ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 23/07/2013

חוק זכויות התלמיד (תיקון מס' 4), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת החינוך, התרבות והספורט
23/07/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 62>
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שלישי, ט"ז באב התשע"ג (23 ביולי 2013), שעה 9:30
סדר היום
<הצעת חוק זכויות התלמיד (תיקון - איסור הפליה), התשע"ג-2013, של חברי הכנסת דב חנין, עפר שלח, אורלי לוי אבקסיס, איציק שמולי, קארין אלהרר, סתיו שפיר, מרב מיכאלי, מיקי רוזנטל, מיכל רוזין, עדי קול, תמר זנדברג, דב ליפמן (פ/1138)>
נכחו
חברי הוועדה: >
עמרם מצנע – היו"ר

דב חנין

מיקי רוזנטל
מוזמנים
>
מוחמד מסאלחה - הרשות לקידום מעמד האישה, משרד ראש הממשלה

יעקב פרידברג - עו"ד, משרד המשפטים

הילה סגל - ראש היחידה למיניות ומניעת פגיעה בילדים, משרד החינוך

מיכל חורין - עוזרת ליועצת המשפטית, משרד החינוך

טובה בן ארי - מפקחת יישום חוק זכויות התלמיד, משרד החינוך

שאולי פאר - נציג דוברות המשרד, משרד החינוך

אתי בנימין - יו"ר, ארגוני הורים

עלוה קולן - מתאמת מדיניות וחקיקה, האגודה לזכויות האזרח

כרמית פולק- כהן - עו"ד, המועצה לשלום הילד

אלינור דורי - הבית הפתוח, ירושלים
ייעוץ משפטי
עידו בן יצחק
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים
<הצעת חוק זכויות התלמיד (תיקון - איסור הפליה), התשע"ג-2013>, של חברי הכנסת דב חנין, עפר שלח, אורלי לוי אבקסיס, איציק שמולי, קארין אלהרר, סתיו שפיר, מרב מיכאלי, מיקי רוזנטל, מיכל רוזין, עדי קול, תמר זנדברג, דב ליפמן (פ/1138)
היו"ר עמרם מצנע
בוקר טוב. טוב, דב, נעבור ישר אליך.
דב חנין
בוקר טוב, אדוני היושב ראש. אנחנו ממשיכים את אותו יום שבו קטענו את דיוננו לפנות בוקר הבוקר. אני, אדוני היושב ראש, מתכבד להציג בפני הוועדה בקצרה הצעת חוק ששותפים בה רבים וטובים מחברינו בכנסת. אני רק אקרא את השמות למען הפרוטוקול, עפר שלח, אורלי לוי אבקסיס, איציק שמולי, קארין אלהרר, סתיו שפיר, מרב מיכאלי, מיקי רוזנטל, ידידי שנמצא גם איתנו, מיכל רוזין, עדי קול, תמר זנדברג ודב ליפמן. כפי שאדוני רואה, הצעת חוק שנתמכת על ידי קשת מאוד רחבה של חברי הכנסת, הייתי אומר מרוב סיעות הבית. הצעת החוק הזו עוסקת בתיקון חוק זכויות התלמיד, איסור הפליה, והוספה של טעמים של נטייה מינית, זהות ומגדר לטעמים שבגינם אסור להפלות תלמידים.

האמת היא, אדוני, שהחוק הזה הוא כל כך מובן מאליו, הוא כל כך הגיוני שנראה לי שלא כל כך צריך היה בכלל לנמק אותו ולכן נעשה את זה מאוד בקצרה ואני רק אומר שלושה דברים קצרים מאוד. ברמה התשתיתית, העיקרון של הימנעות מהפליה מטעמים של נטייה מינית, זהות ומגדר נמצא היום בחקיקה הישראלית גם בתחומים אחרים והגיע הזמן שגם בחוק זכויות התלמיד הוא יימצא. אנחנו לא עוסקים פה בשאלה תיאורטית. אמנם האיסור הזה, יש בו ממד סימבולי, אבל לממד הסימבולי הזה יש הרבה טעם פרקטי.

