ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 06/08/2013

חוק חופש המידע (תיקון מס' 9), התשע"ד-2013

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
06/08/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 54>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, ל' באב התשע"ג (06 באוגוסט 2013), שעה 10:00
סדר היום
<הצעת חוק חופש המידע (תיקון מס' 9) (התאחדויות ואיגודי הספורט), התשע"ג-2013, של חברי הכנסת יריב לוין, דב חנין, מוחמד ברכה, חנא סוייד, עפו אגבאריה>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד רותם – היו"ר
יריב לוין
מוזמנים
>
יעקב פרידברג - עו"ד, משרד המשפטים

עדי ליברוס - יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

דודו מלכא - סגן ר' מנהל ספורט, משרד התרבות והספורט

עו"ד עפרה שרון - לשכה משפטית, משרד התרבות והספורט

גיל עטר - יועץ משפטי, הוועד האולימפי

יאיר דוידוביץ - מנכ"ל התאחדות הקליעה, התאחדויות ואיגודי ספורט

רונן וינברג - יועץ משפטי, איגוד הכדורסל, התאחדויות ואיגודי ספורט

עמרי טלמון - מנכ"ל קלאב תעופה, התאחדויות ואיגודי ספורט

מרטין מדר - התאחדות ישראלית לטאקוונדו, חברת וועד, התאחדויות ואיגודי ספורט

דניאל באומגרטן - לוביסט, כהן-רימון-כהן, הוועד האולימפי
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי
<הצעת חוק חופש המידע (תיקון מס' 9) (התאחדויות ואיגודי הספורט), התשע"ג-2013>, של חברי הכנסת יריב לוין, דב חנין, מוחמד ברכה, חנא סוייד, עפו אגבאריה
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב. הצעת חוק חופש המידע (תיקון מס' 9) (התאחדויות ואיגודי ספורט), של חברי הכנסת יריב לוין, דב חנין, מוחמד ברכה, חנא סוייד ועפו אגבאריה.
יריב לוין
תודה, אדוני היושב-ראש. קודם כול תודה על קביעת הדיון ועל ההסכמה גם לאחר את פתיחתו בכמה דקות. הצעת החוק הזאת כבר הוכנה והייתה לנו כאן ישיבה קודמת שבה ליבנו חלק מהסוגיות. נשארו כמה סוגיות פתוחות שהשתדלנו במגעים שקיימנו בינינו בעזרתו של אלעזר לפני הישיבה הזאת לצמצם אותם ולהגיע פחות או יותר למתווה שהוא אולי טעון תיקונים, אבל הוא כבר קרוב מאוד לנוסח שאפשר לסיים אתו את החוק. השאלות והנושאים שהיינו צריכים להכריע בהם היו שלושה: האחד היה הסוגיה מה אנחנו עושים עם כל אותן מנהלות ליגה או גופים מן הסוג הזה שמואצלות אליהן סמכויות של התאחדויות הספורט, ואיך אנחנו מכניסים אותן בצורה נכונה לעניין הזה; הנושא השני היה סוגיית התורמים שתורמים כספים בעילום שם, וכיצד אנחנו מתמודדים איתה בשים לב להשלכה שעלולה להיות לדבר הזה בעיקר לענפי ספורט קטנים שמבוססים על תרומה אחת או שתיים בודדות גדולות מתורם שאיננו מעוניין להיחשף; המרכיב השלישי היה שאלת התחולה של התיקון הזה לחוק על האיגודים בהיבט של החרגתם של איגודים קטנים מאוד כדי לא להטיל עליהם מעמסה שיתקשו להתמודד עמה. נדמה לי שעם כל שלושת הדברים האלה הגענו לנוסחאות שאני מניח שאלעזר יוכל להציג אותן בצורה מפורטת כאן, ואני מקווה שנעשה את ה-fine tunning הזה שאנחנו צריכים עדיין לעשות בישיבה הזאת, ובכך נוכל להגיע לנוסח מוסכם וסופי.
אלעזר שטרן
אני אוסיף עוד נקודה אחת על שלוש הסוגיות שחבר הכנסת לוין דיבר עליהן שצריך לשקול גם סעיף תחילה.
יריב לוין
כן, אין ספק.
אלעזר שטרן
זמן מסוים להתארגן.
יריב לוין
כן, זה נראה לי די ברור.
אלעזר שטרן
לגבי שלושת הנושאים. בנושא של מנהלות בכל המגעים שקיימנו מוסכם שיש הצדקה להחיל את זה גם על המנהלות. יש לנו קצת קשיי ניסוח כי היחסים בין המנהלות באיגוד הכדורסל – זאת שכבר קמה – ובאיגוד הכדורגל – זאת שצפויה לקום – היחסים המשפטיים בין המנהלת לבין ההתאחדות או האיגוד הם לא לגמרי ברורים לנו. הצענו פה ניסוח משופץ ויותר מכוון ומדויק, אבל העיקרון הוא שהם ייכנסו. רק מבחינת הניסוח אנחנו צריכים לחשוב בצורה מדויקת יותר איך להגדיר את היחסים ביניהם, אבל העיקרון קיים. הנקודה השנייה של הסכום היא שלא דובר על שינוי מעבר - -
יריב לוין
כן, זה הדבר שדנו בו בישיבה הקודמת.
אלעזר שטרן
בישיבה הקודמת בעיקר הנציגות של התאחדות הכדורגל העלו שתי נקודות: א', תורמים בעילום שם שהכנסנו לכאן עם סייג מסוים. תסתכלו בסיפא של הניסוח שהונח על שולחן הוועדה: "למעט לעניין גילוי זהותם של תורמים שהביעו את דעתם שאינם מעוניינים בגילוי זה שאין חובה לגלות את זהותם על פי כל דין". התוספת הזאת של הסייג לסייג היא מכיוון שבחלק מדיני התאגידים, למשל לגבי עמותות, יש חובות לגלות מסכומים מסוימים מיהם התורמים, ותלוי איזה סוג של תרומה – אם זאת תרומה להתאחדות עצמה או תרומה לקבוצות בהתאחדות. כדי להימנע מסתירה בין ההוראות של חוק חופש המידע להוראות אחרות בדיני התאגידים שכן מחייבות לגלות, הוספנו את הסייג הזה שאין חובה לגלות את זהותם על פי כל דין.

