ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 26/08/2013

צו לימוד חובה (החלה בכיתות י"א-י"ב), התשע"ג-2013

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת החינוך, התרבות והספורט
26/08/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 69>
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שני, כ' באלול התשע"ג (26 באוגוסט 2013), שעה 8:45
סדר היום
<צו לימוד חובה (החלה בכיתות י"א-י"ב), התשע"ג-2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
עמרם מצנע – היו"ר

שמעון אוחיון

משולם נהרי

רות קלדרון

יפעת קריב

יוני שטבון
מוזמנים
>
דלית שטאובר - המנהלת הכללית, משרד החינוך

עירית בירן - סגנית מנהלת המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

דורית מורג - היועצת המשפטית, משרד החינוך

אהרון ברנשטיין - מנהל מח' נוער, משרד הכלכלה

מיכל מנקס - ראש מינהל חינוך וחברה, מרכז השלטון המקומי

סמי עטר - חבר הנהלת איגוד מנהלי מחלקות חינוך בשלטון המקומי

אבי קמינסקי - יו"ר איגוד מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות

עדית גלבר - מנהלת המח' לחינוך עי"ס, עיריית תל אביב-יפו

יוסי וסרמן - מזכיר כללי, הסתדרות המורים

יצחק קדמן - מנכ"ל, המועצה לשלום הילד

גדי גבריהו - בית ספר פלך, קרית עקרון

אודי לבון - מנכ"ל, ארגון הורים ארצי

גדעון פישר - יו"ר ארגון הורים ארצי

רויטל לן כהן - חברת הנהלה, קואליציית משפחות מיוחדות

גל יוסף - מועצת תלמידים ונוער ארצית
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
סמדר לביא, חבר המתרגמים
<צו לימוד חובה (החלה בכיתות י"א-י"ב), התשע"ג-2013>
היו"ר עמרם מצנע
בוקר טוב. אנחנו נפתח בדיון לאישור הוועדה של צו לימוד חובה (החלה לכיתות י"א-י"ב), התשע"ג. הצו קובע את היישובים שעליהם יופעל החוק, חוק לימוד חובה בשנת הלימודים תשע"ד ואני מבקש מהמנכ"לית להציג את הנושא. אני מתכוון שזה יהיה קצר מאוד ולאחר מכן נעבור כמובן לסיבה העיקרית שלמענה התכנסנו ולצורך זה כמובן יגיע השר, שר החינוך.
דלית שטאובר
בוקר טוב לכולם. קודם כל אני רוצה לאחל לנו שתהיה שנה טובה, שנת לימודים פורייה, ללא תקלות, גם עם הרבה בריאות לאור מה שהמדינה מתמודדת בימים אלה ומתגלגל גם למערכת החינוך.

אנחנו מקיימים הבוקר חובת היוועצות. אני סיימתי את חובת ההיוועצות בנושא הצו שעוסק בהרחבת לימוד החובה. לצורך הדיון אני מציגה גם את הרשויות שלא צריך לקיים לגביהן חובת היוועצות, כל הרשימה כולה, מדובר גם על הרשויות ביהודה ושומרון שעליהן אין צורך בחובת היוועצות, אריאל, ביתר עלית, חברון, מטה בנימין, מעלה אדומים, עמנואל וקרית ארבע וכל שאר הרשויות שלגביהן סיימנו את חובת ההיוועצות. בסך הכול 81 רשויות.
היו"ר עמרם מצנע
אגב, אין חובת התייעצות, לא כי יש להן איזה זכות, אלא הן פשוט תחת שלטון צבאי ואז הריבון הצבאי הוא בעצם זה שמאשר את הצו הזה.
דלית שטאובר
אנחנו מביאים בפניכם את רשימת כל היישובים לגביהם הורחב צו לימוד חובה על כיתות י"א-י"ב והם נמצאים כאן בפניך, אדוני היושב ראש, ואני אשמח - - -
היו"ר עמרם מצנע
אני מבין שעל פי החוק שמחייב עד תשע"ה לסיים את החלת הצו על כל בתי הספר, בתשע"ד אנחנו מגיעים במצטבר ל-75%.
דלית שטאובר
כן.
היו"ר עמרם מצנע
כלומר צפוי שבתשע"ה בעצם יצטרפו 25% הנותרים.
דלית שטאובר
נכון. זו החלטה מדורגת.
היו"ר עמרם מצנע
אוקיי. מישהו מחברי הכנסת רוצה להעיר, לשאול? יש מישהו מהנוכחים שחשוב לו להגיד? בעניין הזה בלבד.
יצחק קדמן
בעניין הזה בלבד. אני קודם כל רוצה לברך את השר ואת המנכ"לית. אני יודע שהיו מכשולים ביורוקרטים רציניים מאוד כדי להביא את זה. אנחנו אמנם באיחור של 90 יום אבל טוב מאוחר מלעולם לא. כמי שליווה את החוק הזה מאז לידתו למעשה הורתו בכנסת ה-15 אבל לידתו המאוחרת הייתה רק ב-2007 ואני מברך על זה שהשנה אנחנו מגיעים לישורת האחרונה. בעת הזו בשנה הבאה אני מקווה שנוכל להרים כוס לחיים ולהשלים את החוק הזה אחרי שבע-שמונה שנים, על מנת שכל תלמידי ישראל בכיתה י"א-י"ב ייכנסו לגדר חוק לימוד חובה.

