ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 15/10/2013

מפגש עם משלחת חברי פרלמנט מרומניה

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
15/10/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 25>
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום שלישי, י"א בחשון התשע"ד (15 באוקטובר 2013), שעה 11:30
סדר היום
<מפגש עם משלחת חברי פרלמנט מרומניה, בהשתתפות שגרירת רומניה, הגב' אנדראה פאסטארנק>
נכחו
חברי הוועדה: >
יואל רזבוזוב – היו"ר

יחיאל חיליק בר

דב ליפמן

אילן גילאון
מוזמנים
>
אנדראה פאסטארנק - שגרירת רומניה בישראל

מירצ'ה דולחה - ועדת התפוצות של הפרלמנט הרומני

מריה גרצ'ה - ועדת התפוצות של הפרלמנט הרומני

נינייל תיאה - ועדת התפוצות של הפרלמנט הרומני

דינה שורק - ציר-מח' דרום אירופה, משרד החוץ

אבי אבלוב - יועץ מנכ"ל, המשרד לירושלים והתפוצות

קולט אביטל - חה"כ לשעבר

ג'וש שוורץ - מזכ"ל וסמנכ"ל קשרי ממשל, הסוכנות היהודית

אלי יצחקי - נציג הסוכנות ברומניה, הסוכנות היהודית

הרמנד שור - יו"ר ועדת הארגון, ארגון מאוחד של יוצאי רומניה בישראל - א.מ.י.ר.

גבריאלה שפירא - מתרגמת

קלרה זנאטי - פעילה
ייעוץ משפטי
עמית יהל - מתמחה
מנהלת הוועדה
דנה גורדון שושני
רישום פרלמנטרי
סמדר לביא - חבר המתרגמים
<מפגש עם משלחת חברי פרלמנט מרומניה, >בהשתתפות שגרירת רומניה, הגב' אנדראה פאסטארנק
היו"ר יואל רזבוזוב
שלום לכולם. אנחנו שמחים לארח אתכם כאן היום. קודם אני רוצה לברך את שגרירת רומניה בישראל, אנדראה פאסטארנק, את חברי ועדת התפוצות של הפרלמנט הרומני, מר מירצ'ה דולחה, הגב' מריה גרצ'ה ומר נינייל תיאה.
הצטרף אלינו חברי, סגן יושב ראש הכנסת מר חיליק בר. אני מאוד שמח לארח כאן את חברת הכנסת לשעבר, קולט אביטל, שעמדה בראש הוועדה הזאת ועושה הרבה עבור הקהילה הרומנית בישראל. כמו כן אני מודה לעובדי השגרירות שהצטרפו לדיון החשוב, משרד החוץ, נציגי הארגונים יוצאי רומניה, כמובן ג'וש מהסוכנות היהודית, משרד התפוצות.

אני שמח על הרצון המשותף שלנו, במיוחד שלכם, כי אתם פה, להעמיק את הקשרים הבין פרלמנטריים ואני בטוח שבדיון הזה נוכל ללמוד זה מזה איך אנחנו שומרים ומשמרים את הקשר עם התפוצות.

ברצוני להביע הערכה לממשלת רומניה על תמיכה בקהילה היהודית, זה מאוד מאוד חשוב לנו. בתפקיד הנוכחי שלי התרשמתי מהחשיבות של קהילת יוצאי רומניה בארץ, קהילה גדולה וחשובה. ברצוני גם להביע הערכה על שמדי שנה שני בתי הפרלמנט הרומני מציינים את היום הלאומי לזיכרון השואה ברומניה. גם זה נורא נורא חשוב לנו. לטעמי זו הצהרה הקוראת למאבק באנטישמיות וגזענות.

משהו אישי, החיבור שלי לרומניה. הייתי ספורטאי אולימפי בתחום הג'ודו, קפטן נבחרת ישראל, השתתפתי באולימפיאדה וההישג המשמעותי הראשון שלי, זכיתי במדליית כסף באליפות אירופה בבוקרשט. כך שיש לי טעם טוב מרומניה וחברה טובה שלי, אולי את מכירים, היא אלינה דומיטרו, הג'ודאית המפורסמת, אלופה אולימפית.

חברים, עכשיו הייתי רוצה לתת את זכות הדיבור לכבוד השגרירה, אנדראה פאסטארנק, שהיא תגיד כמה מילים מהצד של המשלחת הרומנית, אחרי זה אנחנו ניתן לחברי כנסת המכובדים.

