ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 16/09/2013

הערכות לעליית יהודים להר הבית במהלך חג הסוכות והלקחים מעליית יהודים להר הבית בראש השנה

פרוטוקול

 
PAGE
3
ועדת הפנים והגנת הסביבה
16/09/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 94>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שני, י"ב בתשרי התשע"ד (16 בספטמבר 2013), שעה 12:00
סדר היום
<הערכות לעליית יהודים להר-הבית במהלך חג הסוכות והלקחים מעליית יהודים להר-הבית בראש השנה>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
טלב אבו עראר

ישראל אייכלר

משה זלמן פייגלין

דוד צור

אחמד טיבי

שולי מועלם-רפאלי

אורית סטרוק
מוזמנים
>
ניצב יוסי פריינטי - מפקד מחוז ירושלים, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

נצ"מ אבי ביטון - ממ"ר דוד, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

יואל הדר - יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

פקד מיכאל פרנקבורג - יועמ"ש מחוז ירושלים, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

קובי אטינגר - לשכת היועץ המשפטי, המשרד לביטחון פנים

אילת אלישר - ייעוץ משפטי, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

גבי פיסמן - ייעוץ וחקיקה (פלילי), משרד המשפטים

שלומי אברמזון - פרקליט לתפקידים מיוחדים, פרקליטות המדינה, משרד המשפטים

מורן דיין - מתמחה, פרקליטות המדינה, משרד המשפטים

פרידה יובל - סגנית מנהל מח' ירדן, משרד החוץ

משה דובדבני - מנהל אגף ביטחון, משרד התיירות

אליהו ליפשיץ - הלשכה המשפטית, משרד התיירות

יוסף שווינגר - מנכ"ל המקומות הקדושים, המשרד לשירותי הדת

יהודה גליק - יו"ר הקרן למורשת הר-הבית

מיכאל פואה - מנהיגות יהודית

אהרון פולבר - קרן נחלת עצמאות ישראל

דאגלס אלטבף - קרן נחלת עצמאות ישראל

לינדה אולמרט - קרן נחלת עצמאות ישראל

אסף פריד - המטה המשותף לתנועות המקדש

יעקב היימן - עמותת ישי להקמת בתי כנסת על הר הקודש

יעל קביליו - נשים למען המקדש

אביעד ויסולי - יו"ר המטה למען א"י

חגי יקותיאל - עו"ד

אליאס כראם - עיתונאי, אל-ג'זירה

דוד דהאן - המשמר החברתי

נסים עוג'ר - יועץ משפטי, איגוד ארגונים חברתיים
ייעוץ משפטי
יפתח שבת (מתמחה)
רכזת בכירה בוועדה
שושנה אזולאי
רישום פרלמנטרי
ירון קוונשטוק
<הערכות לעליית יהודים להר-הבית במהלך חג הסוכות והלקחים מעליית יהודים להר-הבית בראש השנה>
היו"ר מירי רגב
שלום לכולם. אנחנו עדיין בפגרה. אני שמחה לפתוח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה לפני חג הסוכות, ולאחל לכולם שעדיין תהיה לנו גמר חתימה טובה – אומרים עד שמחת תורה, נכון?
משה זלמן פייגלין
גמר טוב.
היו"ר מירי רגב
גמר טוב. לברך את חבר הכנסת פייגלין שנולד לו נכד, ואתמול הייתה הברית והוא היה הסנדק.
משה זלמן פייגלין
תודה.
היו"ר מירי רגב
נברך את כולם ברכות טובות, לכל החברים, חברי הכנסת שהגיעו, מפקד מחוז ירושלים – שלום לך, אתה כבר בן בית פה בוועדת הפנים, וכל קציני המשטרה שהגיעו.

אני החלטתי לקיים את הדיון בכל זאת במהלך הפגרה בסוגיית העלייה להר-הבית בעקבות דיון שעשינו לפני החגים, אחרי הרמדאן, שבאמת ישבנו עם המשטרה וביקשנו שיהודים יוכלו לעלות להר-הבית, כפי שכל אזרח מותר לו ללכת ולעלות למקומות הקדושים שהוא מאמין בהם.

הבטיחו לנו, והיה פה הממ"ז, הבטיח לנו שאכן הנושא הזה יטופל והיהודים יוכלו לעלות להר-הבית. במהלך ראש השנה, עוד לפני ראש השנה, כבר התחילו כל מיני בעיות שבעיקר הגיעו אלי מיהודה גליק, מפואה, מעינת מבית-המקדש – היא לא נמצאת פה היום?
קריאה
היא עובדת.
שולי מועלם-רפאלי
לא, היא בחדר ניתוח.
היו"ר מירי רגב
היא עובדת, אז בסדר.
יהודה גליק
יעל נציגת הנשים.
היו"ר מירי רגב
שתציל חיים, זה לא פחות חשוב.
ובעצם עם הרבה מאוד טענות על כך שיהודים לא מצליחים לעלות להר-הבית, על-פי הבטחה גם של המפכ"ל באופן אישי שדיבר איתי וגם של הממ"ז פה בדיון. ולכן החלטתי לפני סוכות, שיהודים רבים רוצים לעלות להר-הבית בסוכות, שזה חול המועד, שאנשים רוצים ללכת לכותל, מתפללים בכותל, עולים להר-הבית – עדיין אנחנו לא יכולים להתפלל בהר-הבית, אני מקווה שזה יקרה, למרות שהמפכ"ל, אני מבינה, לא ציטטו אותו נכון, דיברתי אתו הבוקר, בראיון אמר שכל יהודי יכול להתפלל בהר-הבית. הבנתי, דיברתי עם המפכ"ל, שציטטו אותו לא נכון. הוא אמר שכל יהודי יכול לעלות להר-הבית, אבל לא להתפלל בהר-הבית. אז קודם כול להתפלל בהר-הבית, לצערי עדיין לא הצלחנו להתפלל בהר-הבית, אבל בוודאי גם עדיין לא כל יהודי יכול לעלות להר-הבית.
אז אני מקבלת את אי ההבנה הזאת שהייתה מבחינת העיתונאי. אני תיארתי לעצמי שהמפכ"ל בוודאי מבין ומכיר את העובדות, וכל סוגיית המדיניות של תפילה בהר-הבית או לא היא לא עניין של המשטרה ולא עניין של המשרד לביטחון פנים, היא עניין של הממשלה ועל זה צריך לדון בנפרד.

הדיון היום הוא דיון נקודתי שבעצם מבקש להפיק לקחים ממה קרה באמת בראש השנה ומדוע היהודים לא יכלו לעלות להר-הבית? דבר ראשון. והדבר השני, איך אנחנו נערכים לכך שבסוכות, בחול המועד, יהודים שרוצים לעלות להר-הבית יוכלו לעלות להר-הבית?

מבחינתי כמובן, הדבר הכי טוב היה יכול להיות, אם היינו מגיעים להסדר שיש במערת המכפלה. אבל בגלל שאת ההסדר הזה לא יכול לעשות המפכ"ל ולא יכול לעשות השר, אלא זה צריך להיות הסדר שבא מטעם הממשלה, אנחנו נבקש דיון נקודתי בעניין הזה, סיעת הליכוד ואנשים נוספים עם ראש הממשלה, אבל זה לא כרגע לדיון הזה.
לכן מה שאני מבקשת, שמי שביקש את הדיון יציג את הדברים. לאחר מכן חברי כנסת שירצו להתייחס, נא להירשם אצל שוש, ולאחר מכן אתה תגיב, מפקד המחוז. אז יהודה גליק, בבקשה.
יהודה גליק
גברתי יושבת-הראש, חברת הכנסת מירי רגב, אני באמת מודה לך על כינוס הוועדה הזאת. מכובדי חברי הכנסת עראר, צור, טיבי, פייגלין, מועלם, אני מקווה שלא פספסתי אף אחד, ואדוני מפקד המחוז, את ברכת את מי שנולד לו נכד, אני רוצה עוד ברכה אחת קטנה למפקד המרחב החדש, סגן ניצב אבי ביטון, נתמנה שבוע שעבר למפקד מרחב דוד.
היו"ר מירי רגב
מברוכ. תרים את היד, שכולם יראו במי מדובר, אתה תהיה השם הבא הרי. בהצלחה.
קריאה
ניצב משנה.
יהודה גליק
ניצב משנה, סליחה. הכרתי הרבה קצינים במשטרה. אני לא מבין במבצעיות, אבל אבי ביטון הוא אדם שהוא דוגמה לאנושיות. ואולי מדי פעם פוגשים קצינים שחושבים שככל שהם יותר אלימים הם יותר חזקים, אני חושב שאבי, בכל אופן מבחינתי, הוא אדם אנושי. אגב, כשאדם הוא אנושי הוא אנושי לכולם, לא משנה יהודים או ערבים.
היו"ר מירי רגב
חד-משמעי.
יהודה גליק
ולכן אני מאוד מאוד מברך על הבחירה הזאת. אני מאחל לך, ואני אומר לך, אדוני מפקד המחוז, אמרתי לך את זה בעבר, אני חושב שאבי הוא איש יקר וטוב למערכת, עושה רק טוב למשטרת ישראל.
היו"ר מירי רגב
מברוכ.
יהודה גליק
בהחלט.
אחמד טיבי
אם אני הייתי אומר דברים טובים עליו, היו מפטרים אותו. זה ההבדל. אם תמשיך להגיד ככה, תהיה לו סטיגמה.
היו"ר מירי רגב
בוא אני אגיד לך מה: אל תגיד.
יהודה גליק
אמרתי: על אנושיותו. לא אמרתי שום דבר על המקצועיות, ואמרתי שהוא אנושי כלפי כולם.
היו"ר מירי רגב
אמרת טוב, לא צריך לחזור. בוא תמשיך.
יהודה גליק
אוקיי. אני רוצה לומר שבאמת בדיון הקודם ישב פה מפקד המרחב הקודם, משה ברקת, והוא התחייב שמשטרת ישראל תדאג, כפי שהיא דאגה שבימי הרמדאן כל המוסלמים שרצו יכלו להיכנס להר-הבית, ואפילו לצורך כך משום מה מנעה כניסת יהודים להר-הבית למשך כמה שבועות, הוא התחייב שבמשך ימי חגי תשרי כל היהודים שירצו בכך יוכלו לעלות להר-הבית.
אולי בגלל שאנחנו ברוח כיפור וסוכות, חג השלום, בהחלט ראינו שמשטרת ישראל נקטה בצעדים שלא ראינו כמותם, ומן הראוי להגיד את זה כאן על השולחן. ראינו שהיו גורמים שקראו להסתה וקראו לאלימות, ומשטרת ישראל, אני בכל אופן כבר הרבה זמן לא ראיתי אותה נוהגת כך, כולל מעצרים, כולל חסימת כל מיני גורמים אלימים להתקרב להר-הבית.

ואני חושב שבעניין הזה מגיעה לא רק ברכה. איך אמר לי את זה אבי ואני מצטט אותו, כשאני ישבתי בשולחן החג בראש השנה בבית שלי ונהניתי והתפללתי, היו פה שוטרים שנלחמו ונאבקו, ועל כך באמת כל הכבוד.
אבל, ואני לא אומר אבל במובן שיש הגבלה למה שהם עשו, הם עבדו מאוד מאוד קשה, אבל בשורה התחתונה, וזאת השאלה, כשאנחנו, נמצאים פה חברי מארגוני המקדש, המטה המשותף, נמצאים פה נציגי הקרן לנחלת עצמאות ישראל, כשאנחנו מגיעים להר-הבית בערב ראש השנה, הר-הבית סגור בעצם.
מה זאת אומרת סגור? עוד מעט יגידו לכם שהר-הבית היה פתוח. אז כדי שכולם ידעו, כך נראה הר-הבית. בערב ראש השנה, לא מעט שעות, נתנו ליהודים להיכנס כאן, זרזו אותם, בתוך שתי דקות הם נאלצו לצאת כאן, משער המוגרבים לצאת לשער השלשלת. מבחינתנו זה נקרא שהר-הבית סגור. יהודים באים להיכנס להר-הבית, רוצים להיכנס למקום הזה.
אף אחד מאלה שרוצים להיכנס לשם, אני אומר את זה שוב באמת, אין לנו שום כוונה להתנגח לא עם אף אחד – לא עם המשטרה ולא עם המוסלמים שנמצאים שמה, אנחנו רוצים בסך הכול להיכנס ולעמוד על הזכויות הפשוטות הבסיסיות.
טלב אבו עראר
מה אתה מחפש שם? מה אתה רוצה שם?
היו"ר מירי רגב
מה שאתה מחפש שמה, טלב. מה שאתה מחפש שם. אתה מתפלל, הוא לא יכול להתפלל.
טלב אבו עראר
שיענה לי.
היו"ר מירי רגב
לא מאשרים לו אפילו לעלות.
שולי מועלם-רפאלי
מה אתה מחפש שמה?
טלב אבו עראר
שאלתי.
היו"ר מירי רגב
רגע, לא נאפשר לזה ככה להתפתח. תמשיך, יהודה.
יהודה גליק
אני רוצה לומר: ידידי חברי הכנסת, אני לא מתבייש, חברי הכנסת עראר וטיבי דווקא, שמעתי את התבטאויותיכם בימים האחרונים, שמי שעולה להר-הבית להתפלל הוא פרובוקטור. אז יש פרובוקטורים שמתפללים, אומרים שמע ישראל, אבל יש כאלה שהם אוהבי שלום, זורקי אבנים למשל. לא שמעתי את הגינויים שלכם.
אדרבה, אני קורא לכם
בואו ביחד אתי, נעלה להר-הבית ונאמר: מי שאלים, מילולית או פיזית, יהודי או ערבי, לגרש אותו מהמקום הקדוש הזה. חברים, אם הבן שלי בגן השעשועים זורק אבנים, אני נוזף בו, אבל אם הוא עושה את זה בתוך בית הכנסת, זה סיפור אחר.

חברים, כולנו פה נזעמנו ונתפחדנו כשעשו גרפיטי על מסגדים, ובצדק נזעקנו, כי זה לא יכול להיות שבמדינת ישראל יחללו מקומות תפילה. לא יכול להיות, אני אומר את זה באמת, לא יכול להיות שיהיו זריקות אבנים למאות, מאות אנשים זורקים אבנים בהר-הבית על יהודים ובגלל זה מרחיקים את היהודים משם.
אנחנו באים להר-הבית למען זכויותינו הבסיסיות כיהודים שמאמינים שזה המקום הקדוש ביותר לעם היהודי, המקום הקדוש ביותר בעולם. אני לא אומר לך שמכה לא קדוש בשבילך, אני לא אומר לך מה קדוש בשבילך ומה לא. אני מצפה שאף אחד לא יגיד לי מה קדוש ומה לא.

