ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 16/10/2013

חוק-יסוד: הממשלה (תיקון), חוק הבחירות לכנסת (תיקון מס' 62), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
16/10/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 63>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, י"ב בחשון התשע"ד (16 באוקטובר 2013), שעה 9:00
סדר היום
<1. הצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון) (הגברת המשילות), של חברי הכנסת דוד רותם, רוברט אילטוב, חמד עמאר, רונן הופמן (פ/1160)>
<2. הצעת חוק הבחירות לכנסת (תיקון מס' 61) (העלאת אחוז החסימה והגברת המשילות), התשע"ג-2013, של חברי הכנסת דוד רותם, רוברט אילטוב, חמד עמאר, רונן הופמן (פ/1160) – הכנה לקריאה שנייה ושלישית>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד רותם – היו"ר
שולי מועלם-רפאלי – מ"מ היו"ר
אברהם מיכאלי

אורי מקלב

אורית סטרוק

עדי קול

מיקי רוזנטל
מוזמנים
>
עמי ברקוביץ - עו"ד, ממונה חקיקה, משרד המשפטים

דנה יפה - עו"ד, עוזרת ראשית, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

יפית שלו - מתמחה, משרד המשפטים

אסף שפירא - חוקר, המכון הישראלי לדמוקרטיה

ארנון מאיר - מנהל קשרי ממשל, המכון הישראלי לדמוקרטיה

חיה גרשוני - מתמחה, לשכה משפטית, משרד הפנים

פרופ' אסף מידני - יועץ אקדמי בכיר, המרכז הישראלי להעצמת האזרח

יובל ליפקין - מנכ"ל, המרכז הישראלי להעצמת האזרח

שמחה דן רוטמן - עו"ד, התנועה למשילות ודמוקרטיה

יהודה בלוי - פעיל, המשמר החברתי

אביטל צחור - עו"ד, הפורום המשפטי למען ארץ ישראל

שמעון מלכה - דובר ועדת החוקה, חוק ומשפט
ייעוץ משפטי
סיגל קוגוט
אפרת חקאק
רכזת בכירה בוועדה
תמי ברנע
קצרנית פרלמנטרית
אושרה עצידה
הצעת חוק-יסוד
הממשלה (תיקון) (הגברת המשילות)
<הצעת חוק הבחירות לכנסת (תיקון מס' 61) (העלאת אחוז החסימה והגברת המשילות), התשע"ג-2013>
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב. אני פותח את הישיבה. אנחנו נדון בהצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון) (הגברת המשילות).

פרופ' אסף מידני, מה זה המרכז הישראלי להעצמת האזרח?
אסף מידני
תן איזה speech קטן, יובל.
היו"ר דוד רותם
לא, לא. אל תיתן speech קטן, אני יודע שהם לא עושים כלום. לא צריך להגיד מה זה המרכז, אני יודע מה זה.
אסף מידני
בוקר טוב לכולם, אני שמח על ההזמנה. לפי מה שהבנתי, נתבקשנו לדבר על משהו מאוד מצומצם בתוך החוק, אבל כשאסיים את זה אפשר להרחיב את היריעה. כיוון שחוק המשילות קשור בהרבה מאוד דברים אפשר להרחיב את היריעה גם על רפורמות אחרות, אם אתם רוצים. אנחנו נתקדם במה שאפשר.
קודם כל, אני אפתח ואומר בקצרה ואחר כך נתחיל את הסיפור. עמדת המרכז להעצמת האזרח - - -
היו"ר דוד רותם
מי זה? מה זה?
אסף מידני
גוף, עמותה.
היו"ר דוד רותם
המרכז להעצמת האזרח לא מעניין. מה עמדתך?
אסף מידני
עמדתי היא עמדת המרכז להעצמת האזרח. כל מה שאני אומר כאן זה עמדת המרכז להעצמת האזרח. אנחנו עשינו לפני כמה שנים ועדה ציבורית גדולה, ועדת מגידור. במסגרת ועדת מגידור דיברנו על שינויים בהצעת חוק-יסוד: הממשלה, שיטת בחירות, וכיוצא בזה. חלק ממה שאני אומר כאן מובא מתוך אותה הצעת מגידור, ולצורך העניין ולפי מה שתחמו אותנו אז אנחנו מדברים על מספר מצומצם של חברי ממשלה, בין 8 ל-18 שרים - תיכף נדבר על המספר, מאיפה מגיעים למספרים כאלה - כאשר כל שר עומד בראש משרד. זאת שאיפה. נדבר על המצוי והרצוי.
היו"ר דוד רותם
זה שאיפה כדי שייצרו עוד ועוד משרדים ויבזבזו יותר כסף.
אסף מידני
זה שאיפה לא טובה, אנחנו נדבר על זה.
היו"ר דוד רותם
זה מה שאתם מציעים.
אסף מידני
רשימת משרדי הממשלה תיקבע בחקיקה מסודרת. אנחנו בעד לחשק את הסיפור הזה, למרות שיש דוגמאות שאתם מכירים שכל חישוק ניתן לפירוק. אבל יש לנו גם הצעה למשרדי ממשלה ונתחיל קצת סיפורים פה בקצרה.

אין קשר סיבתי בין סוג הממשלה, מספר המפלגות החברות בה, לבין גודלה ושינויים תכופים בגודלה. נתתי איזושהי סקירה על מדינות שונות. אתם רואים כמה דברים מעניינים, אבל בעיקר שאין שום שונות ואי-אפשר לקחת איזשהו משהו ואפשר להקביל אותו. דבר אחד אתם כן יכולים לראות שטווח גודל הממשלה בישראל הוא מ-18 עד 30, משרדי הממשלה. אני לא מדבר עכשיו על השרים. למשל, בממשלה האחרונה, בממשלה הקודמת, 30 משרדים, אתם סופרים 30 שרים. פתאום ממשלה נוספת, 30 משרדים, 22 שרים, אז מה עשינו פה? על מי אנחנו משחקים? אבל הרעיון פה הוא באמת להביא את הטבלה הזאת ולומר לכם: חבר'ה, אפשר ללמוד משהו ממדינות אחרות. זה יכול להיות מעניין כי כשיש שונות בין מדינות ויש איזושהי רפורמה שעוברת כחוט השני בין כל המדינות כדאי להסתכל על מה שקורה. נסתכל על מדינות ברפורמות מסוימות כאשר הרפורמה לא חוצה את החברות, את התרבות שם, זה לא מעניין שום דבר. לכל מדינה יש את התרבות שלה, צריך להכניס לתוך המנסרה שלנו את הסיפור הזה. אבל אתם רואים גודל מסוים של שרים בהרבה מדינות ואתם שואלים אז מאיפה הגודל הזה?
היו"ר דוד רותם
צריך לנסוע למלטה כדי ללמוד מהם.
אסף מידני
בסדר, מלטה. גם את זה צריך. כל מדינה והתנאים המבניים והתרבותיים שבה. בואו נדבר על המדינה שלנו ועל התנאים המבניים והתרבותיים שבה. כל רפורמה שאנחנו צריכים לעצב היא רפורמה שאנחנו רוצים שהיא תיושם. אין טעם לעצב רפורמה שהיא לא תיושם, לכן רפורמה שאנחנו רוצים לעצב, כנ"ל חוק המשילות, היא רפורמה שבסופו של דבר צריכה לעמוד במין תנאי מבני מאוד מאוד אקוטי במדינה שלנו נקרא אי-משילות. אי-משילות - בהרבה מקרים אנחנו לא מבהירים מוסדית מספיק את חלוקת סמכויות הפוליטיות. אנחנו יכולים להבהיר כאן הרבה דברים מוסדית, אבל אם זה לא יהיה באופן צרוף מסונכרן עם משרדי ממשלה ועם דברים אחרים אז זה יהיה אות מתה ויעקפו את זה. החוק הזה הוא חוק שצריך לעמוד בנושא הזה של הבהרה מוסדית של חלוקת סמכויות פוליטיות ובתרבות הפוליטית שלנו רואה את הכול בראייה קצרת טווח.אני מדבר איתכם על חוק המשילות והעמדה שלי היא מאוד קשוחה. כדי להגיע לתרבות שלנו ולהתמודד איתה אנחנו צריכים לחשק את עצמנו כמה שאפשר.
אם מדברים על מספר שרים אז צריך להסתכל על הנושא הזה של מספר השרים גם במובן של כמה חברי כנסת יש לנו. אנחנו רואים שבהרבה מדינות, שימו לב, אותם מספר שרים, בערך בין 16 ל-20, משהו כזה, חוץ מקנדה - 38. אבל שימו לב ליחס בין השרים לבין מספר חברי הכנסת. כלומר, הרעיון להקטין את השרים כדי שבסופו של דבר תהיה עבודת כנסת הרבה יותר משובחת. כמובן שהדברים האלה צריכים להיעשות בעוד כמה רפורמות ואני לא הולך להלאות אתכם בנושא הזה.
אגב, כאשר הספרות סופרת משרדים אז נתקלתי בדבר שנקרא משרדים ביצועיים. אני לא מכיר דבר כזה בחוק שנקרא משרדים ביצועיים. הרבה פעמים אני שואל את עצמי: למה אתם קוראים לזה משרדים ביצועיים? הם משנים קצת את המספרים. אם אתם רואים 30 משרדים שהמציאו אותם ואתם סופרים רק 20, אתם מתעלמים מעשרה משרדים כי אלה משרדים ביצועיים והשאר פארסה, על מי אתם עובדים? על מי אתם עובדים, חוקרים? זה מרגיז, זה עצוב וזה חלק מהתפיסה שלנו שהיא פושה גם בתוך האקדמיה. ואז מה שיוצא בעצם הוא שממשלות ישראל, שימו לב, אינן חורגות באופן מיוחד ממספר השרים שבה. זה פתחת, אני מתנגד לזה. אני אראה לך שאני מתנגד, אבל אני מציג את הספרות המחקרית.
אברהם מיכאלי
לא ברור. משרדים מקצועיים שאתה מגדיר אותם כמשרדים ביצועיים.
אסף מידני
לא מגדיר, הספרות הגדירה. אני מתנגד למושג הזה, מתנגד. יש לי פה חברים ממשרד המשפטים, גם אני למדתי קצת משפטים פעם. לא מתאים לי. כתוב משרדים ביצועיים, תראה לי חוק. אין חוק. תיכף אגיד לך את ההמלצות. יש לנו פה המלצות למה זה משרדים. שכח מהמשרדים הביצועיים. כתבתי משרדים ביצועיים, סימן שאלה. שכח מהמושג הזה. אתה תיתקל במושג הזה בהרבה מאוד מחקרים. אסף מידני אומר לך: מחק את המושג הזה משרדים ביצועיים. אני לא מכיר דבר כזה, זה פארסה.
חבר'ה, שימו לב לשונות. יש מדינות כמו: קנדה, שוודיה, בריטניה, עם מספר שרים מעל 23, ויש מדינות כמו ארצות-הברית, אוסטרליה, הולנד, גרמניה, מספר נמוך יותר, כ-15 משרדים. הנה לכם תחום של משרדים ואתם שואלים את עצמכם: מאיפה מגיעים למספר הזה? למה מגיעים למספר הזה של משרדים? התשובה היא מאוד פשוטה, מאוד פשוטה, ואנחנו נדבר על זה. ממשל מודרני - תפקידו לספק מוצרים ושירותים ציבוריים על-פי דרישות וביקוש של תושבים בעולם מודרני.
מיקי רוזנטל
סליחה שאני קוטע אותך, אבל איך אפשר להשוות למשל את גרמניה לישראל? בגרמניה יש חלוקה למחוזות ויש להם ממשלות מקומיות ויש להם משרדים שמטפלים. החלוקה בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי איננה דומה בכלל לישראל. זה כמעט שמן ומים, בכלל אין בסיס להשוואה.
אסף מידני
יפה, לכן שים לב יקירי. אני אומר לך, אתה צודק. כל מדינה - כך אני פתחתי - כל מדינה והתנאים המבניים והתרבותיים שבה, כל מדינה. אבל אם אני מסתכל ואני אומר משהו קטן על העולם, מבנה המינהל הציבורי בישראל עוד מימי מצרים העתיקה נשאר אותו מבנה היררכי, עכשיו עושים בו שינויים. שנים אותו מבנה. כאשר מבנה מסוים הוא חוצה חברות, חוצה מדינות, אני כחוקר בא ואומר משהו מעניין קורה בסוג המבני הזה שאני צריך לשים לב אליו.

