ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 09/10/2013

דווח שר התקשורת על דחיית התחילה של חלק מסעיפי החוק עד ליום 31 בינואר 2014 בהתאם לסעיף 57 (ג) לתיקון מס' 11 לחוק הדואר התשע"ב-2012

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הכלכלה
09/10/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 85>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, ה' בחשון התשע"ד (09 באוקטובר 2013), שעה 13:40
סדר היום
<דווח שר התקשורת על דחיית התחילה של חלק מסעיפי החוק עד ליום 31 בינואר 2014 בהתאם לסעיף 57 (ג) לתיקון מס' 11 לחוק הדואר התשע"ב-2012>
נכחו
חברי הוועדה: >
אבישי ברוורמן – היו"ר
מוזמנים
>
מימון שמילה - מנכ"ל בפועל, משרד התקשורת

אורן לביאן - סמנכ"ל בכיר, משרד התקשורת

ברוריה מנדלסון - עו"ד לשכה משפטית, משרד התקשורת

דרור אהרוניאן - פיקוח בנק הדואר, משרד התקשורת

נתי ביאליסטוק-כהן - יועץ בכיר, משרד התקשורת

הרצל בר-מג - המשנה למנכ"ל, חברת דואר ישראל

יואל נוה - מנהל בנק הדואר, חברת דואר ישראל

חגי עינת - יועץ משפטי, חברת דואר ישראל

פרלי שר - יועצת משפטית, חברת דואר ישראל

אלעד מקדסי - עו"ד, רשות ההגבלים העסקיים

שמעון פרג'ון - יו"ר, ועד עובדי חברת הדואר

אודי חן - חבר ועד, ועד עובדי חברת הדואר

ינקי כהן - חבר ועד, ועד עובדי חברת הדואר

עופר עטיה - ועד, ועד עובדי חברת הדואר

חיים שמש - ועד, ועד עובדי חברת הדואר

שלמה עיני - מנכ"ל אייר מייל אקספרס בע"מ שילוח דואר בינלאומי

לירון הרשקוביץ - לוביסט רשות הדואר

עמוס טל - עו"ד, לוביסט, חברת כהן, רימון, כהן

צבי לביא - YNET
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
רמי בן שמעון
<דווח שר התקשורת על דחיית התחילה של חלק מסעיפי החוק עד ליום 31 בינואר 2014 בהתאם לסעיף 57 (ג) לתיקון מס' 11 לחוק הדואר התשע"ב-2012>
היו"ר אבישי ברוורמן
רבותי, אני מצטער על האיחור. בצהריים ישבנו על הרפורמה ברכב, דנו בנושא כניסת דירוג האשראי למסלול מתאים ובאנו לשמוע את דיווחו של שר התקשורת שאיננו כאן אבל המנכ"ל בפועל כאן.
לאה ורון
החוק מאפשר דיווח של המנכ"ל או של השר.
היו"ר אבישי ברוורמן
הדיווח על דחייה של חלק מסעיפי חוק הדואר. הסעיפים האלה עמדו להיכנס לפועל ואני רואה שהם נדחים. אני רואה שיש פה ייצוג די רציני לדואר. מי פותח את הדיון? מר מימון שמילה, המנכ"ל בפועל.
מימון שמילה
אדוני היושב-ראש, אני מתכבד לדווח על פי החוק באשר למימוש תיקון החוק, תיקון 11. התיקון נכנס לרשומות ב-31 ביולי 2012. הדיווח בעל פה כרגע הוא השלמה לדיווח שלנו בכתב מתאריך 30 ביולי. נתבקשנו להגיע ואנחנו עושים זאת כרגע.
היו"ר אבישי ברוורמן
תתמצת לנו את התוכן: למה יש עיכובים, מה קורה ובכלל ספר לנו קצת מה קורה בדואר, אני לא קורא הרבה עיתונים אבל אני שומע. לפני חודשיים התארחתי בדואר – הרצל, אתה הלוא הכי ותיק בדואר – אז היה ששי והיום כבר אין ששי. יש כבר יושב-ראש חדש?
מימון שמילה
הדירקטוריון הצביע על חזי צאיג כמועמד.
היו"ר אבישי ברוורמן
חזי חברנו מהשקעות. הוא קיבל את תמיכת הדירקטוריון?
מימון שמילה
כן. הוא צריך גם לקבל את אישור השר והוועדות.
היו"ר אבישי ברוורמן
תגיד לו שאנחנו מקדמים אותו בברכה. אחרי שאתה תגיד את דבריך, הוא גם יבוא בעתיד ויגיד לנו מה קורה בדואר.
מימון שמילה
המסר יועבר.

