פרוטוקול

 
PAGE
3
ועדת החוקה, חוק ומשפט
22/07/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 42>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שני, ט"ו באב התשע"ג (22 ביולי 2013), שעה 10:00
סדר היום
<1. הצעת חוק-יסוד : הממשלה (תיקון - הגברת המשילות והעלאת אחוז החסימה), של חברי הכנסת דוד רותם, רוברט אילטוב, חמד עמאר (פ/1160)>
<2. הצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון - שינוי שיטת הממשל), של חבר הכנסת רונן הופמן (1402) – הכנה לקריאה ראשונה>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד רותם – היו"ר
שולי מועלם-רפאלי – מ"מ היו"ר
עדי קול – מ"מ היו"ר
ג'מאל זחאלקה

משה מזרחי

אברהם מיכאלי

מרב מיכאלי

אורי מקלב

אורית סטרוק

אלעזר שטרן
טלב אבו עראר

רוברט אילטוב

מיכל בירן

באסל גטאס

זהבה גלאון

משה גפני

רונן הופמן

יצחק הרצוג

יצחק וקנין

דב חנין

אחמד טיבי

אביגדור ליברמן

חנא סוייד

מיכל רוזין

מיקי רוזנטל

מאיר שטרית
מוזמנים
>
עמי ברקוביץ - עו"ד, משרד המשפטים

יפית שלו - מתמחה, משרד המשפטים

צילי נאה - משרד המשפטים

אבי גבאי - סגן בכיר לחשבת הכללית, משרד האוצר

יואל בריס - עו"ד, יועמ"ש, משרד האוצר

יוגב גרדוס - רכז מאקרו באג"ת, משרד האוצר

שרית סיון - מתמחה, משרד האוצר

דניאל פרג - חשב כללי, משרד האוצר

פרופ' גידי רהט - עמית בכיר, המכון הישראלי לדמוקרטיה

ד"ר עפר קניג - חוקר, המכון הישראלי לדמוקרטיה

דן לנדאו - המכון הישראלי לדמוקרטיה

יובל ליפקין - מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח

חוה דיין - קליניקה חקיקתית, בית-ספר למשפטים ספיר

רועי כהן - לשכת עורכי הדין

דין לבנה - עו"ד, יועמ"ש, ועדת הבחירות המרכזית

עמית שמרת - המשמר החברתי

שמעון מלכה - דובר ועדת החוקה, חוק ומשפט
ייעוץ משפטי
סיגל קוגוט
אפרת חקאק

אליעזר שטרן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רישום פרלמנטרי
אושרה עצידה, יפה קרינצה
הצעת חוק-יסוד
הממשלה (תיקון - הגברת המשילות והעלאת אחוז החסימה)
הצעת חוק-יסוד
הממשלה (תיקון - שינוי שיטת הממשל)
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב, רבותי. אנחנו נכין לקריאה ראשונה היום את חוק-יסוד: הממשלה (הגברת המשילות והעלאת אחוז החסימה), של חברי הכנסת: דוד רותם, רוברט אילטוב וחמד עמאר, ונדון בחוק של רונן הופמן שגם הוא נקרא תיקון – שינוי שיטת הממשל.
אלעזר שטרן
עד מתי בוועדה פה שומרים כסאות למי שלא בא?
היו"ר דוד רותם
לא שומרים כסאות לאף אחד. אתה רוצה שאני אגמור מהר את הדיון? מכיוון שאני רואה שיש לי רוב בוועדה עכשיו אני יכול להעלות - - -
זהבה גלאון
אגב, תמיד יש לך רוב.
היו"ר דוד רותם
לא, לפעמים אין לי.
מיקי רוזנטל
אתה בכלל לא צריך, אפשר לפזר את הוועדה. לשיטתך, אולי עדיף שנפזר את הוועדה. אנחנו רק מציקים.
היו"ר דוד רותם
אני לא רוצה שתפזרו את הוועדה כי אז לא יהיה לי ואני לא אוכל להיות יושב-ראש.
מיקי רוזנטל
הבנתי. תרשום אותי.
היו"ר דוד רותם
רשמתי אותך.
מיקי רוזנטל
תודה רבה.
היו"ר דוד רותם
רבותי, קודם כל, אני מבקש שאנחנו נאחד את הדיון בהצעות.
דב חנין
לא, לא. אדוני, אנחנו מתנגדים לאיחוד וזה חלק מהדיון המהותי.
היו"ר דוד רותם
אנחנו תיכף נצביע ואנחנו נראה אם יש לי רוב בוועדה.
דב חנין
לא, לא. זה שיש לך רוב בוועדה זה מאוד נחמד, אדוני היושב-ראש. אבל זה לא מונע את חובתך לאפשר לחברי הכנסת לדון לפני שיש הצבעות. הפרוצדורה הנכונה היא שקודם מנמקים, דנים, מתייחסים לגופם של דברים, ולאחר מכן מחליטים. כמובן הרוב קובע.
היו"ר דוד רותם
אם אנחנו יודעים מהרוב קובע, זה בסדר. אתה רוצה להתנגד לדיון במאוחד.
דב חנין
אני רוצה להתנגד לדיון במאוחד, אבל ההנמקות שלי לעניין הזה קשורות לכל האופן שבו הדיון מתנהל, ואני לא רוצה לנהל פה משהו שייראה כמו סוג של פיליבסטר. לכן, אני מציע, אדוני, שאת כל השאלות של ההחלטות אדוני יקיים אחרי שיתקיים דיון לגופם של הדברים.
היו"ר דוד רותם
אין שום בעיה.
מרב מיכאלי
כמו שאדוני מקיים בדרך כלל.
היו"ר דוד רותם
אתה רוצה להגיד משהו?
דב חנין
אני רוצה להגיד הרבה דברים.
היו"ר דוד רותם
כולם ידברו לפי סדר, גם אחמד טיבי.
אחמד טיבי
בעיקר אחמד טיבי.
דב חנין
אדוני היושב-ראש, רבותי חברי הוועדה, אני רוצה להתייחס לנושאים שעומדים בפנינו היום ואני אחלק את ההתייחסות שלי לשני חלקים: החלק הראשון עוסק בפרוצדורה ובצורת ניהול ההליך אצלנו בוועדה. החלק השני נוגע לגופם של דברים. בין שני החלקים האלה יש איזשהו חיבור מסוים, ולכן אני לא אבקש לפצל את זה לשני דיונים נפרדים, דיון אחד מקדמי ודיון אחד מהותי. אני חושב שבין שני הדברים יש קשר.

ארבע הערות לעניין הפרוצדורה. הערה ראשונה נוגעת לסוגיה שהיא חשובה בכנסת למרות שיש לנו גם נציגים של פוליטיקה חדשה שלא מחוייבים לעניין הזה, ואני מתכוון לסוגיה ששמה פשוט הגינות.
ג'מאל זחאלקה
אתה הגזמת כשאתה מבקש הגינות.
דב חנין
לא, לא. אני אומר, עד היום בפוליטיקה הישנה ידעתי שאת המילה "הגינות". לא תמיד נהגו בה, אבל יש לנו נציגים של פוליטיקה חדשה שאפילו את המילה הם כנראה שכחו. כשאני מדבר על הגינות, אדוני היושב-ראש, אני מדבר על כך שהצעות החוק שמונחות לפנינו היום עברו בקריאה הטרומית בכנסת על בסיס הבטחות שניתנו במגוון של צורות. בין היתר, גם על דוכן המליאה אמרו לנו בצורה מפורשת שהצעות החוק עוברות בקריאה טרומית, אבל לא יהיה המשך של ההכנה שלהן לקריאה ראשונה עד אשר יתקיימו דיונים יותר רציניים ומהותיים ומעמיקים בשאלות שהצעות החוק עוסקות בהן. בין היתר, אמר דברים ברוח הזו מעל דוכן הכנסת גם השר עמיר פרץ. אנחנו שמענו הבטחות בכיוון הזה, ואני לא רוצה כרגע לצטט אנשים, אם כי יש לי ציטוטים מאוד מוכנים ומפורטים גם מנציגי התנועה, גם מנציגי יש עתיד, גם מנציגי מרכיבים נוספים בקואליציה.

כאשר החוק הגיע, אדוני היושב-ראש, לוועדת הכנסת שהיתה צריכה להחליט לאיזה ועדה החוק יגיע, גם אז חזרו ואמרו לנו שזו רק החלטה טכנית. עכשיו אנחנו רק מעבירים את זה ועדה, אבל אין שום מגמה להתחיל בדיון מהותי בוועדה. חבר הכנסת צחי הנגבי, יושב-ראש ועדת הכנסת, גם טרח ואמר שוועדת החוקה ידועה כוועדה שבה הדיונים הם מאוד מאוד רציניים, שקולים, לא נעשים על בסיס של מפתח קואליציוני ואופוזיציוני, ובוודאי אמר יושב-ראש ועדת הכנסת שהדברים נכונים גם לסוגיה המורכבת והבעייתית שבה אנחנו עוסקים.

מכאן אני מגיע להערה המקדמית השנייה שלי שנוגעת למסורת העבודה על הנושאים מהסוג הזה בוועדת החוקה. המסורת הזו הובילה אותנו בעבר. אני זוכר את הימים שבהם ועדת החוקה קיימה דיונים ארוכים מאוד על שינויים קונסטיטוציוניים שאפילו לא הובאו בכלל למליאת הכנסת מתוך שיקול שהנושאים האלה ראויים לבחינה, לדיון, למדוד עשר פעמים לפני שגוזרים, ובוודאי לפני שגוזרים על הציבור גזרות שהציבור לא יכול לעמוד בהן. זו היתה דרכה של ועדת החוקה בעבר. אני יודע שיש לנו היום נציגים של הפוליטיקה חדשה שהעבר נשמע בעיניהם כמין מידה מגונה שצריך למחוק אותה. אבל אני חושב שבעבר היו גם דברים טובים. בין היתר, גם בוועדת החוקה. בוודאי שאנחנו לא צריכים לקבל את הפוליטיקה האומרת שאין עבר כי בעבר היו גם דברים טובים ולא רק דברים שליליים.

אדוני היושב-ראש, מכאן אני מגיע להערה המקדמית השלישית שלי. אנחנו עוסקים בסוגיות מורכבות ומסובכות ביותר. גוף העניינים פה הוא מאוד מאוד מורכב, הוא בעייתי. הוא מעורר הרבה מאוד שאלות, וכשאנחנו מדברים בשאלות כל כך מורכבות ראוי לנהל בהן דיון שהוא הולם את טיבן המורכב של הבעיות. אני רוצה להזכיר לך, אדוני היושב-ראש, שלפני שנים בכנסת עבר חוק שנועד לחזק את ראש הממשלה ולחזק את המשילות והיציבות במערכת הפוליטית באמצעות מעבר לשיטת בחירות של פתק אחד לראש הממשלה ופתק אחד לכנסת. מי שקידם את השינוי הזה האמין שהשינוי הזה באמת יחזק את ראש הממשלה ויחזק את המפלגות הגדולות. היו אזהרות, היו אנשים שטענו שהדבר הזה יגרום בדיוק לתוצאה ההפוכה - של פיצול מאוד גדול של המערכת הפוליטית, אבל הדיון היה דיון קצת כוחני ומהיר. חבר הכנסת נתניהו התגאה אז שהוא הצביע בניגוד לעמדת מפלגתו ושבר את המשמעת הקואליציונית והסיעתית כמו שראוי לעשות בעניינים חוקתיים.
היו"ר דוד רותם
דב, סליחה. רבותי, אני מבקש לשמור על השקט. פרט לדובר אף אחד לא מדבר.
דב חנין
אני מברך את חבר הכנסת נתניהו, היום ראש הממשלה, על הנכונות שלו בעניינים קונסטיטוציוניים לשבור את המשמעת הקואליציונית ולשבור את המשמעת המפלגתית. זה ראוי, אבל לגופם של הדברים, הוא טעה טעות גדולה כי המעבר לשיטת שני הפתקים לא הביא לתוצאות שמי שיזם את המהלך הזה קיווה להן, ולכן זו רק דוגמה למה בנושאים קונסטיטוציוניים ראוי לחשוב, לבחון, לנתח, למדוד עשר פעמים לפני שאנחנו מקבלים את ההחלטות.

בעבר ועדת חוקה קיימה דיונים מן הסוג הזה גם תוך הזמנה של מומחים מבחוץ מכל הכיוונים. אני יודע שיש גם דעות שונות וראוי לשמוע את הדעות השונות לפי שמקבלים החלטות ולחשוב. ראוי לחשוב לפני שמקדמים את הדברים.

בהקשר הזה אני רק רוצה לומר, אדוני היושב-ראש, שאישור לקריאה ראשונה מעולם לא נתפס בכנסת כמהלך טכני, ובוודאי לא בשאלות קונסטיטוציוניות. אני הייתי שמח בסוגיה הזו לשמוע גם בהמשך הדברים את חוות דעתה של היועצת המשפטית של הוועדה ואולי גם את חוות דעתו של היועץ המשפטי לכנסת כי אני חושב שהכנה לקריאה ראשונה בשאלות קונסטיטוציוניות לא יכולה להיות מין מהלך מהיר וטכני שפשוט אין לנו זמן ופשוט החלטנו בינינו בתוך הממשלה או בתוך הקואליציה שגורמים את העניינים והולכים. זה לא עובד בצורה הזו בשאלות קונסטיטוציוניות. אני אומר את הדברים גם כי אני חושש, אדוני היושב-ראש, שפגם בהקשר הזה יהיה פגם שיורד לשורשם של הדברים והוא יכול להוביל לפסילתו של כל ההליך. אני אכן מקווה שאם הכנסת תלך בדרך הלא ראויה אכן ההליך הזה ייפסל. אבל אני אומר את הדברים כרגע לא כסוג של איום או התראה אלא כפנייה לוועדה לנהל בסוגיה כזו דיון כמו שצריך לעשות בשאלות קונסטיטוציוניות וכמו שבכלל צריך לעשות בהכנה לקריאה ראשונה.
הערה מקדמית רביעית, אדוני היושב-ראש, נוגעת לעובדה שהיום אנחנו נמצאים בעיצומו של חודש הרמדאן. כמו שאומר בהמשך, אחת המטרות הברורות של החוק הזה היא ליצור מצב של כנסת בלי ערבים. אני גם אסביר מה שאני אומר כדי שהדברים לא יישארו רק כסוג של כותרת או כסוג של סיסמא. אני אנמק את הדברים שלי בהמשך, אבל כרגע בהקשר המקדמי אני אומר שאי-אפשר לייצר את המהלך הזה של כנסת בלי ערבים בלי לפחות לאפשר לערבים לנהל ולהשתתף בדיון הזה כמו שצריך. ומה לעשות שחלק מחברי הכנסת הערבים, אם לא רובם, נמצאים היום בצום. אני חושב שקצת קשה לדרוש מאנשים שנמצאים בצום לקיים דיון רציני ומשמעותי בשאלות שנוגעות לעתיד שלהם כאנשי ציבור, אבל גם לעתיד הפוליטי של הציבור שהם מייצגים. אני חושב שזה מהלך שרמת הכוחנות שלו, רמת האלימות שלו ורמת חוסר ההתחשבות שלו במיעוט - הצורה ממש משקפת את התוכן. כמו שהתוכן של החוק הזה במהותו כפי שאני הוכיח בהמשך הוא תוכן גזעני, גם הצורה גזענית בהתאמה. כמו שרוצים למחוק את הערבים מהפוליטיקה כך עושים את זה גם באופן שמוחק אותם באופן מעשי מהיכולת להשתתף באופן אפקטיבי בהליך עצמו.

סיימתי בזה את הערותיי המקדמיות ואני רוצה להגיע לגופם של הדברים. לגופם של הדברים בשלב הזה אני רוצה להסתפק בשש הערות עיקריות. אדוני היושב-ראש, ההערה הראשונה נוגעת לכותרת שיש הצעות החוק האלה שמדברת על הצורך בחיזוק המשילות בישראל. אני מרשה לעצמי כמי שהגיע לכאן, אדוני היושב-ראש, מעיסוק אקדמי גם במשפטים וגם במדע המדינה, לומר לך שבישראל אין בעיית משילות. בישראל יש ראשי ממשלה שבעבר יצאו למלחמות על בסיס של שיחת טלפון עם שר הביטחון, ויש ראש ממשלה, כך שמעתי, שהחליט בהתייעצות עם מטבח שהוא קיים אותו באיזושהי חווה בדרום הארץ לפנות חבל ארץ שלם מיושביו. הוא גם ביצע את זה כי הוא החליט לעשות את זה. אני לא נכנס לגופן של ההחלטות, אני לא בא כרגע להיכנס לוויכוח האם זו היתה החלטה או לא החלטה טובה. אני רק מנסה לומר שכשראש ממשלה בישראל החליט לאן הוא רוצה ללכת הוא הלך לכיוון הזה והוא ידע לגייס מאחוריו לכיוון הזה גם את הממשלה וגם את הכנסת כמו שצריך.

בישראל אין בעיה של משילות. זה שראש הממשלה לא יודע מה לעשות זה לא בעיה של השיטה, זו בעיה של האישיות. ולכן, אם אנחנו רוצים לטפל בבעיה הזו אנחנו צריכים אולי לטפל בבעיית האישיות של ראש הממשלה, אבל בוודאי לא בבעיית השיטה כי אין בעיית שיטה. בישראל אין בעיית משילות. אני רוצה להגיד מעבר לזה, בישראל גם אין בעיית יציבות. אם אנחנו נסתכל על עוצמת הבעיות, על רמת הבעיות והמתחים, רמת האתגרים שהחברה הישראלית עומדת בהם, גם מבפנים וגם מבחוץ, אנחנו חייבים לומר לעצמנו שהמערכת הפוליטית הישראלית בכללותה היא מערכת יציבה, אם נשווה אותה באופן יחסי למערכות במדינות אחרות בעולם. העובדה שהמערכת פה בכלל מתפקדת היא תעודת כבוד לשיטה הפוליטית הישראלית שעם כל המתחים, כל הבעיות, כל הקשיים, כל האילוצים, כל הצרכים החיצוניים והפנימיים שקיימים למערכת הפוליטית, המערכת הזו מצליחה להיות יציבה ולהתנהל וללכת לבחירות אחת לשלוש שנים בממוצע. זו תעודת כבוד למערכת הפוליטית הישראלית.

לעומת זאת. הצעת החוק שבפנינו תיצור מצב של חוסר משילות, הצעת החוק לא תגביר את היציבות, אלא באופן ברור, ודאי, תגרום למצב של חוסר משילות ושל פגיעה מאוד קשה ביציבות. נתחיל בחוסר המשילות ונמשיך. ההערות שלי מאוד ענייניות, אדוני היושב-ראש, ואני מתקדם בהן אחת לאחת. אני עושה את זה בצורה מאוד עניינית ואדוני רואה שאני לא חוזר על עצמי אפילו במשפט.

נתחיל בתרומתו המוכחת של החוק הזה לחוסר המשילות. אחד הרעיונות המרכזיים בהצעת החוק זה הרעיון שאומר שממשלה יכולה להמשיך לכהן גם כאשר הרוב בכנסת מביע בה אי-אמון. 64 חברי כנסת הביעו אי-אמון בממשלה, הממשלה יכולה להמשיך לכהן. זו דוגמה של יצירת מערכת בלתי משילה כי הכנסת תעמוד בצד אחד, הממשלה תעמוד בצד שני. הכנסת תתקיים עם הרוב שבה, הממשלה תתקיים ברוב שבה. כל מערכת תלך בכיוון ההפוך, ומי שחושב שזה נקרא משילות לא יודע על מה הוא מדבר. זה מצב של שיתוק מוחלט במערכת הפוליטית והמצב הזה נעשה במערכת פוליטית שאין בה חוקה כמו ארצות-הברית, אין בה הפרדת רשויות מסודרת. לכן, ברור שהכותרת הנכונה לחוק הזה זה החוק לחיסול המשילות בישראל, לא להגברת המשילות בישראל.
היו"ר דוד רותם
תודה.
דב חנין
לא, לא תודה. יש עוד דברים מהותיים מאוד שאני רוצה להגיד.
היו"ר דוד רותם
אני לא אתן פיליבסטר.
דב חנין
זה לא פיליבסטר, אדוני. אני מוחה על זה. אני מודה לך, אדוני, שאם אתה תחזור על האמירה "פיליבסטר" אני מאוד אתרעם על כך כי אני לחלוטין לא עושה פיליבסטר. אני מדבר לגופו של עניין, אני מעלה טיעונים שכל אחד מהם הוא נפרד אנליטית, מהותית ומעשית אחד מהשני, ואני אומר את הטיעונים שלי עד תומם.
אני מתקדם לטיעון הבא. אמרתי שהחוק פוגע במשילות, אני רוצה להגיד שהחוק פוגע ביציבות. כל מי שלמד מדע המדינה יודע, זה לא תורה גדולה, מערכת פוליטית שבה יש הרבה שחקנים היא מערכת פוליטית יותר יציבה מאשר מערכת פוליטית שבה יש מעט שחקנים. אתן דוגמה מעשית. אם מפלגתו של מר בנט לא היתה מפלגה של 12 מנדטים אלא היתה שתי מפלגות של שמונה מנדטים וארבעה מנדטים, היכולת של ראש הממשלה נתניהו לתמרן ביניהן ולהקים במהירות ממשלה תוך הסתייעות באחד משני המרכיבים היתה יותר גדולה. הוא היה יכול לתמרן בין המרכיבים ולחזק את היציבות של הממשלה שלו. כאשר אתה מכריח מפלגות קטנות להתאחד למפלגות בינוניות אתה מגדיל את אי-היציבות של המערכת הפוליטית, אתה לא מקטין את אי-היציבות.

אני רוצה להתקדם מכאן לנושא העלאת אחוז החסימה שהוא אחד הנושאים המרכזיים בהצעת החוק הזו. הטענה הראשונה שלי שהעלאת אחוז החסימה כפי שמוצע זה מהלך שהוא פסול מבחינה מוסרית. אנחנו אלה שיושבים היום בתוך המועדון, כולל מר לפיד שכשהוא לא היה במועדון ניסו לעשות חומות שיימנעו ממנו להיכנס. קראו לזה חוקי לפיד. אני התנגדתי לזה אז בכנסת יחד עם חבריי. התנגדנו לא מתוך קרבה ללפיד, אלא מתוך אמירה דמוקרטית שמר לפיד לא שותף לה שאי-אפשר למי שנמצא במועדון לייצר חומות כניסה גבוהות מדי ממי שנמצא מחוץ למועדון. אבל זה מה שבדיוק מציעים לנו היום לעשות. אנחנו בתוך המועדון, נקים סביב הכנסת חומות גבוהות של חסמי כניסה שיימנעו ממי שנמצא מחוץ למועדון להיכנס פנימה. הדבר הזה הוא פסול מבחינה מוסרית, הוא לא נכון, הוא לא ראוי. אם אמרתי קודם שאין בעיית משילות בפוליטיקה הישראלית, אני אגיד שההיפך הוא כן נכון. יש בעיית השתתפות בפוליטיקה הישראלית. הרבה ישראלים לא משתתפים בפוליטיקה כי איבדו אמון בה. לכן, כדי להגדיל את ההשתתפות של הציבור הישראלי בפוליטיקה אנחנו צריכים להקטין את חסמי הכניסה בכניסה למערכת הפוליטית ולא להגביה אותם. זה אומר להנמיך את אחוז החסימה ולא להעלות אותו כדי לעודד אנשים להתארגן, להקים התארגנויות פוליטיות, לרוץ לבחירות, להשתתף בפוליטיקה וכד'.
העלאת אחוז החסימה, או יותר נכון צריך להגיד לפי שתי ההצעות שעומדות בפנינו מדובר על הכפלת אחוז החסימה, זו פגיעה מאוד קשה בדמוקרטיה ובייצוגיות, והפגיעה הזו מוצדקת על-ידי הטענה שהמפלגות הקטנות פוגעות ביציבות. אני רוצה לומר כאן באופן מאוד מאוד ברור ואמפירי לחלוטין שמפלגות קטנות בישראל לא פגעו מעולם ביציבות של המערכת הפוליטית. בחירות בישראל לא הוקדמו בגלל מפלגות קטנות, בחירות בישראל הוקדמו בגלל מפלגות גדולות, בגלל הבעיות בתוך המפלגות הגדולות או בין המפלגות הגדולות, לא בגלל המפלגות הקטנות. מפלגות קטנות גם לא הביאו לכנסת גם את הפריימריז המושחתים, מפלגות קטנות גם לא הביאו לכנסת חברי כנסת שהם חסרי דעה ודעת והם הולכים על-פי הוראות של איזשהו יושב-ראש שבחר אותם והכניס אותם לפוליטיקה, ולכן הם מחויבים לו ולפוליטיקה החדשה שלו לפני שהם מחויבים לערכים שלהם. לא המפלגות הקטנות עשו את זה. המפלגות הקטנות תרמו לכנסת חברי כנסת מכל כיווני הקשת הפוליטית כמו: תאופיק טובי, תמר גוז'נסקי וחיים אורון ושלמה לורנץ ואריה אלדד מהצד השני של המערכת הפוליטית, אנשים שעם ההבדלים התהומיים שהיו בניהם היו אנשים שביטאו השקפת עולם, נאבקו על הערכים שלהם, תרמו לפרלמנטריזם הישראלי - כל אחד בדרכו.
זהבה גלאון
הוא מדבר לעניין, אתה לא יכול לקצר.
היו"ר דוד רותם
הוא מאוד מדבר לעניין. דב תמיד מדבר לעניין.
דב חנין
אני מתקדם לסיום, הדברים העיקריים כבר נאמרים. לא המפלגות הקטנות הן הבעיה, אלא המפלגות הקטנות הן סוג של הפתרון כי המפלגות הקטנות מאפשרות לציבורים שיש להם אידיאולוגיה, השקפת עולם, להתארגן ולהיות מאוגדים. ככל שנגביה את חומות הכניסה ציבורים שהם מאוחדים על בסיס הערכים שלהם והשקפת העולם שלהם לא יוכלו להיכנס לכנסת, וכשאחוז הכנסת יהיה 4% גם מפלגה שיהיו לה 3.99%, כמעט חמישה מנדטים, לא תהיה מיוצגת בכנסת. אחוז חסימה כל כך גבוה יכול לגרום לשיבוש מאוד גדול בדמותה של הפוליטיקה בכלל. הדוגמה המוכרת במיוחד היא הדוגמה של טורקיה ששם אחוז החסימה הגבוה יצר מצב שאפשר למפלגה האסלאמיסטית לעלות לשלטון. כי המפלגות החילוניות היו רבות, לא התאחדו בגלל הבדלים מהותיים שיש ביניהן, לא עברו את אחוז החסימה, וכך מפלגתו של ארדואן שקיבלה בבחירות הראשונות 36% קיבלה רוב מוחלט בפרלמנט כי המון מפלגות חילוניות פשוט לא עברו את אחוז החסימה.
זהבה גלאון
זה מה שהם רוצים.
דב חנין
ברור, ברור שזה מה שהם רוצים. אתה יודע, יש גם תמימים. לא כולם רשעים. למשל, מפלגת יש עתיד פה מייצגת את התמימים בעניין הזה - -
זהבה גלאון
אל תבנה על העניין הזה.
דב חנין
- - ופועלת בניגוד לאינטרסים הפוליטיים שלה. אני אומר את הדברים לתועלתם כי לדעתי הם לא מבינים מה הם עושים. יש כאלה אנשים גם בפוליטיקה, זה נקרא פוליטיקה חדשה.

אני רוצה להתקדם ולומר שבפוליטיקה הישראלית לדבר הזה יש משמעות נוספות שהיא משמעות חמורה ומסוכנת במיוחד. המטרה של מר ליברמן, ראש מפלגתך, אדוני היושב-ראש, היא ליצור מצב של כנסת בלי ערבים. אני יודע שהוא מאוד כועס על חברי הכנסת הערבים, הם מאוד מרגיזים אותו. בכלל, כנראה הציבור הערבי מרגיז אותו. אבל הציבור הערבי הם אזרחים במדינת ישראל, ולאזרחים האלה יש נציגים שהם בחרו, לא מר ליברמן בחר אותם. אני בטוח שהוא לא הצביע עבור אף אחד מהם בבחירות לכנסת.
היו"ר דוד רותם
גם אתה לא.
דב חנין
אני הצבעתי בעד מפלגה שהיא נשענת על הציבור הערבי במידה רבה ואני מאוד גאה על ההצבעה שלי. אבל יש מפלגות אחרות שלא הצבעתי עבורן. אבל גם המפלגות האחרות שלא הצבעתי עבורן מייצגות את הציבור שלהן בצורה נאמנה, בצורה אמיתית, ומייצגות את מי שבחר בהן. אולי לא בדיוק את מי שבחר בי, אבל את מי שבחר בהן. המהלך של העלאת אחוז החסימה בצורה דרמטית נועד ליצור מצב של כנסת בלי ערבים, טרנספר פוליטי של האוכלוסייה הערבית בישראל מחוץ לפוליטיקה בישראל.

אני גם יודע מה התשובה שנאמרת לי בהקשר הזה ואני רוצה לומר אותה בצורה מאוד גלויה על השולחן. אני שמעתי את הטיעון הזה. ישנם יהודים בישראל שמצביעים לש"ס, וישנם יהודים בישראל שמצביעים למרצ. ליהודים שמצביעים לש"ס וליהודים שמצביעים למרצ יש היסטוריה משותפת של אלפיים שנה בגלות, כך אומרים לנו, ובכל זאת אני חושב שמי שיציע ליהודים שתומכים בש"ס וליהודים שתומכים במרצ להתאחד למפלגה אחת, מציע הצעה שהיא מופרכת על פניה. כי מה לעשות, יש יהודים ימניים ויש יהודיים שמאלים. יש יהודים דתיים, יש יהודים חילוניים, ואנחנו במערכת הדמוקרטית רוצים לאפשר לכל אחד להביע את עמדותיו.

אני יודע שנביא הפוליטיקה החדשה דיבר בזמנו על הזועביז' כי כל הערבים הם איזשהו סוג של אותו דבר. אבל במציאות האמיתית, מה לעשות, יש ערבים כאלה ויש ערבים אחרים ויש הבדלים, וההבדלים הם לגיטימיים. יש מפלגה יותר שמרנית, יש מפלגה שנוטה יותר לערכים סוציאליסטיים, יש מפלגה יהודית-ערבית, יש מפלגה עם עמדות מאוד לאומיות. יש הבדלים בין המפלגות האלה. מי שרוצה לאלץ את כל המפלגות האלה להתאחד בעצם הולך על קו גזעני מפורש שאומר לכל היהודים ללכת ביחד כי פשוט כולם יהודים, ובטח כל הערבים, כל הזועביז'. איך קראתם להם? כל הזועביז' זה בטח אותו הדבר אז למה שלא יתאחדו ביחד. אתם ממרום שבתכם, מההסתכלות שהיא גם גזענית וגם פטרנליסטית, אבל גם מתעלמת לגמרי מהמיעוט שנמצא פה, קל לכם להגיד את זה - שיתאחדו. למה שלא יתאחדו? כמה טוב, כמה פשוט וכמה נעים שבת ערבים גם יחד. אבל, עמיתיי חברי הכנסת, במציאות זה לא יקרה וזה לא יכול לקרות כי בציבור הערבי יש הבדלים שהם חשובים ולגיטימיים, והציבור הערבי כמו כל ציבור בישראל רוצה לשמור על יכולתו לבחור בין אופציות שונות.

אני מגיע עכשיו לתוצאה המעשית, ואני רוצה לשאול אתכם, עמיתיי חברי הכנסת שנמצאים פה, האם מישהו מכם חושב שאחוז חסימה של 30% הוא דבר דמוקרטי? אני חושב שכולכם תסכימו איתי שאחוז חסימה של 30% הוא לא דבר דמוקרטי. אבל המפלגה הערבית הכי גדולה שקיבלה את הייצוג הכי גדול, הרשימה הערבית הכי גדולה שקיבלה את הייצוג הכי גדול בציבור הערבי, קיבלה פחות מ-30%. רע"מ-תע"ל קיבלה פחות מ-30% מקולות הציבור הערבי. לפי החוק שלכם של 4% חסימה, רע"מ-תע"ל לא עוברת את אחוז החסימה למרות שבציבור שלה היא קיבלה 30% או קצת פחות מ-30%. אתם בעצם יוצרים אחוז חסימה אפקטיבי של סדר גודל של 30% מהמצביעים, ואם זה לא נראה לכם דבר שהוא פוגעני ואנטי-דמוקרטי אז כנראה שאני לא מבין מהי פוגעניות ומהי אנטי-דמוקרטיה.

ההערה אחרונה לגופו של החוק נוגעת לשתי ההצעות השונות שביניהן ההבדלים הם לא חשובים לטעמי אז אני לא אדבר עליהם בשלב זה. אני אדבר עליהם בשלב יותר מאוחר. הצעת החוק שלך, אדוני יושב-ראש הוועדה, מאוד מובנית לי. אני חושב שאני מבין לגמרי את המטרה הפוליטית שמאחוריה. אני חושב שבצורה מאוד נמרצת מפלגתך מקדמת את אותו טרנספר פוליטי של ערבים החוצה מהפוליטיקה הישראלית. אני לא מצליח להבין, אני אומר את זה בכנות, את יש עתיד. מילא התמימות והנאיביות וחוסר ההבנה בפרלמנטריזם ובפוליטיקה. זה אפשר לסלוח כי הם הרי פוליטיקה חדשה. אבל למה יש עתיד פועלת בניגוד לאינטרסים של עצמם? הרי הם מציגים את עצמם, אני לא אומר שזה נכון, הם טוענים שהם שייכים למרכז הפוליטי. הם טוענים שהם לא בימין, הם טוענים שהם מפלגת מרכז קלאסית. למה הם צריכים להיות קבלני הביצוע של ליברמן, את זה אני באמת לא מבין.
היו"ר דוד רותם
כי אנחנו חכמים, אנחנו יודעים לקחת קבלני ביצוע טובים.
דב חנין
נכון, לזה אני מסכים לגמרי. אתם יודעים לקחת קבלני ביצוע.
אורי מקלב
דב, שכחת שיש חרדים. חוץ מערבים יש גם חרדים.
דב חנין
בוודאי, בוודאי.
היו"ר דוד רותם
מאימתי יהודים חרדים מעניינים אותו?
רונן הופמן
למה לא? הוא הקבלן ביצוע גם של החרדים. אם אנחנו קבלני ביצוע שלכם הוא קבלן ביצוע גם של החרדים. כל מי שחושב באופן דומה, קבלן ביצוע האחד של השני, אתה - - -
דב חנין
לא. חבר הכנסת הופמן, אתם קבלני ביצוע כי אני מסרב להאמין - - -
חנא סוייד
הוא לא נגד קבלן ביצוע, הוא רוצה שהמשימה תהיה טובה.
היו"ר דוד רותם
הוא בעד קבלני ביצוע, אבל שקבלני הביצוע יהיו שלו.
זהבה גלאון
הוא רוצה קבלני ביצוע ערבים, ככה הם רגילים.
היו"ר דוד רותם
הוא רוצה קבלני ביצוע בשביל עצמו.
דב חנין
חבר הכנסת מקלב העלה נקודה חשובה מאוד ואני מודה לך על ההערה הזו. אתה צודק.
אורי מקלב
מישהו אמר להם שהחרדים מתנגדים להעלאת אחוז החסימה כדי להביא את החוק הזה.
דב חנין
יכול להיות.
אורי מקלב
אני תומך בזה ואז בוא תראה איך שהם מתנגדים.
דב חנין
לסיום, כשתיחקר ההיסטוריה של הידרדרותה, התפרקותה והתחסלותה של הדמוקרטיה בישראל, הדיון הזה בכנסת הזו יהיה אחד הדיונים שייחקרו ויילמדו עד עומקם. אני חושב שבדיון הזה, ובצדק מה שאמרת אדוני היושב-ראש, אני חושב שזה יהיה פסק דינה של ההיסטוריה, יאמרו שאתה וחבריך פעלתם באמת בכישרון ובחוכמה. אני אומר את זה בצער כי המטרות שלכם הפוכות לאלה שלי. קידמתם את הערכים שלכם ואת העמדות שלכם בצורה שהיתה מאוד אפקטיבית. אני חושב שמי שיירשם בצורה הכי שחורה בדפי ההיסטוריה זה אותם אנשים שהם טוענים שהם שייכים למחנה פוליטי אחר, אבל שימשו אלה שנשאו על שכמם את ההצעות האנטי-דמוקרטיות הקיצוניות והפוגעניות האלה ועשו את זה בלב חפץ ובאמונה שלמה ובנפש חפצה ובהרבה הרבה התלהבות. תודה רבה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. זהבה, יש לך שבע דקות.
זהבה גלאון
אוקיי. כמו שלדב שבע דקות.
היו"ר דוד רותם
מה אני אעשה? דב היה הראשון והוא דיבר - - -
זהבה גלאון
בסדר.
ג'מאל זחאלקה
דיבר לעניין, מילים כדורבנות.
זהבה גלאון
תמיד הוא מדבר לעניין. אדוני היושב-ראש, הצעת החוק הצורך בחיזוק המשילות בישראל, אתם נושאים את שם המשילות לשווא בטיעונים דמוקרטים. אני רוצה להעיר שתי הערות: אחת לפרוצדורה ואחת למהות. בתוך המהות אני אגע בכמה נושאים.

לעניין הפרוצדורה - לאן אתם ממהרים? קרה משהו שצריך לשנות את שיטת הממשל? מה קרה? צריך לשנות את המושלים. אתכם צריך להחליף, אותם צריך להחליף. מה קרה? עלה השר להגנת הסביבה במליאת הכנסת, החליף את שר המשפטים, ואמר אחרי שעברה הצעת החוק של חבר הכנסת רותם שההצעה לא תקודם כי יש דברים שצריך ללבן. מה קרה? אני מנסה לחשוב מה דפוק בשיטת הממשל הנוכחית, אחרי שבעשרים השנים האחרונות החליפו פעמיים את שיטת המשטר, שמחייב עכשיו בדיוני תקציב פתאום בחיפזון כזה להעביר את הצעת החוק בקריאה ראשונה כשמדובר בסוגיה כל כך סבוכה, כל כך מהותית, שיש לה השלכות כל כך מרחיקות לכת. איפה הדיונים הפתוחים? איפה הזמנת המומחים? כל כך מהר בחאפ-לאפ הזה אתה רוצה לשנות את שיטת הממשל?
היו"ר דוד רותם
כשאני ביום שני רואה את יהדות התורה מגישה אי-אמון ותומכת בזהבה גלאון לראשות הממשלה - - -
זהבה גלאון
אתה מתהפך.
היו"ר דוד רותם
לא, הבטן מצטמקת לי.
היו"ר דוד רותם
אה, הבנתי. אה, אז עכשיו אנחנו מבינים את הסיבה, זה מרצ ויהדות התורה. יש לך סיבה למה בגינה אתה רוצה לשנות את שיטת הממשל. אתה פשוט לא עומד בזה. אתה מגיע למליאה ואתה רואה את הצעת האי-אמון שמרצ ויהדות התורה מנמקים נגד הגזירות הכלכליות והבטן מתהפכת לך, ואתה אומר: מה אני אעשה?
היו"ר דוד רותם
נכון, ואני פתאום רואה את גפני רוצה את זהבה גלאון כראש ממשלה.
זהבה גלאון
גפני רוצה את זהבה גלאון - שומו שמיים. אלוהים, חייבים לשנות את שיטת הממשל כי עוד רגע יגישו מרצ ויהדות התורה עוד פעם אי-אמון. אדוני, תתבייש לך שזו הסיבה שבגינה אתה רוצה כל כך מהר לשנות את שיטת הממשל.
היו"ר דוד רותם
אני לא רוצה כל יום שני לשמוע את האי-אמון שלכם. אני לא עומד בזה.
זהבה גלאון
אתה לא עומד בזה שעולה זהבה גלאון על הדוכן ומנמקת אי-אמון. אתה לא עומד בזה, אני לא יכול, אני מורט את השערות, אני לא יכול. דמוקרטיה זה נורא מתיש.
חנא סוייד
אולי תגיד לנו מה אתה רוצה לשמוע.
רונן הופמן
זהבה, למה לא באת לדיונים שהתקיימו? באמת, אני שואל שאלה עניינית.
זהבה גלאון
תיכף אני אגיע גם אליך. עכשיו אני מטפלת בחבר הכנסת רותם. לאט לאט אני אגיע גם אליך, אל תדאג.
אדוני היושב-ראש, עליכם אני לא מתפלאת, על המפלגה שלכם, אני חייבת לומר.
היו"ר דוד רותם
אני שמח שאת לא מתפלאת עלינו. אין לנו שום כוונה שתתפלאי.
זהבה גלאון
תן לי את השבע דקות שלי ברצף. למה אני לא מתפלאת, אדוני? כי העמדות שלכם ידועות. אגב, אתם שמים לב, חברי חברי הכנסת, שזה לא מקרה ששתי מפלגות מונרכיות - איך שלא קוראים לכם, ישראל ביתנו או הליכוד-ביתנו, ויש עתיד - שאנשים בה לא נבחרו. אנחנו נבחרנו, הם נבחרו. התמודדנו. אנשים בה לא נבחרו. שתי מפלגות מונרכיות מרשות לעצמן להחליט להדיר מהכנסת קבוצות באוכלוסייה על-ידי זה שיסתמו להן את הפה מלהביע את דעתם בבית המחוקקים ומבקשות להעלות את אחוז החסימה. שימו לב, מפלגות מונרכיות.
רונן הופמן
קרמניצר לא עמד בראש הוועדה המסדרת שלכם לפני כמה שנים? הרשימה שלכם לא נבחרה על-ידי ועדה מסדרת?
זהבה גלאון
קודם כל, לא. שנית, קרמניצר לא משקף את דעתי. אם אתם מתבססים על דעתו, היא לא דעתי. תן לי לדבר ברצף. אני משקפת את המפלגה שלי ואת העמדה שלנו. אנחנו מתנגדים באופן סיסמתי לשינוי שיטת הממשל כי הבעיה היא לא בשיטת הממשל. גם כך כבר לראש הממשלה יש סמכויות מרחיקות לכת. כמו שאמרתי, הבעיה היא במושלים. במקום שהכנסת הזו, החדר הזה יחזק את הסמכויות של הכנסת כגוף מפקח על הרשות המבצעת, מה שאתם רוצים לעשות עכשיו זה שני דברים: אחד, לחזק את כוחו של ראש הממשלה שגם כך זה כוח מופרך. שנית, להדיר מהכנסת קבוצות מיעוט.
עכשיו, איך אתם עושים את זה? אגב, למה 4%? בואו נחליט על 50%, חבר הכנסת הופמן. תמקסמו את המשילות - 50%. בואו נשאיר מחוץ לכנסת את מי שאנחנו לא רוצים. ערבים בכנסת? קבוצות אידיאולוגיות? הרי מה תעשו? תגרמו לשלוש מפלגות ערביות לצורך העניין להתאחד ועשרים שניות אחרי הבחירות להתפצל. הרי מה זה מטרה? הנושא הזה של צמצום מספר המפלגות זה יעד אסטרטגי? זאת המטרה? אני לא רוצה לחזור על ההסברים של חבר הכנסת חנין למה הדבר הזה לא רק שפוגע בשיטה, ולמה הדבר הזה של לאחד מפלגות, ובוודאי בחברה הישראלית שזו חברה שסועה, מפולגת, שיש בה כל כך הרבה קבוצות, צריך לתת ביטוי לקבוצות. כשנהיה אמריקה, שתי מפלגות, כשתהיה לנו מגילת זכויות אדם וכבר הכול יהיה בסדר, נחוקק חוקים שבאים לשנות את השיטה.
מה אתם עושים? ואני עוברת עכשיו לחבר הכנסת הופמן. הרי מה אתם אומרים? אנחנו נעלה את אחוז החסימה, אומנם באופן הדרגתי. ירדתם מזה. קודם זה היה 4% ועכשיו אתם רוצים לעשות את זה קצת באופן הדרגתי. מה אתם עושים?
רונן הופמן
אני ממש לא רוצה, ממש אין לנו. בדיונים הפתוחים שלצערי את לא השתתפת בהם, היתה דרישה: בואו ותעשו את זה לפחות בהדרגה. אמרנו: אנחנו עקרונית לא מתנגדים לעשות את זה בהדרגה. אבל הצעת החוק בפירוש מדברת על - - -
זהבה גלאון
4% בבת אחת?
רונן הופמן
כן.
זהבה גלאון
טוב, נו - בסדר. אם אני הבנתי את האופן שבו נימקתם את זה, אבל יכול להיות שאני לא מבינה, אני כנראה כבר לא מבינה הרבה דברים.
רונן הופמן
לא, אני מדייק רק.
זהבה גלאון
עכשיו אנחנו מדברים על הפוליטיקה החדשה. איך באה לידי ביטוי הפוליטיקה החדשה הזו עכשיו? אתם הצטרפתם. כשזה בא מטעם הליכוד-ביתנו, ישראל ביתנו אנחנו רגילים לעריצות הרוב, לכוח הפוליטי לחוקק חוקים אנטי-דמוקרטיים באיזה קלות כאן בוועדה. אבל אתם באצטלה של הפוליטיקה החדשה משתמשים בעריצות הרוב הישנה כדי למנוע מקבוצות ומיעוטים. אגב, זה יכול להיות לא רק לגבי ערבים, זה יכול להיות גם קבוצות מימין. אתם מבקשים להדיר את הקבוצות האלה מהכנסת. מה שאתם מבקשים לעשות עכשיו זה הנצחת הפוליטיקה הסקטוריאלית, אני אומרת לך את זה, על חשבון הפוליטיקה האידיאולוגית.
רונן הופמן
למה את אומרת את זה?
זהבה גלאון
אני אגיד לך למה. כי כשאתה גורם לקבוצות להתאחד אתה אומר להם: תבטלו את האידיאולוגיה שלכן. תתחברו, תעשו סופרמרקט. מה זה משנה האידיאולוגיה שלכם? למה צריך fine tuning בפוליטיקה? אמר בצדק חבר הכנסת חנין, מרצ וש"ס הייתם ביחד בגלות, אתם כולם יהודים. אתה לא ער בכלל למשמעות של הדברים של הדברים שאתה מציע.
רונן הופמן
נו, באמת.
זהבה גלאון
אני רוצה לומר עוד דבר אחד ובזה לסיים, אדוני.
רונן הופמן
במרצ לא ישבו אנשים סוציאליסטים וקפיטליסטים ביחד? זהבה, באמת אני שואל. לא היה לכם מצב - - -
היו"ר דוד רותם
לא, הופמן. כל אחד מדבר כשהוא מקבל רשות דיבור.
מיכל רוזין
אתה בורח למקומות שהם לא לעניין.
זהבה גלאון
הבעיה היא לא בישיבה של סוציאליסטים, קפיטליסטים, ליברלים ביחד - לא זו הבעיה. אתם עושים הצעה שהמשמעות שלה פגיעה על בסיס אתני, לאומי, גזעני. אתה אפילו לא מבין את מה שאתה עושה באצטלה הזו של הפוליטיקה החדשה. רק הגענו לכנסת עכשיו, יש לנו 19 מנדטים. שמו אותנו באיזה רשימה, יש לנו עכשיו את הכוח למנוע. מה אנחנו צריכים עכשיו את כל הערבים האלה בכנסת?
רונן הופמן
מה הקשר לערבים? טיעון מופרך.
זהבה גלאון
הרי זו התוצאה בפועל. אם אתה לא מבין את הקשר אז יש לך כשל בלוגיקה.
רונן הופמן
אם אני לא מבין אותך אז יש לי כשל בלוגיקה.
זהבה גלאון
כן, כן. אם אתה לא מבין אותי יש לך כשל. אם אתה לא מבין את הקשר יש לך כשל, זה מה שאני רוצה לטעון.

לסיום, אתם יכולים לעשות הכול, וכבר אמרתי את זה קודם. תמיד יש לך רוב, אתם בקואליציה. אתם יכולים לעשות הכול. אתם גם יכולים להחליט שהשמש זורחת, איפה? אתם יכולים להחליט את זה, הכול יכולים להעביר כאן. אתם צריכים רק לזכור דבר אחד, ובזה אני פונה לחבר הכנסת הופמן. כי אני מודה, חבר הכנסת רותם, אין לי שיג ושיח איתכם. אם זה היה תלוי בכם הייתם כבר מטרנספרים את הערבים. לא רק בכלל שהם לא היו צריכים להתאחד, הם גם לא היו צריכים להתמודד. הם היו עכשיו בתוכנית של ליברמן אני לא יודעת איפה, בברטעה? איפה קוראים לזה? מאחורי הגבול.