מה בסך הכול אני רוצה להגיד לכם? יש מספר מסוים של משרדים שהוא נמצא בין 15 ל-23 משרדים, משרדים. אחר כך יש המון אגפים ומחלקות ושלטון מקומי וחברות עירוניות והשד יודע מה עוד יתפתח, אבל זה בעצם איזשהו תחום – בין 15 ל-23. מה זה המספר הזה? המספר הזה מבטא את אותם נושאים שהם נושאים שהמדינות המודרניות היום בכל העולם תופסות אותם כנושאים המרכזיים שאמורים לספק לנו את המוצרים לשביעות רצוננו כדי לייסד איזשהו מסד של יציבות בחיים שלנו. יש יציבות לאזרח והכול סבבה.
איפה הקושי? הקושי הוא התנודתיות הגדולה בגודלן של הממשלות ואנחנו רואים את זה באמת באמת בצורה מאוד ברורה. בישראל בעשר השנים האחרונות מקימים משרדים, חצאי משרדים, מחברים אותם, הכול טוב ויפה. אין דבר מסודר. זה מעליב, אותי כאזרח זה מעליב. אני שורד כי אני חי ושורד ואני יודע שצריך לשרוד במדינה ואני יודע שצריך תקציב ואם אין תקציב יש בעיה, אז אני נותן לפוליטיקאים – שחקו, תביאו לי את היציבות. אבל אני נעלב. מאיפה אני יודע שאני נעלב? סקרי אמון הציבור. שנים, שנים, שנים, שנים, המפלגות, הפוליטיקאים, בתחתית. אני לא מדבר על מספר, דודו.
היו"ר דוד רותם
לא, לא, אסף. יש לך טעות. בנמוך ביותר היה בתי משפט.
מיקי רוזנטל
לא נכון. זה לא מדויק.
אסף מידני
עזוב, בחייך. זה לא נכון, אבל לא משנה.
מיקי רוזנטל
אבל מה הקשר? איך אתה יכול ליצור זיקה?
אסף מידני
הרעיון הוא שהתנודתיות היא מאוד גדולה ואנחנו צריכים לחשוב בצורה מסודרת, לפחות לשדר לציבור. גם אם בסוף החסמים הם כל כך גדולים צריך לשדר לציבור שיש משהו ארוך טווח. אחד, אחד, לשדר לו שיש משהו אחד. תראו איך האמון הציבור יגדל ועם האמון הציבורי יהיה אפשר לעשות עוד הרבה דברים.
משרדים מול שרים – אתם רואים את ההתפתחות של מספר המשרדים עם מספר השרים. במשך השנים זה גדל. באחרון אנחנו רואים את המספר הרב ביותר של מספר משרדים. יש משרדים שאפשר לכנות אותם משרדים משרדים ויש משרדים שהם רבע עוף. בכל מקרה, בממשלה הנוכחית אותו מספר משרדים נשמר אבל יש רק 22 שרים. אז הכול סבבה, נחמד – פריש מיש, אבל זה בעצם לא - - -
היו"ר דוד רותם
האם זה לא נכון לבוא ולומר שזה תלוי גם בגודל הקואליציה?
אסף מידני
צריך לייסד קואליציה, אתה אומר, וצריך לשלם.
היו"ר דוד רותם
כן. כשאתה יושב במחקר שלך אז זה נורא פשוט.
אברהם מיכאלי
אפשר להרכיב את הממשלות שם, לא צריך.
היו"ר דוד רותם
כן.
אסף מידני
חבר'ה, בואו נסיים ואחר כך נדבר על זה. כלומר, השאלה מה אתה יכול להציע?
היו"ר דוד רותם
אני יכול לבוא ולהציע בחוק דבר נורא פשוט - שיהיו - -
אסף מידני
לכן, אתה מעלה את אחוז חסימה.
היו"ר דוד רותם
- - שיהיו 20 שרים ושרק רוב של יותר מ-70 חברי כנסת יוכל לבחור ממשלה שהיא יותר מ-20.
אסף מידני
אז יהיה לך את הרוב הזה. אם לא יהיה לך את הקואליציה יהיה לך את הרוב הזה.
היו"ר דוד רותם
אם יהיה לי את הרוב הזה זה טוב מאוד, זה מה שהעם רוצה.
אסף מידני
הרעיון של משרדי ממשלה זה לא רק לייסד את הקואליציה, אלא בסופו של דבר להבטיח שהמדיניות שהקואליציה תקבע גם תיושם ושתהיה בקרה על עבודת משרדי הממשלה. כלומר, התהליך הוא תהליך ארוך טווח שמתחיל. אתה באמת צודק במאת האחוזים כי בסופו של דבר אם אנחנו לא ניתן פה פתרון למספר משרדים ולאתננים מסוימים ברמה של שיטת בחירות זה לא ילך. זה פשוט לא ילך ואנחנו נמצא דרכים להפוך משרדים, לתת שרים בלי תיק, לתת סגני שרים בכאילו. זה ידוע וזה נכון, ולכן ההצעה של אדוני בדבר חוק המשילות היא הצעה שמשלבת עוד דברים. בין השאר, לצמצם את מספר המפלגות. אתה דיברת על 4%, אנחנו בוועדת מגידור מדברים על בחירות אזוריות שזה לא ריאלי בכלל בקונספט הישראלי. בבחירות האזוריות אחוז החסימה הרבה יותר גדול. אבל אנחנו חיים בעידן תוספתי אז אני יכול לדבר איתכם על דברים רדיקליים, אבל ברגע שאני אגיד משהו רדיקלי והוא ייתפס רדיקלי אני יכול באותה שנייה ללכת הביתה לישון. הרי אני מדבר איתכם על דברים, חלקם רדיקליים. בסוף אנחנו חייבים להעביר אותם במנסרה של מציאות.
סיגל קוגוט
יש לי שאלה אליך נוכח מה שאמרת. אתה דיברת על נושא המשרדים, כמה זה קשה שהספורט יום אחד הוא פה, פעם הוא לבד, פעם הוא מסונף למשהו אחר, וספורט זה דוגמה יותר חלשה מדוגמאות אחרות. מצד שני, אתם נורא מתנגדים לשר בלי תיק שזה רציונל אחר לגמרי.
אסף מידני
לא אמרתי.
סיגל קוגוט
ככה עלה מהמסמכים שלכם, מהממונה על משרד.
אסף מידני
נכון.
סיגל קוגוט
יכולת לפתור את זה בהגבלת מספר המשרדים, לא השרים. להגיד: הממשלה רשאית לפלג, לפצל, להקים, אבל מספר המשרדים לא יעלה על 20, אבל לא כל כך לריב על השר בלי תיק. נניח שראש הממשלה רוצה אדם, הוא לא ייתן לו משרד. האזרח לא ייעלב. אבל נורא חשוב לו שהאדם הזה יהיה שר, תהיה לו זכות הצבעה והוא יהיה ממונה על איזה נושא כמו: מודיעין, על מגע עם המתיישבים ביהודה ושומרון. נורא חשוב לו. אז למה לך בתור האזרח הנעלב כל כך חשוב - - -?
אסף מידני
גברתי הנכבדת, - - -
היו"ר דוד רותם
אתה צודק, כי תגיד לה שמה שקורה בסופו של דבר מי שקובע את מה שקורה עם המתנחלים זה המשפטנים, בכלל לא השרים.
אברהם מיכאלי
אגב, לא שמעתי התייחסות שלך לנושא של המשילות הממשית במשרדים שהשר ממונה.
אסף מידני
או, אתה בטוח שאתה רוצה הרצאה כזאת.
אברהם מיכאלי
מה זה הרצאה? אתה מדבר איתי על מספרים, מספרים. מספר או למעלה או למטה. זה לא מה שקובע את יציבות הממשל.
סיגל קוגוט
בעצם יכולת להיות יותר קשוח על מספר המשרדים ויותר פשרן על מספר השרים.
אסף מידני
יפה, אז תקשיבי. אני נותן לכם פה מסגרת. בתוך המסגרת הזאת אנחנו נתפשר. האמיני לי, את מחשקת לי את מספר המשרדים.
היו"ר דוד רותם
עם מי אני צריך להתפשר?
אסף מידני
עם המדינה.
היו"ר דוד רותם
עם המדינה להתפשר?
אסף מידני
כן. מי זה המדינה? זה אתה, זה רעך הנציגים, זה קבוצות האינטרס, זה הפקידות הבירוקרטית, ומי יודע מה יהיה?
היו"ר דוד רותם
איזה פקידות הבירוקרטית? אני לא מבין אותך. זה הפקידות המנהלת.
אסף מידני
זה נכון.
סיגל קוגוט
דווקא בגלל שזה לא נכון אפשר לפעמים להקשיב.
אסף מידני
בכל מקרה, אני מסכים איתך. אני מסכים איתך. אם אנחנו נגלה באמת שמספר המשרדים באמת יצומצם, יחושק, יתחילו לעשות עבודה אמיתית עם יציבות של משרד, אני חושב שלי אישית, אישית, אין בעיה בסגן שר נוסף, שר בלי תיק, שר בלי תיק נוסף. צריך להגדיר לו מה המהות. פעמים יש שרים בלי תיק שיש להם תפקידים מאוד חשובים שהם מקשרים בין כל מיני דברים. אגב, קנדה, למשל, משקיעה המון המון כספים היום באיך לדבר בין משרדים, איך לדבר. אנחנו לא שם. מאות מיליונים איך מדברים בין משרדים.
סיגל קוגוט
אנחנו שם. בחוק הריכוזיות אנחנו הרבה שם – איך מדברים בין רגולטורים.
אסף מידני
בדיוק. זה הדבר הבא שבו מתעסקים. בכל מקרה, הרעיון של להסתדר איכשהו הוא מאוד בעייתי, ולכן הצעתי היא לתחום בין 8 ל-18 משרדים כאשר כל שר עומד בראש משרד. רשימת המשרדים תיקבע בחקיקה מסודרת. אני אישית הייתי אפילו מחשק אותה כי התרבות הפוליטית שלנו זה לעקוף. הייתי מחשק, לא פוחד מלחשק, אבל אני יודע שגם את זה אפשר לעקוף.
הנה הצעה שוועדת מגידור עשתה. שימו לב, משרד ראש הממשלה, ביטחון, אוצר, חוץ, חינוך, פנים, תעסוקה ורווחה, בריאות, משפטים, כלכלה, משרד לתשתיות לאומית, בעצם נושאים שהם נושאים אקוטיים בכל חברה מודרנית. אם תתחילו לעשות דיון אפרופו שתחליטו לעשות משהו אחר, אין בעיה. מספר השרים בחוק יהיה בין כך לכך, אדוני היושב-ראש, וחלוקתם תיקבע בתקנות. בהמשך אנחנו נמצא את עצמנו עשרים שנה בלי תקנות.
אורית סטרוק
אני מסתכלת על המשרד לתשתיות לאומיות שהוא האחרון. אנחנו זוכרים שעד לפני כמה שנים לא היה כזה משרד. איך אתה יכול לקבוע עכשיו מה לעולמים צריך?
אסף מידני
כי נושא התשתיות לאומיות יש היום בכל העולם.
אורית סטרוק
היום, ובעוד עשרים שנה יהיו בכל העולם דברים שהיום לא קיימים.
אסף מידני
מצוין, תעשי את זה רק מסודר. כל מה שאני אומר הוא שאם מחליטים יום אחד לבנות משרד, תעשו את זה מסודר, תעשו את זה גלוי ושקוף.
אורית סטרוק
המציאו את זה בשביל אריק. שוב, כשעשו את המשרד לאיכות הסביבה גם המציאו את זה קצת בשביל השר שהיה אז. אחר כך זה הפך להיות משרד חיוני. אז איך אתה יכול היום לקבוע? מה זה? זה כאן ולעולמים?
אסף מידני
כי אני יכול לקבוע. אם את מסתכלת על עצמך כאזרחית ואת שואלת את עצמך שאלה פשוטה: איזה מוצרים ושירותים את רוצה לקבל באופן שמדינה מתוקנת יכולה לפעול.
אורית סטרוק
אני יכולה לחשוב על זה עכשיו ואני אחשוב מחשבה מסוימת. לפני עשרים שנה הייתי חושבת אחרת ובעוד עשרים שנה ודאי אני אחשוב אחרת.
אסף מידני
לפני עשרים שנה כל הנושאים האלה היו לך.
אורית סטרוק
ממש לא.
אסף מידני
למה לא? תראי לי אחד שלא. למה את מדברת כך, גברתי?
אורית סטרוק
משרד התשתיות לא היה, אדוני, לפני עשרים שנה.
אסף מידני
משרד התשתיות, בסדר. שימי לב, זה אנרגיה, תחבורה. לא אכפת לי, תקראי לו איך שאת רוצה. למה את מסתכלת על השם? אני מסתכל על השירותים. למה השם חשוב לך? למה השם חשוב? אני מסתכל על השירותים, גברתי.
אורית סטרוק
אתה קבעת את השם, לא אני.
אסף מידני
אני קבעתי את השם כי צריך לקרוא לדברים בשמות. אבל למה את מסתכלת על השם? צריך לקבל את השירותים וצריך להבין שיש סל מסוים של שירותים שמדינה צריכה לתת והסל הזה נמצא במשרדים מסוימים והמשרדים האלה הם בדרך כלל בעולם בין 11 ל-15 משרדים, לא יותר. אתם רוצים לתת עכשיו 30 אתננים? תנו אותם בדברים אחרים, לא במשרדים כי יש תוכניות. אתה צריך לעשות כביש מסוים, הכביש הזה לוקח עשר שנים. יש לו תקציבים, יש לו מדדי ביצוע, יש לו תוכניות, יש לו יעדים. יש אנשים למטה, עובדים במשרד שמתפרנסים מהסיפור הזה. יש מכרזים שחיים על הדבר הזה, יש עולם ומלואו שחי על סמך דבר כזה שנקרא משרד. מה, אני קורא למשרד הזה שם? אני קורא למשרד הזה עולם, עולם שבסוף יש אזרח שמקבל שירותים. מה אכפת לי מהשם? תקראי לו משרד לתשתיות whatever. אל תקראי לו, אל תקראי לו כלום. תקראי לו Y. אני רוצה שיספק את הסחורה הזאת והזאת כי הסחורות האלה קשורות הא בהא טליא.
זה רשימת משרדים מוצעת. אני יודע שבדרך כלל שכשאנחנו קובעים משרדים, לפני שאנחנו קובעים, אדוני היושב-ראש, את המספר מאחורי המספר צריך להיות היגיון. ההיגיון צריך להיות שיש נושאים מסוימים שאנחנו קובעים אותם והנושאים האלה הם הנושאים המודרניים בעולם כדי שאני אשב בראש משרד מסוים או בראש מחלקה מסוימת במשרד ממשלתי ואני אדבר עם הקולגה ב-OECD במדינה אחרת, ואני אדבר איתו באותה שפה. אנחנו לא חיים במדינה, הערוצים שלנו הם ערוצים חובקי עולם. יש היום רשתות חברתיות של מנכ"לים. עם מי הוא ידבר? מאיפה אתה? מה אתה? באיזה פרויקטים אתה?

