ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 16/10/2013

חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 36), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני

<פרוטוקול מס' 91>
מישיבת ועדת הכלכלה

יום רביעי, י"ב בחשון התשע"ד (16 באוקטובר 2013), שעה 9:00
סדר היום
<הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - מימוש תווי קנייה), התשע"ג-2013, של חה"כ יוני שטבון (פ/1150/19)>
נכחו
חברי הוועדה: >
אבישי ברוורמן – היו"ר

יצחק וקנין

שמעון אוחיון

ישראל חסון

יוני שטבון
מוזמנים
>
תמר פינקוס

- הממונה על הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן

בתיה גוטל

- כלכלנית, הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן

עו"ד חנה וינשטוק טירי
- יועצת משפטית, הרשות לצרכנות וסחר הוגן

אפרת רחלי מאירי
- ראש תחום ייעוץ וחקיקה, הרשות להגנת הצרכן, משרד הכלכלה

גילי מאי

- יועץ מנכ"ל, משרד הכלכלה

עו"ד גיא גולדמן

- לשכה משפטית, רשות המסים

שילון דוד

- מנהל תחום בכיר מלכ"רים, מוסדות כספיים ופיננסים ברשות המסים

עו"ד הילה גולדיטש
- רשות המסים

עו"ד טלי עזריאל
- רשות המסים

עו"ד רעות אופק
- משרד המשפטים

עו"ד אביטל פריזמנט
- המועצה לצרכנות

עו"ד ירון לוינסון
- מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות

שלומית אקווה

- מנהלת מוקד תלונות ובקרה, אמון הציבור

יורם דר

- יו"ר חטיבת הרשתות הקמעונאיות, איגוד לשכת המסחר

צביקה לוינסון

- חבר הנהלה לשכת המסחר תל-אביב והמרכז, איגוד לשכות המסחר

זאביק יעקובוביץ'
- יועץ, דפנה לוינסון, איגוד לשכות המסחר

נמרוד הגלילי

- מנהל תחום רשתות השיווק, איגוד לשכות המסחר

עו"ד ערן המאירי
- יועץ משפטי, "שופרסל"

אלון פייט

- מנכ"ל "שופרסל פיננסים"

עידו רז


- מנהל פיתוח עסקי, "שופרסל"

עידו פולק

- יו"ר חברת "גרופון"

דורי היללי

- מנכ"ל חברת "גרופון"

רמי רונן

- מנכ"ל חברת you2, אתרים, זינגו, קנינו, deal for all, קופון לי, גרופ דיל

אלי מויאל

- מנכ"ל חברת you2
חיים אהרון

- סמנכ"ל מנהל פעילות אייס אוטודיפו

עו"ד יפעת ניר כץ
- יועצת משפטית, "המשביר לצרכן"

עו"ד תומר כהן

- יועץ משפטי, "המשביר בתי כלבו"

רן ארנון

- מנכ"ל "פוקס ויזל"

עינת פורטוגלי

- סמנכ"לית שיווק, "פוקס"

עו"ד זהבית שחף
- "מגה קמעונאות"

עו"ד עמוס טל

- לוביסט, ישראכרט

נועה גונן

- לוביסטית, גורן-עמיר, איגוד רשתות השיווק באיגוד לשכות המסחר
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר; אביגל כספי; ענבל דגן
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

<הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - מימוש תווי קנייה), התשע"ג-2013>, של חה"כ יוני שטבון (פ/1150/19)
היו"ר אבישי ברוורמן
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה. חבר הכנסת שטבון, מנהלת הוועדה לאה ורון, המשנה ליועץ המשפטי לכנסת אתי בנדלר, נציגי ציבור. אנחנו מגיעים לפגישה נוספת כדי להגיע היום להחלטה לגבי הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון –מימוש תווי קנייה), התשע"ג-2013 של חבר הכנסת יוני שטבון. הצעת החוק עברה כבר את הקריאה המקדמית. הייתה לנו ישיבה ראשונה בעת הפגרה ב-28 באוגוסט 2013. הוועדה כבר מכינה את הצעת החוק בקריאה הראשונה. אני פותח את הדיון. חבר הכנסת שטבון, אתה רוצה להוסיף משהו?
יוני שטבון
אני רוצה להגיד לשבח הוועדה שאני זוכר שבסוף הכינוס היושב-ראש והנהלת הוועדה אמרו שכשיתחיל המושב הסוגיה הזאת תחזור, והאמת שזה קרה. ראיתי גם ועדות שזה לא קרה. אז אני אומר לשבחך – הנושא חשוב.
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו עדיין באותה גישה שלא קיימת כמעט שמילה זאת מילה.
אתי בנדלר
אדוני היושב-ראש, אולי אני ארענן את הזיכרון לגבי מה שהיה בישיבה הקודמת. כזכור, אנחנו מדברים על הוספת סעיף לחוק הגנת הצרכן שעניינו בתווי קנייה והתנאים וההגבלות שיכולים לחול על מימושו.

בסעיף שהציע חבר הכנסת שטבון יש חמישה סעיפים קטנים. לגבי סעיף קטן (א) שמכיל את ההגדרה של "תו קנייה" – הוועדה אישרה את הסעיף הקטן הזה בתיקון אחד, כך שתו קנייה לא ייחשב לצורך העניין "כרטיס או מסמך המיועד לשימוש לסוג מסוים של מוצר או שירות בלבד". הכוונה הייתה בעצם לא להחיל את הוראות הסעיף המוצע על מה שידוע היום כקופונים למיניהם שכל המסחר בהם מבוסס על אפשרות לרכוש זכות למוצר מסוים או לשירות מסוים בסכום ידוע ושניתנים לניצול בפרק זמן ידוע מראש.

סעיף קטן (ב) אושר גם הוא בשינויים. אני אקרא את מה שאושר לעניין זה: "ביקש מנפיק להגביל את תוקף תו קנייה יציין בתו הקנייה בנוסף לשם המנפיק באותיות ברורות וגדולות גם את מועד ההנפקה ואת מועד פקיעת התוקף, ובלבד שתו הקנייה יהיה תקף לתקופה שלא תפחת מחמש שנים ממועד ההנפקה. ניתן נגד מנפיק צו פשיטת רגל או צו פירוק לא יחולו הוראות סעיף זה בעניין תוקף תו הקנייה שהנפיק החל ממועד מתן הצו". דהיינו מנפיק יכול להחליט שאין הגבלת תוקף לתו שהוא מנפיק. אם הוא רוצה להגביל את תוקפו של התו הוא חייב לציין על גבי התו גם את מועד ההנפקה וגם את מועד פקיעת התוקף, והוא לא רשאי להחליט שהתו יהיה בתוקף תקופה נמוכה מחמש שנים. למעשה, הסעיף הזה אושר בשינויים שאני ציינתי עד עכשיו. החל מסעיפים קטנים (ג) עד הסוף החלו הדיונים, אבל לא הסתיימו, וכמובן לא הוצבע. לכן אני מציעה שהוועדה תתחיל מסעיף קטן (ג). הוועדה תשמע את ההערות ותקבל את החלטותיה בהתאם.
היו"ר אבישי ברוורמן
כרגיל, עורכת הדין בנדלר, דברייך דברי אלוהים חיים, ואנחנו מקבלים אותם בהסכמה ובאהבה.

מי קורא את החוק?
אתי בנדלר
או המציע או אנחנו.

סעיף (ג) "הסכום הנקוב בתו הקנייה יהיה אחיד לגבי כל העוסקים המנויים בו".

הכוונה הייתה כאן שלא ניתן יהיה לקבוע בתו קנייה שברשת מסוימת ערכו יהיה פחות מ-100% מהאמור בו.
היו"ר אבישי ברוורמן
יש הערות?


אדוני, בבקשה. שמך לפרוטוקול.
נמרוד הגלילי
נמרוד הגלילי, מנהל תחום איגוד רשתות שיווק המזון והרשתות האחרות בלשכת המסחר תל-אביב. אנחנו חושבים שהנוסח הזה של הסעיף הוא בעייתי ביותר. ברשתות המזון יש רשתות שהן רשתות discount, והסעיף הזה בנוסחו הנוכחי יפגע בתו. היום התווים נהנים ממנה; כמובן גם הרשתות המנפיקות, אבל גם הצרכנים שמקבלים את התווים, המעסיקים שנותנים את התווים לעובדים שלהם, וכמובן גם רשתות הלוויין הנוספות שמצוינות על התווים עצמם. הדבר הזה עלול ליצור מצב שיהיה יותר מתו אחד לכל רשת. זאת אומרת היום ברשתות "מגה" ו"שופרסל" יש גם "שופרסל דיל" ו"מגה בול", וכתוצאה מכך יכול להיות שכל רשת תחליט שהיא מפצלת את הנפקת התווים, ומי שזה ייפגע מזה בסופו של דבר, לדעתנו, זה הצרכן עצמו.
היו"ר אבישי ברוורמן
אולי תסביר. הפיצול הזה, לטענתך, יביא למצב שהמחירים לא יוזלו אלא יעלו? תסביר לי בדיוק. אני רואה שמישהו כבר מניף את היד לעזור לנו.
נמרוד הגלילי
אין לי בעיה לתת לערן המאירי מ"שופרסל" את המשך ההסבר.
ערן המאירי
כבוד היושב-ראש, בהמשך למה שאמרתי גם בישיבה הקודמת – ואני מביע את עמדת "שופרסל", אני לא מייצג כרגע את הרשת המתחרה – בסופו של דבר אנחנו מבינים את מה שאומר חבר הכנסת יוני שטבון, שבסופו של יום רוצים ללכת לקראת הצרכנים, ומה שחשוב בסוף זה המחיר שהצרכנים קונים את המוצרים. אם תבוטל האפשרות לרשתות לקבוע שני מחירים – אחד מותאם לרשת היקרה יותר והשני לרשת הזולה יותר זה לא יוביל להוזלת המוצר. התחרות היא בסופו של דבר על המוצר שנמצא בחנות. היתרון היום במצב שהרשת שאני מייצג יכולה להנפיק תווים הוא שיש פריסה ארצית רחבה שכוללת כמה פורמטים, ולמעשה, כל מי שמקבל את התו יכול למצוא את החנות המתאימה לו באותו אזור שהוא נמצא, בין אם הוא רוצה לקנות בחנות השכונתית הקרובה למקום מגוריו ובין אם הוא רוצה לנסוע רחוק יותר כדי לקנות מוצרים יותר זולים בפרברים או מחוץ לעיר. היום כשאני לוקח את כלל חנויות המזון שמשתתפות בזה – זה עוד לא נכנס לרשתות הנלוות – אנחנו יכולים לתת היום פריסה של למעלה מ-150 חנויות. כאשר ערכו של התו יהיה אחיד כמו שאמרנו יקרה אחד מן השניים: לא ניתן יהיה לתת הנחה כפי שניתנת היום על הרשת המוזלת. לא יעזור, זה הפסד.
היו"ר אבישי ברוורמן
עורך דין המאירי, אני רק רוצה לעצור אותך כאן כי אני רוצה להבין. אנחנו פה מדברים על כל הנושאים: טבע, בז"ן ועד תחרות ועוד מעט יתחילו הדיונים בראשותי בעניין יוקר המחיה, ואני רוצה שתסביר לי במשפט אחד. למשל ב-20 באוקטובר תהיה החלטה של בית המשפט העליון בנושא הגז - -
אתי בנדלר
Hopefully.
היו"ר אבישי ברוורמן
- - אחת הסיבות שאני דורש שזה יהיה בכנסת ישראל זה מפני שאני פותח את דוח מבקר המדינה שאומר שאם בנושא של הגז המצרי הייתה חשיפה אז אולי חלק מהדברים האלה שעלו למשק מיליארדים לא היו קורים. לכן אני רוצה לשמוע את הטענה שלך בצורה מאוד ברורה. אתה טוען – למרות שכמובן ההבדל בין עכברים לאנשים זה תרבות הזיכרון, וכשאין זיכרון אנשים הם כעכברים. אנשים הולכים רק לכותרת האחרונה ואחרי כן שוכחים מה היה. זה חלק מהתרבות המודרנית. אבל לפחות הפרוטוקול סובל הכול כי הוא כותרת הדברים. אתה טוען שבמידה שנעביר היום את ההחלטה של ההצעה אליבא דחבר הכנסת שטבון עם התיקונים הקטנים, אתה טוען ששיווי המשקל שיתפתח כאן בעוד 4-3 חודשים יהיה שעם פיצול התווים רוב הצרכנים בישראל ישלמו מחירים יותר גבוהים מאשר במצב הקיים.
ערן המאירי
לא זה מה שאמרתי. אני אומרת אחרת: אם היום מעסיקים קונים את התו ונותנים אותו לעובדים כשי לחג - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אותם עובדים ישלמו מחירים גבוהים יותר עכשיו?
ערן המאירי
לא, העובדים בסופו של דבר ישלמו את מחיר המוצרים בחנות בלי קשר לשווי התו. אנחנו מדברים היום על התו כמוצר שמאפשר למעביד לקנות ב-500 שקל תו ששוויו 600 שקל ברשת מסוימת ופחות ברשת המוזלת. בסופו של דבר יש פה הנחה. אם היום ניתנת הנחה של כ-15%+ - -
היו"ר אבישי ברוורמן
יהיו פחות הנחות?
ערן המאירי
יהיו פחות הנחות.
היו"ר אבישי ברוורמן
פחות הנחות מבחינתי זה מחירים יותר גבוהים שהציבור ישלם.
ערן המאירי
לא, אין השפעה על המחירים של המוצרים.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה זה המחיר? המחיר שהאדם ישלם זה המחיר פחות ההנחה.
ערן המאירי
לא, המעביד ישלם יותר.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני לא נכנס לפלפולים. בסופו של דבר בגלל המתנה הזאת העובד מקבל משהו דה-פקטו יותר זול.
ערן המאירי
לא - -
אתי בנדלר
לא יותר זול. אדוני, אני אנסה להסביר.
ערן המאירי
שווי המתנה שלו יפחת.
אתי בנדלר
אני רוצה לעשות קונקרטיזציה של הדברים. אם הבנתי את הטענות המצטברות גם של עורך דין המאירי וגם של מר הגלילי יכול להיות אחת משתיים: אם היום למשל תו מסוים מאפשר קנייה הן בשופרסל שלי והן בשופרסל דיל, ויש הפרשי מחירים כי אחת היא רשת discount במקביל זה אומר שברשת ה-discount זה שווה 90% מערכו. אותו דבר ב"מגה בעיר" או ב"מגה בול" וכו'. מצב שבו מעביד יקנה ב-500 שקלים, וייתן לעובד 600 שקלים, והעובד להשתמש בשני המקומות במלוא הערך לא יכול להתקיים מבחינתם. לכן יהיה אחת משתיים: או שהמעביד ישלם לא 500 ויקבל תווים של 600, אלא לצורך העניין הוא ישלם 550. אבל למעביד לא יהיה תקציב של יותר מ-500 שקלים, דהיינו העובד לא יקבל תווים בערך של 600 שקלים, אלא יקבל פחות תווים, המתנה שלו תהיה פחות שווה, קטנה יותר. או לחילופין התווים מלכתחילה יגידו שזה מאפשר שימוש רק ב"מגה בעיר" או רק ב"שופרסל - - -", ולא יוכלו לעשות שימוש ברשתות ה-discount. כך או כך הצרכן ייצא נפסד, לטענתם.
היו"ר אבישי ברוורמן
זאת השאלה.
אתי בנדלר
האם תרגמתי את הטענות שלכם בצורה נכונה?
נמרוד הגלילי
כן.
ערן המאירי
כן.
היו"ר אבישי ברוורמן
אם הצרכן ייצא נפסד אנחנו נבדוק את זה כי יש לפעמים איומים והדברים קורים אחרת בשטח. אנחנו רושמים את זה.


