ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 24/07/2013

תעדוף בגנים להורים חד הוריים, תעדוף בגנים להורים חד הוריים

פרוטוקול

 
PAGE
2
הוועדה לזכויות הילד
24/07/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 21
מישיבת הוועדה לזכויות הילד
יום רביעי, י"ז באב התשע"ג (24 ביולי 2013), שעה 9:30
סדר היום
1. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): תעדוף בגנים להורים חד הוריים של חה"כ עליזה לביא.
2. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): תעדוף בגנים להורים חד הוריים של חה"כ איילת שקד.
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – מ"מ היו"ר
איילת שקד
מוזמנים
סימה חדד מה יפית - מנהלת האגף לחינוך קדם יסודי, משרד החינוך

גיל ארז - מנהל אגף בכיר מעונות יום ומשפחתונים, משרד הכלכלה

לינדה דגן - מפקחת ארצית, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

רות דיין מדר - מנהלת תחום בריאות וקליטה, מרכז השלטון המקומי

עו"ד ציפורת שימל - יועצת משפטית, אמונה

מאיה וזנה - מנהלת אגף מעונות, אמונה

שרון צ'רקסקי - מנהלת תחום קשרי ממשל, ויצ"ו ישראל

עו"ד גלי עציון - נעמ"ת

ליזה ריבקין - מנהלת רשת הגיל הרך, ארגון נעמ"ת

אריאלה אשל - מנהלת גיל הרך ומנהלת רווחה, עיריית ירושלים

ג'ני בלנקי בלייך - הורים

ארז רוזנוקס - הורים
מנהלת הוועדה
רחל סעדה
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי
1. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): תעדוף בגנים להורים חד הוריים של חה"כ עליזה לביא.

2. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): תעדוף בגנים להורים חד הוריים של חה"כ איילת שקד.
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה המיוחדת לזכויות הילד. הנושא הצעות לסדר בדיון מהיר: תעדוף בגנים להורים חד הוריים של חברות הכנסת איילת שקד שנוכחת פה ושל חברת הכנסת עליזה לביא. אני אתן לחברת הכנסת איילת שקד לפתוח, לתת לנו שיחת רקע, ונפתח את הדיון ונראה לאן נגיע וננסה לצאת מפה עם איזו אמירה או החלטה.
בבקשה, איילת.
איילת שקד
מכיוון שאין זמן אני רוצה לתת את זכות הדיבור שלי לנציגים שהגיעו לכאן ופנו אליי. מי כאן נציג משרד הכלכלה?
גיל ארז
אני.
איילת שקד
אני אגדיר את הבעיה שגם אני חווה. בגנים בתל-אביב כמו שאנחנו רואים יש זוגות רבים שחיים ביחד ולא נשואים ומצהירים שהם חד-הוריים ונכנסים לגנים. הגנים בתל-אביב ברובם על הצהרות של חד-הוריות כשלא כולם חד-הוריים, ומשפחות כמו שלי וכמו של אנשים שנמצאים כאן לא יכולים להתקבל לגן בגלל זה. אתם ביטלתם טופס הצהרה שהיה דרוש מעורך דין, והשנה המספר עלה עוד יותר כי אנשים, ידם קלה לסמן שהם חד-הוריים, והם מקבלים הטבה של 23,000 שקלים בשנה. זה מטורף. כמו כן אנחנו חושבים שאין אכיפה של משרד הכלכלה על הרמאים. אני בכל אופן דורשת, מבקשת, גם שיוחזר תצהיר העורך דין וגם שתהיה אכיפה. אני אתן את רשות הדיבור אם אפשר.
היו"ר יעקב מרגי
לפני כן, ברשותך. אם תתייחס לאחר מכן, המצוקה במעונות היום – הביקוש עולה על ההיצע. אין ספק שהרגולטור צריך להיכנס לכאן. יש הרבה כסף למדינה, והיא עושה הרבה יחסית. התמ"ת עושה הרבה בעניין מעונות היום מתוך היכרות עם הנושא. לצערי הרב, הרשויות המקומיות הן פסיביות בקטע הזה. דיברנו באחד הדיונים כאן, וחברת הכנסת אילת שקד יושבת כאן שאנחנו ערב בחירות. רואים את ההשקעה של ראשי הרשויות המקומיות בהרבה תחומים. כשאנחנו יודעים שתקציבי הפיתוח שלהם בנושא מעונות היום נשענים כמעט במאת האחוזים על תמיכת התמ"ת, תמיכת המדינה ולעיתים רחוקות גם מנושא הפיס, אם הוא לא משועבד 30 שנה קדימה. הרגולטור צריך לשים את היד. לפחות אתם, משרד הכלכלה. הייתי שר. כשכתבתי קריטריונים נתתי מקדמים. רשות שרוצה לקבל תמיכה מהמדינה לבניית מעונות יום שתוכיח מה היא עשתה לטובת הנושא הזה – אם זה במצ'ינג, אם זה בשנים עברו – לתת. אני חושב שצריכה להיות אמירה פה כי אני אומר לך מתוך היכרות בנושא שהביקוש עולה על ההיצע. הורים רבים נאלצים להתפשר על מסגרות שאינן טובות לא להם ולא לפעוטות ולא לילדים. בסך הכול הבית הזה בא לעזור תמיד לחד-הוריות; לא ייתכן שעל גבן של חד-הוריות אמתיות יהיה ניצול ציני כלכלי לא ישר. בבקשה.
ארז רוזנוקס
שמי ארז רוזנווקס, אני אב גאה לשתי בנות ג'ינג'יות במעון בתל-אביב. כמו שאמר אדוני אנחנו הכנו מספר נתונים שיראו שבאמת יותר מ-45% מהבקשות נדחות. אבל התכנסנו היום פשוט כדי לצעוק את זה שפשוט שותים לכם את הכסף. יש הכסף – לוקחים אותו על-ידי שקרים. כמו שקורה היום ונאמר פה שהורידו את הצורך באישור עורך דין העלה את מספר המשפחות החד-הוריות בכיתה, למשל, אצל הילדים שלנו מ-25% שהיו בשנים הקודמות לפי מה שבדקנו, ל-100% בשנה הבאה. הכתובת על הקיר. יש מחשבון שאפשר לחשב את הסבסוד שניתן לאמהות חד-הוריות. אני רוצה להדגיש שאני שם את האמהות החד-הוריות במירכאות מכיוון שחלק לא קטן מהן זה אמהות חד-הוריות רק לשם התצהיר על-ידי "וי" קטן. כי אם מסתכלים בחישוב שמיד נחלק לכם הסבסוד של מדינת ישראל ומשרד הכלכלה יכול להגיע לאלפי שקלים למשפחה לילד, ובחישוב ממוצע לכ-25,000 שקל בשנה למשפחה שמרוויחה – תקשיבו טוב – 35,000-30,000 שקל לחודש.
אנחנו נגד תרבות העידוד הזה לשקר. זה הפך לאופנה, וכולם עושים את זה. אנחנו הכי תמהים שמשרד שרוצה לעודד עבודה – ולמעשה הגנים של נעמ"ת ושל ויצ"ו הם היחידים שמאפשרים לנו את השעות כדי לעמוד בתנאים של משרה מלאה, למעשה, אין לנו אפשרות להתקבל אליהם בגלל הדברים האלה, ואנחנו נדחקים לגנים שלפעמים יש בהם תנאים סניטריים מזעזעים, לא מתאימים, לא מפוקחים ובמחירים שערורייתיים שיכולים להיות כפליים ממה שאנחנו משלמים.
עכשיו סיפור אישי.
היו"ר יעקב מרגי
מי הגברת? אני מבקש שכל דובר יזדהה לפרוטוקול.
ג'ני בלנקי בלייך
אני רופאה מתמחה במרכז רפואי "רבין", נשואה, אמא לשניים. גם בעלי הוא רופא מתמחה. אנחנו זוג שעובד בממוצע למעלה מ-300 שעות בחודש, ובנוסף למשרה המלאה – גם תורנויות לילה, למעלה מ-26 שעות ברציפות. אני התחלתי את הקריירה שלי ככירורגית בבית חולים "איכילוב". העבודה שם התחילה ב-6:45-7:00, ומאז שנולדה בתי הבכורה לא היה מענה לשעות האלה באף מסגרת חינוכית. השעות הן לפי דרישות המערכת. סך הכול גם השעות הנוספות שאנחנו עובדים זה דרישות המערכת, וזה נובע ממחסור ברופאים ולא מרצון שלנו של "גרידיות" להרוויח עוד כספים, אבל לא היה שום פתרון. נאלצתי לוותר על המקצוע ועל ההתמחות הכירורגית שהייתה בנפשי ולעבור לבית-חולים "בילינסון" כדי להתמחות ברדיולוגיה שזה מקצוע לא פחות מעניין, אבל לא זה מה שרציתי, ולא הייתה לי שום ברירה, כי שם מתאפשר לי להתחיל את היום שלי ב-7:30. אין שם פחות שעות – השעות הן אותן שעות, והתורנויות הן אותן תורנויות, אבל היום מתחיל ב-7:30, ומתאפשר לי לשים את הילדה ב-7:00 בגן. היא תמיד מגיעה ראשונה למעון. עכשיו יש ילד שני שנולד לפני ארבעה חודשים, והוא היה מועמד להתקבל לאותו מעון לתינוקייה, ולא התקבל אף על פי שהוא אח של ילדה שכבר נמצאת בגן כי השנה בניגוד לשנים קודמות ועדות הקבלה לא דנו כלל במשפחות נשואות. כל זוג נשוי, לא היה שום דיון לגביהם. מראש הם נדחו החוצה ולא היה שום דיון. אחרי שהגשנו ערעורים על העניין הזה כל הערעורים נדחו באופן גורף. לא היה אחד שהתקבל. כתוצאה מכך נוצר המצב האבסורדי ששמענו פה קודם ושארז ציין שהגענו ל-100% של אמהות חד-הוריות. אין שום התחשבות לא בשעות העבודה, לא במשכורת של המשפחות - -
גיל ארז
אנחנו מדברים על חוני המעגל?
ג'ני בלנקי בלייך
לצורך העניין. אותו מצב קורה במעון נעמ"ת בדיזנגוף ובכל מעונות ויצ"ו בתל-אביב.
שרון צ'רקסקי
זה לא בכל המעונות.
ג'ני בלנקי בלייך
בכל המעונות בתל-אביב.
שרון צ'רקסקי
- - -
היו"ר יעקב מרגי
בדיון אין הרבה נוכחים אז אני מאפשר התפרצויות בלי רשות דיבור. רק לומר את השם. הפרוטוקול לא מכיר אתכם.
שרון צ'רקסקי
אני שרון צ'רקסקי מויצ"ו.
היו"ר יעקב מרגי
ניתן לך רשות דיבור.
ג'ני בלנקי בלייך
במעון ויצ"ו ברחוב ארלוזורוב וברחוב ויצמן בתל-אביב אנחנו יודעים שיש הבעיה הזאת. אני יודעת שבגנים של נעמ"ת בפתח-תקווה הבעיה הזאת גם קיימת. יש לנו פה נתונים שתכף נחלק לפי אזורים בארץ, וזה בעצם חוזר על עצמו בכל אזור שהביקוש בו עולה על ההיצע.

