ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 11/11/2013

שמירה על הסטטוס קוו של מתחם קבר דוד - דיון מעקב

פרוטוקול

 
הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני

<פרוטוקול מס' 119>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני, ח' בכסלו התשע"ד (11 בנובמבר 2013), שעה 12:00
סדר היום
<אבטחת הר הזיתים>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר

ישראל אייכלר

יעקב אשר
יעקב ליצמן
מנחם אליעזר מוזס

אברהם מיכאלי

אורי מקלב

אורית סטרוק
מוזמנים
>
עו"ד גבי פיסמן - ייעוץ וחקיקה (פלילי), משרד המשפטים

עו"ד רעות בינג - ייעוץ וחקיקה (פלילי), משרד המשפטים

מוניר בדר - מ' נק' הר הזיתים, המשרד לביטחון הפנים

אמנון אלקלעי - ממ"ר ציון, המשרד לביטחון הפנים

מיכאל פרנקנבורג - יועמ"ש מחוז ים, המשרד לביטחון הפנים

מיכאל מרש - קב"ט, ראש תחום מזרח י"ם, משרד הבינוי והשיכון

אריה קינג - נציג תושבי הר הזיתים, מ"מ מחזיק תיק חירום וביטחון ומחזיק תיק איכות הסביבה, עיריית ירושלים

ענר עוזרי - ממונה על אגן העיר העתיקה, הרשות לפיתוח ירושלים

חיים מילר - יו"ר התנועה, התנועה למען ירושלים ותושביה

הלל הורביץ - מנכ"ל, מועצת בתי העלמין

אפרים שמשון זילברברג - הוועד להגנת הר הזיתים

מאיר טל - קצין ביטחון, עטרת כהנים

אסף ברוכי - הוועד לחידוש ההתיישבות היהודית בשילוח, עטרת כהנים

אופיר גנוט - תושב קדמת ציון, עטרת כהנים

יענקי ביכלר - מנכ"ל ביכלר

יום טוב ביכלר - מנכ"ל ביכלר

ג'פרי דאובה - חבר בוועד להגנת הר הזיתים

הרווי שוורץ - חבר בוועד להגנת הר הזיתים

אברהם לובינסקי - חבר בוועד להגנת הר הזיתים

נירה רבינוביץ -

רבקה גייל ריבק - עיתונאית

אלעזר גלבשטיין - מנכ"ל חברה קדישא הראשית והכללית ירושלים

אריה אלדד -

שמואל חן - דובר ועדת הפנים והגנת הסביבה
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית פרלמנטרית
אושרה עצידה

<אבטחת הר הזיתים>
היו"ר מירי רגב
חברים, אני רוצה לפתוח באופן פורמאלי את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה בסוגיית חילול הקברים בזריקת אבנים בבית עלמין הר הזיתים. זו לא פעם הראשונה שהכנסת דנה בסוגיה הזו, פעם ראשונה שוועדת הפנים בראשותי דנה פה בסוגיה של הר-הזיתים שהוא בית העלמין העתיק בעולם היהודי, וגם מפורסמים קבורים בבית העלמין הזה. לצערי, נוצר מצב שבו מחללים את הקברים באופן קבוע. יש יותר מדי גורמים שמתעסקים עם הר הזיתים, אבל אנחנו לא רואים שיש בעל בית שיכול לתת מענה פשוט וברור כיצד לשמור על המקום הזה כבית עלמין, כבית קברות יהודי עתיק שנכון שישמרו על הקברים מבלי שיחללו אותם.
הדיון כאן היום הוא ביוזמת שני גורמים עיקריים: האחד הוא חבר הכנסת מיכאלי מש"ס שביקש את הדיון הזה. אם אני לא טועה, הצטרף אליו גם חבר הכנסת מוזס. השני הוא מהוועד להגנת הר הזיתים שעושים רבות בפעילות אמיתית בלי לקבל שום תשובה כזו או אחרת כדי באמת לשמר ולהגן על המקום הזה כמקום חשוב לעם היהודי וכמקום שאנחנו רוצים לשמור עליו כמקום שלא יחללו אותו ולא ימשיכו להתעסק במקום הזה כאילו כל אחד יכול לבוא, להיכנס, לשבור את המצבות, להשתמש במצבות, להכניס לשם - - - לא נעים לי להגיד. זה אותם דברים שגם קרו לנו בכותל הקטן ואחרי מספר דיונים שעשינו עכשיו פתאום לקחו את הכותל הקטן ויש עכשיו תיקונים ועובדים שם וארכיאולוגיה. לא נעים לי להגיד, אבל היו מקרים שראינו שאנשים באו ואת הצרכים שלהם עשו על הכותל הקטן, במקום הקדוש לנו, והתייחסו לכותל המערבי בלבד ולכותל הקטן לא, עד שעשינו לשם מספר סיורים ובאנו עם המשטרה ועם עיריית ירושלים ועם מי שצריך ואמרנו לרב הכותל: תחליט אם הכותל זה רק הכותל המערבי או גם הכותל הקטן, והתחילו, תודה לאל, טיפול שם. כך נעשה גם לגבי הר הזיתים. גם בעניין הר הבית, אבל על זה לא נתעסק איתכם. אנחנו נריב בעניין הר הבית כי אתם מחכים למה שיגידו הרבנים בעניין הזה.
יעקב ליצמן
לא מחכים, הם אמרו כבר.
היו"ר מירי רגב
אנחנו מחכים למה שהחוק יגיד, מה שהדין יגיד, שכל אחד יוכל להתפלל במקום שהוא רוצה להתפלל בו בלי אפליה בין זה שהוא מוסלמי, יהודי או נוצרי. אבל זה דיון אחר שלא נדבר עליו פה.
אנחנו נתעסק היום עם בית הקברות הר הזיתים. כמובן שמשרד השיכון יצטרך להתייחס בנושא הכולל בעניין הזה. אני רוצה שמי שיפתח את הדיון, בבקשה, יהיה חבר הכנסת מיכאלי. אחריו אברהם לובינסקי, לאחר מכן חבר הכנסת מוזס, ולאחר מכן אורית סטרוק שהיא לא מציעת הדיון אבל היא בכל זאת נרשמה. חבר הכנסת מיכאלי, בבקשה.
אברהם מיכאלי
תודה, גברתי היושבת-ראש. את פעם שנייה באמת מכנסת את ועדת הפנים. בפעם הקודמת היה לנו פה דיון רחב. חבר הכנסת צור ישב באותו יום בראשות הוועדה. גברתי לא יכלה באותו יום אבל אני יודע עד כמה זה אכפת לך ועד כמה הדבר הזה נוגע לליבך.
למעשה, אנחנו מעלים סוגיה כל כך מבישה מבחינתנו. אנחנו במדינה יהודית שלנו, בירושלים, ולא באיזה מקום רחוק. בירושלים לא מצליחים לשמור על האתר הקדוש הזה שהוא אכן מהווה אתר לכלל יהדות העולם. זה לא בית עלמין מקומי, זה בית עלמין של תושבי ארץ-ישראל ותושבי חוץ-לארץ. לצערנו, התלונות שאנחנו מקבלים משם, ואנחנו מבקרים שם, הן שזה סכנת נפשות להיות שם. אני אומר לך זאת בצורה הכי גלויה, אני היום פוחד להגיע להר הזיתים כי זריקת האבנים שם היא כבר דבר של יום יום. המשטרה לא מטפלת בתלונות. אנשים שמגיעים לשם, ובעיקר תושבי חו"ל שלא יודעים, נקלעו שם לסכנת נפשות כמה פעמים. שמענו על חלק מהמקרים בתקשורת, ולצערנו לא הכול שמענו. אני יודע מקרים שאנשים נוסעים באופן מיוחד לבקר, לאזכרה של ההורים שלהם ושל הסבים והסבתות שלהם, אבל ברגע שהם נוחתים שם הם מגלים שהם נחתו במדינה זרה ואחרת שהם לא העלו על דעתם.

הרבה אנשים טובים פועלים לטובת מיגור התופעה הזאת, אבל לצערנו להם אין כוח ולהם אין כלים. יש את התנועה של הרב מילר שהם כבר שנים על שנים.
היו"ר מירי רגב
אין להם כוח כי בסוף זה הגורמים הסטטוטוריים.
אברהם מיכאלי
הוא היה חבר מועצת העיר של ירושלים והוא יודע גם מה הכוח של הרשות המקומית. לצערנו, בסוף אנחנו ראינו שזה לא פותר. היו פה בפעם הקודמת משרד השיכון. הם באו ונתנו לנו סטטיסטיקות כמה מאבטחים מסתובבים שם באזור וכמה הם פותרים או לא פותרים. לדעתי, זה לא פותר את העניין. גם חקיקה כנראה לא מתקדמת. יושב פה לידי חבר הכנסת לשעבר פרופ' אלדד.
היו"ר מירי רגב
ראיתי אותו ואתן לו גם לדבר כי הוא אמור לצאת.
אברהם מיכאלי
בזמנו אנחנו תמכנו ביחד בקידום רשות הר הזיתים ואת החוק הזה הממשלה לא איפשרה.
היו"ר מירי רגב
אנחנו נעלה אותו שוב.
אברהם מיכאלי
החמרת עונשים כאלו או אחרים הממשלה לא איפשרה. צריכים להבין אותם פורעים שמסתובבים שם באזור שאם יתפסו אותם בזריקת אבנים או באזור שמסביב אז הם ייענשו חמורות. לכן, טרחנו לדבר ולדבר ובסוף נגיע לאותה תוצאה שהר הזיתים יהפוך למקום מסוכן לביקורים.
היו"ר מירי רגב
משטרת ישראל והיא תיכף תתייחס לסוגיית האכיפה.
אברהם מיכאלי
אני לא רוצה כרגע להרחיב על קהילות שלימות שמגיעות לשם בגלל הרבנים החשובים שקבורים שם, אנשים עם היסטוריה.
היו"ר מירי רגב
ודאי. בגין קבור שם, שלא נדבר על הרמב"ן.
אברהם מיכאלי
לפני כמה חודשים היה טקס בחלקה של ראש הממשלה בגין זכרונו לברכה. לידו קבורים כל נרצחי תרפ"ט. היינו קהל גדול שם בטקס וחששנו שמא נצא משם תוך סכנת נפשות.

