ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 15/07/2013

הכותל הקטן - דיון מעקב - עדכון המשרד לשירותי דת

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
15/07/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 71>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שני, ח' באב התשע"ג (15 ביולי 2013), שעה 11:30
סדר היום
<סיור בכותל הקטן>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
מוזמנים
>
נצ"מ משה ברקת - מפקד מרחב דוד, משטרת ישראל

אבי ביטון - משטרת ישראל

ארז תבור - משטרת ישראל

עמית ראם - ארכיאולוג מחוז ירושלים, רשות העתיקות

ציון שטרית - מנהל אגף תברואה, עיריית ירושלים

מתי דן - יו"ר עטרת כוהנים

ברכה סליי - תושבת העיר העתיקה
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים
<סיור בכותל הקטן>
מתי דן
בשנת 72' היה זה בניין שאני חושב שהיו צריכים לחזק אותו, אז באה עיריית ירושלים ועשתה חורים בכותל המערבי כדי לחזק את הבניין. אז עיריית ירושלים, מהנדס העיר, עשה חורים בכותל, והרב של הכותל אז היה הרב גץ, הוא עירב את כל העולם, כולל ועדת הפנים של הכנסת, זה היה דיון שבגין השתתף בו.
היו"ר מירי רגב
זה פשוט מדהים.
מתי דן
ראית את זה, אגב?
היו"ר מירי רגב
לא, זה פשוט מדהים.
מתי דן
הדברים שלו על הכותל הקטן, בדיון, כאילו ועדת הפנים ממשיכה את הדיון מ-72'. הוא היה בדעה, זה מופיע בפרוטוקול - - - זה האורך של הכותל, הכותל זה 500 מטר.
היו"ר מירי רגב
אבל חלק כאן נראה פחות, הוא חלק מהחלק שלא נראה.
מתי דן
נכון, זה אותו קיר. זה הקיר המערבי של הר הבית. כשאומרים ששכינה נוגעת בכותל המערבי, זה אותו כותל מערבי. כשהממשלה חשפה את התחתון שלו ובחלק העליון בנויים על הכותל שירותים. זה פשוט אי אפשר להאמין, על זה בגין מדבר, הוא לא מבין איך זה יכול להיות שעל הכותל נבנים כל מיני - - -
היו"ר מירי רגב
אבל ישראלים יכולים להסתובב פה בלי בעיה.
מתי דן
בלי בעיה, חוץ משבת בלילה, סגרו את הדרך לישראלים.
היו"ר מירי רגב
למה?
מתי דן
בגלל הרמדאן.
היו"ר מירי רגב
ולא קשור לרמדאן?
מתי דן
הולכים חופשי.
היו"ר מירי רגב
חופשי, באים ישראלים, מטיילים פה בקבוצות בעיר העתיקה? אין שום בעיה?
מתי דן
כן, אין שום בעיה. לא בתי ספר. זה עוד נושא שצריכים לטפל בו.
היו"ר מירי רגב
למה?
מתי דן
לא יודע. זה עוד נושא.

פה יש מבנה, זה נקרא בית דנון.
היו"ר מירי רגב
גם לפה הגיע דני דנון?
מתי דן
דנוניזם. הדנוניזם שבעיר העתיקה באו מבולגריה ומיוגוסלביה וקנו פה את הבתים האלה בעיר העתיקה. יש פה יישוב יהודי, היה רוב יהודי בעיר העתיקה בתחילת המאה שעברה, 20,000 תושבים יהודים. עכשיו כמה תושבים יהודים יש היום? 4,000.

זה הציר לכותל הקטן. זה רחוב שער הברזל. מצד מערב של הר הבית יש שבעה שערים, שער המוגרבים המפורסם, שער השלשלת, שער הכותנה בהמשך, שער הברזל ושער מג'לס ושער השבטים. פה זה שער הברזל, ישר להר הבית, ובקצה לפני השער שמאלה זו הכניסה לכותל הקטן. המקום הזה לא מוסדר, זה מקום קדוש, שלא מוכרז. כמו שהר הבית זה מקום קדוש שלא מוכרז, אז אף אחד לא חולק שזה מקום קדוש, גם הכותל הקטן זה מקום קדוש לא מוכרז.
היו"ר מירי רגב
אז למה באים לפה?
מתי דן
כי זה מקום קדוש.
היו"ר מירי רגב
אז מה זה לא מוכרז?
מתי דן
לא מוכרז, בתקנון לא הכניסו את הכותל הקטן. כמו הרבה מקומות. הר הבית גם הוא לא מוכרז.

זה החלק הקטן של הכותל הקטן. אלה אבני הכותל. פה אני חייב לציין, משתינים פה כל יום. זה דבר שהוא לא ייתכן, הוא לא אפשרי והוא לא מוסרי, הוא לא חוקי, זו פגיעה במקום קדוש ואין אכיפה, לא של משרד הדתות, לא של הרשות למקומות קדושים, לא של עיריית ירושלים, וגם אין שומר של המשטרה ששומר. זו עברה פלילית, לפגוע במקום קדוש, שבע שנות מאסר. עצרו פעם מישהו על זה שהוא השתין פה בכותל הקטן? אנחנו מחר מתאבלים על חורבן הבית, זה לא בידינו, אבל זה בידינו. זה בידינו, זה לא יכול להיות שיעשו פה צרכים.
היו"ר מירי רגב
אין פה משטרה? אין פה משהו שאתם יכולים לשמור על קדושת המקום כאן?
משה ברקת
המקום הקרוב שאנחנו נמצאים אליו זה שער הברזל, שהוא אחד משערי הכניסה להר הבית, שדרכו אורחים מוסלמים נכנסים, וכל עוד השער פתוח, קרי בזמן פתיחת הר הבית, יש לנו שם שוטר שמוצב.
היו"ר מירי רגב
ואיך אנחנו מונעים, נניח, כזה דבר? בהר הבית אנחנו אפילו לא מסוגלים לעלות, אבל פה הם פוגעים במקום הקדוש שלנו.
משה ברקת
שוב אני אומר, אנחנו לא נמצאים פה לדברים האלה, אנחנו נמצאים במטרה אחת מסוימת בשערי הר הבית.
היו"ר מירי רגב
אז מי אמור להימצא פה בשביל דברים כאלה?
משה ברקת
יש גורמים אחרים, גם מהעירייה, וגורמים אחרים שאמורים - - -
היו"ר מירי רגב
מי כאן מהעירייה? עיריית ירושלים? לא הגיעו עוד? אז נשאל שם בפנים.
ציון שטרית
אני הגורם מהעירייה.
היו"ר מירי רגב
נעים מאוד.
מתי דן
זה הכותל הקטן.
היו"ר מירי רגב
פה גם אפשר להתפלל?
מתי דן
כן.
היו"ר מירי רגב
אפשר גם לנשק את זה ולהגיד כמה מילים?
מתי דן
ודאי.

זה הכותל המערבי של הר הבית, וכאן בימי שני וחמישי ובשבת יש תפילות. אין פה ארון קודש קבוע, צריכים לקחת אותו מבית דנון לתפילה ולהחזיר. אסור להשאיר פה, כמו בזמן התורכים, קבוע ארון קודש ובימה, רק לבוא ולהחזיר את זה.
היו"ר מירי רגב
אבל אין לכם בעיה להיכנס לפה.
מתי דן
אין בעיה. חוץ מזה שעושים את הצרכים פה אין לנו בעיה.

