט
ה"רישה" זה הפעם בחודש, הרישה של הסעיף.
ארבל אסטרחן
ביום שני הראשון בחודש.
עמי ברקוביץ
עברו כבר על הנוסח?
סיגל קוגוט
נבדוק את הנוסח, אבל זאת הכוונה.
ארבל אסטרחן
החריג האחרון הוא אם הסיעות שהגישו את ההצעה הסכימו שזה יהיה במועד מאוחר יותר, כלומר אחרי יום שני הראשון בחודש, או לא בנוכחות ראש הממשלה, ואז יושב-ראש הכנסת יתאם עם ראש הממשלה מועד אחר. כלומר, בהסכמה שלהן אפשר לחרוג. כלומר רק לדחות, לא להקדים.
רונן הופמן
כל הסיעות שהגישו צריכות להסכים.
ארבל אסטרחן
נכון.

יש כאן הבהרה מה קורה בפגרה. אם זה מוגש בחודש האחרון לפני, זה יידחה ליום שני הראשון של הכנס. זה מין הבהרה. זה עוד הדגשה שבפגרה זה רק אם יש חתימות של 61 חברי כנסת.

פסקה (2) מדברת על הדרך השנייה להביע אי-אמון, בנושא סעיף שעומד על סדר היום. אז, כמו היום, זה יידחה לישיבה הראשונה בשבוע שלאחר מכן, אלא אם הממשלה מבקשת הצבעה מייד. זה זהה למה שקיים היום.
עמי ברקוביץ
הייצוג לממשלה, זה כמו היום? כתוב: לעניין זה תיוצג הממשלה על-ידי". זה מה שיש היום?
ארבל אסטרחן
כן. המסמך הוגש בתצורת "עקוב אחר שינויים". השחור זה מה שקיים היום.

בסעיף קטן (ז) נאמר מה קורה כאשר יש אי-אמון על נושא שעל סדר היום. מובהר כאן שתהיה הצבעה אחת גם על הסעיף שעומד על סדר היום וגם על האי-אמון, ואם יש כמה הצעות אי-אמון – היום יש התייחסות למצב שמציעים כמה מועמדים פוטנציאליים לראשות הממשלה. פה מוצע להבהיר שאם יש כמה כאלה תהיה הצבעה רק על הסיעה הגדולה, ואם צירפו חתימות של 61 חברי כנסת, כלומר אם זה דבר שהוא יותר אמיתי ומשמעותי חבר הכנסת שמיועד לעמוד בראש הממשלה יינתן לו זמן להציג את הממשלה. הרי היום כשזה על נושא שעל סדר היום אין דיון. קמים, אומרים אי-אמון, ומצביעים. כאן היתה איזו מחשבה שכאשר בכל זאת יש חתימות של 61 חברי כנסת כן תינתן למועמד להרכיב ממשלה הזדמנות לדבר.
עמי ברקוביץ
יהיה 61 חברי כנסת במסגרת סעיף קיים?
ארבל אסטרחן
מצרפים חתימות של 61 חברי כנסת.
סיגל קוגוט
היה חשוב לנו שאם באמת זה אמיתי, אני קוראת לזה אי-אמון אמיתי, אז אי אפשר להצביע על ממשלה חדשה בלי שבכלל המיועד להיות ראש ממשלה מדבר ומציג אותה.
עמי ברקוביץ
ברור, אבל באי-אמון אמיתי זה לא הולך למסלול של ה-61 חברי כנסת, של הסעיף החדש?
סיגל קוגוט
לא תמיד. אם יש איזה חוק מאוד משמעותי, למשל על נישואין אזרחיים במדינת ישראל, על זה ברור שיהיה אי-אמון. נניח שיש כזה משבר שבאמת יכולים להרכיב ממשלה חדשה, אז רק יצביעו בלי שיהיה דיון על זה, כי זה בקריאה השנייה? אנחנו חייבים לאפשר לו באמת להציג את הממשלה החדשה.
רונן הופמן
אני מבין למה תחמתם את זה ל-15 דקות, אבל בסדר.
ארבל אסטרחן
היום יש 10 דקות להציג אי-אמון לסיעה שמציעה.
רונן הופמן
אבל מאחר ולא יהיו יותר מ-18 שרים זה בסדר, 15 דקות זה מספיק...
ארבל אסטרחן
בתנאי שהוא מדבר מהר...
עמי ברקוביץ
בדרך כלל זה נעשה כאשר בסוף הדיון אומר אחד- - -
ארבל אסטרחן
בין הקריאה השנייה והשלישית.