בפניי נמצא, אדוני היושב ראש, ואני אעביר לך מיד, מחקר שערך ארגון הנוער הגאה על אקלים בתי הספר מבחינת נערים ונערות שמשתייכים לקהילות הלהט"ב (הומואים, לסביות, טרנסג'נדרים וביסקסואליים), והתמונה שמצטיירת היא תמונה מאוד קשה. מסתבר שאולי המקום שבו הכי קשה לאנשים שהם להט"ב הוא דווקא בגילאים האלה ודווקא במערכת החינוך שלנו, שאמורה להיות איזה שהיא סביבה מגוננת ותומכת. בוודאי שאנשים נמצאים בתקופה התפתחותית מורכבת ומסובכת, שהיא ממילא תקופה קשה כנראה, גיל ההתבגרות, לכל אחד, אז כאשר האקלים הבית ספרי הוא אקלים בעייתי ואפילו הייתי אומר עוין, אני אומר את הדברים על בסיס המחקר הזה שנמצא פה לפנינו, אנחנו צריכים לפעול ואנחנו צריכים לפעול גם ברמה הסימבולית וגם ברמה הפרקטית, כדי שהדבר הזה יתוקן.

וההערה השלישית שלי, אדוני היושב ראש, החוק הזה התחיל את דרכו עוד בכנסת הקודמת. גם אז הוא זכה לתמיכה מאוד רחבה, כולל, אגב, של הממשלה. אני רוצה, גם למען הצדק ההיסטורי וגם למען הסדר, לציין למשל את שר החינוך לשעבר, גדעון סער, שמראש תמך בחוק ונלחם למענו, גם בוועדת השרים וגם בממשלה. הוא עבר בוועדת השרים, בתמיכה כמעט מקיר לקיר, אלא שאז הוגש ערר מאחד משרי ש"ס והערר פשוט לא הגיע לדיון, במשך שנתיים וקצת, וכך נתקע החוק. זו הייתה הסיבה. אבל היום אנחנו נמצאים בקואליציה שהיא כנראה יותר פתוחה בדברים האלה, ושוב החוק הגיע לוועדת השרים וכפי ששמעתי הוא זכה לתמיכה מקיר לקיר, גם שר החינוך בירך עליו בדיון המליאה, ולכן, אדוני היושב ראש, אני הייתי מציע שאנחנו בדיון קצר ננסה לאמץ את העיקרון הפשוט הזה לקריאה ראשונה, ואם יש עדיין איזה שהן שאלות, אז אנחנו נמשיך ונעסוק בהן בהכנה לקריאה שנייה ושלישית.
יהודית גידלי
מה הם ראשי התיבות של להט"ב?
דב חנין
לסביות, הומואים, ביסקסואליים וטרנסג'נדרים. אלה קבוצות שונות של קהילות ששונות גם בנטייה המינית וגם בזהות המגדרית.
היו"ר עמרם מצנע
אתה מכיר הצעת חוק ממשלתית בנושא הזה?
דב חנין
אני יודע שיש רצון ממשלתי לקדם הצעת חוק כזאת ואני כמובן אשמח. אם הממשלה תקדם אני אברך על זה.
היו"ר עמרם מצנע
זה לא נאמר באישור של ועדת השרים לחקיקה.
דב חנין