נחזור רגע לדיון של ועדת הפנים בזמן של מנחם בגין ז"ל. את רואה פה את החור הזה, החור הראשון, וכאן החור השני, הבית הזה קצת מעד, החליטו לעשות כדי לחזק אותו ועל זה בא אז הרב של הכותל, הרב גץ, הזעיק את כל העולם ואת ועדת הפנים, התקיימו כמה דיונים ואז העירייה הפסיקה לקדוח פה בכותל ובנו פה קונסטרוקציה של ברזל כדי לחזק זמנית את המבנה שלא ייפול. בינתיים יצקו שם מלא בטון כדי לחזק את הבניין. פה היה מבנה אחד - - -
היו"ר מירי רגב
כרגע זה בטיחותי?
מתי דן
זה בטיחותי לגמרי, העירייה אישרה, ולפני שלוש שנים רשות העתיקות הסירה את הקונסטרוקציה של הברזל שעמדה כאן 30 שנה ומיד למחרת עיתון 'הארץ' כמובן אמר 'שינוי בסטטוס קוו בכותל הקטן'. כאילו מה קרה? הורידו איזה ברזל. אחר כך היה פה עוד ברזל, מאחורה יש עוד מבנה כזה מברזל, כדי להחזיק באופן זמני, והיו אמורים גם להסיר אותו. לפני שמונה שנים השכנים פה בנו דירה והייתה הרבה פסולת בנייה וזרקו את זה לכאן. באו לפה לנקות, באה משטרה - - -
היו"ר מירי רגב
אני רואה שעכשיו נקי פה.
מתי דן
הרחבה הזו נקייה. אני מדבר כאן, מאחורה יש פח אשפה, זה פח, מאחורה יש אשפה. האשפה על הכותל. את רואה את הדבר הזה? בנו באישור משטרת ישראל, ייאמר שאנחנו מעריכים מאוד את עבודתה של המשטרה בכל תחום הביטחון, האישי והכללי, בנושא של הכותל הקטן אנחנו מוחים מחאה גדולה וזו הקינה שלנו - - -
היו"ר מירי רגב
אנחנו לא יכולים להיכנס פנימה לראות את מה שקורה שם?
מתי דן
אי אפשר, למה? בגלל שפה מסתירים את הזבל. תסתכלי, בנו פח אשפה על הכותל. לקחו בטון ויצקו על הפח בטון כדי להסתיר את הזבל. היה פה השר להגנת הסביבה בשעתו, גלעד ארדן, אנחנו התלוננו לעירייה. הנה הזבל, אגב. הכול פה מסתתר, כל הדבר הזה מאחורה, על הכותל. דבר כזה בזמן התורכים, הרומאים זרקו, היה עניין להשפיל את עם ישראל, לזרוק זבל על הכותל לכסות אותו. אנחנו פנינו כמה פעמים, פנינו לעירייה, פנינו למשטרה, שנים - - -
היו"ר מירי רגב
אני רוצה לשמוע את ההתייחסות של כל הגורמים האלה.
מתי דן
שנים אנחנו פונים, השנה אמרו לנו 'בהמשך'.
היו"ר מירי רגב
טוב, בואו נשב. קודם כל יישבו הגורמים הרלוונטיים, משטרה, בואו בבקשה לשבת לידי, עירייה בבקשה.
מתי דן
גם פה יש את נשות הכותל, הרבנית סליי, היא מנשות הכותל הקטן.
היו"ר מירי רגב
לא נשות הכותל שכל ערב ראש חודש צריך להילחם איתן.
מתי דן
אגב, הרבנית סליי היא שומרת על המקום. כמו שאמרתי, נשות הכותל הקטן כבר 20 שנה.
ברכה סליי
איפה שהשולחן היום זה הקונסטרוקציה שהייתה, זה לפני ואחרי.
היו"ר מירי רגב
טוב, שיהיה פה שקט, תקשורת.

חברים, אני רוצה לפתוח את הביקור שלי כיושבת ראש ועדת הפנים, ביקור פורמלי בכותל הקטן. הסיור הזה הוא חלק ממספר בקשות שבאו כדי שאני אלמד את מה שקורה פה בכותל הקטן, בראשם היה מתי, ואני קודם כל מודה לך על הזכות שלנו להגיע לכאן, באמת, ולקיים את הסיור כאן. אני רוצה לשמוע בצורה יותר מסודרת איפה הבעיה, איפה אתה רואה את הבעיה. נמצאים פה שני הגורמים הרלוונטיים, שזה משטרת ישראל ועיריית ירושלים, כדי שנוכל מכאן להתקדם הלאה. נמצאים פה גם מרשות העתיקות, שלום גם לך.

בבקשה, מתי.
מתי דן
אולי אני אציע את רשות הדיבור לרבנית ברכה סליי, שהיא מלווה את המאבק במשך 20 השנה האחרונות. אולי תספרי באופן אישי מה עבר עלייך פה, כשניסית לפנות את הזבל, אמרת לי פעם שרצו לעצור אותך.
ברכה סליי
אוקיי, אז נתחיל מהסוף ונלך אחורה. הייתי רוצה שתי מילים לפני כן הקדמה, נמצאים פה מהעירייה ומהמשטרה, גם הרל"י (הרשות לפיתוח עתיקות) נמצא פה?
קריאה
הרל"י הוזמנו.
ברכה סליי
הוזמנו ולא הגיעו. בוא אני אתחיל באמת מההתחלה. אני תושבת העיר העתיקה 36 שנים, ברוך ה', ובשנים הראשונות התחלתי לטייל וגיליתי את הכותל הקטן, גיליתי את מתי כשהם הגיעו, ואנחנו מלווים את כל ההתפתחות של העיר העתיקה כל השנים. אחרי אינתיפאדת 2000 המשטרה פשוט סגרה את המקום, היה מסוכן, לא היה ביטחון ואז לאט לאט זה נפתח, הביטחון חזר ואנשים התחילו להגיע לכותל הקטן, ואז שוב, ברגע שמגיעים יש פה אירוע, שם אירוע, לא ברור מה הסטטוס. כתבתי מכתב לרב רבינוביץ, שבת אחת שרציתי להגיע עם קבוצה של שמחה משפחתית והמשטרה לא אפשרה. אז כתבתי לרב רבינוביץ שאני לא מבינה איך עושים דבר כזה, סוגרים מקום קדוש, והוא כתב שהוא לא אחראי. אז התפלאתי, הוא הרב של הכותל והוא לא אחראי על הכותל המערבי. זה קצת דרבן אותי לחקור הלאה.