עוד משהו קטן, הצטרפה אלינו בחורה צעירה בשם קלרה זנאטי. התרשמתי מאוד מהנאום שלה, היא מעורבת בקהילה הרומנית כאן והייתי רוצה להראות איך גם הדור הצעיר שלנו משתתף בפעילות.
אנדראה פאסטארנק
שלום. יש לי כבוד שקשה לי להגדיר במילים, לדבר היום בכנסת הישראלית, לייצג את רומניה, כנציגת רומניה בארץ ולדבר בעברית. אני מאוד מודה לכל החברים שלי, כל הארגונים הרומניים של יוצאי רומניה, שבאו פה לתמוך בנו. יושב ראש הוועדה, סגן יושב ראש הכנסת, חברים יקרים, גם משרד החוץ הישראלי ומשרד התפוצות הם חברים שלנו, חברי בית הנבחרים מרומניה.
אני אגיד כמה מילים על המשימה של המשלחת של היום, על היעדים המשותפים שלנו. אחרי המהפכה ברומניה יש לנו כמה קהילות חדשות, במיוחד באירופה, באיחוד האירופאי, ויש לנו יותר ממיליון וחצי אנשים שרובם הם בספרד, באיטליה, בצרפת, באירלנד, אפילו בקפריסין. אלה קהילות חדשות ואזרחים רומנים שנדרשים למאמץ מאוד מאוד גדול מממשלת רומניה כדי לטפל בהם. יש לנו הקהילות ההיסטוריות שבדרך כלל סביב רומניה, אלה שהיום בסרביה, במולדובה, בהונגריה, באוקראינה ובמקומות אחרים.

יש לנו קהילות מאוד מאוד מיוחדות ובמיוחד זו הקהילה של ישראלים ממוצא רומני, אנשים שמרגישים שהם רומנים, אבל הם ישראלים לכל דבר. היה לנו הבוקר דיון מאוד מעניין באוניברסיטה העברית בירושלים, במרכז דינור, לחקר יהדות אירופה ויהדות רומניה במיוחד, על הזהות המיוחדת של הקהילה הזאת, והיום חברי הפרלמנט הרומני באו במשימה מאוד חשובה, ללמוד מהוועידה המקבילה בכנסת איך לטפל בקהילות האלה שיותר מ-10 מיליון איש שנמצאים מחוץ לגבולות רומניה, איך ללמוד ממדינת ישראל לשמור על הקשר עם יהודים שהם עדיין לא עלו לארץ והם ממשיכים לחיות בכל העולם וללמוד איך ליצור קשר עם אלה שהחליטו לרדת ועדיין הם ישראלים. הם חושבים שהדוגמה הישראלית מאוד חשובה וזאת המטרה המיוחדת של הביקור היום בכנסת.

חוץ מזה יש לנו בתכנית פגישות עם כל מיני ארגונים של ישראלים ממוצא רומני שחיים בארץ. אתמול התחלנו את הביקור ב'יד ושם' ודיברת, אתה היושב ראש, על מה שממשלת רומניה עשתה בכיוון הזה. בשנה הבאה אנחנו נציין עשר שנים, מ-2004, מהרגע שנשיא רומניה החליט לקיים ועידה על שם אלי ויזל לחקר השואה ברומניה. היום השותפים שלנו, 'יד ושם', מוזיאון השואה בוושינגטון, מוזיאון השואה בפריז, אומרים לנו שרומניה הפכה לדוגמה אזורית, ומה שאנחנו מנסים לעשות בחקר ההיסטוריה הוא מאוד מעניין.

אנחנו החלטנו לפני כמה ימים בקנדה, שב-2016 רומניה תהיה יושבת ראש של הוועידה הבינלאומית לחקר השואה ולשמירת זיכרון השואה ואני חושבת שיש לנו הרבה ללמוד ודיברנו הבוקר איך לעבור מהדור הקודם, מהדור המאוד פעיל שנמצא ותומך בנו היום, לדור הבא, ואיך נמצא ביחד, חוץ מהעניין של התקציב, פרויקטים כדי לעבוד ביחד. תודה רבה.
היו"ר יואל רזבוזוב
תודה רבה לכבוד השגרירה. הצטרף אלינו גם חבר הכנסת, חבר הוועדה, דב ליפמן.
יחיאל חיליק בר
קודם כל, אדוני היושב ראש, תודה שהזמנת אותי ואני מתנצל שאני אחר כך אצטרך ללכת בגלל ועדת המשנה שאני חבר בה.

