ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 30/07/2013

חוק הסיוע המשפטי (תיקון מס' 11), התשע"ג-2013

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
30/07/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 50>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, כ"ג באב התשע"ג (30 ביולי 2013), שעה 10:00
סדר היום
<הצעת חוק הסיוע המשפטי (תיקון מס' 11) (סיוע משפטי לניצולי שואה ולנכי המלחמה בנאצים –ביטול המבחן הכלכלי), התשע"ג-2013 (מ/776)>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד רותם – היו"ר
מוזמנים
>
עו"ד אייל גלובוס - מנהל האגף לסיוע משפטי, משרד המשפטים

עו"ד לימור גולדנברג-חדד - מנהלת הלשכה, האגף לסיוע משפטי, מחוז תל אביב, משרד המשפטים

עו"ד הדס אגמון - מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד לירון בנית ששון - מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד שי סומך - מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

תמי מרוז - המפקחת הארצית לנושא ניצולי השואה, משרד הרווחה

עו"ד גליה מאיר-אריכא - היועצת המשפטית, הרשות לזכויות ניצולי השואה, משרד האוצר

עו"ד רוית ליברמן - הרשות לזכויות ניצולי השואה, משרד האוצר

שרה זילברשטיין-היפש - ראש תחום פניות ציבור, המשרד לאזרחים ותיקים

אריאלה מלכה - מנהלת העמותה הפרלמנטרית לזכר השואה

עו"ד מרב פורת ניסנהולץ - תוכנית שכר מצווה, לשכת עורכי הדין

אורלי ארז - המשמר החברתי

בת חן שלזינגר - המשמר החברתי

שמעון מלכה - דובר הוועדה

ספיר שטיין - מתמחה בדוברות הוועדה
ייעוץ משפטי
נעמה מנחמי
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת
<הצעת חוק הסיוע המשפטי (תיקון מס' 11) (סיוע משפטי לניצולי שואה ולנכי המלחמה בנאצים –ביטול המבחן הכלכלי), התשע"ג-2013 (מ/776)>
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב. אני פותח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. על סדר היום: הצעת חוק הסיוע המשפטי (תיקון מס' 11) (סיוע משפטי לניצולי שואה ולנכי המלחמה בנאצים – ביטול המבחן הכלכלי). משרד המשפטים, בבקשה.
שי סומך
בוקר טוב. הצעת החוק הזאת היא פרי יוזמה של משרד המשפטים, ובמיוחד האגף לסיוע משפטי, ושל הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר.

ראוי לציין את הרשות לזכויות ניצולי השואה, שמקדמת כאן הצעה שנועדה לעודד הגשת תביעות נגד עצמה. זה לא דבר מובן מאליו.
גליה מאיר-אריכא
תודה.
היו"ר דוד רותם
נגד עצמה? למה הכוונה?
שי סומך
אסביר, ברשותך.
חוק הסיוע המשפטי מקנה סיוע משפטי ללא תמורה במימון המדינה בשורה של תחומים. הזכאות לסיוע המשפטי מותנית במבחן של סיכוי משפטי ובמבחן הכנסה או מבחן כלכלי. מבחן ההכנסה מוחל על רוב רובם של התחומים, למעט כמה חריגים, כאשר החריג הבולט הוא תחום הביטוח הלאומי.

החידוש בהצעת החוק הזאת, שאנחנו רוצים שגם התחום של זכויות ניצולי השואה, תחום של תביעות לפי החוקים שהרשות לזכויות ניצולי השואה מטפלת בהן, גם התחום הזה יהיה בלי מבחן כלכלי. זאת אומרת, ניצולי השואה לא יצטרכו לעמוד במבחן כלכלי כשהם יבקשו ייצוג בהליכים הללו.
היו"ר דוד רותם
ניצולי השואה הם היחידים שמגיעים ללשכות הסיוע כשהם כבר שילמו מראש את כל ההוצאות. מדינת ישראל שדדה את כל הקופה של ניצולי השואה. אתה אומר לי שנותנים להם הקלות – הם שילמו בשביל זה.
שי סומך
אני חושב שזה נושא לדיון ארוך.