אני רוצה להזכיר לך משהו אחד פשוט בשביל ההיסטוריה ובזה לסיים. המפלגות הראשונות שהתאדו, התפוגגו מהכנסת, היו אותן מפלגות מרכז. תרשום את זה, זה חרוט על הקיר ושלא תגיד שהכתובת לא היתה על הקיר. המפלגות שהתאדו, התפוגגו ראשונות, היו המפלגות שביקשו לשנות את שיטת הממשל. ההיסטוריה ארוכה. זה התחיל בשינוי, זה עבר בגמלאים, זה המשיך בקדימה, קדימה התפוגגה בחלקה, מפלגת המרכז.
דב חנין
קדימה היתה מתפוגגת אם היא היתה מצליחה להעלות את אחוז החסימה לשלושה כמו שהיא רצתה בקדנציה הקודמת.
רונן הופמן
אני רק מתקן, אני זוכר את מפלגת העבודה טוענת בתוקף שצריך לשנות את שיטת הממשל. היא התפוגגה?
זהבה גלאון
לכן, מפלגת העבודה איפה שהיא ואנחנו איפה שאנחנו. יש הבדל בין לתמוך ביוזמות לבין להגיש הצעות חוק. חבר הכנסת הופמן, זה בשביל הדיוק ההיסטורי. מפלגות שהגישו הצעות לשינוי שיטת הממשל ולהעלאת אחוז החסימה כי הן חשבו שיש להן הכוח לעשות הכול, היו הראשונות שהתפוגגו. תחשוב על זה.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת טיבי, יש לך שבע דקות.
זהבה גלאון
זה לא בסדר יורד?
היו"ר דוד רותם
לא, שבע דקות. אותן שבע שלך.
זהבה גלאון
שבע של דב.
אחמד טיבי
אני מודה לך. רבותי, אני אקדים ואומר שאני מפלגה ועמדה שתומכת באיחוד כל הרשימות בחברה הערבית לרשימה אחת. זו עמדה וולונטרית, עמדה פוליטית. ניסינו גם בקדנציה הקודמת, בקדנציה שלפניה, וזה לא יצא אל הפועל כי כדי שזה יקרה כולם צריכים להסכים ולא כולם הסכימו. אבל זו חברה פלורליסטית, חברה שבה לכל מפלגה זכות לומר את דעתה ולהכריע האם היא מתאחדת עם אנשים שהם קרובים אליה, עם תנועות שהן לעיתים רחוקות מאוד מהעמדות כדי ליצור בלוק טכני בלבד, אגב. זה רק בלוק טכני לבחירות. מכאן אני רוצה לומר שזו היתה עמדה וולונטרית. כלומר, לא בכפייה, לא לכפות על מפלגות ואנשים פוליטיים ללכת יחד כי החוק כך מחייב, אלא לנסות לעשות את זה מתוך רצון.
אני ער לדברים שאמר עמיתי חבר הכנסת דב חנין. הוא הציג את כל האספקטים בצורה מצוינת כדרכו. אבל אני רוצה לחזור על המנטרה של יציבות, משילות, ולתהות מה הקשר בין המפלגות הערביות לבין משילות ויציבות, או מה הקשר בין המפלגות והסיעות, שלושת הסיעות האלה, לאי-משילות או לאי-יציבות. אין קשר, למרות שהעלאת אחוז החסימה לפחות על-ידי אחד מהיוזמים שזה ישראל ביתנו, מטרתה להעלים, לנסות להעלים את הייצוג הערבי מהכנסת. ולהבדיל מכם, הוא באופן אמיץ וסיסטמתי לא מסתיר את זה. זו דרך חיים, זו משנתו. הוא מעדיף לא לראות אותנו בכנסת, אנחנו מרגיזים.
זהבה גלאון
גם אותנו, דרך אגב.
אחמד טיבי
יש סולם פילוגנטי. אז הוא מעדיף לא לראות אותנו. לכן, הוא פועל. כל התזה הפוליטית, כל המצע הפוליטי שלו של נאמנות, אזרחות, העלאת אחוז חסימה וכד', מכוונת מטרה. יש מטרה והם הולכים אליה כל הזמן. הם גם לא משתמשים במכבסת מילים.
היו"ר דוד רותם
דב חנין אומר שאם החוק הזה יעבור אתם תהיו 14 חברי כנסת.
דב חנין
אני לא אמרתי את זה, זה - יוסי ביילין אמר את זה.
אחמד טיבי
עוד לא סיימתי. המצב הקיים של 2% נובע מהמציאות הרב-לאומית, הרב-תרבותית בישראל. המציאות היא לא מציאות פוליטית מונוטונית בישראל. יש מפלגות, יש לאומים, יש קהילות, יש מיעוטים, יש רוב וכד'. ולכן, יש ייצוג פוליטי באמצעות אחוז חסימה שהוא לא מהגבוהים בעולם. אני שב ואומר, דווקא המציאות הזו מחייבת להוריד את אחוז החסימה, לא להעלות אותו, כדי לאפשר לכמה שיותר אנשים אידיאולוגיים, קבוצות, ערבים וחוץ מערבים, יש גם כמה קבוצות בחברה היהודית שהם לא יכולים. אנשים לא יכולים להגיע בגלל 2%.

מה אומרים יפה הנפש, ואני לא מתכוון לחבר הכנסת רותם, כאשר אנחנו שואלים אותם למה? למה אתם רוצים לדחוק אותנו החוצה? הוא אומר: אנחנו רוצים לדחוק אתכם החוצה? זה לטובתכם. בכל פעם שגזענים יהודים בארץ הזאת נותנים לנו סטירה, זה תמיד כדי לחנך אותנו ולטובתנו. זה תמיד.
זהבה גלאון
אתה כבר תדע למה.
אחמד טיבי
כל גזען, לא רק גזען ישראלי ויהודי, כל גזען בעולם תמיד יש לו הסבר טוב למעשה הגזענות שלו, וההסבר הזה הוא או פחד, או כדי לשפר את המצב, כמו תוכנית פראוור למשל. זה בשביל הבדווים, זה טוב. נותנים להם חשמל. שוכחים שלא נתנו להם חשמל 60 שנה. אז עד שבאים לתת לכם חשמל, אתם סוגרים כבישים? לא יפה, אתם לא נחמדים.

ולכן אני אומר, זו יהירות, שחצנות, חוסר צניעות, פטרנליזם. בדיוק זה הפטרנליזם. אתם ביש עתיד, אתם מתנהגים כמו הפטרנליזם של מפא"י ההיסטורית ביחס לערבים - כאילו זה מה שטוב. תתאחדו, הם אומרים לערבים. אגב, יש סיכוי סביר שזה יקרה. במקרה כזה המספרים האלה נכונים, ה-14 – 15. יש סיכוי שזה יקרה. ומה שאמרה זהבה נכון. לא בטוח שזה יישאר, יכול להיות שזה יישאר, יכול להיות שזה יתפרק אחר כך כי זה בלוק טכני. אבל מי אתם, מי שמכם, כדי לאלץ אותנו להתאחד?
היו"ר דוד רותם
אני לא מבין אותך. אתה אומר שאני גזען ואני רוצה לראות אתכם בחוץ ואני דואג שאתם תהיו- - -
אחמד טיבי
אתה לא דואג, אתה דווקא חושב, ואני ציינתי את זה, שזה לא יצליח וזה ירחיק אותנו מהכנסת.
זהבה גלאון
הוא דואג רק כשהוא שומע אותי ואת גפני באי-אמון, הוא אמר את זה.
היו"ר דוד רותם
זה מצמק לי את הקיבה.
זהבה גלאון
אני מכירה עוד כמה דרכים לצמק את הקיבה שלך.
אחמד טיבי
אדוני היושב-ראש, אני יושב-ראש הסיעה הערבית הגדולה ביותר בכנסת. אנחנו קיבלנו 140,000 קולות - 3.65%. תארו לעצמכם כשאתם מעלים את זה ל-4%. אגב, בכל קדנציה אנחנו עולים מבחינת קולות. הציבור שלנו רוצה אותנו. אתם באמצעות העלאתם אחוז החסימה רוצים לבלום את הרצון של הציבור שלנו לתמוך בנו באמצעות חקיקה שמטילה מגבלות על הייצוג הפוליטי שלנו ועל הדרך שבה הציבור יכול לבחור את נציגיו.

האם יש כאן נציגים של המכון לדמוקרטיה?
היו"ר דוד רותם
כן. אתה עכשיו רוצה לגמור. אני אתן להם אחר כך.
אחמד טיבי
בנקודה הזו. נדמה לי שאתם תומכים בהעלאת אחוז החסימה או שאני טועה? אתם תומכים.
קריאות
כן, כן.
זהבה גלאון
זה מאוד דמוקרטי.
אחמד טיבי
אני חושב שאתם עושים מעשה חמור ביותר.
גידי רהט
אני חושב שהעמדה שלנו קצת יותר מורכבת. אני אציג.
זהבה גלאון
כי אתם מביאים עסקת חבילה, אבל זו השורה התחתונה.
אחמד טיבי
אתם תומכים, אתם מביאים עסקת חבילה. אתם עושים לובינג בכנסת, אני יודע מה אתם עושים, כדי להעלות את אחוז החסימה, את המכלול של ההצעה הזו שאחד הסעיפים המסוכנים ביותר שלה לדמוקרטיה הוא העלאת אחוז החסימה שפוגעת במיעוטים. מה זה מכון לדמוקרטיה אם לא לעמוד לצד המיעוטים? מיטב הכסף והסיוע הכספי והתרומות שאתם מקבלים הוא בגלל עמדות ליברליות, דמוקרטיות, שוויוניות, שאתם תומכים במיעוטים. אם תמשיכו לתמוך בהצעה הזו, סביר להניח שיש כאלה שיפנו לתורמים שלכם כדי שיפסיקו לתרום לכם.
רונן הופמן
סחיטה באיומים – המכון.
אחמד טיבי
כדי שיפסיקו לתרום לכם כי אתם פוגעים - - -
דב חנין
סחיטה באיומים, חבר הכנסת הופמן?
רונן הופמן
אתה גם סוחט באיומים בדברים שאמרת- - -
היו"ר דוד רותם
רגע, הופמן, הופמן, הופמן.
דב חנין
אני מתכוון לפנות לוועדת האתיקה לגבי האמירה הזו, יש גבול.
זהבה גלאון
יאיר לפיד אמר שההצעה שלהם מתבססת על היוזמה של המכון לדמוקרטיה. הוא אמר את זה במפורש.
אחמד טיבי
אכן.
זהבה גלאון
הוא אמר: המכון לדמוקרטיה מציע 4%. הוא אמר את זה באופן מפורש.
אחמד טיבי
אם בארזים נפלה שלהבת מה יגידו אזובי הקיר? הם כבר אמרו, הם כבר שנים אומרים. ולכן, אדוני היושב-ראש, אני - - -
היו"ר דוד רותם
אי-אפשר להטיל עליי אשמה שאני עושה את זה בגלל המכון לדמוקרטיה.
אחמד טיבי
נכון. בינך לבין הדמוקרטיה המרחק הוא גדול.
היו"ר דוד רותם
ביני לבין המכון הישראלי לדמוקרטיה המרחק הוא עוד יותר גדול.
אחמד טיבי
בסדר גמור. לכן, זה לא עוד הצעה.
היו"ר דוד רותם
אלעזר, אתה עוד שנייה בחוץ. אלעזר, בוועדה הזו כשמדברים בטלפון יש תקנון - ישר בחוץ.
אלעזר שטרן
יאללה, על-כיפאק.
זהבה גלאון
לא, זו היתה התראה.
היו"ר דוד רותם
אין התראה כשמדברים בטלפון. התקנון אומר: יוצא.
אלעזר שטרן
מאה אחוז, זה הגיוני, באמת.
היו"ר דוד רותם
אני יודע, כן. כי אתה עסוק מאוד.
אלעזר שטרן
- - -אני אפילו רוצה לצאת.
אחמד טיבי
ולכן, אדוני היושב-ראש, זו לא עוד הצעת חוק. זו הצעת חוק קרדינאלית, ראשית, מכוננת. ולכן, אין למהר, אין להיות פזיזים, אין להעביר אותה בצורה חלקה באופן מניפולטיבי.

אני פונה לאנשי יש עתיד, עדיין אפשר לשנות. תבדקו שוב את הטיעונים שאתם שומעים כאן מנציגים שונים ותשקלו את עמדתכם שנית. לגבי ישראל ביתנו - אני אפילו לא פונה אליכם.
היו"ר דוד רותם
אתה צודק. תודה.
אחמד טיבי
תודה רבה, אדוני.
היו"ר דוד רותם
מרב, בבקשה. לא חייבים.
מרב מיכאלי
אני פשוט מודה שאני מודאגת. אתה דיברת על הקיבה, לא נעים להגיד. אני אגיד בלב כבד, באמת. זה מדאיג אותי ששתי ההצעות האלה מוגשות על-ידי שתי המפלגות הלא דמוקרטיות הראשיות בכנסת הזו, מדאיג אותי שלפני שאנחנו מצליחות להגיע למצב שיש לנו חוקה והסדרים חברתיים יש כאילו הזדרזות לעשות שינויים מפליגים ביחסי הכוחות ובאיזונים שיש בתוך התפקוד הדמוקרטי הקיים. מדאיג אותי שזה באה אחרי 65 שנה שאף ממשלה במדינת ישראל לא שיתפה את המפלגות הערביות בקואליציה. מדאיג אותי שמדברים על משילות כי אני מנסה להבין מה המשמעות של משילות.
כל הדבר הזה הוא עם הפנים רק לממשלה. יש הזנחה גמורה של הכנסת, של הכוח של הכנסת גם כמי שמייצגת את הציבור, גם כמי שיש לה כוח לפקח על הממשלה, גם כמי שיש לה כוח לקבוע את הנורמות שלפיהן תתנהל המדינה הזו שזה התפקיד שלה וזה באמת מה שחשוב שיקרה. זה נורא חשוב שממשלה תהיה וממשלה תוכל לתפקד והכול בסדר, בסוף בשורה התחתונה ממשלות במדינת ישראל לא סובלות מחוסר יכולת לתפקד. זה שאולי לא בכל רגע נתון הן יכולות להוציא לפועל כל תוכנית שבדיוק בא להן לעשות, זה לא דבר מגונה. זה דבר הגיוני. כל הרעיון של פוליטיקה הוא משא-ומתן בין חלקים שונים של החברה במטרה להגיע לתוצאה שהיא הכי טובה לכולן ולכולם.

שינוי בשיטת הממשל זה באמת דרמטי כי שינויים חוקתיים זה באמת דבר דרמטי. זה צריך להיעשות בשיתוף פעולה של כל חברי וחברות הבית. אפשר לעשות לא דיונים פתוחים של יש עתיד, אלא באמת אפשר להקים ועדה של הכנסת שתחשוב מה באמת כדאי לשפר ואיך. אבל באמת גם לטובת כל הגורמים, אבל גם לטובת הכלל. יש כלל, אי-אפשר להמשיך להתעלם מהכלל. הכלל כן כולל ערביות וערבים, הוא כן כולל חרדיות וחרדים, הוא כן כולל את כל הסוגים עם כל השונויות שלהם שדורשות התייחסות אחרת כי זה שוויון לדומים ושונה ללא דומים וללא דומות. זה דברים שאתם מסרבים להכיר בו והוא לא יאפשר באמת חיים ראויים במדינת ישראל. הכול כאילו זה בכוח, בכיפופי ידיים. זו לא דרך לנהל חברה.
היו"ר דוד רותם
זה לא בכיפופי ידיים. מרב, את יכולה להצביע בעד.
מרב מיכאלי
זה לא בכיפופי ידיים? אפילו האופן שבו זה הובא לוועדה למרות ההסכמות, למרות ההבטחה, אפילו זה כיפוף ידיים אחד גדול, שלא לדבר על החוק עצמו שכל כולו כיפוף ידיים.
היו"ר דוד רותם
איזה הסכמות?
מיקי רוזנטל
עמד שר בממשלה מעל דוכן הכנסת והבטיח כל מיני הבטחות. הוא אמר שיש סיכומים.
מרב מיכאלי
לא הבטיח הבטחות. אמר: זו הצעה טרומית - - -
היו"ר דוד רותם
הוא אמר שצריך סיכומים, שהקואליציה תגיע להסכמות. הקואליציה הגיעה להסכמות. אתם עדיין לא בקואליציה.
מרב מיכאלי
אדוני היושב-ראש, כאמור אני חושבת שאם חושבות וחושבים שצריך שינויים קונסטיטוציוניים חוקתיים, אז צריך לכנס ועדה שחברות וחברים בה כל נציגות הציבור כאילו שמיוצג בכנסת הזאת ולדון בזה ולבדוק את המשמעויות של שינויים שמציעות ומציעים, ואם אז להגיע להחלטות משותפות.
היו"ר דוד רותם
מרב, כשאנחנו נכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית כל מי שירצה יבוא הנה וידבר.
מרב מיכאלי
אדוני היושב-ראש אוהב לדבר באופן בעל-בתי: כשאנחנו נכין, כשאנחנו נעשה אנחנו נרשה או לא נרשה, ונאפשר או לא נאפשר לילידות וילידים שונים, ניתן להם.
היו"ר דוד רותם
מה אפשר לעשות? בינתיים זה סמכויותיי.
זהבה גלאון
אבל למה אתה ממהר? לאן אתה ממהר?
היו"ר דוד רותם
אני ממהר?
זהבה גלאון
לאן? מה קרה?
היו"ר דוד רותם
אני אוהב להעביר חוקים מהר.
מיקי רוזנטל
הרומאים אמרו: FESTINA LENET. אתה יודע מה זה?
היו"ר דוד רותם
לא.
מיקי רוזנטל
מהרו לאט. כדאי שתמהרו לאט.
מרב מיכאלי
אדוני היושב-ראש, יש הבדל מאוד משמעותי בין הסמכות שלך בתוקף תפקידך כיושב-ראש הוועדה לבין המקום שאתה בוחר לקחת, אתה והמפלגה שלך, ולצערי גם יש עתיד והיושב-ראש שלה והמפלגה של בעל-הבית על המדינה, של בעל-הבית על הדרך הנכונה לעשות כל דבר, של בעל-הבית על הדגם הנכון להתקיים בו, על מי נכון ולא נכון להיות, ולהיות שומר הסף המאוד אגרסיבי שמחליט מי נכנס, איך נכנס, ומה בכלל הוא יכול לעשות בפנים. זה לא קשור לסמכות, זה דבר שהוא באמת הרסני גם לחברה הישראלית וגם למדינת ישראל. אני מקווה שאחרי שעשינו את כל הצגת התכלית המאוד אפקטיבית הזאת נוכל לשים את זה בצד ולפנות לדרך שבה באמת אפשר יהיה לעשות את זה בהסכמה ראויה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. מיכל, חמש דקות.
מיקי רוזנטל
למה?
היו"ר דוד רותם
מה למה? ככה אני יורד.
מיקי רוזנטל
מה זאת אומרת? מה זה האפליה הזו?
היו"ר דוד רותם
לא מוצא חן בעינך משהו?
מיקי רוזנטל
כן, זה לא מוצא חן בעיניי.
היו"ר דוד רותם
לא מוצא חן בעיניך אז אתה יכול לצאת.
ג'מאל זחאלקה
מה זה אתה יכול לצאת, מוצא חן בעיניך?
מיקי רוזנטל
אני מוחה על ההתנהלות הזו.
היו"ר דוד רותם
אתה יכול למחות. תפנה ליושב-ראש הכנסת תתלונן או לאתיקה.
דב חנין
רגע, אדוני. זה דיון קונסטיטוציוני אני לא חושב שהמתכונת הזו אפשרית. אני חוזר ואומר, אנחנו חייבים לפעול פה לפי איזושהי - - -
היו"ר דוד רותם
אין שום בעיה, אפשר להביע גם בחמש דקות.
מיקי רוזנטל
הסוגיה כל כך חשובה ועקרונית. לטעמך, אפשר גם לפזר בכלל את האופוזיציה שמפריעה פה. לשיטתך, האופוזיציה היא דבר שמפריע ובאמת אפשר אולי לסלק אותנו מפה.
זהבה גלאון
נכון, אופוזיציה מיותרת.
מיכל בירן
דיברו כבר הרבה לפניי בצדק ובחוכמה למה יש הרבה אלמנטים לא מוסריים בהצעה הזו, ואני אדבר דווקא למה זה לא חכם. אני אשתמש דווקא בסיפור מהבחירות הקודמות. בבחירות הקודמות אחרי שמפלגת העבודה נכנסה לקואליציה אני נלחמתי כמיטב יכולתי שזה לא יקרה. בכיתי 24 שעות בגלל שזה קרה, ליבי היה שבור. בכל זאת כששאלו אותי בתקופה הזאת של מפלגת העבודה למה אני נשארת בה, נתתי את הדוגמה הזו של ההצבעה על הכניסה הקואליציה, כי הגיעו 1,200 חברי ועידת מפלגת העבודה להצביע והפסדתי בקרב דמוקרטי. ידעתי כמה שאני מתבעסת מזה עדיין יש לי את האפשרות בפעם הבאה להתארגן יותר טוב, לשכנע יותר טוב ולשנות את המציאות. התחושה הזאת שכללי המשחק לא נוגעים בהם ושאם רק תתארגן יותר טוב תוכל גם בפעם הבאה להיות במקום אחר, להיות זה שהרוב לצידו, היא המטריקס שמחזיק את כולם בתוך המסגרת המשותפת. אם פורמים את זה, אם גורמים לאנשים את התחושה שמשנים את כללי המשחק וימשיכו לשנות אותם באופן שהם לעולם לא יוכלו להיות כשידם על העליונה, פורמים את הרשת העדינה, את המארג העדין שמחבר את כל החברה הישראלית. אחר כך הדבר הזה יכול להמשיך ולהתגלגל, אם רק תחשבו, גם לאלימות וגם לדרכים אחרות כשדוחפים אנשים לכדי ייאש, שאת הפתרונות הם לא יקבלו בתוך המערכת ובתוך המשחק, כך שאני פונה אליכם.
אני משנה עכשיו. במסגרת תפקידי כיושבת-ראש המשמרת הצעירה של מפלגת העבודה, אנחנו עושים עכשיו שינוי תקנון של המשמרת הצעירה של מפלגת העבודה, לא של מדינת ישראל, ואת זה אנחנו עושים בתהליך של כמעט שנה עם שלבים, עם נקודות באמצע לבדוק מה זה עושה, איזה דברים חשבנו שהם לטובה אבל אחרים מאירים את עינינו והם לא לטובה. לאט, בעדינות, באחריות. כך עושים שינויים בשיטת ממשל, אם בכלל. אני מפצירה בכם לנהוג באחריות כלפי המדינה שלנו.
היו"ר דוד רותם
תודה. שולי, בבקשה.
שולי מועלם-רפאלי
אדוני היושב-ראש, מתבקש היה שאתחיל, וכך אני אתחיל באמת בעמדה מהותית של תמיכה בבסיס החוק הזה. אבל אני חושבת שדווקא בשעה שאנחנו מציינים שמונה שנים לגירוש מגוש קטיף אנחנו צריכים לנהוג משנה זהירות. אני רוצה באמת לחלק את זה לאותה חלוקה של איזשהו צורך לדון יותר לעומק בדברים מתוך ההסכמה הבסיסית שלי עם הרצון להביא את המדינה שלנו לשיטה יותר טובה, לחלוקה יותר טובה, להבנה יותר נכונה של הרשויות השונות שמנהלות פה את המשחק הדמוקרטי. אני חושבת שחובה עלינו כמפלגות אידיאולוגיות, וכך אני רואה את עצמנו, לתמוך במשחק דמוקרטי אמיתי.

אני רוצה גם לקרוא לאיזשהו דיון יותר מעמיק, יותר ארוך, על כל החלקים של הצעת החוק, שבחלקם אני תומכת בלב מלא, ובחלקם אני חושבת שצריך להכניס שינויים. בראש ובראשונה אני אגע בנקודה אחת וזה הנושא של אחוז החסימה. אני חושבת שדווקא כמפלגות אידיאולוגיות אנחנו חייבים להביא בחשבון את האפשרות לתת ביטוי לכמה שיותר אנשים. לא חייב שכולם יהיו באמצע, לא חייב שכולם יהיו במרכז. לא חייב, ואפילו רצוי, להשמיע קולות רבים כי יש פה חברה מגוונת. אני חושבת שהרב-תרבותיות הישראלית היא מה שמחזקת אותנו, זה לא מחליש אותנו.

אני רוצה להציע דיון אמיתי בנושא אחוז החסימה. וגם אם בסוף נחליט להעלות אותו אז השאלה היא אם זה נכון 4%, השאלה אם אנחנו עושים את זה באופן שמ-2 ל-4, או באופן יותר הדרגתי.

אני חושבת שצריך לתת מאוד מאוד את הדעת על הנקודה השנייה שזה הנושא של החוזק של קבלת ההחלטות. שוב, אני נתונה תחת השמונה שנים לגירוש. נעשו פה דברים שבאופן דמוקרטי אפשר היה לעצור את הגירוש הזה. ראש ממשלה עשה פה משאל בתוך חברי המרכז שלו, ואחר כך לא קיבל את זה.
היו"ר דוד רותם
את שמעת את כל האופוזיציה מתנגדת לזה, נכון?
אורית סטרוק
זה מאוד הפריע להם, מאוד מאוד.
שולי מועלם-רפאלי
לכן, דווקא מהמקום הזה של הכאב האמיתי כשלא שמעתי לפני שמונה שנים אנשים שמדברים פה היום על רוממות השמירה על הדמוקרטיה, יציאה נגד הגירוש של עשרות אלפי יהודים מבתיהם.
מרב מיכאלי
קודם כל, לא קוראים לזה גירוש וזה ממש לא נכון.
אורית סטרוק
קודם כל, כן קוראים לזה גירוש.
זהבה גלאון
זו היתה החלטה של ממשלה נבחרת וכנסת ריבונית.
שולי מועלם-רפאלי
ראש הממשלה בחר כלי דמוקרטי ואז בחר לא לקבל את הבחירה הדמוקרטית.
היו"ר דוד רותם
שולי, הוויכוח הוא אידיאולוגי, לא יעזור לך. הם יחליטו שזה לא גירוש, זה החזרה הביתה.
שולי מועלם-רפאלי
בסדר. אני חושבת שמהמקום שלי אני חייבת להביא את הדבר הזה למודעות. אני חושבת שהצעת החוק הזו היא נכונה, היא טובה. ראוי שנקבל את הבסיס שלה. אני רק חושבת שיש בתוכה דברים שאנחנו צריכים לדון עליהם יותר לעומק.
היו"ר דוד רותם
חברת הכנסת אורית סטרוק, לך יש ארבע דקות.
מיקי רוזנטל
אני מוחה.
היו"ר דוד רותם
אתה מוחה? תמשיך למחות. כשזה יגיע אליכם יהיה לכם דקה וחצי.
מיקי רוזנטל
פלסטרים אתה גם יכול לחלק פה ולסתום פיות. מה העניין? אין שום בעיה.
אורית סטרוק
אני לא בטוחה שאני אנצל את כל הארבע דקות שלי. אני מבינה שכרגע אנחנו לא דנים במהות החוק עצמו, בזה נדון אחר כך כשנקרא אותו סעיף סעיף ונראה איפה צריך לשמוע ואיפה לא צריך לשמוע מומחים וכד'. בנושא הזה אני מסכימה עם שולי שבדברים כל כך דרמטיים, שינויים כל כך משמעותיים, יש מקום לשקול בכובד ראש.

אבל אני רוצה למחות על הצביעות ועל המוסר הכפול של החברים מהשמאל שכשרמסו את הדמוקרטיה ברגל גסה והעבירו פה לפני קרוב לעשרים שנה את הסכם אוסלו על חודה של מיציבושי כשאחר כך אנחנו אכלנו מזה יותר מאלף הרוגים ואלפי פצועים, זה לא הפריע להם. וכשגירשו – כן, מירב, גירשו – גירשו עשרת אלפים אנשים מהבית שלהם זה גם לא הפריע לכם, כל הטריקים האנטי-דמוקרטיים שקרו בדרך לשם.
מיכל, אני בדרך כלל מאוד מעריכה ומכבדת אותך. אבל אני חושבת שאם אני הייתי אומרת את מה שאמרת כאן עכשיו, שזה עלול להביא אנשים לידי אלימות, אם חלילה אני הייתי אומרת שאם יעשו משהו לימין זה עלול להביא אנשים לידי אלימות, את יודעת איזה רעידת אדמה היתה פורצת פה? אז אל תהיו כאלה מתחסדים ואל תהיו כאלה יפי-נפש.

אני בעד לתת למיעוט את המקום שלו. יש לי הערות על החוק אני אשמיע אותן בהמשך כשנגיע לדון בהן. אדוני היושב-ראש, אני כן חושבת שעל חלק מהדברים ודאי יש מקום לשקול בכובד ראש. אבל ההתחסדות הזאת והדמוקרטיזציה הזאת כשזה נוגע לערבים וחוסר האכפתיות הזאת - מה זה חוסר האכפתיות? השמחה לאיד כשזה נוגע אלינו, היא מקוממת.

זהו, זה היה פחות מארבע דקות אני חושבת.
היו"ר דוד רותם
תודה.
מרב מיכאלי
אורית, אפשר בהזדמנות לדבר על מהו גירוש ולהתחיל לראות אם אנחנו רוצות להשתמש במילה "גירוש" - - -
אורית סטרוק
אני מאוד רוצה להשתמש במילה "גירוש".
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת זחאלקה.
ג'מאל זחאלקה
תודה, כבוד היושב-ראש. אני רוצה להביע התנגדות לכל הסעיפים של החוק, אבל מטבע הדברים אני אתמקד בעניין של אחוז החסימה. אני מקווה שאני אגיד דברים שישכנעו אפילו את המכון הישראלי לדמוקרטיה. קודם כל, אני מוחה על כך שהמכון לא שיתף אותנו בעמדתו בנושא הזה. זה נושא נוגע לגורלנו, ומן הראוי שיזמין נציגים של הציבור הערבי שיגידו את דברם לפני שיגבש את עמדתו.

דבר שני, הטענה שמעלים אחוז חסימה באופן הדרגתי כי זה יותר טובה, זה הדבר הכי מסוכן. ההדרגתי יותר מסוכן מבבת אחת. אני אצטט את דבריו של חבר הכנסת רביץ כאן בישיבה של ועדת החוקה בזמן שיושב-ראש הוועדה היה פרופ' בן-ששון וגם אני הייתי חבר הוועדה. הוא אמר את הדבר הבא. אני אדבר על החרדים כדי להתרחק קצת מהציבור שלנו ולהעמיד בפניכם את הבעייתיות של העניין הזה.

הרי ידוע שיהדות התורה היא קואליציה של שתי מפלגות: אגודת ישראל ודגל התורה. הוא אמר את המשפט הבא: אנחנו לא יכולים להיות מאוחדים, אלא אם כל אחד מאיתנו יכול לעבור את אחוז החסימה. בשביל שתהיה אחדות צריך ששני הצדדים יהיו משוכנעים ששניהם עוברים את אחוז החסימה. אם ייווצר מצב בציבור כלשהו, אני לא אדבר על הציבור הערבי, ציבור חרדי, ציבור כלשהו, שיש שתי מפלגות שמתחרות. אחת שמשוכנעת שהיא מקבלת נניח יותר מ-3% והיא משוכנעת שהשנייה לא תקבל אותם, היא תתפתה ללכת לבד ולא ללכת באחדות. נהפוך הוא, זה ימנע אחדות. פה זה משחק מאוד עדין שיביא בסופו של דבר לתת-ייצוג של המיעוטים, לאו דווקא אחדות. כי אם מפלגות מתחרות רואות את הדם של המפלגה המתחרה נופל לרצפה, הן יתנו לה ליפול. את זה אתם צריכים להבין. הרי כל דבר שאתה מחוקק הוא פונקציה של המציאות. אנחנו לא מחוקקים חוק לאלסקה, מחוקקים חוק במציאות של החברה הישראלית והפוליטיקה הישראלית.
זהבה גלאון
תן את הדוגמה של התחיה, זה בדיוק מה שקרה.
ג'מאל זחאלקה
לא, דגל התורה זה דוגמה טובה. למה ש"ס התנגדה? אמרו: אם יעלו אחוז חסימה, אגודת ישראל לא תלך עם דגל התורה, ודגל התורה תבוא ותרצה ללכת עם ש"ס וש"ס לא רוצה. אני אומר דבר אחד, צריך להסתכל על המציאות ואיך זה ישפיע על המציאות. לכן, המתווה של המכון הישראלי לדמוקרטיה הוא הכי מסוכן. אם יעמידו בפניי את האפשרות להצביע עבור המתווה של המכון שזה ההצעה הכי אנטי-דמוקרטית כאשר אתה בא ליישם אותה על המציאות, וכך צריך לבחון את הדברים, לא יושבים בכס למעלה ומתארים איזה מציאות וירטואלית. מעלים לאט לאט, ואנשים התרגלו והמפלגות יסתדרו. זה לא עובד כך. לא נעשה ניתוח פוליטי. אם היו שואלים אותנו היינו אומרים להם. חבל שלא שאלו אותנו. אני אומר את זה ברצינות. מתוך כבוד, לא מתוך קנטרנות חס וחלילה. צריך לשים לב לדבר הזה. אני מציע לכבוד היושב-ראש לחזור על הפרוטוקולים של ועדת החוקה. התנהלו כאן עשרות ישיבות בנושא הזה ובאו טובי המומחים בארץ והדעות היו חלוקות. באו פרופסורים רבים ואמרו: צריך להוריד את אחוז החסימה.
אני אגיד למה אני מתנגד באופן עקרוני להעלאת אחוז החסימה ואני אסביר מדוע. הרי יש את העניין של המשילות, אבל יש את עניין הייצוגיות. צריך משילות כזאת שתפגע כמה שפחות בייצוגיות. כך אני מקווה שזה מוסכם כאן. כלומר, מבחינת המינימום של ההגינות אתה רוצה את המשילות המקסימלית עם היציבות המקסימלית ואחר כך עושים את האיזון.

מה קורה בעולם ומה קורה בדמוקרטיות ותיקות ומה קורה בישראל? הרי ייצוג למיעוט נעשה באופנים שונים. יש מדינות שהבחירות הן אזוריות ומיעוטים שונים חיים באזורים ספציפיים וכך הם מקבלים את הייצוג שלהם בפרלמנט, בהיותם גרים באזורים שבהם הם מהווים רוב. זו שיטה אחת. יש שיטה שנייה, בהודו ובכל מיני מקומות שזה הדמוקרטיה הכי גדולה בעולם מבחינת האוכלוסייה לפחות, יש ייצוג קווטה למיעוט. כלומר, שריון מקומות למיעוט. יש פרלמנטים שאומרים: למיעוט הפלוני מגיע עשרה מנדטים לפחות ואז המפלגות השונות מתחרות על אותם מנדטים. מי שמקבל 30%, כלומר, מפלגות חזקות בציבור שלהן, מקבלות את הייצוג שלהן בצורה פרופורציונאלית, בצורה הזו, ואז אין בעיה. יש דרך הזאת ויש את הדרך האמריקאית. הדרך האמריקאית אומרת: המפלגות נותנות מקום למיעוטים. מה זה נותנות מקום? זה לא בקונסטיטוציה שלהן אלא ברוח שלהן. המפלגה הדמוקרטית באופן מסורתי קיבלה את הקולות הרבים של השחורים. לשחורים היה מקום עד ששחור היה מועמד שלהם לנשיאות. כלומר, המפלגה באידיאולוגיה שלה לא מונעת ייצוג של מיעוטים בתוכה. האידיאולוגיה שלה פותחת דלת למיעוטים. כך זה המפלגה הדמוקרטית. בשני העשורים האחרונים בגלל העניינים הדתיים, גם ההיספאנים מצאו, דווקא חלק גדול מהם, את המקום שלהם במפלגה הרפובליקנית בגלל מסורתיות דתית וכו' וכו'. קיימות דוגמאות כאלה בעולם למכביר, למכביר. בעירק היסטורית תמיד המפלגה הקומוניסטית ייצגה את הכורדים, השמאל בהודו מייצגים מיעוטים רבים. במדינות רבות בעולם זו השיטה, שאתה מקבל ייצוג של המיעוט דרך המפלגות הגדולות.

בארץ, לצערנו, יש שסע אידיאולוגי עמוק. אני לא מתאר לעצמי שיש מקום לערבי בישראל ביתנו, קשה מאוד בליכוד, קשה מאוד. הוא צריך לקבל דברים במציאות. אני אומר עכשיו לא בקונסטיטוציה שלך אלא במציאות. במציאות אין. המפלגות הישראליות לא הגיעו לדרכה של בשלות ושל התקדמות, זה לגנותו אני אומר, שיכולות להיות פתוחות בפני האזרח הערבי. אם היתה התפתחות פוליטית מסעירה, נניח, קמה בישראל מפלגה דמוקרטית אמיתית וגדולה שהיא לא ציונית, היא פתוחה לכולם, ואז אתה אומר שנוצר מצב שאנשים ישתלבו בתוכה, גם חרדים, גם ערבים, ואז אתה אומר שיש דרך. אבל אתה פה סוגר לאנשים את הדלת ואתה אומר להם: תלכו לעזאזל.
דרך אגב, השיטה השלישית כמובן היא אחוז חסימה נמוך שזה בא לפצות. אתה לא יכול להעלות אחוז חסימה. אני כאן מגיע למסקנה שלצערי הרב יושב-ראש הוועדה הנוכחי לא קרא את הפרוטוקולים של ועדת החוקה בזמנו. המסקנה היתה, גם כשדובר על אחוז החסימה, אני מצטט את פרופ' בן-ששון. הוא אמר: אם מעלים את אחוז החסימה, צריך למצוא דרך לייצוג הציבור הערבי. כלומר, אתה לא יכול להעלות אותו בלי לתת איזשהו פתרון אחר. הפתרון האחר לא נמצא כי היה צריך פה לשנות דברים, לשים איזה קווטה. זה לא הסתדר. אבל אף אחד, אף דמוקרט אמיתי, לא העז לבוא להגיד: תעלו אחוז חסימה בלי לדאוג מה יקרה, מה התוצאה האמיתית בשטח. אני אומר לכם, התוצאה של המתווה ההדרגתי היא תוצאה קטסטרופלית מבחינת הייצוג. זה יביא לתת-ייצוג. ההצעה שמאפשרת - זה לא בהכרח יביא לאחדות, זה יכול להביא לנידוי של מפלגות שמייצגות ציבור גדול. אתה לא יכול להסתכל רק על המפה הפוליטית הישראלית, צריך לראות גם את המפה הפוליטית בין החרדים, בין הערבים, ואז לראות את התוצאה האמיתית.
אני חושב שאם אנשים היו מסתכלים על זה בצורה כזו זה לא היה מגיע להצעה כזו שהיא הצעה חפוזה. חשוב מאוד, וזו מסקנה גם מדיונים רבים שהייתי נוכח בהם, שאת הדיון הזה לא ננהל בחופזה, לא במחטף, אלא בשיקול דעת. לזמן מומחים רבים, לעשות סקרים. זה לא דברים פשוטים, הם יכולים לשנות סדרי עולם. אם רוצים לשנות את כללי המשחק אז זה דבר שלא עושים כך כלאחר יד. נדמה לי שההצעה נעשתה כאן משיקולים, לצערנו, פופוליסטים. לא נלקחו בה כל האפשרויות השונות, הדעות השונות אני קורא כאן לפחות למפלגת יש עתיד. אני פונה אליכם, אני מציע למפלגת יש עתיד לשבת עם נציגי הציבור הערבי, עם חברי כנסת הערבים. תשמעו אותנו, תשמעו מה יש לנו להגיד. אנחנו נסביר לכם בפרטי פרטים למה אנחנו מתנגדים ומה התוצאה שתהיה.

אני פונה גם למכון הישראלי לדמוקרטיה. לא מאוחר, למרות שננקטה העמדה ונפל הפור. אני גם לכם אומר, תשמעו אותנו. יש לנו טענות. אני אומר שזה פוגע פגיעה ללא צורך, ללא מטרה ראויה. זה לא מקדם שום דבר, זה רק פוגע בנו, פוגע בציבור הערבי וזהו. אף אחד לא נהנה מזה, רק אנחנו ניזוקים. יכול להיות שמפלגות מסוימות ייהנו מכך שיהיו פחות ערבים בכנסת, אבל אני לא חושב שאדם סביר יכול להגיד שזו מטרה ראויה. תודה רבה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. פרופ' רהט.
גידי רהט
אני רוצה לציין, קודם כל, שאני מציג עמדה שבעיניי לפחות מנסה להיות עמדה מקצועית, מבוססת על מחקר והשוואה. שמי גידי רהט ואני פרופסור חבר במחלקה למדע המדינה באוניברסיטה העברית, ועמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה.

העמדה שלי נובעת מהעבודה של צוות של כעשרה חוקרות וחוקרים שעבדו על הנושא ומשם אני בא. כל הטיעונים שנשמעו פה הם כמובן טובים ולגיטימיים. אני מנסה להביע איזושהי עמדה.
ג'מאל זחאלקה
האם שמעו את חברי הכנסת הערבים? האם שמעו אותנו? מישהו דיבר איתנו? איתי לא דיברו? איתך דיברו, חנא? הרי אנחנו נציגי ציבור, זה פוגע בנו. אתם המכון הישראלי לדמוקרטיה, ותאמין לי, אני הייתי במקומך לא מרגיש טוב בפני השאלה שאני עומד בפניך.
גידי רהט
התקיימו דיונים בנושא לא מעט במכון הישראלי לדמוקרטיה ובדיונים השתתפו גם נציגים מכל הקשת שבחברה הישראלית.
דב חנין
אדוני לא עונה על השאלה המאוד מדויקת שחבר הכנסת זחאלקה שאל.
גידי רהט
אני אנסה להגיע לזה. הוא טען שלא היה ייצוג. אני כרגע מנסה להציג.
ג'מאל זחאלקה
לא, אמרתי שלא התייעצו עם חברי הכנסת הערבים, עם הסיעות הערביות, עם המפלגות. זה בעלי העניין.
גידי רהט
גם לא התייעצנו עם סיעות אחרות, לצורך העניין. תן לי, אני מדבר כרגע על הדברים. חוק המשילות - יש בו אלמנטים מאוד חיוביים.
אורית סטרוק
אגב, לא התייעצו גם איתי.
גידי רהט
כן, אני מתנצל בפני כולם.
ג'מאל זחאלקה
זה לא אותו הדבר.
מיקי רוזנטל
חברת הכנסת סטרוק, את לא כל כך תמימה.
ג'מאל זחאלקה
הם התייעצו עם יהודים.
אורית סטרוק
על מה? מישהו גירש פה ערבי אחד מהבית בשנים האחרונות?
ג'מאל זחאלקה
מה את צועקת?
אורית סטרוק
מותר לי לצעוק עליך.
ג'מאל זחאלקה
לא, לא. לצעוק עליי מותר לך?
אורית סטרוק
כן.
היו"ר דוד רותם
אורית, תירגעי.
ג'מאל זחאלקה
למה? את אדוני הארץ?
אורית סטרוק
כן.
ג'מאל זחאלקה
את הגברת ואני העבד אצלך?
אורית סטרוק
לא, לא. - - - מותר לי לצעוק - - -, לא תיקח לי את זכות הצעקה, בסדר?
ג'מאל זחאלקה
אני בז לך.
אורית סטרוק
זה אני יודעת - - -
היו"ר דוד רותם
טוב, נו, בסדר. אז מה? מותר לך. אנחנו בינתיים בדמוקרטיה.
דב חנין
אתם מטפלים בזה, חבר הכנסת רותם.
זהבה גלאון
הדגש על הבינתיים הוא נכון.
ג'מאל זחאלקה
אני חושב שחבר כנסת שאומר לחבר כנסת אחר: מותר לי לצעוק עליך, לא מותר לי לצעוק, מותר לי לצעוק עליך, איך אומרים? יש גבול לנומך שאפשר להגיע.
שולי מועלם-רפאלי
כשחבר כנסת אומר לחברת הכנסת: תסתמי את הפה, אתה לא מגיב על זה.
היו"ר דוד רותם
למה אתה צועק? למה אתה צועק?
אורית סטרוק
גם כשאני צועקת אני לא מגיעה לטונים שאתה רק מדבר.
זהבה גלאון
תגיד תודה שלא שופכים עליך מים. בכנסת הקודמת שפכו מים על ערבים.
רונן הופמן
אדוני היושב-ראש, אני חושש שלא נספיק להגיע להצגת הדברים.
היו"ר דוד רותם
אל תדאג, אנחנו נספיק.
דב חנין
יש עתיד תמיד מתגייסים כדי לקדם את העניין.
מיקי רוזנטל
מה קרה? עוד שתי דקות תחיו בלי - - -. מה הבעיה? לאן אתם ממהרים?
רונן הופמן
אני אומר שהדיון נגמר בשתים-עשרה.
היו"ר דוד רותם
מי אמר שהדיון נגמר בשתים-עשרה? הדיון לא נגמר בשתים-עשרה?
דב חנין
זו הפוליטיקה החדשה? אולי בכלל תקצוב לנו זמן בשניות, חבר הכנסת הופמן?
היו"ר דוד רותם
רונן, תירגע.
חנא סוייד
יש עתיד, יש זמן.
מיקי רוזנטל
חוץ מהתחרות הסמויה על מי יירשם ההישג הזה - - -? מה יש פה חוץ מזה? די.
היו"ר דוד רותם
לא, לא. מיקי, גם אתה תירגע.
מיקי רוזנטל
אני מאוד רגוע.
היו"ר דוד רותם
אתה לא.
מיקי רוזנטל
למה אתה חושב שלא, אדוני? אתה לא ראית אותי כשאני לא רגוע, חכה.
זהבה גלאון
בדיוק. אני ראיתי אותו שהוא לא רגוע. אני אומרת לך, תירגע.
גידי רהט
בהצעה יש אלמנטים שלא התייחסו אליהם, כנראה יש הסכמה שהם טובים. ראשית, צמצום גודל הממשלה שלא רק יועיל למשילות, אלא יועיל מאוד לכנסת כי הוא ישחרר הרבה מאוד אנשים מהקואליציה לעבודת הכנסת.
חנא סוייד
אין הסכמה לגבי המספר. כפי שאני מבין, מדובר - אחד ב-18 ואחד 19?
היו"ר דוד רותם
19 זה כולל ראש הממשלה.
זהבה גלאון
מה זה משנה? אז תעשו חוק נפרד. למה צריך לשנות את הממשל? תגישו חוק נפרד 18 שרים, כולנו נתמוך בו.
חנא סוייד
אדוני היושב-ראש, אני רוצה להגיש הסתייגות שיהיה 18 וחצי.
היו"ר דוד רותם
אין שום בעיה. כשנגיע להסתייגויות אנחנו נצביע עליה.
גידי רהט
אם כן, גודל הממשלה. ניתוק הרעיון של התקציב כשהתקציב הוא הבעת אי-אמון, נראה לי גם כן רעיון מבורך. אנחנו בדקנו, לא מצאנו עוד מדינה שבה באופן חוקי יש קשר בין התקציב לאמון בממשלה. יכול להיות שראש ממשלה מחליט שזו הצבעת אמון בו, אבל זה משהו אחר.
רונן הופמן
סליחה, אתה יכול לחדד? אני רק רוצה להבין את הנקודה.
גידי רהט
כן. עד עכשיו, אם אני לא טועה, אם לא מצליחים להעביר את התקציב אחרי שלושה חודשים הכנסת מתפזרת. העמדה שלנו היא שאפשר לנתק את הסיפור של התקציב מהסיפור של אי-האמון. ברמה החוקית עדיין יכול לבוא ראש ממשלה ולהגיד: אם לא תצביעו בעד התקציב, אני קורא לבחירות. אבל זה לא משהו בתוך החוק. הניתוק הזה נראה לנו סביר. אין באף מדינה שבדקנו חיבור כזה בצורה חוקית.

הרעיון של אי-אמון קונסטרוקטיבי, קרי שאי-אפשר להפיל ממשלה באי-אמון אלא אם כן מוצגת ממשלה חליפית, גם כן נראה לנו סביר משום שמנגנון אי-האמון שקיים כעת מאפשר עדיין כל מיני תרגילים דוגמת התרגיל המסריח. היכן שיש לנו הסתייגויות חד משמעיות, זה לגבי הגשת אי-האמון.
סיגל קוגוט
סליחה, איך המנגנון שיש היום מאפשר את התרגיל המסריח?
גידי רהט
המנגנון שקיים היום מאפשר למעשה לחברי הכנסת להצביע ברוב בעד מה איך שאני מרכיב את החוק, מרכיב ממשלה. אבל אחרי זה הם לא חייבים לתמוך בו.
סיגל קוגוט
ואז הם הולכים הביתה, הולכים לבחירות.
גידי רהט
לא, אחרי זה אפשר להיכנס לאיזושהי סיטואציה - - -
ג'מאל זחאלקה
הוא מציע לפתור את הבעיות של האתמול, לפתור בעיות של לפני שלושים שנה.
זהבה גלאון
מתי התרגיל המסריח בפעם האחרונה?
היו"ר דוד רותם
רבותי, רציתם מומחים. תנו למומחים לדבר.
גידי רהט
לגבי הבעיות של האתמול - אני מסכים שהסיטואציה הזו היתה חד-פעמית. אבל עד היום אנחנו סובלים מפירותיה במובנים מסוימים, כולל הבחירה של ראש ממשלה שלא היתה עוברת לולא זה. אז לא לזלזל גם באירועים שקורים פעם בשלושים שנה, אבל משאירים אחרי זה הרבה מאוד עבודה לנקות אחרי.

הרעיון של הצורך ב-61 חתימות לטובת אי-אמון הוא רעיון שנראה לנו פגום. לאופוזיציה צריכה להיות האפשרות להביע אי-אמון גם אם אין לה סיכוי ריאלי. איך שאני מבין את זה, הרעיון הזה כבר מאחורינו.
היו"ר דוד רותם
בוטל.
גידי רהט
הרעיון של 65 חברי כנסת בהצבעה אי-אמון - אני לא יכול להבין אותו. אני פשוט לא מבין אותו. הנימוק שהעלה פה חבר הכנסת דב חנין צודק לחלוטין. זה חוק אנטי משילות. לא יכול להיות שתהיה ממשלה שנתמכת על-ידי 56 חברי כנסת. אי-אפשר להעיף אותה, אבל היא לא יכולה להעביר שום דבר בכנסת. איפה המשילות פה? איפה ההיגיון? אין דבר כזה בעולם הדמוקרטי. יש דבר אחד. רוב מיוחס זה רוב שצריך לעשות אותו רק בדברים חוקתיים, לא לגבי ממשלה - הקמתה והפלתה. לצערי הרב, מדברים רק על אחוז החסימה. אני חייב להגיד שה-65 הזה מטריד אותי לא פחות.

לגבי אחוז החסימה - אחוז החסימה הוא ללא ספק נושא רגיש ואם יש משהו שמדיר שינה מעיניי כשאני אומר: צריך להעלות את אחוז החסימה, זה בדיוק הפחד שלי שזה יחסום את הייצוג של ערבים בישראל, זה ללא ספק. אבל אני מסתכל על מערכות אחרות, ואנחנו עכשיו יושבים פה, ועם כל הכבוד, מגינים על איזשהו מצב קיים, וזה בסדר. מצד שני, כשאני מסתכל אז אפשר לתת תמיד דוגמאות כאלה. אני יכול לתת דוגמאות אחרות, חבל שדב חנין לא נמצא פה. איפה נמצאת המפלגה הירוקה החזקה ביותר באירופה? בגרמניה. כמה אחוז החסימה בגרמניה? 5%. אני מנסה לרמוז שכשאתה מעלה את אחוז החסימה משתנה גם התנהגות הפוליטיקאים. המצב הנוכחי הוא באמת נוח.
זהבה גלאון
סליחה שאני קוטעת אותך. זה לא בר השוואה לגרמניה, לא גודל האוכלוסייה, לא סוג האוכלוסייה. זה לא בר השוואה.
מיקי רוזנטל
יש מדינות בגרמניה, יש בונדסטאג ובונדסראט. זה בכלל לא דומה.
היו"ר דוד רותם
מיקי, עוד מעט תדבר.
גידי רהט
סליחה, זו היתה אך ורק דוגמה לזה שאחוז החסימה יכול לעבוד לשני הכיוונים. יש לנו דוגמה היסטורית ממדינת ישראל.
חנא סוייד
הירוקים בגרמניה הם לא מיעוט. מה אתה משווה? למה אתה משווה?
גידי רהט
קודם כל, בואו נחליט עכשיו שאנחנו רוצים לתת ייצוג לכל אזרח ישראלי באופן מדויק. אי לכך, מעתה הכנסת כוללת את כל אזרחי ישראל. זה עניין של מידה והוויכוח פה הוא על מידתיות. אני מסתכל על העולם הדמוקרטי ובעולם הדמוקרטי המידה הזו נעה בין 0.67% - הולנד, לבין 5% בגרמניה. שאף אחד לא יחלום מעל 5%. לפחות בעיניי זה נראה לי טעות מרה. הדוגמה הטורקית היא דוגמה נוראית.