אני מודה לך על זה שאת עוקבת אחרי זה. אולי צריך לקיים גם סיור בשטח, זה מה שביקשתי. כי כמו שאמרת, כנראה שכשאנחנו ככנסת מקיימים בשטח את הנוכחות שלנו אז הדברים משתנים ואז כל הגורמים מתייחסים אלינו אחרת. תודה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך. אני מבקשת מאברהם לובינסקי לפתוח את הדיון, ולאחר מכן חבר הכנסת מוזס. אברהם לובינסקי, בבקשה.
אברהם לובינסקי
אני הייתי מעדיף להציג את הדברים באנגלית, אבל לכבוד הכנסת אני מבין שאני חייב לדבר בעברית ולכן אתרגם לעברית.

צהרים טובים, כבוד היושב-ראש מירי רגב וחברי הוועדה. שמי אייב לובינסקי, אברהם לובינסקי מניו-יורק. הוריי ניצולי שואה קבורים בהר הזיתים.
לפני שלוש שנים בערך הייתי בן קבוצה של עסקנים בארצות-הברית שהקימו את הוועד למען הר הזיתים שכיום מונה נציגות של רוב הזרמים היהודיים בארצות-הברית, וכן נציגים ממדינות אחרות כולל מדינת ישראל שנציגיה נמצאים כאן היום.

אני מתפקד כיושב-ראש הוועד. הוועד הוקם אחרי דוח ארוך של מבקר המדינה על ההזנחה וחילול בית הקברות הכי היסטורי וקדוש ליהודים. יש הרבה לדבר על ההיסטוריה וההתפתחויות האחרונות בהר הזיתים, אבל עליי להתייחס היום אך ורק לנושא אבטחת בהר הזיתים. במקרה העברתי גם מכתב לוועדה זו על הנושא מוועידת הנשיאים של ארצות-הברית שזה כולל 52 מהארגונים היהודיים הגדולים בארצות-הברית.

בקיצור, המשטרה אינה מייחסת חשיבות מספקת למקום הקדוש לעם היהודי ואתר התיירות הגדול בירושלים אחרי הכותל המערבי. בניגוד לכוחות הרבים המוקצים לאבטחת הכותל המערבי, בהר הזיתים אין אבטחה מיטבית ומסיבית. בשעתו קיבל הוועד הבין-לאומי הבטחות מהמשרד של ראש הממשלה ומשרדים אחרים להקצות 24 שוטרים שיאבטחו את הר הזיתים בכל המשמרות בתחנה שהוקמה. היו אמורים להיות 24 שוטרים ביממה, אולם למרות ההבטחות בפועל במקרה הטוב שוהים שני שוטרים במשמרת שאמורים להשתלט על ההר כולו וסביבתו המסוכנת. מקורות מוסמכים דיווחו לנו על תחנת משטרה שלמעשה סגורה בלילה ואפילו ביום רוב הזמן נמצא שם בקושי שוטר אחד או שניים. מדובר במחדל אבטחה חמור והדבר משדר זלזול מצד המשטרה להר שפוקדים אותו אלפים מידי יום והינו מצוי בלב השכונות הערביות.

על אף שמצלמות אבטחה התקינו בהר וגם נושא הניקיון השתפר וזאת תודה למשרד ראש הממשלה והעירייה והרל"י, דווקא המשטרה מצידה מזלזלת ומחפפת בכל הנוגע לאבטחת ההר זאת על אף גילויי האלימות הרבים ופניות רבות מכל העולם.
אירועי האלימות בהר הינם רבים ורבים מהם אף אינם מדווחים. רק בחודש האחרון - אוקטובר - היו בהר הזיתים 24 אירועי זריקת אבנים כאשר מדובר בבלוקים שמושלכים על מכוניות ועל ראשי האנשים המבקרים בהר. אין הם מבדילים בין זרמים וחוגים כאשר הניזוקים הינם מחוגי תולדות אהרון ועד לאדם חילוני המגיע לבקר את קברי קרוביו.

לפני חודשיים נערכה ההילולה ל"אורח-החיים הקדוש" אליו זורמים מידי שנה עשרות אלפים. אלפי משתתפי ההילולה שהגיעו לא אובטחו כראוי, ומתוכם נפגעו בשל זריקות אבנים והיו אף כאלה שנדרשו לטיפול רפואי בבית-החולים. אם זה קורה בהילולה גדולה ומתוקשרת כל כך, שערו בנפשכם מה קורה בהילולות של צדיקים פחות מתוקשרים שנערכות מידי שבוע בהר.
יהודים מכל העולם נושאים עיניהם על ההר הקדוש הזה ואבטחה מיטבית מצד המשטרה צריכה להיות ברורה ומסיבית על מנת להעניק ביטחון אישי לכל מי שפוקד את ההר. כיום רבים אינם עולים לקברי קרוביהם בהר הזיתים בשל החשש הביטחוני מאחר והמשטרה איננה משדרת תחושת ביטחון. יש לנו עדויות, כולל מתיירים, על תגובה משטרתית לעיתים ולפעמים אפילו בזלזול, כמו מר הלפינס מניו-יורק שהגיע לתחנה עם פצועה במכונית וכל השמשות שבורות, ובתחנה לא נלקחו ממנו טביעות אצבעות או דוח, ואפילו ביקשו ממנו לנסוע עם הזכוכיות השבורות והדם במושב המכונית לתחנת המשטרה בשער שכם. פשוט לא להאמין בשביל כל כוח משטרתי בעולם.
הבעיה היא אינה רק בשטח בית העלמין אלא בדרכי הגישה להר במזרח העיר. רבים מהאירועים מתרחשים בדרכי הגישה הקרובים להר, בעיקר בכיכר ראס אל עמוד וכביש אל א-טור. יש בהר תחנת משטרה ואף חפ"ק, הבעיה היא שאין איוש שוטרים מספיק. הפורעים הערבים מבינים זאת, ולכן אין ירידה משמעותית בכמות האירועים האלימים. אם הפורעים יבינו שהמשטרה מתייחסת בחומרה רבה לאירועים הדבר ייצור הרתעה.

הנושא כבר נדון בוועדת הפנים לפני מספר חודשים ובסיכום הדיון דרשה יושבת-ראש הוועדה מנציג המשטרה להנפיק דוח מסודר עבור הוועדה על כמות האירועים ועל התוכניות לאבטחה מקיפה להר והגדלת הכוחות בשטח, אולם עד לרגע זה הדבר לא התקדם ויש תחושה שהמשטרה מזלזלת מאוד בנושא.

אנחנו, יהודי ארצות-הברית והעולם, לא נשתוק עד שמשטרת ישראל תמלא את ההבטחה ואחריותה לאבטח יהודים במקום כל כך קדוש.