הסיוע המשפטי שמוצע כאן כולל שני מרכיבים. המרכיב הראשון הוא ייעוץ משפטי ראשוני, ייעוץ משפטי שיהיה בלשכות השונות של הרשות לזכויות ניצולי השואה ויינתן על-ידי נציג של אגף הסיוע המשפטי. הסיוע המשפטי מתייחס לזכויות של ניצולי השואה לקבלת תגמולים והטבות והוא כולל הכוונה מקצועית בנושא הזכויות וגם סיוע במילוי הבקשה או התביעה נגד הרשות.
נעמה מנחמי
הכוונה היא גם להטבות, ככל שישנן, מחוץ למדינת ישראל.
שי סומך
נכון, הטבות ותגמולים בכלל.

המרכיב השני הוא סיוע משפטי וייצוג בפני ועדות העררים ובפני בתי-המשפט בתביעות שמוגשות נגד הרשות לזכויות ניצולי השואה, נגד הרשות המוסמכת כפי שמוגדרת בחוק.

זו ההצעה באופן כללי.
אנחנו מודים לוועדה על קיום הדיון בלוח זמנים קצר ומקווים שהצעת החוק תאושר במושב הנוכחי.
היו"ר דוד רותם
אייל גלובוס, יש לך כסף בשביל זה?
אייל גלובוס
אנחנו נערכנו.
היו"ר דוד רותם
מה זה "נערכנו"? בלי כסף לא נערכים כאשר יש עורכי-דין בסביבה.
אייל גלובוס
נערכנו. למרות מגבלות תקציב הנושא הזה של ניצולי השואה מספיק חשוב. בהיערכות משותפת של משרד המשפטים ושל האגף לסיוע משפטי גם יוקצו לזה, אמנם מעט, תקנים. ניערך ברמה המקצועית. כבר לפני מספר חודשים התחלנו להיערך לנושא, גם בפן המקצועי של השתלמויות לקשת נרחבת יותר של עורכי-דין. אנחנו נהיה ערוכים בזמן שנידרש למשימה, שלדעתנו היא חשובה מאוד בהיבט הזה.

זה לא פרויקט קטן, אין ספק, אבל אנחנו מאמינים שכמו נושאים אחרים, גם אל התחום הזה נוכל להיכנס ולבצע אותו כהלכה.
היו"ר דוד רותם
המשרד לאזרחים ותיקים, בבקשה.
שרה זילברשטיין-היפש
אני ראש תחום פניות הציבור במשרד לאזרחים ותיקים. אנחנו כמובן מאוד-מאוד מברכים על הצעת החוק.

אני רוצה לחזור על מה שהיועצת המשפטית אמרה, שיהיה ברור מהצעת החוק שזה כולל את כל ההטבות ואת כל הזכויות של ניצולי השואה בארץ ובחוץ-לארץ.

דבר נוסף, חשוב שתהיה הנגשה של השירות הזה בכל מקום ומקום, ולאו דווקא ברשות לזכויות ניצולי השואה.

לגבי הרשות לזכויות ניצולי השואה, במידה ויהיה פיילוט בהתחלה כדי לראות את ההנגשה, זה בסדר גמור, אבל לאורך זמן צריכה להיות הנגשה וזמינות בכל מקום ומקום.
היו"ר דוד רותם
איפה ראש מטה השר?
שרה זילברשטיין-היפש
גלעד סממה שלח לך אס-אם-אס והודיע שאני מגיעה.
גליה מאיר-אריכא
אני היועצת המשפטית של הרשות לזכויות ניצולי השואה. קודם כול, אני מודה לעו"ד סומך על הקומפלימנטים.