גברתי השגרירה, חברי פרלמנט נכבדים, חברי הכנסת, חברתי היקרה קולט אביטל, שהיא מבחינתנו גם בכנסת וגם במפלגה הנציגה האולטימטיבית, שומרת הסף של היחסים בין ישראל ורומניה ואפילו אפשר להגיד בין ישראל לאירופה במידה רבה. באמת קולט הובילה במשך שנים את היחסים שלנו גם עם אירופה וגם עם רומניה ולימדה אותנו כמה חשוב וקריטי הקשר של ישראל עם מדינות אירופאיות, מדינות מזרח אירופאיות בפרט, גם בגלל עבר משותף, גם בגלל הפוטנציאל הטבעי של יחסים וגם בגלל הקשר החם שאם שומרים עליו יכול להיות בין המדינות שלנו.

ישראל נמצאת היום במצב לא מושלם מבחינתנו ביחסים שלנו עם אירופה. יש יחסים שהם בעיקרם טובים, אבל יש הידרדרות ביחסים עם חלק מהמדינות, בעיקר בגלל המשבר הישראלי-פלסטיני. לעיתים אנחנו חשים, בעיקר לאחרונה, שישראל לא מספיק מובנת באירופה, שהמציאות שאנחנו חווים פה, חיים בתוך 70 שנה של קונפליקט, לפעמים טרור, לא מספיק מובנת באירופה ולפעמים אפילו אנחנו נשפטים בחומרה יתרה על ידי האיחוד האירופאי ומדינות בודדות באירופה. לכן אנחנו רואים חשיבות גדולה בלשבת עם נציגות נבחרת ובכירה כמוכם, מכל מדינה ומדינה, ובוודאי מרומניה, ולנסות להסביר לה את המציאות והצרכים שיש לנו פה בישראל ולנסות לקרב ולחמם את היחסים גם בראייה של שיתופי פעולה כלכליים, אבל גם בראייה של הבנה דיפלומטית והערכה הדדית של המצב.

ומילה אחרונה, אני נבחרתי לאחרונה לשמש כיושב ראש השדולה ליחסי ישראל-אירופה. בחודש הבא אנחנו נעשה השקה גדולה של השדולה ואנחנו נשמח שכבוד השגרירה גם תגיע, יגיעו שגרירים של מרבית המדינות האירופאיות. המטרה של השדולה תהיה לראות איך ישראל עובדת יחד עם מדינות אירופה, כמדינות בודדות וכאיחוד, על מנת להעמיק ולשמר את היחסים הכול כך חשובים, ואני אשמח לראות את רומניה, הנציגות שלה, חברי הפרלמנט שלה וכמובן השגרירה, שותפים פעילים בפעילות של השדולה, ואיך אנחנו ביחד נבנה עתיד טוב יותר של יחסים בין המדינות.

אני רק אתנצל שאני צריך ללכת לוועדה למעמד האישה, ואני אומר לך שאני עומד לשירותכם בכל מה שאני יכול לעזור לעתיד ונמשיך להיות בקשר.
היו"ר יואל רזבוזוב
הכנסת עמוסה הרבה חברי כנסת בוועדות, כך שקצת קשה.

חבר הכנסת דב ליפמן.
דב ליפמן
שלום, ברוכים הבאים. כבוד השגרירה, היושב ראש, חברי כנסת. אין לי מה להוסיף על מה שידידי, חבר הכנסת בר, אמר, רק רציתי להגיד שבחצי השנה שאנחנו בכנסת אני כבר למדתי את החשיבות של היחסים בין חברי הכנסת לחברי פרלמנט מכל העולם. יש כבר המון יוזמות של חברי פרלמנט שאנחנו, כחברי פרלמנט, רוצים לעשות ביחד. הנציגים יושבים ביחד ויש מדיניות, אבל אנחנו, כחברי פרלמנט, יש המון יוזמות ופרויקטים, יכולים לחשוב ביחד איך אנחנו יכולים קודם כל לחזק את היחסים בין המדינות, אבל גם לעשות דברים טובים לכל העולם.
אז אנחנו נשמח ואני אשמח לשמור על קשר ולמצוא דרכים שאנחנו יכולים לעבוד ביחד ובשיתוף פעולה. תודה רבה על הביקור, אין כמו להיות בארץ, לראות באמת את כל הטוב שאנחנו עושים ולהביא את זה בחזרה לרומניה ואירופה.
תודה רבה.
היו"ר יואל רזבוזוב
תודה רבה לחבר הכנסת ליפמן.