הרעיון של העלאת אחוז החסימה לא בא לחסום מיעוטים.
ג'מאל זחאלקה
לא בא, אבל הוא יחסום.
גידי רהט
עוד פעם, , אני מעמיד את עמדתי. התפיסה שלי אומרת שיכול להיות שהוא יעודד חבירה של כוחות שכרגע לא רצים יחד כדי לעשות משהו שונה ואולי אפילו להעצים אותם. בעיניי, הוויכוח הוא על המידה כי מלכתחילה יש אחוז חסימה טבעי ויש אחוז חסימה - - -. אגב, אם היתה שיטת בחירות יחסית בארצות-הברית, אני מבטיח לך שברק אובמה לא היה מגיע להיות נשיא. בארצות-הברית האילוצים הם רוביים, אבל יש פה - - -
זהבה גלאון
בארצות-הברית יש גם מגילת זכויות אדם שאין פה. לפני שמשנים את הממשל צריך לדאוג להגנה על זכויות האדם, ולא לתת את הדוגמה האמריקאית שהכול מעוגן שם בחוקה. איך זה בר השוואה, פרופ' רהט? אני שואל אותך ברצינות.
גידי רהט
כל אחד מדבר פה מדם ליבו על אחוז החסימה. בסופו של דבר, בעיניי זה ויכוח על מידה.

לגבי השאלה האם המיעוט הערבי ייפגע מאחוז החסימה - בעיניי, אם באמת הייצוג של המיעוט הערבי ייפגע בגלל העלאת אחוז החסימה אז אני לא הייתי מעלה אותו. אבל אני מניח שכאשר יעלה אחוז החסימה לפתע פתאום יתגלו - - -. אגב, אני לא חושב שכל הערבים הם גוש אחד, תשכח מזה. יש הרבה מאוד ויכוחים פנימיים. אין לי בכלל דיון בזה. אבל אני שואל את עצמי האם המוטיבציות לחבור ביחד גם עם כוחות אחרים לא יועילו בסופו של דבר לייצוג, אני לא בטוח שלא. אנחנו נמצאים פה בתוך מצב קיים ושווה לחשוב על זה.

עמדתי היא שהעלאת אחוז החסימה זה לא הדבר הנכון לעשות. הייתי עושה שינויים אחרים בשיטת הבחירות שלא היו פוגעים בייצוג מיעוטים, כמו שיטת בחירות אזורית יחסית וכמו אלמנטים אחרים. אבל הדברים האלה לא נמצאים כרגע על סדר היום.
עוד פעם, יש פה מרכיבים טובים בחוק, יש פה מרכיבים בעייתיים מאוד, ויש פה את עניין אחוז החסימה שהבעתי את עמדתי. תודה רבה.
היו"ר דוד רותם
תודה.
זהבה גלאון
חבר הכנסת רותם, חבר הכנסת גפני הגיע. הוא לא שמע את מה שאמרת, למה אתה רוצה לשנות.
היו"ר דוד רותם
אז גפני לא שמע. אני לא מבין, אני חי בזכותו של גפני?
משה גפני
אני מציע שתבדוק את העניין הזה.
היו"ר דוד רותם
יש לי בעיה גדולה כי גפני הוא אנטי דתי.
זהבה גלאון
חבר הכנסת גפני, אמר חבר הכנסת רותם: למה הוא רוצה לשנות את שיטת הממשל? כי כשהוא מגיע למליאה והוא שומע את הצעת האי-אמון שיהדות התורה תומכת במרצ אז הבטן שלו מצטמקת. הוא לא יכול לעמוד בזה.
משה גפני
אני מבקש רשות דיבור.
היו"ר דוד רותם
אתה היית צריך להיות פה כשאמרתי את זה. לא היית, הפסדת את רשות הדיבור.
משה גפני
אבל זהבה גלאון אמרה לי. היא לא מקובלת עליך?
היו"ר דוד רותם
מה אכפת לי מה שזהבה גלאון אמרה לך. לא.
משה גפני
אני אבקש רשות דיבור. אני רשום?
מיקי רוזנטל
זה לא משנה איך אתה נרשם. הוא פשוט נותן לפי איך שבא לו. אבל זו פררוגטיבה שלו.
היו"ר דוד רותם
עדי.
עדי קול
אני רוצה להגיד שאני מתנגדת באופן נחרץ להליך המהיר הזה. אני חושבת שזו פגיעה קשה בדמוקרטיה.
קריאה
כל הכבוד, עדי.
עדי קול
אני חושבת שבמסווה של חוק משילות או חיזוק הדמוקרטיה אנחנו עושים משהו שלא ייעשה, למעשה סתימת פיות של הכנסת, ובעיניי חתירה נגד כל מעמדה.
דיברתם על אחוז החסימה, דיברו על ה-65. לא דיברתם על המניעה של מימון מפלגות ממפלגות שלא יעברו את אחוז החסימה. אני חושבת שיש בחוק הזה דברים שדורשים דיון עמוק, ציבורי, לשמוע לא רק את המכון הישראלי לדמוקרטיה, אלא נציגים רבים של הציבור ושל הכנסת. אני חושבת שזה גם ניצול מזעזע של המשמעת הקואליציונית. אני חברת קואליציה, אני אהיה מחויבת למשמעת אם צריך. אבל אני אנסה עד הרגע האחרון להימנע מלהצביע על הדבר הזה.
קריאות
עדי, תודה רבה. כל הכבוד, עדי.
היו"ר דוד רותם
תודה. כן, בבקשה.
חנא סוייד
אדוני היושב-ראש, אני חושב שאנחנו בפני לא הצעת חוק, אנחנו בפני הצעת כוח. זה בעצם ניסיון של הקואליציה, של הרוב, במיוחד מרכיבים לא דמוקרטיים שנבחרו בצורה לא דמוקרטית בקרב הקואליציה לכפות על המערכת הפוליטית חוקים שונים ומשונים שהם אנטי-דמוקרטיים ולא מתקבלים על הדעת.

כמובן שאני מתנגד לחוק הזה באופן טוטלי בגלל כמו שאמרתי, שהוא חוק אנט-דמוקרטי או עם סממנים אנטי-דמוקרטיים. יחד עם זה, אני רוצה להזכיר שהצעת החוק, הצעת הכוח הזו, היא גם מקבילה לחוקים שפוגעים בדמוקרטיה מהותית, לא בצורה פרוצדוראלית, בישראל. אני רוצה להזכיר כאן שאני מאוד מתנער חוק כמו חוק פראוור יותר מאשר החוק הזה, ואני קורא לעמיתיי באופוזיציה גם לעשות אותו הדבר כמוני, לא להתנגד לפראוור רק בצורה פרוצדוראלית, אלא בצורה מהותית, מכיוון שהוא נושא פגיעה אמיתית ומהותית, והוא באמת תולש אנשים ממקום המגורים שלהם.
אני רוצה כאן לשפוך אור על ההבדלים בין דמוקרטיה מהותית אמיתית שמדברת גם על היבטים של שוויון לבין דמוקרטיה בצורתה הפרוצדוראלית. מדאיג אותי שאותן מפלגות: יש עתיד, הליכוד וישראל- ביתנו, תומכות בשני הכיוונים האלו או בשני סוגי החוקים האלו, גם פראוור וגם מה שנקרא חוק המשילות. אני מאוד מתפלא ומודאג מכך. מה הבעיה שיהיו ביום שני הצעות אי-אמון בממשלה? מה זה גורם לכך כל כך להרגיש שהבטן – איך תיארת את זה? מה יש בזה?
משה גפני
הוא אמר, יהדות התורה ומרצ.
היו"ר דוד רותם
זה מתאים לך.
משה גפני
מאוד. כשאני רואה את האחרים אני בוחר את מרצ.
היו"ר דוד רותם
זה מעדיף לך לתמוך בזהבה גלאון לראשות הממשלה. אני אוהב את זה.
משה גפני
נכון, אני בעד לתמוך ב - - -
זהבה גלאון
גם אני אוהבת את זה.
חנא סוייד
אז מה זה מפריע לך כל כך?
משה גפני
אני מתגאה בזה. אתה יודע מה זה זהבה גלאון תומכת בליצמן? אתה בדקת את הדבר הזה?
היו"ר דוד רותם
זהבה גלאון אף פעם לא תומכת בכם. אתם תומכים בה.
משה גפני
אנחנו תומכים בה, אנחנו מתגאים בזה. מה, אני אתמוך בך?
היו"ר דוד רותם
לא.
זהבה גלאון
אני מבקשת שזה יהיה לפרוטוקול.
משה גפני
זה בפרוטוקול.
זהבה גלאון
להם אין פריימריז, לנו יש פריימריז.
חנא סוייד
אדוני היושב-ראש, אתה אישית אמרת את זה. מה זה מפריע? זו הזדמנות לאופוזיציה להשמיע את הדעה שלה בנושאים שונים. זו ההזדמנות שמישהו מהקואליציה, מהממשלה, יבוא ויענה. זה דיון ציבורי. מה אתם רוצים? מה האלטרנטיבה לדיון הזה שלכם? אני כבר אמרתי, אז למה שתהיה חקיקה פרטית? כי בחקיקה פרטית בעצם אין לך רוב מובטח אז בוא נבטל גם את החקיקה הפרטית. לא ניתן פתחון פה לחברי הכנסת. איזה חוכמה? אני מתפלא מהגישה האנטי-דמוקרטית בחוקים האלו.

אדוני היושב-ראש, אני לא אמשיך עד שאתה תשמע. אדוני היושב-ראש, אני שומע כאן בדמוקרטיה הישראלית כשמדברים על מפלגות איסלאמיסטיות שרוצות להגיע לשלטון, ואחרי שמגיעות לשלטון בשיטה דמוקרטית הן אומרות: אין דמוקרטיה, לא ניתן בחירות. מה שאתם רוצים לעשות זה אותו דבר - להגיע כאילו בבחירות לשלטון ואחר כך להגיד: לא, זה לא הרוב עכשיו. אתה צריך 64, 65 חברי כנסת. זו אותה שיטה ברוטאלית שאי-אפשר להסכים לה, בשום פנים ואופן, אם זה באלג'יריה, אם זה במצרים, אם זה בסוריה ואם זה בישראל. אתם דומים בדיוק לאותם כוחות חושך שרוצים להגיע לשלטון בדרך כלשהי ואחר כך להגיד: זהו, סיימנו עם הדמוקרטיה.


אני רוצה להגיד ליש עתיד, אם החוק הזה יעבור ויצא משהו טוב מהחוק הזה, אתם לא תקצרו שום דבר. הרי ידוע שהחוק הזה תפור על המידות של ליברמן, של ישראל ביתנו. כל דבר טוב שיצא ממנו אתם אפס. הוא הגיבור, ליברמן הוא הגיבור. אז אחרי מה אתם רצים? מה אתם מחפשים בחוק הזה? הרי הוא כישלון טוטלי. וגם אם יש בו היבטים טובים זה לא נחשב לכם. כולנו יודעים שעכשיו יש אולטימטום של ליברמן: תעבירו את החוק הזה, אנחנו נתמוך בתקציב. המשחק הוא גלוי לחלוטין. אז מה אתם משחקים? איזה משחק אתם משחקים?


אני רוצה להגיד את המילה האחרונה למכון הישראלי לדמוקרטיה. נציג המכון יצא?
מיקי רוזנטל
הדמוקרטיה יצאה החוצה. היא פשוט מתביישת.
חנא סוייד
יש לי אהדה בעיקרון למכון הישראלי לדמוקרטיה. אבל בתקופה האחרונה המכון הישראלי לדמוקרטיה הפך להיות המכון לדמוקרטיה ישראלית יהודית. הוא מוציא מחוץ לטווח שלו את האוכלוסייה הערבית. אני אתן לך דוגמה שאני עוקב אחריה שנתיים.
היו"ר דוד רותם
המכון הישראלי לדמוקרטיה הוא לא הדבר החשוב היום.
חנא סוייד
זו הזדמנות להשמיע קול, במיוחד בנושא שהוא שייך לאוכלוסייה הערבית כי יודעים שההשלכה העיקרית של העלאת אחוז החסימה זה על הציבור הערבי ולא אכפת לכם. אומרים: בסדר, זה ערבים. אבל זה במסגרת קונטקסט או במסגרת מהלך של עניינים. אתם בתקופה האחרונה, בשנתיים-שלוש האחרונות, בוחרים חברי כנסת שהם מצטיינים. אוקיי, הבחירה, בסדר. אתם בוחרים לפי קריטריונים מסוימים. אבל גם בוועדת הבחירה אתם לא מדברים עם ערבים, אין בה חברים ערבים - כאילו האוכלוסייה הערבית והפוליטיקה הערבית והמפלגות הערביות כבר מחוץ לטווח שלכם. לכן, אני לא מתפלא בכלל איך אתם מגיעים למסקנות כאלה בעניין.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. חבר הכנסת מזרחי.
משה גפני
אני אקבל בסוף רשות דיבור.
היו"ר דוד רותם
אני לא יודע, אני אשקול את זה.
ג'מאל זחאלקה
מגיע לגפני, למה לא?
משה גפני
כדאי שתשקול. אנחנו נתקן דברים אחרים ש- - -
ג'מאל זחאלקה
אני רק רוצה לומר מה אמר מיקי איתן על גפני. הוא אמר: נתקף גל און.
היו"ר דוד רותם
אני לא הרשיתי לו לדבר, אני הולך לפי סדר.
משה מזרחי
אנחנו לא ממהרים לשום מקום, אין לנו דברים יותר דחופים. אני חושב שזה אחד הדברים היותר דחופים שיושב פה על המדוכה במשכן. אנחנו בעד אחדות ישראל. אנחנו מתפלא שלא מעודדים את ההרמוניה הזאת בין גפני לגלאון. זה נשמע כאילו לא מהעולם הזה. כולנו בעד.
אני לא מתפלא על יש עתיד עד שעדי קול שאני מצדיע לה - האמירה המאוד נכונה והמדויקת שלה. היא השמיעה את דעתה, ואני לא אגיד אני לא מתפלא על יש עתיד. אני מודה לך על התיקון הזה שאת עשית.
אברהם מיכאלי
את תצביעי כמו שאת חושבת באמת?
משה מזרחי
לא, לא. אני לא רוצה לחמם את הגזרה. אני חושב שזה אומץ לב אזרחי ראוי וצריך להחמיא לזה.
אברהם מיכאלי
היא לא תצביע - - -, מה זה משנה?
זהבה גלאון
הוא מחמיא לה, היא הרוויחה את זה.
משה מזרחי
גם להביע את הדעה כהלכתה וכמו שחושבים בפנים, אני חושב שבמקום הזה זה חשוב מאין כמותו גם אם מכופפים לך את היד לעשות את מה שאתה לא רוצה לעשות.

אדוני היושב-ראש, אני רוצה להעיר על דרך הניהול של הדיון המאוד חשוב והקריטי הזה שהוא מעיד גם על התפיסה. אני מתפלא עליך, חבר הכנסת הופמן, שבמידה מסוימת היית שותף לזה, בלדחוק בנו כדי לסיים את הדיון כי אתה ממהר לאיזשהו מקום. אני חושב שזה נושא מכריע, בליבת הדמוקרטיה שלנו, וגם מצופה מיושב-ראש. קיבלת מחמאות שתוכך כברך. המחמאה הזאת לפעמים לא צריכה לקחת אותך למקום הלא נכון. בכל זאת כיושב-ראש שעוסק בענייך כל כך חשוב נתבע איזשהו סוג של ממלכתיות. כמובן שאתה תצא בדיוק בשלב שאני אומר את זה.
היו"ר דוד רותם
לא, אני יודע שאתה מחפש את הממלכתיות שלי.
משה מזרחי
אני כן מחפש בתפקיד שאתה יושב בו בנושא כל כך רגיש. כשאתה אומר: יש לי סמכויות ובינתיים דמוקרטיה, זה בדיוק מעיד על תפיסת העולם שמסתתרת מאחורי העניין הכל כך חשוב של איך אתה רואה את זה. חד וחלק, בינתיים דמוקרטיה, זה פיליבסטר - כאילו צריך לנהל על הנושא הזה פיליבסטר? צריך לדבר בו ימים שלמים, והיו פה דיונים ארוכים, תיאר את זה חבר הכנסת זחאלקה. ישבו פה ארוכות על המדוכה הזו והוא ממהר, הוא קורא לזה פיליבסטר.
ג'מאל זחאלקה
עשרות ישיבות.
משה מזרחי
כך הוא תופס את הדמוקרטיה. זה מאוד מטריד כשברקע החוקתי הזה, ומביאים לי מהמכון הישראלי לדמוקרטיה כל מיני דוגמאות מכל מיני מקומות. איך זה יכול להיות שחוקי יסודי שהיו אמורים להוות את התשתית החוקתית שלנו – היא הזכירה את החוקה האמריקאית ששם כובלת את הידיים לכל אלה שקמים בבוקר ורוצים להשתגע, אין לנו את זה פה. איך זה יכול להיות שקמים בבוקר אחד ובוער להם ומנהלים דיון מהסוג הזה במשהו שהוא כל כך חשוב? זה פשוט לא נורמלי, לפחות מראית עין שלנו, של התעמקות בסוגיות האלה. איך זה יכול להיות "לחפף" כך?

אני שמעתי אותך היום בבוקר, חבר הכנסת הופמן, כשדיברת על הנושא הזה ואמרת שאתה נשען בהצעת החוק שלך על מיטב המכונים שזה המכון הישראלי לדמוקרטיה. הנה, אתה שומע את המומחה. הוא הלך, הוא הביא מומחה. הוא ישב פה, הוא לא מסכים איתך עם חלקים דרמטיים בהצעת החוק שלך. הוא לא מסכים איתך. שמעתי את אריק כרמון היום ברדיו מדבר, ושכנראה התחיל לקבל ברכיים קרות מזה שהוא נתן רוח גבית למהלך הזה והוא גמגם שם, שמעתי אותו, כולל על אחוז החסימה. הוא אומר שמה שאתה עושה למשל, כמו הדוגמה הזאת של ה-65, זה אנומליה ופגיעה אנושה בדמוקרטיה. גם הוא אומר את זה פה. איך אתה הולך עם הדבר הזה? לאן אתה ממהר? לאן אתם ממהרים עם הסיפור הזה? אני ממש לא מצליח להבין למה זה בוער לנו. מה השתנה מאתמול? אתם, יש עתיד, למה זה בוער בעצמותכם? אני לא אומר שאתם קבלנים, יש לכם דעה עצמאית שזה עוד יותר מטריד אותי. אתם לא קבלני משנה. זה מאוד מטריד אותי. אתם באתם באופן עצמאי עם הסיפור הזה. עכשיו תתמודד עם המומחים שאומרים לך שמה שאתה מציע פה הוא פרובלמטי. אם המומחים שעומדים מאחורי הצעת החוק מגמגמים, האם כך צריך להיראות הדיון אצלנו בסוגיות האלה? ככה "לחפף"? באמת, חברת הכנסת מועלם, אני מאוד מעריך את הדברים שאת אמרת. הם נכונים גם אם את מתכוונת לדברים אחרים, אבל זה נכון. אני גם מסכים כמובן עם כל מילה מנומקת של חבר הכנסת דב חנין, עם כל מילה. אבל צריך לשבת פה ולדון בזה.

הרי אחוז החסימה - הבעיה שלנו היא לא הניואנסים עם הרוב היהודי, אם "עלה ירוק" ייכנס או לא ייכנס, לא זו הבעיה שלנו. זה לא שאם אנחנו נחסום אותם עכשיו זה ישנה את המשילות. איך בכלל כל הסיפור קשור למשילות? אפילו הם לא מצליחים להסביר את זה, המכון שהמציא את הפטנט הזה, מה זה קשור למשילות.

<(היו"ר שולי מועלם-רפאלי)>
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
אולי עכשיו, כשהיושב-ראש חזר, אני אגיד שאולי נציע לו אחר כך לפצל כמה נושאים שהם מהותיים.
משה מזרחי
נכון מאוד. אגב, אני לא נגטיבי. יש דברים טובים שאני מסכים איתם שצריך לעגן אותם. לא צריך לזרוק הכול לפח. אבל לא דברים שנוגעים בליבה של הנושאים. אולי זה נכון. לפעמים זה בעיניי מביש אולי העניין הזה. הנה אני אומר, מר רותם. לא בגלל החיבור הזה, החיבור הזה הוא קסום בעיניי. הוא מופלא, אל תקלקל אותו. אני אומר את זה משום שבאמת לפעמים המראית של זה, גם אני לא אוהב אותה. אני מודה ואני חדש פה בבית הזה. אבל את זה לא צריך לנצח באמצעים ובכלים כאלה. אלוהים אדירים, עם גרזנים? תשנו, תעשו כמו בשאילתות - - -
חנא סוייד
זה שינוי תקנון, לא שינוי חוק.
משה מזרחי
נכון, תשנו את התקנון בדיוק כמו שכל סיעה מגישה בחודש רק - - -. אני לא יודע כמה, אני לא מכיר את התקנון מספיק. אני לא רוצה לטעות. תגבילו, תגידו: פעמיים בחודש כל סיעה. אם מר גפני ירצה לרקוד טנגו עם זהבה גלאון, למה לא? פעם בחודש.
משה גפני
אפשר למחוק את זה מהפרוטוקול?
זהבה גלאון
הוא רוקד רק ריקודי עם.
משה מזרחי
למה אתם צריכים ללכת עם גרזן? אני שונא לדבר בדברי התלהמות, אבל מי שירים יד להצעת החוק הזו כמו שהיא נראית הוא מרים יד על הדמוקרטיה, אין לי מילה אחרת.

אני מסכים עם כל מילה שאחוז החסימה לא משחק לטובת שום דבר במשילות. הוא נוגע אך ורק למיעוט. איך שלא תהפכו את זה, איך שלא תמציאו כל מיני הסברים מההפטרה, כולל המכון שלא מצליח אפילו להתמודד עם הטיעון הזה, אדרבא - שיבואו המומחים. תשבו פה, תפרידו את נושא הליבה של הצעת החוק. אנחנו בעד צמצום - - -
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
יש שלושה נושאים שבאמת שווה לחשוב אם שווה לפצל, גם אחוז החסימה, גם האי-אמון, וגם הנושא של תקצוב של מפלגות שלא עוברות.
זהבה גלאון
לא, לא. מה שלא הולך עכשיו לא הולך.
משה מזרחי
למה כך? למה? ולמה כל כך בוער ולמה לא לקיים עוד עשר ישיבות על הנושא הזה? אני יודע שאתה קצר רוח, אבל גם אנחנו קצרי רוח לדמוקרטיה שאתם הולכים להחריב לנו אותה.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
תודה רבה.
דב חנין
גברתי היושבת-ראש, שאלה מבחינת המומחים שישנם כאן. אני שמעתי את נציגי המכון הישראלי לדמוקרטיה וההתלבטויות שלהם. אבל ישנן דעות הפוכות אצל מומחים אחרים. למשל, לפרופ' אבינרי יש עמדה אחרת, פרופ' דיסקין יש לו עמדה הפוכה.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
כמי שיושבת בדרך כלל במקום שהוא מתנגד למכון הישראלי לדמוקרטיה, אני די מופתעת פה מהשיח שיוצא, ברוך השם. אני מקווה שזה יהיה במקומות נוספים שנסכים לשמוע דעות נוספות חוץ מהמכון הישראלי לדמוקרטיה.
דב חנין
אני בעד, אני תמיד - - -. אני פשוט שואל את השאלה לא כהערה. כיוון שאני מכיר עמדות של הרבה מאוד מומחים, רוב המומחים למדע המדינה: פרופ' אבינרי, פרופ' דיסקין. אם מזכירים מכון, אני רוצה להזכיר מכון שהוא הכי רחוק מדעותיי, המכון לאסטרטגיה ציונית. גם הם חושבים שהרעיון הזה הוא רעיון גרוע. הם הוזמנו לדיון? האם מישהו מעוניין לשמוע אותם? הרי יש המון מכונים. המכון הישראלי לדמוקרטיה עשה פה שגיאה גדולה, אבל יש הרבה מומחים אחרים שהם אולי יכולים לתקן אותו ואולי קצת גם לתקן את הדמוקרטיה.
אורית סטרוק
אני ממש אשמח, דב, שגם בהזדמנויות נוספות ועל חוקים נוספים אתה תגיד שהמכון הישראלי לדמוקרטיה הוא לא היחיד.
דב חנין
אני תמיד מוכן לשמוע את כולם, חברת הכנסת סטרוק.
אורית סטרוק
תזכור, תרשום לך את המשפט הזה, תזכור את זה. תחזור אליו.
דב חנין
אורית, אני תמיד מוכן לשמוע את כולם, תמיד אני מוכן לשמוע את כולם. אז למה לא היום?
אורית סטרוק
אני שמחה, אני בעד לשמוע.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
הגינותך ידועה. אני רוצה לשמוע את חבר הכנסת הופמן. זה תורו והוא מחכה בסבלנות.
דב חנין
אבל למה לא היום באמת? הם הוזמנו? הם באים? הוזמנו כל המכונים האחרים והמומחים האחרים? אני רוצה את התשובה לפרוטוקול מכיוון שהדיון הזה הרי לא יסתיים פה, את יודעת גברתי וכמו שכולנו יודעים. יש פה שאלות קונסטיטוציוניות. אני רוצה תשובה מדויקת. האם הוזמנו אנשים כמו פרופ' אבינרי? האם הוזמן פרופ' דיסקין? הוזמנו? שלחו להם הזמנה?
דורית ואג
לא. מי שפנה וביקש לבוא אפשרנו לו.
דב חנין
לא הוזמנו. אוקיי, תודה רבה.
קריאה
לא לצורך הדיון הזה, זה לצורך מקום אחר.
דב חנין
זה לצורך מקום אחר, לא לצורך הדיון הזה.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
חבר הכנסת הופמן.
רוברט אילטוב
הישיבות האלה פתוחות מי שרצה לבוא בא. אני אומר שהישיבות האלה הן פתוחות. כל אחד שרצה לבוא - - -
מיקי רוזנטל
אתה עכשיו מיתמם.
רוברט אילטוב
אני לא מיתמם.
רונן הופמן
ברשותכם, אני רוצה לומר כמה הערות כלליות על דברים שנאמרו כאן בקצרה מאוד ואחר כך לדבר העיקרי שחשבתי שלשמו אנחנו מתכנסים והוא לדון בסעיפים עצמם שקשורים ל - - -
דב חנין
עוד לא הגענו לזה, נגיע לזה.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
חבר הכנסת דב חנין, הגינותך ידועה. תאפשר לחבר הכנסת הופמן לדבר.
משה גפני
יצטרכו אחר כך גם לאפשר לך להגיב על מה שאני הולך להגיד.
רונן הופמן
מאה אחוז. חברים, תנו לי לעשות את זה, אני באמת אהיה ענייני וממוקד. קודם כל, לגבי הטענה שנשמעת בעניין החיבור של הצעת החוק, לפחות הצעת החוק שאני הגשתי, לתפיסות גזעניות. אני אומר לכם, אין בי שמץ של גזענות. הצעת החוק הזו לא נועדה לבטא גזענות. הקשר של הצעת החוק הזו למיעוטים בתפיסה שלי הוא קשר מלאכותי ומאולץ במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב הוא מהווה במה, יכול להיות לגיטימית, למפלגות מסוימות או לחברי כנסת מסוימים שנושא המיעוטים קרוב לליבם לנגח אותי ואת הצעת החוק ואותנו בעניין הזה.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
אדוני היושב-ראש, אתה רוצה לחזור למקום?
מיקי רוזנטל
זה חדש. היושב-ראש מפריע לעצמו. זה משהו חדשני, זה עוד לא היה.
חנא סוייד
אדוני היושב-ראש, אתה מפריע ליושבת-הראש. אתה מפריע לה.
רונן הופמן
אני מבקש לומר בעניין הטענה שקשורה למחטף. אני רוצה כאן לתקן את ההערה של חבר הכנסת מזרחי. אולי יש דברים שהם קצת נובעים מאי-הבנה. אני הערתי וביקשתי קודם. הייתי מודאג, רציתי לוודא שכל הנוכחים יספיקו לדבר. אין לי שום עניין להחיש את הדיון, נהפוך הוא. מהיום הראשון שבו העלינו את הצעת החוק הזו חשבנו, ואנחנו עדיין חושבים, שהצעת חוק כזו שעוסקת בסוגיות מרכזיות בענייני ממשל ודמוקרטיה, מן הראוי שסביבה יתקיימו דיונים מהותיים, עמוקים, ואין שום צורך ושום עניין - - -
מיקי רוזנטל
אז למה קבעו להיום דיון במליאה? למה קבעו היום דיון? תענה, למה קבעו היום דיון למליאה? רציתם דיון ארוך, עמוק.
רונן הופמן
אני אענה. חברים וחברות, גם לגבי הטענה שיש עתיד או אנחנו או אני קבלן ביצוע של גורם כזה או אחר - אנחנו הכנסנו את ההצעה הזו שאנחנו חושבים וסבורים שהיא טובה קודם כל למצע שלנו ואחר כך להסכם הקואליציוני. התייעצנו במשך תקופה ארוכה. אני מבין שחלקכם אולי עדיין לא עשו את זה.
אברהם מיכאלי
מה לא עשינו? קדנציה שלימה דנו בזה. היו דיונים ועצרנו את זה.
רונן הופמן
לא. חבר הכנסת מיכאלי, כי אומרים כאן שזה מחטף ולא היו דיונים. אני אומר לך שאנחנו התייעצנו לא רק עם המכון הישראלי לדמוקרטיה, גם עם המרכז להעצמת האזרח, גם עם תנועת יש סיכוי, גם עם אותם פרופסורים נכבדים שחבר הכנסת חנין הזכיר את שמותיהם. אני אומר שהדבר האחרון שאפשר להגיד על האופן שבו הצעת החוק הזו הוגשה או נוסחה זה לומר שהיא נוסחה במחטף. זה פשוט לא נכון.

הדבר האחרון שקשור להערות הכלליות, ואני אקצר, - - -
דב חנין
חבר הכנסת הופמן, אמרת דברים חשובים. אני רק רוצה להבין. יש חלק בכנסת שהוא ההליך הפורמלי של הדיון בוועדה.
רונן הופמן
אני אגיע להליך הפורמלי. לגבי ההערה של חברת הכנסת מרב מיכאלי שאני מאוד מתחבר להערה הזו והיא בעניין חיזוק הכנסת ולא רק חיזוק המשילות או חיזוק הממשלה - אני תומך בזה. אני רק חושב שחיזוק הכנסת והאופן שבו צריך לחוקק חוקים שמחזקים את הפיקוח הפרלמנטרי של הכנסת ועוד סמכויות נוספות של הכנסת וכן הלאה, אני חושב שזה לא קשור להצעה הספציפית הזו. אני באמת חושב שצריך לעשות את זה.
מיקי רוזנטל
אתם קודם מקיאים ביכולת האופוזיציה, ואחר כך אתם אומרים: נחשוב איך הכנסת תעבוד. אתה לא יכול לנתק את זה.
זהבה גלאון
אתם מגדילים את הסמכויות של ראש הממשלה במקום להגדיל את הפיקוח של הכנסת.
רונן הופמן
אני לא חושב שההצעה הזו באה על חשבון הכנסת, אני חושבת שנדרשת חקיקה נוספת שהיא משלימה לדבר הזה שמחזקת את יכולות הכנסת לפקח על הרשות המבצעת.

לא הגענו לזה וחשוב לי בכל זאת לציין כמה סוגיות ספציפיות. ראשית, סעיף שמתייחס לצמצום משרדי הממשלה. לא רק שאנחנו דורשים בהצעת החוק לצמצם את משרדי הממשלה, אנחנו מבקשים לשריין את ההחלטה הזו ברוב של 70 חברי כנסת. על פניו זה נשמע, רוב של 70 חברי כנסת, זה דבר חסר תקדים.
זהבה גלאון
אתה מבקש לשריין עניין פרוצדורלי? אני לא מאמינה למשמע אוזניי. זו חקיקה של כנסת שמשריינים פרוצדורה?
רונן הופמן
אני לא חושב שזה פרוצדורה, אני חושב שזה דבר מהותי ביותר
זהבה גלאון
זאת פרוצדורה. תפצל את זה מהחוק, נצביע כולם עד 18 שרים. משריינים ב-70 פרוצדורה? כך הכנסת מחוקקת?
רונן הופמן
אני מבקש שתשימו לב כשאתם מתייחסים להצעת החוק שביקשנו, ואני מבקש שתחשבו גם על הרציונל למה צריך לשריין את ההצעה החשובה הזו, את הסעיף החשוב הזה, משום שנורא קל לבטל אותו.
זהבה גלאון
מה זה כבוד האדם וחירותו? אני לא מבינה. איזה שיטה? למה אתה מביא את הכנסת?
רונן הופמן
אפשר להתווכח על זה, אוקיי. הדבר השני, אני שואל אותך, אדוני היושב-ראש, או אותך גברתי היושבת-בראש, כי אני מבקש - - -
מיקי רוזנטל
כן, אני לא מבין.
זהבה גלאון
זו הדחה זמנית.
דב חנין
הוא רוצה לנוח קצת, מה יש?
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
חבר הכנסת רוזנטל, יש לנו פה אפשרות לעשות פה דבר שאנחנו רוצים, אז אתה עוד שואל על זה שאלות?
מיקי רוזנטל
לא מפריע לי שום דבר.
רונן הופמן
אני מבקש להסביר את עניין רוב ה-65. יכול להיות שהזמן קצר, לצערי אני אומר, ויכול להיות שאתה לא תרצה שאני אתעמק בזה. אבל, אני רוצה בכל זאת - - -
דוד רותם
אני מוריד את זה בשלב זה, כשאני בא לקריאה ראשונה, ואתם תוכלו להעלות את זה בקריאה השנייה והשלישית.
רונן הופמן
אנחנו נעלה את זה. אדוני היושב-ראש, אני שואל אותך מתי אני אוכל להסביר את הרציונל של הדבר הזה?
זהבה גלאון
רגע, אני רוצה להבין. אתם לא מסכימים ביניכם על זה?
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
היו שם שתי הצעות שונות: 61 ו- 65.
זהבה גלאון
אני יודעת. נראה לך שאני שואלת סתם?
רונן הופמן
אנחנו בעניין הזה דורשים רוב של 65 חברי כנסת להצבעת אי-אמון קונסטרוקטיבי מלא. יש לכך רציונל ואני מבקש להסביר אותו.
זהבה גלאון
הרציונל הוא דפוק, סליחה.
רונן הופמן
יכול להיות שהוא דפוק, אבל לא הקשבת לו. אז איך את יודעת שהוא דפוק?
זהבה גלאון
הקשבתי כי התעמתי איתך ברדיו ושמעתי את כל הטיעונים.
רונן הופמן
לא, התעמת איתי ולא נתת לי להוציא מילה גם במליאה, וגם כאן. אז איך את יכול לטעון שהוא דפוק אם לא הקשבת?

בכל אופן, הסעיף הזה של רוב של 65 הוא סעיף שלנו הוא חשוב. אני מבקש להסביר את הרציונל שלו. אדוני היושב-ראש, אני מבקש ממך לומר לי מתי לעשות את זה. אני אשמח עכשיו, אבל אם תאמר לי שיהיה עוד דיון, ואני מבקש שיהיה עוד דיון, אני אשמח.
דוד רותם
יהיה דיון כשנכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית ואז אתה תוכל להעלות את הנושא.
רונן הופמן
זאת אומרת, אני יכול את הצעת החוק שלי שבסופו של דבר חשבתי שאני בא להציג אותה, לפחות בחלק מהזמן באופן מסודר, אני אוכל להציג אותה באופן מסודר בהמשך הדיונים שיהיו כלפי ההצעה הזו.
דוד רותם
כן.
רונן הופמן
בסדר גמור.
זהבה גלאון
אולי בוא תדבר על הסעיף של העלאת אחוז החסימה.
רונן הופמן
העלאת החסימה - אני שמעתי את המומחה, את המכון הישראלי לדמוקרטיה. אני רוצה ברשותכם לצטט משפט אחד. זה מסמך שהמכון הישראלי לדמוקרטיה שלח לך, אדוני היושב-ראש, חבר הכנסת דוד רותם, מלפני מספר ימים לקראת הדיון הזה, מיולי. המכון כותב כך: העלאת אחוז החסימה תוביל בסבירות גבוהה ליצירת מפלגות או בריתות מפלגתיות גדולות, תקטין את מספר המפלגות המיוצגות בכנסת, ובכך תוכל להביא לשיפור ביכולת המשילות. מטרת התיקון אינה למנוע ייצוג של קבוצות חברתיות או דעות מיעוט, אלא לייצגן בתוך מפלגות גדולות. רמות כאלה של אחוז חסימה מקובלות בקרב מספר דמוקרטיות ותיקות בעלות שיטות בחירה יחסית, וכן הלאה וכן הלאה.
זהבה גלאון
אתה תומך בעמדה של המכון לדמוקרטיה? אני רוצה להבין.
רונן הופמן
שנייה, אני אסביר. זה לא רק המכון לדמוקרטיה. כפי שאמרתי, זוהי עמדתם של כלל המכונים, או לפחות רוב המכונים שעוסקים בתחום הזה מזה שנים. אנחנו תומכים בעניין הזה, אנחנו חושבים שאין קשר בינו לבין נישול, גירוש מיעוטים, וכן הלאה.
זהבה גלאון
זה מעודד.
ג'מאל זחאלקה
חבר הכנסת הופמן, עזוב כוונות. אתה אומר: אין כוונה לפוגע בערבים, אבל פוגעים בערבים. אתה פוגע. זה לא מנקה אותך להגיד: אין לי כוונה. מה זה אין לך כוונה? אתה עושה מה שאתה רוצה ואתה משאיר שהתוצאה תהיה שהם יסתדרו. אתה פוגע. תגיד שאין לך כוונה, זה לא משנה את התוצאה. אני לא התכוונתי, התוצאה היא כזו. אתה צריך להיות אחראי על התוצאה, לא על הכוונה.
רונן הופמן
חבר הכנסת זחאלקה, אני הקשבתי לך קשב רב. אני שואל, למה אתם לא נזעקים, נניח, כאשר קדימה נפגעת מזה או כאשר הירוקים נפגעים מזה? למה כל המהות של הטיעון שלכם הוא כלפי ה- - -?
זהבה גלאון
אני אענה לך על זה, זו שאלה טובה שמוכיחה עד כמה אתה מנותק. סליחה, אני רוצה להשיב.
רונן הופמן
תעזרי לי אולי להתחבר.
זהבה גלאון
אני רוצה עכשיו להגן על הימין האידיאולוגי. מחר יכולה להיות קונסטלציה שהבית היהודי ותקומה נפרדות. תקומה היא קבוצה אידיאולוגית, כמו שהיתה התחיה בזמנו, שאני חושבת שיש לה מקום. אני מאמינה שיש מקום לקבוצות אידיאולוגיות מימין ומשמאל בכנסת.
מי שחושב שהירוקים זה כמו הערבים אז הוא לא מבין על מה אנחנו מדברים. אנחנו מדברים על זה שיש קבוצות שונות גם בין אוכלוסיות אתניות. לא כל היהודים אותו הדבר ולא כל הערבים אותו הדבר, ולא כל הדתיים אפילו אותו הדבר. החברה הישראלית שזו קבוצה שאי-אפשר להשוות אותה לדמוקרטיות אחרות, לא מבחינת גודל האוכלוסייה, לא מבחינת השסעים החברתיים, לא מבחינת קבוצות מיעוט. אם עושים את זה כהשוואה לקבוצות אחרות כשאומרים: הנה, גם במדינות אחרות כמו גרמניה יש אחוז חסימה גבוה יותר, לא מבינים את הכללים המיוחדים לחברה הישראלית, לא מבינים איך בנויה החברה הישראלית. מתעלמים ממנה. וגם אם אתה לא התכוונת לזה, אני מוכנה לקבל את הטיעון של חבר הכנסת חנין שהיה בזה מידה של נאיביות. נניח שבאמת לא התכוונתם לזה, אתם לא מבינים את המשמעות של זה. כשאתה בא כאילו מתוך כוונות אמיתיות, אתה לא מבין שאתה חובר למי שהוא לא תמים. אני מתכוונת לאיש שיושב לשמאלי. אי-אפשר להאשים אותו בתמימות. יש לו אג'נדה, יש לו תפיסת עולם ותפיסת העולם שלהם מבקשת להדיר מהכנסת את אזרחי ישראל הערבים, ואתם בתמימות כאילו ובכוונות הטובות לכאורה, ואנחנו יודעים לאן מובילות כוונות טובות. לשם אתם הולכים. כי הוא תמים לא, זה אי-אפשר להגיד עליו.
רונן הופמן
יכול להיות.
ג'מאל זחאלקה
דרך אגב, ליברמן לא היה נכנס לכנסת - - -
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
חבר הכנסת זחאלקה, בוא ניתן לחבר הכנסת הופמן לסיים. יש פה עוד חמישה אנשים שמבקשים לדבר, חברי כנסת. יש להם זכויות.
רונן הופמן
העניין של העלאת אחוז החסימה נועד למנוע ממפלגות קטנטנות ומרסיסי מפלגות לא להיות בכנסת, אלא לקבל כוח פוליטי לא מידתי לגודל הפיזי שלהן ולהיות סחטניות.
דב חנין
איפה זה היה בהיסטוריה?
מיקי רוזנטל
מתי זה קרה? תן דוגמה.
רונן הופמן
הסכמי אוסלו כמעט נפלו בגלל זה, בחייך. נניח שזה היה רק לפני עשרים שנה, בסדר? אבל העובדה שזה לא קרה מאז - - -
דב חנין
מתי זה קרה לפני עשרים שנה?
רונן הופמן
נניח שזה לא קרה.
דב חנין
לא קרה.
רונן הופמן
אז השיטה לא צריכה להיות שיטה שמונעת מעיוותים כאלה להתרחש.
דב חנין
אבל העיוותים קורים במקום אחר.
רונן הופמן
יכול להיות שהעיוותים קורים במקום אחר, השיטה מאפשרת את העיוות הזה. למה אתם מתעלמים מזה?
דב חנין
לא, השיטה היום מאפשרת עיוות אחר. אני מתייחס אליך בכבוד ואני יודע שאתה גם איש מדע המדינה. בוא תסתכל על הדברים שכן קרו בכנסת. סיעות בינוניות באופן לגיטימי השתמשו בכוחן כדי לכפות כל מיני דברים. אולי נחסל את הסיעות הבינוניות. זה קרה כל הזמן. הסיבה שהחוק הזה בכלל נדון היום היא כי סיעה בינונית של עשרה חברי כנסת, ובראשה יושב-ראש ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, החליטו שהם שמים את זה כאולטימטום לממשלה.
רוברט אילטוב
הסיעה שלנו זה 31.
דב חנין
אוקיי. אולי נקבע בחוק שסיעות בינוניות לא יכולות לשרוד כך את כל הכנסת?
רונן הופמן
חבר הכנסת חנין, העלאת אחוז החסימה - אתם הצגתם את זה כאן כדבר שכמעט מקיר לקיר יש התנגדות כאן לעניין הזה. אני מבקש להפנות את תשומת ליבכם. אני כבר ציינתי בדבריי שהגופים המקצועיים תומכים בעניין הזה.
דב חנין
לא, לא תומכים. לא נכון.
מיכל בירן
בדוח של המכון הישראלי לדמוקרטיה מהשנה הם מזכירים העלאת אחוז החסימה ל-4%.
רונן הופמן
יושב כאן גם הנציג של המרכז להעצמת האזרח וכן הלאה. כשנוח לך, חבר הכנסת חנין, אתה מתייחס לפרופסורים מסוימים, כשנוח לך הפוך, אתה - - -

אני רוצה להסב את תשומת ליבכם שחברי הכנסת מהשמאל לא חשבו שהעלאת אחוז החסימה הוא אקט גזעני. חבר הכנסת בוז'י הרצוג יושב-ראש סיעת מפלגת העבודה הציג את זה במכתב כדרישה.
זהבה גלאון
אנחנו תקפנו אותו גם אז.
רונן הופמן
אני מבין שתקפתם אותו, אבל מה אמרת אז? אמרת אז שהוא גזען?
זהבה גלאון
- - -היוזמה היא גזענית, כן.
רונן הופמן
- - - יוזמה גזענית, מדבר על לגרש ערבים? באמת.
זהבה גלאון
כן, כן.
דב חנין
חבר הכנסת הופמן, במקום שבו עומדים חוזרים בתשובה, אפילו צדיקים גמורים לא יכולים לעמוד.
רונן הופמן
אדוני, אני לא חייב להסכים עם עמדתך.
דב חנין
אבל חבר הכנסת הרצוג הבין שהוא שגה, אז למה אתם מנסים ל- - -?
מיכל בירן
ציטוט קטנטן ממסמך אחר של המכון הישראלי לדמוקרטיה: העלאה ל-4% ומעלה צפויה לפגוע באורח קיצוני בייצוגן של קבוצות מיעוט.
דב חנין
4 ומעלה.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
חבר הכנסת מיכל בירן, אין צורך שאני אגיד את עמדתי הידועה על המכון הישראלי לדמוקרטיה. בואו נאפשר לחבר הכנסת הופמן לדבר.
זהבה גלאון
אל תערבבו שמחה בששון.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
חברי המכון, אני אומרת את זה כי כשאנחנו מציגים את זה בדרך כלל מתקיפים אותנו מפני שזה לא העמדה היחידה.
רונן הופמן
אני מבין שהדיון לא מוצה ואני חושב שיש לקיים דיונים נוספים בעניין הזה.
דב חנין
זו אמירה חשובה.
יובל ליפקין
יש פה דוח של ועדת מגידור, ועדת נשיא המדינה. אתם יכולים לעיין בו, יש פה את כל הפרטים - - -
מיקי רוזנטל
אני רוצה להגיד כמה דברים, אין לי הרבה זמן. לכן, אני מבקש.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
מיקי, אני לא הגבלתי אותך.
מיקי רוזנטל
אני לא יודע איך אוסף הפרגמנטים הזה בכלל, אתם מעיזים לקרוא לו חוק משילות. אני מתקשה להבין איך האוסף האקראי הזה שהוא בליל של הצעות, שחלקן, אגב, סבירות, ואני מציע לכם להוציא את הדברים הסבירים ולהצביע עליהם מיד. למשל, אני חושב שתהיה פה הסכמה סביב השולחן על ממשלה של 18 שרים. לעומת זאת, יש דברים גרועים מאוד או ממש לא מגובשים ולא מעובדים שבינם לבין משילות אין שום קשר. הבעיה של הדמוקרטיה הישראלית היא לא המפלגות הקטנות, אלא המפלגות הגדולות שהולכות ונהיות קטנות. זו הבעיה האמיתית. האוסף האקראי הזה של הרעיונות לא מתמודד באמת עם הסוגיה. לכן, הרושם שלי הוא נוצר כתוצאה מתחרות סמויה בין האדון לפיד והאדון ליברמן על שם מי יירשם השינוי הדרמטי של שינוי שיטת הממשל כי שתי המפלגות האלה הבטיחו את זה לבוחריהן ועכשיו רוצות להוכיח: הנה, באנו ועשינו וכו' וכו'. אבל אתם לא עושים שום דבר חוץ מבלגן. כללי משחק לא משנים באמצע המשחק. יש פה כמה וכמה דברים שהם מאוד מאוד מטרידים.
אני מבין שקשה לכם, במיוחד לך, חבר הכנסת רותם, לשמוע את הצעות אי-האמון המייגעות והמעצבנות האלה, במיוחד כשהן באות שבוע אחר שבוע. אבל זו מהות הדמוקרטיה. הממשלה מושלת והאופוזיציה מדברת. בדרך כלל אלה הכללים.
דוד רותם
לכן, אני נותן לאופוזיציה פעם בחודש.
מיקי רוזנטל
האופוזיציה מציגה לציבור את האלטרנטיבה באמצעות מילים, מילים זה דבר מייגע, ואז הציבור ייבחר איזה דרך נראית לו. אבל הרעיון שלכם להגביל את זה הוא נובע מחסור כבוד גם לכנסת. אגב, אין לזה שום קשר למשילות. השעה וחצי בשבוע שבה אנחנו דנים באי-אמון לא פוגעת ביכולת של הממשלה להביא עוד ועוד רעיונות רעים וגם אפילו לבצע אותן, כי אנחנו רק מדברים. אתם אפילו לא צריכים לשמוע, אתם יכולים לצאת. יש שר תורן אחד שנאלץ פעם בשבוע לשמוע את האופוזיציה הטורדנית הזו מקשקשת את עצמה למוות. למה זה מפריע לכם? זה לא מה שמפריע לכם, זה לא מה שמפריע לכם.

לכנסת יש הרבה מאוד בעיות, באמת. גם חקיקת היתר הפרטית, ואני אפילו מוכן להסכים שיש זילות של האי-אמון, יש זילות. אבל תבואו ונעשה דיון על כלים פרלמנטרים אחרים שנותנים לחברי הכנסת להביע את עצמם. אם נקיים דיון כזה אולי נמצא גם אלטרנטיבות ונצמצם את מספר הצעות האי-אמון.
חנא סוייד
בתקנון, בתקנון.
מיקי רוזנטל
אבל אתם באים בדרך מאוד דורסנית ולהגיד מה אתם תעשו מבלי להידבר עם האופוזיציה, וזה דבר לא ראוי. כמו גם הרעיונות הנוספים שלכם של ה-65. אין לזה אח ורע בעולם. מה זאת אומרת? 64 חברי כנסת יהיו נגד הממשלה והממשלה תמשיך למשול. מאיפה הרעיונות המטופשים האלה? יש גם גבול לבדיחות שאפשר לעשות על חשבון העניינים רציניים מאוד בהם אנחנו דנים פה.
נושא המהירות הוא הכי מטריד. זאת אומרת, מה קרה? אם תשמעו עוד חודש את האופוזיציה מדברת אז מה קרה?
זהבה גלאון
הבטן שלו מצטמקת, אתה לא מבין?
מיקי רוזנטל
למה המהירות הזו? מה קרה? חוץ מבאמת להראות אני ואפסי. להגיד: אתם תקשקשו, אנחנו נחוקק ונעביר את זה במהירות וכו' וכו'.