אכן מדובר במהלך משותף שקודם על-ידי הרשות לזכויות ניצולי השואה ביחד עם האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים בראשות אייל גלובוס, וזה כחלק מתוכנית וממהלכים כוללים לאפשר מיצוי זכויות לניצולי השואה.

החוקים שנזכרים כאן בתיקון מסדירים זכויות שמגיעות לניצולי השואה בקשר להיותם ניצולי השואה, כאשר באותם חוקים מוסדרים הליכי התביעה וההחלטות, וכן הליכי הערעור על אותן החלטות, בקשר להשגת אותן זכויות.

אנחנו, כמובן, חושבים שזו יוזמה מבורכת. אנחנו פותחים את שערינו ובכל הסניפים שעומדים לרשותנו אנחנו מזמינים את עורכי-הדין לשבת, לתת את הייעוץ. נעשה כל שניתן לפרסם את הנושא ונעשה כל פעולה אקטיבית נוספת שנחשוב עליה. ניזום ונגבש ביחד עם אייל גלובוס את התוכנית כדי שתגיע לכל הניצולים.
אייל גלובוס
אם אפשר להוסיף עוד משפט. למרות שיתוף הפעולה כאן מקיר אל קיר, אני רוצה להבהיר, אנחנו כגוף עצמאי נפעל לפי שיקול דעתנו. הדברים ברורים וידועים לכולם. אם צריך כמובן נפעל כפי שעורך-דין ראוי פועל לטובת לקוחו. אתה לא מופתע, אדוני, נכון?
היו"ר דוד רותם
זאת היתה אמירה שאני צריך הסבר בשבילה.
אייל גלובוס
אנחנו בכל זאת חלק ממערכת אבל כשאנחנו מייצגים כגוף דואלי, אנחנו פועלים בחלק האחד כחלק ממשלתי, בבחינה של התנאים של הזכאות ושל הסיכוי המשפטי, וזה כמובן החלק השלטוני שלנו. בחלק השני שלנו, ברגע שהחלטנו לייצג אזי אנחנו פועלים כמו משרד רגיל של עורכי-דין.
גליה מאיר-אריכא
כמו בכל תחום אחר.
אייל גלובוס
כמו בתחומים אחרים.
היו"ר דוד רותם
זאת אומרת, בשלב כלשהו אתה כמנהל מחלקת הבג"צים בודק את הסיכוי?
אייל גלובוס
כן יש בהחלט מבחן של סיכוי משפטי, בוודאי, כפי שאנו סבורים שראוי כדי שלא יהיו הליכים שלא לצורך. אין כאן איזה ייצוג אוטומטי גם במקרים שנחליט שבהם אין סיכוי משפטי. ברור שבמקרה גבולי אנו נוהגים לאפשר את הזכות העל-חוקתית אפילו, כפי שנאמר- - -
היו"ר דוד רותם
תעשו טובה, תצאו קצת ממשרד המשפטים, תהיו טובים לאנשים.
אייל גלובוס
אנחנו מאוד טובים לאנשים. אדוני יודע ומכיר אותנו שנים רבות מכיוונים שונים ויודע שאנחנו ממש משתדלים להיות טובים לאנשים, למרות הפן התקציבי שאדוני הזכיר קודם.
נעמה מנחמי
רק כמה הערות קטנות לגבי הנוסח. לגבי סעיף קטן (ב) – להבדיל מסעיף קטן (א), שמדבר על ייעוץ ראשוני והכוונה מקצועית, סעיף קטן (ב) מדבר על ייצוג בהליכים, גם בבית-המשפט, גם בוועדת עררים, וכפי שאומרת הרישא של הסעיף כולו, בכל הנוגע לאותם הליכים, כלומר גם ההתכתבויות שקודמות לאותם הליכים משפטיים כמובן גם הן נכללות.

