ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 11/07/2013

סיור במועצה המקומית טורעאן

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
11/07/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 68>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום חמישי, ד' באב התשע"ג (11 ביולי 2013), שעה 11:00
סדר היום
<סיור במועצה המקומית טורעאן>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר

דוד אזולאי

רינה פרנקל

חנא סוייד
מוזמנים
>
יעקב זוהר - ראש מועצת טורעאן

רבחי דחלה - מנכ"ל המועצה, מועצת טורעאן

חסן עלי - ראש מועצת עילוט

דני וייצמן - מנהל המתנ"ס, טורעאן

יוסי חמו - מפקד תחנת משטרה נצרת

זאהי חדאד - נציג ציבור, טורעאן

עדוי סאמי - מנהל התכנית הלאומית 'עיר ללא אלימות', טורעאן

חנאן סאבח - יועצת לענייני נשים, טורעאן

סלביה אבו חטיב - מועצה אזורית יפיע
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים
<סיור במועצה המקומית טורעאן>
רבחי דחלה
יושבת ראש ועדת הפנים בכנסת, חברת הכנסת מירי רגב, חברי הוועדה, חברי כנסת מכובדים, אורחינו היקרים, מנהלי מחלקות במועצה, במתנ"ס, תושבי הכפר טורעאן, אהלן וסהלן. ברשותכם, אני אעביר את המיקרופון ליושבת ראש הוועדה שתפתח את הוועדה בצורה רשמית ומהלאה היא אחראית על סדר יום הישיבה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. רמדאן קרים, קודם כל, שיהיה לכולכם צום קל. אני רוצה להודות בשלב זה קודם כל לחברי הכנסת שהגיעו לסיור, חברת הכנסת רינה פרנקל, חבר הכנסת חנא סוייד, חבר הכנסת דוד אזולאי. פעם ראשונה שוועדת הפנים מגיעה לבקר בכפר ערבי, בכפר שהמסר פה שאנחנו נמשיך ונבקר בכל יישוב במדינת ישראל כדי לדאוג לכך שיהיה שוויון הזדמנויות אמיתי, שוויון זכויות כמו גם שוויון חובות.

באנו לכאן לסיור בוועדה במועצה כדי לראות איך מתנהלת מועצה עם רשות של ועדה קרואה, בראשותו של יעקב זוהר שמקבל את תמיכתם והערכתם של חברי כנסת, גם ערבים, ואני חייבת להודות פה ולהגיד גילוי נאות, לא רק שאתה ביקשת ממני להגיע, אלא גם חנא סוייד פנה אליי ואמר לי, 'אני מבקש שתבואי לבקר בטורעאן, כדי לראות מה מתנהל בטורעאן ומה קורה ואיך בעצם יעקב זוהר מנהל את המועצה וכמה התושבים מעריכים את העבודה וכמה זה מביא למצב של כבוד הדדי בין המוסלמים ובין הנוצרים ובין היהודים'. וזה בעיניי המסר. אני רוצה להודות לך, עוד בפתיחת דבריי. זה לא הביקור הראשון שלי בטורעאן, הגעתי לכאן גם כחברת כנסת מן המניין והיום אני באה לכאן באופן רשמי, פותחת כאן את דיון ועדת הפנים באופן רשמי, עם מנהלת הוועדה, עם חברי הוועדה, כדי לשמוע גם מהאנשים שנמצאים פה כיצד אנחנו יכולים ביחד לסייע לכם.

אני רוצה להודות לרבחי על הסיור שערכנו כאן, על הפעילות שלך, על היכולת שלך להשתלב בחברה הישראלית, להיות מצד אחד ערבי גאה, אבל גם ישראלי שמייצג אותנו בכבוד, והלוואי שהיינו יכולים להגיע למצב הזה עם כל התושבים כאן. היינו חיים בשלום, היינו חיים במצב שבעצם ביחד אנחנו דואגים לאיכות החיים של כל אזרחי המדינה באשר הם, לא משנה אם ערבים, או יהודים, או נוצרים או דרוזים. זאת השאיפה של כולנו. אני רוצה להודות לך.

אני רוצה להודות לדני וייצמן, שגם שמענו על פעילותו הרבה. שמעתי את זה גם מיעקב, על עשייתו למען הציבור כאן, למען התושבים פה, תודה רבה על האירוח, ואני פשוט אפתח ואתן לך את זכות הדיבור, ראש המועצה, שבה אתה תציג את הפעילות שלך במועצה, את הנושאים שלדעתך חברי ועדת הפנים צריכים לקחת לתשומת לבם. כמובן שהתמליל של הוועדה הזאת יעבור לכל חברי הכנסת וגם למשרדים הרלוונטיים, אם נצטרך לטפל בהם.

חברי הכנסת שירצו להירשם לזכות דיבור, כפי שמתנהלת ועדה בכנסת, יכולים להירשם. אז חנא סוייד, נרשמת ראשון, ודוד אזולאי צריך ללכת, אז את תדברי אחר כך. את תישארי איתי עד הסוף, מה קרה?
רינה פרנקל
בסדר גמור.
היו"ר מירי רגב
ראש המועצה, בבקשה.
יעקב זוהר
שלום לכולם. אני מקדם את ועדת הפנים של הכנסת. אני שמח שחברת הכנסת מירי רגב, יושבת ראש ועדת הפנים, וחבריי, חנא סוייד, דוד אזולאי ורינה פרנקל, הסכימו לבוא להתארח אצלנו כחברי ועדת הפנים ולראות מה שנעשה פה ביישוב טורעאן. כפי שאמרה מירי רגב, זו פעם ראשונה שוועדת פנים של הכנסת מתארחת ביישוב לא יהודי ומקיימת ישיבה ודיון ואני שמח שנפל בחלקי לארח אתכם. באמת כיף לי שאתם נמצאים כאן איתנו.

נמצאים איתנו כאן מנהלי המחלקות, חלק גדול ממשרדי הממשלה, מנהלי בתי ספר, משטרת ישראל, תושבי היישוב, תושבים מהסביבה, ראשי מועצות, מעילוט וראיתי עוד ראש מועצה, או רק מעילוט?
היו"ר מירי רגב
ראש מועצת עילוט, שלא בירכתי אותו בתחילת דבריי, ברוך הבא.
יעקב זוהר
ואני שמח לארח את כולם כאן אצלנו. אני מאחל למוסלמים רמדאן קרים, ולכולם חג שמח.

אני רוצה לפני הכול להודות למירי רגב באמת על זה שעשית הכול להתארח כאן אצלנו וכאמור לפני הסיום של הקדנציה שלי, שאמורה להסתיים ב-24 ביולי, שלושה חודשים לפני הבחירות, היות שאני מתמודד ברמת ישי, אז אני צריך כנראה לסיים לפני כן. אז אני שמח שהגעת לכאן, למרות קוצר הזמן, עשית את כל המאמצים והגעת אלינו. באמת תודה רבה לך, אני מודה לך, אני מודה לך בכלל על כל הסיוע שאת מסייעת לנו, כמו שאני מודה לאחרים, לך בפרט, על כל הסיוע שאת עוזרת לנו כאן ביישוב טורעאן. כל מה שפנינו אלייך, אני זוכר שפנינו אלייך מספר פעמים בכל מיני נושאים ותמיד שמחת להעלות אותם בפני משרדי הממשלה, גם כשהיית חברת כנסת מן המניין וגם בתור יושבת ראש ועדת הפנים. כנ"ל דוד אזולאי. את רינה פרנקל הכרתי רק היום, היא חדשה, אבל אני בטוח שהיא תעזור לנו גם בהמשך והיא כבר הציעה לי את העזרה שלה ביישוב רמת ישי. אני מודה לך מאוד. כנ"ל חנא סוייד, שהוא חבר שלי והוא גם מסייע לי כשאני צריך אותו והוא חבר אמיתי.
היו"ר מירי רגב
כבר ראינו מה הוא עשה פה עם התב"עות, עם האישור של הקרקע והבנייה המדהימה שנעשתה שם.
יעקב זוהר
נכון. והוא חבר אמיתי ואני אומר לכם, שימו לב, יושבים פה מכל גווני הקשת הפוליטית והדתית. יש פה יהודים, יש פה מוסלמים, יש פה נוצרים - - -
היו"ר מירי רגב
אפשר לעשות את זה, אתה אומר.
יעקב זוהר
אפשר לעשות, זה לא מסובך. אתם יודעים, זה מזכיר לי משהו. לפני שבוע התקשר אליי מישהו מתל אביב, אומר לי, 'תקשיב, אדוני', אמרתי לו 'מה?' הוא אומר לי, 'אני חייב להגיד לך משהו, תקשיב, יש בלגן במצרים, אתה חייב להחליף את מורסי', אמרתי לו 'עזוב, אני כרגע בטורעאן, אני צריך להחליף מישהו אחר עכשיו ברמת ישי'.