כדי לסבר את האוזן הילדה שלי לא התקבלה בהתחלה לגנים האלה בתואנה שיש אחים ממשיכים ושמורה להם זכות קדימה, ונאלצתי לשים אותה בשנה הראשונה לחייה בגן פרטי. באחד הימים שהגעתי לגן הייתה שם סייעת חדשה שהופיעה שבועיים לפני כן בתכנית בטלוויזיה של אמנון לוי על אישה עם 30 זהויות. אני כרופאה יודעת שזה משהו שלא קיים, אבל זה בורדר ליין פרסונליטי, זה משהו שאין לו תיקון.
היו"ר יעקב מרגי
תשהי פה בבניין הזה תראי הרבה כאלה.
ג'ני בלנקי בלייך
בגלל זה לא הייתי רוצה לטפל פה בילדים שלי. השארתי אותם היום בבית.
היו"ר יעקב מרגי
זה בהומור, אל תרכבי על זה.
ג'ני בלנקי בלייך
נאמר לי – זאת הסייעת החדשה, תכירי, נעים מאוד, היא תעבוד אצלנו מעכשיו. אני לא יכולה לתאר לכם את ההלם.
היו"ר יעקב מרגי
לפני שאתן לך את רשות הדיבור, יש מישהו שרוצה להתייחס?
ציפורת שימל
אני עורכת הדין ציפורת שימל מאמונה. אני רוצה לציין שחוץ מויצ"ו ונעמ"ת אנחנו כארגון מפעיל מטעם התמ"ת נמצאים וחווים בדיוק אותו קושי. אנחנו מקבלים מאות טלפונים של הורים. אנחנו אלה שמתמודדים עם הפניות של ההורים שנדחו ושלא ניתנה להם האפשרות להיכנס למעונות.
היו"ר יעקב מרגי
מה התקן המקסימלי לגודל כיתה תקנית במעון? אם תוכלי להתייחס לגמולים, תינוקות, פעוטות – כל הקטגוריות. יש לכם מגבלה בקליטת ילדים?
גלי עציון
אפשר רגע לעזור?
ציפורת שימל
גם בהקשר של ויצ"ו ונעמ"ת שהנציגים שלהם גם נמצאים פה אני יכולה להגיד שיחד עם העובדה שיש התעדוף שאנחנו מדברים עליו, אנחנו גם חווים את העובדה שכל שנה יש צמצום מצד התמ"ת בעצם הכניסה למעונות. זאת אומרת בשנים האחרונות יש בסך הכול 10% ירידה בעצם אפשרות הכניסה למעונות. על זה מתוסף כל נושא התעדוף גם בהקשר של מה שדיברו כאן הדוברים לפני שבעצם על הקיצוץ שגם ככה קיים ולא ברור לנו למה הוא קיים כי מועברים תקציבים לצורך פיתוח - -
היו"ר יעקב מרגי
לא ענית לי. יש תקן לתפוסה מלאה של כיתה?
גלי עציון
אפשר להגיד משהו? אני עורכת הדין גלי עציון מנעמ"ת.
ציפורת שימל
כן, יש.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אמונה מדברת. כשהיא תסיים אני אתן לך.
גלי עציון
רציתי לעזור לה.
ציפורת שימל
גלי, תעזרי לי. אני מודה שאני מתעסקת בצד המשפטי של העניין. אני יכולה להגיד שהכיתות אצלנו לפחות הן מלאות. אני לא יודעת לומר כמה יש בכיתה, אבל הכיתות מלאות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
ציפורת שימל
רק אני אוסיף עוד משפט אחד: אנחנו היינו צריכים לדחות בשנה האחרונה כ-10% מהפונים אלינו, ולא ברור לנו למה אנחנו צריכים לדחות את אותם זוגות נשואים שבעצם, לצערנו הרב, כורעים תחת הנטל הכלכלי. הם זכאים להיכנס למעון אבל כיוון שהמעונות מלאים בצורה שאין אפשרות להכיל מעבר לכך - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מוגבלים בזמן, ואנחנו רוצים למצות את הנושא. אז אני מבקש.
ציפורת שימל
אני רוצה להציע הצעה אופרטיבית.
היו"ר יעקב מרגי
אני שאלתי שאלה כי אני רוצה להתקדם לכיוון מסוים.
ציפורת שימל
אני רק רוצה להציע משהו אופרטיבי לדיון.
היו"ר יעקב מרגי
בקצרה.
ציפורת שימל
לגבי התצהיר שעלה פה אנחנו מציעים בשלב הראשון והמידי להחזיר את התצהיר שעליו דובר. אנחנו בעצמנו תמהים למה רק שנה האחרונה התצהיר הוסר. אנחנו מציעים להחזיר ולהשיב את התצהיר את זה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
גלי עציון
אני רוצה להסביר - -
היו"ר יעקב מרגי
יש לך תשובה לשאלה שלי?
גלי עציון
כן.
היו"ר יעקב מרגי
אל תסבירי דברים אחרים. בואי נשמע כי אפשר לעשות חצי יום דיון על הנושא הזה.
גלי עציון
משרד הכלכלה משנה את הסטנדרטים בגנים וקובע – וזה רעיון חיובי – שככלל יהיו פחות ילדים במרחב, וזה אומר שיהיו יותר מבוגרים פר-ילד. העניין הוא שצריך לעשות את זה במקביל לשיפוצים שמרחיבים את המעונות. כל עוד לא עשו את זה אי אפשר לצמצם.
היו"ר יעקב מרגי
לא ענית לי. כולנו אוהבים לבכות שכואב לנו. אני שואל שאלה: יש תקן מקסימלי לתפוסה של כיתה?
גלי עציון
כן.
היו"ר יעקב מרגי
כמה בכיתה?
גלי עציון
אני לא יודעת להגיד כמה בכיתה - -
קריאות
- - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, רגע.
גלי עציון
- - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מנהל את הדיון. אנחנו רוצים להגיע לתוצאות. אני רציתי להציף נקודות כדי לתת לרגולטור, נציג משרד הכלכלה, להתייחס אליהן. הדיון הוא סביב הניצול של אותה פרצה. אנחנו רוצים לעזור להורים החד-הוריים, רוצים לסייע, אבל אם הם באמת חד-הוריים. אם נוצר מצב שעוד לא מתחיל רישום למעון והוא כבר תפוס ב-100% על-ידי חד-הוריים, אין ספק שכל רגולטור הכי פסיבי מבין שיש פה בעיה.
גלי עציון
אבל אם בשנה שעברה היו 80 ילדים במעון, והיום הסטנדרטיזציה מרשה רק 60 אז חסרים 20 מקומות.
היו"ר יעקב מרגי
אז הבעיה כפולה ומכופלת. הבנו.
גלי עציון
זה אחד הפתרונות הראשונים לעניין. צריך להגדיל את ההיצע, לא ליצור מלחמות בין קבוצות.
היו"ר יעקב מרגי
כנראה לא הבנת אותי. אמרתי קודם – כולנו אוהבים לבכות ורמזתי למפעילים - -
גלי עציון
לא לבכות.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבין את המצוקה של המפעיל - -
גלי עציון
לא לבכות.
היו"ר יעקב מרגי
אמרתי את זה כמושג מושאל.

