ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 24/07/2013

תקנות הפטנטים (הארכת תקופת הגנה - סדרי דין בבקשה לצו, בהתנגדות לצו ובבקשה לביטול) (תיקון), התשע"ג - 2013 , תקנות הפטנטים (נוהלי הרשות, סדר דין, מסמכים ואגרות) (תיקון מס' 2) (הפניה להפקדת חומר ביולוגי), התשע"ג - 2013

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
24/07/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 46>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, י"ז באב התשע"ג (24 ביולי 2013), שעה 9:00
סדר היום
<1. תקנות הפטנטים (הארכת תקופת הגנה - סדרי דין בבקשה לצו, בהתנגדות לצו ובבקשה לביטול) (תיקון), התשע"ג - 2013>
<2. תקנות הפטנטים (נוהלי הרשות, סדר דין, מסמכים ואגרות) (תיקון מס' 2) (הפניה להפקדת חומר ביולוגי), התשע"ג - 2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד רותם – היו"ר
מוזמנים
>
הווארד פולינר - ראש אשכול דיני קניין רוחני, משרד המשפטים

עפרה לנדאו - עוזרת משפטית לרשם הפטנטים, משרד המשפטים

אילת פלדמן - מחלקת יעוץ וחקיקה - אזרחי, משרד המשפטים

יאיר זיו - עו"ד

אביהו אביטל - נציג ועד אגודת עורכי הפטנטים
ייעוץ משפטי
נעמה מנחמי
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט
<תקנות הפטנטים (הארכת תקופת הגנה - סדרי דין בבקשה לצו, בהתנגדות לצו ובבקשה לביטול) (תיקון), התשע"ג - 2013>
<תקנות הפטנטים (נוהלי הרשות, סדר דין, מסמכים ואגרות) (תיקון מס' 2) (הפניה להפקדת חומר ביולוגי), התשע"ג - 2013>
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. תקנות הפטנטים (הארכת תקופת הגנה - סדרי דין בבקשה לצו, בהתנגדות לצו ובבקשה לביטול) (תיקון), התשע"ג – 2013.
נעמה מנחמי
נתחיל דווקא עם תקנות הפטנטים (נוהלי הרשות, סדר דין, מסמכים ואגרות) (תיקון מס' 2) (הפניה להפקדת חומר ביולוגי), התשע"ג – 2013.
היו"ר דוד רותם
בבקשה.
אילת פלדמן
בוקר טוב. מדינת ישראל היא צד לאמנת בודפשט, שהמטרה שלה היא לייעל את התיאור של הפטנט. לפי סעיף 12 לחוק הפטנטים, צריך לתת תיאור מספק של ההמצאה. כאשר מדובר במיקרואורגניזמים התיאור המילולי הוא מורכב. לכן נוצר הסדר בין-לאומי שמאפשר הפקדה של מיקרואורגניזם, ולהפנות בפירוט הפטנט אל אותה הפקדה.

מדינת ישראל חברה באמנה. אנחנו רוצים כעת להסדיר את אופן ההפניה. זה מסמך שצריך לצרף.
היו"ר דוד רותם
איפה יפקידו את זה?
אילת פלדמן
כרגע אין מוסדות הפקדה בישראל. האמנה מקימה מוסדות הפקדה בין-לאומיים. יש 41 כאלה ברחבי העולם. הגדול בהם הוא בארצות הברית, ויש גם אחד מרכזי בצרפת. ככל הידוע לי, ישראלים מפקידים בעיקר בשני אלה.

אנחנו גם רוצים לציין שכיוון שההפניה להפקדה היא חלק מהותי מתיאור הפטנט, אם לא מפנים להפקדה, זה מהווה - - - בצורת הבקשה, וצריך לתקן את זה במהלך הבחינה.
היו"ר דוד רותם
בבקשה, תקראו את הטקסט.
נעמה מנחמי
נקרא את הנוסח המשולב של תקנה 20.

