ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 21/10/2013

חוק שירותי רווחה (מענק הסתגלות לנשים ששהו במקלט לנשים מוכות) (תיקון), התשע"ד-2013

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
21/10/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 83>
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, י"ז בחשון התשע"ד (21 באוקטובר 2013), שעה 13:00
סדר היום
<הצעת חוק שירותי רווחה (מענק הסתגלות לנשים ששהו במקלט לנשים מוכות) (תיקון - הקדמת מועד תשלום המענק), התשע"ג-2013, של חברי הכנסת עליזה לביא, עדי קול, קארין אלהרר, רינה פרנקל, דוד צור, שמעון אוחיון, סתיו שפיר, מירי רגב, זהבה גלאון, פנינה תמנו-שטה, איילת שקד, ניצן הורוביץ, מרב מיכאלי, משה זלמן פייגלין, מיכל רוזין (פ/1330)>
נכחו
חברי הוועדה: >
חיים כץ – היו"ר
רינה פרנקל

עדי קול

זהבה גלאון

עליזה לביא
מוזמנים
>
רפ"ק אלי דודזון - ק' מדור נפגעי עבירה באח"מ, משטרת ישראל, המשרד לביטחון הפנים

רון אשכנזי - עו"ד, יועץ משפטי בלשכה המשפטית, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

רבקה כהן - עו"ס, מפקחת מחוזית פרט ומשפט, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

אתי גור-ארי - מנהלת תחום תשלומים, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

מוחמד מסאלחה - עו"ד, עוזר משפטי, הרשות לקידום מעמד האישה

מאירה בסוק - עו"ד, יועצת משפטית, נעמ"ת

רינת לאון-לנגה - מנהלת מקלט ויצ"ו בירושלים, ויצ"ו ישראל

קרן גרינבלט - עו"ד, שדולת הנשים

דנה נאור - עו"ד, שדולת הנשים

נעמה טשנר - מרכז המחקר והמידע, הכנסת

אשר רוכברגר - פעיל, המשמר החברתי

אורי מיכאל - דובר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
ייעוץ משפטי
נועה ברודסקי-לוי
יובל יעקבי (מתמחה)
רכזת בכירה בוועדה
אתי שבתאי
קצרנית פרלמנטרית
אושרה עצידה
<<הצעת חוק שירותי רווחה (מענק הסתגלות לנשים ששהו במקלט לנשים מוכות) (תיקון - הקדמת מועד תשלום המענק), התשע"ג-2013, של חברי הכנסת עליזה לביא, עדי קול, קארין אלהרר, רינה פרנקל, דוד צור, שמעון אוחיון, סתיו שפיר, מירי רגב, זהבה גלאון, פנינה תמנו-שטה, איילת שקד, ניצן הורוביץ, מרב מיכאלי, משה זלמן פייגלין, מיכל רוזין (פ/1330)>>
היו"ר חיים כץ
צהריים טובים. עדיין יום שני בשבוע – יש לנו רצף ישיבות - י"ז בחשון, 21 לאוקטובר 2013. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. הנושא הוא הצעת חוק שירותי רווחה (מענק הסתגלות לנשים ששהו במקלט לנשים מוכות) (תיקון – הקדמת מועד תשלום המענק), התשע"ג-2013, של חברות הכנסת: עליזה לביא, עדי קול, רינה פרנקל וזהבה גלאון. השאר לא טרחו לבוא לפה אז אנחנו גם לא נקריא את שמם. הצעת החוק היא הכנה לקריאה הראשונה.
גברתי חברת הכנסת עליזה להביא, מה יש לך להגיד על העניין?
עליזה לביא
זו פעם ראשונה שאני יושבת פה בוועדה, ולכן אני אברך אותך על שיתוף הפעולה, ובכלל על כל מה שעתיד להיות.