בבקשה, אדוני.
אלון פייט
אני אלון פייט, מנכ"ל "שופרסל פיננסים". אני רוצה להוסיף בהיבט הזה מידע מהשוק שכל הנוכחים פה יכירו ויידעו, ואפשר לבדוק את זה. ישנן רשתות מזון ארציות בישראל שאין להן שני פורמטים כמו לרשת "מגה" או לרשת "שופרסל". לדוגמה, רמי לוי, רשת "יינות ביתן" שיש להן רק חנויות מהסוג שנקרא "heavy discount" בפרברים. המחירים שלהם מאוד זולים, אריזות גדולות וכו'. זה דומה לסגנון העסקים של "שופרסל דיל" או "מגה בעיר". החנויות האלה מוכרות היום תווים. מה ההנחה הממוצעת בתווים האלה? אדוני יכול להתקשר לבדוק. אנחנו עושים את זה בשוק שלנו כל הזמן, זה שוק תחרותי – בערך חצי מההנחה על התווים של הרשתות שיש להן חנויות שהן לא heavy discount. הווה אומר שהשוק כבר קבע את המחיר הזה, ומי שקונה את התו הזה משלם יותר על אותו סכום שהעובד שלו מקבל. לכן האמירה שכבודו אמר קודם לכן היא לא אמירה תיאורטית, כמו שאמרת – נראה, עוד 4-3 חודשים.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה אומר שזה כבר קורה בפועל.


רבותיי, אני חייב להפסיק את הישיבה. חבר הכנסת – תסלח לי, יוני – שאני מכבד ביותר, אוהב ביותר, צנוע והגון הגיע לכאן. אני כבר מתגעגע אליך. מדוע נפקדו רגליך כבר כל כך הרבה זמן? ברוך הבא, חבר הכנסת וקנין.
אלון פייט
לכן זה לא תיאוריות, אלה דברים שקורים בתחרות החופשית של השוק היום - -
היו"ר אבישי ברוורמן
ולכן אתה טוען שכבר עכשיו – ועד סוף השנה הזאת אנחנו נקיים עוד פגישות – למרות שמטרתו של חבר הכנסת שטבון ושל הוועדה היא טובה, צודקת והגונה ברגע שזה נעשה בצורה הזאת אלה שצריכים ליהנות מהתווים ייצאו נפגעים.
אלון פייט
בהחלט.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מודה לך.

חבר הכנסת שטבון, אתה רוצה להגיב על זה?
ערן המאירי
אולי רק עוד מילה אחת: אני קראתי בעיון גם את הפרוטוקול של הישיבה הקודמת, ומה שעלה בין היתר בדבריו של חבר הכנסת שטבון זה שכשהצרכן מגיע לחנות המזון פתאום הוא מבין שהתו ממומש לא ב-100% אלא ב-90%, ואז הוא מופתע.
יוני שטבון
זאת לא הטענה.
ערן המאירי
זה נאמר. התו כפי שמונפק הוא תחת ההנחיות המפורשות שניתנו בשעתו על-ידי הממונה על הגנת הצרכן. הוא עונה על כל הדרישות של שקיפות. נושא ההנחה, זאת אומרת שהתו מכובד ב-90% מערכו בחנות מסוימת ו-100% בחנות אחרת מופיע על גוף התו בחלק העיקרי באותיות גדולות. זאת אומרת מי שמקבל את התו יודע בדיוק מה הוא מקבל. מעבר לכך מתוספת חוברת עם ההגבלות שחלות לגבי כל הרשתות הנוספות שהן לא רשתות המזון.
היו"ר אבישי ברוורמן
לפני שאתן לחבר הכנסת שטבון להגיב אני רוצה לשמוע את כל מי שיש לו דעה בנושא. גברתי, תציגי את עצמך.
בתיה גוטל
בִתיה גוטל, כלכלנית הרשות להגנת הצרכן. בסעיף הזה יש יתרונות צרכניים בולטים, ולכן הממשלה כמובן תמכה. הרעיון פה הוא שלצרכן תהיה שקיפות מאוד ברורה לדעת כמה הוא מקבל תמורת התו שלו. אבל צריך להיות מודע לסיכונים האפשריים. אני אומרת "סיכונים" כי אני לא "שופרסל", ואני שמעתי הרבה חברות מאיימות ומאיימות. חקיקות התקבלו – לא נפלו השמים. אבל צריך לדעת שהדברים שמר הגלילי ועורך דין המאירי אומרים אינם נטולי היגיון כלכלי. כלומר יכולות להיות כמה אפשרויות: הם עלולים לפצל לשני תווים – תו אחד של 17% שיימכר רק לרשתות היקרות, העירוניות ותווים אחרים ברשתות ה-discount. מי שקנה ממילא רק פה או רק פה לא ייצא מופסד, ומי שישתמש בשניהם ייצא מופסד, זה יהיה לו פחות נוח. יכול להיות שימצו את מחיר התו – במקום הנחה של 20% פה ו-10% פה הם ייתנו 15%.
היו"ר אבישי ברוורמן
גברת גוטל, את מייצגת כאן את משרד הכלכלה.
בתיה גוטל
לא, את הרשות להגנת הצרכן.
היו"ר אבישי ברוורמן
הרשות להגנת הצרכן היא תחת משרד הכלכלה, לא?
בתיה גוטל
תחת שר הכלכלה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אדוני מייצג את שר הכלכלה.
גילי מאי
את המנכ"ל.
היו"ר אבישי ברוורמן
הוא יועץ של המנכ"ל. מעבר למה שאת אומרת, זה צודק, זה צודק – מה המלצתך במשפט אחד? האם לקחת את הצעתו של חבר הכנסת שטבון, ואנחנו נשפר אותה ברוח הסכנה שאת אומרת או להגיד, לא, ניקח אותה כמו שהיא, ובעוד שלושה חודשים החיים יודיעו לנו האם המאירי, הגלילי ואחרים צדקו או ששטבון צדק? מה המלצתך במילה אחת?
בתיה גוטל
אני לא נביאה, ואני לא יודעת מה יהיה.
היו"ר אבישי ברוורמן
לא על מה שיהיה. מה המלצתך לעשות כרגע? להעביר את החוק כמו שמציע שטבון או להביא שינויים?
בתיה גוטל
אם יש דרך שבה ניתן להבטיח את מה שרוצה - -
היו"ר אבישי ברוורמן
יש לך הצעה? אני אדם מאוד פשוט, אני רוצה פתרונות.
בתיה גוטל
כמו שמזכירה היועצת המשפטית שלנו, הממשלה תמכה בחוק.
יצחק וקנין
יש לי שאלה אחרת: הממשלה תומכת בהרבה חוקים, אבל היא מסתייגת בהרבה חוקים שהמציע התיישר בסופו של יום עם ההחלטות של אותו משרד. השאלה אם אתם מסכימים על כל הסעיפים או שיש לכם דעות לגבי סעיפים מסוימים? זה שאתם מסכימים לחוק זה לא אומר כלום.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני אגיד לך מה הבעיה. היה חבר כנסת שאני קורא לו חבר כנסת מצטיין, שכבר איננו פה – חיים אורון. הוא לא חוקק הרבה חוקים, אבל כשהיו הצעות חוק ממשלתיות הוא היה יושב ודן מה טוב לאזרח. אם אין לך מה להגיד כנציגת המשרד - -

גם חבר הכנסת חסון הגיע. הערך של הוועדה הזאת הולך ועולה.

אוקיי, את לוקחת את זכות השתיקה.

מי עוד רוצה לדבר? אדוני, נציגו של המנכ"ל. לפניך הייתה גברת פריזמנט.
אביטל פריזמנט
אני עורכת דין מהמועצה לצרכנות.
היו"ר אבישי ברוורמן
עורכת דין מהמועצה לצרכנות שאיננה כפופה לשר הכלכלה.
אביטל פריזמנט
נכון.
קריאה
אך מקבלת תקציב ממשרד הכלכלה.
היו"ר אבישי ברוורמן
זה עדיין moral hazard, אבל moral hazard פחות מאשר להיות כפוף למשרד.
אתי בנדלר
אני רק רוצה לומר שהכוונה הייתה כשהקימו את המועצה לצרכנות שהיא תהיה גוף עצמאי שתייצג אינטרסים צרכניים מנקודת ראותה ולא מנקודת ראותו של משרד הכלכלה שיש לו היבטים נוספים שצריך להביא חשבון.
היו"ר אבישי ברוורמן
אחת החולשות של מדינת ישראל שבמקום שכל הרשויות יהיו סטטוטוריות לחלוטין, לא כפופות לשר – אני לא מכיר שר יוצא מפעם לפעם שמוכן לאבד את הלקוח הזה. לכן רוב הרשויות הסטטוטוריות יחסית מאוד חלשות. בדבר הזה הייתי מצפה במדינה ששואפת להיות נאורה שכל שר יגיד שלמען העתיד ולמען החברה כל הרשויות הסטטוטוריות צריכות להיות מחוץ לסמכותו של השר. יש לנו הרשות לניירות ערך ששם זה כבר פועל, יש לנו הממונה על ההגבלים העסקיים – צריך לעשות בכל מקום. אבל מעבר לזה שמענו – המועצה לצרכנות למרות המימון היא עדיין עצמאית.
אביטל פריזמנט
אני רוצה להעיר לגבי האחידות, אבל אני רוצה להעיר קודם לגבי סעיף (א).
היו"ר אבישי ברוורמן
אני רק רוצה לשאול אותך שאלה מאוד פשוטה: האם את תומכת בהצעת שטבון כפי שהיא? מכיוון שאת וחברייך – פלג ואחרים – מאוד דואגים לצרכן – לצרכן אפשר לדאוג באמצעות שקיפות שזה מאוד חשוב כאן, אבל בסופו של דבר לפעמים הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות. זה חלק מההערות. אם התוצאה תהיה עם הערכיות של שטבון שאנחנו נזמן דיון בוועדה בעוד חודשיים-שלושה, והתווים האלה יביאו בשורה פחותה לצרכנים – אז מה הועילו חכמים בתקנתם? מה את עונה לי על השאלה הזאת?
אביטל פריזמנט
העמדה שלנו היא חד משמעית, והיא נאמרה גם בדיון הקודם: אנחנו תומכים בהצעת החוק. מעבר לכך אנחנו אפילו לא היינו מעוניינים שתהיה לשר בהמשך סמכות כדי לקבוע תנאים והגבלות - -
היו"ר אבישי ברוורמן
את לא עונה לי לשאלה: האם את חושבת שלא יקרה שום דבר, שכל הנימוקים של הגלילי, המאירי ופייט שנותנים פה "פייט" באים מטעם העניין שמייצגים בעלי הכוח והאינטרס, אלה בסך הכול דיבורי סרק, ולכן את שמייצגת את הצרכנים אומרת שהצרכנים ייצאו נשכרים ולא יהיה פה שום הפסד. האם זה מה שאת אומרת?
אביטל פריזמנט
יכול להיות שתהיה העלאה במחיר, אבל השקיפות גוברת. הצרכנים מעוניינים באחידות, בשקיפות - -
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה. אז את אומרת שהצרכן שנקרא לו מאירה רבינוביץ' בוזגלו כדי לערבב פה את כל העדות, המינים והמגדרים – את אוסף השבטים שהתקבצו פה למקום הנפלא הזה של ארץ הקודש – את אומרת שהם מעדיפים שקיפות על הנחה. זה משפט מאוד חזק – שקיפות על הנחה. זה יירשם בפרוטוקול.
אתי בנדלר
אני רוצה שתתייחסי לדברים, לכן אני נכנסת לדברייך. במכתבו של עורך דין פלג בקשר להצעת החוק הזאת שהתקבל אתמול או שלשום הוא גם יוצא נגד הפטור שעליו החליטה הוועדה לא להחיל את הצעת החוק הזאת על אפשרות לגבי הקופונים. הוא גם יוצא נגד התופעה הזאת. אז צריכים לשקול את העמדה הזאת של המועצה לצרכנות כמכלול. לכן גם ביקשנו שיתייצבו אלה שמפעילים את המפעל הזה, האם העמדה של המועצה לצרכנות שהיא רשאית וחייבת לשקול מנקודת מבטה את טובת הצרכן – אבל האם באמת גם חברי הכנסת רואים את טובת הצרכן?
לאה ורון
אתמול משעה 16:00 זימנו את הוועדה.
יוני שטבון
יש פה הערות גם של עורכת הדין בנדלר ושל עוד גורמים פה, אבל יושבת פה נציגת המועצה לצרכנות ואומרת בבירור שהיא תומכת בהצעת החוק הזאת, ויושבת פה עורכת הדין חנה טירי - -
תמר פינקוס
אנחנו לא מהמועצה לצרכנות, אנחנו מהרשות.
היו"ר אבישי ברוורמן
בוא אני אלמד אותך דבר אחד רק ממרום גילי וניסיוני. אנחנו כאן לדון, ולך יהיו דברים לדבר. אני אמרתי לך כבר, אני לא אעבוד בשביל אף אחד, אני לא אשב עם אף קבלן קולות, ואני עושה רק מה שאני מאמין שהוא נכון לאזרחי ישראל. אני מקווה שגם אתה.
יוני שטבון
ודאי.
היו"ר אבישי ברוורמן
יפה. אז אני רוצה שכל אחד יאמר את דברו, אני אתן לך לדבר הכול – ונקבל החלטה. כמובן, בסופו של דבר דינא דמלכותא דינא. בסופו של דבר את השלטון אי אפשר לכופף, אפשר רק להחליף.
אביטל פריזמנט
במענה לעורכת הדין בנדלר סעיף (א) לא מתייחס רק לקופונים, אלא גם למנפיק שמנפיק את התו לשימוש אצלו. שופרסל – תלושים של שופרסל. זה לא מתייחס רק לקופונים.
לאה ורון
אבל עורך הדין פלג התייחס במכתב שלו לקופונים. בעקבות ההתייחסות הזאת אנחנו אתמול בשעות אחר הצהריים הזעקנו לכאן את הבעלים ואת המנהלים של חברות של קופונים. השאלה היא מה הבקשה שלכם ומה ההתייחסות שלכם לנושא הזה?
אביטל פריזמנט
בסעיף (א) נאמר: "למעט כרטיס או מסמך המיועד לשימוש אצל עוסק אחד בלבד".
חנה וינשטוק טירי
אבל שינינו את זה.
תמר פינקוס
זה שונה.
היו"ר אבישי ברוורמן
סליחה, כל אחד לפי התור.