אז בוא נתחיל. אני רוצה לתת לכם סקירה על מה שנעשה כאן. אני אגיד לכם מה שקורה היום פה, יש פה סקירה על מה שנעשה ביישוב טורעאן במשך חמש השנים האחרונות מאז שאני נמצא כאן. יש פה שניים או שלושה מהתושבים, נוער, קשישים ומנכ"ל המועצה שרוצים לומר כמה מילים, יש פה גם אזרחים, אני לא יודע אם מישהו ירצה פה לדבר. את מנהלת את הישיבה, מירי, אני לא מנהל את הישיבה, אני היום אורח שלך.
היו"ר מירי רגב
אין בעיה. הם יירשמו בצורה מסודרת אצל מנהלת הוועדה, ניתן לייצוג של התושבים לדבר גם.
יעקב זוהר
אז אני רוצה להתחיל ולתת סקירה על במועצה. בגדול אנחנו הצבנו לנגד עינינו לשנות את איכות החיים וכשאני הגעתי לכאן ב-7.8.2008, כשאמרתי לשנות איכות חיים, אמרו לי 'על מה אתה מדבר?' ואז אחד הדברים הראשונים שהיו, נכנסתי למועדון גיל הזהב, פגשתי את הקשישים וראיתי שהם יושבים בחדר ומשחקים שש בש ודומינו ואוכלים ואפל שם, ואמרתי 'חברים, למה פה?' אמרו לי, 'לא, התחילו לבנות לפני 14 שנה מועדון גיל זהב, אבל לא השלימו אותו והיום זה הרס וחורבן'. אמרתי להם, 'תו ךשנה, שנה וחצי, יהיה לכם מועדון גיל זהב', אז אמרו לי בערבית, 'אינטאכ כזאב', אתם אין לכם מילה, אתם רק מדברים, אתה בא רק להבטיח, אמרתי 'אני לא בא להבטיח, אני לא בא לומר כלום, אני אקיים'. מועדון זהב לנשים ולגברים יש היום.

קיבלתי מועצה עם גירעון של 38 מיליון שקל, ואנחנו היום נמצאים בעודף של 22 מיליון שקל, זה עודף שמיועד ומתוכנן, עודף שמיועד לתב"רים (תקציב בלתי רגיל) שעדיין לא סיימנו אותם, חלק מזה זה גם עודף שמיועד לתביעות משפטיות שיש כנגד המועצה ואנחנו שמים בצד, למקרה שאותו תובע יזכה. בדרך כלל אצלנו לא זוכים, אבל אם יזכה, אז יהיה לו את הכסף בצד.

העליתי את אחוז הגבייה מ-28% ל-87%. זה אחד היישובים הערביים עם אחוזי הגבייה הכי גבוהים במדינת ישראל.

כששואלים אותי, דרך אגב, על העודף של ה-22 מיליון שקל ואומרים לי 'תקשיב, יבוא ראש מועצה חדש', אז אני אומר 'כן, אני משאיר לו עודף, שיהיה לו מרווח למחיה, שהוא יוכל לשחות איתו במשך השנה'.
היו"ר מירי רגב
תעביר לכמה יישובים אחרים, לא? כששומעים עודף, זה פשוט באמת - - - אני מנסה להקשיב היטב למה שאתה אומר, כי היום לשמוע שיש עודף לאחת העיריות או הכפרים זה נדיר וכמעט אנחנו לא מוצאים כאלה. כולם נמצאים בגירעונות וכולם מבקשים תוספת תקציבית.
יעקב זוהר
אצלי יש עודף ואני יכול כאן לסגור את הבסטה וללכת הביתה ולשלם משכורות למשך שנה שלמה. אבל אנחנו לא סוגרים, אנחנו באנו לשרת את האזרח וזה מה שאנחנו עושים.

מצב המועצה היה שהתושבים איבדו אמון מוחלט במועצה. המטרה שלנו הייתה להחזיר את האמון של התושבים במועצה ולהראות שבמועצה אכן עובדים ולא באים לטייל, כפי שחשבו.

תשלום שכר עובדים. אתם יודעים, עובד שעובד במועצה ולא מקבל שכר הוא לא יכול לעבוד. עשרה חודשים העובדים לא קיבלו שכר ואחד השלבים הראשונים שלי, כשאני נסעתי לתדלק את האוטו ופגשתי עובד מועצה מתדלק לי את האוטו בשעה 10 בבוקר. התקשרתי למהנדס המועצה ואמרתי לו 'תגיד לי, מה קורה עם העובד שלך? איפה הוא נמצא?' הוא אמר לי 'הוא נמצא בשטח', המהנדס קרא לו במכשיר הקשר, קראו לו עלי, הוא אמר לו, 'עלי, עלי, סאמע?' עלי אמר לו 'אנא סאמע', הוא אמר לו, 'פין אנתא?' הוא אומר לו 'אני מתדלק את האוטו של ראש המועצה'. הוא חשב שהוא בשטח, אבל הוא עבד בתחנת דלק. ואז אני אומר לו, 'תגיד לי, מה אתה מתדלק את האוטו שלי באמצע היום?', הוא אומר לי 'אדוני ראש המועצה, אני צריך להביא פרנסה לבית, במועצה אין כסף ואין לחם'. ואז נפל לי האסימון, הרמתי טלפון לשר הפנים ואמרתי לו 'תקשיב, אני צריך מיד לקבל, מספר חודשים לשלם משכורות', רבחי היה איתי בדרך לכיוון נצרת, הרמנו טלפון לשר וקיבלנו משכורות של שישה חודשים במכה אחת. וזה לא מכה אחת בדיוק, מפני שכשאתה מקבל משכורות אתה למעשה חי על גירעון של מיליון שקל. המינוס זה מיליון שקל, מפני שהבנק לא נותן לך אשראי. אז אתה משלם משכורת ואתה מגיע למינוס מיליון ואתה מקבל שוב תקציב משרד הפנים ושוב משלם משכורת ושוב מקבל תקציב וכך אתה משלם שש משכורות.
אני לא רוצה להלאות אתכם בהמון דברים, אבל היום כל חודש אני משלם משכורת ב-7 לחודש ולפעמים העובדים פה מקבלים שכר בדיוק כמו עובדי הנמל, פעמיים בחודש. בנמל מקבלים פעמיים בחודש, כאן מקבלים לפעמים פעמיים בחודש - - -
היו"ר מירי רגב
תיזהר, יפריטו אתכם.
יעקב זוהר
אין סיכוי. פעמיים בחודש, בעיד אל אדחא, בעיד אל פיטר ובחגים אחרים הם מקבלים את זה פעמיים בחודש.

ביטול העיקולים על כל חשבונות הבנק – כל חשבונות הבנק היו מעוקלים, לא יכולנו לנשום, הייתי רגיל לחתימות של עוסיילה, הייתי רואה את זה כל יום, הרשמת בהוצאה לפועל, כל יום הייתי רואה חבילה של עוסיילה, היא יצאה לי מהאף. היום אני מתגעגע לעיקולים של עוסיילה, אני לא מוצא אותם, הם לא מגיעים אליי יותר. אין עיקולים במועצה המקומית טורעאן.

הקמנו מבנה ארגוני חדש למועצה, תכנית אב למועצה. זה בסך הכול 300,000 שקל להקים תכנית אב למועצה ולראות איך המועצה נראית בעוד 30 שנה, כשאני לא אהיה פה, יהיה ראש מועצה אחר, יהיו אחרים, ואכן עשינו זאת. תכנית האב תיהפך להיות תכנית מתאר.

כאן אלה תמונות שאתם רואים, מתנ"ס, תרבות ופנאי. אני חושב שראש מועצה שלא מבין שפעילות תרבות זה הדבר הכי חשוב שיכול למנף אותו למעלה זה ראש מועצה שאין לו זכות, אני חושב, לכהן כראש מועצה. בלי פעילות תרבות ובלי פעילות חינוך ובלי חינוך בלתי פורמלי קשה להתקיים. כשהגעתי בהתחלה, אני זוכר שכל המוסדות, היה פה ונדליזם בצורה מדהימה והיו פשעים, מה לא היה פה. אמרו לי, תגיד, איך פותרים את הבעיה של ונדליזם, את הבעיה של אלה שמזריקים. אין פה הרבה מנהלות, יש פה מנהל אחד רק, אבל כל יום שני וחמישי היו באים אליי עם שקיות בבוקר ומראים לי, 'סתכל, תראה, מזריקים', אני למדתי איך מסניפים עם הבקבוק הזה שמכניסים בתוכו את הפלסטיק. כל פעם אני שוכח איך קוראים לזה, הבקבוק הזה שמעשנים איתו? אני לא יודע אפילו איך קוראים לזה, אני כל פעם נזכר - - -
היו"ר מירי רגב
נרגילה? הבן שלי מעשן בבית, מה רע בנרגילה?
יעקב זוהר
לא, זה נקרא באנג, זה לא נרגילה. כל יום את רואה את זה בבתי הספר וברחבה של המועצה.
היו"ר מירי רגב
זה לא רק אצל ערבים, גם אצל יהודים. במקומות שמשעמם, זה מוביל אותם לתרבות לא טובה.
יעקב זוהר
היום אנחנו לא רואים את הבאנגים, אנחנו לא רואים מזרקים ולא רואים בקבוקים, למה? שני דברים עשינו, הקמנו מתנ"ס, לקחנו את המתנ"ס הזה, פנינו לסוכנות היהודית, ביקשנו סיוע בתקצוב של 400,000 שקל, היה לנו קשה עם שרנסקי, היה לו קשה כנראה לעזור ליישוב שלנו, אז גייסתי כסף לבד ואמרתי שאני עושה את זה, 500,000, 600,000 שקל, הקמתי כל מה שצריך פה. ניגשתי לאולם הספורט ואתם יודעים מה? אני הייתי פעם שחקן כדורסל, אמרתי 'בוא נראה איך נראה האולם. נכנסתי לאולם, זה היה בחורף וירד עליי גשם, באמצע האולם יורד גשם, הייתי צריך מטריה בתוך אולם ספורט. שאלתי את המהנדס, תגיד מה הבעיה? אז הוא אמר לי '50,000 שקל'. יש 50,000 שקל, צא לשם. הפעלנו את אולם הספורט וככה התחלנו להתרומם עם הסיפור.