בתיקון החוק הוגדרו 4 תנאים שצריכים להתמלא על מנת שהחוק יתממש. אם אחד מהתנאים הללו לא מתמלא אז יש צורך לדחות את היום הקובע. אני לא אמנה את התנאים על פי הסדר שמופיע בחוק, אני אתחיל בתנאי השלישי דווקא כי הוא החשוב מכולם והוא הקטר לייתר התנאים.

החוק קבע שחברת הבת תודיע לשר כי מונה לה דירקטוריון. התנאי הזה טרם התמלא. ב-30 במאי התקבל אישור רשות החברות להקים את חברת הבת וטרם מונו דירקטורים לחברת הבת. אם אי טועה – אני מרשה לכם לתקן אותי איפה שצריך.
אורן לביאן
ב-30 במאי 2013 רשות החברות אישרה את שינוי תקנון חברת בנק הדואר כך שיתאפשר מינוי דירקטורים. התקנון שהיה קיים עד אז קבע שיהיה לה דירקטור אחד וגם הוא מקרב העובדים.
אתי בנדלר
מתי הוגשה הבקשה לשינוי התקנון?
חגי עינת
הבקשה הוגשה בחודש נובמבר 2012.
אתי בנדלר
נאמר שאחד התנאים הוא שינוי תקנון החברה ורשות החברות הממשלתיות אישרה את השינוי רק בחודש מאי 2013. שאלתי מתי נשלחה אליה הבקשה לשינוי התקנון. חצי שנה לקח לרשות החברות הממשלתיות?
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו יודעים שעם ישראל הוא אור לגויים. עם מאוד מוכשר, העובדים טובים אבל אנחנו יודעים שתהליכים לוקחים הרבה זמן בישראל, אז אני שמח שסוף-סוף זה מתקיים. אני חייב להגיד את זה בלשון סגי נהור, את יודעת, לכעוס כבר אי אפשר אז צוחקים.
מימון שמילה
התנאי השני הוא הסכם בין חברת הבת לחברת הדואר. חברת הבת צריכה ליידע את השר אם יש ביכולתה לספק את השירותים, אם בעצמה או בין באמצעות חברת הדואר. כיוון שעדיין לא מונה דירקטוריון לחברת הבת אז אין מי שיממש את התנאי הזה וגם את התנאי הבא שאני אזכיר – אמרתי שזה קטר - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
היה פעם ספר נפלא שעשו עליו סרט, קראו לו מלכוד 22. אתה חייב לקרוא אותו, הוא פשוט נהדר. הוא קצת מתאים פה.
מימון שמילה
התנאי השלישי: צריכה להימסר הודעה לשר על ידי חבר הבת שקיים הון עצמי נדרש כפי שהורה המפקח – המפקח יושב לימיני – שהעביר מהו ההון העצמי שנדרש להעמיד. ברגע שימונה דירקטוריון, הוא יוכל להתייחס ולהעביר אלינו הודעה בנושא הזה.
התנאי הרביעי והאחרון
קיומו של הסכם קיבוצי לגבי תנאי ההעסקה לגבי העובדים שיעברו מהחברה לחברת הבת – עד שלא יהיה דירקטוריון הדבר הזה עומד וממתין. לכן החוק אפשר לשר לדחות את היום הקובע בשישה חודשים.
היו"ר אבישי ברוורמן
שישה חודשים – אז אנחנו נשב פה - - -
מימון שמילה
חלו שינויים. קודם שאל אדוני על יושב-ראש דירקטוריון – יש פה דברים שאני לא יודע מאיזה ספר לקוחים, אבל ברגע שיושב-ראש עוזב אז מתקיים תהליך למינוי יושב-ראש. אנחנו מצפים ונעמוד על כך שהיושב-ראש שימונה יפעל למימוש הוראות החוק ואנחנו נתמוך בו ונסייע לו לקדם את הדבר הזה כי המימוש של החוק טוב לעם ישראל.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני חושב שזה מיותר אבל כל מי שרוצה לומר משהו בוועדת הכלכלה מוזמן. לדבר שוב על מצב הדואר ומה שהולכים לעשות זה לא הזמן והמקום, נכון?
מימון שמילה
נכון.
היו"ר אבישי ברוורמן
עורכת הדין בנדלר, לך יש הערות?
אתי בנדלר
יש לי הערה מאוד כללית, אדוני היושב-ראש. אני שוב נוכחת לראות שלממשלה לוקח הרבה מאוגד זמן לגבש הצעות חוק. משהונחה הצעת חוק על שולחן הכנסת, באים ליושב-ראש הוועדה ולצוות המקצועי שלה ודוחקים בהם להשלים את החקיקה כי זה נורא דחוף, כי המשק מחכה ומייחל רק לשינוי שייווצר רק בעקבות קבלת הצעת החוק ומאיצים את הדיונים ועובדים שעות ארוכות כדי להספיק לעשות את הדברים.
היו ארבע תנאים. תנאי אחד הוועדה חשבה מלכתחילה שיכול שתהיה אתו בעיה: הנושא של העובדים. לגבי שלושת התנאים האחרים, אם אני זוכרת נכון – אני לא קראתי את הפרוטוקולים אז – התחזית הייתה שאם לא כולם אז לפחות רובם יתממשו תוך שנה.
אנחנו רואים שהשנה חלפה עברה לה ואף לא תנאי אחד התקיים. זאת אומרת שהדחיפות היא רק של הצעות חוק המונחות על שולחן הוועדה.
היו"ר אבישי ברוורמן
כי אז זה מקבל כותרת. אתם יודעים שבסופו של דבר מה שחשוב בחיים המודרניים זה שיש כותרת בעיתון. טקטיקה זה טוויטר, אסטרטגיה זה פייסבוק – מעשים לא קובעים כי ככה אנשים נבחנים: לפי הדיבורים. זה די עצוב. ואני חייב להגיד לכם שאותי זה מטריד.