לא. לא נאמר לי שום דבר וגם בדיון במליאת הכנסת לא התבקשתי לאיזה שהוא תנאי או לאיזה שהוא עיכוב בהצעת החוק, לכן אני מתקדם עם הצעת החוק. אני כמובן אברך אם הממשלה גם תגיש הצעת חוק משלה. הרי אנחנו בסך הכול עוסקים בשלב של הקריאה הראשונה. אם הממשלה תנהג מהר, ואני מקווה שהיא תנהג מהר וגם היא תביא הצעת חוק ממשלתית בקריאה ראשונה, אני בוודאי אשמח ששתי ההצעות תאוחדנה לקראת קריאה שנייה ושלישית ושנעביר את זה ביחד.
היו"ר עמרם מצנע
אוקיי, יש פה מישהו מנציגי הממשלה? בבקשה, מי מדבר?
מיכל חורין
אני עורכת דין מיכל חורין ממשרד החינוך. אנחנו באופן עקרוני באמת תמכנו בעיקרון שבהצעת החוק. יחד עם זאת אנחנו חשבנו שנכון, חוץ מהעיקרון החשוב הזה שהצעת החוק מביאה, להביא משהו קצת יותר כולל לתיקון חוק זכויות התלמיד ועמדת הממשלה, כמו שהתקבלה בוועדת שרים לחקיקה, קובעת שבעצם הממשלה, לאור העמדה שלהם שנכון להביא הצעת חוק ממשלתית, שתתקן את החוק בצורה רחבה יותר, אחרת הממשלה קובעת שבעצם הממשלה תומכת בקידום לקריאה טרומית בלבד, ואחרי, המציעים ימתינו, אני מקריאה, את קידום הנושא באמצעות חוק ממשלתית מטעם משרד החינוך.
היו"ר עמרם מצנע
את מקריאה את ועדת השרים, או את הפרוטוקול?
מיכל חורין
ועדת השרים.
היו"ר עמרם מצנע
כי מה שקובע זה מה נאמר במליאה, בהצבעה הטרומית.
מיכל חורין
אין לי את זה פה.
יהודית גידלי
מאיזה תאריך מה שאת מקריאה?
מיכל חורין
אני חושבת שזה מה-16 ביוני.
יהודית גידלי
שנה זו?
מיכל חורין
כן, לפני חודש.
היו"ר עמרם מצנע
יש לי פה את הפרוטוקול מהמליאה, שם זה לא מוזכר.
מיכל חורין
אנחנו, שוב, תומכים בעיקרון שבהצעת החוק, וזו גם העמדה שהוצגה במסגרת ועדת השרים. אנחנו עובדים על הצעת חוק ממשלתית שתביא תיקון לכלול גם את התוספת הזאת לחוק זכויות התלמיד ואפליות מסוגים נוספים. הנוסח של החוק כיום הוא מעין רשימה סגורה של אפליות אסורות.
היו"ר עמרם מצנע
היום הוא מדבר מטעמים של רקע חברתי כלכלי, או מטעמים של השקפה פוליטית, בין של הילד ובין של הוריו. זהו.
מיכל חורין
יש רקע חברתי כלכלי, או מטעמים של השקפה פוליטית, בין של הילד ובין של הוריו. סליחה, יש 'לא יפלו תלמיד מטעמים עדתיים, מטעמים של ארץ מוצא, מטעמים של רקע חברתי כלכלי ומטעמים של השקפה פוליטית, בין של הילד ובין של הוריו', ואז מופיעים היישומים או הפעילויות שבהם אסורה האפליה. אנחנו חושבים שחוץ מהאפליה שמובאת פה בהצעת החוק - - -
היו"ר עמרם מצנע
לא, אבל האם יש לכם התנגדות שיופיע מה שחבר הכנסת דב חנין ציין, מטעמים של נטייה מינית, זהות ומגדר, ומכל אפליה אחרת?

