ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 28/10/2013

חוק המכר (דירות) (תיקון מס' 7), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הכלכלה
28/10/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 98>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"ד בחשון התשע"ד (28 באוקטובר 2013), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק המכר (דירות) (תיקון מס' 6) (רכיב ההוצאות המשפטיות במכירת דירה), התשע"ג-2013, של חברי הכנסת מאיר שטרית, אורי מקלב, יצחק וקנין, אלעזר שטרן, אראל מרגלית (כ/508) (פ/1068/19)
נכחו
חברי הוועדה: >
אבישי ברוורמן – היו"ר
יעקב אשר

יצחק וקנין

אורי מקלב

מאיר שטרית
מוזמנים
>
אילנה יעקב - משנה למנהל האגף רישום והסדר מקרקעין, משרד המשפטים

כרמית יוליס - יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

רעות מנור - מתמחה, משרד המשפטים

צחי דוד - רפרנט שיכון ודתות באגף תקציבים, משרד האוצר

יולי גלנטז - לשכה משפטית, משרד הבינוי והשיכון

גלעד אבוהב - מרכז חקירות ארצי, משרד הכלכלה

מוטי בניאן - נציג הלשכה, לשכת עורכי הדין

יורם חגבי-חגי - נציג הלשכה, לשכת עורכי הדין

מיטל שחר - נציג הלשכה, לשכת עורכי הדין

אילן שרקון - נציג הלשכה, לשכת עורכי הדין

רונית שבירו אליאס - נציג, לשכת עורכי הדין

אמיר הלר - סמנכ"ל, התאחדות בוני הארץ

הגר שרן - ממונה על קשרי ממשל, חברת עמידר

זאב פרידמן - עו"ד, המועצה הישראלית לצרכנות

אביטל פריזמנט - עו"ד, המועצה לצרכנות

רותי רוזנטל - המשמר החברתי

נפתלי גור אריה - עו"ד, פונה שפנה לוועדה בנושא

לירון הרשקוביץ - לוביסט, גלעד

עמית אבנר - לוביסט, גלעד

רומן גרביץ - לוביסט, פוליסי, התאחדות בוני הארץ

פז ברנט - לוביסט, פוליסי
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מרב תורג'מן

ענבל דגן, מתמחה
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון
<הצעת חוק המכר (דירות) (תיקון מס' 6) (רכיב ההוצאות המשפטיות במכירת דירה), התשע"ג-2013, של חברי הכנסת מאיר שטרית, אורי מקלב, יצחק וקנין, אלעזר שטרן, אראל מרגלית (כ/508) (פ/1068/19)>
היו"ר אבישי ברוורמן
רבותי, אנחנו נכנסים לישיבה השנייה.
מאיר שטרית
האחרונה.
היו"ר אבישי ברוורמן
לא, יש לנו עוד ישיבות היום.
מאיר שטרית
על החוק הזה דיברתי.
היו"ר אבישי ברוורמן
מאיר, לא כל העולם מתרכז רק במעשי שטרית - -
מאיר שטרית
ודאי. ודאי.
היו"ר אבישי ברוורמן
- - למרות שמעשי ידיך אומרים שירה.
בוקר טוב, חבר הכנסת שטרית, חבר הכנסת וקנין, מנהלת הוועדה הגב' ורון, המשנה ליועצת המשפטית עו"ד בנדלר, עו"ד תורג'מן, כל הנציגים המכובדים. בנוסף לכל הסוללה של לשכת עורכי-הדין אני רואה פה גם את עו"ד פרידמן ואחרים, עו"ד גור-אריה.
יש לנו עשרה תלמידים מכיתה י"ב מהתיכון לחינוך סביבתי במדרשת שדה בוקר. אתם יודעים, ילדים, שאני 16 שנה הייתי נשיא אוניברסיטת בן-גוריון והובלתי את כל הבנייה של כל מה שיש בה? אני אהיה שם, אני חושב מחר או מחרתיים, יש איזה דיון במדרשת שדה בוקר מה למדנו ממשנתו של בן-גוריון – אף אחד אני לא מחזיק בתור קדוש – אני קצת אדבר על מה למדנו מבחינה כלכלית-חברתית. האלוף במיל' עמוס ידלין ייתן הרצאה לגבי הנושא הביטחוני-מדיני. אם אתם שם בבית הספר, אני אביא לכם את הפרטים, אשמח להיפגש גם שם.
רבותי בוקר טוב, נחזור לענייננו. חבר הכנסת מאיר שטרית הציג בפנינו את החוק שהוא כבר קידם, העביר והוא שונה. הוא זכה אפילו לשבת עוד פעם עם נציגים מכובדים מלשכת עורכי-הדין. אני מזכיר לכל המכובדים שזו הצעת חוק המכר (דירות) (תיקון מס' 6) (רכיב ההוצאות המשפטיות במכירת דירה), התשע"ג-2013. להצעה הזאת שיזם מאיר שטרית במושב הזה הצטרפו עוד מכובדים, ביניהם שניים שיושבים כאן - - -
לאה ורון
גברתי, את מתבקשת לשבת. את לא יכולה לחלק חומרים בזמן הישיבה. את יכולה למסור את זה לי או לד"ר חנוכה, ואנחנו נדאג להעביר אותם.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה. יושבים אתנו חבר הכנסת אורי מקלב, שכרגע נכנס, בוקר טוב, חבר הכנסת איציק וקנין שאתנו, ושני חברי כנסת אינם נוכחים, חבר הכנסת אלעזר שטרן וחבר הכנסת אראל מרגלית.

רבותי, ההצעה אושרה בקריאה הראשונה ב-9 ביולי 2013. הוועדה מכינה את ההצעה עכשיו לקריאה שנייה ושלישית. היו מספר דברים שביקשנו מחבר הכנסת שטרית – אם יש מחלוקות מסוימות על דברים שאינם עקרוניים, המטרה היא לדאוג לצרכנים ולא לחזק גוף זה או אחר. חבר הכנסת שטרית, הלכת, דנת, קיבלתי טלפונים שהתקדמת, ולכן אנא ספר לנו, נלך להקראה ונתקדם.
מאיר שטרית
ברור שהצעת החוק, כמובן לא בדיוק בצורה שכתובה והונחה, לא מוצאת חן בעיני עורכי-הדין. נפגשתי אתם במטרה לנסות ולראות אם אפשר להגיע לקונצנזוס. עשיתי שתי פגישות: האחת, בלשכת עורכי-הדין עם הוועדה במחוז תל-אביב בכל הנושאים שעוסקים בבניין, בנדל"ן, קניין וכן הלאה. קיימנו שם דיון מאוד ארוך בשורה של הצעות חוק, ואחר-כך היתה פגישה בשבוע שעבר עם נציגי לשכת עורכי-הדין בלשכתי. עורכי-הדין הבינו שהמצב הקיים היום – אני מוכרח להגיד לזכותם – לא יכול להימשך. הם הבינו שכאשר גובים 1.5% מהדייר, והוא משלם את ההוצאות המשפטיות של הקבלן, זה דבר בלתי מתקבל על הדעת. הם באו עם הצעה יותר קיצונית, לבטל לחלוטין את עניין התשלום של שכר טרחה. יש מי שטוענים את זה כבר מזמן, עו"ד גור-אריה כתב מכתב שבו הוא טוען שכל זה לא כשר - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
תאמר לי רק את מי אתה מייצג.
מאיר שטרית
את עצמו.
נפתלי גור אריה
את עצמי ואת האמת. אני לעומתי ללשכת עורכי-הדין.
היו"ר אבישי ברוורמן
קודם כול, ברוך תהיה, כי במדינה יש אנשים שמייצגים את עצמם. את האמת, אנחנו כולנו רשומון, יש אלף פנים. אתה מתפרנס מאותו מקצוע מכובד שנקרא "עריכת דין"?
נפתלי גור אריה
כן.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה רבה.
מאיר שטרית
הוא כותב שמכירת הדירה מהווה את המכירה, כולל הרישום. הקבלן אמור לרשום את הדירה על חשבונו ולא להציק לזוג הצעיר, כי אחרת אתה לא קונה כלום, אתה קונה הערת אזהרה. אחרת, אתה לא קונה את הדירה.
נפתלי גור אריה
זכות חוזית.
מאיר שטרית
זה האישיו של המסמך שלך. הוא אכן טוען שכל הדבר הזה מיותר, לא היינו צריכים לשלם אפילו גרוש, שאף אחד לא צריך לשלם וכן האלה.
הצגתי לעורכי-הדין ועורכי הדין באו בשתי הצעות. הצעה אחת היתה שהם רוצים שנדחה את החוק. הם יבטלו את סעיף 5 בחוק לשכת עורכי-הדין. אמרתי להם שאני לא דוחה את החוק - -
היו"ר אבישי ברוורמן
גם אני לא דוחה.
מאיר שטרית
- - אם אתם רוצים לבטל את סעיף 5, תבטלו, בבקשה, אני לא מפריע לכם.
הצעה שנייה שהיתה. נוכח העובדה שאנחנו קובעים הגבלה של שכר דירה - - -
נפתלי גור אריה
שכר טרחה.
מאיר שטרית
- - - מה הדאגה שלהם? אני רוצה להציג את הדאגה שלהם, כי הבטחתי. הרעיון נראה לי טוב, דיברתי אתמול עם היועצות המשפטיות של הוועדה, ניסיתי להסביר להן את הרעיון. הן מתנגדות לרעיון באופן טוטלי, אבל אני בכל זאת רוצה להציג אותו.
לשכת עורכי-הדין אמרה
אנחנו נפגעים באופן ממשי, כי מה שיקרה עכשיו לטענתם, שאם עד עכשיו קיבלו 1.5%, הקבלנים יגידו להם: חברים, ה-0.5% שאתם מקבלים זה למעשה כל ההוצאות המשפטיות. אמרתי להם: אל תעבדו כך. אתם צריכים להתחייב להילחם מול הקבלנים. עלתה הצעה מצדם של עורכי-הדין שחשבתי שהיא הגיונית, שאנחנו נחייב בחוק, נכתוב שהקבלן יהיה חייב לשלם מינימום 1% שכר טרחת עורך-דין להוצאות משפטיות, ואז אין להם בעיה בכלל לא לגבות שום פרוטה. אגב, הם אומרים בצדק: אנחנו בכלל לא מייצגים את הזוגות הצעירים. אגב, גם לשכת עורכי-הדין, כשנפגשתי אתם, כל הפורום וגם אחרים, הם אומרים שעורכי-הדין לא מייצגים את הזוגות הצעירים מול הקבלן, הם רק אמורים לרשום את זכותו של הזוג על הדירה, אבל הם לא מייצגים אותו הלכה למעשה, הם לא קליינטים של העורך-הדין. את זה אמרו לי כל נציגי לשכת עורכי-הדין, וכולם עומדים בדבריהם.
ניסיתי להעביר את ההצעה הזאת, דיברתי עם היועצת המשפטית אתמול, במטרה לראות אם יוכשר הדבר. הבנתי מהיועצת המשפטית שזה לא התקבל, לא על דעתה ולא על דעת משרד המשפטים - - -
אתי בנדלר
עוד לא דיברתי עם אנשי משרד המשפטים, הגבתי באופן ספונטני אתך עוד לפני שדיברתי עם משרד המשפטים. אינני יודעת.
אמיר הלר
אנחנו דיברנו עם משרד המשפטים, וזה לא נכון.
היו"ר אבישי ברוורמן
סליחה, אדוני, רק ברשות דיבור.