יש לנו עוד דוברים, יש את קולט אביטל היקרה, יש לנו נציגים של התפוצות, חוץ, הסוכנות, אבל לפני כן היינו רוצים לשמוע אולי חברי פרלמנט רומנים.
מירצ'ה דולחה
(מדבר ברומנית).
קולט אביטל
(מתרגמת): כבוד היושב ראש וכבוד הנוכחים, זאת הזדמנות מיוחדת עבורנו כחברי הפרלמנט הרומני להימצא כאן היום. ואחרי היום של אתמול, שהיה יום מלא התרגשות עבורנו, בגלל הביקור ב'יד ושם', כמו גם נוכחותנו אתמול בפתיחת מושב הכנסת, גם היום הוא יום חשוב כדי להכיר אתכם.

כיוון שאני מגיע מאזור מרמורש שבו נמצאת העיירה סיגט, שבה לאלי ויזל יש בית, אני מרגיש באמת, גם אני והחברים שלי, שאנחנו בין ידידים, ואנחנו מבקשים שתתייחסו אלינו כחברים.

אתה עשית ג'ודו שהרבה לא מבינים מה משמעותו, אבל אני רוצה להגיד לך, מבלי לרצות להשוות, גם פוטין עשה ג'ודו והגיע להיות נשיא. היה ראש ממשלה ושוב פעם נשיא, ואני מאחל לך את אותו העתיד הפוליטי, לטובת ישראל וגם ליחסים עם רומניה.

אנחנו הגענו הנה עם מחשבות טובות כדי לבקש את עזרתכם, בהילקח בחשבון הניסיון הרב שיש לכם בנושא מעמדו של האזרח הישראלי בחו"ל והניסיון הרב שצברתם וההצלחה ב-60 השנים האחרונות, אני אפילו אומר פחות כיוון שאני יותר צעיר מזה, במתן חסות לזכויותיהם של אזרחים ישראלים בחו"ל. גם אנחנו מבקשים להגיע לזה, לפחות חלקית, כדי להגן על האזרח הרומני בחו"ל. יש בערך 10 מיליון רומנים שנמצאים ליד הגבולות של רומניה בגלל שאחרי מלחמת העולם השנייה הגבולות עוצבו מחדש, אבל יש לנו גם רומנים שנמצאים בתפוצה רחבה יותר בארבע פינות העולם.

אני לא רוצה להאריך בדברים כי אני רוצה לתת גם לחבריי להתבטא, וכך נכון, אבל אני רק רוצה לציין שבאזור מיה מארה, במקום שבו היה פוגרום, הגיעו חיילי אס.אס נאצים והם רצו להקים שם מחנה ריכוז, ובעצם הרומנים פשטו בלילה ועשו את הכול כדי לשחרר את היהודים וכדי שלא יהיה פוגרום. הם בסיכון רב שלקחו על עצמם הצליחו לקרוע את גדר התיל, ואני בא היום ואומר שאין בינינו גדר תיל אלא יחסים חמים, ואני רוצה להושיט את היד כדי שהיחסים האלה יתהדקו.

אני מודה לך על קבלת הפנים ועל חילופי הדברים שעוד יגיעו.
מריה גרצ'ה
(מדברת ברומנית).
קולט אביטל
(מתרגמת): אדוני היושב ראש, חברי פרלמנט, אורחים נכבדים. אני לא רוצה להחזיק אתכם הרבה זמן אבל אני רוצה להעלות נקודה מאוד חשובה, המטרה העיקרית של הנסיעה שלנו הנה היא להיפגש עם הוועדה שלכם, וזאת כיוון שבמשרד החוץ הרומני לא מזמן הקימו מחלקה מיוחדת לאזרחי רומניה בחו"ל. אני רוצה לציין שיש פה בכל זאת הבדל. אני שמה לב שלכם המטרה הראשונה של הוועדה הזאת היא קליטת עלייה, אצלנו אנחנו רק מדברים על האזרחים בתפוצות. אנחנו מודים בזה שאין לנו מדיניות אמיתית ורצינית לקליטתם חזרה של רומנים וזה הדבר שגם השגרירה ציינה, יש לנו 10 מיליון רומנים מפוזרים בעולם ויש דברים חשובים שאנחנו רוצים ללמוד מכם, מהחקיקה שלכם ומהניסיון.

