ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 15/10/2013

תופעת הנערות העוסקות בזנות וטיפול הרשויות בנושא

פרוטוקול

 
PAGE
2
הוועדה לזכויות הילד
15/10/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 23
מישיבת הוועדה לזכויות הילד
יום שלישי, י"א בחשון התשע"ד (15 באוקטובר 2013), שעה 11:00
סדר היום
<תופעת הנערות העוסקות בזנות וטיפול הרשויות בנושא>
נכחו
חברי הוועדה: אורלי לוי אבקסיס – היו"ר
יחיאל חיליק בר

יעקב מרגי

פנינה תמנו-שטה
מוזמנים
ריקה אלקיים - מפקחת מחוזית ירושלים, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

אליעזר רוזנבאום - משנה למנכ"ל, המשרד לבטחון פנים

מיכל יצחקי - מתמחה ביועמ"ש, המשרד לבטחון פנים

ויקי אלעמרי - ראש חולית מניעה והסברה, המשרד לבטחון פנים

רובי קיים - קצין חוקרים ארצי, המשרד לבטחון פנים

אושרה לרר - הממונה על שיוויון בין המינים, משרד החינוך

הילה סגל - ממונה על חינוך למיניות ומניעת פגיעה מיני, משרד החינוך

אילת צביאל - מדריכה ביחידה לשוויון בין המינים בחינוך, משרד החינוך

עו"ד תמר פרוש - פרקליטות המדינה, משרד המשפטים

ענת זוהר - ייעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים

מירב שמואלי - מתאמת המאבק בסחר בבני אדם, משרד המשפטים

חן זורע - היחידה לתאום המאבק בסחר בבני אדם, משרד המשפטים

שרה כהן - מנהלת מחלקת רווחה, המשרד לקליטת העליה

ד"ר שרי פייר - מנהלת תחום בכירה בחינוך, המשרד לקליטת העליה

אילאיל קומיי דרור - מתמחה של עו"ד תמר פרוש, פרקליטות

רעות גיא - מנהלת תחום קצה ונערות, על"ם - עמותה למען נוער במצבי סיכון ומצוקה

ברוריה זלצמן - מרכזת נושא הטיפול בנערות במצוקה, עיריית תל אביב-יפו

באטריז רוזן כץ - מנהלת אופק נשי, עיריית חיפה

זיוה הלוי - מנהלת היחידה לנערה, עיריית חיפה

כרמית פולק- כהן - סגנית יועמ"ש, המועצה הלאומית לשלום הילד

עו"ד מתת פלסנר - משרד עו"ד פלסנר

מריה רבינוביץ' - מרכז המחקר והמידע, הכנסת
מנהלת הוועדה
רחל סעדה
רשמת פרלמנטרי
שרון רפאלי
<תופעת הנערות העוסקות בזנות וטיפול הרשויות בנושא>
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
בוקר טוב לכולם. אני שמחה לפתוח את הישיבה הראשונה של הוועדה לזכויות הילד במושב הזה. אנחנו לא דנים פה בנושאים קלים בדרך כלל. אבל הנושא היום הוא אחד הנושאים הקשים ביותר שבהם אנחנו נתקלים: זנות קטינים. כאשר אנחנו רואים את הגיל הממוצע של כניסת הילדים לתחום אנחנו מגלים תופעה מזעזעת – גילאי 13-12. זאת תופעה שאנחנו עדיין לא יודעים מה ההיקף שלה, עדיין לא יודעים לזהות אותה מספיק. גם מבחינת מענה אנחנו בחסר גדול ביותר בעיקר בפריפריה. יש מענים מעטים מדי, כלים מעטים מדי. עובדים שיש להם ההסמכה הראויה או את הכלים הנכונים להתמודד עם התופעה – יש גם בהם מחסור. אני מקווה לשמוע היום כמה תשובות בתחום הזה, זה לא משהו חדש. כבר לפני שנתיים משרד הרווחה התחיל באיזשהו מחקר. אני רוצה להגיד תודה למריה ממחלקת המחקר של הכנסת. היום נרצה תשובות גם בתכנית שהולכת להיפתח מטעם משרד הרווחה. שוב – מדובר על מרכז תל-אביב. התופעה הזאת כמו שאנחנו רואים היא תופעה רחבה - -
יעקב מרגי
כלל ארצית.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
בדיוק. תופעה רוחבית. היא לא פוסחת על מגזרים כאלה ואחרים, אולי רק על מגזרים של – אני מנסה להתייחס באופן פוליטיקלי קורקט – של האחוזון העליון. הרי בשורה התחתונה אנחנו מדברים על טובות מיניות בתמורה לאתנן. אז יש לנו ההגדרה הקלסית אבל אנחנו עדים לתופעה חדשה של זנות מזדמנת. חלק מהעובדים הסוציאליים אפילו לא יודעים להעריך אותה נכון, לזהות אותה. ובטח אם אנחנו לא יודעים לזהות אז בטח לא נוכל לתת טיפולים.

התאריך היום הוא 15 באוקטובר 2013 י"א בחשוון התשע"ד, השעה היא 11:10. נתחיל עם איגוד מרכזי הסיוע, נעבור לעל"ם. אתם רוצים לקבל סקירה קצרה על המסמך או שכולם כבר די מעורים?
יעקב מרגי
חברי הכנסת.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אז לפני שנפנה למוזמנים שלנו נבקש ממריה לתת לנו סקירה קצרה. תודה.
מריה רבינוביץ'
בוקר טוב. כשאנחנו מדברים על תופעת זנות הקטינים בישראל אנחנו מדברים לא רק על הקטינים עד גיל 18, אלא גם על צעירים עד גיל 25-23. מדובר לא רק על בנות. היום, על-פי הערכות של גורמים מקצועיים בתחום, 25%-20% מהצעירים שנמצאים במעגל הזנות הם בנים. כפי שיושבת-ראש הוועדה כבר ציינה, מדובר בכל המגזרים, בכל שכבות האוכלוסייה. שתי תופעות עיקריות מזוהות: יש זנות כאמצעי הישרדות, ואז ניתן לראות צעירים שנמצאים במצוקה כלכלית-חברתית אישית – מה שנקרא, נוער קצה. הם לעיתים גרים ברחוב ונושרים ממערכת החינוך; הסוג השני של תופעת הזנות הוא זנות מזדמנת – ואז ניתן לראות שלא מדובר רק על צעירים וצעירות שהם מהאוכלוסיות החלשות אלא גם ממשפחות נורמטיביות. תופעת זנות קטינים היא תופעה חבויה, ומאוד קשה לעלות על הזירות שהיא מתרחשת בהן, ורוב התופעה מתרחשת באינטרנט, ושם יש בעייתיות גדולה בזיהוי התופעה.

לגורמים המטפלים בתופעה – משרד הרווחה ועמותת על"ם שהם השחקנים העיקריים במתן שירותים בתחום הזה – מוכרים כמה מאות מקרים בשנה של קטינים וקטינות וצעירים וצעירות בזנות. בשנת 2011 למשל היו מוכרים כ-280 מקרים של קטינים בזנות למשרד הרווחה, בשנת 2012 עמותת על"ם דיווחה על למעלה מ-200 קטינים שאותרו בזנות - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אבל עמותת על"ם לא עובדת בכל הארץ.
מריה רבינוביץ'
התכנית המרכזית לטיפול בקטינים בזנות היא תכנית "ערים בלילה" שפועלת היום בתל-אביב, בחיפה ובאילת.
יעקב מרגי
נגעתם בתופעה הזאת של "שאטלים"? טרנספורטרים ומוניות שמגיעים ואוספים?
מריה רבינוביץ'
כן. בדיוק רעות סיפרה לנו על התופעה הזאת, וזה גם מופיע במסמך.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אז 280 זה רק מהמרכזים, תל-אביב, חיפה ואילת.
מריה רבינוביץ'
זה רק הקטינים שאותרו ברחבי הארץ.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני מתארת לעצמי שרובם אותרו דרך התכנית הזאת.
ברוריה זלצמן
משרד הרווחה מבקש מאתנו, עובדות "נערה במצוקה" בכל רחבי הארץ, נתונים. אחד הרובריקות זה נערה שעוסקת בזנות. אני מניחה שמשרד הרווחה נתן את הנתון הזה, וזה ארצי.
מריה רבינוביץ'
ממשרד הרווחה זה ארצי - -
יעקב מרגי
הכמות נשמעת כמו דגימות שלוקחים למשרד הבריאות.
מריה רבינוביץ'
זה מה שכל הגורמים מציינים, שזה בעצם נתון רק של המקרים המוכרים. לא יודעים מה היקף התופעה. יש הערכות שאומרות שזה אלפי קטינים בזנות. משרד הרווחה נמנע בינתיים כי הם עורכים מחקר שנמשך כבר שנתיים. המטרה של המחקר היא לבחון את כל תופעת הזנות בארץ ובתוכה זנות קטינים. ברגע שיהיו תוצאות הם ייתנו את ההערכות שלהם.
מבחינת המענים
כפי שאמרתי יש התכנית "ערים בלילה" שפועלת בשלוש הערים שציינתי; בנוסף לכך יש כמה תכניות של משרד הרווחה שמיועדות לנערות בסיכון. התכנית הזאת פועלת בשמונה רשויות. המענים מצומצמים, ובדרך כלל מטפלים בקטינים בזנות במסגרת תכניות שמיועדות לנוער בסיכון בכלל. אין משהו ייעודי לקטינים וצעירים בזנות. לכן משרד הרווחה התחיל לפני שנתיים בפיתוח תכנית חירום ארצית לטיפול בתופעת זנות קטינים, והשנה התכנית אושרה על-ידי שר הרווחה. היא תוקצבה ב-5 מיליון שקלים, והיום עובדים במשרד ליישום התכנית.
קריאה
יש לזה שם?
מריה רבינוביץ'
יש לזה שם. זאת תכנית חירום לתופעה בזנות קטינים - -
ברוריה זלצמן
זה לא חירום. זה מרחב לצעירים ולנוער במצבי סיכון.
מריה רבינוביץ'
אני אתן את השם הרשמי שנמסר לנו ממשרד הרווחה: "תכנית חירום עתידית למלחמה בזנות וניצול מיני בקרב בני נוער של משרד הרווחה ושל - - -".
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
גם אני הבנתי שיש מנגנון חדש שהוקם שהוא בעצם תיאום בין-משרדי. בקצה יש נציגה של משרד המשפטים שאמורה לתאם. היא נמצאת פה?
קריאות
לא.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
חבל מאוד.
קריאה
יש ישיבה ב-9:00 בבוקר אצל מרב שמואלי בנושא הזה.
יעקב מרגי
הייתה ישיבה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אם מישהו יכול לראות אם היא עדיין בבניין. היינו שמחים שהיא תגיע גם לכאן.
מריה רבינוביץ'
זה צוות בין-משרדי שפועל ברשות המתאמת הבין-משרדית במאבק בסחר בנשים שפועל במשרד המשפטים. זה תפקיד שקיים משנת 2006. במסגרת הטיפול בסחר בנשים ובזנות קיימים כל מיני צוותים בין-משרדיים שגם בהם יש נציגים של ארגונים לא ממשלתיים. בשנת 2012 הוקם צוות שמטפל בתופעת הזנות בישראל. הישיבה הראשונה של הצוות הוקדשה לזנות קטינים. התוצאות והמסקנות של הצוות עדיין לא פורסמו ועתידים להתפרסם בינואר. זה הצוות שפועל ויפרסם את התוצאות שהתבקשו על-ידי ועדת המשנה לסחר בנשים.

אחת הבעיות הנוספות בתחום זאת האכיפה. כפי שאמרתי, וגם במשטרה מציינים את אותם קשיים, שזנות היא תופעה חבויה ומאוד קשה לחשוף את אותם מקרים של זנות קטינים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
בעיקר מדובר מעל גיל 16.
מריה רבינוביץ'
שם יש בעיה של עניין ההסכמה לקיום יחסי מין, ואם אין הוכחה שניתן אתנן תמורת היחסים קשה להוכיח וגם קשה להוכיח שהלקוח גם ידע את הגיל של הקטינה או של הקטין.

משנת 2008 עד יולי 2013 נפתחו במשטרת ישראל 29 תיקים נגד לקוחות של קטינים. חשוב לציין שמ-2008 עד 2012 נפתחו בסך הכול 17 תיקים, אבל כבר במחצית של 2013 עד סוף יולי 2013 נפתחו 12 תיקים.
יעקב מרגי
כמה הגיעו לכלל מימוש?
מריה רבינוביץ'
מתוך 12 התיקים האלה 10 תיקים הועברו לפרקליטות, ושניים עדיין בחקירה. כלומר התיקים עדיין לא נסגרו.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
ומתוך הנתונים של 2008 עד 2013?
מריה רבינוביץ'
באשר לשאר 17 התיקים – 12 תיקים הועברו לפרקליטות, והטיפול בתיק שנפתח ב-2009 הסתיים, והתקבלה החלטה של בית משפט. ארבעה תיקים נסגרו, שלושה מהם בשל חוסר ראיות.

בנוסף לכך יש מגוון עבירות שקשורות לזנות קטינים: סרסרות קטינים לזנות – שם גם כן יש אכיפה דלה. מ-2008 עד יולי 2013 נפתחו תשעה תיקים בלבד בגין עבירה זאת, שישה מהם נסגרו.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
התיקים נסגרו? התיקים היחידים שנפתחו בנושא הזה גם נסגרו.
מריה רבינוביץ'
מתוך תשעה נסגרו שישה – חמישה בשל חוסר ראיות, ואחד בשל חוסר עניין לציבור. קשה להגיד לסרסורים. מתוך 41 תיקים שנפתחו בגין עבירות הבאת קטין לידי מעשה זנות או לעיסוק בזנות תוך ניצול יחסי מרות, תלות, חינוך או השגחה או תוך ניצול מצוקה כלכלית או נפשית של התיקים – מחצית התיקים, 21, נסגרו; 17 תיקים הועברו לפרקליטות; ובשני תיקים שנפתחו ב-2009 התקבלה החלטה של בית המשפט. אין לנו נתונים של הנהלת בתי המשפט כי במערכת של הנהלת בתי המשפט יש בעיה – הם לא יכולים לתת לנו כי אלה סעיפי חוק משניים. זאת גם בעיה, אנחנו לא יכולים לראות מה קרה שם. יש כאן נציגה של הפרקליטות, אולי היא תוכל להגיד.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אנחנו נתחיל את הדיון. ליאת קליין, נציגת איגוד מרכזי הסיוע. בבקשה.
ליאת קליין
אני מברכת את הדיון שאנחנו פותחים את המושב פה בוועדה. התופעה הזאת הולכת ומצטברת אצלנו במרכזי הסיוע בתקופה האחרונה והולכת ותופסת תאוצה בתקופה האחרונה. הפניות אלינו הן גם פניות אישיות של נערות סביב מקרה מסוים של פגיעה או סביב דברים שלא קשורים לעיסוק בזנות, אלא פגיעות קודמות שהרבה פעמים עומדות ברקע של אותה תופעה. הרבה פעמים זה מגיע אלינו מפניות של גורמי רווחה שמפנים למרכזי סיוע סביב אירועים אחרים, וכך עולה התופעה ומגיעה דרך פגישה עם רכזת הסיוע באותו מקרה.