עברנו על הרשימות ואכן הם ממצים 20% ואפילו קצת יותר מ-20% שהיה צריך להיכנס השנה. אני מציע למשרד להיערך כבר לקראת השנה הבאה כי זו באמת הישורת האחרונה.

רק שאלה אחת שאני רוצה להעלות. בצו הקודם, בשנה שעברה, הופיע היישוב אבו בסמה, שבינתיים התפצל, התאחד ומופיע פה בשמות אחרים. האם אין בזה כפילות? אם מישהו יכול להסביר את העניין הזה, כי היישוב הזה הופיע גם בשנה שעברה ומופיע השנה בשם אחר.
דלית שטאובר
מאחר שאתה יודע שהייתה שם רשות חינוך, מה שנקרא, במקום הזה, ואם נצטרך גם יהיה הסדר משפטי. הרשות הזו פוצלה בעצם לשניים, אנחנו כוללים אותה כדי שהילדים ימשיכו לקבל מענה מלא. מאחר שהשם הזה לא קיים יותר, כללנו את זה בשמות העדכניים. זה נקרא אל קסום ונווה מדבר ושניהם כלולים בצו.
יצחק קדמן
אבל אלה לא אותם תלמידים שהיו כלולים כבר בשנה שעברה?
עירית בירן
לא ספרנו אותם פעמיים ובשנה שעברה אנחנו התחייבנו שאנחנו נמשיך לטפל באינטנסיביות שלוש שנים, בגלל הכמות. אם אתה זוכר, אותרו 1,800 ילדים ואמרנו שאנחנו נטפל לאורך שלוש שנים באבו בסמה לעומק.
יצחק קדמן
מילה אחת אחרונה, ברשותך, אדוני היושב ראש. אני רוצה להזכיר שהחוק הזה הוא לא רק חתימה על צו, אני חושב שצריך לתת את הדעת לתגבור הקב"סים (קציני ביקור סדיר) ביישובים שונים בארץ, כי חלק גדול מהעבודה ליישם את החוק הזה, שלא יישאר רק על הנייר, מוטל על הקב"סים ואני מקווה שמתגברים את הקב"סים בהתאם לכניסת היישובים הנוספים לחוק.
דלית שטאובר
השר בוודאי יתייחס להערה הזאת בדבריו, גם לאור ההערכה הרבה שיש לעבודת הקב"סים, שמתקשרת גם לתפיסה החינוכית שהשר מביא בהרחבת אחריות המדינה לחינוך, מחנכים מסביב לשעון וגם לאור הסיורים שערכנו בלילות הקיץ ברחובות הערים השונות שבהן מוקדי נוער, ופגשנו את הקב"סים בשעות לא-שעות, שאלה גם השעות שלהם. השר הנחה אותנו לבדוק באופן מעמיק את העניין הזה, למרות שמשרד החינוך אינו המעסיק שלהם, ואנחנו נמצאים בבדיקה משמעותית של העניין הזה בימים אלה כדי לנסות לקדם את הנושא שעלה כאן.
היו"ר עמרם מצנע
יוסי, בבקשה.
יוסי וסרמן
היות שאני בקי קטן בנושא אז אני שואל, שתי הערים, לוד ורמלה, נמצאות בתוך הרשימה?
דלית שטאובר
בוודאי, הן נמצאות.
מיכל מנקס
אני מברכת כמובן על התוספת. שאלה, בין שאלת תם לשאלת הבהרה. מרבית היישובים שנכנסו לצו מתחילתו וגם בצו זה הם באשכולות סוציו אקונומיים נמוכים וההקשר ברור. ישנם יישובים מאשכולות נמוכים שלא נכללים עדיין בצו ופה השאלה, אמנם אין בהם תיכונים אבל חובת אכיפת חוק לימוד חובה חלה על ההורה, לא על הרשות וגם לא על בית הספר, כך שאיך אנחנו מוודאים שלא הלכו לאיבוד תלמידים ובאותה נשימה, בהנחה שגם יש לנו בעיה מאוד קריטית באיוש תקנים של קציני ביקור סדיר ברשויות האלה בפרט.
עירית בירן
כל הרשויות בסוציו אקונומי הנמוך, או באשכולות הטיפוח, כמו שאנחנו מציגים אותם, בין 9 ל-6, עם הצו של שנת תשע"ד ייכנסו ונשארים למהלך האחרון, לתשע"ה, רק אוכלוסייה יותר מבוססת של תלמידים, מיישובים מבוססים יותר. האכיפה היא אכיפה גיאוגרפית, היא לא אכיפה פר בית ספר. אנחנו אומרים על היישוב, על ראש הרשות, על הצוות היישובי, בעצם לוודא שכל התלמידים משובצים, לומדים, בבתי הספר.