אנחנו עוד לא בדיון לגופו של עניין, אבל אי-אפשר שלא לומר דבר בעניין אחוז החסימה. אני לא יודע מה המספר האידיאלי ויכול להיות שצריך להעלות מעט את אחוז החסימה. אבל אצלך, חבר הכנסת רותם, זה רק בא מהרעיון של לפגוע בערבים.
דוד רותם
- - - מדבר שטויות.
זהבה גלאון
לא, אני מוחה. אל תגיד שהוא מדבר שטויות.
דוד רותם
אני כן אגיד לו. אני אגיד ואני לא שואל אותך מה להגיד לו.
זהבה גלאון
לא, לא. אתה לא תגיד. אתה יודע כמה שטויות שמענו פה ולא אמרנו לאף אחד שזה שטויות?
מיקי רוזנטל
זו הזכות היחידה שלי לדבר שטויות.
זהבה גלאון
מה נשאר לו? את האי-אמון אתה לוקח לו.
מיקי רוזנטל
חבר הכנסת הופמן - אני חושב שהוא באמת נופל פה לגדר של תמימות, אני מקווה, ולא של זדון. אצלך זה זדון. אין בזה שום דבר חוץ מזדון ופרובוקציה שאתה אוהב לעשות.
ג'מאל זחאלקה
הוא נהנה מהאשמות האלה.
מיקי רוזנטל
היה ראוי אולי באמת לקיים דיון איזה אחוז חסימה ראוי למדינת ישראל במצב המיוחד, הייחודי. הדוגמאות שהביאו פה, לצערי, מהמכון הישראלי לדמוקרטיה מעידות יותר מכל על חוסר הרצינות של המכון הישראלי לדמוקרטיה, ההשוואות לגרמניה ש- - -
מיכל בירן
כשבגרמניה יש פטור מאחוז חסימה למיעוטים.
מיקי רוזנטל
יש שם שלטון מקומי של מדינות, ויש בונדסטאג ובונדסראט והדבר יותר מורכב מהצורה הפשטנית שבה זה הוצג.
ג'מאל זחאלקה
יש אחוז חסימה נפרד לאזרח גרמניה שונה.
מיקי רוזנטל
ועדיין אני אומר, ראוי לפעמים לחשוב. אבל הדרך שבה אתם עושים את זה זה: אנחנו נגיד לכם, וזהו. זה לא ממש מעניין אותנו לשמוע את הדעה שלכם. יש משחק כדורגל וכל קבוצה צריכה להבקיע גול. התפקיד של הקואליציה הוא לנצח והתפקיד של האופוזיציה הוא לנסות להפיל את הקואליציה. אבל כשבאים לשנות את החוקים של משחק הכדורגל לא עושים את זה במהירות וזה לא להבקיע גול. אתם מנסים פה לשנות את הכללים של המשחק והכללים הם מאוד מאוד עדינים. אני לא מבין שום דבר איך זה גם יגביר את המשילות. הבעיה של השלטון הישראלי היא לא העוצמה שלו אלא הטיפשות שלו. תקרא קצת דוחות מבקר המדינה ותבין שבעיקר הבעיה של המשילות זה שאיציק לא מוסר למוישה שצריך לעבוד יחד. יש הרבה מאוד בעיות של משילות שאינן נובעות מהגודל של מפלגה.

אתם לא באים לפתור את בעיית המשילות, אתם באים לעשות פרובוקציה, ובעיקר להתחרות ביניכם על קרדיט על שינויים. עשינו כבר שינויים בשיטה ועשינו אותם אז בצורה לא טובה, כשבחרנו ראש ממשלה בפתק נפרד וכו וכו', וגם אז המכון הישראלי לדמוקרטיה - איפה הייתם אז? מה אמרתם אז?
גידי רהט
סליחה, מיקי. זה לא יפה, זה לא יפה. יש פה ספר שלם שהוצאנו, שעשינו מחקרים. זה לא יפה להתייחס אליי ככה. זו - - - זכותך כמובך.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
חבר הכנסת רוזנטל, תסיים את הדברים שלך. אני רוצה לתת רשות לחבר הכנסת גפני.
מיקי רוזנטל
אני רוצה להסביר. מאחר והרוע הזה נשען, בין היתר, על המכון הישראלי לדמוקרטיה – הרבה מכוני מחקר דנים בשיטות הממשל הישראלי וגזרו מתוך העמדות שלכם את העניין הזה של אחוז החסימה שבו אתם תומכים, וזה בסדר גמור. זה לגיטימי. אבל חיברו את זה לכל מיני דברים אחרים שאין ביניהם ובין שיטת ממשל רצויה שום דבר, אין שום קשר. גם אתה הסתייגת מחלק ניכר מההצעות הרעות שבאו הנה. ולכן מה שאני מציע לחברי באמת, ובלי לדון לגופם של דברים, בואו נסכים על מה אנחנו מסכימים. אני חושב שיש פה הסכמה, אני לא בדקתי, על מספר השרים בממשלה. בואו נצביע רק על זה, ואת כל שאר הדברים נוציא מהקובץ הרע הזה של רעיונות שרובם באמת מטופשים, שאין שום קשר בינם לבין משילות.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
תודה רבה, חבר הכנסת רוזנטל. חבר הכנסת גפני, בבקשה. אחר כך חבר הכנסת אלעזר שטרן.
משה גפני
תודה לגברתי היושב-ראש. אני מבין שבעיית הממשל ושינוי שיטת הממשל זה תלוי ביחסים בין חברת הכנסת זהבה גלאון לביני אז אני רוצה לפתור את הבעיה הזו.
זהבה גלאון
אתה רוצה לפרט את הנקודה הזו?
משה גפני
אני מוכן לפרט.
קריאה
אתה מוכן להיפרד? - - -
משה גפני
לא, לא. לא מוכן לשום דבר. אני רק רוצה להסביר על מה אנחנו מדברים. הדבר הראשון - אם מישהו כואב לו העניין שמרצ ויהדות התורה מגישים אי-אמון יחד, יש לעניין הזה פתרון. זה כבר נדון בוועדת הכנסת לפני שלוש קדנציות, נדמה לי - אולי אני טועה, אבל לפני כמה קדנציות - לאפשר לכל סיעה להגיש אי-אמון לבד, לקבוע את המכסות שעל-פיהן מגישים את האי-אמון. זה נושא של תקנון, לא נושא בכלל של חקיקה. עושים צחוק מהעניין. לא רלוונטי כל הנושא הזה.
אבל דווקא החיבור ביני לבין זהבה גלאון מעיד על הדמוקרטיה הפרלמנטרית שאנחנו חיים בה שהחוק הזה עלול לפגוע בה באופן אנוש. בין זהבה גלאון לביני יש תהום פעורה בנושא של דת ומדינה. יש לנו מחלוקת אידיאולוגית מכאן ועד להודעה חדשה. אבל אנחנו רואים עין בעין את הנושא החברתי, את הנושא הכלכלי. אנחנו גם הגשנו תוכנית חברתית-כלכלית יחד. חבל שהיושב-ראש הקבוע לא כאן. אם לא מוצא חן בעיניו אז אתמול הופענו יחד בבית ציוני אמריקה בת-אביב. זאת אומרת, גם אם ייקחו מאיתנו את האי-אמון המשותף נמשיך להופיע יחד. אין לנו בעניין הזה בעיה.
זהבה גלאון
עכשיו אנחנו לוקחים את קיסריה. אנחנו מחפשים להקת חימום.
משה גפני
אני מבקש לומר, המציאות הזאת זה לא נוגע למרצ וליהדות התורה מכיוון שאנחנו מפלגות שגדלות. אבל יש מפלגות שלא גדלות והמשמעות של העניין שאותן מפלגות שלא יוכלו להיבחר לכנסת בגלל העלאת אחוז החסימה יצטרכו להתמודד ברחוב ויצטרכו לריב. לא שנוכל לשבת כאן ולדבר יחד כשיש דברים שאנחנו מסכימים ויש דברים שאנחנו חולקים ובנושאים שאנחנו חולקים אנחנו מצביעים אחרת ובנושאים שאנחנו מסכימים אנחנו עובדים יחד כפי שזה קיים במשטר פרלמנטרי כפי שאנחנו חיים בו עם קבוצות שונות, עם תתי-קבוצות - בזה הולכים לפגוע. צריך ללמוד מהניסיון ונדמה לי שמבין חברי הכנסת שנמצאים כאן אני הכי ותיק.
קודם כל, נלך ל-1992. העלתה סיעת התחיה את אחוז החסימה. התווכחתי אז עם חבר הכנסת לשעבר גרשון שפט ואמרתי: דע לך, אתה עושה נזק, כי העלו את זה לאחוז וחצי. צריך לאפשר לכל קבוצה להיות מיוצגת בכנסת. מה שקרה הוא שהם העלו את אחוז החסימה לאחוז וחצי. התחיה לא נכנסה לכנסת ב-1992, 60,000 אבדו לימין, ואז עלה רבין לשלטון והביא את הסכמי אוסלו. זאת אומרת, עיוותו לחלוטין בהעלאת אחוז החסימה את רצון הבוחר.
אני לא יודע מה מצבה של ישראל ביתנו, אין לי מושג. אבל ההיסטוריה חוזרת, אומרים אצלנו, ואני לא יודע מה תהיה התוצאה של העלאת אחוז החסימה הפעם. אבל זה מה שהיה ב-1992 - עיוותו באופן מוחלט את רצון הבוחר.

מניסיון שלי, המפלגות הקטנות האידיאולוגיות - לא קרה אצלן איזשהו כלנתריזם או שמישהו בא ונבחר על איזה טיקט של אדם חרדי או של קומוניסט או של ערבי מסוג מסוים שהוא בא עכשיו ואומר: אני עכשיו הולך בדרך אחרת. איפה זה כן קרה? זה קרה במפלגות הגדולות שהיו גדולות אז. זה קרה במפלגת העבודה, זה קרה בליכוד. כולנו זוכרים את המיציבושי. המעבר ממקום למקום, מסיעה גדולה לסיעה שנייה גדולה היה רק במפלגות הגדולות. בעיית משילות לא קרתה אף פעם בסיעות הקטנות. אנחנו היינו בקואליציה אז היינו בקואליציה. היינו באופוזיציה אז אנחנו באופוזיציה. אף אחד מאיתנו לא בא ואמר פתאום: אני הולך לכיוון של השני של מה שנבחרתי על-פיו בבחירות לכנסת.

רוצים לשנות את האי-אמון? יש דרך לשנות את האי-אמון, לשבת ולדון בכובד ראש בוועדת הכנסת, כמה אי-אמון מגישים, על-פי כמה, כל מה שנלווה לעניין הזה. העלאת אחוז החסימה היא המצאה אנטי-דמוקרטית בעליל. היא לא מוסיפה למשילות דבר וחצי דבר. הרי מה יקרה? נניח שאתם מעלים את אחוז החסימה ל-6%, ל-8%. מה יעשו המפלגות הערביות? בסופו של דבר, יעשו את הדבר שהוא בניגוד מוחלט למצפונן ולדרכן. יתאחדו יחד ויתפלגו אחרי הבחירות. הרי אנחנו יכולים לעשות את זה בכל דרך. עד כמה תלכו עם החקיקה לא לאפשר לאנשים להיכנס? מה שאתם עושים זה שאתם באים לאנשים ואומרים: אתם תלכו בניגוד למצפונכם בגלל שכך החלטנו שיש לנו בעיה.
אני אגיד לכם אתה אמת, כל מה שאני מדבר פה, ואני לא מתווכח עם המכון הישראלי לדמוקרטיה ולא עם אף אחד כי אני יודע את האמת. האמת היא כזאת. בסוף יצביעו על החוק הזה, אין מצב שלא יצביעו. יעלה למליאה עוד שעה או עוד שעתיים, יעלה למליאה. למה? כי יאיר לפיד בא עם אג'נדה שהוא נגד החרדים, יש לו אג'נדה. איך הוא אמר ליושב-ראש הכנסת? לא מוציאים מחוק ההסדרים שום דבר שנוגע לחרדים - זה בסדר. ישראל ביתנו התקנאה בו והיא אמרה: אני חייבת גם איזה אג'נדה.
דוד רותם
אבל היא גם נגד החרדים.
משה גפני
לא שמתי לב שחזרת, אני תיכף אגיד משהו עליו. עם זהבה גלאון יש לי מחלוקת בנושאי דת ומדינה, אבל אני מסכים איתה בנושא החברתי-כלכלי. איתו אין לי לא בזה ולא בזה. לא זה הנושא.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
לא היית פה קודם כשדב וזהבה הסכימו שכולנו יהודים, בגלות היינו.
דוד רותם
- - - שהוא מסכים שאני יהודי.
משה גפני
באה ישראל ביתנו ואומרת: אני חייבת גם אג'נדה ואג'נדה זה שינוי שיטת הממשל, נכון, לא נכון. שמע מזה יאיר לפיד ויש עתיד וקפצו גם על המציאה, הם לא יכולים להיות מחוץ למשחק הזה. גם הגישו, העתיקו פחות או יותר הצעת חוק של ישראל ביתנו. זה בסדר, אני מכבד את זה. כולנו פה מעתיקים אחד מהשני, גם את הצעקות. אבל המציאות היא שהולכים לפגוע בכנסת ובמשטר הדמוקרטי בגלל גחמה שאין לה שום ערך. ציבור הבוחרים לא יקבל את זה, אף אחד מהציבור הישראלי לא מטומטם. הוא רואה את זה מול עיניו. המציאות היא שקופה. אין פה נושא לא דמוקרטי, לא משילות, לא שום דבר שנוגע לעניין הזה. אגב, אם אנחנו בוחנים את הנושא שלנו, אני לא מדבר על ארצות-הברית, אבל מול אירופה או מול המקומות שבהם יש משטרים דומים לנו, אנחנו עם משטרים יציבים. אנחנו עם משטרים שבהם נכון שממשלה נופלת אחרי שלוש שנים בממוצע, אבל אם היא נופלת, הממשלה הקודמת היתה יכולה להמשיך. לא כמו שהיה באיטליה או במקומות אחרים. אנחנו משטר יציב. אלא מה? חלקים מהציבור רוצים להוציא מהמשחק הדמוקרטי או לחייב אותם ללכת בניגוד למצפונם.

אני לא רוצה להגיד את המשפט הבא, המשפט הבא היה מאוד חמור לגבי יאיר לפיד. אני לא רוצה לדבר נגדו. המציאות שבה אנחנו הולכים עכשיו לחקיקה פזיזה, מהירה, שאין לה שום תועלת בשום נושא - רוצים להגביל את מספר השרים? אני בעד, אני אצביע בעד. בכלל לימדו אותי שזה חוק יסוד ואסור לשנות חוק יסוד ושינו את זה בעשר דקות בגלל שברק אז היה צריך לשנות את זה אז שינו את זה בעשר דקות. לא הבנתי איך משנים חוק יסוד כל כך מהר, אבל אני בעד. רוצים לשנות מה שנוגע לחקיקה בדברים שהם באמת מהותיים ואין מחלוקת לגביהם? מאה אחוז. לשנות בדברים הכי בסיסיים של הדמוקרטיה הפרלמנטרית שאנחנו חייבים בה, שאנחנו כולנו יושבים ליד השולחן, שאנחנו יכולים לעשות דברים משותפים יחד לטובת הציבור, זה דבר נורא. אבל אני סתם צועק, זה ביטול תורה מה שדיברתי.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
לא, אני לא חושבת שאתה סתם צועק. חבר הכנסת גפני, ברוב הדיון לא היית.
משה גפני
אני הייתי כדי להגן על האופוזיציה בוועדת הכנסת.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
מצוין, אני רק רוצה להגיד לך שגם כשלא היית פה, הדעה הזאת של לנסות ללכת צעד צעד ואולי לפצל חלקים נשמעה פה מרוב חלקי הבית. לכן אני מחרה, מחזיקה אחריך.
משה גפני
אני חוזר בי, זה לא ביטול תורה. הכול בסדר. אני אומר את דעתי. אני חושב, ואני קורא ליושב-ראש הוועדה, לחבר הכנסת דודו רותם, שאני חבר שלו. אני חולק עליו מכל וכל, מכל וכל.
זהבה גלאון
לא בדת ומדינה ולא בחברתי.
משה גפני
ולא בנושא החברתי-כלכלי. חולק עליו, אבל הוא חבר שלי. אני קורא לו. בסופו של דבר, ההיסטוריה תשפוט את העניין הזה. אם חס וחלילה יתגלגל - וההיסטוריה שפטה את מי שהעלה את אחוז החסימה ב-1992, ההיסטוריה שפטה. כל מי שאומר: הסכמי אוסלו הביא השמאל, פשוט טועה. את הסכמי אוסלו הביא הימין. הוא היה יכול לשלוט ב-1992. 60,000 קולות עברו מהימין לשמאל. אני לא מביע עמדה, יכול להיות שזו היתה ממשלה טובה. לא מביע עמדה פוליטית בנושא הזה. מתחיל למצוא חן בעיניי החיבור שלי עם השמאל. תודה רבה.

אני יכול ללכת, נכון?
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
אם זה דבר תורה אתה יכול ללכת. ועדת ביקורת זה סוג של דבר תורה.
משה גפני
הולך לוועדת לביקורת המדינה. תוקפים עכשיו את לפיד על הנושא של ניצולי שואה, אני הולך לעזור להם.
אלעזר שטרן
אני בא משם, אתה יכול להיות רגוע. עזרנו לו.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
חבר הכנסת שטרן.
אלעזר שטרן
גם אני מוכרח להביע קצת את אי-שביעות רצוני מהמהירות שכאן, אבל אני מקווה שעם פיצולים שייעשו כאן ועם המשך הדיונים יתוקן מה שצריך להיות מתוקן.
אני חושב שזה לא סוד, בעיניי לפחות, שבצורת המשילות בישראל או בשיטת הממשל, בעיניי, יש בעיה שהיא לא קשורה למגזרים בהיבט הזה. אני מקבל את הבעייתיות, בטח לקפוץ ישר ל-4%. אבל אני חושב שכן צריך להעלות ואני חושב שחבריי הערבים אולי הם ילמדו מהציונות הדתית קצת. זאת אומרת, יכלו להגיד את הדברים האלה לציונות הדתית. הציונות הדתית היום, דרך אגב, כמו החברה הערבית, לא מצביעה רק למפלגות שקוראות לעצמן ציונות דתית. אני חושב שעשרות אחוזים מהחברה הערבית או מהמצביעים הערבים לא מצביעים למפלגות שנקראות מפלגות ערביות. לכן, אני חושב שהכיוון של העלאת אחוז החסימה הוא כיוון נכון, בין 3% ל-4%. אני מקווה שיהיה לנו הזמן לדיון עמוק יותר, גברתי היושב-ראש.
אני חושב שהרעיון של 65 חברי כנסת הוא רעיון לא נכון, בעיניי לפחות. אני הייתי מסתפק ב-61. גם אם יש איזושהי סיטואציה שזה יכול לתת יתרון, אני לא בעד זה. אני חושב שגם ההפחדה, במיוחד כשמעלים את אחוז החסימה על-ידי מימון מפלגות כשלצורך העניין לו יתואר כי יעלה ל-4%, מי שקיבל 3% ורצה לרוץ לטובת המדינה אנחנו נותנים לו אפס אחוז מימון, אני חושב שזה מדכא יוזמות דמוקרטיות חשובות. לכן, אני חושב שההצמדה של מימון המפלגות למפלגות שלא עברו לאחוז החסימה היא הצמדה לא נכונה. בעיניי, היא עלולה באמת לפגוע בדמוקרטיה. בעיניי, היא לא יכולה ללכת כחבילה אחת עם - - -
זהבה גלאון
יש בקיעים בקואליציה? אני רוצה להבין איפה אנחנו עומדים. מה תעשו עכשיו בהצבעה?
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
זהבה, אני חושבת שכולנו אמרנו שיש פה שלושה נושאים שצריך לדון עליהם שוב, והגדירה את זה חברת הכנסת עדי קול הכי טוב.
אלעזר שטרן
זהבה, אם כל הדברים שאמרתי לך עכשיו - אף אחד מהם לא ישונה, אז בדיון הבא תוכלי להגיד שיש בקיעים בקואליציה, בסדר?
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
יש שלושה נושאים שעלו פה על-ידי כל חברי הקואליציה: אחוז החסימה, אי-האמון ותקצוב המפלגות שלא עוברות. אני חושבת שאלו שלושה נושאים קרדינלים שברור לכולם ש- - -
דב חנין
לא, יש דברים אחרים, יש עוד דברים.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
צריך לתקן דברים. מיקי, אתה הסכמת שיש פה דברים טובים ודברים לא טובים. מה שצריך תיקון צריך תיקון. בואו נאפשר לחבר הכנסת לסיים.
דוד רותם
רבותי, אני קודם כל מבקש להצביע על איחוד שתי ההצעות.
סיגל קוגוט
המשמעות היא לפי סעיף 79(ב) לתקנון הכנסת - - -
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
תנו לחבר הכנסת שטרן משפט סיום אחרון, בבקשה.
אלעזר שטרן
משפט אחד. אני חושב שגם אנחנו ככנסת וגם אנחנו בוועדה, המינון של ההפרדה הגזענית או של ההפחדה הגזענית, כמו גם השיעור של התקפות על חרדים או התקפות על דתיים, כדאי לכולנו להוריד קצת את המינון הזה. אנחנו לפעמים בשביל להעביר מסרים חשובים לוקחים את זה קצת רחוק מידיי. הבעיה היא לא אנחנו, הבעיה היא שאנשים ששומעים אותנו - כמו שאמרתי, בכוונה אני אגיד לעמיתיי לפני ההתנקות, כששאתה לוקח עדר עד שפת המצוק, כשתחליט לעצור הוא לא יעצור. הרבה ייפלו למטה. ולכן, אני חושב גם כאן, שהטונים שאנחנו מכניסים לנושא של הגזענות או העדתיות, לפעמים גם כשאנחנו מבינים, וגם כשאנחנו חושבים שאנחנו משחקים פה בינינו, בשעת מבחן אני חושש שלא נצליח לעצור. לכן, אני חושב שיש פה הרבה מאוד טיעונים ענייניים מאוד שבאמת משעבדים אותנו כחברי קואליציה גם כן הרבה פעמים. אני חושב שכדאי שזה יישאר בתחום הענייניות.
זהבה גלאון
פשוט אפשר לפצל את הסעיפים האלה מהחוק ואז לא תהיה בעיה, הכול יהיה בסדר. אני לא בעד לאחד את החוקים, אני בעד להוציא את הסעיפים האלה.
מיקי רוזנטל
אני בעד להעביר את זה לוועדת הכנסת.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
אנחנו נמשיך לתת רשות דיבור לחברי הכנסת, אדוני היושב-ראש. יש גם מקלב וגם מיכאלי.
זהבה גלאון
מה, אין להם נשמה? חרדים, ש"ס, יהדות התורה, מה הם אותו הדבר? אתם רוצים שהם יתאחדו ואחר כך יתפצלו?
דוד רותם
גפני כבר דיבר בשמך גם כן.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
רשות הדיבור שלך, בבקשה.
אורי מקלב
תודה רבה, אדוני, גברתי היושבת-בראש, חבריי, אני לוקח בחשבון שאתם כבר עייפים ואנחנו סחוטים מהדיונים הארוכים. אבל בכל אופן, אני כן יכול לשאול מה נשתנה ואני גם אענה. מה השתנה מהקדנציה הקודמת? הייתי חבר קואליציה בקדנציה הקודמת. היתה ועדת משילות בקדנציה הקודמת, היתה דרישה של ישראל ביתנו להחיל חוק משילות, אולי אפילו יותר דרקוני מהחוק הזה, והחוק לא חוקק מכיוון שהיתה איזה משילות מסוימת. אנחנו עדים לכך שבקואליציה הזו אין משילות. יש סחטנות מפלגתית של כל מפלגה בתוך הקואליציה, מפלגה שבנויה על ספינים, על פייסבוקים, על תחרות בין כל השרים. שר משמיץ שר אוצר קודם ושר אוצר עכשווי משמיץ שר אוצר קודם. מודיע עכשיו שר הכלכלה: אני לא מצביע בעד התקציב בלי חוק משאל עם. כל אחד יכול להביא עכשיו חוק ככל העולה על רוחו ולקדם אותו, לא היה מצב כזה מכיוון שהיתה הידברות, הציפו בעיות.

החוק הזה לא מוצה. כל מהותו של החוק הזה היא הידברות וליבון עד הסוף, אבל מביאים אותו בבהילות כזאת לקראת סוף המושב הזה כדי להספיק לצאת עם איזה קרדיט במושב הזה כלפי אחרים. בצורה שאתם מובילים את זה אין בזה שום דבר. הכול זה ספינים מבלי מיצוי אמיתי של ההשלכות האמיתיות שיש לחוק כזה.דיברו פה דוברים שונים ואני לא חושב שיש כאן מישהו שחושב באמת שיש פה דאגה למשילות, ליציבות. אני חושב שעוד יותר בולט שלא זו השאלה. בקדנציה הזו כמעט ולא נכנסו מפלגות שאין מפלגות קטנות. מפלגות גדולות מרכיבות את הקואליציה. יש מיתוס שיש סחטנות של מפלגות קטנות, אבל לא היתה סחטנות של מפלגות קטנות. מפלגה אחת נכנסה בגלל הזכות של 2% אחוז חסימה, מפלגה אחת שבקדנציה הקודמת, הקודמת לה, היתה מפלגה הכי גדולה של 28 חברי כנסת, מפלגה שנכנסה לממשלת אחדות לאומית בעבור שלוש דרישות: הדרישה הראשונה היתה נושא השוויון בנטל. הדרישה השנייה היה שינוי חוק המשילות. היא זו שהיתה צריכה להתמודד ולהראות לכולם, וברגע האחרון בקושי בקושי היא נכנסה עם אחוז חסימה. לא זו אף זו, ישראל ביתנו שמובילה את החוק הזה התחילה עם פחות מאחוז החסימה שאותו היום אתה רוצה לאשר. לכן, אנחנו יודעים היום שזו לא שאלה אמיתית לא של יציבות, לא של סחטנות ולא של משילות. היום מפלגות תוך קדנציה סוחטות הרבה יותר ממפלגות שצריכות להיכנס להקמת קואליציה או שיש איזה מיתוס כזה. אני זוכר שדיברנו על כך פעם קודמת. הצעת חוק או מניעה של חבר קואליציה אחד גרמה להוצאה של חצי מיליארד שקל מהאוצר בגלל סחטנות תוך כדי משילות. חבר כנסת לא הסכים לשינוי בנושא ביטוח לאופנועים וזה עלה חצי מיליארד שקל לממשלה. זה היה תוך כדי משילות.
דב חנין
אגב, ממפלגה גדולה.
אורי מקלב
מפלגה גדולה. ביטול שני הפתקים - מי שינה את זה רק בגלל כדאיות? המפלגות הגדולות. הן ראו שיש בריחת מצביעים לפתק אחד לראש ממשלה ובפתק שני למפלגה אחרת. אנחנו יודעים דבר אחד, זו שאלה של כדאיות, זו שאלה של שתלטנות, דורסנות. זה מהלך דיקטטורי אמיתי.

לגבי הערבים – אני לא חולק שזה בא לפגוע במפלגות הערביות. זה הם לא לקחו בחשבון או שאני לא יודע איך הם מתכוננים להתמודד איתם. המפלגות הערביות, בסופו של דבר, יתאחדו. המפלגות החרדיות, בסופו של דבר, יתאחדו. האמן לי, גם המפלגות הערביות בסוף. מפלגות ישראל ביתנו והבית היהודי יגדילו את כוחן של המפלגות הערביות, הן יהיו הרבה יותר גדולות. זו תהיה התוצאה של הצבעת ישראל ביתנו והבית היהודי יחד עם הקואליציה.
לסיום, יש לי הצעה שהיא לא הצעה שלי.
רוברט אילטוב
זה רק מוכיח שההצעה הזאת היא לא נגד ערבים כפי שבאתם העמדתם פה בוועדה וטענתם שזו הצעה גזענית.
אורי מקלב
בחוק של חבר הכנסת הופמן אתם גם תמנעו מהמפלגות הערביות להתפצל אחר כך, זה מה שהוא אמר.
אני הרי יודע שהרוב דורסני יצביעו לזה. יש לנו מושג שצל מן ההרים מן הדב. יש לי הצעה שהיא הצעתו של חבר הכנסת פרוש והיא להשאיר את המצב כקדמותו למפלגות הקיימות היום. אם אתם יכולים לשנות כללי משחק, אתם יכולים לשנות כללי משחק רק למפלגות חדשות.
זהבה גלאון
למה אתה מציע הצעות כאלה? אנחנו מתנגדים לזה, נקודה.
אורי מקלב
להזכירכם, בזמנו של הנשיא טרומן שהיה נשיא ארצות-הברית שינו את החוק הזה שנשיא לא יכול לכהן יותר משתי קדנציות, אבל זה לא חל על נשיא מכהן. אני מציע את ההצעה הזו כדי שלא יגידו אחר כך שלקראת - - -
קריאה
זה עושה דור א' ודור ב' בכנסת. אתה מוכן למכור את כל הזכויות של הבאים אחרינו.
זהבה גלאון
אתה לא חייב להציע.
אורי מקלב
אני נגד החוק הזה גם בנושא הזה.
עדי קול
יש פה נציג של משרד האוצר שמבקש לדבר. יש השלכות תקציביות רבות.

<(היו"ר דוד רותם)>
היו"ר דוד רותם
בינתיים את רשות הדיבור אני נותן, לא את.
עדי קול
אז אני מבקשת ממך לתת לו.

<היו"ר דוד רותם>
אני לא רוצה לתת לו.
עדי קול
למה?

<היו"ר דוד רותם>
ככה, כי הוא ביקש ממני ואני אמרתי לו שהוא לא צריך לדבר בחוק הזה.
עדי קול
אבל יש השלכות תקציביות מאוד גדולות לחוק הזה.

<היו"ר דוד רותם>
רבותי, אני עובר להצבעה על איחוד החוק. מי בעד?
דורית ואג
רגע, חכה. אני רוצה לראות מי מצביע במקום מי.
רונן הופמן
מה המשמעות מבחינת פיצולים אחר כך? אני רוצה להבין.
זהבה גלאון
אחר כך תחפשו אותם. אני מזהירה אותך מראש.
סיגל קוגוט
ראשית, יש אפשרות לאחד את הצעות החוק להצעה אחת.
זהבה גלאון
אני אגיד לך, תשמע לי רגע. אני לא נותנת לך עצה רעה. כשאתה מתאחד איתו אתה שבוי בידיים שלו על הפיצול, על איזה סעיפים אתה רוצה לפצל אז תחשוב על זה.
סיגל קוגוט
מה שאומר נציג משרד המשפטים - שהחלטת ועדת שרים לשתי ההצעות שונה. תגיד את זה.
עדי קול
אבל אם משרד המשפטים אז אפשר גם משרד האוצר.
דב חנין
את שר האוצר לא סופרים פה, הוא כבר לא נספר.
מיקי רוזנטל
האם יש לחוק השלכות תקציביות?
היו"ר דוד רותם
לא.
מיקי רוזנטל
אין, טוב.
עמי ברקוביץ
כיוון שהוזכרה כאן כבר החלטת ועדת השרים אני רוצה למען הסדר הטוב שהיא תהיה בפני חברי הוועדה. התמיכה של הממשלה בשתי ההצעות היא בקריאה הטרומית בלבד. אין תמיכה מעבר לזה כאשר מבחינה פורמלית המשמעות היא התנגדות. אבל ההחלטה מוסיפה וקובעת שוועדת השרים לענייני חקיקה תשוב ותקיים דיון בהצעת החוק במשולב עם הצעת החוק הנוספת של חבר הכנסת רותם לפני הקריאה הראשונה. אני רק אוסיף שביחס להצעה של חבר הכנסת רותם נקבע גם שתנאי לקידומה יהיה לאחר קריאה טרומית שהיא לא תועבר לדיון בוועדת הכנסת, אלא לאחר קבלת הסכמת כל סיעות הקואליציה המרכיבות הממשלה בנושא. להבנתו, זה חל גם על ההצעה של חבר הכנסת הופמן.
דב חנין
זה אומר, אדוני, רק למען ההבנה, שכדי שהחוק הזה יקודם צריכה ועדת השרים לענייני חקיקה לשוב ולדון בו לפני ההצבעה בקריאה הראשונה.
זהבה גלאון
עוד שאלת הבהרה. האם כל סיעות הקואליציה התכנסו והסכימו על האיחוד הזה של שתי ההצעות האלה? ואז האם זה הובא לוועדת השרים לענייני חקיקה שאישרה את זה.
דב חנין
כי יש חברים בקואליציה שהם לא יודעים על זה. הם לא שותפו כנראה.
היו"ר דוד רותם
אני מציע שלא תדאגו ל - - -
דב חנין
לא, אנחנו דואגים כי הם לא דואגים לעצמם.
היו"ר דוד רותם
רבותי, אני עובר להצבעה.
דב חנין
לא, לא התקבלה תשובה לשאלתו של חבר הכנסת הופמן.
רונן הופמן
אני רק רוצה להבין את המשמעות של הפיצול לאור העניין של האיחוד.
סיגל קוגוט
אוקיי. רגע, היא קודם רוצה לדעת מי מחליף את מי.
דורית ואג
אני רוצה לוודא מי יצביע פה. את קארין אלהרר אתה מחליף. את יריב לוין רוברט מחליף, את אברהים צרצור שיושב על מקום של חד"ש – דב חנין. אני רק רוצה לראות שכל האחרים פה.
אורי מקלב
יש ועדת שרים וועדה מתכנסת - - -
זהבה גלאון
הם עושים מה שהם רוצים. אתה לא שם לב עד לרגע זה שחבר כנסת - - -?
דב חנין
מה זה ועדת שרים, בחייך? זה עוד כלי של הדמוקרטיה. זה לא שייך לפוליטיקה החדשה.
רוברט אילטוב
עדיין יש לה גם סמכויות והיא יכולה להחליט להעלות הצעת חוק גם בניגוד, מה לעשות?
זהבה גלאון
היא יכולה להחליט גם שהשמש זורחת בטימבוקטו. חבר הכנסת הופמן, אני רוצה לתת לך עצה, אני קצת ותיקה כאן במשכן. אם אתה מתאחד איתו, אתה תחפש את הפיצול איתו - רק שתדע למה אתה הולך. תחשוב על זה, תעשה התייעצות סיעתית. תגיד לו שאתה רוצה התייעצות סיעתית, כל דבר. יש לך אופציות פרלמנטריות.
רוברט אילטוב
היום את בגדר - - -?
היו"ר דוד רותם
היום היא בגדר היועצת.
זהבה גלאון
תאמין לי שהוא לא יצטער על העצות. אתה הופך בעוד עשרים שניות, אם מצביעים, להיות שבוי בידיו של חבר הכנסת רותם. יש כאלה שאוהבים את זה. תחליט אם אתה רוצה את זה. אני מסבירה לך מה הולך להיות. להיות שבוי אצל חבר הכנסת רותם זה לא פיקניק, אני כבר אומרת.
היו"ר דוד רותם
להיות שבוי אצל גפני זה יותר טוב.
סיגל קוגוט
משמעות האיחוד היא שאחרי שההצעות מאוחדות מגישים למליאה טקסט אחד שעליו יחליטו פה בדיון. אני כבר אומרת שאחרי האיחוד הזה יצטרכו לעשות פיצול נושאי בין חבילת חוקי היסוד לבין חבילת החוקים הרגילים - משהו אחר. קודם צריכים להחליט אם מגישים את שתי ההצעות בנפרד כך שהמליאה תצביע על כל אחת מהן, או שמאחדים אותן וזה אומר שיוגש טקסט אחד למליאה. זה לא אומר שאי-אפשר לשנות אותו אחרי קריאה ראשונה, ברור שאפשר. יוגש טקסט אחד למליאה.
רונן הופמן
אני מבין שיש שני סוגים של פיצול. פיצול זה מחויב על-ידי הפרוצדורה במובן של חוקי יסוד מחוקים רגילים, ואני שואל לגבי פיצול נושאי שהוא מהותי.
סיגל קוגוט
הוא אפשרי. בתקנון החדש יצרו מוסד חדש שהוא נקרא: פיצול לפני קריאה ראשונה. הוועדה רשאית באישור הכנסת לפצל נושאים. כלומר, אם רוצים את אחוז החסימה - - -
רונן הופמן
יש זמן לבקש את הפיצול הזה?
סיגל קוגוט
כן.
עדי קול
אנחנו רוצים לבקש.
סיגל קוגוט
אם מבקשים פיצול של אחוז החסימה או פיצול של מימון מפלגות שלא עברו את אחוז החסימה – זה מה שעדי קול ביקשה ממני - זה הזמן לבקש את זה עכשיו. קודם מצביעים על האיחוד ואחר כך על הפיצולים.
אורי מקלב
שאלה קצרה ליועצת המשפטית - - -
היו"ר דוד רותם
לא, מקלב. אחר כך תשאל שאלות. אני עובר עכשיו להצבעה על נושא האיחוד, אני קודם כל מצביע ואתה מפריע לי בהצבעה.
מיקי רוזנטל
מה המהירות הזו? מה קרה?
היו"ר דוד רותם
אני רוצה למהר. מה, אני שאלתי אותך?
מיקי רוזנטל
מה העניין? שליברמן יסיים את המשפט? מה הבעיה? באמת, חצופים.
היו"ר דוד רותם
אני לא שואל אותך.
אורי מקלב
מה המניעה מחבר הכנסת הופמן להביא את זה לבד - - -? אם הוא רוצה מאוד לעשות את הניסוח, אם ימצא חן בעיניו, הוא ילך באותו ניסוח יחד עם הצעת החוק ה- - -. מה מונע? למה אתה צריך עכשיו להתאחד? אם הניסוח של הצעת החוק יימצא חן בעיניך תיצמד לזה, תנסח אותו הדבר. אם לא - אז נפרדה דרככם. למה עכשיו - - -?
רונן הופמן
מאחר ויש פרוצדורה אחרת שהיא סבירה - - -
סיגל קוגוט
הפרוצדורה של הפיצול של חוקי יסוד וחקיקה רגילה היא הכרחית. הפרוצדורה של איחוד בין ההצעות היא הרשאה. אתם יכולים להחליט כרצונכם.
היו"ר דוד רותם
כל אחד יכול לעשות מה שהוא רוצה.
אורי מקלב
כל חוק אפשר להפריד - - -
סיגל קוגוט
בסדר, זה החלטתכם.
היו"ר דוד רותם
רבותי, אני עובר - - -
מיכל בירן
אנחנו מבקשים התייעצות סיעתית.
היו"ר דוד רותם
אני עובר להצבעה.
מרב מיכאלי
אבל אנחנו מבקשות התייעצות סיעתית לפני ההצבעה.
היו"ר דוד רותם
לא, סליחה. אני התחלתי הצבעה.
מרב מיכאלי
אנחנו לא יודעות איך הסיעה יכולה להצביע, אנחנו צריכות התייעצות סיעתית לפני ההצבעה.
זהבה גלאון
נכון, את צודקת במאה אחוז.
מרב מיכאלי
אני לא יודעת מה עמדת הסיעה שלי, אנחנו אמרנו מה נראה הולך בדיון הזה ואז נגבש עמדה. אין לנו עדיין עמדה סיעתית.
היו"ר דוד רותם
אין בעיה, יש לכם שתי דקות - - -
מיקי רוזנטל
הנוהל הוא חמש דקות.
היו"ר דוד רותם
אל תגיד לי כמה הנוהל. רבותי, בשעה אחת אני מחדש את הדיון.

<(הישיבה נפסקה בשעה 12:55 ונתחדשה בשעה 13:00.)>
היו"ר דוד רותם
רבותי, נא לשבת. רבותי, אני עובר להצבעה על איחוד.
אברהם מיכאלי
הצבעה שמית.
היו"ר דוד רותם
הצבעה שמית, בבקשה. תתחילי להקריא. אני מצביע על האיחוד.
זהבה גלאון
מה סגרת, חבר הכנסת הופמן, אתה וליברמן? מה סגרתם?
מיקי רוזנטל
זה מדהים שאדם שמואשם במדינת ישראל בהפרת האמון הציבורי, הוא מעורב בכלל בחקיקה כזו. זה הסיפור הכי - - -
היו"ר דוד רותם
אתה עוד דמוקרט. אצלך העובדה שעד שאדם לא הורשע הוא זכאי - זה בעיה בשבילך כי אתה עיתונאי.
מיקי רוזנטל
להיפך. אני רק במקומו הייתי מעיף את עצמי מהחדר הזה. לא הייתי מעז להיכנס הנה. הרי זה הוא מושך מאחורי החוטים.
היו"ר דוד רותם
אז לא היית נכנס.
זהבה גלאון
מה סיכם ליברמן עם חבר הכנסת הופמן? זה גילוי נאות, אדוני. אנחנו צריכים לדעת מה סוכם. יש פה חברי כנסת שצריכים להצביע, הם צריכים לדעת מה סוכם. חבר הכנסת הופמן, האם אתה יכול לדווח מה סוכם בינך לחבר הכנסת ליברמן?
רונן הופמן
חברת הכנסת גלאון, יש יושב-ראש לוועדה הזאת והוא יעלה מיד להצבעה את הנושאים.
זהבה גלאון
אבל אתה היית עכשיו בשיחה עם חבר הכנסת ליברמן.
רונן הופמן
אני צריך לדווח על כל שיחה ש- - - ?
זהבה גלאון
זה לא כל שיחה, יש לו השלכות מרחיקות לכת על הדמוקרטיה, על המשילות.
היו"ר דוד רותם
רבותי, אנחנו עוברים להצבעה על איחוד החוקים. נא לקרוא שמות.
דורית ואג
דוד רותם - בעד

רונן הופמן - בעד

ג'מאל זחאלקה - נגד


רוברט אילטוב במקום יריב לוין - בעד

שולי מועלם-רפאלי - בעד

משה מזרחי - נגד

אברהם מיכאלי - נגד

מרב מיכאלי - נגד

אורי מקלב - נגד
אורית סטרוק - בעד

דב חנין במקום אברהים צרצור - נגד

עדי קול - בעד

אלעזר שטרן - בעד

שבעה בעד, שישה נגד.
היו"ר דוד רותם
שבעה בעד, שישה נגד. ההחלטה לאחד את החוקים נתקבלה. עכשיו תתחילי לקרוא.
סיגל קוגוט
רגע. נפצל את החבילה של חוקי היסוד אל מול החקיקה הרגילה עקרונית, ואז אני אטפל רק בחוקי היסוד קודם.
זהבה גלאון
מה זה כולל?
סיגל קוגוט
זה אומר שכל התיקונים לחוקי היסוד: חוק יסוד: הממשלה, חוק יסוד: הכנסת, חוק יסוד: משק המדינה, יידונו לחוד ויוגשו כהצעת חוק לקריאה ראשונה לחוד, וכל התיקונים לחוק הבחירות לכנסת, חוק מימון מפלגות וחוק הכנסת, יוגשו כחבילה אחת, עוד הצעה לקריאה ראשונה. אנחנו נפרט.
זהבה גלאון
זאת אומרת, אתם מגישים שתי הצעות. אחוז חסימה זה בחוק הבחירות.
סיגל קוגוט
שתי הצעות. אחוז חסימה זה בחוק הבחירות.
דב חנין
גברתי היועצת המשפטית, כיוון שאנחנו עוסקים פה בשאלות קונסטיטוציוניות מרחיקות לכת, ראוי להסביר לחברי הוועדה מה הם השינויים בחוקי היסוד לפני ההחלטה, מה הם השינויים בחקיקה הרגילה. זו חבילה מאוד מאוד מורכבת ומרחיקת לכת. כדאי לדעת את זה כבר בשלב הזה שנבין מה מפצלים ממה.
היו"ר דוד רותם
אני מחליט שאני קודם כל מצביע על הפיצולים. אני מבין שחברי הכנסת - - -
דב חנין
אני מפנה את אדוני היושב-ראש לכך שיש תקינות מהותית בכך שבסוגיה כל כך מהותית לא מביאים בפני חברי הוועדה. אני אומר את זה רק למען הפרוטוקול, לא למען הדיון הזה. אי תקינות מהותית בכך - - -
היו"ר דוד רותם
אי תקינות מהותית - בבניין ממול.
דב חנין
לא, בבניין ממול אני אדבר כשאני ארצה. אני בינתיים אדבר בבניין הזה מכוח זכותי כחבר כנסת נבחר. אני רק אומר למען הפרוטוקול שאני כחבר כנסת רואה בכך אי תקינות מהותית כאשר לא מבהירים מראש לחברי הכנסת מהי המהות של הפיצול שבין חוקי היסוד לבין החוקים שאינם חוקי יסוד. זכותם וחובתם של חברי הכנסת לדעת מה נמצא בכל אחד משני המרכיבים של ההצעה לפצל. תודה.
זהבה גלאון
ואיך זה קשור למשילות, דרך אגב.
היו"ר דוד רותם
אני פשוט - - - את זה לדיון שתוכלי לדון בכל אחד מהחוקים בנפרד.
זהבה גלאון
אני מבקשת לתמוך בהצעת חבר הכנסת חנין. אני חושבת שחברי הוועדה צריכים לדעת בדיוק מה שייך לחוקי בחירות, מה שייך לחוקי יסוד. אי-אפשר חקיקה חפוזה כזו.
היו"ר דוד רותם
אני לא מבין למה חפוזה. חבר הכנסת דב חנין הוא גם משפטן, גם - - -
זהבה גלאון
לכן, אני תומכת במה שהוא אמר.
היו"ר דוד רותם
אני יודע שהוא הבין בדיוק מה אנחנו נפנים.
זהבה גלאון
לא, אחרת הוא לא היה שואל.
היו"ר דוד רותם
רבותי, אני עובר להצבעה.
אורי מקלב
אני מבקש התייעצות סיעתית על העניין הזה.
היו"ר דוד רותם
חמש דקות.
משה מזרחי
אתם לא יכולים לעשות את הפירוט הזה עכשיו?
סיגל קוגוט
ודאי. תוך כדי ההתייעצות הסיעתית אנחנו יכולים לפרט עכשיו. חוקי היסוד שמתקנים הם חוק יסוד: הכנסת לעניין תקציב המדינה וחוק יסוד: הממשלה לעניין הרכב הממשלה ואי-אמון ופיזור הכנסת על-ידי ראש הממשלה, וחוק יסוד: משק המדינה. יש שם שלושה סעיפים: האחד זה השלמה לחוק יסוד: הכנסת, איך חלוקת הזמנים בין הכנסת לממשלה אחרי בחירות כשהיא מאשרת תקציב, ועוד שני סעיפים שעניינם כשיש 1 חלקי 12, האם החישוב יהיה לפי השנה החולפת או ראשית השנה בלי השינויים. התיקון השני הוא מה קורה כשאנחנו דנים ב-1 חלקי 12, נמצאים ב-1 חלקי 12, כשאין תקציב, מי מחליט על הדלתא שנשארת אחרי כל ההתחייבויות. האם השרים או הפקידות? אלה התיקונים של חוקי היסוד. מימון מפלגות זה בחקיקה רגילה.
אורית סטרוק
סיגל, אין פה מישהו שמנהל ואין פה שקט, ואנחנו באמת לא מבינים.
סיגל קוגוט
לא, אנחנו נדון סעיף סעיף. אין מצב שלא נדון סעיף סעיף.
אורית סטרוק
לא, אבל גם את מה שאמרת עכשיו זה כאילו שלא אמרת את זה.

(הישיבה נפסקה בשעה 13:10 ונתחדשה בשעה 13:15.)
היו"ר דוד רותם
רבותי, אנחנו עוברים להצבעה על הפיצול.
דב חנין
זה לא הפיצול הנכון.
דורית ואג
דוד רותם - בעד

רונן הופמן - בעד

ג'מאל זחאלקה - לא משתתף בהצבעה
ג'מאל זחאלקה
לא משתתף בהצבעה במחאה על הפרוצדורה הלקויה, על החיפזון ועל חוסר הדמוקרטיה בוועדה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.
דורית ואג
רוברט אילטוב - בעד
שולי מועלם-רפאלי - בעד

משה מזרחי - נגד

אברהם מיכאלי - לא משתתף בהצבעה.
אברהם מיכאלי
לא משתתף בהצבעה.
משה מזרחי
לא משתתף.
זהבה גלאון
הוא לא משתתף.
דורית ואג
מרב מיכאלי - לא משתתפת בהצבעה.
מרב מיכאלי
לא משתתפת בהצבעה.
דורית ואג
אורי מקלב - לא משתתף.
אורי מקלב
הצלחתם לאחד את האופוזיציה, לא משתתף.
דורית ואג
אורית סטרוק – בעד

דב חנין - לא משתתף בהצבעה
דב חנין
אני לא משתתף בהצבעה מכיוון שאני חושב שהפיצול הזה איננו מה שצריך לעשות. צריך לעשות פה פיצול מהותי. אני קורא לוועדה לעשות פיצולים מהותיים, אני חושב שהפיצול הזה הוא טכני. הוא נועד להכשיר את השרץ הבעייתי והמסוכן הזה.
דורית ואג
עדי קול - בעד

אלעזר שטרן - בעד

שבעה בעד, אחד נגד, וחמישה לא השתתפו.
זהבה גלאון
מי נגד?
דורית ואג
מזרחי.
זהבה גלאון
לא, הוא חזר בו. הוא לא משתתף בהצבעה.
היו"ר דוד רותם
רבותי, ההצעה נתקבלה.
אברהם מיכאלי
יום שחור לדמוקרטיה.
היו"ר דוד רותם
תודה לך. נא לקרוא.
סיגל קוגוט
אני אקרא את הנוסח שהוסכם בין סיעת ישראל ביתנו לתנועה ובכל מקום שיש שינוי להצעה של הופמן אני אציין את זה. התיקון הראשון בחוק יסוד: הממשלה מתייחס למספר חברי הממשלה.
ג'מאל זחאלקה
מה זה "התנועה"? מה הקשר של התנועה לפה?
היו"ר דוד רותם
היא גם בקואליציה.
סיגל קוגוט
התנועה שלחה לנו מכתב מה עמדתה לגבי כל סעיף.
ג'מאל זחאלקה
אבל התנועה היא לא חלק מהמגישים. אני שואל שאלת תם.
סיגל קוגוט
אין שום בעיה.
היו"ר דוד רותם
התנועה היא חלק מהקואליציה. אמרו לי שאני צריך להגיע להסכמה עם הקואליציה.
ג'מאל זחאלקה
גם אם אני הייתי שולח מכתב הייתם מכניסים את העמדה שלי?
רוברט אילטוב
אתה לא קואליציה.
ג'מאל זחאלקה
לא, זה אין קואליציה-אופוזיציה. פה יש חברי כנסת. זו הצעת חקיקה פרטית, לא סיעתית.
היו"ר דוד רותם
והתנאי של ועדת השרים היתה שאני אגיע להסכמות עם סיעות הקואליציה, זה מה שעשיתי.
ג'מאל זחאלקה
אבל בשמך אתה מגיש.
היו"ר דוד רותם
אני מגיש את זה בשמי ואני מודיע מה הסכמתי עם כל אחת מהסיעות בקואליציה.
סיגל קוגוט
"בסעיף 5(א) לחוק יסוד: הממשלה..." - זה הסעיף שעוסק במספר חברי הממשלה – "...יבוא: "מספר חברי הממשלה, לרבות ראש הממשלה, לא יעלה על 19.";". כאן ההצעות זהות.
דב חנין
אדוני, אני רוצה להתייחס לסעיף הזה.
היו"ר דוד רותם
כן.
דב חנין
אני קודם כל מברך בנקודה הזו על ההצבעה להגביל בחקיקה את מספר שרי הממשלה. אני חושב שההצעה להגביל את מספר שרי הממשלה היא נכונה, היא ראויה. בחוק הזה בעצם הסעיף הזה שהוא סעיף בסך הכול חיובי נועד להכשיר הרבה מאוד דברים אחרים שעליהם אני אדבר בנפרד. אבל, אדוני היושב-ראש, אני חושב שהמספר שמוצע הוא מספר גדול מידיי. כאשר מדינת ישראל הוקמה ב-1948, בממשלת ישראל, כולל ראש הממשלה היו 12 שרים. 12 שרים שייצגו, אגב, שורה ארוכה של מפלגות פוליטיות. אני לא רואה שום סיבה להרחיב את המספר מעבר ל-12 שרים. אם כבר אנחנו רוצים להגביל את מספר שרי הממשלה, בואו נלך למהלך רציני ודרמטי.