בנובמבר 2012 הצליחו חברי הכנסת זהבה גלאון ודב חנין לחוקק את שירותי הרווחה, מענק הסתגלות לנשים ששהו במקלטים לנשים מוכות. החוק החשוב הזה מבטיח שלנשים שיוצאות ממקלט יינתן מענק שיסייע להן בתקופה הראשונה מחוץ למקלט ויעצים אותן. ייתן להן באמת את הדרך קדימה, ולא חלילה לחזור אחורה - תמריץ כלכלי. זה מענק שיינתן בהתאם לתוכנית טיפולית שיקומית שנקבעה עבורן.

הסיור הראשון שקיימתי מאז שנכנסתי לתפקיד היה במקלט לנשים מוכות בירושלים. התוודעתי שם לשתי נקודות: נקודה אחת, החוק אומנם חוקק, אבל אין ביצוע. החוק לא נכנס לפעולה, הוא לא קיים. יש פה איזושהי סחבת או חוסר. אני לא רוצה להכביר במילים כי למעשה שר הרווחה כבר התגייס לעניין. פניתי אליו בנושא הזה והוא אמר שתוך חודש – וזו הבשורה שלי לשולחן הזה – החוק יופעל וייכנס.
אבל מה שעוד גילינו זה שלמעשה משך הזמן שנשים מקבלות, אם בכלל, את המענק הוא הרבה זמן, ואז הן חוזרות אחורה, אם זה לחזור לבתים שמהם הן ברחו, אם זה לבני הזוג המכים. ההבנה שלנו היתה שיהיה יותר רלוונטי, יותר יעיל ויותר נכון לתת לנשים הללו את המענק מיד או בסמוך לשחרור, במועד שבו זקוקה האישה למענק הזה, ערב היציאה מהמקלט שהוא נקודת הזמן הקריטית שבה היא והילדים שלה צריכים להתחיל מחדש והם זקוקים לכסף הראשוני הזה. כמו שאני אומרת, גם לרגעים הנוכחיים, אבל גם כחלילה לא לחזור אחורה ולא לאבד את כל ההשקעה וכדי שכל ההשקעה שהושקעה בהן לא תרד לטמיון, במיוחד באישה, בניסיון להעצים או לתת לה כלים למחר חדש.
קודם כל, אני רוצה לברך על החוק שחברתי זהבה ודב חנין חוקקו וחברותיי שהצטרפו אליי כדי לתקן נמצאות כאן. הזכרת את חלקן. בינתיים, בעקבות משא-ומתן עם משרד הרווחה, נמצאה פשרה שאולי באמת נשמע ממך בהרחבה. אבל מה שהוסכם הוא שכ-60 יום לפני מועד השחרור תוגש בקשה ואז למעשה המענק יוכל להינתן בסמוך לשחרור.

כמו שאמרתי, הנושא הזה קרוב מאוד לליבו של שר הרווחה מאיר כהן שהתגייס גם היום, כל היום, לטובת העניין הזה, גם להפעיל את החוק וגם באמת כדי למצב את הנושא הזה של 60 יום ממועד הגשת הבקשה יינתן המענק.
היו"ר חיים כץ
כן, גברתי.
זהבה גלאון
אדוני היושב-ראש, ראשית, אני רוצה לברך את חברת הכנסת עליזה לביא ושאר חברי הכנסת שהצטרפו ליוזמת החקיקה שלה להכניס את התיקון לחוק. החוק הזה עבר אצלך כאן בוועדה.
היו"ר חיים כץ
אני יודע.
זהבה גלאון
אני יודעת שאתה יודע. אם לא היית יודע היינו בצרה. החוק הזה עבר אצלך כאן בוועדה וזו יוזמה חשובה וזה תיקון חשוב, ואני תומכת בהסכמה שהושגה.