הפוליטיקה הישראלית, ואני מקווה שיש פה כתבים, משמשת דוגמה לפרקטיקה טובה. נא להדליף את זה לעיתונות.

אני מודה לך ואני מקווה להמשך קשרים.
נינייל תיאה
(מדבר ברומנית).
קולט אביטל
(מתרגמת): אוי ואבוי, את זה אני לא אתרגם.
גבריאלה שפירא
הוא מאוד שמח להיות באותו שולחן עם קולט.
היו"ר יואל רזבוזוב
גם אנחנו.
נינייל תיאה
(מדבר ברומנית).
גבריאלה שפירא
(מתרגמת): זו השגרירה הכי טובה של רומניה בישראל. ב-2007 אנחנו ברומניה מאוד התפללנו - - -
קולט אביטל
קיווינו שאני אהיה נשיאת ישראל. נראה לי שהייתה יותר תמיכה ברומניה מאשר פה.
נינייל תיאה
(מדבר ברומנית).
קולט אביטל
(מתרגמת): בוועדה הזאת שאנחנו שייכים לה היינו יותר מוקדם היום באוניברסיטה ואני רוצה להעיר איזה הערה. אני חושב שאנחנו צריכים לשנות את השם של הוועדה שלנו בפרלמנט הרומני, מוועדה לרומנים בחו"ל לוועדה הרבה יותר כוללנית, שמייצגת גם את הרומנים שנמצאים בחו"ל וזה היה יכול לכלול ייצוג של היהודים שנמצאים פה.

כבר נאמר הכול על ידי חבריי, אבל אני רוצה להוסיף שאפשר למצוא הרבה מאוד נושאים שבהם נוכל לשתף פעולה, בעיקר בנושאים הכלכליים, אבל אנחנו מחכים להחלטות ממשלתיות. אני חושב שאנחנו כפרלמנטרים היינו צריכים לדחוף את הממשלות להיפגש לעיתים יותר קרובות כדי להגיע לשיתוף פעולה יותר עמוק בנושאים שונים, כמו בריאות, כלכלה, עסקים, מדיה וכו'.

רומניה מאוד מעוניינת בשיתוף פעולה ביטחוני ושיהיו יותר תרגילים משותפים, כך שזה יגיע לדרגה יותר גבוהה, שזה פעילות משותפת. אני חושב שיחד אנחנו יכולים לשכנע את ממשלת ישראל לקיים ברומניה סמינר שבו תציג בעיקר את התעשיות הצבאיות, להציג את מה שהן עושות.

תודה רבה.
היו"ר יואל רזבוזוב
תודה רבה. חברים, תודה רבה באמת על המילים. אתם הצעתם לנו ידידות, אני מציע להפוך את הידידות לחברות אמיתית. כמובן שאנחנו נהיה שמחים לחלוק את הניסיון שלנו במה שקשור לתפוצות, דיאספורה, היהודים שחיים מחוץ לישראל.
אני עומד בראש הוועדה שנקראת עלייה, קליטה ותפוצות ואני חושב שהמילה תפוצות היא לא המילה האחרונה והשולית, יש לתפוצות בשבילנו המון משמעות. אנחנו חושבים שקיום העם היהודי, קיום ישראל מאוד מאוד תלוי בתפוצות, בקיום המסורת שלנו.

כדי שנהיה חזקים כאן, אנחנו מאוד מאוד צריכים את האנשים שלנו שחיים מחוץ לישראל, צריכים אותם חזקים. אנחנו משקיעים בזה הרבה משאבים והרבה מאמץ, כדי שימשיכו את המסורת היהודית בחו"ל, שתהיה פחות התבוללות. כמובן שהרעיון של הציונות שבסוף כל היהודים יהיו בארץ, אבל זה לא אומר שאנחנו פוסלים את אלה שבחו"ל. ההיפך, אנחנו מאוד מאוד תומכים בהם וצריכים אותם חזקים.