הערה שנייה לעניין הנוסח, מצאנו לנכון להוסיף לרשימת החוקים שמכוחם נותנים הטבות ושניצולי השואה יוכלו לקבל סיוע לגביהם גם את חוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה), התשס"ו-2006, וזה מאחר וגם החברה לאיתור והשבה נותנת סיוע לניצולי שואה כפי שניתן דרך החוקים האחרים.
שי סומך
אין לנו התנגדות.
היו"ר דוד רותם
בבקשה, גם לחברה אין התנגדות.
תמי מרוז
אני המפקחת הארצית לנושא ניצולי השואה במשרד הרווחה. אנחנו קודם כול מברכים על היוזמה ועל החוק. אנחנו גם ערוכים להנגיש את השירות בכל הארץ דרך ייעוץ לאזרח שאנחנו מפעילים (שי"ל) ולשכות הרווחה.

הערה שנייה לגבי הנוסח, בסעיף 3, לא קיימים שר הסעד ולשכת הסעד, אלא שר הרווחה והשירותים החברתיים והלשכה לשירותים חברתיים, אז אני מבקשת לתקן את זה.
היו"ר דוד רותם
זה עוד לא הגיע למשרד המשפטים...
תמי מרוז
עם כל הגעגוע לגולדה מאיר...
נעמה מנחמי
את מדברת על סעיף 3 לחוק, אבל אנחנו לא מתקנים את סעיף 3. כל פעם שמשנים שם יש איזו החלטה שמבהירה מה הם השינויים ואיך ייקראו השרים. לא מתקנים את כל החוקים כל פעם שמשנים את שמות המשרדים ואת שמות השרים, וגם אנחנו נמשיך וננהג כך. כלומר, אם היינו מתקנים כבר את סעיף 3 עצמו אז היינו מתקנים גם את השם, אבל מאחר ואנחנו לא מתקנים את סעיף 3 אלא רק מוסיפים לחוק תוספת לא נתקן סעיפים אחרים בחוק שכרגע לא מתוקנים.
תמי מרוז
אגיד בכל זאת בסוגריים. אני מבינה את השיקול הפרקטי, אבל יש לזה משמעות. בדיוק לפני שבוע ניצולי השואה דיברו על כך שלא נוח להם, ובגלל גם שונה שם המשרד, שזה ייקרא "משרד הסעד". יש לזה גם משמעות ערכית.
נעמה מנחמי
אדבר עם נסחי החוק. אם אפשר, ננסה לעשות את זה.
תמי מרוז
תודה.
היו"ר דוד רותם
תודה. עוד מישהו מבקש להעיר? אם לא, נתחיל לקרוא את הצעת החוק.
נעמה מנחמי
אקרא כבר את הנוסח עם התיקון המוצע. מוצע להוסיף בתוספת פרט 6:

"6.
לאדם, בכל הנוגע –



(א)
לקבלת ייעוץ ראשוני בעניין זכויותיו לקבלת תגמולים כניצול שואה, וסעיף 3 לא יחול;" – סעיף 3 זה המבחן הכלכלי – "לעניין זה, "תגמולים" – קצבה, מענק שנתי או הטבה כאמור בפסקה (ב), וכן קצבה, מענק שנתי או הטבה אחרים הניתנים בשל רדיפות הנאצים ועוזריהם;"


בעצם בכך התכוונו לכלול כל סיוע, לרבות סיוע בחוץ-לארץ לקבלת הטבות שאינן במדינת ישראל.



"(ב)
להליכים שהוא נוקט בבית משפט או בוועדת עררים לקבלת קצבה, מענק שנתי או הטבה לפי חוק נכי המלחמה בנאצים, התשי"ד-1954‏ (להלן – חוק נכי המלחמה בנאצים), לפי חוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957‏ (להלן – חוק נכי רדיפות הנאצים), לפי פרק א' לחוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת 2001) (תיקון, ביטול והתליה של חקיקה שמקורה בהצעות חוק פרטיות), התשס"א-2001‏, לפי חוק הטבות לניצולי שואה, התשס"ז-2007‏ או לפי סעיף 4(א)(4) לחוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה), התשס"ו-2006, וסעיף 3 לא יחול; לעניין זה, "ועדת עררים" – ועדה שמונתה לפי סעיף 16 לחוק נכי רדיפות הנאצים או ועדה שמונתה לפי סעיף 3 לחוק נכי המלחמה בנאצים.