(א) הפירוט יכלול את הנושאים הבאים כסדרם:
(1) מבוא המסביר את ייעוד האמצאה ותיאור תמציתי של מצב הידיעות בשטח המקצועי שבו נעשתה האמצאה, עד כמה שהיה ידוע למבקש לאור האמצאה;
(2) תיאור האמצאה בהסתמכות על שרטוטים, הדגמות או רצפים גנטיים במידה הדרושה להבנתה;
תוספת חדשה
בחר המבקש להפנות להפקדת חומר ביולוגי במוסד הפקדה לפי סעיף 12(ב) לחוק, תיעשה ההפניה לפי תקנת משנה (א1)

(3) תביעה המגדירה את האמצאה בצורה תמציתית וברורה.
(א1) הפניה לפי תקנת משנה (א)(2) תיעשה בדרך המפורטת להלן:

(1) בעת הגשת הבקשה לפטנט יצוין בתיאור האמצאה מוסד ומספר ההפקדה והמועד שבו נעשתה ההפקדה; כן יצורף אישור קבלת החומר הביולוגי שנתן מוסד ההפקדה לפי כללי אמנת בודפשט, כפי שהם מפורסמים באתר האינטרנט של הארגון העולמי לקניין רוחני (WIPO – World Intellectual Propery Organization) (בתקנה זו: אישור הקבלה);
(2) במקרה של הפקדה חדשה, כמשמעותה בסעיף 4 לאמנת בודפשט, של חומר ביולוגי שכבר הופקד, יעדכן בעל הבקשה או הפטנט, לפי העניין, את הרשות במספר ההפקדה החדשה ויצרף את אישור הקבלה בתוך שלושה חודשים מיום שניתן; על תיקון הבקשה או הפטנט, לפי העניין, יחולו הוראות סעיפים 22, 29 ו-65 לחוק.

זה אומר כמו תיקון פירוט.

(ב) הגליון הראשון יהיה גליון שער אשר לא ימוספר, ובמרכזו יירשמו שם האמצאה בעברית ותרגומו של השם לאנגלית; צורת הגליונות הנוספים של הפירוט יהיו כצורה הקבועה למסמכים לפי תקנה 11.
אגרת תיקון במקרים האלה תהיה 700 שקלים, כפי שאגרת פירוט. נכון?
אילת פלדמן
אגרת תיקון פירוט, שכבר קיימת היום. האגרה הזאת נגבית רק כאשר מדובר בתיקון לאחר קיבול הבקשה או לאחר מתן הפטנט. תיקונים במהלך הבחינה – כמובן, לא נגבית אגרה.
היו"ר דוד רותם
טוב. הערות למישהו?

הצבעה

בעד – פה אחד

אושר.
היו"ר דוד רותם
אושר פה אחד.
נעמה מנחמי
נעבור לתקנות הפטנטים (הארכת תקופת הגנה - סדרי דין בבקשה לצו, בהתנגדות לצו ובבקשה לביטול) (תיקון), התשע"ג – 2013.
אילת פלדמן
התקנות הללו מתקנות עניינים הקשורים בעיקר לאגרות והצמדה למדד. עניין אחד שיש בתיקון הוא שינוי מנגנון ההצמדה למדד: במקום הצמדה פעמיים בשנה – הצמדה למדד פעם בשנה.
היו"ר דוד רותם
מי נציג האוצר פה?
אילת פלדמן
אין פה נציג אוצר.
היו"ר דוד רותם
אתם מוותרים על כסף בשביל המדינה הזאת?
אילת פלדמן
שר האוצר אישר. זה חלק ממהלך רוחבי שנעשה באופן כללי. היו גם תיקונים דומות, תקנות אחרות של רשות הפטנטים, וזה נשמט מהתיקון. זה מהלך כולל.

העניין השני הוא שינוי מנגנון עיגול הסכומים לאחר ההצמדה. כאשר יש הצמדה למדד, לפעמים יש סכום לא שלם. יש עיגול סכומים. המנגנון שאנו מציעים פה הוא מנגנון זהה למנגנון בתקנות הפטנטים, נוהלי הרשות. אנו פשוט משווים את ההסדר.