אני רוצה יציבות, היציבות שלנו היא יציבות שהיא קשורה גם בידע מצרפי שקיים בעולם. לכן, המשרדים האלה חייבים להיות מתואמים עם מה שקורה בעולם. לכן, אדוני היושב-ראש, באמת אם קובעים מספר משרדים צריך עכשיו לחשוב מה הם המשרדים. כי אם אנחנו נקבע את מספר המשרדים באופן שלא נחשוב לפני כן מהו מספר המשרדים, איך ההקשרים עם הקולגות שלנו בעולם, בסופו של דבר אנחנו באמת נייצר את המשהו שנקרא שרירותיות. ולכן אמרתי, הבעיה המאוד גדולה זה שייקבע סעיף שמספר המשרדים או מהותם ייקבע בתקנות. זה באמת בעייתי כי תקנות לעד אין, בינתיים הכול סבבה.
מספר סגני השרים לא יעלה על ארבעה והמשרדים בהם הם מכהנים יקבעו בחקיקה. שרים מרכזיים יאושרו בוועדות כנסת - - -
סיגל קוגוט
אגב, למה אתה רוצה שייקבע בחקיקה נוכח התפקיד של סגן שר אצלנו?
אסף מידני
את שואלת שאלה מאוד חשובה.
סיגל קוגוט
אנחנו מבינים למה אתה רוצה להגביל את זה כי אנחנו יודעים מה במדינה הזאת התפקיד של סגן שר. אבל למה אתה רוצה שגם המשרדים שבהם הם יכהנו יהיה בחקיקה? מספיק להגיד ארבעה במקום לכל משרד אחד, זה כבר יעשה איזה - - -
אסף מידני
וזה יחושק.
סיגל קוגוט
ברור, מה זאת אומרת? אנחנו מדברים עכשיו על חוק-יסוד: הממשלה. כמובן שאפשר לשנות אותו.
אסף מידני
אני פשוט רוצה לתת רציונל מסביב לסיפור הזה באיזה משרדים אני צריך את העזרה. נכון שפה אנחנו נכנסים למנסרה הישראלית. יכול להיות שדווקא במשרד מסוים אני לא צריך.
גברתי, כן. אני מסכים. אני פשוט רק רוצה שהרציונל שיהיה ולמה סגן שר ולמה הוא מתאים דווקא למשרד.
סיגל קוגוט
והיו לך מחשבות על התפקיד של סגן שר אצלנו?
אסף מידני
לא, לא הגעתי עד לשם. אבל כדי לחשוב על סגן שר, אם אדוני היה פה איתי, זה קשור גם במבנה המינהל הציבורי, מבנה המשרדים. זה נושא אחר לחלוטין, אני לא אפתח פה את הנושא. אני רק אומר לכם שאין להם חוק שירות מדינה נורמלי. יש לנו חוק שירות מדינה מינויים. התחלנו במינויים.
סיגל קוגוט
מינויים וגמלאות.
אסף מידני
כן, ואחר כך עשינו חוק שירות מדינה משמעת. אבל אם אני רוצה היום לדעת את התמונה של המדינה שלי, את התמונה, אין לי אותה. זה עקב אכילס כי אם הראש שלי כאן מנסה ליצור איזושהי תפיסה של ביצועים מסוימת לממשל ציבורי, לממשל פוליטי, אני חייב שזה יהיה קשור גם במבנה ממשלי, מינהלי ציבורי מתאים. והעולם עושה את זה מ-1980. מהגברת תאצ'ר ובריטניה העולם הולך בכיוון של לסדר את המבנה מתחת כי ברגע שאתה מסדר את המבנים מתחת אתה מייצר תרבות ביצועית.
אורית סטרוק
למה, מבחינתך, צריכים סגני שרים?
אסף מידני
אני חושב שצריך אתננים מסוימים, מצד אחד. מצד שני, אני גם חושב שצריך במשרדים מסוימים יותר עזרה. אני איתך גלוי. אני חי פה בתוך עמי. אני מוכן ללכת גם על שר ללא תיק, אין לי שום בעיה עם הסיפור הזה. תנו לי את המסגרת המתאימה תוספתית, שאר הדברים אני מוכן ללכת איתם. רק תגדירו לי אותם בעצה אחת שיהיה באופן סביר, שזה לא ייראה סתם אתנן. חשבתם שיש שר שמתאים לו היום בכובע הזה הקשר בין משרדים? מסדו אותו, תנו לו סמכויות, תנו לו היגיון. תנו לו אפילו תקציב, תנו לו קשר לוועדה בכנסת שתפקח. תהפכו אותו למשהו אמיתי, אין שום בעיה. צריך הרבה פעמים את הדברים האלה.
עדי קול
שאלתי בפעם שעברה לגבי מדינות אחרות שבהן כן מוגדרים המשרדים המרכזיים בחוק. שוב, לא חקיקת יסוד אלא בחוק.
אסף מידני
הגעת מאוחר, אבל כן - אנחנו בעד.
עדי קול
אני יודעת שאתה בעד, קראתי את המסמך.
אסף מידני
גם יש לנו הצעה למשרדים.
עדי קול
אני יודעת. הגעתי מאוחר, למדתי את החומר, ולכן אני שואלת על מדינות אחרות שבהן יש בחקיקה ראשית הגדרה של משרדים. האם אתה מכיר? ואיך זה מגביל את הפעילות שלהן?
אסף מידני
בוודאי. קודם כל, במדינות אחרות הגדרת המשרדים מצויה בחוק שירות מדינה, לא בחוק-יסוד: הממשלה. הם נמצאים מתחת, בחוק שירות מדינה. חוק שירות המדינה מגדיר אז מה הם המשרדים, איך נבחרים המנכ"לים למשרדים. אגב, המנכ"לים לא נבחרים בדרך שלנו, יש הפרדה בין מדיניות לביצוע. השרים הם עוקבים. כלומר, חוק-יסוד: הממשלה עוקב על המינהל הציבורי ואז משרדי השרים באמת מתאימים עצמם למשרדים הממשלתיים הביצועיים כאשר לכל שר יש מטה ובמטה יש ראש מטה או מנכ"ל והוא אמור לקבוע מדיניות שאמורה להיות. כלומר, אנחנו מתחילים מלמעלה.
עדי קול
אני לא מכירה את ההיסטוריה, אבל בישראל נעשה ניסיון דרך חוק שירות מדינה להכניס אליו גם תכנים כאלה?
סיגל קוגוט
לא.
אסף מידני
אנחנו לא שם. בואו נתחיל להיות שם.
היו"ר דודו רותם
אי-אפשר. את מבינה, מה שרוצה פרופ' מידני זה - - -
עדי קול
אני גדלתי באוניברסיטה העברית ושמעתי סיפורים על פרופ' מידני מפרופ' גושן ואתה לא יודע את הסיפורים. אתה בכלל לא מאמין לכמות הכתרים שנקשרו לראשו, לכן אני פה.
היו"ר דוד רותם
באוניברסיטה העברית זה לא חוכמה. יש הרבה כתרים שקושרים לאנשים.
אסף מידני
כתרים, כתרים, אבל בסוף צריך שיהיה משהו. אהרון וידבסקי החוקר בתחום מדיניות אמר דבר אחד ב-1970 ואף אחד עוד לא סתר אותו: אתה רוצה לעשות רפורמה? דע לך, לעולם, לעולם, היא תהיה תוספתית. לעולם היא תהיה תוספתית, היא תהיה קטנה. אז אני יכול לבוא ולדבר הרצאה גדולה, בסוף יהיה משהו. מה זה המשהו הזה שאפשר לבחור אותו? תנו לנו את המשרדים האלה, קבעו אותם בחוק, את המספר המצומצם שלהם.
עדי קול
אני מסכימה. אתה לא מסכים עם זה?
היו"ר דוד רותם
אני מציע לך לחשוב פעמיים לפני שאת זורקת משהו.
עדי קול
שאלתי אותך. קודם כל, שאלתי מה אתה חושב. אמרתי: אני מסכימה, אני רוצה לדעת מה אתה חושב.
היו"ר דוד רותם
לא, אני מתנגד בכל תוקף.
עדי קול
לא דיברנו על החוק הזה. תיאורטית לקבע – למה לא?
היו"ר דוד רותם
כי אני מתנגד לזה.
עדי קול
תסביר, זה דיון.
היו"ר דוד רותם
הדבר הוא מאוד פשוט. אנחנו חיים במשטר פרלמנטרי קואליציוני ויש מצב שלפעמים שכשאני מרכיב את הממשלה אני צריך יותר משרדים.
אסף מידני
אתה לא צריך יותר משרדים, אדוני. סליחה שאני מתפרץ. אתה לא צריך יותר משרדים, אתה צריך לתת כבוד לחברים שלך.
עדי קול
הוא צודק. אתה צריך יותר תפקידים. הוא אומר לך: תיתן עוד תפקידים, אבל תשאיר את המשרדים.
היו"ר דוד רותם
אני צריך לתת להם משרדים כדי שהם יהיו בעלי אחריות.
אורי מקלב
האם נראה לך שראשות ועדת החוקה זה כבוד? אדוני, האם אתה באמת כך רואה את זה? יושב-ראש ועדת החוקה זה כבוד? על מה אתה מדבר עכשיו? זה כבוד?
אסף מידני
בטח שזה כבוד.
עמי ברקוביץ
אולי נראה דוגמאות למדינות אחרות, לקבל את החקיקה, כי נשמעו פה גם דברים אחרים.
עדי קול
אני אומרת לך, אני מסכימה איתך. אני באמת מסכימה איתך. אנחנו מדברים עכשיו תיאורטית. אני שואלת באמת שאלה לאור ניסיונך וניסיונכם. אני מבינה שבמשא-ומתן קואליציוני צריך לתת תפקידים. השאלה היא האם אנחנו יכולים להגדיר את המשרדים, שהמשרדים יישארו קבועים, קבוצת משרדים מסוימת. שוב, אולי גם צריך להשאיר אפשרות להקים משרד אחד או שניים כי אנחנו לא מכירים את שינויי הזמן. יכול להיות שצריך משרד לענייני אנרגיה. אבל כמו שהוא אומר, יהיה סגן שר, יהיה שר בלי תיק. יהיו תפקידים, אבל שהמדינה תתפקד.
סיגל קוגוט
לפי הצעת החוק שלכם, אתם מחקתם את הסעיף של שר בלי תיק.
עדי קול
אני לא מדברת כרגע על הצעת חוק, אני מדברת תיאורטית מה אתם חושבים שנכון מניסיונכם ואני באמת שואלת את זה. אורי ואני ישבנו אתמול בוועדה לפניות הציבור שאני יושבת בראשה ושאלנו על חוק שעבר בשנת 2006. יושב נציג המשרד ואומר: החוק עבר במחדל. האופוזיציה אז הצליחה לגבור על הקואליציה והעבירה את החוק הזה. המשרדים לא תמכו בו. מאז מה המשרדים עושים?
היו"ר דוד רותם
מתעלמים מקיומו.
עדי קול
בדיוק. זאת אומרת, המשילות שלנו - - -
עמי ברקוביץ
איך מספר המשרדים ישפיע על זה?
עדי קול
קודם כל, המשרדים שולטים.
היו"ר דוד רותם
עדי, הפקידים שולטים.
עדי קול
נכון.
היו"ר דוד רותם
בכל משרד ממשלתי יש יועץ משפטי וחשב והם מנהלים את המדינה. תתעלמי מכל היתר.
עדי קול
אני יודעת, לקח לי זמן להבין את זה. זה מטריף אותי. זה חדשות בעיניי, לא ידעתי קודם שאין משילות במובן הזה. אבל אני אומרת שאם תהיה איזושהי הפרדה ויהיה משרד - - -
היו"ר דוד רותם
גם כאשר כבר קובעים כללים למשילות וקובעים שפקידים מסוימים יפרשו אחרי שבע שנים אז עושים הארכות זמניות.
שמחה דן רוטמן
אנחנו הגשנו בג"ץ בדיוק בעניין הזה.
אורי מקלב
אם אני יכול לענות לחברת הכנסת קול - אני מוחה בשבילכם, בשביל הקואליציה. כרגע אני באופוזיציה, זה טוב לי. זה לא תפקידים, ודאי לא כבוד כפי שאדוני אמר. אני חושב שזה זילות בתפקידים של ודאי מי שעומד בראש ועדה. האם יש לו תפקיד? האם יש לו כבוד? יש לו תחום השפעה נרחב מאוד בתחום שהוא נמצא כיושב-ראש ועדה, אבל האם מחפשים תפקידים? מי שנכנס לקואליציה רוצה להשפיע בתחום שבו הוא הלך לבוחרים שלו ובהרכבת הממשלה הוא רוצה את המשרדים כדי להשפיע. אנחנו הרי סובלים מההשפעה הגדולה שיש לשר האוצר. שר האוצר זה רק תפקיד היום או שזה תחום השפעה נרחב מאוד? שר החינוך זה רק תפקיד או שזה תחום השפעה שהוא באמת בא ליישם את מה שהוא רוצה ליישם, את מה שהוא הבטיח או את מה שהוא חושב?
עדי קול
אבל השר לעניינים אסטרטגיים?
אורי מקלב
את אומרת שאולי יש משרדים שהם מיותרים. יכול להיות שכן.
קריאה
יש, יש משרדים.
אורי מקלב
אתמול שאלתי האם יכול להיות שר אחד שיהיה גם שר רווחה וגם שר תקשורת. לקחתי משרד אחד שנחשב משרד מכובד וגדול ואני לא בטוח שהוא נמצא פה בתוך הרשימה שכתבתם: ביטחון, אוצר, חינוך, חוץ, כלכלה. למשל, לא הגעתם לרווחה שהוא משרד מאוד מאוד חשוב למי שמייצג ולמי שיודע כמה אוכלוסיות נזקקות יש במדינה, ושר התקשורת שאולי נחשב משרד קטן. שר התקשורת - כל זמן שלא היה לו את משרד הרווחה הוא הוליך תהליכים שהשפיעו על המדינה באופן אמיתי. למשל, התהליך הסלולרי, כל תהליך התקשורת בין החברות ומהפכות. הוא נעצר באמצע כשהוא גם לקח לעצמו את משרד הרווחה. ראו את זה בחוש. מה שקרה בסוף הוא שלא היה לנו במידה מסוימת לא שר רווחה ולא שר תקשורת. באמצע הקדנציה הוא קיבל את המשרה הזאת של שר הרווחה וכל התהליכים שהוא החל במשרד התקשורת נעצרו. רק שר אחד יכול לעשות את התהליכים. שום פקיד ושום מנכ"ל לא היה מוליך את המהלכים שהוביל ועשה שר התקשורת במשרד התקשורת אלא הפוך. הם יעצרו ויאסרו אותם. השר שינה אותם. רק שר בעל סמכות ועמדה חזקה בממשלה ובתוך מפלגה שהיא שלטת יכול לעשות את זה, אחרת גם את זה הוא לא היה יכול לעשות. אנחנו יודעים מה הוא עבר, אנחנו יודעים מה הגיע לכנסת ומה אנחנו עברנו כדי באמת ליישם את החוק הזה. אבל הנה, ראיתם. כשהוא היה שר בשני המשרדים הוא פשוט נבלע בין שני המשרדים. אנחנו ראינו. חבר הכנסת רותם היה שותף, הוא נמצא בישיבות המליאה והוא ראה שהתשובות הן לא אותן תשובות והדיונים הם כבר לא אותם דיונים והשר לא נמצא, ושהמשרד לא יכול לשנות באמת דברים שרצו לשנות. צריך לקחת את הדברים האלה בחשבון. זה מאוד קל להגיד: כבוד, תפקידים.
עדי קול