כן, בבקשה. מי את?
מאיה וזנה
אני מאיה, אני מנהלת אגף הגיל הרך באמונה. התקן הוא תלוי גיל. בכיתת תינוקות בחדר של 50 מ"ר התקן הוא 18 תינוקות.
גיל ארז
התקן הוא 15, ומאפשר חריגה ל-18.
היו"ר יעקב מרגי
גברתי, אנחנו מוגבלים בזמן כי המליאה אמורה להתחיל.
מאיה וזנה
בכיתת הפעוטות של 50 מ"ר התקן הוא 27 ילדים.
היו"ר יעקב מרגי
אם את פונה אליו אני אשאל אותו. תריצי את הדיון.
גיל ארז
22 ו-27.
מאיה וזנה
יש עניין של תקן שהוא פורמלי ואישור חריג שניתן.
היו"ר יעקב מרגי
ברור.
מאיה וזנה
יש אישור ליותר בכיתות של 70 מטר.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, גברת.
לינדה דגן
אני לינדה דגן ממשרד הרווחה. אני אחראית על חד הוריות. אני רוצה שלא נשכח לרגע שעל אף העובדה שיש שקרים, ויש אנשים שמרמים ומשקרים אנחנו לא רוצים לפגוע בנשים החד-הוריות.
היו"ר יעקב מרגי
השאלה היא האם להחזיר את התצהיר זאת פגיעה? אני רוצה לשמוע.
לינדה דגן
תלוי, אם זה עולה כסף. אני שאלתי את האדון כמה כסף זה עולה. אני שאלתי כמה כסף עולה לאישה חד הורית שבקושי עובדת - -
ארז רוזנוקס
יש שירות עורכי דין - -
קריאות
- - -
היו"ר יעקב מרגי
סליחה. אני לא ארשה יותר התפרצויות בדיון כי זה לא נרשם, לא נאמר ולא שמעו אותך. אני מבקש לא להתפרץ יותר. אנחנו רוצים לנהל דיון כדי למצות אותו. הבנו את ההערה, את החשש ואת ההסתייגות.