נקודה נוספת שהעלו נציגי התאחדות הכדורגל היא לגבי חוזים אישיים שיש בין השחקנים לבין הקבוצות שנמצאים בתוך אחד האורגנים של ההתאחדות לכדורגל, ובדיבור בינינו חשבנו שאין סיבה להחריג אותם כי אפשר להתמודד עם זה כבר היום עם המנגנונים הקיימים בחוק חופש המידע בין אם לפי סעיף 9(א)(3) של פגיעה בפרטיות במידה שיש פרטים בחוזים האלה שיש בהם פגיעה בפרטיות או נקבע בהם במפורש שיש בהם חובת סודיות וכו', ובין אם על-פי סעיפים אחרים בסעיף 9(ב) בחוק חופש המידע. לכן חשבנו שאין צורך להכניס את זה בצורה מפורשת כי חוק חופש המידע נותן לזה כיום מענה מספיק.
יריב לוין
מה השינוי שאתה מציע?
אלעזר שטרן
הניסוח יעבור עוד את נסחת החוק, אבל משהו כמו: "התאחדות ואיגוד כהגדרתם בחוק הספורט התשמ"ח, לרבות כל תאגיד שרשאי להפעיל, לנהל או לארגן תחרויות ספורט באותו ענף ספורט המקבלים במישרין או בעקיפין תמיכה לפי חוק יסודות התקציב" וכו'.
היו"ר דוד רותם
"לנהל תחרויות ספורט" – למה צריך באותו ענף ספורט?
יריב לוין
ואם זה לא תאגיד?
אלעזר שטרן
ממה נפשך? אם זה כמה אנשים שפועלים - -
היו"ר דוד רותם
אם זה לא תאגיד הוא לא חייב לך כלום.
אלעזר שטרן
בצורה וולונטרית הוא נחשב - -
יריב לוין
לא וולונטרי, אני מדבר על מנהלת ליגה שלא התאגדה.
אלעזר שטרן
אם היא לא התאגדה, והאנשים שפועלים שם אמורים להיות חלק מההתאגדות זה יחול עליהם מכוח העובדה שהם חלק מההתאחדות.
יריב לוין
הבנתי.
אלעזר שטרן
צריך שתהיה לך איזושהי אישיות משפטית כי חוק חופש המידע מאפשר הגשת עתירות. צריך שזאת תהיה איזושהי אישיות משפטית נפרדת.
יריב לוין
ברור.
היו"ר דוד רותם
אני מבין שעכשיו יבוא חוק שכל המנהלות חייבות להיות תאגיד.
יריב לוין
לא.
אלעזר שטרן
אגב, בדוח האחרון שנקרא דוח זליכה באמת דובר על תאגיד - -
יריב לוין
הם ילכו לשם בכל מקרה.
היו"ר דוד רותם
מה זה "דוח זליכה"? תגיד, מה אתה רוצה מאתנו?
יריב לוין
דודו, תאמין לי, אתה מפספס את הדברים העיקריים של החיים. תבוא אתי ביום חמישי – יש משחק בליגה האירופית.
היו"ר דוד רותם
בין מי למי?
יריב לוין
בין הפועל תל-אביב לבין פנדורי שזה לא מאכל ממזרח אסיה, אלא קבוצה מרומניה.
היו"ר דוד רותם
פרס יהיה שם?
יריב לוין
לדעתי, לא.
היו"ר דוד רותם
אז אני לא בא.
יריב לוין
להפך, דווקא חשבתי שככה אני אביא אותך.
היו"ר דוד רותם
רבותי, יש למישהו הערות?
יאיר דוידוביץ
לא שמעתי התייחסות לאיגודים הקטנים מחבר הכנסת לוין. אתה לא התייחסת לזה בכלל. תהיה החרגה או לא?
יריב לוין
זה כתוב. בנוסח המוצע פה יש החרגה.
אלעזר שטרן
מחזור של מיליון שקלים.
יאיר דוידוביץ
3 מיליון זה איגוד גדול.
קריאות
מיליון.
יאיר דוידוביץ
כשעובדים בשכר זה נקרא איגוד גדול. גם פה אתם מפספסים.
אלעזר שטרן
זה הסכום שהוסכם עליו פה.
יאיר דוידוביץ
תחשוב עליו שוב אולי. המחזור של האיגוד שלי הוא כ-3 מיליון עם שני עובדים בשכר.
אלעזר שטרן
תציג את עצמך, בבקשה.
יאיר דוידוביץ
אני מנכ"ל התאחדות הקליעה, יאיר דוידוביץ'.
יריב לוין
התאחדות הקליעה היא התאחדות רצינית ששולחת ספורטאים לאולימפיאדה.
יאיר דוידוביץ
אם צריך לפתוח את הישיבות שלנו לכל מי שיבוא אני צריך להזמין - -