אנו מקווים כי זו תהיה ישיבת הכנסת האחרונה שבה אנחנו צריכים לבקש ולהתחנן על ביטחון ליהודים שמגיעים להתפלל ולבכות בבית-הקברות הכי היסטורי ועתיק בעולם היהודי.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך על הדברים המרגשים והעניינים שהעלית. אני מתארת לעצמי שתיכף המשטרה גם תתייחס לסוגיה. חבר הכנסת מוזס, בבקשה. לאחר מכן משרד הדתות. אני מבקשת לשמוע את הלל הורוביץ.
אברהם לובינסקי
סליחה מירי, יש לי את המכתב של - - - אליך, שאני אקרא?
היו"ר מירי רגב
לא, זה בסדר. תיכף, שנייה. זה פחות או יותר מדבר על אותם דברים, נכון?
אברהם לובינסקי
קצת יותר - - -
היו"ר מירי רגב
תיכף, שנייה אחת.
אברהם לובינסקי
בסדר, תודה.
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת מוזס, בבקשה.
מנחם אליעזר מוזס
גברתי היושבת-ראש, אורחים נכבדים, אני בפורום הזה של ביטחון בהר הזיתים. אני רוצה לומר לכם, אין חכם כבעל ניסיון. בערב ראש חודש נסעתי לקברו של האדמו"ר רבי אלעזר מוויזניץ' במעלה ההר ועברתי ליד בית-הספר על כביש א-טור. בשעות ההפסקה בבית-הספר הזה יש להם דבר אחד, לצוד, לראות איזה רכב ישראלי עובר וזורקים אבנים מחודדות, מחודדות.
היו"ר מירי רגב
אני קיבלתי היום גם מייל מתושבת השכונה שנסעה לשם עם ילדים וזה פשוט מצמרר. אני אשלח את המכתב הזה גם למפכ"ל ולשר. אין ספק שיש כאן בעיה.
מנחם אליעזר מוזס
ממש מצמרר. זה בעיה, בית-הספר עומד על הכביש ואיך שמתחילה ההפסקה הילדים יוצאים בהמוניהם עם אבנים מכל הכיוונים. אתה לא יודע מאיפה אתה יוצא. היה לי מזל ונס שהכביש היה פנוי ויכולתי לטוס מהר ולברוח, אבל קיבלנו קצת. שברו את המראה. המצב הזה שהשער עומד על הכביש וכבר בזמנו דיברו על זה שיעבירו את שער בית-הספר לצד השני, לרחוב האחורי, בגלל הבעיה הביטחונית הנוראה הזו. הם יכולים גם אז אולי לעמוד ולזרוק מבחוץ, אבל לא לצאת ככה ועל כל מכונית יהודית הופ, זורקים אבנים ולא סתם אבנים. המצב הזה צריך להיגמר. בשעתו דיברתי בשיחה עם שר המשטרה, אבל עכשיו זה קרה לי בערב ראש חודש. אין להם שום פחד כי אין פשוט משטרה. כל הדרך להר הזיתים אין ניידת משטרה אחת אפילו לרפואה. אומנם העמידו היום תחנת משטרה על ההר שהיא לא מאוישת מספיק, אבל הדרך לשם בכלל לא בטוחה.
היו"ר מירי רגב
אתה מצטרף להצעת החוק שבזמנו היתה שנצרף שם את כל הח"כים ונעלה אותה שוב, זאת יוזמת הכנסת הזאת?
מנחם אליעזר מוזס
בהחלט.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז. הלל הורביץ ולאחר מכן חברת הכנסת אורית סטרוק.
הלל הורביץ
שלום לכולם. ברשות היושבת-ראש, אני מוניתי לפני מספר שבועות להיות מנכ"ל מועצת בתי העלמין בירושלים. המועצה היא גוף סטטוטורי שאחראי על ארבעת בתי העלמין בירושלים ועל ראש שמחתנו כמובן זה הר הזיתים. הרב מוזס, גם אני מתוך שישה ביקורים בשבועיים האלה חטפתי פעמיים: פעם עם מנכ"ל החברה קדישא הגדולה בירושלים, חנניה שחור, ופעם שנייה באזכרה לרב גורן. כולנו, כולל כל בני משפחתו, חטפנו מטר אבנים.
היו"ר מירי רגב
דווקא ביום כזה שהמשטרה אמורה לדעת שבאים אנשים?
הלל הורביץ
את יודעת מה? היה ליווי. הציר הזה הוא פקוק ועמוס מאוד, ציר א-טור.
היו"ר מירי רגב
אנחנו נעשה שם סיור.
הלל הורביץ
היה ליווי בראש השיירה. היינו עשרה רכבים. הבעיה שם היא בעיה קשה וקריטית. הר הזיתים סגור לעם ישראל. אחת המשימות המרכזיות שקיבלתי על עצמי, בעזרת השם, בכוחות משותפים לפתוח בזמן הקצר ביותר את הר הזיתים חזרה לעם ישראל. זה מותנה בשלושה שלבים עיקריים או שלושה גורמים עיקריים: שלב אחד זה המשטרה. נפגשתי כבר בשבוע שעבר עם סגן מפקד המחוז אבשלום פלד ועם אפי חביביאן שבראשון לינואר מקבל את הפיקוד על מרחב חדש שנקרא מרחב קדם. הוא יהיה אחראי על כל הצד המזרחי של ירושלים. אני יודע שהמשטרה תדע יותר להוסיף על זה. חידדנו שם את הדבר הזה שבהר הזיתים לא רק שצריך שיהיה ביטחון, צריך שתהיה הרגשת ביטחון. הרגשת ביטחון תהיה רק אם יהיו עמדות נייחות קבועות על ציר א-טור. אי-אפשר ניידת. ניידת זה ציר פקוק וארוך. אם לא יהיו עמדות נייחות קבועות בצירים הבעייתיים לא יהיה ביטחון ולא הרגשת ביטחון. יפה מאוד שיש לנו איזשהו קרוון בהר הזיתים למטה ויש קצת אולי סיורים, אולי פטרולים. זה לא נותן מענה, לא מרתיע את הערבים. זה גם לא נותן הרגשת ביטחון.
היו"ר מירי רגב
אוקיי. אחד, זה משטרת ישראל. הדבר השני.
הלל הורביץ
הדבר השני, אנחנו צריכים לדאוג שיעמוד שם על הציר מצלמות. יש מצלמות בהר הזיתים על הקברים. הציר הזה הוא ציר לא מצולם, לא מתועד.
היו"ר מירי רגב
מצלמות זה מבחינת משרד השיכון ותיכף נבקש ממיכאל התייחסות.
הלל הורביץ
מצלמות זה משרד השיכון וזה הרל"י. ישבתי עם שניהם, יודעים שזה סדר עדיפות. צריך פה לחץ גדול של הוועדה. זה אפילו לא כסף, זה רק החלטה שנותנים לזה.
היו"ר מירי רגב
קיבלו כסף, סליחה.
הלל הורביץ
אמרתי, זה לא בעיה של כסף - נכון.
הדבר השלישי, בשלוש השנים האחרונות משרד ראש הממשלה תקצב סכום מאוד מכובד לשיקום המצבות בהר הזיתים. נעשתה שם עבודה נפלאה.
היו"ר מירי רגב
נכון, מאה מיליון.
הלל הורביץ
התקציב - או שהוא נגמר או שהוא הופסק, אני לומד את הסוגיה הזאת עכשיו. אני מבקש את עזרת הוועדה ואת עזרתך לראות שאנחנו מחזירים תקציב לפיתוח ושיקום הר הזיתים ומינוף התיירות החינוכית בהר הזיתים. הרי זה ביצה ותרנגולת. אם יבואו הרבה מבקרים יהיה יותר ביטחון, יותר ביטחון יבואו מבקרים. אלו שלוש הדברים שאני בעזרת השם לקחת על עצמי.
היו"ר מירי רגב
ונוביל ביחד את החקיקה.
הלל הורביץ
וצריך להוביל חקיקה. אני חושב שיש. מועצת בתי העלמין זה הגוף הסטטוטורי לעניין. צריך להעצים את הכוח הזה, לתת לו יותר תקציבים, כדי שהוא יוכל באמת להוביל את הדברים ולנהל את הדברים כמו שצריך.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז. תודה רבה לך.
הלל הורביץ
עוד דבר אחרון שאני רוצה וזה גם נוגע. באמת אחת הבעיות המרכזיות שם זה בית-הספר. בית-הספר שם הוא בית-ספר של בנים, כיתה ז' עד י"ב. עלה הרעיון, צריך לראות אם אפשר לקדם אותו, לעשות הצרחה. מרחק לא רחוק משם יש בית-ספר מקביל לבנות. צריך להעביר את הבנות לציר הראשי, להעביר את הבנים למטה. שוב, זה לא במקום המשטרה, זה לא המצלמות, אבל יכול להיות שזה יכול טיפה לסייע. חלק מהלימודים של הבנים שם זה לזרוק אבנים ולעשות מארבים כואבים.
המשטרה רגילה להגיד
הפס"דים - הפרות סדר. זה לא הפרות סדר, רבותי. זה ניסיון לרצח. אמרתי את זה גם לאבשלום. זה ניסיון לרצח, לא הפרות סדר תמימות.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. הבהרת היטב את דבריך. כפי שאני מכירה אותך ויש לי הערכה גדולה אליך. בהצלחה בתפקיד שקיבלת. אתה ראוי מאוד לתפקיד.
הלל הורביץ
תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
חברת הכנסת אורית סטרוק ולאחר מכן סגן ממלא מקום ראש עיריית ירושלים יוסי דייטש.
קריאות
לא הגיע.
היו"ר מירי רגב
לא הגיע? אז אריה אלדד אחרי אורית סטרוק. בבקשה, אורית.
אורית סטרוק
קודם כל, אני מברכת אותך מאוד על הדיון הזה. אני רק מזכירה שממתינים בתור לדיון עוד דיונים על נושא ביטחון מזרח ירושלים בכלל שביקשנו. יש החלטה אפילו של מליאת הכנסת. במושב הקודם סוכם שיהיה דיון פה על הביטחון. תבדקי את זה, יש החלטה.
היו"ר מירי רגב
תעבירי את זה למנהלת הוועדה, נטפל בזה.
אורית סטרוק
בסך הכול, הכול עניין אחד. עם כל החשיבות העצומה, ואני חס ושלום לא מזלזלת בכהוא זה בחשיבות של הר הזיתים, אבל כל האזור של מזרח ירושלים זה שערורייה אחת גדולה. זה לא יאומן מה שקורה שם. אני רואה שיושבים גם כאן נציגים של המשטרה וגם של משרד המשפטים. לדעתי, יש פה רגל מסיימת שעד שלא נגדיר אותה ונתבע אותה כאן בוועדה אז כל מה שאתה עכשיו תיארת, הלל, זה עדיין לא נותן לנו את התוצאה. כי מה קורה? אני ליוויתי את זה לא פעם. אנשים נוסעים, נפגעים מאבנים, מזעיקים את המשטרה ואז המשטרה או מגיעה באיחור או לא אוספת כמו שצריך את הראיות. משרד המשפטים לא מנהל נכון את התיקים האלה. התיקים האלה ברובם הגדול, לפי מה שאני מכירה, אני אשמח לקבל נתונים אחרים ולהגיד שטעיתי, אני מאוד אשמח לומר שטעיתי, אבל חלק גדול מאוד מהתיקים האלה או שיש עבריין לא נודע. אם הוא כן נודע אז יש לנו מצב שאין מספיק ראיות. הם נסגרים בעסקאות טיעון מבישות ואין שום הרתעה. הם לא כאלה קטינים. אין שום הרתעה של ממש. שידעו שפעם אחת, או פעמיים או שלוש פעמים, מי שזרק אבנים בצורה כזו בא על עונשו בצורה הכי כבדה והכי מרתיעה כדי לייצר את ההרתעה הזו. אני חושבת שאנחנו פה בוועדה צריכים לדרוש גם את הדבר הזה - זו נקודה ראשונה.

יושבת פה כבר הרבה זמן אימא צעירה. אני חושבת שאנחנו צריכים לשמוע לא רק את חבר הכנסת מיכאלי או את חבר הכנסת מוזס שעולים להר כדי להספיד את המתים וכו'. אבל יש אנשים שחיים במקום הזה ואנחנו צריכים לשמוע גם אותם כי המצוקות שלהם הן איומות. בסך הכול הם האנשים ששומרים עבורנו ביום יום על כל המקומות האלה.
היו"ר מירי רגב
אנחנו ניתן לה לדבר.
נירה רבינוביץ
נירה רבינוביץ. למען הסדר הטוב, אני לא גרה בהר הזיתים, אני גרה בצלע שלו, בסילוואן. והסיבה שבאתי לפה - בהתחלה לא הבנתי לגמרי הר הזיתים ואם שייך או לא שייך. אבל באתי כדי להגיד את מה שאנחנו אחרי קרוב לשמונה שנות מגורים במזרח ירושלים מנסים להגיד בכל פורום אפשרי. צריך לשנות את התפיסה. להגדיר אותם כטרוריסטים ולא כפורעים, זה נכון. להגיד שצריך למגן, אנחנו ממגנים את עצמנו בלי סוף בבית-יונתן. חברת הכנסת היתה שם. יותר מדי חלק אומרים. כל הזמן אנחנו מתמגנים ומצלמים את הצמתים. המשטרה עובדת בלי סוף, אני חייבת להגיד כאן את זה לזכותה של משטרת ישראל. מפקד המרחב היה אצלנו, היועץ המשפטי היה אצלנו, מפקד המחוז היה אצלנו ואנחנו אצלו ומג"ד של מג"ב. כולם נמצאים ואכפת להם והם רוצים לעזור בכלים שיש בידם. הם עושים עבודה, הם עוצרים כל הזמן, וכמו שאמרו משחררים. זו לא הנקודה. הנקודה היא שמקום שאין בו חוק אז אין בו חוק. אם אין חוק במיסוי ואם אין חוק בתעבורה ואם אין חוק בבינוי אז למה שלא תהיה הפקרות? אז יזרקו אבנים ויחללו קברים של גדולי ישראל ולא גדולי ישראל.

אנחנו מרגישים שלדבר על הר הזיתים כמו אי בודד זה הרי כמו שמדברים על בית יונתן לפעמים כמו אי בודד וזה חורה לנו כי מזרח ירושלים זה יחידה אחת בליבה הפועם של בירת מדינת ישראל שמופקרת כליל.
המשטרה עובדת קשה וחברי הכנסת עובדים קשה, אבל עד שלא יהיה שינוי חקיקה ושינוי בקונספציה שאומר שצריך לאכוף את החוקים, צריך לבדוק רישוי עסקים וצריך לבדוק חוקי בנייה - בנייה זה אולי נכנס יותר מדי לבלגן מדיני וקטונתי מכל הגדולים שיקבלו את ההחלטות שם. אבל שיבדקו בתעבורה, שיבדקו רכבים, שיהיה חוק. אם יהיה חוק אז יהיו פחות גם אבנים ולא יהיו בכלל אבנים.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז. תודה רבה לך על הדברים ותודה שהגעת. אני מאוד מעריכה את זה.