בעניין שיתופי פעולה בנושאים כלכליים, צבאיים, חברתיים חינוכיים, אנחנו נשמח לארגן למשלחות שיבואו מכם, משלחות רשמיות, פגישות בכל המשרדים הממשלתיים, אנחנו תמיד שמחים גם לשתף פעולה, ולפעמים, לא תמיד, לחלוק את הניסיון, יש תחומים שיותר ויש תחומים שפחות, אבל אנחנו מאוד מאוד שמחים לשיתוף פעולה.
אנחנו גם צריכים את העזרה שלכם. הייתה לנו ישיבה אתמול, ישיבה מאוד גדולה ומשמעותית בנושא של ההחלטה של האספה הפרלמנטרית מועצת אירופה, נגד ברית מילה, אולי להעביר בהמשך איזה שהוא חוק שיאסור ברית מילה באירופה, ואנחנו מוחים ומתנגדים לזה. אנחנו חושבים שזה דבר הכרחי לקיום העם שלנו ולקיום המסורת היהודית ולקיום ישראל. בגלל זה, אם אתם יכולים להעביר לחברים שלכם שיושבים במועצת אירופה ולהסביר להם עד כמה זה חשוב לנו ועד כמה אנחנו לא סתם מוחים, שזה באמת דבר שהוא - - - היום אתם מתחילים להתעסק בעניין התפוצות, תבינו עד כמה דבר שהוא מסורת, כמה הוא חשוב בשביל לשמר את הזהות שלנו. כמובן אנחנו נודה מאוד אם תעבירו את זה.

עכשיו הייתי רוצה לתת את רשות הדיבור לקולט אביטל, חברת כנסת לשעבר, יושבת ראש הוועדה הזאת.
קולט אביטל
אני אעשה את זה בעברית בכל זאת. קודם כל באמת אני מאוד מאוד שמחה על ההזדמנות הזו ואני מקווה שהמפגש הזה הוא מפגש ראשון אבל לא אחרון.

אני רוצה להגיד כמה דברים, קצת על הפילוסופיה שלנו, של אלה מאיתנו שנמצאים פה. כשישראל קמה היא קמה כמדינתו של העם היהודי ולכן נושא העלייה לישראל נחשב לנושא החשוב ביותר. לכן גם בשנים הראשונות של מדינת ישראל כולנו, כל אלה שהיו אז אנשים מבוגרים, אני לא, חשבו על אלה שעזבו את הארץ, התייחסו אליהם בצורה שלילית. הרבה מאוד שנים אנחנו, כישראלים, אני הייתי דיפלומטית מאוחר יותר, נמנענו מקשרים עם ישראלים. הגישה הזאת השתנתה לחלוטין, מסיבות רבות. אולי גם התבגרנו, אבל היום אנחנו גם רואים בגאווה כמה הישראלים שנמצאים בחו"ל תורמים גם לשמה של ישראל וגם למדע בעולם.

חשוב לנו כמובן לשמור איתם על קשר ובמקומות מסוימים הוקמו בתי ישראל וחשוב לנו כמובן שהילדים של אלה שעזבו את הארץ ימשיכו ללמוד עברית, לדעת עברית ולהיות בקשר עם הארץ. אולי זאת נקודה ראשונה, אני חושבת שגם לכם ודאי יש עניין שילדי הרומנים שעזבו את רומניה ימשיכו את המסורת ואת השפה הרומנית. בעצם השפה נושאת עמה את הציוויליזציה.

יעניין אתכם, למשל, שבישראל אנחנו הולכים להקים מוזיאון של יהדות רומניה, וזאת בגלל שיש תרומה והייתה תרומה מאוד חשובה ליהדות רומניה לתרבות הרומנית וגם אנחנו הבאנו איתנו ערכים מרומניה.

אני רוצה להגיד אולי עוד שתי מילים ליחסים שלנו עם התפוצות, בנוסף למה שאמר היושב ראש, כי אני חושבת שאני מסכימה עם כל מילה. אני מקווה שתהיה לכם הזדמנות, למשל, לבקר בתל אביב, במה שנקרא בעבר 'בית התפוצות' והיום אנחנו קוראים לזה מחדש 'מוזיאון העם היהודי'. גם זה מראה לכם שיש איזה שהוא שינוי גישה ושיש דיאלוג מאוד מאוד אמיץ בכל המישורים וזה דיאלוג מאוד חשוב לנו, בינינו לבין היהודים בתפוצות.

תודה רבה.
היו"ר יואל רזבוזוב
תודה רבה לקולט אביטל, חברת הכנסת לשעבר.

