ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 05/11/2013

חוק הבחירות לכנסת (תיקון מס' 61), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
05/11/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 73>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, ב' בכסלו התשע"ד (05 בנובמבר 2013), שעה 12:00
סדר היום
<הצעת חוק הבחירות לכנסת (תיקון - זכאות שליחי הסוכנות היהודית להצביע בנציגויות ישראל בחו"ל), התשע"ג-2013, של חברי הכנסת יריב לוין, דוד צור (פ/1309) – הכנה לקריאה ראשונה>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד רותם – היו"ר
יריב לוין

דוד צור
מוזמנים
>
דנה יפה - עוזרת ראשית, משרד המשפטים

מרגלית בוטרמן - לשכה משפטית, משרד הפנים

אורלי עדס - המנהלת הכללית, ועדת הבחירות המרכזית

עומרי שניידר - עוזר בכיר למנכ"לית, ועדת הבחירות המרכזית

דין ליבנה - היועץ המשפטי, ועדת הבחירות המרכזית

אלעד נווה - ממונה הפקת לקחים, ועדת הבחירות המרכזית

ג'וש שוורץ - מזכ"ל וסמנכ"ל קשרי ממשל, הסוכנות היהודית

עופר אביגדורי - שליח סוכנות לשעבר

ליאור יפה - שליח סוכנות לשעבר

מורן ישראל - שליח סוכנות לשעבר
ייעוץ משפטי
נעמה מנחם
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
רישום פרלמנטרי
מוריה אביגד
<<הצעת חוק הבחירות לכנסת (תיקון - זכאות שליחי הסוכנות היהודית להצביע בנציגויות ישראל בחו"ל), התשע"ג-2013, של חברי הכנסת יריב לוין, דוד צור (פ/1309) – הכנה לקריאה ראשונה>>
היו"ר דוד רותם
צהרים טובים. אנחנו פותחים את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט בנושא הצעת חוק הבחירות לכנסת (תיקון - זכאות שליחי הסוכנות היהודית להצביע בנציגויות ישראל בחו"ל), התשע"ג-2013, של חברי הכנסת יריב לוין ודוד צור. מה ההתנדבות הזאת?
יריב לוין
תודה, אדוני היושב-ראש. אני אומר בקצרה, הצעת החוק באה בעצם להבטיח את זכותם של שליחי המוסדות הלאומיים להצביע בבחירות כאשר הם נמצאים בחו"ל. הזכות הזו בעצם מוסדרת בחקיקה כבר היום אלא שמתברר שבגלל עניין, שאפשר לפחות מההיבט הזה לראות אותו כפרוצדורלי, ישנו מעבר של העסקה של אותם שליחים מהעסקה ישירה על-ידי המוסדות הלאומיים להעסקה באמצעות הקהילות כך שאותם שליחים אומנם נשלחים מטעם המוסדות, הם עוברים אצלם את ההכשרה וכן הלאה אבל משכורתם באופן טכני משולמת באמצעות הקהילות בדרך שבעצם מנתקת את יחסי עובד ומעביד הפורמליים בינם לבין המוסדות הלאומיים.
התוצאה של זה היא שהם בעצם מוצאים מחוץ לחוק שמעניק להם את זכות הבחירה משום שהם אינם עובדים כהגדרת עובד בחוק, ולכן מה שאנחנו מציעים לתקן זה לעגן את העובדה שמדובר באמת באתם שליחים שנוסעים לשליחות ארוכה, לא לאיזו נסיעה חד פעמית, שיוכלו הם וילדיהם, כפי שהדבר קיים על פי המגבלות שקיימות היום בחוק, להצביע בנציגויות בחו"ל. הנוסח מלכתחילה, לאחר שהצעת החוק גובשה בשיתוף עם הסוכנות היהודית והגיעה לוועדת שרים לענייני חקיקה - - -
היו"ר דוד רותם
לא עם הסוכנות היהודית, אני צריך לדעת אם אורלי אישרה לך את זה.
יריב לוין