אריה אלדד, בבקשה, ולאחר מכן חבר הכנסת ליצמן.
אריה אלדד
תודה רבה ותודה על ההזמנה. הנושא באמת לא חדש. עסקנו בו רבות גם בכנסת הקודמת וגם לפני כן. כשהתלונות הגיעו בקצב הולך וגובר ביקשנו חברי מיכאל בן-ארי ואני לנסות לפתור את הבעיה והודענו למשמר הכנסת ולמשטרה שאנחנו הולכים להר הזיתים בצהריים ביום רביעי. קיבלנו הודעה ממשטרת ירושלים שאסור לנו ללכת. אמרנו להם: בחייכם, באמת אסור לנו ללכת. סתם יהודים, לא חברי כנסת, כל אחד יכול ללכת, והודענו שהולכים. הגענו והאבסורד היה בלתי נסבל. מסוק משטרתי, פלוגת מג"ב, אופנועים, פרשים, שישה פרשים ותת-ניצב. זה היה מאוד מרשים. באמת התחולל נס ולא זרקו אף אבן.
שבוע לאחר מכן הלכנו וכמעט נעלבנו כי זה כבר לא היה תת-ניצב, היה ניצב משנה, לא שלחו מסוק. היו רק ארבעה סוסים, מהם שניים צולעים, ובכל זאת לא זרקו אבנים. שבוע אחר כך היו בקושי עשרה שוטרים ועדיין לא זרקו אבנים.
ואני אומר למשטרת ישראל, כשהם רוצים הם יכולים. זה רק עניין של סדרי עדיפויות וסדרי עדיפויות של הר הזיתים אינם גבוהים במשטרת ישראל ואת זה אפשר לתקן. אם מפקד מרחב קדם החדש ידע שהקידום שלו תלוי בזה שלא יזרקו אף אבן בהר הזיתים לא יזרקו אף אבן בהר הזיתים. זה מסר שהשר לביטחון הפנים יכול להעביר לו. אין מספיק רצון.

חוק הר הזיתים, חוק שניסיתי להגיש אותו בערך עשר שנים. הוא מציע רשות הר הזיתים, אבל אמרתי לכל אורך הדרך שאני לא מאוהב בתצורה המשפטית של רשות דווקא. צריך להיות גוף שיודע שהוא קם בבוקר עם האחריות על הר הזיתים והולך עם זה לישון בלילה. הוא מרכז את התקציבים והוא מתאם את כל הגורמים הפועלים. ככה ענייני הר הזיתים נופלים בין העירייה והמשטרה ורשות בתי עלמין ועוד גופים רבים אחרים. יושב לצדי חיים מילר שעוסק בזה שנים רבות עם התנועה למען ירושלים שלו ומסור לדבר הזה. אבל בהיעדר גוף שהוא הכתובת הוא באמת לא יכול לקדם את הדבר הזה באופן יעיל מאוד. אני מציע שתצליחו במקום שאני נכשלתי ותקדמו את חוק הר הזיתים.
היו"ר מירי רגב
אנחנו נשענים על העבודה שלך, זה במקום שאתה הצלחת. אם נצליח זה מהמקום שאתה הצלחת.

חבר הכנסת ליצמן, בבקשה. לאחר מכן חיים מילר.
יעקב ליצמן
תודה, גברתי היושבת-ראש. אני רוצה לגעת בשתי נקודות שדובר עליהן כאן: ראשית, הכול תלוי אם יעלו אנשים להר הזיתים. יש הרבה אנשים, אלפי אנשים, שקרוביהם והמשפחות קבורים שם. יש רבנים גדולים וצדיקים. אגד לא עושה תחבורה ציבורית. היא עשתה פעם כשסידרתי את זה, אני לא יודע אם זה עדיין קיים או לא.
אריה קינג
זה קיים למטה משנת 2000.
יעקב ליצמן
אני לא יודע. זה פעם ביום. צריכה להיות תחבורה ציבורית סדורה לאנשים שרוצים להגיע כי בהיעדר תחבורה אנשים לא מגיעים בנוסף לפחד.

אני דווקא רוצה לשבח את המשטרה. אני הרבה בסיורים במקום ובימים שעולים הם באים לקראתנו, הם משתדלים. אבל הרבה תלוי בכוח-האדם שהממשלה נותנת. זה לא בראש מעייניה של הממשלה, זה צריך להיות בראש מעייניה. חלק מהדברים התחיל, מה שפעם דובר. זה לא בממשלה הנוכחית וגם לא בממשלה הקודמת. אבל אצל אולמרט דובר פעם על החזרת או אי-החזרת הר הזיתים. היו כל מיני פוליטיקות על הר הזיתים וזה גרם לחלק מהדברים שהערבים מרימים ראש. הם חשבו שהנה או טו טו הם מקבלים חזרה את הר הזיתים.
לכן, אני אומר שני דברים
ראשית, אי-אפשר להתמודד עם הפוליטיקה כי זה תלוי במה שתגיד הממשלה. אבל לגבי הסעות רגילות ולגבי שמירה קבועה, אני לא יודע אם משרד השיכון או משרד - - -
היו"ר מירי רגב
משרד השיכון.
יעקב ליצמן
פעם כשצלצלו ואמרו שרוצים לסייר הזמינו שמירה. היה פעם דבר כזה, אני לא יודע אם זה קיים היום.
הלל הורביץ
יש עכשיו שמירה, אבל זה לא - - -
יעקב ליצמן
פורמאלית אני יודע שיש. אבל השאלה אם יש, האם הם באים.
ישראל אייכלר
מאוד חלש.
יעקב ליצמן
את זה אני יודע. תבדקו גם את זה ואם מגיעים או לא מגיעים כשמרימים טלפון. את כל זה צריך לעשות בבת אחת. אם תהיה עלייה מסיבית ואם אנשים ידעו שהם יכולים לעלות והרבה אנשים רוצים - - -
היו"ר מירי רגב
לשמור על ביטחונם.
יעקב ליצמן
כמובן ועם תחבורה ציבורית.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז, תודה רבה. חיים מילר, בבקשה. לאחר מכן חבר הכנסת אורי מקלב.
חיים מילר
במילה קצרה, כבוד היושבת-ראש. ככה לא הייתי מגיע לדיון כי אני כבר עשרים שנה בערך מטפל בעניין הזה ויושב בכל מיני ועדות. אבל מאחר וטוב שם משמן טוב ושמך הולך לפנייך שאת תקדמי דברים אז אמרתי לא אבזבז את הזמן.
היו"ר מירי רגב
תודה.
חיים מילר
אני עשרים שנה כבר מטפל בעניין הזה. אימי עליה השלום נפטרה ושעה לפני פטירתה, למרות שאנחנו 12 דורות בירושלים וכל ההר זה משפחת חרל"פ בירושלים, היא ביקשה ממני ומאבא שלי: תקברו אותי בהר המנוחות על מנת שתוכלו לבוא ביום היארצייט ועל מנת שתמצאו את המצבה שלי שלימה. מאז זה לא נותן לי מנוח, קברו אותה אכן בהר המנוחות.

לכן, אני רוצה להגיד לך שני דברים אחרי עשרים שנה שאני מטפל בזה. אם הנושא הזה לא יטופל בדחיפות אני אומר מישהו ייהרג פה., אני העברתי לך תמונות של רכבים שהפכו להיות עפר ואפר, היה נס גדול.
היו"ר מירי רגב
גם אתם וגם ישבתי עם הוועד היהודי. הם גם הראו לי תמונות.
חיים מילר
עפר ואפר ואם אדם יצא משם שלם זה פשוט נס אחד גדול.

אני דורש דבר אחד ודרשתי את זה בכל הוועדות, ויגידו כל אלה שהשתתפו. הר הזיתים לא פחות מהר הרצל, הר הרצל כמו הר הזיתים. ואני אומר דווקא לליכודניקים שאני אומר להם כל הזמן: אם אצלכם גדולי האומה, ה"אורח חיים הקדוש" והרש"ש לא גדולי האומה, זכינו בבגין זכרונו לברכה והוא מגדולי האומה שלכם. הוא ביקש להיקבר שם. בסדר, אבל צריכים לטפל בזה.
היו"ר מירי רגב
חיים, יש לך באמת ניסיון של המון שנים בטיפול בסוגיית הר הזיתים, בוא תמקד אותי במספר סוגיות. תמקד איפה לדעתך הנושא ומה צריך טיפול נקודתי מידי. עשה את זה מצוין הלל.
חיים מילר
אני אומר, לתת את זה אתר לאומי ולתת לזה מקום כמו הר הרצל. אני לא יכול להיכנס להר הרצל בשעות שלא צריך, יש שערים, יש שירותים, יש משטרה. בודקים אותי. אני רוצה לשאול אותך, אם היה בית-ספר ליד הר הרצל והיו זורקים משם אבנים, לא היו סוגרים את בית-הספר למחרת? איך יכול להיות מצב שמדינת ישראל מסבסדת, משרד החינוך, וזה כבוד היושבת-ראש יכולה לדאוג בינתיים דחוף לפנות לשר החינוך, איך המנהלים לא פוטרו? איך הם יושבים מהצד? הם רואים את זה. יספר לך הלל, הוא ראה את זה. המנהלים רואים את זה איך שזורקים אבנים.
הלל הורביץ
הם מחנכים אותם, הם מנהלים אותם לזרוק.
חיים מילר
בית-ספר שמדינת ישראל מסבסדת, משם זורקים את האבנים. לא יכול להיות שהתלמידים הפושעים האלה יקבלו עוד תקציבים. לכן, הנקודה כמו שאמרת, למצות הר הרצל - אותו הדבר.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. חבר הכנסת אורי מקלב, אחר כך הלל הורביץ מנכ"ל מועצות בתי עלמין. אה, אתה גם מנכ"ל וגם - - -. חשבתי לרגע שאתה פה בתפקיד אחר. סליחה, סליחה, לא חיברתי. אתה גם זה וגם זה, עושה הכול. חבר הכנסת אורי מקלב, בבקשה. אחר כך משטרת ישראל ומשרד השיכון והבינוי וגם משרד המשפטים.
אורי מקלב
תודה רבה, גברתי היושבת בראש. אני גם יודע להודות לך על קיום שהוא לא פופוליסטי. כאן לא יכולים לבוא כל כך הרבה אנשים.
היו"ר מירי רגב
זה אומר שהוא אומר שהדיון על בית שמש היה פופוליסטי ואני מבקשת להגיד שהוא גם לא היה פופוליסטי.
אורי מקלב
לכאן לא יבואו אנשים למחות לך כפיים כי הם נמצאים תחת מצבה שבורה או לא שבורה, אבל הם נמצאים תחת מצבה. הרבה באמת מצפים שיעשו סוף כל סוף שינוי מהותי ואמיתי וטיפול לא נקודתי אלא מעמיק בכל נושא הר הזיתים.