סיגל קוגוט
ואז אין דיבורים, רק הצבעות.
עמי ברקוביץ
ואז פתאום הוא שולף הסכמה של 61 חברי כנסת? זה תרחיש סביר?
ארבל אסטרחן
וגם שולף את קווי היסוד והשרים והמדיניות והכול.
היו"ר דוד רותם
יש לו בעצם כבר הסכם קואליציוני.
עמי ברקוביץ
והוא לא רוצה לעשות את זה על דרך של הוספת סעיף, אלא לחכות להזדמנות הזאת, שיש סעיף קיים.
היו"ר דוד רותם
הוא יכול לרצות מה שהוא רוצה, אבל אין לו.
סיגל קוגוט
יכול להיות שזה באמת סיטואציה נדירה, אבל שיהיה סעיף כזה.
ארבל אסטרחן
בסעיף קטן (ח) יש רק הבהרה של מה שנאמר גם בחוק-היסוד, שגם כאשר זה אי-אמון שהוא על נושא שעל סדר היום, אם הוא יתקבל, באותו רגע תקום הממשלה החדשה.

סעיף קטן (ט) מדבר היום על סדרי הדיון באי-אמון, שזה בדרך של סעיף על סדר היום, כלומר מה שקורה בימי שני. יש הנמקה של הסיעה או הסיעות שהגישו את הצעת האי-אמון. פה יש הבהרה שמי שמיועד לעמוד בראש הממשלה החדשה יציג את קווי היסוד, ואם יש 61 חברי כנסת מוצע כאן אולי להגדיל קצת את הזמן שיש לו לדבר, מה שיחליטו.
סיגל קוגוט
חצי שעה, או משהו כזה.
ארבל אסטרחן
לי חצי שעה נשמע המון, חשבתי אולי 20 דקות.
רונן הופמן
תלוי אם דב חנין יציג את ממשלתו...
עמי ברקוביץ
אז זה יהיה מעט מדי...
ארבל אסטרחן
ואם יש כמה הצעות אז זה מנומק לפי הסדר, והממשלה משיבה. זה קיים גם היום. ואז יש דיון סיעתי, ואם יש כמה הצעות יש דיון סיעתי משולב. אותו דבר.
סיגל קוגוט
אתם צריכים לחשוב רק שמבחינת נוכחות ראש הממשלה, הסך הכול של הדבר הזה הוא בערך שעתיים או שעתיים וחצי.
ארבל אסטרחן
כמו היום, בעצם.
סיגל קוגוט
דיון בנוכחות ראש הממשלה היום הוא שעה, כי הוא לא חייב הרי לנכוח באי-אמון. בסעיף 42 זה שעה. זה מה שיוצא מחיבור של כל הזמנים. החיבור של כל הזמנים באי-אמון הוא בערך שעתיים. אז הוא יישב במליאה שעתיים.
עמי ברקוביץ
ועוד שעה מן הדיון ההוא.
סיגל קוגוט
לא נורא. לא מכריחים אותו לשבת במליאה במשך 6 שעות.
רונן הופמן
אחת הטענות, או הכמיהות, היא לראות את ראש הממשלה יותר במליאה, באופן עקרוני.
סיגל קוגוט
זה שעתיים. זה לא כל-כך נורא.
עמי ברקוביץ
אני מקווה שמי שמייצג אותו יגבש עמדה מושכלת בעניין.
ארבל אסטרחן
את זה מביאים בפסקה (6). אני חושבת שלא צריך לחזור על זה, נראה איפה לשים את זה, אבל נאמר: "ראש הממשלה ישתתף בכל מהלך הדיון", שזה המינוח שקיים גם היום בדיון בהשתתפות ראש הממשלה על-פי 40 חתימות, "ויהיה רשאי להציג את עמדתו;". "הוראות סעיף 31 לא יחולו על דיון לפי סעיף זה" – זה הסעיף שמאפשר לכל שר לדבר במהלך הדיון, אז פה לא צריך כי יש סמכות לראש הממשלה, וממילא גם הממשלה משיבה. זה אותו דבר שקיים היום.
עמי ברקוביץ
אבל אם זה אי-אמון שמתייחס לאיזה תחום ממשלתי שראש הממשלה לא אמון עליו, למה לא לאפשר?
ארבל אסטרחן
יש תשובת ממשלה. זה פסקה (3): "הממשלה תציג את תשובתה להצעה".
סיגל קוגוט
הוא רק רשאי בנוסף.
עמי ברקוביץ
אף אחד מן השרים האחרים לא יהיה רשאי בנוסף?