אנחנו כמובן מדינה מיוחדת מאוד, אין כמוה בעולם ובטח גם עם סגולה וכל מה שאתם רוצים להוסיף. לכן, שאלתי על העולם. אני מניחה שאותן בעיות – הרצון למשול, לעשות רפורמות – קיימות במקומות אחרים.
עמי ברקוביץ
אתה אומר שמבנה המשרדים מקובע בחקיקה ראשית אז בואו נראה את זה כי נאמרו פה דברים הפוכים.
אורי מקלב
רק אצל היהודים כשמוצאים יהודי אחד רואים שני בתי-כנסיות: בית-כנסת אחד שהוא מתפלל ובית-כנסת אחד שהוא לא מתפלל. האם מצאת דבר כזה בעולם?
היו"ר דוד רותם
זה בעיקר במדינת ישראל.
אורי מקלב
הייתי בעיריית ירושלים והציגו אז בפנינו דוגמה מוחשית. התחיל אז התהליך של הרכבת הקלה בירושלים והוחלט על כמה נושאים שצריכים להיות על מנת שהרכבת תהיה כדאית ותוכל לפעול. הוחלט שרק אם אנשים ידעו שאין מקומות חניה במרכז העיר הרכבת הקלה תהיה כדאית מבחינה תפעולית. צריכים להכריח את האנשים להשתמש ברכבת הקלה ולא להשתמש ברכבם הפרטי בהגיעם לעיר. לצורך כך מבטלים את החניה כאשר מבטלים את התב"עות של בניינים, לא נותנים מקומות חניה. זו היתה התפיסה. הציגו בפנינו אז מה קורה בעולם ושבעולם היתה תופעה שלא אישרו בעולם מקומות חניה. האם יש עוד בעולם מדינה שבה האזרחים צריכים להסתובב חצי שעה סביב כדי שהם יוכלו לחנות 30 מטר ממפגש השיח' או כדי להגיע יותר קרוב לסטיקיית סימה?
אי-אפשר בכל דבר להשוות, אי-אפשר להשוות בצרכים באופן מוחלט. אני אומר לך שאין לי ספק שבעניין נגישות לפקידים, באחוזים הרבה יותר גבוהים אנשים באים לקבל שירותים מוניציפליים בעירייה מכל מדינה אחרת.
עדי קול
אורי, איך אתה מתקן משילות? עזבו רגע את החוק.
אסף מידני
אורי, זה משילות: הבהרה מוסדית של חלוקת סמכויות פוליטיות. הבהרה מוסדית - זה התפקיד שלך לעשות חוק, לייצר מסגרות ולמסגרות האלה לתת סמכויות ומישהו אחר צריך לבקר אותן. אתה אמור עכשיו לייצר מסגרת. אין לי חוק שירות מדינה, אין לי דבר כזה. הדיון פה הוא לא על חוק שירות מדינה, הדיון הוא על השרים. מה שר עושה? מבקר משרד ביצועי, מבקר.
עדי קול
מבקר או מתווה מדיניות? התפקיד שלנו לבקר את המשרדים.
אסף מידני
סליחה, הוא מתווה מדיניות, את צודקת. הוא מתווה מדיניות אבל יש בו גם מסוג הפיקוח. המנכ"ל של המשרד יגיע אליו.
עדי קול
יש בעיה. אני מכירה את התיאוריות. אתה אומר שהיום הם מביאים את המנכ"לים שלהם. אבל בא שר למשרד ואם הוא לא יביא את המנכ"ל שלו הוא לא יצליח לעשות שום דבר כי הפקידות תנצח אותו.
אורי מקלב
זה השלב הראשון במשילות.
היו"ר דוד רותם
הפקידות מנצחת בכל מקרה.
אסף מידני
לכן, אמרתי שהצעה רדיקלית היא פארסה. הכול תוספתי.
עדי קול
באקדמיה זה היה נורא קל, כשבאים למציאות זה הרבה יותר קשה.
אסף מידני
צריך להכניס את זה בסוף למנסרה הזאת שלנו, המנסרה של המדינה והתנאים המבניים והתרבותיים שבה. צריך לעשות משהו. מה המשהו? לפחות שהמשרדים יהיו קבועים. הם לא קבועים בחוק שירות מדינה, הם יהיו קבועים בעתיד, בעוד עשר שנים. חוק שירות מדינה יהיה מתי שהוא. איך הוא יהיה? אם תהיה תרבות שמבינה שמאחורי המשרדים הממשלתיים שקבועים בחוק והשרים, יש היגיון שיורד למטה לאזרח - זה כל הסיפור.
עדי קול
את לא מסכימה עם זה, סיגל?
סיגל קוגוט
כן, אבל - - -
היו"ר דוד רותם
את שמה לב מה קורה לך? אם היו ממנים אותך לשר אז בכל דבר היית רצה ליועצים המשפטיים.
סיגל קוגוט
היא לא רצה, היא מתעניינת בדעתם. אפשר לה אחר כך להחליט אחרת. איך היא תקבל החלטות אם היא לא תשאל אנשים שמבינים בתחום?
עדי קול
בניגוד לכל סוללת עורכי-הדין פה, אני, ד"ר למשפטים, לא עשיתי אף פעם את מבחן הלשכה ואני לא עורכת-דין. לכן, אני צריכה את האינסטנציה. אנחנו קבענו פה עשרות דיונים על משילות ואנחנו כמעט לא דיברנו על משילות. דיברנו על החוק ומה רע ומה טוב בו. אבל על איך באמת לגרום למשילות לא דיברנו. אני אומרת שאם אנחנו כבר כאן ויש אנשי מקצוע מעניין אותי לדעת מה אנשים חושבים. שאלתי מה אתה חושב למרות שאני יודעת שזה לא בחוק. אני גם רוצה לדעת מה סיגל חושבת.
היו"ר דוד רותם
נעלה את אחוז החסימה יהיו פה פחות פוליטיקאים, פחות מפלגות.
עדי קול
זה יפתור את כל הבעיות, יפתור את כל הבעיות.
היו"ר דוד רותם
כמעט.
עדי קול
אחרי שהסכמנו על זה בוא נדבר על משילות.
אסף מידני
אגב, זה נכון. תעלה את אחוז החסימה, אדוני, זה באמת בסדר. אם נעביר את זה את המנסרה של ההצעה אדוני בכל מדינה והתנאים אנחנו נגיע להצעה של ועדת מגידור בסוף - 2.5. תעלה בסוף, יהיה לך בעוד חצי אחוז. ואז מה קורה בעוד חצי אחוז? שום דבר. המצב הקואליציוני של אדוני יישאר אותו דבר. לכן, כדי לוודאי שהמצב של המשילות, אספקת הסחורה תהיה טובה, תן לחבר'ה שמבצעים איזושהי הגדרה. אדוני, השלב הבא יהיה לבקש באמת מהשרים באמת לקבוע מדיניות ויעדים. הייתי באיזושהי ישיבה על מינויים של משרות בכירות ושאלתי שרים - - -
היו"ר דוד רותם
אתה באמת עוסק בתיאוריה באקדמיה.
עדי קול
אין חיבור - - -
סיגל קוגוט
מה השרים אמרו לך על המינויים?
אסף מידני
בהתחלה הם לא הודו, אבל אחר כך אמרו שכן. אין אופק של קביעת מדיניות, לא שם על השולחן איזה נייר מדיניות ארוך טווח כי מחר-מחרתיים הכול משתנה בטווחים של תקציבים.
עדי קול
אגב, ארבע שנים זה לא טווח, זה לא מספיק כדי להתוות מדיניות בחינוך.
אסף מידני
אדוני, המשימה היא באמת לייצר משהו משילותי כי אתה גם קראת לזה חוק משילות.
היו"ר דוד רותם
לא, חוק משילות זה - - -
סיגל קוגוט
הגברת משילות - זה השם של החוק.
היו"ר דוד רותם
זה חוק של רונן הופמן.
עדי קול
ודודו רותם ואחרים.
היו"ר דוד רותם
לא, לא. אצלי אין משילות.
אסף מידני
אני חושב שבסך הכול זה מתחבר. הדברים האלה מתחברים, הם לא דברים שלא מתחברים.
עכשיו לשאלתו של חברי ממשרד המשפטים. אם אני עכשיו צריך לחפש אני אחפש ואני אעביר לך.
עמי ברקוביץ
אתה לא צריך, אתה רק אמרת שזה המצב אז אנחנו רוצים לראות כיוון שיש פה דברים הפוכים.
אסף מידני
יש, יש. אני אביא לך. המשרדים נקבעים בחוקי מדינה, לא בחוק-יסוד של שרים.
עמי ברקוביץ
בחקיקה ראשית של אותה מדינה?
אסף מידני
בחקיקה ראשית שנקראת חוק שירות מדינה. אני גם אראה לך תקנות כשבתקנות כתוב איך בונים משרד, תהליך של הקמת משרד. לא הקמת משרד ככה פה בשלוף, בין הממשלה ה-32 ל-33 הפכנו את זה. המשרדים נשארו אבל חוברו להם יחדיו. נשארנו מ-29 ל-22. לא, יש תהליך של בניית משרד. אני חושב שהדברים האלה צריכים להיות אצלנו באמת בחקיקה. חלק מהמקומות הם חקיקה, אבל אתה רואה שהמקומות שהם חקיקה זה מקומות שהתנאים המבניים והתרבותיים שבה לא מאפשרים את החשיבה ארוכת הטווח. אצלנו במדינה אופק ארוך הטווח הוא באמת קשה, אז אתה רוצה לחשק אותו.
עמי ברקוביץ
הייתי שמח לראות.
אסף מידני
אם יש עוד שאלות, אני אשמח.
היו"ר דוד רותם
באיזה מדינות משרדי ממשלה קבועים בחוק?
אסף מידני
זה התחיל מבריטניה בשנות משילותה של תאצ'ר. שנות ה-75 ואילך התחילו לחשוב על תפיסות של ניהול ציבורי חדש. הם מתחילים, לקחו את החוקים. אנחנו מכינים. זה נקרא ניהול ציבורי חדש היום, התפיסה נקראת ניהול ציבורי חדש. זה לא שרים. אני מדבר איתכם היום על מינהל ציבורי, על הלמטה. אחד הפרמטרים שמאפשרים זה לעגן את המינהל הציבורי בחקיקה ראשית. כלומר, לעשות חוק שירות מדינה שבמסגרתו אתה מתחיל למקם את כל האורגנים במדינה כי אם לא תמקם את כל האורגנים במדינה ותיתן להם סמכויות לא תבטיח שהמדיניות שנקבעת אכן תגיע ותהיה מבוצעת בצורה ברורה.
עדי קול
איך בחוק כזה מגבילים את כוחות של המשרדים ומאפשרים - - -?
אסף מידני
מייצרים משרדים שמבקרים משרדים, מחזקים משרדים. לדוגמה, משרד מבקר המדינה שלנו מחושק מאוד. בכ-15 מדינות בעולם, מדינות שבדרך כלל ממוקמות למעלה, משרד מבקר המדינה מחושק מאוד. הוא מחושק בכמה דברים: ראשית, בעובדה שיש לו לידו או בתוכו דבר כזה שנקרא בקרה ביצועית. אגב, בקרה ביצועית זה עקב האכילס גם של המדינות המתוקנות כי בבקרה ביצועית צריך לפתח מדדי ביצוע על הרבה מאוד דברים. אדוני, העולם נמצא שם היום.
היו"ר דוד רותם
זו טעות נוראית. אני לא מבין. מבקר המדינה צריך לבקר את מה שעשו ולבוא ולהגיד: אתם לא בסדר כי לא עשיתם כך. אבל אם אני אשמע בקולו ואני אעשה את מה שהוא כותב ואחר כך יתברר שיש פשלה, אין לו אחריות. יבואו אליי הלאה בטענה.
אסף מידני
יש דיווח, יש גם מה שנקרא גופים נוספים שעובדים על הדיווח, איך מדווחים, כדי שתייצר אחריות ציבורית. אתה יכול להגדיר את הסמכויות, אתה יכול להגדיר תוכנית יעדים, אבל אתה חייב עכשיו לייצר דיווח מסוים. בלעדי הדיווח, אני - הבקר - לא יכול לעשות את העבודה, ואין אחריות ציבורית. כל הרעיון הוא למסד אחריות ציבורית. היום העולם של המינהל הציבורי באמת הולך לקראת זה, אדוני. נציבות שירות המדינה בעולם מאוד מאוד חזקה, מאוד חזקה, באופן שיש אפילו שתי דרגות. היא מאוד חזקה לגבי אותם עובדים שהם מעל שמונה שנים והם כבר בדרגים של קבועים וכו' וכו'. אבל מתחת לשמונה שנים - - -
אני יודע שאני מדבר עכשיו וזה חלומות באספמיה כי אם עופר עיני היה פה אז על מה אתה מדבר? אבל אני אומר לכם שזה מה שקורה בעולם בעשרים השנים האחרונות. פעם עשיתי בדיקה עם סטודנטים שלי מה קורה בישראל. תמיד אתה מגלה שאצלנו החלחול של הרעיון מגיע עשרים שנה אחרי העולם. החלחול של הרעיון, אני לא מדבר על היישום שלו. מה זה אומר? שהרבה פעמים המדינה שלנו נמצאת במצב סטטי מסוים בגלל הפקידות הטובה. היא מעודכנת, היא יודעת, היא המסד. הרבה פעמים היא זו שמנווטת. אנחנו הרבה פעמים יוצאים נגד האוצר, נגד הפקידות.
עדי קול
- - - על האקדמיה? העובדה שאתם כבר יודעים את זה?
אסף מידני
אנחנו מה זה יודעים? הוועדות יודעות. גברתי, הוועדות שלנו.
עדי קול
נכון, אבל לבוא לפה עכשיו ולהגיד משהו שאתה יודע שהוא יובן בעוד עשרים שנה זה לא יעיל. אם אתה אומר לי שזה לאט לאט יחלחל תגיד לי מה הצעד הנכון לעשות לכיוון הזה. האם מספר השרים? יש לנו חוק עכשיו האם אתה אומר שמספר השרים יוביל אותנו לשם?
אסף מידני
בתרבות הפוליטית שלנו מספר השרים יוביל.
עדי קול
האם בעיניך אם נשים עכשיו בחקיקת יסוד את מספר השרים ב-18 נתחיל עוד צעד?
אסף מידני
חד וחלק. אני מבקש להקדים גם למספר השרים חשיבה מהותית על מהות השרים, מהות המשרדים, כי שר לא חי לבד. הוא חי על מספר משרדים.
עדי קול
המספר שלך הוא 18?
אסף מידני
המספר שלי הוא 11, גברתי.
היו"ר דוד רותם
בין 8 ל-18.
אסף מידני
בין 8 ל-18, אבל הנה ההצעה של ועדת מגידור ל-11 משרדים.
היו"ר דוד רותם
אני הייתי מציע לתת לאסף מידני להקים קואליציה. הוא היה באותו רגע מגלה - - -
אסף מידני
אני לא מקים קואליציה אבל אני חוקר. אריאל שרון הקים קואליציה. לקח את אותם 23 משרדים של אהוד ברק והפך אותם ל-30 שרים. האם אתם יודעים מה ההפרש? שבעה בלי תיק.
סיגל קוגוט
אז שוב זה רלוונטי למספר המשרדים, לא למספר השרים.
עדי קול
אני מבקשת לשאול שאלה אחרונה, אני צריכה לצאת.
היו"ר דוד רותם
לא הבנתי, מה זה את צריכה לצאת? הישיבה היא עד 11:00.
עדי קול
אני יודעת, אבל מישהו מהאוצר צריך להגיד למה אין כסף לכל מיני דברים אחרים כמו מכללות טכנולוגיות. הוא בא להסביר לי למה אין כסף לזה.