אני מבקש להודות לאותם אנשים עלומים ופרטיים ואולי גם אנשים שחברים בגופים שמתמסרים לעניין הר הזיתים ולא מניחים לו. זה כולל גם את מועצת בתי העלמין, הלל שנמצא עכשיו, והרב גלשטיין מהחברה קדישא של פרושים, ובראשם חיים מילר שנמצא בתנועה למען ירושלים, ואני מדבר על חבר המועצה החדש, אבל לשעבר, אריה קינג שפעל בזה, והאחים לובינסקי ועוד אחרים שבאמת לאחרונה ביתר שאת מצילים ופועלים בעניין הזה. הרבה כסף פרטי מושקע בעניין של שמירת הר הזיתים. אנשים פרטיים עושים זאת בגלל שאכפת להם מזה ובגלל שקרה להם משהו כשהם היו בדרכם לעלות לקבר בהר הזיתים לעלות לקבר. הם אומרים שהם רואים עכשיו צורך השעה לתת מכספם. הם באים לפה, הם גם נמצאים פה. אני לא מדבר על חברנו אריה - - -
היו"ר מירי רגב
אורי, מה אתה מציע? אנחנו חייבים להתקדם. עזוב כיבודים.
אורי מקלב
אני רוצה להגיד לך שהכיבודים האלה חשובים כי אנחנו מחזקים את ידם. הם אלה שנשארו עדיין אז לפחות ניתן להם את זה בעניין הזה אם אנחנו לא עושים משהו אחר.

אריה דיבר כאן על החוק של רשות הר הזיתים. החוק הזה לא התקדם כי הוא רצה את הכול. הוא היה מקיף. הוא נגע אולי גם בעמותות שפועלות היום, נגעו גם בחברות קדישא. יכול להיות שהאויב של הטוב זה הטוב מאוד. אני חושב שהפתרון לדבר הזה הוא לא ללכת בבת אחת על כל הפתרון הכולל אלא להקים איזה מינהלת ממשלתית עם היקפים וסמכויות שאין להם היום ולא רק תפקידים. אם ועדת הפנים היתה באמת דנה במסגרת החוק הזה לא רק פעם בשנה אלא פעמיים בשנה לראות מה נעשה, דוחות שהיו מגיעים כאן לוועדה ורואים האם נעשה משהו, האם דברים משתנים או לא משתנים.

המצב היום הוא שקודם כל פוגעים בקברים ומנתצים במצבות. מונעים מאנשים מלעלות לקברי יקיריהם, אנשים לא עולים. יש כאלה שעולים אבל יש הגבלה מאוד גדולה. הפגיעה בקברים היא לא רק פגיעה בקבר עצמו אלא שלוקחים את המצבות ושמים אותן בבנייה. אם דבר כזה היה קורה באירופה מה אנחנו היינו עושים. זה קורה כאן בירושלים בעיר הבירה.
היו"ר מירי רגב
מה אתה מציע, אורי?
אורי מקלב
מטפלים בנושא כל כך הרבה שנים בנושא ושום דבר. יתרה מזאת, יש אנשים שקנו חלקת קבר והם לא נקברים שם כי הם לא רוצים לבוא כמו שאמר חיים מילר. זה לא רק להיכנס לקברי אבות.
היו"ר מירי רגב
כמה עולה שם קבר?
הלל הורביץ
לפי החוק, זה דבר חוקי.
היו"ר מירי רגב
אנחנו נטפל בבתי העלמין, אל תדאג. אנחנו נטפל היטב במחירי בתי העלמין. אם אתה חושב שאנשים צריכים להיות עשירים כדי להיקבר אתה טועה.
הלל הורביץ
לא, לא. הדבר הזה היום מטופל.
אלעזר גלבשטיין
אנחנו קוברים 50% בחינם על-פי החוק ביטוח לאומי בהר הזיתים.
היו"ר מירי רגב
בדמי הקבורה אנחנו גם נטפל. ירדו המחירים, זה שניים במחיר אחד.
אורי מקלב
הדבר היחיד שירד במדינה הזאת זה חלקת קבר בהר הזיתים ולא סתם ירד. גשם לא יורד פה. ממחיר של עשרות אלפי דולר לחלקת קבר, היום נותנים בחינם ואנשים הלוא מונעים את עצמם מלהיקבר שם.

לכן, אנחנו צריכים לדרוש או בהצעת חוק. הוועדה הזאת יחד עם היועץ המשפטי של הוועדה תחוקק חוק להקמת מינהלת או חצי רשות במינהלת שיהיו לה סמכויות ומדדים לראות ולבקר את הפעילות. זה הדבר שיועיל. עשרים שנה לא עשינו שום דבר. יבואו השנים האלה ויעשו בעניין הזה משהו. תודה.
היו"ר מירי רגב
משטרת ישראל, אני רוצה קודם כל לפתוח ולהגיד שאני מברכת על ההחלטה להקים את מרחב קדם. אני חושבת שזה חשוב וזה נכון. אנחנו גם נקיים ביקור במזרח ירושלים. דיברתי על זה גם עם השר וגם עם המפכ"ל.
אבל בכל זאת המצב כיום הוא שאנחנו גם מקבלים תמונות, גם מקבלים מיילים ואנחנו שומעים פה. החשש של אזרחים לעלות ולהסתובב באזור הר הזיתים הוא חשש אמיתי – זה דבר אחד. שנית, החילול של הקברים. אין בעצם אבטחה אמיתית בכל מה שקשור בלעלות ולהתפלל. אנחנו רוצים לכבד את ההורים שלנו, אנחנו רוצים לכבד את המנהיגים שלנו. רוצים לעלות ולהתפלל במקום וכל אחד מטעמיו הוא, אבל לא יכולים לעלות בגלל שחוששים. אנחנו הגענו למצב שאנשים קנו קברים ולא מוכנים להיקבר שם מהחשש מי יבוא ויספוד אותם.
יש תחושה שהמשטרה באיזשהו מצב של חידלון למרות המחמאות של כולם ושהיא לא מבצעת את תפקידה כראוי. פה אני רוצה לשמוע מה אתם אומרים על כל העניין הזה ואחר כך את ההשלמה כמובן של משרד השיכון שאחראי על הדבר הזה ואני לא רואה כל כך איך זה בא לידי ביטוי.

משטרת ישראל, בבקשה.
אמנון אלקלעי
קודם כל, שמי אמנון ואני מפקד מרחב ציון.
היו"ר מירי רגב
נעים מאוד.
אמנון אלקלעי
נעים מאוד. ודאי שכל אירוע של יידוי אבן הוא אכן אירוע קשה כמו שתואר פה, וכל עדות היא עדות מצמררת. אין פה מחלוקת על העניין הזה. המשטרה פועלת באופן נחוש, וזה גם מדיניות של מפקד המחוז, כנגד תופעת יידוי האבנים, באופן כולל בכלל ירושלים ובטח ב- - -
היו"ר מירי רגב
איזה אופן נחוש? איך זה יכול להיות באופן נחוש אם הם ממשיכים? תיכף משרד המשפטים יגיד לנו מה הוא עושה ואיזה ענישה יש למיידי האבנים. צריך לדבר על זה פה כי יש פה איזשהו מעגל. זה מחזיר אותי לדיון על הסודנים שהוא גונב אבל יש כאן דלת מסתובבת. המשטרה מחזיקה אבל בית-המשפט משחרר. אם בית-המשפט והיועץ המשפטי ומשרד המשפטים היו נותנים עונשים הרבה יותר רציניים ליידויי אבנים אז אני מאמינה שהדברים כאן היו נראים קצת אחרת, אבל תיכף ידברו גם משרד המשפטים.
אמנון אלקלעי
לדוגמה, השנה אנחנו בעלייה. יש כ-910 עצורים שנעצרו על יידויי אבנים ועוד 286 שקיבלו הליכים בגלל יידויי אבנים. עם זאת, למרות שחלקם הלא מבוטל זה קטינים בכלל שעושים את יידויי האבנים, אבל אני מדבר באופן כולל בכלל על ירושלים.

אם נסתכל באופן קונקרטי על הר הזיתים אז אנחנו כמובן בשגרה. יש את הנקודה ותואר פה. בנקודה הזו יש 29 שוטרים והנקודה הזאת אמורה ליצור נוכחות שהיא נוכחות קבועה. יש ניידת סיור קבועה שפועלת שם, פלוס ניידת תיירות שפועלת בשתי משמרות. חוץ מזה, אנחנו נותנים יחידות מיוחדות שפועלות שם. זה לצורך נוכחות קבועה.