דווקא המורכבות של הדינמיקה והשוני כשאנחנו מדברים על תופעה של סחר בבני אדם וכל הנושא של היחידה שמתאמת, ובכלל שיח של זנות, היא שונה כשאנחנו מדברים על זנות של קטינים, בטח כזאת שהיא זנות מזדמנת. כל מה שאנחנו רואים אצלנו כמין בתמורה שזה יכול לבוא לידי ביטוי בכל מיני מצבים, וההגדרות הן מאוד משתנות וגם המענים הם שונים לא רק בטיפול ולא רק בהיבטים המשפטיים, אלא גם הרבה מאוד בחשיבות של הדרך שבה מזהים ומאתרים כשמבינים את הדינמיקה המיוחדת של קטינים. לכן אני חושבת על החשיבות של הדיון דווקא כאן כשאנחנו מדברים על התופעה הרחבה יותר לא של זנות ולא של סחר, אלא על מה שקורה בשטח. התופעה הולכת ומקבלת תאוצה לפחות במספרים שלנו. אני לא יכולה לדבר על נתון מדויק כי הרבה פעמים זה קשת יותר רחבה של פגיעות שמגיעות אלינו, וזה עולה אגב שיחת סיוע, אבל זה משהו שאנחנו לאט-לאט הולכות ורואות אצלנו.
מה שאני רואה ומתקבל במרכזי סיוע זה רצף גדול של מקרים. הרבה פעמים מה שמגיע אלינו זה נערות שלא יגידו שהן בזנות, הן לא יגדירו את זה ככה. זאת בדרך כלל הגדרה של אנשי מקצוע. אלה יכולות להיות גם נערות שמקיימות יחסי מין באופן קבוע עם נערים בשכבה תמורת ג'ינס ותמורת מענה חומרי או רגשי אחר. אלה בדרך כלל נערות שיש להן חסכים מכל מיני סוגים, והן יקבלו את המענה הזה. קשה לשים את זה על הרצף. זאת באמת המורכבות של זה גם בזיהוי, גם באיתור וגם בהמשגה. הן הרבה פעמים לא ימשיגו את זה בעצמן, והן בטח לא ידווחו ולא יפנו על רקע של זנות. אם זה יגיע מסיבות אחרות זה אולי יצוץ ויעלה ואז אפשר לטפל. לכן אני אגיד כמה דברים על מה שאנחנו רואות אצלנו. אבל הסוגיה הזאת, יותר משהיא סוגיה של שירותים ומקרים, זה גם האיתור ומקומה של מערכת החינוך בהקשר הזה – איך עובדים עם נערות. הרבה פעמים אלה נערות שמגיעות אלינו והמערכת לא רואה אותן מכל מיני סיבות. בבית ובבית הספר לא רואים אותן ולא רואים את המצוקה. זה יכול להיות משפחות שמלוות על-ידי הרווחה בהקשרים אחרים של מצוקה כלכלית של המשפחה, אבל לא ישימו לב לנערה כי זה משהו קטן ושולי. זה מתחיל ככה, ומשם הרבה יותר קשה לצאת. הן יפתחו גם תלות באותן מתנות שהן יקבלו ובהטבות החומריות, וגם יפתחו עם הזמן סימפטומים של ניתוק שיאפשרו לפגיעה הזאת ללכת ולהתרחב. הן יוכלו להרשות לעצמן לעשות את זה בהיקפים נרחבים יותר, ומשם הרבה יותר קשה לצאת. זאת התופעה וזאת הרצף כמו שאנחנו רואות את זה. לכן אנחנו מעלות את זה. לדעתי, השאלה המרכזית שצריכה להטריד אותנו היא איך אנחנו הופכים את התופעה הזאת לשקופה פחות, ואיך ננסה לאתר את הסימנים המוקדמים וגם איפה זה יכול לצוץ – באלו אוכלוסיות?
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
יש לכם רעיונות איך לעשות את זה?
ליאת קליין
זה צריך להיות, כמובן, שילוב של מערכת החינוך. גם באיתור של הרווחה - -
ברוריה זלצמן
בואו נדייק: ברווחה יש כבר עשרות שנים עובדות "נערה במצוקה" אז כדאי שתגידי את זה.
ליאת קליין
נכון. אז אני מדברת אפילו לפני - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
סליחה, אנחנו לא מנהלים פה ויכוח, ואנחנו לא מפנים אצבע מאשימה. אני רוצה לעשות סדר בדברים כדי שלא ייראה כאילו אנחנו תוקפים עכשיו אלה את אלה. המטרה שלנו היא לראות איך אנחנו משתמשים בידע שנצבר גם בארגוני הסיוע, גם בעמותות כמו על"ם, גם במי שנמצא בשטח, וכמובן, בלי הרווחה לא נוכל לעשות את הדברים. אבל מאחר שזאת תופעה חמקמקה, מאחר שאנחנו מדברים על תופעה שצוברת תאוצה – ואני מדברת על הזנות המזדמנת, שאפילו הנערות לא מבינות ולא תופסות את עצמן כמי שמוכרות את גופן, אלא בחלק מהמקרים אומרות אפילו: "אני מסנג'רת אותו, הוא קונה לי דברים". היא לא מבינה בעצם שהיא פה הכלי, והיא בעצם זאת שנותנת את הדבר הכי יקר לה. אבל יש לזה גם תוצאות הרות גורל לגבי המסלול שלה בחיים – וגם שלו, כי אנחנו מגלים ש-30%-20% מהמקרים הם נערים שנמצאים במעגל הזה. אנחנו מנסים לתת מענה, לעשות סוג של סיעור מוחות, לשים את האצבע על החסרים, מה הקושי של המערכת, איך אנחנו מתמודדים. לכן בואו לא ניכנס עכשיו למגננות ולא לאמירות כאלה ואחרות כמו – מספיק זמן זה קיים במשרד הרווחה.
יעקב מרגי
אני לא מתרגש מהאמירה שלה. אני באמת רוצה לשמוע האם הרשויות המקומיות ושירותי הרווחה עושות מספיק. יכול להיות שהן עושות. יכול להיות שהן לא עושות נכון, לא עושות מספיק. ואת יודעת מה? יכול להיות נשענות יותר מדי למעלה מהמצופה על הגופים החיצוניים שלא קשורים לממשלה. צריך לראות באמת איפה יש פה כשל. התופעה הולכת ומעצימה. הייתה זליגה איטית, ובשנים האחרונות זה משפך, הייתי אומר. אני רואה שזה מנווט לסגנון מסוים, לכיוון מסוים, אבל זה יותר חמור ויותר רחב. לכן אני לא מתרגש. אנחנו נשמע, ואם צריך לבקר נבקר. גם הטיפול הבין-משרדי שזה יושב במשרד המשפטים – אני מבין לאן זה הולך; זה הולך יותר לכיוון של בדיקה איך המשטרה מעבירה את המידע. גם זה חשוב. כשאנחנו שומעים ש-12 תיקים לא מגיעים לכלל מיצוי חבל על הדיווח בכלל. אבל אנחנו צריכים לדעת איך אנחנו לא שמים אצבע בסכר, אלא מונעים עד כמה שאפשר. לכן לא להתרגש. תאמרו, ונשמע.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תודה רבה, חבר הכנסת מרגי. תמיד הוא מוסיף פה לדיונים ולעניין.
ליאת, בבקשה.
ליאת קליין
אני מברכת על כל השינויים שקורים וכל מה שאנחנו שומעות ועוד נשמע בדיון. התחושה היא שמשהו עדיין לא מספיק. המספרים מדברים בעד עצמם, והתוצאות העצובות שמגיעות אלינו מדברות בעד עצמן. לכן הרעיון הוא לחשוב יחד מה עוד אפשר לעשות. זאת אולי נקודת המוצא. התופעה הזאת עולה בהקשרים של פגיעה מינית, וזה בוודאי קיצוני יותר כשאנחנו מדברים על התופעה הזאת שהיא ייחודית יותר, והדיווח שם הרבה יותר קשה. אם אנחנו מדברים על פגיעה מינית שהיא תופעה מושתקת קשה הרבה יותר לצאת אִתה החוצה. גם המנגנונים של הבושה ושל האשמה האישית תופסים מקום יותר נרחב והופכים לתופעה מושתקת. המענים יכולים להיות גם בהכשרות שקשורות לאיתור וזיהוי לא רק של נערות במצוקה, אלא איך מזהים מאפיינים נלווים – תוצאות שהרבה פעמים רואים אותן, אבל לא יודעים לקשר אותן לכך. וגם הרבה מקרים של שילוב של הורים ומשפחות וטיפול יותר הוליסטי לפני שזה מגיע לנקודה הזאת ולתוצאות הקצה שאנחנו פוגשים אותן כאן; וגם הרשויות.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני עוצרת אותך רגע כי זה כל-כך בא לידי ביטוי במקרה של אותה נערה שעברה סוג של אונס קבוצתי על-ידי "בני טובים" מאותו בית-ספר, ואז מסתבר שהיא הייתה בטיפול של משרד הרווחה כמה שנים בפגישות חוזרות ונשנות עם עובדת סוציאלית. ולרגע לא חשבו שיש פה משהו שמעיד על מצב של זנות. זה התפוצץ כאשר היועצת החינוכית בבית-הספר רכשה את האמון של הנערה, ודווקא שם פתחה אותה נערה את הפה וסיפרה. ואולי גם פה זה שיתוף במידע, אבל לא ייתכן מצב שבו כמה שנים המשפחה הזאת והנערה בפרט נמצאים בטיפול מתמשך של שירותי הרווחה במפגשים כמעט שבועיים, ועדיין לא עלו הנורות האדומות להעיד על כך שהילדה הזאת היא קורבן להתעללות, קורבן לאונס קבוצתי חוזר ונשנה. אז צריך לדבר על הכלים ועל הסממנים כי היא לא תבוא ותגיד, בעיקר קטינה, שהיא עוסקת בזנות או שהיא נפגעת תקיפה מינית. אבל יש איתותים משניים שיכולים להעיד שמשהו לא טוב קורה גם בתחום הזה.
ליאת קליין
אני מאוד מסכימה, ואני גם רואה את זה הרבה מאוד כי הרבה פעמים אנחנו נפגוש תסמינים שנטפל בהם, והמערכת תיתן מענה, למשל להתמכרויות שהן הרבה פעמים תוצאה שמתפתחת בעקבות הפגיעה או בעקבות ההידרדרות לזנות. היא תפתח כל מיני סימפטומים או הפרעות אכילה. אלה כל מיני סימפטומים שבהם נטפל, ולא תמיד נדע לזהות מה עומד מאחורי זה, והרבה פעמים זה יהיה קצת מאוחר מדי אם לא נדע להבין את הקשר בין הדברים. ואפילו יותר מוקדם בזיהוי זה המקום של ההורים, של בית הספר ושל מסגרות אחרות שאמורות לראות את הילד באופן יומיומי.
ברוריה זלצמן
אני מכירה את המקרה שאת מדברת עליו, זה היה בתל-אביב. אני הייתי מעורבת בו.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
את היית העובדת הסוציאלית שטיפלה בנערה?
ברוריה זלצמן
לא הייתי העובדת הסוציאלית. אני רוצה להאמין שהייתי עולה על זה, אבל כנראה לא. הרי כל הזמן המטוטלת היא בין יכולת הגילוי לעומת מנגנוני ההסתרה. זה בעצם המשחק – השיטות שלנו לגלות ומנגנוני ההסתרה של הנערה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אבל עובדה שבסופו של דבר היועצת בבית-הספר היא שחשפה.
ברוריה זלצמן
העובדת שלה ניסתה לדבר אתה קצת, היא לא ידעה שהיא עוברת פגיעה מינית כזאת על-ידי החבר הזה, so called, ושאר הבחורים. היא ניסתה לדבר איתה באופן כללי על אמצעי מניעה, והיא אמרה, בשביל מה אני צריכה אמצעי מניעה, אני בתולה. רק שתביני מה מידת ההכחשה של הנערה הזאת לחוויות שהיא עוברת.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
לכן הכלים וההכשרות צריכים להיות כאלה שאנחנו לא שומעים את המילים המפורשות, אלא שמשהו מסתתר מתחת.
ברוריה זלצמן
אני מסכימה איתך.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
זאת שפה אחרת לחלוטין, ואת השפה הזאת צריך ללמוד.
ברוריה זלצמן
אין לי ויכוח איתך. אבל זאת המיומנות – לגלות - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
לכן אני שואלת איפה ההכשרות, איפה הכלים? אולי זה הזמן לפנות לעל"ם - -
ליאת קליין
אפשר רק לסיים?
אושרה לרר
מרב שמואלי סימסה לי שהיא לא הוזמנה, וחבל, היא הייתה שמחה להשתתף.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
זאת פדיחה של הוועדה. היא נמצאת פה עדיין?
אושרה לרר
היא בדרך לכאן. אם היא תספיק להיכנס היא תיכנס.
רחל סעדה
היא הוזמנה דרך משרד המשפטים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
כשאנחנו פונים למשרד המשפטים ומבקשים נציגות אני מבקשת – וזה כולל את כל המשרדים הרלוונטיים – שאם יש נושא שאתם מטפלים בו, ויש נציג שיש לו נגיעה לתחום – בבקשה, לפחות ליידע אותנו. אם זה יהיה רלוונטי אנחנו נזמין אותו. אבל אתם צריכים לדעת מי רלוונטי לדיון. מרב שמואלי מאוד רלוונטית לדיון הזה. משרד המשפטים יכול היה לדעת את זה וצריך לדעת, ולשלוח אותה לכאן. מה גם שזה ביום שהיא בכנסת גם כך.
ענת זוהר
לרוב אנחנו מקבלים זימון גם ליחידת הסחר בבני אדם.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אם זה בשעה 9:00, והדיון הזה בשעה 11:00 זה לא בעיה. זה אפילו מקצר לכם ואולי אפילו חוסך לכם כוח אדם.
ענת זוהר
אני לא מדברת על שעות, אני אומרת שלרוב אנחנו רגילים שהזימונים מתקבלים אחרת. אני לוקחת לתשומת לבי.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תודה רבה. ליאת, משפט אחרון, בבקשה.
ליאת קליין
הטיפול – ולכן אני גם שמחה על הדיון בוועדה הזאת – זה באמת להבין שזאת דינמיקה קצת אחרת. אנחנו מדברים פה על יחידת המתאם של סחר בבני אדם שהיא גם מתעסקת עם זנות קטינים. זה עדיין שפה אחרת, הדינמיקה אחרת. זה פחות בלב לבה של העשייה - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
לא, לא, לא, לא. גם פה אנחנו מדברים על סחר. זה סחר במובן הקלאסי של המילה. כשמדובר בקטינים – ועובדה, הפגישה הראשונה שלהם הייתה בנושא של זנות קטינים. אם זה היה הנושא המרכזי שאתו בחרו לפתוח זה הכי רלוונטי לדיון כאן.
ליאת קליין
אני מסכימה שזה רלוונטי, אני רק אומרת שבקטינים צריך עוד מומחיות מיוחדת.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
נכון, אבל זה רק פן נוסף או שזה רק תוספת לדיון הזה. במשרד המשפטים ישקלו את הכלים שנמצאים במערכת כדי להתמודד עם זה. לא סתם מעט מדי תיקים נפתחים, מעט מדי מגיעים לכלל העמדה לדין. בשורה התחתונה אנחנו כנראה במחסור אמתי בטיפול בבעיה גם במישור המשפטי. זה משהו שגם משרד המשפטים יצטרך לתת תשובות חדשות ולראות איך אנחנו מתמודדים בכלים חדשים. יכול להיות שהם ירצו לתקן את החוק, יכול להיות שיהיו להם כיוונים אחרים. אבל זה בין-משרדי, זאת אומרת זה לא רק משרד המשפטים, אלא גם משרדים אחרים רלוונטיים. לכן היה מאוד חשוב שהיא תהיה פה.
על"ם, בבקשה.
רעות גיא
שמי רעות גיא, מנהלת במטה תחום קצה ונערות בעמותת על"ם. גם אני מצטרפת לברכות על פתיחת מושב בנושא כזה. זה בהחלט מעיד על החשיבות. אנחנו מדברים על זה בוועדות השונות, וגם נפגשנו לא מעט פעמים, ותמיד היית מצטרפת לוועדות ומחזקת את הנושא. זה רק אומר שהנושא מתחיל לקבל את הבמה הראויה ולא היה פשוט להגיע למצב הזה כי כל הזמן היינו קצת אבודים בעניין התופעה של ניצול מיני מסחרי של קטינים. זאת באמת תופעה שסובלת מתת-דיווח, קשה להמשיג אותה, קשה להגדיר אותה. הנערות, וצריך להגיד, גם הנערים כי אנחנו מדברים כאן לא רק על נערות וגם על נערות טרנס-ג'נדריות שעושות הליך לשינוי מין שגם ככה מכביד עליהן את החיים, וחלק ממצבי ההישרדות שלהם קשורים גם לשינוי המין בעזרת זנות, לצערי - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
זאת אומרת הם מגייסים את הכספים לניתוח הזה דרך מכירת גופם?
רעות גיא
אני אומרת שבתוך האוכלוסיות שנמצאות בזנות צריך לעשות הבחנה. לא כל האוכלוסיות סובלות מאותם דברים, ויש צרכים רבים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
ברור. אבל יש כאלה שהם יותר במצבי סיכון.
רעות גיא
בערך 75% ממי שנמצאים בזנות הן נערות; עוד 20% בערך הם נערים וצעירים ועוד 5% הן נערות טרנס-ג'נדריות.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אפשר לומר שאם אנחנו מנסים לעשות חתך זה כלכלי.
רעות גיא
אפשר להגיד שזה מניע.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
כמובן, שיש לזה תוספות נוספות.
רעות גיא
אני מסכימה שהרבה ממי שנמצאות בזנות הן גם כאלה שסבלו ועדיין סובלות מפגיעות מיניות. אבל בכל זאת לא כל מי שעברה פגיעה מינית נמצאת בזנות. אז צריך לעשות את ההבחנה הזאת, ולהגיד – זנות היא מצב קיצון, מצב סיכון מיוחד, אחר שדורש גם התייחסות אחרת. אנחנו כבר 10 שנים בתל-אביב מפעילים מה שאני קוראת לו פיילוט, אבל פיילוט במשך 10 שנים זה קצת מוגזם להגיד. אנחנו עושים את זה בתל-אביב שזאת עיר מיוחדת מבחינת התופעה של הזנות. בכל מקום בארץ הזנות נראית קצת אחרת. תל-אביב זאת עיר שהיא מעצמה של זנות, מגיעים אליה מכל קצוות הארץ. אזור התחנה המרכזית הוא אזור מוכה גורל מכל הבחינות, ובטח בתופעת הזנות.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
גם נערים ונערות שם?
רעות גיא
בוודאי. יש זירות פתוחות. עשינו השנה גם סיור לשר הרווחה באזור התחנה המרכזית, והראינו לו איך נראות הזירות של הזנות – זירות פתוחות. אפשר ללכת לשם ולראות את זה, כל אחד יכול לראות את זה – המשטרה, אנחנו, משרד הרווחה – כולם רואים את זה.
פנינה תמנו-שטה
בעקבות הסיור הזה הושקעו שם תקציבים?
רעות גיא
בעקבות הסיור הזה שר הרווחה החליט שהוא מקצה 5 מיליון שקלים - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
הוא בעצם מאמץ את התכנית שהוכנה לפני שנתיים.
רעות גיא
הוגשה תכנית רחבה יותר לטיפול באוכלוסיות בקצה הרצף, ומתוך התכנית הזאת החליטו להתחיל את הטיפול באזור תל-אביב שהוא אזור מאוד גדול של זנות, ובמיוחד של קטינים וקטינות. לשם הוקצו 5 מיליון שקל מתוך התכנית. אנחנו מקווים שבימים אלה ייצא מכרז והתכנית תתחיל.
פנינה תמנו-שטה
5 מיליון עבור קטינים?
רעות גיא
קטינים וקטינות וצעירים בזנות באזור תל-אביב.
קריאה
זה רק באזור תל-אביב.
רעות גיא
זה באזור תל-אביב. חוץ מזה אנחנו עובדים בשיתוף פעולה גם עם התכנית הלאומית בשיתוף משרד הרווחה ומשרד הקליטה. יש לנו תכנית גם באילת שנפתחה השנה; יש לנו גם תכנית בחיפה שנפתחה לפני כמה שנים. יש לנו עוד תכניות. כשאנחנו אומרים זנות זה כמובן זנות על רצף. ההבדל העיקרי הוא שבאזורי פריפריה אנחנו רואים את זה יותר בתחילת הרצף של הזנות. בוועדה שהייתה ב-2011 בנושא של זנות קטינים וקטינות וניצול מסחרי בקטינים וקטינות, ושם עשינו ניסוי מעניין בעל"ם. יש לנו התכניות הייעודיות לטיפול בקטינים ובקטינות בזנות וגם בצעירים וצעירות, אבל יש לנו עוד הרבה מאוד תכניות לטיפול בנוער בסיכון על כל הרצף, ואנחנו רצינו לבדוק מה קורה בכלל בפרויקטים שלנו, לא רק בתכנית. כשאנחנו מדברים על כמה מאות אנחנו מדברים על התכניות שמיועדות לכך. זה כבר כשכתוב על הדלת: פה מטפלים בנוער בזנות – במילים אחרות, אף פעם לא במפורש, אבל זה כבר בני נוער שיודעים שלשם הם מגיעים, וזה מה שקורה. אבל בשאר התכניות שלנו עשינו הכשרות במשך כמה חודשים לכל הצוותים שלנו. לימדנו אותם לשאול את השאלות, לזהות נערות שנמצאות בחשש או בסיכון גבוה להיות בזנות. שם קיבלנו מספרים אחרים לגמרי. שם קיבלנו 620 קטינים וקטינות, צעירים וצעירות מכלל על"ם. על"ם פוגשת בשנה 20,000 בני נוער. 620 קטינים וקטינות הם בחשש מאוד גבוה להיות בזנות, עוד שנייה זה קורה כי הן כבר מתחילות עם הטרמפים לתל-אביב, נוסעות לאילת עם 400 שקל וחיות שם חודש – מי מחזיק מעמד באילת במשך חודש עם 400 שקלים? מתחילים הסימנים המוקדמים של הזנות. ככל שנדע לאתר אותם יותר מוקדם כך נוכל לסייע להם יותר.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
620 זה רק במסגרות שבהם אתם עובדים.
רעות גיא
כן, רק במסגרות של על"ם. כל ועדה אנחנו חוזרים ומדגישים שאנחנו לא יודעים כמה יש בארץ.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
הפריסה היא מינימלית, זה תת פריסה.
רעות גיא
נכון. אנחנו אומרים את זה בצניעות, אנחנו לא יודעים להגיד כמה יש. לכן המדינה התכנסה לעשות סקר.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
כמה רשויות יש, מרגי?
קריאה
257.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
כמעט 260. אנחנו מדברים על פריסה בשלוש ערים.
רעות גיא
אני רוצה לספר קוריוז קטן כי אחרי הוועדה הכותרות בעיתונים היו: עלייה של 500% בקרב בני הנוער שנמצאים בזנות בישראל. אז אני רק רוצה לתקן ולהגיד שאין עלייה במספר בני הנוער בזנות בישראל, יש עלייה במספר העובדים והעובדות שיודעים לזהות ולאתר את התופעה. זאת תובנה מאוד חשובה לדיון הזה ובכלל.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
מה אתם עושים באותן סדנאות? למה אני רוצה להבין? כי אני רוצה לדעת כי בכל רשות יש מחלקת רווחה, יש עובדים סוציאליים. אז אם אתם במסגרות שלכם הצלחתם לתת כלים כדי לגלות את מה שיכול להעיד על כך שהילד הזה נמצא כבר בתוך המעגל הזה, אבל פשוט לא אומר במילים שהוא סוחר בגופו או שהוא ממש שנייה לפני התהום, ואתם הצלחתם לתת את הכלים המסוימים ולפחות העליתם את הדיווח, ולכן בעצם את הזיהוי, אז יכול להיות שזה עדיין לא המקסימום מתוך אותה אוכלוסייה.
רעות גיא
בטוח שלא.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
זאת אומרת אם אנחנו אולי נוכל לתת את הכלים הזהים או דומים לאותם עובדי רווחה וחינוך וכל מי שנוגע בדבר – אולי אפילו גם בריאות – אנחנו נגלה שמדובר בהרבה יותר, אבל גם נוכל לבנות מודל טיפולי; איזשהו מודל של מה שאנחנו עושים כשאנחנו יודעים ולהפנות כספים, כמובן.