כן, נציג משרד המשפטים.
יעקב פרידברג
יש כאן שאלה משפטית. למעשה הנושא הזה מוסדר בשני חוקים היום, וזה כשלעצמו מצב לא כל כך טוב מבחינת הידיעה מה החוק אומר. יש את חוק איסור אפליה במוצרים ושירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, שמונה רשימה יותר משמעותית של עילות אפליה. אני אקרא מתוך סעיף 3 לחוק זה: 'מחמת גזע, דת או קבוצה עדתית, לאום, ארץ מוצא, מין, נטייה מינית, השקפה, השתייכות מפלגתית, מעמד אישי או הורות'. כלומר שם הנושא של המציעים כבר נכלל והחוק הזה מוחל במפורש על כל שירות ציבורי, שזה כולל גם שירותי חינוך. זה חוק אחד.
דב חנין
הוא מוחל בהיבט של כניסה.
יעקב פרידברג
הוא מוחל בקבלת השירות.
דב חנין
ולאחר שנכנסתי? אולי גם אני רוצה לקבל יחס שאיננו מפלה כשאני בפנים.
יעקב פרידברג
אדוני, אני מסכים עם הקושי שאתה מעלה ועל כן אני סבור - - -
דב חנין
לא, סליחה, אדוני, ברשותך, ברמה הרעיונית אדוני בהחלט מעיר הערה ראויה, ואני אגב גם לא מתנגד להצעה של משרד החינוך להמשך הדרך, לקראת הקריאה השנייה והשלישית. אפשר להרחיב ולהוסיף עוד דברים, אנחנו - - -
יעקב פרידברג
אני רק רוצה להשלים את מה שפתחתי פה. הואיל ויש לנו חקיקה ספציפית בחוק זכויות התלמיד, שמונה רק את העילות שהוזכרו כאן קודם, זאת שאלה משפטית שטרם הוכרעה אצלנו, האם החקיקה הספציפית, שהיא מאוד ייחודית למוסדות חינוך, גוברת על החוק שקראתי עכשיו, ועל כן אנו סבורים שללא ספק צריך לתקן את חוק זכויות התלמיד ולהתאים אותו. אנחנו בדרך כלל סבורים שלומר מילים כמו 'לרבות' על עילות אפליה זה לא דבר שראוי מבחינת מדיניות חקיקה, על כן ועדת השרים החליטה מה שהחליטה, זה דורש עוד איזה שהוא דיון ואנחנו מבקשים לא לקדם את זה להצבעה בקריאה ראשונה עד שהעבודה הזאת תיעשה.
היו"ר עמרם מצנע
כן, מי עוד רוצה?
עידו בן יצחק
אני רוצה להשיב לגבי מה שהוא אמר. לגבי חוק איסור אפליה במוצרים, הנסיבות שמתוארות הן נסיבות שונות. חוק זכויות התלמיד הרי מונה את הנסיבות שאליהן מתייחסת האפליה, שזה רישום תלמיד, קבלתו או הרחקתו ממוסד חינוך, קביעת תכניות לימודים ומסלולי קידום נפרדים, קיום כיתות נפרדות, זכויות וחובות תלמידים לרבות כללי המשמעת. כלומר הסיטואציות הן שונות - - -
מיכל חורין
ולכן חשבנו שיש מקום לתקן את החוק הספציפי הזה.
יעקב פרידברג
אתה מחזק את מה שאנחנו אומרים.
מיכל חורין
מה שאנחנו חושבים. אנחנו חושבים שנכון יהיה להשתמש לפחות באותן עילות, להכניס אותן לתיקון החוק הזה.
היו"ר עמרם מצנע
אבל למה שלא נאשר את זה לקריאה ראשונה ואחרי קריאה ראשונה, כשנשב פה ונעבור על החוק, סעיף סעיף, יש בו סעיף אחד רק, אבל משפט משפט, נוכל לסדר את הדברים, כי יש פה הסכמה עקרונית. למה למשוך זמן סתם?
מיכל חורין
יכול להיות שזה יהיה הנוסח בסופו של דבר. אני לא יכולה להתחייב שזה יהיה הנוסח בסופו של דבר בהצעת החוק הממשלתית, אבל זו ההחלטה של ועדת השרים, שאנחנו כפופים לה בשלב זה.
דב חנין
אדוני, ברשותך, בקצרה אני רוצה להשיב לטיעון שלכם. אני לא רוצה להיכנס לצד הטכני, כי בצד הטכני אפשר להתייחס לזה כך או אחרת. לדיון הזה ממתין ציבור מאוד גדול ויש משמעות סמלית מאוד חשובה לכך שהכנסת תביע את עמדתה. זה עדיין לא חוק, זה רק קריאה ראשונה. כפי שכולכם יודעים, הדרך בין הקריאה הראשונה לשנייה ושלישית היא דרך ארוכה, אבל זו אמירה ערכית של הכנסת, וכיוון שאין ויכוח, כולנו מסכימים שצריך לתקן ושצריך לתקן בהקשר הזה, אני חושב שהדבר הנכון והראוי שאנחנו נסכים שמתקנים, בוודאי נמשיך את הדיאלוג, אנחנו נשמח, גם נמצאים פה שניים מהמציעים, אבל אני בטוח שאני אומר את זה גם בשם כל המציעים האחרים, אנחנו נשמח לשבת איתכם ברמה המקצועית ועם משרד המשפטים כדי לחשוב על הנוסח הכי מתאים. ואם תרצו, אגב, שהממשלה תביא במקביל הצעת חוק משלה ונאחד אותה, גם זה בסדר, כי, שוב, הממשלתית הרי מגיעה מיד לקריאה ראשונה. שתי ההצעות שתהיינה בקריאה ראשונה תאוחדנה, אין שום בעיה.
מיקי רוזנטל
יש את העניין של מה גובר, או מה קובע, למרות שאני לא חושב שזה המקרה שצריך לדון בו, אבל זה כן משמעותי שמה שנאמר במליאה הוא הקובע באופן מהותי ולא מה שנאמר בוועדת השרים. זה דבר אחד. ודבר שני, אין גם התנגדות עקרונית, לא של משרד המשפטים ולא של משרד החינוך, לכן כאמור גם על רקע הדברים שהיו ואירעו פה במדינה באחרונה, ודב גם הזכיר את העובדה שיש ציבורים די גדולים שממתינים להצהרה הזאת של הכנסת, שהיא דקלרטיבית אבל יש בה גם מהות, אז להתקדם לפחות עד השלב של הצבעה - - -
היו"ר עמרם מצנע
אוקיי.