מיום 6.8.2003

תיקון מס' 3

ס"ח תשס"ג מס' 1900 מיום 6.8.2003 עמ' 537 (ה"ח 3147)

הוספת תוספת

מיום 15.3.2004

תיקון מס' 4

ס"ח תשס"ד מס' 1931 מיום 15.3.2004 עמ' 318 (ה"ח 3145)

הוספת פרט 2 לתוספת

מיום 1.8.2004

ת"ט תשס"ד-2004

ס"ח תשס"ד מס' 1953 מיום 1.8.2004 עמ' 488

2.
לחולה המאושפז על פי הוראת אשפוז או הנמצא בטיפול מרפאתי על פי הוראה לטיפול מרפאתי, לפי הוראות חוק טיפול בחולי נפש, התשנ"א - 1991, בכל הנוגע –
(א)
לייצוג לפי סעיף 29א בדיונים בפני ועדה פסיכיאטרית כאמור בסעיף 28 לחוק האמור, וסעיפים 3 ו-4 לא יחולו;

(ב)
לייצוג לפי סעיף 29א בדיונים בערעור על החלטת ועדה פסיכיאטרית לפי הוראות סעיף 29 לחוק האמור, וסעיף 3 לא יחול.

מיום 29.10.2006 (בכפוף להוראת שעה להלן)

תיקון מס' 6
ס"ח תשס"ז מס' 2067 מיום 29.10.2006 עמ' 5 (ה"ח 231)

1.
לאדם שנעברה נגדו עבירה לפי סעיף 203א סעיף 377א(א)(5) לחוק העונשין, התשל"ז-1977, או עבירות נלוות, בכל הנוגע –
מיום 29.10.2006 עד יום 15.9.2008

הוראת שעה תשס"ז-2006
ס"ח תשס"ז מס' 2067 מיום 29.10.2006 עמ' 5 (ה"ח 231)

1.
לאדם שנעברה נגדו עבירה לפי סעיף 377א(א)(5) סעיף 375א או 377א(א) לחוק העונשין, התשל"ז-1977, או עבירות נלוות, בכל הנוגע –
מיום 28.3.2007

תיקון מס' 7
ס"ח תשס"ז מס' 2092 מיום 28.3.2007 עמ' 294 (ה"ח 130)

הוספת פרט 3 לתוספת

מיום 3.4.2008

תיקון מס' 8
ס"ח תשס"ח מס' 2131 מיום 3.2.2008 עמ' 172 (ה"ח 339)

הוספת פרט 4 לתוספת
מיום 16.11.2008

תיקון מס' 9
ס"ח תשס"ט מס' 2191 מיום 16.11.2008 עמ' 95 (ה"ח 404)

1.
לאדם שנעברה נגדו עבירה לפי סעיף 377א(א)(5) סעיפים 375א או 377א(א) לחוק העונשין, התשל"ז-1977, או עבירות נלוות, בכל הנוגע –
מיום 23.6.2011

תיקון מס' 10
ס"ח תשע"א מס' 2268 מיום 23.12.2010 עמ' 116 (ה"ח 268)

ת"ט תשע"א-2011
ס"ח תשע"א מס' 2275 מיום 31.1.2011 עמ' 300

ת"ט תשע"ב-2012
ס"ח תשע"ב מס' 2346 מיום 22.3.2012 עמ' 228

הוספת פרט 5 לתוספת
2. תחילתו של חוק זה 60 ימים מיום פרסומו."
התחילה יוצאת בערך אחרי החגים.
היו"ר דוד רותם
יש הערות? לא.

אני מצביע פה אחד כמקובל.

רבותי, החוק אושר פה אחד.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:20.>

קוד המקור של הנתונים