האם אתה מכיר אפשרות של N-פלוס? אני מצטערת, זה נשמע לכם בצחוק. אבל להגיד: אנחנו רוצים מספר שהוא 18 ומאפשרים חריגה של?
סיגל קוגוט
דודו הציע את זה קודם.
עדי קול
לא, אבל אמרתי לך שבוע שעבר את הבדיחה של N -פלוס כשהוא לא היה?
סיגל קוגוט
לא, לא. לקחנו את מה שאמר מקלב, מה שאמר מזרחי, והצעת שריון שאנחנו חושבים שהיא לא מתאימה, ומזרחי אמר שהוא חושב שצריך שיהיה אולי כלל אבל אפשרות לסטות ממנו. מקלב אמר שגודל הקואליציה משנה, גם אנחנו חושבים שיש בזה טעם. דודו הציע קודם שברוב מסוים אפשר יהיה לשנות, להחליט אחרת.
עדי קול
אוקיי, אז אני רוצה לתת לעצמי קרדיט כי אמרתי את זה לפני שבוע או יותר כשלא היית פה. אמרתי את ההצעה המצחיקה של N-פלוס ואולי בגלל שזה היה מתמטי אז לא הבינו.
סיגל קוגוט
מה זאת אומרתN -פלוס? תסבירי מה זה.
עדי קול
במתמטיקה זה אומר שיש לך מספר קבוע ואת - - - פלוס באיזשהו מספר שהוא משתנה, N זה משתנה.
סיגל קוגוט
אנחנו מבינים. אבל מה הסיטואציה שחשבת שזה צריך להשתנות?
עדי קול
אני מסכימה כתלות בגודל הקואליציה. אבל האם אתה מכיר כזה דבר בעולם שכתוב בחקיקה מספר פלוס אפשרות ל-?
אסף מידני
לא, אני לא מכיר. זה כבר עסק תרבותי. שימו לב, בין 17 ל-23 פתאום הפכנו ל-30. אם אתם לא ערים למצב של המשרדים אתם אחר כך תעשו פריש-מיש עם השרים.
היו"ר דוד רותם
אסף, אני לא מתכוון לקבוע בחקיקה את המשרדים.
אסף מידני
מספר השרים - האם אתה מבין שיש קשר לוגי למשרדים שלהם? כלומר, שר צריך שבסופו של דבר יהיה לו קשר לוגי כי המדיניות בסופו של דבר אמורה להתבצע על-ידי משרד? אם אדוני מבין את הקשר הזה, השלב הבא זה להתאים בין המשרדים והשרים. ואז אתה מגיע למספר משרדים ביצועיים כאלה - תגדיר אותם ביצועיים, לא אכפת לי - אבל הם יהיו המשרדים. זה הביצוע. אחר כך אתה אומר: עכשיו אני רוצה לאפשר לי לבנות קואליציה. יש דיון אחר על מה - - -
היו"ר דוד רותם
זה המשילות.
אסף מידני
רגע, אז תבנה לך בצד סגני שרים. תגיד להם מה בדיוק התפקיד של סגני השרים, אני מוכן לעזור, וגם שרים בלי תיק. יש מספר שרים בלי תיק שאפשר להגדיר אותם שהם יהיו תיק. זה תיק, תיק.
היו"ר דוד רותם
בקיצור, אתה מייצר לי משרדים.
אסף מידני
אני מייצר לך שר כאשר הוא בלי משרד. זה לא משרד, זה לא משרד. אני רוצה להפריד.
סיגל קוגוט
הרי בחקיקה לא יגידו שזה משרד משפטים ומשרד אוצר ואף אחד לא יכתוב פה ששר האוצר הוא גם שר החקלאות ושר התקשורת כמו שאתה הצעת. נניח ונלך לשיטתך לא להגיד את המשרדים בחוק, אבל לשיטתך עדיף להגיד את מספר המשרדים. מספר, לא מה הם, כי זה מה שאתם אומר. אתה אומר: אני לא רוצה שכל הזמן יפרקו ויחברו משרדים לצרכים כל כמה חודשים. אם יהיה מספר קבוע - הרי בחוק-יסוד: הממשלה סעיף 31 שמאפשר לפרק, למזג, להקים, אז כאן בעצם במקום להגיד כמה שרים יהיו אתה רוצה להגיד כמה משרדים יהיו, ושרים שרוצים למנות מעבר לזה הם יהיו שרים בלי תיק ואז ראש הממשלה ימנה אותם על איזה נושא. חשוב לו שהם יהיו חלק מקבלת ההחלטות, אבל לא לכבודם יצטרכו לפרק ולהרכיב משרדים. זה בעצם הזיקוק של הרעיון שלך אם הולכים למשהו שהוא יותר ריאלי כי אף אחד פה לא יתחיל למנות בחוק את המשרדים ובטח לא בחלוקות שהצעת כי בישראל אני לא רואה שלא יהיה לך שר חקלאות ויגידו ששר האוצר הוא גם שר החקלאות כרגע. אבל אני מזקקת את הרעיון שלך לקבע במקום את מספר השרים, את מספר המשרדים כדי שלא יפרקו וירכיבו אותם כל הזמן.
אורית סטרוק
מי שרוצה לקבל תפקיד של שר הוא לא רוצה שתהיה לו רק אצבע סביב שולחן הממשלה ושיהיה לו רכב וכן הלאה. הוא רוצה שיהיו לו סמכויות כאלה ואחרות שהוא יוכל לעשות בהן כל מיני דברים שיועילו לו ולבוחריו.
סיגל קוגוט
ברור, אז בעצם את מתנגדת לכל הרעיון שזה - - -
אורית סטרוק
לא מתנגדת לכלום, אני מסבירה איפה הבעיה.