אחרי שאמרתי את זה אני רוצה לומר משהו. אדוני, אני פניתי אליך ואתה פנית בעקבות הפנייה שלי אליך גם לשר הרווחה. החוק הזה נחקק לפני כשנה, בנובמבר שנה שעברה. אני לא מכירה שערורייה גדולה מזו. עכשיו אני לא מדברת על מתי המענק ניתן והתיקון של חברת הכנסת עליזה לביא הוא חשוב. אני לא מכירה שערורייה גדולה מזה שחוק נחקק והוא לא מיושם. הממשלה מצפצפת על הכנסת. כל פעם יש תירוצים. אתה פנית לשר הרווחה אחרי שהוא נכנס לתפקידו. הוא אמר לך אז, הוא אמר גם לי, אני פניתי אליו: תקשיבי, התקציב עוד לא עבר. צריך להעביר תקציב. זו היתה התשובה שהוא נתן לך, אתה שלחת לי העתק שלה - התקציב עוד לא עבר. אחר כך פניתי באוגוסט. עדיין נשים לא מקבלות את המענק. פניתי גם באוקטובר ויש לי כאן את הציטוטים מה הם אומרים לי, אני לא רוצה להיכנס אליהם.

אין דבר כזה שכנסת מחוקקת חוקים והרשות המבצעת מצפצפת על החוקים של הכנסת, אלא אם כן מדובר בחוקים שקשורים לנשים, אלא אם כן מדובר בחוקים שקשורים לנשים מוכות. הקבוצה הכי מוחלשת אפשר. אני אומרת לך, זו לא פעם ראשונה.
היו"ר חיים כץ
הלוואי והיית צודקת.
זהבה גלאון
אני צודקת.
היו"ר חיים כץ
הלוואי והיית צודקת.
זהבה גלאון
אני רוצה להגיד לך, זה מעצבן אותי ברמות.
היו"ר חיים כץ
אנחנו לא ברמות עכשיו, אנחנו פה בכנסת.
זהבה גלאון
בסדר, אבל אני בשוונג של הזה.

אדוני היושב-ראש, אני רוצה לבקש ממך משהו, באמת.
היו"ר חיים כץ
בבקשה.
זהבה גלאון
אני רוצה להגיד עוד משהו. אתה קיימת את החוק הזה אז בזמנו וזה כבר היה סוף מושב וידענו שהולכים לבחירות, ובאמת הקדשת לזה זמן ונתת לזה.
היו"ר חיים כץ
תנו לי להדליק משואה על זה.
זהבה גלאון
יכול להיות, אנחנו נשקול את זה.
היו"ר חיים כץ
נתנו לי כבר, מה תשקלי? כבר הדלקתי משואה בעניין – נו, מה?
זהבה גלאון
איפה אני הייתי?
היו"ר חיים כץ
ברוסיה בטח.
זהבה גלאון
יש מצב. כי באמת הבנו, אנחנו שמענו גם הסיפורים שם ובגלל גם זה חברת הכנסת עליזה לביא עשתה את התיקון הזה. אנחנו יודעים את המצוקה של הנשים המוכות. לא יכול להיות שאנחנו מחוקקים ועולם כמנהגו נוהג. אני רוצה לבקש גם את ההתערבות שלך. אני יודעת מה אתה יכול לעשות כשאתה רוצה ואני אומרת את זה בכל הרצינות. אני חושבת שזה זלזול בוועדה, זלזול בחברי הכנסת, ואני רוצה גם את ההתערבות שלך בעניין הזה ובנושא הזה.
היו"ר חיים כץ
אחרי הבחירות והתוצאה הטובה של "יש עתיד" ומינוי השרה, שרת הבריאות, חשבתי שקרה משהו. פעם ראשונה שלא עמדו ביעדים של החקיקה והטילו קנסות על חברות תרופות. אמרתי: אולי זו הסנונית שמבשרת את בוא האביב. וואלה, נחליאלי הגיע לארצנו. אבל זאת היתה תופעה חד-פעמית וחולפת. כל החקיקה באשר היא בכנסת תלויה בתקנות. לצערי הרב, הגורמים הממשלתיים, המשרדים הממשלתיים, בצורה גורפת, לא רק לנשים מוכות, לא רק לנשים מוכות, איפה שצריך תקנות - - -