כן, אני אומר, היא הגיעה לוועדת שרים לענייני חקיקה ואז בוצע באמת תיאום מסודר מול ועדת הבחירות המרכזית, קיבלנו גם את הנתונים והיה ברור שמדובר באמת במספרים לא גדולים של אנשים ובקבוצה שהיא מאוד מוגדרת ומוגבלת וגם לא צפויה פתאום לצמוח באופן בלתי סביר כך שהדבר הזה לא יהווה איזשהו נטל חריג על ועדת הבחירות, שמסיבות מובנות מזהירה כל פעם מחדש ובצדק מפני הסכנה שבהרחבת ההצבעות במעטפות הכפולות, על הסיבוך שהיא עלולה לגרום בתהליכי ספירת הקולות אחר כך וניהול הבחירות.
הנוסח הזה, כפי שאני מבין, שגיבשנו ועבר בוועדת השרים, עבר בהסכמה ניסוח נוסף מחדש כפי שהוא מופיע במסמך שהייעוץ המשפטי של הוועדה הכין. המהות לא השתנה. אני חושב שזה גם יותר נכון בצורה הזאת כי אז זה חוסך את הצורך לבצע תיקון פעמיים, גם ברגע שתיקנו את ההגדרה של מי שנחשב עובד אז זה חל גם לגבי מי שרשאי להודיע, להעביר בעצם את רשימת העובדים לוועדת הבחירות המרכזית וכך אנחנו בעצם פותרים בהגדרה אחת את העניין לכל רוחב ההוראות שנוגעות לנושא הזה. אני מקווה מאוד שהוועדה תאשר את ההצעה הזאת.
היו"ר דוד רותם
מה הם המוסדות הלאומיים?
יריב לוין
המוסדות הלאומיים הם: הסוכנות היהודית, הקרן הקיימת לישראל, קרן היסוד וההסתדרות הציונית העולמית. כולן קיימות בחוק כבר היום.
היו"ר דוד רותם
טייסי "אל על"?
יריב לוין
טייסי "אל על" לא נמצאים כי הם גם לא נמצאים בשליחות ארוכה. מדובר באנשים שנסעו לשליחות ארוכה מטעם המדינה, טייסי "אל על", שיש לנו כבוד רב אליהם, הם לא בשליחות ארוכה והם גם לא מטעם המדינה. "אל על" היום היא אומנם חברת התעופה הלאומית שלנו אבל עדיין חברה פרטית.
היו"ר דוד רותם
לשיטתך, מה שיקרה זה שיום הבחירות ויום לפני הבחירות לא יהיו טיסות, ואתה מבין שזה דבר חמור מאוד.
אורלי עדס
זאת סוגיה נפרדת שלא קשורה לחוק הזה.
דוד צור
רוב הטייסים מספיקים לחזור להצביע, רק טיסות טרנס-אטלנטיות לא.
דורית ואג
הבעיה מי שיוצא באותו יום, נגיד לא לפני 13:00.
יריב לוין
תראו, יש שאלה, אדוני היושב-ראש, שהיא באמת שאלה הרבה יותר רחבה מקונטקסט של החוק הזה, עד כמה אנחנו רוצים לאפשר לישראלים שנעדרים באופן זמני מהארץ להצביע בבחירות, ולדבר הזה, כפי שאמרתי, יש שאלה מאוד גדולה גם בצד הערכי ובטח ובטח בצד הלוגיסטי. החוק הזה לא בא להרחיב את קבוצות הזכאים, הוא בסך הכול לוקח קבוצה שכבר קיימת, הוא לא מוסיף מוסדות, הוא לא משנה שום דבר במבנה הקיים והוא בא בסך הכול לתקן תיקון שהוא טכני במהות שלו. הכוונה של המחוקק והמצב החוקי הוא שהאנשים האלה צריכים להצביע, התוצאה הנוכחית היא שהדבר הזה נמנע מהם לא בגלל החלטה שנוגעת לדיני הבחירות אלא בגלל עניין טכני של אופן העסקתם, ואת זה אנחנו רוצים לתקן מבלי להיכנס, לפחות לא במסגרת הזאת, לשאלות הרחבות יותר.
דוד צור
קודם כל, אני גם שמח מאוד, כמובן, כמי שבין היוזמים של החוק הזה, יחד עם יריב. לעניין השאלות שהעלה היושב-ראש, אין לדעתי מה לעשות היקש בין עובד "אל על" לבין החבורה הזאת שנשלחת בשליחות מטעם המוסדות האלה. באותה מידה אפשר לומר למה לא עובדי הייטק למיניהם וכן הלאה. זו חברה פרטית, זו לא שליחות לאומית. אגב, גם לרובם, כן בסופו של דבר מתאפשר בחלון הזמנים של - - -
היו"ר דוד רותם
גם הקרן הקיימת היא חברה פרטית.
יריב לוין
הקרן הקיימת היא חלק מהמוסדות הלאומיים אבל.
היו"ר דוד רותם
היא חברה פרטית.
יריב לוין
אבל היא חלק מהמוסדות הלאומיים.
אורלי עדס
אבל המחוקק כבר הכיר בזכות שלהם להצביע.