אם תבדקי את כל הרשימה מתחילת המהלך, כל היישובים נכנסים, כולל אלה ששינו את השם, התפצלו וכן הלאה.
אהרון ברנשטיין
נעשתה כמובן חובת היוועצות איתנו ואנחנו בירכנו על הרשימה וההתקדמות של משרד החינוך. אני רוצה במיוחד לברך ולהדגיש את נושא המענים, כי לא מספיק באמת צו הרחבה ולא מספיק אפילו תוספת של קב"סים, אלא צריך לתת מענים שידברו אל אותם בני נוער שמסתובבים ונפלטו מהמערכת והשר ומנכ"לית משרד החינוך מובילים ויוזמים מהלך של הרחבת החינוך המקצועי, בין אם על ידי משרד החינוך ובין אם בשיתוף משרד הכלכלה ואני חושב שזה מהלך, גם לגבי השנה, גם לקראת השלמת המהלך של ההרחבה בשנה הבאה, שהוא מענה מאוד משמעותי, הוא עוד כלי מאוד חשוב חינוכית וחברתית לאותם בני נוער.
היו"ר עמרם מצנע
תודה.

מי עוד, בבקשה?
רויטל לן כהן
אחת הבעיות בשילוב יחידני של ילדים בכיתות י"א-י"ב הן שמכסת השעות שהם לומדים לא נמצאת בהלימה למכסת השעות המקסימלית שמדובר בה, מאחר שבמקור, כשכתבו את התיקון לחוק החינוך המיוחד ובעקבותיו את התקנות, הם התייחסו לאוכלוסיית תלמידים שלומדת מקסימום 30 שעות שזה בתי הספר היסודיים. מאז יש לנו גם את אופק חדש וגם את החטיבות והתיכונים ושם לומדים מעל 40 שעות. אני רוצה לדעת האם יהיה תיקון גם בתקנות, כדי שיתאפשר לתלמידים המשולבים בתיכונים, ב-י"א ו-י"ב, לקבל את הסיוע שהם צריכים לפי מספר השעות שהם לומדים.
היו"ר עמרם מצנע
בבקשה, חבר הכנסת נהרי.
משולם נהרי
אני רציתי לשאול שתי שאלות. שאלה ראשונה, האם החלת הצו על כיתות י"א-י"ב משמעותה הפיכת בתי ספר תיכוניים כעת לבתי ספר ממלכתיים? הרי כל בתי הספר התיכוניים היום הם בהגדרה של מוכר שאינו רשמי, האם זה גם יהיה פתח לכך שיהיו בתי ספר תיכוניים ממלכתיים? השאלה השנייה, האם יש סיבה לכך שהיישובים החרדיים לא נכללים בתוך הרשימה?
דלית שטאובר
הם כן נכללים.
עירית בירן
בשנים הקודמות הכנסנו את היישובים החרדיים, אנחנו עובדים גם במודיעין עילית, בכל היישובים. אם אתה רוצה, אפשר לעבור איתך על היישובים.
משולם נהרי
לא, בסדר, אני רק שואל.
יצחק קדמן
הרשימה הזאת מצטברת לרשימות קודמות.
היו"ר עמרם מצנע
הם כנראה נכנסו כבר בשנים קודמות.

לשאלה הראשונה שלך, לפי דעתי אין קשר. המעמד של בתי הספר התיכוניים נשאר כפי שהוא, הם כולם מוכרים שאינם רשמיים, אם משווים את זה להגדרות של היסודי.

