ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 30/07/2013

חוק למניעת הטרדה מינית (תיקון מס' 8), התשע"ג-2013

פרוטוקול

 
PAGE
2
הוועדה לקידום מעמד האישה
30/07/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 33>
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה
יום שלישי, כ"ג באב התשע"ג (30 ביולי 2013), שעה 14:00
סדר היום
<הצעת חוק למניעת הטרדה מינית (תיקון מס' 8) (הגדלת הפיצוי ללא הוכחת נזק), התשע"ג-2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
עליזה לביא – היו"ר
מיכל רוזין
מוזמנים
>
דנה צרנובלסקי - ע' יועמ"ש, המשרד לבטחון פנים

ענת לייכטר - מנהלת תחום עבודה סוציאלית, משרד הבריאות

קרן בר יהודה - נציג, לשכת עורכי הדין

טלילה שחל רוזנפלד - מנהלת האגף לקידום ושילוב נשים, נציבות שירות המדינה

מאירה בסוק - יועצת משפטית, ארגון נעמ"ת

שרון צ'רקסקי - מנהלת תחום קשרי ממשל, ויצ"ו ישראל

ליאת קליין
ייעוץ משפטי
תמי סלע
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט
<הצעת חוק למניעת הטרדה מינית (תיקון מס' 8) (הגדלת הפיצוי ללא הוכחת נזק), התשע"ג-2013>
היו"ר עליזה לביא
שלום רב, אני מתכבדת לפתוח את הישיבה. אנחנו מכינים את החוק הזה לקריאה שנייה ושלישית, בתוך החוק להטרדה מינית. מבחינתנו, זה היה שיעור, הדיון שהיה כאן – מה אפשר, מה לא, גבולות. גם בתוך ההיכרות שלנו עם המרחב השיפוטי ועם עוד דברים שאנחנו נחשפים אליהם באחרונה. אני חושבת שההבנות נותנות אולי עוד סוג של חיבוק לנפגעות, ומסייעות עד כמה שניתן במקרים הקשים והמורכבים הללו. אני לא יודעת למי יצא לראות במוצאי שבת את הסרט הנהדר, החשוב, מסמך מרתק בשם "דומה" על הטרדות מיניות בחברה הערבית. אני רוצה לעשות אתו משהו כאן במסגרת הוועדה. הסרט הזה משאיר הרבה מאוד שאלות לגבי החברה בישראל 2013 על מקום, על קורבנות, על נשים ששותקות, על מה קורה לנשים ששותקות, על מחיר של חברה, על פצעים שלא נרפאים לעולם וגם על אזלת היד שלנו כחברה לסייע, גם כשאנחנו יודעים על מקרים. בבקשה, תמי.
תמי סלע
רוב ההצעה שלפנינו אושרה כבר בקריאה ראשונה. מדובר בהעלאת הסכום הנקוב בחוק למניעת הטרדה מינית וגם בסעיף המקביל בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה ל-120 אלף ₪. כיום הסכום הכתוב בחוק הוא 50 אלף. הסכום המעודכן מתקרב ל-72 אלף. יש פה עוד תיקון מוצע, ומטרתו היא להביא לכך שיהיו מודעים לסכום המעודכן. בדיונים שהיו פה הבנו שגם הרבה מעורכי הדין, גם שופטים והציבור ודאי לא מודעים לסכום המעודכן, ועדיין הפסיקה של בתי המשפט משקפת את התקרה הישנה מ-98' של 50 אלף, וגם אליה לא מאוד מתקרבת במרבית המקרים.
היו"ר עליזה לביא
אני חושבת שבוועדה הזאת דיברנו על השתלמויות לשופטים בנושאים הללו.
תמי סלע
אבל אחד הדברים שאפשר לעשות עוד לפני ההשתלמויות, בדרך פשוטה, זה לעדכן אחת לשנה את הסכום ברשומות, כפי שנעשה בהרבה חוקים, גם בתביעות קטנות.
היו"ר עליזה לביא
אולי כדאי שנשלח את זה לכל שופט?
תמי סלע
ברגע שזה מתפרסם ברשומות, זה משולב בחוקים עצמם, בכל המערכות כמו נבו, שאנחנו מכירים תקדים וכו'. אבל אם אין פרסום ברשומות, הם לא משלבים. לא היו עדכונים, לכן לא היתה מודעות.

מכיוון שאין היגיון לפרסם ברשומות אחת לחודש, כפי שהעדכון היה חודשי עד עכשיו, התיקון מציע לעשות את העדכון אחת לשנה, כפי שבהרבה חוקים עושים, ואז גם פרסום אחת לשנה. זה החידוש שיש פה.