אומרים לי שהכלכלה הישראלית היא הכי טובה בעולם. זה לא מקובל עלי, כי הכלכלה הישראלית של הסטרטאפים מצליחה אבל זה לא מחלחל למטה. הביורוקרטיה יחד עם התהליכים ושכול שר עובד בכיוון אחר פוגעים בישראל.

בישראל, 50% מהעובדים מקבלים השלמת הכנסה והתפוקה לא עובדת. שנים אני מדבר על זה: התפוקה מהנמוכות כי לא משקיעים בטכנולוגיה ובהכשרה מקצועית. אז יוצאים לכינוסים בעולם ואומרים שאנחנו מספר אחד בעולם. מספר אחד לקבוצה קטנה.
התפקוד של הממשלה בישראל כל כך גרוע כי באמת אין תכלול וכל שר עובד בכיוון אחר. צר לי גם שבמשרד האוצר יש עכשיו כל כך הרבה זעזועים. אין עבודת צוות וסדר. אני מרגיש פעמים רבות שאני מזדהה עם העובדים שאין להם וודאות ולא יודעים מה יקרה עם הארגון הזה כי אנשים הולכים יותר על הכותרת.
סיפרתי פעם בישיבה אחרת שהיה פעם שר חקלאות במדינה – שר החקלאות הטוב ביותר שהיה בישראל – שמו היה חיים גבתי. הוא לא דיבר אף פעם. יום אחד בישיבת ממשלה הוא אמר מספר דברים וגולדה מאיר אמרה לו: אמרת דברי חוכמה. אמר לה: דברי חוכמה אך למעלת שתיקה לא הגיעו.

היום במקום לעבוד רק מקשקשים ורצים מכינוס זה לכינוס אחר. צריך לעבוד – יש עובדים רציניים. לכן אני פונה ומבקש להעביר את זה לחזי: תתחילו לעבוד ולקדם את הדברים. בסופו של דבר זה תלוי בשר עכשיו. אני מצפה שהשר יגיד: דיברנו על הדואר – צריך לעשות את השינויים.

אנחנו רוצים להשתמש בבנק הדור, להתחיל לבנות בנק חברתי. אני רוצה לעזור לכם – בואו נתחיל לעבוד. לכן אני פה אחד מאשר את הדחייה הזאת.
אורן לביאן
אתה לא צריך לאשר את זה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אז פה אחד אני לא מאשר את זה.
לאה ורון
פה אחד מקבל את הדיווח.
היו"ר אבישי ברוורמן
מקבל את הדיווח. אני צוחק ולבי בוכה. תעביר את המסר הזה: אנחנו מצפים קצת להתנהלות יותר רצינית.
מימון שמילה
אם יורשה לי להוסיף אחרי הסיכום שלך. אני חושב שנשמעה פה יותר מביקורת מרומזת על הממשלה. אני עובד בממשלה מעל שנתיים וחצי במשרד התקשורת ואני חושב שהמשרד עשה ופעל. לפני הדיון הזה התכוננתי וראיתי מה שנעשה.