אדוני היושב-ראש, בהקשר הזה אני רוצה להציע שלפני שהוועדה מחליטה על מספר השרים, לפני שהוועדה מחליטה בשאלה כל כך חשובה כמו מספר השרים, אנחנו נבקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת נתונים על מספרי השרים בממשלות אחרות. למשל, מהו מספר השרים בממשלות באירופה, מספר השרים בקבינט האמריקאי. בסופו של דבר, אנחנו הולכים לשיטה ממשלית אחרת. ולכן, ראוי לקבל לפני שאנחנו מקבלים החלטה בקריאה ראשונה בשאלה כל כך חשובה, כל כך מהותית, כמו מספר השרים ומשרדי הממשלה, נתונים, מידע ואינפורמציה וראוי לשמוע גם על השיקולים לכאן ולכאן מהו השיקול הנכון בעד הגבלה, מהם השיקולים נגד הגבלה. מדוע המספר 19 כמספר כולל? הרי זה לא מספר שמופיע. יש עשרת הדיברות, אבל אין 19 שרי ממשלה באף אחד מכתבי הקודש, לא של היהודים, לא של הנוצרים ולא של המוסלמים.

לכן, השאלה הזו היא שאלה מאוד מאוד עקרונית. אני חושב שהיא ראויה לדיון מהותי, להבאת מידע מקיף ורציני בפני ועדת החוקה לפני שהיא מקבלת את ההחלטה ההיסטורית הזאת לאשר לקריאה ראשונה החלטה מן הסוג הזה.
זהבה גלאון
אדוני היושב-ראש, אני מבקשת להכניס הסתייגות.
היו"ר דוד רותם
אין עוד הסתייגויות, זו קריאה ראשונה.
זהבה גלאון
אז אני רוצה גם התייחסות לסעיף הזה. אני חושבת שההגבלה הנכונה צריכה להיות ל-18.5 שרים. אני מבקשת לרשום.
היו"ר דוד רותם
נרשם.
קריאה
זה היה שלי.
זהבה גלאון
הגונב מגנב פטור.
אברהם מיכאלי
מאיזה מפלגה החצי?
ג'מאל זחאלקה
אני רוצה להתייחס, כבוד היושב-ראש.
היו"ר דוד רותם
כן.
ג'מאל זחאלקה
אם אנחנו נתייחס לסעיף הזה ברצינות הראויה, אני לא רואה שום דבר קדוש או חשוב במספר 19, למעט אולי שזה מספר ראשוני. המציאות הפוליטית בישראל היתה כזאת, אם נקבע מספר שרים בחקיקה, באו ושינו אותו בשביל לבנות קואליציה. זה לא יהיה מחסום בפני בניית קואליציה. אבל נניח שהממשלה תרצה לעבוד על-פי החוק ולא תשנה את מספר השרים בשביל לבנות קואליציה. מה הם עושים? ושימו לב מה קרה בשנים האחרונות. במקום להזיז אנשים, הזיזו נושאים. כלומר, בא שר שהוא בא ממפלגה קואליציונית יותר חזקה או יותר חלשה, ואז מתחילים לפרק את המשרד ולהעביר חלקים ממשרד אחד למשרד שני שזה יותר מסוכן, גם מבחינת המשילות, גם מבחינת רווחת האזרח. בחלק מהנושאים - אזרחים רבים מתלוננים איפה דר הנושא הזה. מינהל מקרקעי ישראל, פעם שיכון, פעם פנים, פעם משרד ראש ממשלה, פעם תשתיות - על-פי שיקולים קואליציוניים. אז לבוא ולהגביל את מספר השרים בלי לקבוע מסמרות מה הם הנושאים, אני חושב שיש כאן דמגוגיה בגרוש, ניסיון פופוליסטי לא רציני בשביל להגיד: אנחנו הגבלנו את מספר השרים, בשביל שיעמוד פוליטיקאי מסוים בחוסר רצינות. מי ייתן לידי שה-19 האלה - נניח ובאה מפלגה סחטנית והיא יכולה לשאוב לתוך משרד מסוים מהמשרדים האחרים נושאים רבים, וזה מה שקרה. אני לא מפנטז, אלא אני מציע לכולם. לכן, אני מחזק את ידיו של ידידי דב חנין בהצעה שלו. אני לא רק שרוצה שיהיה מחקר על מספר השרים והשפעתו, אלא על הנושאים שעברו ממקום למקום על-פי שיקולים קואליציוניים. 19 שרים, אבל מה עם המשרדים? איפה היציבות השלטונית? בשנים האחרונות הביאו לנו לכנסת כל פעם הצעה להעביר נושא זה ממשרד פלוני למשרד אלמוני. בלבלו, שגעו את האזרחים. אי-אפשר היה לעקוב אחרי זה. לכן, לחשוב שהבעיה היא במספר השרים - זה חצי אמת, ולפעמים חצי אמת היא יותר גרועה משקר.
היו"ר דוד רותם
תודה.
סיגל קוגוט
אני רק אשלים פה שהמספר צריך להיות ריאלי כי בעבר כבר היתה הגבלה כזאת ותיקנו את חוק היסוד בשלוש קריאות ביום אחד, כשהקואליציה רצתה את זה, כך שחבל לעשות זילות של חוק-היסוד. עדיף לבחור מספר ריאלי.
זהבה גלאון
לא, מה שנעשה כאן זה זילות. זה לא הזילות.
דב חנין
השאלה היא, גברתי היושבת-ראש, כאשר היתה הגבלה לאיזה מספר היא היתה?
סיגל קוגוט
18. לא עמדו בזה ותיקנו את חוק היסוד ביום אחד.
ג'מאל זחאלקה
אז למה לחזור על דבר זה?
סיגל קוגוט
זו החלטה שלכם.
אורית סטרוק
לא הבנתי את ההערה שלך.
סיגל קוגוט
ההערה שלי היא שאם את קובעת מספר לא ריאלי של שרים שברגע שאת עושה קואליציה את צריכה לשנות אותו בשלוש קריאות ביום אחד, עדיף סוף מעשה במחשבה תחילה.
מיקי רוזנטל
אז למה אתם נותנים יד לזילות הזו, באמת?
סיגל קוגוט
כרגע ההצעה עומדת על 19, לרבות ראש הממשלה, וסגני שרים 4 בסך הכול.

אתה מציע תוספת. חבר הכנסת הופמן מציע תוספת. הוא מציע הגבלה נוספת על ההרכב. הוא מציע שלא יהיו שרים בלי תיק והוא מציע ששר אחד יהיה ממונה רק על משרד אחד. כאן אני מעירה לך, אתה מגביל יותר מדי את הגמישות של הממשלה. בסוף רק ישתמשו פה בסעיף 31 לחוק היסוד. יפרקו ויקימו משרדים כבועות סבון.
ג'מאל זחאלקה
יעבירו נושאים ממשרד למשרד.
סיגל קוגוט
בגלל שאם אתה לא מאפשר לשר לפעמים למלא את מקומו של שר אחר, אפילו לתקופה קצובה, אם אתה לא סומך על זה שהגבלת מספר השרים היא בעצמה כבר תביא לריסון הנדרש ולא יקימו סתם משרדים בלי תיק אם גם כך יש רק 18 שרים - - -
רונן הופמן
זה פשוט לא עומד במבחן המציאות.
סיגל קוגוט
כי אין לך 18 שרים.
רונן הופמן
אנחנו רואים שרים, גם בלי 18, שמחזיקים תחת ידיהם - - -
דב חנין
בנקודה הזו דווקא חבר הכנסת הופמן צודק, גברתי היועצת המשפטית. פעם אחת הוא צודק, קורה.
סיגל קוגוט
אבל אין לך 18 שרים. בוודאי האופוזיציה אני מאוד יכולה להבין למה היא תומכת בזה, אני לא מבינה למה חבר הקואליציה מציע את זה כי זה מגביל יותר מדי את הגמישות הממשלתית.
רונן הופמן
אני לא עושה עכשיו את השיקול של קואליציה-אופוזיציה. אני חושב על המערכת.

<(אחרי כן יק)>
סיגל קוגוט
אבל אתה חושב איך ראש הממשלה מנהל את הממשלה שלו - איזה גבולות של שיקול דעת אתה נותן לראש הממשלה ולקואליציה במגבלה רצינית מאוד של מספר של שרים וסגנים. האם אתה גם צריך להגביל איך ייראו המשרדים והאם מותר לשר למלא מקומו של שר אחר?
רונן הופמן
זה אני לא נכנס, לממלא מקום.
ג'מאל זחאלקה
כבוד היושב-ראש, יש לי הצעה.
מרב מיכאלי
רגע, ג'מאל. יש לי שאלה אליך, חבר הכנסת הופמן. הרי אתם באתם בדיוק עם האג'נדה הזאת למשא ומתן הקואליציוני הנוכחי. הרי זה מה שרציתם - רציתם להגביל את גודל הממשלה ולהגיע לכל הדברים היפים, ולא הצלחתם להגיע לממשלה של 18 או 19 שרים.
רונן הופמן
את צודקת. אני רוצה לדאוג שמהבחירות הבאות זה כן יקרה.
מרב מיכאלי
אבל מה גורם לך לחשוב? קואליציה, שיחסית היה לך מינוף דרמטי - - -
רונן הופמן
זה לא היה מעוגן בחוק, זה מה שקרה. זה צריך להיות מעוגן בחוק. לכן אני מגיש את הצעת החוק הזאת.
זהבה גלאון
גם משאל עם לא היה מעוגן בחוק ודודו רותם הביא את זה בלי חוק.
רונן הופמן
בסדר. אני אומר, עשינו את המיטב אבל זה צריך להיות מעוגן בחוק.
זהבה גלאון
צודקת חברת הכנסת מיכאלי - היה לכם את הכוח הכי גדול ולא עשיתם את זה, אז למה שעכשיו?
רונן הופמן
כי לא היה לנו גיבוי חקיקתי.
מרב מיכאלי
אבל הבעיה היתה שמשום שכבר היה חוק וכבר שינו את החוק - - -
רונן הופמן
אני רוצה לשריין שלא ישנו את זה.
היו"ר דוד רותם
אוקיי, תודה. להמשיך.
סיגל קוגוט
טוב. התיקון הבא - - -
דב חנין
רגע, מה קורה עם מחקרים, חומר שנקבל בוועדה על מספרי שרים באופן השוואתי במדינות דמוקרטיות אחרות?
ג'מאל זחאלקה
יש לי הצעה, כבוד היושב-ראש. אני חושב שאנחנו באים לקבוע פה סדרי עולם ולא לקבוע לכנסת משיקולים קואליציוניים כאלה או אחרים, כי עם זה צריכים להתמודד בעתיד. רק הנושא הזה, רק הנושא הזה מצריך מספר ישיבות, רק הנושא של מספר השרים. לכן הצעתי היא כזאת: היום נסתפק בדיון ארוך ורציני - ואני מוכן לדבר הרבה, רק רמזתי על הבעייתיות של קביעה. בואו נתלבט יחד ונדון בנושא הזה, שזה יהיה הנושא היחידי שבו יוחלט. נשמע את המכון הישראלי לדמוקרטיה, נשמע אחרים. זה לא דבר של מה בכך.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת זחאלקה, כשעבור לדון בחוק לקריאה שניה ושלישית אנחנו נקיים דיונים עם חוקרים - - -
דב חנין
לא, לא, לא אדוני.
היו"ר דוד רותם
אתה אומר לי לא, אני מחליט שכן. אני לא שאלתי אותך.
דב חנין
זה שאתה, אדוני היושב-ראש, יושב-ראש הוועדה מקובל עלינו ואנחנו מאוד מכבדים את זה. אבל גם כיושב-ראש ועדה אתה מחויב, בשאלות קונסטיטוציוניות, להתנהלות מאוד זהירה. הכנה לקריאה ראשונה של הצעת חוק קונסטיטוציונית היא לא דבר פשוט וקל, וראוי לעשות אותו בכובד ראש.

חבר הכנסת זחאלקה, אני חושב, העלה הצעה מאוד מאוד עניינית שמטרתה לא לסכל את העניין אלא להיפך, לאפשר לקדם אותו בדיון רציני ולמצות את הנקודה הזו של מספר השרים כדי לסכם אותה היום אפילו, אבל כדי לעשות את זה בצורה רצינית ומכובדת. נמצא נתונים? אני מוכן אפילו להתגייס ולהביא נתונים בפני הוועדה, אם נחליט שזה הנושא שאנחנו מתמקדים בו. אבל בואו נעשה את זה רציני. חבל פשוט לעשות זילות לכנסת.
היו"ר דוד רותם
נא להמשיך.
סיגל קוגוט
הסעיף הבא בחוק יסוד: הממשלה - אי-אמון בממשלה.
דב חנין
רגע, וסגני השרים?
סיגל קוגוט
סגני השרים אמרתי.
דב חנין
אז יש לי מה לומר בעניין סגני השרים, אדוני היושב-ראש. המוסד של סגני השרים הוא מוסד שבאמת הגיע הזמן לבחון אותו באופן יסודי במערכת הפרלמנטרית והפוליטית שלנו. אני חושב שראוי הנושא לבחינה מאוד מאוד מעמיקה ויסודית. הרי כולנו פה – חלקנו לפחות - חברי כנסת, ואנחנו רואים מה קורה עם המוסד הזה. אני שומע, למשל, על סגנית שר מאוד נמרצת במשרד התחבורה, שהוטל עליה הנושא של הבטיחות בדרכים, והיא ניסתה לקדם תוכנית בנושא הבטיחות בדרכים רק בכדי לשמוע חצי שעה לאחר מכן שהתוכנית בטלה ומבוטלת.
זהבה גלאון
בתקשורת.
דב חנין
ללא ספק, אדוני היושב-ראש – אני רוצה להבהיר את הנקודה - אנחנו מדברים פה על בעיה של משילות, כי זו הרי סגנית שר שמקבלת משכורת מהכנסת, רוצה לבצע את תפקידה בתחום שעליו היא הופקדה בסיכום שהיה בינה לבין השר, אבל הדבר הזה לא מתבצע. כמובן שאפשר להביא עוד דוגמאות רבות ומגוונות, אבל מכיוון שאני לא רוצה שאדוני יחשוש לרגע שאני מבצע פה פיליבסטר, שזו ממש לא המטרה שלי, אני רוצה להבהיר למה אני נותן את הדוגמה הזאת. אני לא נותן דוגמאות נוספות כדי לכבד את הוועדה ואת הרצון שלה לקיים דיון בקצב מהיר.

אני חושב שבכל זאת השאלה הזאת מעלה בפנינו ברמה מאוד עקרונית את הסוגיה למה צריך את המוסד הזה - סגן שר. אם הסוגיה של חלוקת התפקידים המיניסטריאלית לא מוסדרת, לא מתואמת, לא קיימת - אני שומע, אדוני היושב-ראש, למשל על סגן שר הביטחון, דני דנון, ששר הביטחון לא מאפשר לו להיפגש עם אנשים בתוך משרד הביטחון. אולי זה לא נכון, אולי יתקנו אותי, אבל אם - - -
היו"ר דוד רותם
מאיפה אתה יודע את זה?
דב חנין
אני אומר – אולי יתקנו אותי.
היו"ר דוד רותם
באיזה עיתון קראת את זה?
דב חנין
אני אומר שאם הדברים הם לא נכונים אני, כמובן, לא רוצה לעמוד עליהם. אני רק מעלה טענה שהושמעה. היא הושמעה מכמה וכמה מקומות, היא לא הושמעה ממקום אחד.

אז השאלה היא למה אנחנו צריכים בכלל את המוסד של סגן שר. אני הייתי רוצה פה התייחסות בכמה מישורים. אני הייתי רוצה התייחסות, קודם כול, של מציעי החוק: למה אתם חושבים שהרעיון הזה של להשאיר את המוסד של סגני שרים הוא רעיון נכון? אם כבר אנחנו עוסקים בשאלה הזאת, אני הייתי מציע שגם בעניין הזה, לפני שוועדת החוקה עושה מהלך כל כך מרחיק לכת של אישור הצעה כזו לקריאה ראשונה, ראוי מאוד שגם פה נלמד מה קורה במקומות אחרים בעולם, הרי ישראל היא לא הדמוקרטיה היחידה. כדאי לשמוע האם במקומות אחרים המוסד של סגן שר קיים; מה הדמות שלו; מה המתכונת שלו; וכמובן, אדוני היושב-ראש, עומדת השאלה של מה מספרם של סגני השרים שאנחנו קובעים.

אנחנו עוד לא מגיעים לשלב של הצבעות, אבל כאשר נגיע לשלב של הצבעות על הקריאה הראשונה אני רוצה להציע שתי הצעות חלופיות. אני לא אנמק אותן כרגע, כי אני מניח שיהיה זמן לנמק אותן בשלב יותר מאוחר. ההצעה הראשונה שלי היא שבממשלה לא יהיו סגני שרים. יש לי הנמקות לעניין הזה, כרגע אני גם מנסה לאסוף נתונים השוואתיים, אם כי הקצב המאוד מהיר של עבודת הוועדה – אני אומר את זה למען הפרוטוקול - לא אפשר לי כחבר כנסת לבדוק. אני מתנצל בפני הכנסת ובפני בוחריי – לא יכולתי במהלך השעות האלה לאסוף את הנתונים הנדרשים כדי לבחון את מעמדו ומקומו של סגן שר במערכת חוקית של מדינות אחרות. אני אומר את זה בגלוי - אני חושב שזה פגם גדול בעבודה שלי כחבר כנסת. אני לא הייתי רוצה בשאלות קונסטיטוציוניות להגיע להצבעה מבלי שאני יודע אפילו את הנתונים. אני באמת משתדל לבצע את תפקידי בצורה הראויה ביותר, אבל אפילו אני לא הצלחתי לאתר את הנתונים ולראות באופן השוואתי מהו המקום של סגן שר בשיטות שונות, למה נועד המוסד הזה ומה מספרם של סגני השרים וכדומה.

אני מבקש, אדוני היושב-ראש, ותקבל את זה כבקשה אישית שלי, שלפחות בסוגיה הזו של מוסד סגן השר תאפשר לנו לבחון את הנתונים בצורה יותר מעמיקה. אני חושב שגם כאן הצעתו של חברי, חבר הכנסת זחאלקה, היתה מאפשרת לנו להקל על עצמנו. כי אם היינו אומרים שלפחות אנחנו עוסקים במספר השרים ומספר סגני השרים, הייתי עכשיו מתפנה, עושה בדיקה מהירה של חצי שעה ואני מבטיח לכם, אדוני היושב-ראש, בעוד חצי שעה לבוא עם תמונת נתונים יותר טובה מה קורה במדינות אחרות בהקשר הזה. אבל כאשר אנחנו נמצאים בעיצומו של דיון אני, כמובן, לא אוכל לעשות את זה. אני רואה בזה פגם מהותי שיורד לשורשו של הדיון בוועדת החוקה בהכנה לקריאה ראשונה.
מיקי רוזנטל
גם אני מבקש.
רונן הופמן
סתם שאלה: למה לא עשית את זה קודם?
דב חנין
לא התפניתי, אני לא ידעתי. חברי הקואליציה הטעו אותי שיש זמן והנושא הזה יידון בשובה ונחת, וכולם ישמעו את כולם. זה מה שאמרו לי.
רוברט אילטוב
מה זה אם לא פיליבסטר?
היו"ר דוד רותם
מותר לו. אני מבקש לא להעיר לדב חנין הערות.
ג'מאל זחאלקה
מה רע בפיליבסטר פה?
מיקי רוזנטל
אני רוצה להגיד לך באמת שיש שאלות עקרוניות, אולי אתה תענה לי עליהן.
רוברט אילטוב
הוא צריך חצי שעה לרוץ, לבוא לקרוא. כאילו הוא לא יודע, כאילו לא היה פה כל הזמן.
דב חנין
רוברט, אם אתה יכול לעשות את זה יותר מהר, תביא לי את הנתונים. אני אשמח.
דב חנין
אם אתה יכול להביא את הנתונים – תביא. אשמח.
מיקי רוזנטל
אני יכול להגיד לך שממשלת ישראל - - -
מיכל רוזין
- - -
היו"ר דוד רותם
גם את עושה אותו דבר.
זהבה גלאון
לא, אצלנו לא. אנחנו לא מפלגה מונרכית. אצלנו יש פלורליזם, בחירות.
מיקי רוזנטל
רוברט, אני רוצה לשאול אותך שאלה. עכשיו אנחנו מחוקקים חוק. המפלגות הדתיות, למשל, מן המפורסמות הוא שהן לא מצטרפות לממשלה ורק מכהנים אצלם סגני שרים. עכשיו אתה מחוקק חוק, מצביע בעדו, האם סגן שר של המפלגה הדתית נחשב לצורך העניין ל-19 או לא? ענית לעצמך? האם זה פיליבסטר או שאלה עקרונית? באמת אני שואל אותך.
רוברט אילטוב
לא היה לפני ב-19 והוא גם לא יהיה ב-19.
מיקי רוזנטל
אז הוא לא נחשב ב-19.
רוברט אילטוב
הוא גם לא היה לפני זה וגם עכשיו הוא לא נחשב.
מיקי רוזנטל
המשמעות היא מה? שיכולים לכהן - - -
זהבה גלאון
שאלה טובה.
רוברט אילטוב
תגידו, אתם לא הייתם פה?
מיקי רוזנטל
אני לא הייתי פה.
רוברט אילטוב
הם לא יהיו, הם לא ישתתפו - - -
היו"ר דוד רותם
יהיה שר מעליו והוא ייחשב בתוך ה-19.
רוברט אילטוב
הם שרים לכל דבר ועניין.
משה מזרחי
סגן שר שאין מעליו שר, הפטנט הזה שמשחקים אתו וכך מגדילים - - -
היו"ר דוד רותם
לא יהיה.
משה מזרחי
לא יודעים אם לא יהיה לפי הצעת החוק שעולה עכשיו לדיון. זה בדיוק מה שהוא אמר. יש מספיק סגני שרים.
דב חנין
אני רוצה להתנצל, אדוני היושב-ראש. אם כבר עולה לדיון נושא סגני השרים, אני חושב שיש ליקוי אחד מאוד מהותי באופן שבו סגני שרים ממונים היום. כפי שאדוני יודע, סגני שרים ממונים היום כך שמספיקה הודעה של הממשלה לכנסת. אני חושב שלא נכון הדבר, לא ראוי ולא צודק. אישורה של הממשלה עובר אישור בהצבעה של הכנסת, לכן אני חושב שמינויו של סגן שר צריך לבוא להצבעה של הכנסת ולאישור של הכנסת.

אני אומר את זה לחברי יש עתיד, כי אתם אמרתם שאתם רוצים גם לחזק את מעמדה של הכנסת. אז הנה, זו ההזדמנות באופן מעשי להכליל בהצעת החוק שלכם מנגנון שיחזק את הכנסת מול הממשלה בכך שבמינוי של סגן שר לא יהיה צורך רק בהודעה של הממשלה לכנסת אלא גם יהיה צורך באישור של הכנסת למינויו של סגן השר.

ישנן עוד כמה סוגיות שארצה לתקן בהקשר הזה. אבל שוב, אני לא רוצה כרגע להאריך. כשנגיע להצבעה על הסעיף אני, כמובן, אביא את הדברים.
זהבה גלאון
חבר הכנסת הופמן, יש לי שאלה. הכנסת הזאת מחוקקת חוקים מגדריים, שוויוניים, ששומרים על הבטחת ייצוג. איך בכל ההקשר הזה, של 19 שרים וארבעה סגני שרים, אתה שומר על הנושא של הבטחת ייצוג? לא חשבת על זה.
רונן הופמן
לא שלא חשבתי על זה, פשוט יש דברים - - -
זהבה גלאון
אולי נעשה כמו שאמר חבר הכנסת חנין. אם עושים כבר את המחקר ההשוואתי הזה לגבי מסר השרים וסגני השרים, זה יקח לו חצי שעה מקסימום. אני רצינית.
רונן הופמן
יש ייצוג נהדר לנשים.
מיכל רוזין
בסדר, אבל אתה לא יכול לסמוך על זה - - -
מרב מיכאלי
היום בממשלה יש ייצוג נהדר לנשים? קשה לומר את זה – ארבע שרות מתוך 24 שרים. ופה זה תלוי ביושב-ראש, אולי ישתנה לו המצב רוח עם הזמן.
רונן הופמן
בואו נאמר שלא אתנגד לכזה - - -
זהבה גלאון
אני יודעת שזה חשוב לכם, ולכן זה מצריך - - -
רונן הופמן
איך אמרת לי קודם? תחוקקי סעיף כזה בנפרד, אתמוך בזה. אמרת לי את זה בהקשר אחר.
רוברט אילטוב
רגע, זכות ההפרעה היא לזהבה גלאון?
זהבה גלאון
ברור, אני באופוזיציה.
היו"ר דוד רותם
היא באופוזיציה, מותר לה להפריע.
זהבה גלאון
אני באופוזיציה, מה נשאר לי?

אז אני חושבת שאם אנחנו עושים בדיקה השוואתית, מה קורה במדינות אחרות לגבי מספר השרים וסגני השרים, כמו שהעלו בצדק חברי הכנסת חנין וזחאלקה; השאלה של הבטחת ייצוג ושמירה על ייצוג הולם שוויוני צריכה להילקח בחשבון. זה חוק יסוד, אנחנו לא נשנה אחר כך את חוק היסוד בשביל הסוגיה של הבטחת ייצוג. אז מה זה אומר? אז תגיד שתיתנו לנו את הזמן הזה.
דב חנין
אגיד לך, חבר הכנסת הופמן, למה השאלה של חברת הכנסת גלאון כל כך חיונית בשלב הזה. כפי שאדוני יודע, אחרי שאנחנו מאשרים חוק לקריאה ראשונה, להכניס את השאלה שחברת הכנסת גלאון בצדק העלתה זה חריגה מגדר הנושא. זה חוק קונסטיטוציוני, פתאום להכניס סוגיה של ייצוג נשים אחרי שזה לא עבר בקריאה הראשונה בכנסת זה בוודאי נושא חדש. לכן אני מציע לכם באמת לשקול את הדברים. אני יודע גם שאתם, כמפלגה, וגם יושב-ראש המפלגה שלכם חזר והתחייב על השאלה של ייצוג נשים, כך גם הורכבה הרשימה שלכם וניסיתם גם בהרכב השרים שלכם בממשלה ללכת בכיוון הזה, ככל שהתאפשר בנסיבות העניין. לכן אני אומר, חבל שתלכו על מהלך כל כך דרמטי ותנעלו את הדלת בפני הסוגיה של ייצוג נשים, כי אני חושב שציבור הנשים בוודאי לא יעבור בסלחנות על זה שיש עתיד סוגרת את האופציה של ייצוג נשים בחוק יסוד: הממשלה, גם בנושא של סגני שרים, גם בנושא של שרים. זה מהלך מאוד מאוד דרמטי ומרחיק לכת.
זהבה גלאון
זה מצריך את הזמן שאמר חבר הכנסת חנין, צריך את הנתיבים ההשוואתיים. לכאורה זה נראה פרוצדורות – זה לא פרוצדורות.
שולי מועלם-רפאלי
אולי לאחד הגופים שיושבים כאן יש כבר איזשהו מחקר השוואתיים?
מרב מיכאלי
אולי אפשר לנצל את ההזדמנות הזאת, חבר הכנסת הופמן, ולהרים בדיוק את הכפפה שהניחה חברתי, חברת הכנסת גלאון, ולשריין בתוך מספר השרים המוגבל שיש ייצוג מגדרי, למשל.
מיקי רוזנטל
רבע?
זהבה גלאון
למשל, בבחירות לרבנות, חברת הכנסת מועלם - - -
מיקי רוזנטל
זה בסדר. לפחות רבע.
שולי מועלם-רפאלי
מיקי, אין הסכמה בינך לבין מרב. אתה אומר רבע, היא לא - - -
מיקי רוזנטל
לפחות רבע. היא אומרת חצי.
זהבה גלאון
חברת הכנסת מועלם, אולי תזכירי להם את החוק החשוב שלך לייצור נשים בוועדה למינוי דיינים ועכשיו זה יהיה בוועדה למינוי שופטים. אז אם הכנסת מחוקקת חוקים מגדריים שוויוניים, אז בהצעת כזאת מהותית של חוק יסוד לא ייכנס השקלול של ייצוג נשים? אחר כך יבואו אליכם בטענות, יגידו לכם: מה, אתם נגד ייצוג נשים?
מרב מיכאלי
אני חושבת שאם כבר הכנסת שוקלת ייצוג מגדרי, שזה דבר שמן הראוי שיהיה, בחוק יסוד: הממשלה בוודאי, יכול להיות שהיא צריכה לחשוב גם על ייצוג נוסף. יכול להיות שהיא צריכה לחשוב גם על שריון ייצוג של מיעוטים בממשלה.
זהבה גלאון
אחרי שיעלו להם את אחוז החסימה ייצגו אותם.
רונן הופמן
את נותנת לי מוטיבציה לרעיונות חקיקה נוספים ברוח זו.
מרב מיכאלי
לפחות מתוקף שריון נצטרך לסדר שיהיו מיעוטים בכנסת. אבל זה לא רעיון מופרך, לחשוב על דמות של ממשלה. אז אנחנו מפצירות בך לקחת את חצי השעה שבה דב הולך לברר את הנתונים ולשקול אלי - - -
היו"ר דוד רותם
דב לא הולך לברר נתונים כי אני ממשיך לקרוא.
דב חנין
לא נותנים לי. לא נותנים לי לברר את הנתונים.
משה מזרחי
אתה לא נותן לנו הזדמנות.
דב חנין
- - -
רונן הופמן
- - -
היו"ר דוד רותם
הופמן, אל תתווכח. מספיק עם זה.
קריאה
חבר הכנסת הופמן התחיל לקבל ממך הוראות.
דב חנין
חבר הכנסת הופמן, אתם סוגרים את הדלת בפני הדבר הזה.
מרב מיכאלי
חבר הכנסת הופמן מקבל הוראות ממישהו אחר, לא ממך.
היו"ר דוד רותם
את תתפלאי.
זהבה גלאון
עכשיו הוא מקבל גם מליברמן. ראינו את זה.
דב חנין
אבל אי אפשר, חבר הכנסת הופמן. זה נושא חדש, זו חריגה מגדר הנושא.
משה מזרחי
אומרים לך כמה דילמות יש. אתה חושב שאפשר לשלוף מהמותן?
ג'מאל זחאלקה
כבר שעה אני מבקש לדבר.
היו"ר דוד רותם
אתה כבר מדבר.
ג'מאל זחאלקה
לא, לא נתת לי לדבר.
רונן הופמן
אני ישבתי וטרחתי על הצעת החוק, שלחתי אותה כבר לפני כמה חודשים. אני לא יודע אם קראתם. אני לא מתייחס כרגע - - -
דב חנין
הבטיחו דיון ולא קיימו.
רונן הופמן
במשך חודשים הייתי יכול לשמוע את הרעיונות האלה, ואני עדיין פתוח. איך זה קשור לדינמיקה של הרגע הזה?
משה מזרחי
עכשיו אתה שומע דיון. אתה שם לב עכשיו? זה דיון.
זהבה גלאון
תראה מה הבעיה: חבר הכנסת רותם עוד לא אכל מהבוקר. חבר הכנסת רותם יאכל, חברי הכנסת חנין יעשה מחקר השוואתי, ונתקדם.
ג'מאל זחאלקה
חבר הכנסת הופמן, אתה אמרת דבר נכון - שלחת את הצעת החוק שלך, ראינו אותה וגם את הצעת החוק של חבר הכנסת רותם וחבריו לסיעה. אבל הונחה בפניי הצעה חדשה עכשיו, שהיא איחוד של שתיים. אותה לא למדתי. אל תזלזל בעניין.
רונן הופמן
לא מזלזל.
ג'מאל זחאלקה
אביא דוגמה אחת, הסעיף הראשון - הצעת 18 הוא הציע 19.
רונן הופמן
לא. 18 פלוס 1, זה 19 בסך הכול, כולל ראש ממשלה.
ג'מאל זחאלקה
הוא הציע 19.
היו"ר דוד רותם
לא ראית את ההצעה שלי?
ג'מאל זחאלקה
ראיתי. כבוד היושב-ראש, יש הבדלים. שניים ביחד זה לא שני דברים נפרדים, עכשיו יש הצעה שהיא ממוזגת, מיזוג של שתי הצעות. ככימאי, אתה מביא שני אטומים – חמצן ומימן אתה מקבל מים – דבר חדש.
שולי מועלם-רפאלי
לפעמים, כשמביאים שני אטומים נגרם פיצוץ גדול.
זהבה גלאון
תסביר את הנקודה הזאת.
ג'מאל זחאלקה
אני אומר שיש הרכב חדש.
מרב מיכאלי
צריך לחזור ולהגיד שהבטחתם לא להביא את החוק.
ג'מאל זחאלקה
אני מבקש, כבוד היושב-ראש. כחבר ועדה, באתי לוועדה כאשר ראיתי שתי הצעות נפרדות. באמצע הדיון התקבלה החלטה על מיזוג, עכשיו רוצים לדון בסעיפים החדשים. הרי זה חוק חדש, לפחות צריך לתת לנו לפחות שבוע לדון בעניין.

בעניין סגני שרים – במציאות, זה הדבר שפוגע הכי הרבה בכנסת. למה? כי סגן שר, עבודתו העיקרית היא לייצג את השר בכנסת. יש שרים שלא זכיתי לראות את זיו פניהם עונה על איזושהי שאילתה. לא כולם, אבל הרבה מהשרים, במיוחד אלה שיש להם סגן, הם שולחים לנו את הסגן. חלק מסגני השרים, דרך אגב, עומדים על הבמה ומתחילים להגיד: השר עשה, השר דאג. אתה שואל אותו שאלה, הוא לא יודע לענות. לא בגלל האינטליגנציה שלו, אלא משתי סיבות: האחת, תפקידו של סגן השר לא ברור.
זהבה גלאון
רגע, רגע, יש פה התייעצות סיעתית עכשיו.
מיקי רוזנטל
אתם רוצים הפסקה של חמש דקות להתייעצות?
היו"ר דוד רותם
לא, תודה.
ג'מאל זחאלקה
זו לא אותה סיעה.
זהבה גלאון
גם קודם, ליברמן והופמן זו לא אותה סיעה.
ג'מאל זחאלקה
היא חילונית במפלגה דתית והוא דתי במפלגה חילונית. זה לא אותו דבר.

הנושא של סגני שרים – ואני מעמיד כאן שאלה רצינית מאוד - זה נושא שלדעתי אי אפשר לדון במספר סגני השרים לפני שיובהר בצורה כלשהי מה עמדתנו, מה התוכן של המוסד של סגן השר. הסדר הנכון, לפני שאני קובע את המספר לראות מה יש שם. אני לא מסכים עם דעתו של ידידי, חבר הכנסת חנין, הוא אמר שהוא פוסל סגן שר. אני אומר שלפעמים צריך סגן שר, אבל לפני שאגיד שצריך אני רוצה לדעת מהו. אם סגן שר הוא בשביל כיבודים, בשביל קואליציה ובשביל לקדם פלוני או אלמוני או בשביל שיבוא לייצג את השר בכנסת ואת השר לא נראה - יש שרים בכנסת שעברה שמעולם לא עמדו על הדוכן. אנחנו מבקשים את השר בישיבות ועדה, הוא לא בא, הוא שולח לנו את הסגן שלו. אתה רוצה לקדם דיון, אי אפשר לעשות זאת, בגלל שלסגן אין סמכויות, הוא לא יכול להחליט, לא הואצלו לו סמכויות. לכן אני חושב, חבר הכנסת חנין, שתסכים אתי לפחות בפרוצדורה. יכול להיות שאתה מתנגד לסגן שר, אבל זה שלפני - - -
דב חנין
אתה צודק מהותית, אין ספק. צריך קודם כול להגדיר מה זה המוסד הזה, מה הוא עושה, האיש הזה או האישה הזו.
ג'מאל זחאלקה
אני רוצה תשובה מכבוד היושב-ראש על השאלה שהעליתי. לפעמים זה לא כל כך חשוב, אבל בנושא כל כך מהותי – זה חוק היסטורי, אי אפשר לעשות אותו ככה. ראיתי את הצעת החוק שלך וראיתי את הצעת החוק שלו, אתם באים ביחד אז התבלבלתי.
היו"ר דוד רותם
סגן השר - - -
ג'מאל זחאלקה
אני מגיש בקשה: אני רוצה זמן ללמוד את החוק החדש. שני החוקים הם לא החדש. אם אתה מסרב, תגיד לי שאתה מסרב, אני יכול לפנות לבית המשפט. אתה לא נותן לי זמן לקרוא את החוק.
היו"ר דוד רותם
אתה יכול לפנות לבית משפט.

נא להמשיך.
סיגל קוגוט
אי-אמון – כאן יש הבדל מאוד גדול בין שתי ההצעות.
ג'מאל זחאלקה
אז איך אנחנו - - - ?
סיגל קוגוט
מה אעשה שמגישים טקסט אחד? אפשר אחר כך לשנות אותו, אבל מגישים למליאה טקסט אחד.

הסעיף הראשון – יש שינוי של ההצעה של חבר הכנסת רותם, בהסכמה עם סיעת התנועה, שייאמר כך: הצבעת אי-אמון בממשלה תיעשה בהחלטה של הכנסת ברוב חבריה, אבל את הבקשה ימשיכו להגיש כמו היום, אלא שהדיון יתקיים לא יותר מאחת לחודש בהשתתפות ראש הממשלה. ואולם, אם הבקשה הוגשה בידי 61 חברי הכנסת יתקיים הדיון בשבוע שלאחר הגשת הבקשה.
רונן הופמן
זה להגשת אי-אמון.
סיגל קוגוט
אני עדיין בסעיף קטן (א).
זהבה גלאון
פעם בחודש זה לא כל חודש? אני רוצה להבין.
דב חנין
לא, לא הבנו.
ג'מאל זחאלקה
אני מבקש להפסיק את הדיון עד שנלמד את החוק. הבאת לנו משהו חדש, איך אלמד אותו?
היו"ר דוד רותם
ביקשת, שמעתי, זה רשום גם בפרוטוקול, ואני מודיע לך שאני לא דוחה.
ג'מאל זחאלקה
מתי ראיתי את החוק הזה? מתי חברי הוועדה ראו את החוק? לפני חצי שעה. לא יכול להיות.
דב חנין
אני רוצה שיירשם בפרוטוקול שאני מצטרף לבקשה הזו, אני חושב שזו בקשה מהותית. אני מנסה באמת לעקוב אחרי התיקונים שמביאה בפנינו היועצת המשפטית של הוועדה – ואני מבין שזה על בסיס הידברויות שנעשו בקואליציה. אבל אנחנו מדברים פה על חוקה, וטעות של מילה או תיקון של מילה בחוקה הוא דבר מאוד מרחיק לכת ומשמעותי. ולכן אני חושב שראוי, אדוני היושב-ראש - - -
מרב מיכאלי
אפשר לדון, אבל צריך לדון על בסיס זה שקראו את החוק.
דב חנין
על בסיס זה שמאפשרים לנו לקרוא את זה בצורה ראויה. בסך הכול אנחנו מדברים בנושאים חוקתיים. אלה לא דברים רגילים ואנחנו רוצים לשמוע עמדות מומחים בעניין הזה.
ג'מאל זחאלקה
הסיעה שלי רוצה להתייעץ.
דב חנין
הנוסח השונה הוא שונה, אין מה לעשות.
היו"ר דוד רותם
קיבלתם את הניסוח.
דב חנין
לא קיבלנו את הניסוח. זה ניסוח חדש.
זהבה גלאון
כתוב כאן: לא יותר מאחת לחודש. אני לא יודעת אם זה כל חודש או לא כל חודש. אלה שאלות מהותיות.
סיגל קוגוט
בוודאי שזה כל חודש.
זהבה גלאון
לא, לא הבנתי את זה.
דב חנין
כולל פגרה, למשל? זה לא ברור. האם זה משנה את הנוהל לגבי פגרות?
סיגל קוגוט
זה אומר שהחקיקה לא מחייבת.
זהבה גלאון
אני לא מבינה את המשמעות של זה.
סיגל קוגוט
במובן הזה הצעתו של חבר הכנסת הופמן שונה באופן מפליג.
דב חנין
גברתי, אני מתנצל. לפני שאת מגיעה להצעתו של הופמן – לא הבנתי את ההצעה, האם גברתי יכולה - - -
ג'מאל זחאלקה
רק על המשפט הזה לבד – שיש הבדל – צריך לבטל את הדיון. אני ראיתי משהו, אתה מגיש לי משהו אחר. למדתי בבית משהו, אתה מביא לי עכשיו משהו אחר, אחר לגמרי. יש גבול, אני רוצה ללמוד את החוק. חצי שעה לחוק שמשנה היסטוריה – בלתי אפשרי.
זהבה גלאון
אתה צודק.
דב חנין
אני רוצה להבין מהי ההצעה המשולבת של חבר הכנסת רותם וסיעת התנועה, גברתי היועצת המשפטית.
זהבה גלאון
ואיפה סיעת התנועה? אני לא רואה את הייצוג שלה פה.
מיכל רוזין
מה העמדה של יש עתיד לגבי הסעיף הזה?
דב חנין
אנחנו עוד לא יודעים. בינתיים זה שתי עמדות.
מיכל רוזין
- - - אם הוא לא נמצא במקור, אז יכול להיות שיש להם התנגדות.
סיגל קוגוט
יש נוסח משולב.
היו"ר דוד רותם
אם היתה להם התנגדות היו מודיעים לי.
משה מזרחי
אבל אתם מקריאים לנו את הצעת החוק, אז איפה האיחוד?
סיגל קוגוט
קיבלתם נוסח משולב של הופמן וקיבלתם נוסח משולב של רותם.
מיקי רוזנטל
לא קיבלנו, לא קיבלנו שום דבר.
דורית ואג
קיבלתם במייל.
מיקי רוזנטל
זה לא על שניהם.
סיגל קוגוט
זה על שניהם. הסברנו את ההצעה של חבר הכנסת, ועכשיו אסביר את הצעתו של חבר הכנסת הופמן.
משה מזרחי
אני חדש, אני רוצה להבין. הצבענו קודם, אחרי שאתם התייעצתם והוא לקח על הגב שלו את ליברמן. התייעצתם, החלטתם ללכת על נוסח אחוד ואתה הסכמת שיאחדו את שתי הצעות החוק.
היו"ר דוד רותם
נכון.
משה מזרחי
והסבירו לך שהולכים להוציא נוסח אחוד שיעלה למליאה, שעליו אתה אמור להסכים. עכשיו מה עושים פה? תשים לב מה קרה כאן – שלא תגיד, הזהרנו אותך לפני זה - מעלים את הצעת החוק של חבר הכנסת רותם. אנחנו עוברים סעיף סעיף - - -
סיגל קוגוט
אנחנו עוברים על שתי ההצעות. זה לא נכון.
משה מזרחי
רגע, אני מדבר. אנחנו עוברים על הצעת החוק של חבר הכנסת רותם.
זהבה גלאון
עם הסכמות של התנועה.
משה מזרחי
עם הסכמה של התנועה, לא שלך. אתה הסכמת קודם והם כל הזמן מדברים על התנועה.
שולי מועלם-רפאלי
חבר הכנסת מזרחי, אני מוחה על העלבון ליועצת המשפטית של הוועדה. יש בזה איזה חוסר הגינות. היא נעלבה כי היא ניסתה לתקן אותו והוא לא. - - -
משה מזרחי
אני בכוונה מדבר אליך ולא לשם, הופמן, כי אתה אמור להיות איש קשוב. אני לא מדבר לכיוון הזה כי פה יש מסך, אנחנו לא חודרים אותו.
היו"ר דוד רותם
אתה גם לא תחדור.
מיקי רוזנטל
אתה יכול ללכת למליאה ולשים את ההצעה כאילו היא נקראה גם. אתה יכול לעשות הכול.
משה מזרחי
יש לי עניין במהות, למי שמבין את העניין, כי אני רואה שאתה במצב שלא באשמתך נקלעת אליו, אני מודה.
זהבה גלאון
לא לא, באשמתו. אל תגיד לא באשמתו. באשמתו הרבה. הוא הביא, הוא יודע מה הוא עושה.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת הופמן, מזרחי מרחם עליך.
משה מזרחי
זה לא ייאמן - לוקחים חוק תחוקתי, קונסטיטוציוני, ועכשיו מחוקקים חוק חדש תוך כדי תנועה. הם תופרים לנו חוק חדש, ואתה שותף לו. לא ישבתם - - -
רונן הופמן
אולי אנחנו בשני סרטים נפרדים, משה. הסעיף הראשון שדנו בו, לפני כמה דקות היועצת המשפטית הוסיפה את הניסוח שלי. הניסוחים אוחדו.
משה מזרחי
זה היה לגיטימי אם הייתם יוצאים, יושבים שעה - - -
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת מזרחי, תודה רבה לך.
משה מזרחי
סליחה, לא גמרתי לדבר.
היו"ר דוד רותם
אתה גמרת, כי אני אמשיך לקרוא את החוק עכשיו.
משה מזרחי
את הסגנון של "גמרת" תשאיר למפלגה שלך.
היו"ר דוד רותם
אני אוציא אותך בעוד שניה מהישיבה הזאת.
משה מזרחי
היית יוצא יחד אתו לשעתיים, מנסחים את הנוסח יחד עם היועצת המשפטית ועוברים על החוק הזה, שיצרתם אותו עכשיו תוך חמש דקות.
רונן הופמן
חבר הכנסת מזרחי, הכול מנוסח, אבל אתם לא מקשיבים. הכול מנוסח, היועצת המשפטית מקריאה, היא מציינת מה בהצעה של דוד רותם ומה בהצעה שלי ואנחנו - - -

זהגל

אבל זאת הצעת של דודו רותם עם התנועה.

רוהו

אבל אתם עושים פשוט סבוטאז' לדיון. זה מה שאתם עושים, וזה בסדר.
משה מזרחי
ההתבלבלות שלי בנגד כי גם אתה הופתעת. כשאמרתי לך שזה עולה, כביכול היינו אמורים לשמוח שמוציאים את נושאי הליבה של חוקי היסוד, שזה אנומלי לדון בזה ככה. אז אמרנו: איזה יופי, אנחנו צריכים להיות בעד. אמת. אבל זה עולה להצבעה, זו קריאה ראשונה כשאפילו לא עשינו דיון נורמלי בחוק היסוד, וזה אמור לעלות. גם אתה הופתעת כשדיברנו, בוא נהיה הגונים. אתה אומר: טוב, נדון בקריאה שניה, בקריאה שלישית, יהיה לנו מלא זמן. למה להעלות חוק כזה ככה?
זהבה גלאון
אוהו, מיקי לוי הגיע. מה זה אומר?
סיגל קוגוט
הוא הגיע כי מדברים על סגני שרים.
שולי מועלם-רפאלי
סיגל, אולי תסבירי לנו את החלוקה - - - שווה לקבל הסבר.
זהבה גלאון
אבל חברי, חבר הכנסת משה מזרחי העלה סוגיה מאוד מהותית. עכשיו אנחנו אמורים להתרכז בשני נוסחים: נוסח אחד של חבר הכנסת רותם עם ההסדר עם התנועה, ונוסח של חבר הכנסת הופמן לא עם הסדר עם התנועה. ומה אנחנו עושים? מתקדמים תוך כדי תנועה ולא מבינים מה קורה כאן. זאת משילות? עכשיו אתה רוצה לעשות שינוי בשיטת הממשל – משילות. ככה נראית משילות? אני שואלת אותך.
שולי מועלם-רפאלי
אדוני היושב-ראש, אולי שהיועצת המשפטית תסביר לנו. רק שתסביר לנו.
היו"ר דוד רותם
היועצת המשפטית תמשיך לקרוא את החוק.
סיגל קוגוט
כאן צריך להכריע בין שתי הגרסאות.
מרב מיכאלי
- - - לחזק את המשילות של הממשלה על חשבון הכנסת. זו דוגמה ממש בזמן אמת, בחי, לראות איך הממשלה רומסת את הכנסת.
רונן הופמן
ועדת כנסת, כמו ועדת החוקה, לא מצליחה לקיים דיון מהותי בעניין אחד. זה יותר מדאיג מהכול. תראי, כל הדיון הזה הוא לא דיון - - -
דב חנין
לא מאפשרים לנו. אנחנו רוצים דיון מהותי, חבר הכנסת הופמן. אתם לא מאפשרים לנו. תנו לנו ללמוד את הנתונים, תנו לנו ללמוד את החומר.
היו"ר דוד רותם
נא להמשיך לקרוא.

מרמי

זה בדיוק המקום שבו זה - - -

זהגל

חבר הכנסת הופמן, אולי תבקש עכשיו התייעצות סיעתית, תעשה הפוגה. אתה רואה שהרוחות פה סוערות.
היו"ר דוד רותם
נא להמשיך לקרוא את החוק.