יש לך עוד משהו להוסיף לתוכן?
אביטל פריזמנט
בנוגע לאחידות אני שוב חוזרת: מתלונות שמגיעות אלינו הצרכנים נזכרים או מגלים רק בעת הקנייה על ההגבלות והסייגים, ואז הם מבצעים רכישה פחות מושכלת.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני אדם פשוט, אני חושב פשוט. את אומרת שהשקיפות יותר חשובה מאשר שייתכן שתהיה בסוף פגיעה של כוח הקנייה של אותם עובדים.
אביטל פריזמנט
זאת - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
גילי מאי, בבקשה.
גילי מאי
שמי גילי מאי, אני היועץ של עמית. אני פה בשם השר, בשם המשרד. אני אתחיל מהסוף: הממשלה תומכת בחוק הזה.
היו"ר אבישי ברוורמן
זה אנחנו יודעים.
גילי מאי
אכן היא התחייבה כפוף לתאומי נוסח. משרד הכלכלה אחראי גם על הצרכנים וגם על העוסקים, וזאת הנקודה בדיון הקודם. יום-יום יש לנו הדילמות האלה. מצד אחד יש לנו הרשות לסחר הוגן שהיא תחת הכנפיים הרחבות של המשרד, והיא אומרת דבר אחד, ויש לנו העוסקים מצד שני - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אני אשאל אותך שאלה פשוטה. הלוא הכשל של הממשל הישראלי הוא שכל סוס הולך לכיוון אחר, וכל שר מושך לכיוון אחר. רבין המנוח היה השר האחרון שהיה עושה תכלול עם המנכ"ל שלו ועבד על פרויקטים. שרון עשה את זה רק בהתנתקות. מה העמדה העניינית שלך? האם אתה חושב שבהצעה הנוכחית שהממשלה תומכת בה לאור העובדה שייתכן שבדברים של הגלילי, המאירי ופייט יש שמץ של עובדתיות – ואני שם את זה בצורה היפה שאמרה עורכת הדין פריזמנט, שעדיף שקיפות גם אם כוח הקנייה של חלק מהצרכנים ייפגע? זאת העמדה? כי זה הסיפור.
גילי מאי
עניינית אנחנו תומכים בחוק כמו שהוא היום, אבל אסור לשכוח את הדברים שהם אומרים. אנחנו תומכים להעביר אותו בקריאה ראשונה. ככל שלקראת הקריאה הבאה תהיה הידיינות אנחנו תומכים בהידיינות, כי כל החכמה לא נמצאת בירושלים. אסור לשכוח שיש עסקים שעובדים במדינה וצריכים לתת גם להם לעבוד.
לאה ורון
זאת אומרת שאתם תומכים בכך שהסכום הנקוב בתו הקנייה יהיה אחיד לגבי כל העוסקים המנויים בו. זאת העמדה שלכם.
גילי מאי
ללא ספק. זאת העמדה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה רוצה לומר עוד מילה?
גילי מאי
אם תיתן לי עוד זכות דיבור אחרי כן אז כן.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה אמרת דבר מאוד פשוט, ואני עושה את זה בלשון בני אדם. אתה אומר, אני מקשיב גם לעוסקים, גם לצרכנים ויכול להיות שהשילוש הקדוש הזה שדיבר קודם אומרים דברים שיש להם בסיס אמפירי. לכן ההצעה שלי אליבא דשר הכלכלה שאנחנו לא מקבלים לגמרי את העמדה של המועצה לצרכנות שהכול זה שקיפות. – יש דבר כזה שהדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות. אתה אומר שהשקיפות חשובה, אבל אם יש בעייתיות בואו נשב בין קריאה ראשונה לשנייה ושלישית וננסה לתקן את החוק כדי שגם תהיה שקיפות אבל לא יפגע יותר מדי בכוח הקנייה של אלה שזכאים.
אתי בנדלר
השאלה מה יכול לקרות בעניין הזה בין הקריאה הראשונה לשנייה ולשלישית? איזה טיעונים חדשים? איזה בדיקות צריכים לעשות?
היו"ר אבישי ברוורמן
אתי, אולי נמצא עכשיו פשרה.
ישראל חסון
אפשר לשאול שאלה אינפורמטיבית?
היו"ר אבישי ברוורמן
בבקשה.
ישראל חסון
כשמעסיק נותן תו קנייה מהו הזיכוי שלו במס הכנסה להוצאות? מה שכתוב על התו או מה ששווה בסופרמרקט?
גילי מאי
אני לא יודע.
היו"ר אבישי ברוורמן
הוא לא יודע.
ישראל חסון
רגע, אבישי.
אתי בנדלר
זה ברור שמה שהוא שילם בפועל זאת ההוצאה שהייתה לו.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת חסון הוא לא ילד צעיר. כשהוא שואל הוא יודע למה הוא מתכוון.
ישראל חסון
אני שואל, אני לא מחווה דעה. אתה נותן לי 100 שקל, ואתה מצהיר שנתת לי 100 שקל. כשאני הולך לקנות עם 100 שקל מישהו אומר לי שזה שווה 80. יש פה מצב שאתה מזדכה מול רשויות המס על הוצאה של 100 שקלים, והוא בעצם מקבל רק 80 שקלים.
אתי בנדלר
זאת לא הסיטואציה.
יצחק וקנין
זה לא זה, רבותיי.
אתי בנדלר
התיאור העובדתי לא יכול להתקיים. בסיס ההנחות שלך לא יכול להתקיים.
ישראל חסון
למה?
אתי בנדלר
הוא משלם 500. על התו כתוב שבמקום מסוים זה שווה 600, ובמקום אחר זה שווה 550. עכשיו השאלה היא האם הוא מזדכה על 500 או על 550 או על 600?
יצחק וקנין
לא זה ולא זה.
ישראל חסון
לא זה ולא זה.
אתי בנדלר
אבל תמיד הוא משלם פחות מערך התו. זאת נקודת הבסיס.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מבקש שחבר הכנסת וקנין יבהיר את הסוגיה התלמודית הקשה הזאת.
יצחק וקנין
היא פשוטה מאוד. נגיד שאני כמעסיק קונה תווים ורוצה לחלק לעובדים שלי. התשלום שלי הוא על-פי חשבונית שאני מקבל מ"מגה", למשל.
אתי בנדלר
מהמנפיק. לא משנה כרגע.
יצחק וקנין
מהמנפיק. אתה מקבל לפי מה שאתה משלם בצ'ק. את ההטבה אתה מקבל בתווים. זאת אומרת הם נותנים לך הנחה של 12%, ואתה מקבל אותה בתווים. לוועד העובדים יש יותר תווים לחלוקה אם הוא רוצה, אז הוא עושה את השקלול שלו בקנייה של התווים. כך זה מתבצע, ואני אומר לכם את זה כמי שמכיר את זה ביום-יום.
ישראל חסון
אז תמיד זה כלפי מעלה. אז איפה הבעיה?
יצחק וקנין
הבעיה היא אחרת שאתה שקיבלת את התו הלכת ל"שופרסל" למשל, ויש מצב שהתו שווה 100 שקלים, אבל אתה יכול לקנות בו רק ב-90 שקלים כי זה הערך של הפדיון בפועל. על זה הוא מלין.
ישראל חסון
זה בדיוק מה שאמרתי.
אתי בנדלר
לא. אני כמעביד שילמתי 500 שקלים - -
ישראל חסון
את שילמת 500 שקלים, ואת אומרת לו שברשת הזאת זה שווה 560.
אתי בנדלר
בדיוק. וברשת אחרת זה 600.
ישראל חסון
תקשיבי למה שהוא אומר לך. מה אמרת? שכשאתה מגיע לפדות מה קורה?
יצחק וקנין
זה כבר אתה מול הרשת. ואז יש מצב שרשמת מסוימת נותנת לך את מלוא ערך 100 השקלים של התו, ויש כאלה שייתנו לך פחות.
אתי בנדלר
למרות ששילמתי 90 שקלים בכל מקרה. תמיד שילמתי פחות בשביל התו.
ישראל חסון
באותה רשת שמחויבת?
יצחק וקנין
על התו רשום באלו רשתות אתה רשאי לרכוש. כתוב לך "בכל הרשתות", ויש כאלה שעושים דילים – רשתות מסוימות שעושות יחד את התו.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת חסון, כשהוא לא מבין הוא שואל. להבדיל מהרבה אנשים בוועדות. יש ועדות לידי שמדברים בהן על ריכוזיות ועל פיננסים, ואין להם מושג, והם מדברים ולא שואלים. חבר הכנסת חסון שואל.
יצחק וקנין
יש למשל רשת של ביגוד שתיתן לך בערך התו הזה רק 95%, ורשת מוצרי מזון שייתנו לך 100% של התו. זה משתנה, אבל זה כתוב לך על התו. שום דבר לא מוסתר, הדבר נעשה בשקיפות מלאה. חבר הכנסת שטבון רוצה שהערך יהיה הערך הנקוב.
היו"ר אבישי ברוורמן
אדוני, בבקשה. מי אתה?
רמי רונן
אני הבעלים של LR אינטרנט – רשת שמאגדת שבעה אתרי קופונים. U2 זה האתר המרכזי.
היו"ר אבישי ברוורמן
- - -
לאה ורון
המנכ"ל של המועצה לצרכנות ביקש לכלול - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
בבקשה.
רמי רונן
כמו שזה נראה נעשתה פה עבודה מאוד תמציתית שלא מסתכלת על כל ההיבטים. אני אתן כמה נקודות - -
היו"ר אבישי ברוורמן
תמציתית במובן הזה שהיא ממוקדת אבל חלקית?
רמי רונן
חלקית מאוד עם השפעה מאוד גדולה על כל שאר הדברים, גם על האזרח.
היו"ר אבישי ברוורמן
תסביר מה שיווי המשקל החדש שהתפתח.
רמי רונן
קודם כול צריך לעשות הפרדה בין תווים שנותנים כסף לבין תווים שנותנים מוצרים. אתה עכשיו מוכר מים מינרליים, ואתה יוצא במבצע שאתה רוצה למכור 100 חבילות מים בחצי מחיר או ב-70% או 30%. זאת הטבה שהעובד יכול לקבל כמו שהוא מקבל ב"רעיונית" או אצלנו שובר ללכת לקולנוע ב-31 שקלים במקום ב-40 שקלים. אז קודם כול צריך לעשות פה הפרדה בין מוצרים לבין כסף כי יכול להיות שיש מסעדות או כל עסק אחר שנותן 100 שקלים, והצרכן יכול לקבל ב-100 השקלים האלה שווה ערך ל-150 שקלים.
רמי רונן
אז לאן אתה חותר?
היו"ר אבישי ברוורמן
אני חותר לכך שחייבת להיות הפרדה בחוק.
אתי בנדלר
למה?
רמי רונן
כי אם את נוגעת עכשיו בשירות את עוקרת את כל הרמה העסקית.
אתי בנדלר
אני מבינה, אבל הוועדה כבר החליטה שזה לא יחול על סוג מסוים של מוצר או שירות בלבד. זאת אומרת אם התו הוא רק לסוג של אוכל במסעדה מסוימת אז כל ההסדר הזה לא יחול.
תמר פינקוס
אז מה אהוד פלג רוצה להפעיל? הוא רוצה להפעיל את זה.
אתי בנדלר
כן.
תמר פינקוס
אבל זה לא עבר ועדת שרים בכלל.
רמי רונן
שירות חייב להיות מופרד, אחרת כל מה שהוא מבצע נגמר. לעסקים לא תהיה שום מוטיבציה לעשות את זה. דבר שני, צריך לעשות הפרדה בין כסף, ומה שהוא נותן. הרי כל החברות הגדולות באות עם 100 שקלים והן נותנות 100 שקלים. מי שמרוויח זה המעסיק. הצרכן קונה ב-100 שקלים שהמעסיק נתן לו, פשוט המעסיק קיבל את זה ב-70 שקלים.
יצחק וקנין
אני אמרתי את זה.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת וקנין, אתה השופט שלי: הוא אומר דברי אמת?
יצחק וקנין
אני אתן לך דוגמה: אני רוכש ב-100,000 תווים – אני מקבל את ההנחה. אני מקבל את ההטבה. אני מקבל תוספת של תלושים. אני עושה לי את החשבון מה אני צריך. אם אני צריך לחלק ל-100 עובדים אז אני עושה חשבון. אם אני צריך לתת לכל עובד 1,000 שקל בתווים, ואני מקבל הטבה של עוד 2,000 תווים אז זאת הטבה שלי. אני משחק עם התווים.
היו"ר אבישי ברוורמן
בסופו של דבר כולנו רוצים לעזור לצרכן וגם לעזור לחבר הכנסת שטבון שמעביר חוק טוב, ואם צריך לשפר את החוק כדי שיהיה החוק הטוב ביותר צריך שיהיה רשום שהחוק של שטבון הוא לא חוק כמו אלף חוקים שמחוקקים, אלא חוק רציני. מה היית מציע?
יצחק וקנין
חבר הכנסת שטבון מתעסק כרגע בערך של התו בקנייה. זה כבר משהו אחר.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה אתה מציע?
יצחק וקנין
אני לא רוצה לחוות דעה כרגע - -
לאה ורון
- - - הצעתו של חבר הכנסת שטבון עוסקת במערכת היחסים - - -
אתי בנדלר
בדיוק.
יצחק וקנין
אני לא רוצה להיכנס למקום - -
לאה ורון
אבל זאת הצעת החוק – היחסים שבין העוסקים לבין הצרכנים.
יצחק וקנין
כן, כן. אבל יש פה עוד משהו שצריך לקחת אותו בחשבון: כאשר מעסיק רוכש לעובדים את התווים הוא יכול לתת לעובדים את אותה הטבה שאני מקבל. נגיד, במקום לתת 1,000 אני נותן 1,100.
לאה ורון
אתה יודע שהעובדים שלך לא יכולים לקנות בתווים במבצעים; או שהם מוגבלים בסכום אף על פי שיש להם בכרטיס עוד סכום ואומרים להם, לא, רק ב-500 שקל.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני נותן את רשות הדיבור לעורכת הדין תמר פינקוס וזכות תגובה לחבר הכנסת שטבון, ואנחנו נמשיך עד שנקבל פה את ההחלטה המתאימה.