יריב לוין
אתה לא צריך לפתוח את הישיבה לכל מי שרוצה לבוא. מה שאתה צריך זה למסור מידע אם מישהו ביקש מידע. יש הבדל גדול בין שני הדברים. אתה לא צריך לשכור אולם בשביל כל ישיבה.
גיל עטר
אני היועץ המשפטי של הוועד האולימפי. הסכום של מיליון שקלים נזרק בישיבה הקודמת. השאלה, האם באמת נבדק אם יש איגוד או התאחדות שבכלל תצא החוצה?
יריב לוין
בוודאי. בדקנו. היה פה דיון לעומק בסוגיה הזאת.
עמרי טלמון
אני עמרי טלמון מקלוב התעופה. בעניין מיליון שקלים, כפי שאמרתי בישיבה הקודמת שאני אבדוק וגם כתבתי ליושב הראש ולחבר הכנסת לוין, זה סכום נמוך. למשל הטיסנאות זה איגוד קטן לכל הדעות, ואיגוד הדאייה שהוא עוד יותר קטן ממנו – המחזורים שלהם מגיעים ל-1.8-1.6 מיליון, וזה נובע מכך שהספורט הזה הוא פשוט יקר. זה לא כדור סמרטוטים שבועטים אותו בחצר. לכן המיליון הזה לא מוציא מכלל התכולה איגודים קטנים שלא צריכים להיות שייכים לו. במכתב שכתבתי לכם הצעתי את הרף של 2.5 מיליון.
יריב לוין
הרעיון בהחרגה נובע לא מכך שיש הצדקה שבאיגוד קטן הדברים ייעשו בלי נגישות למידע, אלא מהעובדה שלא רצינו להעמיס על איגוד שהמחזור שלו נמוך מאוד הוצאה כספית שהוא יתקשה להתמודד איתה. איגוד שיש לו הוצאה כספית שחוצה את הקו של מיליון שקל בשנה מסוגל גם לטפל בכמה פניות שיגיעו אליו בלי שהדבר הזה מעמיס עליו מעמסה יותר מדי גדולה.
היו"ר דוד רותם
אם זה כמה פניות. אתה יודע, במדינת ישראל – אנחנו ראינו עכשיו בבחירת הנגידים – יש הרבה נודניקים.
יריב לוין
זה נכון, אבל אני לא יודע אם הם ירחיקו לכת עד למקומות האלה.
היו"ר דוד רותם
הם ירצו לדעת כמה עולה קילו בלזה.
גיל עטר
לפני בחירות זה תמיד יקרה.
יריב לוין
מאה אחוז, זה לא דבר נורא. אז לפני בחירות ייתנו קצת מידע. צריך גם לזכור במה מדובר. אם האיגוד הוא קטן ופעילותו יחסית מצומצמת אז גם כמויות המידע שיש לו הן לא גדולות. אז מי שירצה, יגידו לו, אדוני, אתה מוזמן אלינו בשעה 16:00, תבוא, תעיין בקלסר ותצלם משהו אם אתה רוצה. אל תשכחו שיש גם אפשרות לגבות אגרה כי אתה לא מוכרח לצלם לאנשים חומר על חשבונך. יש לזה פתרונות. הרעיון הוא הנגישות. אני מודה שאני לא רואה את כל עם ישראל מגיש בקשות לקבל מידע על איגוד הטיסנאות פתאום בוקר אחד ומעמיס עליהם מטלה שהם לא מסוגלים להתמודד איתה. הרעיון הוא שאם יש איגוד שפועל בתקציב של 20,000 או 30,000 שקל לחודש, ואין לו staff שנמצא שם פיזית כל הזמן – אפשר להבין את הקושי. אז לקראת הקושי הזה הלכנו, להחרגה שגם היא לא הייתה במקור. אבל זאת הפרופורציה של העניין.
היו"ר דוד רותם
כן, מר טלמון.
עמרי טלמון
למשל ענף הדאייה שכפי שאמרתי המחזור שלו הוא 1.6, 1.7 מיליון. יש שם 250 דואים, ואין אף אחד בשכר שעוסק באדמיניסטרציה כלשהי. יש עובד אחד במשרה חלקית שהוא אחראי על התחזוקה כי צריך רישיונות וכדומה. כל עוזריו, כולל עשרה בעלי רישיונות – כולם בהתנדבות. אין אפילו משרד; המשרד הוא ביתו של יושב-הראש שמפעם לפעם מחליפים אותו. בטיסנאות זה קצת יותר מפותח יש שם כבר עובד אחד, וגם כאן צריך לארגן 90 תחרויות בשנה ושלוש משלחות לחו"ל.