סיגל קוגוט
בסוף.
רונן הופמן
רשאי בנוסף להציג את עמדתו?
ארבל אסטרחן
הממשלה מחליטה מי מציג את עמדתה. ראש הממשלה יכול בכל שלב. אגב, זה אותו מינוח, לקחנו את זה ממה שקיים היום בדיון על-פי 40 חתימות, בסעיף 45.
רונן הופמן
"הוראות סעיף 31 לא יחולו על דיון לפי סעיף זה", מה זה אומר?
ארבל אסטרחן
זה מה שאמרתי, סעיף 31 מאפשר לכל שר לעמוד.
סיגל קוגוט
פה אומרים: לא, כי יש כבר את תשובת הממשלה.
ארבל אסטרחן
אותה הוראה, שסעיף 31 לא יחול, קיימת גם בסעיף של דיון על-פי 40 חתימות. זה לא דבר קריטי.
רונן הופמן
זה עבודה נהדרת, באמת. זה מסדר את הדברים.
סיגל קוגוט
לנו היה חשוב שתראו את המהלך מן ההתחלה ועד הסוף. אם אתה עושה רק את חוק-היסוד ואחר-כך אתה מעביר אותו ואז אתה נתקע עם התקנון אז אתה רואה שיש סעיפים שסותרים את חוק-היסוד, אתה לא יכול לעשות את זה.
רונן הופמן
זה מאוד נכון.
סיגל קוגוט
אבל אם מקובל, רק תגידו מה אתם רוצים. איך נודיע על זה לוועדת הכנסת?
ארבל אסטרחן
חשבתי שנכון, הרי מצד אחד בוועדת הכנסת זה יהיה פתוח לדיון מחדש.
רונן הופמן
יש לי שאלה. יכול להיות שאני לגמרי טועה. יש לעתים מקרים בכנסת שאד-הוק מקימים ועדה משותפת שיש בה נציגים משתי ועדות.
ארבל אסטרחן
בתקנון מוסמכת לדון רק ועדת הכנסת.
סיגל קוגוט
אבל דוד רותם חבר בוועדת הכנסת.
רונן הופמן
אם יש חברים שהם בשתי הוועדות- - -
סיגל קוגוט
אתה חבר בוועדת הכנסת?
רונן הופמן
אני לא.
סיגל קוגוט
אבל מותר לך להציע הצעה בכל ועדה.
ארבל אסטרחן
בוועדת הכנסת יש נציגים מן הסיעה שלך.
רונן הופמן
ואז זאת פרוצדורה שתחסוך לנו הרבה דיונים.
היו"ר דוד רותם
מי הנציג שלכם בוועדת הכנסת?
רונן הופמן
אבדוק, אני לא זוכר. בכל אופן, זאת תהיה ועדה משותפת אד-הוק.
ארבל אסטרחן
זה לא אפשרי כי רק ועדת הכנסת יכולה להציע תיקוני תקנון. מה שאפשר יהיה לעשות, כשזה יתקרב באמת לתיקון חוק-היסוד, לדבר עם יושב-ראש ועדת הכנסת, לוודא שזה מוסכם עליו, ואז לעשות פנייה מסודרת מוועדת החוקה, חוק ומשפט לוועדת הכנסת, להגיד: הנה, זה השלמה של המהלך שאנחנו עשינו, אנחנו מבקשים שזה יאושר גם אצלכם.
סיגל קוגוט
בסופו של דבר המאמץ שלנו לנסח את זה כך נבע מבקשות של חברי הכנסת. הרי יכולת לכתוב את הסעיף הקודם ואז היו מושמטים להם חלק מן הכלים. גם דב חנין, גם אורי מקלב- - -
רונן הופמן
גם אם הם לא היו מבקשים אתן הייתן רואות את זה.
סיגל קוגוט
בדיון הקודם אמרנו לכם שזאת ההשלכה. הם פשוט נזעקו כי הם לא רצו שהכלי הזה ילך לאיבוד. אם רוצים שהכלי הזה לא ילך לאיבוד אז הם באמת צריכים לעזור לתקן את התקנון בנוסח הזה.
רונן הופמן
שאיזה כלי לא ילך לאיבוד, האי-אמון?
סיגל קוגוט
אי-אמון על נושא.
היו"ר דוד רותם
החברים מן הסיעה שלך בוועדת הכנסת הם דב ליפמן ופנינה תמנו-שטה.
סיגל קוגוט
ברור שהנוסח הזה נועד לסייע לכל הסיעות לשמור על הכלים הקיימים ולכן אני מניחה שלא יהיה קשה לך להגיע להסכמה.