עורכת הדין פינקוס, ראש הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן.
היו"ר אבישי ברוורמן
כל כך הרבה מגנים יש על הצרכנים.
תמר פינקוס
כל אחד מסוג שני: אחד מגן על הפלילי, אחד מגן על האזרחי, אחד תובע בתביעות ייצוגיות.
היו"ר אבישי ברוורמן
עורכת הדין פינקוס, מה מציעה?
תמר פינקוס
אני מציעה לראות כבר עכשיו את הסעיף שאומר שלשר תהיה הסמכות להתקין בתקנות על מה זה יחול ועל מה לא. לכן אז אנחנו נוכל לבדוק את זה, ויכול להיות שהשר יגיע למסקנה שאף כי החקיקה אומרת "בכל מקום הערך הנקוב", אבל במסגרת התקנות הוא יוכל לקבוע שאם יש חנות discount שממילא נותנת 20% הנחה הוא לא ישית עליה עוד 20 שקלים הנחה משום שהם ייצאו בהפסד, ויש לי ערך לזה שהעסק הזה יחיה. לכן יש סעיף שאומר שהסמכות תהיה לשר להתקין תקנות. זאת המסגרת, זה השלד, זה מה שינחה אותו. יהיו מקרים שהוא יחליט שבמבצעים לא צריך משום שממילא הכול יותר זול - -
יצחק וקנין
לסבך להם את החיים עוד יותר. זה רק יסבך את החיים.
היו"ר אבישי ברוורמן
את יודעת כמה שאני מעריץ עורכות דין. את עורכת הדין בנדלר אני מעריץ וגם אותך - -
תמר פינקוס
אני לא יושבת פה כעורכת דין.
היו"ר אבישי ברוורמן
הלוא כל הבעיה היא שיש זה וזה וזה. אני חסיד הפישוט. בגלל זה אני לא אוהב שיש עודף חקיקה בכנסת.
אתי בנדלר
אדוני צודק, ולכן יש היום גם ייעול הרגולציה. לדעתי, לא צריך לקבוע את זה כמשהו אופרטיבי בחקיקה, אלא להשאיר את זה במסגרת סמכות השר להתקין את זה בתקנות כדי שיוכל לבחון את זה ולבדוק את זה. שאנחנו נוכל לבדוק האם החברות שנסמכות על התווים תפגענה - -
ישראל חסון
מה נפח הסחר בתווים לעומת הסחר הכללי? אל תגידי לי "אדיר". אני רוצה לדעת מה נפח הסחר בתווים.
תמר פינקוס
יש כאן הכלכלנית - -
אביטל פריזמנט
3 מיליארד שקלים בשנה.
ישראל חסון
מישהו יודע להגיד מה זה ביחס לסחר הכללי? 3 מיליארד זה סוף שבוע אחד שגומרים את זה בחגים.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני יודע שבסטטיסטיקה צריך להגיד גם באחוז וגם במספר אבסולוטי. פה תמיד מציגים שעלו ב-200%, ואתה התחלת מבסיס אחד.
ישראל חסון
מישהו יודע להגיד לי מה זה ביחס לסחר הכללי?
בתיה גוטל
לפי מה שהיה כתוב בכתב התביעה שהוגש בנושא הזה ולפי מה שהתפרסם ב"גלובס" ב-2011, זה בערך 20%.
ישראל חסון
20% זה מספר משמעותי.
קריאות
- - -
תמר פינקוס
אני רוצה שיזכרו שלא רק ועדי עובדים קונים את זה.
היו"ר אבישי ברוורמן
כמה זה?
אלון פייט
שוק המזון בלבד ללא רשתות הלוויין הוא 50 מיליארד שקל, על-פי משרד הכלכלה.
תמר פינקוס
שוק המזון לא מבוסס על תווים.
אלון פייט
אני מעריך שהנפח של המסחר הקמעונאי הוא לפחות 100 מיליארד שקל – 3%-2%.
יצחק וקנין
אני מסכים איתך לחלוטין. הוא צודק.
שמעון אוחיון
- - -
היו"ר אבישי ברוורמן
רגע, רק נכנסת, ואתה כבר מדבר?
שמעון אוחיון
משפט אחד. כולם אמרו.
היו"ר אבישי ברוורמן
תשב קצת.
שמעון אוחיון
ישבתי, ישבתי. וואוו.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני חושב שכשאנשים מגיעים לוועדה שיישבו קצת, שילמדו את החומר, ולא תכף ידברו. זאת גישה כללית שלי.
שמעון אוחיון
לא, זה רק במסגרת - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה בא ואתה הולך? בוא תשב רבע שעה, תקשיב. תדבר בזמן שלך.
שמעון אוחיון
סליחה, אדוני היושב-ראש - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה לא תדבר עכשיו. נקודה.
שמעון אוחיון
אני רק מבקש ממך – זאת לא פעם ראשונה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מוסיף עוד פעם. אנשים לא יבואו לוועדה אצלי – לא בוועדת כספים – ייכנסו לדקה, יגידו מילה וייצאו החוצה.
שמעון אוחיון
זה לא היה נכון.
היו"ר אבישי ברוורמן
יחכו קודם לאחרים שמדברים עכשיו.
שמעון אוחיון
זה לא כך היה. אתה מעוות את הדברים.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מעוות, תודה רבה.
ישראל חסון
אבישי, אתה מבין בכלכלה – 3%-2% - -
רמי רונן
זה לא 3%-2%, זה הרבה יותר.
היו"ר אבישי ברוורמן
מישהו יכול לתת לי מספר? אנחנו מדברים פה על הצעת חוק חשובה, ואף אחד לא יגיד לי על איזה סדר גודל מדובר?
רמי רונן
לא קונים את זה רק לעובדים; חברות קונות את זה לכל השנה.
היו"ר אבישי ברוורמן
יוני, אתה יודע מה השיעור של זה?
יוני שטבון
תמיד שאלתי את השאלה הזאת לפני כן. הבנתי שהמרחב של תווי הקנייה זה שוק ענק.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה זה ענק?
אתי בנדלר
יש הערכה לפי סדר גודל, אבל לא אחוז מספרי.
ישראל חסון
30,000 שקל זה ענק בשבילי.
רמי רונן
זה לא יורד מ-15% מהיקף הסחר.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מבקש תשובה ממשרד הכלכלה לדעת מה הווליום של הנושא הזה כדי שנדע האם מדובר על 2% או על 15%-10%.
רמי רונן
אתה יודע נתונים של כולם? אתה יודע נתונים של שופרסל של ישראכרט?
ישראל חסון
זה יכול להיות מעניין מאוד שמשרד הכלכלה יתחיל להתאמן בזה ויידע מה קורה ב"שופרסל" וברשתות אחרות. אז כבר הרווחנו מזה. אבל אם זה 30%-20% זה דיון במקום אחר עם כלים אחרים לגמרי. אם זה 3%-2% אתה בכלל בדיון במקום אחר. 30%-20% אתה צריך להשפיע ברמת המקרו על הדבר הזה.
רמי רונן
עוד דבר אחד תיקח בחשבון, חבר הכנסת שטבון, אם אתה רוצה לעשות צדק ולהוביל עניין חברתי התווים האלה הם מונופול אחד שלם בשוק. היחידים שחיים מהתווים האלה אלה הרשתות הגדולות. בסופו של דבר הם מונופול אחד שלם בשוק. אנחנו ניסינו להוציא תווים ונתקלנו בחומות בלתי נתפסות – אין תו אחד שהוציאו והצליח של עסקים קטנים ובינוניים בישראל. אם כל הכסף הזה היה הולך לעסקים קטנים ובינוניים – ואנחנו הוצאנו אותו, אבל נתקלנו בכל הוועדים האלה, והם בכלל לא רוצים לדבר איתך.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני עוצר רגע את הדיון. אני רוצה לבקש מעמית לנג תשובה של סדר גודל. לא אכפת לי אם זה 16% או 14% או 18%, אבל חשוב לי לדעת אם זה סדר גודל של 2%. אמר את זה יפה חבר הכנסת חסון שכמו בתפקידים הקודמים שהוא עשה לא הולכים למלחמת עולם על דבר קטן. אז קודם כול אני מבקש את התשובה הזאת עוד היום, אם אפשר.

לעורכת הדין בנדלר יש הערה. בבקשה.
אתי בנדלר
הדיון בדקות האחרונות התמקד בשאלה האם הסכום הנקוב בתו יהיה אחיד בכל הרשתות והגופים המופיעים בתו הקנייה או לא. למעשה, הדיון הזה הוא בסוג אחד של הגבלה מבין ההגבלות השונות המנויות בתווי הקנייה. יש הרבה מאוד הגבלות אחרות שהוועדה לא התייחסה אליהן. אני אתן לכם דוגמה להגבלות המנויות בתווי קנייה. אחרי שיש הגבלה לגבי רשת מסוימת במקום מסוים הוא יכובד ב-90% מערכו, ובמקום אחר ב-100% יש גם הגבלות אחרות: למשל, אין כפל מבצעים והנחות; במקום אחר – "שימוש בכרטיס התווים יהיה מוגבל ל-50% מסכום הרכישה; במקום אחר – "לא כולל מחירי מועדון ומבצעים"; במקום אחר – "אינו תקף לקניית ספרי לימוד, עיתונים, מגזינים וכתבי עת, טופסי הרשמה, מוצרים אלקטרוניים ודיגיטליים; במקום אחר – "בקנייה אחת ניתן לכבד כרטיס תווים אחד בלבד"; במקום אחר – "לא תקף על ארוחות עסקיות", וכך הלאה.
היו"ר אבישי ברוורמן
ולכן המסקנה?
אתי בנדלר
שיש הרבה מאוד הגבלות, ונדמה לי שהסעיף הקטן הזה נכנס לנישה אחת בלבד בגלל ההגבלות. אני מציעה אולי להרחיב את הצעתה של גברת פינקוס, ולקבוע הוראה כללית שלפיה, תו קנייה לא יכלול הגבלות כלשהן, ובכלל זה בעניינים הבאים – ולפרט את כל העניינים שמניתי עד עכשיו; ולכתוב שעל אף ההוראה הזאת השר באישור הוועדה יהיה רשאי לקבוע הגבלות בעניינים האמורים, כולם או חלקם.
רמי רונן
יכלול גם מבצעים.
היו"ר אבישי ברוורמן
אדוני, אתה רוצה שאני אוציא אותך?
אתי בנדלר
למשל, כפי שעלה בדיונים הקודמים, אדם מחזיק תווי קנייה, ניגש לרשת, רוצה לקנות את הדברים שבמבצע, ואומרים לו שבזה הוא לא יכול להשתמש. ועוד כל מיני הגבלות. להתמקד בנישה כל כך צרה של הגבלות זה לא נכון. אם כבר כדאי שתהיה ראיה רחבה יותר, ולבדוק לגבי כל אחת מההגבלות בתקנות אם יש מקום לאותן הגבלות.
היו"ר אבישי ברוורמן
ירון לוינסון, בבקשה. אתה מייצג גוף אחר של צרכנים.
ירון לוינסון
רשות ההסתדרות לצרכנות. בהמשך לדבריה של עורכת הדין בנדלר: אנחנו הלכנו לעניין הערך של התווים. הרי היום התווים הם כתב אישום – יש הרבה הגבלות, ואין לזה סוף. עכשיו יש שקיפות, וזה דבר חשוב מאוד לצרכן, אבל לא פחות חשוב זה ודאות וסופיות. לכן עם כל השקיפות זה כמו כשהולכים לבנק לחתום על מסמכים אתה שואל איפה אתה חותם, לא על מה אתה חותם. אין לך זמן. גם פה.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה ההמלצה שלך?
ירון לוינסון
עשינו אתמול סקר, ושאלתי את הציבור הרחב מה דעתו על ההגבלות.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתמול עשית סקר עם כל הציבור הרחב? איזה סקר זה?
ירון לוינסון
מכון סקרים, אחד הידועים בארץ, הוציא לי במיוחד לדיון הזה.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה היה המדגם?
ירון לוינסון
מדגם של 500 איש של האוכלוסייה היהודית. מכון גיאוקרטוגרפיה. זה סקר חדש שעכשיו יש לי התוצאות הראשונות.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה התוצאות?
ירון לוינסון
אני שאלתי לגבי ההגבלות: האם קרה לך שהגעת לחנות או לרשת מסוימת כדי לבצע באמצעות התווים את הקנייה, אך במעמד התשלום נאמר לך כי אינך רשאי לשלם באמצעות התווים בשל אחת מהסיבות הבאות?
היו"ר אבישי ברוורמן
מה התשובה?
ירון לוינסון
ל-54% מהנשאלים אמרו שהם לא יכולים לשלם; מתוכם 45% מכיוון שאי אפשר להשתמש בתווים במסגרת מבצעים - -
היו"ר אבישי ברוורמן
שלח, בבקשה, לכל חברי הוועדה את האינפורמציה הזאת.
ירון לוינסון
אני אשלח לך הכול.

בקיצור, למרות השקיפות כשהצרכן מגיע לרגע האמת, והוא תכנן את הקנייה, ואומרים לו שזה מוגבל מה שיקרה הוא שהוא יקנה את המוצר כי הוא הגיע לשם, אבל לא באמצעות התווים, ואז הקנייה היא לא רציונלית ולא נכונה, וזה פוגע בו.
היו"ר אבישי ברוורמן
בבקשה, אדוני. מה שמך?
דורי היללי
אני דורי היללי, מנכ"ל ומייסד "גרופון".
היו"ר אבישי ברוורמן
תיגש ותסביר מה זה "גרופון".
דורי היללי
"גרופון" היא החברה הגדולה והמובילה בארץ ובעולם בתחום הקופונים. אני אומר שצריך להפריד בין שני דברים: בין שוברים או תווי קנייה שבעבור התשלום אנחנו מקבלים שווי או ערך גבוה יותר מהתשלום או מקבלים ערך נמוך יותר מהתשלום. בנוגע לנקודה שאת העלית בעניין המגבלות אולי צריך לקבוע שלא יהיו הגבלות בהנחה שהערך הוא זהה לשווי.
היו"ר אבישי ברוורמן
תפשט את זה.
דורי היללי
שילמתי 100 שקלים - -
היו"ר אבישי ברוורמן
מה אתה ממליץ?
דורי היללי
- - - 100 שקלים וקיבלתי 90 שקלים למימוש באותה חנות אז במקרה כזה צריכים למנוע כל הגבלה.
אתי בנדלר
מה זאת אומרת? למה שאני אשלם שווה ואקבל 90 בלי מימוש? אין דבר כזה.
שמעון אוחיון
הוא אומר אותו דבר.
דורי היללי
זה בדיוק מה שאני אומר, תקשיבי. שילמתי 100 שקלים ובחנות אומרים שאני יכול לממש רק ב-90 שקלים - -
אתי בנדלר
אין דבר כזה בעולם.
דורי היללי
תאמיני לי שאני מכיר את השוק.
אתי בנדלר
יש סיטואציה כזאת בכלל?
היו"ר אבישי ברוורמן
אתי, בבקשה.
אתי בנדלר
בסדר.
דורי היללי
אני לא פוליטיקאי אז אני לא אעמוד בזה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה הלוא מומחה בשטח, ואתה אומר שאנשים עם קופון של 100 שקלים - -
קריאה
תו קנייה.
היו"ר אבישי ברוורמן
כן, תו קנייה.
דורי היללי
יש שני סוגים. יש לדוגמה תו של "שופרסל". בתור עובד שילמתי 100 שקלים - -
קריאות
- - -
לאה ורון
זה בדיוק להפך.
יצחק וקנין
אל תפריעו לו.
היו"ר אבישי ברוורמן
אדוני, אתה רוצה שאני אוציא אותך? אני לא נתתי זכות דיבור לחבר כנסת מכיוון שאני חושב שצריך לשבת. אתם ישבתם, דיברתם כל הזמן. גם אם הוא אומר דברים לא נכונים – זכותו להגיד אותם. זאת כנסת ישראל, זה הדבר האחרון שעוד נשאר פה בפסבדו דמוקרטיה שאנחנו קיימים בה.
דורי היללי
בכל הביזנס שלי שהוא הגדול ביותר במדינת ישראל כרגע כשבן אדם משלם 100 שקלים לאיזשהו שירות או מוצר הוא מקבל שווי גדול יותר – אתה משלם 100 שקלים, ואתה מקבל שווי של 200 שקלים.
היו"ר אבישי ברוורמן
את מסכימה?
תמר פינקוס
זה נכון, זה הבסיס של הקופונים.
ישראל חסון
רגע, תמר.
תמר פינקוס
היושב-ראש שאל אותי.
ישראל חסון
הוא מסביר משהו לאנשים. אני למשל לא בקי בזה.
היו"ר אבישי ברוורמן
ישראל, אני ביקשתי ממנה לאשר כי היא מכירה את זה ומאשרת.
דורי היללי
מאות אלפי או מיליוני הלקוחות שרוכשים אצלנו תווים, אני מציע להם קופון לכל בתי עסק במחיר של 100 שקלים ששוויו הוא 200 שקלים. במצב כזה לדוגמה במסעדה ששילמת בה 100 שקלים והערך של אותו שובר הוא 200 שקלים – אם אנחנו לא נשים הגבלות, לדוגמה: "לא תקף בעסקיות" שהן גם ככה ב-50% הנחה, בית העסק לא יוכל לעמוד בזה. אני מפריד את המקרה השכיח מאוד אצלי של תווי קנייה שבהם המימוש הוא על ערך נמוך יותר מהשווי שכביכול אותו עובד שילם עליו.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה ההמלצה שלך לחבר הכנסת חסון?
דורי היללי
ההמלצה שלי היא שמדובר בערך גבוה יותר מהערך ששולם, ושם יש הצדקה להגבלות בצורה מאוד שקופה, כפי שהציגו אותה כאן, שיש כל התנאים וההגבלות על התו. אם ערך התו הוא נמוך מהמחיר ששילמת או זהה לו לא הגיוני שיהיו הגבלות. אם שילמתי 100 שקלים, ואני מקבל ערך של 100 שקלים אז למה שמישהו יגיד לי שזה לא תקף במבצעים? הרי שילמתי את המחיר.
היו"ר אבישי ברוורמן
וזה שונה מההצעה של חבר הכנסת שטבון. צריך עוד אלמנט לשפר. המטרה שלנו היא רק אחת: להגיד לצרכנים את האמת. יש אנשים שבאים עם האינטרס העסקי, והם מכובדים, והם רק חושבים על האינטרס העסקי, לצערי; ויש אנשים שחושבים רק על האינטרס של החוק. המטרה שלנו היא לשקלל את כל האינטרסים האלה, להגיע להחלטה כאן ולהמשיך בדיון.