הצטרף אלינו חבר הכנסת אילן גילאון, אז יש לנו גם נציג שיודע לדבר רומנית והוא גם יושב ראש של אגודת הידידים בין ישראל לרומניה. אתה רוצה עכשיו להגיד כמה מילים?
אילן גילאון
קודם כל אני רוצה לדעת מי חברי הפרלמנט הרומני ומי לא.
היו"ר יואל רזבוזוב
כבוד השגרירה תציג.
אנדראה פאסטארנק
גרצ'ה מריה, דולחה מירצ'ה, נינייל תיאה.
אילן גילאון
(מדבר ברומנית).
היו"ר יואל רזבוזוב
תודה רבה על מילות הפתיחה של אילן גילאון, הוא נכנס ככה ברוח רומנית.

אנחנו כמובן לא נעשה עכשיו את הפגישות המקצועיות, יש לנו פה נציגים, הם יגידו פה בכמה מילים בנושא התפוצות, ארגונים שונים כמו משרד החוץ, כמו הסוכנות, כמו משרד התפוצות, מה הכיוון שלהם, ואחרי זה, אני מאמין, גם באגודת הידידות אתם יכולים להיכנס לפן יותר מקצועי.

בבקשה, חברים, אני מבקש אם אפשר בקצרה. אנחנו נסיים את הישיבה ואחרי זה תמשיך פה האגודה. דינה שורק ממשרד החוץ, בבקשה.
דינה שורק
תודה. רציתי קודם כל לברך את המשלחת המכובדת ואת השגרירה פאסטארנק, להצלחה בתפקיד.

רציתי להביא לידיעת חברי הוועדה שיש לנו יחסים מצוינים ומאוד מיוחדים עם רומניה מזה 65 שנה, בכל התחומים, המדיני, הביטחוני, התרבותי, הכלכלי. יש תמיד מה לעשות יותר, אבל זאת המציאות. יש לנו באמת ידידות אמיתית עם כל הקשת הפוליטית ברומניה וזה לא משנה איזו ממשלה.

אני רוצה לציין את מפגש הממשלות, שהוא באמת מה שמציין את היחסים המיוחדים, שהתקיים בנובמבר, שבו ראש הממשלה ביבי נתניהו נסע עם 11 שרים לרומניה, וזה באמת מפגן של ידידות אמיתית. ולציין גם את ביקור נשיא רומניה שמתוכנן לינואר הבא, ובכלל כל הקשת המאוד רחבה של היחסים עם רומניה שאנחנו מאוד מעריכים ושמחים עליה.
היו"ר יואל רזבוזוב
תודה רבה.

עכשיו נציג משרד התפוצות, אבי, בבקשה.
אבי אבלוב
תודה, כבוד היושב ראש, חברי כנסת, כבוד השגרירה, חברי פרלמנט מרומניה. התבקשתי לקצר אז אני רק אספר שעקרונות היסוד של ממשלת ישראל ומשרד התפוצות הם תפיסה שישראל היא מדינת כל העם היהודי, בישראל ובתפוצות. אתגרי התפוצות הם לא רק אתגרי התפוצות, הם גם אתגרים של ממשלת ישראל.
היו"ר יואל רזבוזוב
אני רוצה רגע להדגיש משהו. לנו, מכיוון שנושא התפוצות חשוב, יש לנו גם משרד התפוצות, יש לנו גם משרד החוץ שמתעסק בזה, יש לנו גם את משרד ראש הממשלה שמתעסק בזה וכמובן ארגונים כמו סוכנות ועוד הרבה.
אבי אבלוב
אחד הדברים החשובים שהמשרד לקח על עצמו, ממשלת ישראל, הוא להעלות את המודעות של אזרחי ישראל לגבי החשיבות של הקשר עם התפוצות. המשרד עושה את זה בשתי פעולות, אחת היא להביא את התפוצות לישראל, ולהביא את ישראל לתפוצות. ישראל שולחת שליחים לקמפוסים, לקהילות, לבתי ספר, ומביאה בעיקר את הצעירים של העם היהודי לארץ, אם זה סטודנטים, תלמידי בתי ספר. וזהו, בקצרה.

תודה רבה.
היו"ר יואל רזבוזוב
תודה רבה.