אנחנו במשק כל-כך מורכב שבו יש חבר'ה שמתפרנסים יפה, ויש קבוצה גדולה שאין להם לא כוח ולא עוצמה, שהם הולכים אחרי העגלה ללקט, שכחה ופאה. לכן השאלה שלי, האם בהצעה הזאת יש היגיון? האם זה רק עניין טכני או שיש פה עניין עמוק יותר?
מאיר שטרית
מבחינתם של עורכי-הדין התוספת שאני מציע מבטיחה להם שיקבלו שכר הגון בעד עבודתם עבור הקבלנים.
היו"ר אבישי ברוורמן
האם אתה סומך את ידך על דבר כזה?
מאיר שטרית
כן. ברור לי שהקבלנים היום מנצלים בצורה קיצונית את המצב שבו מטילים את הכול על הזוגות הצעירים בסוף הדרך. לעורכי-הדין אין ברירה, כי אם הם לא יעבדו, יהיה עורך-דין שכן יעבוד בתנאים האלה, ולכן הם מרגישים מאוד-מאוד נפגעים בחוסר ההגנה. אמרתי להם שאם זה לא עובר, אני לא דוחה את החוק, והאלטרנטיבה היחידה היא לנסות ולראות אם אפשר לעשות חקיקה אחרת שתיתן להם את התשובה. אני מוכן, אמרתי, גם להתעמת עם זה, לראות אם אפשר למצוא חקיקה שאכן תעבור לדף. אני לא סותר את האפשרות לקדם את זה בעתיד, בחקיקה אחרת. אבל דבר אחד אני לא מסיר מהשולחן, את ההגנה על המשפחות שקונות דירות. זה בשום פנים אני לא רוצה לא לדחות ולא להסיר.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת וקנין, האם אתה רוצה להוסיף משהו או שאני יכול להתקדם?
יצחק וקנין
ודאי. אני מסכים עם כל מה שאמר מאיר. אני רוצה אפילו לחזק את הדברים. המטרה שלנו בחקיקה הזאת היא לעזור לזוגות הצעירים. זו המהות של החקיקה. כל סטייה מהחקיקה, כל סטייה ממה שכתוב עכשיו, לדעתי זה ייקח אותנו למקום אחר, ולכן אני חושב שאנחנו צריכים להיצמד להצעת החוק, ולאשר אותה לקריאה השנייה ולקריאה השלישית.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת מקלב, האם אתה רוצה להוסיף לנו איזה דברי חוכמה?
אורי מקלב
ממש משפט אחד. מעבר לכך שאני רוצה לברך את חבר הכנסת שטרית, שמי שעוקב אחרי החוקים האחרונים שלו בנושא הזה, רואה שזו סדרה של חוקים שבאים להשלים אחד את השני, שבאים להביא שקיפות ואמת בכל תהליך מכירת הדירה, מה שקורה ששכר עורכי-הדין נכנס לחלק מהרווח של הקבלן. הקבלן בתחשיב שלו של הרווח רואה שהוא לוקח כ-1%, ואנחנו יודעים שזה עשרות אלפי שקלים. אנחנו נוקטים במונח "זוגות צעירים", אבל בעצם זה כל מי שקונה דירה.
יצחק וקנין
אנחנו כבר קנינו, ולכן אנחנו מדברים על זוגות צעירים.
אורי מקלב
לפעמים היום הילדים שלנו קונים דירה כשהם כבר לא זוגות צעירים, כשיש להם כבר חמישה-שישה ילדים.
היו"ר אבישי ברוורמן
בן-גוריון היה בן 50, וקראו לו "הזקן". יצחק שדה היה בן 40, וקראו לו "הזקן". הכול שאלה של פרופורציה.
אורי מקלב
מה שהתברר תוך כדי הדיונים ומחוקק החוק כבר ידע קודם, שכאשר דיברו על עורכי-הדין זה לא היה עורכי-דין, בעצם הקבלן היה בעניין הזה שהוא לקח כך וכך, והכסף הלך לקבלן. ביקשנו אז לחוקק שהכסף ילך גם לעורכי-הדין וגם זה חלק מהחקיקה. שני דברים יש כאן, זה לא רק מה המחיר, כמה אחוזים, אלא לאן הולך הכסף. התברר פה והיה ידוע קודם למאיר שעורכי-הדין לא קיבלו שום דבר. אנחנו מדברים על כך שהשכר היה לא רק על עצם ההעברה בטאבו או על רישום אזהרה, אלא על כל תהליך של שינוי התב"ע.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה הפתרון, אדוני?
אורי מקלב
אדוני היושב-ראש, התברר שהשכר שרצו להשית על אותו לקוח, על מה שאנחנו קוראים לו "זוג צעיר", הוא בעצם היה שכר טרחה לעורך-הדין שמלווה את הפרויקט עוד מלפני 20 שנה. והקבלן משלם לו על-ידי כך שהלקוח משלם לו את דמי ההעברה, ולכן הוא גם לא הרגיש שהוא מייצג את הלקוח.
היו"ר אבישי ברוורמן
ולכן - - -
אורי מקלב
החוק הזה בא לעשות סדר בעניין. אתה משלם אחוז סביר, רק לעורך-דין ועל הנושא הזה.
היו"ר אבישי ברוורמן
עלתה פה פתאום הצעה נוספת ששמעתי משני חברי הכנסת המכובדים ואני אומר את דעתי תיכף. היה פעם שיר של פרנק סינטרה – Is the wrong place at the wrong time, זה לא הזמן והמקום לעשות את זה. מה דעתו של אדוני?
אורי מקלב
זה המקום כן לעשות את זה, כך אני חושב.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה אדוני מציע עכשיו?
אורי מקלב
זה משלים את החוק. הכסף הולך לעורכי-הדין, השכר הוא שכר סביר. זה שאתה מחייב לתת 1% - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
מקלב, לא הבנת את השאלה שלי. איך אדם שבא משושלת שאפילו רמטכ"ל בא משם, לא מבין את השאלה הפשוטה?
אורי מקלב
אני תומך בשינוי ובהסכם שהביא חבר הכנסת שטרית.
היו"ר אבישי ברוורמן
ההסכם הקודם. תודה.
עו"ד גור אריה. יש גם אמיר הלר, התאחדות בוני הארץ. בבקשה. עו"ד גור-אריה, אני תמיד חוזר לכל מי שחדש פה שאני מפלה לטובת קירחים.
נפתלי גור אריה
קודם כול, תודה על ההזדמנות שניתנה לי. בפתח הדברים אני רוצה לומר שיוזמת החקיקה היא במקום. הסוגיה הזאת צריכה היתה להיות מוסדרת כבר מזמן, אבל הכוחות הפועלים כאן הם כוחות מאוד-מאוד חזקים וטוב שזה עלה על השולחן.
היו"ר אבישי ברוורמן
יש להם לעתים גם השפעה על חברי כנסת.
נפתלי גור אריה
מאחר שיש דוברים רבים, אני אתמקד. המסמך המשפטי שכתבתי ניתח והגיע למסקנה שהמערכת החוקית כולה, חוקי המס, חוקי המקרקעין, חוקי המכר (דירות), קובעים את המצב המשפטי, שסותר בצורה מוחלטת את המצב הקיים. אדם אשר הולך לרכוש דירה – אנחנו מדברים על זוגות צעירים, אבל זה לא רק זוגות צעירים. מחר מישהו מתאלמן, בני אדם מתגרשים, כל אחד צריך לקנות לעצמו דירה – רכישה של דירה היום הפכה להיות משימה בלתי אפשרית. הדיור היום במדינת ישראל, אנחנו יודעים - -
היו"ר אבישי ברוורמן
גם המחירים, גם הביורוקרטיה. מה שנקרא "אור לגוים" במציאת דיור.
נפתלי גור אריה
- - כמויות הכסף שנדרשות הופכות מציאת מגורי קבע לבלתי אפשרית.

אדם הולך לקנות דירה, הוא עושה עסקה קניינית, ולכן כאשר הוא מתקשר עם הקבלן בחוזה – חוק מס ערך מוסף מדבר על זה בלשון ברורה, לא צריך אפילו לפרש את הוראות החוק. כתבתי אותן במסמך, אני לא אכנס עכשיו לפרטים - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד גור אריה, מה אתה ממליץ?
נפתלי גור אריה
בשורה התחתונה עסקת רכישת דירה מקבלן צריכה להיות עסקה פשוטה, כפי שאנחנו קונים מצרך במרכול. יש דירה, יש משא-ומתן בין קונה מרצון למוכר מרצון, יש מחיר מוסכם, על המחיר המוסכם הזה יש מע"מ בשיעור כחוק, ותו לא. שום דבר. מכיוון שהקבלן, המוכר, העוסק, על-פי הגדרות החוק, חייב לתת לקונה זכות קניינית – זכות קניינית פירושה שהממכר, כשזכויותיו רשומות במרשם המקרקעין, מכיוון שחוק המקרקעין קובע שעסקה שלא נגמרת ברישום איננה עסקה במקרקעין, כלומר, איננה עסקה קניינית, אלא רק התחייבות לעשות עסקה, כלומר, עסקה חוזית – חובתו של העוסק המוכר להעניק את הזכות שבגינה הוא קיבל כסף, תמורה. לחילופין, יבוא הקבלן ויגיד: אני מוכר לך רק זכות חוזית, אתה תיקח עורך-דין ותבצע את החלק הנוסף, המשפטי, של רישום הזכויות, שיהפוך את הזכות החוזית לזכות קניינית, אבל מכירה של זכות חוזית נמוך בהרבה מזכות קניינית. זה לא מתקיים.
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד גור-אריה, לא עורך-דין אני ולא בן של עורך-דין, ואתה מתחיל לבלבל אותי. מה שאני מבקש שתפשט את הדברים. ברשותך, אני רוצה שעו"ד בנדלר תעשה סדר לגבי מה על הפרק ומה לא על הפרק. עו"ד בנדלר.
נפתלי גור אריה
אני מפשט את הדברים. במקום שרכישת דירה, שצריכה היתה להיות עסקה קניינית אחת כשיש מוכר ויש קונה ויש תמורה שמשולמת בין שני צדדים להסכם וזהו, לשכת עורכי-הדין והקבלנים פיצלו את העסקה הקניינית לשתי עסקאות חוזיות. זה לא תקין, זה לא חוקי, זה לא עומד במבחן שורת החוקים שנגעתי בהם. זה פשוט לא חוקי.
היו"ר אבישי ברוורמן
ולכן אחרי שאמרת את זה, אני עוצר בך. אני מבקש מהמשנה ליועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד בנדלר, להבהיר מה חוקי, מה לא חוקי ואיפה אנחנו נמצאים. בבקשה.
אתי בנדלר
הצעת החוק של חבר הכנסת שטרית באה להגן על רוכשי דירות, קודם כול, בגלל פערי הכוחות הברורים בין קבלן לבין רוכש דירה. הקבלן הוא זה שמכתיב לרוכש הדירה את תנאי הרכישה, והיכולת של הקונה הבודד בדרך כלל להשפיע על תנאי ההתקשרות היא מוגבלת ביותר. אפשר לעשות שינויים פה ושם בשוליים. אחד הסעיפים שבדרך כלל מוכתבים על-ידי קבלנים לרוכשי דירות, ושבהם מניסיונו של כל אחד מהיושבים כאן אין שום גמישות, הוא שכר הטרחה שעל הקונה לשלם למוכר בשל עריכת ההסכם ובשל כל הפעולות הנלוות עד לרישום הדירה בלשכת רישום המקרקעין. בדרך כלל מדובר ב-2% פלוס מע"מ, ואם רוכש הדירה רוצה ייצוג לעצמו כדי לנסות להשפיע על תנאי ההסכם, הוא צריך לקחת בנוסף לכך עוד עורך-דין ולשאת בשכר טרחה נוסף, דבר שמייקר מאוד כמובן את מחירי הדירות וכולם מדברים על מצב שוק הדירות בארץ. מעבר לזה, הוא לוקה בחוסר הגינות רבה – אני משתמשת כאן במילים רכות – כלפי רוכשי הדירה.
ובכן, קיים בספר החוקים חוק שנקרא "חוק המכר (דירות)", שכל מטרתו היא להגן על רוכשי דירות, לא רק מקבלנים, זה קצת יותר רחב, ממוכרים כהגדרתם בחוק הדירות, וזה בעצם קבלנים פלוס יזמים למעשה בהיבטים שונים שהמחוקק מצא לנכון להגן על הרוכשים מפני הקבלנים.

הצעתו של חבר הכנסת מאיר שטרית אמרה: אני רוצה להגן עליהם גם בהיבט הזה של תשלום שכר הטרחה שהם נדרשים לשלם לקבלן בשל כל הפעולות, כפי שהוזכרו כאן על-ידי חברי הכנסת.