בבקשה, אדוני.
עידו פולק
אני עידו פולק, יושב-ראש "גרופון".
היו"ר אבישי ברוורמן
אמרת אותו דבר, נכון?
עידו פולק
לא, אני רוצה להאיר את עיני הוועדה בנושא הגנת הצרכן, וזה לא קשור ל"גרופון" ישירות. אני גם מעסיק וגם עובד. יש פה עוד עיוות דין: כאשר העובד מקבל את תו הקנייה כמתנה לחג הוא ממוסה בערך שלו. המעסיק קונה את זה ב-discount והעובד ממוסה ב-100 שקלים כהטבה. כשהוא בא לשלם, כמו שאדוני הנכבד אמר, והוא מגלה ש-100 השקלים האלה אינם שווים 100 שקלים יש לו פה גם תוספת מס.
היו"ר אבישי ברוורמן
זה מה ששאל חבר הכנסת חסון, וכולם ביטלו אותו.
ישראל חסון
זה מה ששאלתי בהתחלה.
עידו פולק
ברמת העובד, לא ברמת המעסיק.
ישראל חסון
זה לא משנה. יש פה פער מיסוי - -
עידו פולק
זה לא פער מיסוי. אני בתור מעסיק קניתי תווי עובדים ב-8,000 שקלים, ואני רושם הצעה של 8,000 שקל - -
ישראל חסון
אתה נותן לו כאילו 8,000, והוא משלם מיסוי על 8,000 שקלים, וכשהוא מגיע לקופה – 7,000 שקל.
עידו פולק
אני מוסיף 10,000 שקל משכורת, והמס הזה מתגלגל על העובדים – בסך הכול עוד כ-10,000 שקל למשכורת. אם יש לי עובד אחד ורציתי לתת לו 1,000 שקל תווי קנייה וקניתי אותם ב-900 שקל. אני רושם הוצאה של 900 שקל. העובד בתלוש מקבל הטבה של 1,000 שקל, והוא ממוסה ב-1,000 שקל. לכן העוול שנגרם לצרכן הוא כפול, כי לא רק שתו הקנייה הוא לא באמת 1,000 שקל, אלא הוא גם ממוסה פעמיים.
היו"ר אבישי ברוורמן
הבנתי. זה מה שאמרת. לא הבינו אותך, עכשיו הבנו.
שוב אני אומר
אני יודע שכולם צריכים לקפוץ פה מהוועדות. אני חוזר ואומר שמי שיבוא לוועדה שלי לשלוש דקות וירצה לדבר כשהוא בא והולך לא ידבר אצלי. זה היה לגבי חבר הכנסת אוחיון. אמרתי כבר שכנסת ישראל היא מהגרועות מכיוון שאנשים יושבים בשבע ועדות, קופצים כמו עכברים ממקום למקום. פה צריך שאדם יישב אך ורק בוועדה אחת, ילמד את החומר. בשביל זה צריך יותר חברי כנסת, פחות ועדות וחוק נורבגי. כי ככה זה קרקס שאנשים לא לומדים את החומר, כל אחד בא כשליח, נכנס ויוצא. בגלל זה הכנסת ירדה למקום שהיא נמצאת בו היום.

גברתי, בבקשה.
יפעת ניר כץ
אני עורכת דין יפעת ניר כץ, אני מקבוצת המשביר לצרכן. אני כן נכנסת לעניין שהעלתה עורכת הדין בנדלר – ההחרגות הנוספות של ההטבות והמבצעים שיש עליהם ההחרגות האלה. אני מבקשת להסתכל מהצד של העוסק דווקא. היה לי הכבוד להשתתף בדיון על תקנות הגנת הצרכן על ביטול עסקה והחזרים כספיים. גם אז דיברנו בעיקר על הנושא הזה של תווי קנייה שמגלמים בתוכם עוד הרבה הנחות ותשלומים שמושתים על העוסק. אני נותנת את השקיפות המלאה בתו, איזה הנחות חלות, ואלו הנחות לא חלות. היום אצל העוסקים יש דבר מאוד שכיח שנקרא "מועדון לקוחות". מועדון הלקוחות מקנה לצרכן הטבות נוספות מעבר להטבות שגם ככה יש לכלל עם ישראל. קבוצת המשביר לצרכן מאוד ידועה בכך - -
היו"ר אבישי ברוורמן
לכן מה המלצתך?
יפעת ניר כץ
המלצתי היא שהשקיפות עדיין תיוותר. ברגע שיבואו ויגידו לי שאני לא יכולה להחריג הנחות מסוימות אני איאלץ לעשות שקלול אחר של ההנחות, ובסופו של דבר זה יפגע במועדוני לקוחות אצל כלל העוסקים, לדעתי.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מנסה להבין את מה שאת אומרת בשפה של אנשים מבוגרים שההצעה של חבר הכנסת שטבון במתכונתה הנוכחית תיתן שקיפות מסוימת, אבל תפגע בכוח הקנייה של אלה שמקבלים.
יפעת ניר כץ
יתרה מכך הציעה עורכת הדין פינקוס להתיר את זה לשר, אבל לטעמי, זה פשוט לא פרקטי כי להשאיר את כל הדברים לשלב הבא כשהדברים מתנהלים בשוק בצורה מסוימת אנחנו ניכנס לצוואר בקבוק מאוד בעייתי שבסופו של דבר רק ייצור עומס בתלונות, בתביעות. אנחנו לא נצא מזה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אדוני, בבקשה. מי אתה?
חיים אהרון
אני חיים אהרון, מנהל פעילות של ACE. אני מייצג פה את - - - מוצרי צריכה. יש פה שני עולמות. מדובר על עולם שמעבידים קונים מתנות לעובדים, אבל יש צינור לא קטן של עובדים שקונים לעצמם תווים דרך המעבידים ומשתמשים בזה באופן יומיומי.
היו"ר אבישי ברוורמן
ולכן?
חיים אהרון
אני לא מציג את זה כמסקנה.
היו"ר אבישי ברוורמן
בסדר, אבל אנחנו מדברים פה כדי להחליט לאיזה כיוון. מה אתה ממליץ לאור העובדה הזאת?
חיים אהרון
הציגו את תמונת המצב. רציתי להציג את זה יותר נכון, שיהיה ברור שיש פה גם עובדים שמשלמים מכיסם.
היו"ר אבישי ברוורמן
אז מה אתה מציע, ללכת בצורה הזאת או בגלל שכוח הקנייה שלנו ייפגע לשנות את הדברים?
חיים אהרון
לדעתי, מגבלה שתיכנס לכאן תקטין את ההנחות לצרכן.
היו"ר אבישי ברוורמן
אז לכן אתה אומר, ואני מחדד את זה, שנושא השקיפות שיוני בכוחו כי רב דוחף בממשלה הוא מאוד חיובי אבל ייתכן בסבירות מאוד גבוהה בגלל יותר ויותר עדויות בנושא שזה יוריד את כוח הקנייה של אלה שקיבלו את התווים, ואז השקיפות תצא בשכר הפסד העובדים. אני בטוח שגם השר בנט שאומר לי כל פעם שאני רואה אותו שהוא מקווה שהמחירים יירדו וכוח הקנייה ישתפר – יכול להיות שגם הוא יהיה מוטרד מזה אם הוא יקרא את הנושא הזה.
לאה ורון
לא השקיפות, אלא המגבלות.
היו"ר אבישי ברוורמן
המגבלות. האחידות.

חברת הכנסת ורון, אני לא קורא לך חברת כנסת, אבל תאמיני לי – חכמתך גדולה מזאת של כל חברי הכנסת יחד.
ישראל חסון
אני מבקש להחריג כאן כמה אנשים.
היו"ר אבישי ברוורמן
אה, אותך.

אדוני, בבקשה.
יורם דר
אני יורם דר, יושב-ראש חטיבת הקמעונאות בלשכת המסחר, ואני מייצג את תחום ההנעלה, ההלבשה, חשמל, אלקטרוניקה, אופטיקה וכל השאר. אין ספק שבתווים צריך לעשות חריגים בדברים מסוימים. אין ברירה, מכיוון שאם מוכרים מכשיר סלולר ברשת ACE או מוכרים את זה ברשת חשמל, כמו למשל מקרר שמתח הרווחים עליו הוא 10% אז אי אפשר לתת הנחות של 20%. הלוא התווים זה הנחות של 20%. או שבסוף עונה נותנים הנחות של 70%-50% אז זה לא יכול לכלול את הנחות סוף העונה, או במקרה של המשביר – אם יש מועדון לקוחות ומקבלים עוד 15% הנחה אז המשמעות - -
יפעת ניר כץ
זה יוצא שלוש הנחות כפולות.
יורם דר
בדיוק. אי אפשר לתת הנחה על הנחה.
היו"ר אבישי ברוורמן
לכן מה המסקנה שלך? כל אחד שמופיע פה יש לו חכמה וניסיון רב - -
יורם דר
בשקיפות אפשר לתת חריגות ברגע שכותבים את זה ומגדירים את זה מראש.
ישראל חסון
אבישי, אפשר לשאול פה את הרשתות שאלה שהיא הצעה שעלתה פה?
היו"ר אבישי ברוורמן
זאת הגדולה שלך. להבדיל מהרבה אנשים מה שאתה לא יודע אתה שואל.
ישראל חסון
אני שואל את הרשתות שאלה פשוטה: מנכ"ל ומייסד, הוגה הדעות של "גרופון", אמר שבמקום שהוא נותן מעל הערך הוא רשאי להחריג ולעשות את הדברים האלה; במקום שהוא נותן שווה ערך ומתחת לזה אין זכאות לדבר הזה. אז המטבע עובדת כצ'ק לכל דבר ועניין. מרגע שאנחנו מייצרים בסיס כזה אתה מצמצם מאוד. מה זה עושה לכם? ההצעה נותנת בסיס מאוד הגיוני.
צביקה לוינסון
אפשר לתת זווית קצת שונה?
היו"ר אבישי ברוורמן
מי אדוני?
צביקה לוינסון
אני צביקה לוינסון, הבעלים של רשת דפנה לוינסון וחבר הנהלה בלשכת המסחר.
היו"ר אבישי ברוורמן
יש לך משהו להוסיף לנו שעוד לא נאמר?
צביקה לוינסון
כן. רציתי לומר שבניגוד לרשתות המזון שכל השנה מתעסקות במזון אנחנו באופנה ובהנעלה – אין ברירה בסוף עונה אנחנו גם ככה מורידים את המחירים וחייבים להתייחס לנושא של השקיפות. אנחנו גם מתייחסים לזה בנושא של מועדון הלקוחות וצבירות וכל הדברים האלה. אתה אומר שכשאומרים משהו אז גם צריך לתת מסקנה – המסקנה היא שנצטרך להעלות את המחירים כדי להוריד את המחירים, ואז הצרכן ייפגע.
תמר פינקוס
כדי לעשות הנחה של 50% הם יעלו ל-120%.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה חוזר לנקודה הזאת שאליבא לגברת ורון בנושא האחידות הצעת שטבון מצוינת, אבל בנושא המתנה לעובדים וכוח הקנייה בגלל שיווי המשקל שישתרשר פה הצרכנים ייצאו נפסדים.
צביקה לוינסון
כן. אבל צריך להפריד; רשתות המזון מוכרות כל השנה במחירים אחידים, למעט בזמן שהם רוצים לתת איזשהו מבצע. אנחנו שמושפעים מתקופות שונות במהלך השנה – כמו סוף-עונה – כדי שנוכל לקיים את המפעלים שלנו ואת העובדים שלנו ולא נרים פה, כמו שהגברת פינקוס אמרה, את המחירים למעלה כדי להוריד אותם למטה – כן צריכים להתייחס לשקיפות כדי לשמור על האיזון הזה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מודה לך, מר לוינסון. אחד הדברים שלמדנו בחיינו הקצרים הוא שמעלים את המחירים ואז אומרים, יש הנחה של 20%.
צביקה לוינסון
20% זה טוב; 70% - - - אתה לא רוצה כלום.
היו"ר אבישי ברוורמן
פרופ' דני כהנמן שקיבל פרס נובל וכותב ספרים ופרופ' דן אריאלי מסבירים שאנשים הם לא רציונליים בכלום, רק אמוציונליים. כשאני נכנסתי בתחילת הלימודים שלי לאוניברסיטה היה ספר מאוד מפורסם של ואנס פקארד שנקרא"The hidden persuaders" - "המשכנעים הנסתרים" – ואחת הדוגמאות הנפלאות הייתה לגבי הרציונליות של הצרכן שאפשר לשחק אתו. בארצות-הברית בהרבה מאוד מקומות עשו פרסומת: סבון אחד – דולר; אבל מבצע מיוחד – שני סבונים ב-2.10 דולר. ו-2.10 דולר מכרו נהדר.
צביקה לוינסון
אם יותר לי הרבה שנים אני פועל למען חקיקה של "סוף עונה" מוסדר כמו באירופה- -
היו"ר אבישי ברוורמן
תעביר לי את ההצעה הזאת אני אנסה לקדם אותה.
צביקה לוינסון
תודה רבה, זה מאוד חשוב.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני רוצה לשמוע את נציג משרד הכלכלה. יושב כאן אדם שהוא כלכלן. כבר לא; אז תביא לי פעם אחת כלכלן שידבר על הנושאים האלה. גילי מאי יושב כאן. הוא היועץ. מה הכשרתך המקצועית? עורך-דין?
גילי מאי
לא. מנהל עסקים, מימון.
היו"ר אבישי ברוורמן
הוא היועץ של מנכ"ל משרד הכלכלה. פתח את הראש שלך. יושבים פה הרבה אנשים חכמים ומעלים נקודות. המטרה שלנו אחרי שאנחנו נחוקק את החוק ויהיה רשום על הקרקפת של שטבון ושל שר הכלכלה שיש חוק, יש גם לפעמים חוקן לחלק מהאנשים. לכן השאלה לאור מה ששמעת, מה התגובות של משרד הכלכלה?
גילי מאי
תודה על הזכות לדבר שוב, אדוני היושב-ראש. אני אחלק את התגובה לכמה נקודות כדי שזה יהיה תמציתי: א', הערה על שקיפות; ב' – על תחרות; ג' – על העתיד; ו-ד' – התשובה שביקשת. מכיוון שיש פה סודות מסחריות, וזה לא פשוט, זה לא ויקיפדיה שאנחנו הולכים אחורה לחדר ומוצאים – ניתן את התשובה מהכלכלנית שלנו בתיה מהרשות לסחר ההוגן - -
תמר פינקוס
שלנו, סליחה. אנחנו לא בכפיפות למשרד שלך, רק לשר.
היו"ר אבישי ברוורמן
לא מעניין אותי כל הריבים, הרי כל חבר כנסת זה מפלגה נפרדת וכל משרד עורך דין זה מפלגה נפרדת.

מתי אתה נותן לי תשובה, מר מאי?
גילי מאי
זאת הנקודה הרביעית. אלה נקודות קצרות.

קודם כול המשרד שלנו עובד כל הזמן על הפחתת יוקר המחיה. אתם יודעים שאלה תהליכים קשים, זה לא ברגע אחד. באחד המחקרים שגוגל הראתה לנו עולה ש-70% מהאזרחים היו מוכנים לשלם 5% יותר אם היה להם אתר בעברית. מה זה אתר בעברית? שווה יותר שקיפות.
היו"ר אבישי ברוורמן
תן לי את הסוקר, ואני אתן לך את התוצאה. בדרך כלל כשעושים סקרים בפוליטיקה כל אחד מצליח.
גילי מאי
אדוני היושב-ראש, זאת הייתה הערה. אני ממשיך.