מה אתם עושים באותן סדנאות? איך הדרכתם אותם? אני לא אומרת לך להיכנס לרזולוציות הקטנות, אבל במה זה שונה ממה שקורה עכשיו במשרד הרווחה?
רעות גיא
קודם כול הקושי העיקרי היה בכלל להגדיר את התופעה, להגיד מה זה, לקרוא לילד בשמו. לא ידעו להגדיר אותה. אז להגדיר אותה, לזהות אותה, לשאול את השאלות הנכונות. כשנערה מספרת לי שהיא נוסעת – לשאול אותה איך היא נוסעת, לשאול אותה מאיפה הכסף, איפה היא ישנה; כשהיא מסתובבת באינטרנט – לראות אם יש לה אולי עוד פרופיל באינטרנט. זה מבלבל כי בשביל להיות בזנות ובשביל לשרוד על-ידי זנות הם צריכים להיראות טוב, לדבר יפה - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
זה גם עולה כסף בחלק מהמקרים. זה להיראות טוב, זה להתלבש טוב, זה לסדר את השער טוב.
רעות גיא
אז זה מאוד מבלבל, והם לאו דווקא נראים כמו מה שאנחנו מדמיינים במצבי מצוקה מאוד גדולים. צריך לדבר בשפתם. נערות בזנות אומרות לי, מנצלים אותי? אני מנצלת אותם, הם פראיירים שהם בכלל הולכים אתי. הם כל כך חתיכים, הייתי הולכת איתם ממילא, ועוד אני לוקחת מהם. זאת אומרת יש פה היפוך מי הקורבן ומי המקרבן.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
ככה הרבה יותר קל להכיל את זה.
רעות גיא
בוודאי. אני מדברת על מצבים מאוד קשים שצריך להיות בהם לא שיפוטיים כלפי התופעה. זה קשה לאנשי מקצוע להיות לא שיפוטיים כלפי תופעה כל כך אכזרית.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
יכול להיות שבאיזשהו אופן אולי מה שעל"ם מייצגים בעבור אותם נערים זה לא מה שמייצג בעבורם את הרשויות, את הממסד. כשאני יושבת מול עובדת סוציאלית כל המנגנונים שלי עובדים, אני מרימה את כל החומות, אבל ברגע שיש מפגש בין-אישי קרוב יותר בגיל, בראש, בשפה – אולי זה המקום להרחיב.
רעות גיא
נכון, וגם בזירות הזנות עצמן. יש לנו צוותים שמסתובבים בשטח, בשכונות, ברחוב, בזירות שהם נמצאים בהם, במועדוני חשפנות – בכל המקומות שיש בהם זנות. אנחנו נכנסים לתוך הזירות האלה. כשנערה רואה אותי בזירה שלה, מכבדת אותה, עומדת לידה, נותנת לה כרגע אולי רק אמצעי להגן על עצמה – קונדום או ספריי "פלפל" שיגן עליה – ואומרת לה, קחי את הטלפון שלי, אולי יום אחד תרצי לדבר איתי. אנחנו מייצרים קשר, לחזר. זמן ממוצע של חיזור אחרי נערה בזנות יכול להיות גם חצי שנה-שנה. פעם אמר לי נער בזנות – אני צריך מישהו אחד שאני יכול לדבר אתו, וכנראה, שבין 8:00 ל-17:00 אנחנו לא נתקשר, זה לא בדיוק השעות שלנו. זאת אומרת צריך להבין את האוכלוסייה, צריך להבין באיזו שעה פונים אלינו.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
את לא סתם אמרת 08:00 עד 17:00. זה בעצם השעות שמחלקת הרווחה עובדת.
רעות גיא
נגיד, לדוגמה. אף על פי שברווחה יש גם צוותים שעובדים אחר כך. אבל צריך להבין שאת האוכלוסייה הזאת לא נפגוש, כנראה, בלשכת הרווחה בשעות הבוקר המוקדמות.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אבל יש סממנים מסוימים שאפשר לזהות גם דרך מערכת החינוך. אם יש נשירה או תחילתה של נשירה, איחורים לא מוסברים לבית הספר, הידרדרות בלימודים, לבוש מסוים - -
פנינה תמנו-שטה
כל האותות נמצאים בשעות האלה של המסגרות החינוכיות - -
מתת פלסנר
ההורים. צריך להשקיע חשיבה בהעלאת המודעות בכלל לתופעה. הרי מדברים על זה פה, ובכלל לא יודעים את המספרים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
לפני שאת מדברת – שמך ותפקידך לפרוטוקול.
מתת פלסנר
אני עורכת הדין מתת פלסנר ממשרד פרטי.