הלכנו וביקשנו שייבנו לנו מתנ"ס, אמרו לנו שזה סיפור, אתם נמצאים במקום 60 ברשימה. אמרתי, אני לא אוהב 60, עליתי לגדעון סער ואמרתי לו 'אני לא 60, אני לא אצא מהחדר שלך אם אני לא אהיה מספר 1', ולא יצאתי מהחדר שלו עד שלא עליתי, מ-60 למספר 1, ואני מספר 1 היום. גם קיבלתי את המתנ"ס, בדיקת היתכנות, והיום אני חושב, דני וייצמן, תקן אותי, שהמתנ"ס שלי הוא מספר 1 בישראל. אף אחד לא יכול להתחרות במתנ"ס הזה, אין סיכוי.

שיפוץ מועדון גיל הזהב. אמרו לי, 'מה? אתה תייפה את המועדון? מאיפה תגייס כספים?' הבאתי את ביטוח לאומי ואת מפעל הפיס ואמרו לי 'מה, אין סיכוי'. אמרתי אין סיכוי? יהיה פה מועדון גיל הזהב. 2 מיליון שקל, יש מועדון גיל זהב לנשים. אתם יודעים, אצלנו במגזר זה נשים לחוד וזה גברים לחוד, אז אמרו לי שלושה ימים נשים, שלושה ימים גברים. אמרתי, מה פתאום? שני מועדונים, אחד מצד ימין ואחד מצד שמאל, פה יהיו נשים כל השבוע ופה יהיה גברים כל השבוע, ומי שירצו להיפגש, ייפגשו באמצע, כשיוצאים הביתה.

סיור בנייה והכנת המתנ"ס. המועצה תומכת במתנ"ס ב-2 מיליון שקל בשנה. מועצה ממונה, 2 מיליון שקל בשנה, זה לא דבר קל. אני מסתובב ברמת ישי, אמרו לי שזה בסביבות 300,000, 400,000 בשנה, כאן זה 2 מיליון שקל בשנה.

בניית אולם ספורט נוסף – אנחנו בונים בימים האלה אולם ספורט, ראיתם את זה בסיור והאולם יהיה עם פרקט, לא אולם עם האבן הזאת שמחליקים עליה. אני רגיש לזה ולכן בגלל שאני רגיש, אני רוצה גם שיהיה מיזוג. אז היום אני עושה גם מיזוג באולם הקיים וגם פרקט באולם הקיים שיש לנו היום. זה עולה לי 1.2 מיליון שקל.

הקמתי ספרייה ציבורית, ובקרוב אני אקבל ספרים ממשרד התרבות בערך של 300,000 שקל. אם אני לא אקבל את ה-300,000 שקל אז שרת התרבות לא תגיע לבקר. אין מה לעשות.

הקמת מגרש למתקני כושר. הקמנו מתקן למתקני כושר ב-250,000 שקל במימון הטוטו. הקמנו גם שלושה מגרשי מיני פיץ' וזה לא מסובך, אדון חסן, להקים מגרש מיני פיץ', תאמין לי. הייתי במשרדי הטוטו וביקשתי מגרשי מיני פיץ', אז אמרו לי 'תשמע, מגיע לך מגרש, אבל צריך מהר לקיים תהליך'. אז פניתי שם למי שאחראי על זה ואמרתי לו 'תשמע, אני רוצה לשבת איתך ולהזמין אותך לארוחת צהריים', הוא אמר לי, 'מה? תחכה לי שלוש שעות?' אמרתי לו, 'גם שבוע', אני רוצה מגרש מיני פיץ'. שלוש שעות, אכלנו צהריים ואחר כך גם עזרו לי למלא את הטופס וקיבלתי מגרש מיני פיץ', נוסף, על חשבון יישוב אחר, שלא ניצל את זה. רק ארוחת צהריים, 350 שקל. זה עלה לי מהכיס שלי, לא על חשבון המועצה.

הקמנו חדר כושר מודרני באולם הספורט בעלות של חצי מיליון שקל. היום אין מקום בתוך מגרש הספורט הזה, ביקשו ממני להרחיב אותו. אני לא יודע אם אני אספיק בקדנציה להרחיב אותו, אבל אני אשאיר גם משהו - - -
היו"ר מירי רגב
אני לא מבינה איך אתה מביא את התקציבים. כל הכבוד לך.
יעקב זוהר
אני יודע להביא תקציבים. היום מבקשים ממני, דני וייצמן אומר לי, 'תשמע, אנחנו צריכים להרחיב את חדר הכושר', אמרתי לו אני אשאיר משהו לראש המועצה הבא, שיעשה גם משהו, לא ייתכן שהכול אני אעשה לבד. תשאיר גם משהו לרמת ישי'.
פארק עירוני. ראיתם, שטח של 10 דונם, זה עולה לי 4.5 מיליון שקל. אנחנו בשלב ב', 2.5 מיליון שקל כרגע, אנחנו מקבלים מהטוטו את שנת 2014, בסביבות 1.4 מיליון, אנחנו נמשיך את הפארק. בקרוב ייצא מכרז, אחרי שהטוטו יאשר את זה בדירקטוריון. הקמנו גן ציבורי נוסף, קטן, שכונתי, בשכונת אל מנאשר, בעלות של מיליון שקל, עם פנסים ועם תאורה יפה מלמעלה, ירוק, אדום, כל הדברים שיהיו להם שם.

שיפוץ והפעלת אולם ספורט, דיברנו על זה. שיפוץ בית הנוער, זה כסף קטן, זה רק 150,000 שקל. אנחנו לא מדברים על סכומים של 150,000. תעבור הלאה.

מה שאתם רואים זה המתנ"ס העירוני. מתנ"ס טורעאן מהווה בית יציב וחם. בסדר, זה ברור.

המבנה הארגוני של המתנ"ס – זה המבנה הארגוני של המתנ"ס, לא צריך להקריא, אתם יודעים לקרוא.

תקציב המתנ"ס. דני וייצמן, תקציב המתנ"ס. אתה מדבר רק במיליונים, דני. עוד מעט אתה עובר אותי.

זה אולם הספורט. צבענו אותו. מי ששם לב, אנחנו צבענו, הבאנו אומן שיצבע ציורים בכל רחבי היישוב.
היו"ר מירי רגב
כן, ראיתי גם את הגנים. תאמין לי, ביישוב שלי בראש העין אין כאלה גנים יפים וצבועים יפה. זה פשוט מדהים, זה לקנא. מקסים, מקסים, מקסים.
יעקב זוהר
יש אולי כאלה שזה הפריע להם, אבל בכל מוסד ציבורי אצלי יש דגל המדינה. מוסד ציבורי שדגל המדינה ייפול, אם זה מהרוח, או שנפל לבד או שמישהו הוריד אותו ואני עולה על זה, חודש וחצי לא מקבל תקציב. כלל. דגל המדינה זה בדיוק כמו הבגדים שלך.
היו"ר מירי רגב
יפה, מרגש.
יעקב זוהר
זה מועדון גיל הזהב שהיה הרוס לגמרי, יופי של מועדון היום. אם היה לכם זמן הייתי מכניס אתכם לכל המקומות.
היו"ר מירי רגב
ראינו את זה כבר, אתה רוצה גם לדבר על זה וגם להראות לנו?
יעקב זוהר
לא, אבל ראיתם מבחוץ. להיכנס פנימה ולראות את כל המבנים שאני בניית ולהסתובב איתכם עוד ביישוב, הייתם צריכים יומיים. ואתם יודעים, זה מזכיר לי את לומברדיה. הייתי לפני שנה באיטליה ופגשתי את נשיא לומברדיה שביקש לפגוש אותי. לא ידעתי למה נשיא לומברדיה מבקש לפגוש אותי, זה 80 חברי פרלמנט, מה אתה מבקש לפגוש אותי? הוא לא נפגש עם ראשי ערים, הוא אמר לי 'אני נפגשתי רק עם ראש עיריית מילנו', וביקשו ממני שאני אגיע לשם עם עניבה ואני לא אוהב ללכת עם עניבות. גם רבחי הולך בלי עניבה, רבחי הולך רק בשבת עם עניבה, למה אני לא פה.
רבחי דחלה
לא, אני הולך לבית כנסת, יעקב.
יעקב זוהר
אז אומר לי נשיא לומברדיה, 'יש לי אליך שלוש שאלות ותסביר לי את זה בחמש דקות', לא ידעתי מה הוא רוצה לשאול, והנספח הכלכלי בשגרירות ישראל באיטליה אומר לי, 'תקשיב, אדוני ראש המועצה, תיזהר, אתה מייצג את המדינה, זה 10 מיליון תושבים, זה נשיא לומברדיה'. 'אוקיי, תשאל', הוא אומר לי 'תקשיב, איך עשית בארבע שנים', זה היה לפני שנה, 'שלום בין מוסלמים, בין נוצרים ובין יהודים ביישוב טורעאן, כשכל העולם מנסה לעשות שלום ולא מצליח?', 'איך גייסת, איך חיסלת גירעון של 10 מיליון יורו בארבע שנים? מה, הכלכלה העולמית קורסת ואתה מחסל גירעון ואחר כך גם יש לך עוד?'
היו"ר מירי רגב
אז איפה הבעיות? בוא תגיד לנו קצת איפה הבעיות ואני רוצה לשמוע עוד אנשים מדברים. בוא תגיד לי איפה הבעיות, איפה אנחנו צריכים להתערב.
יעקב זוהר
הבעיות הן, בעיקר, אני רוצה לרוץ טיפה עוד קדימה ואני אגיע.
היו"ר מירי רגב
ממש טיפה, כי אני רוצה לאפשר לחברי כנסת לדבר, הם גם צריכים ללכת.
יעקב זוהר
במהירות. עזוב את התמונות, בוא נרוץ על הדברים שעשינו.
היו"ר מירי רגב
כי ראינו את הדברים.
יעקב זוהר
ואני אגיד במהירות, ממש במהירות על מה שנעשה פה ומה שבנינו פה בתקופה הזאת. אבל במהירות אני מקריא את זה: 2 מעונות יום, 3 כיכרות, 2 כיכרות עם מזרקות, הרחבת כביש הכניסה ב-10 מיליון שקל, ישראל כץ סייע לנו בהרחבת כביש הכניסה, פריצת דרכים פרטיות, שדרוג הכביש הראשי, סלילה והרחבה של כבישים, טיפול בעמודי תאורה, אין פה פנסים ישנים, שילוט רחובות, ביצוע סקר רישוי עסקים, סקר רישוי נכסים. בחינוך: בנינו 19 גני ילדים, בית ספר יסודי ד' - - -
היו"ר מירי רגב
מה, כל כך הרבה יולדים פה? אני רוצה להבין, מה עושים פה אנשים כל ערב?
יעקב זוהר
לא, לא בנו כלום, לפני כן - - -
היו"ר מירי רגב
הם לא באים למתנ"ס, אני רואה, הם בבית כל ערב.
יעקב זוהר
רק שתביני, מירי, לפני כן בנו פה רק 6, ב-50 שנה בנו 6 גני ילדים, אנחנו בנינו 19 בחמש שנים.