תחרות – נחשוב מי מקבל את התווים? תו מקבל עובד. ביום רגיל אני קונה בכל אחת מהרשתות הקמעונאיות. המשרד החליט לתת לי תו לרשת מסוימת שאני לא קונה בה. כרגע אני לקוח שבוי של הרשת הזאת כי אני חייב לקנות בה. בעצם הקבלה של התו הרשת הזאת מקבלת הזדמנות לרכוש את אמוני. אני אבוא אליה, יציעו לי שם כרטיס מועדון, פתאום יש הנחות, פתאום נעים לקנות. אל תשכחו, ההזדמנות הזאת שהעובד מקבל היא חד פעמית בעבורו, אבל לרשת זה עולם ומלואו. אני הייתי רכז של ועדת המזון במשך שנתיים, ואני מכיר את העולם הזה. בואו לא נקל ראש בעניין התחרות. התחרות הולכת לכל אורך המשק. אם רוצים לפתוח תחרות זאת הזדמנות לכל הרשתות. בואו לא נאיים בחזיונות יום הדין, בסדר?
היו"ר אבישי ברוורמן
מה המסקנה?
גילי מאי
אנחנו מתעסקים פה עם עתיד - -
היו"ר אבישי ברוורמן
איפה יש עתיד? הם לא נמצאים פה.
גילי מאי
כל מה שנגיד זה "מה אם לא". אם נעצור את רוב הדברים - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אפשר להחליט. אף אחד לא יודע את העתיד. אבל אדם ששומע את הנימוקים שוקל ואומר, שמעתי, אני לא חושב שהנימוקים חשובים, ואנחנו נמדוד את עצמנו בעוד שלושה חודשים. זאת עמדתך?
גילי מאי
לא. לא שמעתי לגמרי את המשפט שאמרת אז אני לא רוצה להגיד סתם.
היו"ר אבישי ברוורמן
את הרישא שלך הבנתי. כולם אמרו שהם חושבים שכוח הקנייה של העובדים, אותם אלה שאתה רוצה שיקבלו תמורה משופרת כדי שכוח הקנייה הריאלי ורווחתם יעלו – הם טוענים שבהחלטה של האחידות והשקיפות הם ייפגעו. אתה אומר – לא כצעקתה.
גילי מאי
אני אומר שבגבולות ובמנדט שניתן לי צריכים לבחון את זה, והעולם לא ייפול.
היו"ר אבישי ברוורמן
זה שהעולם לא ייפול אני מבטיח לך. זה תלוי ביצחק וקנין ובמשיח.
יצחק וקנין
אוי ואבוי לי, זה כבד עליי.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה בתכל'ס?
לאה ורון
אין לו תשובה. לא הבנתי את העמדה שלו.
גילי מאי
התשובה לנתונים - -
לאה ורון
אנחנו עדיין לא מדברים על הנתונים. אנחנו שואלים, מה העמדה לגבי האחידות של התו? יש לכם תשובה או אין לכם תשובה?
גילי מאי
את מדברת על סעיף (ג), נכון?
לאה ורון
נכון.
גילי מאי
אנחנו בעד כמו שהיינו מלכתחילה.
היו"ר אבישי ברוורמן
ובלי התייחסות לכל מה שנאמר כאן גם אם בעוד שלושה חודשים אני אזמן את השר ואותך, והתוצאה הייתה שרוב העובדים ייפגעו מהתהליך הזה. אתה לוקח את הסיכון הזה?
רמי רונן
העובדים לא ייפגעו.
גילי מאי
אם לא ניקח את הסיכון לא נדע - -
היו"ר אבישי ברוורמן
הכול נרשם בפרוטוקול.
גילי מאי
אין לי בעיה, אני מדבר פה, אני לא מתחבא מאחורי שום דבר. בין הרבה דברים שאנחנו עושים זה דבר מדיד שאתה יכול לראות בעוד כמה חודשים.
היו"ר אבישי ברוורמן
יפה. אם טעיתם תחזרו אליי ונשנה את החוק.
גילי מאי
אמרתי, לא כל החכמה נמצאת בירושלים. הבום הבא של התווים זה פסח, נכון? אתה רוצה לעשות נקודת מבחן?
היו"ר אבישי ברוורמן
הבנתי את עמדתך. אני מתחיל להגיע לסיכום. רק מי שלא דיבר כי אני רוצה לתת את רשות הדיבור לחבר הכנסת שטבון, ואני אסכם כי אני לא רוצה שאנשים יחזרו על הדברים שנאמרו. די מיצינו את הנושא. עורכת הדין פינקוס, יש לך משהו להאיר את עינינו, שלא שמענו קודם?
תמר פינקוס
כן. לחוק הזה, ולא חשוב מה יהיה בסוף נוסחו, אי אפשר להכניס לא גרופונים ולא קופונים. זה שתי מטריות שונות.
היו"ר אבישי ברוורמן
דברים לגמרי שונים.
תמר פינקוס
זה נכון מה שאמרה אתי בנדלר שכשאתה מוכר קופון אתה לא נותן תו, אתה לא נותן שטר כסף – אתה אומר, זה למסעדה הזאת אז ממילא זה לא יחול, אבל כדי שלא תהיה טעות ויתחילו לריב אם זה חל או לא חל, זה לא ממין העניין.
היו"ר אבישי ברוורמן
ביקשתי גם ממר לוינסון שישלח לי הצעה, ואני מבקש שגם דורי היללי יעביר לי חומר לגבי הנושאים של הקופונים. אני רוצה להיכנס לזה בצורה יותר משמעותית. תעבירו לי את ההצעה.
תמר פינקוס
עוד הערה אחת: תווים ניתנים כל השנה. ה"בומים" במקומות עבודה הם בפסח ובראש השנה. תווים ניתנים כל השנה בקופות של הסופרים, החברות ודרך ועד העובדים, ואין להם קשר לחגים.
היו"ר אבישי ברוורמן
עורכת הדין פינקוס, אם הייתי שולף אותך מהמקום שלך ונותן לך פתאום כוח בלתי רגיל – את היית שרת הכלכלה ללא מגבלות - -
תמר פינקוס
לא כדאי לכם.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה היית ממליצה לי לעשות עם החוק הזה?
תמר פינקוס
שלוש פעמים בגרות במתמטיקה, ואתה רוצה שאני אהיה שר הכלכלה?
היו"ר אבישי ברוורמן
תעודת בגרות זה לא דבר חשוב בפוליטיקה.
ישראל חסון
אני מכיר אחד שאין לו בגרות, והוא שר אוצר.
היו"ר אבישי ברוורמן
בדיוק. הוא מדבר בערוץ 2 20 דקות בלי הגבלה.
תמר פינקוס
אני אמרתי את דברי. אני חושבת שזה יהיה הנכון.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה ההמלצה? לקחת את המצב כמו שהוא - -
תמר פינקוס
להשאיר את האפשרויות לשר בתקנות לבחון ולהגיד מה לא יחול.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מסכם.
לאה ורון
אבל צריך להתייחס לדבריה של עורכת הדין יפעת ניר כץ שדיברה על צוואר בקבוק.
תמר פינקוס
זה לא יהיה על כל פריט לחוד, אנחנו כבר אמונים בזה. אני רק רוצה להעיר משהו לתשומת לבו של היושב-ראש: גם אם יחליטו לעשות תקופת בדיקה של 3 חודשים או שנה עדיין צריך יהיה לקבוע נורמה שבמידה שלא נבוא בעוד 3 חודשים או בעוד חצי שנה – מה קורה? אי אפשר להגיד, אנחנו רק נבחן את זה, אלא צריך נורמה.

אני רוצה לומר עוד דבר לגבי המסקנה שהביא גילי מאי מגוגל שהם רוצים שקיפות כי הם דיברו על עברית – המחקר הזה לא התייחס לזה; המחקר הזה התייחס לאנשים שעושים קנייה מקוונת, וה- - - הם רק באנגלית - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אני כל כך שמח כי הסקרים והסוקרים - -
תמר פינקוס
והם אומרים, סליחה, אנחנו לא יודעים כל כך אנגלית, אנחנו מעדיפים שזה יהיה בעברית. זה לא קשור לעניין השקיפות.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה רבה. מילה אחת לגבי סוקרים.

אתם רוצים לקבל בחברה גדולה המלצות להתייעלות, לפיטור עובדים – שלמו 2 מיליון דולר לחברת "מק'פירסון", ומה שאתם רוצים תקבלו. אתם בהנהלה תיתנו את הכסף ותקבלו.
ישראל חסון
שחטו אותך במחיר.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה יודע שהחברות האלה לא לוקחות פחות מ-2-1 מיליון דולר, אבל אתה יודע מה ההמלצות שלהן יהיו. הייתי שם.
לאה ורון
לגברת בתיה גוטל יש הנתונים שביקשת על נפח הפעילות העסקית.
היו"ר אבישי ברוורמן
גברת גוטל, בבקשה, אחוזים.
בתיה גוטל
ממה שהתפרסם בתחילת השנה בשנת 2012 המחזור של 10 רשתות השיווק הגדולות בישראל היה 22.5 מיליארד שקלים, כולל מע"מ. 22.5 מיליארד זה מה שקנו ברשתות השיווק. שוק תווי הקנייה, לפי ההערכות בפסק הדין, הוא בערך 3 מיליארד שקלים, ומתוכם 75% זה התלושים של "שופרסל" ו"הריבוע הכחול".
היו"ר אבישי ברוורמן
3 מיליארד מתוך כמה?
בתיה גוטל
3 מיליארד, ומתוך זה 75% זה "שופרסל" ו"מגה". למרבה הנוחות 75% זה 2.25 מיליארד שקלים שזה בדיוק 10% מ-22.5 מיליארד שקלים של המחזור של 10 רשתות השיווק.
ישראל חסון
גמרנו את הדיון.
היו"ר אבישי ברוורמן
10% זה מספר משמעותי.


גילי, אני רוצה שתרשום כי שמתי את הראש שלך על הבלוק – לפחות 10%. זה מספר גדול. אם יש לזה משמעויות כמותיות גדולות אני רשמתי.
יורם דר
22 מיליארד זה לא נכון כיוון שרק "הריבוע הכחול" ו"שופרסל" בלי כל הלוויין הם 18 מיליארד אז איך יכול להיות 22 מיליארד?
תמר פינקוס
אם יהיו לכם נתונים אחרים תביאו.
היו"ר אבישי ברוורמן
זרקתי לכם אתגר. המייל שלי הוא abraverman@knesset.gov.il. אני רוצה שכל הגופים שיש להם - - -
יצחק וקנין
אבישי, אם אתה רוצה שנעשה עבודה תן לשטבון.
קריאות
- - -
יצחק וקנין
הדבר הזה חשוב מאוד, ואתם לא עונים לנו.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני רוצה לקבל נתונים, ואנחנו נבחן אותם. אני אבקש מה-מ.מ.מ לבדוק את כל הדברים האלה.

גברתי, בבקשה.
זהבית שחף
אני עורכת הדין זהבית שחף ממגה קמעונאות בנוגע לסעיף שאתם רוצים לכלול בעניין המגבלות שעורכת הדין בנדלר דיברה עליהן ברשתות של הלוויינים. להסיר את כל המגבלות זה יהרוג את התווים. אי אפשר לצפות מרשת - -
היו"ר אבישי ברוורמן
רשמתי. אני מצטט את דבריך: את אומרת מה שאמרו פה כמה אנשים – הדבר הזה יגרום לפגיעה קשה מאוד באלה שרוצים לעזור להם.
רמי רונן
ואז המעסיקים ייתנו כסף.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה שוב בלי רשות דיבור?
זהבית שחף
לא, אז המעסיקים ייתנו מגבת - - - מה הצרכן מעדיף.
היו"ר אבישי ברוורמן
מי עוד לא דיבר לפני חבר הכנסת שטבון? אתה כבר דיברת שלוש פעמים ומכיוון שדיברת בלי רשות דיבור לא תדבר.


בבקשה, מי אדוני?
עידו רז
אני מנהל פיתוח עסקי "שופרסל". אני רוצה להביע את העניין מההיבט העסקי.
היו"ר אבישי ברוורמן
אבל מ"שופרסל" כבר היה המאירי.
עידו רז
אבל אני רוצה לחדד נקודה אחת.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה חושב שאתה יכול להוסיף על חכמתו של המאירי?
עידו רז
רק משפט אחד, ברשותך. העניין הוא פשוט מאוד, להבנתי: יש אחוז הנחה שניתן. לא קיים עולם תוכן שבו הלקוח משלם 100 שקל ומקבל ב-90 שקל. אין דבר כזה, השוק הזה לא קיים. הוא תמיד משלם 100 שקל, מקבל 140-120, תלוי באחוז ההנחה. אחוז ההנחה הוא פונקציה ישירה של היכולת לתת מגבלה כי אחרת מדובר בכסף מזומן. אני יכול לקבל שקל ולתת שקל, ואין הגבלות.
היו"ר אבישי ברוורמן
זה צריך להיות הילך חוקי.
עידו רז
כן. אם יש הנחה, ואני נותן הטבה כנגד המזומן שאני מקבל בלי הגבלות לא יהיה מוצר כזה שקוראים לו "תו". זה מאוד פשוט, ואין פה שאלה תיאורטית.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה פשוט מחזק את מה שאמרו כל הגליליים והמאירים ואלה הלוחמים ביניהם.
עידו רז
הסוגיה היא גם לא תיאורטית. שהמוצר שאין לו הגבלה ומכובד ברשת מסוימת ספציפית אחת קיים בשוק. אחוז ההנחה שם נע בין 3% ל-6%-5%, לא 17% ולא 18%. המוצר הזה קיים בשוק, זאת לא שאלה תיאורטית.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מודה לך. אתה מעלה את דרגת ההתרעה. זה אירוע קטן, זה לא יום כיפור, אבל אנחנו תמיד צריכים להקשיב לאנשים, גילי, ולא ללכת רק עם עצת המפקד.

עוד שני אנשים אחרונים שלא דיברו, חבר הכנסת שטבון, ואז סיכום כי אני רואה כבר את הסדרן שאומר לי שאני צריך לסיים.
רן ארנון
אני מ"פוקס". לגבי המקרו – נאמרו אמירות שהצרכן קונה את התווים במשך השנה. לפי הנתונים שאני יודע לפחות, אני שותף לתו, סולק אותו בהנחה משמעותית, דהיינו על כל 100 שקלים שאני מקבל אני מקבל כ-80 שקלים מהגופים שמנפיקים את התו. לפי מה שאני יודע, רוב הקניות של התווים על-ידי גופים שנותנים את התווים לעובדים מתבצעות בתקופות החגים, ובהערכה גסה שלי – זה כ-80%. הגופי הכלכליים שקונים לעובדים שלהם לא יגדילו את ההוצאה למתנות לחגים בגלל שינוי החוק.
היו"ר אבישי ברוורמן
ולכן?
רן ארנון
ולכן בנקודה הזאת אם נוריד את ההנחות הצרכן ייפגע. התוצאה תהיה אותה הוצאה, ובמקום שיקנו ב-100 ויקבלו 120, יקנו ב-100 ויקבלו ב-110.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה מחזק את הנקודה. תודה רבה.
רן ארנון
לגבי שני הנושאים הספציפיים פה, אחד לגבי הערך הראשוני של התו והשני לגבי המגבלות והשקיפות שלהם. לגבי הערך הראשוני של התו – אני מעריך שתהיה פגיעה מסוימת בצרכן. באופן אישי אני לא חושב שהפגיעה תהיה גדולה אבל היא תתקיים בוודאות. ומדוע? לצורך העניין המגבלה הזאת קיימת, למיטב ידיעתי, אך ורק ברשתות ה-discount של המזון, והיא בדרך כלל עד 10%.
תמר פינקוס
היא קיימת במבצעים בחנויות בגדים.
רן ארנון
אני אישית סולק את התו במלוא ערכו, אבל אני מגביל מגבלות שונות על מבצעי סוף-עונה, מועדון לקוחות וכדומה.

אני מניח שבפועל מה שיקרה במקרה כזה הוא שהרשתות יורידו באחוז מסוים. אני מניח שהאחוז יהיה הממוצע שהן סולקות בין הרשתות הרגילות לרשתות ה-discount. כאן תהיה פגיעה בצרכן. אני סתם זורק אם זה חצי-חצי בין רשתות discount לרשתות רגילות של כ-5%. הפגיעה בצרכן תהיה 5% מ-3 מיליארד שזה 150 מיליון שקל.