התחלנו לכתוב מכתבים, לברר, לנסות, אין אף אחד אחראי. בשורה תחתונה. היום זה מתחלק בין המשטרה לבין העירייה, העירייה מנקה והמשטרה מאבטחת. זה משאיר חלל מאוד גדול של דברים שלא עושים ושאין אף אחד אחראי עליהם, ויש כל הזמן סיפור אחרי סיפור, פנצ'ר אחרי פנצ'ר, וזה מאוד פוגע במקום, במיוחד עכשיו שזה בטוח ואנשים רבים באים.
היו"ר מירי רגב
מה קורה פה בהמשך?
משה ברקת
פה גרות 40 משפחות.
מתי דן
17 משפחות, לא 40.
היו"ר מירי רגב
מוסלמיות?
מתי דן
משפחות מוסלמיות, ודאי.
אבי ביטון
הכותל הקטן הוא מעבר הכרחי לקומפלקס גדול שנקרא ריבת אל קוד, שבפנים הקומפלקס הזה נמצאות כ-20 משפחות, יש כאלה שאומרים 40, יש 17, אבל אני מעריך שיש משהו כמו 20, 25 משפחות.
היו"ר מירי רגב
זאת אומרת שפה בכל מקרה, לא משנה מה לא יהיה, תמיד יהיה כאן - - -
אבי ביטון
תמיד יהיה מעבר של מוסלמים לבתים שלהם.
מתי דן
כמו שאגב בכותל הגדול, כל זמן המנדט.
ברכה סליי
גם היום.
משה ברקת
זה ציר גישה יחידי ואחרון שיש לאותן משפחות להגיע אל הבית ומהבית.
היו"ר מירי רגב
אז הזבל פה זה הזבל שלהם, של המשפחות?
אבי ביטון
זה לא בדיוק זבל. במהלך השנה האחרונה עשינו הרבה מאוד פעולות בכותל הקטן, ומתי יודע את זה. הרבה שנים באמת הכותל לא טופל, אבל בשנה האחרונה נעשו פה הרבה מאוד פעולות. פעולה ראשונה שנעשתה פה זו הסרת הפיגומים. למעשה הרחבנו את הכותל הקטן בשלושה-ארבעה מטרים לכיוון האסכורית. הדבר השני שבוצע פה ולא בוצע הרבה מאוד שנים זה החלפת הריצוף. היה פה מעין בור כזה, החלפנו כאן את הריצוף. קבענו ביחד עם עיריית ירושלים לו"ז מסודר של פינוי האשפה מהמשפחות. באמת בעבר הם היו שמים פה את הזבל, והיום פעמיים ביום מפנים פה את האשפה, את רואה שהמקום הרבה יותר נקי.
היו"ר מירי רגב
נכון, המקום נקי.
אבי ביטון
דבר ראשון שעשינו, זה לטובת המשפחות המוסלמיות, זה החלפת כל צינור הביוב שהיה סתום בחלק העליון של הרמפה, על מנת שלא ייצא מפה ריח לא נעים והזרימה של הביוב תהיה הרבה יותר טובה ונקייה. דבר נוסף, את כל הלכלוך, את כל ערימות הפסולת שהיו בחלק העליון ניקינו בסיוע של עיריית ירושלים והרל"י והמקום באמת נראה פחות או יותר מקום טוב ונקי.
היו"ר מירי רגב
בהחלט.
אבי ביטון
את היית פה, יצא לך להיות פה לפני כן, לפני שנה או שנה וחצי?
היו"ר מירי רגב
בהחלט, זה נראה אחרת לגמרי. אבל מה זה פה?
אבי ביטון
זה? אנחנו נדבר על זה.
מתי דן
מה פירוש?
אבי ביטון
הפירוש שאנחנו נדבר על זה.
מתי דן
אני מוחה לפחות. אני חושב שמסתירים. אני רוצה לומר את הדברים האלה, ברשותך. יש פה ניסיון לטיוח אחד גדול במשך 10 שנים. הרבנית סליי נעצרה על ידי המשטרה כשהיא באה לפנות את הזבל. איפה נשמע כדבר הזה?
היו"ר מירי רגב
איפה יש זבל? פה יש זבל? אני רוצה להבין אם יש פה זבל.
אבי ביטון
אני אסביר מה יש פה. יש מאחורי הקיר הזה פיגומים, מאוד דומים לפיגומים שהיו פה. בתוך הפיגומים יש עפר ואבנים - - -
מתי דן
פסולת בנייה.
אבי ביטון
אבל לא זבל, לא אשפה.
מתי דן
פסולת בנייה, מסכים?
אבי ביטון
עפר ואבנים.
מתי דן
פסולת בנייה.
אבי ביטון
כשאתה מדבר על זבל, מתי, אתה מפנה למשהו מאוד מסוים.
היו"ר מירי רגב
אוקיי.
אבי ביטון
הכותל הקטן הוא מקום מאוד מאוד נפיץ, בגלל הקרבה שלו להר הבית. כל החלטה שמתקבלת לגבי הכותל הקטן, לטעמי, בגלל ההשלכות על הר הבית ובגלל ההשלכות של מעגלים רחבים יותר מהמעגלים המקומיים, לדעתי, וזה גם בעצה אחת עם מפקד המרחב, צריכה לעלות לאישור של דרג מדיני. זו לא החלטה, זו החלטה שצריכה לעלות לדרג מדיני, כי יש פה השלכות - - -
היו"ר מירי רגב
זאת אומרת פינוי האבנים פה והפסולת צריכה לקבל את האישור של הדרג המדיני?
אבי ביטון
בוודאי. יש פה קונפליקט של הוואקף, יש פה קונפליקט של המיקום, הקרבה להר הבית, ולכן כל החלטה שמתקבלת פה, יש לה השפעה מיידית על הר הבית וכל החלטה בנוגע להר הבית צריכה לעבור אישור של דרג מדיני.
מתי דן
כמה זה קרוב באמת?
אבי ביטון
זה פה, זה שער של הר הבית.
היו"ר מירי רגב
איפה השער?
אבי ביטון
פה, איפה שראית את השוטרים, זה שער של הר הבית.
היו"ר מירי רגב
הם נכנסים שמאלה. זאת אומרת הם נכנסים פה לכותל הקטן ושמאלה ל - - -
אבי ביטון
את בהר הבית.
היו"ר מירי רגב
ואתה בהר הבית.
משה ברקת
ואני יכול להגיד מהניסיון שלי פה במרחב דוד ובהר הבית, לא אחת אירעו פה אירועי דמים בכותל הקטן. אני מזכיר אירועים שפה הרב לויפר לפני כמה שנים ניסה להתקין פה כיור וכתוצאה מהניסיון הזה יצאו מאות מוסלמים משטח הר הבית, היה פה אירוע בסדר גודל גדול מאוד, שנפצעו פה שוטרים ואנשים, ולכן אני אומר שכל החלטה במקום הזה צריכה להיות רגישה ובאישור של דרג מדיני.
מתי דן
גם הזבל שזרקו, כמובן שזה היה באישור של הוואקף. זאת אומרת הם זרקו את הזבל - - - אגב, הנה הזבל, הנה פסולת הבנייה. את יכולה לשאול את השר גלעד ארדן - --
היו"ר מירי רגב
איך אני יכולה לראות שיש שם רק אבנים ולא זבל?
אבי ביטון
יש תמונות, אני יכול לאשר אותן, כי אני הייתי פה גם.
מתי דן
רגע, פסולת בנייה זה בסדר וזבל זה לא בסדר?
היו"ר מירי רגב
רגע, שנייה, יש הבדל בין אבנים - - -
מתי דן
לא, אבל זה זבל, זו פסולת בנייה.
היו"ר מירי רגב
לבין נקניק ובננה ומשתינים יש הבדל. תיכף נדבר על זה. אנחנו צריכים לטפל בזה גם, זה לא שאנחנו לא צריכים לטפל בזה, ברור, צריך לטפל בזה, אבל אני רוצה להבין מה המשמעות של האבנים וזה פה. אני מבינה שיש דברים שאי אפשר לדבר על זה בפורום הזה, אז אני אשמע את זה, אני רוצה לשמוע.
מתי דן
אני חייב לומר עוד פעם, את יכולה לשאול גם את השר גלעד ארדן, שהוא היה השר שממונה על איכות הסביבה והוא ממונה על זה שאין פסולת בנייה בשום מקום. אז הוא פנה לעירייה, אמרו לו 'אין פה זבל', הוא פנה עוד פעם, אמרו 'אין פה כלום', הוא שלח את הנציג שלו, הכניס וידיאו מאחורי הזה כדי לראות שזרקו, האנשים, אגב, אני דיברתי עם השכנים, השכנים אמרו לי 'אין שום בעיה, תפנו את הכול, זה לא בידיים שלנו', השכנים רוצים להסתדר, הופכים את זה לפח אשפה - - -
היו"ר מירי רגב
הייתה כבר פנייה ברמה המדינית לפנות כאן את פסולת הבנייה?
משה ברקת
לא.
היו"ר מירי רגב
אז איך אנחנו יודעים שיש בעיה עם זה?
משה ברקת
מה זאת אומרת הייתה פנייה? בזמנו פעם אחרונה שלפחות דרג מדיני היה מעורב בעניין הזה, זה באמת כפי שמתי פה אומר, מפגש עם השר לאיכות הסביבה, גלעד ארדן, לפני כשנה, שנה וחצי.
היו"ר מירי רגב
ומה קרה מאז?
משה ברקת
שום דבר. הוא הבין, שוב, גם הוא הבין את הרגישויות ואת המשמעויות שיש לדבר הזה, ולכן מבחינתו, כשר לאיכות הסביבה, הבקשה הוסרה מעל סדר היום.
היו"ר מירי רגב
ועיריית ירושלים מתערבת פה בעניין הזה?
ציון שטרית
אני מלווה את המקום הזה מזה שנים רבות. אני רוצה לומר קודם כל שהאחריות כמקום קדוש הייתה צריכה להיות של האחראים על המקומות הקדושים. מכיוון שהדבר הזה לא נעשה - - -
היו"ר מירי רגב
לא הבנתי.
ציון שטרית
האחריות בעצם על המקום כמקום קדוש הייתה צריכה להיות של האגף לשמירה על המקומות הקדושים, שמצוי במשרד הדתות, למיטב ידיעתי. מכיוון שהדבר הזה לא התקיים ולאור פניות של אנשים מהרובע היהודי, כולל הרבנית, אנחנו לקחנו אחריות על המקום ומאז אנחנו מקפידים מאוד בשמירת המקום, ניקיון, החזות, שטיפה של המקום, ככל שיש צורך.
אני יכול לומר שהתקיימו פה מספר סיורים ודיונים, היה גם דיון אחד שהתקיים במשרד השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, אבל זה לא הגיע לכדי החלטה מה עושים, היו שם כל המי ומי, אבל החלטה סופית לא הייתה מה עושים. זה נשאר איפה שזה, זה מה שאני יכול לומר מבחינת עיריית ירושלים.
היו"ר מירי רגב
יש לי שאלה, איך אתם יכולים למנוע מצב שלאורך הכותל הקטן המוסלמים שגרים פה לא משתינים, מחרבנים וזורקים פסולת?
אבי ביטון
אני לא זוכר מתי מוסלמים השתינו פה וחרבנו פה - - -
היו"ר מירי רגב
אבל הנה, שם עברנו ו - - -
מתי דן
יש לי, אגב, צילום.
ברכה סליי
יש לי תיעוד - - -
היו"ר מירי רגב
כשעברנו פה, ממש לפני שנכנסנו לכניסה הזאת הראה לי מתי את השתן על הרצפה.
אבי ביטון