עוד התייחסות ספציפית? בבקשה.
אריאלה אשל
אני אריאלה אשל, ואני מנהלת היחידה של הגיל הרך בעיריית ירושלים. יש כאן כמה נושאים - -
היו"ר יעקב מרגי
הדיון הוא ממוקד.
אריאלה אשל
יש פה העניין של התצהיר שאני חושבת שרובנו מסכימים שחייבים לבצע אותו כדי לעקוף הצהרות של חד-הוריות. יש גידול בחד-הוריות ויש יותר גידול במסגרות של חד-הוריות.
יש נקודה נוספת שמתייחסת למחסור משווע באופן כללי - -
היו"ר יעקב מרגי
פתחתי בו.
אריאלה אשל
- - הצורך הוא להרחיב את המענים. יש מעונות, ויש מעונות - -
היו"ר יעקב מרגי
את רוצה שאני אתן לך מענה? אני באתי מהשלטון המקומי, ויש לי דעות אפיקורסיות בנושא הזה. ראש רשות נבחר כדי לשרת את האזרחים שלו. בין היתר שירות לאזרחים זה גם נושא המעונות; גם נושא מעונות היום ולא רק מופעי ראווה ויחצנות, ואני לא מדבר ספציפית על ירושלים, אלא לכל ראשי הרשויות, במיוחד בשנת בחירות. זה לא הרבה כסף. אם באמת ראש עיר רוצה לתת שירות טוב לאזרחיו נכון שהוא יקבל כיתת מעון או שתיים ממשרד התמ"ת. לא יזיק לו כלום אם הוא יפרוס את 18 המזרקות וכיכרות – במקום ל-4 שנים, ל-8 שנים ויבנה כיתות מעון, ולא יישען על המדינה.
אריאלה אשל
אני יכולה לענות?
היו"ר יעקב מרגי
לא.
אריאלה אשל
חבל, יש לי תשובה.
היו"ר יעקב מרגי
הדיון הממוקד - -
איילת שקד
הדיון הזה הוא חצי שעה, לצערנו. אני ביקשתי לכנס אותו, אבל הוא חצי שעה, לצערנו. הוא צריך להתמקד - -
היו"ר יעקב מרגי
הדיון ממוקד לנושא הזה של הפרצה.
איילת שקד
בדיוק. על הפרצה הזאת שמשרד הכלכלה אמור לאכוף אותה ולסתום אותה.
היו"ר יעקב מרגי
אמנם סטינו, אבל נתנו תמונת מצב בקצרה למצוקה האמתית - -
רות דיין מדר
אני לא חושבת שזה ראוי לזמן אנשים שמגיעים שעתיים הלוך ושעתיים חזור לדיון של חצי שעה.
היו"ר יעקב מרגי
עומד לרשותך לבדוק את ההזמנה ולשקול את השיקול שלך. קיבלנו את ההערה.
רות דיין מדר
מבקשים שנציג של השלטון המקומי אז ראוי לאפשר לאנשים - -
היו"ר יעקב מרגי
או – שלטון מקומי, ברוכה הבאה. אחרי נפקדות – כמעט עריקות – בדיונים בוועדה הזאת אני מאוד מודה לכם שמצאתם לנכון להגיע. תודה רבה.
רות דיין מדר
- - - לעדכן את - - - שאנחנו לא נפקדים - -
היו"ר יעקב מרגי
גברתי, משני דיונים שאני ניהלתי בשבועיים האחרונים נעדרתם.
רות דיין מדר
אוקיי.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, כשאני רואה את הנציגים שלכם בוועדות שכנראה עושים לכם יותר מדי טוב – נמצאים ושורצים שם. אז סליחה, ההערה שלך לא הייתה במקום.
רות דיין מדר
השלטון המקומי לא מנהל את המדינה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לשלטון המקומי יש פה שלוחה קבועה. השלטון המקומי הוא זרוע ביצועית.
רות דיין מדר
- - - הוא זה שצריך לבוא ולהגיע ומה הוא מתכוון לעשות עם התצהיר הזה - -
היו"ר יעקב מרגי
אני לא רוצה להתנצח אתך, וזאת התפרצות אחרונה שלך. אל תפריעי לי. השלטון המקומי הוא הזרוע הביצועית של המדינה. אתם לא עושים טובה שאתם באים.
רות דיין מדר
ממתי השלטון המקומי הוא זרוע ביצוע? רשות מקומית זה זרוע ביצוע.
היו"ר יעקב מרגי
אתם הנציגים שלהם פה בבניין. כשאתם רוצים אתם עושים את העבודה הזאת טוב מאוד.

משרד הכלכלה, בבקשה.
גיל ארז
אני מנהל בפועל של אגף מעונות יום. אני אתייחס לכמה דברים שעלו פה. ראשית הביקוש בהחלט עולה על ההיצע באזורים מסוימים. עם הרבה מאוד מההורים אני בקשר וגם עם הארגונים. זה תפקיד ועדת הקבלה. ועדת הקבלה קבעה קריטריונים איך מכניסים מספר מצומצם של הורים לתוך מעון. אני אגיד את סדר הקדימויות בוועדת הקבלה: קודם כול ילדים שכבר נמצאים בגן, ילדים ממשיכים; אחרי זה ילדים של רווחה; במקום השלישי – הורים חד-הוריים; מקום רביעי – אחים ממשיכים. אני הזכרתי רק את מה שמוזכר פה. אחרי זה – צרכי ארגון נשים עובדות.
היו"ר יעקב מרגי
הזכרת אחים ממשיכים, פעמיים.
ארז רוזנוקס
מקום ראשון.
היו"ר יעקב מרגי
ראשון ורביעי.
איילת שקד
לא, ראשון זה מי שכבר בגן.
גיל ארז
ילד שכבר בגן והאח של הילד במקום הרביעי.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי, הבנו את ההבהרה.
גיל ארז
החד-הוריים נכנסו למקום השלישי, בין היתר בחוק שחוקקה הכנסת, וכמו משרד הרווחה אני חושב שהחד-הוריים – אני אקרא להם, האמתיים – צריכים לקבל עדיפות - -
קריאה
על זה אין ויכוח.
גיל ארז
אני רוצה לשים את זה על השולחן.

