ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 11/08/2013

הכותל הקטן - סמכויות ואחריות

פרוטוקול

 
PAGE
10
ועדת הפנים והגנת הסביבה
11/08/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 89>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום ראשון, ה' באלול התשע"ג (11 באוגוסט 2013), שעה 12:10
סדר היום
<תחזוקה ואבטחה של ה"כותל הקטן">
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
ישראל אייכלר

תמר זנדברג

דוד צור

נסים זאב

דב חנין

אורית סטרוק
מוזמנים
>
משה ברקת - ממ"ר דוד, המשרד לבטחון פנים

משה דגן - סמנכ"ל, המשרד לשרותי הדת

דניאל בר - דובר המשרד לשירותי דת

דוד גוברין - מנהל מח' ירדן–מז"ת, משרד החוץ

מינה גנם - מנהלת אגף הכשרה מקצועית, משרד התיירות

אילנה רודשבסקי - מנהלת תחום אדריכלות, משרד הפנים

שמואל רבינוביץ - רב הכותל והמקומות הקדושים, הקרן למורשת הכותל

יובל ברוך - מ"מ ארכיאולוג מרחב ירושלים, רשות העתיקות

חגי קול - מהנדס ראשי, מבנים מסוכנים, עירית ירושלים

שמואל ברקוביץ - מומחה לירושלים והמקומות הקדושים

מתתיהו הכהן דן - יו"ר עמותת עטרת כהנים

ברכה סליי
ייעוץ משפטי
ורד קירו-זילברמן
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רישום פרלמנטרי
לאה קיקיון
<תחזוקה ואבטחה של ה"כותל הקטן">
היו"ר מירי רגב
שלום לכולם, אני מתכבדת לפתוח את הדיון. אנחנו דנים בנושא תחזוקה ואבטחה של הכותל הקטן. קיימנו, הודות למתי דן ובזכותו – שני ביקורים בכותל הקטן. יש אנשים שלא מבחינים בין הכותל לכותל הקטן. הכותל הקטן הוא המקום הכי קרוב להר הבית ובעצם מתייחסים אליו בדיוק כמו הכותל המערבי. לצערי אני לא רואה כל כך את התייחסות אנשי הכותל, בהיבט של האשפה שמונחת שם. אני בטוחה שאם מישהו היה הולך ו- סליחה על הביטוי – משתין על הכותל המערבי, היו עושים פה - - -
נסים זאב
למה השימוש בשפה - - -
היו"ר מירי רגב
אני אגיד לך למה: כי אתה לא יודע מה קורה בכותל הקטן. אם היית שם - - -
נסים זאב
אפשר לדבר בצורה קצת שונה.
היו"ר מירי רגב
לא. אני רוצה לומר את האמת. צריכים להבין מה קורה בכותל הקטן, במקום הקדוש הזה, בכותל הקטן, מבחינת ביזיון המקום. צריך להבין את זה. הדיון פה היום – צריך להבין שהוא דיון המשך בסוגיה אחת בלבד: בפינוי האשפה שיש על הכותל הקטן. זה הדיון. דיברתי על זה גם עם המפכ"ל. הוא אמר שהוא יבקר בכותל הקטן, כי הוא לא ידע שזה קיים, עד היום. אני רוצה להבין מה קורה שם, אם אפשר לבזות את המקום הקדוש הזה. מתי, בבקשה. בקיצור.
מתתיהו הכהן דן
קודם כל, תודה ליושבת הראש, גם על הביקור וגם על תשומת הלב שהיא נותנת לעניין הזה. בשנים האחרונות, בשיתוף פעולה עם הרב של הכותל וגם עם היחידה למקומות הקדושים בעיר העתיקה ומשטרת העיר העתיקה נעשו שם כמה פעולות, כמו הזזת הקונסטרוקציה של הברזל שהעיריה הקימה לפני 40 שנה. הזיזו את זה וגם רצפו שם את הרצפה. אני חייב לציין את זה כי בדיון הקודם שלך היה נראה שאנחנו כאילו מתעלמים ממה שהתקדם שם
היו"ר מירי רגב
חס וחלילה.
מתתיהו הכהן דן
אז אני רוצה להתנצל בפני מפקדי המשטרה. התקדם משהו. אבל פח האשפה שנבנה שם, לדעתי, ואני אומר בזהירות – בתמיכה של משטרת המקומות הקדושים לפני כ-10 שנים או פחות, שמכסה פסולת בניה שהונחה ליד הכותל, ובנו קיר – פח אשפה, במקום לזרוק את הזבל לפח הביאו את הפח, כיסו את הזבל ויצקו בטון על הפח עם הכותל. הדבר הזה הוא נגד ההלכה. גם הרב רבינוביץ וגם רבנים אחרים - - -
היו"ר מירי רגב
מה הרבנות הראשית אומרת על זה? תיכף הרב ידבר וגם ישמיע לנו את עמדת הרבנות הראשית בעניין הכותל הקטן.
מתתיהו הכהן דן
הרבנות הראשית, אגב - - אני רק רוצה לציין שלפני 40 שנה, עירית ירושלים, בשגגה, כנראה, קדחה חורים בכותל המערבי הקטן. הרב הראשי, הרב אונטרמן, והרב נסים, וכל הרבנים הראשיים – יותר מזה, הגיעו לכותל הקטן. היתה אז מחאה גדולה מאד, יחד עם הרב של הכותל אז, וברור שעמדת הרבנות הראשית בעניין הזה היא חד משמעית: אסור לפגוע באבן מאבני הכותל לכל אורכו. הכותל קדוש לכל אורכו, וגם פח האשפה הזה - - -
היו"ר מירי רגב
אז יכול להיות שהרבנות הראשית לא חושבת שהכותל הקטן הוא חלק מהכותל?
מתתיהו הכהן דן
אני רוצה להשמיע לך כאן הקלטה משידורי ישראל, מ "קול ישראל", על עמדת הרבנים הראשיים, על עמדת רב הכותל, אז, שהדברים מאד ברורים. הרבנות היתה נגד הפגיעה בכותל הקטן, וכמובן, אני בטוח - - -