המקום מצולם 24 שעות ביממה, אנחנו רואים את זה במבט 2000 בקישלה. יש פה שוטרים כשהר הבית פתוח, מוצבים פה בכניסה, ככל שניתן אז אפשר לראות או להעיר כשרואים את זה. אבל אין לנו שוטר בכל מקום.
היו"ר מירי רגב
אולי אפשר לשים פה איזה משהו שימנע את ה - - -
משה ברקת
מה לשים?
היו"ר מירי רגב
לא יודעת. לחשוב על איזה שהוא - - -
משה ברקת
המקום מפוקח, המקום הזה מפוקח 24 שעות ביממה.
היו"ר מירי רגב
אבל בסוף הסתובבנו שם, ראינו שהיה שם שתן על הכותל הקטן. אנחנו צריכים להיות קנאים למקומות הקדושים שלנו, בדיוק כמו שהמוסלמים קנאים למקומות הקדושים שלהם.
מתי דן
סליחה, המקום הזה לא מצולם. תסתכלי פה, כבוד יושבת הראש, אני יודע שהמשטרה מוגבלת עם הדרג המדיני, אבל ספציפית יש פה מצלמה שמכסה את הרחבה החיצונית, פה אין מצלמה ולי יש צילום, אישית, אני אראה לך צילום של בן אדם שמגיע - - - אני אראה לך צילום, תיעוד, זה לא נעים, של בן אדם שמגיע, אנחנו שמנו פה מצלמה נסתרת, אנחנו לא מפרסמים כדי לא לעשות מזה סיפור, אבל מאחר שבאת אז אני מספר. המצלמות של המשטרה לא מכסות את הרחבה הזו והן גם לא מכסות את החלק היותר דרומי של הכותל הקטן ששם הם בכל בוקר עושים את הצרכים שלהם. השוטר פה יודע, אחד השוטרים אמר לנו ככה, 'תעשו לי טובה, אל תערבבו אותי, יהיה לי פה בלגן'. כל בוקר הם עושים את זה ואין צילום. היום באנו לפה להתפלל, עוד פעם שתן, אתמול היינו פה והיום בבוקר באנו להתפלל, היה פה מניין, עם כל הכבוד למה שאתה אומר, ציון, אני יודע שאתם משתדלים, אבל מה שאתה אמרת זה הכי נכון, מי שהיה צריך להיות אחראי הוא לא אחראי, זורקים את זה לעירייה - - -
היו"ר מירי רגב
בסדר, אבל היום הוא אחראי.
מתי דן
היום היה פה זבל בבוקר, באו ערבים - - -
יפה שפירא
אני לא בטוחה שהוא אחראי.
היו"ר מירי רגב
זה בדיוק העניין, אני לא בטוחה שהם אחראים על הכותל.
משה ברקת
אני רוצה להגיד פה משהו, על מנת להבהיר, ונאמרים פה דברים כביכול בשמם של שוטרים, שאני אומר מראש שאני לא מאמין שדברים כאלה נאמרו.
מתי דן
אתה לא מאמין, אבל - - -
משה ברקת
אתה ביקשת, אז בוא נעשה את זה הדדי. המשטרה, צריך לזכור, אחראית על סדר וביטחון, עם כל הכבוד ועם כל זה, וישנם גופים אחרים במדינה ובעיר שאמורים אולי לטפל בדברים האלה. לשמחתי הדברים האלה, שעליהם עכשיו פה דובר, אנחנו לא אחראים. אנחנו לא אחראים על שתן ועל צרכים ועל דברים מהסוג הזה, לשמחתי. אנחנו אחראים פה על סדר וביטחון, וזה מה שאנחנו עושים ומשתדלים לעשות את המיטב שאנחנו יכולים לעשות.
היו"ר מירי רגב
נכון.
משה ברקת
נכון שמעבר לדברים האלה, ומי כמוך, מתי, מכיר ויודע את הדברים, נעשו פה דברים אחרים שאולי המשטרה במקומות אחרים לא אמורה לעשות אותם ופה כן עשינו אותם ועשינו אותם ביחד, יד ביד, ראינו את הדברים והמקום היום נראה אחרת מכפי שהוא נראה לפני מספר חודשים, בטח ובטח לפני שנה, שנה וחצי. אתה יודע את זה ואתה יודע את זה היטב. לכן אני אומר, שוב, המשטרה בסופו של דבר אחראית על סדר וביטחון. פה בעיר העתיקה יכול להיות שלפעמים אנחנו עושים דברים מעבר למה שבדרך כלל אנחנו עושים, אבל שוב אני אומר, אסור להתבלבל, יש גורמים נוספים שאמורים להיות חלק מתוך המאמץ הזה.
היו"ר מירי רגב
אבל השאלה אם המשטרה תאפשר להם לעשות את התפקיד שלהם, לדוגמה לפנות את האשפה.
משה ברקת
בוודאי, עושים את זה, מה זאת אומרת? מפנים פה אשפה על בסיס קבוע.
היו"ר מירי רגב
אין לכם בעיה?
משה ברקת
עושים פה על בסיס קבוע.
היו"ר מירי רגב
אתם מפנים באופן קבוע את האשפה?
ציון שטרית
אנחנו מכירים פה את האוכלוסייה, אנשים שעובדים פה מכירים את כל האוכלוסייה בעיר העתיקה. אין שום בעיה מבחינת הטיפול בפינוי אשפה.
היו"ר מירי רגב
בעצם אני מזהה פה שתי בעיות עיקריות. אחת זו הסוגיה של הפסולת שנמצאת כאן, פסולת הבנייה, שעל זה אנחנו צריכים להעביר מכתב מסודר ללשכת ראש הממשלה ושר הדתות ולזמן על זה דיון. זה אחד. הדבר השני, אני מזהה פה שאין לנו יכולת למנוע את השמירה של הכותל הקטן כמקום קדוש בכך שאנשים יכולים בהחלט לבוא לכאן ולהשתין על הכותל.
משה ברקת
שוב אני אומר, המקום בראייה שלנו, אנחנו מסתכלים בעיניים של ביטחון, והמקום בעיניים של ביטחון, אנחנו אחראים על המקום הזה ומתוך שכך המקום גם מפוקח.
היו"ר מירי רגב
אז מה שאתה אומר לי, האם אתה אומר לי שאני צריכה להביא לכאן פקח של משרד הדתות שישמור על הקדושה של המקום?
משה ברקת
יכול להיות שצריך להביא לפה מאבטח שיהיה פה 24 שעות ביממה. יכול להיות, אני לא יודע, צריך לדבר על הדבר הזה.
היו"ר מירי רגב
המשטרה לא יכולה לטפל בזה.
משה ברקת
בוודאי, אנחנו לא - - - צריך לחשוב על הדבר הזה.
היו"ר מירי רגב
לא, יש כאן אמירה, מה שאומר כאן, בעצם המשטרה, 'אני יכול לשמור על הנושא של האבטחה, הנושא של הביטחון - - -
משה ברקת
זה גם מה שאני אמור לעשות.
היו"ר מירי רגב
'אני לא יכול לשמור על השתנה או אי השתנה על הכותל. זה חשוב לי כיהודי, אבל אני לא יכול לטפל בזה'. פה צריך לפנות לאותו משרד רלוונטי שאחראי על הכותל כמקום קדוש וצריך לבדוק בדיוק מי הגורם הזה, האם זה משרד הדתות או זה משרד התיירות.
ברכה סליי
זה נעשה כבר.
היו"ר מירי רגב
מה נעשה?
ברכה סליי
פנו לראש הממשלה, הייתה ישיבה לפני שנתיים עם זבולון אורלב. הוא היה פה גם כן בתשעה באב, כולם בוחרים את היום המתאים ביותר להגיע לכותל הקטן, ואחר כך הוא זימן ב-ה' תשרי את כולם, רשות העתיקות, המשטרה, העירייה, מורשת הכותל, כל הגורמים, ובסוף הישיבה, שהייתה די ארוכה, הם הגיעו למסקנה שאף אחד לא אחראי בינתיים - - -
היו"ר מירי רגב
נו, זו מסקנה טובה...
ברכה סליי
כן, פנו לראש הממשלה שהוא יקבע את מורשת הכותל יחד עם - - - שיקים איזה ועדה בין משרדית שתטפל במקום וקיבלנו תשובה מגבאי שבינתיים העירייה תנקה והמשטרה תאבטח וזהו.
מתי דן
אגב, יש פה תשובה של משרד ראש הממשלה, יש פה תגובה מה-27.12.2011, מתקשורת ראש הממשלה נמסר: העיר העתיקה בירושלים היא חלק מתחום האחריות המוניציפאלית של עיריית ירושלים, ובכלל זה סביבת הכותל הקטן, על כן העירייה אחראית לניקיון האתר. עם זאת, במסגרת התכניות הממשלתיות המבוצעות בירושלים ומתוך הבנה כי העיר העתיקה היא משאב לאומי, משתתף משרד ראש הממשלה בניקיון העיר העתיקה. יצוין כי במסגרת התכניות הממשלתיות ערכה רשות העתיקות בתחילת 2011 מבצע שימור של הכותל הקטן, במסגרתו נעשו עבודות שימור וניקוי'.
היו"ר מירי רגב
לא, על הנושא של הניקוי והשימור, אני רואה שזה מתבצע יפה.
מתי דן
לא, אין שימור. אני חייב לומר לך, אין שימור.
היו"ר מירי רגב
זה נקי פה? העירייה אומרת שהיא יכולה לבוא לנקות. הבעיה היא לא זאת כרגע, יש לנו שתי בעיות, כפי שאני רואה אותן, ותקן אותי, אחת, זה הפסולת כאן מאחורה.
מתי דן
בהחלט.
היו"ר מירי רגב
והדבר השני, שהמשטרה אומרת 'אני לא יודע להגיד לך בכל נקודת זמן מי משתין פה על הכותל הקטן', לא יכולה להגיד בכל נקודת זמן. 'זה מקום קדוש ליהודים, יש משרד שאחראי לעניין הזה, שהמשרד יבוא ויגיד כיצד הוא - - - אני כמשטרה אתן לה את כל האבטחה שהיא צריכה, מצדי שיעמוד פה מאבטח 24 שעות ויוודא שלא משתינים על הכותל. או למצוא פתרון אחר, פתרון אחר של איזה שהיא סגירה של הכותל כאן, אני לא יודעת מה, שמי שבא יכול - - - אני לא יודעת איך'.
תראה, המציאות כאן היא מציאות בעייתית, יש כאן שכונה מוסלמית, יש כאן רחוב מאוד צר, באמצע הרחוב יש פה כותל שהוא מקודש לנו ומאחוריו יש את הר הבית. יש כאן מציאות מורכבת. אנחנו מצד אחד, כמו שבהר הבית רוצים לשמור על קדושת המקום, גם אנחנו רוצים לשמור על קדושת המקום. שם אנחנו לא נכנסים, בוודאי לא משתינים שם, המציאות שפה עוברים ובין היתר כשמישהו עובר ואין לו שום מחויבות למקום הזה, אז הוא גם משתין, הוא רואה בזה עוד אבן, הוא לא רואה בזה מה שאנחנו רואים בזה. לכן צריך למצוא לזה פתרון. איזה סוג פתרון צריך להביא לכאן כדי שלא ישתינו על אבני הכותל, כי זה באמת מכוער, ולא יעשו צרכים? זה פתרון שצריך לחשוב עליו.
קריאה
סליחה, אפשר הערה?
היו"ר מירי רגב
סליחה, מי אתה?
קריאה
אני מורה דרך. אם יורשה לי - - -
היו"ר מירי רגב
אם נספיק, אני אתן לך הערה, אבל אנחנו באמצע פגישה ודיון.