אני אתן לך אכיפת דיני עבודה. גם כן הייתם מעורבים. אנחנו מדברים על אוכלוסיות הכי חלשות: עובדי קבלן, עובדי ניקיון, עובדי שמירה. אנחנו רוצים לשפר את מצבם, אנחנו לא רוצים שיעשקו אותם, לא רוצים, לא את, לא אני. גם חברי הכנסת שיושבים פה לא רוצים שיעשקו אותם.

אז זה היה משרד התמ"ת, עכשיו זה כלכלה, עכשיו זה משהו אמורפי. פעם זה היה תעשייה, מסחר ותעסוקה. עכשיו זה כלכלה, משהו גדול. משרד הכלכלה עשה היום סרט בדן פנורמה, שואו וזה. אין תקנות, אין אוכפים. ואני יכול ללכת איתך חוק אחרי חוק אחרי חוק אחרי חוק. אנחנו מחוקקים ואנחנו סופרים חוקים ואנחנו מתגאים בחוקים, ואנחנו עובדים קשה בשביל להעביר חוקים וזה כלום.
זהבה גלאון
זה כבשת הרש.
היו"ר חיים כץ
אין תקנות. אולי צריך לחוקק חוק שכל משרד ממשלתי שלא עומד בתקנות, לא עומד ביעדי הכנת התקנות, הגורמים המנהלים שלו עברו עבירה פלילית ואז הם יעמדו בתקנות. ניתן להם הרבה זמן, ניתן להם שנה. הלוא כשאת מחוקקת חוק הם אומרים לך: אנחנו לא יודעים ליישם אותו בפרק זמן של תשעה חודשים. אני אומר להם: אתם יודעים מה? וואלה, קחו תשעה חודשים וקובעים את תאריך התחילה לעוד תשעה חודשים. יחד עם זה, הם לא עומדים, הם לא עושים תקנות. אז יש לי תאריך תחילה ואין לי הוראות ביצוע אז איך אפשר ליישם את החוק הזה? זאת תופעה שצריך לבוא פה הרבה מאוד ח"כים, ואפשר להוביל את זה ביחד, שמי שלא עומד ביעדים - - -. בשביל זה חייכתי כשהיתה שר הבריאות וכשהיא באה הסתכלתי על הגורמים הממשלתיים, על אותו משרד בריאות, על הפקידים של משרד הבריאות שמתעכבים בתקנות של דברים אחרים שאם היו צריכים לשלם להם קנסות - - -
עדי קול
אני רק אספר שבישיבה שלי האחרונה בוועדה לפניות הציבור ישבו המשרדים על חוק שעבר בשנת 2006 והם אמרו: החוק עבר בחטא. האופוזיציה הצליחה להעביר את החוק בניגוד לקואליציה, ואנחנו עכשיו ממסמסים.
עליזה לביא
כן, אבל עדי זה שייך לכל ה- - -. אני שחררתי עכשיו תקנות של משרד הכלכלה. עמירה דותן חוקקה וחמש שנים תקנות המשרד לא חוקק לתעסוקת נשים.
היו"ר חיים כץ
זה תשובה לזהבה גלאון שאמרה שזה רק לגבי נשים מוכות. זה לגבי לא נשים מוכות, זה לגבי חוקים מוכים.
זהבה גלאון
חיים, אז ולפיכך - - -
היו"ר חיים כץ
אוקיי, מאה אחוז.
עליזה לביא
קודם כל, אדוני, אני רוצה להודות לך על המהירות של הדיון בבקשה שלנו וב - - -
היו"ר חיים כץ
מאחר ואני חושב שהנושא הזה חשוב, ואנחנו צריכים לעזור לנשים המוכות ללא עוול בכפן ואין שום סיבה שהן יהיו מוכות, הבושה לאוכלוסייה שלנו שיש מצב כזה. כשמגיעים לנשים מוכות אנחנו עושים את זה מהר.
זהבה גלאון
יפה.
היו"ר חיים כץ
אם את רוצה שזה יהיה מהר אז תני לנו להקריא ולהצביע.
עליזה לביא
מודה לך, אדוני.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז. האוצר רצה להגיד משהו על ההסכמה שיש פה?
רון אשכנזי
משרד הרווחה.
היו"ר חיים כץ
משרד הרווחה. האוצר לא הגיע?
רון אשכנזי
לא, הם לא כאן.
היו"ר חיים כץ
משרד הרווחה. שם ותפקיד לפרוטוקול.
רון אשכנזי
רון אשכנזי מהלשכה המשפטית. אני רוצה להדגיש, קודם כל, אני מבין ומכיר את הטענות לעניין תקנות ואני לא אכנס לזה. לעניין ההסכמות כאן - רק לתקן תיקון קל לגבי הניסוח של ההסכמה. זה לא 60 יום מרגע שהיא נכנסת.
היו"ר חיים כץ
60 יום מ - - -
רון אשכנזי
מהגשת הבקשה.
היו"ר חיים כץ
כן, כן. זה הניסוח, זה מה שהם הסבירו.
רון אשכנזי
רק להדגיש, זה חשוב.
עליזה לביא
60 יום ממועד הגשת הבקשה.
היו"ר חיים כץ
אתה עורך דין, נכון?
רון אשכנזי
כן.
היו"ר חיים כץ
זה מה שהיא אמרה.
רון אשכנזי
רציתי רק להדגיש ולוודא שזה מובן.
היו"ר חיים כץ
אבל היא אמרה.
רון אשכנזי
סליחה.
היו"ר חיים כץ
אנחנו חברי כנסת. אולי לא כל כך אינטליגנטים כמו עורכי-הדין של משרד הרווחה, אבל זה בדיוק מה שהיא אמרה.
רון אשכנזי
אינטליגנטים מאוד. בסדר, רק להבהיר - זה הכול.
היו"ר חיים כץ
אוקיי, מאה אחוז. תקריאי.
נועה ברודסקי-לוי
"הצעת חוק שירותי רווחה (מענק הסתגלות לנשים ששהו במקלט לנשים מוכות) (תיקון – הקדמת מועד תשלום המענק), התשע"ג-2013.