<(היו"ר שולי מועלם-רפאלי,10:00)>
סיגל קוגוט
אז השאלה איזה מספר את קובעת. את צריכה לקבוע מספר שמצד אחד לא יהיה מספר באמת שיפריע לביצוע ולמתן שירותים לאזרחים, אבל הוא יהיה מספר ריאלי. הוא דיבר על 11 משרדים, זה לא ריאלי פה.
אורית סטרוק
זה לא ריאלי.
סיגל קוגוט
יתקנו את חוק-יסוד: הממשלה תוך חצי דקה אם אתם תכתבו שיהיו פה 11 משרדים. אבל הוא דיבר על 30. כולם פה הסכימו ש-30 משרדים זה בעיה. אם בכלל חושבים שצריך לכתוב בחוק היסוד מספרים כלשהם, בין אם זה שרים, בין אם זה משרדים, הרי דיברו גם על זה שאולי זה לא רצוי לכתוב את זה בכלל בחוק היסוד. אבל מי שכבר רוצה לכתוב את זה בחוק היסוד ומה שאכפת לו זה שלא כל היום ירכיבו ויפרקו משרדים אז כבר עדיף להגביל ולבחור מספר שהוא נורמלי ומתאים לתנאי הארץ ותושביה. אבל כבר עדיף להגביל את מספר המשרדים ולאפשר בכל זאת עוד כמה שרים בלי תיק מאשר להכרית את המוסד של שר בלי תיק שזה מה שמוצע כאן, למחוק את האפשרות שיהיה שר בלי תיק, ואז כל שר שיהיה חייבים להקים לכבודו משרד. זאת אומרת, מייצרים בחוק היסוד סיטואציה שהיא הפוכה למה שהוא אומר כי לא ייתכן שיהיה שר בלי משרד כי מוחקים את האפשרות של שר בלי תיק אז אני חייבת להקים לכבודו משרדים, אז למה ליצור תמריץ - - -
אורית סטרוק
את אומרת שההיגיון אומר להגביל את מספר המשרדים ולא את - - -
סיגל קוגוט
כן, ולאפשר יותר שרים ממשרדים, אבל שלא כל אחד יהיה ממונה על משרה.
אורית סטרוק
אוקיי, אבל להגביל את מספר המשרדים למספר הזה הוא - - -
סיגל קוגוט
לא 11. גם המכון לדמוקרטיה בסקירתו דיבר על זה ש-18 זה חציון. אנחנו לא חייבים להיות בחציון. גם אמר ד"ר קניג שאם היו 22- 23 משרדים גם הם היו סבורים שעיגון של מספרים בחוק היסוד הוא לא רצוי. הם הגיעו למסקנה שזה רע הכרחי כי הגיעו ל-30 משרדים. זאת אומרת, גם הם אמרו שאם זה היה 22, כמו היום, למשל, הם היו אומרים: בסדר, מה לנו ולהתחיל לכתוב בחוק-יסוד הוראה שהיא לא מתאימה לחוקה כי היא נתונה לשינויים? אבל הם ראו שהמצב כזה גרוע שהם אמרו: טוב, אז אין מנוס. אנחנו מציעים את זה כי לא מצליחים בתרבות הפוליטית לייצר את ה-It is not done הזה, אז לפחות שזה יהיה בחוק היסוד. אבל אם כבר חושבים שיש צדק בדברים האלה וכן יתקנו את הסעיף ולא יימחקו את זה - - -
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
סיגל, אולי תכתבי את זה בנוסח הדברים שאמרת.
סיגל קוגוט
אני אציע לכם נוסחים לכמה שיטות - תחליטו.
אסף מידני
זה רעיון מצוין. זה גם יוביל אחר כך לחוק שירות מדינה אמיתי שאין לנו.
דנה יפה
לא פותר את הבעיה של היחס בין חברי הפרלמנט לחברי ממשלה.
סיגל קוגוט
מה זאת אומרת פותרת? הם הציעו להגדיל את מספר חברי הפרלמנט שזו הצעה שיש בה טעם, אבל הם אמרו שאין לה היתכנות עכשיו.
קריאה
לא, אבל - - - את מספר השרים כדי - - -
סיגל קוגוט
לא, זה פחות נראה לי משנה. אתה יכול כמובן גם להגיד שיהיו X משרדים ויהיו Y שרים. שלא יהיו 100 שרים בלי תיק ו-20 משרדים. אפשר להגיד את זה, אבל צריך לתת איזה תמרון. שוב, אנחנו דיברנו על המחירים של לכתוב את זה בחוק היסוד. אבל אם כבר מנסים לייצר איזה משהו ומה שחשוב לך זה שהמינהל לא יעבור כל פעם לבניין אחר, לשר אחר, למנכ"ל אחר - - -
אורית סטרוק
מה שאתה אומר הוא נכון בתחום השירות לאזרח הפשוט, אבל יש בעיה פוליטית לא קטנה. ישנם אנשים שמגיעים לכנסת ולממשלה וזה מאוד מאוד חשוב להם שתהיה להם דריסת רגל בנושאים מסוימים שמבחינתם אלו הם הנושאים שבשבילם הם הגיעו. ואז יכול להיות שברגע שהם יצורפו לממשלה המשרד הזה - למשל, משרד החינוך - כבר נמסר למפלגה אחרת, אבל להם מאוד מאוד חשוב שתחום מסוים שכן נמצא בתוך משרד החינוך הוא הבייבי שלהם. בשביל זה הם הלכו לבחירות וכל ההבטחות שלהם לבוחר הן שם וכו' וכו'. אז אתה חוסם אותם ואתה אומר: לא, האגף הזה לא יעבור עכשיו למשרד התרבות או הדתות כי זה בלתי אפשרי.
עמי ברקוביץ
תסבירו אולי גם למה זה עובר טלטלה. אם משרד הספורט היום שויך למשרד החינוך ומחר הוא משרד עצמאי, הפקידות נשארת, הכול נשאר אותו הדבר. במה הטלטלה הזאת כל כך - - -?
אורית סטרוק
בוא ניקח דוגמה מדברים שקורים עכשיו. בהסכם הקואליציוני האחרון העבירו את מינהלת המקומות הקדושים ממשרד התיירות למשרד הדתות. היא הועברה פעם למשרד התיירות בגלל סיבה פוליטית, בגלל הזהות הספציפית של מי שהיה שר התיירות. הסיבה שהיא עברה עכשיו למשרד הדתות היא גם פוליטית, בגלל הזהות הספציפית של מי שנמצא עכשיו במשרד הדתות. תאמין לי שבקדנציה הבאה - - - אבל הגוף עצמו, הניהול הפנימי שלו נשאר אותו דבר והעובדים שלו נשארים אותו דבר.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
אבל ממילא התחלף שר, קובע המדיניות התחלף. למה לא מתחלפת מדיניות אם ממילא השר מתחלף?
אורית סטרוק
ברור שחייבת להתחלף המדיניות, הרי זו הדמוקרטיה.
אסף מידני
קודם כל, מחקרים שלנו מראים שהשרים לא ממש עושים מדיניות. מי שקובע את המדיניות אלו הפקידים. אדוני, נוח לך התפקיד הזה, אתה - - -
עמי ברקוביץ
מה זה משנה תחת איזה משרד אני נמצא?
אסף מידני
ועוד איך שזה משנה. אתה חי בשביל האזרח.
עמי ברקוביץ
מה זה רלוונטי אם אני במשרד הספורט או במשרד התרבות והספורט?
אסף מידני
בוודאי, אם אתה לא מבין את העיקרון הזה אז זה בעיה.
עמי ברקוביץ
אני לא מבין, אולי תסביר. תסביר מדוע אם אני במשרד התרבות והספורט ואני פקיד שאחראי לענייני ספורט זה משנה לעומת - - -
אסף מידני
אתה במשרד הביטחון ואני מעביר אותך לדתות. למה שאני לא אעשה את זה?
עמי ברקוביץ
אתה מדבר פשוט לא לעניין.
אסף מידני
אני לא מדבר לעניין? היא מדברת לא לעניין.
אורית סטרוק
זה בסדר. זה דוגמה ריאלית, אין בעיה עם זה, מה הבעיה?
אסף מידני
היא מדברת שבא שר ויש לו "פטיש" לתקשורת ולחינוך - - -
אורית סטרוק
זה לא פטיש - - -
קריאות
- - -
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
רגע, רגע. בואו נשמור על - - -
עמי ברקוביץ
אתה לא מסביר מדוע אם מחלקת הספורט נמצאת היום במשרד הספורט ומחר היא במשרד התרבות והספורט ותחת אותה מסגרת יש הבדל. תסביר.
אסף מידני
אתה קיבלת את ההחלטה הזאת באופן מודע ומושכל עם חשיבה, או שקיבלת אותה בשליף? כדי שאנחנו לא נחליט באופן שרירותי אני רוצה להגיד משהו ולבקש עוד משהו. מקבל את מה שאת אומרת – לעגן בחוק, לחשק את מספר המשרדים.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
אבל היא אמרה עוד שלב, עם מתן אפשרות לשרים בלי תיק.
אסף מידני
אנחנו ביקשנו ששר יהיה תמיד קשור לתיק אחד, למשרד אחד. למה? כי יש משמעות שהנושא הזה הוא נושא חשוב למדינה. במשך שנים יש פרויקטים שאנחנו רואים את זה. הפרויקטים הם ארוכי טווח, אנחנו רוצים חשיבה ארוכת טווח כדי שהאזרח ידע שיש מדיניות ארוכת טווח וכדי שהפקידות תדע שהיא צריכה לבצע את הסיפור הזה. הדברים הם ארוכי טווח, התוכניות שאני רוצה לדבר עליהן הן תוכניות ארוכות טווח.
אורית סטרוק
אתה לא יכול להגיד את זה. מה שאתה אומר הוא לא דמוקרטי, סליחה ובמחילה.
אסף מידני
למה לא דמוקרטיה? בוודאי דמוקרטיה.
אורית סטרוק
אני אסביר לך.
אסף מידני
אני אשלים את נושא השר, חשוב לך השר הזה בלי תיק.
אורית סטרוק
השר חשוב לי.
אסף מידני
הנקודה של השר ללא תיק - צריך לקבל החלטה. מה זה שרים ללא תיק? שר ללא תיק זה הגדרת פונקציה שאנחנו צריכים לספק את הלוגיקה שלה לציבור. מה זאת אומרת להגיד עוד שבעה שרים ללא תיק? יש לי את הלוגיקה של המשרדים. זה התחומים שהם חשובים - - -
סיגל קוגוט
מיד יכולים להגיד לך שחלק מהלוגיקה של המשרדים, ואתה לא רוצה ליצור לזה תמריץ, זה שעכשיו החליטו שנושא מסוים בתוך המשרד הוא מספיק חשוב ורוצים למנות אליו שר. זה מאוד לוגי, אפשר להגיד לך את זה תוך שנייה אחת.
אסף מידני
עכשיו תקבעי הליך או שתחייבי שיהיה בתקנות הליך שקוף, חכם לבניית משרד. לא לפני בחירות כשצריך לעשות את זה אנחנו עושים בשביל הקואליציה שר - לא מקובל, לא מקובל.
אורית סטרוק
אני אגיד את הדברים הפשוטים שכל אחד יודע אותם, אבל איכשהו פרופ' מידני נוטה לשכוח אותם. יש בחירות במדינת ישראל כל X שנים, ארבע ופחות. בבחירות האלה אנשים נבחרים לפי אג'נדה כי הם רוצים לקדם משהו. לדוגמה, השר שי פירון נבחר על האג'נדה שהוא מוביל במשרד החינוך. הוא בא לפה כדי להיות שר חינוך. לפני הבחירות הייתי איתו בהמון פאנלים והוא דיבר בדיוק על מה שהוא עכשיו עושה. זה מה שהוא רצה לעשות, בשביל זה הוא הגיע. זה שונה בהרבה מאוד דברים במאה שמונים מעלות ממה שרצה לעשות שר החינוך הקודם, ובדיוק בשביל זה יש בחירות. המון אנשים הצביעו לשי פירון כדי שהוא יעשה את מה שהוא חושב וכדי שלא יהיה שם גדעון סער שרצה ללכת על הישגים והוא רצה ללכת יותר על הקטע החברתי וכו'. אז אין דבר כזה המשכיות של המשרד. המשרדים במדינת ישראל אמורים לעבוד. אני מסכימה איתך שהם לא מספיק עובדים ככה כי כל הפקידות הבכירה הרבה פעמים משבשת את מה שהדמוקרטיה רוצה להכניס. אבל, בסך הכול, המשרדים אמורים לעבוד לפי האג'נדה הפוליטית של מי שהציבור בחר כי זאת מהות הדמוקרטיה. מאותה סיבה אם הציבור שבחר והקונסטלציה הפוליטית שנוצרה בקואליציה רוצה שיעברו אגפים מסוימים, כמו הדוגמה שנתתי עכשיו של מינהלת המקומות הקדושים שעברו מהתיירות, זה חלק מהדמוקרטיה וחייבים לאפשר את זה. באותה מידה ישנן שאלות שלא קשורות לשום משרד. הן שאלות לאומיות, רחבות היקף. לדוגמה, אם הפוליטיקאים שנבחרו הם בעד או נגד מדינה פלסטינית ורוצים שישבו ליד שולחן הממשלה עוד שלושה שרים שהם נגד או שהם בעד. גם אם לא יהיה להם שום תיק, יש להם אצבע. כל הדברים האלה זה חלק מהדמוקרטיה, וזה אפילו לא פחות חשוב בכרם אחד מהיציבות הזאת שאתה מסדר עם הטבלאות.
כל מה שאמרתי זה בפן הערכי. בפן המעשי - מאותה סיבה כל מה שאתה אומר גם לא יחזיק מעמד. היום נסדר את כל הטבלאות שלך, נקבל אותן כמו שהן, נכניס אותן לחוק, יבואו ויבטלו את זה. אתה יודע מה? עוד בקדנציה הזאת יבטלו את זה כשזה לא יתאים לצרכים הפוליטיים.
אסף מידני
האמיני לי, כל מה שאמרת חותם על זה. תבואי להרצות אצלי. אני פוחד ממדרון חלקלק. הנה הוא, ה-30 האלה. אני פוחד ממצב שאני כציבור לא יודע מה ההיגיון מאחורי בילדינג של משרדים.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
אז בוא נדבר על הליך, אבל לא חוק שבו אנחנו יוצרים איזה סד שהמציאות והדמוקרטיה וכל הדברים הטובים שנאמרו גם לפני שבאתי וגם בדיונים הקודמים לא יכולים לחיות איתם. ברבות הדיונים נוצרת פה סיטואציה שישנה תחושה על חלק מהסעיפים שבמקום להגביר משילות הם גורמים נזק למשילות ואת האפשרות של המרווח של יצירת אותה משילות ואותה ממשלה לא מאפשרים.