אנחנו באופן קבוע מבצעים הערכות מצב מידי שבוע ומציבים את נתוני יידויי האבנים ואת הנתונים של הביטחון מול מפקד המחוז ומחליטים החלטות לגבי איפה צריכים למקד פעילות.
אורית סטרוק
היחידה המיוחדת למיגור פשיעה לאומנית שהוקמה במשטרה, היא מטפלת במקרים האלה או שהיא מטפלת רק ביהודים שמוגדרים כפשיעה לאומנית?
אמנון אלקלעי
המשטרה מטפלת, השוטרים בכלל - - -
אורית סטרוק
לא, אני שואלת על היחידה המיוחדת הזאת שראש הממשלה הורה להקים אותה. השקיעו בה הרבה מאוד כסף. זה נקרא פשיעה לאומנית אצלכם?
יעקב ליצמן
לא הקימו את זה, לא הקימו.
אורית סטרוק
הקימו, הקימו. הם גם מדווחים איך הם עוצרים יהודים כל הזמן. תענה על זה.
אמנון אלקלעי
אני אמשיך בדברים שלי.
אורית סטרוק
לא, אבל תענה לי על זה.
אמנון אלקלעי
אני אומר לך עוד הפעם, יחידות המשטרה פועלות על סוגיהן השונים, פועלת גם כנגד יידויי אבנים וגם נגד אלימות של כאלה ואחרים.
היו"ר מירי רגב
גם יהודים וגם ערבים כאחד.
אמנון אלקלעי
גם יהודים וגם ערבים.
אורית סטרוק
היחידה המיוחדת למיגור פשיעה לאומנית מטפלת בזה או לא מטפלת?
היו"ר מירי רגב
אורית, תני לו בבקשה לדבר.
אורית סטרוק
לא מטפלת כנראה לפי התשובה שלך.
היו"ר מירי רגב
לא, היא אומרת שהיא מטפלת גם בזה וגם בזה. אני טועה או לא?
אורית סטרוק
מירי, את יודעת שהוקמה יחידה מיוחדת למיגור פשיעה לאומנית עם תקציבי עתק, עם מודיעין מכאן ועד להודעה חדשה?
אמנון אלקלעי
היא מדברת על יחידה במחוז ש"י.
אורית סטרוק
לא, לא. יש אחת במחוז ש"י ואחת במחוז ירושלים. זה מופיע בבתי-משפט ובפרוטוקולים הם אומרים: אנחנו שייכים ליחידה המיוחדת ימ"ר למיגור פשיעה לאומנית.
אמנון אלקלעי
אם השאלה אם הימ"ר מטפל בזה, יש לנו יחידות בימ"ר שמטפלות גם בנושא של יידויי אבנים, יש לנו את היחידה של תפקידים מיוחדים.
היו"ר מירי רגב
כנראה הם פחות מקצועיים שם.
אמנון אלקלעי
הם מקצועיים מאוד.
אורית סטרוק
בבית-הספר הזה הן מטפלות?
היו"ר מירי רגב
אורית, אורית.
אמנון אלקלעי
אני אנסה להשיב. אני אומר שוב, חוץ מההתנהלות השגרתית אדבר קצת לגבי נתונים מעבר לתחושות. אנחנו בדקנו למשל את יידויי אבנים. דווקא בהר הזיתים כמות יידויי האבנים שנרשמה בקריאות 100, נרשמו 80 יידויי אבנים בהר הזיתים לעומת 118 שנה קודמת. במצבות מדובר על חמישה מקרי פגיעה במצבות עם שמונה מצבות שונות בחמישה מקרים שונים, לעומת ב-2011 - 16, לעומת ב-2012 - 6 מקרים. תיכף נדבר על העצורים. יש גם ירידה בפגיעה במצלמות עליהן דובר פה בצורה משמעותית. יש עשרות עצורים שנעצרו על יידויי אבנים.
היו"ר מירי רגב
אבל כנראה שהיישום לא מספיק חזק שם כי עדיין ממשיכים להיכנס לבית העלמין ולחלל שם את הקברים ועדיין אנשים לא מרגישים מספיק בטוחים לבוא אל בית העלמין.
אמנון אלקלעי
אני יכול לומר לך שאנחנו עושים את כל המאמצים.
היו"ר מירי רגב
לא, לעשות מאמצים זה לא מספיק. בסוף אתם צריכים להביא בתוצאה למצב שאנשים יכולים לעלות לבית העלמין מבלי שיהיה להם חשש של פגיעה בחייהם.
אמנון אלקלעי
ראשית, יש יידויי אבנים. התוצאה מצביעה שיש ירידה וירידה משמעותית ביידויי אבנים וזה עם מה שקורה בהר הזיתים. יש ירידה בפגיעה במצבות, יש עלייה בכמות העצורים. ודאי שאנחנו היינו גם שואפים שלא יהיה אף יידוי אבן, ודאי שגם אנחנו רוצים את העניין הזה. אבל בסך הכול, אם רואים את הפעילות ואת כמות הפעילות ואת רמת הפעילות וכמות העצורים ומאידך או במקביל לזה ירידה בכמות האירועים אני חושב שזה כן מצביע על העשייה שנדרשת.
היו"ר מירי רגב
יש עשייה אבל היא לא מספיקה.
חיים מילר
יש אנשים שפשוט נמאס להם להתלונן. הוא יודע את זה ממצב התלונות. אנשים לא מתלוננים. זה המצב, לא מתלוננים.
אמנון אלקלעי
אנחנו גם עכשיו מנהלים פרשייה על פגיעה במצבות ויש פרשיות שאנחנו כל הזמן מנהלים אותן, כולל התפתחויות בחקירה, כדי באמת למגר את התופעה הזאת בצורה מאוד משמעותית.

לגבי הטענה שלכאורה לא מתקשרים או לא מודיעים - אנחנו פועלים בשטח, אנחנו מדברים גם איתכם ומדברים עם כל השותפים הרלוונטיים בעניין. עושים איתם הערכות מצב משותפות מעבר לפשיעה המדווחות בכדי להיות גם ערניים וערים גם לכאורה לתחושות הקיימות.

אפרופו הילולות - כרגע היו 17 אירועים גדולים בהר הזיתים ולכל אירוע כזה אנחנו נערכים עם פקודות ועם מערכים שלמים, כולל האירועים של אלפי האנשים שמבקרים שם.
היו"ר מירי רגב
כן, אבל עובדה שבכל זאת למרות שאתם נערכים בסוף אנשים נפגעים. דיבר כאן אחד הדוברים שבהילולה האחרונה היתה משפחה שנפצעה. זה נכון או לא?
אמנון אלקלעי
אני לא מכיר את המקרה הזה שמדברים פה. אבל אני אומר לך שכל הילולה אנחנו נערכים עם מערכים של אבטחה, אבטחת אמת, ועם מערכים כנגד יידויי אבנים, וזה כך בכל הילולה. אנחנו יושבים עם המארגנים ומתכננים איתם. הם רואים את הפקודות שלנו ואת הערכות המצב ורואים את ההיערכויות שלנו.
אורית סטרוק
יש למשטרה מידע מודיעיני מסודר על המורים ועל התלמידים היותר בוגרים בבית-הספר המדובר?
אמנון אלקלעי
אני בטח שלא אדבר על מידע מודיעין כאן, אנחנו לא נעסוק במידע מודיעיני.
אורית סטרוק
עזוב, אני לא שואלת אותך על פרטי הפרטים. אבל קורה מקרה, אתם יודעים מי אלה שלומדים שם, אתם יודעים איפה הם גרים, איפה למצוא אותם אחרי הלימודים? האם יש לכם אלבום פושעים של כל אלה שם שהם מעל גיל עונשין? יש לכם את זה?
אמנון אלקלעי
כל מידע מודיעיני שיש לנו שעוסק ביידויי אבנים אנחנו יוזמים פעילות מבצעית שלנו בכדי לחשוף - - -
היו"ר מירי רגב
מה אתם עושים עם קטינים, לדוגמה? אתם משחררים אותם?
אמנון אלקלעי
קטינים - בהתאם לחוק מדינת ישראל אנחנו מביאים אותם לבתי-משפט, ובמידה מחליט השופט לשחרר הוא ישחרר.
היו"ר מירי רגב
אשר יעקב, בבקשה. לאחר מכן מיכאל.
יעקב אשר
אני לא אוסיף הרבה על הדברים. קודם כל, זה לא עוד בית עלמין, זה משהו הרבה יותר. בכלל גם לכל בית עלמין חייב להיות אחריות של מישהו, ובוודאי אחריות ביטחונית ואחריות בטיחותית, אבל ודאי במקום כזה. אני חושב שאם ידעו על מקומות מסוימים, ואני חושב שלמדינת ישראל עלתה הרבה מאוד כסף האבטחה של מקומות שלחלק קראו סלע קיומנו ודברים מהסוג הזה, המקום הזה הוא מקום עם היסטוריה מיוחדת מאוד. גם היסטוריה, גם עבר, גם הווה. המיקום שלו, האנשים שקבורים בו, ההיסטוריה ועצם זה שהוא כל כך מעורר אנשים מסוימים לעשות מה שצריך.

אני לא יודע מה המצב הסטטוטורי שם. אני חושב שצריך לתת את הכלים ולתת למקום איזשהו שייכות עם כפיפות למשרד מסודר, לדברים מסודרים. ברגע שיש מקום שהוא מקבל תואר של מקום שהוא שמור על-ידי המדינה, שהוא חשוב למדינה, לא כפעולה שוטפת של המשטרה. המשטרה צריכה להגן על כל אזרח באשר הוא אזרח. אבל יש מקומות שיש בהם רגישות מיוחדת. אם המקום הזה יקבל את המעמד הסטטוטורי של מקום עם רגישות מיוחדת, מקום שהוא חשוב לעם ישראל , אני לא יודע אם נקרא לו סלע קיומנו, אבל קרוב לסלע קיומנו, ברגע שהוא יוגדר כך, יהיו הסמכויות והתקציבים. אני בטוח שיושבת-ראש הוועדה הנמרצת שלנו תעקוב אחרי הדברים האלה כדי שבאמת הדברים האלה יקרו, וממילא המשטרה תקבל יותר סיוע, המשטרה תטפל בזה כמו שמטפלים בכל מקום שמור ומאובטח במדינה, ושוכני עפר ישכנו בשקט.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. מיכאל, בבקשה. לאחר מכן משרד המשפטים.
מיכאל מרש
אני אתחיל קצת עם ההיסטוריה של הר הזיתים, איך משרד השיכון נכנס לתמונה. בשנת 2005, כשמשרד הדתות נסגר, הניידת שהיתה במשרד הדתות עברה למשרד השיכון והתחלנו לעשות איזשהן סריקות בהר הזיתים. בשנת 2006 משרד ראש הממשלה העביר 50 מיליון שקל לנושא של מצלמות ואבטחה בהר הזיתים ובגלל הפריסה של משרד הבינוי והשיכון במזרח ירושלים קיבלנו את הפרויקט על הסיפור הזה של הר הזיתים.