העניין השלישי הוא קביעת הוראה לפי מנכ"ל משרד המשפטים, לפרסם את נוסח התוספת ואת סכומי האגרות לאחר ההצמדה. זה נעשה בכל מקרה – אנחנו פשוט מאחידים את ההסדר.

העניין הרביעי הוא עדכון פרטים 3 עד 4 לתוספת. מדובר באגרות התנגדות לצו הארכה. התנגדות צו הארכה נדונה בדיוק כמו התנגדות למתן פטנט. האגרה צריכה להיות זהה. כרגע יש שם הפניה לאגרת ההתנגדות למתן פטנט וגם סכום. כתוצאה משינוי של אגרת ההתנגדות יש חוסר-התאמה, ולכן אנו מעוניינים לעשות הפניה בלבד.
היו"ר דוד רותם
טוב מאוד. הרי תבואו מחר לתקן את ההתנגדות, ותשכחו לבקש גם תיקון פה, ותמיד יהיה לנו בלגאן עם זה.
אילת פלדמן
ובעקבות פנייה שנעשתה לפני כמה ימים לקראת הדיון, אנו מעוניינים להוסיף תיקון נוסף לתקנה 7א, שהוא הוספה של חלון זמן לתשלום אגרות – שלושה חודשים שאפשר יהיה לשלם. הנוסח שאנחנו מציעים יהיה: אגרות הארכה ישולמו במהלך שלושת החודשים שלפני המועדים כדלקמן.
היו"ר דוד רותם
יש לי הארכה לשנתיים, ואני רוצה לשלם את כל השנתיים מראש. אני מבין שאתם לא מסכימים לזה.
אילת פלדמן
נכון.
היו"ר דוד רותם
למה? יש יותר מדי כסף באוצר? אדם רוצה לשלם לשנתיים – אתם לא רוצים לקבל ממנו?
אילת פלדמן
בניגוד לפטנט, שניתן ל-20 שנים, הארכת תוקף פטנט נקבעת אד הוק בכל מקרה, בהשוואה לתקופות הארכה בעולם.
היו"ר דוד רותם
קיבלתי לשנתיים. אני צריך לשלם על כל שנה?
אילת פלדמן
אי-אפשר לקבוע אגרה לכל התקופה, כי התקופה משתנה ממקרה למקרה.
היו"ר דוד רותם
קבעתם לי הארכה לשנתיים. אני כבר יודע שזה שנתיים. אני בא אליכם, אומר : אני רוצה לשלם את כל השנתיים. מה הבעיה?
אילת פלדמן
אפשר יהיה להוסיף סעיף כזה, אבל אנחנו מציעים, כיוון שמדובר במשהו שמצריך היערכות – יהיה לנו תיקון 13 לחוק, שאחריו ממילא יהיה שינוי גדול- - -
היו"ר דוד רותם
מה שאתם כבר שמתם על תיקון 13 הזה, את כל רשות הפטנטים יהיה צריך להחליף ולתקן. טוב. תרשמו לכם שלגבות כסף זה דבר חשוב מאוד.
נעמה מנחמי
הווארד, התיקון של שלושת החודשים הוא נדרש, או בעיניך, ניתן לתת פרשנות כבר היום לתקנה 7, שאפשר לשלם גם לא באותו יום של ששת החודשים את האגרה?
אביהו אביטל
אולי אני אגיב לפני הווארד? ההצעה הזאת שמביא כרגע משרד הרשם נובעת מהצעה ששלחתי לכם קודם לכן. אני אומר משהו בנושא הזה.
נעמה מנחמי
הופתענו, אגב, לשמוע שזו הפרשנות שנותנת רשות הפטנטים.
היו"ר דוד רותם
זה בסדר. כך היא צריכה לתת.
אביהו אביטל
כפי שמפורט במסמך שהעברנו לכם, גם אנחנו מופתעים מהדבר הזה, אבל אי-אפשר להתחמק מהעובדה שזו הפרשנות שניתנת, וגם מצוטטת פה איזושהי החלטה ספציפית מ-2011, שמעידה שזו הדרך שבה רואים את הדברים, שלפיה ניתן לשם את האגרה ביום ספציפי אחד בלבד. כמובן, אין דבר דומה לזה בשום מקום אחר בעולם המערבי המתוקן. בנוסף, זה יוצר גם עומס בלתי-סביר על עורכי הפטנטים, שאמורים לטפל בצורכי הציבור, ואמורים לוודא שכל המהלך הזה של העברת אישורי התשלום, של קבלת האישור שהתשלום בוצע, הכול אמור להתכנס תוך יום עבודה אחד. זו פרקטיקה שלא בהכרח מבורכת ולא תמיד מצליחה.
היו"ר דוד רותם
עורכי הפטנטים לא מסוגלים לעמוד בזה. אם צריך לשלם ביום מסוים, לא מסוגלים לעמוד באותו יום.
אביהו אביטל
אני מבין את הציניות בשאלה, אבל השאלה היא לא רק לעמוד במטלה של תשלום אלא גם לקבל את האישור שהתשלום התקבל ואושר. זה לא דבר שתמיד תלוי בעורכי הפטנטים, ואנחנו גם חווים את הבעיות האלה לא פעם בלי קשר לתקנה הספציפית הזו. לכן המצב הזה לא סימפטי לשון המעטה, וגם בית המשפט העליון כבר נדרש לסוגייה – לא הזו, אבל לסוגייה של מה קורה כאשר אתה דוחה פעילות ליום ספציפי, והוא היום האחרון - מה זה משית עליך לאחר מכן.