מתי, אני אומרת שמה שצריך לעשות זה להביא איזה שהוא פתרון יצירתי כדי לשמור פה על קדושת הכותל. ברור לחלוטין כרגע שזה המצב שנשאר. לגבי זה אני צריכה לבדוק, לשאול את ראש הממשלה למה אי אפשר להעביר פה את הפסולת. אני רוצה להבין מה זה, אם זו החלטה של דרג מדיני. אבל כרגע ממה שאני שומעת, כשיש כאן לכלוך, באה העירייה ומפנה, המקום נקי, ובאמת בעניין הזה אני יכולה להגיד שאפו למשטרה, לכם, כי לפני שנתיים המקום הזה נראה אחרת לגמרי. למשטרה, לכם, לכולם שפועלים כאן, כדי שהמקום הזה ייראה יותר נכון וכפי שמקום מקודש צריך להיראות.

איך אנחנו יכולים לשמור על הקיר הזה, על הכותל, כמקום שעליו לא עושים את הצרכים? זאת שאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו. המשטרה אומרת 'זה לא תפקידי, אני שומרת פה על הסדר ועל הביטחון' - - -
מתי דן
אבל זו עברה פלילית.
משה ברקת
מתי, הרי אין לך ספק שאם שוטר יראה דבר שכזה, בוודאי שהוא יטפל בדבר הזה. אני מקווה שפה אין לך ספק.
מתי דן
יש לך שוטר בהר הבית, לשמור על הסדר הציבורי? זו הפרת הסדר הציבורי. להשתין על הכותל - - - יש איזה גבול שאפשר לשמוע, סליחה על מה שאני אומר, זה לעטוף את זה בכל מיני מילים. על הר הבית אם יהודי היה משתין היו מכניסים אותו לכלא לחמש שנים.
היו"ר מירי רגב
נכון.
מתי דן
זו עברה פלילית. אבל לערבי מותר להשתין על הכותל וזה בסדר, וזה אין למשטרה כוח אדם. זה לא יעלה על הדעת. עכשיו יותר מזה - - -
משה ברקת
מתי, אתה הולך למקומות ממש לא נכונים.
מתי דן
היה שר המשטרה עוזי לנדאו. עוזי לנדאו מינה קצין, כשהיה פה שר המשטרה שהיה אכפת לו, הוא בא לפה, ראה את הזוועה שהייתה פה, אמר 'אני ממנה שוטר', לא יודע את ראשי התיבות, שהוא יהיה אחראי קבוע בכותל הקטן. היה תקן כזה וביטלו כזה.
היו"ר מירי רגב
היה תקן כזה?
משה ברקת
אני לא מכיר, אני כבר פה שנתיים וזה תפקיד שני שלי. זו קדנציה שנייה שלי פה ואני לא מכיר.
מתי דן
היה שוטר, אני אגיד לך גם איך קוראים לו - - -
ברכה סליי
גל ארוזה.
מתי דן
גל ארוזה, היה קצין, היה שוטר שאחראי על הכותל הקטן, שכל אדם וכל אזרח יכול לבוא. כמו שאדם בא להר הבית והוא מרגיש בטוח, כך יהודי יכול לבוא לפה 24 שעות.
היו"ר מירי רגב
כאן יהודי לא מרגיש בטוח?
מתי דן
לא, כי כשהולכים השוטרים מהכותל הקטן - - - כשהם סוגרים את הר הבית אז הם לא שומרים על הכותל הקטן. היה תקן וביטלו אותו. אני חייב לומר ככה, בשולי הדברים, המשטרה, אנחנו מעריכים מאוד את עבודתה ויש לנו שיתוף פעולה - - -
היו"ר מירי רגב
עד מתי היה השוטר הקהילתי?
מתי דן
אני לא זוכר כמה שנים זה נמשך אחרי שעוזי - - -
ברכה סליי
2003, 2002. זה היה תקופה מאוד קצרה
מתי דן
ביטלו את זה, למה ביטלו? מסיבות של לא אכפת. בסופו של דבר השוטרים - - -
אבי ביטון
כל האירועים שמתקיימים בכותל הקטן מקבלים מעטפת מבצעית של משטרה - - -
היו"ר מירי רגב
אבל הוא לא מדבר על זה, הוא מדבר על זה שהיה פה לפני שנתיים - - -
מתי דן
יותר משנתיים - - -
אבי ביטון
לא, הוא מדבר על יותר מעשר שנים.
מתי דן
עשר שנים, היה תקן.
היו"ר מירי רגב
היה פה תקן קבוע לשוטר קהילתי בכותל הקטן. כשאנשים מהמקום שנכנסנו פתחו לנו את השער עד לפה, בעצם הלכו והרגישו בטוחים. היום התקן הזה לא קיים. זה מקום קדוש והתקן לא קיים.
ארז תבור
אני חייב להגיד רגע משהו. גם אם היה תקן כזה של שוטר קהילתי שנמצא, שוטר קהילתי לא נמצא 24 שעות - - -
מתי דן
זה לא שוטר קהילתי, זה שוטר על הכותל הקטן.
ארז תבור
בסדר, גם אם יש שוטר על הכותל הקטן, הוא לא שוטר - - -
היו"ר מירי רגב
בסדר, אבל בכל זאת זה מעביר הרתעה. בכל זאת כשאתה יודע שהשוטר פה פעם בבוקר ופעם בצהריים ופעם בערב והוא אחראי פה, אז זה בכל זאת - - -
ארז תבור
יש פה סיורים שמתבצעים פה באופן קבוע.
אבי ביטון
המש"ק, תפקידו לעשות את התיאום לגבי האירועים השונים. מי שכיום מבצע את התיאום לגבי האירועים בכותל הקטן זה יחידת המקומות הקדושים - - -
היו"ר מירי רגב
אבל הוא לא מדבר על זה, הוא אומר, 'אני רוצה ש - - -
אבי ביטון
אם היה מש"ק, זה היה התפקיד שלו. לתאם. היום, חברים, מתי, כשאתה רוצה לתאם אירוע אתה יודע יפה מאוד לתאם את האירוע - - -
מתי דן
אין לי בעיה, אנחנו מסתדרים.
אבי ביטון
אתה מגיע לפה לתפילות שחרית. יש פה מעטפת מבצעית, יש פה בקבלת שבת מעטפת מבצעית - - -
מתי דן
אז למה משתינים פה? תגיד לי, למה משתינים על הכותל? למה משטרת ישראל מאפשרת להשתין על הכותל? זה לא מקום קדוש?
משה ברקת
מתי, מתי, מתי, קודם כל, רגע, בואו נישאר עם הטונים שהיינו בהם עד עכשיו.
מתי דן
לא, אני אומר את זה בכאב, במקום לבכות מחר בקינות. במקום לבכות מחר על הרצפה, אני אומר לכם, אתם פה, זה לא קשור לרומאים, זה קשור אליכם, למה אין לכם שוטר שמונע מאנשים להשתין על הכותל? איזה הסבר הגיוני יש לזה?
משה ברקת
טוב, סיימנו את הקטע של ההתלהמות?
מתי דן
למה, אני לא מתלהם.
היו"ר מירי רגב
הוא לא מתלהם, הוא אומר את דעתו.
מתי דן
כואב לי, כי אתם - - -
משה ברקת
אני חושב שכן, עם כל ה - - - אמרתי, אני שוב חוזר לאותה נקודה שדיברנו בה, אין אירוע אחד, אין בקשה אחת, בהתייחס לכותל הקטן, כולל בחודשים האחרונים, והיית אצלי לא פעם ולא פעמיים בעניין הזה, שאנחנו לא נעתרים לה בחפץ לב.
מתי דן
נכון, מודה, מודה.
אבי ביטון
זה אחת. שתיים, אין אירוע אחד כמו היום למשל, תשעה באב, שבו במסגרת ההיערכות המבצעית של המשטרה, שהמקום הזה לא זוכה להתייחסות מיוחדת.
היו"ר מירי רגב
אין לי ספק, אבל אנחנו מדברים רגע על העניין של השגרה - - -
משה ברקת
תיכף נגיע לשגרה.
אבי ביטון
אבל גם בכותל המערבי אין שוטר ששומר.
משה ברקת
בדיוק, לכן אני אומר - - -
היו"ר מירי רגב
אבל הכותל המערבי, לא משתינים עליו.
אבי ביטון
אבל גם אין שוטר שמונע ממישהו להשתין עליו.
היו"ר מירי רגב
לא משנה, אבל אין מה לעשות, שם האוכלוסייה גרה הרבה יותר רחוק. פה האוכלוסייה גרה בהמשך.
משה ברקת
מירי, אני שוב חושב שאנחנו הולכים למקומות אחרים. אני אומר שוב - - -
היו"ר מירי רגב
למה אחרים?
משה ברקת
כי אני שוב חוזר למה שאמרתי קודם לכן, המשטרה אחראית על סדר וביטחון, אנחנו לוקחים על עצמנו לא פעם ולא פעמיים מספר משימות, כולל במקום הזה, שבמקומות אחרים המשטרה לא מטפלת בהן בכלל, ופה אנחנו עושים את זה ועושים את זה, אני חושב, בצורה טובה. אני לא רוצה להגיד יותר מזה, כדי לא - - - אבל יש דברים שאנחנו לא צריכים לעשות אותם, עם כל הכבוד. עם כל הכבוד אני לא צריך - - -