אני דווקא רוצה להישאר דווקא במקום של עמי. אתה לא נתת באמת תשובה לשאלה למה משנה לפקיד בכיר ככל שיהיה אם הוא יושב במשרד החינוך או במשרד הספורט. אם יש מדיניות למשרד הספורט אז יש לו מדיניות ארוכת טווח. הרי השר משתנה בבחירות, הוא לא משתנה אם מעבירים לו את זה או משאירים את זה אצלו. נניח שלא היתה סיטואציה שבה נאמר שאם מפלגתו של גדעון סער תיבחר וראש הממשלה יחשוב שגדעון סער יהיה שוב חבר בממשלה, ראש הממשלה מחויב לתת לו את האפשרות במשרד החינוך או חייב לתת לו את האפשרות הזאת. זה הרי בכלל לא בשיח. אז איך אתה מתמודד עם השאלה הזו שעמי העלה ולא ענית עליה?
אסף מידני
מפני שהמדיניות של שר זה משהו קדוש. זה מתחיל את העסק. אם עמי מתחיל עכשיו לתזז בין משרדים, בין שרים, עמי הופך להיות בועה של ביצוע ולא תהיה מדיניות, ועמי הוא עושה - - - אבל לא נדרש ממך לקבוע מדיניות.
עמי ברקוביץ
בדיוק, אני צריך לבצע אותה.
אסף מידני
אבל איפה המדיניות?
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
מה זה משנה אם הוא יהיה במשרד החינוך או במשרד הספורט - המדיניות? נחנו לא מצליחים לרדת לסוף דעתך.
אסף מידני
אתה נתת דוגמה של שר חינוך וספורט ואני נותן לך ביטחון וספורט. למה אתה אומר חינוך וספורט? אני אומר לך ביטחון וספורט.
עמי ברקוביץ
מתי לאחרונה העבירו את משרד הספורט לתחום הביטחון?
אסף מידני
מתי לאחרונה במשך עשר השנים האחרונות עשו פיצוץ כזה של שרים ומשרדי ממשלה? עשו, הנה. זה נורא ואיום.
עמי ברקוביץ
אבל כשעשו אותו עדיין לא העבירו את תחום הספורט למשרד הביטחון, למיטב ידיעתי. עשו את משרד החינוך התרבות והספורט למשרד חינוך, משרד תרבות, משרד ספורט. אני נותן לך דוגמה שמבוססת על המציאות ואני רוצה להבין איך השינוי הזה משנה על-פי הפרמטרים שאתה מדבר על קביעת מדיניות, הפקידות וכל הדברים האלה.
אסף מידני
אתה רואה משרד ספורט? מה אתה נותן לי משרד ספורט? אתה רואה במשרדים האלה ספורט?
עמי ברקוביץ
אני נותן לך דוגמה מהמציאות.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
אבל גם אין פה משרד לאזרחים ותיקים שמקובל על כולנו שזה נושא דרמטי. איפה אתה שם אותו?
עמי ברקוביץ
אגב, אני רואה משרד החינוך, כולל תרבות וספורט.
אסף מידני
אז החינוך כולל. אז החלטנו. הנה, איתך. החלטתי. אבל תקבע את המספרים, אל - - -
עמי ברקוביץ
תסביר מדוע הקיבוע הזה תורם למצב דברים, מדוע הוא מועיל יותר מאשר מצב דברים שבו ספורט כפוף לשר - - -?
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
פרופ' מידני, איזה שר יתווה מדיניות שהיא תצטרך להיות בפנים, בביטחון פנים, בדתות ובאיכות סביבה? באיזה יום יהיה לו זמן להתוות מדיניות?
היו"ר דוד רותם
לא הבנתי, מה הבעיה? איזה מדיניות צריך לעשות בדתות?
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
חוסר ההסכמה שלנו בעניין מדיניות המשרד לשירותי דת ידועה.
אסף מידני
אני הבאתי לכם את זה כחלק מהצעת מגידור. אם אני אשב על זה עכשיו יכול להיות שאני אגיע אפילו למספר יותר של שרים עם חלוקה אחרת. אבל אני רוצה שזה יקובע, - - - מספר משרדים.
היו"ר דוד רותם
לא יקובע, לא בחוק הזה. לא יקובע.
אסף מידני
אז מה עשית בזה? אז איפה המשילות? משילות, אדוני, היא בהבהרה מוסדית של חלוקת סמכויות פוליטיות כדי שזה יאפשר לי לדעת איך התהליך מתנהל.
אורית סטרוק
יש כנראה מחלוקת לגבי המשמעות של המילה "משילות".
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
בואו נאפשר לעו"ד רוטמן ואחר כך לאסף שפירא שהוא חוקר מהמכון הישראלי.
שמחה דן רוטמן
אני חושב שבאמת הוויכוח על מושג המשילות הוא באמת מילת המפתח פה. לפני זה אני רוצה להתייחס לכמה מילות מפתח שנאמרו קודם ואני חושב שהן משליכות על הכול. אני חושב שמי שרואה חלוקת תיקים ומשרדים כאתנן וחזרה על המילה הזאת כמה וכמה פעמים, ואני חייב למחות על המילה הזאת. אני חושב שחלוקת שרים ומשרדים בדיוק כמו שאמרו חלק מחברי הכנסת, זה מימוש של רצון הבוחר. המילה "אתנן" בכלל לא שייכת, צריכה להימחק מהדיון הזה. מי שרואה שר שממונה לתפקיד ואומר: נתנו לו אתנן ואחר כך גם אומר ששר לא אמור לקבוע מדיניות אלא בעצם הפקידים אמורים לקבוע מדיניות ומדיניות לא נקבעת - - -
קריאות
הוא לא אמר את זה.
אסף מידני
מי אמר את זה? כל מה שאמרת לא אמרתי.
שמחה דן רוטמן
יש לי ציטוט מדויק. השרים נכנסים לתפקידם כדי למלא את רצון הבוחר. הם קובעים מדיניות והפקידים אמורים לבצע אותה. העובדה אם הם נמצאים תחת שר זה או אחר אכן לא משנה.
אני מסכים שצריך לעשות הבהרה מוסדית של חלוקת סמכויות, לאו דווקא פוליטית או לא פוליטית, אבל אני חושב שלהתחיל את זה ממסגרת המשרד, זה גם מבחינה פוליטית חסר סיכוי. אבל אפילו מבחינה מהותית חסר טעם. אני חושב שהרבה יותר בעייתי הבהרה מוסדית של חלוקת סמכויות בתוך המשרד. אני חושב שהיועץ המשפטי לממשלה, סמכויותיו לא מובהרות בחוק וזה דבר שצריך להיות מובהר הרבה הרבה יותר לפני שמבהירים סמכויות של משרדים.