ממה אני דואג? שקיפות יש כי כל העמותות האלה רשומות והמסמכים שלהם, המאזנים, דוח מילולי וכל השאר נמצא ברשם העמותות. מי שרוצה שילך לרשם העמותות – שם אפשר לקבל את כל המידע. מי שרוצה יכול גם לטלפן אליי או אל מישהו אחר, ואם נשתכנע שהאיש הזה רוצה מידע בונה-פידה אז הוא יקבל אותו היום גם בלי החוק. זה מה שקורה היום. אני חושש מפניות של הטרדה בלבד, כמו שאני מקבל בטלפון שזכיתי אתמול במיליון סטרלינג. זה לפחות רק מצלצל, אבל מה שאני מקבל בטלפון, כל הפניות לסקרים ולמכור לי משחה כזאת או אחרת שזה בכלל בניגוד לחוק - -
יריב לוין
מה זה שייך לחוק הזה?
עמרי טלמון
- - אני חושש מהמטרידים האלה. לא ייכחד פה מהוועדה שיש כמות מסוימת של תביעות משפטיות נגדנו שמעולם לא הפסדנו בהן של אנשים שתובעים אותנו על אירועים שקשורים בטיס אבל בכלל לא קשורים בנו. פעם עורך דין כזה איים עליי שנתפשר ונשלם או שהוא יטרטר אותנו. אז אחד כזה יכול לטרטר אותנו במסגרת החוק. מהדברים האלה אני חושש, לא מזה שיבוא חבר הכנסת לוין ויגיד שהוא רוצה לראות כך או כך – לא מפני שהוא חבר כנסת, נגיד האזרח יריב לוין לא מטריד אותי בכלל; כי אנשים שרוצים אינפורמציה בונה-פידה הם מעטים או כמעט לא קיימים, ואין בעיה לטפל בזה בלי חוק.
יריב לוין
לצערי, מסתבר שיש אחרת לא היינו עושים חוק. הרי את החוק הזה לא חלמתי בלילה, הוא בא כתוצאה מבעיה אמתית. יכול להיות שבסביבה שלך אין בעיה, אבל יש בעיות במקומות אחרים. ברגע שגוף מקבל כספי ציבור משמע שהוא צריך לתת מידע. אז אם הולכים לקראת גוף מאוד קטן והיקף הפעילות שלו מאוד קטן מהסיבות שדיברתי עליהן קודם הרחבה מעבר לזה היא לא במקום. אני לא חושב שיש פה חשש של הטרדה, ואם יהיה מישהו כזה אז משיתים עליו אגרה ותשלומים אחרים. אומרים לו, אדוני, אתה רוצה לעיין? אתה מוזמן, תבוא אלינו למשרד או אלינו הביתה ביום זה וזה ובשעה זאת וזאת ונראה לך את הניירות אם אתה רוצה לראות אותם. אז הוא יתייאש מהר מאוד. אני לא רואה את הבעיה, אני מודה.
עמרי טלמון
אני, לדאבוני, רואה אותה, וגם לעניין כספי הציבור – זה לא מותנה בקבלת כספי ציבור כי לא כל איגוד מקבל - -
יריב לוין
לא, לא, זה מתונה בקבלת כספי ציבור. איגוד שלא מקבל כספי ציבור הוא מחוץ לחוק.
עמרי טלמון
ומה זה נקרא "כספי ציבור"? 30,000 שקל לשנה זה כספי ציבור?
יריב לוין
כן. מי שלא חושב ש-30,000 שקל זה לא כסף יכול לוותר עליהם.
עמרי טלמון
כשאני רואה 30,000 שקל על הכביש אני מתכופף ומרים אותם, זאת לא הנקודה. הנקודה היא שזאת תמיכה - -
יריב לוין
מאה אחוז. מי שיחשוב שקשה לו כל כך עם העניין הזה של המידע, והוא מעדיף לוותר על 30,000 שקל זאת זכותו, אז הוא מחוץ לחוק. אבל מי שמקבל כסף ציבורי המינימום הזה צריך, לטעמי, להיות קיים בכלל. אנחנו עושים פה צעד לקראת אותם גורמים שהיקפי הפעילות שלהם קטנטנים. מעבר לזה, לדעתי, אין מקום לפרוץ את העניין.
עפרה שרון