נקודה שלישית ואחרונה לגבי השקיפות. לדעתי, השקיפות היום היא מלאה. אני מחזק את מה שאמרה הגברת מהמשביר לצרכן. אני עושה מבצעים של מועדון ומבצעי סוף-עונה אגרסיביים מאוד. אני מדבר על הנחות, מעבר לצבירה של 10%, של כ-50%-30% בסוף-עונה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו לא - - - for the sponsor.
רן ארנון
לא, לא. כל רשתות האופנה עושות כמוני בדיוק. לכן הורדת המגבלות תעשה אחד משני דברים: או שיום אחד נצא מהתווים, ואז המגוון שמקבל הצרכן יצטמצם בצורה דרמטית.
רמי רונן
- - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אדוני, אתה רוצה שאני אוציא אותך?
רמי רונן
חורה לי כי אני גם - -
היו"ר אבישי ברוורמן
חורה לך? גם לי חורה. חורה לי שמדינת ישראל איבדה את הכיוון - -
רמי רונן
חורה לי שבחג אני לא יכול לקנות עם התווים - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
חורה לך? תקשיב לי - -
רמי רונן
למה רק לקנות - - -?
היו"ר אבישי ברוורמן
תקשיב לי עכשיו. כנראה, לא קיבלת חינוך. לי חורה איך שמדינת ישראל מתנהלת. כואב לי הלב. אז מה, אני אפריע לכל אחד?
רמי רונן
אגב, היא הולכת ומשתפרת, לדעתי.
היו"ר אבישי ברוורמן
אדוני, אתה סיימת, ואתה לא אומר אף מילה. במילה הבאה אתה בחוץ.
רן ארנון
אני אשלים את דבריי: בשרשור הדברים מכיוון שאני לא אוכל לסלוק את התו שהמנפיק מוציא ב-80% מערכו אני אגיע למנפיק, ואגיד לו שאני חייב לסלוק את התו ב-98% מערכו כדי לא להיפגע ברמת ההנחה. הוא לא יהיה מסוגל לעשות זאת, והתו ימות.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה מחזק את הטיעון.

חבר הכנסת שטבון, בבקשה.
יוני שטבון
לפי מה שאנחנו רואים פה לפנינו לתפיסתי, זה בדיוק הסיפור של המדינה בהיבט החברתי-כלכלי וחלק מהסיפור של הוועדות בכנסת הנוכחית. יושבת פה שורה של אנשים יקרים שמייצגים במילה אחת: אינטרס.
היו"ר אבישי ברוורמן
זאת זכותם.
יוני שטבון
לא אמרתי כלום. יותר מכך, אם ייכנסו לפה עוד 20 רשתות ועוד 20 קבוצות כאלה ואחרות אנחנו נשמע אותו דבר. זה בדיוק אותו סיפור. יש קבוצות כוח מאוד חזקות במדינה שהגודל כאן הוא בסופו של דבר אותו סיפור שחוזר על עצמו פעם אחר פעם; קבוצות שמנהלות מאחורי הקלעים סחר שלא חשוף לכל הציבור. הן מאורגנות, הן מתואמות, והסיפור המיניאטורי שאנחנו רואים פה בוועדה בסוגיה השולית לכאורה על ערך התווים זה בדיוק הסיפור הזה. אני רואה את זה פה לפניי, ואני רואה את זה פעם אחת כחבר כנסת ופעם שנייה כאזרח.
היו"ר אבישי ברוורמן
ולכן?
יוני שטבון
בהקשר של הטענות שהעלו כאן הדיון הוא טוב. אמרתי את זה גם בפעם הקודמת. השיח הזה שזה חוק על קרקפת, מבחינתי זה לא מקובל – אני פה כדי לקדם דברים. אני אומר את זה בצורה הכי ברורה, אני לא אוהב את השיח הזה.

בהקשר הנוכחי הטענות שעלו פה הן לגבי סיכון. יש פה טענה לכאן ולכאן. גם לגבי תקיפה בעירק ב-81' או בתקופות אחרות יש ניהול סיכונים שצריך לבצע. בדרך כלל התפיסה הישראלית אומרת – בוא לא נעשה כלום. יש הכוח הקיים, בוא נשאיר אותו.
היו"ר אבישי ברוורמן
תעשה לי טובה, אל תכניס את איראן.
יוני שטבון
אמרתי עירק בכוונה כי הלכתי אחורה. פשוט היה סוף שהיה ידוע.

יש פה בעצם ניהול סיכונים. הברירה הנוחה במיוחד כשיש קבוצות מאורגנות כמו הרשתות זה ניהול סיכונים. להפחיד את כל המערכת ולהציג את כל האינטרסים האלה, ובסוף הצרכן שמחזיק את התו עם אותו חוזה עומד עם אותם לוביסטים ורשתות מאורגנות ורואה ששוב החוק נפל כי יש פה פחד. זה פחד שמאיים פעם אחרי פעם. הסיפור הזה הוא הסיפור שלנו בהרבה מקומות אחרים ולא רק כאן.

אני ארד לרזולוציה יותר קטנה: התווים האלה הם גם אגרות חוב במובן מסוים. השוק הזה סביב המרווח שאני מוכר בסכום מסוים ואחר כך מרוויח עוד 20 אגורות או פחות 20 אגורות זאת הסתכלות מאוד צרה שהרשתות מציגות. אז הן בעצם מאיימות שאם לא יהיה להן המרווח הזה ואת יכולת התמרון במחיר ובמשא ומתן עם רשתות הלוויין הכול פה יתפרק, וזה שיח אחד מאוד מצומצם. מאחורי הקלעים יש פה סחר אחד גדול במיליוני שקלים שאנחנו לא חשופים אליו. נכון, אין מספרים, אבל זאת בדיוק הנקודה, זה הסיפור הגדול פה בכל החוק הזה, שאנחנו לא מבינים מה המערכת של בעלי האינטרס מאחורי הקלעים. שנית, זה אגרות חוב. אנחנו יודעים ש-54% מהאנשים אמרו שלפעמים הם לא מממשים את זה. אז יש פה שוק הון שמתנהל לכאורה - -
רמי רונן
- - -
היו"ר אבישי ברוורמן
צא החוצה עכשיו. תודה רבה. אם ההורים שלך לא חינכו אותך גם אני לא אצליח.
רמי רונן
חינכו אותי טוב.
יוני שטבון
ניהול סיכונים הוא בריא, אבל היכולת לקבל החלטה בנושא הזה לא יכול להיות שתצטמצם סביב השיח האינטרסנטי מאוד של בעלי הרשתות. אמרתי שיש פה שיח של אגרות חוב, שוק אחד גדול שהוא מורחב; יש פה נושא נוסף של מה שקורה בין רשתות הלוויין לבין הרשתות הגדולות, וביניהן – מה קורה מאחור אנחנו גם לא יודעים. יכול להיות שהגיע הזמן. לקראת קריאה שנייה ושלישית צריך להעביר את החוק כמו שהוא, להבין שאנחנו לוקחים פה סיכון, וכיוון שהסיפור הגדול פה הוא גם הסיפור של המדינה בהקשר של המרחב הכלכלי שיש פה מונופולים מאוד חזקים. יש פה רשתות מאורגנות שמציגות אינטרס ומפחידות, וזה צריך להיפסק. החוק הזה לא נוצר כי יום אחד שעמם לי וחיפשתי עוד כותרת אלא הסתובבנו והבנו. זה גם לא רק שכירים, יש גם משפחות נזקקות של עמותות שמקבלות תווי קנייה. אני הייתי חבר ופעיל והובלנו עמותות ועזרנו לאנשים שלפעמים 100-80 שקלים האלה זה הבדל במקרר. אני אומר את זה פעם אחר פעם ואני לא צוחק. זה שיח אחד שלם. ובצד השני יש משפחות נזקקות שהארגונים מסבירים מה המשמעות בשטח. הפחד והאיום הזה צריכים להיפסק, להבנתי. הדיון הוא חשוב, אני לא מזלזל בו. מצד שני צעד אחד שנראה לכאורה צעד קטן – כן, תו קנייה אחיד; שאלו אותי פה מה קורה עם המבצעים, ואמרתי שאני לא הולך על זה כי אני מבין את מערכת הסיכונים. ישבתי איתם לפני כן ואמרתי שאני לא מכניס את המבצעים לחוק. יכולתי להכניס סעיף גם על מבצעים. הם הסבירו לי בהיגיון שמבצעים מצמצמים אותם מאוד. שם אנחנו מורידים את המחירים בצורה משמעותית. גם תו זה לא הגיוני. אמרתי שנוריד כדי לאפשר, אבל האחידות הזאת שיש בה פעם אחת שקיפות ופעם שנייה יש בה יכולת קנייה שלא מפחדת מהאיומים האלה היא רלוונטית ובסדר גמור. חלק מניהול הסיכונים הזה, גם שלי כמחוקק וגם של אנשי מקצוע זה לקחת סיכונים, כן.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה, אני מסכם. קודם כול הסיכון שלך לא כל כך גדול. לא נגזים בסיכונים.
יוני שטבון
בגלל זה אני אומר, זאת ההרגשה שהייתה פה – עוד שנייה נתקוף בעירק. לא באיראן. זה מוקלט.
היו"ר אבישי ברוורמן
מכיוון שאני כבר לא מפחד פה מאף אחד, לא מכיוון שאין פה גיבורים גדולים אלא מכיוון שאני קיבלתי החלטה לא מהשר ולא מיושב-ראש ההסתדרות ולא מאוליגרכים – אני מפחד רק מפחד מאשתי ומאלוהים. אני יותר מדי מבוגר.
לאה ורון
- - - מצבנו קשה.
היו"ר אבישי ברוורמן
ומלאה אני עדיין וגם מאתי.


לכן השאלה היא מה טוב לאזרחי ישראל? הדיון פה היה מצוין. העלו פה נושאים כי מעבר לנקודות האלה ברור שישנם כוחות שנלחמים נגד; אבל מעבר לקוזק הנגזל השאלה מה יקרה לעובדים. מכיוון שאני גם שומע את משרד הכלכלה אני נותן לכם את ה-benefit of the doubt. אני מעביר את זה לקריאה ראשונה- -
אתי בנדלר
לא סיימנו את הצעת החוק.
היו"ר אבישי ברוורמן
נקרא את זה, אבל זה מה שנעשה. לפעמים אנשים חזקים עם אינטרסים שפוגעים בציבור אומרים דברים הגיוניים. לכן צריך להקשיב כי המטרה שלי היא לא הם, הם מעניינים אותי כקליפת השום. המטרה שלי היא בדיוק אותם אנשים שחבר הכנסת שטבון מדבר עליהם – גם העובדים וגם הנזקקים. לכן ההמלצה שלי היא שנקרא את החוק הזה, נעביר אותו בקריאה ראשונה. יש כותרות נהדרות עכשיו. משה כחלון ידידי היה שר מצוין, אבל לצערי, בעקיפין הוא גורם נזק גדול לישראל. מדוע? מכיוון שהוא הפך להיות כזה פופולרי שאומרים שהוא יהיה ראש הממשלה הבא אז כל שר – בלי לעשות cost benefit analysis רוצה להיות כחלון. אז כל אחד יוריד את המחירים. אחד הדברים שאני מצפה לו הוא שכל שר שבא ואומר שהוא מוריד את המחירים, מעבר לסיסמאות שלו, שיעשה benefit analysis cost – מה קורה? איך זה ישפיע? בלי פחד. הסיסמה להוריד מחירים בשם התחרות היא היום סיסמה שהרבה שרים משתמשים בה, ואין לזה בסיס אמפירי כי לעיתים גם תחרות יכולה להוריד מחיר באחוז אחד שזה משמעותי. לכן מה שחסר לי מעבר לסיסמה של התחרות זאת עבודה מקצועית בחלק מהמשרדים. זה מה שאני מבקש.

אתי, תקריאי, בבקשה.
אתי בנדלר
אני אקרא את סעיף קטן (ג), ואני אבקש שהוועדה תאשר אותו. ביחס לסעיף קטן (ד) לא התחלנו עדיין את הדיון, ולכן הוועדה לא תוכל לאשר היום את הצעת החוק לקריאה ראשונה, אלא אם כן אדוני ימשיך את הדיון הלאה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני ממשיך.
אתי בנדלר
הקראה: (ג) "הסכום הנקוב בתו הקנייה יהיה אחיד לגבי כל העוסקים המנויים בו". נא להצביע.
היו"ר אבישי ברוורמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד סעיף (ג) – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף קטן (ג) התקבל.
היו"ר אבישי ברוורמן
סעיף קטן (ג) אושר.
קריאה
העברתם "ללא הגבלות".
אתי בנדלר
לא. חבר הכנסת שטבון הצהיר מפורשות שהוא לא רוצה ללכת על הגבלות אחרות, הוא מדבר רק על אחידות המחיר.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני הסברתי שבין הקריאה הראשונה לשנייה ולשלישית אני נותן הזדמנות לעבודה יסודית ורצינית גם של חבר הכנסת שטבון, גם של גילי ושל כל חבריו למשרד הכלכלה, כולל המנכ"ל וגם שהוועדה תקבל את כל הנתונים כדי שהדיונים יהיו ברמת ה-substance ולא ברמת הכותרות.
לאה ורון
חבר הכנסת שטבון מצביע במקום חברת הכנסת איילת שקד.
היו"ר אבישי ברוורמן
בבקשה, עורכת הדין בנדלר.
אתי בנדלר
הקראת סעיף (ד):

(ד) עוסק שנתן לצרכן שובר זיכוי כעודף בשל מימוש תו קנייה יאפשר שימוש בשובר הזיכוי בכל אחד מסניפיו, ואולם הוא רשאי להגביל את השימוש בשובר הזיכוי בסניף הנושא שם מסחרי אחר". הכוונה כאן היא לזכיינים.

אני רק רוצה לסבר את אוזניכם שבתביעה ייצוגית נגד רשת "הריבוע הכחול" ו"שופרסל" נקבעו עקרונות קצת שונים בקשר לעניין הזה. אני מציעה לשמוע הערות. כרגע הדברים ברורים.
אביטל פריזמנט
מה שהושג בהסדר הפשרה הוא שיינתן ככל שניתן עודף במזומן או בתווי קנייה אם הקנייה מתבצעת אצל רשת של המנפיק. במידה שניתן זיכוי הצרכן יוכל לשלוח בדואר את הזיכוי למנפיק ולקבל תווי קנייה חזרה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אז אנחנו מתקנים את זה בהתאם - - -
אתי בנדלר
ממש לא.
היו"ר אבישי ברוורמן
עורכת הדין פריזמנט, אם את מבלבלת אותי אז תעשי את זה בין קריאה שנייה ושלישית. אל תבלבלי אותי.
אתי בנדלר
אני הזכרתי שהסכם הפשרה קבע משהו אחר. הוא חל רק לגבי שתי הרשתות הנקובות בו. הוא דיבר גם על החלה רטרואקטיבית של תווים שמצויים בשוק. אנחנו לא מדברים על זה כרגע, זה בסעיף אחר. מה שאני מבקשת זה הערות לסעיף קטן (ד) המוצע.
היו"ר אבישי ברוורמן
יש למישהו הערה? אין הערה?
אתי בנדלר
מקובל על כולם?
היו"ר אבישי ברוורמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד סעיף (ד) – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף (ד) נתקבל.
היו"ר אבישי ברוורמן
סעיף (ד) התקבל פה אחד.