אני רוצה אולי לומר עוד נקודה אחת בכנות, רבותי.
היו"ר מירי רגב
רגע, אני רוצה להבין. מה שאתה אומר, שבערב ראש השנה, ההר היה סגור לביקורים.
יהודה גליק
ערב ראש השנה היה פתוח, הזיזו אותנו למשך דקה בבוקר. לאחר מכן סגרו את ההר, אחר הצהריים הוא היה סגור. בראש השנה עצמו, שוב, היו שמה זריקות אבנים, בהתחלה היהודים עשו סיבוב, אחרי שעה זרקו אותם החוצה משער השלשלת. אחר הצהריים היה סגור. במשך אותו שבוע, במשך השבוע האחרון, אותו דבר.
עכשיו, אנחנו עומדים לפני חג סוכות, רבותי. חג סוכות זה החג של הר-הבית, החג היהודי של הר-הבית. לצערי, למרות כל המאמצים, משטרת ישראל לא הצליחה. ולכן אני מבקש מכם, אדוני מפקד המחוז, בוא אתי ביחד לממשלת ישראל, ונדרוש שבחגי ישראל תהיה כניסה רק ליהודים. לפחות לשעות שיהודים נכנסים לשמה, שבשעות האלה אתם יכולים להכריז: כל מי שנמצא כאן והוא לא יהודי, הוא נמצא בשטח צבאי סגור ולעצור אותו.
אחמד טיבי
- - -
טלב אבו עראר
מה, הוא לא יתפלל? המוסלמי לא יתפלל שם?
יהודה גליק
סליחה, יש זמנים שאתם יכולים להתפלל. יש פתרון, הציעה את זה חברת הכנסת, כמו מערת המכפלה. אבל אני אומר: אף אחד לא מפריע לך להתפלל. זריקת אבנים, זאת דרך התפילה של המוסלמים? תסביר לי, שאני אדע.
טלב אבו עראר
אין לך מה לחפש שם, אין לך מה לעשות שם. זה מקום למוסלמים. תתבייש לך.
היו"ר מירי רגב
טוב, טלב, אתה תדבר גם.
יהודה גליק
אני כבר מסיים.
טלב אבו עראר
חוצפה.
אסף פריד
אתה חצוף.
אחמד טיבי
סליחה. חבר כנסת יכול להגיד למישהו: זו חוצפה, אבל הוא לא יכול להגיד לחבר כנסת: אתה חצוף.
טלב אבו עראר
מי אמר?
אסף פריד
מי שאומר שיהודי לא יכול להיות בהר-הבית הוא חצוף, סליחה.
היו"ר מירי רגב
סליחה רגע.
אחמד טיבי
מירי, מירי.
טלב אבו עראר
איזה חצוף אתה.
אסף פריד
מי שאומר שיהודי לא יכול להיות בהר-הבית הוא חצוף. היינו פה הרבה לפניכם. אתם התפללתם לאבנים כשאנחנו היינו בהר-הבית.
טלב אבו עראר
אין לך מה לעשות שם. תתבייש לך.
שולי מועלם-רפאלי
- - -
אחמד טיבי
זה החוק.
שולי מועלם-רפאלי
- - -
אחמד טיבי
אל תעני לו. לא הוא.
שולי מועלם-רפאלי
אני לא אענה לו.
טלב אבו עראר
אני מבקש להוציא אותו. אם הוא אמר חצוף, שהוא ייצא.
היו"ר מירי רגב
שולי. לא, הוא לא ייצא, מותר לו להגיד מה שהוא רוצה.
טלב אבו עראר
אני מבקש להוציא אותו. אני מבקש להוציא אותו.
אחמד טיבי
לא, מירי. גברתי היושבת-ראש, יש כללים בכנסת.
טלב אבו עראר
או שהוא יתנצל עכשיו.
אחמד טיבי
או שהוא מתנצל או שהוא מוצא. זה התקנון.
טלב אבו עראר
תגידי לו שיתנצל.
אחמד טיבי
זה התקנון.
יהודה גליק
אסף, תתנצל. אסף, תתנצל.
אחמד טיבי
פייגלין יכול לענות לטלב אבו עראר, מועלם יכולה לענות.
משה זלמן פייגלין
אני מבקש רגע להגיב לדברים, אם כך.
אחמד טיבי
לא לא. אני מבקש לא לקפוץ מעל הנושא שאני העליתי.
משה זלמן פייגלין
גם לי שמורה הזכות לומר כאן משהו.
טלב אבו עראר
הוא לא חבר כנסת, פייגלין.
אחמד טיבי
בסדר. אני פניתי ליושבת-ראש, הוא לא היושב-ראש. אתה לא היושב-ראש. אני מדבר על התקנון.
היו"ר מירי רגב
הבנתי. אז הוא רוצה לדבר על - - -
אחמד טיבי
את צריכה עזרה?
היו"ר מירי רגב
שנייה רגע.
אחמד טיבי
אתה צריכה עזרה לגבי התקנון?
משה זלמן פייגלין
אתה מרשה לי?
אחמד טיבי
יש פה הפרה בוטה של התקנון. אני מבקש לקיים את התקנון.
משה זלמן פייגלין
אני ביקשתי - - -
אחמד טיבי
אף אזרח, אף אורח, גם לא מנכ"ל משרד ממשלתי, לא יכול להגיד לחבר כנסת כל אמירה שהיא אמירה תוקפנית.
היו"ר מירי רגב
תמתין רגע, הוא רוצה להגיד משהו.
משה זלמן פייגלין
חבר הכנסת טיבי, שמענו אותך.
אחמד טיבי
חבר כנסת יכול לענות לחבר כנסת.
משה זלמן פייגלין
אתה יודע לצעוק, אני עוד לא יודע לצעוק כל כך טוב כמוך, מה לעשות. אבל גם ליהודי מותר לדבר בכנסת, אז תרשה לי גם כן את זכות הדיבור - -
היו"ר מירי רגב
לא, הוא לא דיבר על זה.
משה זלמן פייגלין
- - ולהציע גם כן את עצתי כחבר כנסת ליושבת-ראש הוועדה. מה שעשה כאן חבר הכנסת עראר הוא דבר שלא ייעשה. זו אכן חוצפה שאין כדוגמתה, שאין למעלה ממנה - -
היו"ר מירי רגב
פייגלין, אתה ראשון הדוברים.
משה זלמן פייגלין
- - לבוא כאן - - -
היו"ר מירי רגב
הבנתי, אני מבינה.
משה זלמן פייגלין
לא, אני מציע לך כיצד להגיב לדרישתו של חבר הכנסת טיבי, לכן זה חשוב עכשיו.
היו"ר מירי רגב
לא, אז אני אגיד לך: הדרישה של טיבי היא לא בגלל שהוא דיבר ככה אל חבר הכנסת עראר, אלא משום שבאופן עקרוני אורחים לא יכולים לדבר כך אל חברי כנסת. אני בטוחה שהאמירה של – מה שמך?
אסף פריד
אסף.
היו"ר מירי רגב
אסף לא התכוונה להעליב אדם כזה ואחר, אלא להגיד שהדברים שלו הם דברים שאתה לא מאמין בהם, כמו שאני גם לא מאמינה בדברים שלו. לכן אני מציעה לך לחזור בך מהפגיעה האישית, לחזור על המסר שאתה רוצה להגיד ולחזור בך מהפגיעה האישית בחבר כנסת. זה הכול.
אסף פריד
אני מקבל את מה שאת מציעה.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז. תודה רבה לך, ובזה אנחנו חוזרים לדיון עצמו. אני מבקשת לתת ליהודה לסיים את דבריו, בבקשה.
יהודה גליק
אנחנו נמצאים בוויכוח עם המשטרה, האם הייתה החלטת ממשלה לאסור תפילת יהודים בהר-הבית או לא? לדעתנו לא הייתה החלטת ממשלה כזאת. אבל גם אם כן הייתה, לא הייתה החלטת ממשלה לאסור להכניס תנ"ך להר-הבית, לא הייתה החלטת ממשלה לאסור להכניס תהילים בכיס לתוך הר-הבית. יש פה איזושהי מתיחת יתר.
עכשיו, מתיחת היתר נוצרה לפני 25 שנה, 30 שנה, היו מעט יהודים שעלו להר-הבית.
היו"ר מירי רגב
יהודה, זה לא הדיון. זה לא הדיון.
יהודה גליק
אני מסיים.
היו"ר מירי רגב
לא, הדיון הוא אחד, אני רוצה להבהיר משהו. המשטרה לא אחראית על המדיניות. על המדיניות, תאמין לי, במושב הבא נקיים דיונים עם מי שצריך לקיים דיונים על המדיניות. הדיון הזה הוא רק דיון נקודתי, לאפשר ליהודים לעלות להר-הבית, נקודה, במהלך החג. זה הדיון.
יהודה גליק
אני אומר דברים מאוד מאוד ברורים: אנחנו – לא רק אני, גם חברי – ניאבק על הזכויות הבסיסיות של היהודים.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז.
יהודה גליק
אפילו קראנו לזה תוכנית ליב"ה. הר-הבית הוא הלב שלנו, הוא הלב שלי, הוא הלב של האומה הישראלית. תוכנית למען חירות יהודית בהר-הבית – ליב"ה. אנחנו ניאבק להסדיר את הזכויות הבסיסיות, האנושיות, לכל אחד ואחד, לכל יהודי שרוצה לעלות להר-הבית. לא יכול להיות שסותמים לנו את הפה, לא יכול להיות שמתעלקים עלינו. ואני מבקש מכם המשטרה – אנחנו ביחד – אני מבקש לבוא ביחד, לכבד את המקום הזה.
היו"ר מירי רגב
אוקיי. מאה אחוז.
יהודה גליק
לדאוג שהמקום הזה ביום חגינו, בחול המועד, מעבר למאמצים שעשיתם - -
היו"ר מירי רגב
אוקיי, יהודה.
יהודה גליק
- - לאפשר לכל יהודי שירצה לעלות בחול המועד - -
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז.
יהודה גליק
- - בחג של הר-הבית, לעשות את זה ולקיים את זה, כי אנחנו צופים שכ-5,000 יהודים יגיעו.
היו"ר מירי רגב
אוקיי. את רצית? רק אם יש לך משהו להוסיף על הדברים של יהודה.
יעל קביליו
הערה קטנה לגבי מה שקרה בראש השנה, כי בעלי עלה באותו יום, זרקו על ילדי - - - ומאז נסגר ההר.
היו"ר מירי רגב
זרקו אבנים. זאת אומרת, יהיה מעניין אותי לשמוע אחר כך מהמשטרה, אם תפסתם את מיידי האבנים ואיפה הם נמצאים. חשוב לי לדעת מה קורה עם מיידי האבנים בהר-הבית, אז זו סוגיה נוספת שאני רוצה. אוקיי, פואה, בבקשה קצר, רק אם יש לך מה להוסיף על דברי קודמיך, ואנחנו עוברים למפקד המחוז. אבל דבר ממש בקיצור.
מיכאל פואה
אני חושב שמה שגורם לכך שמשטרת ישראל לא עומדת במשימה הזאת הוא זה שהיא מאפשרת לקבוצות פרובוקציה שממומנות על-ידי קרן אל-אקצא לעלות להר-הבית, זה מופיע בדוח שאני כתבתי. ומשום מה משטרת ישראל בתשובה לחבר הכנסת פייגלין קבעה שיש החלטת ממשלה שהעניקה לווקף את הסמכויות במקום.

הנוכחות של סדרני הווקף כשאין החלטת ממשלה כזאת וקבוצות הפרובוקציה, מולידה את התמונות האלה, אם אפשר לכבות את האור, שאני רוצה חצי דקה להראות. אלה תמונות שצולמו ביום ראש השנה, ביום ו'.

(מוקרן סרטון)
יהודה גליק
לא היה שם אף יהודי באותו יום, כי זה יום שישי.
היו"ר מירי רגב
זה על ההר?
מיכאל פואה
על ההר.
היו"ר מירי רגב
את החבר'ה שזורקים.
מיכאל פואה
הכול מחובר והוא לא - - - רואים את השוטרים שחוטפים את האבנים.
היו"ר מירי רגב
בתפילת יום השישי. עכשיו תמתין רגע, אני רוצה לשאול רגע את הממ"ז. במצב כזה למה לא מיד סוגרים את ההר? כל מי שנמצא על ההר עולה לתחנת משטרה.
דוד צור
- - -
היו"ר מירי רגב
שנייה, אני ביקשתי רגע. דוד, אתה דואג לפריינטי? איך הוא יתקדם בדרגות אם מישהו אחר יענה במקומו?
דוד צור
לא הסכימו למנות אותי ממ"ז ירושלים.
היו"ר מירי רגב
הבנתי. אתה רואה? אז אני רוצה לשאול שאלה: מיידי אבנים שמיידים אבנים על ההר, ואנחנו נגד אלימות מכל כיוון שהוא, למה לא סוגרים את ההר כשטח צבאי סגור, לוקחים את כל מיידי האבנים, שמים אותם בבקשה על רכב משטרתי למעצר?
יוסי פריינטי
התמונות האלה צולמו ביום שישי, בתפילת יום השישי.
היו"ר מירי רגב
כן.
יוסי פריינטי
כאן אנחנו רואים שיש יידוי אבנים מסיבי לעבר כוחות המשטרה. אם הסרט ימשיך לרוץ, את תיכף תראי איך מאות שוטרים פורצים לתוך הר-הבית, מבצעים מעצרים ועושים את כל מה שאת אומרת.
מיכאל פואה
אני ממשיך מיד בסרט.
יוסי פריינטי
- - - 30,000 מתפללים בהר-הבית.
היו"ר מירי רגב
אם יש 30,00 מתפללים בהר-הבית, ומי שמיידה אבנים זה חלק מאותם מוסלמים, תוציא את כולם מהר-הבית, את כולם, את היהודים ואת המוסלמים, ותעשה שמה סדר.
יוסי פריינטי
אין יהודים.
שולי מועלם-רפאלי
אין יהודים, לא נותנים ליהודים להיכנס.
מיכאל פואה
חברת הכנסת מירי, את לקחת לי את המילים מהפה. אני רק רוצה לחדד אותם, כי את כל כך צודקת.
היו"ר מירי רגב
לא יכול להיות שאני חושבת כמוך.
מיכאל פואה
אני מיד אראה את זה. השוטרים התפרצו, אף שוטר לא מכריז על התקהלות בלתי חוקית, ונראה מה קורה שהשוטרים לא מכריזים על התקהלות בלתי חוקית.
היו"ר מירי רגב
בבקשה, תמשיך עם זה הלאה.
טלב אבו עראר
התקהלות בלתי חוקית במסגד?
היו"ר מירי רגב
רגע.
טלב אבו עראר
במסגד התקהלות בלתי חוקית? מושג חדש.
היו"ר מירי רגב
טלב, בטח. מה חשבת, שבמסגד מותר לזרוק - - -
קריאה
המשימה שלהם לזרוק אבנים - - -
טלב אבו עראר
מסגד שלי זו התקבלות אסורה?
שולי מועלם-רפאלי
חבר הכנסת עראר, במסגד - - -
מיכאל פואה
הנה, השוטרים פורצים.
היו"ר מירי רגב
שולי.
מיכאל פואה
תסתכלו רגע, השוטרים פורצים ומלא חבר'ה נשארים. למה? כי לא הכריזו על התקהלות בלתי חוקית.
טלב אבו עראר
התקהלות אסורה.
קריאה
כולם בורחים.
מיכאל פואה
עכשיו נראה, אני פשוט אדלג. אתם יכולים פה לראות עוד שתיים-שלוש דקות, חבל על הזמן. אני אראה לכם מה קורה עוד שתי דקות, רק שנייה, כשהשוטרים פשוט לא עצרו אף אחד כמו שאת אמרת, לא הודיעו על שטח - - -
יוסי פריינטי
אתה לא מדייק, נעצרו 30 איש באותו יום.
היו"ר מירי רגב
תיכף. אני אתן לך תיכף.
מיכאל פואה
תראה מיד מה קורה, איך הפורעים האלה הודפים חזרה את המשטרה החוצה.
דוד צור
אתה עושה תחקיר על הפעילות המבצעית של המשטרה על ההר?
מיכאל פואה
כן. בוודאי.
דוד צור
מי שמך?
מיכאל פואה
אף אחד לא שמני.
היו"ר מירי רגב
רגע, דוד, תן לו רגע לענות.
מיכאל פואה
תראה מיד מה קורה כשלא מכריזים על התקהלות אסורה. מיד תראו.
דוד צור
מה הקשר להכרזה על התקהלות אסורה?
משה זלמן פייגלין
אתה לא הבנת.
מיכאל פואה
שאפשר לעצור את כולם, אפשר לפנות את ההר.
אביעד ויסולי
רק ליהודים מכריזים על התקהלות אסורה.
מיכאל פואה
חכה, תראה מיד מה קורה, מיד עוד חצי דקה תראה.
דוד צור
כשזורקים אבנים לא צריך להכריז על כלום, אפשר להוציא אותם ולהכות בהם.
שולי מועלם-רפאלי
אבל לא עושים את זה, דוד, לא עושים את זה.
מיכאל פואה
ותסתכל, ועכשיו למה עושים את זה? הנה, תסתכל עכשיו מה קורה.
היו"ר מירי רגב
רגע.
מיכאל פואה
תסתכל עכשיו איך מגרשים את השוטרים מההר.
יהודה גליק
רואים שהעיפו את המשטרה אחורה.
מיכאל פואה
מיד מיד תראו איך השוטרים מועפים מההר. עוד עשר שניות זה.
יוסי פריינטי
דקה אחרי זה פרצנו פעם נוספת, פעם שנייה.
משה זלמן פייגלין
נכון. כל הסאגה הזו - - -
מיכאל פואה
נכון. כל החנגה הזאת מיותרת. תסתכלו איך השוטים מובלים אחורה. פשוט שערורייה.
יוסי פריינטי
הם לא מובלים, זה החלטה שלי לצאת החוצה, וכעבור שתי דקות פרצנו פעם נוספת.
מיכאל פואה
אתה רוצה, אני אראה עוד תמונות של שוטר שמנסה לפרוץ וחוטף אבנים וכל החברים שלו משאירים - - -
היו"ר מירי רגב
טוב, פואה, הבנתי.
מיכאל פואה
מיותר. תסתכלו הכול איך השוטרים - - -
היו"ר מירי רגב
פואה.
אחמד טיבי
אתם יודעים שירו גם, המשטרה ירתה בעבר במתפללים והרגה מתפללים? זה מה שאתם רוצים? מה התחרות עכשיו?
היו"ר מירי רגב
אנחנו רוצים - - -
אחמד טיבי
חיכיתם יותר, זרקתם יותר, למה לא יריתם?
היו"ר מירי רגב
טיבי.
אחמד טיבי
נהרגו עשרות אנשים במסגד אל-אקצא.
היו"ר מירי רגב
טיבי, תפסיק כבר.
אחמד טיבי
עשרות אנשים נהרגו. זה מה שאתם רוצים?
יהודה גליק
אתה תגנה אותם?
אחמד טיבי
זה מה שאתם רוצים?
יהודה גליק
אתה מוכן לגנות אותם?
אחמד טיבי
אני מגנה אתכם.
מיכאל פואה
סליחה רגע, יהודה. לא רוצה לגנות, אני רוצה דבר אחד.
יהודה גליק
אתה מגנה את מי שמתפלל במקום לגנות זורקי אבנים.
אחמד טיבי
אתכם אני מגנה.
אביעד ויסולי
אתה מגן על זורקי אבנים?
אחמד טיבי
חבורה של פרובוקטורים הזויים, שיוזמים דיון הזוי.
מיכאל פואה
חברת הכנסת מירי רגב.
אביעד ויסולי
אתה מגן על מחבלים.
אחמד טיבי
הדיון הזוי. אלה מתפללים, לא מחבלים.
מיכאל פואה
בחודש הרמדאן ההר נסגר ליהודים במשך מספר ימים.
אביעד ויסולי
יותר מעשרה ימים.
מיכאל פואה
פה יש לנו עדות - - -
אחמד טיבי
אל-אקצא הוא מסגד למוסלמים, ורמדאן זה חודש צום למוסלמים, אם אתה לא יודע - - -
שולי מועלם-רפאלי
חבר הכנסת טיבי, סוכות זה חג של יהודים. אז בוא נעשה את הסידור שיש במערת המכפלה גם בהר-הבית.
טלב אבו עראר
- - -
אחמד טיבי
תתני לנו לדבר עוד מעט.
מיכאל פואה
רק תנו לי לסיים. קבוצות של פורעים יושבות שמה, מצולמות על-ידי המשטרה, מזוהות, והן עולות עוד פעם ועוד פעם. למה משטרת ישראל לא יכולה למנוע את העלייה שלהן מראש? זה קבוצות שכל פעם מטרידות את העולים בקריאות, באיומים, בהפחדות. ואני רוצה רק באמת לקצר, השר לביטחון פנים התחייב במכתב לחבר הכנסת פייגלין בתשובה לשאילתא, שלא יהיו משחקי כדורגל על ההר. והנה אתמול אתם יכולים לראות.
היו"ר מירי רגב
במקום קדוש משחקים כדורגל?
קריאה
כל יום.
מיכאל פואה
הנה, תסתכלי, זו תמונה אתמול. זה הוראות החוק, זה החלטת בג"ץ, זה מכתב של השר לביטחון פנים.
היו"ר מירי רגב
אוקיי, תיכף נבדוק את העניין הזה גם.
מיכאל פואה
השר לביטחון פנים, והמשחקים ממשיכים.
היו"ר מירי רגב
הבנו, תודה רבה.
אביעד ויסולי
הממ"ז לא סופר את השר.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. מי זה פה?
אביעד ויסולי
עורך-דין אביעד ויסולי, יושב-ראש המטה המשותף לארגוני המקדש.
היו"ר מירי רגב
אני יודעת מי אתה. נתתי לך כאילו משהו להנחתה, שתרגיע.
קריאה
זה סוג של תפילה. כדורגל זה סוג של תפילה.
מיכאל פואה
רק סיכום הזמנים, כמו שהיה בפעם קודמת, כמה יורדים, כמה - - -
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז. אני מבקשת את התייחסות הממ"ז לכמה דברים: קודם כול, לגבי דברי המפכ"ל, הבהרנו את זה, אין צורך להבהיר את זה שוב.
אחמד טיבי
לא לא, חשוב שהוא יבהיר את זה.
היו"ר מירי רגב
אין בעיה. אז תבהיר גם אתה את מה שאני דיברתי היום עם המפכ"ל, שבעצם המפכ"ל אמר לי שהוא לא הובן נכון, הוא לא דיבר על זה שיהודי יכול להתפלל בהר-הבית אלא שיהודי יכול לעלות להר-הבית. גם באמירה הזאת יש לי הסתייגות, כי כפי שאנחנו רואים, לא כל היהודים יכולים לעלות להר-הבית. דבר ראשון.
הדבר השני, אני מבקשת את התייחסותך באמירה קצרה, מדוע לא מיישמים את החלטת השר בעניין משחקי כדורגל על ההר. זו תשובה של כן ולא, כי ממנה נוכל להתגלגל הלאה להליכים של בג"ץ ולהליכים המשפטיים.
שני הדברים העיקריים הם קודם כול, מה עושים עם מיידי האבנים על ההר? למה זה חוזר על עצמו? למה בכלל שוטרים צריכים להיות נסוגים בפני אזרחים, כל אזרח שהוא, אם הוא ערבי או אם הוא יהודי? למה השוטר לא יכול לעמוד מולם, לעצור אותם ולבצע את תפקידו, כמו בכל מדינה דמוקרטית שאנחנו ריבונים עליה? והדבר האחרון הוא מה למדת מראש השנה לגבי סוכות כדי לאפשר בעצם לכמה שיותר יהודים לעלות להר-הבית?
מיכאל פואה
קבוצות הפרובוקציה חשוב גם כן.
היו"ר מירי רגב
לא, די.
יוסי פריינטי
ברשותכם, אני חושב שבחמש דקות, לא יותר מזה, אני אבהיר את הדברים, כי יש פה חוסר ידע עצום במה המשטרה עשתה, יש פה עובדות לא נכונות לחלוטין לגבי מספר היהודים וכמות היהודים שעלו להר-הבית לביקורים במהלך החגים. פשוט המידע הוא לא נכון. אני בטוח שגם החברים שנמצאים פה ישמעו מה המשטרה עשתה. דרך אגב, אני אגיד פה את העמדה בצורה מאוד מאוד ברורה.
אני אתחיל מדברי המפכ"ל, כפי שנתבקשתי להבהיר. המפכ"ל ביקש ממני גם להבהיר את זה פעם נוספת. המפכ"ל התכוון בדברים שלו לביקורי יהודים בהר-הבית ולא לתפילת יהודים. מיד אחרי שזה פורסם בתקשורת הוא הוציא הבהרה, ההבהרה והודעת המפכ"ל נמצאות כאן בפני. היא יצאה לתקשורת ופורסמה, שהמפכ"ל התכוון בדבריו לביקורי יהודים ולא לתפילת יהודים.
אביעד ויסולי
הוא אמר שלוש פעמים התפלל או לא אמר?
יוסי פריינטי
אני מבהיר כרגע מה שאמר המפכ"ל. דיברתי אתו, שוחחתי אתו, כמה דקות, גם חברת הכנסת דיברה אתו כמה דקות לפני הדיון, כדי שהדבר הזה יובן אחת ולתמיד.
היו"ר מירי רגב
הוא לא הובן נכון. ככה הוא אמר והוא חזר, הוא אמר.
יוסי פריינטי
הוא לא הובן נכון. הוא התכוון לביקורי יהודים.
משה זלמן פייגלין
או שהוא התבלבל, מותר לו.
יוסי פריינטי
אוקיי. זה מה שנתבקשתי להבהיר.