אני חושב שהבעיה במשילות והבעיה ששרים מתמנים לתפקידם, חס ושלום לא כאתנן אלא כדי לקדם מדיניות ולא מצליחים לעשות את זה זה לא נובע מזה שמבנה המשרד שלהם לא מוגדר אלא שממש לא ברור להם מה הם יכולים לקבוע כמדיניות ובמה יעצרו אותם החשבים, היועצים המשפטיים והפקידים האחרים. אם זה יובהר הבעיות האחרות של משילות תיפתרנה מאליהן והגבלת מספר המשרדים כלל לא קשורה לעניין.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
תודה.
אסף שפירא
אסף שפירא, המכון הישראלי לדמוקרטיה. רציתי להזכיר נקודה שקצת נשכחה כאן. גם אם לא ייקבע בחוק מספר המשרדים או זהות המשרדים עדיין חשוב מאוד להגביל את מספר השרים. מספר השרים משפיע על חברי הכנסת הפנויים לעבודה פרלמנטרית. ברור שבכנסת הנוכחית, בממשלה הנוכחית שיש עשרים שרים, יש לנו עשרה חברי כנסת שיותר פנויים לעבודה פרלמנטרית. כנסת ישראל מאוד קטנה. אנחנו היינו מעוניינים להגדיל אותה, אבל גם אם לא מגדילים אותה אז אפשר להגדיל אותה על-ידי - - -
דוד רותם
כן, אתם רוצים להגדיל אותה. גם את החלום הזה אני מציע לכם להתעורר ממנו.
אסף שפירא
לא, לא. התעוררנו ממנו. אבל אני כן חושב שלהגביל את מספר השרים בעצם באופן עקיף יגדיל את הכנסת, את מספר חברי הכנסת שפנויים לעבודה פרלמנטרית. אז גם אם לא מתעסקים במשרדים כי זה בעייתי מדי לדעתכם, אסור לשכוח את הנקודה הזאת.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
תודה.

הישיבה נעולה. תודה רבה לכולם.
<הישיבה ננעלה בשעה 10:30.>

קוד המקור של הנתונים