(נשמעת הקלטה)
היו"ר מירי רגב
בקצרה - - מצפים שיפנו את הפסולת מהכותל, שזה ברור מאליו, אך צריכים לבקש את זה בוועדה?
מתתיהו הכהן דן
זה דבר אחד. דבר שני – אנחנו מבקשים לאור הדיון שהיה עם משטרת ישראל, מפקד מרחב דוד אמר שהמשטרה לא אחראית על העמדת סדרנים שם כדי שימנעו מערבים לעשות את הצרכים שלהם על הכותל. זה לא התפקיד של המשטרה. הוא אמר שזה התפקיד שמוטל או על הרב של הכותל או על המקומות הקדושים או על משרד הדתות, אבל לא על המשטרה. אנחנו מבקשים באופן מיידי שיוצבו שם סדרנים, ממחר בבוקר, שימענו מבני המקום, לא משנה מאיזו דת, לעשות צרכים על הכותל. יש צילומים, הם שודרו בערוץ הראשון, לצערי, הם שודרו. אנחנו מבקשים באופן מידי להציב שם סדרנים. האחריות על המקום הזה היא של משרד הדתות.
היו"ר מירי רגב
יעלה תכף הנושא של משרד הדתות.
מתתיהו הכהן דן
אז אנחנו מבקשים קודם כל שמשרד הדתות יקח על עצמו את האחריות על הטיפול במקום, הן באמצעות הקרן למורשת הכותל או המרכז למקומות קדושים, או שיקים איזה גוף אחר, אבל לא יכול להיות שמשרד הדתות לא ייקח אחריות על המקום הזה. אנחנו מבקשים, לקראת חגי תשרי, להסיר את פח האשפה כי בראש השנה, בעזרת השם, תתקיים שם תפילה.
היו"ר מירי רגב
לגבי הדיון הקודם – הגיע אלי עכשיו בפקס דחוף מכתב של יורם כהן, מפקד השב"כ: "שב"כ לא הביע לאחרונה כל עמדה בקשר לסגירת הר הבית ליהודים בתקופת הרמדאן. כל ההחלטות הינן באחריות משטרת ישראל". רק שתדעו ששב,כ, שאחראי על הביטחון ועל התושבים, וחס וחלילה – אינתיפאדה שלישית ורביעית וחמישית – שתקרה בהר הבית, אז השב"כ לא חושב כך.
קריאה
משטרת ישראל אחראית על זה. אנחנו אחראים לסדר הציבורי.
היו"ר מירי רגב
אתה צודק. ואתה אחראי על סדר ציבורי אחרי שאתה מקבל מודיעין שיש בעיה של סדר ציבורי. כשבא לכם – זה מודיעין שלכם, כשבא לכם – זה השב"כ. הבנתי. נעשה גם על זה דיונים? הבנתי את העניין. לטובת הסדר הטוב, זה היה מכתב שהגיע מראש השב"כ, לא מהפקידה שלו, לא מראש הלשכה שלו, ממנו.