סליחה, אם אפשר. אני עפרה שרון, יועצת משפטית במשרד התרבות והספורט. אני רוצה להכניס אמירה כוללת שכשאנחנו מסתכלים על העמותות האלה צריך להבחין שאנחנו לא מדברים על כל עמותה רגילה נתמכת – אנחנו מדברים על גופים שכל מהותם היא פעילות ציבורית, ומעבר לעובדה שהיא פעילות ציבורית היא גם מתוקשרת, פופולרית, תופסת תאוצה בהיבט הבריאותי ובאספקט של פעילות עממית לצד הפעילות ההישגית. כלומר אנחנו יוצאים מגבולות הנושא שספורט הוא רק פעילות הישגית, אלא גם פעילות עממית. אני חושב שגופים כאלה שעוסקים כל כולם בפעילות ציבורית ונתמכים – וצר לי שאני שומעת ש-30,000 שקל הם מעט, אבל אני חושבת שכל כסף ציבורי הוא כסף שכל אחד מהאזרחים פה נותן מכיסו לטובת הפעילות הזאת, והמדינה מחליטה לעודד פעילות כזאת – צריך ונכון שהוא יהיה שקוף לציבור. לדוגמה הטיסנאות, שלא נכנסת במסגרת הסכומים, אבל תכף ניתן לגורם המקצועי למה ענף הטיסנאות לא נכנס, אבל אני רוצה להגיד את זה ככלל, שלא יכול להיות שיהיה מצב שהוא יגיד, שיפנו אליי, אני אבחן את הנושא, ואם אני אמצא לנכון אני אתן לו. יש פה עניין של שקיפות, ההחלטות הן החלטות מקצועיות שנעשות לגבי ספורטאים, אני לא סבורה שהדברים צריכים להיות סגורים ונעולים באיזה מחסן, ובטח לא בביתו של יושב-ראש כזה או אחר. אני חושבת שהדברים האלה צריכים לקבל את השקיפות המגיעה להם.
היו"ר דוד רותם
רק שאי אפשר לעשות את זה עם 30,000.
עפרה שרון
כל הגופים נתמכים לא רק בכספי המשרד, אלא גם בכספי הטוטו. הסכומים הם לא כאלה שוליים, וגם מה שניתן במסגרת כספי המשרד, אם הם לא רוצים להחיל את עצמם, כמו שאמר חבר הכנסת יריב לוין, אם 30,000 שקל הוא 100 לא לדרוש את הכספים האלה בתמיכה ולפעול לגיוס כספים בדרכים אחרות.
היו"ר דוד רותם
זאת לא טענה.
עדי ליברוס
אני עדי ליברוס ממשרד המשפטים. כמה הערות קצרות: ראשית אנחנו מצטרפים להערה של אלעזר בצורך באיזושהי הוראת תחולה שתאפשר לתקופת היערכות - -
יריב לוין
אין בעיה, מוסכם לגמרי.
אלעזר שטרן
כמה זמן, 60 יום?
עדי ליברוס
60, 90 יום.
יריב לוין
אני חושב שאפשר גם יותר. זה לא נורא. שתהיה להם יכולת התארגנות.
אלעזר שטרן
90 יום?
היו"ר דוד רותם
180 יום.
יריב לוין
180 זה המון. אתה תגמור את כל העונה.
היו"ר דוד רותם
איזו עונה?
יריב לוין
עונת הספורט מתחילה עכשיו ברוב הענפים. אם אתה עושה 180 יום גמרת את כל העונה. 90 יום זה מספיק.
עדי ליברוס
משרד הספורט, זה מספיק מבחינתכם? הם צריכים לפנות לאיגודים וליידע אותם על ההחלפה וכן הלאה.
קריאה
העונה מתחילה בתחילת אוקטובר.
יריב לוין
העונה מתחילה עכשיו.
קריאה
באוקטובר.
יריב לוין
תלוי איפה. בכדורגל היא כבר מתחילה.
היו"ר דוד רותם
כדורגל? זה ענף ספורט?
יריב לוין
אמרתי לך, תבוא איתי ביום חמישי ותראה. נראה מה תגיד.
עדי ליברוס
הערה שנייה: אנחנו חשבנו ככל שהתיקון הזה התגבש והתעבה שמבחינה חקיקתית טכנית נכון יהיה למקם את התיקון עצמו, את הפירוט בחוק הספורט, ובהוראות חוק חופש המידע לקבוע כרשות ציבורית איגודים וכדומה כהגדרתם, ושהמסה של הסעיף הזה תמוקם בחוק הספורט. אם זה מקובל על חברי הכנסת אני מבינה שזה מוסכם גם על משרד הספורט.
יריב לוין
לי אין שום התנגדות, זה עניין טכני.
היו"ר דוד רותם
אתה מבין, עכשיו שרת המשפטים תפנה אלינו, ואנחנו נקיים דיון האם להפוך את ההתאחדויות לרשות ספורט?
יריב לוין
לא, לא. זאת רק שאלה טכנית. תהיה הפניה - -
אלעזר שטרן
שאלה טכנית איפה אתה ממקם את זה.
יעקב פרידברג
איזה חוק יתוקן.
עדי ליברוס
שניהם יתוקנו, למעשה. גם חוק חופש המידע וגם זה.
יריב לוין
כמה מתוך המרכיבים האלה אתה מכניס לחוק חופש המידע או שאתה נותן בחוק חופש המידע הפניה כללית שהולכת לחוק הספורט. זה טכני. זה נשמע הגיוני בצד הטכני.
עדי ליברוס
בסדר גמור.