מישהו מהנוכחים רוצה להגיד משהו?
עלוה קולן
עלוה קולן מהאגודה לזכויות האזרח. באמת לאור ההסכמה הרחבה שיש ליד השולחן על ההכרחיות והנחיצות של הצעת החוק הזו, אני לא אחזור על כל הדברים שכבר נאמרו, רק הייתי מאוד רוצה לחזק את חברי הכנסת בזה שגם אם צריך לתקן ולהוסיף עילות אפליה נוספות לחקיקה וכמובן שאנחנו נהיה בעד וכמובן שגם נשמח לקחת חלק בניסוח, אז כרגע עומדת על הפרק בעיה קונקרטית ועומדת על הפרק הצעה קונקרטית, יש פה נערים ונערות וילדים וילדות שחווים אפליה ארוכת שנים וקשה על רקע הנטייה המינית שלהם והזהות המגדרית שלהם, ולכן אני כמובן מאוד קוראת לכם כאן, בשם ההצהרה, אני חושבת שראוי שתצא הצהרה מהכנסת הזאת שאומרת 'אנחנו שומעים אתכם, אנחנו רואים את האפליה הזאת ואנחנו פועלים לתיקון שלה באופן מיידי'.
אתי בנימין
קודם כל ההצעה מבורכת. אנחנו, הנהגת ההורים הארצית, בהחלט מסכימה עם ההצעה הזאת. אני מבקשת ומצטרפת לבקשה גם להרחיב את ההצעה הזאת לנושא של הנגשה, נושא של זהות תרבותית, קבוצה דתית, התאמת תכני לימוד. תכני הלימוד זה אחד המדדים באמת ב-OECD שמאזן בין צרכי התלמיד, כפי שהמערכת רואה אותו, לבין הכישרונות שלו.

יחד עם זאת, אדוני היושב ראש, אני רוצה לבקש ממך לקיים דיון נוסף על נושאי אפליה שעלו לדיון באו"ם ביוני האחרון, ועל זה יש דוח מפורט, אני אשמח להעביר אותו לאדוני, אם הוא ירצה. חשוב להתייחס לדוח של יוניסף שסוקר את הצהרות משרד החינוך למול יישום משרד החינוך של אמנת זכויות הילד בקרב התלמידים והמורים. ואני מבקשת שמשרד החינוך יציג לנו את התכנית החינוכית שלו, גב' בן ארי, להטמעת זכויות הילד בקרב אגפי השלטון השונים, משטרה, רווחה ומשרד החינוך כמובן.
טובה בן ארי
את יודעת שאני לא מהמשטרה ומהרווחה.
אתי בנימין
את ממשרד החינוך וחשוב שאת תגישי לנו את התכנית כפי שאתם רואים אותה.