לעצם העניין, המשטרה נערכה, כפי שהבטחנו לפני החגים, בכוחות מאוד מתוגברים ומאוד גדולים כדי לאפשר את ביקורי היהודים גם בראש השנה, גם בכיפור ובחגים בכלל, וכמובן גם בסוכות. המשטרה נקטה במגוון גדול מאוד, שתיכף אני אפרט אותו, כמו שאמרתי, בחמש דקות, לא יותר מזה, במגוון גדול של פעולות ואמצעים כדי לאפשר את ביקורי היהודים בחגים.
ההיערכות שלנו כללה, והדברים פה נאמרו בחלקם, גם הרחקות מהר-הבית של אנשים שידענו שהם הולכים להפר את הסדר והם מתכוונים להפריע לביקורי היהודים, הרחקנו אותם מהר-הבית על-ידי בתי-משפט. ביצענו מעצרים של אנשים שהתכוונו להפר את הסדר, הפעלנו מודיעין, עיבינו את ההיערכות המבצעית שלנו ונערכנו סביב הר-הבית, ונאלצנו גם להגביל בשעות מסוימות את הכניסה להר-הבית לצעירים שבאו במטרה להפר את הסדר.
כל הפעולות האלה שאנחנו עשינו במהלך החגים, ואני מפרט לכם עכשיו - - -
היו"ר מירי רגב
אני שואלת אותך שאלה. אני יודעת שעשיתם אותם, השאלה רגע להבנה.
יוסי פריינטי
אני אפרט יום יום, ואני אגיד לכם כמה נכנסו.
היו"ר מירי רגב
מעולה. אבל רק אני שואלת אותך שאלה: אם אתה יודע שמישהו בא כדי להפר וכדי לעשות אלימות, למה אתה לא עוצר אותו ולוקח אותו למשטרה?
יוסי פריינטי
אני עוצר, תיכף תשמעו את המספרים. אנחנו עצרנו, ביצענו מעצרים, ביצענו הרחקות, רק תתנו לי חמש דקות להגיד את המספרים.
היו"ר מירי רגב
בבקשה.
יוסי פריינטי
לפני ערב ראש השנה, שבוע לפני ערב ראש השנה, התחלנו לקבל ידיעות מודיעיניות, גם גלויות, בתקשורת הגלויה, זה היה גלוי לעיני כל, וגם על-ידי ידיעות מודיעיניות על כך שמתכוונים להפריע לביקורי יהודים, אנשים מסוימים. קיבלנו מידע מודיעיני רב. תוכננו כל מיני מסיבות עיתונאים והוכרז יום נפיר על-ידי התנועה האסלאמית – הוכרז איזשהו יום, יום צעקה או לא יודע איך לקרוא לזה בדיוק, אבל איזשהו יום שהם אמורים להגיע להר-הבית.

מה עשינו? בעקבות דברים שאמר השיח' ראאד סלאח, אנחנו פרשנו את זה כדברי הסתה. הוא קרא לאנשים לבוא ביום הזה ולהפריע וכו' וכו'. פרשנו את זה כהסתה. קיימנו ישיבה בפרקליטות, ביקשנו את אישור הפרקליטות – היות ופה מדובר על הסתה צריך אישור פרקליטות – לעצור ולחקור את חבר הכנסת ראאד בגין הסתה. קיבלנו את האישור.
היו"ר מירי רגב
השיח', הוא עוד לא חבר כנסת.
יוסי פריינטי
השיח', סליחה, השיח' ראאד סלאח, לחקור אותו על הסתה. ביום שלישי, כשהוא היה בדרכו לירושלים, עצרנו אותו, חקרנו אותו. בלילה הוא נכלא. למחרת הוא הובא לבית-משפט ובית-משפט שלום בירושלים קיבל את עמדת המשטרה והרחיק את ראאד סלאח ל-180 יום מירושלים, כולל הפקדה של 50,000 שקל מזומן בקופת בית-המשפט. דרך אגב, שלשום הוא ערער על זה וזה קוצר ל-60, אבל בית-המשפט קיבל את עמדת המשטרה. ראאד סלאח הורחק מירושלים.
אני לא אפרט, יש פה רשימה של שמונה אנשים בכירים, שהסיתו, כמו ראאד סלאח, הסיתו חלק מהמוסלמים כדי לבוא להפריע לביקור יהודים. כל השמונה האלה נעצרו, נחקרו, הורחקו מהר-הבית – חלקם בצו אלוף, אלוף פיקוד העורף, חלקם בצווים משטרתיים, חלקם בצווים של בתי-משפט. שמונה בכירים ביותר, שאני לא רוצה כרגע לפרט את השמות שלהם, הורחקו מהר-הבית. סך הכול נחקרו והוזהרו 14 פעילים. אני מדבר לפני ראש השנה בכלל, לפני ביקורי היהודים, אני מדבר יום לפני, אלה הפעולות שעשינו.
היות שידענו, והתנועה האסלאמית קראה לבוא ולהפריע לביקורי יהודים, בצפון ובדרום, במרכז ובתל-אביב, מנענו מהאוטובוסים של התנועה האסלאמית להגיע לירושלים, עצרנו אותם בכביש 6 במחלף עין תות, עצרנו אותם בכביש 6 דרום. בכל הארץ, מבצע ארצי שהוכרז על-ידי המפכ"ל, עצרנו. ואותם פעילים שנקראו לבוא ולהפר את הסדר עצרנו ומנענו מהם להגיע להר-הבית.
הגענו לערב ראש השנה, לבוקר. משעות הבוקר נערכנו, מתפילת הפג'ר, במאות שוטרים סביב הר-הבית. פתחנו את הר-הבית ב-07:30 לביקורי יהודים. נכנסה הקבוצה הראשונה, החלו יידויי אבנים, זה מה שנאמר פה, לעבר קבוצת היהודים. המשטרה בתגובה פרצה לתוך שטח הר-הבית, הרחיקה את אותם מוסלמים – ביצענו גם 15 מעצרים, למרות מה שנאמר פה, 15 מעצרים – ואפשרנו את המשך הביקורים של היהודים עד השעה 10:40.
יהודה גליק
- - -
היו"ר מירי רגב
לא לא לא, לא מפריעים לו. אחר כך.
יהודה גליק
הבהרה. יוסי, אני מבקש שתבהיר: אישרתם כניסת יהודים להר-הבית ל-100 מטר – לא ל-100, ל-30 מטר, מהמוגרבים עד השלשלת.
יוסי פריינטי
אני אתייחס לזה. אני מבטיח שאני אתייחס לזה.
יהודה גליק
כניסה לקטע הזה לא נקראת כניסה להר-הבית.
יוסי פריינטי
אני מבטיח שאני אתייחס לזה.
ואפשרנו את ביקורי היהודים ואת כניסת היהודים להר-הבית עד סיום שעות הבוקר. בשעות הצהריים, בשעה 14:30-13:30 אמור היה הר-הבית להיפתח פעם נוספת – ואני מדבר על ערב ראש השנה – עמדנו בשער אני ואבי, לא היה יהודי אחד או תייר אחד – לא רק יהודי, גם תייר.
יעקב היימן
אני הייתי.
יוסי פריינטי
לא היה יהודי אחד – אני הייתי עם אבי - -
יעקב היימן
אני הייתי ב-13:30, זה לא נכון.
יוסי פריינטי
- - שרצה להיכנס להר-הבית. באותו יום 59 ישראלים נכנסו.
קריאה
הוא צילם את השער נעול.
יוסי פריינטי
59 ישראלים נכנסו לביקורים בהר-הבית, 884 תיירים. אני מדבר על ערב ראש השנה, על היום שאתם אומרים שהר-הבית היה סגור. 884 תיירים ו-59 יהודים נכנסו להר-הבית בערב ראש השנה. רבותי, המספרים אצלנו, האמינו לי.
יהודה גליק
הקטע הזה. זה לא נקרא כניסה.
היו"ר מירי רגב
נתתם להם כניסה רק למטר מהשער. זה לא נקרא כניסה להר-הבית.
יוסי פריינטי
לגבי הכניסה. היות שאנחנו פרצנו לתוך ההר וטיפלנו במקביל במפרי סדר, ועצרנו אנשים שזרקו אבנים ונכנסנו לתוך הר-הבית, לא רצינו שיהודים ייפגעו, אלה מהומות תוך כדי אירוע. אנחנו התעקשנו, כי זו הייתה מדיניות, שיהודים יבקרו בהר-הבית, ועל כן המסלול של הביקור קוצר. אז מה, אני אכניס יהודים, יש מאות אנשים בתוך הר-הבית, אני אכניס ילדים קטנים שבאים שיקבלו אבן בראש? אני פועל נגד זה.
אביעד ויסולי
למה לא הוצאת את המתפרעים?
היו"ר מירי רגב
שקט שיהיה פה.
יוסי פריינטי
אני פועל נגד זה, אני עוצר אנשים, אני מרחיק, בדיוק כמו שנאמר פה.
היו"ר מירי רגב
עזוב, אני בטוחה שאתה עושה. רגע, אני שואלת אותך שאלה.
יוסי פריינטי
וקיצרנו את המסלול, כן.
היו"ר מירי רגב
הרי אנחנו מאפשרים, על-פי הנורמה שקיימת כיום – אני לא אוהבת אותה, אנחנו נעשה על זה עוד דיונים ברמת ראש ממשלה – אנחנו מאפשרים ליהודים על-פי הסטטוס קוו שנקבע לעלות לבקר בהר-הבית. הם לא יכולים להתפלל אבל לעלות לבקר. אנחנו לא מפריעים למוסלמים להתפלל ואנחנו גם לא רוצים להפריע למוסלמים להתפלל.
אחמד טיבי
זה לא נכון.
היו"ר מירי רגב
רגע.
אחמד טיבי
זה לא נכון.
היו"ר מירי רגב
אני רוצה להבין, למה יהודי - -
אחמד טיבי
כן מפריעים.
היו"ר מירי רגב
- - למה יהודי לא יכול להיכנס לכל הסבב שהוא רוצה, לבקר בהר-הבית בגלל המתפרעים? למה לא מחליטים חד וחלק: אם אתם המוסלמים לא מאפשרים ליהודים לעלות להתפלל בהר-הבית בלי הפרות סדר אנחנו נעבור להסכם - -
אחמד טיבי
- - - להתפלל ליהודים.
היו"ר מירי רגב
לבקר בהר-הבית. - - אנחנו עוברים להסדר של מערת המכפלה – ימים למוסלמים, ימים ליהודים. בזה יהיה שקט, לא נצטרך כוחות על, לא נצטרך אנשים, בזה יהיה שקט למוסלמים וליהודים. למה לא עושים את זה?
יוסי פריינטי
הסדר מהסוג הזה זה כמובן - -
דוד צור
המשטרה תברך על הסדר כזה.
יוסי פריינטי
- - הסדר מהסוג הזה זה לא בידיים המשטרתיות.
היו"ר מירי רגב
נסגור את ההר לכולם עכשיו, למוסלמים וליהודים. אף אחד לא ייכנס.
אביעד ויסולי
אתה מוכן להמליץ על זה?
היו"ר מירי רגב
שנייה רגע, אתה מנהל את הדיון? אתה רוצה להחליף אותי? אני אומרת דבר מאוד פשוט, אני שואלת שאלה: למה המשטרה - - -
טלב אבו עראר
זו הכרזת מלחמה, רגב.
היו"ר מירי רגב
הכרזת מלחמה. תקשיב, אתם מכריזים מלחמה.
אחמד טיבי
אתם רוצים להצית אש?
היו"ר מירי רגב
ברגע שהמוסלמים לא מאפשרים ליהודים להגיע להר - - -
אחמד טיבי
אתם רוצים להצית אש וגופרית ומלחמה ועימות? זה המטרה שלכם? זה המטרה?
יהודה גליק
את שמעת מה שהוא אמר? הוא אמר - - -
שולי מועלם-רפאלי
חבר הכנסת טיבי, ראאד סלאח כל שבוע מכריז מלחמה על קיומה של מדינת ישראל.
היו"ר מירי רגב
לא יכול להיות מצב - - -
אחמד טיבי
בשביל ארבעה-חמישה יהודים?
שולי מועלם-רפאלי
ואנחנו אלה שמכריזים מלחמה.
אחמד טיבי
תרשי לי אחרי ה - - -
היו"ר מירי רגב
הבנתי את העניין.
יהודה גליק
אמר פה חבר הכנסת עראר שאם יעצרו מחבלים זו הכרזת מלחמה. שמעתם?
מיכאל פואה
חבר כנסת בכנסת ישראל שמכריז מלחמה - - -
היו"ר מירי רגב
אוקיי.
טלב אבו עראר
- - - זו הכרזת מלחמה.
יהודה גליק
מי שזורק אבנים הוא מחבל. מי שזורק אבנים הוא מחבל.
טלב אבו עראר
חלוקה במסגד אל-אקצא זו הכרזת מלחמה.
קריאה
מה זה, שוק פה?
טלב אבו עראר
זה המסגד שלי, לא שלך.
היו"ר מירי רגב
יהודה, הכרזת מלחמה אנחנו לא נכריז.
משה זלמן פייגלין
באיזה צד אתה במלחמה הזאת?
טלב אבו עראר
- - -
היו"ר מירי רגב
שקט, נו. שאני אפזר את הדיון הזה ואני אעשה דיון עצמי עם המשטרה ואני אקבל החלטות? לא תהיה פה שום הכרזת מלחמה. אנחנו נעשה סדר שכל יהודי וערבי יוכלו לעלות להר-הבית.
אחמד טיבי
יש זכות לחברי כנסת ערבים להגיב כאן, להציג את העמדה?
היו"ר מירי רגב
יגמור הממ"ז, ראשון הדוברים זה פייגלין, אחריו טלב אבו-עראר.
אחמד טיבי
איך זה?
היו"ר מירי רגב
ככה הוא נרשם, זה מה שיש לי פה.
אחמד טיבי
אני לא נרשמתי ראשון?
היו"ר מירי רגב
פייגלין, טלב ודוד צור.
אחמד טיבי
אני לא ביקשתי ממך להירשם ראשון?
שושנה אזולאי
לא, לא ראיתי.
אחמד טיבי
יכול להיות.
היו"ר מירי רגב
אז אני רושמת אותך.
שולי מועלם-רפאלי
גם אני ביקשתי.
היו"ר מירי רגב
אחמד טיבי ושולי.
קריאה
- - -
היו"ר מירי רגב
בסדר, אבל הם היו לפנייך, הם היו פה לפנייך.
אחמד טיבי
ואני רשמתי את טלב גם. איך זה פייגלין פתאום נכנס לתמונה?
היו"ר מירי רגב
שולי מועלם.
אחמד טיבי
איך? לכן שאלתי איפה יפה, יכול להיות שאת לא שומעת היטב? ביקשתי ממך לרשום אותי ראשון.
היו"ר מירי רגב
רגע, תדבר יפה. אז היא לא - - -
אחמד טיבי
לא לא, יש סיבה למה ביקשתי, כי דיברו שלושה אנשים שהציגו עמדה אחת, אחר כך דיבר הממ"ז. יש מקום שאני אדבר אחריהם.
היו"ר מירי רגב
אז אני אתן לך לדבר אחרי. טלב, אתה מוכן לוותר לו על התור שלך?
אחמד טיבי
הבעיה היא לא טלב. פייגלין – אני נרשמתי לפני פייגלין.
משה זלמן פייגלין
אני לא מוכן לוותר.
היו"ר מירי רגב
פייגלין נרשם ראשון.
משה זלמן פייגלין
אני לא מוכן לוותר.
היו"ר מירי רגב
אוקיי. כן, בבקשה.
אחמד טיבי
גם אתם הייתם ראשונים.
יוסי פריינטי
אני כבר מסיים.
משה זלמן פייגלין
הערבים המסכנים, אין להם פה זכות דיבור.
היו"ר מירי רגב
די.
טלב אבו עראר
שטיבי יהיה לפני, אבל אל תשימי אותי בסוף.
היו"ר מירי רגב
אין לי בעיה. פייגלין ראשון, אחריו אחמד טיבי ואחריו אתה.
טלב אבו עראר
לא, תקשיבי, תכניסי את טיבי ביני לבין פייגלין וזהו. בסדר?
היו"ר מירי רגב
אוקיי.
יוסי פריינטי
בסיכום של ערב ראש השנה נעצרו סך הכול 15 מתפרעים שהתפרעו, נכנסו לביקורים 59 ישראלים ו-884 תיירים. זה מה שהיה בערב ראש השנה. למחרת, א' של ראש השנה, יום חמישי, הר-הבית נפתח לביקורים כבשגרה, בוקר פלוס צהריים, ביקרו בהר גם כן 59 ישראלים וכ-880 תיירים.
קריאה
- - -
דוד צור
אל תפריעו לו כל שנייה, תנו לו לדבר.
יוסי פריינטי
ה-6 בספטמבר, תפילת יום השישי בהר-הבית – אין ביקורים ביום שישי של יהודים. היו בהר 30,000 מתפללים. בתום התפילה, ראינו את זה במצלמות, הייתה התפרעות, יידויי אבנים, כוח משטרה פרץ לתוך הר-הבית, יצאנו לאחר מכן החוצה. בעקבות המשך יידויי האבנים פרצנו פעם נוספת להר-הבית, עצרנו 60 איש על התפרעות ויידויי אבנים, כולם מתנהלים כרגע בבתי-משפט במעמד כזה או אחר.
התפילות בכותל לכל אורך הדרך ולכל אורך הפריצה שלנו נמשכו כסדרן ללא שום הפרעה לתפילות בכותל. סך הכול בימי החג ביקרו בהר-הבית 118 ישראלים, 1,377 תיירים.
הגענו לעשרת ימי תשובה. בעשרת ימי תשובה הר-הבית נפתח רגיל ללא שום אירועים חריגים, למעט אירוע אחד חריג ביום חמישי, אני אגיע לזה בהמשך. סך הכול ביקרו בעשרת ימי תשובה בהר-הבית 382 יהודים, 74 חיילים במדים, 4,892 תיירים בכל עשרת ימי תשובה.
היו"ר מירי רגב
עזוב אותי מתיירים, אני מדברת על אזרחים ישראלים יהודים שנכנסים, יש בערך 50 כל יום. זה לא נראה לי הגיוני שכל כך הרבה באים לשם, 50 נכנסים.
יוסי פריינטי
382 יהודים ביקרו בעשרת ימי תשובה, 74 חיילים במדים נכנסו לסיורים, ועוד 4,800 תיירים. זה מה שהיה.
היו"ר מירי רגב
תיירים הם לא הבעיה.
יוסי פריינטי
נכון. ולא היו אירועים חריגים בעשרת ימי תשובה.