רב הכותל, נא התייחסותך, בבקשה. מדוע אנשים עושים את צרכיהם על הכותל הקטן? מדוע אתה מתייחס רק לכותל המערבי? מדוע האשפה עדיין קיימת בכותל הקטן? מה אתה מתכוון לעשות עם זה עד חגי תשרי?
שמואל רבינוביץ
בראש ובראשונה אני רוצה להבהיר: הכותל המערבי הוא 488 מטרים מהקצה הדרומי שלו עד הקצה הצפוני שלו, הכותל הקטן הוא כותל מערבי לכל דבר.
היו"ר מירי רגב
לא, זה לא נראה ככה
שמואל רבינוביץ
מעולם לא זזה שכינה מהכותל המערבי, זה נאמר על הכותל המערבי שאנחנו מכירים ונאמר גם על הכותל הקטן. בעבר, לפני 48, יהודים התפללו שם. גדולי עולם התפללו שם. זה מקום קדוש לכל דבר.

מה שמטריד אותי יותר מכל אשפה, והאשפה גם, כמובן, מטרידה אותי – זה המצב של אבני הכותל המערבי בכותל הקטן. המצב הוא מסוכן. יש שם אבנים תלושות. צריך לטפל בנושא הזה. נמצאת פה רשות העתיקות. יש מגבלות הלכתיות, אנחנו מתואמים עם רשות העתיקות ברגע שיתאפשר וכדי לטפל באבנים הללו - - -
היו"ר מירי רגב
מתי זה יתאפשר, כשאבן תיפול על ראש אחד המתפללים?
שמואל רבינוביץ
הנושא הזה הוא באחריות מדינית. לא אני מחליט מתי מתבצעות עבודות בכותל הקטן. זה באחריות משרד ראש הממשלה. הם אחראים על הדברים האלה. כל הנושא המדיני זה באחריותם. יחד עם זה ברור שצריך לתקן את הדבר הזה, זה לטובת היהודים, לטובת הערבים ולטובת כולם.
היו"ר מירי רגב
אבל עזוב את האבן – מה עם האשפה?
שמואל רבינוביץ
לגבי נושא האשפה- אין ספק שצריך לפנות. אשפה ליד הכותל המערבי זה דבר לא ראוי.
היו"ר מירי רגב
אז למה לא מפנים? זה גם משרד ראש הממשלה לא מאפשר לפנות את האשפה?
שמואל רבינוביץ
זה באחריות מדינית.
קריאה
מדינית או תקציבית?
שמואל רבינוביץ
לא. רק מדינית. אין שום בעיה תקציבית.
אורית סטרוק
סליחה, על מה אתה מתבסס כשאתה אומר שזה משרד ראש הממשלה?
שמואל רבינוביץ
הכותל המערבי הוא באחריות משרד ראש הממשלה, הקרן למורשת הכותל המערבי כפופה למשרד ראש הממשלה.
אורית סטרוק
אבל העבירו את המקומות הקדושים למשרד הדתות.
שמואל רבינוביץ
הקרן למורשת הכותל המערבי לא עברה למשרד הדתות. היא באחריות משרד ראש הממשלה. מדובר במקום רגיש מאד, באחריות ראש הממשלה, באחריות משרד ראש הממשלה.
היו"ר מירי רגב
זאת אומרת שראש הממשלה לא מאשר לפנות אשפה מהכותל המערבי וראש הממשלה לא מאשר לטפל באבנים. אני רוצה להבין.
שמואל רבינוביץ
ברגע שמשטרת ישראל תודיע לנו שהדבר מתאפשר אנחנו, כמובן, נקבל - - -
היו"ר מירי רגב