14 כיתות חכמות בחטיבת ביניים א', צירוף גני ילדים לתכנית אופק חדש, הפעלת תכנית קרב שנה שלישית, פתיחת בית ספר טכנולוגי, הקמת שלושה מגרש מיני פיץ', פתיחת 5 מעבדות טכנולוגיות, 100 מחשבים לבתי ספר, חלוקת 540 מחשבים לילדי טורעאן במסגרת תכנית 'מחשב לכל ילד', זה 25% מכלל האוכלוסייה. חינוך סביבתי בבתי הספר, רכישת ציוד - - -
קריאה
מי מנהל חינוך כאן עכשיו?
יעקב זוהר
רבחי. מנכ"ל המועצה הוא גם מנהל מחלקת החינוך.

רכישת ציוד וריהוט לבתי ספר.
אחוזי זכאי בגרות
עלינו מ-28% ל-57%. הפעלת תכנית חינוכית עוז לתמורה, הפעלת חוק חינוך חובה לגילאי 18, מרכז חינוך קהילתי, תכנית תקשוב לכל בתי הספר, מחשב לכל מורה, צירוף שתי חטיבות ביניים לתכנית אופק חדש, הכנסת תכנית 'עיר ללא אלימות', כל היישוב שלנו מצולם.
ביטחון
התקנו מצלמות בכל היישוב, הקמת מרכז הפעלה לשעת חירום, הכשרת מחסן פס"ח, חקיקת חוקי עזר, קליטת שני פקחים, אנחנו שמים דוחות חניה, מערך מצלמות במערך סגור, התקנת צופרי התראה, התקנת מערכת התראה וחקיקת חוקי עזר עירוניים.

בניית תחנה נוספת לבריאות המשפחה. הפעלנו תכנית עיר פעילה ובריאה, הכנת תכנית מפורטת למערכת המחזור, הכנת תכנית מפורטת לטיפול נפגעי לשמניה, שיקום. דרך אגב, נפגעי לשמניה שאנחנו מדברים פה, זו בעיה אחת שאנחנו רוצים לדון בה. אנחנו צריכים לקבל תקציב מהמשרד לאיכות הסביבה, בסביבות 500,000-600,000 שקל לטיפול בנפגעי לשמניה. למרות הפניות שלנו, בשנה שעברה עשינו זאת בכוחות עצמיים כמעט, אנחנו פונים למשרד לאיכות הסביבה והטענה במשרד לאיכות הסביבה היא שאין תקציב, עדיין לא עבר תקציב המדינה. אנחנו לאחר המועד וחלילה אם ייפגעו פה ממחלת הלשמניה אנשים לא נוכל להגיד להם 'לא היה תקציב מדינה', לא נוכל לדון בזה אחרי שהם ייפגעו. אין עם מי לדבר.
ציורים וקישוט קירות במוסדות ציבור. רכב ניקוי רחובות שלוש פעמים בשבוע. בעבר זה היה שלוש פעמים בשנה. העסקת עובדי ניקיון ושיפור פני היישוב וגינון.
היו"ר מירי רגב
מה עוד אתה רוצה? תגיד לי.
יעקב זוהר
נושא נוסף שאנחנו רוצים לדבר עליו. טוב, שינינו את איכות החיים, זה אנחנו יודעים. משרד החינוך. יש לנו בטורעאן בערך 14 גני ילדים שנמצאים בתוך מסגרת שאין לה היתר בנייה, מתוכם 7 גנים בתוך מסגד מערבי של התנועה האיסלמית שאין לו היתר בנייה. זה 5,000 מטר ללא היתר בנייה.
היו"ר מירי רגב
המסגד עצמו?
יעקב זוהר
המסגד עצמו.
רבחי דחלה
זה מתחם, לא רק מסגד.
יעקב זוהר
זו קרית חינוך שם, יש שם גני ילדים, 7 גני ילדים שאין להם היתר בנייה. אני פניתי למדינה בערך שנה אחרי שהתחלתי, הכניסו כאן את טרכטנברג ואנחנו התחלנו לפני טרכטנברג, היינו בצו ההרחבה לגני הילדים טרום חובה. בנינו 19 גני ילדים מתוכם כ-10 יהיו סגורים, למה הם סגורים? בגלל שאין להם היתר בנייה, מדינת ישראל נותנת להם צו סגירה והפרקליטות מבטלת. המדינה נותנת צווי סגירה ושוב הפרקליטות מבטלת. לא יודע מה יש בין הפרקליטות לבין התנועה האיסלמית, זה לא התפקיד שלי לבדוק, אבל יש שם בעיה קשה מאוד ואני חושש מאוד מהרגע שתהיה רעידת אדמה, חלילה, ויתמוטט שם משהו או ייפול איזה טיל ויקרה משהו וילד ייהרג שם, מי ייתן את הדין. אני רוצה שתסייעו לי להתמודד עם הדבר הזה ולתת להם את החינוך שאנחנו נותנים. כל ילד מקבל פה 800 שקל לראש ואני חושב שהם נותנים להם 300 שקל, כי הם צריכים לתת כסף למנכ"ל, לסמנכ"ל, לעוזרים, לעוזרות. אני לא צריך את זה, אני מקבל 800 ואני נותן 1.1 מיליון, אני מוסיף עוד 300 שקל.

יש את הבעיה של המשרד לאיכות הסביבה, שמאז שאני כאן הם מתנכלים לי בצורה בלתי רגילה. אני מקבל צווי ניקיון על ימין ועל שמאל. 20 שנה כל היישוב מסביב היה מלוכלך, רק מאז שהגעתי, 'הנה הקוסם הגיע והקוסם ידאג לתקציבים'. הם בקושי נותנים, נתנו לנו פעם אחת 200,000 או 300,000 שקל והם בקושי מסייעים לנו. אנחנו ביקשנו סיוע שלהם להתמודד עם כל הניקיון, שמשליכים פסולת מסביב ליישוב, לנקות את זה ולפחות ליישר את זה, אבל לא, אנחנו מוציאים את הכסף על חשבון תקציבים אחרים. במקום לסלול עוד כביש, או לתת לפרויקטים חינוכיים אחרים, אנחנו צריכים להתעסק עם ניקיון בגלל שהחרב של צו הניקיון יושבת עליי ואתם יודעים שזה חיוב אישי וזה תיק פלילי. אני לא מוכן להיכנס לדבר כזה של תיק פלילי על זה שמישהו השליך פה פסולת 20-30 שנה לפני זה והמשרד לאיכות הסביבה היה בתרדמת כללית. עכשיו הם התעוררו כשאני הגעתי. נכון שאני קוסם, אבל לא עד כדי כך.
היו"ר מירי רגב
עוד נושאים?
יעקב זוהר
יש לנו את משרד הפנים. זה נושא אישי שלי. יושב פה מפקד תחנת נצרת ואתם יכולים לשאול אותו את השאלה לגבי זה. אני בניתי כאן פרויקט חיים. משרד הפנים, היועץ המשפטי במשרד הפנים החליט, אין, זה לא כתוב באף מקום, זה לא מגובה בחקיקה, שראש מועצה שמתמודד ביישוב אחר צריך להתפטר 90 יום לפני. בזמר ראש המועצה יצא לחופשה ללא תשלום ביום ה-33 שהוא הגיש את המועמדות למועצה. אני טענתי שאני לא עובד מדינה, למה אני צריך להתפטר? מה הקשר בין טורעאן לבין רמת ישי? אז הוא טען שאני עושה פוליטיקה כשאני ברמת ישי. אז אמרתי לו 'אני חמש שנים עושה פוליטיקה, אם לא הייתי עושה פוליטיקה לא הייתי מקבל שקל, איך אתה רוצה שיהיה ראש מועצה בלי פוליטיקה?', אז הוא אמר לי, 'תקשיב, אתה לא רוצה? אנחנו נפטר אותך שאתה עושה פוליטיקה', אמרתי 'תקשיבו, חברים, אני לא מוטרד שאני אלך הביתה, מטריד אותי פרויקט החיים שאני הרמתי'. יהיה פה קצין מחוז, ימנו פה קצין מחוז וקצין המחוז לא יוכל לשבת פה כל יום, יש לו דברים אחרים והיישוב הזה יקרוס. אני יודע מה זה כשאני יוצא בקיץ לשבועיים לחופש ואני חוזר לכאן ואני רואה פה תוהו ובוהו בשבועיים, בגלל שאני לא כאן. כואב לי הלב על מה שיהיה פה, כואב לי הלב על זה שיהיה פה הרס.
מה שאני מבקש, תסייעו לנו. אם זה לא עד הסוף, לפחות ביום הגשת הרשימות, שאני אמזער את הנזק, שזה יהיה בסך הכול חודש עד שייבחר ראש מועצה חדש. לסייע לנו, מפני שזה לא חוק. ואם זה חוק, תראו לנו את החוק. אין חוק, אז מה? אז יוצא שיועץ משפטי מנהל את המדינה? מנהל את משרד הפנים?
היו"ר מירי רגב
הבנתי. תודה רבה לך על הסקירה. חבר הכנסת חנא סוייד ולאחר מכן מר רבחי.
חנא סוייד
גברתי יושבת ראש הוועדה, חברת הכנסת מירי רגב, חברי הכנסת, מנהלת הוועדה, ראש המועצה, ראשי מועצות, נציגי משרד הפנים, שאר משרדי הממשלה, נציגי המשטרה, ראשי מחלקות, עובדים, תושבים ותושבות, שלום לכולם.