צריך לדעת איך עובד הסיפור הזה בהר הזיתים. משרד הבינוי והשיכון מעסיק שלוש ניידות כשבכל ניידת יש שני מאבטחים שעושים ליוויים. יש טלפון, יש מוקד שעובד 24 שעות שמחוברות אליו כל המצלמות כשבמוקד הזה יש טלפון שכל תושב במדינת ישראל רשאי להתקשר ולקבל ליווי. אני לא אכנס פה אם חלק אומרים שצריך להגיע להר הזיתים בלי ליווי. מה שיש כרגע זה שכל מי שמבקש ליווי, ויש טלפון, וכבר פרסמנו את זה כבר בוועדות הקודמות, והדברים האלה מתקיימים. גם חבר הכנסת ליצמן מקבל בשעה תשע כל בוקר ליווי לחלקת גור. זה כל בוקר קבוע. כמובן בלי שבת, אבל שישה ימים בשבוע במשך שעה.
היו"ר מירי רגב
מיכאל, עזוב אוצי מהליוויים. כרגע אנשים שמגיעים לא יכולים להגיע להר הזיתים. כרגע אתם אחראים על איזשהו תחום ומרוב כל כך הרבה אחראים וכל כך הרבה אנשים שאכפת להם אז איך אומרים? הניתוח היה מוצלח אבל החולה מת.
מיכאל מרש
אני אגע בזה. אחת הבעיות, ודיברנו עליה ואני חושב שלא מעט, זה דרכי הגישה להר הזיתים. נכון להיום, האירועים בהר הזיתים הם פחות קריטיים. אתם מסתכלים על כל האירועים שמדברים פה גם לובינסקי, גם כולם, זה אירועים שקורים בתנועה להר הזיתים. בהר הזיתים עצמו כן מאובטח. אם אנחנו רוצים להגיע היום להר הזיתים בצורה פחות או יותר מאובטחת זה רק דרך ציר הנחש שזה מהמוקד למעלה לכיוון החושן. זה הציר היחיד שהוא איכשהו מאובטח. כרגע אנחנו עובדים על הציר של א-טור, אנחנו צריכים להיכנס לאיזשהו פרויקט של מצלמות ואבטחה של ציר א-טור עצמו. נכון, בית-הספר הזה הוא בעייתי. אנחנו כבר הרבה שנים עובדים איתו.
היו"ר מירי רגב
מה זה בית-ספר בעייתי? אם המשטרה יודעת שבית-הספר הוא בעייתי היא צריכה לסגור אותו. אני לא מבינה מה הסיפור הזה.
מיכאל מרש
אנחנו לא משטרה.
היו"ר מירי רגב
לא משנה, אבל אתם עובדים ביחד. אז מה, המשטרה חסרת אונים? גם פה אתם אומרים דברים כאילו אתם חסרי אונים.
מיכאל מרש
לא, המשטרה עושה, אני לא נכנס. לנו את הסמכויות של שוטר.
היו"ר מירי רגב
למשטרה יש. למה אתם עושים כלום עם בית-הספר הזה?
אלעזר גלבשטיין
מארבע אחר הצהריים עד הבוקר המשטרה סגורה אז אין משטרה. זה שמוניר הורג את עצמו כל לילה כשאנחנו מביאים לו הלוויה בלילה והוא הולך רגלית אז כל הכבוד לו. אבל תחנת המשטרה ששר המשטרה הבטיח שהתחנה תהיה פתוחה 24 שעות עם תקן לא קיימת.
היו"ר מירי רגב
למה התחנה לא פתוחה 24 שעות?
אמנון אלקלעי
היא פתוחה 24 שעות.
אלעזר גלבשטיין
אדוני, היא לא פתוחה. היא לא פתוחה, בהצהרה ובשבועה.
אריה קינג
יש שם מאבטח ששומר עליה, זה מה שיש.
היו"ר מירי רגב
אני שואלת, התחנה פתוחה?
אמנון אלקלעי
יש ניידת 24 שעות.
קריאה
איזה ניידת?
היו"ר מירי רגב
שקט רגע, חברים. אני שואלת שאלה פשוטה. האם תחנת המשטרה פתוחה 24 שעות?
קריאה
לא.
אמנון אלקלעי
אני משיב בתשובה ברורה, חד-משמעית כן. יש ניידת סיור 24 שעות.
היו"ר מירי רגב
לא ניידת סיור, אני שאלתי שאלה ברורה. בוא נשתמש במילים פשוטות. יש ניידת ויש תחנה ויש 24 שוטרים. אני שואלת שאלה פשוטה. האם תחנה, לא ניידת, תחנת משטרה פתוחה 24 שעות?
אמנון אלקלעי
אני אסביר.
היו"ר מירי רגב
אל תסביר, תגיד כן או לא.
אמנון אלקלעי
תני לי להסביר ואסביר בדיוק מה יש. נקודת הר הזיתים, זה לא תחנת משטרה, שייכת לתחנת שלם. תחנת שלם פועלת 24 שעות. הנקודה אמורה להפעיל, בשביל זה מפקד הנקודה פה, ניידת 24 שעות. חוץ מזה יש לנקודה הזאת עוד בלשים שפועלים במשמרות שונות ויש לנקודה הזאת משטרת תיירות שפועלת בשתי משמרות. הנקודה מפעילה 24 שעות, כמו שנאמר, ניידת כל הזמן בהר הזיתים, מפעילה בשתי משמרות כל הזמן, שתי משמרות בחמישה ימים בשבוע ניידת לטובת התיירת, והיא מקבלת כוחות נוספים לטובת הפעלה שלה בגזרה - - -
היו"ר מירי רגב
24 שוטרים קיימים בנקודה? אני שואלת את המפקד.
מוניר בדר
קיימים 24 - - -
אברהם לובינסקי
לפני שלושה חודשים הייתי פה בארץ ושאלתי שם את השוטר בקרוון כמה שוטרים יש פה. הוא התחיל לצחוק. הוא אמר: יש שני שוטרים, שלושה שוטרים.
היו"ר מירי רגב
זאת אומרת, אם אני מגיעה לביקורת פתע אני אראה שם את השוטרים, 24 שוטרים ותחנה פתוחה?
אברהם לובניסקי
שאלתי אותו: איפה הם? הוא אמר שהם בעיר העתיקה. אמרתי לו: מה זאת אומרת שהם בעיר העתיקה ואין אף אחד פה. הוא אמר לי: אף שוטר לא רוצה לעבוד פה, לא משלמים לנו, משלמים לנו הכי פחות.
היו"ר מירי רגב
מפקד המשטרה מוניר, בבקשה.
מוניר בדר
מבחינת התקינה, הנקודה היא מלאה. יש לנו 24 שוטרים, אבל פה צריך להבין איך זה עובד. אנחנו לא מפעילים כל יום את כל 24 השוטרים. יש לנו שתי ניידות, יש לנו ניידת סיור שעובדת שלוש משמרות ביום. זה אומר כל יום. הם עובדים שישה שוטרים בשבעה ימים בשבוע. יש לנו עוד ניידת תיירות שעובדת שתי משמרות: משמרת א' ומשמרת ב'. זה אומר משש בבוקר עד תשע בערב חמישה ימים בשבוע.
היו"ר מירי רגב
ומה קורה בלילה?
מוניר בדר
יש ניידת אחת בלילה. מהבוקר עד תשע בערב יש לנו שתי ניידות, ומתשע בערב עד הבוקר יש לנו ניידת אחת.
יעקב אשר
מה טווח הסיור?
אורית סטרוק
צחוק מהעבודה. נו, מה יש לו להגיד?
מוניר בדר
טווח הסיור זה כל גזרת הר הזיתים, כולל ציר א-טור. בנוסף, מה שמפקד המרחב ציין, יש לנו גם כוחות סיוע, מה שנקרא כוחות מיוחדים שעובדים יחד איתנו. אם תגיע ותמצא שוטר או מאבטח בכניסה לנקודה - צודק, כי השוטרים לא נמצאים בנקודה, הם לא יושבים במשרדים. הם נמצאים בניידת ומסתובבים בחוץ.
היו"ר מירי רגב
אני חייבת להגיד לכם שזה לא רציני.
מיכאל מרש
בזמנו כשהתחיל הפרויקט - - -
היו"ר מירי רגב
לא, מה שהתחיל לא מעניין, מה שקורה עכשיו.
מיכאל מרש
אני נותן איזשהו פתרון. בזמנו כשהתחיל הפרויקט דובר על זה שיהיה מאבטח ושוטר בגלל נושא הסמכויות. אם נחזור לפתרון הזה אנחנו נקבל שלוש ניידות 24 שעות בהר הזיתים. זה איזשהו דבר שצריך לחשוב עליו - להכניס גם את השוטר וגם את המאבטח בפנים. אנחנו מקבלים קצת יותר ביטחון. מאבטח ושוטר בניידת של משרד השיכון.
היו"ר מירי רגב
אתה אומר שזה ייתן פתרון לעניין. מה המשטרה אומרת על זה?
אמנון אלקלעי
אני פעם ראשונה שומע את ההצעה הזאת. זה דבר שאנחנו צריכים לבחון.
היו"ר מירי רגב
אתם מאוד אוהבים שיטור עירוני. אולי נמנע את השיטור העירוני ונעשה שיטור עירוני שיקומי בהר הזיתים.
קריאה
אני חושב שהרעיון של מיכאל הוא רעיון גדול.
אלעזר גלבשטיין
נקודת המשטרה בר הזיתים חולשת על כל ההר ונמצאת בפתח הכניסה להר הזיתים המזרחית העליונה. משם הכביש משתרע ופונה מזרחה בעיקול, ושם היו חילולי קברים והתאספויות בלילה עם נרקומנים ועם כל מיני נבלות, שותים שם לשכרה. כאשר התחנה קמה חשבנו שזה יגן על כך שזה לא יהיה. בשבועיים האחרונים כל לילה התופעה חוזרת ואפשר בבוקר למצוא את כל כלי העישון וכו'. אם יש נקודת תת נקודת משטרה בהר הזיתים איך פושע עובר שם עם רכבים, לא ברגל, וכשמגיעים ללוויה שם פוחדים להגיע? משפחות בורחות.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך. משרד המשפטים, אני רוצה להבין מה הענישה על יידוי אבנים, איך אתם מתייחסים לאכיפת הענישה ולהחמרתה על יידויי אבנים?
גבי פיסמן
קודם כל, אני אגיד שאני שייכת למחלקת ייעוץ וחקיקה. הפרקליטות לא זומנה לדיון הזה ולכן נתונים על ענישה בתחומים האלה אין לי. אבל כן מהנתונים שעליהם דיברה המשטרה ברור לי שיש אכיפה ואכיפה רבה בתחום הזה. מדובר גם על מעצרים עד תום ההליכים. לפחות מההיבט שלנו ברור לי שהנושא שהוא נושא מאוד מאוד רגיש והחשיבות ההיסטורית שלו בוודאי ברורה, נראה על פניו שלא נדרשות כאן סמכויות אכיפה, לפחות בהיבט של תיקון חקיקה. מה שנדרש זה באמת אכיפה משטרתית. על נושא שלום הציבור וביטחונו מופקדת משטרת ישראל שעושה עבודה רבה מאוד בתחום.