כן, אנחנו שומעים על תופעות– ושוב, דיברתי על זה עם ההורים, עם הארגונים ועם מנהלי המעונות – שיש מקרים של שקר. אנשים שחותמים על התצהיר ובמודע משקרים. אני חדש בתחום הזה, אבל גם כשהיה עורך דין אנשים שיקרו.
ארז רוזנוקס
פחות ממחצית.
גיל ארז
לא יודע את המספרים. אני דיברתי עם מנהלות מעונות בשבוע שעבר, כולל המעונות שלכם ואמרו שגם בעבר.
ג'ני בלנקי בלייך
כי העניין הזה לא נאכף מעולם בעצם.
גיל ארז
הורים שמשקרים, צריך לתפוס אותם ולהעניש אותם.
איילת שקד
יש לכם סמכות בחוק לקנוס אותם?
גיל ארז
אם אני יודע עליהם.
ארז רוזנוקס
הם חתמו על הטופס.
גיל ארז
החוזה אומר: "צפוי לעונשים הקבועים בחוק". מעבר לכך שלאורך כל התצהיר הוא מצהיר לא רק שהוא חד הורי, אלא זאת עבירה פלילית. השאלה כאן היא איך תופסים אותם. בזה אנחנו מתחבטים כי זה לא פשוט.
איילת שקד
זה מאוד פשוט. קודם כול אנחנו מבקשים שתכניסו חזרה לטופס את ה- - - של העורך דין. זאת לא בעיה. דבר שני, כל מנהלת של מעון יודעת אם הילד הוא באמת ילד למשפחה חד-הורית או לא.
גלי עציון
אל תגלגלו את זה. מנהלת מעון היא לא שוטרת.
היו"ר יעקב מרגי
גברתי.
איילת שקד
לכן משרד הכלכלה יכול לגשת למנהלי המעונות ולשאול באופן רנדומלי במעונות ולעבור עם הגננת.
גלי עציון
ממש לא.
קריאות
- - -
גיל ארז
היות שדיברתי בחודש האחרון עם הרבה מאוד - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז בוא אנחנו נהיה הקונסים הראשונים.
איילת שקד
אם - - - לא מוכנות - -
היו"ר יעקב מרגי
איילת, בואי נעשה סדר.
איילת שקד
זה המהות של העניין.
היו"ר יעקב מרגי
בדרך כלל יש לי אורך רוח בדיונים אבל אנחנו רוצים למצות. הבעיה היא בעיה. יש בעיה אמתית גם בלי התצהיר הכוזב. גם אם לא היה מצב של תצהיר כוזב המצב בנושא של קבלת ילדים למעונות יום זאת בעיה שחוזרת כמעט בכל משפחה שלישית עובדת. שלא לדבר על בעיה במשפחות עם קוד לרווחה. אנחנו רוצים לטפל כרגע בבעיה שהיא נשוא הדיון. אני מבקש לא להתפרץ – גם נציגי המעונות. אנחנו לא רוצים לגלגל את הבעיה לאף אחד. אנחנו רוצים לזהות את הבעיה. נזהה את המחלה – נדע את התרופה. לא נזהה את המחלה – לא נדע מה התרופה. אם נתפרץ זה יפה, דיברנו, אבל נסכם את היום בלי פתרונות.

בבקשה, תמצה אם יש לך רק רעיונות והצעות לפתרון.
גיל ארז
בוועדת הקבלה יושבים נציגים שלי כמשקיפים, והם אמורים לבדוק את התהליכים. הם לא ועדת חקירה. הם לא יודעים לזהות מי בוועדת הקבלה.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לך מהפרקטיקה: כשיבוא זוג הורים למנהלת מעון, והיא רוצה בטובתה, והיא לא עונה לה לפי סדרי הקדימויות של הוועדה היא תאמר לה, את יכולה להצהיר. אם היא הגונה היא לא תאמר לה, אבל אם היא לא הגונה היא תאמר לה כך כי היא חפצה בטובתה. אתה כרגולטור ואנחנו שרוצים לסדר את הבעיה חייבים להכביד את ידינו בתצהיר. צריכה לצאת מפה היום אמירה מפורשת שהתצהיר צריך להשתנות בדרך כזאת או אחרת שמעון לא מנקה מאחריות. גבירותי, נציגי העמותות המפעילות: אמונה, את "נאות מרגלית" אני לא רואה פה, ויצ"ו, נעמ"ת – עם כל הכבוד לכם, אתם שותפים בעוגה הזאת. אתם חלק מהמעגל. אתם לא תוכלו לומר, תעזבו אותנו. צריך לצאת מפה שכל מי שסביב השולחן באותה ועדת קבלה יהיה לו מה לומר ויתרום את חלקו למעגל התנועה הזה כדי שהתנועה תהיה הגונה וזורמת למעונות. את יודעת למה אני לא מוכן לשחרר אותך? כי אם משרד הכלכלה ישנה את התצהיר ומשרד הרווחה ואתם תשבו מן הצד אנחנו לא פתרנו את הבעיה. אתן צריכות לדעת שגם אתם, הארגונים המפעילים, צריכים לתרום את חלקכם בעניין המגבלה הזאת - -
קריאה
אפשר לענות?
היו"ר יעקב מרגי
אני בוחר את המילים - -
קריאה
בסדר, אבל אפשר לענות.
היו"ר יעקב מרגי
אל תקשי עליי. אם כל הצדדים שנוגעים בסוגיה הזאת לא ישימו יד ואצבע על השסתום הזה שמאפשר רמאויות ועקיפות אנחנו נתכנס פה עם אותה הצהרה, עם אותה בעיה. החוקים השתנו, יש ביקוש גדול למעונות. לא ראיתי שהמדינה – אף על פי שישבתי באותה ישיבת ממשלה שהייתה אמורה להיות בה הקצאה של משאבים גדולים לטובת המעונות – אני לא יודע מה קורה עם זה. אבל אני רוצה לשמוע כרגע בסדר העדיפויות של הדיון היום עם מה אנחנו יוצאים עם הסיפור של המגבלות בכל נושא התצהירים הכוזבים, ואם יש לך דרך אחרת.
איילת שקד
אם אתה יכול לדוגמה להצליב מידע - -
היו"ר יעקב מרגי
אולי גם שינוי בסדרי הקדימויות.
גיל ארז
אנחנו נבחן את כל סדרי הקדימויות מחדש לגבי שנה הבאה; לא לגבי השנה הזאת. כמו כל דבר לפני כל שנה אנחנו נבדוק אצלנו. אי אפשר לשנות במהלך השנה סדרי קדימויות. מבחינת האמצעים אנחנו בודקים אפשרויות גם עם ביטוח לאומי, גם עם ארנונה. משיחות ראשונות – זה לא דבר פשוט.
היו"ר יעקב מרגי
הארגונים לא אוהבים לשתף פעולה.
איילת שקד
אבל מה עם האכיפה של הגננת? יש לי כאן תמונה שכולם כאן ממשפחות חד-הוריות ולגבי כולם כתוב "אמא-אבא" ברשימת הטלפונים של הגן. זה נורא פשוט.
גלי עציון
זה לא אומר שאין אבא.
קריאות
- - -
איילת שקד
בסדר, אבל שיבדקו.
ארז רוזנוקס
בית משותף. לא אבא. חיים באותו בית.
קריאות
- - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אזמין אתכם לדיון אחד בוועדת העבודה והרווחה שתבינו מה קורה למי שמתפרץ בדיון. הוא לא מדבר יותר גם אם הוא רוצה.
איילת שקד
זה לא מסובך. יש לכם מפקחים, למה הם לא מאורגנים באופן רנדומלי לבדוק מול הגננת?
היו"ר יעקב מרגי
לחברת כנסת יש פריבילגיה להיכנס לתוך הדברים.