מתי דן
אבל זו לא עברה פלילית?
משה ברקת
אבל, מתי, אני שוב חוזר ואומר, ברגע שאני, שוטר - - -
היו"ר מירי רגב
הוא אומר, אם הוא בא לפה ומוצא אזרח שמשתין על הכותל, הוא לוקח אותו ועוצר אותו.
משה ברקת
בוודאי.
היו"ר מירי רגב
אבל הוא לא יכול לשים פה מישהו רק כדי למנוע את הפגיעה בכותל.
מתי דן
למה לא שמים שם מצלמה? המצלמות הן רק באזורים - - -
היו"ר מירי רגב
למה לא שמים פה מצלמה?
משה ברקת
מתי, שוב אני חוזר, יש פה מצלמה. אבל המצלמה פה היא מצלמה, צריך להבין את זה, לטובת המשימה שלשמה אנחנו פה, קרי סדר וביטחון.
היו"ר מירי רגב
רגע, השתנה על מקום קדוש?
משה ברקת
אני אומר, ואני אומר את זה באחריות מלאה, שאם אנחנו רואים במצלמות, במבט 2000, נראה מישהו מחלל את המקום, וכרגע זה לא משנה מי זה אותו אחד שמחלל את המקום, אנחנו נטפל בזה בצורה מיידית.
היו"ר מירי רגב
אז איך אתה יוצר מצב שאתה כל יום בערב, מי שעובר על המצלמה הזאת, ורואה מה נעשה פה, מי חילל את המקום, כדי לבוא לאותם אזרחים - - -
משה ברקת
אז אנחנו נגיד לך, ברגע שאנחנו, ואתה מכיר, אם אתה רואה משהו בזמן אמת, שדבר כזה קורה - - -
היו"ר מירי רגב
עזוב, בזמן אמת הוא לא מדבר, הוא לא רואה פה בזמן אמת.
משה ברקת
רגע, אז לבוא ולהגיש - - - אם להגיש תלונה, להגיש תלונה, אם אנחנו רואים את הדברים צריך להגיב - - -
מתי דן
אבל המצלמה לא מכסה את האזורים האלה.
משה ברקת
המצלמה מכסה. את האזור ההוא? שמה אין, פה היא מכסה.
מתי דן
לא, היא לא מכסה.
משה ברקת
בסדר, אוקיי - - -
מתי דן
סליחה, המצלמה שם, איך היא מכסה?
משה ברקת
מתי, אבל שוב אני אומר, אתם הולכים למקומות - - - תראה לאיזה מקומות אתם הולכים, שוב, אני אומר, למקומות שאנחנו לא צריכים להיות שם.
היו"ר מירי רגב
אין לנו בררה, זה המינימום האפשרי.
משה ברקת
אבל שוב אני חוזר ואומר, אנחנו פה לטובת סדר וביטחון. ישנם גורמים נוספים שקשורים לחוויה הזאת, אז בואו נחבר אותם גם לדבר הזה. לא הכול זה המשטרה, עם כל הכבוד.
היו"ר מירי רגב
בסדר, נחבר אותם, נקיים דיון בכנסת ונחבר אותם לעניין הזה גם.
מתי דן
אגב, עוד דבר אחד. רשות העתיקות, לא דיברתי על שימור, יש פה אבנים שמטות ליפול על מתפללים, יש חוט שבנו אותו על הכותל, כיסו את הכותל בחוט חשמל, אז רשות העתיקות הכינה וזו תשובה רשמית של משרד ראש הממשלה, רשות העתיקות תכנית לשימור, כתוב 'הכינו מבצע שימור הכותל הקטן'. הם באו לעבוד ואיפה נמצא הנציג של רשות העתיקות? באה משטרה ועצרה אותם'.
היו"ר מירי רגב
למה?
מתי דן
תשאלי אותם, תשאלי מה הם באו לעשות. יש להם תכנית.
עמית ראם
אנחנו באמת לפני שנה וחצי, סדר גודל של שנתיים, עשינו הסרת פיגומים והסרת סכנה במרחב הזה שאנחנו יושבים בו. אנחנו צריכים לחזור לטיפול הרבה יותר אינטנסיבי במקום הזה פה, לרבות ייצוב של החלל הזה, כי כמו שאתם רואים זה עדיין לא נקי מספיק, תסתכלו על אבני הכותל, יש קצת פיח, יש קצת שחור, וגם ייצוב של כל אבני הכותל וכניסה למרחב המדובר, מעבר לאסכורית. אבל בקטע של השלמת העבודות, אנחנו בידיים האמונות של הימ"ק (יחידת המקומות הקדושים), הם אלה שקובעים את הקצב. ייתנו לנו אור ירוק, אנחנו פה.
היו"ר מירי רגב
למה הם לא יכולים לעבוד?
משה ברקת
אמרתי לפני כן - - -
היו"ר מירי רגב
מה, גם להסיר פה אבן שאמורה ליפול על הראש של אחד מהמוסלמים שיעברו פה, או אחד מהיהודים שיעבור פה?
משה ברקת
בוודאי, כל טיפול ש - - -
היו"ר מירי רגב
כן? עכשיו יבוא לפה יהודי, יעבור, יתפלל פה, או מוסלמי עובר, הוא יוצא מהבית שלו ונופלת עליו אבן, זה נראה הגיוני? או ילדים שרצים פה, ילדים יהודים, ערבים, שרצים פה, אבן תיפול עליהם על הראש? זה נראה הגיוני?
משה ברקת
לא הגענו לשם. מירי, אנחנו עדיין לא שם. זה ממש לא המצב. אני לא יודע איך זה מוצג ואיך מציגים, זה לא המצב.
עמית ראם
לא, עדיין לא הגענו לשם.
היו"ר מירי רגב
אתה מדבר על הסרת פיגומים שיכולים להוות סכנה.
משה ברקת
הפיגומים הוסרו.
מתי דן
זה לא הוסר. יש פה עוד פיגומים. הם לא הוסרו.
משה ברקת
אבל היא לא מדברת על הקטע הזה.
מתי דן
היא לא יודעת שיש פה פיגומים.
משה ברקת
בוודאי שהיא יודעת. לא הסתרנו דבר וחצי דבר מהדברים האלה, וכרגע המצב פה כביכול של סכנה, אין סכנה.
היו"ר מירי רגב
אין סכנה?
משה ברקת
בוודאי שלא. מה זאת אומרת? אנחנו לא ניתן - - -
מתי דן
האבנים האלה הם לא סכנה?
משה ברקת
מתי, אתה לא איש מקצוע ואני לא איש מקצוע. אנשי מקצוע קבעו - - -
מתי דן
אני יודע מאיש מקצוע, אנשי מקצוע קבעו שזו סכנה.
היו"ר מירי רגב
אני רוצה להבין. זו סכנה, האבנים שם?
עמית ראם
אני לא מהנדס, לעניות דעתי בשלב הזה אין סכנה להתמוטטות, אבל צריך לשאול פה מישהו מהנדס.
היו"ר מירי רגב
עיריית ירושלים, אתם חושבים שיש כאן סכנה עם איזה אבן שיכולה ליפול על ראש של אחד מהילדים או המתפללים?
ציון שטרית
אני אמנם מבין משהו בהנדסה מעברי הרחוק, אבל אני לא מהנדס מבנים, לכן אני לא יכול לחוות דעה על העניין.
היו"ר מירי רגב
אז מי המהנדס שיכול לבחון את זה שלא יהיה פה איזה אסון? מהנדס של מי צריך לטפל בזה? מהנדס העיר או רשות העתיקות?
עמית ראם
אנחנו יכולים לתת על זה איזה שהיא חוות דעת. במסגרת העבודה הכוללת שלנו אנחנו יכולים לתת על זה חוות דעת.
ארז תבור
מי שמטפל בנושא של מבנים זה עיריית ירושלים, מהנדס העיר.
ציון שטרית
יש מחלקה על מבנים מסוכנים. אבל במקרים האלה של עתיקות, יש לרשות העתיקות עמדה קובעת בעניין.
עמית ראם
אם הייתה פה סכנה ברורה ומיידית היינו פה כבר מזמן וגם בשיתוף פעולה עם החברים.
היו"ר מירי רגב
יכול להיות שהיא לא ברורה ומיידית. יש סכנה, אבל היא לא מיידית.
עמית ראם
אז זה לא שהיום בבוקר תיפול אבן על איזה ילד.
היו"ר מירי רגב
לא יודעת.
מתי דן
אגב, זה מכתב ממשרד ראש הממשלה, מהמנכ"ל אייל גבאי, מ-11 בינואר 2011, אז הוא כותב, 'במסגרת תכנית אגן העיר העתיקה בירושלים', הוא כתב את זה לאורלב, 'המנוהלת על ידי משרד ראש הממשלה, נבחר הכותל הקטן כאחד המונומנטים לשימור ושדרוג בעיר העתיקה בירושלים. בתחילת 2011, לאחר קבלת אישור המשטרה, נערך מבצע שימור ושיפור פני האתר באמצעות רשות העתיקות, שכלל ניקוי האבן והסרת לוחות הברזל שהונחו בעבר'.