זהגל

סגן השר מיקי לוי הגיע. בואו נראה, אולי יש משהו דרמטי.
היו"ר דוד רותם
תירגע, הופמן. אני ממשיך לקרוא.
סיגל קוגוט
חבר הכנסת הופמן, אתה מציע כאן משהו אחר. אתה מציע שהצעת אי-אמון בממשלה תוכל להיות מוגשת על-ידי 65 חברי כנסת.
רונן הופמן
לא, ממש לא.
סיגל קוגוט
עכשיו לא? אתה מתאחד - - -?
רונן הופמן
זה לא עכשיו לא. מלכתחילה לא נגעתי ביכולת להגיש הצעות אי-אמון ולדון בהן. ממש לא נגעתי, זה היה בהצעה המקורית של חבר הכנסת רותם.
סיגל קוגוט
נכון. אז סעיף (א) של חבר הכנסת רותם, הוא נשאר ואין כנגדו הצעה שלך.
רונן הופמן
נכון.
מרב מיכאלי
אבל אתה מסכים לתיקון הזה או שאתה חושב שלא צריך לגעת במה שקיים?
רונן הופמן
מלכתחילה לא חשבתי שצריך לגעת במה שקיים.
מרב מיכאלי
אז למה אתה מסכים לתיקון של חבר הכנסת רותם?
רונן הופמן
בואו נדון בדבר החדש.
זהבה גלאון
לא בואו נדון, בואו נפצל את זה.
רונן הופמן
בעניין הזה של דיון במעמד 40 חתימות לחודש - - -

מקרו

למה אתה מסכים לביזיון הזה?
דב חנין
אדוני היושב-ראש, גברתי היועצת המשפטית - - -
סיגל קוגוט
אני חייבת לגמור לקרוא את הסעיף הזה.
היו"ר דוד רותם
אני ממשיך לקרוא.
דב חנין
אדוני היושב-ראש, הצעה לסדר.
היו"ר דוד רותם
כל ההצעות לסדר נידחו.
דב חנין
לא, הן עוד לא נשמעו. הן לא יכולות להידחות.
מרב מיכאלי
אדוני היושב-ראש, יש פה אי הבנה דרמטית.
היו"ר דוד רותם
את דואגת לאי הבנה? זו בעיה ביני - - -
קריאות
- - -
דב חנין
היועצת משפטית בעצמה גם לא יודעת מה בדיוק ההבדל בין הצעתו של חבר הכנסת הופמן לבין הצעתך בעניין הזה. היועצת המשפטית, אנחנו מכירים אותה הרבה שנים. היא אחת המשפטניות הטובות והמסורות בכנסת. אנחנו לא יכולים לאפשר מצב שבו יש אי בהירות כל כך גדולה אפילו אצל האנשים המקצועיים שמלווים אותנו בסוגיה הזו.

לכן, אדוני היושב-ראש, אני חושב שהדוגמה של הבעיה שאליה הגענו מחייבת אותנו ליצור מצב שיהיה בפנינו טקסט אחד, הדפסה אחת - עם חלופות, אני מקבל. בכל סעיף שיש בו חלופות תראו לנו מה החלופות ואז נדע מול מבנה אחד. כי הרי בסופו של דבר קיבלנו החלטה מהותית, אבל ההחלטה המהותית הזאת מחייבת אותנו גם לתרגום טכני. התרגום הטכני של החלטת האיחוד הוא יצירת טקסט אחד מאוחד עם חלופות – גרסת הופמן, גרסת רותם, גרסת התנועה, גרסת הבית היהודי, גרסת X ו- Yבכל סוגיה וסוגיה, אבל על בסיס של ציר מסמכי אחד.

אני רוצה, אדוני היושב-ראש, שזה יהיה ברור. אני חושב שהפגם הזה בדיון הוא לא טכני. אני חושב שבמקרה הזה זה פגם מהותי כי כולנו נמצאים באי בהירות לגבי מה הוא הטקסט, מה הוא הבסיס. אפילו היועצת המשפטית של הוועדה לא יודעת להגיד, כי אנחנו מנסים למצוא - - -
מרב מיכאלי
אפילו חבר הכנסת הופמן לא יודע איזה סעיף - - -
דב חנין
מנסים למצוא את ידינו ואת רגלינו בין הטקסטים השונים. ולכן, לדעתי, אין ברירה אלא - - -
מיכל רוזין
הוא אומר במפורש שהוא לא רוצה את זה.
דב חנין
זכותנו היא להצביע באופן ענייני. הגענו לדיון הזה של ועדת החוקה כדי להצביע באופן ענייני, לכן - - -
מרב מיכאלי
אגב, חבר הכנסת רותם, למה לא תיקח את הצ'אנס שאולי נסכים אתך ונצביע בעד החוק שגם אתה מסכים עליו.
היו"ר דוד רותם
אתם לא תצביעו בעד. אני מכיר אתכם הרבה יותר - - -
מרב מיכאלי
חבל.
זהבה גלאון
אבל עכשיו תראה מה עשית לחבר הכנסת הופמן. הוא מתנגד לסעיף הזה. אני עכשיו מייצגת את האינטרסים שלו, הוא יצא.
מרב מיכאלי
הוא מתנגד לסעיף, הוא לא רוצה אותו והוא הוטעה לחשוב שהסעיף לא ייכלל.
מיכל רוזין
הוא גם אומר שיהיה אפשר לפצל.
היו"ר דוד רותם
הפכתם להיות הסנגורים של הופמן?
מרב מיכאלי
חד-משמעית. אנחנו - - -
היו"ר דוד רותם
הוא לא צריך אתכם.
זהבה גלאון
אדוני, מה אמרתי לו? שהוא יהיה שבוי בידיים שלך. ידעתי מה אמרתי.
דב חנין
ההצעה המעשית שלי היא לאפשר לצוות המקצועי של הוועדה להגיש לנו טקסט אחד מאוחד שעליו נוכל לעבוד, כי בשאלות קונסטיטוציוניות אי הבהירות הזאת היא לא כמו בתקנות. אני חושב שגם בתקנות כדאי שיהיה טקסט אחיד, אני חושב שזה גם הנוהל של הייעוץ המשפטי של הכנסת. אני יודע את זה מתוך כל השנים שאני בכנסת, שכשמגיע דיון בפני הוועדה הייעוץ המשפטי של הכנסת מביא בפנינו טקסט אחד אינטגרלי, שבו לפעמים יש חלופות – ואני מקבל את זה. השאלה של חלופות היא שאלה לגיטימית, אבל אי-אפשר שנהיה באי ודאות על מה אנחנו הולכים להחליט. אני חוזר ואומר: הדבר הזה הוא פגם מהותי, לא פגם טכני. הוא פגם מהותי ביכולת שלנו, כחברי כנסת, לנהל דיון ענייני ולקבל החלטות ענייניות כי אנחנו לא יודעים על מה אנחנו דנים ומה אנחנו צריכים לאשר. הדברים האלה ניכרים, יותר מאשר בכל דבר אחר, בחילופי הדברים שהיו כאן בין היועצת המשפטית של הוועדה לבין חבר הכנסת הופמן, המציע השני של אחת מהצעות החוק הטרומיות.
היו"ר דוד רותם
טוב. נא להמשיך.
סיגל קוגוט
ההבדל המהותי ביותר בין שתי ההצעות לעניין אי האמון הוא הרוב הדרוש להפלת ממשלה ולהקמת ממשלה חלופית. לפי הצעת החוק של חבר הכנסת רותם יידרש רוב של 61 בהצבעה ואילו לפי הצעת החוק של חבר הכנסת הופמן יידרש רוב של 65.
מיכל רוזין
הוא אמר שזה לא נכון, שהוא בכלל לא הציע - - -
סיגל קוגוט
הוא הציע ועוד איך.
דב חנין
אנחנו לא יודעים מה הוא הציע.
מרב מיכאלי
הוא הציע את ה-65, אבל הוא לא הציע תנאי סף - - -
סיגל קוגוט
אז אני רוצה לשמוע ממנו שהוא יורד מזה, זה הכול.
דב חנין
אני רוצה, בינתיים, להתייחס לגופם של הדברים.
סיגל קוגוט
ברור שההצעה הזאת היא בעייתית ביותר - - -
שולי מועלם-רפאלי
- - - נכון, אני חושבת שצריך לחכות - - -
זהבה גלאון
אז לדעתי צריך להפסיק את הישיבה, תעשו הפוגה.
מיקי רוזנטל
אנחנו מבקשים להפסיק את הישיבה עד שיבוא חבר הכנסת הופמן.
ג'מאל זחאלקה
נעשה הפסקה של חצי שעה-שעה.

<(היו"ר שולי מועלם-רפאלי)>
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
חבר הכנסת הופמן נכנס.
זהבה גלאון
זאת ההזדמנות שלך להשתלט על החדר ולעשות הפסקה.
דב חנין
שנוכל לאכול. רק חברי הכנסת המוסלמים בצום הרמדאן, לא אנחנו.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
ליועצת המשפטית יש שאלה מהותית. בבקשה, סיגל.
סיגל קוגוט
לעניין האי-אמון - האם אתה מוכן, לצורך הקריאה הראשונה, להתאחד מאחורי הצעת החוק של דוד רותם לעניין הרוב הדרוש ולהותיר את ההצעה שלך לעניין 65 לדיון בקריאה שניה ושלישית בלי שזה ייכלל עכשיו בטקסט?
קריאות
- - -
רונן הופמן
שניה אחת. אתם בעד זה, תנו לי רגע לחשוב.
סיגל קוגוט
גם אם הם בעד זה, זו הצעה נבונה.
רונן הופמן
הכול בסדר, אני שואל רק האם מדובר על קבלת האי-אמון כאמון קונסטרוקטיבי או על הגשת האי-אמון?
סיגל קוגוט
הגשה גמרנו. עכשיו אנחנו בקבלת אי-אמון. לפי ההצעה שלך, יתכן להתאחד אחרי ההצעה של דוד רותם?
רונן הופמן
התשובה היא כן. אני מוכן אחרי ההצעה ולהביא את זה לדיון אחרי קריאה ראשונה.
סיגל קוגוט
עכשיו יש עוד שאלת משנה. הצעת החוק של דוד רותם מבקשת לתקן מודל שבחוק הבחירה הישירה הקימו אותו לצורך משילות. השאלה מה מקדם יותר את המשילות – ההצעה הזאת או מה שיש היום. מה שיש היום אומר שאם הכנסת הפילה את הממשלה בבקשה שלה אבל לא הצליחה להקים ממשלה חילופית, רואים את זה כאילו הכנסת החליטה על פיזורה. מה שמציע חבר הכנסת דוד רותם הוא שאם יש אי הצלחה, תמשיך לכהן הממשלה הקודמת.
רונן הופמן
זאת המשמעות של אי-אמון קונסטרוקטיבי. אני מציע את זה בהצעה שלי ממילא, ולכן ממילא אני מסכים.
זהבה גלאון
לא, זה לא.
סיגל קוגוט
מאה אחוז, הבנתי.
רונן הופמן
התשובה היא כן.
זהבה גלאון
אתה אומר בעצם שאם יש אי-אמון והאופוזיציה מפילה, הכנסת לא מתפזרת, היא ממשיכה למשול. אז בשביל מה אנחנו עושים אי-אמון?
מיכל רוזין
בשביל מה יש אופוזיציה? בשביל מה יש דמוקרטיה?
זהבה גלאון
בואו נסגור את הדמוקרטיה.
רונן הופמן
אני אסביר.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
תנו לו להסביר.
מרב מיכאלי
זה לא רק האופוזיציה. אם הממשלה נפלה, כנראה שגם חלקים מהקואליציה הצביעו נגדה. כל הרעיון הוא שהיא זוכה לאי-אמון – לא רק של האופוזיציה אלא גם של חלקים מהקואליציה. איך היא תמשיך לכהן?
רונן הופמן
אסביר לכם למה אני מתכוון. נכון להיום, כאשר עוברת הצעת אי-אמון יש שני מצבים אפשריים. אפשרות אחת – שהמועמד החלופי יצליח להרכיב ממשלה והכנסת תאשר אותה; האפשרות השניה היא שהוא לא יצליח ואז הולכים לבחירות. העניין הזה, של לפזר את הכנסת לבחירות, הוא דבר לא רצוי ואותו - - -
סיגל קוגוט
מתי הוא קרה? מאז שהסעיף הזה חוקק מעולם זה לא קרה.
רונן הופמן
אבל זה גם מה שמציע חבר הכנסת רותם.
סיגל קוגוט
אני יודעת. אני שואלת על זה אבל.
רונן הופמן
אני לא רוצה שזה יתאפשר. אני יודע שזה לא מהסיבה הזאת, אבל בעובדה, כל שנתיים וחצי אנחנו הולכים לבחירות.
סיגל קוגוט
אבל זה לא בגלל אי-אמון.
מיכל רוזין
זו תרופה שלא קשורה לבעיה.
רונן הופמן
התשובה היא כן, אני - - -
סיגל קוגוט
זה חוק פיזור. אותם 61 יכולים לקבל חוק לפיזור הכנסת, ואכן הם מקבלים.
רונן הופמן
וילכו לבחירות שוב ושוב במקום - - -
סיגל קוגוט
אבל הם מקבלים חוק פיזור. אתה לא מציע לשלול מהם את היכולת לקבל חוק פיזור.

<(היו"ר דוד רותם)>
היו"ר דוד רותם
רונן, אתה צודק. מה שאתה אומר זה נכון, זה מה שצריך להיות.
מרב מיכאלי
מה שאתה אומר זה מה שדודו רותם חושב שזה נכון.
זהבה גלאון
מה שאתה אומר זה נכון, זה מה שליברמן אומר וגם אתה אומר.
היו"ר דוד רותם
זה מה שנקרא אי-אמון קונסטרוקטיבי.
רונן הופמן
זאת המשמעות של אי-אמון קונסטרוקטיבי.
סיגל קוגוט
בסדר, אבל השאלה מה יותר יועיל למשילות.
מיקי רוזנטל
- - - שאין לו את האמון של הכנסת והוא ממשיך למשול.
רונן הופמן
לא, זה לא זה, מיקי.
מרב מיכאלי
זה לגמרי זה. איך לא? הרי אחרת לא היה אי-אמון. אילו לא היה אי-אמון הממשלה לא היתה נופלת ולא היינו בדיון הזה מלכתחילה.
רונן הופמן
המשמעות היא שאין חלופה ריאלית לממשלה הקיימת כי הכנסת לא נתנה אמון בממשלה חלופית.
מרב מיכאלי
ולכן היא צריכה ללכת לבחירות.
מיקי רוזנטל
היא הביעה אי-אמון בראש הממשלה.
היו"ר דוד רותם
היא הביעה אי-אמון בראש הממשלה, ואמרה: אנחנו רוצים מישהו אחר במקומו. המישהו האחר הזה לא מצליח.
מיקי רוזנטל
אוקיי. ואז מה אתה אומר?
היו"ר דוד רותם
אני אומר שההצבעה נפלה.
רונן הופמן
עד שתהיה חלופה ריאלית והכנסת תוכל להביע אמון בממשלה חלופית.
זהבה גלאון
אני רוצה לתת תשובה מתחום אחר. בכל זאת, באה קבוצה של 61 חברי כנסת ואומרת: אנחנו לא רוצים שהממשלה הזאת תמשיך לשלוט. בעצם מה שאתם אומרים: זה על הקרח, לא מעניין אותנו.
היו"ר דוד רותם
זהבה, זה לא נכון. אתם אומרים: אנחנו לא רוצים את הממשלה הזאת, אנחנו רוצים ממשלה שבראשה יעמוד מישהו אחר. גפני, למשל.
זהבה גלאון
בדיוק.
מיקי רוזנטל
וגפני לא מצליח.
היו"ר דוד רותם
אז לא הפלתם את הממשלה.
זהבה גלאון
אז מה זה אומר? שהממשלה הזאת ממשיכה למשול, כי לא הצלחנו למצוא ממשלה חלופית. זה דבר מעוות.
מיכל רוזין
אפשר להפוך אותנו למשטר נשיאותי, זה ניסיון להפוך אותנו לממשל נשיאותי.
היו"ר דוד רותם
זה לא מעוות בכלל. זה נכון.
זהבה גלאון
אני רוצה להגיד לך את הדבר הבא, שתזכור: זה כמו בכדורגל. זה חיים משבת לשבת, והכדור הוא עגול. אם עכשיו אתה חושב - - -
רונן הופמן
את מניחה שניסחתי את זה משיקולי קואליציה. זה לא נכון.
זהבה גלאון
כן, כן.
מיכל רוזין
זה משיקולי ממשלה ולא כנסת.
מיקי רוזנטל
הדבר הזה מעולם לא התקיים, אני לא יודע מאיפה אתה מביא אותו.
היו"ר דוד רותם
הופמן, אנחנו הצבענו אי-אמון בממשלה והפלנו את הממשלה בתנאי שגפני יהיה ראש ממשלה.
דב חנין
לזה, אדוני, אני רוצה להתייחס.
מיקי רוזנטל
די, למה לעשות חוכא ואטלולא?
היו"ר דוד רותם
כי זה מה שאתם עושים.
זהבה גלאון
לא, זה מה שאתם עושים.
מיקי רוזנטל
מדובר בנושאים רציניים, בנושאים חוקתיים, ואתה עושה מזה בדיחה.
ג'מאל זחאלקה
אדוני היושב-ראש, הבנתי את הצעתך ואת הצעת חבר הכנסת הופמן - הביחד מבלבל אותי. אני אומר לכם, כחבר כנסת, כחבר ועדה, אני לא נמצא בדיון שהוא מה שנקרא well informed decision, שאני יכול לקבל החלטה וניתן לי זמן. האיחוד הזה, רק המחשבה - לא ידעתי שאתם מתמזגים. היה צריך לסיים את הישיבה ברגע ההתמזגות כי אני רוצה לדון. אני עכשיו רוצה להעביר ממקום למקום, תן לי זמן לחשוב על זה. אתם חשבתם, דנתם בזה, הבאתם לנו - - -
דב חנין
אדוני היושב-ראש, יש ישיבות סיעה. מקובל בכנסת שמאפשרים לנו להשתתף בהן.
היו"ר דוד רותם
אני מרשה לכם ללכת להשתתף. אמשיך בישיבה.
דב חנין
לא, אנחנו לא נעזוב דיון כזה.
מרב מיכאלי
אדוני היושב-ראש, כרגיל, אתה לארג'. אתה מרשה לנו או לא מרשה לנו. חלקנו באות ממפלגות שבהן לא מרשים או לא מרשים לנו, אלא מפלגות דמוקרטיות.
היו"ר דוד רותם
יכול להיות שאתם מפלגות דמוקרטיות, וכל אחד - - -
מרב מיכאלי
רק חלקנו, אבל.
מיקי רוזנטל
אז אולי תאפשר לנו בכל זאת ותדחה את הדיון?
היו"ר דוד רותם
אני לא אדחה את הדיון.
מיקי רוזנטל
למה שלא תדחה את הדיון?
היו"ר דוד רותם
כי אני לא רוצה. אתם לא חברי ועדה.
מיקי רוזנטל
מה זה משנה לך? קודם כול, אני מחליף את חבר הכנסת מזרחי.
מרב מיכאלי
אני חברת ועדה, משה מזרחי הוא חבר ועדה, עדי קול היא חברת ועדה, שולי מועלם וג'מאל זחאלקה חברי וחברות ועדה.
דב חנין
אני ממלא את מקומו של חבר הכנסת צרצור, ועושה את זה בחריצות.
מיקי רוזנטל
לאן אתה ממהר?
היו"ר דוד רותם
אני ממהר לגמור את הישיבה הזאת, כי אני רוצה.
מרב מיכאלי
אפשר לסיים אותה כאן ועכשיו. מה הבעיה?
מיקי רוזנטל
מה אתה רוצה? שיהיה כתוב "וי" שהצלחתם להעביר את חוק המשילות?
היו"ר דוד רותם
אני רוצה לגמור לקרוא את החוק ולהצביע עליו.
מיקי רוזנטל
זה על חשבון הדמוקרטיה.
מיכל רוזין
שאף אחד לא - - - כמו סוסים ששמים להם כיסויים בצדדים שלא יוכלו להסתכל ימינה ושמאלה.
היו"ר דוד רותם
אנחנו מודעים לך על שהפכת אותנו לסוסים.
מיכל רוזין
את הופך את חבריך לקואליציה לסוסים, לא נותן להם שיקול דעת.
היו"ר דוד רותם
אני מציע שאת לא - - - כמו סוס, אלא - - -
מיכל רוזין
אני לא. אני מתעמקת בדברים ולומדת.
שולי מועלם-רפאלי
חברת הכנסת מיכל רוזין, לא היה מקום לאמירה הזאת.
מיכל רוזין
אמרתי שהוא לא מאפשר לכם להתעמק, לא אמרתי שום דבר עליכם. לא מאפשרים להם להתעמק ומכניסים הכול - - -
ג'מאל זחאלקה
גם לחברי הקואליציה. אנחנו לא יכולים למחות.
עמר בר-לב
אדוני היושב-ראש, שר הרווחה שעלה ודיבר אחרי רונן הופמן שהציג את הנושא בכנסת אמר שהנושא ידון. זה נושא מורכב, הוא ידון עם חברי הכנסת, עם הסיעות האחרות.
היו"ר דוד רותם
לא. הוא ידון עם סיעות הקואליציה.
עמר בר-לב
לא. בפירוש הוא דיבר על זה שחלק ינסה להיעשות בשיתוף פעולה.
היו"ר דוד רותם
שיתוף פעולה עם מי? עם האופוזיציה? מה פתאום שאעשה שיתוף פעולה עם האופוזיציה?
עמר בר-לב
למה לא?
מיקי רוזנטל
ליברמן נתן הוראה, זה מעל החוק. ההוראה של ליברמן גוברת על החוק.
היו"ר דוד רותם
התנאי של ועדת השרים היה שאני מגיע להסכמות עם הקואליציה.
עמר בר-לב
זה לא מה שהציג שר הרווחה, שדיבר בשם הממשלה.
דב חנין
אדוני היושב-ראש, אני רוצה להתייחס לגופם של התיקונים שהוצעו לסעיף 28.
מיקי רוזנטל
מה קרה? למה צריך להצביע על זה היום?
היו"ר דוד רותם
ככה אני רוצה.
מיקי רוזנטל
לא שאלתי אותך, אדוני.
היו"ר דוד רותם
אני עונה לך בלי ששאלת אותי.
מיקי רוזנטל
אני לא מדבר אליך, אני מדבר אתו.
היו"ר דוד רותם
אני שומע, ואני עונה לך.
מיקי רוזנטל
זה מקובל עליך שפה דורסים את הזכויות שלנו? אתה מתעלם, זה לא אכפת לך, חבר הכנסת הופמן. נהדר.
דב חנין
למען הפרוטוקול, לפני שאני מתייחס לגופו של סעיף 28, אני רוצה להביע מחאה על החלטתך שלא לאפשר לנו להשתתף בישיבות הסיעה. כך היה מקובל בכנסת, שאנחנו יכולים להשתתף בישיבות הסיעות שלנו.
רוברט אילטוב
הוא מחזיק אתכם בכוח פה?
דב חנין
לא. זו חובתי להיות כאן, כי נשלחתי על-ידי בוחריי - - -
מרב מיכאלי
רוברט, אין להיתמם.
רוברט אילטוב
חבר'ה, מה, אתם יוצרים היסטוריה פה?
מרב מיכאלי
רוברט, לא הולמת אותך ההיתממות. חבר כנסת משוכלל כמוך, באמת.
רוברט אילטוב
זו לא פעם ראשונה שוועדות כנסת דנות גם כשיש ישיבות סיעה.
מיכל רוזין
לא שומרים על הכנסת, על עצמאותה.
מרב מיכאלי
זה נושא שהוא קריטי ודרמטי.
דב חנין
אדוני היושב-ראש, אני גם רוצה להביע מחאה – גם היא למען הפרוטוקול בלבד – על כך שלא מאפשרים לנו אפילו הפסקת אוכל. בכל זאת, אנשים שאוכלים גם יכולים לשקול את הדברים בצורה יותר טובה.
ג'מאל זחאלקה
הריכוז שלנו נפגם.
דב חנין
הריכוז שלנו בהחלט נפגם כשאנחנו לא יכולים לאכול.

לגופו של סעיף 28, אני מצטרף להערותיו של חבר הכנסת זחאלקה. אני חושב שכולנו לא יכולים לקיים דיון רציני על הסעיף הזה, כמו שהיינו צריכים לקיים דיון. אבל בכל אני רוצה להשמיע כמה הערות על האופן שבו הסעיף הזה בנוי כרגע ומה מוצע לעשות בו.

לפני שנים העברנו בכנסת – אני לא שומע אפילו את עצמי.
היו"ר דוד רותם
מי מפריע לך? רבותי, אני מבקש לשמור על השקט ולא להפריע לחבר הכנסת חנין.
דב חנין
תודה לך, אדוני היושב-ראש.

לפני כמה שנים קיבלנו בכנסת תיקון שהפך את הצעות האי-אמון להצעות קונסטרוקטיביות. ההצעות היו קונסטרוקטיביות בשני מובנים: מובן אחד, הדרישה לרוב מוחלט במקום הרוב היחסי; המובן השני, מהלך שבו הצעת האי-אמון מחייבת להביא שמו של מועמד אלטרנטיבי מוסכם לראש הממשלה. אני רוצה לומר לך, אדוני היושב ראש, שבמבחן המעשה, לאורך השנים, חבר הכנסת הופמן, הרעיון הזה נכשל. המהלך שבו נוקבים בשמו של חבר כנסת כאילו מוסכם לתפקיד ראש הממשלה הפך להיות לסוג של פיקציה. הרי כולנו יודעים את זה, גם אתה משתתף במליאה ואתה יודע שכל חברי הכנסת שמצביעים במליאה בעד חבר הכנסת מוחמד ברכה לראש הממשלה לא באמת מתכוונים שהוא יהיה ראש הממשלה. בעצם יצרתם סוג של אילוץ על הצעות האי-אמון – לא אתה, עוד לפניך - שחייב את המערכת הפוליטית לייצר סוג של מנגנון כאילו - כאילו שבאמת חברי ש"ס ויהדות התורה רוצים את זהבה גלאון כראש ממשלה; כאילו שחברי מפלגת העבודה רוצים את מוחמד ברכה כראש ממשלה.
רונן הופמן
מה זה אומרת אתם יצרתם? זה בדיוק מה שאנחנו מנסים לתקן.
דב חנין
חבר הכנסת הופמן, תנסה דקה, למרות לחץ הזמנים והעומס שיש על כולנו, לנסות ללכת אחרי כיוון המחשבה שאני מציע. הרעיון הרי היה שאנחנו לא יהיו הצבעות אי-אמון סתם. אנחנו רוצים הצבעות אי-אמון שיש מאחוריהן משקל פוליטי, והמשקל הפוליטי מתבטא בזה שכל אותם חברי כנסת שמביעים את אי האמון צריכים להגיד לא רק מה הם נגד אלא מה הם בעד. אבל הניסיון ההיסטורי מלמד שכדי לשמור על כוחם, להגיד מה הם נגד, הם עושים משחק של כאילו. כולנו שותפים בו, גם אני שותף בו – משחק של כאילו לגבי השאלה מה הם בעד.
היו"ר דוד רותם
כל ההצעות האי אמון הן כאילו. מתי יהיה לך 61?
דב חנין
מאה אחוז. הצעות האי-אמון הן כלי פרלמנטרי, אפשר להגיד מה חוזקו ומה חולשותיו. אני רק אומר את זה לך ולכם, כי אני יודע שבאתם ממקום של ביקורת על המערכת הפוליטית, באתם מתוך מקום אומר שהמערכת הפוליטית, אולי, לא מתנהלת בצורה מספיק ראויה, לא מתנהלת בצורה מספיק הוגנת ולא מתנהלת בצורה מספיק ישרה עם הציבור. אני אומר לך ולכם שבדיוק זו ההזדמנות לבדוק את המנגנון הזה של הכאילו ולוותר עליו. כי אם כולנו הגענו למסקנה שזה באמת רק כאילו ואתם רוצים שהמערכת הפוליטית תהיה יותר ישרה, יותר הוגנת, יותר אומרת לציבור ועושה גם את מה שהיא אומרת לציבור – תבטלו את המנגנון הזה של הכאילו, כי הוכח שהוא רק כאילו. זה בלוף מוסכם בכנסת שבאמת כולם מצביעים בעד מוחמד ברכה או בעד חבר הכנסת ליצמן לראש ממשלה.

לכן, אם כבר נוגעים בסעיף הזה, ההצעה שלי היא לעשות בו את התיקון הראוי והנכון - לבטל את המנגנון של האי-אמון הקונסטרוקטיבי, שלא הוכיח את עצמו. אתם רוצים אפילו לחזק אותו עוד יותר, לתגבר ולחזק את המנגנון של הכאילו.
רונן הופמן
ומה, להפיל ממשלה ברוב רגיל?
דב חנין
לא, עכשיו אומר. עוד לא הגעתי.
מרב מיכאלי
זה שתנאי להציע מועמד אחר – את זה לבטל. את ההתניה של הגשת האי-אמון.
רונן הופמן
אתה לא מתייחס לרציונל המרכזי.
דב חנין
אגיע לזה. אני הולך בשלבים.
רונן הופמן
דקה. חוק יסוד: הכנסת, כוונת המחוקק היתה שהמערכת הפוליטית תלך לבחירות אחת לארבע שנים. כל מה שאנחנו אומרים זה שכדי שהמערכת לא תיגרר לבחירות שלא בעת שהתכוון המחוקק, הכנסת תביע אמון בממשלה חלופית ולא רק תזרוק ממשלה קיימת.
דב חנין
ההערה שלך, חבר הכנסת הופמן, היא נכונה, אבל - - -
מיקי רוזנטל
אבל כמה פעמים נפלה ממשלה על הסעיף הזה? אף פעם לא.
רונן הופמן
אבל זה לא אומר. השיטה מאפשרת את העיוות הזה.
מרב מיכאלי
אבל אתה מציע עיוות יותר גדול.
דב חנין
השאלה שהעלית, חבר הכנסת הופמן, היא שאלה מאוד מאוד חשובה, ואני רוצה לתת לה תשובות בשתי רמות: ברמה העיונית וברמה ההיסטורית המעשית. ברמה העיונית, אנחנו מדברים פה על שאלה של מוסד שנקרא אי-אמון. שמו של המוסד מעיד על תוכנו: אי-אמון מעצם טיבו וטבעו הוא מוסד נגטיבי, הוא לא מוסד של הבעת אמון במישהו אחר. זה מצב שבו הכנסת הגיעה לצומת שבו היא לא מסכימה שמישהו מסוים או ממשלה מסוימת תמשיך בדרכה. זהו המוסד של אי האמון.

אני נותן את הדוגמה הזאת, אדוני היושב-ראש, כדוגמה נוספת שבה ראוי היה לנו בדיון הזה, אם כבר מקיימים אותו, לקיים דיון מושכל - לקבל אינפורמציה על איך נעשה אי-אמון במקומות אחרים. הדמוקרטיה, אומרים, הומצאה באתונה ופותחה באנגליה. לא המצאנו את כל התורה, אז אנחנו יכולים גם ללמוד מאחרים, לנסות לראות איך נעשה אי-אמון, מדוע הוא נעשה בצורה שבה הוא נעשה, ואז נוכל להגיע למסקנה אם האי-אמון הקונסטרוקטיבי דבר נכון או לא נכון מבחינת השיטה על בסיס יותר מושכל. את זה אתם לא מאפשרים לנו, וחבל שכך.

אתם כובלים את ידינו – אמרתי את זה גם בהקשר אחר אבל אומר שוב, כי אז היו חילופי דברים ואולי זה לא נרשם בפרוטוקול בצורה מסודרת, וחשוב שהדיון הזה יירשם בפרוטוקול. אתם כובלים את ידינו במובן הזה שמה שאנחנו מחליטים כרגע לאשר לקריאה ראשונה קובע מסגרת לדיון שמכוח סעיף 85 – אם אני זוכר נכון, גברתי היועצת המשפטית - כנוסחו הנוכחי בתקנון הכנסת, כולנו מוגבלים לגדרי דיון מסוימים. זאת אומרת, אותה סוגיה שאני כרגע מעלה ושאני חושב שהשלב המהותי הנכון לדון בה הוא עכשיו, לפני הקריאה הראשונה, שרוצים לחזק בה את הצד הקונסטרוקטיבי של האי-אמון. אני חושב שהשאלה המהותית – האם בכלל נכון שיהיה אי-אמון קונסטרוקטיבי – היא שאלה שהיתה חייבת וצריכה להתברר בשלב הנוכחי, כי לא יהיה שלב אחר מבחינת תקנון הכנסת. לכן חבר שאתם לא מאפשרים לנו – ואני אומר את הדברים שוב למען הפרוטוקול, כי אני רואה פה שהדברים לא נשמעים באוזניים קשובות - להבין, לחקור, ללמוד, לראות את הניסיונות שקיימים במקומות אחרים.

אמרתי שהתשובה ברמה האנליטית - חבר הכנסת הופמן, להערתך - היא שאי האמון הוא תמיד מוסד נגטיבי ולא מוסד פוזיטיבי, וחבל לערבב את המוסד הפוזיטיבי עם מוסד נגטיבי כי התוצאה היא לא תוצאה טובה, היא תוצאה של משטר הכאילו. אבל אני חייב לומר שיש גם תשובה נוספת, שהיא במישור האמפירי. במישור האמפירי, כולנו יודעים, כמו שגם נאמר פה בקריאות הביניים, שאי-אמון בכנסת כמעט ולא מתקבל.
רונן הופמן
אדרבא, אז למה אתה כל כך - - -?
מרב מיכאלי
לא. להיפך, כנראה שהמצב הוא קריטי.
מיקי רוזנטל
- - - להעביר ביקורת של האופוזיציה.
מרב מיכאלי
לא רק. אבל אם האי אמון כבר מתקבל, סימן שהגיעו מים עד נפש והממשלה צריכה, כנראה, לא להמשיך לעבוד.
רונן הופמן
זה לא המצב, כי הרגע הוא אמר שמצביעים אי-אמון בכאילו.
דב חנין
לא לא לא. הצד הפוזיטיבי הוא הצד של הכאילו.

ההערה שלך היא הערה חשובה, אני רוצה להתייחס אליה בכמה מילים. הצד האמפירי של העניין שאומר שאי-אמון בכנסת כמעט לא מתקבל. אני אומר את זה בזהירות. הנטל להוכיח הוא עליכם, אתם אלה שבאים לתקן את המוסד הזה. אני שואל: if it's not broken - - - הרי אמרת לנו שהמטרה של החקיקה היא ליצור מצב שבו הכנסת הולכת לבחירות אחת לארבע שנים. אם היינו במצב שבו, בגלל המוסד של האי אמון, היינו מגלים שהוא מוסד שמייצר אי יציבות במערכת וגורר את המערכת מפעם לפעם לבחירות מוקדמות, היינו צריכים לתקן אותו או לשנות אותו, לפי גישתכם, כי אתם רוצים לחזק את היציבות ואת המשילות, כך אתם טוענים. אבל אם זו לא הבעיה, אם זה לא שבור, למה לתקן את זה? למה לתקן את המוסד הזה, של האי-אמון?

עכשיו אני מגיע לתשובה שלי, לאחר שדחיתי את התשובה שלך כי היא פשוט לא נכונה. אמפירית היא לא נכונה, לא רק אנליטית לא נכונה. אני מגיע לתשובה שלי, שהיא תשובה מאוד מאוד עצובה. אני חושב שהמהלך שלכם כאן הוא מהלך שבפועל נועד להחליש את הכנסת. הכלי של האי-אמון הוא כלי של בקרה של הכנסת על הממשלה. האפקט העיקרי שלו, אם אתה שואל אותי ברמה המעשית – ואנחנו מדברים בצורה מאוד גלויה בוועדה - זה להכריח שרי ממשלה להגיע לכנסת פעם בשבוע, להיות כאן, לשמוע את הביקורת לפעמים ולפגוש חברי כנסת במסדרונות ולשמוע את הטענות שלהם על כל מיני דברים איומים ונוראים, שאין להם מושג שהם קורים.
מיכל רוזין
אחרת הם לא יהיו פה.
רונן הופמן
אבל מי מגביל את זה?
דב חנין
אתם. אתם מגבילים.
מיקי רוזנטל
אני נשבע לך שאתה לא מבין את המשמעות של ההצעה.
רונן הופמן
אל תישבע לחינם. אם היית מדבר אתי ומקשיב - - -
דב חנין
חבר הכנסת הופמן, אני מנסה לשכנע אותך באופן מאוד ענייני. ההכרות שלנו היא לא ארוכה, אבל התרשמתי שאתה בן אדם מאוד רציני, חרוץ ומסור לדברים שאתה מאמין בהם. מתוך הגישה הזו של כבוד, שאני מכבד אותך - אם כי אני חושב שאתה טועה במקרה הזה - אני מנסה לשכנע אותך. אולי אני לא אצליח, אבל זו סוגיה חשובה מדי ואתה היוזם של הצעת החוק, אתה לא איזשהו שחקן משנה כמו חלק מחבריי, שכל אחד מאתנו מנסה להשפיע. אתה מוביל מהלך, אז אני מנסה לשכנע אותך שאתה מנסה להוביל פה מהלך שלדעתי לא חשבת עליו עד הסוף בהיבטים האלה. ההבדל הגדול בין מה שאתה מציע מבחינת עצם הגשת האי-אמון – אני לא מדבר כרגע על קבלת האי-אמון.
רונן הופמן
אבל אני לא מציע לשנות. אתה מתכוון לעניין של דיון אחד לחודש?
דב חנין
כן, זאת הנקודה שאני נמצא בה כרגע. אגיע תיכף לקבלת האי-אמון. הנושא של אי-אמון אחת לחודש הוא שינוי מאוד דרמטי והיסטורי בצורת העבודה של הכנסת. הכנסת עבדה הרבה שנים עם אי-אמון אחת לשבוע. אני יודע שזה יוצר אי נוחות לממשלה.
רונן הופמן
אתה בעצמך אמרת שזה יוצר תרבות כאילו. אני לא מבין.
דב חנין
לא לא לא - - -
מיכל רוזין
המליאה מלאה - - -
רונן הופמן
לי אין בעיה עם זה, אתה פשוט אומר שזה יוצר - - -
דב חנין
חבר הכנסת הופמן, אני מודה לך על ההערה כי היא מאפשרת לי להבהיר נקודה מאוד חשובה. לא האי-אמון הוא כאילו אלא החיבור בין הממד הנגטיבי של אי האמון, שהוא ממד חשוב - - -
רונן הופמן
אמרת שהחיבור בין זהבה גלאון לחבר הכנסת מיכאלי הוא כאילו, ואני מסכים אתך.
דב חנין
לא, לא החיבור.
מיכל בירן
אי הנחת של הממשלה - - -
דב חנין
החיבור הוא חיבור פוליטי והוא חיבור לגיטימי, הוא לא כאילו בכלל. הממד של הכאילו הוא בהוספת הצד הפוזיטיבי של דרישה להתייצב מאחורי מועמדות פוזיטיבית במהלך שבמהותו הוא מהלך נגטיבי.
רונן הופמן
זאת אומרת, רק התמיכה במועמד החלופי היא כאילו, אבל החיבור אתה אומר - - -
דב חנין
החיבור הוא לגיטימי, זו פוליטיקה, כמו שאתם מתחברים עם ישראל ביתנו.
מרב מיכאלי
הדרישה הזאת, של הצגת מועמד אלטרנטיבי בכלל הוספה לחוק. הרי גם זה שינוי, זה לא היה בחוק. זה הוסף כשהיה את הניסיון להצביע בנפרד לראש הממשלה ובנפרד למפלגות. ואז זה גם לא מתחייב מזה, אבל עוד איכשהו יש היגיון. אתה אומר: בחרנו בנפרד ראש ממשלה, ורק ראש הממשלה זוכה לאי-אמון. אז בסדר, תנסה הכנסת לראות אם יש מישהו אחר מחבריה שיכול לזכות באמון הכנסת ולנהל את הממשלה הזאת או לעשות בה שינויים, לא חשוב. אבל אז יש היגיון שהכנסת תחפש מועמד אחר לראשות ממשלה, משום שראש הממשלה נבחר בזכות עצמו.

הרי ביטלנו את האפשרות הזאת, חזרנו בחזרה לשיטה שבה ראש המפלגה הגדולה או מישהו אחר שהנשיא מטיל עליו וכל הדבר הזה. זה משנה את כל הקונסטלציה. מתוך המהות הזאת אין שום היגיון להגיד: נטיל על מישהו אחר להרכיב ממשלה.

אבל צריך להגיד עוד דבר – שהמדרגה הקשה והבעייתית באמת היא לא הדבר הזה, אלא מה קורה אם זה לא מצליח. מה שאתה אומר זה שגם אם זה לא מצליח, הממשלה שכרגע נפלה בהבעת אי-אמון, שהמשמעות שלו היא שגם חלק מהקואליציה הצביע נגדה - מהלך שקורה לעתים מאוד מאוד רחוקות – תמשיך לכהן למרות שהיא הפכה להיות לא לגיטימית.
רונן הופמן
אענה לך על זה. כי אז במבחן הנוכחי, במציאות, אם זה נכון שחלק מהקואליציה איבד את אמונו בממשלה והאופוזיציה ממילא לא נותנת אמון מלכתחילה, אז לא תהיה בעיה, כנראה, לכונן או להציע לכנסת ממשלה חלופית. נכון?
מרב מיכאלי
אבל לא מתחייב.
רונן הופמן
אבל זה לא מתחייב אבל רצוי, אחרת המערכת כולה תיגרר לבחירות.
מיקי רוזנטל
לא קרה.
עמר בר-לב
אם המערכת תיגרר לבחירות אחת למה שנים בגלל הסעיף - - -
רונן הופמן
אחת לכמה - - -
עמר בר-לב
אבל זה כמעט לא קורה. זה לא שכל יומיים אנחנו נגררים לבחירות בגלל העניין הזה.
מיקי רוזנטל
יש מועדים טכניים, שיש בחירות כל כך וכך שנים.
מרב מיכאלי
רונן, הבחירות האחרונות שלנו קרו לא בגלל שהממשלה נפלה אלא בגלל שראש הממשלה החליט שלא נוח להעביר עכשיו תקציב ולהעמיד אותו למבחן עדיף ללכת. מהבחינה הזאת, יש לך משילות מפה ועד מחרתיים. ראש הממשלה, ברצותו, פיזר את הכנסת, פיזר את עצמו והלך לבחירות.
מיקי רוזנטל
זה כמעט לא קורה ביזמת האופוזיציה. זה תמיד הממשלה יזמה.
מרב מיכאלי
מה שאתה רוצה לעשות זה לכפות על הכנסת ממשלה שהכנסת עצמה, שהיא נציגת הציבור - - - אמר חברי, חבר הכנסת דב חנין, שהדבר הזה מיועד להחלשת הכנסת. אני, מהיכרותי אתך, מתקשה להאמין שזאת המטרה. אני לא בטוחה שזה מה שזה נועד לעשות, אבל בפועל זה מה שזה עושה. אתה כופה על הכנסת ועל הציבור שבוחר את נציגיו ונציגותיו ממשלה שאין בה אמון. זאת אומרת, אתה ממש מחליש את הכנסת מהכלי הכי משמעותי שיש לה. אתה לא מאפשר לחלקים מהקואליציה להגיד: זה לא עובד יותר. אתה אומר: זה לא עובד? מאה אחוז, תמשיך לכהן. אין מה לעשות, חפשו את החברים שלכם.
מיקי רוזנטל
חכו לבחירות.
דב חנין
חבר הכנסת הופמן, אני רק רוצה - - -
היו"ר דוד רותם
אתה רק מחזק את האי-אמון, כי הכלל של אי-אמון אומר - - -
מיכל רוזין
אתה הופך אותו לכלי שאין סיכוי להשתמש בו.
מרב מיכאלי
מרוקן אותו מתוכן.
היו"ר דוד רותם
אתה צריך להביא מישהו שכולם יסכימו שהוא יהיה ראש ממשלה.
דב חנין
אני רוצה להמשיך את דבריי בצורה מסודרת כדי להקל על הוועדה ולא, חס וחלילה, לסרבל. חבר הכנסת הופמן, בנקודה שהתייחסתי אליה קודם - חיבורים פוליטיים הם דבר לגיטימי. למשל, יש עתיד וישראל ביתנו הן שתי מפלגות ימין עם גישה מאוד מאוד, לטעמי, אנטי-דמוקרטית, אז ברור שהן ישתפו פעולה בכנסת. אולי הציבור עדיין לא מבין את זה, אבל הוא יבין את זה. זה בסדר, זה לגיטימי, ככה מתנהלת הפוליטיקה.
מיכל רוזין
הנבחרים עוד לא הבינו את זה, אבל הם יבינו.
דב חנין
אבל לא זו הטענה שלי. זכותכם המלאה לשתף פעולה פוליטית עם מי שאתם רוצים, זה בסדר.

הצד הפורמלי, הפוזיטיבי, של הדבקת מועמד מוסכם כשהוא לא באמת מוסכם הוא פיקציה, ועל ההיבט הפיקטיבי הזה אני מעיר. אני חושב שאת הפיקציות צריך להסיר מהפוליטיקה ולא לחזק אותן. זו היתה ההערה שלי בעניין הקונסטרוקטיביות.

אני רוצה להתייחס גם לשאלה של הרוב הנדרש. קודם כול, חבר הכנסת הופמן, אני רוצה לציין לחיוב דווקא את הנכונות שלך, לפחות בשלב של הקריאה הראשונה, אם כי אני מבין שאתה משאיר את הנשוא ב"צריך עיון" לקראת המשך הדרך. אני מציין לחיוב את הנכונות שלך לקראת הקריאה הראשונה למנוע את המצב שבו אי אפשר להפיל את הממשלה גם כאשר רוב חברי הכנסת רוצים בכך. אני מציע לך, אני אומר את הדברים בגלל שהשארת את הדברים ב"צריך עיון" לקראת הקריאה השניה, לשקול מחדש את עמדתך, ואני רוצה להביא בהקשר הזה שלושה נימוקים עיקריים.

הנימוק הראשון קשור לנורמה הדמוקרטית הבסיסית, המוכרת, ההיסטורית של שלטון הרוב. בדמוקרטיה אנחנו נמצאים פעמים רבות במיעוט. אני לא מקבל את ההחלטות שמתקבלות, לא אוהב אותן, אבל אני חי אתן מתוך סיבה אחת - שהן התקבלו על-ידי הרוב. בגלל העיקרון של שלטון הרוב אני מציית להרבה דברים שאני לא רוצה לציית להם כי פשוט הרוב החליט. אם אתם מערערים את העיקרון של שלטון הרוב אתם פוגעים בבסיס שעליו יושבת הדמוקרטיה.

העיקרון של שלטון הרוב במשטר דמוקרטי פרלמנטרי ייצוגי הוא הרוב בכנסת. אם הרוב בכנסת לא רוצה משהו זה סימן שרוב העם, באמצעות נציגיו, לא רוצה את המשהו הזה, ואתם לא יכולים להתגבר על הרעיון הזה גם כשאתם עושים את זה בחוק יסוד. אתם מציעים מצב שבו – לשם הדוגמה - 64 חברי כנסת הביעו אי-אמון בממשלה. רוב העם, באמצעות נציגיו, הביע אי-אמון בממשלה ובכל זאת - - -
מיקי רוזנטל
והם לא מסוגלים להגיע - - -
דב חנין
והם לא מסוגלים לגרום לזה שהממשלה הזאת לא תהיה. זאת אומרת, הרוב לא יכול להתגבר על המיעוט. זה מצב הרסני מבחינת עקרונות היסוד של המערכת הדמוקרטית, כפי שלמדנו אותם בבית-הספר.
מיקי רוזנטל
זה יכול להתאפשר במשטר נשיאותי, כשיש פרלמנט לעומתי, אבל לא בדמוקרטיה שלנו.
רונן הופמן
שתי שאלות - - -
דב חנין
אסיים. בהחלט אשמח לשמוע את שאלותיך.
מיקי רוזנטל
גם אני רוצה להעיר כמה הערות.
רונן הופמן
אני רק רוצה לשאול: אתה נגד שריונים באופן גורף?
דב חנין
לא, אני לא נגד שריון באופן גורף. מתי אנחנו נותנים לשריונים – ונמצאת כאן היועצת המשפטית של ועדת החוקה והיא תוכל להסביר את הדברים, אני בטוח, טוב ממני? אנחנו מאפשרים שריונים כאשר לא מדובר מי יהיה בשלטון ומי לא. את זה אנחנו אף פעם לא נשריין, אף פעם לא נשריין את השלטון. זו המצאה שהיינו חייבים לחכות לפוליטיקה החדשה של יש עתיד כדי לראות אותה. לא ידענו שיש בכל אופציה כזאת.
רונן הופמן
זה לא - - -
היו"ר דוד רותם
אתה לא צריך להגיב על כל העוקצנות הזאת.
דב חנין
אני אומר שעד שהגעתם לא ידענו שיש אופציה כזאת.

מתי אנחנו כן משריינים? אנחנו משריינים לא כשמדובר על שריון השלטון מפני הרוב, אלא כאשר מדובר על שריון נורמות שמגינות על זכויות יסוד של המיעוט. זה מצב שבו אנחנו משריינים חוקים או חוקי יסוד, כי אנחנו רוצים לתת להם מעמד חוקתי.

אבל מה שאתה אומר בשאלתך זה ניסיון לחבר ולעשות לימוד מקיום השלטון לשאלות של חוקה. זאת אומרת, המשך קיום הממשלה זו שאלה חוקתית? בטח שלא. המשך קיום הממשלה זו שאלה פוליטית, ואי אפשר לתת שריון חוקתי להמשך קיומה של הממשלה שהרוב לא רוצה אותה. הממשלה שולטת רק בחסדו של הרוב. זו ההערה הראשונה, והיא ברמה האנליטית.