אני יכול להעיד לפחות על מה שנעשה במשרד התקשורת. אני חושב שאין דבר שלא נעשה כדי לקדם את הדבר הזה. כל החובות שהיו צריכים להיעשות - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
כשאני אומר ממשלה - - -
מימון שמילה
אתה מתכוון במובן הרחב.
היו"ר אבישי ברוורמן
בשבילי זה לא משנה. אני אתן לך דוגמה: יש לך עגלה שיש לה 4 סוסים שמושכים אותה ואתה צריך לקדם את העגלה. מה עוזר לי שאם כל סוס הולך בכיוון אחר וסוס אחד רץ קדימה? בשבילי ממשלה זה צוות ועובד – זה נבחן במבחן התוצאה.

הממשלות בישראל, וזה לא רק הליכוד זה היה גם בעבודה, שנים במצב שהתפקוד פה הוא מהגרועים בעולם ולכן אתה רואה את כל הדברים האלה. כל שר עובד לחוד, כל אחד עובד בשביל התקשורת. בסופו של דבר חלק גדול מהעם לא מבין איך אומרים לו בטלוויזיה שזו המדינה עם הכלכלה הכי טובה בעולם – והיא לא. היא רק לקבוצה קטנה.

הדברים שצריך לעשות כדי לבנות חברות – אני מקווה שייעשו בנושא הגז. בנושא הגז לא אכפת לי אם יהיה 30% או 35% או 40% - חשוב לי שאפשר יהיה להקים פה תעשיות פלסטיק, דלק ואמוניה עם עובדים שמקבלים שכר ולא שיגיד: יש לנו קצת כסף.

אני אומר את זה כהערה כללית: לכל החלטה פה צריך את שר התקשורת, שר האוצר ועוד – הם צריכים לעבוד ביחד.
אתי בנדלר
אני מבקשת להבהיר את דברי: כמובן שלא התכוונתי להטיל דופי באף אחד מפקידי הממשלה. יש לי הערכה גדולה מאוד לעובדי ציבור בכלל. אם כך הדברים השתמעו – אני מתנצלת.
היו"ר אבישי ברוורמן
זה המבנה הממשלתי.
אתי בנדלר
אני מדברת של התוצאה הסופית, על שורה התחתונה, כפי שהיושב-ראש הטיב להסביר - -
היו"ר אבישי ברוורמן
זה ביזיון.
אתי בנדלר
שוב ושוב אנחנו רואים את התופעה הזאת. היום התחלנו לדון בהצעת חוק, אדוני, אתה יודע כמה שנים הכנתה נמשכה? את זה לא אמרו לך.
היו"ר אבישי ברוורמן
דירוג האשראי?
אתי בנדלר
כן. בשנת 2003 התחילו להכין את הצעת החוק הממשלתית ועכשיו זה נורא דחוף.
היו"ר אבישי ברוורמן
למה? כי כל אחד צריך להוציא את הכותרת בדקה המתאימה. אחרי הכותרת – ביי-ביי ברוורמן.
אורן לביאן
חוק הדואר פורסם ברשומות, אושר על ידי בוועדה, ביולי 2012. חלק גול ממנו נכנס לתוקף: כל סמכויות הפיקוח, סמכויות האכיפה וההוראות הצרכניות. אלו נכנסו לתוקף ונעשה בהם שימוש.
אתי בנדלר
אבל המטרה העיקרית של הצעת החוק הייתה פעילות בנק הדואר, נכון?
היו"ר אבישי ברוורמן
לחברת הדואר יש בעיה – ישבתי אתכם בישיבת הדירקטוריון ואמרנו שצריך למצוא פתרון לדואר אבל זה לא בר-קיימא בצורה שזה עובד. צריך להתקדם, זה מה שקובע, לא שיש הוראה אחת או שתיים.

תודה רבה ובהצלחה. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:55.>
16/10/2013
14:22

קוד המקור של הנתונים