אני הייתי רוצה לציין לשבח גם את משרד המשפטים, את הסנגוריה הציבורית, שעושה עבודה נפלאה בתוך בתי הספר בנושא של יישום זכויות התלמידים, הם מעבירים סדנאות, הם מלמדים את הילדים, הם מנחים אותם והם גם מגנים על הזכויות שלהם בצורה נפלאה. והייתי רוצה שתצא קריאה, אדוני היושב ראש, בהזדמנות הזו, מפה, מהוועדה. אני מחזיקה פה את חוק זכויות התלמיד, על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך צריך לתלות את הפלקט הזה בכל בית ספר, בתחילת שנת הלימודים, וליידע את התלמידים והמורים על הזכויות שלהם. את זה אני לקחתי מבית הספר של הבת שלי, שהמנהלת אמרה, 'אני לא צריכה את זה, את יכולה לקחת'. ברוב בתי הספר לא תולים את הפלקט הזה ולא מיידעים את התלמידים, את המורים ואת ההורים על הזכויות. אז אני מבקשת שתצא קריאה מהוועדה ושיהיה מעקב על הנושא הזה.
טובה בן ארי
בוקר טוב, אני מפקחת על יישום חוק זכויות התלמיד במערכת החינוך. מעבר לנושא של האפליה, רציתי לציין שאני מזמינה את כל חברי הוועדה, היום ומחר, את כל הנוכחים, כולל התלמידים שנמצאים איתנו, השנה אנחנו מקיימים בסינמטק תל אביב, זו השנה התשיעית, פסטיבל סרטים מכל העולם שהשנה המיקוד הוא אפליה ושונויות. אני אשמח להעביר את זה שתעיינו בזה. אני אשמח גם שכבודה תבוא לצפות בסרטים, לראות איך פועל, מה פועל בעולם בנושא אפליה, גם בנושא נטייה מינית, גם בנושא מגדר, גם בנושא משפחה ומה התפקיד של ההורים בתהליכים האלה.

מעבר לזה, ברמה החינוכית, התהליכים, אנחנו מובילים תשתית חינוכית מאוד מאוד יסודית ברמת כל חטיבות הגיל, והבאתי לכבודו גם חוברת שיש בה פרק מאוד מאוד נרחב, אולי שניים אפילו, על הנושא של אפליה, כיצד אנחנו מובילים את המודעות, 'לא רק שאני שונה, אני שווה לפעמים גם יותר'. התכניות החינוכיות הן ברובדי השפעה שונים, למורים, למגזרים שונים. החוברת הזאת, בשונה מכל החומרים שאני מכירה בארץ שיש בערבית לחוד ובעברית לחוד, המסר שלנו, אנחנו ביחד, אז בצד אחד זה בערבית ובצד אחד זה בעברית. המסרים מאוד מאוד נבנים בקפידה ואמנת זכויות הילד מיושמת צד בצד עם חוק זכויות התלמיד בתהליך המודעות.

לא היו בבתי הספר הכרזות? הכרזות לפעמים הן פחות חשובות, חשוב מה קורה בכיתות, שהמורים מיידעים את הילדים בדבר החוק.
אתי בנימין
זה גם לא קורה.
טובה בן ארי
אם את מעירה את זה, אני אתקן את זה.
היו"ר עמרם מצנע
האם יש הנחיה של משרד החינוך לתלות את זה במקומות הפתוחים בבית ספר?
טובה בן ארי
זה החוק, זה סעיף 4 בחוק. אם תוכלי להביא לכבודו, אני אודה לך.
היו"ר עמרם מצנע
אז פשוט תקפידו על זה, זו כל ההערה.