ההערה השלישית שאני מודעת שיש בעניינה הסתייגויות. אנחנו דיברנו אחרי הדיון הקודם על 1.5 מיליון, זאת הייתה העמדה המקצועית של משרד הספורט. כרגע זה מופיע על מיליון, אז אני מעלה את זה. אני חייבת להביע את עמדתי שאני עדיין לא משוכנעת שזה קו גבוה מספיק. המטרה היא לא לפגוע בשקיפות, פשוט נוכח הנטל שמוטל על גוף שיהיה כפוף לחוק, לרבות הצורך להידיין בעתירות מנהליות ככל שאלה יוגשו, זה בוודאי שאלה שנתונה להכרעתכם. אני מבקשת להעיר על הקושי. אני לא בטוחה ש-1.5 מיליון מוציא איגודים שלא יכולים להתמודד עם זה, שזה יטיל עליהם נטל מאוד כבד, אבל העניין הוא לפתחכם.
היו"ר דוד רותם
אתם גם יכולים להסתייג.
עדי ליברוס
אנחנו לא נסתייג.
היו"ר דוד רותם
למה לא? תגידו שאתם רוצים 1.5 מיליון. מה הבושה?
עפרה שרון
1.5 מיליון מוסכם.
היו"ר דוד רותם
מוסכם על מי?
עפרה שרון
גם על משרד הספורט - -
יריב לוין
אם אתם מקבלים את זה אני הולך עם העמדה המקצועית שלכם.
דודו מלכא
אף על פי שבשיחות הקודמות חשבנו על מיליון, היה דיון נוסף אצלנו במשרד, ואנחנו מעלים את זה ל-1.5 מיליון. כך שגם לטיסנאות לא תהיה בעיה. אנחנו מתייחסים כרגע רק לדוחות כספיים מבוקרים שנמצאים בידינו שזה 2011. אז אני לא יודע אם הטיסנאות יצטרפו אלינו.
יריב לוין
אני מאחל להם שירחיבו את הפעילות.
דודו מלכא
בוודאי.
היה עוד סעיף שרצינו להתייחס אליו לגבי הגופים האחרים, הרוחביים כמו ועד אולימפי, ולא ראיתי שהתייחסת לזה.
גיל עטר
אני לא זוכר שדובר על זה. אני פעם ראשונה שומע על זה.
יריב לוין
זה חורג מגדר מה שהוצע מלכתחילה.
קריאה
תיקון כזה דורש מאתנו - -
יריב לוין
יותר בכם מאשר בי. אני בטח בעד להרחיב את זה, אבל זה כבר עניין שאתם צריכים לראות אצלכם אם אתם יודעים להחיל אותו בשלב כזה.
עדי ליברוס
משרד הספורט מוזמן לפנות למשרד המשפטים.
רונן וינברג
אני היועץ המשפטי של איגוד הכדורסל. אני רוצה לחזור לנושא שאלעזר הזכיר לגבי חומר שמופקד ברשות לבקרה תקציבית. האיגודים הגדולים לפני כ-20 שנה בעקבות התפרקות של קבוצות החליטו להקים בתוכם גופים לבקרה תקציבית שנקראים הרשות לבקרה תקציבית שהמטרה העיקרית שלהם היא שהאיגודים בודקים את תקציבי הקבוצות, בודקים שהם יכולים לעמוד בהתחייבויות שלהם. לצורך כך הופקד הרבה מאוד חומר של הקבוצות אצל הרשות. אני מבין שמטרת החוק היא אך ורק להחיל את זה על איגודים ועל התאחדויות, לא על אגודות. בדרך הזאת של חומר של הבקרה התקציבית שזה חומר של האיגוד או של ההתאחדות אפשר להגיע. לכן לא כדאי לחפש את התשובות בסעיפים אחרים בחוק חופש המידע, אלא באופן מפורש להחריג חומר שנמצא ברשות לבקרה תקציבית כי זה חומר שנוגע לקבוצות ולא לאיגודים. אני מציע ומבקש החרגה מפורשת כי אחרת זה יכול לגרום לתהליך שלילי של נסיגה שלא ייקחו חלק מהחומר מהקבוצות כדי שלא ייחשף אחר כך כי רוב הקבוצות הן בבעלות פרטית, לא בבעלות ציבורית. לכן אני מבקש החרגה של חומר שנמצא בבקרה. לפי התקנון שלנו, החומר מופקד אצלנו בנאמנות ולא יגולה, אלא אם כן ניתן צו שיפוטי לגלות. אני כיועץ משפטי לא חשוף לחומר הזה. אני לא יודע חוזים של שחקנים, לא יודע תקציבים – זה חומר שנמצא אך ורק אצל רואה חשבון שהוא יושב-ראש הבקרה התקציבית.
גיל עטר
הניסיון שלי מהפן הפרטי של העיסוק שלי כעורך-דין שמופיע בבתי משפט הוא שכאשר משאירים משהו לפרשנות זה מקור לבעיה. מאחר שמדובר באיגודים ובהתאחדויות שבמהותם הם בעלי אופי דו-מהותי, הם לא רק ציבוריים, אלא יש בהם גם אספקט פרטי שהם עוסקים בו – זה נאמר בפסקי דין של בית משפט מספר לא מועט של פעמים – שחופש המידע יחול על האלמנט הציבורי של הפעילות שלהם ולא הפרטי. אז בעצם אתה אומר, שכל מה שיוגדר בסופו של דבר כנושא פרטי לא יגולה. מה שציבורי – חובה לגלות אותו. אפרופו מה שחברי אמר כרגע.
יריב לוין
יש ויכוח גדול. אני חושב שהקבוצות הן גוף דו-מהותי בדיוק כמו האיגודים, וזאת בדיוק השאלה ולב הוויכוח – אם הקבוצות האלה הן מפעל פרטי של מישהו שיכול לעשות פה מה שהוא רוצה ומחר להביא את הקבוצה לחדלות פירעון וללכת ולהשאיר שוקת שבורה אחריו או לקחת את הקבוצה שמייצגת עיר מסוימת ולשלוח אותה לשחק בעיר אחרת ועל הדרך גם להחליף לה את התלבושת ואת הסמל ולשנות הכול. זאת בדיוק השאלה הכבדה. אם אתם שואלים אותי אני על הקבוצות הייתי מחיל חובת גילוי הרבה יותר משמעותית אפילו. זה גם לא סוד שהגשתי הצעת חוק בעניין הזה בנושא המעורבות של הזכות של האוהדים בכל המערכת הזאת. אני בכלל חושב שטוב היו עושים האיגודים אם היו יוצרים מעמד לאוהדים בתוכם באופן וולונטרי לפני שנצטרך לייצר את הדבר הזה דרך הליך חקיקה. זה דבר שעומד לפתחכם.
הקו הוא מאוד ברור
מה שנופל לעניין הגנת פרטיות ודברים מן הסוג הזה לא נכנס. לכן אם ירצו לקבל צילום של חוזה של שחקן מסוים בקבוצה מסוימת אז זה נופל בתוך הגנת הפרטיות, ואת זה לא יקבלו. לעומת זאת אם רוצים לדעת מה הבקרה התקציבית עשתה, והאם היא בדקה או אפילו לראות את המאזן של קבוצה מסוימת – אם יתברר שהדבר הזה נכנס לתוך החוק נמצאנו מרוויחים ועשינו דבר נכון כי זה דבר ציבורי לחלוטין. מי שחושב שאפשר לנהל את המאזן של קבוצת כדורגל שיש לה עשרות אלפי אוהדים כאילו זאת נחלתו הפרטית של מישהו הרחק מעין כולם הוא טועה.
מסתבר שהשיטה הזאת שהכול בשקט והכול בסוד, והבקרה התקציבית כאילו מקבלת את החומרים ואמורה לשמור על האינטרס הציבורי של האוהדים לטובת כולם – זה לא עובד במציאות. המקרים של קבוצות שקורסות הם, לצערי, לא מעטים. אני אזכיר רק בעיה אחת שעל קצה המזלג היא נותנת דוגמה. הבקרה התקציבית שדורשת ערבויות, דורשת ערבויות לעונה, והחוזים הם לחמש שנים. אז מה זה עוזר אם אתה נותן ערבות לעונה ואחרי עונה מתברר שיש שוקת שבורה כי לבן אדם יש חוזה לעוד ארבע שנים בסכומים שאין מי שיביא אותם, ואין מי שישלם אותם? הדוגמאות האלה הן רבות.