סיימת?
גיל ארז
אני יכול להתייחס לכך שבשנתיים האחרונות הוקצו 475 מיליון שקלים על מערכים וגם באזור תל-אביב צפויים להיכנס בשנה הקרובה כמה וכמה מעונות. אנחנו הולכים להקצות עוד 150 מיליון שקלים בשנה זאת, 2014. הקול הקורא יהיה לקראת סוף השנה. אבל 475 מיליון שקלים כבר הוקצו בשנתיים האחרונות לטובת בניית מעונות. בניית מעונות לוקחת שנתיים-שלוש, ואני מקווה שאני אראה גידול ניכר בהיצע בשנה-שנתיים הקרובות. התקינה היא 15 כשאנחנו מאפשרים בדרך כלל 18. 18 זה כמעט אוטומטי בכיתת - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה יהיה בתנאי שהתקנים יגדלו גם לרוחב בצוות. כי סייעת שצריכה להרים ילדים ולטפל במספר גדול יותר של ילדים שלא תסיים לך בפריצת דיסק אחר-כך כשהיא עובדת מ-7:00 בבוקר עד 16:00. סיימת?
גיל ארז
כן.
היו"ר יעקב מרגי
אני אתן לנציגי ההורים שהעלו את הדיון לומר עוד התייחסות אחת, ואני אשמע סבב של נציגי הארגונים. אחר כך נגיע להודעת סיכום. אם לשלטון המקומי יהיה מה לתרום למרות ההתמרמרות על הביקורת – אני אשמח.
ארז רוזנוקס
אתה אמרת שצריך להגדיל את התקנים, ואנחנו מדברים על החזרת התקנים. כמו שאמרת, חלק מהעובדות המסורות של נעמ"ת ילכו הביתה ויצטרפו היום למעגל האבטלה כי התקנים הורדו כי משהו שהוא פחות מ-3.6 מטר לילד זה הדבר הנכון. אז מה יותר חשוב? אבל במקום להגיד למה לא, בואו נגיד למה כן. אפשר לעשות את זה. אפשר גם מחר להחזיר חלק מהתקנים ולתת עוד הרבה מקומות לילדים ולתת פתרונות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אנחנו נתייחס לסוגיה הזאת בהודעת הסיכום.
ג'ני בלנקי בלייך
אני רציתי להתייחס לעוד עניין שאולי לא הוזכר פה – השינוי במבנה המשפחה שמאפיין מקומות מסוימים יותר מאחרים בישראל; בין אם זה משפחות חד-מיניות, משפחות שלא נשואות כדת וכדין ובין אם משפחות חד-הוריות אמתיות שזה לא מה שהיה פעם; זה לא בהכרח אישה שנזנחה, אלא הרבה פעמים אישה שעשתה קריירה מוצלחת ומפוארת, ולקראת גיל מסוים החליטה להביא ילד לבד. אז האם יש מקום לבחון את רמת ההכנסה של אותן משפחות?
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מה ההגדרה של חד-הורית לצורך העניין בתצהיר?
ציפורת שימל
זה בחוק.
היו"ר יעקב מרגי
זה על-פי מה שמוגדר בחוק?
ציפורת שימל
כן.
היו"ר יעקב מרגי
מישהו יכול לומר לי מה מוגדר בחוק? מי שיודע, לא השערה.
גלי עציון
מה שכתוב פה זה בדיוק ההגדרה של משפחה חד-הורית בחוק משפחות חד-הוריות. התצהיר משקף בדיוק את חוק משפחות חד-הוריות.
ציפורת שימל
זה החוק, יש בידיי החוק. זאת אותה הגדרה בדיוק.
היו"ר יעקב מרגי
וחיים משותפים בהגדרה בחוק עוקף את זה?
ארז רוזנוקס
כן. אם אתה חי עם ידוע בציבור, כן. אז אתה לא חד-הורי. זאת בדיוק הבעיה.
גלי עציון
זה בדיוק מה שאומר התצהיר.
היו"ר יעקב מרגי
נציגי הארגונים, בבקשה.
גלי עציון
אני מנעמ"ת. אנחנו מבינים את הבעייתיות. אני רק יכולה להצטרף לדברי ההורים שאנחנו שמחים שמשרד הכלכלה מגדיל את המבנים ומשפץ, אבל כל עוד הוא לא עשה את זה שלא יקטין כי אז נוצר באופן מידי משבר. זה פתרון אחד פשוט. לעניין שכולם צריכים להיות חלק מהעניין: מנהלת המעון היא לא שוטרת. תפקידי הרגולטור והאכיפה הם תפקידים של גופים ממשלתיים. היא לא הולכת לבית של אותה אישה ובודקת אם היא חיה עם האיש או לא - -
היו"ר יעקב מרגי
הבנו. זאת גם לא הייתה כוונתי.
גלי עציון
אבל אני רוצה להגיד עוד משהו: סביר להניח שמי שמרמה במעון מרמה גם בביטוח לאומי וגם במקומות אחרים אז גם ההצלבה לא תביא את הפתרון. אני אוהבת לחשוב שרובנו אנשים שומרי חוק, ואם אתה מצהיר ויודע שזאת עבירה פלילית אז זה ייצר איזושהי הרתעה. אני יכולה להגיד לגבי ויצ"ו ונעמ"ת שהתצהיר עולה 40 שקלים. זאת עלות שווה לכל נפש. כל הפריסה שיש זה בכל רחבי הארץ.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. עוד התייחסות?
גלי עציון
גם מנהלת אגף מעונות יום תוכל לתת התייחסות.
היו"ר יעקב מרגי
באיזה עניין?
גלי עציון
גם בעניין של הגודל.
היו"ר יעקב מרגי
ממש בקצרה.
ליזה ריבקין
שמי ליזה ריבקין, מנהלת רשת הגיל הרך בנעמ"ת. אני מצטרפת לכל מה שגלי ונציגי ההורים אמרו. יש לתת פתרון מידי לשנת הלימודים הקרובה, פחות מחודש ימים, וזה להוסיף את מספרי הילדים שהורדו לנו - -
ארז רוזנוקס
להחזיר.
ליזה ריבקין
- - שהורדו לנו גם השנה. בכל הארץ הורדו כ-330 ילדים שלא יחזרו ועוד 200 ילדים מותנים. זאת אומרת 530 ילדים שהיו אצלי במערכת, ועדיין נמצאים בשנת הלימודים הזאת שמסתיימת ולא יהיו בשנת הלימודים הבאה. לדעתי, זה פתרון. הצענו אותו למשרד הכלכלה, אבל עדיין הולכים באותה דרך של מטרז' לילד. לטעמי, אכן יש בניית מעונות, אכן יהיו מעונות, אבל זה תהליך שכמו שגיל ציין, לוקח בין שנתיים לשלוש שנים, ולדעתי, זה יכול לתת מענה להורים בעיקר במרכז הארץ. אני יכולה לומר שארגון נעמ"ת דחו באזור תל-אביב כ-700 ילדים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
ארז רוזנוקס
באחוזים זה כמעט 50%.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, משרד הרווחה. את יכולה להיות איש בשורה בנושא הזה? השנה יש ירידה במספר הבקשות בהגדרת רווחה. האם יש ירידה או יש עלייה? בבניין הזה שואלים שאלות כדי שאנשים שמתביישים לומר יאמרו.
לינדה דגן
אין ירידה.
היו"ר יעקב מרגי
יש מגמת עלייה בהתמדה?
לינדה דגן
בעניין חד-הוריות - -
היו"ר יעקב מרגי
רווחה. מה שבהגדרת רווחה.
לינדה דגן
גם בעניין חד-הוריות, גם ברווחה – יש עניים חדשים שלא היו במעגל העוני בעבר.
היו"ר יעקב מרגי
רציתי לשמוע את זה.
לינדה דגן
דיברתם על שינוי סדרי העדיפויות, ואני לא יודעת מה הכוונה, אבל אני לא רואה איך אפשר לשנות את סדרי העדיפויות. ילדי רווחה חייבים להיות בעדיפות ראשונה. חלק מהרווחה גם חד-הוריות - -
היו"ר יעקב מרגי
יש מכסה?
גיל ארז
אני אתייחס לזה: ילדי רווחה אחרי ילדים ממשיכים הם במקום שני אם הם מגישים בזמן. אנחנו מאפשרים באישור שלי ילדים בסיכון. אבל זה באישור שלי.
היו"ר יעקב מרגי