מישהו מהתלמידים הצעירים? מאיפה אתם?
בן - תלמיד
מחוז מרכז.
היו"ר עמרם מצנע
מישהי או מישהו מכם רוצה לדבר?
בן - תלמיד
אנחנו רובנו מאזור מרכז. אנחנו מעמותה שנקראת 'קו הזינוק'. אנחנו תלמידים שעכשיו סיימנו כיתה י', במעבר בין י' ל-י"א. שמענו פה, אני לפחות, כל מיני דברים על כל זכויות התלמיד ואני חייב להגיד ש- - -
היו"ר עמרם מצנע
ידעת שיש דבר כזה, זכויות התלמיד?
בן - תלמיד
האמת ששמעתי על זה, אבל מעולם לא הייתה לנו שום שיחה על זה, הרוב זה מהתעניינות אישית וגם זה לא משהו שכל כך היינו חשופים אליו ואני בטוח שהמון ילדים לא מודעים לזה.
היו"ר עמרם מצנע
טוב, משרד החינוך, לתשומת ליבכם. מדגם מייצג.
טובה בן ארי
אנחנו נתקן.
היו"ר עמרם מצנע
למי שלא יודע 'קו הזינוק' זו תכנית למנהיגות צעירה, אני מכיר את התכנית הזאת, תכנית מאוד מאוד חשובה ואיכותית.
בן - תלמיד
תודה רבה.
היו"ר עמרם מצנע
עוד מישהו רוצה לדבר? מנהיגים צעירים. הנה, בבקשה.
רחל - תלמידה
קוראים לי רחל. אני גם מ'קו הזינוק' מרכז, ואני רק רוצה להגיד שהצעת החוק הזאת קרובה ללבי וזה ממש חשוב בעיניי וזה ממש יפה בעיניי שזה עולה, ואני ממש מקווה שזה יעבור.
היו"ר עמרם מצנע
תגידי, את מודעת לזה שיש בכלל חוק הגנה על זכויות התלמיד?
רחל - תלמידה
האמת היא שאני בבית ספר פרטי, קטן כזה, משהו ממש איכותי. לא, בית הספר שלי, אני אוהבת אותו במיוחד, לא כי הוא פרטי, זו לא הפואנטה. אז אני גם, כמו בן, מהתעניינות אישית. כאילו כן תלו את זה, אבל אף אחד לא דיבר איתנו על זה, אף אחד לא חייב אותנו, לא יידע אותנו.
היו"ר עמרם מצנע
טוב, אוקיי. אז מהיום מהלאה תדעו, יש חוק שמגן על זכויותיכם.