כדאי לעשות חשיבה מקדימה של העלאת מודעות אצל ההורים בבית בקמפיין בתקשורת, במערכת החינוך, בבתי-הספר. הרי שם אותן שעות שההורים בבית או אולי הם בעבודה ולא יודעים, ואחרי זה הילדים יוצאים. איפה הילדים נמצאים בכל המצבים האלה?
פנינה תמנו-שטה
השאלה אם מערכת החינוך מדווחת להורים בזמן.
מתת פלסנר
אלה ילדים בפנימיות או ילדים שנמצאים בבית? מה הנתונים לגבי הדברים האלה? אנחנו יודעים?
פנינה תמנו-שטה
אנחנו מדברים פה על איתור שאין ספק שזאת נקודה מאוד חשובה כדי למקד את הטיפול, אבל בדיון הזה חשוב לי גם לשמוע מה באמת בנעשה לפני שזה מתפרץ? מה הכלים שאנחנו נותנים לילדים? איזו הסברה יש במערכת החינוך?
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני בכוונה משאירה את מערכת החינוך לסוף.
פנינה תמנו-שטה
איזה סנכרון יש בין הרווחה למשרד החינוך למערכת המשפחתית? כל הדברים האלה הם טרם האיתור וטרם הירידה של קטינים לזנות.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
בנושא הזה יהיה חשוב ורלוונטי שתהיי במה שהיה אמור להיות היום, אבל דחינו בעקבות הבקשה של מנכ"ל משרד הרווחה, על איתור ילדים בסיכון – דוח וינטר. גם שם יש נקודות בולטות שאם זה ייושם אנחנו נהיה דקה לפני מצבי הקיצון הללו, פרט לילדים שנמצאים במצבי סיכון בתוך המשפחה, שהמשפחה היא הגורם המסכן אותם.
רעות גיא
אני רק רוצה להוסיף על הקשר שהצלחנו לייצר בשנים האחרונות מאז הוועדה הקודמת שהמספרים של האכיפה הכו בתדהמה את כולם. יש קשר טוב גם עם המשטרה וגם עם משרד המשפטים והגשנו את ההמלצות שלנו למשרד המשפטים לתיקוני חקיקה, להגברת הענישה. אבל יש הרבה כשלים בדרך כדי לאכוף את זה. אין ספק שאחת הסיבות המרכזיות שבגללן זנות קטינים מתרחשת כל-כך בקלות זה גם עניין של קושי לאכוף וכשלים בכל המעגל הזה. זאת אומרת סובלנות חברתית כלפי התופעה אבל גם אכיפה לא מספקת. יש התקדמות, אבל יש הרבה עבודה. אנחנו לא רק באיתור ובטיפול.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אכיפה לא מספקת של המשטרה.
רעות גיא
אבל יש קשיים אובייקטיביים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
כשאנחנו מדברים על אכיפה אנחנו מדברים על חוק קיים שאותו צריך לאכוף.
רעות גיא
להבדיל מזנות בגירות זנות קטינים היא בהחלט עבירה שדינה שלוש שנות מאסר. אנחנו טוענים שגם העונש לא מספיק, ואולי צריך להגביר את הענישה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אנחנו נגיע לשם. אבל את אומרת שבכלים הקיימים בחוק הספציפי עדיין יש מספיק יכולת לאכוף. כלומר אנחנו נמצאים היום לא בגלל קשיים אובייקטיביים לחלוטין, ועדיין זה לא מסביר את תת האכיפה ואת מספר התיקים המועט ביותר. זה הזמן לפנות למשטרה, למשרד לביטחון הפנים.
אליעזר רוזנבאום
שמי אליעזר רוזנבאום, המשנה למנכ"ל המשרד לביטחון פנים. יש ועדת המנכ"לים בנושא הסחר בבני אדם, כולל בנושא הזנות ועבירות נלוות, ואני עמדתי בראש תת-ועדה שבחנה את נושא הסחר בבני אדם למטרות זנות ועבירות נלוות. מזה נגזרה אחת ההמלצות להקים את הצוות שיתעסק בזנות קטינים כי ראינו שהפער אדיר שם. א', מבחינת נתונים רב הנסתר על הנגלה. לכן הוקם צוות בראשותה של מרב שהגיעה לכאן עכשיו. הצוות הזה עובד, ואנחנו חברים - -
פנינה תמנו-שטה
מתי הוא הוקם?
מרב שמואלי
ב-2012. המסקנות של הוועדה של אליעזר פורסמו בתחילת 2011. ב-2012 התחיל הצוות לפעול. אני יכולה לספק מידע על פעילות הצוות.
אליעזר רוזנבאום
יש כבר נייר טיוטה, אבל אנחנו עוד לא סיירנו.
מרב שמואלי
אנחנו בקשר מאוד הדוק - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
שמך לפרוטוקול.
מרב שמואלי
אני מרב שמואלי, מתאמת המאבק בסחר בבני אדם במשרד המשפטים. זנות קטינים איננה מוגדרת כסחר, אבל כולם מסכימים שהיא חמורה לא פחות אם לא יותר. במשפט האמריקני זה מוגדר כסחר, ולכן כך אנחנו מתייחסים לזה. לכן היחידה שלנו מעורבת בזה. אני רק אגיד שנעשית פעילות די אינטנסיבית, ואנחנו בקשר צמוד עם ועדה אחרת של הכנסת בנושא וקבענו במושב הזה להציג את הממצאים. צר לי שלא ידעתי על הישיבה הזאת עד אתמול בצהריים ולא יכולתי לבטל ישיבה עם 20 איש שהייתה לי הבוקר במשרד.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
את הבדיקות שלי עם הוועדה שלי אני אעשה.
רחל סעדה
אני מצטערת, באמת לא תיאמנו אתך, אבל אני קבעתי ביום חמישי ב-13:00 - -
מרב שמואלי
ב-12:00 יש לי ישיבה אחרת.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
היה אמור להיות דיון על דוח וינטר, ומאחר שחשוב היה שהמנכ"ל יהיה פה היו לנו שינויים של הרגע האחרון. מה שהפניתי למשרד המשפטים אני מפנה למשרד לביטחון פנים ובכלל – ברגע שאתם יודעים שיש דיונים בנושאים מסוימים, ויש אנשים שנוגעים להם באופן ספציפי, בבקשה לפחות תיידעו אותנו. אנחנו נגיד לכם אם זה רלוונטי או לא.
אליעזר רוזנבאום
- - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני שמחה, ואני משבחת. האמת היא שהמשטרה והמשרד לביטחון הפנים מגיעים גם כאשר יש דיונים מאוד לא - -

אני רק רוצה להעלות טענה מסוימת ששמעתי, ותגידו לי כמה יש בה. מאחר שהמאבק המוצלח מאוד בסחר בבני אדם, דהיינו סחר לא בשביל תרומות אברים, אלא סחר בנשים במרמה, כולאים אותן ומעבירים אותם לזנות מסרסור אחד לאחר וכדומה. הצלחנו לבלום את התופעה הזאת, הצלחנו לצמצם אותה. הביקוש לשירותים לא ירד. במקום שיש ואקום יש מי שייכנס לשם. יכול להיות שבאיזשהו אופן את אותו ריק ממלאים גם הנערים והנערות.
מרב שמואלי
פשוט בשעה 12:00 יש לי ישיבה אחרת.
יעקב מרגי
אני מיד נותן לך. פשוט שם הייתה מוטיבציה של המדינה כי הופענו בצורה גרועה בדוחות בין-לאומיים. כנראה, חשוב לנו איך אנחנו נראים בעיני אחרים ולא איך אנחנו נראים בעיני עצמנו. לכן אין עבודה מערכתית ורב-מערכתית בנושא הזה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אבל עכשיו יש עבודה מערכתית.
מרב שמואלי
נושא של זנות קטינים חשוב לכל אחד מאתנו כבן אדם והורה. בצוות הזה חברים אנשים – אחד-אחד לא יכלו להיות אנשים טובים יותר, כל אחד מהמשרד שלו.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אנחנו לא נכנסים לדיון הזה. אני אומרת שעשיתם עבודה מצוינת בנושא הזה של הסחר.
יעקב מרגי
- - - למה הקימו את הצוות.
מרב שמואלי
את הטענה של הואקום שמעתי פעמים רבות, ואין לי הוכחה לזה. אני רק יכולה להגיד שבוודאי יש המשכיות בעבודה שלנו. המנדט של אליעזר היה לבדוק את השינוי בדפוסי הסחר לזנות ועבירות נלוות בעקבות הירידה הדרמטית בסחר כפי שאת תיארת אותו. אחד הדברים שעלה באופן מידי הוא שיש פערי מידע גדולים בין הגורמים השונים. הצוות של אליעזר יועד למטרה אחת וסיים את עבודתו. הוחלט להקים צוות קבוע, הוא לא מוגבל בזמן, הוא נפגש בתדירות מסוימת ושוטפת ובוחן בעיות; לא רק זנות קטינים, אלא כל דבר שקשור בזנות ובסחר. אבל הודגש, ואליעזר בהמלצות שלו כתב במפורש שהנושא הכי חשוב לדבר עליו הוא זנות קטינים. קיימנו כבר ארבע ישיבות, ועכשיו אנחנו בטיוטה שעוברת בין החברים, והיא תוצג במושב הזה בכנסת, והיא מתייחסת לכל ההיבטים: זיהוי, איתור, מניעה, חינוך, אכיפה, הגנה על הקורבנות. אני לא חושבת שניתן לומר שהממשלה לא חושבת על הנושא הזה ולא אכפת לה - -
פנינה תמנו-שטה
- - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
רגע, תחשבו על זה. אני לא באתי לתקוף.
פנינה תמנו-שטה
אבל כרגע היא מדברת על העבודה שלהם במקום שתיתן לנו נתונים.
יעקב מרגי
אני מגלה פה רף רגישות גבוה מדי.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
כן, לאנשי הממסד.
יעקב מרגי
זאת העבודה שלנו, רבותיי. אני הייתי חבר ממשלה ולא הזדעזעתי כשביקרו אותי, אדרבה.
מרב שמואלי
אתם מוזמנים לבקר.
יעקב מרגי
אל תתרגשי יתר על המידה.
מרב שמואלי
זה תפקידכם וחובתכם.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
איפה שצריך לשבח אנחנו גם משבחים. אליעזר עשה עבודה נהדרת גם בהמלצות על הקמת צוות מיוחד לא תלוי זמן בנושא הזה. כשאת אומרת "צוות בין-משרדי" יש שם נציגים של הרווחה, של החינוך? יש כמה צוותים בין-משרדיים כאן?
מרב שמואלי
בנושא סחר יש כמה צוותים בין-משרדיים כי סחר הוא תופעה עם כל-כך הרבה היבטים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
יש גם מסקנות לגבי תיקוני חקיקה? מסקנות לגבי שירותי הרווחה?
מרב שמואלי
אני שוב אומרת: יש משרד המשפטים, כולל הפרקליטות, יש רווחה, בריאות, משטרה, משרד הפנים, משרד החינוך, ומוזמנים באופן קבוע ארגונים לא ממשלתיים. רעות מעל"ם מופיעה הרבה פעמים וגם גורמי טיפוח כמו ביאטריס - -
פנינה תמנו-שטה
את יודעת מה מפריע לי? מפריע לי שהוועדה הזאת לא מתעסקת בזנות קטינים באופן פרטיקולרי.
מרב שמואלי
היא מתעסקת בזנות קטינים פרטיקולרית.
פנינה תמנו-שטה
לא. את אומרת שהיא מתעסקת בסחר בכלל.
מרב שמואלי
לא נכון.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
לא, לא. זאת הייתה הוועדה של אליעזר. חלק מהמסקנות שלו היו להקים צוות שיהיה ממוקד. נכון?
מרב שמואלי
זה על זנות, לא סחר.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
השאלה שלי היא אם למשרד לביטחון פנים יש מספיק כלים להתמודד עם הדברים? אתם תגישו המלצות; הצוות הבין-משרדי בראשות משרד המשפטים יגיש המלצות; הצוות של משרד הרווחה יגיש המלצות; תסלחו לי – לא נעים לי להגיד: דוח וינטר הגיש המלצות לפני שלוש שנים. מה יקרה בסוף? מי יוביל? מי ייקח? מה יהיה? בסוף יהיה צוות בין-משרדי לצוותים הבין-משרדיים?
אליעזר רוזנבאום
מנכ"ל משרד המשפטים מונה על-ידי הממשלה לעמוד בראש ועדת מנכ"לים שתחבר את כל הצוותים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
בסדר. יש לכם תאריך? לפחות להם יש טיוטה.
מרב שמואלי
קודם כול אני אמרתי שהצוות הוא צוות קבוע שגם יכול לעבוד הרבה שנים. אין לו תאריך לסיום העבודה - -
פנינה תמנו-שטה
אבל יש פה עוד ועדה, אז יש עוד ועדה?
מרב שמואלי
לא יודעת מה הוועדה השנייה.
פנינה תמנו-שטה
- - או שאתם אומרים שצריך להעביר את זה למנכ"ל משרד המשפטים שיעשה תכלול? צריך לתת להם את הכיוון.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
את יודעת מה, פנינה, אנחנו יכולים לתקוף. אם לא היו עושים היינו אומרים שלא עושים מספיק. כשכבר קמים צוותים אנחנו אומרים – יותר מדי צוותים.
פנינה תמנו-שטה
אני לא תוקפת, אבל אני חושבת - -
מרב שמואלי
אני לא יודעת לאיזה עוד צוות את מתכוונת.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אולי כל אחד יביא את הפן הייחודי לו. מקובל עליי.
פנינה תמנו-שטה
הנקודה היא לא לתקוף, אבל להגיד בסוף שהמטרה שלנו שיהיה פה תכלול.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
פנינה, אבל אם לא ניתן להם לענות אנחנו גם לא נבין.
מרב שמואלי
אנחנו דיברנו עם הוועדה של דוד צור. אמרנו שבמושב הזה נציג המלצות, לפחות טנטטיביות, ואין תאריך סופי – כנראה, בינואר. אולי ב-8 בינואר. זה משוריין אצלי ביומן, אבל לא סגור.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
יש לי עוד שאלה. יש לכם פרויקט "עיר ללא אלימות", נכון? בפרויקט הזה יש בצוותים ובהכשרות משהו שגם מיומן לזהות? אתם הרי פועלים במקומות הללו, ואתם מגיעים. אתם גם בעיקר בפריפריה, ששם אין לנו כיסוי של הרווחה.
מרב שמואלי
סליחה, אני מאחרת לוועדה אחרת.
אליעזר רוזנבאום
אנחנו נשלים אותך. מה שהם יודעים גם אנחנו יודעים, זה בסדר.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
משרד המשפטים הולך?
מרב שמואלי
יש דיון בנושא הזנות בוועדה למאבק בסחר בנשים.
אליעזר רוזנבאום
אנחנו פועלים ב-120 רשויות מקומיות. בנושא הזנות אנחנו עדיין לא מתעסקים באופן ישיר. אנחנו נעשה הכול כדי לגמור בחודשיים הקרובים. נגמרו חגי תשרי, ואנחנו נתכנס. יש פה כל המאמצים שהיא פירטה, כולל הפערים וההמלצות. אחר כך כל משרד יצטרך לקחת את ההמלצות וליישם אותן. אני לא איישם את ההמלצות של משרד החינוך.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
לא, ברור לחלוטין. אבל אם אתה צוות בין-משרדי אז יש לך המלצות לא רק למשרד שלך, יש המלצות גם למשרדים אחרים.
אליעזר רוזנבאום
יש כאן לכל משרד מה האחריות שלו, מה הפערים. אנחנו כמובן צריכים לשבת עם כל המשרדים ולראות שאנחנו בסך הכול שמנו את הדברים כפי שעלו בישיבות שקיימנו, וכמובן, המלצות – כל אחד בתחומו. מזה כל אחד יגזור תכנית. נלך למנכ"ל משרד המשפטים שבסופו של דבר אחראי מטעם הממשלה וגם הוא צריך לתכלל. נציג את העבודה שלנו ונראה אם יש משמעויות של משאבים, ומה אפשר לקבל.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אולי נצליח לצמצם את התופעה כמו שהצלחת לצמצם אותה בנושא הסחר בבני אדם.
אליעזר רוזנבאום
בסדר, ננסה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אמרתי, הלוואי.
אליעזר רוזנבאום
יש עוד כמה דברים: הקשר עם גורמי הסיוע ועם העמותות השתפר באופן ניכר. השוטרים עוברים הדרכות לפי גרף הדרכות- -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני חייבת להגיד משהו. זה שיפור, אבל אני רוצה לדעת עד כמה השיפור הזה רוחבי. מכיוון שאני נתקלתי בכתבה מזעזעת שנפגעות פגיעה מינית – או לפחות מי שמתלוננת – החוקרים הרבה פעמים מאשימים אותן. הרבה פעמים זה חוקר זכר מאוד לא רגיש; הרבה פעמים יש תחושה שהיא המותקפת, כלומר בידי מי שאמור להגן עליה. אני בטוחה שיש פה אנשים שיודעים על איזו כתבה אני מדברת. האם הכשרתם את הצוותים של החקירות לרגישות הראויה במקרים שבהם מדובר גם בקטינים ואחת כמה וכמה קטינים נפגעי תקיפה מינית?
אליעזר רוזנבאום
לעניין קטינים אנחנו נכנסים ב-2014; התעסקנו עם הבגירים, עם הסיירים, עם החוקרים. אחת ההמלצות היא כמובן להרחיב את ההכשרות גם לנושא של חוקרי נוער.
ויקי אלעמרי
שכל שוטר במשטרת ישראל יהיה מודע לתופעה, לדעתי לזהות אותה, לאבחן אותה ולגלות רגישות בחקירה. זה אמור לקבל אישור מלמעלה. הצפנו את זה כנושא שאנחנו רוצים לקדם, כך שכל שוטר שמגיע שיידע לנהוג בזהירות הראויה, ברגישות וגם בכלל להבין את התופעה. בפרט עובדי נוער. עובדי נוער כבר מתחילים לקבל הכשרה במסגרת הסמכת הנוער כי באמת יש להם מגע יומיומי עם הנוער, וזאת האוכלוסייה שאיתם הם עובדים באופן יומיומי. מעבר לעובדי הנוער שיש להם הסמכה מיוחדת השאיפה היא להגיע לכל שוטר. כי גם הסיירים שעוברים ברחובות נפגשים בשעות הערב – מה לעשות – עם קטינות, אז איך לדעת לגשת? מה לעשות? ובאמת, כדי לקדם את האכיפה ולצמצם את התופעה כמו שעשינו בסחר.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
חבר הכנסת מרגי, ואחר כך יש לי עוד שאלה אלייך בטרם אני פונה לשאר המוזמנים.
אליעזר רוזנבאום
אנחנו גם שותפים למחקר של הרווחה. הם היו צריכים לעשות רק לגבי נשים, ואנחנו הרחבנו גם לגברים כי כל מה שקשור בזנות זה גם לגבי גברים. למעשה, אנחנו עושים את המחקר יחד, ואני מקווה שב-2014 נסיים - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
בינואר, לא?
אליעזר רוזנבאום
לא יודע אם בינואר. היה עיכוב. הייתה בעיה עם החוקרים כי בעלים התחלפו שם. אני מקווה שנעמוד בזמן. בכל אופן המחקר בעיצומו, ותהיה לנו תמונה אם זה 700 או 3,000. כי אצל על"ם זה 3,500, ברווחה זה 700. כל מספר זוכה.
יעקב מרגי
אתם עוד לא יודעים את המספר של מדעי החיים, של החיים עצמם.