יריב לוין
הבעלות עליה היא של המוסדות הלאומיים, הבעלות על הקרן הקיימת היא של המוסדות הלאומיים, לא של גורם פרטי בשוק.
דוד צור
אני חושב שמה שמייחד פה את האנשים האלה שתינתן להם האפשרות הזאת זה שבעצם הם יוצאים בשליחות עבור המדינה ואנחנו צריכים לתת להם פחות או יותר את אותן אפשרויות שאנחנו נותנים לעובדי שגרירויות, נציגויות, משלחת משרד הביטחון ועוד כאלה ואחרים שעובדים בחו"ל.
היו"ר דוד רותם
למה לא להביא אותם חזרה ארצה ליום הבחירות? הסוכנות היהודית זה גוף עשיר.
דוד צור
הנה, יש פה את מנכ"ל הסוכנות.
יריב לוין
יאמר לך מנכ"ל הסוכנות שהוא לא יודע על זה.
גדוד צור
ג'וש, שאלו למה לא להביא אותם.
ג'וש שוורץ
תראה, מאז קום המדינה לשליחי המוסדות הלאומיים, הסוכנות, ההסתדרות הציונית, קרן קיימת וקרן היסוד, נתנו בחוק את הזכות להצביע כמו עובדי מדינה שהיו בשליחות. כל המצב הזה נוצר משינויים טכניים. בהרבה מקומות בעולם הביקוש לשליחות מאוד גדל וזה חלק מהתעצמות הקשר בין המדינה לקהילות היהודיות. היום אנחנו מדברים על כ-500 שליחים של כל המוסדות הלאומיים שנמצאים בחוץ לארץ בתקופות שמעל שנה, רובם בין שנתיים לארבע שנים. השינוי הטכני היחיד שקרה הוא שחלק מהקהילות והארגונים ביקשו לשלם בעצמם את המשכורת. שליח ל"הלל" בקמפוס בקולומביה, "הלל" החליט שהוא רוצה שהם יתנו את התלוש, לא הסוכנות. הם שליחים של הסוכנות, יצאו מטעם הסוכנות.
מה שקרה הוא שבגלל הדבר הטכני הזה שהקהילה או הארגון היהודי משלם – בחוק כתוב "עובדי הסוכנות", ברגע שהמשכורת לא באה מהסוכנות אלא מסיבות טכניות הם החליטו לשלם, אז אנחנו רק מבקשים להחיל את זה על כולם. היה מצב מאוד לא נעים בבחירות האחרונות, שרוב השליחים של הסוכנות וההסתדרות הציונית שקיבלו משכורת מהסוכנות יכלו להצביע, אבל יכול להיות בעיר אחת שליח שבמקום אחד הקהילה אמרה: לו אנחנו נשלם את המשכורת, ואז הם לא יכלו להצביע, אבל הם מוינו, שוגרו, הוכשרו, יצאו והם שליחי סוכנות לכל דבר. זה ממש שעניין טכני. רק אם אני יכול להעיר הערה לגבי הנוסח, אנחנו צריכים גם לדאוג באיזשהו שלב שזה יהיה לגבי כל ארבעת המוסדות הלאומיים כי התיקון הוא רק עובדי הסוכנות.
יריב לוין
לא, לא, זה כתוב, זה כל ארבעת המוסדות הלאומיים.
נעמה מנחם
התיקון שהוסכם עליו, לא שהוצע בהתחלה, כולל את כל ארבעת המוסדות. אנחנו נקריא אותו עוד דקה.
היו"ר דוד רותם
נעמה, את מוכנה לקרוא את זה?
נעמה מנחם
כן, אנחנו נקרא את הנוסח. בחוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-1969, סעיף 116ז(א), בסופו יבוא:

"עובד – לעניין הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית העולמית, הקרן הקיימת לישראל וקרן היסוד – לרבות שליח של אחד מהמוסדות האמורים, שתקופת שליחותו לא תפחת משנה, והנמצא במדינת החוץ עקב שליחותו".
היו"ר דוד רותם
לעוד מישהו יש הערות? אפשר להצביע?
יריב לוין
זה תלוי בך.
היו"ר דוד רותם
טוב, אני אדחה, אני מבקש רביזיה.
יריב לוין
אני לא יכול לעשות כלום, אם תדחה אני לא יכול לעשות שום דבר.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה התייעצות סיעתית. טוב, מי בעד?
הצבעה
בעד – פה אחד
אושר.
היו"ר דוד רותם
פה אחד. תודה רבה, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:15.>

קוד המקור של הנתונים