ההצעה המקורית דיברה על אחוז מסוים. בישיבת הוועדה שהכינה את הצעת החוק לקריאה הראשונה, הוועדה החליטה שלא לנקוב באחוז, אלא להסמיך את שר הבינוי והשיכון, בהתייעצות עם שר המשפטים ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לקבוע את שכר הטרחה, משום שהוועדה חשבה שאולי ראוי לאפשר לו למשל לקבוע חריגים או שיעורים שונים של שכר טרחה, בהתחשב בכל מיני פרמטרים. למשל אין דין פרויקט שמכיל 200 יחידות דיור, כשגובים מכל רוכש דירה שכר טרחה, כמו פרויקט שמכיל 4 דירות מגורים לצורך העניין. כמובן יכולה להיות גם השלכה על מחירי הדירות, ייתכן שאין מקום בכלל להגן על מי שרוכש דירה בסכום מאוד-מאוד גבוה. מי שרוכש דירה ב-5 מיליון שקלים, אולי הוא לא זה שזקוק להגנת המחוקק וכך הלאה. לפיכך הנוסח שפורסם לקריאה הראשונה, בהתאם להחלטת הוועדה, היה ששכר הטרחה ייקבע בסופו של דבר בתקנות. עוד נקבע, כפי שהזכיר חבר הכנסת מקלב, ששכר הטרחה שהרוכש ישלם עבור הפעולות המשפטיות הכרוכות בעריכת ההסכם וביצוע פעולות משפטיות שונות עד לרישום הדירה, ישולם ישירות לעורך-הדין ועורך-הדין ינפיק לו חשבונית מס.
היו"ר אבישי ברוורמן
ולכן - - -
אתי בנדלר
עכשיו אנחנו לקראת הדיונים. לשכת עורכי-הדין – מטבע הדברים, אני יכולה להבין את התרעומת שלהם מהצעת החוק הזאת - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
כל חבורה, כל גילדה, יש להם האינטרס שלהם. פונקציית המטרה שלהם היא להביא למקסימום את הכנסות חברי הארגון. זה טבעי ואנחנו במשטר שבו לכל אחד יש אפשרות, ובמשטר הזה יש מאבקים, ותפקיד המחוקק לקחת את הדרך שבה הוא מסתכל קדימה למען האזרחים וחושב מה טוב להם ביותר.
אתי בנדלר
לקראת הישיבה היום, שאמורה להכין את הצעת החוק לקריאה השנייה והשלישית, נפגש, אני מבינה חבר הכנסת מאיר שטרית, המציע, עם לשכת עורכי-הדין, ובעקבות הישיבה הזאת קיבלנו מכתב שהופנה לאדוני, ליושב-ראש הוועדה, האומר – אני קוראת את החלק האופרטיבי. אני קוראת אותו משום שרוב המוזמנים כלל אינם מודעים להצעה החדשה שהועלתה על הפרק בעניין הזה – וכך נאמר במכתבו של עורך-הדין - - -
מאיר שטרית
גם אני לא קיבלתי את המסמך.
אתי בנדלר
אוקיי. זה מכתב שהופנה רק ליושב-ראש הוועדה. מכתב מה-24 באוקטובר, דהיינו - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
מה התאריך היום?
אורי מקלב
בשבוע שעבר.
אתי בנדלר
אלי הוא הגיע אתמול, וכך נאמר: להצעת החוק שבנדון יתווסף סעיף משנה לפיו - -
היו"ר אבישי ברוורמן
בהצלחה בשדה בוקר.
קריאות
תודה.
אתי בנדלר
- - "בנוסף לאמור בהצעת חוק זו ישלם הקבלן לעורך הדין שכר טרחה בסכום שלא יפחת מ-1%, לא כולל מע"מ". דהיינו, שר הבינוי והשיכון יקבע בתקנות, בהליך שנקבע בהצעת החוק, ככל שהיא תתקבל, את שכר הטרחה, אבל חוץ מזה, בואו לא נקפח את עורכי-הדין, שמא ייקבע שכר טרחה נמוך מדי לטעמם, וכדי להבטיח שהם יקבלו שכר טרחה הגון לטעמם, שזה 1% ומעלה - - -
לאה ורון
"לא יפחת".
רועי כהן
זה לא על פעולת הרישום.
היו"ר אבישי ברוורמן
אדוני, זו הפעם האחרונה שאתה מדבר בלי רשות. פעם שלישית אתה יוצא מכאן החוצה. תהיה לך זכות דיבור, אתה לא תפריע באמצע. מה שאני אומר לך, תקף לכולם. ועדת הכלכלה מתנהלת אחרת מוועדות אחרות. זו הפררוגטיבה שיש לי. בבקשה.
אתי בנדלר
"בסכום שלא יפחת", זאת אומרת, מינימום 1% בנוסף לשכר הטרחה שמשלם הרוכש לעורך-הדין מובטח שכרו של עורך-הדין על-ידי כך – השכר הראוי לדעת לשכת עורכי-הדין – שהקבלן יחויב בחוק לשלם לאותו עורך-דין שכר טרחה נוסף שלא יפחת מ-1%. ובכן, אני לא רוצה להביע כרגע את דעתי באופן כללי האם ראוי או לא ראוי להגיש הצעת חוק ברוח הזאת, אבל ברור לי לחלוטין – אם תוגש הצעת חוק, אני אולי אומר איזו מילה בעניין הזה – שהאכסניה של הצעה כזאת, המקום שלה ודאי לא כאן. קודם כול, אמרנו שחוק המכר (דירות), מטרתו אחת היא, להגן על רוכשי הדירות מול הקבלן. החוק הזה לא בא להבטיח שכר טרחה לעורכי-הדין. זה לא רלוונטי לחלוטין. זה דבר אחד.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתמול הייתי בסרט שאני מאוד ממליץ עליו. היינו רק אני ואשתי באולם, בסינימטק, לא היה שם אף אחד. הסרט "הקיסר חייב למות", על קבוצת אסירים באיטליה שעשתה את המחזה הנפלא של יוליוס קיסר בכלא. בזמן שגדלתי אומרים: אשר לקיסר – לקיסר; מה שלא לקיסר – גם לא לשטרית.
נפתלי גור אריה
אמר את זה האפיפיור: מה שלכנסייה – לכנסייה; מה שלאלוהים – לאלוהים.
יורם חגבי-חגי
את זה אמר ישו בברית החדשה.
היו"ר אבישי ברוורמן
היו שני תלמידים, ותיכף וקנין ומקלב יזרקו אותי. הלוא ב"ויקרא" כתוב "ואהבת לרעך כמוך", רבי הלל הגדול הבין שזה קשה, גם כך כולנו עושים דברים רעים, הוא אמר: מה ששנוא עליך - -
מאיר שטרית
- - אל תעשה לחברך.
היו"ר אבישי ברוורמן
- - רק שני תלמידים, שבסופו של דבר הם תלמידיו של הלל, אמצו את זה: רבי עקיבא וישו. שניהם אמרו "ואהבת לרעך כמוך". זאת האמת ההיסטורית. בבקשה.
אורי מקלב
את זה הוא אמר לגוי שבא להתגייר ורצה תורה. הוא אמר: אני אגיד לך תורה שלמה על רגל אחת, "ואהבת לרעך כמוך".
היו"ר אבישי ברוורמן
מצד אחד, אנחנו גם רוצים את בית שמאי, אבל קודם כול רוצים את הלב של הלל. אם מתחילים עם הלב של שמאי, לא מגיעים לשום מקום.
אורי מקלב
בחלק הזה כולם מסכימים עם הלל.
יצחק וקנין
אם אתה רוצה עוד איזה חידוד, הגימטרייה של "ואהבת את השם" ו"ואהבת את רעך כמוך" היא אותו מספר - -
היו"ר אבישי ברוורמן
על זה נאמר ביום כיפור: קודם כול בין אדם לחברו.
יצחק וקנין
- - אם אני לא טועה זה קצת יותר מ-830. אני תיכף אעשה את החשבון.
היו"ר אבישי ברוורמן
תעשה את זה עד סוף הדיון.
זאב פרידמן
ב"זוהר" מצוין שהטעם שציין חבר הכנסת וקנין, הגימטרייה היא המקור לביטוי "חביב אדם שנברא בצלם".
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה רבה. סוף כל סוף קצת שאר רוח.
אורי מקלב
מה שנדרש זה מוסריות לא כסף.
היו"ר אבישי ברוורמן
הרצון היה בכנסת הזאת שיהיה בה גם הרוח מהסנהדרין הנקייה. אנחנו נשתדל.
תמשיכי.
אתי בנדלר
לא סיימתי, אני מבקשת עוד כמה דברים. אם אמרנו שחוק המכר (דירות) בא להגן על הצרכן, נראה לי שההצעה הזאת ודאי איננה באה להגן על הצרכן. יכול מישהו לומר שקביעת שכר הוגן לעורכי-דין, בשל פעולות הכרוכות סביב הנושא של רכישת דירה, אולי מגן על הצרכן במובן זה שיתעסקו בנושא הזה עורכי-דין ששכרם מובטח בשיעור מסוים, ולכן הם ייתנו לפעולות הכרוכות בעניין הזה את המשקל הראוי, ישקיעו את הידע הראוי וכך האלה. אני לכשעצמי מאוד סקפטית לגבי הטיעון המאולץ הזה.
לטעמי, משום שעורכי-דין רעבים שמוכנים להסתפק בשכר טרחה נמוך יותר, הם לאו דווקא עורכי-דין פחות טובים, אני חושבת ששמירה על רמת המקצוע הנאותה, שזאת מטרה מאוד-מאוד-מאוד חשובה – ולבי עם לשכת עורכי-הדין בכל פעולה שהיא תעשה כדי לשמור על רמת המקצוע, איכות המקצוע, כבוד המקצוע – לא נעשית על-ידי קביעת שכר מינימום שצריך לשלם לעורכי-דין. בכלל, כשהכנסת באה לקבוע שכר מינימום או שכר מקסימום או מחירי מינימום ומחירי מקסימום, בעידן הזה של זכויות היסוד, צריכות להיות מטרות מאוד-מאוד-מאוד ראויות וברורות לעניין הזה.
לאה ורון
למשל מוצרי יסוד.
אתי בנדלר
למשל מוצרי יסוד, כשבאמת הכנסת משתכנעת שיש מקום לקבוע - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו עוד מעט נגיע לוועדה משותפת בראשותי – אני כבר מחכה – ושם גם נדון בדברים האלה.
אתי בנדלר
נכון.

- - רצפה לתשלום שכר טרחה, היום, בעידן שלנו, לדעתי זה מהלך מרחיק לכת, ואני לא רוצה להשתמש בביטויים חריפים - -
היו"ר אבישי ברוורמן
את לא, אבל ממרום ניסיונך וחוכמתך המשפטית - - -
אתי בנדלר
- - אני חושבת שזה מהלך מרחיק לכת, ואנחנו לא חושבת שהוא ראוי להיעשות.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה.
לאה ורון
ואת לא ממליצה לוועדה.
אתי בנדלר
לכן אמרתי בפירוש, איך שחבר הכנסת שטרית התקשר אלי, וזה היה ממש דקות ספורות אחרי שקיבלתי את המכתב הזה - - -
מאיר שטרית
לא ראיתי את המסמך. התקשרתי בהמשך לפגישה שלי עם עורכי-הדין.
אתי בנדלר
איך שהתקשרת אמרתי: בדיוק קיבלתי איזה מסמך שבעיני הוא מסמך תמוה, כי אני לא רואה איך הוא מתקשר לחוק הזה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מאוד מודה לך. עו"ד בנדלר - - -
אורי מקלב
איך הוא לא מגיב על זה?
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת מקלב.
אורי מקלב
אני סתם שואל.
לאה ורון
הוא ביקש רשות דיבור.
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד בנדלר, אני מאוד מודה לך. כהרגלך את שמה את הדברים גם מבחינת התוכן, גם מבחינת המשפט, ובמקרה שלך אנחנו לא אומרים: "ויקב למשפט והנה משפח".
רבותי, רשמתי בזכות דיבור את אמיר הלר, התאחדות בוני הארץ. אמיר, בבקשה.
אמיר הלר
שלום, תודה רבה. ראשית, אני רוצה להתנצל שההתאחדות לא השתתפה בדיון הקודם.
היו"ר אבישי ברוורמן
ההתנצלות מתקבלת, תמשיך.
אמיר הלר
תודה. דבר שני, אני מייצג את התאחדות בוני הארץ, אבל בעוונותי אני גם עורך-דין, ואני אשקול את צעדי אל מול הלשכה - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
מסכים. רק מקצוע אחד כבר הוריד את הרפיוטיישן שלו, וזה כלכלנים, שגם נותנים כל מיני הצהרות לעתים ועובדים במשרתם של אדונים. אנחנו רוצים שיהיו כלכלנים ועורכי-דין שישמרו על כבוד המקצוע.
אמיר הלר
יש היום.
אורי מקלב
קודם קבלן ואחר-כך עורך-דין או עורך דין ואחר כך קבלן?
אמיר הלר
יש המון, אבל כמי שמשלם את דמי החבר ללשכה, אני חושב שהצעה כזאת – אני אשתמש במילים קצת יותר חריפות ממה שעו"ד בנדלר אמרה – זו התערבות חריפה בחופש החוזים בצורה שלא תיאמן, ואני לא מאמין שלשכת עורכי-הדין העלתה הצעה כזאת על השפתיים שלה או על הכתב.


אני אשים את זה בצד כי עו"ד בנדלר אמרה שזה לא ייכנס לחוק הזה, ולכן אני אתייחס להצעת החוק שנמצאת לפנינו ברשומות.
היו"ר אבישי ברוורמן
בבקשה.
אמיר הלר
מטרת הצעת החוק - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
בוקר טוב לראש עיריית בני ברק הקודם וחבר הכנסת הנוכחי, חבר הכנסת אשר.
אורי מקלב
היה קשה להיכנס לנעלים שלו, לתפקיד שלו.
יעקב אשר
בוקר טוב ליושב-ראש הבלתי נלאה של הוועדה.
היו"ר אבישי ברוורמן
מקלף, סך הכול ירושלים סודרה כמו שרצו חסידי גור - - -
יצחק וקנין
(צוחק).
היו"ר אבישי ברוורמן
- - - אילת סודרה כמו שרצו חסידי פרוש. הכול מסודר. מה אתה רוצה יותר? איזה בית ספר נכנס אלינו עכשיו?
קריאה
החצי השני של בית הספר.
היו"ר אבישי ברוורמן
רק תמסרי להם שאנחנו נבקר שם.
אמיר הלר
אני אתייחס להצעת החוק שהופיעה ברשומות. הצעת החוק באה לסייע לזוגות הצעירים או לכל רוכש דירה ראשונה, אם מקבלן ואם ממוכר דירה, על מנת שלא ישלם תשלומים גבוהים מדי עבור הוצאות משפטיות. הקביעה של נושא הרישום בחוק יביא למצב שבו הקבלן, למעשה מוכר הדירה, יכניס לדוח האפס, בשונה ממה שחבר הכנסת מקלב אמר - - -
אתי בנדלר
מה הוא יעשה?
אמיר הלר
דוח האפס – אני אסביר.
היו"ר אבישי ברוורמן
נכנסו לפה תלמידים. אם אני לא מבין מה זה דוח האפס, הלוא לא כל אחד חי את הנושא הזה כמו חבר הכנסת מאיר שטרית.
אתי בנדלר
גם אני לא יודעת מה זה דוח האפס.
אמיר הלר
כשקבלן יוצא לפרויקט, הוא מכין דוח ראשוני של הכנסות והוצאות. דוח ההכנסות וההוצאות נקרא "דוח אפס", שמובא לבנק לצורך ליווי הפרויקט. כיום, חבר הכנסת מקלב וכולם, הוצאות עריכת הדין לא מופיעות בדוח האפס. אני רוצה להסביר מה המשמעות. כשחבר הכנסת מקלב אמר שזה חלק מהרווחים הצפויים של הקבלן, זה לא נכון. כבר היום מרבית החוזים נעשים בכך ש-1.5% משולם לעורך-דין, וזאת מהמסיבה שאנחנו לא רוצים שזה ייכנס למחיר הדירה - - -
מאיר שטרית
למה לא?
אמיר הלר
שנייה.
מאיר שטרית
תסביר למה לא. למה אני לא משלם לאינסטלטור לבד? למה אני לא משלם לחשמלאי לבד? מה פתאום אתם מפרידים את זה? למה? שנית, אתה יודע בדיוק כמוני שקבלנים לוקחים חצי מהכסף של עורכי-הדין בחלק מהמקרים. אני יכול להעיד על מקומות ספציפיים, אז אל תספר סיפורים.