לכן אם החוק הזה ייצור קצת יותר שקיפות גם בתהליך העבודה של הבקרה התקציבית הרווחנו.
רונן וינברג
אני לא מתווכח על שקיפות של תהליך העבודה של הבקרה התקציבית – לא על זה; אלא רק על הנתונים שהיא מחזיקה. אין הרבה מקומות עבודה שיש גוף שלוקח ערבויות. אין גוף שדואג שהשכר של עובד ישולם. בהתאחדויות ובאיגודים דאגו לגוף כזה.
יריב לוין
אבל אני שואל אותך – למה?
רונן וינברג
כי בשנות ה-90 היה מספר רב של מקרים - -
יריב לוין
זה יש בכל מיני מקומות. למה לא עושים את זה? כי הקבוצה היא לא גוף פרטי רגיל. אם העסק הפרטי של מיץ' גולדהאר קרס זה לא מעניין אף אחד מאתנו, אבל אם תקרוס הקבוצה שלו זה עניין ציבורי. זה בדיוק ההבדל.
רונן וינברג
תחיל את החוק על קבוצות, תקרא לילד בשמו.
יריב לוין
זה לא סוד שהגשתי גם הצעת חוק כזאת. אבל אם לקחתם על עצמכם את הסמכות לטפל בה ולפקח על זה אנחנו רוצים שהפיקוח הזה יהיה גם הוא נתון לאותו חופש מידע כמו שאר הדברים מכיוון שהמציאות היא שהפיקוח הזה לא משיג את כל התוצאה שהוא צריך להשיג. בוודאי הוא יותר טוב ממה שהוא היה קודם, אבל הוא עדיין רחוק מלהשיג. אני בתור אוהד רוצה להבין איך קרה, למשל, מה שקרה בהפועל פתח-תקווה או המצב שהגיעה אליו בית"ר ירושלים. איך?
רונן וינברג
קשה לי לדבר על כדורגל - -
יריב לוין
אני נותן את זה כדוגמה.
רונן וינברג
בכדורסל משנות ה-90 אין מקרים של קבוצות שהתמוטטו בין היתר בגלל פעילות הבקרה. אם יש מקרים של קבוצות שלא משלמות שכר הבקרה מממשת בטוחות – וזה קורה כל הזמן, לצערי – והשחקנים לא נפגעים. אז אוהדים זה משהו אחר. אני גם מוכן לשקול ברצינות את ההצעה שלך, לנסות לראות איך לשלב אוהדים.
יריב לוין
זה צריך להיות גם אינטרס שלכם. זה לא שנכפה עליכם. האמן לי שבאיגוד הקליעה אם רק היו עשרות אלפי אוהדים שהיו רוצים לבוא הוא היה פותח להם - -
יאיר דוידוביץ
אני בדיוק אומר את זה לדודו.
יריב לוין
בטח, הלוואי.
רונן וינברג
אבל זה נושא אחר, חבר הכנסת לוין.
יריב לוין
אבל זה נושא שלא מטופל.
רונן וינברג
אני מוכן שנתאם פגישה.
יריב לוין
כמה שפחות חקיקה והתערבות זה יותר טוב. אבל הדברים לא קורים מעצמם. אני אתן לך דוגמה אחרת: מכירת כרטיסי ילד – דבר כל כך אלמנטרי. כשאני עולה לאוטובוס, אם אני ילד, אני משלם מחיר מופחת. אף אחד לא אומר לי, כבר עלו שמונה ילדים, כבר אין כרטיסי ילד – התשיעי משלם כרטיס מבוגר. אני אומר לך, אני כבר שלוש שנים מנסה לשכנע את האיגודים ללכת אליו מיוזמתם. כשאני בא עם הילדים שלי מוכרים לי שני כרטיסי ילד. פעם היו פנקסים - -
היו"ר דוד רותם
למה אתה לוקח את הילדים שלך למקומות כאלה?
יריב לוין
אמרתי לך, תבוא אתי ותראה. פעם היה פנקס, אז היה תירוץ שלא הזמינו מספיק פנקסים לילדים וכשבאו יותר ילדים ממה שמתוכנן אז לא היה. היום אנחנו כבר לא שם. עכשיו מנסים ומבקשים וזה לא קורה, אז זה מה שיקרה בסוף. אז יש פה כבר הצעת חוק, ויהיה בסוף חוק שאומר שיש חובה באירועי ספורט למכור כרטיסי ילד במחירים מופחתים. אז
למה להגיע לשם? זה לא קורה, הדברים לא קורים. אם תעשו רק נברך אתכם ונזוז הצידה. אבל תעשו. אלה דברים אלמנטריים.
רונן וינברג
חבר כנסת לוין, הבקרה התקציבית זה יציר של האיגודים ושל ההתאחדויות. זה לא בחוק ולא מחייבים. אם הקבוצות יצטרכו להביא חומר, ואנחנו נצטרך לחשוף את החומר יחשבו פעמיים.
יריב לוין
הוא לא יכול לחשוב פעמיים.
רונן וינברג
ועוד איך, יבטלו את זה.
יריב לוין
תבטלו - -
אלעזר שטרן
יש מענה בדיוק לדבר הזה בסעיף 9(ב)(7) לחוק חופש המידע. הקשיים שאתה מעלה לא ייחודיים להתאחדויות הספורט ולאיגודי הספורט. כל גוף שחוק חופש המידע חל עליו, יש בו מידע שמטבע הדברים אותו גוף לא רוצה, לא צריך, הציבור לא רוצה, המחוקק לא רוצה שיגלה אותו. לכן יש מנגנונים פנימיים בתוך חוק חופש המידע שאם לדוגמה כמו שאתה אומר - -