זה המשטרה או המדיניות? אני רוצה להבין: המשטרה. למה אתם לא מאפשרים לעירית ירושלים לפנות את האשפה מהכותל הקטן.
משה ברקת
סוגית האשפה, ואת היית לפני כשלושה שבועות יחד אתנו, ובסוגיה הזו שוחחנו גם אז ואני מבקש גם עכשיו לדר על סוגית ה- - וכל מה שמאחוריה בפורום מצומצם יותר.
היו"ר מירי רגב
אבל אני רוצה לשאול שאלה: האם האשפה שם, שלא מפנים אותה והאבנים שלא מתקנים – זה בגללכם או בגלל מדיניות משרד רוה"מ?
משה ברקת
אני אומר שוב: בסופו של דבר ההחלטה תהיה החלטה של הדרג המדיני.
היו"ר מירי רגב
יפה, נתת לי תשובה.
דוד צור
בכל הסוגיות האלה, אמרתי גם קודם – יש ועדת שרים לענייני ירושלים. יש הערכת מצב שנעשית אחת לחודש, אולי אפילו יותר, בראשות השר לביטחון הפנים, עם השר לענייני ירושלים. כשהסוגיות הן במחלוקת הן מובאות למשרד ראש הממשלה. לכן כל הניסיונות לבקש פה מהמשטרה תשובות חד משמעיות חייבות ללכת בסוף לרמה הזו.
שמואל רבינוביץ
אני רק רוצה לסכם: הקרן למורשת הכותל המערבי אינה אחראית על הכותל הקטן. הדבר הזה, אם יטילו עליה ממשרד ראש הממשלה, לטפל גם בכותל הקטן, היא תעשה את זה כמו כל המטלות.
יעקב אשר
אבל העמדה שלכם היא שצריך לעשות?
משה ברקת
חד משמעית – כן.
יעקב אשר
בהמשך לדיון הזה ולדיון הקודם אני חושב שצריך לקבל שתי החלטות בדברים הכי פשוטים וברורים – יש היררכיה הלכתית וההיררכיה ההלכתית צריכה לקבוע בכל מה שקשור לכותל – אם זה הכותל הקטן, ואם זה לכותל בכללותו, ואם זה גם לגבי העניין ההלכתי של עליה להר הבית, כן או לא. ככה זה צריך לעבוד, נקודה. הדרג המדיני, לצורך העניין פה – יש שני דברים שהדרג המדיני צריך לקבל עליו החלטה וצריך למקד את זה לשם, ולא לקצין כזה או אחר, זה אל"ף, הנושא הביטחוני, ובי"ת- הנושא התקציבי, של לעשות את הדברים הללו כדי שההנחיות של רב הכותל ירדו גם לביצוע. לכן אני חושב שצריך לעגן – הרי מה שקורה פה, בשנים האחרונות, שמנסים בעצם לקעקע את הסמכות ההלכתית בכותל. הכותל הוא מקום קדוש על כל סביבותיו, וההנחיות הללו אמורות לחייב את הדרג המדיני, אלא אם כן יש עניין של פיקוח נפש בוועדה הסודית.
היו"ר מירי רגב
מה אתה מציע לעשות?
יעקב אשר
צריך לקבל את ההחלטות, להעביר אותן באותם דרגים, באותן ועדות סודיות למיניהן ולצאת לפעולה. מה שצריך לעשות – על פי ההנחיות ההלכתיות. אבל לא לברוח ימינה ושמאלה, לא בהר הבית, בדברים ההלכתיים שהם בעצם עצם הלוז של העניין הזה, לא בנושא של נשות הכותל וגם לא בנושא של פח הזבל על הכותל הקטן.
משה דגן
המשרד - - -
היו"ר מירי רגב