מעבר לכך היה לנו שיח עם משרד המשפטים.
היו"ר עליזה לביא
בבקשה.
מיכל רוזין
אני מצטרפת לכל מה שתמי אומרת.
היו"ר עליזה לביא
עו"ד טלילה שחל-רוזנפלד, נציבות שירות המדינה, בבקשה.
טלילה שחל-רוזנפלד
גם אני מצטרפת ומברכת. דיברנו קודם על כך שחקיקה זה לא מספיק, וגם ההסברה מאוד חשובה. אני חושבת שגם במסגרת ההסברה ובכל מקום אפשרי מאוד חשוב להדגיש את הנושא של ללא הוכחת נזק, כי נורא התקבע העניין הזה, שזה הפיצוי, וזה לא נכון; זה הפיצוי ללא הוכחת נזק. מעבר לזה, על נזקים אפשר לתת פיצוי נוסף. גם את זה חשוב להדגיש.
היו"ר עליזה לביא
תודה. עו"ד קרן בר-יהודה, לשכת עורכי הדין, בבקשה.
קרן בר-יהודה
אני רוצה לברך את חברת הכנסת מיכל רוזין על ההצעה המאוד חשובה הזאת, וגם את יושבת-ראש הוועדה על אי-הוויתור וההליכה את כל הדרך כדי להביא לכך שההצעה הזאת תהפוך לחוק. זה תיקון חיוני ומבורך, אבל הוא צעד ראשון בלבד, לטעמי. בפסק דין שניתן רק לפני שבוע בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב כתב כבוד השופט אורן שגב, שבענייני אפליה בית המשפט חופשי להחליט, לפי שיקול דעתו, בעוד בהטרדה מינית הוא מוגבל לסכום מקסימלי של 50 אלף שקל. אני חושבת שהאמירות האלה, שחוזרות בפסיקה שוב ושוב, הן מאוד ברורות לגבי חשיבתם של שופטים בבתי הדין לעבודה בפרט על ההגבלה הזאת, על שיקול הדעת שלהם כשנמצא לפניהם מקרה של הטרדה מינית. הפיצוי עדיין הוא מקסימלי, למרות שהוא עלה לסכום הרבה יותר הגיוני וסביר, ונותן מרחב יותר גדול לשיקול הדעת. הוא עדיין פיצוי מקסימלי, ומאוד ייתכן שיש מקרים שנוטים לפסוק בהם פיצויים גבוהים יותר גם מזה, גם במקרים שאין מספר של הטרדות – מה שמאפשר לבתי הדין להכפיל את סכומי הפיצוי.
אני חושבת שאנחנו צריכים להקשיב לקריאה הזאת של בתי הדין. לא סביר, בעיניי, שכשיש אפליה על רקע מגדר, על רקע דת, על רקע השקפה פוליטית – כל עילה של אפליה, שאנחנו רואים בה חסם תעסוקתי וכשל בשוק העבודה, לדבר כזה אנחנו משאירים שיקול דעת רחב לבתי המשפט, בעוד שהטרדה מינית, שהיא גם חסם תעסוקתי מאוד משמעותי, מאותה משפחה של פגיעות בכבוד, אנחנו נותנים הגבלה. דווקא שם המחוקק מוצא לנכון להגביל את שיקול הדעת של בית המשפט, ולהגביל אותם בחלק העליון, במקסימום. אני חושבת שהצעד הבא של הוועדה צריך להיות, לבטל את ההגדרה של המקסימום על הסכום הזה. אפשר אולי להשאיר אותו כסכום מנחה, ולהתיר לבתי הדין לסטות ממנו במקרים מתאימים למעלה ולמטה. אני חושבת שההגדרה של זה כסכום מקסימום ישאיר אותנו עם הרבה מאוד מהבעיות שאנחנו רואים גם היום, למרות שהיא תגדיל באופן יחסי את הסכומים.
היו"ר עליזה לביא
תודה. בבקשה.
ליאת קליין
תודה. אין לי הרבה מה להוסיף היום. אני מברכת את חברת הכנסת מיכל רוזין ואת הוועדה על מה שנוצר פה. אני רק יכולה לקוות שהמסר שיוצא מפה היום יחלחל מפה לרחוב הישראלי, לשוק העבודה, ויעביר מסר שהטרדה מינית עולה כסף, והרבה. אני מקווה שזה יביא את השינוי. אנחנו מסכמות מושב די פורה ומוצלח. גילינו פה בכנסת הזאת שותפות ושותפים אמתיים למטרה ולדרך. נותר לי רק לברך.
היו"ר עליזה לביא
תודה. עו"ד תמר קלהורה, משרד המשפטים, בבקשה.
תמר קלהורה
הנוסח כפי שהובא לכאן, מקובל עלינו.
היו"ר עליזה לביא
תמי, בבקשה.
תמי סלע
הצעת חוק למניעת הטרדה מינית (תיקון מס' 8), התשע"ג-2013.

תיקון מספר 6. בחוק למניעת הטרדה מינית בסעיף 6ב במקום "הסכום הנקוב בו", יבוא: "120 אלף שקלים חדשים". במקום "ב-16 בכל חודש" יבוא: "ב-1 בינואר של כל שנה", בסעיף זה: יום העדכון, ואחרי "המדד הבסיסי", יבוא: "והודעה על הסכום המעודכן תפורסם ברשומות". בהגדרה "המדד החדש", במקום "מדד החודש שקדם לחודש העדכון", יבוא: "המדד שפורסם לאחרונה לפני יום העדכון". בהגדרה "המדד הבסיסי", במקום "מרס 1998", יבוא: "אוגוסט 2013". זה לא ציינתי – שצריך לעדכן גם את המועד שממנו צריך לעדכן – כמובן, למועד חקיקת התיקון.
תיקון מקביל, בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, בסעיף 10, בסעיף קטן (א1) במקום: "הסכום הנקוב בו", יבוא: "120 אלף שקלים חדשים". בסעיף קטן (ב) במקום "ב-16 בכל חודש", יבוא: "ב-1 בינואר של כל שנה". בסעיף זה יום העדכון, ואחרי "לעומת המדד הבסיסי", יבוא: "והודעה על הסכום המעודכן תפורסם ברשומות". בהגדרה "המדד החדש", במקום "מדד החודש שקדם לחודש העדכון", יבוא: "המדד שפורסם לאחרונה לפני
מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד

אושר.
היו"ר עליזה לביא
אושר פה אחד.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 14:25.>
07/05/2014

12:39

קוד המקור של הנתונים