לא יצויר שבאו למעון מסוים וכשרק התחילה תקופה הרישום כבר יש מאה אחוז ילדי רווחה. מאה אחוז יהיו ילדי רווחה במעון? לפי הקריטריונים.
גיל ארז
תלוי בילדים הממשיכים. ילדי רווחה הם בעדיפות.
היו"ר יעקב מרגי
הם מספר שתיים אם זה ממלא את כל המכסה?
גיל ארז
כן.
היו"ר יעקב מרגי
התייחסות אחרונה ל"אמונה".
לינדה דגן
עוד שאלה: אני לא מבינה מאיפה הנתון הזה שכל המשפחות הן חד-הוריות.
היו"ר יעקב מרגי
עובדתית. יש מעון - -
לינדה דגן
לא, במעון שלו.
ג'ני בלנקי בלייך
אנחנו בדקנו את זה.
היו"ר יעקב מרגי
אני אהבתי את לימוד הזכות שלך, עורכת הדין גלי עציון. נכון, אדם שמרמה – מרמה בכול. הנחת היסוד שלנו היא שאנשים לא מרמים. לא כל אדם הוא רמאי. אבל אני כופר באמירה שלך שאם הוא לא מרמה בביטוח לאומי הוא לא ירמה במעונות, ואם הוא מרמה בביטוח לאומי הוא מרמה במעונות. איך אומרים? לא העכבר גנב, החור גנב. התפקיד של הרגולטור ושלנו הוא לסתום חורים. לפעמים בביטוח לאומי החור צר יותר, מה לעשות? ולמוסד לביטוח לאומי יש גם בלשים סמויים, ויש יחידות, ויש תקנים.
גלי עציון
אז אותם צריך להפעיל, לא את הגננת.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבהיר: אני לא ביקשתי שמנהלת המעון או הגננת תהיה חוקרת או תבלוש, אבל כשבאים הורים אני אבקש ממנה להתנהל בהגינות וביושר. זה תפקידה.
גלי עציון
היא לא מקבלת הורים, זאת ועדת קבלה. היום זה לא בשליטה של הארגונים, צריך לדעת את זה.
היו"ר יעקב מרגי
אני בא מהפרקטיקה, בסדר? אני בא מהפרקטיקה של המעונות. הביקורת שלי היא על ראש המעונות. אני אשב אתו, ואני אדרוש ממנו בסיכום שינוי קריטריונים. עם כל הכבוד, כפי שאמרתי, רשות מקומית שתבקש תקציב למעונות תצטרך להוכיח שהיא עושה למען המעונות. ארגון שירצה להשתתף במכרז מול רשות מקומית יצטרך להראות מה הוא עושה עם העודפים שלו גם לבינוי. אנחנו ניתן סדרי קדימויות למי שאכפת לו. אני אפעל שכל ארגון שירצה לקבל מעון בהקצאה במכרז מרשות מקומית יוכיח ביכולת הכספית שלו גם סעיפי פיתוח, לא כולל רזרבות. כולנו רוצים להשאיר יתרות ורווחים ולהפעיל. אנחנו רוצים לטובת המערכת, אני לא כופר בזה, אבל מי שבאמת רוצה שהמדינה תעזור לו שיעזור לעצמו קודם. זה לא נושא הדיון, נשמח לקיים דיון אחר.
השלטון המקומי ונסכם.
רות דיין מדר
אני מתנצלת, אדוני יושב-ראש הוועדה.
היו"ר יעקב מרגי
נכון שנעדרת פעמיים מישיבה שניהלתי פה?
רות דיין מדר
אולי. לא הוזמנו אולי.
היו"ר יעקב מרגי
הוזמנתם ולא באתם.
רות דיין מדר
אולי נציג אחר ממרכז השלטון המקומי.
היו"ר יעקב מרגי
אני אגיד מילה לא פרלמנטרית – ואללה, כן.
רות דיין מדר
אז ואללה, אני מתנצלת בפני יושב-ראש הוועדה.
היו"ר יעקב מרגי
אני רואה פה כל יום את פיני ואת חבריו. אין שום סיבה - -
רות דיין מדר
אנחנו ועדה על ועדה - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אגיד לך למה – כי יש נושאים שיותר טוב לראשי הרשויות – לשלטון המקומי – להיות בהם.
רות דיין מדר
היו שלוש ועדות שאחת הייתה בחפיפה עם השנייה: קליטה, חינוך וזכויות הילד.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי. התייחסות לנושא הזה של הפרצה.
רות דיין מדר
כן. צריך להקים ועדה משותפת לקראת השנה הבאה. השלטון המקומי מוכן לקחת אחריות ולראות איפה יש לו נתונים ואיפה הוא יכול לדווח כדי שנצמצם את הפרצה עד כמה שניתן, אם זה בנתונים של ארנונה או בנתונים אחרים שמעידים על כך שההורה הוא באמת חד-הורי. לדעתי, אסור להוריד את הגופים הגדולים מאחריות, וגם מנהלת מעון – אם היא יודעת באמצע השנה שילד שנמצא הוא לא באמת ילד להורים חד-הוריים היא צריכה לדווח כי זאת עבירה על החוק. היא יודעת שההורה חתם על תצהיר, וכשאדם יודע שנעשתה עבירה הוא צריך לדווח. באיזה אופן – אני לא יודעת.
היו"ר יעקב מרגי
לא יעזור לכם. לא יעזור לכם.
רות דיין מדר
בוודאי.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו באים מהחיים היומיומיים.
גלי עציון
נתנו לנשים שנמצאות במקלט להמשיך לקבל הבטחת הכנסה, אבל קבעו שהמקלט יצטרך לגבות 25% שמורידים לה. זה אותו היגיון – שמנהלת המעון תלך לבדוק - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, זה מין שבאינו מינו. גברתי, זה מין שבאינו מינו. זה לא סותר.
רות דיין מדר
דבר אחרון, הוקצו 700 מיליון שקל לבינוי של מעונות יום על-ידי משרד הכלכלה והמסחר. לצערי, פחות מ-5% נבנו. ואתה יודע איפה נבנו? בתל-אביב ולא בצפון ולא בדרום כי התקצוב הוא תקצוב בחסר, והרשויות המקומיות לא מצליחות להרים את המצ'ינג שנדרש.
היו"ר יעקב מרגי
תגידי לי, הטרקטורונים עם העגלות מלאים ארגזי פרחים כמו של "תנובה" שכל יום שני וחמישי, הכיכרות יהיו ירוקים וצהובים לקראת הבחירות – יותר חשובים ממעונות? למה את מרימה לי להנחתה?
רות דיין מדר
אבל אנחנו מדברים על דיר אל-מכסור - -
היו"ר יעקב מרגי
אל תגידי לי "בחסר". אנחנו מדברים על רשויות מקומיות שמשעבדות כספי פיתוח לעשור ולשני עשורים. נושא מעונות היום הוא אחת המשימות הראשונות. אני לא אומר, הראשונה – יש הרבה משימות ראשונות לראש רשות. יש קשיים לראש רשות, ויש בעיות שגם השלטון המקומי משית עליו, אבל צריך לומר ביושר וצריך לשים פעם אחת את זה על השולחן – גם בתקציבי פיתוח לא רק מועצת העיר צריכה להחליט, אלא צריך שהרגולטור יתערב. מדינה תומכת, מדינה מתערבת, מדינה מתקצבת – צריך לשים סדרי עדיפויות בהפניית תקציב משאבי הפיתוח.
לסיום, רבותי - -
מאיה וזנה
רגע, אני מבקשת משפט אחרון.
היו"ר יעקב מרגי
משפט אחרון.
מאיה וזנה
יש מצב ביניים שאנחנו יכולים לנצל אותו לטובת העניין, וזה הרחבה והגדלה של מעונות קיימים. היום משרד הכלכלה מערים קשיים כל כך גדולים שהיום אני יכולה לומר שבכמה מעונות שלנו יש שטח מוקצה, יש חלק מהכיתות שכבר נבנו – כיתות יפהפיות, תקניות – והאישור וההסדרה של הסמל עבור אותה כיתה – כיתה רביעית שהיא תוספת לעוד שלוש כיתות קיימות – שנמצאת בשטח אותו מעון היו מקלים ופותרים הרבה בעיות מידית. לא בשנה הבאה – מידית. נכון למחר בבוקר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. אני מודה לחברת הכנסת איילת שקד.