יום שישי 13 בספטמבר, תפילות יום השישי בהר-הבית, ערב כיפור, בעקבות הערכת מצב שביצענו, בעקבות כל מה שהיה, החלטנו לקיים דילול בהר-הבית ולהגביל את גיל המתפללים מ-45 ומעלה. גיל המתפללים הוגבל, התקיימה תפילה של 30,000 איש בהר ללא חריגים.
לסיכום, משטרת ירושלים נערכה, כפי שהבטחנו, כראוי ועם כוחות גדולים כדי לאפשר ביקורי יהודים בהר-הבית, למרות המתיחות ולמרות המידעים המודיעיניים ולמרות כל מה שהיה לפני כן. המשטרה פעלה בנחישות, ביצענו יותר מ-80 מעצרים, אם תחברי את כל המספרים שלי, יותר מ-80 מעצרים, הרחקנו אנשים שרצו להפר את הסדר, ביצענו הגבלה של גיל כשזה היה מתבקש, ופעלנו נגד אלה שניסו לשבש את ביקורי היהודים. הראיה לכך זה אותם מספרים שהצגתי בפנייך כרגע, אותם מאות יהודים שעלו ואלפי תיירים שעלו להר-הבית, למרות כל המתיחות ולמרות הכול.
אנחנו נמשיך במדיניות הזו גם לקראת סוכות וכבר מעכשיו אנחנו מקבלים, כמו שהיה בערב ראש השנה, ידיעות על כאלה שמתכוונים להפר את הסדר.
אורית סטרוק
אז לקראת סוכות תגבילו ל-45 ומעלה?
יוסי פריינטי
אנחנו ניערך באותה מתכונת.
אורית סטרוק
פריינטי, זאת השאלה שאתה אמרת: אתם תגבילו לקראת סוכות?
היו"ר מירי רגב
אל תתייחס אליה.
אורית סטרוק
תגבילו בהתאם להערכת המצב שעשיתם, הנכונה, מראש השנה ליום כיפור, תגבילו ל-45 ומעלה?
היו"ר מירי רגב
אל תתייחס. יגיע זמנה, היא תדבר.
יוסי פריינטי
אוקיי. אנחנו נמשיך במדיניות הזאת גם בסוכות כדי לאפשר את ביקורי היהודים מצד אחד.
היו"ר מירי רגב
תגביל את הגיל של המתפללים המוסלמים?
יוסי פריינטי
אנחנו נקיים הערכת מצב.
אורית סטרוק
אבל עשית הערכת מצב, ראית שבראש השנה אם אתה לא מגביל מ-45 ומעלה זה לא עובד. ראית את זה. אתה סיפרת שעשית - - -
היו"ר מירי רגב
סליחה רגע, את רוצה שיוציאו אותך, גברת סטרוק? את חברת כנסת, אז נא בבקשה, יש עוד אחרים לפנייך. הבנו, אורית סטרוק כאן, מי שלא ראה. יש מישהו שלא ראה את אורית סטרוק? היא כאן, הבנו, עכשיו תמתיני לזמנך.
אורית סטרוק
תודה רבה. אני הולכת.
היו"ר מירי רגב
זה לא יפה, באמת. מחכה פה פייגלין בסבלנות, כולם מחכים פה בסבלנות, תמתיני רגע.
אורית סטרוק
אוקיי, בסדר.
יוסי פריינטי
משפט אחרון. חשוב לציין - - -
חגי יקותיאל
חברת הכנסת רגב, זה לא יפה.
היו"ר מירי רגב
מה לא יפה?
חגי יקותיאל
מה שאתה עושה עם חברת הכנסת סטרוק, זה לא יפה.
היו"ר מירי רגב
למה? כי ביקשתי ממנה רגע להמתין עם להדברים?
קריאה
אבל השאלה היא לגיטימית, מירי.
חגי יקותיאל
היא חברת כנסת, היא שאלה שאלה.
היו"ר מירי רגב
אבל היא תקבל תשובה, היא תקבל תשובה.
חגי יקותיאל
אבל את עונה לה בצורה לא לגיטימית.
היו"ר מירי רגב
היא תקבל תשובה. אבל זה לא בסדר שאנשים כאן מחכים לדבר, והיא מתפרצת ככה.
חגי יקותיאל
את מתייחסת אליה בחוסר כבוד וזה לא ראוי.
היו"ר מירי רגב
אז אני מודיעה כאן שאני לא מתייחסת לאף אחד בחוסר כבוד. אני מכבדת מאוד את חברת הכנסת סטרוק, ביקשתי כמה פעמים להמתין כל אחד לתורו. לא אעזוב את הדיון הזה בלי שכל חבר כנסת ישאל שאלה ויקבל תשובה. אי-אפשר לנהל דיון שכל אחד שואל שאלה והממ"ז צריך עכשיו לענות בצורה כזאת. אין לי שום בעיה עם אף חבר כנסת, אני מכבדת מאוד את אורית סטרוק, לדעתי היא לא מכבדת את הדיון. בבקשה.
יוסי פריינטי
ממשלת ישראל תמשיך במדיניות הזו גם לקראת סוכות, בכפוף להערכות מצב יומיות שאנחנו מקיימים. חשוב לציין כי המשטרה שומרת על הסטטוס קוו הנהוג בהר-הבית ופועלת בנחישות כנגד מפרי סדר משני הצדדים.
היו"ר מירי רגב
טוב, יש לנו עוד הרבה מאוד שאלות לשאול. לדעתי התשובות שלך הן לא מלאות, אבל אנחנו נפתח את הדיון קודם כול לחברי הכנסת. חבר הכנסת פייגלין ואחריו חבר הכנסת אחמד טיבי.
משה זלמן פייגלין
תודה, גברתי. ראשית, אני חייב להתייחס לדברים החמורים ואכן החצופים שאמר כאן חבר הכנסת עראר. אני מבקש לרענן את זכרונו ההיסטורי - - -
טלב אבו עראר
אתה חצוף, קודם כול.
היו"ר מירי רגב
סליחה רגע.
טלב אבו עראר
לא מה שאמרתי חצוף, אתה חצוף.
דוד צור
הוא אמר על הדברים שלך, הוא לא אמר עליך.
טלב אבו עראר
דבר בכבוד.
היו"ר מירי רגב
בבקשה.
משה זלמן פייגלין
סיימת, חבר הכנסת עראר?
טלב אבו עראר
סיימתי.
משה זלמן פייגלין
מותר לי לדבר גם בכנסת ישראל או - - -
היו"ר מירי רגב
בבקשה.
אחמד טיבי
דבר אליו בכבוד, הוא יחזור אליך בכבוד.
טלב אבו עראר
דבר בכבוד.
אחמד טיבי
תתייחס אל דבריו. או שלא תתייחס.
היו"ר מירי רגב
כן, פייגלין, בבקשה.
משה זלמן פייגלין
אני חוזר על דברי: אני חייב לפתוח את דברי בהתייחסות לדברים החמורים מבחינה היסטורית, עובדתית, והמחוצפים של חבר הכנסת עראר, ואני מיד אסביר מדוע. אני רוצה לרענן את זכרונו ההיסטורי – אם אתה יודע קצת היסטוריה, חבר הכנסת עראר – ולומר לך, שבית-המקדש היהודי הראשון - -
טלב אבו עראר
אני אלמד ממך היסטוריה.
משה זלמן פייגלין
נכון, אכן כך כנראה. - - בית-המקדש הראשון, מקדש שלמה, ובית-המקדש השני, עמדו על תילם בהר-הבית בירושלים שנים רבות רבות, כשאבותיך ואבות אבותיך עדיין עבדו לאלילים, לעצים ולאבנים אי שם במדבריות ערב בסעודיה ובמקומות אחרים. לבוא ולומר כאן - - -
טלב אבו עראר
אני לא באתי מרוסיה, לא באתי מארצות-הברית, לא באתי - - -
היו"ר מירי רגב
סליחה רגע, כל אחד ידבר. אתה מדבר, נכון? תן לו לדבר, אחר כך אתה תדבר, ואי-אפשר יהיה לנהל ככה דיון.
טלב אבו עראר
הוא לא יודע מה הוא מדבר.
משה זלמן פייגלין
לבוא ולומר כאן - - -
טלב אבו עראר
חבר כנסת.
משה זלמן פייגלין
לבוא ולומר כאן בכנסת ישראל, בית המחוקקים של העם היהודי, שחזר והקים את מדינתו בארץ ישראל, בירושלים, שלעם היהודי אין מה לחפש בהר-הבית, המקום המקודש ביותר לעם היהודי, כשאתם עוד לא ידעתם בכלל מה זה המקום הזה, כפי שהסברתי קודם לכן, האם תיתכן בכלל חוצפה גדולה מזו? ועוד לבקש אחר כך - -
טלב אבו עראר
למה, ממתי אתה כאן?
משה זלמן פייגלין
- - שידברו אליך בכבוד?
טלב אבו עראר
ממתי אתה כאן?
משה זלמן פייגלין
עכשיו, לגבי - - -
טלב אבו עראר
אתה באת לכאן לפני?
משה זלמן פייגלין
הרבה הרבה לפניך. עכשיו, לגבי הדברים שאמר כאן ניצב פריינטי. ניצב פריינטי, ידידי היקר, אני מקבל את כל מה שאמרת. אין לי ספק שהשקעתם אנרגיות עצומות, כוח אדם עצום, אתה וחבריך, כולכם, כל המאמצים לעמוד במשימה, מתוך רצון אמיתי וכנה אכן לאפשר ליהודים לעלות להר-הבית לפי ההסדרים הקיימים היום, ותיכף נעמוד עליהם ונסביר אותם ואת חומרתם.

אבל אני חייב לומר לך שאני לא מבין כיצד אתם, קציני משטרת ישראל, לא שואלים את עצמכם את השאלה הבסיסית המתבקשת. אם כל כך הרבה מאמצעים הושקעו – כוחות מקצועיים, מודיעיניים, בפריסה ארצית, בעצירה וכו' וכו' – ובסופו של דבר יהודה גליק כשהוא עולה להר-הבית בסוכות מריצים אותו משער לשער תוך שתי דקות וגם אז הוא חוטף אבנים, האם זה לא כישלון מהדהד שלכם?

אבל אני לא חושב שנכשלתם, כי אני לא חושב שבאמת האחריות שלכם. אני מיד אסביר מדוע. אני באמת לא מאשים אתכם. אני רוצה ברשותכם, ברשות האנשים הרציניים שנמצאים פה, להרחיב את היריעה ולהסביר את שורש הבעיה, והבעיה היא לא משטרת ישראל.
הבעיה באמת מתמקדת בעובדה שההר, גם כשזרקו אבנים בראש השנה בלי שהיה שם אף יהודי – הטענה כאילו מדובר בתפילה במסגד, ראינו את הצעירים בלי חולצה משחקים כדורגל וזורקים אבנים, יופי של תפילה – גם כשאין שם יהודי אחד ויש התפרעות אתם מהססים ולא מעזים למעשה לפנות את ההר מכל יושביו, אלא רצים באופן נקודתי אחר מי שזורק אבן ומי שנמצא לידו לא נוגעים בו, ואחר כך כמובן מי שנמצאים שם מסיגים אתכם אחורנית, זה מה שראינו בסרט שוב ושוב.
יוסי פריינטי
סליחה שאני מתפרץ, סליחה, אבל זה לא נכון.
משה זלמן פייגלין
אבל אני שתקתי כשדיברת. אני שתקתי והקשבתי לכל מילה.
יוסי פריינטי
אבל ביום שישי הוצאנו את כולם. בפעם השנייה שנכנסנו הוצאנו את כולם.
משה זלמן פייגלין
אני רוצה להסביר מה הנקודה כאן. המאבק כאן, רבותי – ואתם יודעים מה? על הסיפור הזה גם חברי הכנסת הערבים יכולים להסכים. המאבק כאן הוא לא על תפילה, בואו נאמר את האמת. המאבק כאן הוא לא על תפילה, לערבים לא אכפת שיהודי יתפלל לאלוהים. מה אכפת לו? להיפך, כולנו מאמינים באלוהים. המאבק כאן הוא על ריבונות, זה באמת המאבק, זה באמת הסיפור כאן. הסיפור כאן הוא דבר אחד – ריבונות. ויש כאן מצב שבו ללא החלטה, ללא הרשאה, הריבונות למעשה נמסרת למעשה למוסלמים, למעשה דרך הווקף לממשלת ירדן ולמוסלמים.