רונן הופמן
נכון, ממש, זה בסדר גמור.
דנה יפה
מי נחשבת הסיעה שהגישה את ההצעה?
סיגל קוגוט
כל אחת יכולה. יכולות כמה.
עמי ברקוביץ
איך את סופרת ברגע שיש הצעה משותפת של מספר סיעות?
ארבל אסטרחן
לעניין המכסה?
עמי ברקוביץ
כן. את מייחסת את זה לכל אחת מהן?
ארבל אסטרחן
לא. ברגע שמגישות את זה כמה סיעות הן בדרך כלל מגיעות למעל 10, ולסיעות עם מעל 10 חברים אין מגבלה. זאת גם הסיבה שמאחדים.
דנה יפה
בסעיף 44(ט)(1) נכתב "הסיעה שהגישה את ההצעה", אך היא בעצם מוגשת מטעם כמה סיעות.
ארבל אסטרחן
נכון, באיחוד כתוב שיראו אותן לעניין סעיף זה כסיעה אחת. אם כמה סיעות מגישות ביחד הן מחליטות מי מנמק.
סיגל קוגוט
יכול שתהיה אחת ויכול שזה ייחשב כמה.
רונן הופמן
ואז אנחנו אומרים שאם אנחנו יורדים מהעניין של שר אחד למשרד אחד אפשר יהיה להציג באי-אמון קונסטרוקטיבי ממשלה שהיא בעצם חלקית, ולהשלים אחר-כך.
סיגל קוגוט
צירוף שרים לפי סעיף 15.
רונן הופמן
זה עדיין לא קשור לכך שלא יהיו שרים ללא תיק. זה משהו אחר, אבל בהיבט הזה כן. בסדר.
ארבל אסטרחן
אבל עדיין יצטרכו אחר-כך להשלים.
סיגל קוגוט
נכון. סעיף 15 עוסק בצירוף שרים. זה סעיף בחוק-יסוד: הממשלה. יכולים להגיד שהוא יהיה ממונה על שני משרדים בתקופה הראשונה.
ארבל אסטרחן
אחר-כך כשמצרפים שר יצטרכו גם לשנות.
סיגל קוגוט
להגיד שהוא יהיה אחראי על המשרד הזה וההוא רק יישאר במשרד ההוא.
רונן הופמן
זה מחייב רק אישור של הכנסת. מצוין.
ארבל אסטרחן
החלטת ממשלה ואישור הכנסת.
היו"ר דוד רותם
זה שינוי חוק-היסוד.
סיגל קוגוט
הוא שוקל עכשיו את סעיף 5.

אם זה מקובל עליכם אז, פחות או יותר, בטקסט שאחר כך נביא להצבעות, זה יהיה הטקסט של חוק-היסוד ונוכל גם לצרף מכתב מחברי ועדת החוקה, חוק ומשפט לוועדת הכנסת, שזה התקנון המוצע.
ארבל אסטרחן
זה בעצם השלמה למהלך הזה, ולכן גם אם בוועדת הכנסת זה לא יהיה בהסכמה כפי שמקובל, יהיה ברור שזה חלק ממהלך חקיקתי, שגם אם אין הסכמה מלאה מעבירים אותו.
רונן הופמן
הפרוצדורה לשינוי תקנון היא רק הצבעה בוועדת הכנסת?
ארבל אסטרחן
לא, זה עולה למליאה במהלך שבועיים. ועדת הכנסת מגישה, זה מונח שבועיים על שולחן הכנסת, אפשר להגיש השגות. אם יש השגות זה חוזר לוועדת הכנסת ואז היא מחליטה אם לקבל אותן או לא, מעלה למליאה ומצביעים על זה, בעצם כמו על הצעת חוק. זה פשוט לוקח עוד שבועיים.
סיגל קוגוט
אני מאמינה שפה תהיה לך הסכמה כי אתה הולך לקראת חברי הכנסת. הרי לכאורה יכולת להגיד שמבחינה חוקתית אי-אמון קונסטרוקטיבי זה ממשלה חלופית. מה זה פה: אם החוק הזה והזה מבחינה ציבורית כן מאמינים בו או לא מאמינים בו? זה לא קשור לאי-אמון קונסטרוקטיבי, תמציאו כלי אחר. אבל אתה אומר להם: נקרא לזה אי-אמון על אף שזה לא אי-אמון, כי אי-אמון קונסטרוקטיבי לא רלוונטי פה לשאלה אם כן מקבלים חוק פלוני או לא. לא אקלקל לכם את הכלים, גם כי מבחינה ציבורית יש חשיבות, כי כך מגייסים יותר, יש אמירה. זה לא רלוונטי מבחינה חוקתית אבל אני לא מקלקל לכם את הכלי. אבל זה רק אם אתם הולכים אתי. אחרת, ברור שאתה יכול לנסח אחרת את חוק-היסוד והכלי הזה יישמט. בניסוח הקודם היה ברור שאי אפשר לשמור את הכלי הזה.