נעשית עבודה בכל מיני דרכים, גופים, ארגונים בכל מיני מישורים. זה כמעט מדע מדויק של הגורמים המקצועיים שיודעים איזו אוכלוסייה ומאיפה זה יבוא ואיך זה יבוא, למרות שתמיד יש יוצאים מן הכלל. לי יש תחושה שאנחנו מחכים שההוא ייפול מהגשר ונטפל בו. הלוואי שהייתי רגוע גם מהבחינה הזאת שאני מטפל כראוי בזה שנפל מהגשר. תופעה כזאת היא תופעה שצריך לטפל בה במניעה. אני לא אומר את זה מתחושה, אני גם יודע. הלוואי שהייתה מוטיבציה לגורמיה האכיפה כמו שיש להם מוטיבציה בתחומים אחרים במניעת פשיעה. בפשיעה מסוימת אני יודע שהם אפילו אקטיביסטיים, יושבים במארבים ומיירטים. זה טוב. אבל אני חושב שזה צריך לעבור לדרג שמעליכם, וצריך להביא את זה גם כקריאה לשר לביטחון הפנים ולמפכ"ל. הנגע הזה חייב להיכנס לסדר העדיפויות של המשטרה. ברגע שזה מגיע למצב של חוקר, והוא מרים ידיים ומתחיל לדבר בפרוטוקול ואומר, אני לא יודע, והוא יודע שילדה או נער מנוצלים ועובדים בזנות, אבל אין להם ההגדרה המשפטית שחור על גבי לבן בנייר – אני הייתי רוצה שכמו שהוא יודע בפשיעה של צווארון לבן ובפשיעה של סמים, והוא יושב במארב ומיירט את זה – שיעשה את זה גם בעבודה הזאת; שלא ירים ידיים ויזרוק אותה לשירותי הרווחה. גם שירותי הרווחה – גם הם מקבלים. כמה משאבים יש כבר למחלקות הרווחה העירוניות? אני מכיר רשויות מקומיות שמקבלות את העוגה התקציבית הזאת, וברוב חמלתם וחוסר האונים שלהם נסמכות על שולחן של אחרים ומעבירות את זה לעמותות שמטפלות באותן נערות. יש מועדוניות ויש כל מיני. אבל אני רוצה לדבר על המניעה, אני לא רוצה להקיף את כל הבעיה עכשיו. במניעה יש לי תחושה שאנחנו לא עושים כלום. על"ם – כמה היא יכולה להציל? זה נקרא להציל מזוטות של ים – לרוץ לגל ולהרים מה שאפשר, ומה שברח, ברח. גם משרד המשפטים והפרקליטות צריכות לתת יותר חופש פעולה למשטרה בעניין האכיפה, ולגלות מעבר להגדרה בחוק.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
בסיסה של המניעה הוא בהסברה; בסיסה בחינוך.
יעקב מרגי
אני פתחתי בזה שאמרתי שזה מדע מדויק. אנחנו יודעים, לא צריך אפילו ללמוד את זה, יודעים את זה כבר. ובאילוצים שיש זה לא בקדמת השולחן – לא של המשטרה, לא של משרד המשפטים, לא של מחלקות הרווחה ולא של ראשי הרשויות המקומיות.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני מאוד מודה לך על ההערה הזאת. זאת התחושה של רוב הסובבים בשולחן. בטרם אני פונה אני רוצה לשאול מה הכשל הכי רציני שאתם נתקלים בו בתופעה הזאת? מה הקושי שמונע מכם למצות את ההליכים, לפתוח את התיקים, להביא לידי כתב אישום? כמו שאנחנו יודעים הרי לא מעט מהשוטרים שלכם עושים סיבובים בלילה ורואים תופעות מסוימות. לאן זה נלקח? מה עושים עם זה?
ויקי אלעמרי
אנחנו עוסקים בהרבה עבירות מין. יש מה שנקרא "סלי עבירות". מריה נתנה נתון ספציפי לגבי לקוחו של קטין. עבירה של לקוחו של קטין רף הענישה נמוך, שלוש שנים. בעצם העבירה הזאת נבלעת בהרבה עבירות הרבה יותר חמורות כשמוגש כתב אישום. זאת אומרת אם למשל יש אונס או עבירה של פדופיליה הרבה פעמים קיימת שם עבירה של לקוחו של קטין, והיא בעצם לא נכנסת כי רף הענישה שם נמוך, ואין מספיק זרקור לכך שיהיה רישום לעבירה הזאת.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אבל זאת עבירה שלא יכולה לעמוד על שתי רגליים? היא צריכה להיות תת - -
יעקב מרגי
יש מושג שהחמור בולע את הקל.
ויקי אלעמרי
פשוט רף הענישה הוא כל כך נמוך שמעדיפים כשפותחים תיק ללכת על עבירה אחת.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
הבנתי. אבל לא תמיד.
ויקי אלעמרי
אני לא אומרת שזה תמיד, אני רק אומרת שאנחנו מניחים. אני לא יכולה לעבור תיק-תיק. מניחים שבעבירות האלה ההיקף הוא יותר גדול. אני לא אומרת שהוא גדול בעשרות מונים, אני רק אומרת שההיקף יותר גדול. אחת הפעולות שנקטנו מתחילת השנה היא לתת הנחיה שגם במקרים מורכבים וגדולים עם יש לקוחו של קטין לא לוותר ולהכניס את זה רק בשביל האינדיקציה שלנו כדי שנוכל לדבר במספרים הנכונים. יש עוד לעשות עבודה, אני לא אומרת שלא, אני רק רוצה לסבר את האוזן בנתונים. מעבר לזה בעניין סגירה של תיקים המשטרה ממליצה, הפרקליטות מחליטה אם לסגור או לא לסגור תיק.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
מה זה המושג "חוסר עניין לציבור"?
ויקי אלעמרי
בדרך כלל בתיקים האלה זה נסגר מחוסר ראיות. חוסר עניין לציבור זה במקרה שאין חשוד בתיק ולא נמצא, ואז הרבה פעמים זה חוסר ראיות. יש כאלה שמסווגים בטעות כחוסר עניין לציבור; או תיק שלא עומד על שתי רגליים.
פנינה תמנו-שטה
את יודעת מה הבעיה? הסעיף הזה נתון לפרשנות רחבה מדי, צריך לשנות את זה בחקיקה.
ויקי אלעמרי
אני מסכימה איתך.
פנינה תמנו-שטה
"חוסר עניין לציבור" זה אפילו יכול לפגוע בדמוקרטיה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
לא, לא, לא.
פנינה תמנו-שטה
רגע. אפשר?
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
כן.
פנינה תמנו-שטה
אני שמעתי פעם אמתלה מהפרקליטות שהיה חוסר עניין לציבור כי זה לא באמת מעניין את הציבור. פשוט ניסו לפרש את זה בפשט של זה. הגיע הזמן להעביר את זה מהעולם.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
נצא מפה בקריאה שבמקרים הללו לא ייתכן שגוף ממסדי, בעיקר גוף שאמון על ביטחון ומיצוי הליכים בעבירות ישתמש במונח "חוסר עניין לציבור" בכל מה שקשור בזנות קטינים, בעבירות מיניות וכדומה. זה משהו שצריך לעבור מן העולם. בנושאים אחרים אנחנו נדון בנושאים אחרים. בנושאים הללו אסור להשתמש במונח הזה, ואני אשמח מאוד אם תעבירו את זה הלאה.
ויקי אלעמרי
דבר נוסף לגבי הקשיים. נאמרו פה הרבה דברים לגבי החוקרים, ואני לא רוצה להתייחס נקודתית למקרה כזה או אחר. מישהי כאן – אני לא זוכרת מי – אמרה שלנערה היה קושי, והיה לה מנגנון הגנה - -
יעקב מרגי
עיריית תל-אביב.
ויקי אלעמרי
- - והייתה לה בעיה להגיד שהיא מקיימת יחסי מין, והיא בעצם הסתירה. אני רק רוצה לומר שעבירת החשיפה הזאת היא עבירה מאוד בעייתית. אני רק משתפת בקושי. קודם כול אין מתלונן – אז זאת חשיפה. כבר כשמגיעה נערה הרבה פעמים היא מתביישת, היא לא מדברת, היא לא משתפת. הרבה פעמים היא מגלה סוג של תלות בבן אדם שמקרבן אותה.
יעקב מרגי
גברתי, אנחנו מודעים לקשיים האלה, זה מדע מדויק. אני שואל האם משטרת ישראל יושבת במארבים – ואני לוקח מושג מושאל – כדי למנוע?
פנינה תמנו-שטה
הם צריכים להוציא ילדות מרהט שלוקחים אותן בשביל ג'ינס.
ויקי אלעמרי
כשמדברים על קטינות מדברים על זנות מזדמנת. זאת אומרת זה לא שיש מוסד, מקום, מארב שבו נמצאת הזונה, הסרסור, ואז אנחנו עושים מארב. זה שונה.
ליאת קליין
זה שני דברים שונים. יש ניצול מיני מסחרי שזה דבר אחד, ולא צריך לצמצם את זה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
קיים גם זה, אבל גם קיים המרחב הציבורי שעל"ם דיברו עליו. דיברו על כך שעשו סיור בדרום תל-אביב והראו לשר הרווחה ולנציגים נוספים של הרשויות איך זה מתנהל, איך הדברים קורים ואת הקלות הבלתי נתפסת. גם יודעים איפה זה בחלק מהמקרים, לפחות את הגלוי במרחב הפתוח.
רעות גיא
וגם מה שבאינטרנט כי הרבה עבודת האיתור שלנו היא שם. כל מי שרוצה היום תיכנס לאינטרנט, אני אתן לה את השם של האתר, והיא תראה איפה מתרחשת זנות. זאת ממש לא בעיה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אולי תתנו את זה למשטרה?
רעות גיא
המשטרה יודעת.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
זאת הייתה אמירה צינית.
פנינה תמנו-שטה
גברתי היושבת-ראש, אם יורשה לי, צריך להבין שהוא אמר מדעי החיים. זה נכון לחלוטין כי אנחנו יודעים בדיוק איפה הנוער בסיכון. אלה אותן פנימיות שיכולות לדווח, ואתם יכולים לאכוף; אלה אותם אזורי פריפריה גיאוגרפית וגם חברתית. אני יודעת על אזורים מסוימים שבהם ילדות נכנסו גם לכפרים ערביים בשביל ג'ינס. היו באים ומפתים אותם. והמשטרה לא מתערבת. המשטרה בשורה התחתונה בפעמים מסוימות אומרת, זה תחום אפור, אין פה עבירה. השאלה היא אם אתם מוכנים לצאת מהנישה הזאת ולומר – אנחנו הולכים ליירט.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
פה זה עניין של הגדרה כי הזנות המזדמנת לא מוגדרת בחוק. זאת אומרת אולי בהגדרה הבסיסית של האתנן אנחנו יכולים, אולי פה משרד המשפטים.
ליאת קליין
זאת יכולה להיות שאלה טובה גם למרב – איך הם מגדירים? אם מדברים על זנות קטינים – מהי זנות קטינים?
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
בדיוק. אחידות בהגדרה. ואז כאשר אומרים שהאתנן המסוים הביא לכך זה משהו שאותה ועדה בין-משרדית צריכה לתת את הדעת, לכך שתהיה הגדרה אחידה. הרי במשרד הרווחה גם לא הייתה הגדרה אחידה לגבי ילד בסיכון. כל כך הרבה שנים מדברים על ילדים בסיכון. כל כך הרבה שנים הייתה התכנית הלאומית למניעה, ועדיין לא הייתה הגדרה אחידה, ואפילו לא בין גורמי מקצוע שיודעים מתי זה סיכון. האם הזנחה זה סיכון? לכן אני ממש מבקשת שתהיה הגדרה אחידה בנושאים הללו כדי שאפשר יהיה לאכוף גם במקרים שבהם התמורה היא לא cash money, בסדר? כי בסוף זה מגיע גם לזה. אבל עדיין זאת אותה תופעה.
ברוריה זלצמן
את קישרת משהו מאוד נכון, לדעתי, בין ההתנהגות שהיא התנהגות מינית תמורת אתנן לבין סיכון. המשטרה צריכה להתערב לא מכיוון שזה אתנן ולא מכיוון שזאת התנהגות שהיא זנות או לא זנות – היא צריכה להתערב בזיקה לנושא הסיכון. כשקטין בסיכון הציפייה היא שברגע שעובד רווחה או פנימייה פונה למשטרה ואומרים, הנערה הזאת כרגע בבריחה, רוב הסיכוי שהיא בהתנהגות של זנות. אבל מבחינת המשטרה זה לא צריך להיות רלוונטי; מבחינת המשטרה כשהפנייה היא על קטין בסיכון, לדעתי, המשטרה צריכה למהר יותר להתערב.
ויקי אלעמרי
נהפוך הוא – אנחנו נשמח לקבל דיווחים. כשיש פנייה למשטרה המשטרה בהחלט מטפלת, עובדת. יש בעיה לפעמים שיש תת-דיווח ופחות מדווחים לנו אף על פי שיודעים, ומכל מיני סיבות כאלה ואחרות זה בעייתי מבחינת הדיווח. אבל נשמח לקבל כשיש דיווחים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
עוד דבר אחד: אני יודע שהרחיבו מאוד – והרבה פעמים אני מדברת על זה עם השר אהרונוביץ' – בנושא הפשעים המיניים באינטרנט. הצוות הורחב, הפך להיות מאוד מדויק עם הכשרות נכונות וגם תפסו לא מעט, והיו פעולות יזומות. אתה דיברת על מארבים – זה מה שעשו באינטרנט. עשו "כיפה אדומה", התחפשו לילדות והצליחו לתפוס.
יעקב מרגי
אני יכול לדעת כמה מונה יחידה?
אליעזר רוזנבאום
יחידת פשעי מחשב גדלה בימים אלה, עוד לא גמרו להקים אותה. היא תמנה למעלה מ-60 אנשים - -
ויקי אלעמרי
96 איש.
אליעזר רוזנבאום
כן, יהיו 96 איש – 60 + 36.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
זה יפה.
אליעזר רוזנבאום
גם נושא של פשעי מחשב וזנות יהיו בפנים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני רוצה לפנות לפרקליטות: מה הקשיים? איפה אתם יכולים לשים את האצבע? גם כאשר מעבירים אליכם המלצה התיקים נסגרים.
תמר פרוש
אני תמר פרוש מפרקליטות המדינה. אני לא מכירה את התיקים האלה. דיברתם שצריך לשים את זה קדימה על השולחן אצלנו. אני מרכזת בפרקליטות את כל הנושא של סחר בבני אדם, ולא סתם אני פה, מכיוון שאנחנו מתייחסים לנושא של ניצול מיני-מסחרי של קטינים כאל סחר בבני אדם. גם מבחינת הנחיית פרקליט המדינה שקובעת את סדר העדיפויות של טיפול בתופעות של סחר לזנות והעבירות הנלוות. אגב, קודם עלה הנושא של הדיווח למחלקת המדינה האמריקנית – אנחנו מדווחים למחלקת המדינה גם על התיקים של ניצול קטינים לזנות מכיוון שלפי החוק שם זה תיקי סחר. לכן אנחנו גם נבדקים ברמה הבינלאומית גם בטיפול שלנו בתופעה הזאת.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
עכשיו עודדת את חבר הכנסת מרגי כי עכשיו הוא מבין שיש לכם מוטיבציה לעבוד.
תמר פרוש
אני שמחה, אבל המוטיבציה שלנו מעולם לא נבעה - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
זאת סתם אמירת שוליים.
יעקב מרגי
מוטיבציה לסיכול. אם נסכל ונצליח נצמצם 50% מהבעיה.
תמר פרוש
כמובן, יש נציג פרקליטות באותה ועדה בין-משרדית. יש חשיבות עצומה לכך שהוועדה היא בין-משרדית. זאת אומרת המשרדים הרלוונטיים עובדים יחד. דרך אגב, זה גם אחד מהגורמים לבלימה של התופעה של סחר בנשים לזנות. המשרדים הבינו שהם צריכים לעבוד יחד.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אמרתי את הדברים על הוועדות הבין-המשרדיות כי גילינו שיש כמה ועדות בין-משרדיות במקביל שעוסקות באותו נושא. תסכימי אתי שיש בזה קצת משהו - -
תמר פרוש
הוועדה שלי מוכרת, זאת הוועדה של מרב, שבה יש נציג של הפרקליטות.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
יש גם הוועדה של משרד המשפטים?
קריאה
זאת הוועדה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אבל הוועדה של אליעזר זאת ועדה אחרת.
קריאות
לא, לא.
אליעזר רוזנבאום
יש הוועדה שמרב עומדת בראשה. גם אנחנו חברים שם.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
ויש הוועדה של משרד הרווחה.
קריאה
זאת הוועדה הבין-משרדית, זה משרד הרווחה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אוקיי.
יעקב מרגי
יש ועדת המנכ"לים שהיא ועדת העל.
תמר פרוש
הפרקליטות, כמובן, מתייחסת לתופעה הזאת בחומרה, אבל אנחנו נגיש כתבי אישום רק במקום - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
שיש סיכוי להרשיע.
תמר פרוש
בדיוק.
פנינה תמנו-שטה
זה המדד?
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
ככה זה עובד. את עורכת דין - -
תמר פרוש
אנחנו כפופים לחוק.
פנינה תמנו-שטה
עורכת דין, עורכת דין, אבל הגישה של הפרקליטות צריכה להיות גם הרתעתית.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אבל זה מאז ומתמיד.
פנינה תמנו-שטה
בשביל זה הם פה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
היא רוצה שתעשו קייס לדוגמה.
פנינה תמנו-שטה
אם הייתי מקבלת את הדברים כמו שהם אז לא היה צורך שאשב פה. אני אומרת שהפרקליטות גם צריכה לשנות את הדיסקט, וכאשר מדובר בזנות של קטינים או בחשש לעבירות כאלה אתם גם צריכים לדעת לשם ההרתעה להגיש כתבי אישום.
תמר פרוש
בתיקים שבהם יש ראיות אנחנו בהחלט מגישים כתבי אישום. אנחנו גם טוענים לעונשים מאוד חמורים. היה תיק אחד שהגענו אתו לבית משפט עליון בערעור מדינה. זה תיק של בחור צעיר שניצל קטינות לזנות. בית המשפט המחוזי גזר עליו עונש של חמש שנות מאסר. בין היתר מכיוון שיש מעט תיקים בית המשפט ציין את זה כנימוק לקולה. אנחנו הגשנו ערעור על גזר הדין הזה לבית המשפט העליון. אנחנו טענו שהעונש צריך להיות חמור בהרבה, ובערעור שלנו לבית משפט אנחנו ממש פרסנו את כל המחקרים בנושא.
פנינה תמנו-שטה
זה מה שבית המשפט אמר? אין תקדימים אז הם פסקו לקולה?
תמר פרוש
זה אחד הנימוקים של בית המשפט המחוזי.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
היא לא יכולה לתת על כך תשובות. עובדה שהיא ערערה על כך.
תמר פרוש
בית המשפט העליון קיבל את הערעור שלנו, החמיר את העונש ל-8 שנות מאסר, והוא ציין שהעונש מלכתחילה היה אמור להיות אפילו חמור יותר מזה. פשוט יש כלל משפטי שבערעור לא ממצים את מלוא חומרת הדין, ולכן הוא החמיר רק ל-8 שנות מאסר. כך שבתיקים שמגיעים אלינו אנחנו מתייחסים כטסט-קייס, והולכים איתם עד בית המשפט העליון.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני מנסה להבין, אני לא באה לתקוף. כדי שהסיכויים להגיע עם התיקים האלה למשפט מה אתם צריכים לתקן בתוך ההליך? הרי אנחנו יודעים שרוב התיקים האלה הם פועל יוצא של עבירות. אנחנו יודעים שנעשו דברים, אנחנו יודעים שהילדים האלה נמצאים במצב של ניצול. השאלה היא מה אתם צריכים ביד? תיקון חקיקתי? המשטרה צריכה אסופה של יותר ראיות וכדומה? מה החוסר שמביא לכך שאתם מפחדים ליפול בבית המשפט?
תמר פרוש
אני לא הייתי מגדירה את זה ככה. כל תיק שמגיע אלינו למשטרה, אנחנו בודקים אותו בפני עצמו. בכל מחוז יש רפרנט לנושא של סחר בבני אדם, ומדי פעם אנחנו נפגשים לישיבות משותפות יחד עם המשטרה, ואני הפניתי אליהם את השאלה הזאת: האם הם נתקלו בקושי ראייתי שחוזר על עצמו? לא עלה משהו כזה כך שאין לי - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
כמה עסקות טיעון היו לכם בנושאים האלה?
תמר פרוש
אין לי נתון.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני אשמח שתביאו את זה לישיבה הבאה.
פנינה תמנו-שטה
המסגרת החוקית אולי.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
מעניין אותי כמה עסקות טיעון נעשו בתחום הזה.
פנינה תמנו-שטה
אבל המסגרת החוקית, האם את, כמי שמכירה את דיני הסחר ובקיאה בהם, חושבת שיש לקונה משפטית חוקית כלשהי שצריך לתקן כי זה מקשה על הגשת כתבי אישום? או שאולי הרף שנדרש שם הוא רף גבוה מדי?
תמר פרוש
הרף זהה לכל התיקים. המחוקק בעצם קבע את הרף.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
זה יהיה חלק מהמסקנות.
פנינה תמנו-שטה
אולי צריך לעשות תיקון כלשהו. בגלל הסממנים המיוחדים לקטינים צריך לבדוק אם החוק עונה לזה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
זה בדיוק מה שעושה הוועדה הבין-משרדית. יש לכם טיוטת חוק.
אליעזר רוזנבאום
אין לנו טיוטה, יש לנו הפערים.
פנינה תמנו-שטה
אתם תגישו שם המלצות.
אליעזר רוזנבאום
כן.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
רעות, בבקשה.
רעות גיא
רציתי להעיר לגבי ההבחנה בין תיקים כנגד סרסורים שזאת עבירה אחת לבין צרכני מין. גם הסרסור הרבה פעמים, במיוחד בקרב בני נוער, הם בני הנוער עצמם והצעירים. זאת אומרת אותו בחור שהוא בן 19 שהוא כבר לא מבוקש בעולם הזנות פשוט עוזר לאותם בני נוער כי הוא מביא להם לקוחות יותר טובים. אז הרבה פעמים התיקים שמתפוצצים בפרשיות אדירות עם הסרסור הגדול זה בסך הכול נער. הוא עשה עבירה, נכון, אבל הוא אותו נער שעד לפני רגע היה בעולם הזנות, ועכשיו הוא מסדר לחברים או לחברות. לכן לא צריך להתרגש מהתיקים האלה. מה שהכי מטריד זה איך אוכפים את העניין של צרכני המין. על כל נערה כזאת יש עשרות – אם לא מאות – לקוחות. הרי יום יכול להיגמר גם ב-10-5 לקוחות. אז איפה הם, ואיך מגיעים אליהם? זה, לדעתי, האתגר המשמעותי ביותר.
ברוריה זלצמן
אני רוצה להגיד קוריוז קטן על לקוחות. בפורום לנפגעות טראומה מינית בתל-אביב יושבת אצלנו הפרקליטה בתל-אביב וסיפרה לנו שהוגש כתב אישום נגד גבר שקיים יחסי מין עם קטינה דרך האינטרנט. הוא נאשם באונס, אבל בסופו של יום האשמה ירדה מאונס לקיום יחסי מין עם קטינה, והוא הורשע. זה שימח את כולנו כי זה תקדים מבחינת אותם מקומות שקשה להגיע אליהם. ממש הורדנו את הכובע לפניהם.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
זה היה האומץ של אותו פרקליט ללכת עם זה עד הסוף בניגוד לתקדימים שהיו ובניגוד להלך הרוח. זה מעיד על קדמה.
ברוריה זלצמן
אולי זה יהיה תקדים עכשיו.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
זה יהיה תקדים עכשיו.
תמר פרוש
אני מתנצלת, אני באיחור של חצי שעה לוועדה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תודה רבה לך. אני מאוד מעריכה.
כרמית פולק- כהן
אני כרמית מהמועצה לשלום הילד. אני לא רוצה לחזור על דברים שנאמרו. אני כמובן מתחברת לדברים של ליאת ולדברים של על"ם על כך שיש שני מישורים: מישור של הסברה ושל מניעה, איתור וזיהוי של ילדים בסיכון שזאת הישיבה שהייתה אמורה להיות כאן, וזה בעיניי מאוד משמעותי - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אבל בלי המנכ"ל אי אפשר. הוא הבטיח שייתן לנו כמה תשובות, והבטיח שיתחיל תהליך אולי של אימוץ מסקנות דוח וינטר למרות שכבר החליטו על האימוץ שלהם, רק שבפועל זה לא קורה.
כרמית פולק- כהן
ההסברה צריכה להתחיל, כמובן, בגילים מאוד מוקדמים. יש לנו ניידת של זכויות הילד שעוברת בבתי הספר ומלמדת ילדים על כל מיני התנהגויות פוגעניות כלפיהם, דרכי התמודדות ודרכי פנייה וכו'. דווקא כשזה מתחיל בגיל הזה ומלמד אותם דרך הסתכלות על החיים, זה גם משהו שאתם מתחברים אליו. יותר דרך הסתכלות על החיים ופחות אמירה ספציפית על זנות.