אגב, ישבתי עם יושב-ראש ארגון הבונים והקבלנים, הוא שלם לגמרי עם החוק.
אמיר הלר
דווקא על הצעת החוק הזאת לא, הוא הסכים אתך בדברים אחרים.
מאיר שטרית
הוא שלם. הוא הביא לי דוגמה קלסית כשהוא אמר שבשם הפרויקטים שלו - - -
אמיר הלר
אני מגיע לפה בשם נשיא התאחדות בוני הארץ ולא בשם - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
יש זכות לחבר הכנסת שטרית להתפרץ, כי הוא חבר כנסת.
מאיר שטרית
יושב-ראש ארגון הבונים והקבלנים בישיבה אתי – אני מוכן להזמין אותו להעיד – אמר לי בעצמו, שבפרויקטים שלו, בחלק גדול מהפרויקטים, הוא לא גובה בכלל שכר טרחה.
היו"ר אבישי ברוורמן
זה נרשם בפרוטוקול. אם יש למר בובליל איזו השגה בנושא שנרשם בפרוטוקול, שישלח לי SMS.
אמיר הלר
הוא אמר בדיוק מה שאמרתי, שנסים, נשיא התאחדות בוני הארץ, לא גובה לעצמו שכר טרחת עורך-דין. זה מה שהוא אמר, וזה נכון, זה מדויק. זה בדיוק מה שאמרתי.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני לא מתווכח. מה לסיכום אתה רוצה לומר?
מאיר שטרית
זה לא מה שהוא אמר.
היו"ר אבישי ברוורמן
זה נרשם בפרוטוקול, אנחנו נברר. מה אתה ממליץ?
אמיר הלר
אני אסיים את האמירה. כיום 1.5% הולך ישירות לעורך-דין ולא עובר דרך הקבלן. ברגע שהצעת החוק תעבור, שנושא הרישום יוחלט בתקנות בנפרד, השר יחליט בתקנות, שאר ההוצאות שיש על הקבלן, כמו שחבר הכנסת שטרית אמר, כמו אינסטלטור וכו', כמו מתכנן, מהנדס וכו', ייכנסו לדוח האפס. המשמעות של כניסה לדוח אפס זו משמעות של עלויות מימון ובנוסף רווח יזמי. זאת אומרת, הקבלן יהיה מחויב לקחת רווח יזמי, כי אחרת הבנק לא ייתן לו ליווי. אתם רוצים להקל על הדייר, והמשמעות של הדייר בסופו של דבר - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אמיר, אני עוצר אותך.
אמיר הלר
אתם לא נותנים לי להשלים משפט.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני עוצר אותך בלי שתשלים משפט. אני רוצה להבין, כי באו לפה תלמידים. כל החוק הזה של חברי הכנסת שטרית, מקלב, וקנין ואחרים, בא להקל על אנשים, שקוראים להם "צעירים", ועוד מעט החבר'ה האלה ירצו גם להשיג דירה - -
אורי מקלב
בעשרות אלפי שקלים.
היו"ר אבישי ברוורמן
- - הסיפור הוא גם המחירים גבוהים והם גם נתקלים מול כוחות גדולים, קבלנים, עורכי דין, והם בסוף גם מבלבלים אותם, גם מייסרים אותם וגם לוקחים מהם סכומים גבוהים. לשאלה שנשאלה כאן, אנחנו לא מרחמים, לא על הקבלנים ולא על עורכי-הדין, באנו לדבר הזה כדי לשפר. אתה טוען שהדבר הזה יזיק. אני לא פוסל. אנחנו נבדוק. אנחנו נעביר לחקיקה ויהיה מעקב, המעקב הזה יהיה באמצעות ועדת הכלכלה, הציבור, ונראה בתוך תקופה - - -
מאיר שטרית
משרד השיכון.
היו"ר אבישי ברוורמן
משרד השיכון. אם אכן, אמיר הלר צודק, ונראה שאכן הפעולה הזאת שנעשתה בכוונה טובה גרמה נזק, הפה שהתיר הוא הפה שיאסור. אנחנו נשנה. תודה רבה לך.
אמיר הלר
אני יכול רק להשלים, בבקשה?
היו"ר אבישי ברוורמן
יש לך עוד משהו להגיד אחרי מה שאמרתי?
אמיר הלר
כן.
היו"ר אבישי ברוורמן
רק אם יש לך משהו להוסיף.
אמיר הלר
הוועדה הנכבדה והכנסת בכלל והממשלה כולה עושים מאמצים לבלום את עליית מחירי הדיור, הצעד הזה, סביר להניח, כפי שאמרתי - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
ציטטתי אותך, שהיא תעלה את מחירי הדיור.
אמיר הלר
אני רק חושב שהוועדה, משרד השיכון ומשרד האוצר לא יוכלו גם אחרי שנה וגם אחרי שנתיים לשים את האצבע על הנקודה הזאת מתוך כלל המרכיבים, שזה הגורם לעליית מחירים, לכן כולם יהיו צודקים.
היו"ר אבישי ברוורמן
מר הלר, תקשיב לי. בבית הזה נעשו כל-כך הרבה טעויות. אנחנו משתדלים בנושא הזה לא לטעות, אבל ייתכן ששיקול הדעת של חלק מחברי הכנסת, חלק מהאנשים שאמונים על נושא הדיור, עו"ד גור-אריה – ייתכן ששיקול הדעת מוטעה וייתכן שאתה צודק. בשבילי אם 119 חברי כנסת או 120 אומרים שהכול נכון, אני כבר מזמן אמרתי שלדעתי קול המון כקול שדי. ביסודו זה תרגום מלטינית - vox populi vox dei, זה רק הופיע ביחזקאל, לכן יכול להיות שאנחנו טועים. אבל כרגע, הרושם שלי שיש פה הרבה אנשים חכמים ומנוסים שאומרים שהם לא חושבים כמוך. תודה רבה.
עו"ד בנדלר, לא שמתי לב שנכנס נציג האוצר, מר דוד. מר דוד, נשמעה פה טענה – אני יודע שהשקעת בנושא הזה ואתה מבין פה – שהתיקונים שאנחנו עושים כרגע יעלו את מחירי הדיור. באנו לעזור לצרכן, זו היתה כוונתו של שטרית ואחרים, ונהיה פה בברכת בלעם. באנו לברך ונצא מקללים. מה עמדת משרד האוצר שאתה מייצג אותו?
צחי דוד
בכל רגולציה יש סכנה שתיצור עלויות נוספות. במקרה הזה אני לא יודע לחתוך לכאן ולכאן. הייתי מציע שאם יש חשש כזה, אפשר אולי להעביר את ההצעה כהוראת שעה, לבחון את ההשפעה שלה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה כרגע מהאו"ם, מר דוד.
צחי דוד
האמירה של התאחדות הקבלנים שבגלל שזה יוכנס לדוח האפס, אז ייגבה גם על זה רווח יזמי, לא נשמעת לי. הטענה זאת לא נראית לי הגיונית, כי הסטנדרט של הרווח היזמי יכול לתקן את עצמו בהתאם. אין סיבה אמיתית שקבלן יגבה רווח יזמי על פעילות שגם כך הוא מתכלל היום. האמירה הזאת לא נראית לי. רגולציה כרגולציה יוצרת עלויות מסוימות, יש תכליות אחרות בצדה, וזה בסדר שאם התכלית היא טובה, הם גם ייצרו עליות מסוימות. להגיד בדיוק כמה עלויות הן ייצרו לעומת התכלית, ויש פה תכלית מסוימת, אני לא יודע כרגע. אם רוצים לשוב ולבחון את זה, אולי נכון לקבוע את כל ההצעה הזאת כרגע כהוראת שעה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מציע שאם נצביע, ונצביע, אני פונה אליך בתור נציג שר האוצר שיושב כאן, לקחת לתשומת לב את ההערה של מר הלר, ובבדיקה על פני זמן בפרשת הדיור, שהפכה להיות דרמה ייחודית בעולם בישראל, נתייחס גם לאספקט הזה בשלב הבחינה.
צחי דוד
העברנו החלטת ממשלה בקבינט הדיור על בדיקה של עלויות הרגולציה. על משרד השיכון בשיתוף משרד הכלכלה הוטלה עבודה לעשות בדיקה של עלויות גם קדימה וגם אחורה, מה גורם - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
תכניסו גם את הנושא הזה.
צחי דוד
ודאי שגם זה ייבדק. אני אומר כדי שאפשר יהיה בעתיד לעשות משהו, אני מפציר בכם לשקול את האפשרות לקבל את ההחלטה כרגע כהוראת שעה.
מאיר שטרית
ממש לא.
צחי דוד
מה שייכנס לבסיס החוק, יהיה מאוד קשה בעתיד, גם אם נחשוב שזה לא נכון, לשנות.
מאיר שטרית
שר האוצר תמך בחוק.
צחי דוד
תעשו את זה הוראת שעה לעוד ארבע שנים.
היו"ר אבישי ברוורמן
מר דוד, אני מאוד מודה לך.
אמיר הלר
מר ברוורמן, עוד הערה אחת בבקשה.
היו"ר אבישי ברוורמן
לא, דיברת.
מאיר שטרית
אני חושב שזה טיעון הזוי לחלוטין של ארגון הקבלנים. אפשר לחשוב שבדוח האפס, ואני מכיר מה זה דוח אפס, באמת מכניסים כל פרט כמה בדיוק הוא עולה ועל זה הבנק עובד. עם כל הכבוד, זה רחוק מאוד מהמציאות. דוח אפס שמגישים לבנק כולל רווחים, תאמין לי, בכלל לא רעים לקבלנים, והם יכולים לשלם לא לעורך-דין אחד, אלא ל-100 עורכי-דין, ויכולים לשלם להם לא 1%, אלא 10%, אם הם רוצים. שלא ימכרו את הסיפור הזה, אני מכיר דוח אפס. בניתי מלא פרויקטים במדינה, ואני אומר לך, זה פשוט הזוי.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה רבה. עו"ד יורם חגבי מלשכת עורכי-הדין. בבקשה.
יורם חגבי-חגי
אני יושב פה, ואני אומר בעדינות, אני לא כל כך מאמין למה שאני שומע, ואני אומר גם למה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני אספר לך משהו לפני שאתה מתפלץ.
יורם חגבי-חגי
ברשותך, כבר נרגעתי. ישבתי בשקט, לא התפרצתי פעם אחת.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני אתן לך לדבר. היה פעם סופר אמריקני, מהגדולים שהיו בעולם, שמו היה מרק טווין - - -
יורם חגבי-חגי
נתקלתי בידיעה שהיתה בשבוע שעבר בוויליג' בניו-יורק.
היו"ר אבישי ברוורמן
אותו מרק טווין, אף פעם לא התפלץ, כי הוא אמר שההבדל בין מציאות לדמיון, שבדמיון אנחנו חושבים רק מה שעשוי לקרות, במציאות הכול קורה. המציאות היא מעבר לדמיון. יש כנראה מעשה נורא, יש לך זכות ההתפלצות.
יורם חגבי-חגי
מעשה נורא מסיבה אחת, ועדת שכר הטרחה של לשכת עורכי-הדין וועדת הקניין הגיעה להחלטה, אפשר גם לומר שחבר הכנסת שטרית הוא הקטליזטור לה בהצעת החוק שלו, אם כי המון שנים אנחנו חושבים על העובדה שזה לא ראוי שרוכשי דירות מקבלן ישלמו שכר טרחה לעורכי-הדין. כך אנחנו חושבים. ולכן אם בהצעת החוק בדברי ההסבר כתוב שעולה החשש כי רוכשי דירות מממנים למעשה את כלל ההוצאות של הקבלן, אנחנו רוצים להפסיק עם זה. לכן הצענו שנאסור על עורכי-הדין לגבות שכר טרחה מרוכשי דירות. לשכת עורכי-הדין לא תגבה יותר שכר מרוכשי הדירות. לא צריך להגביל אותנו, לא ל-5,000 שקל ולא ל-1,000 שקל. אנחנו לא גובים שכר טרחה מרוכשי דירות. כאשר יש עסקה בין קבלן לרוכש דירה, שכר הטרחה ייגבה, וזה נכון, רבותי, מזה שמוכר את הדירה – מהקבלן. לכן אין חשש בכלל. אני לא מבין מה הצעת החוק פה תגביל אותנו.
יצחק וקנין
איפה הייתם עד היום?
יורם חגבי-חגי
סליחה, זה לא משנה. מודה ועוזב, ירוחם, מר וקנין. זכינו שוקנין וחבר הכנסת מקלב ושטרית פקחו את עינינו, אוקיי? קיבלנו דעת גדולים.
יצחק וקנין
רק היום.
יורם חגבי-חגי
אני מקבל את זה. אני מודיע עכשיו, רבותי, דיברתי גם עם נציג הגנת הצרכן: אנחנו, רבותי, לא רוצים, לא מבקשים, זה גם לא אתי, בדקנו את זה, לגבות שקל אחד מרוכש דירה. הניחו לנו.
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד חגבי, אתה אומר את הדברים האלה - -
יורם חגבי-חגי
הכול נרשם, נכון?
היו"ר אבישי ברוורמן
- - הכול נרשם והתלמידים הצעירים אומרים: ממש המשיח מגיע. איך אתה מתייחס לטענה של עורכת-הדין, האישה הכי מנוסה בכנסת ישראל?
יורם חגבי-חגי
שמה?
היו"ר אבישי ברוורמן
מה שאמרה המשנה ליועץ המשפטי, שיש לה ניסיון רב והיא ידועה ביושרה שלה, שלעגן בחקיקה אחוז מסוים שמקביל לשכר מינימום, זה בכלל נושא שלא מן העניין, זה נושא כבד ועמוק והוא לא במקומו בכלל. היא העלתה את הנושא הזה. מה אתה עונה לה?
יורם חגבי-חגי
מה היא העלתה?
היו"ר אבישי ברוורמן
לא הקשבת לה?
יורם חגבי-חגי
הקשבתי בקשב רב. היא לא טענה את זה. היא אמרה שראוי להגביל את זה בחקיקה, זה מה שהיא אמרה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אנא, בשני משפטים תחזרי על עמדתך הברורה לגבי עיגון בחקיקה של אחוז קבוע שממנו לא יפחת שכר טרחה, כדי שעו"ד חגבי יוכל לענות בדיוק לטענה הזאת. בבקשה.
אתי בנדלר
אמרתי שני דברים בנושא הזה: א', אם בכלל יש מקום להצעה כזאת, זה בוודאי לא במסגרת חוק המכר. זה אחד. שניים, מעבר לשאלה של ההשלכות וכו', הכנסת היום לא מחוקקת בעידן חוקי היסוד, חוקים שקובעים סכום מינימום, רצפה, לתשלום עבור בעל מלאכה כלשהו ובכלל זה עורכי-הדין.
יורם חגבי-חגי
לכן גם ההצעה של חבר הכנסת שטרית לוקה במה שאמרת עכשיו.
אתי בנדלר
קודם כול, ההצעה של שטרית קובעת תקרה ולא רצפה.
יורם חגבי-חגי
לעורכי-דין. העיקרון הוא אותו עיקרון.
אתי בנדלר
אולי רק עוד מילה אחת. לא עושים דבר כזה אלא אם ההצעה עומדת בפסקת ההגבלה שבחוקי היסוד, דהיינו, אם היא לתכלית ראויה וכן הלאה.
יורם חגבי-חגי
אז היא לא עומדת.
אתי בנדלר
קביעת סכום מקסימלי לתשלום על-ידי רוכשי דירות במסגרת חוק המכר (דירות) ודאי עומדת בתכליות הראויות. וההצעה, כפי שנתגבשה כאן, גם עומדת בכל תנאי פסקת ההגבלה. מה שלא ברור לחלוטין וספק בעיני אם אפשר יהיה להצדיק, קביעת רצפה לתשלום מקבלנים לעורכי-דין.
יורם חגבי-חגי
אני לא מדבר על זה בכלל. הצעתי, היושב-ראש - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד חגבי, אני מבולבל. תסביר לי בדיוק מה אתה מציע.
יורם חגבי-חגי
אני אסביר.
היו"ר אבישי ברוורמן
שמעת את דבריה, מה אתה מציע?
יורם חגבי-חגי
מאחר שהצעתו של חבר הכנסת שטרית, שהלך לקראתנו ב-1%, כנראה לא תתקיים ולא תקוים ולא קיימת, היה לנו אולי סם הרגעה מסוים, אולי לטובה זה יצא, "כל מאן דעביד רחמנא לטב עביד" – שמענו דברי תורה בשולחן הזה היום – אבל "ברי ושמא – ברי עדיף", זה עוד מונח תלמודי. אני אומר: רבותי, אנחנו לשכת עורכי-הדין, גוף שמפוקח על-ידי רגולטור, משרד המשפטים שנמצא פה. כל פעולה שלנו לא רק בשפת המשפטים, אנחנו נבטל, אני מוכן לתת לך גם תאריך – 30 יום מהיום – את כלל 5 - -
מאיר שטרית
תבטלו. מי מפריע לכם?
יורם חגבי-חגי
ברשותכם, לאט-לאט.