אתה רוצה להוסיף לפני הסיכום משהו?
גיל ארז
בשמחה, אבל בתנאי שהם עומדים בקריטריונים שצריך לעמוד בהם. בעניין הבטיחות אנחנו נשמח - -
מאיה וזנה
הבטיחות היא נר לרגלינו.
גיל ארז
לגבי ההיצע – יש תקנים למעונות. יצא פסק דין של בית משפט שבדק את התקנים האלה. אני יושב עם הארגונים, ועל כל מעון אני יודע איפה, ואני מאפשר במקומות מסוימים חריגה רק באישור שלי כי זה עניין של בית משפט. אנחנו לא יכולים לחרוג יותר מכמות מסוימת.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי, תודה.

כפי שאמרתי, אני מודה לחברת הכנסת איילת שקד ולהנהלת הוועדה על היוזמה ועל הדיון.

אני מבקש ממשרד הכלכלה להמציא לנו תוך שלושה חודשים מסמך עם המלצות לאחר בחינת נושא הקריטריונים לקדימויות לקבלה למעון; הצעה למבחני תמיכה ברשויות מקומיות ותנאי הקצאה לארגונים תוך העדפת רשויות וארגונים המשתתפים בחלק מעלויות הבנייה.
אני קורא למשרד הכלכלה לבחון מחדש את הקיצוץ שהושת על המעונות במספר הילדים, לפחות לשנה הזאת כדי לפתור את המצוקות שעולות מהשטח.
הוועדה תקים ועדה משותפת יחד עם הוועדה לקידום מעמד האישה מיד אחרי הפגרה שתדון בנושא הפריסה של מעונות היום בארץ ובניית מעונות חדשים כדי לפתור את המצוקה הקיימת בקליטה למעונות היום.
איילת שקד
להחזיר לאלתר את תצהיר ההורים.
היו"ר יעקב מרגי
נכון, נכון. מאחר ששמענו שהתצהיר הוא לא בעלות גבוהה של 40 שקלים, גברתי ממשרד הרווחה – נכון שזה לא תכלית הכול – מי שמרמה ברמה גבוהה ירמה גם עורך-דין, אבל אנחנו מקטינים את החור, ואנחנו מבקשים להחזיר תצהיר עורך דין לשאלון. גם אם אין הוכחה מדעית שזה אכן פתח את הפתח אנחנו רואים לפי התוצאות שיש כבר מעונות שהם 100% בקדימות לחד-הוריים, צריך להחזיר את זה לפחות לשנה הזאת. זאת לא בעיה להוציא הנחיה לארגונים. הארגונים יורידו זאת לשטח שכבר השנה יחזירו תצהיר מעורך-דין, ותוכלו לבחון את זה בארבעה חודשים לקראת השנים הבאות.
איילת שקד
אני אדבר היום עם השר.
היו"ר יעקב מרגי
איילת תנצל את הקרבה הגיאוגרפית שלה לשר הכלכלה. גם הוועדה תוציא סיכום ופנייה לשר, ובא לציון גואל. אנחנו נשמח תמיד שהמעונות יוכלו להפנות אלינו מצוקות ויפנו לוועדה בשגרה כך שיתרכז לנו מידע, ונוכל תמיד לעקוב אחרי הנושא הזה. תודה רבה לכם ויום טוב.
הישיבה ננעלה בשעה 10:20.

קוד המקור של הנתונים