הצענו את הנוסח הזה כפי שהוא, פחות או יותר, הוצג כאן על-ידי איילת. אנחנו מציעים את הנוסח שאומר: אגרות הארכה , אשר יש לשלמן לפי סעיף א, בתקנה 7, ישולמו לא מוקדם משלושה חודשים לפני המועד הקבוע לתשלומם בסעיף קטן (א) האמור.

לגבי הסוגייה השנייה, שאתה העלית, דוד, זה נושא אגרת החידוש לכל תקופת ההארכה. גם בזה ביקשנו להכניס שינוי, שתואם את הדרך שבה הצגת את הדבר. מאותה סיבה שהצגת, אנחנו מבקשים שזה יתוקן לאגרת חידוש כוללת תשלום לפני תום ששה חודשים לפני תום תקופת הפטנט הבסיסי, כדי שצו ההארכה יהיה בתוקף לכל תקופתו. אנו יודעים שההארכה בארץ ניתנת על בסיס הארכה שניתנה באחת מרשימה סגורה של מדינות מערביות, ותוקף ההארכה – משכה נקבע מראש. הוא בדרך כלל לא נתון לשינויים במהלך ההארכה עצמה, אלא אם כן קורה משהו חריג. לכן אנחנו לא רואים מניעה שהדבר הזה ייעשה.
היו"ר דוד רותם
הם טוענים שהאגרה משתנה כל שנה.
נעמה מנחמי
לא. הטענה שלהם, שחישובית יהיה להם קשה לעשות את זה, מאחר שאין רק אגרה של חמש שנים אלא יש לפעמים שנתיים, לפעמים שלוש, לפעמים ארבע. זו הטענה, נכון?
היו"ר דוד רותם
יש להם מחשב שמכפיל.
היו"ר דוד רותם
הם אפילו לא צריך להכפיל; יש אגרה לכל שנה, אז הם רק צריכים לחבר.
היו"ר דוד רותם
תטפלו בזה עד תיקון 13.
הווארד פולינר
כן. וגם התיקון לגבי שלושת החודשים, לדעתנו, זה ראוי כדי להבהיר את המצב, כדי להימנע מפרשנויות דומות לזה בעתיד. כנראה, היתה בעיה עם החוק.
נעמה מנחמי
אני חושבת שאפשר היה לפתור את זה בפרשנות סבירה, ולא להגיע לכאן על דבר כזה.