אני חייב לומר שרק את זה אישרו ואז המשטרה הפסיקה, אני אומר הפסיקה, את הפעולות באמצע, ועם כל ההערכה - - -
היו"ר מירי רגב
אבל הוא הסביר לנו.
מתי דן
לא, הוא הסביר למה? בגלל שהירדנים, אני אגיד את האמת, לא נמצא פה העיתונאי נדב שרגאי שכותב ספר על הכותל הקטן, כי הירדנים איימו שהם יחזירו את שגריר ירדן בישראל אם ימשיכו להסיר את הפיגומים. זו האמת. משטרת ישראל כאן מונעת, לא משנה מהסיבות שלהם - - -
היו"ר מירי רגב
היא מונעת כי יש לה דרג מדיני שלא - - -
מתי דן
בסדר, אני מדבר על הדרג המדיני, אז אני רק רוצה להראות לך שהם אומרים שזה טופל וזה לא טופל.
היו"ר מירי רגב
טוב, חברים, אנחנו באמת בערב תשעה באב, הייתה לנו זכות להיות כאן כולנו היום ואני רוצה לסכם את הדיון הזה.

קודם כל אני רוצה להגיד שהמצב פה נראה הרבה יותר טוב מלפני שנתיים וחצי. עם זאת עדיין לא יכול להיות שמקום קדוש של היהודים מטופל בצורה כזאת. המקום כאן צריך להיות שמור, שישמרו עליו, המקום כאן צריך להיות מקום שדואגים שלא ישתינו עליו ולא יעשו את כל הצרכים על המקום כאן.