ואני רוצה להסביר מה בעצם קורה כאן. אני עליתי להר-הבית - - -
היו"ר מירי רגב
תנסה להגיע ל - - -
משה זלמן פייגלין
אעשה את הדברים בצורה נורא ממוקדת, אקרא לכם משפט אחד שפה עונה לי היועץ המשפטי של המשטרה בשם המפכ"ל.
היו"ר מירי רגב
רק אנחנו צריכים עוד לסיים את הדיון ויש הרבה דוברים, אז בוא תציע מה לעשות לגבי סוכות.
משה זלמן פייגלין
רבותי, ההסדרים הפנימיים שמתקיימים כיום בהר-הבית מופקדים בידי הווקף המוסלמי. יש לי כאן את הסימוכין, משטרת ישראל מודה בזה, אני מניח שאף אחד פה לא יכחיש את דברי, ההסדרים הפנימיים מופקדים בידי הווקף המוסלמי. הווקף המוסלמי הוא גוף שלא מוכר, הוא לא גוף ישראלי בכלל, הוא גוף שכפוף לחוק הירדני. למעשה לא משטרת ישראל, מדינת ישראל, ממשלת ישראל הפקידה את ההסדרים הפנימיים בהר-הבית, ולמעשה את הנתח המרכזי מהריבונות שלנו בהר-הבית, בידי גוף שאינו ישראלי. וזאת הסיבה לכך שמשטרת ישראל לא מצליחה להתגבר על העניין הזה.
ואני רוצה לומר לכם דבר מדהים עוד יותר: כשמודיעה לי משטרת ישראל שההפקדה של הנהלים וההסדרים הפנימיים בהר-הבית בידי הווקף המוסלמי נעשתה בעקבות החלטת ממשלה, אז משטרת ישראל אינה יודעת את העובדות. אני אשמח אם נציגי משטרת ישראל יביאו לי את החלטת הממשלה להפקיד את הנהלים הפנימיים בהר-הבית בידי הווקף המוסלמי. לא הייתה מעולם החלטה כזאת.
והמציאות היא שבפועל משטרת ישראל מפקידה את הריבונות, ואני חוזר על המילה – ריבונות, בהר-הבית בידי גוף, ללא שום החלטת ממשלה, בידי גוף שכפוף לממשלת ירדן, כפוף לחוק הירדני, ולכן לא מצליחה בסופו של דבר להשליט סדר ולאפשר ליהודים לזכות שם בזכויותיהם.
ומשפט אחרון, גברתי יושבת-הראש, ואני מבקש, רבותי קציני המשטרה, שתקשיבו טוב טוב לדבר הזה. על-פי חוק השמירה על המקומות הקדושים תשכ"ז, "העושה דבר העלול לפגוע בחופש הגישה של בני הדתות אל המקומות המקודשים להם או ברגשותיהם כלפי אותם מקומות, דינו מאסר חמש שנים". מישהו כאן מנסה לטעון שהר-הבית לא מקודש ליהודים? מישהו כאן מנסה לטעון שרגשותיי אינן נפגעות כשנאסר עלי לעלות או להתפלל בהר-הבית?
רבותי קציני המשטרה, לפי הסעיף הזה בחוק ולפי מה שאמרתי עכשיו, שאין שום החלטת ממשלה להפקיד את ההסדרים הפנימיים בידי הווקף המוסלמי, מעל כולכם מרחף למעשה גזר דין של חמש שנות מאסר.
אני מבקש ממשטרת ישראל לפעול על-פי החוק, אבל הרבה מעבר לכך. אנחנו, גברתי, אכן צריכים לדאוג לכך שממשלת ישראל תשיב את הריבונות בהר-הבית לידי המוסלמים.
קריאה
לידי היהודים.
משה זלמן פייגלין
לידי היהודים.
אחמד טיבי
אל-חמדו לאללה - - -
משה זלמן פייגלין
והמבחן העליון והיחיד לכך, ובזאת זה ייבחן, הוא שאכן במהלך חג הסוכות, כפי שידעה משטרת ישראל לאסור על יהודים לעלות בימי חודש הרמדאן, משטרת ישראל צריכה במהלך חג הסוכות לסגור את ההר למוסלמים ולאפשר ליהודים לעלות בבטחה ולהתפלל בהר-הבית.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה.
אחמד טיבי
14 דקות, בול.
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת אחמד טיבי, בבקשה.
אחמד טיבי
תודה רבה. 14 - - -
היו"ר מירי רגב
טוב נו, באמת, אחמד.
טלב אבו עראר
רבע שעה, באמת.
אחמד טיבי
נראה לך - - -
היו"ר מירי רגב
נראה לך שכולם ידברו פה רבע שעה עכשיו?
אחמד טיבי
לא, הוא דיבר.
היו"ר מירי רגב
הוא דיבר רבע שעה, אז קדימה תתחיל לדבר.
אחמד טיבי
אוקיי. תודה.
יהודה גליק
קח דקה בשביל לגנות את זורקי האבנים.
אחמד טיבי
תודה תודה תודה – תפסיק להטיף לי, אל תגיד לי מה להגיד.
האמת היא שלאחרונה יש איזה מין משהו מחזורי בוועדה הזאת של קיום דיונים כאלה, הזויים, שמטרתם להצית את השטח, שבהם יוזמי הדיון הם אנשים פנטיים שמסיתים ורוצים לדחוף לכיוון עימות. אנחנו לא מעוניינים בעימות. המוסלמים לא מעוניינים בעימות, הם מעוניינים להגן - - -
היו"ר מירי רגב
מי זורק אבנים, המוסלמים או היהודים?
אחמד טיבי
- - הם מעוניינים להגן – אני מבקש לאפשר לי להמשיך.
היו"ר מירי רגב
כן.
אחמד טיבי
מעוניינים להגן על מסגד אל-אקצא, מעוניינים להתפלל באופן חופשי כל דקה, כל שעה, כל יום, כל שבוע, משך כל ימות השנה, בלי הפרעה, לא של גורמים פנטיים יהודיים ולא של המשטרה.
אני ער לעובדה שיש הבדל בין מה שמתקיים בוועדת הפנים לבין החלטות הממשלה. יש לי ביקורת רבה על החלטות הממשלה, בדרג הבכיר ביותר, אבל ועדת הפנים הולכת עוד יותר ימינה, כאשר היא מקיימת את הדיון הזה פעם אחר פעם, ואז נוצר רושם בפני דעת הקהל שאוטוטו משנים סדרי עולם במסגד אל-אקצא.
קודם כול, לגבי סמנטיקה, למקום קוראים מסגד אל-אקצא ולא שם אחר. מסגד אל-אקצא, מסג'ד אל-אקצא, זה השם. אני לא מכיר בשום שם אחר, אנחנו לא מכירים בשמות אחרים.
יהודה גליק
במסמכים של הווקף כתוב אל-חראם א-שריף.
היו"ר מירי רגב
חבר'ה, חבר'ה, די.
אחמד טיבי
אגב, גם הביטוי הזה הוא לא ביטוי מדויק. אל-חראם א-שריף זה ביטוי נכון יותר לגבי חברון.
היו"ר מירי רגב
זה על חשבון 14 הדקות שלך.
אחמד טיבי
כן, אני מסביר גם עובדות היסטוריות, שגם יהודים יבינו.