הדבר השני הוא טיפול. זה דבר שנשמע פה בוועדה עשרות פעמים ולא נעים לי אפילו להגיד אותו. אלינו לפניות הציבור מגיעות פניות של נערות שכבר נמצאות במצב שמוגדר כמצב של סיכון, והן צריכות את ההפניה למעונות, וזה נמצא בחוסר, כמו שאנחנו יודעים. נערה שנמצאת כרגע בסיכון – אם אומרים לה לחכות שלושה חודשים זה אומר שיהיו עוד 300 פגיעות מיניות ב-300 הימים שיעברו בזמן הזה, כי היא תצטרך לספק את הצרכים שלה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
בגלל זה גם אמרתי שלכל דבר יש השלכות, וכדי לטפל בתופעה אחרי שנקבל את כל ההמלצות – וזאת תהיה גם המסקנה בוועדה – זה לתקצב. זה אומר שבלי תקצוב אין פתרונות. כי אם אנחנו אומרים שבסוף נשלח אותה למעון כדי להגן עליה, אבל אין מקום באותו מעון אז לא עשינו בזה כלום אז היא מחכה בתור.
כרמית פולק- כהן
באותה מידה פתרונות בקהילה. לא חייבים להגיע למעון נעול, זה פתרון אחרון.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני אומרת משהו שאני לא סתם אומרת עכשיו. לדעתי, כל הנושא של דוח וינטר לא מיושם מבחינה אחת: לא מהבחינה של עלות היישום שלו כי הוא לא עולה הרבה, אלא מהאפקט של התוצאות של אותו יישום. זאת אומרת ברגע שיישמו את דוח וינטר יתגלו עוד כל כך הרבה מקרים שצריך יהיה לטפל בהם, ולזה יצטרכו תקציבים. כדי לא להגיע לנקודה שנגיד, אוקיי, אנחנו יודעים עם מה אנחנו מתמודדים, ופה צריך להגיש את הכסף – את זה רוצים למנוע. לא בגלל שלא רוצים לעשות את דוח וינטר. כשהייתה התכנית הלאומית לילדים בסיכון ציפו לפחות ממחצית מהדיווחים שהם קיבלו. זאת אומרת שלתקצוב של התכנית שמו איקס כסף מתוך מחשבה שהם יצטרכו לטפל באיקס ילדים, ופתאום הם גילו שבכסף הזה צריך לטפל באיקס כפול עשרה ילדים. לכן הפחד שלהם הוא מהאפקט, לא משום דבר אחר.
פנינה תמנו-שטה
יש עוד סוגיה. הרבה פעמים אנחנו רוצים להיות בית שמאי כדי להציל נפשות, וכל ילד חשוב לנו, אבל לפעמים כשבאים עם מסקנות או הכרעות מסוימות אתה מפחד על ההשלכות על הכלל. היא אמרה למשל שהטיפול צריך להיות הרבה פעמים בתוך הקהילה ולא לרוץ מידית - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אבל זה כשבתוך הקהילה יש לך מענים. היום אנחנו בתת-מענים בתוך הקהילה לילדים שכבר זיהינו.
פנינה תמנו-שטה
אז צריך לעבוד על זה. כי אחרת נגיע למצב שאנחנו פוגעים בילדים אחרים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
הכול תקצוב. פיתוח שירותים מגוונים.