- - אז אוסרים לשלם לעורכי-הדין שכר טרחה בכלל מקבלן. מה שיקרה, השוק יעשה את שלו. כמו שאמר חבר הכנסת שטרית, כשמוכרים דירה, כמו שיש אדריכל, קבלן, טייח, ואמר עו"ד גור אריה, בצדק, שבדירה המישור האובליגטורי, החוזי, מסתיים ברישום, אם לא אין מוצר, גם חוק המכר אומר את הדברים האלה בסעיף האחרון שבו, על כן אנחנו לא רוצים לקבל שום אגורה מרוכש הדירה, לא רוצים. מבקשים לא לקבל. בשורה לעם ישראל.
היו"ר אבישי ברוורמן
אמות הספים - - -
יורם חגבי-חגי
פשוט אני מדבר מהלב.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת וקנין, תעשה לי סדר במה שהוא אמר, כי לא הבנתי.
יצחק וקנין
אני אגיד לך מה השורה התחתונה. הוא לא רוצה לגבות מהרוכש. אבל מה הוא יעשה? - -
יורם חגבי-חגי
זה לא קשור.
יצחק וקנין
- - הוא ילך לקבלן.
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד חגבי, שמעתי אותך. איציק, תסביר לי.
יצחק וקנין
הוא ילך לקבלן, ועם הקבלן הוא ינהל. מה יעשה הקבלן? למי הוא ילך? לרוכש.
יורם חגבי-חגי
או שכן או שלא.
אמיר הלר
זה יעלה את זה אפילו עוד יותר.
יצחק וקנין
זה מעגל קסמים, רבותי.
יורם חגבי-חגי
חבר'ה, אני מבקש לא להגביל את עורכי-הדין בחקיקה לגבי שכר טרחתם. מה שאתי בנדלר אמרה נכון משפטית – למרות שהוא למטרת הגנת דירות – הוא נכון משפטית, וזה לא נבחן, גם לגבי חופש העיסוק. אי-אפשר בחקיקה להכניס את עורכי-הדין בשורה האחרונה מקבלנים. חוק המכר (דירות) נועד להגן על רוכשי דירות מקבלנים, לא מעורכי-דין. לעורכי הדין יש את משרד המשפטים, יש הכללים שלהם, ואנחנו לא רוצים יותר שום עסק עם רוכשי דירות.
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד חגבי, לא רק שאמרת את זה בבהירות, אמרת את זה בקול רם ששמעו ברחבי העולם.
יורם חגבי-חגי
אני רוצה להבין למה רוצים לחייב אותנו לקחת 5,000 שקל.
היו"ר אבישי ברוורמן
רק אנא, אל תבכה.
יורם חגבי-חגי
לא בוכה.
מאיר שטרית
אפשר תגובה, אדוני היושב-ראש?
יורם חגבי-חגי
חבר הכנסת שטרית, אני 37 שנים עורך-דין במקרקעין, זה תחום ההתמחות שלי. עשיתי פרצלציות, שכונות, ברוך השם יש לי ניסיון. אל תחשבו ש-5,000 שקל זה מייצג איזה מינימום של עבודה של רישום דירה. זה סתם. אל תתנו את זה בכלל. זה לעג לרש. זה לא מתאים בכלל. גברת בנדלר, - - - משותף, פרצלציה, הכול, עד שמגיעים לדירה, הערות אזהרה, זה המון עבודה. 5,000 שקל? אנחנו לא מבקשים את זה בכלל. לא רוצים 1% ולא 3%.
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד חגבי, "הפכת את השולחן", מה שנקרא.
יורם חגבי-חגי
אדוני יכול להגיד שהחוק מתבטל?
היו"ר אבישי ברוורמן
אדוני, רק רגע. אתה זוכר שגם אני, אחרי שאני מתלהב וגם צועק בכנסת, בא אלי חבר הכנסת איציק וקנין, שהוא ידידי, ואומר לי: "דברי חכמים בנחת נשמעים".
יורם חגבי-חגי
זה לא תמיד עוזר במדינה.
יצחק וקנין
אז תהפוך את השולחן.
יורם חגבי-חגי
לא הופך. זכיתם בתיק, אין שכר טרחה לרוכשי דירות. זכיתם שלושתכם, אין יותר שכר טרחה על רוכשי דירות. יותר מזה? לפרוטוקול אני אומר את זה.
יצחק וקנין
חגבי, זה הרגולטור הוותיק כעורך-דין, ואני וחבר הכנסת מאיר שטרית די ותיקים פה. אני זוכר את החוק הראשון שלו - - -
מאיר שטרית
ב-1986.
יצחק וקנין
הייתי חבר כנסת חדש, מאיר היה כבר ותיק ממני. ואני אומר לך, אני זוכר את המלחמה שניהלתם כנגד שכר הטרחה, ובסופו של דבר מאיר צדק וראינו את התוצאות.
יורם חגבי-חגי
אנחנו לא רוצים לקחת כסף.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת וקנין, אני מודה לך. היתה הערה של עו"ד בנדלר.
אתי בנדלר
רציתי לומר כמובן שהמועצה של לשכת עורכי-הדין יכולה לקבל החלטה על ביטול כלל 5 ללשכת עורכי-הדין, רישום עסקאות בדיור, שקובע שעורך-דין המייצג את הקבלן רשאי לטפל בביצוע רישום הרכישה ויפעל בעניין זה מתוך נאמנות לקבלן ולרוכש גם יחד ועורך-דין המייצג את הקבלן רשאי לקבל מן הרוכש את שכרו בעד הטיפול ברישום על רכישה.
יורם חגבי-חגי
לאסור, ואז לא נקבל 5,000 שקל.
אתי בנדלר
הבנתי, עו"ד חגבי. תאמין לי.

המועצה יכולה לקבל החלטה על שינוי הכללים האלה, אבל - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
זה יהיה מאוד יפה שאחרי שנאשר את החוק, יתפרסם – ליאור, תשלח לכל הכתובים – נפל דבר בישראל. עו"ד חגבי מוביל.
יורם חגבי-חגי
אפשר עכשיו לפרסם, עושים את זה.
אתי בנדלר
אני רוצה לומר ואני רוצה לפנות לעו"ד יוליס ממשרד המשפטים. האם אני טועה שכללי המועצה, כדי שיקבלו תוקף, טעונים אישור שרת המשפטים?
כרמית יוליס
כן.
אתי בנדלר
ודאי ששרת המשפטים, אם תבוא החלטה כזאת של מועצת לשכת עורכי-הדין, תשקול את ההשלכות של זה, ותחליט אם לאשר או לא לאשר.
אורי מקלב
החוק מאפשר לעורכי-הדין לוותר לגמרי על שכר טרחה.
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד חגבי, הבאת בשורה.
אתי בנדלר
שרת המשפטים תשקול מה ההשלכה של זה כלפי רוכשי דירות ותחליט אם לאשר או לא לאשר.
אמיר הלר
הרבה מאוד - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
עוד פעם אחת תדבר, אתה תצא החוצה. הילדים בבית הספר התיכון אסור להם להתפרץ, אז גם לך.

עו"ד חגבי, אני תיכף נותן לעו"ד מוטי בניאן לדבר. אמרת דבר מאוד חשוב, ואם הקשבת לעו"ד בנדלר, הצעת הצעה שבסמכות לשכת עורכי-הדין. גם אהדת הציבור תגדל פלאים כשזה יתפרסם בכל העיתונים, מייד בסיום הישיבה, ולא בקשר למקרה הזה. אין קשר בין שמיטה ותשמישי מיטה, לכן במקרה הזה, אנחנו נחוקק אשר נחוקק, והבשורה לעם ישראל תהיה הדרך שלך. עו"ד מוטי בניאן, בבקשה.
מאיר שטרית
אני יכול רק הערה, אדוני? יש לי תגובה.
היו"ר אבישי ברוורמן
בבקשה, חבר הכנסת שטרית.
מאיר שטרית
מאחר ששמעתי את עורך-הדין חגבי בהתלהבות גדולה, באמת כל הכבוד, ומדבר מהלב על אינטרס של עורך-דין - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
עם ניסיון רב ואינטרס רב.
מאיר שטרית
על האינטרס של עורך-דין להימנע מקבלת תשלומים מהקליינטים, אני רק רוצה להזכיר לך, עו"ד חגבי, בהיותי שר המשפטים, ב-2002-2001, טיפלתי בחוק ההוצאה לפועל, אם זכור לך, שבו הגבלתי את שכר טרחת עורכי-הדין ל-10% מהחוב בפועל ולא יותר מ-10,000 שקל, מצב שבו כשאדם היה מפגר במשכנתה, נגיד בארבעה תשלומים, 2,000 דולר, היה מקבל חשבון על שכר טרחה מעורך-הדין – 25,000 דולר. למה? כי עורכי-דין מגישים להוצאה לפועל את כל המשכנתה, את ה-100,000 דולר, ומקבלים שכר טרחה ראשון 15% ואחר-כך עוד 10%. היה מקבל חשבון 25,000 דולר. והבנקים היו מטילים על הזוגות הצעירים ריבית פיגורים 13% צמוד על 100,000 דולר, לא על 2,000 דולר. אתה חייב 2,000 דולר, אתה מקבל חשבון – 50,000 דולר. רמסו את האנשים. קראתי לזה בכנסת "סדום ועמורה". היו זורקים בכל שנה מהבית 2,500 משפחות.
כשהגיע הדבר לידיעתי, דרך מכתב של קליינט – הקליינטים שלי אלה הם אזרחים – כשראיתי את העוול הזה, ישר תיקנתי את החוק והגבלתי את שכר טרחת עורך-הדין והיום מותר לו להגיש להוצאה לפועל רק את החוב בפועל, שכר טרחתו מוגבל ל-10% ואף פעם לא יותר מאשר 10,000 שקל. עורכי-הדין נלחמו בי בשיניים בוועדת החוקה. אני אז נלחמתי כשר משפטים בשיניים, והכנסת אישרה את החוק הזה - -
היו"ר אבישי ברוורמן
ועדיין אין לך תביעות.
מאיר שטרית
אני לא נבהל.