קודם כל צריך להיות כאן שלט 'מקום קדוש'. כאן צריך להיות שלט 'עיריית ירושלים, מקום קדוש', בעברית, באנגלית וברוסית. לא כתוב, צריך להיות שלט שכתוב 'מקום קדוש'. לא בושה. כולנו יודעים שהר הבית זה מקום קדוש למוסלמים וגם ליהודים וכתוב שם, ולשם אף אחד לא נכנס, פה נכנסים ועוברים אנשים, שיהיה כתוב מקום קדוש, 'כותל קטן – מקום קדוש'. בעברית, באנגלית, ברוסית. זה קודם כל.
משה סויסה
וצפוי לקנס, אם אתה פוגע בזה, אתה צפוי לקנס.
היו"ר מירי רגב
בי"ת, אני חושבת שצריכות להיות כאן יותר מצלמות. גם בכותל הקטן וגם פה. זה לא עולה הרבה כסף, זה בוודאי עולה פחות משוטר קהילתי, שיהיה פה 24 שעות, שיהיו פה מצלמות שמצלמים את כל האזור, מדי פעם מסתכלים על המצלמות, רואים, אם מזהים מישהו באופן קבוע שגר כאן בשכונה, שמשתין כאן, שעושה את צרכיו כאן על הכותל, אז מטפלים בזה. אנחנו גם צריכים שיהיה לנו כבוד למקומות שלנו. אני מבקשת דיווח מהמשטרה אם אכן הותקנו מצלמות, ואם לא, למה.

אני מבקשת שהנושא הזה יעלה גם בסקירת המפכ"ל ביום רביעי, שמתקיימת אצלנו. נעביר אליו מראש את הנושאים, אנחנו לא מתקילים את המפכ"ל בשום נושא, אני אבקש לשמוע התייחסויות.
משה סויסה
באחריות מי השלט?
היו"ר מירי רגב
השלט באחריות עיריית ירושלים. אני שאלתי את השאלה, אמרתי ועכשיו הסיכום זה שעיריית ירושלים אחראית על השלט. המשטרה, ואני גם מבקשת התייחסות של המפכ"ל, לקבל את ההתייחסות למצלמות בכותל הקטן הנוסף, בין הכניסה הזאת לבין הכניסה הראשונה. זאת אומרת מצלמות גם פה וגם שם.

הדבר הנוסף, נפנה מכתב לשר לביטחון פנים, לגבי התקן שהיה פה של שוטר קהילתי, רק בכותל הקטן, שנתן תחושה יותר טובה לישראלים שבאים להתפלל בבוקר מוקדם, יהודים בערב, בצהריים. הייתה איזה שהיא תחושה שבאמת הכותל הקטן חשוב לנו, לא פחות מהכותל המערבי. צריך לראות, אם זה עניין של תקנים אז נראה איפה זה עומד.

הדבר הנוסף, אני מבקשת שבדיון שיתקיים, כשכולם יבואו עם תשובות, שיהיה גם הגורם האחראי על הכותל, המקומות הקדושים, כי עדיין אני גם לא מבינה איך עשו את כל החלוקה. אם זה משרד הדתות, זה משרד הדתות, אם זה משרד התיירות, זה משרד התיירות. שיבוא הגורם הרלוונטי ויגיד כיצד הוא שומר - - - כי צודקים פה המשטרה, 'אנחנו אחראים פה על הבטיחות של האנשים ועל הביטחון של כל האזרחים שגרים במדינת ישראל ובאזור הכותל הקטן. אני לא יכול להיות אחראי', עם כמה שזה מפריע לו, 'שמשתינים פה על הכותל. אני כן יכול, אם אני תופס אותם או רואה את זה במצלמה, להעמיד אותו לדין. לבוא לתפוס אותו ולהעמיד אותו לדין, אבל אני לא יכול להיות אחראי על זה 24 שעות שאני לא פה', לכן כל עוד אין שוטר קהילתי, עד שיהיה כאן שוטר קהילתי ועד שבאמת נבדוק את כל סוגיית המצלמות ואת זה שאפשר אחת לשבוע לצפות במצלמות ולראות מי פה מחלל את המקום הקדוש, אני מבקשת לשמוע את עמדת המשרד האחראי על קדושת הכותל, כיצד הוא מתכוון לטפל בכך שלא יחללו את קדושת הכותל הקטן. זה א'-ב' של כל מדינה שדואגת למקומות הקדושים שלה.

אני מבקשת גם לשלוח מכתב לראש הממשלה, בסוגיית הפיגומים כאן. אל"ף, מדוע הם עצרו את תכנית הפיגומים של רשות העתיקות, כדי לשמר ולוודא שבאמת כל החלל כאן והפיגומים, לנקות כאן את אבני הכותל, זה לא הסתיים כראוי. ושתיים, מדוע הם לא מאפשרים לפנות כאן את הפח שיש כאן, עם כל הפסולת שיש מאחוריו.

אלה, לדעתי, ארבעת הנושאים שרציתי לוודא שאנחנו באמת - - - אלה הנושאים שאני גם ארצה שבמושב הבא יהיה דיון בכנסת בנושא של הכותל הקטן ויבואו כל הגורמים עם תשובות בעניין הזה. יש עוד איזה נושא שנכון היה לסכם אותו כאן? פיגומים, חילול הכותל?
מתי דן
יש נקודה נוספת, זה שבעצם לא מאפשרים להציב פה סידורים קבועים. אנשים באים, לזה, אני חושב, כיוון מדריך התיירים, באים לפה אנשים - - -
היו"ר מירי רגב
נכון. מה הבעיה בעצם לשים על הקשת הזאת איזה שהוא ארון? יגנבו, יפרצו את זה?
משה ברקת
אני חושב שנכון וראוי יהיה לדון במסגרת הדברים הללו, יחד עם אותו גורם, לכשייקבע אותו גורם - - -
היו"ר מירי רגב
אוקיי, אני מקבלת את זה. אז אני מבקשת שאותו גורם שאמון על המקומות הקדושים, על הכותל, ייתן לנו מענה. שיכינו שיעורי בית לפני שהם מגיעים אליי, אחת, כיצד הם שומרים על קדושת הכותל הקטן ושלא יחללו אותו, שתיים, כיצד הם מאפשרים ליהודים שעוברים כאן אופציה להתפלל, זאת אומרת שיהיו כאן ספרים, אם זה תהילים גם, ספרי תפילה, כיפות, מטפחות לנשים שרוצות להתפלל, בדיוק כמו שיש בכותל המערבי, מי שנכנסת לוקחת לה את הצעיף או משהו כזה ויכולה להתפלל.

גם שהיועץ המשפטי של הוועדה יכין לנו את המעמד החוקתי של הכותל הקטן, המעמד החוקי, המשפטי.
מתי דן
יש פה עוד נקודה אחת, דווקא של נציג העירייה. הפחים, אנחנו באים להתפלל פה בבוקר, פחי אשפה, אני חושב שהמקום של הפחים לא צריך להיות ברחבת הכותל.
היו"ר מירי רגב
כן, זה לא נעים להתפלל פה עם הפחים, צריך למצוא לזה מקום אחר.
מתי דן
אפשר לשים את הפחים, דיברתי עם התושבים היום בבוקר, בתפילה, אמרו שאין בעיה, שהעירייה תשים את זה בפנים. לא יכול להיות ברחבת הכותל יש פחי אשפה. זה קצת קצת מוגזם, אני חושב.
היו"ר מירי רגב
אני מבקשת, עיריית ירושלים, תוסיפי עוד נושא. אחד זה השילוט למקום קדוש, והדבר השני, שבאמת פחי זבל לא יהיו ברחבת הכותל הקטן. למצוא לזה איזה שהוא פתרון, אולי בתוך המקום - - -
מתי דן
לא, זה גם הכותל הקטן. אבל יש להם ברחבה.
היו"ר מירי רגב
תמצאו פתרון שבאמת לא יבואו לכאן. את השלט הזה פה אפשר לשנות, פה רשות העתיקות יכולה לקחת את השלט הזה, לעשות שלט חדש, יותר מכובד למקום קדוש, בצורה יותר מכובדת, ואת כל זריקת האשפה והפסולת, זה נראה באמת לא רציני.
עמית ראם
זה במסגרת התכנית.
היו"ר מירי רגב
אבל את השלט אפשר לעשות. רוצה תקצוב לזה? יש תקצוב לזה, מהכניסה לגנים. פלמחים כמה משלמים? פלמחים, זיקים? אנחנו יכולים להעלות קצת את המחיר שאזרחים משלמים על החניון ונאפשר לכם לתת פה שלט יותר רציני.
משה סויסה
זה עולה בערך 400 שקלים.
היו"ר מירי רגב
אז בואו, תטפלו בו בשלט, שיהיה כאן שלט יותר מכובד.
מתי דן
גם אנחנו רוצים להודות לך. זו נחמה גדולה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:00.>

קוד המקור של הנתונים