דלית, את רוצה לומר עוד כמה דברים?
דלית שטאובר
כן, אני רק אבקש מעירית להתייחס לסוגיה של הילדים המשולבים.
עירית בירן
אנחנו לא נתקלנו בפנייה באופן ספציפי ביישובים של הרחבת החוק שהילד נשלח הביתה יותר מוקדם מילדים אחרים. לדעתי, לגופו של עניין, נבנית תכנית שכל ילד משולב יישאר עם כל בני כיתתו, בני גילו, באותו בית ספר, אבל אם יש פנייה ספציפית אני אשמח לבחון אותה.
דלית שטאובר
זה נראה אחרת בחינוך העל יסודי.
היו"ר עמרם מצנע
צריך לבדוק את זה ברמה הפורמלית. אני מבין שמבחינה מעשית - - -
דלית שטאובר
כל הנושא של ההתאמות היישוביות, הן מאוד מותאמות לאופי הילדים ולמענים שנדרשים וזו עבודה משותפת עם אגף החינוך של הרשות המקומית, נתפרות תכניות ייחודיות לעניין הזה, חלקן כמובן הגברת כיתות המב"ר והאתגר, אבל גם תכניות נוספות, ולכן לא נתקלנו בבעיה פרטנית. אבל כל בעיה פרטנית שניתקל בה - - -
היו"ר עמרם מצנע
לא, אני חושב שהבעיה היא עקרונית.
דלית שטאובר
לא, זו לא בעיה עקרונית בעל יסודי. בעל יסודי זה מתוקצב - - -
היו"ר עמרם מצנע
בעל יסודי של החינוך המשולב.
דלית שטאובר
אני מבינה, רציתי לענות בדיוק לשאלתך. בעל יסודי הילדים האלה מתוקצבים בצורה אחרת. הנושא של ההשמה בעל יסודי נקרא 07, ילדים מקבלים את השעות לעזרה ולתגבור, זה לא כמו ביסודי, לכן אנחנו לא קוראים לזה אפילו בדרך הזאת. אבל כל בעיה שתבוא לפתחנו, שלא נותנת מענה, אנחנו נבדוק אותה וניתן לה מענה. לא נתקלנו בשום מקרה שלא קיבל מענה.
רויטל לן כהן
השנה לפחות היו שניים שהגיעו - - -
דלית שטאובר
אז אני אשמח לשמוע עליהם ונטפל בהם, אני חושבת שזה לא המקום. יש בעיה? בשמחה וברצון אנחנו כאן לצורך זה, לצורך כל אחד ואחד מהילדים.
היו"ר עמרם מצנע
חברי הכנסת, אנחנו נצביע על אישור הצו.
קריאה
זה אישור ללא חובת היוועצות.
היו"ר עמרם מצנע
חובת היוועצות זה עם המשרדים השונים.
דלית שטאובר
עדכנתי את הוועדה שקיימתי את חובת ההיוועצות.
היו"ר עמרם מצנע
כן, הוצגו בפנינו התייעצויות עם שר האוצר, עם שר הכלכלה ובהקשר של יהודה ושומרון עם המפקד הצבאי.

חבריי, חברי הכנסת? מי בעד? בבקשה, להרים את היד. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד הרחבת הצו - רוב

הצו אושר

אנחנו מאשרים את הצו.

אני רוצה להצטרף גם לברכות. זה נראה כאילו איזה שהוא דבר טכני של אישור צו, אבל זה דבר עם משמעות עמוקה מאוד, מאז שחוקק החוק של חינוך חובה עד סוף כיתה י"ב, עד גיל 18. המשמעות היא כמובן, כפי שעלה פה על ידי חלק מהדוברים, היא היכולת של הרשויות המקומיות לעקוב, לפקח באמצעות קב"סים, שאכן באמת כל ילד וילדה מוצאים את מקומם במערכת החינוך. בתיכונים, אנחנו יודעים שיש הרבה מאוד נשירות, אבל נשירה לא משמעותה לצאת מתוך מערכת החינוך, אלא למצוא כמובן פתרונות במסגרות אחרות. לא כל אחד מתאים לחינוך העיוני, לא כל אחד מתאים לחינוך הטכנולוגי המקצועי, צריך בהחלט תכניות רבות ומגוונות כדי לאפשר לכל נער ונערה להשלים את לימודיו. ובשנה הבאה אנחנו נברך על המוגמר כאשר יצטרפו כל בתי הספר שעד עכשיו לא הצטרפו.
אז תודה רבה. אנחנו מסיימים בזה את החלק הראשון.

<הישיבה ננעלה בשעה 09:20.>

קוד המקור של הנתונים