- - שלוש פעמים פה אחד.
עו"ד חגבי, נזכרת בעקבות החוק שלי, אבל תהיה הגון. אתם לא בדיוק מגנים על הזוגות הצעירים, זו לא המטרה שלכם. אני מבין אותה, ואפילו מקבל אותה. הייתי הגון והצעתי אפילו את ההצעה שלך, בתחילת הדברים שלי אמרתי. אני טוען שאין שום סתירה בין החוק לבין ביטול סעיף 5. תבטלו את סעיף 5, אני מפריע לכם? יהיה חוק, יעבור סעיף 5, נדע, תסדרו. את ההצעה הזאת הציעו לי לשכת עורכי-הדין ולא קיבלתי. אמרתי שאני לא מבטל את החוק בעקבות זאת. אתם רוצים לבטל, תבטלו אתם.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת שטרית, אני מודה לך.
יורם חגבי-חגי
אני יכול מילה אחת?
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד מוטי בניאן, תיתן לעו"ד חגבי עוד משפט אחד?
מוטי בניאן
אני מוחל על כבודי.
היו"ר אבישי ברוורמן
משפט אחד, אני סופר.
יורם חגבי-חגי
מר שטרית, הסוגיה של ההוצאה לפועל, תיקי ההוצאה לפועל, לא דומה לסוגיה של אופן, טיב ואורך הטיפול במקרקעין. היא שונה מתיק לתיק, מבית לבית, מחדר לחדר.
מאיר שטרית
אני מדבר על מקרקעין, רק על דירות אני מדבר. משכנתאות לדירות זה נדל"ן, למיטב ידיעתי.
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד מוטי בניאן בזכות דיבור. רבותי, אנחנו צריכים להתקדם, יש לנו עוד דיונים היום, ונקבל החלטה.

כל התלמידים משדה בוקר, בהצלחה. אני מקווה שבסוף נזעזע את הבית הזה ותוכלו לקנות דירות בנגב או במקומות אחרים. תודה.
מוטי בניאן
שלום רב. אני מבקש להדגיש שלא נכון שלשכת עורכי-הדין לא דואגת או לא מודאגת מהמצב של הזוגות הצעירים. עם כל הכבוד, אני ועו"ד חגבי, כיושבי-ראש של פורום המקרקעין, מקבלים מאות מכתבים ופניות לא רק מעורכי-דין אלא גם מאזרחים מן השורה. אנחנו חשים את הדופק, את מה שקורה בשוק. בשם לשכת עורכי-הדין אני חייב לומר: אנחנו מברכים על כל יוזמה שיש בה כדי להוריד את מחירי הדירות, אבל עם כל הכבוד, מדברים כאילו 1% או 1.5%, בגלל זה מחירי הדירות בישראל משתוללים, וזה לא כך. זה דבר אחד.
דבר שני, מאז שהצעת החוק של חבר הכנסת שטרית עלתה מעל כל במה רעננה, טענתי: חברים יקרים, ברגע שתטילו עלינו את ה-5,000 שקל או 0.5% או כל מחיר, הלוא אנחנו כעורכי-דין לא יכולים לטפל בכל ההליך הזה בפחות מסכום מסוים, זה ייכנס לדוח אפס של הקבלן. אני רק שמח שהתאחדות הקבלנים אחרי כמה חודשים טובים שבשום אופן לא הביעו את עמדתם הרשמית סוף-סוף הגיעו לוועדת הכלכלה ואמרו את האמת שהיא אולי לא נעימה לאוזניים, אבל חבר הכנסת מקלב, זה בדיוק מה שיהיה. כלומר, באותו דוח אפס שמכין קבלן, ושם כתוב 1.5% שמאי, 1.5% כך וכך, יהיה גם האחוז הזה של העורך-דין, והמחיר של הדירה במקום 1,200,000, יהיה 1,230,000. בהכרח זה חייב להיות.

למה עו"ד חגבי צודק שהמקרה הזה דינו לא כדין הוצאה לפועל? בהוצאה לפועל לא היה גב של הליך משפטי או איזה קבלן שעומד מאחור. בהצעת החוק הזאת, הלוא מי שמוכר את המוצר זה הקבלן, מי שמוכר את המוצר יחד עם האינסטלטור, המתכנן והכול זה הקבלן. במחיר של הדירה עד עכשיו הקבלן הכניס בפנים את האדריכל, את המתכנן, את המהנדס ואת כל הצרות שלו, עכשיו אומרים לו שהעורך-דין לא יכול לקחת יותר מ-5,000 שקל או מחיר שייקבע על-ידי שר הבינוי והשיכון, בהסכמה של שר המשפטים. כל סכום שלא יהיה, הוא יצטרך עכשיו להגיע לסיכום עם העורך-דין על הסכום שהעורך-דין מוכן לקחת לטיפול, ואת זה הוא בהכרח יכניס לדוח האפס, ושוב פעם אנחנו מגיעים לאותו מצב. כלומר, התכלית המאוד ראויה, שאני בעצמי מברך עליה כזוג צעיר לשעבר, שלקח 80% משכנתה בשביל לרכוש דירה והמשיך לשלם 20 שנה משכנתה, אני מבין ללבם. התכלית הזאת לצערי לא תושג באמצעות חקיקת החוק הזה, אלא זה יכול ליצור תקדים, חבר הכנסת ברוורמן, שהמחוקק מתערב באיזה הליך של שכר טרחה שהוא חיוני לכלל המשק.

לאור כל מה ששמענו, ואני שוב מברך את התאחדות הקבלנים שסוף-סוף הגיעה ואמרה את האמת, אני חושב שאת החוק הזה צריך לפתור בשולחן עגול, כשכל המעורבים העיקריים בפרשה הזאת ישבו וינסחו הצעת חוק חכמה.
חבר הכנסת שטרית, מאחוריך רקורד עשיר מאוד ואיש לא ייקח את זה ממך של חבר כנסת פעיל, שמאז שנכנס לבית הזה הביא הצעות חוק מאוד-מאוד סוציאליות, יפות ומבורכות, אנחנו גם מברכים על זה. חגבי טען: פקחת את עינינו. תן לנו הזדמנות ואני חושב שלא ייפלו השמים אם היום בשעה 12:00 בתקשורת לא ידווחו שהצעת החוק הזאת - - -
מאיר שטרית
מוטי, החוק עבר קריאה ראשונה ב-9 ביולי. היו לכם ארבעה חודשים, יכולתם לבטל את סעיף 5 אז.
מוטי בניאן
מאז אני ואתה התעמתנו בתקשורת וביקשתי שנשב בשולחן עגול, כשהצלע השלישית היא התאחדות הקבלנים, ואני רואה סוף-סוף שהם מגיעים. אם החוק הזה יעבור, כפי שהוא, רבותי, ואפילו נבטל את כלל 5(ב) של לשכת עורכי-הדין, זה לא ייראה נאה - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד בניאן, קודם כול, אני מקשיב לכל מילה, אני שומע את התגובה של חבר הכנסת שטרית, בלי שום קשר, אתה מחזק את דבריו של עורך-הדין חגבי שבלי שום קשר למה שיהיה כאן, תפרסמו את 5 - - -
יורם חגבי-חגי
אמרתי. הוא מדבר בנועם, לא כמוני.
היו"ר אבישי ברוורמן
שרת המשפטים, כנראה צריך להוציא אותה מהמשא-ומתן עם הפלסטינים כדי שהיא תאשר את זה...
מוטי בניאן
חבר הכנסת ברוורמן, זו עמדה של לשכת עורכי-הדין אחרי מספר ישיבות מאוד קשות בוועד המרכזי. הגענו להסכמה שהגיע הזמן לשנות.
היו"ר אבישי ברוורמן
עכשיו לסיכום.
מוטי בניאן
חברים, אני פונה בשם הלשכה, נעשה שולחן עגול, תקבעו זמן – אנחנו לא רוצים למשוך זמן, לא רוצים ​– כדי שנגיע למטרה ראויה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה טוען כל-כך יפה. חבר הכנסת שטרית, מקובלת עליך הבקשה?
מאיר שטרית
לא.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה. הלאה.
מוטי בניאן
אולי תנמק. מר שטרית, תנמק למה - - -
מאיר שטרית
אין שום סתירה בין אישור החוק למה שאתם רוצים להעביר. תעבירו, אף אחד לא מפריע לכם. יש זמן, תעבירו למשרד המשפטים, זה יכול לקחת עוד שנה או שנתיים.
מוטי בניאן
מר שטרית, הצדק לא צריך להיעשות הוא צריך גם להיראות. זה לא תקדים נכון.
מאיר שטרית
היו לכם ארבעה חודשים לעשות את זה אם רציתם.
מוטי בניאן
בארבעה החודשים האלה אני פניתי אליך מספר פעמים.
היו"ר אבישי ברוורמן
רבותי, אני עוצר את הדיון. יש לי עוד דיונים היום. אני לא יכול להתעסק רק בדיון הזה, ואני רוצה לקרוא את החוק כדי לגמור. כל מי שידבר עכשיו – דקה. רוב האנשים כבר חוזרים האחד על דברי משנהו. קודם כול עו"ד רונית שבירו - - -
קריאה
אילן שרקון נרשם קודם.
רונית שבירו אליאס
הוא נרשם לפני. אני אתן לו, אדוני, לדבר קודם.
היו"ר אבישי ברוורמן
יותר מדי גברים דיברו פה.
רונית שבירו אליאס
לא נורא. אני אמתין, אדוני, בסבלנות.
היו"ר אבישי ברוורמן
את מי אתה מייצג, אדוני?
אילן שרקון
לשכת עורכי-הדין.
היו"ר אבישי ברוורמן
שלושה כבר דיברו.
אילן שרקון
יש פה זווית מסוימת. אני לא אחזור. אני מבטיח שאני לא אחזור על דברי חברי.
יורם חגבי-חגי
הוא מדבר כעורך-דין בכיר במקרקעין.
היו"ר אבישי ברוורמן
כל אחד מכם בכיר.
אילן שרקון
אדוני, אני אתייחס רק בכמה מילים. קודם כול, שתי הנחות יסוד, לפני שאני אתייחס ספציפית לעניין.
היו"ר אבישי ברוורמן
בקצרה.
אילן שרקון
שתי הנחות יסוד ממש בקצרה. הנחת יסוד אחת, שדיברו עליה, היא, כאשר אני קונה דירה, כולל רישום בטאבו על הדירה הזאת. עסקה במקרקעין נגמרת ברישום במקרקעין. המחויבות של הקבלן – הנכס שנותן לי הקבלן והוא מוכר לי זה דירה כולל רישום. לא דירה פלוס רישום, אלא דירה כולל הרישום. זו הנחת יסוד אחת.