במילא המשרד אין לו מה להגיד, הכותל לא כפוף אליכם, אז מה יש לכם להגיד?
משה דגן
הכותל הקטן, אנחנו יכולים לפעול להכניס אותו לחוק המקומות הקדושים - - -
קריאה
הוא נמצא שם. לא צריך להכניס אותו.
משה דגן
הכותל בכללותו נמצא. יש טענות שכביכול, כיוון שהכותל הקטן לא נמצא בחוק המקומות הקדושים אז לכאורה אין אחריות עליו. אבל ככל שהוא ייכנס, ואנחנו מתכוונים לפעול להכניס את זה, ואז ממילא האחריות תהיה שלנו ואנחנו מתכוונים לפעול בעניין הזה.
אורית סטרוק
אני מאד שמחה שנציג משרד הדתות דיבר לפני. אני חושבת ששמענו פה אבסורד, תרתי סתרי מכבוד הרב האחראי על הכותל - - -
היו"ר מירי רגב
בעיניי זה לא אבסורד, הר הבית והכותל אחד הם, ולכן כל המדיניות קשורה במשרד ראש הממשלה.
אורית סטרוק
קודם כל הרב לא יכול לומר, עם כל הכבוד לו, שהקרן למורשת הכותל לא עברה למשרד הדתות ולכן הכותל הקטן הוא לא במשרד הדתות, אבל הקרן למורשת הכותל מטפלת רק בכותל שהוא לא הכותל הקטן. אין דבר כזה.
היו"ר מירי רגב
נכון. חד משמעית.
אורית סטרוק
לכן אני בהחלט מברכת על הרצון של משרד הדתות. אני חושבת שלא צריך לחכות לשום החלטה רשמית. אם אתה תבדוק מה נמצא ברשימת המקומות הקדושים שאתם מטפלים בהם יום יום, יש שם עשרות מקומות שבודדים - -
משה דגן
שלא הוכרזו ובכל זאת, מכורח המציאות - - -
אורית סטרוק
- - מתוכם הוכרזו, אז אנא מכם, תפעלו בעניין הזה. זו בושה לעם ישראל מה שקורה במקום הזה. בהמשך לזה אני חושבת שזו בושה, ממש בושה לשמוע שמשטרת ישראל צריכה לדווח בפורום סגור איך לפנות פח אשפה מהמקום הקדוש ביותר, ודאי הר הבית הוא יותר - - מהכותל, אבל לא יעלה על הדעת שפינוי האשפה- ראו לאיזה תהומות הגעתם. אסור ליהודים לעלות להר הבית ברמאדאן כי זה רגיש, ואסור לעלות בסוכות, כי זה גם רגיש. ובמקום הקדוש להם אסור לפנות אשפה של ערבים וצרכים של הערבים כי זה רגיש. והכל רגיש. אז עם כל הכבוד, גם אנחנו רגישים. מה שאתם בעצם אומרים לנו כאן, רבותיי, מפקדי המשטרה, וזו כן אחריות שלכם, לא של הדרג המדיני – אתם אומרים שהכלל שקובע אצלכם הוא קול דאלים גבר. איפה שיש סכנה להתפרצות שם זה רגיש ולא נעשה כלום, גם אם ידרכו עלינו.
היו"ר מירי רגב
יש לך משהו להציע?
אורית סטרוק
אני מציעה לקבוע תג"ב- תאריך גמר ביצוע. אני רוצה לשמוע מתי משרד הדתות שרוצה לטפל בעניין הזה, מתחיל לטפל בעניין הזה. לוח זמנים.
נסים זאב