רונן וינברג
אני פשוט צופה עתירות עתידיות. אין לי ספק שזה מה שמעניין את הציבור.
יריב לוין
נכון. נו?
רונן וינברג
אז תקבע את זה בחוק. אתה לא קובע בחוק, והכול ייפול בסופו של דבר עלינו.
גיל עטר
לא, מה שהוא אומר שהחוזים זה מה שמעניין את הציבור.
רונן וינברג
מעניין את הציבור החוזים של השחקנים. זה מוחזק בבקרה.
אלעזר שטרן
אבל לפני רגע אמרתי - -
רונן וינברג
למה לא להחריג באופן מפורש?
אלעזר שטרן
כי לא צריך. בשביל זה בדיוק יש מנגנונים פנימיים. לא כל גוף שחל עליו חוק חופש המידע אנחנו נעשה לו בצורה נקודתית החרגות. בשביל זה החוק עצמו קבע מנגנון ומערכת מאוד מפורטת ומאוד רחבה של סייגי חובה וסייגי רשות, ולכן לא קובעים לכל גוף באופן נקודתי וספציפי.
גיל עטר
אבל עובדה שבתי המשפט נדרשו לזה ועשו הבחנה בין פן ציבורי לבין פן פרטי. מה הבעיה להגדיר את זה בחוק? אז לא יהיה לך הוויכוח הזה בכלל.
יריב לוין
מכיוון שאתם רוצים להחריג את כל הבקרה התקציבית. כל הבקרה התקציבית היא לא פן - - -
רונן וינברג
רק את החומר שמופקד.
יריב לוין
לא, מה זה – בחומר הזה יש מרכיבים שהם פן ציבורי. יש ויכוח על זה?
אלעזר שטרן
אם לא יפקידו את החומר אתה לא חייב לתת אותו. זה בדיוק סעיף 9(ב)(7).
יריב לוין
יש שם חומר שהוא פן ציבורי - -
אלעזר שטרן
אם אתה חושש שמסירת המידע תפגע בפעילות שלך יש סייג בסעיף 9(ב)(1) לחוק חופש המידע; אם אתה חושש שזה יגרום לכך שקבוצות לא ימסרו לך בהמשך יש סעיף 9(ב)(7) – יש לך מענה לדברים האלה. יש מערכת.
יריב לוין
נכון.
רונן וינברג
אם אתם רוצים לתת עבודה לבתי המשפט כי הם לא עמוסים מספיק גם ככה אז אפשר להשאיר עמום, אבל בואו נעשה את זה בצורה ברורה.
יריב לוין
המאזנים הם פן ציבורי, ואותם אנחנו לא רוצים - - -
היו"ר דוד רותם
בתי המשפט יפעלו בכל מקרה. גם אם נכתוב את זה בצורה ברורה יהיו עורכי-דין – ואנחנו הרי מכירים את עורכי הדין, תמיד יש להם חוכמולוגיה איך לעקוף.
רונן וינברג
אם יש הסכמה שהחומר הזה - -
יריב לוין
לא, אין הסכמה, בוודאי שלא.
רונן וינברג
אם אתה מסכים שזה חומר שהוא מוחרג אז למה שלא יהיה רשום במפורש?
אלעזר שטרן
תלוי בכל חומר בצורה ספציפית ונקודתית איזה סוג של חומר זה. בכל מקרה מבחינה מערכתית המחוקק לא צריך בצורה פרטנית לעשות כיוונונים לכל גוף באופן פרטני. יש מערכת של איזונים בתוך חוק חופש המידע, וכמו שזה חל בכל גוף עם האיזונים האלה זה גם יחול עליכם. בחוזים פרטיים אני מסופק אם איזשהו בית משפט יורה למסור חוזים - -
רונן וינברג
אבל חבר הכנסת לוין אומר בעצמו שזה לא פרטי, אלא ציבורי.
אלעזר שטרן
חוזים פרטיים?
היו"ר דוד רותם
אז אם אומר את זה חבר הכנסת לוין אז זה בדיוק. לכן הוא הכניס את זה לחוק, והוא לא שופט.
אלעזר שטרן
יש הבדל בין הנתון של הסכום שהשחקן מרוויח או איזה סכומים הקבוצה הוציאה לבין ההעתק של החוזה עצמו. אני לא מאמין שבית משפט יקבל בקשה למסור חוזה.
יריב לוין
ההבחנה היא ברורה. כולנו מבינים אותה.
היו"ר דוד רותם
אז אתה תיקנת את זה ל-1.5 מיליון שקלים?
יריב לוין
כן. ותחולה של 90 יום.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


מה אתה רוצה שאני אעשה, שאני אצביע אתך?
יריב לוין
בחיים לא יעצתי לך איך להצביע. אבל איכשהו תמיד הצבענו אותו דבר.
היו"ר דוד רותם
מצביעים.

הצבעה

בעד התיקון לחוק – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין

התיקון לחוק אושר.
היו"ר דוד רותם
התיקון אושר פה-אחד. תודה, הישיבה נעולה. פגרה נעימה.
<הישיבה ננעלה בשעה 10:50.>

קוד המקור של הנתונים