אני רוצה לשמוע את משרד החינוך. מה אתם עושים בנושא הזה? משם הכול מתחיל.
הילה סגל
תמיד. זאת הנחה מעניינת כי אנחנו יושבים כאן כל פעם בנושאים אחרים, ויש לנו הנחה קצת נאיבית. הלוואי שהיינו יכולים לדעת שכשאנחנו עוסקים בהסברה אנחנו מונעים מצבי סיכון מורכבים. זה כנראה לא כל כך פשוט. נמצאת כאן גם אושרה לרר שאחראית על השוויון בין המינים ושותפה בוועדה הבין-משרדית, ומשפ"י נמצאת מנהלת שפ"י, חנה שדמי.

אני אתייחס בשני מישורים: המישור של ההסברה שגם אושרה תתייחס אליו, ואני אתייחס גם לנושא האיתור. זה לא מובן מאליו שיש פה אווירה של הקשבה ושל חשיבה משותפת, ואני מודה על זה. לדעתי, יש איתור בכמה רמות. האיתור שאנחנו עושים בבתי הספר הוא איתור ראשוני הרבה פעמים. אנחנו רואים סימפטומים משותפים לכל מיני מצבי סיכון. זה נכון שיש יועצים ופסיכולוגים אבל כמערכת חינוך המומחיות שלנו היא להגיד שאנחנו מרגישים שמשהו כאן לא בסדר. אנחנו לא יודעים בדיוק לשים את האצבע – זה יכול להיות פגיעה מינית, וזה יכול להיות שימוש בחומרים ממכרים – אוסף של דברים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
וצריך לטפל גם בזה וגם בזה וגם בזה.
הילה סגל
- - אנחנו עובדים מאוד צמוד עם הרווחה. זה הולך יחד.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
המורים מקבלים הכשרות?
הילה סגל
על מה הם מקבלים הכשרות?
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
על זיהוי של מצבים מסוימים.
הילה סגל
כן. הם מקבלים הכשרות על איתור ילדים במצוקה. אני יכולה להראות לכם את התכניות שלנו. גם עם ילדים אנחנו בהחלט מדברים איך לזהות אם מישהו פוגע בהם, גם אל מי לפנות, גם לשים לב אם משהו קורה לחברים. יש כאן כמה מעגלים של זיהוי שאנחנו צריכים לעשות. יש מורכבות רבה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
כמה יועצות חסרות?
הילה סגל
אני יכולה להגיד שאנחנו מאוד נשמח שתעזרו לנו לתקנן את הייעוץ. זאת סוגיה לא מתוקננת.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
יש לי הצעת חוק שכל הזמן משרד החינוך דוחה אותה שבכל בית ספר תהיה לפחות יועצת חינוכית. בעיקר אם אין אחות בית ספר לפחות שתהיה יועצת.
פנינה תמנו-שטה
הורידו באופן קבוע מכל בית ספר?
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
בחצי מבתי הספר היסודיים אין יועצות.
הילה סגל
יש היום יועצות שלא יושבות על תקן, אלא על כך שמנהלת מחליטה שיש צורך.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
שהיא מסבסדת חלק ממנה.
פנינה תמנו-שטה
בושה וחרפה. זה צריך לבוא בהצעת חוק.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
נכון. אז בואי תעזרי לי. יש לכם שר חינוך, יש הצעת חוק.
פנינה תמנו-שטה
בבקשה, נגיש הצעת חוק. זאת בושה וחרפה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אולי יהיה לנו יותר קל להעביר את זה. כבר בכנסת הקודמת ניסיתי להעביר את זה. לצערי הרב, משרד החינוך התנגד.
פנינה תמנו-שטה
הן שומרות הסף, הן צריכות להיות הקשר הישיר לדיווח מול משרד הרווחה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
ולהן יש גם כל הכלים.
פנינה תמנו-שטה
אז מה, במקומות שאין יועצות זה אומר שהילדים האלה מופקרים?
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
הם יגידו לך, לא, מה פתאום, יש לנו המורים, יש לנו כמה עיניים.
יעקב מרגי
יש יועצת נודדת.
הילה סגל
לא, אין יועצת נודדת.
יעקב מרגי
אין דבר כזה?
הילה סגל
אין דבר כזה.
פנינה תמנו-שטה
זה בדיוק מה שקורה. מה שלא בא בטוב יבוא בחקיקה.
הילה סגל
אני רק אתייחס למורכבויות. אפרופו הוועדה של וינטר שאני חברה בה באמת יכולים להיות מצבים שמזהים שמשהו מדאיג. אין שיתוף פעולה של הילדה או של הילד. אני גם יודעת להגיד מה המגבלות שלנו. כתוב לנו על המצח "ממסד", לפעמים הם מעדיפים לדבר עם גורמים אחרים. אנחנו מאוד מעודדים. באתר שלנו יש כל העמותות שיושבות כאן. אנחנו מפנים, בהסברה שלנו אנחנו מחלקים, כי אנחנו אומרים – תפנו למי שתפנו, העיקר שתפנו.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
כמה שעות הסברה מערכת החינוך מקדישה לנושאים האלה?
הילה סגל
אנחנו מדברים פה על רצף. אנחנו מדברים על איתור מצוקה, על ניצול מיני, על כבוד האדם. על איזה רצף אנחנו מדברים? אני יכולה לתת רשימה מסודרת.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
כישורי חיים. אני יודעת שזה סעיף סל כזה שהכול נכנס פנימה, ואין זמן לעשות בסוף שום דבר. ילד מכיתה א' עד סוף חטיבת הביניים שאז הוא מתעצב ומתחיל לבנות לעצמו מה בסדר ומה לא בסדר – כמה שיעורים בנושא הזה ייצא לו לקבל?
הילה סגל
אני מוכנה להעביר רשימה באיזה נושאים ובאלו שעות.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אוקיי, קחי לך עבודה.
הילה סגל
אבל על מה אנחנו מדברים? על איתור סכנות באינטרנט? על התמודדות עם ניצול מיני?
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני נותנת לך עבודה – תפרטי לנו מה נעשה בכישורי החיים האלה. דרך אגב, כשאת מפרטת לנו מה נעשה תזכרי להגיד לנו כמה שעות שבועיות של כישורי חיים יש בפנים.
הילה סגל
שעה שבועית אחת עד סוף כיתה ט'.
יעקב מרגי
זה מה שנקרא במערכת "שעת חברה"?
הילה סגל
לא. בתכנית הליבה יש שעות צבועות לזה במערכת. בית ספר שלא מקיים את זה - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תגידי לנו גם כמה שעות מיועדות לכל נושא.
פנינה תמנו-שטה
כל יום שעה. מה זה פעם בשבוע שעה אחת?
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
כישורי חיים זה גם תזונה נכונה. את לא יודעת כמה יש בסעיף הסל הזה.
פנינה תמנו-שטה
לא נותנים להם כישורי חיים, ובסוף הם הולכים מחוץ לכיתה כדי לקבל את כישורי החיים האלה.
יעקב מרגי
ההורים עוברים היום כישורי חיים אצל הילדים.
יעקב מרגי
מאחר שיש לי בן בחינוך הממלכתי - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
מהניסיון שלי עם הבת שלי – אני לא יודעת אם זאת יוזמה של בית הספר או של משרד החינוך עושים להם שיעורים גם פרטניים וגם מגדריים, זאת אומרת הבנות לבד והבנים לבד והסבר גם של היועצת וגם של המורה שהיא מדהימה.
קריאה
באיזו כיתה היא?
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
זה קרה בשנה שעברה כשהיא הייתה בכיתה ו', ועכשיו הילדה השנייה שלי בכיתה ו', וגם היא עוברת את זה השנה. אז אני לא יכולה להגיד לך אם זאת יוזמה מקומית, אבל מהבחינה הזאת היא באה עם תובנות והסברים שאני פשוט התמוגגתי.
קריאה
כמה פעמים בשבוע?
הילה סגל
שעה קטנה בשבוע.
פנינה תמנו-שטה
כמה פעמים יש אצל הבת שלך?
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני יודעת שבעיקר לקראת סוף השנה היו להם כמה שיעורים. זה מה שיפה – זה בדיוק הזמן שאתה מתחיל להתבגר, פתאום מתחילות תופעות של הורמונים - -
יעקב מרגי
אני אומר לך שתבדקו – לא כל בתי הספר מעניקים את השעה הזאת. יש לי בן בחטיבת ביניים בכיתה ח', ואני מכיר את מערכת השעות שלו היטב – אין שם שעה של כישורי חיים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תלמדו לימודי ליבה, ואולי תקבלו כישורי חיים.
יעקב מרגי
לא, זה במקיף ממלכתי, לא ברשת, לא בחינוך עצמאי. יש לי בן בכיתה ח' בחטיבת ביניים ממלכתית, ואין שם שעה של כישורי חיים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אנחנו נבדוק את זה.
פנינה תמנו-שטה
- - - מסגרות שלכם שהכול כישורי חיים.
יעקב מרגי
זה מסגרת של משרד החינוך, לא שלי.
הילה סגל
זאת מסגרת של כולנו, לא?
פנינה תמנו-שטה
לפעמים אני אוהבת לתת לו להרגיש מקופח.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אבל בבית הספר שדיברתי עליו יש גם יועצת במשרה מלאה. אז התברכנו.
משרד הרווחה, בבקשה.
ריקה אלקיים
המשרד מכיר בתופעה. בעבר לא שמו את זה על השולחן. מכירים בתופעה, עובדים במיזם משותף גם עם העמותות שנמצאות כאן, ויש הקצאה של שר הרווחה 5 מיליון לתחום. בתוך זה יהיה לנו סקר; יש תכנית שכבר תתחיל בתל-אביב, יש תכנון לירושלים, ויש עוד שמונה רשויות שאיתרו מוקדים. אנחנו לא יודעים מספרים מדויקים, ולכן נעשה סקר. כשיסתיים הסקר יהיה לנו קצת יותר מידע.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
יש צפי מתי הסקר?
ריקה אלקיים
כמה חודשים.
יעקב מרגי
החשב הכללי כבר אישר לכם לצאת לסקר?
ריקה אלקיים
כן.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
עוד משהו?
ריקה אלקיים
כן. יש לנו תכניות של מרחב פתוח בתוך הקהילה. אנחנו פותחים מקומות כדי שיהיה להם מקום לנוח, רגיעה, לאתר אותם ולהפנות אותם לטיפול. יש לנו גם תכנית של האינטרנט שזה דבר חדשני. אנחנו באמת רואים שהתופעה באינטרנט לא פחותה מהתופעה ברחוב. גם לזה אנחנו ניתן את ההתייחסות בתכנית שתוקם.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
מתי מתחילה התכנית?
ברוריה זלצמן
ב-2014.
ריקה אלקיים
אבל כבר התחילו בתהליכים - -
ברוריה זלצמן
עיריית תל-אביב כבר קיבלה כסף, לא את כל 5 מיליון. קיבלנו ל-2013; נתוקצב ל-2014. אנחנו הוצאנו אתמול קול קורא לעמותות. אנחנו ניתן את זה לעמותה להפעיל את התכנית, אבל התכנית היא במימון מלא של משרד הרווחה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אבל באותו מכרז אלה עמותות שיש להן ניסיון בתחום?
יעקב מרגי
טוב, זה בתל-אביב. מה עם המדינה?
קריאות
- - -
ברוריה זלצמן
המדינה נותנת - -
יעקב מרגי
לא הבנת אותי. זאת המדינה, תל-אביב. מה עם המדינה שלנו? מה איתה? מתי?
ברוריה זלצמן
המדינה הגדולה נותנת את הכסף למדינה הקטנה.
יעקב מרגי
אני יודע, היא תמיד נותנת לתל-אביב. אני רוצה לשמוע - -
ברוריה זלצמן
בתל-אביב יש "סלעית" שמתקיימת חמש שנים.
פנינה תמנו-שטה
סליחה, לפני שאת מפרטת. מה שחשוב שבסוף הנתונים שאתם לוקחים, והנוער שאתם תטפלו בו לא יהיה נוער שהוא רק תל-אביבי.
ברוריה זלצמן
לא. זאת תכנית ארצית. זאת תכנית שממשלת ישראל נותנת לעיריית תל-אביב לכסף שנותנת לעמותה - -
יעקב מרגי
בתל-אביב זה ב-2014; בארצית, מתי זה יוצא?
ריקה אלקיים
יש גם תכנית בירושלים, ויש עוד שמונה רשויות שמתחילות כבר.
מריה רבינוביץ'
אבל אלה תכניות שמצומצמות לנערות, לפי מה שהבנתי.
ברוריה זלצמן
לא, ממש לא.
ריקה אלקיים
לא, אנחנו פתחנו את זה. השירות שלנו עבר לטפל גם בבנים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אנחנו נשמע את משרד הקליטה, ותאמינו לי שיהיו פה מסקנות וגם המשך.
ברוריה זלצמן
אני רוצה להבהיר: התכנית שתוקצבה על-ידי מדינת ישראל, משרד הרווחה - -
יעקב מרגי
לא חשדנו שהאיחוד האירופי מימן אותה. הוא מממן רק תכניות מדיניות.
ברוריה זלצמן
- - היא תוקצבה לתכנית שמוגדרת כאיתור וטיפול בנוער וצעירים בזנות בגילאים 25-13, בנים ובנות.
פנינה תמנו-שטה
אבל למה אי אפשר היה לחלק את זה לצפון, מרכז, דרום?
יעקב מרגי
זה הבוס שלה, זה החבר שלה. השר נתן - - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
הוא היה צריך לתקצב יותר.
חברים, משרד הקליטה, ואנחנו מסכמים.
שרה כהן
משרד הקליטה הוא, מזווית הראייה שלנו, השלמה למה שניתן למערכות השירותים. אנחנו מנסים לתת זרקור ייחודי של פיתוח מענים שקשורים לאוכלוסיות של עולים תוך הצורך ברגישות תרבותית כלפי אוכלוסיות יעד שונות. בשנה האחרונה זיהינו את הנושא של הנערות העולות כמגדר שמצוי בסיכון מוגבר - -
יעקב מרגי
מה הגדרת עולה בשנים? שנת 60' זה עולה?
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
10 שנים. עכשיו מעלים ל-15, נכון?
שרה כהן
ברשותך, אני רוצה לענות לך. באופן שבו שירותי הרווחה מתייחסים לאוכלוסיית העולים כאל אלה שנולדו בחו"ל וגם לאוכלוסייה של בני נוער, נערים ונערות שנולדו בארץ להורים עולים. מבחינתי כל התכניות שהן פרי פיתוח ומתוקצבות באמצעות השירות שלי, כמו גם בתכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון הצרכים של אוכלוסיית העולים הם גם כאלה של ילדים שנולדו בארץ להורים עולים - -
פנינה תמנו-שטה
מה זה "הורים עולים"? אם חבר הכנסת מרגי עלה בגיל שנתיים, האם הבן שלו נקרא עולה? לא. בואו נודה על האמת, אין הגדרות באמת רציניות.
שרה כהן
אנחנו מדברים על האוכלוסייה שעלתה בשני העשורים האחרונים. כי ילדים ונוער הם כאלה שנולדו בארץ. זאת אוכלוסיית היעד שלנו, כשעד גיל 18 זאת בדרך כלל אוכלוסייה שעלתה בשני העשורים האחרונים בגל הגדול של ברית המועצות לשעבר וקצת לפני כן האוכלוסייה של יוצאי אתיופיה.
פנינה תמנו-שטה
בכמה הסיכון שלהם יותר גבוה?
שרה כהן
האוכלוסייה של ילדים מגיל לידה עד 18 היא כ-10% מכלל אוכלוסיית הילדים במדינת ישראל. אנחנו סוברים ששיעורם בסיכון הוא לפחות כשיעורם באוכלוסייה. מנתונים שונים שאנחנו מקבלים, לדוגמה מהנתונים של התכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון לגבי כלל אוכלוסיית הילדים העולים מתוך כלל האוכלוסייה היהודית אנחנו מדברים על 19%.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
כפול.
שרה כהן
זאת אומרת זה לא אחיד, אבל כשאנחנו בודקים במצבי סיכון שונים אנחנו רואים שיעור גבוה יותר של האוכלוסייה של הילדים העולים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
גם בצריכת אלכוהול ראינו את זה.
פנינה תמנו-שטה
אבל כמה מתוך 620?
שרה כהן
אנחנו מניחים שבטווח של 20%-15% מתוך כלל האוכלוסייה שהיא האוכלוסייה המאותרת. אנחנו סוברים שיש בהחלט אוכלוסייה לא מאותרת שצריך להגיע אליה. אנחנו חושבים שחלק מהמאפיינים הייחודיים של אוכלוסיית העולים מחייבים קצת יותר רגישות באיתור, כי לדוגמה נערות עולות יכולות לקיים הרבה פעמים אורח חיים נורמטיבי לחלוטין בתוך בית הספר, להגיע בזמן, להשיג הישגים מאוד טובים, ואחר-הצהריים לעשות פעילויות אחרות שאנחנו לא מגדירים אותן כפעילויות חינוכיות מיטיבות, נקרא לזה כך.
פנינה תמנו-שטה
את בטח מכירה את התופעה בקרב ילדות עולות, ובמיוחד בנות שהן גם מאתיופיה וגם מרוסיה שהולכות לכפרים ערביים ומגיעות למצבים מאוד קשים? זה קורה כל חמישי, כל שישי. יש עמותות שמנסות לטפל בזה, אבל אני יכולה להגיד לך שבנושא הזה יש אוזלת יד מאוד רצינית. מה אתם עושים בנדון?
שרה כהן
זאת אחת הנקודות שעלתה, ובעצם גם אני מציפה אותה כל העת בקשר עם השירותים השונים. מה שאני יכולה לומר הוא שבשנה האחרונה משרד הקליטה הקצה תקציב נוסף של כ-1 מיליון שקל לצורך פיתוח כמה דגמי עבודה שמותאמים למאפיינים של הנערות העולות מתוך ההתבוננות בהתנהגויות מיניות מסכנות והתנהגות מינית בלתי מובחנת מהסוג שאת מציינת.
איך התקדמנו? האנשים שנמצאים כאן סביב השולחן הם שותפים שלנו לדרך. אני יכולה להגיד שעשינו כמה מהלכים שמאפשרים סוגים שונים של דגמי התערבות, לדוגמה: בפתח-תקווה יחד עם עמותת על"ם אנחנו זיהינו יחד עם היישוב קבוצה של נערות יוצאות חבר המדינות שכבר בהחלט מזוהות כמצויות בזנות שהיא הרבה פחות מזדמנת, אלא מזוהות כאוכלוסייה בסיכון הרבה יותר גבוה. יחד איתן פתחנו מענה שאנחנו נותנים לו את התקציב עבור כוח אדם שמותאם לאיתור של הנערות ולהנגשה שלהן למערכת השירותים. זה נעשה יחד עם על"ם. זאת תכנית חדשה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני רוצה להגיד משהו. רוב העולים שאנחנו עכשיו מזהים אותם כאוכלוסייה בסיכון יתר מגיעים לפריפריה.
שרה כהן
לא רק.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תקשיבי לי טוב: רוב העולים מגיעים לפריפריה. בפריפריה אין על"ם, ואני גם לא בטוחה שיש התכניות האלה שהן פועל יוצא של שיתוף פעולה עם על"ם.
רעות גיא
יש ב-40 יישובים בארץ; גם בפריפריה ובעיקר בפריפריה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אבל התכניות האלה שאנחנו מדברים על זנות קטינים. את השירותים האלה צריך לפתח בפריפריה. לא "צריך" – חובה.
שרה כהן
אין לי אתך חילוקי דעות לגבי צורך ביצירה של רשת שירותים בכל מקום- -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תודה.
שרה כהן
עוד שני משפטים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
משפט אחרון. נתתי לזה שעתיים. זה לא אופייני אף על פי שפה אני אוהבת לקיים ישיבות ארוכות.
שרה כהן
שני משפטים כי חשוב לי להראות את הספקטרום של העבודה. בחיפה אנחנו עשינו שלוש תכניות: אחת היא בכיוון של נערות יוצאות אתיופיה במזרח חיפה שזאת תכנית איתור מתוגברת יחד עם תכנית חדשה של החצר הנשית - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אתם יודעים שזאת תופעה שדיברה עליה חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה? היא כבר לא רק בדרום, היא בצפת. מה המענים בצפת?
פנינה תמנו-שטה
בחופש הגדול אמא מתקשרת אליי. הילדה שלה בת 13 נמצאת שבועיים ברהט. אף אחד לא נכנס להוציא אותה. ממש עצוב.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
דרך אגב, יש חרדים שעושים את הדברים האלה.
פנינה תמנו-שטה
פניתי אליהם.
יעקב מרגי
גם הם לא מסוגלים לעשות הכול.
שרה כהן
יש כאן תהליכי אכיפה של הוצאה של נערות שנמצאות במקומות האלה - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אבל אז צריך לדאוג להן למקומות במסגרות חוץ-ביתיות. תודה.
שרה כהן
משפט סיום אחד: בנינו דגם בחיפה גם עם תכנית "ערים בלילה" ועל"ם, ושתי תכניות חדשות ביישובי החומש לעולי אתיופיה גם בנתניה וגם בקריית מלאכי ברמה של שכונות מאוד קשות. יחד עם עמותת "החצר הנשית" פיתחנו את הדגם שפיתחו בתל-אביב, והעתקנו אותו למקומות שהם חפים לגמרי מסוג כזה של מענה. אנחנו נלמד מכל התהליכים. גם "אשלים" מעורבת בזה כי אנחנו רוצים לייצר ידע- -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
יפה.
פנינה תמנו-שטה
אתם שותפים בוועדה הבין-משרדית?
שרה כהן
זאת לא ועדה. זאת תכנית בין-משרדית, זאת אומרת שותפים לה - -
פנינה תמנו-שטה
אני שואלת אם בתכנית הבין-משרדית אתם שותפים.
שרה כהן
בוועדה הזאת אנחנו לא שותפים.
פנינה תמנו-שטה
חבל מאוד. אתם צריכים להיות שותפים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני רוצה לסכם.
פנינה תמנו-שטה
רק תרשמי לך שאתם צריכים להיות שותפים. אולי תבדקו את זה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
בסדר, זאת פדיחה, הם לא הוזמנו, כנראה.
שרה כהן
אליעזר שמע עכשיו, ואני מניחה שהוא יבדוק את זה.
פנינה תמנו-שטה
להניח זה לא טוב, חשוב לעשות את זה. חשוב שמשרד הקליטה יהיה בוועדה הזאת.
אליעזר רוזנבאום
יבוצע, אין בעיה.
אושרה לרר
רציתי לחדד שהתכניות של היחידה לשוויון בין המינים שאני ממונה עליה עובדות בעיקר בפריפריה. הפריפריה אצלנו לא נגמרת בחיפה ולא בבאר-שבע ולא בין גדרה לחדרה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני באה מבית-שאן, וכשאני שומעת שמדברים על חיפה כפריפריה אני אומרת, טוב, חבר'ה, אתם כנראה באמת במדינת תל-אביב. צאו קצת החוצה, תחתימו דרכונים, תעשו משהו. לא חייבים מטוס כדי להגיע לשם, יש מעבר גבול באמצע.
אושרה לרר
אצלנו יש חלוקה כזאת – לא הפעמון הרגיל של גאוס במרכז, אלא בדיוק להפך. זאת אומרת עיקר התקציבים עובדים אצלנו בתוך הפריפריה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תודה. בעיקר כשבפריפריה יש קושי ביכולת התקציבית של המקומות, אם אנחנו מדברים על עיירות פיתוח, לתקצב. כשמדברים על תקצוב של 5 מיליון של העיר הכי עשירה במדינת ישראל כדי לפתח – ואני בעד, שלא תטעי – זה קצת חורה לי כתושבת הפריפריה שהדברים האלה נעצרים שם.
זאת אחת המסקנות של הוועדה היום, ואני חושבת שכל החברים יסכימו אתי: פריסה ארצית של התכניות שאמורות להתמודד עם התופעה החברתית המסוכנת כל כך הזאת שבה ילדים נופלים קורבן לניצול קשה, בעיקר בשל בעיה חברתית וכלכלית. זאת חובתה של המדינה לספק את השירותים האלה. היא לא פילנתרופית – אני נורא מצטערת, המדינה לא עושה פה טובה לאף אחד. המדינה עושה טובה לעצמה. היא תבנה חברה יותר טובה. כדי שזה יקרה אנחנו צריכים לספק את השירותים, ולא משנה אם אתה גר בתל-אביב, אם אתה גר בצפת או בירוחם. המענה הזה צריך להיות מענה כולל, בפריסה ארצית שתיתן פתרונות; לא רק מערכת החינוך שתקצב בצורה דיפרנציאלית את ההכשרות לגבי מגדר ו- -
ליאת קליין
שוויון בין המינים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
שוויון בין המינים.
יעקב מרגי
אפילו אני קלטתי.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אפשר לומר יותר "מלחמת המינים", אבל בסדר.