עכשיו אני רוצה להגיע לרמה ההיסטורית .המצב הזה של דה-לגיטימציה של ממשלה, כאשר הרוב לא תומך בה, הוא מצב מאוד מאוד מסוכן. אני לא רוצה להזכיר ימים איומים שהיו בבית הזה – הוזכרה כאן פרשת המיצובישי, שבאיזשהו שלב הובטח למישהו או לא. אני אומר את זה בזהירות, כי לא הייתי אז. הטענה היתה שהובטח למישהו מיצובישי ולכן עברו החלטות מסוימות בכנסת. אז היה קמפיין שלם בציבור הישראלי שאמר שלראש הממשלה דאז, יצחק רבין, שאני מבין שגם אתה היית מאוד קרוב אליו ולדרכו, אין מנדט לקבל החלטות מסוימות. אני חושב שזה היה מסע דה-לגיטימציה מאוד מאוד חמור ומסוכן, לרבין כן היה רוב בכנסת.
רונן הופמן
היה לו רוב, אבל - - -
דב חנין
אז אני אומר - - -
רונן הופמן
מפלגות קטנטנות יכולות היו לנסות - - -
דב חנין
קטנטנות וגדולות – לא משנה. המיצובישי לא בא ממפלגה קטנה. המיצובישי בא ממפלגה של שמונה מנדטים, שנקראה בשם צומת, ורוב חבריה תמכו במהלכים האלה.
מיכל רוזין
- - -
מיקי רוזנטל
זה כבר לא קיים היום. זה נבלם.
רונן הופמן
אני לא רוצה לדמיין מצב - - -
דב חנין
עזבו את המיצובישי. אני רוצה דיון יעיל, ולכן אני לא רוצה ללכת למשעול הצדדי הזה של המיצובישי ולחזור לציר המרכזי של הטיעון שלי. למה הזכרתי את הדוגמה הזאת? כי דרך הדוגמה הזאת אני מנסה להסב את תשומת לבך לאותה רמה, מאוד מאוד קיצונית, של דה-לגיטימציה ציבורית שבה תיתקל הממשלה שאין לה את הרוב בכנסת. אני חושב שזה מצב לא טוב מבחינה ציבורית, ויש לנו דוגמאות היסטוריות מאוד מאוד קשות לזה.

<(היו"ר עדי קול)>
מיקי רוזנטל
הוא נותן לך לנהל את הישיבה, חברת הכנסת קול? אנחנו רוצים הפסקת אוכל.
היו"ר עדי קול
אנחנו גם רוצים להצביע, אבל זה לא יקרה.
רונן הופמן
אבל את כל התחמושת הזאת אפשר לשמור לדיון לקראת הקריאה השניה.
דב חנין
לא, זו טעות גדולה. חבר הכנסת הופמן, אתה חבר כנסת מאוד מאוד חרוץ, אבל אני אומר את זה מהסיבה האחת והיחידה שהייתי בכנסת קצת יותר זמן ואני יודע לומר לך כמה השלב הזה שאנחנו נמצאים בו, שלב ההכנה לקריאה הראשונה, הוא שלב קריטי מבחינה ממשלית, כי אנחנו כך אנחנו סגורים בגדר דיון מסוים. לכן אני מציע לך, כדי שלא ננהל פה ויכוחים מיותרים - תוריד את ההערה שלך על ה-65, תוותר עליה ותגיד שבעניין הזה אתה הולך עם דודו רותם. תחסכו לנו לפחות צרה אחת.
היו"ר עדי קול
זה כבר קרה. כל הנאום הזה היה על מה שכבר קרה.
דב חנין
מה זה כל הנאום? זו שאלה חשובה ביותר. היועצת המשפטית של הוועדה תדע להסביר לך מה המשמעות הקונסטיטוציונית של השארת הנושא הזה ב"צריך עיון" לקראת הקריאה השניה והשלישית.
סיגל קוגוט
ממילא זה יהיה ב"צריך עיון".
היו"ר עדי קול
בכל מקרה הוא יוכל להעלות את זה כי לא יהיה נושא חדש.
דב חנין
בדיוק. ולכן אני רוצה להציע שנקבע באופן מהותי ולא פרוצדורלי שהדבר הזה איננו נמצא בגדר הדיון מפני שהוא כן יהיה נושא חדש, כדי שלפחות נחסוך דיון. אני יודע שחבר הכנסת הופמן אוהב לשבת אתי פה בוועדת החוקה. זה בסדר, אבל - - -
קריאה
להיפך, אתה אוהב לשבת אתו.
דב חנין
אני אוהב לשבת איפה שיש לי עבודה. החמצתי שלושה דיונים בוועדות אחרות של הכנסת ואני מצטער על כך.

אני רוצה להציע עוד שינוי אחד, שהוא שינוי, לדעתי, מאוד חשוב.
היו"ר עדי קול
אחרון שאתה מציע?
דב חנין
לא, לא. יש לי עוד שני שינויים בהקשר הזה. אם כבר אנחנו מגיעים לדיון בשאלת הרוב שצריך להתקיים בכנסת כדי לאפשר אי-אמון, אני חושב שאנחנו צריכים לחזור למשטר של רוב יחסי. אני לא רואה שום סיבה למה צריך להיות רוב מוחלט בכנסת כדי להפיל ממשלה. אני יכול לתת לך דוגמה, חבר הכנסת הופמן, למה זה רלוונטי. יש מצב שבו אנשים רוצים להימנע, הם לא רוצים להצביע, לא בעד הממשלה ולא נגד הממשלה. הוויכוח שבין דרישת הרוב המוחלט לבין דרישת הרוב היחסי זה בעצם השאלה לטובת מי סופרים את הנמנעים. עכשיו אני שואל את השאלה ברמה האנליטית – תשכנעו אותי - למה אנחנו צריכים, ברמה האנליטית, לקבל את זה שמי שנמנע הוא פוזיטיבית בעד הממשלה? למה אנחנו צריכים לקבל את הדבר הזה? למה שלא נלך, כמו שאנחנו הולכים בכל נושא אחר בכנסת – הרי אני לא ממציא פה המצאה – בכל הדיונים וכל ההחלטות בכנסת, כולל בהחלטות על חוקים, כולל בהחלטות על חוקים חשובים, אנחנו מסתפקים ברוב יחסי. גם בוועדה הזו, יכול להיות שבסופו של דבר, אחרי הרבה שעות, יישרדו פה בסוף שלושה חברי כנסת וברוב של שניים נגד אחד הם יעבירו את החוק הרע הזה. זה יכול לקרות. מבחינה תקנונית זה תקין. אני לא חושב שזה טוב, אבל זה תקין. אני שואל למה אנחנו מחריגים את שאלת הפלתה של הממשלה לרוב מוחלט.

לכן אני מציע, גברתי יושבת ראש הוועדה, וכאשר הסעיף זה יגיע להצבעה אבקש שתעמוד להצבעה גם הדרישה שלי לביטול הרוב המוחלט בדרישת האי-אמון וחזרה לרוב יחסי. הכנסת כך נהגה שנים רבות בעבר.
מרב מיכאלי
ואני אצטרף לבקשה הזו.
סיגל קוגוט
היא סברה שזה לא רעיון מוצלח ולכן שינתה את זה.
דב חנין
היא סברה בשלב מסוים.

כמו בנושאים רבים נוספים, גברתי יושבת הראש, כיוון שאנחנו עוסקים בשאלה קונסטיטוציונית, אני חושב שלא כל התורה נמצאת אצלנו וכדאי שגם כאן נקבל מחקר ממוסדות המחקר של הכנסת - -
מרב מיכאלי
הבלתי תלויים.
דב חנין
- - נייר מסודר שאומר לנו מה קורה במקומות אחרים, מה הניסיון מלמד. אגב, אפרופו מחקר, הייתי מציע גם מחקר היסטורי.
היו"ר עדי קול
דב, אולי נעשה הפסקה וניתן למיקי ואז נחזור אליך? רק לתת למיקי לדבר, לא הפסקה בשום צורה.
מרב מיכאלי
נשמח להפסקה לישיבת סיעה.
היו"ר עדי קול
לא.
מרב מיכאלי
למה לא? זה מן הראוי. זה מאוד חשוב.
היו"ר עדי קול
אנחנו נהנים מהחוויה, פשוט הקול של דב הוא קצת - -
דב חנין
חדגוני.
היו"ר עדי קול
לכן עכשיו מיקי ינאם קצת ואחרי זה תמשיך.
מיקי רוזנטל
בגלל שדב דיבר על דבריו שברומו של עולם אני מבקש לדבר דווקא על חיי היומיום, על הפרקטיקה של חבר כנסת באופוזיציה. לשמחתך, הגעת לכנסת והצטרפת לקואליציה. אני חושב שאתה לא מבין – סליחה, זה לא מתוך פטרונות - את המשמעות של להיות באופוזיציה, כי לא היית שם אף פעם. הזכות היחידה כמעט של חבר כנסת מאופוזיציה היא זכות הצעקה. אין לנו הרבה מאוד אפשרויות אחרות אלא לדבר, ולדבר הרבה מאוד, מה שמעצבן את האדם הזה. מפריע לו שאנחנו מדברים. הוא לא מבין את המהות של הדמוקרטיה, אתה כן מבין ולכן אני מדבר אליך. דמוקרטיה במהותה מתחלקת כך ש השלטון שולט והאופוזיציה מציגה אלטרנטיבה במילים. היא לא יכולה להציג אותה במעשים ולכן היא מדברת על האפשרויות האחרות. אין לנו הרבה מאוד כלים לעשות את זה והאי-אמון, שנועד למטרות מסוימות, שדיבר על החלק התיאורטי ועל החלק הפילוסופי שלהם דב, אני רוצה לדבר דווקא על החלק הפרקטי, על היומיום.

יש לנו מעט מאוד אפשרויות, כחברי אופוזיציה, לבקר את הממשלה והכנסת כשאנחנו לא נמצאים אחד עם השני אלא ביום שהממשלה מגיעה. בדרך כלל היא מגיעה רק בימי שני לשעות ספורות, גם בימי רביעי. ראוי מאוד, למרות שזה קשה לקואליציה, שהיא תשמע את הביקורת. זה לא נעים, לפעמים זה אפילו מעצבן, יש בזה משהו טורדני וחוזר על עצמו, הצעות האי-אמון יש בהן איזו זילות מסוימת – אני מסכים - כי הן באות שבוע אחרי שבוע. דיברתי אתך, אמרתי לך שאם היינו מייצרים כלים אחרים נוספים לחברי הכנסת מהאופוזיציה לומר את דבריהם - לא אחד לשני אלא כשמליאת הכנסת מליאה - אז לא היה אכפת לי שלא היו קוראים לזה "אי-אמון", היו קוראים לזה "סבתא של מנשה" באותה מידה או "יום האופוזיציה", אבל הכנסת כולה היתה מתכנסת והדברים היו נשמעים בפורום הזה.
היו"ר עדי קול
מיקי, שמענו את האופוזיציה ארוכות ואנחנו רוצים להמשיך את הקריאה בבקשה. תודה.
מרב מיכאלי
אבל לא סיימנו. אז מה אם שמעתם את האופוזיציה ארוכות? האופוזיציה יש לה הרבה מה להגיד, מה לעשות?
מיקי רוזנטל
אני מדבר על דברים מאוד מהותיים. יש לכם הסכם שאתם צריכים להעביר את זה היום?
היו"ר עדי קול
אנחנו מיד נמשיך, רק - - -
מרב מיכאלי
לא לא לא, אנחנו בסעיף הזה עדיין. לא סיימנו את הסעיף.
היו"ר עדי קול
זה אותו סעיף. אנחנו ממשיכים. מיקי - - -
מרב מיכאלי
אנחנו לא יכולות עדיין לעבור מהסעיף הזה עדיין.
מיקי רוזנטל
בואו נמשיך את זה בדיון הבא, אלא אם כן יש לכם הסכם.
רונן הופמן
- - -
מיקי רוזנטל
אז למה לא צריכים את הדיון החשוב הזה?
היו"ר עדי קול
אבל למה אתה מדבר אליו? אני אמרתי שתפסיק.
מיקי רוזנטל
סליחה.
היו"ר עדי קול
סיגל תמשיך להקריא ותוכל להמשיך.
דב חנין
לא, עוד לא גמרנו.
היו"ר עדי קול
אתה תקבל מיד את רשות הדיבור.
דב חנין
אבל איך אפשר להקריא, עוד לא סיימנו על הסעיף הזה.
היו"ר עדי קול
זה סעיף קטן בהמשך ואנחנו נמשיך.
דב חנין
לא, זה לא סעיף קטן. זה סעיף גדול מאוד.
היו"ר עדי קול
תודה. סיגל.
סיגל קוגוט
חבר הכנסת הופמן, רציתי לדעת לגבי הרכב הממשלה לצורך ההצבעות, אתה מתאחד עם הנוסח של דודו, שזה יתעסק עכשיו רק עם מספר השרים והסגנים?
דוד רותם
כן.
מיקי רוזנטל
היא פנתה אליו, מה אתה עונה?
דוד רותם
תגיד לי, אני שאלתי אותך מה לעשות? אז יש לי בשבילך הפתעה – אני לא שואל אותך ואני עושה מה שאני רוצה.
מיקי רוזנטל
תפסיק להתנהג בברוטליות הזאת.
דוד רותם
אני אתנהג איך שאני רוצה.
מיקי רוזנטל
זאת לא ישיבת סיעה של המפלגה הפשיסטית שלך.
דוד רותם
זו גם לא ישיבת סיעה של המטומטמים שלכם.
מיקי רוזנטל
עדיין. עד שאתם תסיימו אותה, זו דמוקרטיה. לא, אתה לא תסתום לי את הפה. סליחה, עם כל הכבוד לך.
היו"ר עדי קול
מיקי, הוא לא סתם לך - - -
מיקי רוזנטל
אתה לא תסתום לי את הפה.
דוד רותם
בינתיים אתה סותם לי את הפה.
מיקי רוזנטל
לא, לא נכון.
היו"ר עדי קול
דודו ומיקי, תודה.
סיגל קוגוט
דודו, אתה מסכים בהרכב הממשלה, שזה יתעסק גם עם השר בלי תיק, שלא יוכלו להחליף שרים?
דוד רותם
כן.
דב חנין
אבל איך אתם מבלבלים ככה את הדיון?
היו"ר עדי קול
חזרנו אחורה כדי להבהיר משהו. זה חלק מהפרוצדורה שלנו.
סיגל קוגוט
אני צריכה לדעת את זה.

התיקון האחרון באי-אמון זה קיצור הזמן להקים ממשלה חלופית מ-28 יום ל-21 יום.
דב חנין
כדי להגביר את אי המשילות.
סיגל קוגוט
הלאה, הסעיף הבא.
דב חנין
וללכת לבחירות מוקדמות יותר רבות.
סיגל קוגוט
מה יגביר את בקשות האי-אמון ומה יצמצם?
דב חנין
למה אתם בעד בחירות מוקדמות? זו השאלה שלנו.
סיגל קוגוט
כשהכנסת לא מצליחה היא הולכת לבחירות. זה שוט רציני נגד הכנסת. בהצעה שלך, אם הכנסת תיכשל, עדיין הממשלה הקודמת תמשיך לכהן, אבל גם הכנסת תמשיך לכהן. זה יכול להגביר את הצעות האי-אמון. אבל בסדר, נמשיך הלאה.
דב חנין
לא, לא, אי אפשר להמשיך הלאה. זה ממש לא תקין. יש סעיף, אי אפשר להמשיך הלאה. הבטחת לי שאקבל רשות דיבור.
היו"ר עדי קול
גם אתה תקבל רשות דיבור וגם אתה, מיקי. מי שלא קיבלה רשות דיבור עד עכשיו זו מיכל רוזין, שביקשה.
דב חנין
אבל הייתי באמצע הדברים שלי.
היו"ר עדי קול
דיברת המון.
דב חנין
אני מדבר לעניין, גברתי היושבת ראש. אני מבקש שגברתי היושבת ראש תנמקי לפרוטוקול למה את שוללת ממני לומר דברים לגופו של עניין.
היו"ר עדי קול
אמרת המון דברים לגופו של עניין.
דב חנין
אבל יש לי עדיין עוד.
היו"ר עדי קול
תמשיך להגיד אחרי שמיכל תדבר.
דב חנין
מה הולך פה? אני רוצה להגיד את הדברים ברצף.
היו"ר עדי קול
אמרת המון. יהיה לך עוד.
דב חנין
זה חלק קטן ממה שיש לי להגיד.
מיכל בירן
והיכולת להבין קשורה לרצף.
היו"ר עדי קול
אנחנו חכמים, אנחנו מבינים מהר.
מיכל רוזין
אני חייבת לומר, עדי - - -
היו"ר עדי קול
נתתי לך, אבל לא הקשבת לי.
מיכל רוזין
אבל אני חייבת גם להגן על זכותו של חבר הכנסת חנין.
היו"ר עדי קול
את רוצה לתת לו אותה?
מיכל רוזין
לא. אני חושבת שגם הוא וגם אני יכולים לדבר. אני חושבת שעד עכשיו הוא אמר דברי טעם על כל סעיף וסעיף. יותר מזה, אני רוצה להזכיר שגייסתם רבים מאתנו, מהאופוזיציה, ובטח שנינו, לצוות שרוצה לחשוב על כיצד לחזק את מעמדה של הכנסת. אז עם כל הכבוד, נוח להקשיב לו כאשר רוצים לחזק את מעמדה של הכנסת ולא נוח לשמוע אותו כאשר הוא אומר דברי טעם - - -
היו"ר עדי קול
נוח מאוד, פשוט עם גבול.
מיכל רוזין
מה זה גבול?
מרב מיכאלי
מי קובע את הגבול? אבל זה שוב הדבר הזה.
מיקי רוזנטל
מהו הגבול? אולי תסבירו.
היו"ר עדי קול
יושב-ראש הישיבה קובע את הגבול. זו התקנה.
מיקי רוזנטל
אבל יש לנו איזה יעד? צריך לסיים את זה עוד שעה?
היו"ר עדי קול
יושב-ראש הוועדה יכול להעניק זכות דיבור או - - -
ג'מאל זחאלקה
מה הפרוצדורה? שנדע. כבוד היושב-ראש, מה התוכנית של הוועדה?
דוד רותם
להצביע לפני השעה 16:00.
ג'מאל זחאלקה
להצביע על מה?
דוד רותם
על החוק.
מרב מיכאלי
על איזה חוק? על איזה נוסח?
ג'מאל זחאלקה
אתה יודע שזה בלתי אפשרי.
דב חנין
גברתי היושבת-ראש, יושב-ראש הישיבה – מיד אמצא את הסעיף הנכון ואפנה אותך, כמובן, אני לא רוצה להטעות אותך - קובע את סדרי הדיון בישיבה והוא גם יכול לקבוע זמן להתבטאויותיהם של חברי הכנסת. מקובל עלינו, ובלבד שהוא נותן לכל חבר כנסת זמן ראוי. זמן ראוי זה מבחן מהותי. אנחנו מדברים פה על שאלות מהותיות. אני לא חושב שבמה שאמרתי מתחילת הדיון הזה ועד הרגע הזה אפשר למצוא דקה אחת שבה דיברתי על דברים שאינם ממין העניין.
היו"ר עדי קול
אז אני אקבע עכשיו זמן ראוי.
דב חנין
אז אני מדבר באופן ראוי על הנושא.
היו"ר עדי קול
אז אני מצהירה, דב, שמעכשיו זמן ראוי זה דקה וחצי לדובר.
דב חנין
לא דקה וחצי לדובר. המבחן של הזמן הראוי הוא מבחן מהותי וענייני.
ג'מאל זחאלקה
- - - דקה וחצי?
דב חנין
זמן ראוי הוא זמן ענייני ומהותי, לפני נושא.
מיקי רוזנטל
אני מבקש - - -
מיכל רוזין
אני בזכות דיבור עכשיו, לא?
מיקי רוזנטל
סליחה.
היו"ר עדי קול
שלוש דקות.
מיכל רוזין
לא, חיכיתי פה באמת בסבלנות.
היו"ר עדי קול
כרגע הוא הקריא לכם את הסעיף שמותר לי לקצוב את הזמן. דקה וחצי עורר תרעומת ולכן אני נותנת לכם שלוש דקות. תראו, נצביע בכל מקרה לפני 16:00, ולכן כדאי שנקרא את החוק כדי שתבינו על מה מצביעים.
דב חנין
בכל מקרה, זה כפוף לתקנון הכנסת.
מיקי רוזנטל
אנחנו נגיד את דברנו.
היו"ר עדי קול
שלא תצביעו על דברים שאתם לא יודעים.
דב חנין
לא, לא נצביע על דברים שאנחנו לא יודעים. אבל בכל מקרה, כפוף לתקנון הכנסת.
היו"ר עדי קול
מיכל, בבקשה.
מיכל רוזין
לצערי, יש פה על השולחן כמה דברים. קודם כול, הזירוז והדוחק להצביע על חוק כל כך חשוב שמתנהל – לצערי הרב, אני חושבת שנעשה לך עוול, אני מצטרפת לחבר הכנסת רוזנטל. אני לא אומרת את זה בפטרונות, באמת אני חושבת שנעשה לך עוול. יכול להיות שהגעת לכאן עם בכוונות טובות. היו לנו שיחות רבות על זה, גם מחוץ לישיבה, זו לא פעם ראשונה שאנחנו דנים על העניין. כל הרעיון שצריך לתקן, לשפר, לחזק, גם את כוחה של הכנסת, גם את היציבות השלטונית ובעיקר את הדמוקרטיה. כל החיפזון הזה, שלא ברור איך הוא נכנס בתוך דיוני חוק ההסדרים והתקציב, שממילא גם הוא נעשה הרבה פעמים, תסלחו לי, בחפ-לפ כזה, העיקר בואו נצביע ונביא להצבעה במליאה ונעביר את הדברים בלי התעמקות.

כן, חבר הכנסת רותם, יש פה חברי כנסת חדשים שמתעמקים, לומדים ובאים לישיבות מוכנים ויודעים את החומר ועוברים סעיף סעיף. אני יודעת שזו הפתעה בכנסת הזאת, אבל זו הפתעה לטובה ואתה צריך להעריך את זה ולא לגנות את זה.

אני בוגרת תואר שני במדעי המדינה והמאסטר שלי היה על חוק הבחירה הישירה. כשכתבתי את המאסטר שלי פרופסור גדעון דורון, שהיה המנחה שלי, התנגד נחרצות לעמדה שלי, כי אני טענתי נגד החוק והוא היה מהמהללים ומשבחים את החוק. לצערי, זכרונו לברכה, הוא הודה בטעותו והכיר בכך שהטענות שהגעתי אליהן במאסטר שלי – הוא גם ציטט את זה אחר כך בספרו – היו הנכונות. אני לא אומרת את זה סתם כדי להשוויץ או לפאר את עצמי, אני אומרת את זה כי לא פעם, גם באקדמיה וגם בכל מיני מכונים וכל מיני יועצים משפטיים מחוץ לכנסת, אומרים: יש לי רעיון נפלא. אני יודע איך לחזק את הכנסת ואיך לחזק את יציבות הממשלה ואני אמצא את הפטנט וארשום אותו. דווקא מי שפועל כל השנים בתוך הכנסת, מכיר את התנהלות הכנסת ומכיר איך הדברים עובדים בפועל רואה את המציאות.

וכך, למשל, בעניין של הצבעות אי-אמון. כמו שאמרה היועצת המשפטית לוועדה, הרי לא נפלה פה אף ממשלה בגלל הצבעת אי-אמון. זה לא קרה אי פעם.
ג'מאל זחאלקה
אני עוזב את הישיבה. חבר הכנסת באסל גטאס ימלא את מקומי. אני מבקש לתת לו את כל הזמן. הוא נגד החוק הזה, יש לו טיעונים חדשים. הוא יתחיל מההתחלה.
מיכל רוזין
הנושא שכרגע אנחנו דנים עליו, וכמובן יש פה נושאים רבים שהתייחסו אליהם כבר ואני מצטרפת לכל מה שנאמר על-ידי חבריי לגבי אחוז החסימה ועוד נושאים שעלו פה, אבל בעניין הזה, של הצבעת - - -
היו"ר עדי קול
אני מוסיפה לך עוד חצי דקה בגלל ההפרעה. זה אומר שיש לך רק עוד חצי דקה.
מיכל רוזין
אני חושבת שכאשר אנחנו מסתכלים על התנהלות הכנסת לאורך השנים, וכאשר חוזרת שוב ושוב הדוגמה של המיצובישי - ואני הייתי כאן בכנסת, הייתי עוזרת פרלמנטרית כשהיתה את כל ההתנהלות בתוך מליאת הכנסת. הייתי באותו לילה שם. הייתי שם, ראיתי את דברים נעשים לנגד עיניי. ראינו הכול. אף אחד לא אהב את זה, אבל שמו מחסום לעניין הזה, וזה לא סתם זה לא קרה שוב וזה לא יקרה שוב, כי בחוק שמו מחסום. וכאשר עושים בחוק שינויים שהם נכונים על מנת שלא נעשה זילות של הכנסת - נתמוך ונהיה שם. אנחנו לא מתנגדים לשינויים בחוק כי אנחנו אופוזיציה ואנחנו מתנגדים לשם ההתנגדות.
היו"ר עדי קול
סליחה, נגמר הזמן. זה היה זמן ראוי.
מיכל רוזין
אנחנו דואגים מאוד. סליחה, אני ישבתי פה כל הזמן - - -
היו"ר עדי קול
נכון, לכן קיבלת יותר מדקה וחצי. משפט אחד אחרון.
מיכל רוזין
אנחנו מתנגדים כי יש פה תרופה למחלה שלא קיימת. יש פה אולי חיזוק יציבות, שאני לא רואה איך הוא קורה כי הוא לא קורה מתוך זה, ולעומת זאת יש פה החלשת הכנסת. כל הטיעונים – היום אתם אופוזיציה מחר אתם קואליציה – זה לא רלוונטי. זו מדינה אחת ואנחנו נציגי הציבור. יש פה דמוקרטיה - - -
היו"ר עדי קול
תודה. זו היתה פסקה. אנחנו ממשיכים.
דב חנין
גברתי, נלקחה ממני זכות הדיבור לפני נושא מהותי מאוד.
היו"ר עדי קול
תקבל אותה שוב. אני רוצה להמשיך ואז ניתן לך רשות דיבור.
דב חנין
למה להמשיך? אני רוצה בדיוק בהיבט הזה.
היו"ר עדי קול
אבל אני רוצה להמשיך, והרי הקראת את התקנון. זוכר?
דב חנין
נכון, אני - - -
היו"ר עדי קול
אז אני ממשיכה.
דב חנין
את יכולה להוציא אותי מהדיון, אין בעיה. אבל אני לא מקבל את זה שלא - - -
מיכל רוזין
זה לא מקובל. אם הוא היה אומר סתם דברים, אבל הוא אומר דברי טעם.
דב חנין
נשלחתי לפה על-ידי הבוחרים שלי כדי להשמיע את דעותיי בכנסת.
היו"ר עדי קול
אז תשמיע את דעותיך ברגע שנסיים להקריא את סעיף אי האמון ונוכל לעבור הלאה. תודה.
מרב מיכאלי
לא נוכל לעבור הלאה לפני שנגמור לדון בהסתייגויות לסעיף האי אמון.
היו"ר עדי קול
אין הסתייגויות - - -
מיקי רוזנטל
סליחה. מותר לנו להגיד דברים לגופו של סעיף. זה הנוהל, זה התקנון. את חייבת לתת לנו זמן סביר.
מיכל רוזין
אתה יודע מה יהיה? חקיקה פרטית עוד יותר גבוהה כי ירצו הזדמנות לדבר.
היו"ר עדי קול
שלוש דקות זה זמן סביר.
מיקי רוזנטל
אבל הפסקת אותי באמצע.
היו"ר עדי קול
על כל סעיף תקבל את הזמן. עכשיו אנחנו עוברים סעיף, תקבל עוד פעם את הזמן.
מיקי רוזנטל
אבל לא קיבלתי בסעיף הקודם.
דב חנין
לא, הסעיף הזה, של האי-אמון. אם גברתי אומרת שהיא נותנת לנו לדבר על אי האמון, אין בעיה.
היו"ר עדי קול
עוד לא סיימנו. סיימנו?
סיגל קוגוט
סיימנו, רק אזכיר שיש שתי התאמות לסעיפים 30 ו-43 לחוק היסוד. אלה התאמות טכניות לנושא אי האמון. לא צריך להקריא את זה, אלה התאמות טכניות .בזה סיימנו להקריא את סעיף אי האמון.
מיכל רוזין
מה זה אומר שסיימנו? הממשלה טרם החליטה סופית אם היא מעוניינת לתקן סעיף קטן זה. מה זה אומר, שנדע במליאה? אנחנו יכולים לדעת מצב נכון לעכשיו?
סיגל קוגוט
נכון לעכשיו, הטקסט שהתאחדו שני המציעים עליו זה הצעת החוק של דודו רותם – אי-אמון קונסטרוקטיבי.
מיכל רוזין
בקיצור, הוא קובע. הוא הקו.
מיקי רוזנטל
נו, ודאי. הרי הופמן ויתר על ההצעה שלו.
סיגל קוגוט
ואתה מעוניין בהצעה שלו, של ה-65?
מיקי רוזנטל
אני לא מעוניין בהצעה שלו. אני חושב שזו נבלה וזו טריפה.
מיכל רוזין
האם אנחנו יודעים מה הטיעונים של סיעת התנועה?
היו"ר עדי קול
מיקי, אני רוצה לתת לדב הזדמנות לדבר את שלוש הדקות שלו. אתה מוכן לתת לו?
מיכל רוזין
אולי כדאי שנזמין נציג שידבר אתנו. אולי שרת המשפטים - - -
דב חנין
תודה, גברתי יושבת הגראש. הנושא של המועדים של האי-אמון הוא אחת המהפכות האנטי דמוקרטיות הדרמטיות ביותר. פה קובעים בחקיקה ראשית, גברתי היועצת המשפטית, לא בתקנון של הכנסת, שאי-אמון יכול להיות מוגש אחת לחודש. אני, כמובן, יוצא מתוך הנחה - פיקטיבית לחלוטין, שלא יהיה פה שום ספק – שראש הממשלה נתניהו יגיע למצב שהוא חותם הסכם שלום עם הפלסטינים. נניח. זה לא יקרה, חבר הכנסת הופמן, אני מרגיע אותך מיד. אני יודע - - -
רונן הופמן
בלי זה לא הייתי מודאג.
דב חנין
אני מרגיע גם אתכם וגם את ישראל ביתנו – זה לא יקרה.

אבל נניח שזה יקרה, וחברי הכנסת של ישראל ביתנו ירצו להגיש אי-אמון בממשלה. הם לא יוכלו, מכוח חוק של הכנסת. הם לא יוכלו להגיש.
סיגל קוגוט
להגיש הם יוכלו, זה רק לא יידון תוך שבוע.
דב חנין
בדיוק. אי אפשר יהיה להפיל את הממשלה. חבר הכנסת הופמן הוא אחד מראשי השדולה למען שתי המדינות, אז יכול להיות שסוף סוף אנחנו מגיעים להיגיון העמוק. אני כל הזמן מחפש מה עומד מאחורי התמיכה בחוק המוזר והנורא על זה.
רונן הופמן
לפחות על זה אל תתקוף אותי.
דב חנין
התוצאה תהיה, עמיתי חברי הכנסת – וחבל שחברי כנסת מהבית היהודי לא נמצאים פה - - -
היו"ר עדי קול
הם מצביעים בעד שתי מדינות איפשהו.
דב חנין
בדיוק, הם מצביעים כרגע בעד שתי מדינות. הם לא יוכלו להצביע על אי-אמון, נתניהו יוכל לעשות את ההסכם, לאשר אותו, להתחיל לבצע אותו; הכנסת תרצה להביע בו אי-אמון, חבר הכנסת חמד עמאר תפנה את תשומת ליבו של מר ליברמן. הוא גם אמר שהנבחרים נועדו כדי לשלוט ולהחליט, אבל גם חבר הכנסת ליברמן, לדעתי, לא מבין את הסעיף הזה עד סופו. ובכל זאת, ראש הממשלה יוכל לעשות את זה, למרות שגם בכנסת יהיה רוב נגד זה. אבל הרוב בכנסת לא יוכל בכלל להצביע על האי אמון. עזוב כרגע כמה – 70–80–90–100 חברי כנסת לא ירצו את זה, 119 חברי כנסת לא ירצו את זה, וראש הממשלה יעביר את זה.

חבר הכנסת הופמן, אני רוצה שתפרש את המשפט הזה שלי באופן חברי ולא כמשהו אישי. אני אומר לכם את זה בצער, כי אני חושב שזו דוגמה של איוולת קונסטיטוציונית. אחת לחודש. ומה אם קרה משהו בלתי דחוף? אתם מתקנים את זה בחוק יסוד, אתם מונעים מהכנסת לתקן תקנון. אתם קובעים פה כללים שהכנסת לא תוכל לעמוד בהם.
היו"ר עדי קול
תודה. דב, נגמר הזמן ואתה עצרת מרצונך. סיגל רוצה להגיד - - -
דב חנין
לא עצרתי. אני רק רוצה לומר, למען הפרוטוקול - - -
מיקי רוזנטל
אני רוצה להגיד לך, חבר הכנסת הופמן, משהו חברי - החוק הזה לא יעבור, אבל השם שלך ייכנס לתולדות הכנסת כמי ששיתף פעולה עם דודו רותם להעביר חוק אנטי דמוקרטי.
רונן הופמן
למה אנטי דמוקרטי?
מיקי רוזנטל
למה? אתה רוצה את כל הדיון עוד פעם מההתחלה, להסביר לך עוד פעם?
היו"ר עדי קול
מיקי, לא נתתי לך רשות דיבור.
מיקי רוזנטל
אמרת לי שכן.
היו"ר עדי קול
לא נתתי לך. סיגל, ואז אתן למיקי ואחר כך למרב.
מיכל רוזין
לא הגעתי לדבר על האי-אמון.
סיגל קוגוט
הסעיף הבא זה ויתור של המציעים על הסעיף.
מיקי רוזנטל
איך אנחנו בסעיף הבא?
היו"ר עדי קול
סיימנו את האי-אמון.
מרב מיכאלי
אבל לא כולנו קיבלנו רשות דיבור על האי-אמון.
היו"ר עדי קול
אבל כולכם דיברתם המון.
מיקי רוזנטל
לא נכון. מיכל בכלל לא דיברה.
היו"ר עדי קול
נכון. מיכל בירן לא דיברה ואתן לה. אבל אחר כך אנחנו עוברים הלאה.
מיכל רוזין
אבל לא הגעתי לדבר על האי-אמון.
היו"ר עדי קול
היו לך שלוש דקות. מיכל, שלוש דקות.
מיכל בירן
אחד הדברים שהדהימו אותי - - -
מיכל רוזין
עוד פעם יש עתיד עושים את העבודה לישראל ביתנו. כשהוא ישב פה - - - חברת הכנסת קול, חבר הכנסת רותם ישב פה בשקט ונתן לכולם לדבר שעות. הוא שם אותך להיות הרעה. מה קרה?
היו"ר עדי קול
אני רעה תמיד. מיכל, לוקחים לך מהזמן.
מיכל רוזין
לא, אנחנו ניתן את זכות הדיבור. יש לה את הזמן שלה.
היו"ר עדי קול
יש לה, כבר עברו 13 שניות.
מיכל רוזין
לא עברו שום 13 שניות. תחזירי את רותם, שהוא יהיה הרע.
מיכל בירן
האמת היא שזה קצת מקומם שחברת הקואליציה הכי אמיצה שהיתה פה בדיון, השאירו אותך לנהל את הדיון הזה.
מיכל רוזין
והיא עוד עומדת בראש הוועדה שבאה לתקן לחזק את הכנסת. שינוי פני הכנסת.
דב חנין
לא יהיה שינוי פני הכנסת. בזה מסתיים התהליך של שינוי פני הכנסת.
מיכל רוזין
נעלמה הבשורה. היא הקימה ועדה עם צוות, היא בעצמה - - -
אברהם מיכאלי
היא המציאה? לא ידענו שמנהלים בשושו ועדות כאלה.
היו"ר עדי קול
איבדתם לה דקה.
מיכל רוזין
רותם, בוא תחזור לנהל את הדיון.
אברהם מיכאלי
דודו רותם, לאיזה זמנים הגענו שמתגעגעים אליך.
דוד רותם
זה טוב מאוד שאתם מתגעגעים אלי.
מיכל רוזין
אני אומרת, נציע באי-אמון את רותם, הוא לא יהיה נגד הצבעת אי-אמון.
דוד רותם
אני אהיה.
מיכל בירן
כשיצא לי להיתקל בחבריי מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית מגרמניה נתקלתי בתופעה מדהימה, ששם אופוזיציה וקואליציה יש להם אמון בסיסי. למשל, יש את המימון שנותנים לפעילות בלתי פורמלית בעקבות הלקחים שהם הפיקו אחרי מלחמת העולם השניה. הדבר המדהים הוא שהדבר הזה לא מקוצץ כי במשך השנים יש מין כבוד בין האופוזיציה לקואליציה וכל אחד מבין שאתה על הגלגל, הגלגל מסתובב והיום אתה קואליציה ומחר אתה יכול להיות אופוזיציה, ויש דברים שחשובים לכולם. חבל לי שהדבר הבסיסי הזה, של ההבנה שהיום אתה קואליציה מחר אתה אופוזיציה והכללים הם שיאפשרו לשמור על חופש הביטוי שלך ועל היכולת שלך להגן על הציבור שלך – אנחנו חברי כנסת, זכותנו להתבטא. אנחנו לא מבטאים רק את מחשבותינו כפרטים, אנחנו - - -
מיכל רוזין
אנחנו מבטיחים לרותם שנשמור על זכותו לדבר במליאה כשנהיה בקואליציה. זה יקרה, זה יקרה בקדנציה הקרובה. זה יקרה, אני מבטיחה לך וחותמת לך.
דוד רותם
אין בעיה.
מיקי רוזנטל
- - - לעזור לכם להרוס.
מיכל רוזין
אנחנו נשמור על זכותך לדבר במליאה.
מיקי רוזנטל
אני מבטיח לבוא לעזור לך להתפנות מההתנחלות. אעזור לך לארוז.
מיכל בירן
אני חושבת שחלק מהאירוניה הוא שבגלל תפיסת העולם שלנו, כשאתם תהיו באופוזיציה ואנחנו נהיה בקואליציה נשמור גם על זכויותיכם.
מיכל רוזין
יושב-ראש הוועדה פה, למה הוא לא מנהל את הישיבה?
דוד רותם
כי הוא לא רוצה.
רונן הופמן
אנחנו מבינים שתהיו בקואליציה אוטוטו.
מיכל בירן
לא הייתי עוצרת את נשימתי בעניין, אבל יהיה יום שבו נהיה האלטרנטיבה השלטונית. אנחנו מבטיחים לשמור על זכויותיכם. מוסד האי-אמון - - -
היו"ר עדי קול
שלוש דקות נגמרו.
מיכל בירן
קטעו אותי.
היו"ר עדי קול
אפילו התחלתי את השלוש דקות מאוחר. מיכל, תודה רבה. הבטחתי לבאסל לדבר.
מיכל רוזין
היא עדיין בזכות דיבור.
היו"ר עדי קול
אתה רוצה לדבר? אז בבקשה, יש לך שלוש דקות מעכשיו.
באסל גטאס
אחד הדברים המדהימים אותי, לשמות יש השפעה וכששמים כותרת שזה חוק המשילות ומתחילים לדבר על משילות כאילו שיש קשר בין ההצעות שאתם מציעים לבין המשילות, אנשים חושבים שזה באמת ככה. בעצם אין קשר בין חיזוק המשילות לבין אף סעיף בחוק הזה, אבל במיוחד בעניין הסעיף של האי-אמון, אני רוצה שתסבירו לי איך מניעת המוסד הזה שנקרא אי-אמון ושלילת הזכות הדמוקרטית הבסיסית של מספר חברי כנסת להציע אי-אמון בממשלה, איך זה מחזק את המשילות? מה גרם במשך – אני לא יודע כמה זמן המוסד הזה קיים, אולי מישהו יכול להגיד לי - - -
מיקי רוזנטל
65 שנה.
באסל גטאס
איך המשילות נפגעה מעצם זה שביום שני אחר הצהרים אנשים מהאופוזיציה מעלים את הטענות שלהם ואנשים מהקואליציה אומרים מה הם חושבים ומתרחשת הצבעה, כשמובן מאליו כשהקואליציה חזקה ויציבה היא תזכה ברוב. אבל פעם אחת יקרה שמוגש אי-אמון, ובאותו שבוע יש משבר קואליציוני, יש משהו שזעזע את הקואליציה, יתכן ויהיה רוב להצעה. איך המשילות תתחזק?

אני פה חצי שנה, חבר הכנסת הופמן. אני חושב שיש עודף משילות, יש התבטלות עצמית - מה שנקרא self marginalization - של הכנסת בפני הממשלה. לצערי הרב, אני אומר את זה, ובחברות. ליש עתיד במיוחד יש חלק גדול בהתבטלות הזאת.
מיכל רוזין
מה שנכון נכון.
באסל גטאס
אני לא ראיתי בפרלמנט אחר בעולם שמורחים אותו יום-יום, מגישים לו אינפורמציה חלקית יום-יום, מעליבים אותו יום-יום. וזה לא רק הממשלה, זה גם פקידי הממשלה. אז איזו משילות אתם רוצים? אתם רוצים לדכא את הכנסת?

מישהו כמוך, חבר הכנסת הופמן, חשבתי לתומי שיבוא ויחשוב איך לחזק את הכנסת, איך להפריד רשויות באמת, איך הקואליציה לא תהיה מריונטה בידי הממשלה. אתם, חברי הקואליציה, איך להיות עצמאיים יותר מול הממשלה. הייתי במופע, שלדעתי ממש מתביישים בו, בוועדת הכספים ביום רביעי שעבר. הצבענו באופן שוטף על כל הסעיפים של חוק ההסדרים, ואיך התחלפו חברי הקואליציה בתוך הוועדה – ארבעה יצא, ארבעה נכנסו, מכל הסיעות. ופתאום אני מסתכל מסביבי: אנשים הרימו יד על סעיף שלא שמעו עליו. מיקי, היית שם, אתה יכול להעיד. ישבנו שעות על גבי שעות, מכירים כל פסיק, ואנשים באו והחליפו אחד את השני רק בשביל להרים יד.

<(היו"ר דוד רותם)>
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת באסל, עבר לך הזמן.
באסל גטאס
זה מה שגורם לכנסת לאבד את המעמד שלה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.
באסל גטאס
אני דיברתי 50 שניות יותר. תודה רבה לך ולעדי על ה-50.5 שניות.
דב חנין
אדוני היושב-ראש, יש לי הסתייגות מהותית נוספת שנוגעת לפגיעה מאוד גדולה במשילות, ואני מתכוון לתיקון שאתם מכניסים ל-28(ד) לחוק. על-פי המצב המשפטי הקיים היום - - -
באסל גטאס
התייעצות סיעתית?
היו"ר דוד רותם
אתה לא חבר ועדה. אתה לא יכול לבקש התייעצות.
קריאה
הוא מחליף.
היו"ר דוד רותם
את מי הוא מחליף?
דב חנין
את ג'מאל זחאלקה.
היו"ר דוד רותם
הוא לא יכול להחליף ג'מאל זחאלקה. הוא מרצ, ג'מאל זחאלקה עדיין לא מרצ.
דב חנין
למה אתה מעליב אותו?
מיקי רוזנטל
למה אתה מעליב אותו? מילא, את גפני אתה מערבב עם - - -? אבל הוא? מה קרה לך?
באסל גטאס
אני לא עיסאווי, אני באסל גטאס.
רוברט אילטוב
יש להם תסרוקת דומה.
היו"ר דוד רותם
איזה מפלגה אתה?
באסל גטאס
בל"ד. אני מספר 3 בבל"ד.
היו"ר דוד רותם
טוב, סליחה.
דב חנין
אדוני היושב-ראש, אני רוצה לחזור להסתייגות לסעיף 28(ד). חבר הכנסת הופמן, שלצערי נעדר כרגע, אמר שאחת המטרות של הצעת החוק היא למנוע מצב של יותר בחירות. זאת אומרת, המטרה היא שלא בכל פעם יהיו בחירות ושמהערכת תוכל לייצב את עצמה, עד כמה שניתן, בלי בחירות מוקדמות. זו היתה המטרה המוצהרת.

בתיקון שאתם מציעים לסעיף 28(ד) אתם הולכים בכיוון ההפוך. זאת אומרת, כאשר הופלה הממשלה ומישהו מהאופוזיציה מקבל את האפשרות להרכיב ממשלה חדשה, הזמן שעומד לרשותו הוא 21 יום בלבד ולא 28. זאת אומרת, אתם יוצרים מצב שבו היכולת של המערכת לייצב את עצמה לאחר שהאופוזיציה הצליחה להפיל את הממשלה, כמו שטענתם בהצעת החוק שזו המטרה שלכם, מצטמצמת. אנחנו עומדים בפני סיכוי יותר גבוה – או לטעמכם, סיכון יותר גבוה - לבחירות מוקדמות.

הדבר הזה, חברת הכנסת קול, משקף בצורה מאוד מוחשית את המטרה האמיתית של החוק הזה. החוק הזה לא בא לחזק יציבות, החוק הזה בא להגן על השלטון הקיים, למנוע סיטואציה שבה מישהו אחר יוכל להחליף אותו. אבל ברגע שאותו כוח אופוזיציוני מחליף את השלטון הקיים או מצליח להפיל אותו באי-אמון, אז כל הדיבורים הרמים על הצורך ביציבות של המערכת, לא נלך לבחירות מוקדמות וכדומה, כל הדיבורים הרמים האלה האלה נעלמים, כי הרעיון הוא שניתן לאופוזיציה זמן קצר, לא זמן ארוך. אם חברת הכנסת יחימוביץ תצליח להפיל את הממשלה, לא יהיו לה 28 יום אלא רק 21. למה? למה שלא יהיה לה, כמו שניתן עד עכשיו, 28 יום? מה רע בזה? מה לא יציב בזה? מה פוגע במשילות בעניין הזה?

הסתייגות אחרת שלי, אדוני היושב-ראש, נוגעת לסעיף 28(ו) – הצעה אחת שלי, אנחנו עוד לא בשלב של הסתייגויות. פה אנחנו מגיעים לעוד מצב מאוד בעייתי.

חבר הכנסת הופמן, אני מקווה שתשמע מחבריך, לא אחזור על הטיעון - - -
היו"ר דוד רותם
לא, אין לך זמן לחזור.
דב חנין
לא, אני לא חוזר. אני רק מפנה את תשומת ליבו שיקבל את העדכן.
מיכל רוזין
אם יש מי שלא חוזר על טיעונים זה דב חנין.
דב חנין
הוא ישמע בוודאי עדכון למה באחד הסעיפים של הצעת החוק שלכם, 38(ד) אתם מייצרים מצב של אי-יציבות מאוד גדול וסיכוי הרבה יותר גדול ללכת לבחירות מוקדמות, אבל לא אחזור על הטיעון שלי.

אני כבר נמצא בסעיף 28(ו), ובסעיף הזה, אדוני היושב-ראש, אתם מציעים מהלך קונסטיטוציוני מאוד דרמטי.
היו"ר דוד רותם
אי-אמון קונסטרוקטיבי. זה מה שאנחנו מציעים.
דב חנין
לא לא לא, זה לא אי-אמון קונסטרוקטיבי כי אי-אמון קונסטרוקטיבי היה לנו עוד קודם, יש לנו גם אי-אמון קונסטרוקטיבי. אבל אתם עושים מהלך שהוא שינוי קונסטיטוציוני מאוד חשוב וכדאי להתעכב עליו.

המצב המשפטי הקיים היום - וחבל שלא קיבלנו פה סקירה יותר מקיפה ויותר רצינית לפני הדיון חוק מהייעוץ המשפטי של הוועדה, כפי שראוי היה שנקבל - שאם חבר כנסת בא להציג ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע בממשלה הזאת אמון, במצב הקיים היום זו בעצם החלטה של הכנסת על התפזרות לפני תום הכהונה. ועזבו כרגע את הוויכוחים בינינו. יש בינינו הרבה ויכוחים, אבל חבל, חבל, חבל שאתם אפילו לא חושבים על המהלך שאתם עושים.
היו"ר דוד רותם
אנחנו חושבים מאוד. אני רוצה לתת לך את התשובה.
מיכל רוזין
נשמח לשמוע את התשובה שלך.
דב חנין
אבל לפני התשובה, רק תשמע את השאלה. המערכת הזאת, שהיתה קיימת בחוק, חבר הכנסת הופמן, היא מערכת מאוד מחזקת יציבות. מה שאומרים לכנסת: אתם לא נותנים אמון בממשלה שהובאה בפניכם, התוצאה היא שאתם מפזרים את עצמכם. זו מערכת שמאוד מגבירה יציבות.

עכשיו לגופו של עניין, יש שיקולים לכאן ולכאן, אבל אתם פוגעים ביציבות באופן מאוד ברור במה שאתם עושים. אתם מחסלים את המנגנון שיוצר לכנסת אינטרס עצמי שלא לבצע את המהלך הזה. זאת אומרת, במקום מין מערכת הרתעה של איזון כוחות – אתם לא רוצים את הממשלה, לא תביעו בה אמון, אתם מפזרים את עצמכם. זה היה מאזן האימה שהיה קיים, וזה מאזן אימה שאני שולל אותו ברמה המהותית, אבל אני מבין את הרציונל שהיה ביסודו. הרציונל היה לייצר יותר יציבות במערכת. מחסלים את מאזן האימה הזה, אתם יוצרים מערכת הרבה פחות יציבה.

למה אני מתעכב על הנקודה הזאת? כי הנקודה הזו היא שוב הדגמה של דברים שאם היינו מקדישים להם קצת יותר מחשבה – קצת יותר מחשבה זו כל הבקשה שלנו בכל הדיון הזה. עזבו, אתם רוצים אחוז חסימה של 30%, של 50%, של 90% - הרי אתם תעשו את זה בסוף. קצת יותר תחשבו, תרחמו על הציבור בארץ הזאת. אין לנו ארץ אחרת, אין מדינה ספייר שאתם יכולים לעשות בה ניסויים כל כך כל כך חסרי אחריות. תרחמו עלינו – לא עלינו בתור מפלגה. בסדר, אתם תחסלו אותנו, אין בעיה. זכותכם לעשות את זה, תחסלו אותנו. תרחמו על הציבור בארץ הזאת, תרחמו על המערכת הפוליטית הזו.
באסל גטאס
אין להם זכות לעשות את זה.
דב חנין
הם חושבים שיש להם.
מיקי רוזנטל
הם ייצרו תחרות. הם ייצרו עוד פרלמנטים שיתחרו זה בזה.
דב חנין
ואנחנו נהיה במיקור חוץ.
באסל גטאס
יותר חמור - מי שיפיל את הממשלה יהיה העם ברחובות. אנשים ישבו ברחובות עד שהממשלה תתפטר, כמו שהיה במצרים.
דב חנין
בפוליטיקה יש איזושהי אמירה - - -
באסל גטאס
מה ההבדל בין טירניות של פרט לבין טירניות של רוב?
דב חנין
אם כבר אנחנו מדברים על טירונות, יש אמרה מאוד ידועה שאומרת שהשכל נעצר בשערי הבקו"ם. אני לא יודע אם זה נכון, אבל אני לא מתכוון להגיד את זה על הכנסת, חס ושלום. אני מתכוון להגיד שיש אמירה אחרת על הכנסת, שאומרת שהמצפון נעצר בשערי הכנסת. זאת אומרת, אין פה סיבה ואין פה טעם לדבר למצפונם של אנשים.