בסוגיה הקודמת היה נוח לדבר בהיבט ההלכתי, כי כשאנחנו רוצים לכסות על החולשה המדינית שלנו אנחנו אומרים: ההלכה אוסרת. אני אמרתי, מה שמר"ן פסק זה קודש קודשים ואנחנו לא מערערים אחרי זה. אבל אני אומר – הסוגיה היא לא הלכתית, היא מדינית. האם יש לנו עמוד שדרה, או אנחנו שפנים פה, וחגבים, בעיני עצמנו. ושוב, בגלל העניין ההלכתי – ופה אין בעיה הלכתית אליבא דכולי עלממא, נכון או לא, הרב רבינוביץ?
שמואל רבינוביץ
אין בעיה.
נסים זאב
אז היתה הצעה של עירית ירושלים שבשיתוף פעולה עם משטרת ישראל יטפלו בסוגיה הזו. אז למה שלא תצא החלטה? אלא אם כן יש הוראה שונה שאומרת – אסור לנו לעשות שום דבר במקום, כל עוד ראש הממשלה אסר. כיוון שזו המדיניות של ראש הממשלה, הוא צריך לקבוע את המדיניות, אבל הוא לא אמר לא לעשות, לא לפעול. הוא לא שלל. אם אין את השלילה לפחות נתקדם ברמה החיובית. אני מציע שהמשטרה בשיתוף עירית ירושלים צריכה לפעול בעניין הזה.
שמואל ברקוביץ
שמי ד"ר שמואל ברקוביץ, אני מתיימר להיות מומחה לענייני המקומות הקדושים, וכתבתי פה חוות דעת מקיפה לכל מי שצריך על הכותל המערבי הקטן – היסטוריה, קדושה, ומבחינה משפטית. בקיצור, המסקנות הסופיות של הדבר הזה – ראשית כל, יש עובדות פשוטות: הכותל המערבי הקטן הוא מקום קדוש, הוא חלק מהכותל המערבי שאנחנו מכירים לכל אורכו, הוא הוכרז כמקום קדוש, אדוני, נציג משרד הדתות. הכותל המערבי הוכרז כמקום קדוש בתקנות השמירה על מקומות קדושים, תשמ"א-1981, הכותל הקטן – אין ויכוח שהוא חלק מהכותל המערבי, ונכון, הוא מקום קדוש. אין כאן בעיה הלכתית, אין כאן מחלוקת אורתודוקסית, לא רפורמית, לא כלום. אין כאן בעיה הלכתית בכלל, כולם מסכימים, כולל הרב רבינוביץ – שמעת את זה.
דבר שני – כל הסמכויות שהיו בידי ראש הממשלה בעקבות פירוק משרד הדתות בעבר, הוחזרו למשרד הדתות, ב-5 למאי, 2013, לפי החלטת ממשלה. תמצא את האזכור שלה בחוברת הזו, ואם אתם רוצים, תוכלו לטפל. לפי החוק ולפי מה שמקובל במדינת ישראל, מי שמופקד על הטיפול בכותל המערבי זה הקרן למורשת הכותל, שזו עמותה ציבורית בשליטת משרד ראש הממשלה. היא קיבלה ב-10 השנים האחרונות, עד 2015 תקציב של 85 מיליון שקל כדי לפתור את כל בעיות התשתיות של הכותל לכל אורכו, ולא מוגבל לאיזה קטע של הכותל. הקרן הזו אחראית, ואם תפתחו באינטרנט – הקרן למורשת הכותל, תראו את פעולותיה, בתשתיות פיזיות, בחניונים, בתקשורת, בצנרת, במקומות חניה, בשלטים, במה שאתם לא מעלים על דעתכם, כולל פינוי אשפה, כולל הכל. היא יכולה לעשות את הכל עכשיו, מחר בבוקר, כמו שהיא עושה בכותל המערבי הגדול – בכותל המערבי הקטן, לכל אורכו.