הנחת יסוד נוספת, לצורך הדיון הזה, אדוני, שרוב הרוכשים לא מיוצגים בכלל. זה חשוב ביותר, אדוני, כי למעשה ברוב העסקאות במקרקעין הרוכשים עצמם אינם מיוצגים. הייתי בעברי שמונה שנים יושב-ראש פורום מקרקעין של לשכת עורכי-הדין, בדקתי את הנושא הזה, בכמעט 70% מעסקאות המקרקעין הרוכשים עצמם לא מיוצגים אמיתית. למה הם לא מיוצגים? כי הם למעשה משלמים שכר טרחה. הקבלנים משיתים למעשה את כל שכר הטרחה על הרוכש, הרוכש מוציא כסף, משלם לבא-כוח הקבלן. בפועל הוא יוצא מנקודת הנחה שהוא כאילו מיוצג, כשאמיתית הוא לא מיוצג, ולכן הוא לא הולך לעוד עורך-דין, כי הוא כבר שילם שכר טרחה. אלה 70% מהעסקאות. קודם כול, אלה שתי הנחות יסוד.
היו"ר אבישי ברוורמן
קיבלנו את שתי הנחות היסוד. אנחנו יודעים שבדרך כלל ייצוג זה לא - - -
אילן שרקון
אדוני, זה רלוונטי להמשך, לגבי מה שאני רוצה להתייחס אליו. לגבי החוק הזה – החוק הזה, אדוני, סותר את החוק. במה הוא סותר את החוק? סעיף 17א לחוק הגנת הצרכן – אני מתייחס לסעיף 17 בחוק הגנת הצרכן, שתוקן ב-2002 – קובע כדלהלן: ""המחיר הכולל" - מחיר הכולל את סך כל התשלומים בעבור נכס או שירות ואת סך כל המסים החלים עליהם או על מכירתם והנגבים על ידי עוסק". התיקון הזה היה ב-2002, במסגרת הדיונים שהיו בכנסת התייחסו ספציפית לשכר הטרחה של עורכי-הדין, שאסור לעשות הפרדה בין המחיר של הדירה לבין המחיר של שכר טרחת עורך-דין ולעורך-דין אסור לגבות שכר טרחה בנפרד. המון קבלנים נוהגים כך, הם כוללים במחיר את שכר טרחת העורך-דין והם משלמים לו את שכר הטרחה. הסעיף פה, אדוני, סותר את החוק בצורה ברורה וחד-משמעית.
יצחק וקנין
מה שאתה אומר זה מניה וביה, כי היו עורכי-דין שהמשיכו לא לקיים את החוק.
אילן שרקון
אני רק רוצה להגיד מה כתוב בהצעת החוק. משרד המשפטים יבדוק את זה.
היו"ר אבישי ברוורמן
עורך-הדין שרקון, אמרת משהו, גם בנדלר ותורג'מן מקשיבות בקשב רב. אמרת פה שיש סתירה משפטית.
אילן שרקון
לא רק סתירה, במסגרת התיקון הספציפי הזה ב-2002 התייחסו ספציפית – כל התיקון הזה נחקק בדיוק על העניין הזה.
היו"ר אבישי ברוורמן
הטענה שאתה אומר בלשון בני אדם ולא עורכי-דין, שאם נחוקק - - -
קריאות
- - -
היו"ר אבישי ברוורמן
רבותי, זה מתחיל להיות מעניין. איך אתה אומר? אם נחוקק כרגע את החוק של שטרית-וקנין – אפילו הנציג המכובד של "ישראל היום", שיש לו הזיכרון הרציני ביותר בכנסת כבר נכנס להקשיב לדרמה הזאת – נמצא עצמנו בסתירה חוקתית.
אילן שרקון
נכון. לגמרי.
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד בנדלר, את יכולה לענות לזה?
אילן שרקון
לא רק זה, זו היתה גם כוונת המחוקק בתיקון הרלוונטי - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אני אתן לך. עו"ד גור-אריה, תעזור לנו.
נפתלי גור אריה
התשובה נמצאת בלשון מפורשת בחוק מס ערך מוסף. בסעיף 8, נקבע: "בעסקה הכוללת נכס ושירות, יהיה מחיר כולם יחד מחיר העסקה."
אילן שרקון
גם במס ערך מוסף זה תוקן בהתאם.
היו"ר אבישי ברוורמן
לא באמצע דיבור.
נפתלי גור אריה
מחיר העסקה על-פי הגדרת חוק מס ערך מוסף הולך לחישוב מס הרכישה לצורך - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד גור אריה, אתה אומר שעו"ד שרקון בניסיונו כי רב, במקרה הזה, הטענה שלו אינה צודקת.
קריאות
צודקת.
אילן שרקון
הפוך, צודקת.
נפתלי גור אריה
הוא כן צודק. אני לא מכיר את הסעיף בחוק הגנת הצרכן - - -
אילן שרקון
זה משלים את חוק מס ערך מוסף.
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד פרידמן, אתה בהגנת הצרכן.
קריאה
הוא גם יגיד שהוא צודק.
היו"ר אבישי ברוורמן
רבותי, לשכת עורכי-הדין קיבלה פתאום רוח גבית, אז כולם כבר צועקים.
יורם חגבי-חגי
הכול היה מתוקן מראש.
זאב פרידמן
אדוני היושב-ראש, אני מפנה את הוועדה הנכבדה למסמך שהמועצה העבירה לאדוני היושב-ראש, שבו ציינו את הצורך לציין את המחיר הכולל, כאשר המחיר הכולל נועד לתת לצרכן כוח מיקוח כלפי העסקה בכללותה, כי זה דבר חשוב בפני עצמו. אבל צריך לזכור שגם הטיעון של הלשכה דורש השלמה, משום שהטענה הזאת, בואו נבטל את סעיף 5ב, או לא נגבה כספים מהלקוח ונצרף לזה את העובדה שהלקוח לא מיוצג, אומרת שאין אינטרס שישמור עליו גם בהליך הרשמי.
יורם חגבי-חגי
- - - מיוצג הפעם.
זאב פרידמן
שנייה אחת. לא בכדי הטילו חובות על עורכי-הדין כלפי הקונה בעניין הרישום עצמו. הרישום עצמו צריך להיעשות תוך נאמנות, כפי שכתוב - - -
יורם חגבי-חגי
הפסיקה אמרה.
זאב פרידמן
הפסיקה ו - - -
יורם חגבי-חגי
ממתי עושים חוק בשביל זה?
היו"ר אבישי ברוורמן
חגבי, אתה חם מזג.
זאב פרידמן
אני יכול להניח שכוונת חבר הכנסת שטרית, כשהוא בא ואמר "עצרו", שיש כאן שני אנשים שיוצרים עסקה עם הצרכן: האחד זה העורך-דין והאחד זה הקבלן. להפריד את זה לשתי עסקאות נפרדות זה רק כדי להטיל את האחריות, כדי שהלקוח יהיה מיוצג.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה אתה ממליץ, עורך הדין פרידמן? בעבר עזרת לי. מה אתה ממליץ?
זאב פרידמן
תראה - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה לא יכול לענות? זכות השתיקה?
זאב פרידמן
זה לא שאני לא יכול לענות. יש שיקולים לכאן ושיקולים לכאן.
היו"ר אבישי ברוורמן
כל החיים זה שיקולים לכאן ולכאן.
זאב פרידמן
אם יותירו את אחריות עורכי-הדין באופן מפורש כלפי הלקוח, זה שיבטלו וייצרו מחיר אחד כלפי הצרכן, זה בוודאי יעזור לצרכן.
מוטי בניאן
זה אומר שצריך שולחן עגול, חבר הכנסת ברוורמן.
היו"ר אבישי ברוורמן
שמעתי אותך פעם אחת, אני לא צריך את החיזוק.
אילן שרקון
כבוד היושב-ראש, אני רק רוצה להשלים את הדברים. התייחסתי רק באמרה אחת למה החוק הזה סותר חוק אחר. אני רק רוצה להתייחס לעניין הזה, כי אני בסך הכול מברך על הגישה במסגרת החוק הזה, וזה דבר חשוב. אני חושב שהלשכה נכון להיום קיבלה עמדה בעקבות הצעת החוק של חבר הכנסת שטרית, קיבלה החלטה עקרונית, היסטורית. למה אני אומר היסטורית? תיכף אני אגיד למה היסטורית, אדוני. בעברי הייתי יושב-ראש פורום מקרקעין, ניסיתי להוביל את המהלך הזה המון שנים בתוך הלשכה, לא הצלחתי. מה זה אומר כלל 5ב? כלל 5ב הוא כלל אבסורדי לגמרי, שאומר שבא-כוח הקבלן יהיה זכאי לייצג רוכש, אבל למעשה אך ורק עבור הרישום. זה הדבר היחיד. מה קורה בפועל? הוא למעשה מקבל את כל שכר הטרחה מהרוכש, כאשר הפעולה היחידה שהוא עושה עבור הרוכש זה אך ורק הרישום בטאבו, אדוני. הכלל הזה הוא כלל אבסורדי.
היו"ר אבישי ברוורמן
לסיכום.
אילן שרקון
אני רק אומר - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
לסיום. משפט סיום.
אילן שרקון
אדוני, למעשה אפשר לתקן את התיקון הזה ואפשר שהוא ישלים את החקיקה הקיימת.
היו"ר אבישי ברוורמן
תקשיב אלי.
אילן שרקון
דקה. מה שאני אומר זה רק שורה אחת - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
תקשיב אלי. אני טבולה ראסה, אני לא במקרקעין. אשתי אדריכלית, היא עושה את הדברים. אני לא מבין בזה יותר מדי. יש פה שלושה אנשים מחברי הכנסת, אחד היה גם שר וגדול בישראל, שמתעסקים בזה שנים. אומר לי חבר הכנסת שטרית בהערה לאוזני: 11 שנה ופתאום חבר הכנסת שטרית הצליח להביא את פעמי המשיח ועו"ד חגבי ועו"ד בניאן ועו"ד שרקון אומרים פתאום "יהיה שולחן עגול". אני קצת מבולבל.
יורם חגבי-חגי
אתה לא מאמין לכנות שלנו?
מאיר שטרית
לא.
אילן שרקון
אדוני, אני אומר: נלך צעד אחד קדימה. אני מברך על הצעד. יותר מזה, באה לשכת עורכי-הדין ואומרת: לא רוצים שום שכר טרחה, לא רוצים לא 5,000 שקל ולא שקל. בשורה אחת, אדוני - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
סליחה. נניח שממד הזמן היה נעצר עכשיו, פתאום אלוהים עוצר את הזמן, היית יושב עם חבר הכנסת שטרית – חגבי אפילו יכול לקבל התקפת לב באמצע הדיון, אני לא רוצה חס וחלילה שהבריאות שלו תיפגע – היית יושב אתו ובתוך 20 שניות היית נותן לו חוק עוד יותר טוב.
אילן שרקון
אני אתן אותו.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה חושב שיש דבר כזה?
אילן שרקון
בשורה אחת.
היו"ר אבישי ברוורמן
אז אולי תגיד לנו בשורה אחת - - -
אילן שרקון
הנה, אני אומר בשתי שורות.
היו"ר אבישי ברוורמן
בבקשה.
אילן שרקון
בא כוח קבלן לא ייצג רוכש – 1. 2 – בא-כוח קבלן לא יקבל שכרו מהרוכש. 3 – על הקבלן חלה החבות לרישום הדירה. שלושת הדברים האלה, אדוני. עשית הכול, זה תואם את הביטול של כלל 5ב, זה תואם את העקרונות כפי שאני אומר לך, זה תואם ציבורית.
היו"ר אבישי ברוורמן
אמרת. זה מאוד חשוב. מה שאני מבקש עכשיו, מה שאמרת כרגע, אני לוקח פסק זמן של דקה או שתיים לעכל, אני מבקש ששלושת חברי הכנסת החכמים והמנוסים שיושבים פה, שמטרתם הצרכן, יגידו אם נעשה את השינויים האלה כאן והיום, כולל כל העורכי-דין וכמובן עו"ד בנדלר ועו"ד תורג'מן – אם בדבר הזה יש תיקון חיובי, שכולם יצאו נשכרים, אולי יש פתרון.
אילן שרקון
אדוני, מה שאני אומר זו הצעה מהפכנית.
אורי מקלב
אני מניח שכולם מבינים מדוע לשכת עורכי-הדין הציעו את ההצעה הזאת. הם הציעו את ההצעה הזאת לאחר שהגבלנו את שכר הטרחה של עורך-דין. הם עשו חשבון מאוד פשוט. עד עכשיו הלקוח חושב שהקבלן מייצג את העורך-דין, שהקבלן יעשה את זה, אז חלק גדול לא לוקח עורך-דין. היום מה שיקרה, מכיוון שכולם הבינו שהם צריכים לקחת עורך דין, הם אומרים: היום נרוויח את כל הכסף הזה עכשיו מכל רוכש, אנחנו לא נפסיד, מכיוון שניקח את הכסף הזה ונקבל אפילו יותר מ-5,000 שקל - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
ואז מה התוצאה?
אילן שרקון
לפחות הוא יהיה מיוצג.
אורי מקלב
זו המחשבה שלהם, ולכן הם אומרים: אנחנו נרוויח יותר.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה אתה ממליץ?
אורי מקלב
אני אומר בגלוי, אני חושב שזה נכון. עדיף שישלם הקליינט קצת יותר, אבל מישהו שישמור על הזכויות שלו, לא רק הרישומיות, ויעמוד מול הקבלן כמו שלוקחים עורך-דין או משפטן, כי היום הוא גם משלם את הכסף שלו וגם אחרי החוק הזה הוא ישלם בסך הכול 5,000 שקל ולא יהיה לו מי שמייצג אותו.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה לך. עו"ד וקנין.
יצחק וקנין
אני מציע להשאיר את החוק כפי שהוא. מלכתחילה אמרתי: זו הגנה ראויה על הרוכש ולא לעשות שום שינויים. מה שהם רוצים לעשות זה לא סותר. מה שהם רוצים לעשות, תבוא עליהם הברכה.
אורי מקלב
אף אחד לא מחייב, שיעשו.
היו"ר אבישי ברוורמן
מי אדוני?
גלעד אבוהב
משרד הכלכלה. אני הייתי בדיון הקודם, אם אתה זוכר.
היו"ר אבישי ברוורמן
עכשיו אני נזכר.
גלעד אבוהב