רק נקריא. בהגדרות מתבקשת תוספת הגדרת "תקנות הפטנטים נוהלי הרשות" – תקנות הפטנטים (נוהלי הרשות, סדרי דין, מסמכים ואגרות), התשכ"ח-1968.
בתקנה 3(ד) אנחנו נוריד את ההפניה לתקנות – מה שהיה תקנות הלשכה, היום זה תקנות הרשות. לכן הנוסח החדש יהיה: על התנגדות למתן צו הארכה, יחולו הוראות החלק הרביעי לתקנות הפטנטים נוהלי הרשות, למעט תקנות 57 עד 62 ו-66.
בתקנה 7 הנוסח יהיה: אגרות הארכה ישולמו במהלך שלושת החודשים שלפני המועדים כדלקמן:

(1) שישה חודשים לפני תום תקופת הפטנט הבסיסי; (2) שישה חודשים לפני תום כל שנת הארכה.
(ב) סכומי האגרה יהיו כמפורט בתוספת.
(ג) הסכומים שבתוספת יהיו צמודים למדד וישתנו ב-1 בינואר של כל שנה (להלן - יום השינוי), לפי שיעור השינוי של המדד החדש לעומת המדד היסודי; לענין זה –
"המדד" - מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

"המדד החדש" - המדד שפורסם בחודש נובמבר שקדם ליום השינוי;

"המדד היסודי" - המדד שפורסם בחודש נובמבר שקדם ליום השינוי הקודם; ולענין יום השינוי הראשון שלאחר תחילתן של תקנות הפטנטים (הארכת תקופת הגנה – סדרי דין בבקשה לצו, בהתנגדות לצו ובבקשה לביטול (תיקון), התשע"ג-2013- המדד שפורסם בחודש נובמבר 2012.

(ד) סכום שהשתנה כאמור בתקנת משנה (ג) יעוגל ​–
(1) אם הוא גבוה מ-10 שקלים חדשים – לשקל החדש השלם הקרוב, וסכום של חצי שקל חדש יעוגל כלפי מטה.

(2) אם הוא נמוך מ-10 שקלים חדשים –לעשר האגורות הקרובות.
(ה) המנהל הכללי של משרד המשפטים יפרסם ברשומות את נוסח התוספת השניה כפי שהשתנה עקב האמור בתקנה זו.
תוספת. אנחנו רק מבהירים שבתוספת יש הפניה מתקנות 3 ו-7ב ולא רק תקנה 7.

הסכומים, כפי שמעודכנים כאן, מעודכנים ל-?
אילת פלדמן
לינואר 2013.
נעמה מנחמי
נקריא את הסכומים המעודכנים.

(1) אגרת בקשה (תקנה 2(ב)(5)) – 1,080 שקלים
(2) אגרת הארכה (תקנה 7(א)(1)) – 2,901
(3) אגרת הארכה (תקנה 7(א)(2)) –
(א) לפני תום שנת הארכה ראשונה – 3,481
(ב) לפני תום שנת הארכה שניה – 4,177
(ג) לפני תום שנת הארכה שלישית – 5,012 שקלים
(ד) לפני תום שנת הארכה רביעית – 6,015 שקלים
(3) אגרת התנגדות (תקנה 3(א)) - האגרה שנקבעה לענין סעיף30 לחוק בפרט 11 לתוספת השניה

בתקנות הפטנטים נוהלי הרשות.

לא נוסיף כאן את הסכום.

(4) בקשה לביטול (תקנה 4) - כפל האגרה האמורה בפרט (3) – זה פרט (3) לתוספת הנוכחית הזאת, ולכן הוא בסוגריים.
היו"ר דוד רותם
יש הערות?
נעמה מנחמי
תחילה? נדמה לי שכתבתם: מ-1 בחודש הקרוב. תעמדו בזה? כי אנחנו נמצאים ב-24 ביולי.
אילת פלדמן
זה ב-1 בחודש שלאחר פרסומן.
נעמה מנחמי
אז תפרסמו את זה בראשית אוגוסט. בסדר.

הצבעה

בעד – פה אחד

אושר.
היו"ר דוד רותם
אושר פה אחד.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 09:30.>

קוד המקור של הנתונים