ואל-מסג'ד אל-אקצא זה השם. יש קובת א-צחרא. וזה מקום שאין בו תפילה חופשית למוסלמים, אין בו תפילה חופשית למוסלמים. אפילו אם אתם לא שם, אם הגורמים הפנטיים לא שם, המשטרה לא מאפשרת, מדינת ישראל שהיא הכוח הריבון מטעם של כיבוש ב-67' לא מאפשרת חופש פולחן.
מה זאת אומרת לא מאפשרת חופש פולחן? פלסטיני מוסלמי מהגדה המערבית לא יכול להגיע, מוסלמים מעזה לא יכולים להגיע, ומתחת לגיל מסוים גם מוסלמים של ירושלים המזרחית או מוסלמים מטייבה או מאום-אל-פחם או מהנגב או מהגליל לא יכול להתפלל. וכאן ראינו לחץ על המשטרה שבכל שבוע אולי תגבילו ל-45, אולי ל-50, כדי להגביל עוד יותר את כניסת ותפילת המוסלמים במסגד אל-אקצא.
ולכן בדיון פה נוצר מצב כאילו יש תחרות או התנגחות בין הגורמים הפנטיים לבין המשטרה, והמשטרה נגררת – נו, עשינו, עצרנו, מנענו, הרחקנו. זה לא התפקיד של המשטרה, להיכנס לתחרות עם חבורה של פנטים. אחד.
שניים, לאלה שרוצים להצית אש וגופרית. נהרגו מוסלמים רבים בתוך מתחם מסגד אל-אקצא על-ידי המשטרה ועל-ידי כוחות הביטחון. אחד האירועים הקשים האלה, שבהם עשרות אנשים נהרגו ונפגעו, היה בשנת 2000 לאחר הפריצה המטופשת של אריאל שרון לתוך מסגד אל-אקצא. אני הייתי אחד הקורבנות, ידי נשברה שם.
על כל פנים, אתם צריכים להפעיל שיקול דעת. האם אתם רוצים עימות ולהצית אש במקום הרגיש ביותר באזור, הרגיש ביותר? והאם הדיונים האלה, גברתי היושבת-ראש, זה מה שאת רוצה? האם את רוצה להתנגח, להתחרות בסטרוק, במועלם, בפייגלין? לא זה המגרש שאת צריכה להתחרות בו.
עכשיו, אני רוצה לומר שהמשטרה מכוח הכיבוש והשלטון הזר שנמצא במסגד אל-אקצא יכולה פיזית למנוע ממוסלמים, היא עושה את זה. היסטורית, אם דיברתם על היסטוריה, אני רוצה להגיד לכם שמסגד אל-אקצא היה סגור 90 שנה תחת שלטון הצלבנים, 90 שנה. ואתם יודעים מה קרה: הוא נפתח מחדש ואין צלבנים. אין - - - צלבנים.
ולכן אני אומר לכם
גם הכיבוש הזה - -
טלב אבו עראר
בגלל סלאח א-דין.
אחמד טיבי
- - גם הכיבוש הזה יסתיים. הכול מחזוריות, האזור הזה עובר מחזוריות. אבל הפעלת כוח בלי שיקול דעת היא מתכון לעימות, שאני חוזר, לא זה מה שאנחנו רוצים, לא לזה אנחנו דוחפים.
אבל דבר אחד שיהיה ברור. הניסיון לגרור את המצב לחלוקת זמני תפילה כמו באל-ח'ליל, בחברון, אל-חראם אל-איבראהימי, לא יקרה. ואם יקרה, זו הכרזת מלחמה והצתת אש ומדון. הדבר הזה לא יקרה. נכון, זה לא רק עניין דתי, יש כאן אלמנט מדיני.
מיכאל פואה
הוא מדבר בשם - - -
אחמד טיבי
אני מדבר בשם כל מוסלמי וכל ערבי.
יהודה גליק
אתה קורא ל - - -
אחמד טיבי
אני לא צריך לקרוא. אתם תשתדלו לעשות את זה. רק פריצה מטופשת של אריאל שרון הציתה אינתיפאדה. אז תפעילו שיקול דעת ותראו מה יכולים הצעדים האלה לעשות. מה יכולים הצעדים האלה לעשות.
עכשיו, אני לא פוגע, לא מתערב באמונה של אחרים. אני לא אומר לאחרים, לא ליהודים, לא לבודהיסטים, לא לנוצרים, לא למוסלמים, איך להאמין. אני גם לא מטיל ספק באמונה של איקס או וואי. אבל יש גם גבול לאגרסיביות ולתוקפנות. אפרופו תפילה – מה, אתם דורשים מקום תפילה של יהודים במסגד אל-אקצא?
שולי מועלם-רפאלי
לא, בהר-הבית.
אחמד טיבי
מסגד אל-אקצא.
אביעד ויסולי
מסגד אל-אקצא לא קדוש ליהודים.
אחמד טיבי
קוראים לזה מסגד אל-אקצא, קוראים לזה מסגד אל-אקצא.
אביעד ויסולי
מסגד אל-אקצא יושב על הכותל הדרומי?
אחמד טיבי
או, הרמת לי להנחתה, תודה רבה. עכשיו, אפרופו חגים ואמונה, רבותי, המוסלמים חושבים ומאמינים שהכותל, יש מוסלמים שאומרים שהכותל זה חאיט אל-בוראק, זה הקיר המערבי של המסגד. ולכן אני רוצה להציע ולבקש, אדוני הממ"ז, שבחג הבא של המוסלמים, בעיקר באל-אסראא' ואל-מעראג', אוטובוסים של מוסלמים שאנחנו נארגן רוצים להיכנס ולהתפלל ברחבת הכותל. מה דעתכם? מה דעתכם?
קריאה
מחליפים היום.
אחמד טיבי
מה דעתכם?
אביעד ויסולי
תעשה מה שאתה רוצה. אין בעיה.
אחמד טיבי
לא, אתם לא מרשים לנו.
אביעד ויסולי
אין בעיה, תעשה מה שאתה רוצה.
אחמד טיבי
מה דעתכם על חלוקת התפילה שם בין מוסלמים? המוסלמים חושבים שזה מקום תפילה.
משה זלמן פייגלין
אני מוכן.
אחמד טיבי
המוסלמים חושבים שזה הקיר המערבי חאיט אל-בוראק וזה נשלט על-ידי כוח.
משה זלמן פייגלין
אני מוכן.
אחמד טיבי
זה מה שאתם רוצים? זה מה שאתם רוצים?
אביעד ויסולי
מתי יוצאים רכבים אל הכותל?
אחמד טיבי
אז תכבדו את האמונה של אחרים.
שולי מועלם-רפאלי
אחמד - - -
אחמד טיבי
לא תהיה חלוקה כזו. זאת לא הצעה כדי לקבל, זאת הצעה כדי להצית ויכוח. אמרתי לך: הכיבוש הזה הוא זמני והשלטון, לא הריבונות, הוא זמני.
היו"ר מירי רגב
הכול זמני.
משה זלמן פייגלין
הסכמתי.
אחמד טיבי
לא ביקשתי את הסכמתך, לא ביקשתי את הסכמתך.
משה זלמן פייגלין
שאלת.
אחמד טיבי
לא ביקשתי את הסכמתך.
היו"ר מירי רגב
טוב.
אחמד טיבי
אני אומר לכם: צריך להפעיל שיקול דעת.
אביעד ויסולי
אגב, מדינת ישראל - - - היא זמנית.
אחמד טיבי
לא אמרתי את זה.
היו"ר מירי רגב
טוב, מאה אחוז.
אחמד טיבי
אמרתי: הכיבוש בירושלים המזרחית והשליטה בכוח במסגד אל-אקצא היא זמנית.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז.
אחמד טיבי
הצלבנים עברו, הבריטים עברו, וגם הכיבוש הישראלי יעבור ממסגד אל-אקצא. הכול זמני.
היו"ר מירי רגב
אוקיי.
מיכאל פואה
הוא נציג של איזה מדינה רק?
היו"ר מירי רגב
זהו. מרגע זה כל ח"כ מדבר שתי דקות בלבד.
אחמד טיבי
אני סגן יושב-ראש הכנסת.
היו"ר מירי רגב
סליחה רגע. דברו שתי דקות בלבד. אם לא, אני סוגרת את הדיון.
אחמד טיבי
אני מדבר בתפקידי כחבר הכנסת, יושב-ראש סיעת רע"ם-תע"ל וסגן יושב-ראש הכנסת - - -
היו"ר מירי רגב
קיבלתי את הצעתך כיושבת-ראש ועדת הפנים הממונה על המקומות הקדושים. אנחנו נדאג שמוסלמים יוכלו להתפלל בכותל חופשי ויהודים יוכלו להתפלל בהר-הבית.
אחמד טיבי
לא הצעתי ככה. לא הצעתי ככה, גברת מירי רגב.
היו"ר מירי רגב
זה מה שנעשה.
אחמד טיבי
יכול להיות שאת צריכה קורס ריענון בעברית.
היו"ר מירי רגב
יכול להיות, יכול להיות.
אחמד טיבי
קורס ריענון בעברית. אפילו עברית אתם לא יודעים, משהו קוגניטיבי. אמרתי: יש כאלה שרוצים, תאפשרו להם. אני לא מסכים שתהיה חלוקה במסגד אל-אקצא. אנחנו לא מסכימים. אפילו לנשים אתם לא מסכימים, לנשים יהודיות, אתם מגרשים אותן.
היו"ר מירי רגב
הלאה, הלאה. טוב, מי עכשיו?
יהודה גליק
אגב, במסגד משחקים כדורגל?
היו"ר מירי רגב
חבר'ה, לא, יהודה.
אחמד טיבי
מרוב שהרסתם כל חלקה טובה בעיר, הרסתם גנים, הקמתם פארקים של יהודים, לא נשאר מקום לערבים.
היו"ר מירי רגב
טוב. טלב אבו עראר.
אחמד טיבי
תראה בסילואן, מקימים פארקים במקום בתים של מוסלמים.
היו"ר מירי רגב
שתי דקות, אחריו חבר הכנסת דוד צור.
טלב אבו עראר
שתי דקות?
היו"ר מירי רגב
שתי דקות, כי אני רוצה לסיים את הדיון, אחרת אף אחד לא - - -
טלב אבו עראר
- - -
היו"ר מירי רגב
כי זהו, נגמר הדיון.
טלב אבו עראר
זו אפליה.
היו"ר מירי רגב
זו אפליה - - -
טלב אבו עראר
למה פייגלין 12 דקות ואני שתי דקות? למה?
היו"ר מירי רגב
תקשיבו רגע: כדי שלא תגידו שיש אפליה, הוא דיבר 14 דקות והוא דיבר 14 דקות. מרגע זה אתה ודוד צור תדברו שתי דקות. קדימה.
טלב אבו עראר
אבל אני חבר ועדת הפנים, מירי. אני חבר ועדת הפנים. מה זאת אומרת?
היו"ר מירי רגב
טלב, אני סוגרת את הדיון. אז קדימה תדבר, כי אני רוצה לסגור את הדיון. אי-אפשר ככה כל הזמן לריב על זה.
טלב אבו עראר
אז תקשיבי. אם תובילי את המדינה למסלול הזה, באמת - - -
אחמד טיבי
היא לא תוביל את המדינה, תירגע.
היו"ר מירי רגב
בבקשה, טלב, תתייחס בבקשה.
טלב אבו עראר
חס וחלילה.
היו"ר מירי רגב
תתייחס בבקשה.
טלב אבו עראר
צריך להבהיר משהו כאן לכל הנוכחים, לכל המשתתפים וגם לגורמי המשטרה, להבדיל בין הר-הבית לבין מסגד אל-אקצא. מסגד אל-אקצא זה בערבית אל-חראם אל-קדסי א-שריף. אני לא מבין, לא יודע, מסגד אל-אקצא זה לא המסגד שננעל על-ידי המשטרה בליל ראש השנה, ששם נחנקו בגז מדמיע. מר פריינטי, למרות שהוא חבר טוב שלי לשעבר כשהיה מפקד המחוז הדרומי, לא ציין את הנקודה הזו, שהמתפללים המוסלמים שם ממש ננעלו במסגד, המסגד נסגר והיה שם גז מדמיע, נחנקו האנשים שם, והמשטרה יצאה כרגיל.
עכשיו, כל סנטימטר כניסה מהשערים זה מסגד אל-אקצא. כל הרחבה הזו. אין ליהודים שם מה לעשות, אין מה לחפש. ואז אם באמת אנחנו רוצים לדבר כאנשים אחראיים, כחברי הכנסת, נציגי ציבור, כאנשים שלא נגררים אחרי גורמים קיצוניים בין היהודים, שלא טוב להם, לא ראוי להם לחיות עם המצב הזה, רוצים באמת להבעיר את השטח שם, את האזור, ובמיוחד בחרו בעיתוי שמתנהל משא ומתן בין ישראל לפלסטינים – לא רוצים שלום.
אם הוא קורא לזה חג השלום, הוא כנראה רוצה להפוך את חג השלום לחג מלחמה חס וחלילה. ואני את זה לא מחפש ולא מקבל. ככה אתה קראת לחג הסוכות, חג השלום נקרא. אז בדיוק בחג הסוכות הוא רוצה להפוך את השלום למלחמה? בזמן שמתנהל כאן דיון או המשא ומתן רק התחדש אחרי קיפאון כל כך מתמשך, אז בחרו בעיתוי הזה להתלהם ולחפש עכשיו איך היהודים יעלו?
ואנחנו נפלנו כאן בין שני מושגים, בין לעלות לבין להתפלל. להתפלל זה בטוח לא שם, אפילו אין מקום ראוי שם להתפלל בו כיהודי. למוסלמים האדמה שם מוסלמית, האדמה שם מדברת: אני מוסלמית.
משה זלמן פייגלין
אל תדאג, נבנה.
טלב אבו עראר
האדמה, האדמה, לפני פייגלין. פייגלין, מתי עלית לארץ כאן?
אביעד ויסולי
לפני 3,000 שנה.
טלב אבו עראר
תתבייש לך.
אחמד טיבי
לפני העגל או אחרי העגל?
טלב אבו עראר
מתי היית כאן?
אחמד טיבי
אפרופו שדיברת על אלילים, נדמה לי שגם אתם בתקופה מסוימת התפללתם לעגל כי הנביא משה עזב אתכם לכמה שנים.
טלב אבו עראר
חברים - - -
היו"ר מירי רגב
אני נותנת לך, החבר של מפריע.
אביעד ויסולי
כמה שנים. אחרי כל כך הרבה שנים, אתה אפילו יהדות בסיסית לא יודע.
אחמד טיבי
אתה לא הבנת את הפואנטה אפילו, אין לך חוש סרקזם.
טלב אבו עראר
מתבצעות שם חפירות מתחת למסגד אל-אקצא, וזה דבר ממש מסוכן, ששם עושים הדמיה על הכותל, לא יודע. אפילו הרבנים בישראל, המאמינים – יותר מאלה שיושבים כאן, שהם קיצוניים, לא יודעים כלום בדת שלהם – הרבנים האמיתיים, קראתי עליהם - -
אחמד טיבי
נכון.
טלב אבו עראר
- - שהם לא יודעים עדיין איפה הכותל. רבים לפני שנדע איפה הכותל בכלל. אולי יהיה באילת, אולי בראש-העין, אצלך, לא יודע. עדיין לא ידוע איפה הוא. ואז, לא יודע, ליצירת פרובוקציה, לא טוב להם עם הסטטוס קוו הקיים, כמו שאמר מר פריינטי. לא טוב להם. לא יודע מה יש ליהודים לחפש שם, אין להם מה לחפש.
היו"ר מירי רגב
אוקיי.
טלב אבו עראר
וחוץ מזה גם - - -
היו"ר מירי רגב
מה אתה מציע אבל לעשות עם מידיי האבנים ולקראת סוכות?
טלב אבו עראר
איך?
היו"ר מירי רגב
מה אתה מציע לעשות עם מידיי האבנים לקראת סוכות?
טלב אבו עראר
זה מה שכואב לך רק, זה מה שמפריע לך?
היו"ר מירי רגב
כן.
אחמד טיבי
מה לגבי הסיבה, לא התוצאה?
טלב אבו עראר
תשמעי, אם את לא רוצה אבנים, אם אנחנו לא רוצים לראות שם אבנים - - -
שולי מועלם-רפאלי
בראש השנה לא היו יהודים על ההר ונזרקו אבנים.
אחמד טיבי
מה, יש פה מישהו שרוצה אבנים? אבו עראר רוצה אבנים? אני רוצה אבנים?
שולי מועלם-רפאלי
אבל אתה לא עונה עניינית. בראש השנה לא היו יהודים ויידו שם אבנים. אחמד, תענה על זה, תענה על זה.
טלב אבו עראר
חברת הכנסת - - -
היו"ר מירי רגב
תן להם לראות - - - טוב, טלב, מה אתה עוד רוצה להגיד? טלב?
טלב אבו עראר
אני לא קורא לאלימות כלשהי – ערבים, יהודים.
שולי מועלם-רפאלי
אז למה אתה לא אומר את זה?
היו"ר מירי רגב
שולי, תיכף את מדברת. טלב.
טלב אבו עראר
ולכן מר פייגלין, שלא יודע, בוועדות הוא אדם ממש לוחם, סך הכול יוצא אדם רגיל לחלוטין, נורמלי.
היו"ר מירי רגב
ברור.
טלב אבו עראר
משתגע רק כאן, זה בסדר גמור. הצגות מותר, מותר, מותר לעשות הצגות. אבל, חברים, כאן אם מדברים באמת על ריבונות, הוא דיבר על ריבונות, מסגד אל-אקצא הוא בריבונות ירדנית, וזה לפי ההסכם עם ישראל וירדן.
היו"ר מירי רגב
טוב.
טלב אבו עראר
שנייה – טוב – תני להשלים משפט.
משה זלמן פייגלין
לא, זה חשוב. זה חשוב מאוד מה שהוא אומר.
טלב אבו עראר
זה נכון.
משה זלמן פייגלין
הוא צודק, זאת הבעיה.
טלב אבו עראר
תקשיב, פייגלין, אתמול שלחתי מכתב למלך הירדני, אני הוצאתי מכתב כחבר ועדת הפנים, באמת לדאוג לזה שלפחות נשמור על הסטטוס קוו, ולא לאפשר - - -
משה זלמן פייגלין
הנה, יצא המרצע מהשק.
היו"ר מירי רגב
ואני בסוף אפגש עם מלך ירדן.
משה זלמן פייגלין
יצא המרצע מהשק.
אביעד ויסולי
אתה מסכים עם פייגלין.
היו"ר מירי רגב
אולי אני כיושבת-ראש הוועדה אפגש עם מלך ירדן.
מיכאל פואה
שמיר הצהיר שזה בריבונות ישראלית מלאה.
היו"ר מירי רגב
טוב, אוקיי.
טלב אבו עראר
לכן נא להפסיק את ה - - -
אחמד טיבי
הכול זמני. הכול זמני.
היו"ר מירי רגב
כל החיים שלנו זמניים.
אחמד טיבי
גם זה נכון.
היו"ר מירי רגב
בגלל זה אנחנו מבקשים מהקדוש ברוך הוא שימחל לנו ויסלח לנו על הדברים.
אחמד טיבי
אבל איפה הר-הבית? שאל – תענו. איפה?
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. מאה אחוז.
טלב אבו עראר
לא ניגרר אחרי - - -
היו"ר מירי רגב
לא ניגרר אחרי הקיצונים.
טלב אבו עראר
בין היהודים. יש קיצונים ויש אלימים.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז. זה מאוד קיצוני, זה קיצוני.
אחמד טיבי
אנחנו לא רוצים עימות, זה הכול. זה הכול.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז.
מיכאל פואה
אנחנו רק מכריזים אלימות ועל מלחמה.
היו"ר מירי רגב
דוד צור, בבקשה, ואחריו חברת הכנסת שולי מועלם, יקירתי. בבקשה. ואם מישהו יכול לקרוא לאורית סטרוק, תורה הגיע.
דוד צור
ראשית אני רוצה לומר שיש פה ערבוב בין מושגים של ריבונות, מדיניות ופעילות מבצעית. ונשפכים לתוך המקום הרגיש הזה, שהוא מאוד רגיש, יקר כנראה לא רק לכם וגם לא ליהודים, הוא יקר לכולם. והרבה מאוד אלימות מתנקזת למקום הזה על כל העצבים הרגישים.
חברי, טיבי, אני רוצה להגיד לך שהאינתיפאדה לא פרצה בגלל עליית שרון להר-הבית, היא כנראה הייתה שם - - -
היו"ר מירי רגב
הייתה בשלה כבר.
דוד צור
ואני מזכיר לך שהיא פרצה יום אחרי בכלל, יומיים אחרי.
אחמד טיבי
כי נהרגו אנשים, אני הייתי שם. נהרגו אנשים וזה מצית.
דוד צור
לא בעלייה של שרון להר-הבית.
היו"ר מירי רגב
בוא לא נפתח את זה בבקשה.
אחמד טיבי
נכון, המצב היה מוכן.
דוד צור
בעלייה של שרון להר-הבית לא נהרג אף אדם.
אחמד טיבי
נפצעו אנשים.
דוד צור
היו זריקות אבנים.
אחמד טיבי
זו הסיבה שהציתה את העסק. מה, אתה רוצה לעוות את ההיסטוריה?
דוד צור
הסיבה היא אלימות, נקודה.
טלב אבו עראר
לא, לא נכון.
דוד צור
הסיבה היא אלימות.
היו"ר מירי רגב
דוד, תמשיך.
אחמד טיבי
היו 800 שוטרים שפצעו אנשים. ולמחרת - - -
היו"ר מירי רגב
דוד.
דוד צור
עכשיו אני רוצה להגיד משהו - - -
היו"ר מירי רגב
בוא תציע לנו משהו - - -
דוד צור
שני דברים.
טלב אבו עראר
- - -
היו"ר מירי רגב
טלב.
דוד צור
טלב, דיברת 14 דקות.
טלב אבו עראר
אבל הוא מפריע פה, הוא זורק מילים.
היו"ר מירי רגב
טלב, נשבעת לך, אני לוקחת את התמליל, אתה כל הזמן דיברת פה.
אחמד טיבי
אייכלר, מותר ליהודים להתפלל - - -
היו"ר מירי רגב
לא לא לא, עזוב את אייכלר.
אחמד טיבי
הנה, הוא יהודי דתי.
יהודה גליק
כמה פעמים כתוב ירושלים בקוראן? כמה פעמים כתוב ירושלים בקוראן, חבר הכנסת טיבי?
היו"ר מירי רגב
אייכלר, שלא תגיד לי שאתה רוצה לדבר, כי נסגר הדיון.
אחמד טיבי
צבחאן אלד'י אסראא' מן אל-מסג'ד אל-חראם אלא מסג'ד אל-אקצא. אתם יודעים את זה או לא יודעים את זה? - - - צבחאן אלד'י אסראא' מן אל-מסג'ד אל-חראם אלא מסג'ד אל-אקצא. תפסיקו לקשקש ולשקר.
אביעד ויסולי
- - - אבל מסג'ד אל-אקצא נמצא בין מכה למדינה.
היו"ר מירי רגב
חבר'ה, זה מפריע לי, אני לא אוכל לקיים ככה דיונים.
טלב אבו עראר
מה אתה אומר? מה אמרת?
אחמד טיבי
תגיד, אתה שוב לא לוקח תרופות? אמרתי לך: קח תרופות בזמן. אתה שוב לא לוקח את התרופות בזמן.
אביעד ויסולי
אתה רופא נשים.
דוד צור
מתוך הערבוביה של המושגים, מצד אחד חבר הכנסת טיבי רוצה שמחר המוסלמים יתפללו בכותל.
אחמד טיבי
לא אמרתי.
דוד צור
שנייה.
אחמד טיבי
אל תייחס לי. אמרתי: לא רוצה לא את זה ולא את זה. יש כאלה שרוצים.
דוד צור
ואדון גליק רוצה שיתפללו בקודש הקודשים על הר-הבית.
אחמד טיבי
אל תשים אותי כקונקורנט שלו.
דוד צור
אז אני רוצה לומר, שמשטרת ישראל מובאת לפה כבר דיון רביעי או חמישי בוועדה הזאת.
אחמד טיבי
וחבל.
היו"ר מירי רגב
ותמשיך לבוא.
דוד צור
וחבל. היא יכולה לבוא, ובסופו של דבר נשמע גם איזה תחקירים מגוחכים שמראים לנו פה חצאי צילום, ושופטים את השוטרים אם הוא הניף בזמן את האלה, אם הוא ירה כדור גומי או למה הוא לא ירה אש חיה.
אני רוצה לומר לכם בעיניים קצת מקצועיות יותר משלך, ותסלח לי על הארוגנטיות שלי בעניין המקצועי אבל יש לי כנראה על מה להסתמך: הפעילות של המשטרה בחודש-חודשיים האחרונים, אני במקרה תפסתי את פריינטי איזה יום, אחד מהימים באחד המפגשים, ואמרתי לו: שמע, אתם כל יום פורצים להר-הבית. אני רוצה להזכיר לכם: פריצה להר-הבית בזמנים של לפני 10, 15 שנים, כמעט כל פריצה כזאת הסתיימה בהרוגים מהצד הפלסטיני, של המוסלמים.
היו"ר מירי רגב
מצב רע. אז היה רע, זה לא אומר שכך צריך להיות היום.
דוד צור
לא, הרגישות של הפריצה להר-הבית היא עצומה. ואני רוצה בזה דווקא לשבח את הפעילות של פריינטי במובן הזה שהם נכנסים ויוצאים די בקלות ופועלים בחוכמה כדי לא לייצר הרוגים על ההר.
אביעד ויסולי
אז למה הם נכשלים ביהודים?
דוד צור
אתה תגיד מה אתה חושב.
אחמד טיבי
כמה יהודים נהרגו? כמה יהודים נהרגו? זה המבחן?
אביעד ויסולי
מאז 1990 לא נהרג ערבי.
אחמד טיבי
וזה מצער אותך?
אביעד ויסולי
לא.
דוד צור
אם אתה מודד כישלון או הצלחה במספר ההרוגים על ההר, או לחליפין בזה שצריך לפנות את ההר, בגלל זה אמרתי, יש פה עניין של מדיניות ויש פה עניין של פעילות מבצעית. אז אני רוצה רגע להשלים את ההתייחסות לעניין המבצעי.
היו"ר מירי רגב
תגיד מה אתה מציע לגבי סוכות.
דוד צור
חצי מהזמן שדיברו חברי.
היו"ר מירי רגב
אז בבקשה.
דוד צור
אני תיכף אשלים את הדברים.
היו"ר מירי רגב
לא, אז מה שזה אומר, שמעכשיו כל אחד אומר לי: אני חצי מזמן חברי. כולם מדברים שתי דקות, זהו.
דוד צור
לא לא לא, מה שאני רוצה להגיד לך, גברתי - - -
היו"ר מירי רגב
זה בלתי אפשרי לנהל ככה דיון.
דוד צור
מה שאני רוצה לומר לך, גברתי - - -
היו"ר מירי רגב
יש 120 חברי כנסת.
דוד צור
אבל אם תתני לי לסיים, אני מסיים תוך דקה.
היו"ר מירי רגב
לא יכול כל אחד לבוא ולדבר רבע שעה.
דוד צור
אני מסיים תוך דקה.
היו"ר מירי רגב
בבקשה.
דוד צור
מה שאני רוצה לומר לך, גברתי, שאלה דיונים בסופו של דבר לא לכתובת הנכונה. משטרת ישראל היא מוציאה לפועל של מדיניות. אנחנו צריכים לקיים דיון לפה בנוכחות - -
היו"ר מירי רגב
זה יהיה גם.
דוד צור
- - משרד ראש הממשלה - -
משה זלמן פייגלין
מסכים.
דוד צור
- - משרד הדתות. אני אומר פה לחברת הכנסת מועלם וגם לחבר הכנסת פייגלין: הרי זה בידיו של שר הדתות. לצורך העניין מחר - -
משה זלמן פייגלין
אני מסכים אתך.
דוד צור
- - נפתלי בנט - -
משה זלמן פייגלין
אני מסכים אתך.
דוד צור
- - השר נפתלי בנט יכול להחליט שיהיו סידורי תפילה כמו במערת המכפלה.
משה זלמן פייגלין
אין ויכוח.
דוד צור
מה המשמעויות, ההשלכות שנגזרות מזה? צריך לעשות את הערכת המצב.
קריאה
אמן.
אחמד טיבי
לא יהיה.
דוד צור
אגב, משטרת ישראל תהיה הראשונה שתברך על זה, כי זה יקל עליה מאוד את העבודה, כמו שזה נעשה בחברון.
טלב אבו עראר
ואז זה יקומם את כל העולם.
דוד צור
רגע.
טלב אבו עראר
זה יקומם את כל העולם ויהיו עימותים.
דוד צור
תפסיק לאיים. תפסיק לאיים.
היו"ר מירי רגב
אם - - - אז יקומם.
דוד צור
אני רוצה להגיד מילה אחרונה.
טלב אבו עראר
אתם תפסידו, לא מישהו אחר.
דוד צור
אבל תן לי לדבר, תן לי לדבר.
שולי מועלם-רפאלי
פתאום אתה מודאג שנפסיד, חבר הכנסת עראר?
היו"ר מירי רגב
טוב, הלאה.
שולי מועלם-רפאלי
פתאום אתה מודאג שנפסיד? הרי חבר הכנסת טיבי אמר שאנחנו זמניים פה.
טלב אבו עראר
יהרגו הרבה אנשים, ערבים ויהודים.
שולי מועלם-רפאלי
חבר הכנסת טיבי אמר שאנחנו זמניים פה.
אחמד טיבי
הכיבוש בירושלים המזרחית הוא זמני.
שולי מועלם-רפאלי
נכון. לכן אנחנו - - -
דוד צור
מילה אחרונה לעניין ההסתה.
יהודה גליק
- - -
היו"ר מירי רגב
יהודה, אתם מפריעים לי, אני לא מבינה את זה, באמת.
דוד צור
מילה אחרונה לעניין ההסתה. המעצר של ראאד סלאח, שהוא אחד האנשים המסוכנים בכל מה שקשור להר-הבית, ואני הייתי מאוד שמח גם אם חברי פה משמאל ומימין היו מצטרפים לזה.
אחמד טיבי
לא, לא מצטרפים.
טלב אבו עראר
מה מסוכן? מה הוא עשה?
דוד צור
חבר הכנסת טיבי, מה שעושה ראאד סלאח זה לקחת את המקום - - -
טלב אבו עראר
מה מסוכן בכך?
דוד צור
כי אני אומר לך שהאיומים של מלחמת עולם, עולים על הר-הבית, חופרים מתחת – כל מיני פנטזיות שאנחנו הולכים לכבוש - - -
טלב אבו עראר
אבל זה לא נכון? אבל זה עובדות, אלה עובדות.
דוד צור
תפסיקו לקשקש.
אחמד טיבי
אבל יש חפירות.
טלב אבו עראר
יש חפירות.
היו"ר מירי רגב
דוד, יש לך עוד משהו להגיד?
דוד צור
אז מה? חפירות ארכאולוגיות.
היו"ר מירי רגב
דוד, עוד משהו להגיד?
טלב אבו עראר
מה אתה מחפש שם? מה אתה מחפש שם?
דוד צור
אתה מחזיר אותי עוד פעם לדיון המטופש הזה - - -
טלב אבו עראר
עכשיו אתה חוזר ואתה חופר שם? תענה לי רק.
היו"ר מירי רגב
דוד, עוד משהו?
דוד צור
לכן אני אומר - -
טלב אבו עראר
מה, לתענוג?
דוד צור
- - המעצר של ראאד סלאח - -
קריאה
מה אתה עושה שם?
טלב אבו עראר
מה אני עושה שם? זה המקום שלי, זה המסגד שלי.
דוד צור
- - כמו האנשים המסוכנים האלה שמסיתים לאלימות - -
אביעד ויסולי
המדינה היא שלנו והמקום הוא שלנו.
טלב אבו עראר
אתה מדבר חופשי. אתה יושב-ראש הוועדה?
אביעד ויסולי
זו מדינה יהודית ומקום יהודי.
טלב אבו עראר
מירי רגב, למה הוא מדבר חופשי כל הזמן?
היו"ר מירי רגב
כן.
טלב אבו עראר
שיסתום את הפה.
היו"ר מירי רגב
כן.
טלב אבו עראר
סתום.
היו"ר מירי רגב
כן, בבקשה, דוד.
דוד צור
לכן אני אומר: בתוך כל ה - - -
היו"ר מירי רגב
ויסלי, ויסלי.
משה זלמן פייגלין
המקום המקודש לך זאת מכה.
דוד צור
בתוך כל המציאות המסובכת הזאת משטרת ישראל צריכה לתמרן בצורה בלתי אפשרית.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז.
אחמד טיבי
גם מכה הוא מקום מקודש.
משה זלמן פייגלין
כל העולם.
דוד צור
לכן נדרשת מדיניות - - -
אחמד טיבי
גם מכה.
משה זלמן פייגלין
כל העולם.
אחמד טיבי
צבחאן אלד'י אסראא' בעבדה לילא מן אל-מסג'ד אל-חראם אלא מסג'ד אל-אקצא אלד'י בארכנא חולהו.
היו"ר מירי רגב
אחמד.
אחמד טיבי
תלמדו, תשננו, פעם אחר פעם, עד שתבינו.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז.
אחמד טיבי
לא, זה בתשובה, שמכה בהחלט - -
היו"ר מירי רגב
אנחנו נראה בסוף מי יבין.
אחמד טיבי
- - גם מסגד אל-אקצא.
היו"ר מירי רגב
שולי, בבקשה.
שולי מועלם-רפאלי
גברתי, אדוני הממ"ז, חברים, אני לגמרי מסכימה עם חבר הכנסת אחמד טיבי. זו באמת שאלה של ריבונות. ואני חושבת שאחד הדברים המשמעותיים, שאנחנו נחזור כנראה ונתכנס כדי להגיד שליהודים יש זכויות בהר-הבית. חבר הכנסת עראר, זה לא יעזור שתצעק עשר פעמים: זה שלי, זה שלי. אני יכולה לצעוק באותה מידה: זה שלי, זה שלי.
עכשיו, אתה רוצה שנלך לספרי ההיסטוריה ונראה מי היה שם קודם? אז כבר אמר חבר הכנסת פייגלין ואין צורך לחזור על שיעור ההיסטוריה הזה - -
טלב אבו עראר
ההיסטוריה העולמית, לא הישראלית.
שולי מועלם-רפאלי
- - זכויות יהודים - -
טלב אבו עראר
ההיסטוריה העולמית.
שולי מועלם-רפאלי
- - זכויות יהודים בהר-הבית - - -
טלב אבו עראר
- - -
משה זלמן פייגלין
תן לה לדבר. שקט.
היו"ר מירי רגב
זה לא יאומן, טלב.
שולי מועלם-רפאלי
חבר הכנסת עראר, אני לא הפרעתי לך.
טלב אבו עראר
כי היא פונה אלי, מר פייגלין. היא פונה אלי.
היו"ר מירי רגב
שולי, את יכולה - - -
שולי מועלם-רפאלי
חבר הכנסת עראר, אני רוצה להתקדם.
טלב אבו עראר
אני לא עראר, לא עראר ולא ערעור. אני טלב אבו עראר.
היו"ר מירי רגב
עראר.
טלב אבו עראר
לא עראר.
היו"ר מירי רגב
שולי, תתייחסי עניינית בבקשה.
שולי מועלם-רפאלי
אין בעיה. זו באמת שאלה של ריבונות. והזכות של יהודים בהר-הבית היא תיאמר פה שוב ושוב ושוב, למרות שיש פה גם קולות אחרים. והזכות של יהודים בהר-הבית, אדוני מפקד המחוז, היא לא ביקורים, היא לא מבקרים, ואני חושבת שיש מקום לשנות את השיח הזה. אני לא מבקרת בהר-הבית, אני עולה למקום שבשבילי הוא קדוש.
ואני חושבת שחלק מהתפיסה של מה יהודים עושים בהר-הבית צריכה להיות בשינוי של השיח, בשינוי של זה שזאת זכות בסיסית שלי, שזאת זכות בסיסית שלי כמו הזכות של חבר הכנסת אחמד טיבי. לא כי הוא חבר כנסת ואני חברת כנסת, אלא כי הוא אדם שבאמונתו יש משמעות להר-הבית ואני אישה שבאמונתי יש משמעות להר-הבית. ולכן מכאן לדעתי צריכה להיגזר - - -
אחמד טיבי
אגב, באמונתי אני אומר: אין משמעות להר-הבית, יש משמעות לאל-אקצא. באמונתך.
שולי מועלם-רפאלי
נכון, מעולה. לכן אני לא דורשת, חבר הכנסת אחמד טיבי, לא לעלות למסגד אל-אקצא ולא להתפלל במסגד אל-אקצא.
אחמד טיבי
יש אנשים שמטיפים לנו: אתם במכה, אתם במכה.
שולי מועלם-רפאלי
לא. חבר הכנסת טיבי, אתה לא שמעת את זה ממני.
אחמד טיבי
גם בשיינקין יש בית כנסת, גם בשיינקין.
היו"ר מירי רגב
די, די עם זה.
שולי מועלם-רפאלי
חבר הכנסת אחמד טיבי, הזכויות שלי על הר-הבית הן הזכויות שלי על הר-הבית. אין לי רצון להתפלל במסגד אל-אקצא, יש לי רצון להתפלל בהר-הבית.
היו"ר מירי רגב
הבנתי. מה את מציעה לגבי סוכות?
שולי מועלם-רפאלי
רגע, רגע.
אחמד טיבי
איפה הר-הבית? איפה הוא נמצא?
שולי מועלם-רפאלי
אני רוצה לאפשר עליית יהודים חופשית להר-הבית בימי סוכות. אדוני מפקד המחוז, אני חושבת שאתה מסוגל לעמוד בזה, אתה מסוגל להניע את זה. אני מסכימה אתך שמדובר פה על מדיניות והחלטות של ריבונות, אבל אני חושבת שאם בפועל אנחנו מדברים על ימים שהם ימי חג, כניסה בין מקום למקום שני שהאורך שלו היא 30 מטר לא תיחשב כניסה.