מבחינה הלכתית הגוף המוסמך לטפל בכותל הקטן, לדאוג, למשל, שאולי יהיו שם סידורים, לקבוע את גדרי ההלכה שם, ואין בעיה הלכתית - הגוף הזה יושב פה, זה הרב רבינוביץ, שהתואר שלו הוא – רב הכותל והמקומות הקדושים.
היו"ר מירי רגב
אבל הוא אומר שזה באחריות רוה"מ.
שמואל ברקוביץ
לכן לא צריך כאן שום דיונים, שום ועדות סודיות ושום בעיות הלכתיות.
אורית סטרוק
- - הוא לא אסר עליו לעשות את זה.
שמואל ברקוביץ
צריך לדעת על איזה אשפה אנחנו מדברים. סליחה שאני אומר: יש שני סוגי אשפה, ודבר יותר חשוב זה כבוד הכותל הקטן. זה שלא ישתינו שם, שלא ימרחו צואה, זה שלא יעשו שם אירועים של הפרת סדר - -
היו"ר מירי רגב
לא נעים לשמוע, אבל זה קורה.
שמואל ברקוביץ
- - זו אחריות בראש ובראשונה של הקרן למורשת הכותל בסיוע משטרת ישראל.
היו"ר מירי רגב
אנחנו נוריד לקרן חצי מהסכום שלה. תקבלו חצי מהסכום שלכם.
שמואל ברקוביץ
האשפה עליה מדובר זה שני סוגי אשפה. על אשפה אחת אחראית משטרת ישראל. ב-2004 היא נתנה את חסותה לכסות פסולת בניה ששפכו הערבים ליד הכותל הקטן בקונסטרוקציה של ברזל, שאפשר לראות אותה פה בתמונה, שמאחוריה יש פסולת בניה ואשפה, מחוברת לכותל המערבי הקטן בברגים ובמלט, והמשטרה מסרבת לאפשר את הפינוי הזה בטענה שזה מפר את הסטטוס קוו. אני מומחה למקומות הקדושים, עוד לא שמעתי שזבל מהווה חלק מסטטוס קוו. זה לא נכון בשום מקום קדוש – לא בארץ ולא בעולם.
משפט אחרון – יש פח אשפה ענקי שעומד ליד הכותל הקטן, שהחתולים מבקרים בו. המוסלמים זורקים לידו שקיות אשפה, וזאת אשפה מסוג שני שאפשר גם לפנות אותה מחר בבוקר. זה הכל.
ישראל אייכלר
אם זה נוגע לפיקוח נפש ושפיכות דמים – אני לא חושב שיש דבר שכדאי שתהיה שפיכות דמים עליו, אבל כאשר אני רואה שכאשר מדובר בעליה להר הבית המשטרה חוששת משפיכות דמים, וכאשר מדובר על הכותל הקטן, כאשר אני לא רואה שום בעיה, לכאורה, של שפיכות דמים, הם אומרים: אי אפשר, בגלל שפיכות דמים, ראש הממשלה ומדיניות. כאשר רוצים לפגוע במאות אלפי יהודים שבאים אל הכותל המערבי על ידי נשות הכותל, בא בית המשפט ומחייב את המשטרה לעבוד בכוחות אדירים, לפגוע ברגשותיהם של מאות אלפי אנשים, אבל בכותל הקטן – יש להם בעיה ביטחונית. אותם כוחות שיש לכם להביא את נשות הכותל - - -
אורית סטרוק
הם לא - - -
היו"ר מירי רגב
סליחה, זה מפריע, אני לא מוכנה לנהל ככה דיונים.
ישראל אייכלר
אותם כוחות משטרה שיש לכם להביא את נשות הכותל מול מאות אלפי אנשים מכל העולם תביאו לכותל הקטן, ואני בטוח שזה יהיה בשקט.
היו"ר מירי רגב
הסיכום הוא כזה: קודם כל אני מבקשת לבדוק עם משרד ראש הממשלה האם האחריות למורשת הכותל היא גם על הכותל הקטן, ואם לא – לקצץ להם את התקציב, מ-85 מיליון לחצי, ואת החצי השני להעביר לגורם אחר שיטפל בכותל הקטן.