רונן הופמן
אין לי שום כוונה לשמוט אותו.
סיגל קוגוט
אתה לא רצית לשמוט אותו.
רונן הופמן
ממש לא.
סיגל קוגוט
זה אומר שהם צריכים להסכים לתיקון הזה. אם הם לא יסכימו ואתה תעלה את כל האלמנטים האלה לחוק-היסוד הכלי יישמט.
רונן הופמן
שני דברים אני לא רוצה שיקרו. אחד, זה לשמוט את הכלי הזה, כמו גם כלים אחרים. ושניים, ליצור מצב שמנסחים חוק שבעצם מבטל כל אפשרות להפיל את הממשלה. זה לא העניין, זה לא המטרה.
היו"ר דוד רותם
להיפך, אנחנו יוצרים כלי שיאפשר להפיל את הממשלה ביתר קלות.
סיגל קוגוט
לא.
היו"ר דוד רותם
פעם בחודש.
ארבל אסטרחן
לא יצליחו לעשות את כל המשאים ומתנים.
רונן הופמן
אני לא יודע אם ביתר קלות, אבל אנחנו לא פוגעים באפשרות להפיל את הממשלה. אנחנו רק מחייבים להציג ממשלה חלופית.
היו"ר דוד רותם
והממשלה החלופית לא תהיה עם יותר מאשר 18 שרים, ולא יהיו שרים בלי תיק. וגם נעלה את אחוז החסימה.

אנחנו יכולים לאשר את זה?
סיגל קוגוט
אל תצביעו, אבל רוח הוועדה היא שזה יהיה כך.
היו"ר דוד רותם
זה רוח הוועדה. בסדר.
רונן הופמן
חברים, באופן מקצועי זה נראה לכם הגיוני? מעניין אותי לדעת.
עמי ברקוביץ
אנחנו חוזרים להסתייגויות שלנו על כל המהלך, על האי-אמון קונסטרוקטיבי. נשמעו כאן טעמים חזקים מדוע אין צורך בשינוי ולכן הכול נגזר מזה.
היו"ר דוד רותם
משרד המשפטים יכול להגיש הסתייגות. זה תמיד כך.
עמי ברקוביץ
אבל מבחינת הגרסאות של חוק-היסוד, כרגע בין שתי הגרסאות- - -
סיגל קוגוט
או שלא מתקנים בכלל, או שזה גרסה ב'. בתקנון, אגב, את זה אני כן רוצה להגיד לכם, אמרתי כבר, אבל גם אם יחליטו לא לתקן את חוק-היסוד, את הנושא של דיון פעם בחודש אפשר להגיש כתיקון תקנון. זה שלא יהיו פה בכל שבוע דיונים על גבי דיונים, דיוני סרק, את זה אפשר לתקן בתקנון גם אם חוק-היסוד נשאר בדיוק כפי שהוא היום. בכל מקרה יהיה פה איזה מהלך של תיקון תקנון, תחליטו מה שתחליטו על חוק-היסוד.
רונן הופמן
אני לא יודע, אני אישית גם לא הייתי נוגע ב"אחת לשבוע" מלכתחילה, אבל זה סיפור אחר. לא הפריע לי שאחת לשבוע יש הצגה של האופוזיציה.
היו"ר דוד רותם
יש לי שאלה אליך, אתה באמת יודע שאתה חבר קואליציה?
רונן הופמן
אני חבר קואליציה נאמן, ובכל זאת חושב עצמאית.
היו"ר דוד רותם
אז תסגור את זה. אל תחשוב...
ארבל אסטרחן
התקנון הוא שקובע היום את ה"פעם בשבוע". לכאורה זה היה יכול להיות בכל יום. אם הוא קובע פעם בשבוע אז אפשר בתקנון להגיד כבר פעם בשבועיים, פעם בחודש, מה שרוצים, בלי לתקן את חוק-היסוד.
היו"ר דוד רותם
טוב. תודה רבה, רבותי. נמשיך את הדיון ביום שני בעוד שבוע.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:00.>

קוד המקור של הנתונים