הייתי רוצה לראות את על"ם בבית-שאן, הייתי רוצה לראות אותם בצפת, הייתי רוצה לראות אותם בקריית-שמונה, הייתי רוצה לראות אותם בשלומי, הייתי רוצה לראות אותם בקצרין, הייתי רוצה לראות אותם בדימונה, בירוחם. הייתי רוצה לראות אותם בכל מקום שדווקא שם, לפי מה שאנחנו יודעים ולפי המחקרים – ולא צריך להיות גאון גדול כדי להבין – בהם רמת הסיכון גבוהה יותר. אולי במדינת תל-אביב אנחנו יותר שמים לב כי חלקם – איך אמרת? אנחנו צריכים לזהות אותם לפני כן כי בסוף הם מגיעים באוטובוסים או בטרמפים לתל-אביב, אבל הם מתחילים במקומות האלה. שם הטיפול יהיה יותר נקודתי ושם יהיה לו אפקט יותר גדול. כשהם מגיעים לתל-אביב הם כבר בתוך התהליך. הם כבר נשרו ממערכת החינוך, הם כבר עזבו את הבית, והם התחילו להישען על טובות של כל מיני אנשים, ועל הטובות האלה צריכים לשלם.
קריאה
בתל-אביב זה מצטלם יותר טוב.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
שנית, אני רוצה לקיים ישיבת ביקורת כשההמלצות של הוועדה הבין-משרדית יפורסמו. אנחנו היינו רוצים לקיים ישיבה משותפת גם עם הוועדה למאבק בסחר בנשים מאחר שההמלצות יהיו לא רק לגבי זנות בקרב קטינים.
אני מבקשת מהמשרדים הרלוונטיים לתת אחת ולתמיד הגדרה אחידה מהו נוער העוסק בזנות; שתהיה הגדרה אחידה של כל המשרדים, וכפועל יוצא מכך גם יידעו לזהות את המצבים האלה כי אם אנחנו מדברים על זנות מזדמנת זאת לא הגדרה שרוב אנשי המקצוע רגילים לה בדרך כלל, ואז ככה נוכל גם לזהות אותה.

אנחנו מבקשים ממשרד החינוך את רשימת הנושאים הנדונים במסגרת "כישורי חיים" תוך שימת דגש על השיעורים הרלוונטיים לתחומים שבהם הוועדה הזאת עוסקת תוך כדי סקירה של מה שנעשה מהכניסה למערכת החינוך, כלומר כיתה א', ועד סוף חטיבת הביניים.
הילה סגל
לא עד סוף י"ב?
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תביאי עד סוף י"ב. בוודאי. עד סוף י"ב זה בסדר גמור, זה אפילו טוב.

אני רוצה לדעת ממשרד החינוך אלו הכשרות לזיהוי מצבים מקבל הצוות המקצועי, כלומר המורים שבאים במגע עם התלמידים? אנחנו רוצים לקבל אחת ולתמיד בצורה מסודרת את הפריסה של הייעוץ בבתי הספר. אחיות אנחנו יודעים שאין, אבל לפחות נדע כמה חסרים ובאלו שכבות גיל בעיקר.

אליעזר, מתי אמרת שיהיו המלצות?
אליעזר רוזנבאום
בחודשיים הקרובים, אולי קודם. עכשיו הסתיימו החגים, ואני מבקש שניכנס להילוך מוגבר.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אז אנחנו נקבע בעוד שלושה חודשים. זה יהיה מושב ארוך, ואני מאמינה שזה מספיק זמן.
מריה, מה בנוגע לתכנית?
מריה רבינוביץ'
העדכון לגבי ההתקדמות בתכנית ותוצאות המחקר.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
בדיוק. העברת המחקר. בבקשה, סקר כדי שנדע מה היקף התופעה. הייתי גם רוצה לשמוע מעמותות וארגונים שעובדים בשטח לגבי הצעות – איך אנחנו יכולים לעזור במערכות השונות לאיתור המוקדם תוך כדי שימת דגש על האפיונים השונים של המרכז והפריפריה. אם משרד החינוך נותן יותר כסף לפריפריה אנחנו רוצים לדעת שזה נעשה בצורה כזאת שיהיה לזה כמה שיותר אפקט. תודה רבה, הישיבה נעולה. ישיבת המשך בעוד שלושה חודשים.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:00.>

קוד המקור של הנתונים