שני דברים עיקריים, ואני אחתוך. אני מהשטח. אני מגיע, אחרי זה התלונות מגיעות אלי. הדברים מאוד פשוטים. דבר אחד, ההצעה שלהם – החובה על הקבלן לרשום קיימת בלי שום קשר, הם לא עושים לאף אחד טובה. דבר שני, ברגע שזה יועבר לזה שבא כוח יהיה רק של הקבלן הם יגבו מהרוכש, זה ברור לכולם, ואין הגבלה על הזה. דבר שלישי, הם לא דיברו פה על דירות יד שנייה. כל השוק כולו הוא דירות יד שנייה. בסך הכול 14% מהשוק זה דירות חדשות. 86%-85% אלה דירות יד שנייה, עליהן אין הגבלה. אז מה, הם יוכלו לגבות מה שהם רוצים שם? שם הכסף הגדול.
אורי מקלב
מה שכר הטרחה הממוצע ביד שנייה?
מאיר שטרית
0.5%.
קריאה
0.25%.
גלעד אבוהב
שכר הטרחה הממוצע ביד שנייה הוא מפוקח ב-300 שקל פלוס מע"מ – צו הפיקוח על המחירים, בהיעדר רישום במקרקעין – ובזה הם עוברים על החוק. לא רבע ולא שליש – 300 שקל פלוס מע"מ.
היו"ר אבישי ברוורמן
מר אבואב, אני מאוד מודה לך על ההתערבות הזאת. עו"ד בנדלר ואני מתקדם. שמעת את כל ההצהרות, את הסתירות המשפטיות. האם יש פה סתירה משפטית?
אתי בנדלר
זו שאלה יפה, אדוני. אני מצטערת שהמכתב של המועצה הישראלית לצרכנות לא הגיע אלינו לחלוטין בשום שלב.
לאה ורון
אף לא למזכירות ועדת הכלכלה.
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד פרידמן, תלמד להבא.
אתי בנדלר
זה כנראה נשלח על-ידי מנכ"ל המועצה ישירות לאדוני במקום לוועדה - -
היו"ר אבישי ברוורמן
תמיד צריך לזכור שאדוני הוא רק אדוני, אבל פה יש ממלכה.
אתי בנדלר
- - לכן לא נדרשתי אף פעם לטענה הזאת ולא בדקתי את הנושא.
היו"ר אבישי ברוורמן
אבל - - -
אתי בנדלר
לכאורה סעיף 17א לחוק הגנת הצרכן אומר דבר מאוד-מאוד פשוט, כשמוכרים נכס, חובה לציין את המחיר הכולל שלו, ואך ורק את המחיר הכולל שלו, ויש הגדרה מהו המחיר הכולל, והוא כולל למעשה כל רכיב שהצרכן לא יכול לוותר עליו, לכן לכאורה, ככל שמכתיבים לצרכן לשלם שכר טרחה כחלק ממחיר הדירה בשיעור מסוים, יכול להיות שזה חלק מהמחיר הכולל והסעיף הזה חל, ולכן אולי אין מקום להצעת החוק הזאת. דא עקא - -
היו"ר אבישי ברוורמן
חיכיתי כל היום לדא עקא.
אתי בנדלר
- - שאני לא מעלה על דעתי שלשכת עורכי-הדין הממונה בין היתר על כיבוד הוראות החוק, במשך כל השנים פועלת בניגוד לחוק.
קריאות
- - -
נפתלי גור אריה
התשובה היא כן.
אילן שרקון
אני מצטער על ההערה הזאת.
אתי בנדלר
זה מסוג המחשבות שלא יעלו על הדעת.
אילן שרקון
ההערה הזאת לא במקום.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה לא בזכות דיבור. אתן לך את זכות התגובה ב-30 שניות, אבל לא בזכות דיבור.
יצחק וקנין
זה מה שאמרתי. איפה הם היו?
אתי בנדלר
לכן זה יהיה יומרני מצדי בלי לבדוק את הנושא בצורה רצינית לשלוף חוות דעת מהשרוול. הייתי רוצה להבין כיצד ייתכן – אולי יש פרשנות נאותה, ראויה, אחרת, הייתי אולי אומרת שאולי היו גם תלונות לממונה על הגנת הצרכן והשכר ההוגן בתחום הזה, אולי ניתנה פרשנות אחרת להוראות החוק בהקשר של דירות – לכן אינני רוצה כרגע לתת חוות דעת.
היו"ר אבישי ברוורמן
את לא פוסלת שנתקדם בחקיקה?
אתי בנדלר
אני לא פוסלת שנתקדם בחקיקה, אבל מבחינה מעשית לא נצליח היום, כי עדיין לא התחלנו את הקריאה. אפילו לי, לא רק למוזמנים, יש הערות לכל אחד מהסעיפים הקטנים. לכן כך או כך צריך לקבוע ישיבה נוספת, ואני מציעה שעד לאותה ישיבה נבדוק את הנושא הזה ונראה אם באמת הכללים סותרים את החוק ואם יש צורך בהצעת החוק.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת שטרית, אני אתן לך את מילת הסיום ואחרי זה אני אסכם.
לאה ורון
לפני כן עוד עו"ד רונית שבירו.
היו"ר אבישי ברוורמן
עו"ד רונית שבירו, את מאותו ארגון, לא?
רונית שבירו אליאס
כן, אבל יש לי כמה דברים שונים להוסיף.
היו"ר אבישי ברוורמן
שלא נאמרו?
רונית שבירו אליאס
שלא נאמרו.
היו"ר אבישי ברוורמן
בבקשה.
רונית שבירו אליאס
ראשית, אני רוצה פה לומר לכל חברי הכנסת הנכבדים שכל המטרה של החוק היא להפחית מהעול של רוכשי הדירות - -
היו"ר אבישי ברוורמן
זה אמרנו שבע פעמים.
רונית שבירו אליאס
- - וביד אחת העלו את מסי הרכישה מ-5% ל-6%, ל-7%, ל-8%, ל-9% ול-10%. ביד אחת העליתם את מס הרכישה. למעשה מנסים ביד אחת להעלות את מס הרכישה, המדינה גובה את הכסף, ומצד שני - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
יש לי ביקורת קשה על המדינה. אני מציג היום את הצעת האי-אמון להפלת הממשלה מטעם מפלגת העבודה והאופוזיציה ואני אסביר - - -
רונית שבירו אליאס
לא אמרתי את זה, אדוני, אנא תן לי להשלים את דברי. בסך הכול מה שקורה זה, שמס הרכישה עלה, מה לעשות, כל הציבור משתתף בנטל, ומס הרכישה עלה עכשיו, לא מזמן, באוגוסט.
היו"ר אבישי ברוורמן
מסכים.
רונית שבירו אליאס
בנוסף, אני מנסה להתריע ואולי בבמה הזאת אולי מישהו כן ישמע – גם אני עוסקת בנדל"ן כבר קרוב ל-20 שנה – מעל ל-60% ממחיר דירה מורכב ממסים ישירים ועקיפים.
היו"ר אבישי ברוורמן
רגע. רגע. גברתי - - -
רונית שבירו אליאס
זה רק המבוא לדברי.
היו"ר אבישי ברוורמן
גברתי, לא, תקשיבי אלי עכשיו. כבר מחכים אנשים. אני מכבד אותך, אבל אני לא רוצה נאומים כלליים. אני יודע שהמצב בישראל הוא בעייתי.
רונית שבירו אליאס
אני ארד לשורש העניין - -
היו"ר אבישי ברוורמן
בבקשה, לסיכום.
רונית שבירו אליאס
- - אבל הייתי חייבת לומר את הדברים, כי בכל זאת יש פה משהו.
היו"ר אבישי ברוורמן
את לא מוסיפה על מה שהם אמרו.
רונית שבירו אליאס
אני אומרת, גם לגברתי שהיא יועצת משפטית. למעשה מה שהחוק הזה יעשה בפועל, אם הוא יהיה במתכונתו, ולמה עורכי-הדין אומרים: תנו לנו אפס מאשר את הדבר הזה, כי הרי מה שיקבע שר השיכון יהיה המינימום, המקסימום, וזה מה שיהיה. אי-אפשר לצפות מעורך-דין שיעבוד ב-5,000 שקל במשך חמש או שבע שנים, ייקח את התיק, יתחיל לטפל בקרקע, בפרצלציות, בוועדות וכו' וכו', ייצג גם את הלקוח עצמו מול הבנקים, ידאג לרישום, והכול בסכום זעום. זה לא ייתכן ובטח לא תרצו שהציבור יהיה מופקר - - -
אתי בנדלר
אין מחלוקת על זה.
רונית שבירו אליאס
לכן אני מבקשת מכם לקחת אחת משתי החלופות. החלופה הראשונה זה מה שחברי ביקשו, שזה אפס. תנו לנו להתמודד עם המצב החדש שאתם זורקים אותנו אל מול הקבלנים, גם להם יש מגבלה אמיתית בכמה הם יכולים להעלות את מחיר הדירה. זה אחד. לחילופין, היה ולא, אם אתם קובעים, וגברתי הנכבדה אמרה שלמעשה לפי חוק-יסוד: חופש העיסוק אי-אפשר להתערב בשכר, למעשה מה שקורה שהחוק הזה באמצעות התקנות כן מתערב בשכר שלנו.
אתי בנדלר
לא אמרתי את זה, סליחה.
רונית שבירו אליאס
למעשה אם ההוצאות המשפטיות ייקבעו בתקרה מסוימת או בהגבלה מסוימת על-ידי שר השיכון, אנחנו מבקשים שספציפית לעסקאות הללו ייקבע חוק ראי שאומר למעשה שאת ההוצאות המשפטיות שאנחנו מבצעים ישלמו החברות הקבלניות. זה מה שאנחנו מבקשים. אל תקבעו בחוק את האחוז, אבל תקבעו בתקנות אותו דבר.
היו"ר אבישי ברוורמן
קודם כול, אני מודה לך. אמרת את הדברים בצורה ברורה, הצגת חלופות. אני אתן לחבר הכנסת שטרית לומר מספר מילים ואני אסכם. אני כבר מודיע, מכיוון שאני לא יכול להגיע להקראת החוק היום, ננצל את הזמן עד הפגישה הבאה, שתהיה מאוד מוקדם, בקרוב, גם היועצים המשפטיים המדופלמים שלנו ביחד עם כל הנציגים שקיימים כאן, ביחד אתכם אולי - - -
מוטי בניאן
אנחנו מחכים להזמנה, אדוני.
מאיר שטרית
שום הזמנות.
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו מתקדמים. בין הישיבה הזאת לבאה תהיה בדיקה האם יש איזו סתירה.
אתי בנדלר
אני מבקשת בדחיפות מרבית, כל מי שיש לו עמדה בשאלות האלה, יעביר בכתב למנהלת הוועדה שתפיץ את זה לי ולחברי הכנסת.
מוטי בניאן
למה שלא תיקבע ישיבה משותפת?
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה לא בזכות דיבור.
מאיר שטרית
לא תיקבע.
מוטי בניאן
פנייה בכתב זה אילם, מר שטרית.
מאיר שטרית
לא רוצה.
לאה ורון
ישיבות עם חברי הכנסת ועם יושב-ראש הוועדה הם פה ביחד עם פרוטוקול, ביחד עם רישום. אין וריאציות אחרות.
היו"ר אבישי ברוורמן
הסיכום שלי הוא כזה, אנחנו נקבע במהירות ישיבה נוספת. כאן עלו כל מיני מחלוקות מסוימות משפטיות. קטונתי. הן כולן ייבדקו. כל אחד יכתוב מה שיכתוב כאן. הן יבוררו באינסטנציות הגבוהות ביותר ונגיע להחלטה בישיבה הבאה בקרוב.
אני לא עורך-דין, אמרתי, ואני לא מבין בדברים האלה, אבל אני לא אתן את ידי לעגן בחקיקה אחוז קבוע שממנו לא יפחת שכר טרחה לגבי נותן שירות כזה או אחר. אני לא אתן את ידי לחקיקה מהסוג הזה. מישהו יגיד 1%, מישהו יגיד 0.75%, לכן מבחינתי יש לנו זמן להגיע לישיבה הבאה שתהיה מאוד בקרוב. כל מי שיש לו משהו לכתוב, יכתוב. אני אתן למציע עוד מספר משפטים לסיכום.
מאיר שטרית
תודה רבה. האמת, אדוני היושב-ראש, חשבתי שנגמור היום את החוק. אני לא מקבל את ההערה הזאת. ממה נפשך? אם 11 שנה, מאז 2002, עורכי-הדין מפירים את החוק, זו המשמעות של הדברים שאמר עו"ד שרקון, ואני באמת מאמין לו שהוא מגן על הקו הזה מאז ומעולם, רק שהוא לא הצליח להעביר את זה בוועדת עורכי-הדין.
היו"ר אבישי ברוורמן
נביא גם סוהרים עם אזיקים כדי לעצור חלק מהאנשים...
מאיר שטרית
אני חושב שכל העניין התעורר עכשיו בעקבות החוק שלי.
היו"ר אבישי ברוורמן
כולם מודים לך.
מאיר שטרית
אני בפעם הראשונה שומע את הטענה הזאת של המועצה הישראלית לצרכנות. לא שמעתי מלשכת עורכי-הדין שום טענה כזאת ולא בשום מקום, לא בלשכה, לא בישיבה אצלי, לא היתה טענה כזאת מעולם. אני מצפה ומחכה שהיועצת המשפטית תבדוק את חוות הדעת שלה, אני מבין את הצורך בעניין הזה. אנחנו חברי הכנסת, גם חברי, בעמדה אחת אתי, רוצים לשבת על החוק כפי שהוא, מסיבה פשוטה, כי אנחנו מעוניינים להגן על הצרכן. כל התרגילים האחרים לא יעבדו, ואין לי שום התנגדות לזה שעורכי-הדין אכן יבטלו את סעיף 5(2), שיתחילו את ההליך במקביל.
היו"ר אבישי ברוורמן
יבורכו.
מאיר שטרית
יכלו לעשות את זה כבר לפני ארבעה חודשים, הם היו יכולים לבטל את זה. הם יכולים לעשות מרצונם כל מה שעולה בלשכת עורכי-הדין, אני לא מתערב בזה, אני מתערב בחקיקה. אני חושב שהחוק ראוי, אני חושב שנכון לחוקק את החוק כדי להגן על צרכן שהולך לקנות דירה, כדי שיהיה לו ייצוג וכדי שהמחיר שהוא משלם על הייצוג הזה יהיה הגיוני. זו המשמעות של החוק הזה. אני לא רוצה ליצור מצב ואני מזהיר בפני המצב הזה, שאנחנו מבטלים את כל הייצוג בכלל ולקליינט לא יהיה ייצוג. המשמעות של האמירה הזאת פירושה שכל קליינט יצטרך לקחת עורך-דין אחר שיעשה לו רישום ויגבו ממנו מחיר פי חמישה ממה שמוצע בחוק שלי.
נפתלי גור אריה
הוא לוקח ממילא.
מוטי בניאן
אנחנו מתחייבים לעשות את הרישום. מר שטרית, עם כל הכבוד, אי-אפשר להפוך עולמות.
קריאה
על פי החוק הקבלן חייב.
היו"ר אבישי ברוורמן
רבותי, אני מודה לכם על הדיון הער, אני גם מודה למר אבואב שהבהיר לנו כמה דברים. רבותי, הישיבה הבאה תהיה בהקדם. להתראות תודה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:32.>

קוד המקור של הנתונים