ולכן אני מצפה ואני חושבת שזה מחובתך לשמור על הזכות שלי, כמו הזכות שלי להתפלל בכותל, כמו הזכות של אחמד טיבי לעלות למסגד אל-אקצא, הזכות הבסיסית שלי היא לעלות להר-הבית. כרגע אנחנו עוד לא במקום שאתה גם מאפשר לי את התפילה כי לא אתה מחליט, אבל ברגע שהוחלט שלי יש זכות להר-הבית אני לא חושבת שיש מקום להגביל אותי.

בחג סוכות יהיו שמה מאות מתפללים. אנחנו לא רוצים שתיווצר סיטואציה שבה יעלו 20, יתחיל יידוי אבנים, ואז יגידו: מצטערים, נסגר ההר. אותו דבר שעשו בתשעה באב. בבוקר של תשעה באב, ב-06:30 בבוקר, חבר הכנסת, סגן שר החוץ זאב אלקין ואני, קיבלנו הודעה שאנחנו יכולים להגיע, ב-07:10 הודיעו לנו שההר נסגר. אין מקום לדבר הזה. זכויות יהודים בהר-הבית הן קיימות גם כשיש מידיי אבנים.
והתפקיד שלך, ואתה עושה את זה בצורה מופלאה, אני בניגוד לאחרים שיושבים סביב השולחן הזה, האמון שלי בך הוא מוחלט.
היו"ר מירי רגב
טוב. מאה אחוז.
שולי מועלם-רפאלי
אני רק רוצה שאתה תמלא באופן מוחלט את הזכויות שלי.
היו"ר מירי רגב
שולי, מאה אחוז, הבנתי. תודה רבה.
שולי מועלם-רפאלי
דבר אחרון שאני רוצה להגיד זה שישנה עליית ילדים רבה בסוכות, אדוני מפקד המחוז. אני מבקשת התייחסות קונקרטית לזה שחלק ניכר מהעולים בסוכות הם ילדים. אין מקום לתחושה של ילד יהודי במדינת ישראל, שיש מקומות שהוא לא יכול להגיע אליהם.
היו"ר מירי רגב
טוב, תודה רבה. אחרונת הדוברים אורית סטרוק בבקשה. ושוב אני אומרת: אם פגעתי בך אני מתנצלת. בבקשה, זכות הדיבור שלך.
אורית סטרוק
אני בסך הכול רציתי להציע שני דברים. קודם כול, שמפקד המחוז, בהתאם להערכת המצב שהוא בעצמו סיפר לנו שהוא עשה בין ראש השנה לבין יום כיפור, שביום כיפור בגלל מה שקרה בראש השנה אחרי שעשית צעדים כאלה ואחרים והרחקת את אלה ואת אלה, ביצעת מעצרים, בכל זאת זה לא עזר, והגעת למסקנה שצריך לעשות משהו אחר, וביום כיפור הגבלת את זה מגיל 45 ומעלה ואז היה שקט. לדבריך, אתה סיפרת.
אז אתה מצאת את מתכון. אתה מצאת את מתכון המינימום, בוא נגיד ככה, אני לא הולכת על מתכון המקסימום שדיברו פה, שדיברו שצריכים לעשות את זה כמו מערת המכפלה, כי זה לא החלטות שאתה יכול לקבל. אתה יכול אולי להמליץ, אבל אתה לא יכול לקבל אותן. אבל את ההחלטה הפשוטה המבצעית שבימים שראוי שיהודים יוכלו לעלות להר-הבית לא יעלו ערבים מגיל 45 ומטה, את המינימום הזה אני חושבת שחובתך לבצע. זה דבר ראשון.
טלב אבו עראר
למה, אסור להם לעלות?
היו"ר מירי רגב
רגע, טלב.
טלב אבו עראר
איזה מין דבר?
היו"ר מירי רגב
לא, די.
אורית סטרוק
דבר שני, אני חוזרת ומציעה מה שאמרתי בדיון הקודם, שאנחנו כוועדה נבקש הבהרה לגבי החלטת הממשלה שהמשטרה מסתתרת מאחוריה כבר שנים, כביכול כאילו שהממשלה אי פעם בעבר החליטה שלא לאפשר ליהודים להתפלל בהר-הבית. לעניות דעתי, וכפי שכבר פרטו פה לפני, הדבר הזה הוא לא נכון. לא יכול להיות שמשטרת ישראל תהיה אמונה על פרשנות החוק, עם כל הכבוד, וצריכים לפנות לממשלה ולבקש את פרשנותה לעניין הזה.
היו"ר מירי רגב
אני אסכם את זה.
אורית סטרוק
והנקודה השלישית, באמת בקטע הזה של משפחות ושל ילדים שעולים, שאני חושבת שבכל מקום שמעורבים גם משפחות וילדים היחס צריך להיות אחר, יחס הרבה יותר מגונן, הרבה יותר מאפשר, הרבה יותר סימפטי, הרבה יותר רך ונעים כלפי העולים. בדרך כלל היחס כלפי העולים הוא מאוד מאוד נוקשה, הוא מאוד דווקני. זה לא יחס שצריכות לקבל משפחות עם ילדים שעולים, וצריך להכיר בזה שיש מנהג של משפחות וילדים לעלות, ולאפשר את זה בצורה ובאווירה הראויה והנכונה.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז. תודה רבה.
אני מבקשת לסכם. אני רוצה שהטלוויזיה הערבית תהיה פה רגע. אני רוצה להגיד משהו בעקבות הדברים שאמרו כאן טלב ואחמד על זה שאנחנו מתסיסים, ואולי נעביר איזה מסר למלך ירדן גם ולעולם הערבי, שכל כך דואג שאנחנו נסגור את אל-אקצא. אז באמת אני מדברת עכשיו בשבילכם, פחות לתקשורת הישראלית, יותר לתקשורת הערבית.
טלב אבו עראר
שאני אתרגם לך?
היו"ר מירי רגב
לא. כשאני אצטרך מתרגם אני אבחר לי את מי שאני רוצה לתרגם. כבר ראיתי מה העברת פעם אחת מהוועדה שלי.
טלב אבו עראר
העברתי בדיוק מילה במילה.
היו"ר מירי רגב
כן, אוקיי. טוב, אז אני רוצה רגע לסכם את הדיון. כל דיון כזה בסוגיית הר-הבית הוא דיון צפוף והוא דיון רגיש, והוא רגיש משום שאנחנו כוועדת הפנים צריכים לאפשר לכל אזרח במדינת ישראל להתפלל במקומות הקדושים לו – ליהודים, למוסלמים ולנוצרים. זה התפקיד שלנו כוועדה. אין לנו שום בעיה עם זה שהמוסלמים מתפללים במסגד אל-אקצא. לא הייתה לנו ולא תהיה לנו בעיה עם זה. אין לנו שום כוונה לסגור את המסגד, אין לנו שום כוונה גם להתפלל במסגד.
טלב אבו עראר
איפה הגבולות שלו? אפשר לדעת?
היו"ר מירי רגב
יש לנו כוונה מאוד ברורה שיהודים במדינת ישראל יוכלו לעלות להר-הבית ולהתפלל. ולא יקרה כלום אם יהודים, אם מוסלמים ואם נוצרים – כל אחד יתפלל במקום הקדוש לו.
אחמד טיבי
את מסיתה, את יושבת-ראש ועדת הפנים, את אומרת דבר והיפוכו. זאת הסתה לשמה. תקשיבי טוב למה שאת אומרת, תחזרי על המשפט שאמרת. זה משפט מסית, את מציתה אש וגופרית, בניגוד לעמדה של הממשלה שלך, בניגוד לעמדה של הממשלה שלך.
היו"ר מירי רגב
סיימת לדבר? עכשיו אני מבקשת שלא תפריע לי.
אחמד טיבי
לא, את לא רשאית לפנות ישירות לעולם הערבי ולהגיד דברי הסתה.
קריאה
אפשר להוציא אותו.
היו"ר מירי רגב
מה שאני רוצה, אני יכולה.
אחמד טיבי
את יושבת-ראש ועדת הפנים.
היו"ר מירי רגב
יפה. ואתה יושב בדיון אצלי כיושבת-ראש ועדת הפנים, שאני המנהלת שלו.
אחמד טיבי
זה זכותי, את לא עושה לי טובה.
היו"ר מירי רגב
ואחרי שדיברת, ואפשרתי לך לדבר רבות, עכשיו תאפשר לי לסכם את הדיון.
אחמד טיבי
את לא מדברת בשם ועדת הפנים, את מדברת בשמך.
משה זלמן פייגלין
די די די, נו.
אחמד טיבי
אל תגיד לי די, חצוף. אל תגיד לי די.
משה זלמן פייגלין
אני אגיד לך די.
אחמד טיבי
אל תגיד לי די.
משה זלמן פייגלין
אתה קשקשן.
אחמד טיבי
אל תגיד לי די.
משה זלמן פייגלין
אתה מפריע כאן - - -
אחמד טיבי
אתה עם רישום פלילי של המרדה. אז תתאפק.
משה זלמן פייגלין
נכון, ואני גאה בו.
אחמד טיבי
אתה היחידי פה עם רישום פלילי של המרדה.
משה זלמן פייגלין
שתוק.
אחמד טיבי
זה מה שאתה עושה.
משה זלמן פייגלין
עכשיו תשתוק.
אחמד טיבי
חצוף.
משה זלמן פייגלין
עכשיו תשתוק.
​​​<אחמד טיבי
חצוף. חצוף. חצוף שכמוך. אתה חצוף.
משה זלמן פייגלין
גם ליהודי - - -
אחמד טיבי
אתה חצוף שכמוך. של נעליך - - -
היו"ר מירי רגב
אחמד. אני פונה וחוזרת ואומרת - - -
אחמד טיבי
- - - כל זב ומצורע אומר לי מה להגיד?
משה זלמן פייגלין
בהחלט.
אחמד טיבי
מי אתה?
היו"ר מירי רגב
די, נו.
אחמד טיבי
חצוף שכמוך.
היו"ר מירי רגב
די כבר.
אחמד טיבי
רישום פלילי של המרדה - - -
חגי יקותיאל
תקראי אותו לסדר ותוציאי אותו. למה את לא מוציאה אותו?
אחמד טיבי
תסתום את הפה שלך. תסתום את הפה שלך. אתה תסתום את הפה שלך . אל תפריע לחבר כנסת.
טלב אבו עראר
אתה לא חבר כנסת.
היו"ר מירי רגב
אני עכשיו מבקשת שקט מחברי הכנסת. תודה.
אחמד טיבי
- - - מה זה?
היו"ר מירי רגב
אני רוצה להגיד את מה שאני אמרתי בצורה ברורה. אני יודעת שכל אזרח מוסלמי, נוצרי או יהודי מבין את החשיבות של להתפלל במקום הקדוש לו. הר-הבית זה מקום מקודש ליהודים כמו שהוא מקום מקודש למוסלמים. אין לנו שום כוונה, ומעולם לא הייתה, לפגוע בזכויות של המוסלמים להתפלל במסגד אל-אקצא.
אחמד טיבי
הדיון הזה היה פגיעה בזכויות המוסלמים.
היו"ר מירי רגב
הדבר היחידי שאנחנו רוצים זה לאפשר ליהודים לעלות – כן, ואני אומרת: לבקר וגם להתפלל.
טלב אבו עראר
איפה להתפלל? תגידי איפה.
אחמד טיבי
איפה? איפה? איפה להתפלל? את מסיתה. איפה להתפלל?
היו"ר מירי רגב
תוציא את שניהם, בבקשה.
אחמד טיבי
איפה להתפלל?
טלב אבו עראר
תגידי איפה להתפלל.
אחמד טיבי
אבל אמרת שאת נגד - - -
אביעד ויסולי
בכל המקום שבנה הורדוס.
היו"ר מירי רגב
בבקשה, תוציא אותם החוצה. די.
טלב אבו עראר
איפה להתפלל?
היו"ר מירי רגב
אני חושבת שהייתי סובלנית.
טלב אבו עראר
את יושבת-ראש ועדה חצופה.
אחמד טיבי
תירגע.
היו"ר מירי רגב
זהו, הייתי נחמדה, הייתי - - -
טלב אבו עראר
את חצופה ממש.
אחמד טיבי
תראי מה את עושה. הם העירו ותקפו חברי כנסת, יהודים פנטים – לא הוצאת אותם. אנחנו מעירים לך, ואת מבקשת להוציא שני חברי כנסת. מה זה הדבר הזה? איזו תרבות ניהול?
היו"ר מירי רגב
אני ביקשתי ממך.
אחמד טיבי
מותר לי להפסיק אותך.
היו"ר מירי רגב
לא.
אחמד טיבי
מותר לי להפסיק אותך.
היו"ר מירי רגב
לא בסיכום שלי.
אחמד טיבי
תזהירי אותי פעם ראשונה.
היו"ר מירי רגב
לא בסיכום.
אחמד טיבי
תזהירי אותי.
היו"ר מירי רגב
הזהרתי אותך פעם ראשונה.
אחמד טיבי
לא הזהרת אותי.
היו"ר מירי רגב
- - -
אחמד טיבי
את מסיתה.
היו"ר מירי רגב
אחמד.
אחמד טיבי
שניהם תקפו חברי כנסת – לא הערת להם.
היו"ר מירי רגב
אחמד.
אחמד טיבי
תקפו חברי כנסת.
היו"ר מירי רגב
אתה מוכן בבקשה להירגע?
טלב אבו עראר
תוציא את האנשים שם.
היו"ר מירי רגב
תודה.
אחמד טיבי
למה את לא מוציאה אותם, אלה שתקפו חברי כנסת?
היו"ר מירי רגב
אני שואלת אותך שאלה.
אחמד טיבי
את מי את מוציאה, חברי כנסת?
היו"ר מירי רגב
אתה מפריע לי לסכם את הדיון.
אחמד טיבי
את אומרת דבר והיפוכו.
היו"ר מירי רגב
אני אומרת את מה שאני מאמינה.
אחמד טיבי
את בהתחלה אומרת להתפלל – לא, אחר כך אומרת להתפלל – כן. שו הדא?
היו"ר מירי רגב
אז אני עוד פעם אסביר ואל תשאל אותי באמצע. בסדר? עכשיו אני מסכמת את הדיון, וכדי שלא יהיו הפרעות, כי אם לא יבינו אז אני אומרת שוב: המשימה והרצון של כל יהודי זה להתפלל בהר-הבית, כמו שכל מוסלמי מתפלל בהר-הבית וכמו שכל נוצרי מתפלל במקום מקודש לו. ככה צריכה להיות אחווה בין כולם, שכל אחד מתפלל במקום המקודש לו.
כמו שגם נשות הכותל, מצאנו להן מקום להתפלל בכותל, כך גם מוסלמים שרוצים לבוא לכותל יתפללו בכותל. כל אחד יתפלל במקום שהוא מאמין בו, כי כך אנחנו מבחינת בני אדם צריכים לאפשר. אם אני אעלה – מצוין, אם הוא לא יעלה – לא יעלה. מי שיעלה יוכל להתפלל. בלי ריבים, בלי יידויי אבנים, בלי לסגור את המסגד ובלי לסגור את הדלתות. כל אחד יכול לעלות איפה שהוא רוצה. ככה צריך להיות בכל מדינה מתוקנת.