ההערה של משרד השיכון לעניין שיתוף מאבטחים פרטיים גם היא בתחום שיקול הדעת של משטרת ישראל וצריכה להיבחן על ידם אם יש צורך ואם נכון לעשות.
היו"ר מירי רגב
זה ברור. אני צריכה שאת תגיבי על מה שבתחום אחריותך, לא על מה שבתחום אחריות משטרת ישראל.
אברהם מיכאלי
הגשנו הצעה להחמרת בחקיקה ומשרד המשפטים לא הסכימו.
היו"ר מירי רגב
חברים, ממש קצר כי אני חייבת לסיים את הדיון ולסכם אותו.
הרווי שוורץ
שמי הרווי שוורץ ואני וג'פרי דאובה יושבי-הראש של הוועד הישראלי של האיגוד הבין-לאומי להגנת הר הזיתים. שמענו פה שעכשיו הבעיות הגדולות הן בגישה, לא על ההר. פה יושבים המשטרה. ראשית, הוא אמר שיש 24 שוטרים בהר הזיתים. זה לא נכון. הם המשטרה, הם צריכים להגן עלינו ועל הגישה. השאלה שלי אליהם היא פשוטה. מה המשטרה עושה להגן על הגישה שם שלא יזרקו אבנים?
היו"ר מירי רגב
הם אמרו שהם שמים שם ניידות וכוח וזה.
אורית סטרוק
עד שלא יטפלו בזה בכלים שמטפלים אצלנו בצד היהודי זה לא יהיה רציני.
היו"ר מירי רגב
אני לא מאושרת בלשון המעטה מהתשובות שאני מקבלת פה ממשטרת ישראל. אני חושבת שזה שאנשים עולים בצורה שהם עולים, חסרי אבטחה להר הזיתים, זה בעיה. אני חושבת שצריך לשקול. אני אומרת לכם, אולי אעצור את השיטור העירוני עד שאדבר עם השר. אתם תעשו שיטור עירוני שם במקום הזה. כמו שאתם יודעים לעשות את זה במקומות אחרים, תעשו הגברה של שיטור עירוני יחד עם שיכון ובינוי בהר הזיתים ובגישות להר הזיתים. לא יכול להיות מצב שאזרח ישראלי לא יוכל לעלות להר הזיתים ושחיילים צריכים לנסוע שם ממוגנים. לא יכול להיות מצב כזה.

אני מבקשת פה שישקלו באופן רציני, ואני אדבר על זה גם עם השר. כל מה שקשור בהר הזיתים, כל האבטחה בהר הזיתים, לדעתי לוקה בחסר. עם כל הכבוד לזה שאתה נמצא פה, זה לא מספיק. יש היום אחריות אחת וזה משרד השיכון. משרד השיכון לא יכול להעביר אחריות. אם משרד השיכון רוצה להמשיך לטפל בזה אני חושבת שהוא צריך לבוא ולהגיד איפה הבעיות ובמה צריך לטפל כדי שהוא יוכל להיות אחראי על העניין בצורה יותר טובה. אם לא, שיבוא לפה בבקשה שר הבינוי והשיכון והבינוי אורי אריאל ויסביר לאורית סטרוק למה אנשים לא יכולים לעלות להר הזיתים.
ישראל אייכלר
השאלה היא למה זה שייך למשרד השיכון בכלל?
היו"ר מירי רגב
כי ככה, כי היום האחריות הכוללת על בית העלמין בהר הזיתים היא של משרד הבינוי והשיכון. אפשר לשנות את זה ולהחליט שזו אחריות המשטרה. אבל לא יכול להיות שיש כאן משרד שהוא אחראי והוא לא מבצע את האחריות שלו. ופה מכתב חד-משמעי לשר הבינוי והשיכון שפעם אחת ולתמיד יביא לידי ביטוי איך באה לידי ביטוי האחריות שלו על בית העלמין בהר הזיתים ואיך באה האחריות שלו על הגישה. הוא אמר פה דבר נכון. בבקשה שהוא שישב עם משטרת ישראל. יבוא ויגיד לנו האם הוא בכלל הוא צריך להמשיך להיות אחראי על זה, למה הוא צריך להיות אחראי על זה. למה מי שלא אחראי על זה בכלל זה משטרת ישראל? זה דבר אחד.

הדבר השני, אני מבקשת לקבל את ההתייחסות גם שלכם, משרד הבינוי והשיכון, אתם הגוף המתכלל כרגע, לגבי אגד - כמה פעמים אגד נוסע לשם
קריאה
הם מתעסקים רק באבטחה, לא בביטחון. הם לא אחראים על הביטחון.
מיכאל מרש
אנחנו לא אחראים על הר הזיתים, אנחנו אחראים על האבטחה. האחריות על הר הזיתים כמו ש- - - זה משטרת ישראל.
אברהם מיכאלי
את מבינה מה הבעיה של הרשויות, מירי? כל אחד מגלגל על מישהו אחר.
היו"ר מירי רגב
מי אחראי על זה? מי אחראי בסוף שאנשים יוכלו להגיע להר הזיתים בצורה מסודרת?
אריה קינג
יש צוות תכנון תחבורה בעיריית ירושלים והוא אחראי כמו בכל מקום אחר בעיר. מה ההבדל בין הר הזיתים להר הרצל? אותו הדבר.
היו"ר מירי רגב
נכון.
אריה קינג
הבעיה שהחוק היה צריך לפתור ​​​– עם כל הכבוד למועצת בתי העלמין ולמשרד השיכון, כל עוד יש פה עודף סמכויות שמפוזרות ומבוזרות ואין אחד שהוא מחליט. אני הייתי פה כבר 17 שנה בישיבות עם כל ועדות הפנים וגם כנראה אחרייך כי כולם חוזרים בסופו של דבר לאותה נקודה שאין בעל בית אחד. כל אחד מאשים את השני וזה לא משנה אם בדרך או בפנים, זו הבעיה. אין בעל בית אחד.
היו"ר מירי רגב
מי לדעתך צריך להיות בעל הבית על זה?
אריה קינג
בדרך כלל מי שחשב על החוק הזה שאריה דיבר עליו זה יורי שטרן זכרונו לברכה. הוא זה שהתחיל את זה, אריה המשיך את זה. אין ספק, זה הפתרון היחיד, אלא אם כן ימציאו גוף אחר שיקבל אחריות על התחבורה, על התיירות, על האבטחה, על השיפוץ, על הניקיון, כי כרגע יש עודף סמכויות.
הלל הורביץ
מועצת בתי העלמין מוכנים לקבל את האחריות אם ייתנו לה את הכלים ואת הסמכויות ואת התקציבים.
היו"ר מירי רגב
כרגע עם כל הכבוד להקמת עוד גופים ועוד גוף, שכל גוף יעשה את מה שהוא צריך. שאתם בירושלים תדאגו שאגד ייסע ותהיה שם גישה של אגד לטובת העניין הזה, עם כל הכבוד עכשיו לכולם. עד שיקימו עכשיו גוף ועוד אחד שייתנו לו משכורות ורכבים ופקידים שכל אחד יעשה בינתיים את מה שהוא צריך. כמו שיש תחבורה להר הרצל, שתהיה תחבורה להר זיתים. זה באחרית של המגרש שלכם, ושתהיה אבטחה כרגע שזה באחריותכם במקום עם מצלמות ותעשו את האבטחה כראוי. משטרת ישראל תדאג שכל מי שעולה על התוואי להר הזיתים יקבל אבטחה ובהר הזיתים ישמרו על הר הזיתים עם משטרה שצריכה להיות שם.
ואתה, עם כל הכבוד לתפקיד שקיבלת, במקום לבקש עוד אחריות ועוד תקציבים תוודא איך אתה מביא את זה לידי ביטוי. אתה כבר אחראי על ארבעה בתי עלמין אז קודם כל באחריות הזאת תוודא שאנשים יכולים לבוא להתפלל שם. כולם רוצים סמכויות אבל כל אחד שיש לו את הסמכויות שיעשה את זה.

משרד המשפטים יצטרכו להציג בדיון הבא כמה אנשים עמדו לדין בעניין יידוי אבנים. המשטרה צריכה להסביר למה בית-ספר שממנו מיידים אבנים ממשיך לתפקד כבית-ספר רגיל ואין עליו שום איום. מה זה הדבר הזה? המשטרה יודעת שמשם מיידים אבנים ולא קורה כלום?
הלל הורביץ
בשעות קבועות.
היו"ר מירי רגב
אם זה היה עם יהודים שמיידים אבנים אז כולם היו רצים, ואם זה ערבים שמיידים אבנים זה בסדר, למה? שהמשטרה בבקשה תתייחס גם לזה.
אלעזר גלבשטיין
שיקימו גדר כמו בדהיישה.
היו"ר מירי רגב
מה קרה? בבקשה שהמשטרה תתייחס גם לזה.
אורית סטרוק
- - - פשיעה לאומנית ולא מטפלת בדבר הזה.
היו"ר מירי רגב
לא רוצה להיכנס לזה עכשיו, אני רוצה להיכנס עכשיו להר הזיתים. לא על הגב הזה עכשיו נתחיל להכניס את כל הדברים.
אני מבקשת שהמשטרה תיתן לי הסבר איך זה יכול להיות שאתם יודעים שמבית-הספר הזה מיידים אבנים כל יום ולא עושים שום דבר. אני מבקשת על זה הסבר.

אני מבקשת שהשר לביטחון הפנים יבוא ויסביר למה אין שיטור עירוני בהר הזיתים. לא נאשר לו שום שיטור עירוני יותר, אין שיטור עירוני בוועדה הזאת. הוא יבוא ויגיד לי מה קורה בהר הזיתים.

אני מבקשת שיהיה כאן דיון על מזרח ירושלים, תפיסת ההפעלה של המשטרה במזרח ירושלים, כולל סיור בירושלים. מספיק עכשיו כל אחד רוצה להקים עוד גופים ועוד גופים ועוד גופים. גמרנו להקים גופים. כל אחד שיעשה את מה שהוא צריך. עיריית ירושלים תבוא ותסביר לי למה אגד נוסע שם כך ולא יותר. כל אחד בתחומו יבוא וייתן לנו הסבר. כל אחד רוצה להקים פה עוד גופים ועוד גופים. תאמינו לי, אם כל אחד יעשה את מה שהוא צריך לעשות בתחומו הכול יהיה בסדר ולא יקימו עוד גוף מתכלל ועוד גוף מתכלל ועוד גוף מתכלל.

אנחנו נעשה עוד דיון בעוד חודשיים סטטוס על העניין הזה.

תודה רבה לכם.

<הישיבה ננעלה בשעה 14:00.>

קוד המקור של הנתונים