ראשית אני רוצה לברך את יושבת ראש הוועדה, חברת הכנסת מירי רגב, על ההחלטה לבקר ביישוב הזה ואני מברך גם על כוונתה לבקר בעוד יישובים אחרים. אני חושב שזה צעד נכון, להכיר את היישובים, להכיר את האנשים ואת הנושאים על בוריים ובשטח. אני גם רוצה לברך את כולם על חודש הרמדאן, חודש הצום, ואני מציין כאן לחיוב את החלטת ראש המועצה לא להגיש כיבוד כאן. אני חושב שזו התחשבות ברגשות.
היו"ר מירי רגב
אני מבינה ככה למה הוא חוסך בכספים.
חנא סוייד
כנראה שזו לא הסיבה שיש לו כל כך הרבה עודף...
היו"ר מירי רגב
22 מיליון זה פשוט לא יאומן. כל יישוב היום נמצא בגירעון והוא נמצא בעודף.
יעקב זוהר
לא, זה לא פייר להגיד שאנחנו לא מארחים, אנחנו תמיד מארחים - - -
היו"ר מירי רגב
אתה הזמנת אותנו כי אתה רוצה לחסוך בתקציב, הבנו.
חנא סוייד
דווקא ברמדאן. לא, אבל אני בהחלט רואה את זה בחיוב רב, את מה שהוא עשה.

אני גם התרשמתי מהפרויקטים הרבים שנעשו כאן. אני חייב לציין שאני מכיר את היישוב הזה, יש לי קשרים אמיצים וישירים ואישיים עם משפחות ועם אנשים, זה אחד היישובים המוכרים בחברה הערבית. לטורעאן קוראים הכוויית של החברה הערבית, זה יישוב עם אנשים שהם פעילים, שעובדים קשה, שיש להם עסקים, שיש להם גם כסף ואולי הצלחנו לראות את זה בצורה זו או אחרת. מדובר ביישוב מצליח שמחפש הגשמה עצמית ואני מברך את כל האוכלוסייה של היישוב על התכונות האלה. אני מציין בחיוב כמובן את השטף של הפרויקטים בבנייה הציבורית, בתשתיות, שעשה כאן יעקב זוהר. או כפי שהאוכלוסייה של טורעאן קוראים אותו יעקוּבּ, הוא עשה כאן הרבה דברים, הוא באמת עשה מהפכה, במיוחד בנושאים של תשתיות ובנייה ציבורית.
אנחנו, גברתי, ואת ביטאת את עמדתך בקשר לעניין הזה של ועדות ממונות. אנחנו בעיקרון נגד ועדות ממונות, וכמובן שהבחירה שלנו היא שהתושבים יבחרו בנציגות שלהם, אבל אם כבר וממנים ועדות קרואות, צריך לבחור. כי אני מכיר אנשים שהיו בראש ועדות ממונות והיו גרועים ביותר, אני לא רוצה לנקוב בשמות, ואני גם מכיר אנשים שהצליחו לקיים את המשימות שהמדינה ביקשה מהם לקיים, כמו במקרה הספציפי הזה.

אז אני רוצה לאחל ליעקב זוהר, קודם כל להודות לו רבות על הדברים שהוא עשה כאן. אני חייב לציין, גברתי היושבת ראש, על מנת לתת תמונה שלמה. לפעמים יעקב זוהר הלך לדברים שהם, לדעתי, קצת קיצוניים, בזה שהוא העניש מבלי להזהיר. פעם הוא הביא לכאן סיירת משטרה לקחת דוחות לרכבים, דבר שלא מקובל כאן ביישוב.
יעקב זוהר
לא סיירת משטרה, פקחים.
חנא סוייד
פקחים, בסדר, לא חשוב, העיקר שלקחו דוחות מבלי להזהיר אותם.
יעקב זוהר
הזהירו, שלושה חודשים.
חנא סוייד
אבל יחד עם זאת אני רוצה לאחל לו הצלחה בהמשך דרכו. הוא הראה כאן מנהיגות, הוא הראה כאן שהוא יכול ומסוגל לעשות הרבה דברים טובים ליישוב שהוא עומד בראשו.

יחד עם זה, מתוך היכרות עם היישוב אני רוצה לציין כמה נושאים. דחקת בראש המועצה להגיד כמה דברים ומה שהוועדה אכן יכולה לתרום ליישוב הזה ובסופו של דבר זו אחת הסיבות שהוועדה מבקרת, על מנת להכיר בעיות, ואני כאן אעלה מספר נושאים, בקצרה. רבחי, מנכ"ל המועצה הזכיר את העניין של המחירים המוגזמים של מגרשי בנייה ביישוב. ביישוב כזה מחיר מגרש עד 800,000 שקל זה מוגזם לכל הדעות. גם אם מדברים על כוויית של החברה הערבית, זה מאוד מוגזם. מה שגרם לכך זו שיטת המכרזים. הרי מציעים מגרשים על מנת לעזור למשפחות שאין להן פתרונות דיור. מה קורה? בא מישהו שיש לו הרבה כסף, אז הוא משלם על המגרש יותר וזה שיש לו פחות כסף והוא צריך דווקא את המגרש, הוא יוצא בידיים ריקות. אני חושב שזה פרדוקס שצריך לטפל בו.

העניין השני הוא העניין של אזור תעשייה. אנחנו הסתובבנו כאן, בטח אתם ראיתם כמה עסקים, לא כמה, הרבה עסקים בקומת קרקע. אז נכון, מספרה היא לא מטרד, אבל ראינו גם עסקים שהם מטרידים, שיש בהם הטרדה, כמו מוסכים. מוסך בקומת קרקע בשכונת מגורים, זה בעצם לא פתרון וצריך לחשוב הלאה על הקצאת אזור תעשייה, לעסקים, וזה, כפי שאמרתי, יישוב פורח ותוסס, לאפשר לאנשים להקים שם עסקים.
יש כאן קו חשמל מתח גבוה בתוך היישוב והוא גורם לבעיות של תכנון ובנייה. אנשים רוצים להתרחק הרבה ממנו, הוא זולל קרקע, אבל מצד שני, כפי שנעשו בדיקות מטעם משרד הבריאות, בעיקר במשהד, שזה אותו קו חשמל, שהוא מטרד בריאותי. יש כאן רמות קרינה שהן פי כמה מהמותר וזה יכול לגרום למחלות, במיוחד מחלות סרטן ובמיוחד לוקמיה אצל ילדים. צריך לטפל בקו החשמל הזה ולהוציא אותו מהיישוב.