במדינה הזאת, כתוצאה ממה שקרה, ארבע שעות אחרי שכבשנו את הר-הבית נוצר איזה סטטוס קוו, סטטוס קוו שבצורה כזאת או אחרת צריך להסתיים. צריך להסתיים בדרך של הידברות.
אחמד טיבי
נכון. זמני.
היו"ר מירי רגב
צריך להסתיים בדרך של הבנה. והבנה והידברות שכל אחד יכול להתפלל במקום הקדוש לו, בלי שאף אחד אומר לשני מה לעשות, שיש רק משטרה ששומרת על חוק וסדר. יהודי מתפרע – יכלא, מוסלמי מתפרע – יכלא, נוצרי מתפרע – יכלא. זה מה שצריך להיות.
טלב אבו עראר
מקובל.
היו"ר מירי רגב
ואז לא יהיו ריבים על כלום ולא נשב פה לדיונים. יהודי רוצה – עולה להר-הבית, מתפלל, יורד מהר-הבית. לא נכנס למסגד אל-אקצא, לא מתפלל במסגד אל-אקצא, אבל הוא עולה עם הספר שלו שאבא שלו הוריש לו, מתפלל ויורד מההר. מוסלמי עולה ומתפלל בהר, כי ככה צריך להיות.
אין לנו שום כוונה, וזה בקולי, לעשות משהו אחר. וההסתה שמעבירים כאילו יש פה קיצוניים – אין פה קיצוניים, יש פה אנשי שלום.
אחמד טיבי
איפה אנשי שלום? אלה אנשי שלום?
טלב אבו עראר
אלה אנשי שלום?
היו"ר מירי רגב
יש פה אנשים שרוצים שכולם יתפללו בהר-הבית – יהודים ומוסלמים. תמיד היינו - - -
אחמד טיבי
אני מבקש שבהודעת הסיכום שלך, על דעת חברי הוועדה - -
היו"ר מירי רגב
תמיד היינו - - -
אחמד טיבי
- - כל המוסלמים יוכלו להתפלל באופן חופשי, לרבות תושבי עזה והגדה המערבית. ללא הגבלה.
היו"ר מירי רגב
תמיד היינו כאלה שמאפשרים - - -
אחמד טיבי
אני מבקש ממך שתכלילי את זה ב - - -
היו"ר מירי רגב
תמיד היינו כאלה שמאפשרים לאנשים להתפלל על-פי רצונם. והנה אנחנו מנסים שלא יוציאו את הכומר גבריאל מנצרת מהכנסייה שלו, כי הוא רוצה לעודד נוצרים להתגייס לצבא.
אחמד טיבי
אני מבקש שאנשי עזה והגדה יוכלו להתפלל חופשי בהודעת הסיכום.
היו"ר מירי רגב
ולכן אני אומרת, ומעבירה את זה בצורה מסודרת לאזרחים ששומעים את מה שאני אומרת דרך כל מיני מתווכים: אני כיושבת-ראש ועדת הפנים אעשה את כל מה שניתן, גם אם אצטרך להגיע באופן רשמי וממלכתי למלך, כדי להסביר לו שהכוונה שלנו היא שכל אדם במדינת ישראל יוכל להתפלל במקומות הקדושים לו. זו המטרה ולא שום דבר אחר.
אחמד טיבי
מה עם המוסלמים?
היו"ר מירי רגב
מוסלמים, יהודים וערבים.
אחמד טיבי
מוסלמים מעזה ומהגדה המערבית.
אביעד ויסולי
אזרחי ישראל.
היו"ר מירי רגב
אני לא רוצה להתייחס - - -
אחמד טיבי
זה המוסלמים. את אומרת מוסלמים.
היו"ר מירי רגב
אזרחים ישראלים, נקודה. אזרחים ישראלים, כן.
אחמד טיבי
ללא הגבלת זמן, ללא הגבלת גיל.
היו"ר מירי רגב
אם הם לא יתפרעו, לא תהיה הגבלת גיל.
אחמד טיבי
ללא הגבלת גיל. זו פגיעה בחופש הפולחן.
היו"ר מירי רגב
רגע, שנייה, להבהיר את מה שאמרתי?
אליאס כראם
פנית לעולם הערבי. מותר לי לשאול שאלה?
היו"ר מירי רגב
כן, לעולם הערבי כן.
אליאס כראם
טוב. חברת הכנסת רגב, אני רוצה להבהיר כאן שאלה מאוד חשובה. האם אתה קוראים כאן לחלוקה של זמן ומקום בין מוסלמים ויהודים במסגד אל-אקצא, לפי מה שקורה עכשיו במערת המכפלה?
היו"ר מירי רגב
לא, אז אני אגיד לך משהו: אני לא רוצה להגיע למצב כזה. אני רוצה להגיע למצב שכל יום, מי שרוצה לעלות להר-הבית, אם הוא מוסלמי ואם הוא יהודי, יוכל לעלות ולהתפלל ולרדת מההר. אבל אם יימשך המצב הזה, שכל פעם שעולה יהודי, זורקים אבנים וסוגרים את ההר – זה לא יקרה. לא יקרה מצב כזה שיהודי לא יכול להתפלל בגלל שמיידים אבנים ואז סוגרים את ההר. אם זה יקרה אז נחלק את הזמן. אם זה לא יקרה, כולם יעלו מתי שהם רוצים.
אחמד טיבי
בשם מי את מדברת? על חלוקת זמן – בשם מי?
היו"ר מירי רגב
מי שיחליט את זה יהיה - - -
אחמד טיבי
בשם ממשלת ישראל? בשם המשטרה?
היו"ר מירי רגב
המשטרה תעשה את מה שיבקשו ממנה. ואני מודיעה לך, שאני אפנה לבג"ץ – אני, עותרת ציבורית.
אחמד טיבי
בסדר, את חברת כנסת.
היו"ר מירי רגב
אפנה לבג"ץ עם - - - הפרקליטות – ותיכף אני אפנה גם לפרקליטות וגם ליועץ המשפטי לממשלה. לא יכול להיות שלא יהיה סדר במדינה הזאת. אני לא רוצה לדבר כרגע על הסטטוס קוו, אני רוצה לדבר רק על דבר אחד: יהודי מותר לו לעלות להר-הבית, עכשיו נחליט איך עושים את זה. אם יאיימו עלינו באינתיפאדה כל הזמן, אז פעם אחת שתהיה אינתיפאדה ונראה מה זה אינתיפאדה.
אחמד טיבי
ראית.
היו"ר מירי רגב
האם מדינת ישראל לא מסוגלת לשלוט במקום שלה?
טלב אבו עראר
את רוצה אינתיפאדה?
אחמד טיבי
את רוצה אינתיפאדה?
היו"ר מירי רגב
אני לא רוצה.
אחמד טיבי
את רוצה, את אומרת שזה לא מפחיד אותך.
היו"ר מירי רגב
שוב, אמרתי: אני לא רוצה.
אחמד טיבי
את רוצה עימות? את מזמינה עימות?
היו"ר מירי רגב
לא, אני מזמינה סדר. סדר.
אחמד טיבי
במחיר של עימות.
היו"ר מירי רגב
שיהודי וערבי - -
אחמד טיבי
במחיר של עימות.
היו"ר מירי רגב
- - מוסלמי יוכל להתפלל בהר-הבית, נקודה.
אביעד ויסולי
תפסיק לאיים בעימות.
היו"ר מירי רגב
זה מה שיקרה.
אחמד טיבי
במחיר של עימות.
מיכאל פואה
אתה מאיים בעימות.
יהודה גליק
תעודד את המוסלמים לא להיות אלימים.
טלב אבו עראר
את מזמינה עימותים.
מיכאל פואה
הוא מאיים כל הזמן, הוא מאיים כל הזמן.
טלב אבו עראר
אם את רוצה סדר, בוא נשמור על סטטוס קוו.
היו"ר מירי רגב
טלב, הסטטוס קוו הוא אחד, שיהודים וערבים יוכלו לעלות להר-הבית.
אחמד טיבי
את מנסה לשנות את הסטטוס קוו.
היו"ר מירי רגב
לא יכול להיות שעולים להר-הבית - - -
טלב אבו עראר
לא מנסה, היא רוצה.
היו"ר מירי רגב
לא יכול להיות שעולים להר-הבית, מיידים אבנים ואז סוגרים את הר-הבית. ועכשיו אני עוברת לגבי - - -
אחמד טיבי
בשלב זה הפצועים הם רק מוסלמים. אני לא רוצה אף פצוע, לא יהודי ולא ערבי.
היו"ר מירי רגב
יפה.
אחמד טיבי
אז תשאירו את המקום, את אל-אקצא, רק למתפללים מוסלמים.
היו"ר מירי רגב
לא. לא יקום ולא יהיה.
אחמד טיבי
נראה.
היו"ר מירי רגב
ולכן אני ממשיכה למשטרה בדברים הבאים לקראת סוכות. קודם כול, אני חושבת שאסור לשחק משחק כדורגל במקום קדוש. אני מבקשת למנוע את זה. זה חוזר על עצמו כמה פעמים, שהמוסלמים בעצמם מחללים את המקום הקדוש שלהם. ולכן אני מבקשת ממך שלא ישחקו כדורגל על ההר, נקודה. דבר ראשון.

הדבר השני, מיידי אבנים, שאתם יודעים שהם מיידי אבנים, שזה לא יהיה דלת מסתובבת. מי שמיידה אבנים ופועל בניגוד לחוק, שייענש כראוי, ולא רק תרחיקו אותם. זה הדבר השני.
הדבר השלישי, אתם צריכים לעשות הערכת מצב בעקבות ראש השנה. הרי לא יכול להיות מצב שיהודי עולה להר-הבית, זורקים אבנים כדי למנוע ממנו לעלות, ואתה סוגר את ההר. מה זה אומר? שמיידי האבנים הצליחו במה שהם רצו. אני רוצה שיהודים יעלו להר-הבית גם אם זורקים אבנים. שייקחו את אותם מיידי אבנים וישימו אותם לכמה חודשים טובים בכלא, כדי לאפשר לכל אחד שרוצה להתפלל או לבקר בהר-הבית לעלות להר-הבית.
טלב אבו עראר
יש לי שאלה אלייך, מירי.
היו"ר מירי רגב
שנייה.
טלב אבו עראר
מירי, יש לי שאלה אלייך.
היו"ר ומירי רגב
ולכן לא יכול להיות שייסגר ההר כשמיידים אבנים.
טלב אבו עראר
את יכולה להגיד לי בבקשה מה ההגדרה של מסגד אל-אקצא? שאת אומרת: לא ייכנסו לשם.
היו"ר מירי רגב
לכן אני מבקשת ממך - -
טלב אבו עראר
מה ההגדרה של מסגד אל-אקצא? את יכולה לתת לי הגדרה?
היו"ר מירי רגב
- - לעשות הערכת מצב, להעלות את גיל המתפללים.
טלב אבו עראר
למה את מתעלמת?
היו"ר מירי רגב
ולמנוע מצב שכשיש יידוי אבנים יסגרו את ההר.
טלב אבו עראר
תעני לי, גברת רגב.
היו"ר מירי רגב
זה הפתרון הטוב ביותר.
טלב אבו עראר
מה ההגדרה שלך למסגד אל-אקצא?
אחמד טיבי
היהודים לא יודעים איפה הר-הבית, הם יגדירו את מסגד אל-אקצא?
היו"ר מירי רגב
סגן יושב-ראש הכנסת - - -
אחמד טיבי
הם יגדירו מסגד אל-אקצא?
אביעד ויסולי
1,500 שנה לפניך ידענו איפה זה.
טלב אבו עראר
תעני לי רק.
היו"ר מירי רגב
הפרקליטות והיועץ המשפטי של הוועדה, אני מבקשת לשלוח מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, לראש הממשלה, שר הדתות, השר לביטחון פנים. אני מבקשת שהמכתב הזה יהיה מכתב שמפרט מהן זכויותיו של אזרח יהודי במדינת ישראל לעלות להתפלל במקום הקדוש לו. ונקיים דיון עם הראשים, בוועדה חסויה אם צריך, כדי להבין מה המדיניות.

אני שוב אומרת: אין לי שום כוונה למנוע ממישהו להתפלל בהר-הבית, אבל יש לי כן כוונה - -
אחמד טיבי
דיון הזוי.
היו"ר מירי רגב
- - שגם יהודי וגם מוסלמי יוכלו להתפלל בהר-הבית.
יהודה גליק
כי יש פה חברי כנסת שלא מוכנים לגנות אלימות.
אחמד טיבי
אתם חבורה של הזויים.
יהודה גליק
כי אתה לא מוכן לגנות אלימות.
היו"ר מירי רגב
המצב של היום הוא מצב בלתי אפשרי.
יעקב היימן
אל תענה לו, אל תענה לו.
אחמד טיבי
תסתום את הפה. אל תגיד לי: תשתוק. תוציא אותו.
היו"ר מירי רגב
הוא מצב בלתי אפשרי.
אחמד טיבי
יש גבול למה שאת מתנהגת עם החבורה הזאת.
היו"ר מירי רגב
הוא מצב בלתי אפשרי.
אחמד טיבי
תוציא אותו. למה את לא מוציאה את החבורה הזאת? את מנהלת כאן דיון של עבריינים בשוק.
קריאה
למה אתה צועק?
אחמד טיבי
נותנת לאנשים לתקוף חברי כנסת, ובכל זאת את שותקת.
היו"ר מירי רגב
המצב של היום - - -
אחמד טיבי
אותך צריך לגנות.
היו"ר מירי רגב
המצב של היום, בו יהודי לא יכול - - -
אחמד טיבי
מי אתה? חתיכת פרחח.
יעקב היימן
אתה חצוף.
אחמד טיבי
פרחח.
יעקב היימן
אתה חצוף.
היו"ר מירי רגב
סליחה.
אחמד טיבי
תוציאי אותם. תוציאי אותו.
היו"ר מירי רגב
סליחה.
אחמד טיבי
מה זה ככה? מה זה ככה? מה זה ככה?
היו"ר מירי רגב
סליחה, להתנצל ולא לדבר ככה אל חבר כנסת.
אחמד טיבי
מה זה להתנצל? את רצית להוציא שני חברי כנסת. מה זה להתנצל? כי הוא יהודי?
היו"ר מירי רגב
בסדר, אני מבקשת שתחזור בך מהאמירה חצוף.
אחמד טיבי
מה זה הדבר הזה?
יעקב היימן
אני לא אתנצל, אתה חצוף, אז אני אלך.
אחמד טיבי
אוקיי, אז תצא. יאללה, ברה, ברה. יאללה, ברה, ברה.
משה זלמן פייגלין
ביחד ביחד.
היו"ר מירי רגב
ביחד ביחד.
אחמד טיבי
אני יצאתי לבד.
משה זלמן פייגלין
גם אתה וגם - - -
אחמד טיבי
אתם לא ראויים שאני אכבד אתכם. חבורה של - - -
יהודה גליק
תגנה את האלימות.
משה זלמן פייגלין
קדימה קדימה, החוצה החוצה החוצה.
יהודה גליק
תגנה את האלימות. תגנה אלימות.
היו"ר מירי רגב
סדרנים.
אחמד טיבי
אני לא מגנה את האלימות, אני מגנה אותך.
היו"ר מירי רגב
סדרנים, אתם מוכנים בבקשה לפעול היום או שלא אכלתם ארוחת בוקר היום?
אחמד טיבי
אתם לא ראויים שאני אשב ושאני אשמע אתכם.
משה זלמן פייגלין
נו, יאללה יאללה יאללה, החוצה.
היו"ר מירי רגב
אני חוזרת לסיכום הדיון. מה שעשו כאן אחמד וטלב זה איזה ניסיון לטלוויזיה הערבית וזה חבל. אני חוזרת: אנחנו צריכים לעשות סדר שלא תהיה אפליה בין תפילת יהודים לתפילת ערבים מוסלמים בהר-הבית, שכולם יוכלו לעלות להר-הבית בצורה מסודרת. ועל זה אנחנו נקיים דיון.
משטרת ישראל, אני רוצה להגיד שאני יודעת שאתם עושים מאמצים רבים כדי לשמור על הסדר. אבל לשמור על הסדר זה לא אומר לסגור את ההר, לסגור את ההר זה הדבר הכי קל. לשמור על הסדר זה אומר שגם יהודים וגם ערבים יתפללו על ההר, ואז יהיה סדר. ומי שמיידה אבנים שייצא החוצה. אבל אי-אפשר כל פעם להגיד שבגלל שיש איזה חשש ליידוי אבנים סוגרים את ההר. בזה לא שומרים על סדר, בזה עושים עבודה קלה. ולכן אני נורא מבקשת מכם שתעשו מאמץ שבסוכות יעלו יותר יהודים להר-הבית.
תודה רבה. בזה תם הדיון.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:38.>

קוד המקור של הנתונים