תיקון סעיף 4. 1. בחוק שירותי רווחה (מענק הסתגלות לנשים ששהו במקלט לנשים מוכות), התשע"ג-2012, בסעיף 4 - - -
היו"ר חיים כץ
תקשיב לניסוח, תקשיב.
נועה ברודסקי-לוי
"- - - במקום הסיפה המתחילה במילים "מיום יציאתה" יבוא "מיום הגשת הבקשה על-ידי האישה כאמור, אך לא מוקדם מיום יציאתה מהמקלט".
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז. מי בעד? ירים את ידו. את לא יכולה להצביע.
עדי קול
לא, לא. אני מושעית.
היו"ר חיים כץ
מה זה?
עדי קול
אתה יודע את זה.
היו"ר חיים כץ
אז את מצביעה במקום עדי קול ואת מצביעה במקום אילן גילאון.

הצבעה
בעד - פה אחד

הצעת חוק שירותי רווחה (מענק הסתגלות לנשים ששהו במקלט לנשים מוכות) (תיקון - הקדמת מועד תשלום המענק), התשע"ג-2013, אושרה להעלאה לקריאה ראשונה.
היו"ר חיים כץ
כל חברי הכנסת שהם מורשים להצביע ולא מושעים הצביעו פה אחד.

הוועדה העבירה את זה כהכנה לקריאה הראשונה. אני מקווה שזה יעבור מהר במליאה ואז להביא את זה לשנייה ושלישית.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:30.>

קוד המקור של הנתונים