סעיף (ה), בבקשה.
אתי בנדלר
(ה) השר באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי לקבוע הוראות לעניין תווי קנייה ובכלל זה לעניין תנאים המגבילים את אפשרות מימושם בין היתר בסוגי מכירות או לגבי בעלי הנחות קבועות אצל עוסקים או בבתי עסק מסוימים".
היו"ר אבישי ברוורמן
לפני שאנחנו עוברים להצבעה אני רוצה להעיר. אני מבקש, גילי, שמשרד הכלכלה כבר יכין את ההצעות לתקנות ויעביר לנו את זה קודם כדי שלא נופתע ברגע האחרון. להתחיל לעבוד על זה, בסדר?
גילי מאי
מקובל.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד סעיף (ה) – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף (ה) התקבל.
היו"ר אבישי ברוורמן
סעיף (ה) אושר פה אחד.
אתי בנדלר
2. "תחילתו של חוק זה ביום _____ (להלן יום התחילה)". יש כאן הערה שהמועד ייקבע בעת הכנת הצעת החוק לקריאה השנייה. זאת בעצם הייתה ההערה שלך בעת הכנת הצעת החוק לדיון מוקדם. אני מציעה שהוועדה תקבע מהו יום התחילה המוצע. אני אמשיך: "והוא יחול על תווי קנייה שהונפקו מיום התחילה ואילך". לכך את התייחסת בדברייך – מה קורה עם תווי הקנייה שמצויים היום בשוק עם הגבלות למשל לגבי אחידות המחיר? האם רוצים להחיל את זה גם על תווי קנייה שהונפקו בעבר או באמת רק על תווי קנייה שיונפקו מיום התחילה ואילך?
היו"ר אבישי ברוורמן
פתרון, לא בעיות. מה אתם מציעים?
אביטל פריזמנט
הסכם הפשרה נתן לזה פתרון בפסק הדין: כל מי שאוחז תו, אפילו אם הוא פג תוקף יכול לגשת ולהאריך את תוקפו.
קריאות
זה לעניין התוקף.
אתי בנדלר
הסעיף הזה הוא סעיף כללי. נניח שהתחילה תהיה ב-1 בינואר 2014 – יש כאן כמה נורמות חדשות: א', תוקף התו והדבר השני – המחיר האחיד. הוועדה יכולה להחליט, למשל, שלעניין תוקף התו זה יחול לחמש שנים ממועד הנפקתו גם לגבי תווים שהונפקו בעבר, לא לעניין המחיר האחיד. לעניין המחיר האחיד – להשאיר את זה כפי שזה. זאת אומרת לפצל את ההחלטות בעניין הזה.
יוני שטבון
יש לי הצעה שתהיה מקובלת על כולם. אנחנו מדברים על החגים האחרונים שזה ראש השנה שאז המסה היא יותר גדולה. 1 בספטמבר זה השלב שרוב המסה הייתה, ואם נלך אחורה מ-1 בספטמבר 2013 והלאה זה מבחינתי תאריך שמקובל עליי כמחוקק.
אתי בנדלר
לא. קודם כול המועד שנקבע "תחילתו של חוק זה" יכול להיות הכי מוקדם ביום פרסומו ברשומות אחרי שהחוק יתקבל בקריאה שנייה ושלישית. זאת אומרת חוק הוא לא רטרואקטיבית. אחר כך יש הערה, מה עם תווי קנייה שהונפקו לפני מועד התחילה?
יוני שטבון
על זה דיברתי.
אתי בנדלר
אז אתה מדבר אחורה. אתה רוצה שהוא יחול על כל ההוראות של הצעת החוק?
יוני שטבון
ההוראות שיחולו על החגים האחרונים. החגים האחרונים רלוונטיים. אני רוצה לשמוע התייחסות.
אתי בנדלר
אם אתה מחיל את כל ההוראות רטרואקטיבית - -
היו"ר אבישי ברוורמן
יש לי שאלה משפטית, ואולי זה בלתי אפשרי: האם אפשר להשאיר את תאריך התחולה ריק ולחכות בין קריאה שנייה ושלישית כדי שנפתור את הבעיה?
אתי בנדלר
אני מציעה שלא, ואני אומר למה. בהחלה רטרואקטיבית הכנסת צריכה להיזהר מאוד בכלל בחוקים, וקל וחומר בסוג כזה של חוקים. כי בעצם יכולים לטעון כאן לפגיעה בקניין, לפגיעה בזכויות מוגנות. זאת אומרת הכלל הוא בדרך כלל שלא מחילים חוקים רטרואקטיביים, למעט במקרים חריגים. לכן אם אנחנו מדברים על הגבלת תוקף עוד אפשר – הייתה תביעה ייצוגית נגד שתי החברות המובילות –והנושא הזה היה בדיונים ולכן ניתן לטעון שהם צפו באיזושהי צורה שהם לא יוכלו לטעון בנושא של הגבלת תוקף.
היו"ר אבישי ברוורמן
ולכן המלצתך?
אתי בנדלר
לכן אפשר ללכת אולי בנושא הזה להחיל את ההוראה של תוקף לחמש שנים אחורה, ותכף אני אגיד כמה זמן אחורה.

לגבי הנושא של אחידות המחיר, כאן יש כבר פגיעה מובהקת בקניין כי הם עשו את החישובים הכלכליים שלהם בהתחשב בכך שהם ידעו שבמקום מסוים זה שווה 90% או 80% או 100%. את זה לא הייתי מציעה בשום פנים ואופן להחיל רטרואקטיבית.
יוני שטבון
אני מבין.
אתי בנדלר
לגבי הגבלת התוקף אני מציעה לשמוע הערות של המשרדים ושל הגופים כדי להחליט מהי התקופה רטרואקטיבית.
יוני שטבון
אבל לגבי הגבלת תוקף את טוענת שאפשר ללכת אחורה.
אתי בנדלר
אני חושבת שאפשר להצדיק את זה. אני רוצה לשמוע כאן הערות. אני גם רוצה להזכיר שיש הבדל בין הגבלת התוקף לבין הנושא של ערך התווים. כי בהגבלת תוקף אנחנו צריכים לזכור שהמנפיק קיבל תמורה. בעצם הוא אומר שבזכות התמורה שהוא קיבל הוא מתעשר שלא כדין במובן מסוים כי הוא קיבל את התמורה, והוא קובע מראש שאחרי פרק זמן אין ערך אצל הצרכן.
היו"ר אבישי ברוורמן
עורכת הדין חנה וינשטוק טירי, בבקשה.
חנה וינשטוק טירי
אני מסכימה לחלוטין עם עורכת הדין אתי בנדלר. לעניין תוקף הכרטיס אפשר להחיל אותו גם על תווי קנייה קיימים, במיוחד שהנושא הזה נדון בהסדר הפשרה. ניתן פסק דין, והמנפיקות הסכימו להאריך את התוקף. משמע – נערך על כך דיון, והם לקחו בחשבון את הנושא הזה, והסכימו לקחת על עצמם את התוספת הזאת.
היו"ר אבישי ברוורמן
לכן המלצתך?
חנה וינשטוק טירי
לכן לגבי התחולה של החוק אפשר לומר שהוא יחול, לפחות לגבי סעיף קטן (ב) לעניין תוקף לחמש שנים, גם על תווי קנייה קיימים. כלומר תווי קנייה קיימים שיפוגו אחרי כניסת החוק לתוקף, אפשר לבוא ולומר שהחוק מאריך את התפוגה לגבי תווי קנייה קיימים.

בנושא של הסכום הנקוב – אני מסכימה עם עורכת הדין בנדלר. לעניין הקריאה הראשונה כשלא בחנו לחלוטין את הנושא הזה, לדעתי, כדאי להחיל את זה רק על החדשים. יכול להיות שלקראת הקריאה השנייה והשלישית יהיו לי תובנות חדשות. אנחנו נציג את זה בפני הוועדה.
היו"ר אבישי ברוורמן
עורכת הדין בנדלר, זה מקובל עלייך?
אתי בנדלר
זאת אומרת רק הסעיף שקבע הגבלת תוקף? זאת אומרת אני לא מחילה בדיוק את הוראות סעיף קטן (ב) כי בו קבענו עוד כמה נורמות; מה שנאמר הוא שהוראות שנקבעו בדבר הגבלת תוקף על תווי קנייה שהונפקו לפני התחילה – התחילה תהיה ביום הפרסום ברשומות – לא יחולו.
היו"ר אבישי ברוורמן
אם ככה אנחנו בתמימות דעים. אני לא רוצה לשמוע עוד הערות. באמת, חבר'ה, תעשו לי טובה.
נמרוד הגלילי
אני אומר שיש פה סוגיה שאני לא יודע את התשובה עליה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה עורך דין, הגלילי?
נמרוד הגלילי
לא.
היו"ר אבישי ברוורמן
אז איך אתה יכול לבקר?
נמרוד הגלילי
אני לא מבקר, אני רק רוצה להעלות סוגיה שלגבי התוקף שעורכת הדין בנדלר אומרת שאפשר להחיל רטרואקטיבית, הפסיקה דיברה על רשתות המזון שיכבדו את זה, היא לא דיברה על רשתות הלוויין. אם מחילים את זה רטרואקטיבית זה אומר שגם רשתות הלוויין יצטרכו לכבד את התווים הישנים שהם פגי תוקף.
יוני שטבון
אתם הצהרתם לאחרונה לתקשורת, אם אני לא טועה, שאתם מחילים - - - על עצמכם.
נמרוד הגלילי
רשתות המזון.
יוני שטבון
רק מזון?
נמרוד הגלילי
רשתות המזון.
יוני שטבון
הבנתי, לא לוויין.
היו"ר אבישי ברוורמן
עורכת הדין בנדלר, יש לך לומר משהו למר הגלילי?
אתי בנדלר
מר הגלילי צודק מבחינה זאת שהתביעה הייתה מוגבלת רק נגד שני סוגי מנפיקים ולא נגד כלל המנפיקים בשוק. זה נכון. עם זאת זה יצר ציפייה של כל המנפיקים שידעו שהנושא הזה נדון בבית משפט, אבל יתרה מזאת יש כאן עניין שבסופו של דבר התמורה בעבור התווים האלה שולמה.
רן ארנון
שולמה למנפיק, לא לשותף בתו. השותף בתו חתם על חוזה עם המנפיק לשנה, לדוגמה. זאת אומרת כרגע את מחייבת את השותפים בתו שהם לא הרשת המנפיקה - -
קריאה
כמו "פוקס".
רן ארנון
- - כמו כל הרשתות ברשימה שיש לך בדף השני – לכבד את התו הזה מעבר לתחולת החוזה שלהם עם המנפיק לאורך 5-4 שנים.
אתי בנדלר
הבנתי. האם אתה אומר שאם אתם תחויבו לחייב תווים אלה אתם לא תהיו זכאים לקבל את התמורה מהמנפיק?
רן ארנון
כרגע בהסדר החוזי בינינו אני לא בטוח שאנחנו יכולים לעשות זאת.
אתי בנדלר
אם קובעים שזה יחול גם על תווי קנייה שהונפקו לפני תאריך התחילה – אפשר לא ללכת על תקופה ארוכה של חמש שנים, אלא על תקופה מצומצמת יותר – אפשר לחייב את המנפיק שהארכת התוקף תחול גם עליו, לא רק על העוסק.
רן ארנון
יכול להיות שזה מה שאת יכולה לעשות, אבל את מחייבת את מי שמקבל את התווים לקבל אותם - -
נמרוד הגלילי
יש גופים שכבר לא נמצאים בהסדר.
היו"ר אבישי ברוורמן
- - - אנחנו לא רוצים לעשות.
רן ארנון
מדוע לא?
היו"ר אבישי ברוורמן
השאלה שאני שואל אתכם, עורכת הדין בנדלר, עורכת הדין וינשטוק היא: החוק הזה לא בשל בחלק מהדברים, אבל אנחנו רוצים להעביר אותו בקריאה ראשונה, ואנחנו נותנים את הזמן ואת איכות הדיון. האם אתם יכולים להעביר את הדברים שלא סגורים כאן לשיחה יותר עמוקה מאשר עכשיו תחת ראשו של גילי?
אתי בנדלר
כן, אדוני. אני מציעה שבשלב זה הוועדה תקבע בנוסח הצעת החוק שהוא יחול רק על תווי קנייה שיונפקו ממועד התחילה בלבד, אבל בדברי ההסבר אציין מפורשות כדי שלא יטענו אחר כך שמדובר בנושא חדש, שבעת הכנת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית תדון הוועדה בהחלה של חלק מהוראות החוק גם על תווים שהונפקו לפני תאריך התחילה.
היו"ר אבישי ברוורמן
עורכת הדין וינשטוק?
חנה וינשטוק טירי
מוסכם לחלוטין.
היו"ר אבישי ברוורמן
מצוין.
לאה ורון
אז מתי התחילה?
אתי בנדלר
ביום הפרסום.
לאה ורון
הנציגים של אגף התקציבים במשרד האוצר מסרו שהצעת החוק אינה כרוכה בעלויות מתקציב המדינה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אדוני, בבקשה. מה שמך?
רן ארנון
רן ארנון.
היו"ר אבישי ברוורמן
ואתה לא עורך דין?
רן ארנון
אני לא עורך דין. לא הייתה התייחסות בדברים שלך לבידול בין המנפיקים לבין הרשתות שמכבדות התווים, והן אינן המנפיקים.
אתי בנדלר
בדיוק הייתה התייחסות, ואני אסביר לך כיצד. כרגע הנורמה שתיקבע בהצעת החוק תהיה שההצעה תחול אך ורק על תווי קנייה שיונפקו מיום התחילה. יום התחילה יהיה לאחר קבלת הצעת החוק בקריאה השנייה והשלישית ופרסום החוק שיתקבל ברשומות. זאת אומרת בעתיד. לגבי תווי קנייה שהונפקו לפני יום התחילה – לצורך העניין, נניח שהוועדה תגמור את כל דיוניה וההצבעה על הצעת החוק בקריאה השנייה והשלישית תהיה כך שהתחילה המשוערת – ואל תתפוס אותי במילה – תהיה ב-1 בינואר 2014, לגבי כל תווי הקנייה שהונפקו בעבר לפני אותו מועד הוועדה תדון בהחלת חלק מהנורמות בעת הכנת הצעת החוק בקריאה השנייה והשלישית. זאת אומרת הנושא לא ירד מהפרק אבל כרגע לא קובעים פתרונות. זאת כדי לאפשר לכל אחד מהגורמים, ובראשם משרד הכלכלה, לבדוק את כל ההיבטים של הנושא הזה ולבוא עם הצעה ברורה לוועדה כשהיא תדון בהצעת החוק בהכנה לקריאה שנייה ושלישית. בסדר?
היו"ר אבישי ברוורמן
זה מניח את דעתך?
רן ארנון
לא. אני מתנצל. לגבי התווים שהונפקו טרום- -
אתי בנדלר
אנחנו לא מתייחסים לזה.
רן ארנון
אין בעיה.

לגבי התווים שיונפקו לאחר התאריך הקובע את בעצם קובעת כרגע שהתחולה שלהם תחול גם על רשתות הלוויין או השותפות בתו גם אם בעתיד החוזה שלהן לא יהיה תקף עם המנפיק?
אתי בנדלר
לא ניתן יהיה לחתום על חוזה שאינו תואם הוראות חוק. הוראת חוק היא נורמה שגוברת על כל חוזה.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה רבה.

אני מצביע. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד סעיף 2 – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 2 התקבל.
היו"ר אבישי ברוורמן
סעיף 2 אושר פה אחד.
ערן המאירי
כבוד היושב-ראש, רק אם אפשר עוד לגבי תחולה אני מבקש שמיום הפרסום יינתן זמן להתארגן. לארגן תווים כאלה זה לא להוציא מהמחשב. זה הסכמים עם רשתות, זה הסכמים עם מנפיקים - -
לאה ורון
הנושא ייפתח מחדש לאחר שהצעת החוק תעבור בקריאה ראשונה.
היו"ר אבישי ברוורמן
בין קריאה ראשונה לשנייה ושלישית יישבו.
ערן המאירי
רק מהרגע - -
היו"ר אבישי ברוורמן
הנקודה נרשמת. ברור שהנקודה הגיונית. זה יהיה בין קריאה ראשונה לשנייה ושלישית. רבותיי, קודם כול אני מודה לכם על הדיון הממצה. לחבר הכנסת שטבון, אני מאוד מחבב אותך. מה שאמרתי לך נאמר באהבה. תעביר את המסר גם לחבר הכנסת אוחיון שלא פניתי אליו במובן האישי.
יוני שטבון
כן, ראיתי שהוא יצא - -
היו"ר אבישי ברוורמן
- - אלא במובן שאלי לוועדה לא יבואו אנשים לשתי דקות וללכת. אם הם באים להצביע בתור בובות זה בסדר. תודה רבה, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:05.>

קוד המקור של הנתונים