יש גם מחצבה שהיא גובלת ממש ביישוב, היא קונסטקטואלית, מבחינת המיקום שלה, כמעט ביישוב. אני חושב שאת דיברת, התייחסנו פעם, לעניין של חלוקת ארנונות מעסקים. אנחנו חייבים לטפל בעניין הזה, לא יכול להיות שהאוכלוסייה כאן, אני כמובן מברך על פרויקט איכות הסביבה שראש המועצה עשה, זה מצוין, זה לדוגמה, אבל יחד עם זה יש מחצבה. אז האבק הוא מנת חלקם של תושבי טורעאן, אבל הארנונה היא מנת חלקה של גליל תחתון.
יעקב זוהר
לא, זה שלי.
חנא סוייד
לא, אולי מעט מזה, אתה מקבל קצת מזה.
היו"ר מירי רגב
כל הארנונה שלך?
יעקב זוהר
לא, הכול שלי.
חנא סוייד
אם הכול שלך, אז אני מושך. כי אני טיפלתי בעניין הזה בזמנו, אז כנרא שאני לא מעודכן.
היו"ר מירי רגב
אז כנראה הצלחת.
רבחי דחלה
לא, אתה צודק, בזמנו לא קיבלנו.
חנא סוייד
אז מאברוכ, עכשיו אני יכול לדעת מאיפה יש לכם קצת כסף.
היו"ר מירי רגב
אתה מבין מאיפה יש לו את העודף? בגלל זה צריך עכשיו להעביר לגליל.
חנא סוייד
נקודה אחרונה שאני מעלה כאן - - -
היו"ר מירי רגב
אני רוצה לשאול אותך שאלה, לפני שאני מעבירה את זכות הדיבור בכל זאת לחבר הכנסת דוד אזוליא, כי הוא צריך ללכת, ואחר כך נחזור אליך.
חנא סוייד
רק בקצרה אני אזכיר כאן שמתוכנן לעבור כאן קו גז. את יודעת, יש אנשים שעושים הרבה כסף, המון כסף מקווי הגז ומהפקת הגז, אני לא רוצה לקרוא בשמות של חברות, בעצם כל המדינה נהנית מהגז הזה, אבל התושבים בטורעאן, בעלי הקרקעות כאן סובלים מהגז, מכיוון שהקווים עוברים באדמות שלהם. זה גורם להפקעה חלקית של האדמות שלהם, זה בסמכות הוועדה, אני רוצה להעלות את זה - - -
היו"ר מירי רגב
זה בסמכות הוועדה, זו סוגיה שהיא כלל ארצית,זה לאו דווקא טורעאן, כל סוגיית הגז הנייח, שהוא לא בים, וכל קווי הגז, אבל בסדר, נדבר על זה.
חנא סוייד
נכון, אבל כאן מדובר באדמות פרטיות, אלה לא אדמות מדינה, ואנשים נפגעים וצריך, לצד הקרן שמחפשת איך להשקיע את הכספים שמרוויחים מהגז, גם קצת לפצות את האנשים שנגרם להם נזק ישיר.
היו"ר מירי רגב
אני רוצה לשאול אותך שאלה, גם לאור הדברים שאתה אמרת וגם לאור שאתה, כפי שאמרתי בתחילת דבריי, גם הצטרפת לכך שאנחנו נבוא ונסייר כאן, איך אתה בעצם חושב ייראה היישוב הזה חצי שנה אחרי שיעקב זוהר יילך? האם אתה חושש שתהיה כאן איזה שהיא רגרסיה, בכך שהתושבים עצמם - - - הרי ברור לכולנו שאנחנו רוצים בחירות חופשיות, לכן גם התנגדתי לוועדות קרואות, אני חושבת שנכון שהתושבים יבחרו את המנהיגים שלהם, השאלה האם ביישוב כזה, אחרי שבאמת היה לו גירעון כל כך גדול והייתה כאן עשייה מדהימה באמת של יעקב, יחד עם חברי המועצה, יחד עם רבחי ובאמת הגעתם לעודף תקציבי שאנחנו לא מכירים בעיריות, לא מכירים עודף תקציבי, הסתובבנו פה ביישוב, היישוב הזה נקי הרבה יותר מיישובים יהודיים, שלא לדבר על איך נראים כאן גני הילדים ואיך הם צבועים וכדומה. אני שואלת אותך, האם יכול להיות מצב שדווקא ביישוב כזה שאנחנו רוצים לשמור על המעמד שלו, רוצים לשמור על כך שמוסלמים, נוצרים ויהודים יוכלו לחיות ביחד בשלום, שיהווה באמת המשך של גאווה לכולנו, איך אנחנו לא נגיע למצב של רגרסיה אחרי שיעקב זוהר עוזב יישוב כזה.
חנא סוייד
גברתי, אני חושב שגם בטורעאן נעשתה הפקת לקחים. אני חושב שהסדר, העבודות, ההישגים שנעשו כאן בתקופה האחרונה, שינוי פני היישוב על ידי עשייה, ומתוך ידיעה אני אומר, גרמו להרבה אנשים, גם לפרנסי היישוב, להפיק לקחים, שניהול רשות מקומית זו אחריות - - -
היו"ר מירי רגב
וזה לא ניהול חמולאי, זה צריך להיות ניהול אמיתי - - -
חנא סוייד
בהחלט, ניהול לגופו של עניין, ניהול אובייקטיבי, שוויוני - - -
היו"ר מירי רגב
חבל שנחזור עוד פעם למצב הקודם.
חנא סוייד
אני לא חושב, אני כמעט בטוח שתושבי טורעאן הפיקו את הלקחים. ממה שאני יודע - - -
היו"ר מירי רגב
הבעיה היא לא התושבים, הבעיה היא מי שייבחר. התושבים, במובן של הנציגות הפוליטית.
חנא סוייד
התושבים במובן של הנציגות הפוליטית
היו"ר מירי רגב
האם מי שייבחר ישרת באמת התושבים, זו השאלה.
חנא סוייד
אני חושב, יש לי אמונה שהתושבים של טורעאן ייטיבו לבחור בהנהגה מקומית, בהנהלה חדשה למועצה המקומית, ליישוב, שתמשיך את הדרך של העשייה ושל ההצלחה.
היו"ר מירי רגב
זה הזמן יוכיח והלוואי ואתה צודק. זו בעצם המטרה של כולנו. תודה רבה, חנא סוייד.

חבר הכנסת דוד אזולאי, יושב ראש ועדת הפנים לשעבר, בבקשה.
דוד אזולאי
גברתי היושבת ראש, ידידי ומכובדי ראש המועצה, עמיתיי חברי הכנסת, מנהלי מחלקות, ראש המועצה וכל האורחים היקרים, נציג המשטרה. אני מכיר את המגזר הערבי ומכיר הרבה מאוד יישובים במגזר הערבי, אני חייב לציין שטורעאן שונה מכל היישובים הערביים ואני לא מגזים כשאני אומר את זה. מי שמכיר יודע למה אני מתכוון.

נכון אמר חברי חבר הכנסת חנא סוייד שלצערי הרב ישנם ראשי מועצות ממונות שנשלחו על ידי המדינה, ראשי ועדות קרואו,. הם לא תמיד ממלאים את תפקידם ואני לא אכנס כרגע לסיבות למה לא ממלאים את תפקידם, בצדק או שלא בצדק. מה שאני רוצה להגיד זה שהוכח שכשרוצים אפשר. תוך כדי סיור שאלתי את ראש המועצה, 'תגיד לי, יש לך פה איזה שייח' סעודי שמעביר לך כסף?'
היו"ר מירי רגב
נכון, הכול נראה יפה, נקי.
דוד אזולאי
ואני מציע לך, גברתי היושבת בראש, אנחנו סיירנו, אנחנו שמענו, ראינו ונהנינו. צריך להגיד את האמת, ואני מברך על היוזמה שלך, וטוב את עושה שאת מבקרת. אני מכיר את זה, אבל אני חייב להגיד את זה לחבריי היהודים, כולנו מכירים את הערבים דרך התקשורת, אנחנו לא מכירים את הערבים מתוך ההתחככות האישית איתם. עד שאתה לא מגיע אליהם אתה לא מבין מה זה, אתה לא יודע מה זה. יש דברים, לצערי, יש סטיגמות שמלוות אותנו כל הזמן, אבל זו דוגמה קלאסית שבטורעאן, שהוא יישוב ערבי, נכון שיש פה אנשים אמידים, נכון שיש פה הרבה דברים שצריך לתקן, אבל בסך הכול אי אפשר להתעלם מהעשייה. גם מי שלא רוצה לראות עשייה לא יכול להתעלם. לכן הצעתי, על מנת שתצא תועלת מסיור כזה, אולי זה לא הזמן, צריך לזמן את כל ראשי הערים במגזר הערבי, לבוא לראות וללמוד. פשוט יש פה מה ללמוד.

זה שראש המועצה אמר שיש פה עודף תקציבי, אה, אל תגיד את זה בקול רם, אני מקווה שלא צילמו את זה ולא שמעו את זה. אם ישמעו את זה, זה לא טוב. אם יש לך כסף, תשאיר אותו בשבילך. אחוז הגבייה בארנונה. זו הצלחה בלתי רגילה. אין הרבה יישובים כאלה.
יש פה בעיה, ואני מקווה שבסופו של דיון הנושא הזה יקבל התייחסות, הנושא של המשרד להגנת הסביבה, והנושא השני זה מניעת הוואקף בהמשך הפיתוח של מגרש הכדורגל. רק שנדע שמבחינת המגזר הערבי נושא הכדורגל, בכלל נושא הספורט תופס מקום מאוד מאוד חשוב וכשמונעים בנייה של מגרש ספורט זו פגיעה ישירה באזרחים. לכן אלו שני נושאים שאני מבקש שבדברי הסיכום יעלו.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז, סוכם.
דוד אזולאי
ואני חושב שצריך לעשות מיד לאחר הבחירות לרשויות המקומיות, כרגע כל כינוס מתפרש כהתערבות פוליטית ולכן מה שאני מציע, לאחר - - -
היו"ר מירי רגב
---במגזר הערבי ופגישה עם כל ראש - - -
דוד אזולאי
לאחר הבחירות פשוט לעשות כאן במקום הזה, וזוהר בהחלט יכול להיות האיש המדריך והמנחה את אותם ראשי רשויות.
יעקב זוהר
אני מוכן לבוא לכאן בהתנדבות.
דוד אזולאי
אני בטוח. אני מתנצל לפני כולם, יש אילוצים.
היו"ר מירי רגב
תודה ושיהיה גם לך צום קל מחר.
דוד אזולאי
ושיהיה לכולנו רמדאן קרים. לכם אני לא אומר, אצלנו אומרים 'שיהיה לך צום קל ונעים', וואלה צום זה לא בשביל שיהיה קל ונעים, צום זה שנרגיש שזה צום. אז אני לא אגיד לכם שיהיה לכם צום קל ונעים, כי יש לזה סיבה. תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
אנחנו עוברים למנכ"ל, מר רבחי, בבקשה. לא לחזור על דברי עמיתיך, לאחר מכן אני רוצה לשמוע את נציג משטרת ישראל. נציג משטרת ישראל, אני מבקשת התייחסות שלך לדברים כאן, ולאחר מכן חברת הכנסת רינה פרנקל, ויש כאן עוד כמה דוברים.