לא יכול להיות שמישהו בא ומחליט לעשות את הצרכים שלו על הכותל הקטן, לא יכול להיות שאבנים שם יפלו חס וחלילה על ראשו של אחד המתפללים ואז מישהו יתעורר, או שחס וחלילה על ראשם של אחד מהילדים שמשחקים שם, מהשכונה המוסלמית, כי אז יגידו שאנחנו בכוונה עשינו את זה. אז צריך לטפל באבנים שם. יש שם ילדים שמסתובבים ליד הכותל הקטן ומספיק שאחד יתקרב, לעשות משהו על הכותל, נופלת עליו אבן ואז יאשימו אותנו, שהכותל הקטן הוא בכלל באסטרטגיה כדי לפגוע בילדים קטנים שמסתובבים שם. לכן יש כאן עניין של חיי אדם – גם מוסלמים וגם יהודים מתפללים.
פינוי אשפה מתחייב משם, וצריך להסיר את פח האשפה. אם זו החלטה של ראש הממשלה לא לבצע את זה, אני מבקשת שיסביר לנו למה. יהיה דיון עם השר לביטחון הפנים שהוא בוועדת השרים לענייני ירושלים, יחד עם השר לענייני ירושלים, יהיה דיון אתם, לא עם נציגיהם, יחד עם המפכ"ל, שיסבירו לנו מדוע לא מתייחסים לכותל הקטן כחלק מהכותל המערבי. אני רוצה שמשרד ראש הממשלה ייתן לנו תשובה על העניין הזה עד תחילת המושב.
שמואל ברקוביץ
צריך גם מישהו שייתן תשובה למה זה לא נראה כמו מקום קדוש. למה אין שם שלט שזה מקום קדוש, למה אין שם ספסלים, ספר תורה, ארון קודש.
היו"ר מירי רגב
ולמה במקום הזה של הכותל הקטן – אנשים פוחדים להגיע אז צריכים להיות שם סדרנים, צריכים להיות שם ספרי תורה, צריכים להיות שם כיפות, מטפחות לנשים, שרוצות, בקיצור, שזה יתנהל כמו כל מקום קדוש אחר. אם זה היה חס וחלילה מקום קדוש לנצרות או למוסלמים – אוי, מה שהיה קורה אם זה היה שם, אבל כשמדובר ביהודים, זה בסך הכל יהודים בארץ ישראל בבירתנו, מה זה משנה. זה בסך הכל יהודים.
אתה פתחת בדבריך, כבוד הרב הוא מהכיוון המערבי עד הצפוני. אז תחליט - זה חלק מהכותל או לא?
שמואל רבינוביץ
זה חלק מהכותל.
היו"ר מירי רגב
אם זה חלק מהכותל – נא טפלו בו כחלק מהכותל. אם זה לא חלק מהכותל – תקבלו רק מחצית מהתקציבים לכותל, זה הכל. אני מבקשת תשובה על העניין הזה עד לתחילת המושב ועד לחגי תשרי. אם אפשר יהיה להסיר את פח האשפה משם, ושיהיו סדרנים שיוודאו שלא מחרבנים ולא משתינים על הכותל - - - זה יהיה מאד נכון לנו.
נסים זאב
די, את לא יכולה להגיד "להטיל את מימיו" במקום "להשתין"? קצת סגנון.
היו"ר מירי רגב
למה לא? זו האמת. תראה את זה.
אני מודה לכם, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:30.>

קוד המקור של הנתונים