אבל בכל זאת אני רוצה לנצל את ההזדמנות, חבר הכנסת הופמן וחברת הכנסת קול, לדבר למצפונכם. אני אומר לכם שוב, אתם עושים פה ניסוי שלא שקלתם אותו עד הסוף. עזבו, אפשר להתווכח על הרבה מאוד דברים, אבל אל תעשו את הניסוי הזה בקונסטיטוציה. תעשו את הניסוי בדברים אחרים, שבהם אולי ניכשל ואולי נצליח, אבל בקונסטיטוציה לא עושים ניסויים כאלה. תודה רבה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. הלאה, בבקשה.
מיקי רוזנטל
אני מבקש להגיד משהו מאוד מהותי לפרוטוקול. אני חושב שהמהירות שבה אתה מקיים את הדיון הזה, תוך אי מתן אפשרות סבירה לקבל ייעוץ משפטי וגם לקבל חוות דעת מקצועיות, פוגמת במהות הדיון הזה, שמן הסתם גם יגיע לערכאות. ולכן חשוב לי לציין את העובדה הזאת, שאין בידינו ייעוץ משפטי מספק ואין בידינו חוות דעת מקצועיות לגבי נושא כל כך מהותי, חוקתי. אני מבקש ממך לדחות את ההצבעה.
היו"ר דוד רותם
אני לא אדחה את ההצבעה. ההצבעה תתקיים - - -
מיקי רוזנטל
בסדר. אני מבקש להגיד דברים לפרוטוקול, אדוני. אתה תעשה מה שאתה רוצה. אתה בין כ כה וכה עושה מה שאתה רוצה.

אני מבקש לומר שההצבעה הזאת, אין בידינו את כל הכלים, כחברי כנסת, לקבל החלטה מושכלת - אין בידינו חוות דעת משפטית ראויה, אין בידינו חוות דעת מקצועיות ראויות. ביקשתי לכן לדחות את הדיון, ואדוני מסרב.
היו"ר דוד רותם
נכון. תודה. נא להמשיך לקרוא.
מיכל רוזין
יש לנו עוד שבוע וחצי כנסת, אפשר גם בשבוע הבא להצביע.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. שמעתי גם את ההצעה שלך.
מיכל רוזין
הממשלה לא הולכת ליפול מחר, יש לנו ארבע שנים.
באסל גטאס
ליברמן רוצה. ליברמן ביקש שתהיה הצבעה - - -
מיכל רוזין
אתה שומע אך לא מקשיב.
היו"ר דוד רותם
אני שומע, אני מקשיב ואני לא נענה.
מיכל רוזין
אתה לא מפנים. בהקשבה יש הליך של הפנמה.
מיקי רוזנטל
אתם משתפים פעולה עם הדבר הזה. אתם חושבים שאתם מוציאים כמה עזים החוצה, אבל משאירים את כל הרוע הזה בפנים. אתם ממרקים את מצפונכם כך. אז אתם טועים, אתם שותפים של האיש הזה, אתם שותפים לדבר הנוראי הזה. אין פרלמנט בעולם שבו הדבר הזה היה נסלח לכם. ציבורית זה לא ייסלח לכם, גם לך עדי, גם לך רונן. הכתם יישאר עליכם.
היו"ר דוד רותם
העיקר שזה נסלח לך.
מיקי רוזנטל
החוק הזה לא יעבור, אבל הכתם יישאר עליכם.
מיכל רוזין
הם שבויים של התקציב ושל שר האוצר ולכן הם נאלצים לעשות את זה עכשיו מהר. במחטף.
מיקי רוזנטל
אין ליזול שיוריד את הדבר הזה.
רונן הופמן
צריך להבין שזה בהסכם הקואליציוני. הציבור בחר אותנו, בין השאר, בשביל - - -
מיכל רוזין
חבר הכנסת רוזנטל, חשוב להגיד שיש פה שבויים פוליטיים שרוצים לעשות את זה מהר לפני סיום התקציב, כי אחרת יהיה להם שיקול דעת והם יוכלו לעשות דברים אחרים ועכשיו מתנים את זה בהצבעה על התקציב ועל החוק ההסדרים, ולכן קושרים את הדברים שאין ביניהם שום קשר.
היו"ר דוד רותם
חברת הכנסת רוזין, תודה רבה לך.
מיכל רוזין
אני מאירה את עיניו.
היו"ר דוד רותם
אל תאירי עיניו. את רוצה לדבר לעניין – דברי לעניין.
מיכל רוזין
זה מאוד לעניין.
היו"ר דוד רותם
לא, זה לא מאוד לעניין. זה סתם בלבול.
רוברט אילטוב
דרך אגב, זה גם מאוד לגיטימי.
מיכל רוזין
זה כשר אך מסריח, ככה קוראים לזה.
רוברט אילטוב
זה לגיטימי מאוד.
מיכל רוזין
זה ממש לא לגיטימי.
היו"ר דוד רותם
אז אמרה מיכל רוזין שזה לא לגיטימי, אז מה?
מיכל רוזין
אתה רואה שאתה לא מקשיב ולא מפנים?
היו"ר דוד רותם
מפנים, את מה שאת אומרת? מה יש להפנים?
מיכל רוזין
שתרגילים פוליטיים כאלה, סופם לחזור אליך כבומרנג ולהזיק למערכת הפוליטית, לדמוקרטיה ולדעת הציבור על כולנו, לא עלי או עליהם.
היו"ר דוד רותם
מה את מבינה בדמוקרטיה, בחייך?
מיכל רוזין
אני מה מבינה בדמוקרטיה. לא, הדמוקרט הגדול. הרבה יותר ממך, מכל בחינה שהיא.
היו"ר דוד רותם
כך את חושבת.
מיכל רוזין
אני בטוחה. אני כבר חמש שנים מלווה אותך, אז אני קצת יודעת עליך.
רוברט אילטוב
יפה, משקיעה הרבה זמן.
מיכל רוזין
אני משקיעה בללמוד. כמו שהוא אמר - אנחנו לא מחפפים, אנחנו לומדים ומשקיעים.
רוברט אילטוב
זה בסדר, תלמדו עוד קצת.
מיכל רוזין
אנחנו לומדים טוב, ואנחנו כבר בוגרים ויודעים.
היו"ר דוד רותם
סיגל, תמשיכי.
סיגל קוגוט
לגבי פיזור הכנסת על-ידי ראש הממשלה - המציעים הסכימו לחזור בהם מהתיקון. לכן נמחק את זה ונעבור הלאה.
דב חנין
רגע, יש לי פה הערות אחרות.
סיגל קוגוט
אבל הסעיף זה נמחק. עליו אין מה להעיר.
רונן הופמן
כבר אין סעיף, על מה אתה רוצה להעיר?
דב חנין
זה דיון בהצעת חוק שבה העלו רעיון מסוים.
סיגל קוגוט
המציעים חזרו בהם מההצעה.
דב חנין
המציעים חזרו, יפה. לי יש רעיונות אחרים לגבי מה צריך לעשות בעניין הזה.
סיגל קוגוט
אתה רוצה למחוק את נשיא המדינה? אתה חושב שזה רעיון מוצלח?
דב חנין
לא, לא רוצה למחוק את הנשיא.
סיגל קוגוט
אתה מצטער שהם חזרו בהם מזה?
דב חנין
גברתי היועצת המשפטית, זה לא הולך ככה, עם כל הכבוד. הועלתה פה סוגיה של הסמכות לפזר את הכנסת. המציעים חזרו בהם – אני קודם כול מעריך את זה, אני חושב שזה דבר נכון. אבל לגופו של עניין, כיוון שהסוגיה עלתה וזה מה שהכנסת אישרה בקריאה טרומית, הסוגיה פתוחה בפנינו וכל אחד מאתנו רשאי להביע את דעתו לגבי הסוגיה הזו, שהיא חלק מהנושא. זה שהמציעים החליטו או לא החליטו – הקואליציה, התנועה, כל מיני גורמים שונים ומשונים – בסדר, זכותם. גם לנו יש עדיין זכות, עוד לא גירשו אותו מהכנסת ויש לנו זכות להביע - - -
קריאה
בינתיים.
דב חנין
בינתיים, לפחות נכון לשעה 15:30. עוד לא גירשו אותנו מהכנסת, זכותנו עדיין לדבר על זה. נכון, חבר הכנסת מזרחי? אני מדבר על סעיף 29 – הסמכות לפזר את הכנסת.
היו"ר דוד רותם
האם יש מישהו שרוצה להשאיר את הסעיף הזה?
קריאה
על איזה סעיף אדוני מדבר?
סיגל קוגוט
הסעיף שהמציעים מבקשים למחוק. זה בסעיף 1(4). בנוסח המקורי מחקו את נשיא המדינה מהליך פיזור הכנסת. הנוסח היום אומר שכשראש הממשלה רוצה לפזר את הכנסת הוא צריך לקבל את הסכמת הנשיא. המציעים ביקשו למחוק את ההליך אצל נשיא המדינה והם חוזרים בהם עכשיו. הם חושבים שחשוב להשאיר את הנשיא.
משה מזרחי
משאירים על כנו?
דב חנין
לי יש רעיונות אחרים בסעיף הזה. אתם העליתם רעיון אחד, הבאתם את זה בפני הכנסת. לא אני חייבתי אתכם. אני לא מדבר על סעיפים שהכנסת בכלל לא נדרשה אליהם. החוק הזה אושר בקריאה טרומית, זה מהלך מאוד מאוד דרמטי של הכנסת, שהחליטה שהסוגיה בידי מי הסמכות לפזר את הכנסת תגיע לכאן, לוועדה, לדיון וגם לי יש דעות משלי. כיוון שזו ההזדמנות להעלות את הנושא אז אני מעלה את הנושא.

אדוני היושב-ראש, לגופו של עניין, אני חושב שאי מחיקת נשיא המדינה זה מהלך נכון, אבל אני הייתי מציע כמה דברים אחרים. אני חושב שעצם הסמכות של ראש הממשלה לפזר את הכנסת זה דבר מאוד מרחיק לכת ולא נכון. אני לא חושב שראש הממשלה בשיטה הקונסטיטוציונית שלנו צריך להיות בעל סמכות לפזר את הכנסת.
היו"ר דוד רותם
מה המצב היום?
דב חנין
המצב היום הוא כן, בהסכמה.
סיגל קוגוט
לא, הכנסת יכולה לבלום את המהלך הזה.
דב חנין
תיכף אתייחס לדברים באופן מדורג, גברתי. את צודקת בהערה שלך, אתייחס לדברים שלב שלב.

ברמה המהותית, אני חושב שעצם הסמכות של ראש הממשלה לפזר את הכנסת היא סמכות לא נכונה ולא ראויה במערכת פרלמנטרית כמו המערכת שלנו. אז אני אומר את זה ברמה העקרונית והמהותית. אבל אם בכלל רוצים להשאיר את סעיף 29(א) בחוק אנחנו צריכים, חבר הכנסת הופמן, בדיוק בהתאם לאותו כיוון בסיסי שאתם רוצים בו, אתם טענתם שאתם רוצים בו – אני כבר לא יודע מה אתם באמת רוצים - לחזק את המשילות ואת היציבות, כי הרי הטענה היתה שהולכים יותר מדי לבחירות, אני מציע להרחיב את מסגרת הזמן, למשל, שחברי הכנסת יכולים לפעול כנגד אותו צו של פיזור מקודם של הכנסת. אני מדבר על סעיף 29(ב) – במקום בתוך 21 יום מיום פרסום הצו רוב חברי הכנסת רשאים לבקש בכתב מנשיא המדינה להטיל על חבר כנסת פלוני, שיסכים לכך בכתב ושאינו ראש הממשלה, להרכיב ממשלה, אני מציע שמסגרת הזו תורחב ל-60 יום. ה-60 היום האלה הם לא משהו שאני שואב מדמיוני. אנחנו הרי נמצאים ברמה המהותית בהליך של הרכבת ממשלה ואנחנו צריכים ללמוד אנלוגיה לסיטואציה הזו מאותה סיטואציה של הרכבת ממשלה. הרכבת ממשלה, אגב, לפעמים לוקחת יותר - - -
היו"ר דוד רותם
דב, יש מצב שהממשלה איננה מסוגלת לתפקד. בא ראש הממשלה ואומר: אני לא יכול לתפקד, אני מבקש ללכת הביתה. ואתה אומר: 60 יום.
דב חנין
להיפך, זה דבר שאתם רציתם אותו. אתם הרי רציתם להשאיר ממשלה שאיננה באמון של הכנסת. זה לא אני, זה אתם.
מיקי רוזנטל
אתם רציתם, הצעתם את זה.
היו"ר דוד רותם
אתה לא הבנת – מחקנו את זה.
דב חנין
אבל אני הולך לקראתכם דווקא בהיבט הזה, בגזרה אחת, שהיא הגזרה ליצור יציבות. אני אומר את הדברים לא למען הפרוטוקול – אני בעד יציבות, אני בעד שלא יהיה בחירות, אם אפשר להימנע מהן. אבל בואו ניתן לכנסת את השהות לייצר את האלטרנטיבה. אם אנחנו לא רוצים שהאלטרנטיבה הזאת תהיה אלטרנטיבה פורמלית, בואו ניתן לכנסת את השהות לייצר את האלטרנטיבה, ולשם כך אני מציע להרחיב את מסגרות הזמנים שיש לכנסת כדי לפעול כנגד אותו צו של ראש הממשלה על פיזור הכנסת. אני חושב שהדבר הזה עולה בקנה אחד עם המטרה המוצהרת של הצעת החוק, כפי שהיתה בקריאה הטרומית. אני חושב שכדאי לכם לאמץ את הרעיון הזה. אני לא רוצה לפרט את כל לוחות הזמנים שאני מציע, אני חושב שיש פה שורה - - -
מיכל רוזין
אולי תגיד מילה על זה, בכל זאת.
היו"ר דוד רותם
דב, תודה רבה.
דב חנין
אגיד את זה מאוד בקיצור.
היו"ר דוד רותם
לא. תודה רבה.
דב חנין
רק אומר למען הסדר שיש מסגרת זמן אחת שאני לא מציע לשנות אותה, זו אותה מסגרת זמן שנמצאת בסעיף 28(ג), שבה לאחר שהרוב בכנסת מציע לנשיא להטיל הרכבת ממשלה ניתנים לנשיא יומיים. את זה אני מציע להשאיר, כי זו לא מסגרת זמן מהותית, זו מסגרת זמן פורמלית ויש מקום להגבלת הזמן של הנשיא בהקשר הזה. אבל כל מסגרות הזמן האחרות שהן מסגרות זמן מהותיות ושנועדו לכנסת - לתת זמן. אם תרצו, נניח לחברת הכנסת שלי יחימוביץ, בהנחה, שאני מאוד מקווה שהיא תתממש, שמצליחים להפיל את הממשלה הזו ורוצים ללכת על ממשלה אחרת, יותר טובה – אולי לא הכי טובה, אבל יותר טובה בטח - אני רוצה לאפשר לכנסת את הזמן כדי למצות את הדבר הזה. אני ער לזה - - -
היו"ר דוד רותם
תודה, טוב.
דב חנין
משפט.
היו"ר דוד רותם
לא, גמרנו. אתה לא יכול לדבר שעתיים על כל דבר.
דב חנין
אבל משפט. אני ער לסבלנות שיש פה באווירה בוועדה. אני באמת ער לזה. הדברים שאני מדבר עליהם הם לא דברים טכניים. חבר הכנסת הופמן, אלה לא דברים טכניים, אלה דברים נורא נורא מהותיים. תהיה סיטואציה שנידרש לשאלות האלה ולכן הפנייה שלי אליך היא שוב, ברמה המהותית - תנו לחשוב, תנו לבדוק. למה מסגרת הזמנים הזאת? למה לא מסגרת זמנים אחרת? אם כבר משנים, אז בואו נגזור ונתכנן בצורה יותר מדויקת ויותר נכונה כדי לעמוד במטרות שלכם, לא המטרות שלי. תודה רבה.
היו"ר דוד רותם
תודה. נא לקרוא הלאה.
סיגל קוגוט
תיקון לחוק יסוד: הכנסת. כאן רונן הופמן מצטרף להצעה של דודו רותם לגבי התקציב. אני בסעיף 2 בחוק יסוד: הכנסת. הצעת החוק של דודו רותם אומרת שהדין היום יישאר במובן הזה שאי אישור תקציב במועד, עד סוף מרץ, יביא לפיזור הכנסת. אלא שבעקבות מה שנלמדה אחרי בחירות, שפעמיים תיקנו את חוק היסוד בהוראות שעה כי משך הזמן שהוקצב להעברת תקציב אחרי בחירות לא היה מספיק, מוצע פה תיקון קבוע - שבמקום 45 ימים אחרי בחירות יהיו 100 ימים להעברת התקציב, עם השלמה בחוק יסוד: משק המדינה, שפרק הזמן של 100 הימים יתחלק בין הכנסת לממשלה באופן הבא: לממשלה יינתנו 55 ימים להכין את הצעת התקציב ולכנסת 45 ימים לדון בה, וכל זה רק אחרי בחירות.
מיכל רוזין
אז גם אני מבקשת - - -
דב חנין
גם אני רוצה לדבר על זה.
רונן הופמן
הצעה לסדר: אני מבקשת שזה יעלה בדיון לקראת קריאה שניה ושלישית.
סיגל קוגוט
ההצעה שלך היא באמת שינוי קרדינלי. לא הצלחתי להבין את ההצעה של המכון לדמוקרטיה בכלל, ואני מציעה לשקול את זה שוב, בוודאי בתור מי שרוצה לקדם את היציבות והמשילות.
מיכל בירן
מה העמדה שלך, רונן?
רונן הופמן
העמדה שלי אומרת שככל שמתקרב המועד שבו הממשלה יודעת שאם היא לא תעביר תקציב היא תיפול, הממשלה הופכת להיות סחיטה יותר בעניין הזה ובסוף התקציב שנקבע נקבע כתוצאה מסחטנות של גורמים פוליטיים כדי לגרום לממשלה לשרוד ולא ליפול. ההצעה שלי אומרת שהתקציב לא יהיה אקדח צמוד לרקה וממשלה תוכל להמשיך להתנהל על פי העיקרון של 1 חלקי 12. אני מניח, בניתוח האיזונים והריסונים של המערכת, שהממשלה לא תרצה להמשיך למשול ללא תקציב לאורך זמן, והדבר הזה יסתדר מאליו.
מיכל רוזין
אז מה ההצעה אומרת?
רונן הופמן
שממשלה תוכל להמשיך גם אם התקציב לא מאושר.
מיכל רוזין
לכמה זמן?
סיגל קוגוט
לנצח. לפי ההצעה - לכל הקדנציה. איך זה מקדם את המשילות זה לא ברור.
מיכל רוזין
עם 1 חלקי 12?
סיגל קוגוט
1 חלקי 12 עם התאמות נדרשות.
מיכל רוזין
מסכנה הפקידות הממשלתית בעניין הזה. פשוט מסכנה. אי אפשר לנהל ככה מדינה.
מרב מיכאלי
אני רוצה להגיד, בבקשה, אדוני היושב-ראש - - -
היו"ר דוד רותם
נתתי את רשות הדיבור למיקי. אתה רוצה לדבר? דבר.
מיקי רוזנטל
אני רוצה לומר כמה דברים. אחד, יש פה מצב ממש לא הגיוני. המכשיר המרכזי של כל ממשלה הוא התקציב, ואם התקציב שלה לא עובר הממשלה צריכה ליפול. האפשרות שהיא תתקיים בתקציב של 1 חלקי 12 הוא אנטי דמוקרטי בעליל. הדבר השני הוא הזמן שניתן לכנסת. אני לא יודע אם שמתם לב מה קרה פה בחוק ההסדרים, אבל, פחות או יותר, מחצו את כל העקרונות של הדיון הציבורי. חוקים מרחיקי לכת, רפורמות של ממש הובאו לכנסת כלאחר יד, דנו בהם שעות ספורות והם אושרו או נידחו או פוצלו.

הדבר הזה, שניתנים לממשלה בחלוקה הזאת 55 יום זה גרוע מאוד. אתן לך דוגמה, הממשלה הביאה נושא שנקרא כושר השתכרות. בגלל לחץ הזמן לא הצליחו אפילו לחשוב מה זה אומר המושג הזה.
רונן הופמן
מיצוי.
מיקי רוזנטל
מיצוי כושר ההשתכרות. לא הצליחו לדון בדבר הזה באמת והחוק נפל כי לא הצליחו אפילו להביא אותו כראוי.
היו"ר דוד רותם
הוא לא נפל, הוא פוצל.
סיגל קוגוט
אבל כאן מדובר על חוק התקציב, לא על חוק ההסדרים. חוק ההסדרים בכלל לא חייב להיות לפי חוק היסוד. אנחנו מדברים על חוק תקציב שנתי.
קריאה
את לא יכולה להעביר תקציב - - -
סיגל קוגוט
אפשר. תעשו את זה פעם, תראו שאפשר.
מיכל רוזין
תספרי להם את זה.
רונן הופמן
בכל אופן, זה נדחה לדיון - - -
מיקי רוזנטל
מה זה נדחה? אני מבקש שהדבר הזה לא יידחה לאחר כך משום שמדובר בנושא מהותי. זה לא סעיף שולי, זה לא סעיף טכני.
רונן הופמן
אתה רוצה שהוא יאושר היום במליאה? אתה מוכן?
מיקי רוזנטל
לא, אני מתנגד לו. אני ממש מתנגד, אני חושב שזו ממש טעות. אני מבקש להשאיר את המצב דהיום. אני חושב שההצעה שלכם היא בכלל הצעה גרועה מאוד כי, אחת, היא מאפשרת לממשלה להמשיך למשול ללא תקציב. אין לזה אח ורע בעולם. שתיים - - -
סיגל קוגוט
תקציב זה אקוויוולנטי לאמון.
מיקי רוזנטל
כן. לא יכול להיות בכלל מצב כזה. זה לא איזה טכני, זה סעיף מהותי. זה אחד. שתיים, הזמן שניתן לכנסת בהצעות האלה הוא בלתי אפשרי, הוא עושה צחוק מהחוק, הוא עושה צחוק מהתקציב.
היו"ר דוד רותם
תודה.
מיקי רוזנטל
אני סיימתי את זמני או סיימתי את טיעוניי?
היו"ר דוד רותם
רק את זמנך.

חבר הכנסת מזרחי, שלוש דקות.
משה מזרחי
התקציב זה לא משהו מינורי. כשממשלה מביאה תקציב היא אמורה להביא משהו שהכנסת אמורה לפקח ולבקר עליו. אתם מתייחסים לתקציב כאילו הוא משהו מנהלי-טכני שצריך להעביר. יעני, אם הוא עבר – בסדר; לא עבר – לא קרה כלום, אפשר להמשיך. 1 חלקי 12, פעילות חשבונאית וממשיכים הלאה.

אתה לא משגיח שאתה משמיט פה את הבסיס של כל עבודת הכנסת - את הבסיס התחוקתי שלה, את הביקורת על הממשלה, על העובדה שבתקופה הזאת הממשלה תוכל לעשות מה שהיא רוצה? היא יכולה לנהל את עצמה לא תחת עינה הפקוחה של הכנסת.
רונן הופמן
זה לא נכון.
משה מזרחי
אתה משאיר את זה פרוץ לרוח, לא נותן מגבלת זמן. זה משהו שהוא רכיב דרמטי ביכולת המשילות שאתם מנופפים בה. זו דוגמה דרמטית ליכולת משילות של ממשלה. אם ממשלה נכשלת בהעברת התקציב שהיא מביאה, איך אתה מניח לה להמשיך הלאה להתקיים? איזו מין תפיסה זו?

חשוב על הדברים. הנה, גם היועצת המשפטית אומרת את זה. אני לא חושב שהדוגמאות של המספרים האלה זה משהו שצריך לדון עליו. יש פה פרלמנטרים ותיקים ממני. למה החלטנו 100? אנחנו רואים באיזה סד גם אנחנו נמצאים. אנחנו צריכים 200 יום. מותר לך, חבר הכנסת הופמן, לסגת. אתה רואה מה שאנחנו עושים – אנחנו מחוקקים תוך כדי תנועה את החוק הנוראי הזה.
היו"ר דוד רותם
את רוצה להגיד משהו? בבקשה.
מיכל בירן
אני חושבת שלכולנו היתה חוויה סטודנטיאלית. למה תזה כולם גוררים ועבודות ומבחנים לרוב אנשים עומדים בהם? בסופו של דבר, הידיעה שיש דד-ליין אמיתי גורמת לאנשים למצוא את הכוחות בלילה האחרון ולהגיש את העבודות שלהם בזמן. לגבי התזה, יצא לי – ואני בטח לא היחידה - לגרור את זה, בגלל הידיעה שהדד-ליין לא אמיתי. אז אתה מנסה להגיד לעצמך: כן, זה נורא חשוב, אסיים את הפרק, אבל איכשהו אתה מורח את זה.
רונן הופמן
כמרצה, אני יכול להעיר על האיכויות של עבודות - - -
מיכל בירן
אני רוצה רק להגיד שהדבר הזה - - -
מיקי רוזנטל
אתה כל הזמן אומר שאנחנו צודקים, אבל - - -
היו"ר דוד רותם
אתם כולכם צודקים - - -
מיכל בירן
אני רוצה להשלים את הטיעון.
מיקי רוזנטל
בוא נחוקק חוק חדש, מה יש? יחכה מר רותם, יחכה מר ליברמן, נחוקק חוק טוב. מה קרה?
רונן הופמן
להיפך, אני לא אומר שאתם צודקים.
מיכל בירן
אני רוצה להשלים עוד משפט או שניים. אני חושבת שההצעה שלכם היא בדיוק באותה מידה - כולם יודעים ש-1 חלקי 12 זה לא טוב, זה לא מאפשר לממשלה להתוות מדיניות ולקבוע את חלוקת המשאבים במדינה. אבל כל עוד אין דד-ליין אמיתי, מטבע הדברים ומטבעם של אנשים זה ימרח עד אין-סוף. זה כמו להגיד שהמדינה פשוט תתנהל בלי תקציב. בשביל זה אני מבקשת שהדד-ליין האמיתי יישאר כפי שהוא.
היו"ר דוד רותם
תודה.
דב חנין
אדוני היושב-ראש - - -
היו"ר דוד רותם
מה אתה רוצה? עוד פעם לדבר?
דב חנין
מה זה עוד פעם? בסעיף הזה לא דיברתי.
היו"ר דוד רותם
קודם מרב. בבקשה.
מרב מיכאלי
אמרה בצדק חברת הכנסת רוזין: מסכנה הפקידות, אני לא מקנאה בפקידות. ואכן, הפקידות של משרד האוצר הגיעה הבוקר לדיון הזה. נציגות מאגף התקציבים, שנאלצה כנראה ללכת לעבוד, הגיעה לכאן בדיוק בשביל למחות על הסעיפים שנוגעים לתקציב. היא הגיעה בשביל להסביר כמה זה יהיה מזיק לכל ההתנהלות של המדינה, ליכולת לנהל בצורה תקינה את הכסף, את המוסדות, את כל הדברים שנגזרים. זאת אומרת, זה כאילו בתחום הטריוויאלי להגיד, אבל זה המצב. הם הגיעו לכן, ישבו כאן שעות ארוכות, חיכו להגיע לסעיפים האלה בשביל להתנגד להם. לפחות צריך לשמוע את עמדתם, ומשום שהם לא כאן כרגע אז נדמה לי שהמינימום המתבקש הוא לקיים אתם את הדיון הזה. אם משרד האוצר, עובדי ועובדות מדינה – זה דבר לא טריוויאלי – טורחים לשלוח נציגות - - -
מיכל בירן
אנחנו מסכימים.
היו"ר דוד רותם
מצוין.
מרב מיכאלי
עכשיו רגע, אני מנסה עוד להבין - - -
היו"ר דוד רותם
לא רגע. בעוד רגע את גומרת.
מרב מיכאלי
נחסכה נוכחתי בסעיפים הקודמים אז תן לי את הפיצוי המתבקש.
עדי קול
בחרת ללכת לאכול.
מרב מיכאלי
לא הלכתי לאכול. הלכתי לישיבת סיעה בשביל לדון בנושא מאוד מאוד משמעותי. ממש לא היה עולה על דעתי לעצור בשביל לאכול. אלוהים יודעת שכל רגע שאנחנו לא אוכלות זה רווח נקי, ואדרנלין הוא תחליף מצוין למזון. אז בבקשה, לא להאשים בהאשמות שווא.

אני רוצה להגיד משהו חשוב לגבי התקציב, ברשותכם. כמו שאומרת החשובה גלוריה סטיינם, התקציב הוא למעשה הצהרת הכוונות היחידה הממשית שאנחנו עושות ועושים. גם מבחינת המכונה "משילות", חשובנה מה היה קורה אילו אתם עכשיו, עם הקואליציה החדשה, באתם ממדיניות כלכלית מאוד מסוימת שאותה אתם עכשיו מתווים ומוציאים לפועל. ככל שאני סבורה שהמדיניות הכלכלית הזאת היא אסון, היא שערורייתית, היא מזיקה, היא בכייה לדורות וכל מיני דברים, לפי מה שאתה מציע לא הייתם בכלל יכולים להוציא לפועל את המדיניות הזאת שלכם. זאת אומרת, גם את הדבר שהוא הוא באמת הצהרת הכוונות, גם הדבר שבשבילו באתם, המדיניות שאתם רוצים להוציא לפועל, לא הייתם יכולים לעשות משום שאין לכם שום שוט. אז לא הבנתי מה הרעיון פה. גם ברמת מה שאתה רוצה להשיג – משילות הממשלה – שאני, כמובן, קובלת עדיין על כך שזה מחזק יותר מדי את הממשלה - -
היו"ר דוד רותם
מרב, תודה רבה.
מרב מיכאלי
- - על חשבון הכנסת, גם זה לא מושג פה. ככה שבאמת, קטונתי.
היו"ר דוד רותם
תודה, מרב.

בבקשה, מה אתה רוצה?
דב חנין
לא התייחסתי לסעיף הזה. פשוט ויתרתי לחברת הכנסת מיכאלי על התור.
היו"ר דוד רותם
יש לך דקה וחצי.
דב חנין
למה דקה וחצי?
היו"ר דוד רותם
כי אני רוצה לגמור את הישיבה הזאת.
דב חנין
אדוני רוצה לגמור את הישיבה, זה יפה. אני - - -
מיקי רוזנטל
בוא נסגור את הישיבה ונקיים עוד אחת.
היו"ר דוד רותם
אני אצביע היום.
מיקי רוזנטל
למה אתה ממהר? לאן אתה ממהר?
היו"ר דוד רותם
אני ממהר למליאה.
מיקי רוזנטל
למה? מדוע?
היו"ר דוד רותם
ככה אני רוצה.
מרב מיכאלי
זה בסך הכול אי-אמון. שוב תתכווץ לך הבטן, שוב יהיה גפני וזהבה - - -
היו"ר דוד רותם
זה לא יעזור, רבותי. אצביע בעוד חמש דקות.
מרב מיכאלי
לא נרצה שחס וחלילה - - -
באסל גטאס
אדוני היושב-ראש, לא נתת לי זכות דיבור. זה הסעיף האחרון?
היו"ר דוד רותם
לא.
דב חנין
דברו אחריי.
היו"ר דוד רותם
רבותי, אני מבקש שקט. דב חנין מדבר. דקה וחצי.
דב חנין
תודה לך, אדוני היושב-ראש. אנחנו מדברים על התיקון של סעיף 36א רבתי, והסוגיה הזאת מובילה אותנו לשאלה מאוד מאוד עקרונית במערכת פוליטית דמוקרטית פרלמנטרית. אנחנו מדברים על החיבור בין המשולש - מחוקק, רשות מבצעת ותקציב. החיבור הזה אחד הדברים שהיו ביסוד המהפכה האמריקנית שהולידה, כמו שאתם בוודאי זוכרים, מי מחברי הכנסת שלמד את זה בשיעורי האזרחות, את העיקרון של no taxation without representation. זאת אומרת, קבענו כעיקרון בסיסי במערכת הקונסטיטוציונית שלנו את העיקרון שאומר שאלה שנבחרו על-ידי הציבור מבצעים את ריבונותם בפועל באמצעות השליטה בתקציב, השליטה במיסוי - השליטה בשאלות הכספיות. בדיוק את האיזון הזה הצעת החוק הזו מבקשת להפר, והיא מפרה אותו בצורה דרמטית מאוד. אתם באים - - -
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.
דב חנין
לא - - -
היו"ר דוד רותם
אתה גומר, דב.
דב חנין
אני ממש לא גומר. אני רוצה להסביר במה זה מפר באופן חמור, כי יש פה צורך להבין את העניין. זה מפר את העניין באופן חמור מכיוון שאתם לוקחים איזשהו מקרה יוצא דופן של אותה סיטואציה שבה היתה הכנסת האחרונה ובה הכנסת החליטה, באופן חד-פעמי, על בסיס קונסטלציה פוליטית נתונה, לאפשר לממשלה להאריך את מסגרת הזמן שלה להביא את התקציב לאישור בקריאה שניה ושלישית. אתם לוקחים את המקרה יוצא הדופן הזה והופכים אותו לנורמה מחייבת, לנורמה כללית. הדבר הזה הוא שגיאה מאוד מאוד גדולה. כמו שאמרתי במקרים - - -
היו"ר דוד רותם
דב, תודה רבה. סליחה - - -
דב חנין
אדוני יכול - - -אני רק אומר משפט. משפט.
היו"ר דוד רותם
אני מודיע לך שגמרת את זכות הדיבור שלך.
דב חנין
רק משפט למען הפרוטוקול, אומר שכמו בנושאים אחרים, גם כאן מאוד היה ראוי שנלמד מה קורה במקומות אחרים. הרי לא הכול קורה בכנסת ישראל. בשביל הפרספקטיבה - ללמוד, להבין, לראות, לנתח. כך צריך להתנהל דיון קונסטיטוציוני. הוא לא מתנהל כך.
היו"ר דוד רותם
תודה. רשמת את זה בפרוטוקול.

בבקשה, נא לגמור.
באסל גטאס
אני עוד לא דיברתי.
היו"ר דוד רותם
אתה מקבל לדבר.
באסל גטאס
על סעיף 36א - אני חושב שפה אפילו יש צורה של הליכה לכיוון ההפוך של חיזוק המשילות על-ידי כך ששוללים מהכנסת ומכל המערכת הפוליטית את הדבר הבסיסי ביותר. כשהכנסת, הפרלמנט נכשל בהעברת תקציב, זה אומר הצבעת אי-אמון דה פקטו בממשלה, זה אומר פיזור הכנסת. איך יתכן שבאמתלה או תחת כותרת של חיזוק המשילות מייצרים מצב אבסורדי של ממשל לא תקין, של ממשלה שתמשיך לשלוט על תקציב לא מאושר במקום להתפזר ולנסות להקים משטר חלופי. זה האל"ף-בי"ת של הדמוקרטיה. אם אתה, בתור זה ששולט, לא מצליח בדבר הבסיסי של אישור התקציב שלך, זה אומר שאתה צריך ללכת הביתה. איך אתה יכול להמשיך לשלוט ולהוציא תקציבים 1 חלקי 12? איפה נשמע דבר כזה?
היו"ר דוד רותם
בכל מקום בשלטון המקומי.
באסל גטאס
אתה רוצה ככה, להפוך את הממשלה לשלטון מקומי.
היו"ר דוד רותם
תודה. הלאה.
מיכל רוזין
תשאל את משרדי הממשלה מה קורה כשהם עובדים 1 חלקי 12, האם הם יכולים לתפקד ואיך הם מתפקדים.
היו"ר דוד רותם
כן, הם יכולים.
מיכל רוזין
מאוד קשה. אתה רואה, זה ההבדל בינינו – אני הייתי במשרד ממשלתי ואתה לא.
היו"ר דוד רותם
אני הייתי בשלטון מקומי.
סיגל קוגוט
אבל הוא מציע לא לעשות את זה הרי.
היו"ר דוד רותם
בבקשה.
ג'מאל זחאלקה
כבוד היושב-ראש, אני וחברי באסל גטאס רוצים לדון לעומק בנקודה הזאת. אני מבקש התייעצות סיעתית.
היו"ר דוד רותם
בבקשה. דקה וחצי התייעצות סיעתית.
מיקי רוזנטל
לפי התקנון, חמש דקות.
ג'מאל זחאלקה
חמש דקות.
מיקי רוזנטל
התקנון מחייב חמש דקות.
היו"ר דוד רותם
רבותי, אחרי שאגמור להקריא תקבלו חמש דקות להתייעצות סיעתית.
קריאות
לא, לא.
היו"ר דוד רותם
אתה אומר לי לא לא לא, אתה יכול ללכת.
ג'מאל זחאלקה
כי אנחנו רוצים לדעת מה תהיה עמדתנו.
היו"ר דוד רותם
אגמור לקרוא ואז תקבלו חמש דקות.
ג'מאל זחאלקה
לאחר ההקראה יש דיון, נכון? יהיה דיון על כל סעיף. אני לא רוצה שתהיה לו עמדה ותהיה לי עמדה אחרת.
היו"ר דוד רותם
אגמור לקרוא ואז תקבלו את החמש דקות שלכם. תודה.
באסל גטאס
תגמור לקרוא מה?
היו"ר דוד רותם
את החוק.
סיגל קוגוט
עוד שני סעיפים בחוק יסוד: משק המדינה. אחד מהם זה סעיף שהציע בשעתו חבר הכנסת רביץ, זכרונו לברכה.
מיכל רוזין
אי אפשר לשמוע ככה, זה לא רציני.
מיקי רוזנטל
רגע, גברתי. היושב-ראש, לא שומעים. שלא נעשה טעות, חלילה.
סיגל קוגוט
סעיף שיש בו טעם רב, זה סעיף שאומר שאם ממשלה מתפקדת לפי 1 חלקי 12, חלקי 12 לא ייחשב לפי בסיס התקציב הקודם אלא לפי התקציב על כל שינוייו במשך השנה שחלפה. ההעברות התקציביות הן אלה - - -
מיכל רוזין
איפה את קוראת?
סיגל קוגוט
סעיף 3 בחוק יסוד: משק המדינה, סעיף קטן (2). החישוב של ה-1 חלקי 12 ייעשה, לפי ההצעה הזאת, לפי התקציב על כל שינוייו.
מיכל בירן
זה משהו עם קצת היגיון.
סיגל קוגוט
זה משהו עם היגיון רב. ההצעה השניה שיש כאן - - -
קריאה
צריך להסביר מה המשמעות.
היו"ר דוד רותם
הם מבינים את המשמעות, תאמיני לי.
מיקי רוזנטל
לא לא, לא מבינים.
היו"ר דוד רותם
מי שלא מבין יש לו בעיה.
מיכל רוזין
ח"כים חדשים לא מבינים שאם שמרו תקציב לשנה אחרי זה ולא נוצל התקציב אז בשנה אחרי זה, אם זה 1 חלקי 12, אי אפשר לנצל את התקציב כי רק מה שנוצל אפשר לממש. נכון?
דב חנין
יש על זה כמה פרשנויות. אפשר לקרוא את כולן.
סיגל קוגוט
רגע, עוד לא גמרתי את הסעיף. הסעיף הבא שמוצע לתקן בחוק יסוד: משק המדינה הוא - - -
מיכל רוזין
זה יפגע בממשלה, לא בכנסת.
סיגל קוגוט
זה לא יפגע בממשלה דווקא.
מיכל רוזין
לא יוכלו לממש רפורמות תקציביות.
סיגל קוגוט
מה שקורה היום הוא שכל ההעברות התקציביות במשך השנה לא נספרות. הצורך האמיתי שבא לידי ביטוי בהוצאה התקציבית, לא לפיו מחשבים את ה-1 חלקי 12 אלא לפי התקציב שאושר, כשהוא מאושר מלכתחילה עם יצירת בנקים קטנים בשביל העברות תקציביות. לפי התיקון הזה, לפחות ה-1 חלקי 12 יהיה לפי הצרכים האמיתיים של המשרד, על כל ההוצאות - - -
מיכל רוזין
לפי מה שכבר - - -
דב חנין
יש פה כמה אפשרויות.
סיגל קוגוט
בסדר, אפשר עוד לשפר את הסעיף, אבל המצב היום יותר גרוע מהמצב שמוצע פה.
דב חנין
אני חושב שבדיוק בסוגיה הזו היה כדאי לשמוע את נציג משרד האוצר.
סיגל קוגוט
בוודאי. הוא מתנגד לסעיף הזה כי הוא אומר שהכוח לא יהיה - - -
מיקי רוזנטל
יש לזה היבט תקציבי. אני דורש לשמוע את נציג האוצר.
דב חנין
- - - לפחות פורמלית.
היו"ר דוד רותם
רבותי, אני עובר - - -
דב חנין
לא, לא, לא. אדוני, אני רוצה להעיר בהקשר הזה. אדוני לא מאפשר להתייחס לסעיף הזה.
סיגל קוגוט
עוד לא גמרנו להקריא אותו.
דב חנין
יש עתיד, אתם יודעים שרומסים את האוצר, או שזה גם לא אכפת לכם?
סיגל קוגוט
לך אכפת שרומסים את האוצר?
דב חנין
לא, אני שואל את יש עתיד.
סיגל קוגוט
זה לא רומסים את האוצר, זה מאפשרים - - -
דב חנין
רומסים את האוצר, בטח.
היו"ר דוד רותם
- - -
סיגל קוגוט
יש עוד סעיף.
דב חנין
לא. עוד לא התקיים דיון על הנושא הזה.
היו"ר דוד רותם
התקיים - - -
דב חנין
לא התקיים דיון על הנושא הזה. אני רוצה להביע את דעתי על הנושא הזה. זה שליש עתיד לא אכפת מאוצר המדינה זו לא הבעיה שלי.
קריאות
- - -
מיקי רוזנטל
יותר מזה, לא יכול להיות שיש חוק עם היבטים תקציביים ולא נשמע את נציג האוצר.
היו"ר דוד רותם
שמעתי אותך.
מיקי רוזנטל
אתה מדרדר אותי שאגן על האוצר.
דב חנין
אני רוצה לדבר על זה ברמה המהותית העקרונית. המטרה שלי, אדוני היושב-ראש, היא לא להגן על האוצר.
קריאות
- - -
דב חנין
המטרה שלי היא לייצר חוק ראוי ונכון. חוק ראוי ונכון מחייב דיון. אני לא התייחסתי לסעיף הזה, אני מבקש שאדוני ייתן לי את מסגרת הזמן כדי להתייחס לסעיף הזה וכשאני אתייחס אומר את הדברים לגופם, באופן אמיתי לחלוטין.
היו"ר דוד רותם
תסיימי לקרוא.
סיגל קוגוט
הסעיף האחרון בחוק יסוד: משק המדינה - - -
דב חנין
- - - לפי התקנון צריך לאפשר לנו להתייחס לסעיף הזה. יש עליו ויכוח לגופו של עניין. יש ביקורת לגופו של עניין ואי אפשר לוותר על הדיון.
ג'מאל זחאלקה
- - -
מיקי רוזנטל
גם אני מבקש
היו"ר דוד רותם
אני עובר להצבעה.
מיקי רוזנטל
אתה לא יכול להצביע.
היו"ר דוד רותם
אני יכול מה שאני רוצה.
מיקי רוזנטל
אתה לא יכול מה שאתה רוצה.
היו"ר דוד רותם
אתה תתפלא.
מיקי רוזנטל
זו לא הכנסת שלך. אתה יושב-ראש, יש לך פררוגטיבות מסוימות. אתה לא יכול לעבור על החוק.
היו"ר דוד רותם
אני עובר להצבעה.
מיקי רוזנטל
אתה לא יכול לעבור להצבעה.
קריאה
- - -
דב חנין
האם יש אישור מיושב-ראש הכנסת לקיים דיון?
היו"ר דוד רותם
אתם תלכו לבג"ץ - - -
דב חנין
אנחנו לא נלך. אני שואל האם יש לאדוני אישור מיושב-ראש הכנסת לקיים הצבעה - - -
היו"ר דוד רותם
- - -
דב חנין
אתה יכול להוציא את כולם.
מיקי רוזנטל
אנחנו עומדים על זה שיהיה דיון בנושא הזה. זה נושא חשוב, זה נושא מהותי.
היו"ר דוד רותם
אני מבקש להוציא אותם.
ג'מאל זחאלקה
ביקשתי התייעצות סיעתית.
דב חנין
אדוני היושב-ראש, התבקשה התייעצות סיעתית ואישרת התייעצות סיעתית.
היו"ר דוד רותם
אני מזהיר אתכם פעם שניה, אני מזהיר אתכם פעם שלישית. אני מבקש לצאת.
מיקי רוזנטל
מותר לך להוציא אותנו, אבל אסור לך לקיים הצבעה. אין לך אישור מיושב-ראש הכנסת. שאלנו אותו. אסור לך לקיים הצבעה אחרי השעה 16:00.

(חברי הכנסת מיקי רוזנטל ודב חנין יוצאים מחדר הוועדה.)
מיכל בירן
המליאה התחילה.
יעקב אשר
אישרת התייעצות סיעתית.
היו"ר דוד רותם
אני עכשיו עובר להצבעה.
ג'מאל זחאלקה
אמרת לי כן. אמרת לפני ההצבעה.
ג'מאל זחאלקה
לא נגמרה אפילו ההקראה של החוק.
סיגל קוגוט
רק של חוקי היסוד.
ג'מאל זחאלקה
לא, ביקשתי התייעצות סיעתית, אדוני.
מיכל רוזין
אישרת לו התייעצות סיעתית.
ג'מאל זחאלקה
אמרת לי כן. מה זה, פעם כן פעם לא?
מרב מיכאלי
הבטחת בסוף ההקראה התייעצות סיעתית.
היו"ר דוד רותם
טוב. הלאה.
ג'מאל זחאלקה
אבל אמרת לפני ההצבעה. אני מבקש התייעצות סיעתית.
מרב מיכאלי
אדוני יעמוד במילתו.
היו"ר דוד רותם
ג'מאל זחאלקה - - -
ג'מאל זחאלקה
- - -
מרב מיכאלי
אדוני יעמוד בסיעתו.
היו"ר דוד רותם
יריב לוין –
דורית ואג
מי במקום יריב לוין?
יעקב אשר
אדוני, זו ועדת החוקה, חוק ומשפט., זו לא ועדת - - -
היו"ר דוד רותם
מזרחי משה - - -
יעקב אשר
אדוני, ביקשתי רשות דיבור.
היו"ר דוד רותם
אוציא אותך בעוד שניה.
יעקב אשר
אתה יכול להוציא אותי. זו תהיה פעם ראשונה שלי.
היו"ר דוד רותם
מזרחי משה –
דורית ואג
הוא לא עונה.
מיכל רוזין
הוא עונה, הוא פה.
היו"ר דוד רותם
מיכאלי אברהם – נגד.
מרב מיכאלי
אנחנו לא מצביעים. אין הצבעה. לא יכולה להתקיים הצבעה, סליחה. זו הצבעה בניגוד לחוק, אי אפשר - - - איך אפשר להצביע על משהו - - - ?
מיכל רוזין
האם יש אישור מיושב-ראש הכנסת לעשות הצבעה כעת?
היו"ר דוד רותם
מרב מיכאלי –
מרב מיכאלי
אני לא מצביעה בהצבעה לא חוקית, אני מצטערת.
משה מזרחי
אין לך אישור מיושב-ראש הכנסת.
היו"ר דוד רותם
אני לא יודע מה אמר היושב-ראש.
יצחק הרצוג
היושב-ראש הודיע לי שאחרי 16:00 לא תתקיים הצבעה.
מרב מיכאלי
אדוני, אין הצבעה כי זו הצבעה לא חוקית.
ג'מאל זחאלקה
ההצבעה לא חוקית. זה מחטף.
יצחק הרצוג
אחרי 16:00 אין הצבעה.
היו"ר דוד רותם
אורית סטרוק -
סיגל קוגוט
רק על חוקי היסוד.
היו"ר דוד רותם
עדי קול –
יצחק הרצוג
אדוני היושב-ראש, היושב-ראש הודיע לי שאחרי 16:00 אין הצבעה.
סיגל קוגוט
רק על חוקי היסוד.
מרב מיכאלי
גם עליהם לא גמרנו לדבר.
היו"ר דוד רותם
מקלב ישנו?
יעקב אשר
אני מחליף אותו ואין הצבעה. וגם ההקראה לא הסתיימה.
מיכל רוזין
אז איך זה יעלה במליאה אם זה רק הצבעה על חוקי היסוד?
מוחמד ברכה
המליאה נפתחה.
יעקב אשר
וגם ההקראה לא הסתיימה.
יצחק הרצוג
אחרי 16:00 אין הצבעה.
היו"ר דוד רותם
ברכה, האם אתה מצביע במקום אברהים צרצור?
מוחמד ברכה
אין לך אישור להמשיך את הישיבה. אין לך אישור לשניה אחת אחרי 16:00.
יצחק הרצוגה
היושב-ראש הודיע לי שאחרי השעה 16:00 אין פה הצבעה.
היו"ר דוד רותם
רבותי - - -
מיכל רוזין
מה עם קצת שמירה על כללי המשחק?
אברהם מיכאלי
רביזיה.
מוחמד ברכה
אין לך אישור.
היו"ר דוד רותם
אני סופר את הקולות - שבעה בעד, אחד נגד.
מוחמד ברכה
אין לך אישור להמשיך את הישיבה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה, שמעתי. יש בג"ץ.
מרב מיכאלי
אנחנו מבקשות רביזיה. למרות שההצבעה לא חוקית, למרות שזו הצבעה שלא באמת יכלה להתקיים, למען הסר ספק, אם במקרה תהיה החלטה שההצבעה הזאת נחשבת, אנחנו מבקשות רביזיה בשם כל סיעות האופוזיציה. כולן מבקשות, כל אחת מהסיעות: ש"ס, העבודה - - -
היו"ר דוד רותם
הרביזיה תהיה בדיוק בעוד 30 דקות.
מרב מיכאלי
לא בטוח שתהיה, לא בטוח שצריך.
מוחמד ברכה
אל תשחקו לידיים שלו. אין לו אישור לישיבה עכשיו.
היו"ר דוד רותם
ניפגש בשעה 17:00.
סיגל קוגוט
יש לו אישור לדון ב-17:00.
מוחמד ברכה
לא על המשילות.
היו"ר דוד רותם
הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 16:07.>

קוד המקור של הנתונים