רבחי, בבקשה.
רבחי דחלה
תודה רבה, גברתי, יושבת ראש הוועדה, חברי כנסת, אורחים, נציגי משרדי ממשלה, עובדי מועצה, אורחינו מכל הזרמים, ברוכים הבאים. קודם כל אני מודה בשם תושבי טורעאן לחברת הכנסת יושבת ראש הוועדה מירי רגב, על כינוס הוועדה בטורעאן ובהזדמנות זו גם מודה לחבר הכנסת חנא סוייד, שהמליץ על קיום הישיבה הזו בטורעאן וכמובן לראש המועצה על האכפתיות בכל הנושאים, בין היתר קיום הוועדה הזאת.

ברשותך, גברתי היושבת ראש, אני תכננתי לדבר אחרת, אבל מקוצר הזמן אני מעלה שני נושאים שמאוד מפריעים לנו. הנושא הראשון הוא עניין המטמנה לפסולת גושית באזור המחצבה, מזרחית לכפר, כאשר מינהל מקרקעי ישראל עשה את המכרז הזה הוא שם אומדן של 2.5 מיליון על הקבלן שיזכה. הקבלן שזכה זכה ב-4.2 מיליון שקל ובזמנו היה סיכום עם מינהל מקרקעי ישראל - - -
היו"ר מירי רגב
מי עשה את זה, מינהל מקרקעי ישראל או המשרד להגנת הסביבה?
רבחי דחלה
לא, מינהל מקרקעי ישראל, יחד עם הגנת הסביבה, אבל הכסף הלך למינהל מקרקעי ישראל. קיבלו מהקבלן הזוכה 4.2 מיליון שקל במקום 2.5. סוכם בזמנו ש-1.7 מיליון יועברו למועצה המקומית טורעאן. חתמנו על חוזה, החוזה עבר את אישור משרד ושר השיכון בזמנו, כאחראי על מינהל מקרקעי ישראל, והנושא נתקע במשרד האוצר ולא נחתם עד היום ו-1.7 מיליון - - -
היו"ר מירי רגב
איפה זה נמצא, באוצר? תקוע באוצר?
רבחי דחלה
באוצר, כן. למרות שראש המועצה ואנוכי היינו פעמיים במשרד האוצר, ניסינו לקדם את הנושא, אבל אין אף אחד שישמע.

הדבר השני הוא אותו נושא שדיבר עליו חבר הכנסת חנא סוייד ואני גם רוצה ללבן את הבעיה הזו של הקרקעות. בנוסף לייקור הקרקע, יש כמה קבלני קרקעות שמנצלים את תמימותם של הצעירים - - -
היו"ר מירי רגב
אתה מדבר על פיתוח הקרקע, חנא?
רבחי דחלה
פיתוח ורכישה.
היו"ר מירי רגב
לא, אתה לא יכול לדבר גם על פיתוח וגם על רכישה, כי הקרקעות - - -
רבחי דחלה
זה אותו מכרז.
היו"ר מירי רגב
זה אותו מכרז, גם מי שמפתח את הקרקע וגם מי שמשווק את הקרקע?
רבחי דחלה
כן.
חנא סוייד
זו בנייה עצמית.
היו"ר מירי רגב
טוב, התחלתם להיות כמו היישובים היהודיים. כנראה שהיישוב הזה שווה, הערך שלו עלה.
רבחי דחלה
קבלני קרקעות שמנצלים את תמימותם של צעירים, מביאים להם תעודת זכאות ומשלמים להם כמה אלפים, גרושים, והם קונים את הקרקע הזאת בשמם ואחר כך הם מוכרים את הקרקע. זה מייקר עוד יותר ויותר.
קריאה
זה מסחר.
רבחי דחלה
זה מסחר לכל דבר.

והנושא האחרון הוא אותו נושא של יעקב זוהר. גם אני מעלה אותו, משום שאכפת לי מהנושא הזה. סיום יושב ראש ועדה בתקופה כזו, תקופה קריטית, שגם אצלי יש בחירות, זה קצת מקשה עלינו כעובדי מועצה לתפקד, עם ראש מועצה חדש, לתקופה של שלושה חודשים. זה גם יכביד עוד יותר ויותר, מלבד הדברים שדיבר עליהם יעקב, שזה מכניס אותנו לתוהו ובוהו.
היו"ר מירי רגב
יש לנו כאן יועץ משפטי, יפה? לא הגיע?
יפה שפירא
לא.
היו"ר מירי רגב
זו תקנה או חוק?
חנא סוייד
מירי, זה לא זה ולא זה. אני חושב שזו חוות דעת משפטית.
רבחי דחלה
במיוחד של זִמרת.
היו"ר מירי רגב
מה אתה חושב שהמינימום? חודש ימים לפני?
רבחי דחלה
33 ימים.
יעקב זוהר
אני צריך להגיש מועמדות, ברגע שאני אגיש אני אתפטר.
רבחי דחלה
וגם היה תקדים.
יעקב זוהר
למרות שלא צריך את זה גם.
רבחי דחלה
בזמר הגיש חל"ת, חופשה ללא תשלום, 30 יום לפני הבחירות, התמודד בבאקה.
היו"ר מירי רגב
טוב, אני אבדוק את הנושא הזה. תודה רבה לך, רבחי.

אני מבקשת לשמוע את נציג משטרת ישראל. לטובת הפרוטוקול שמך, תפקידך והייתי רוצה לדעת מה האתגרים שאתה מתמודד איתם כאן , סיוע שאתה מקבל מהמטה הארצי, מהמועצה.
יוסי חמו
שלום, גברתי, יושבת ראש, חברי כנסת, אורחים, ראש המועצה. קודם כל אני מודה על הזימון. שמי יוסי חמו, אני מפקד תחנת נצרת, תחנת נצרת היא תחנה שחולשת על תשעה יישובים מעבר לעיר נצרת, יישובים ערביים ביניהם טורעאן.

אני רוצה להגיד בצורה ברורה, אחד הכפרים היותר רגועים והיותר שקטים מבחינת פעילות משטרתית, מבחינת פשיטה במחוז הצפוני בכלל זה טורעאן, וזה בעיקר בשנים האחרונות, וזה מוכח פה בנתונים.
היו"ר מירי רגב
מה היה כאן לפני כן?
יוסי חמו
עברות של אלימות, עברות של סכסוכים, זה לא שהם נעלמו לחלוטין, אבל הם הרבה יותר בשליטה. זה גם לזכותם של התושבים כאן. כפי שנאמר פה, הם הבינו ומבינים שבשנים האחרונות הפעולות שנעשו פה הן לטובתם ובשבילם והמשטרה היא רק חלק שמשתלב בתוך הפעילות הזאת. הדבר השני זה שהפעילות פה של המש"קים, שני שוטרים קהילתיים מצוינים, הם משתלבים בתוך הקהילה ובתוך הרשות.

כפי שאמרתי, חלק. תמיד אמרנו, כפי שאת יודעת, גברתי, שלנצח פשיעה, לעשות אכיפת חוק בצורה אפקטיבית צריך פה שילוביות. זה לא יכול להיות רק משטרה, זה לא יכול להיות רק רשות מקומית, זה לא יכול להיות רק תושבים, צריך את השילוביות המשולשת, משטרה, רשות ותושבים, וכאן זה המודל. אני אתן דוגמאות. גם פעילות משטרתית נחושה, כשהיינו צריכים להיכנס פה למעצרים ולהשליט סדר, אם זה בעברות תנועה ובעברות אחרות, אם זה פרויקטים משותפים, כמו 'עיר ללא אלימות', שכאן עובד בצורה מצוינת, מפגשים של אחת לחודש, אחת לחודשיים, עם כל בעלי העניין פה ברשות, גם שומעים אותם - - -
היו"ר מירי רגב
ביישוב הזה 'עיר ללא אלימות', כי אני יודעת שאין בכל מקום בארץ.
יוסי חמו
פה יש.
היו"ר מירי רגב
יש יישובים שנלחמים להיכנס לפרויקט הזה, האם יש עוד כפרים ויישובים ערביים שקיימת בהם 'עיר ללא אלימות'?
קריאה
כל היישובים והכפרים הערביים בארץ, כולם מכוסים ב'עיר ללא אלימות'.
יוסי חמו
אני שוב בא ואומר, כשאנחנו רוצים מודל לשיתוף פעולה, אז אנחנו לוקחים את הפלטפורמה הזאת של 'עיר ללא אלימות' וזו פלטפורמה משותפת, שבה יכולים להשתתף גם התושבים, גם הרשות וגם המשטרה, כדי לחשוב מה עושים, כדי לשפר.