נציג הסוכנות היהודית, בבקשה, אלי יצחקי.
אלי יצחקי
שלום. שתי מילים ברומנית (מדבר ברומנית).
היו"ר יואל רזבוזוב
אתה יכול להמשיך ברומנית, רק שמישהו יתרגם. חוץ ממני, כולם מבינים פה.
אלי יצחקי
אז אמרתי מי אני ואיפה נולדתי ואני עובר לעברית.
היו"ר יואל רזבוזוב
אתה יכול להמשיך ברומנית ויתרגמו לי ולפרוטוקול, אין בעיה.
אלי יצחקי
אני אדבר בעברית. אני רוצה להודות לכם, לממשלת רומניה, שמאז 1989, שאני פועל ברומניה, יותר מ-24 שנים, קיבלתי את כל הסיוע וההגנה והכבוד כנציג מדינת ישראל ברומניה ובמזרח אירופה. אנחנו בקשרים מאוד טובים עם כל הקהילות וזו אולי אחת התשובות, אתם ודאי מבינים שההצלחה שלנו בשמירת העם הישראלי או העם היהודי בתפוצות מתבססת על שני דברים. הראשון זה שמירת ועידוד הזהות היהודית לישראלים לשעבר ולילדיהם, כפי שכבר נאמר. הדבר השני זה עידודם לביקור בארץ ולקשר היומיומי ושמירת השפה. ולדעתי, העיקר, שגם הסוכנות וגם ארגונים אחרים עושים, זה חינוך יהודי, עידוד עלייה ועידוד לשמירת הקשר.
היו"ר יואל רזבוזוב
תודה רבה. יש לנו פה נציג יוצאי רומניה בישראל, בבקשה, הרמנד שור.
הרמנד שור
שלום לכולם. אני מייצג את ארגון אמי"ר, ארגון יוצאי רומניה. המטרה הכי חשובה של הארגון זה לבנות את מוזיאון יוצאי רומניה בראש פינה. מי שלא יודע, לפני 130 שנה האימיגרנטים הראשונים שהגיעו מרומניה והקימו את היישוב זה לראש פינה.

יש לנו בארץ כ-450,000 יוצאי רומניה שאנחנו רוצים שיידעו מאיפה הם באו ומה אנחנו תרמנו למדינה הזאת. אנחנו מאוד גאים, בינינו יש יותר מ-40 מקבלי פרס ישראל, שזו תרומה הכי גדולה למדינת ישראל. חשוב לנו שאת הדברים האלה יידעו גם ברומניה.

בקשר ליחסים הכלכליים, שדיבר חבר הפרלמנט נינייל, יש לנו המון אפשרויות, אנחנו רק מחכים שנציגים של הפרלמנט הרומני ייצרו איתנו קשר בשביל לחזק את הקשר הכלכלי בין שתי המדינות. קולט אביטל, שנמצאת כאן, היא יושבת ראש לשכת המסחר של יוצאי רומניה, בהנהגתה אפשר לחזק את הדברים.

ורק הייתי רוצה לציין בסוף, כשמדברים על דיאספורה, אנחנו בבית, אנחנו לא בדיאספורה. יוצאי רומניה נמצאים בישראל, אבל אנחנו לא שייכים לדיאספורה הרומנית, אנחנו יוצאי רומניה.

ואני רוצה מכאן לשלוח תודה לשר הדיאספורה מרומניה, כריסטיאן דויד. הייתי אורח במנגליה השנה, בפסטיבל של הדיאספורה, וישראל קיבלה שם מקום מרכזי ועל זה אני רוצה למסור עוד פעם תודה רבה.
היו"ר יואל רזבוזוב
תודה רבה, הרמנד.

חברים, מכיוון שיש לנו אילוצים של זמן, אנחנו לפרוטוקול נסיים את הישיבה, אבל היא לא תסתיים, כי אילן, חבר הכנסת גילאון, יתפוס את מקומי.
אני רק רוצה להגיד בשמי שבאמת כיף גדול שאתם פה והיחסים בין ישראל לרומניה, כמו שציינו, הם מצוינים, ואני יכול להגיד בשם הוועדה שכמובן תמיד יש מקום לשאוף, אנחנו רוצים לשאוף ליותר. יש לנו הרבה עניינים משותפים, דיברנו על כלכלה, חינוך, ביטחון, ואנחנו גם נשמח לחלוק את הניסיון בנושא התפוצות. כך שבאמת הידידות הזאת, שהופכת לחברות ויותר מזה, ואנחנו רק שמחים ומברכים על כך. תודה.

תודה רבה לכולם, הישיבה ננעלת.
קולט אביטל
והידידות ממשיכה.
היו"ר יואל רזבוזוב
הידידות ממשיכה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:55.>
20/10/2013

13:06

קוד המקור של הנתונים