עוד מישהו? כן, בבקשה.
אלינור דורי
אני מהבית הפתוח, פה בירושלים. אני רוצה לומר, אני מקשיבה לדברים השונים שנאמרים, אני מבינה את הצורך באיזה שהיא המתנה, או באיזה שהיא עשייה מחודשת או חשיבה מחודשת, אבל אני כן רוצה להביא את הקולות של החבר'ה הצעירים שמגיעים אלינו לבית הפתוח בירושלים ומספרים על הדברים שהם עוברים בבתי הספר, על ההטרדות, על ההצקות. אני מאוד מאוד הייתי מבקשת מכל הנוכחים פה לראות מעבר לאותו עניין ביורוקראטי, או לאותו עניין פורמלי שיש לקדם ולראות את התלמידים, כמו שאתם רואים פה את חלקם, ולחשוב על כל אלה שקולם לא נשמע כאן וכן לנסות לקדם את זה כבר לקראת שנת הלימודים הקרובה, ליצור איזה שהיא אמירה, באמת כמו שחבר הכנסת דב חנין אמר, אמירה שתצא מהכנסת ושכבר נראה את זה. שכבר נראה את זה קורה וכבר בשנת הלימודים הקרובה. אני מאוד אשמח אם כן אפשר יהיה לקדם את הדברים ושמהוועדה הזו תצא אמירה. תודה.
היו"ר עמרם מצנע
אנחנו נצביע כדי להעביר את החוק לקריאה ראשונה. בבקשה.
יעקב פרידברג
אני מבקש להדגיש, אדוני, שזה בניגוד להחלטת הממשלה ואנחנו מבקשים שהוועדה תכבד את החלטות הממשלה בענייני חקיקה, בגלל שבדרך כלל הן נעשות על בסיס של הצורך בדיון. עדיף לא להאיץ רק בשל הרצון להכריז איזה שהיא הכרזה. הממשלה מחויבת לנושא הזה והיא תפעל בו במהירות הראויה.
דב חנין
מצוין, אז תפעלו, אנחנו - - -
היו"ר עמרם מצנע
הוועדה תמיד מכבדת את החלטות הממשלה. מבחינה פורמלית לפחות זה היה צריך להיאמר בקריאה טרומית, זה לא נאמר. בדרך כלל בקריאה טרומית כשהשר ממליץ לקבל הוא אומר, בתנאי שיבוצע תיאום. אבל אני אומר רק פורמלית. אני לא נגד תיאום, אבל אני חושב שיש מסר באמירה שאנחנו מקדמים את החוק ובכלל תפיסת העולם שלי היא לא למשוך זמן במקום שאפשר לקצר. אנחנו אמני הביורוקרטיה, הזמנו לפה אנשים, הזמנו את נציגי הממשלה, זה אומר עוד לבזבז זמן ועוד פעם למשוך את הזמן ומה עוד שאפשר לקיים את רצונה של הממשלה ולעשות את התיאום כאשר נעשה את ההכנה לקריאה שנייה ושלישית. אני לא רואה בזה שום פגם.

ולעניין עצמו, אני חושב שאולי במציאות נורמלית לחלוטין לא היה צריך בכלל לעסוק בזכויות, כי זכויות הן דבר טבעי לכל מי שנוצר בצלם אנוש, אבל מה לעשות, אנחנו חיים במציאות לא כל כך נורמלית וזקוקים להגדיר זכויות ולקבוע אותן בחוק ומה לעשות שצריך כנראה להגדיר אותן קצת יותר רחב. אני באמת חושב שנכון יהיה לשלב בסופו של דבר גם את האמירות הקונקרטיות לגבי הנושאים השונים שמחייבים התייחסות כאשר דנים באפליה או באי אפליה וגם להוסיף בסוף אותו משפט אמירה כללית, כל אפליה שהיא. ולכן אני חושב שההצעה הזו היא חשובה, היא אומרת משהו ואנחנו נצביע.
עידו בן יצחק
יש לי הערה קטנה לנוסח. יש פה תוספת של שלוש עילות, נטייה מינית, זהות ומגדר. נטייה מינית היא מונח שמוכר בחקיקה, קיים, אבל הנושא של זהות ומגדר, אם הם מופיעים כשניים נפרדים, המונח זהות כשלעצמו הוא כמובן מונח רחב, אני חושב שהכוונה היא לזהות מגדרית, שגם זה יהיה חידוש בחקיקה אבל נושא שאפשר להוסיף אותו.
היו"ר עמרם מצנע
אוקיי, אז זהות מגדרית.
עידו בן יצחק
"בחוק זכויות התלמיד התשס"א-2000, בסעיף 5(א) אחרי "מטעמים של רקע חברתי כלכלי" יבוא "מטעמים של נטייה מינית וזהות מגדרית"."
היו"ר עמרם מצנע
תודה רבה.

מי בעד? להרים את היד, בבקשה.
הצבעה
בעד הצעת החוק - רוב

הצעת החוק אושרה
תודה רבה. אנחנו מאשרים העברה לקריאה ראשונה.
אתי בנימין
בהמשך לדבריך, אדוני היושב ראש, אני רק רוצה לומר משפט אחד, שבדיון האחרון שהתקיים ביוני באו"ם נקבע שמדינת ישראל היא מדינה מפלה.
היו"ר עמרם מצנע
אנחנו לא סומכים את ידינו על קביעת האו"ם הזו.

תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:00.>

קוד המקור של הנתונים