מה שהוצג פה, הקמת חלופות לנוער, שיש להם פעילויות ויש להם לאיפה ללכת, זה מונע פשיעה, זה מונע אלימות. החזות של היישוב. כשאתה נכנס ליישוב, אתה מסתובב ביישוב ואתה - - -
היו"ר מירי רגב
זה מה שהיה לנו פה.
יוסי חמו
בדיוק. השילוביות הזאת זה באמת מה שמנצח. זה לא רק משטרה, זה לא רק רשות, זה לא רק התושבים, זה הכול ביחד.
היו"ר מירי רגב
מה קורה עם האבטחה של ראש מועצה, לאחר הוא מסיים את תפקידו? מבחינת סל האבטחה, סל האבטחה נשאר? לא בפירוט, רק כדי לדעת.
יוסי חמו
כל ראש רשות, כשהוא מוגדר כראש רשות מאוים, אחת לחודש במחוז הצפוני מתקיים דיון לגבי כל אחד מהם. אני מניח ומאמין שגם בימים הקרובים יעלה הנושא של ראש הרשות, של מר זוהר, מאחר שהוא אמור לסיים את תפקידו. זו תהיה החלטה של מפקד המחוז, איך ממשיכים הלאה. צריך לזכור שמר זוהר ממשיך להיות במחוז הצפוני, נכון שהוא מועמד למקום אחר, אבל רמת ישי זה חלק מהמחוז הצפוני.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך.

חברת הכנסת רינה פרנקל, בבקשה, ולאחר מכן יש כאן את עלי נאסר, תלמיד שרוצה להתבטא, איפה הוא? אף אחד כאן לא נראה תלמיד. רינה פרנקל, בבקשה.
רינה פרנקל
גברתי יושבת ראש הוועדה, חברת הכנסת מירי רגב, ראש מועצת טורעאן, יעקב זוהר, חברי מועצה, עובדי ציבור ואנשים מכובדים, אני מאוד התרשמתי לטובה מכל מה שראיתי כאן בטורעאן ורוצה לומר שאני צפונית, אמנם חדשה בכנסת, אבל סיירתי בצפון ביישובים ערביים ויישוב כמו טורעאן, ממש אפשר להגיד שאין כאלה דברים, גם ביישובים יהודיים, לא רק יישובים ערביים. כך שעובדה, שאם רוצים הכול אפשרי. אם אפשר להגיע וצריך להגיע לתוצאות כאלה מדהימות באמצעות ועדה קרואה, אני חושבת שנציגי ציבור צריכים לקחת בחשבון שהם המובילים והם צריכים להוביל יישוב לתוצאות כאלה. עוד מעט בחירות, מה שאני חושבת שהכי חשוב, לשמור על הדברים שקיימים פה, על הדברים הנפלאים שראינו ושוב לא להגיע למצב של גירעון. המצב לא צריך לחזור לקדמותו, זאת אומרת אנחנו באמת צריכים לדאוג שיישובים כאלה באמת יתפתחו ולא להיפך, כי גביית ארנונה ב-87% ביישוב ערבי זה דבר נדיר, וזו הדוגמה גם כן, וזו גם דוגמה להתפתחות היישוב.

גם מוסדות החינוך כמו שראינו כאן, אין דברים כאלה וזו דוגמה ממש להתפתחות היישוב. ראיתי שיש פה בית ספר טכנולוגי, זה מאוד חשוב לדור הצעיר ולהמשך תעסוקתו, אבל לא שמעתי כאן מה המצב התעסוקתי ביישוב, שזה גם מאוד חשוב לתושבים. מה אחוזי האבטלה כאן, אני יודעת שיש אזור תעשייה קרוב, ציפורי וטבריה מאוד קרובה, אבל מאוד חשוב ש - - - לגיל הזהב דואגים, יש מועדון, לגיל הצעיר גם כן, יש מוסדות חינוך, אבל מה קורה עם דור ההמשך, מה המצב התעסוקתי ואזורי תעשייה אין פה, גם בכפר קנא אין אזור תעשייה וגם בטורעאן. המצב הזה גם מאוד מאוד חשוב, לדעתי, חשוב לתושבים וחשוב למצב הכלכלי היציב של היישוב.
אני מאחלת ליישוב באמת הצלחה בהמשך הדרך ואני מקווה שכל מה שעשה פה יעקב זוהר, עם המנהיגות שלו, יישמר והיישוב הזה יגיע להישגים ואנחנו נשמע רק דברים טובים. תודה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה.

חסן עלי, בבקשה, ראש מועצת עילוט.
חסן עלי
שלום לכולם. אני לא רוצה לחזור על השמות, אני לא רוצה לפספס אף אחד. קודם כל אני מאחל ליעקב הצלחה בפעם הבאה ברמת ישי, אבל גברתי, אני רוצה להגיד לך שהדבר הזה שהצליח בו יעקב זוהר, לא יודע למה הוא הזמין אותי, כנראה הזמין אותי לשים אותי למטה והוא למעלה.
היו"ר מירי רגב
חס וחלילה.
חסן עלי
אולי. אנחנו חברים. אבל הבעיה כאן, שאני באתי למועצה ב-2008 כמו שהוא בא, והוא בא עם עוד 14 מועצות ממונות. הוא הוביל והשאר רגילים, כולם על ידינו, כאן, שכנים, לא רחוקים, רואים מה שהוא עשה ורואים מה שהם עשו. גם רואים מה שאני עשיתי בעצמי, אבל אנחנו, ראשי הרשויות הנבחרים, העסיקו אותנו בדברים, או שמו אותנו בתוך מרכאות כאלו שאנחנו גנבים, ואנחנו באנו לנקות שולחן. אני לא יכול לשים את הסכין בבשר כמו שהוא שם, זה נכון - - -
היו"ר מירי רגב
למה?
חסן עלי
כי הוא לא תושב ולא חושב על בחירה.
היו"ר מירי רגב
זו בדיוק הבעיה.
חסן עלי
זו בדיוק הבעיה. בגלל זה דיברתי, אני דבר על עצמי, אבל אני הכנסתי את הסכין בבשר ואני הגעתי לא כמוהו, פחות קצת, אני הגעתי ל-82% גבייה, במקום 36%. אבל מה קורה כאן? קורית כאן התרדמת של משרד הפנים, תקופה ארוכה, שהיא נתנה למועצות הערביות שישקעו ואז הביאה מועצות ממונות. חלק מהם הצליח וחלק מהם נהיה יותר גרוע. לא נתנו למועצות הנבחרות את החלק ממה שנתנו למועצות הממונות. אני עוד מחכה לתכנית הבראה, השנה היא נגמרה ושמנו עוד תכנית הבראה חדשה, ולזה אני בעצמי קורא תכנית מחלה, כי היא לא זזה, במקום. אז אזורי תעשייה אין, גבייה לא מספקת לשרת את המועצה, אם אנחנו לא סוגרים את הישן. אז אני אמרתי, גם אמרתי בכנס של ראש הממשלה, אמרתי לו 'חביבי, תנקה את השולחן', למרות שזה מוזר, 'ושים גיליוטינה', מי שעובר את החוק לחתוך, חיוב אישי, בית סוהר, מה שבא לכם. אבל לבוא לתת לי שולחן מלוכלך, שדה מלוכלך, ולהכניס אותי בתוכו ולהגיד לי 'תצא', אתה כאילו זורק בן אדם לים, מקפל לו את הידיים ואומר לו 'תשחה'.
היו"ר מירי רגב
38 מיליון מינוס. חסן, אני מבינה מה שאתה אומר, אבל זו בדיוק הבעיה, שהנבחרים בכפרים וביישובים הערביים לא צריכים לפחד, הם צריכים לנהוג בדיוק כמו שהיהודים שנבחרים. הם צריכים לדאוג לרווחת הציבור. בדרך כלל בחוץ, גם היהודי שנבחר, אין מה לעשות, הוא גובה ארנונה מכולם, כדי שאיכות החיים של כולם תהיה טובה יותר. אני יודעת שאצלכם לכאורה זה נראה יותר מורכב ורגיש, אבל עובדה שאפשר לעשות את זה. אתה הרמת את אחוז הגבייה. אנחנו לא יכולים להגיע למצב של חיסול כל הגירעונות בכפרים הערביים וביישובים הערביים ולהתחיל מ-0, כי אין מי שישלם את זה. צריך לעשות בדיוק את מה שעשו פה בטורעאן.
חסן עלי
בסופו של דבר אנחנו נגיע לנקודה הזאת וזה יהיה רק הפתרון, לפי דעתי. אבל למשל, הנה מפקד תחנת נצרת הוא גם מפקד התחנה אצלי, הוא מכיר את כל הבעיות אצלי, בעיות מעל ומעבר. התגברתי/לא התגברתי? הוא יודע, הוא יכול לענות במקומי, הוא יודע את הבעיות מ-א' עד ת', אבל זו אחת הבעיות שצריכים לטפל בה.

דבר שני, בקשר למגרשים. את המגרשים צריך לעשות במחיר אחד, קבוע ולפי מזל, אחרת זה משחק ובזה אנשים עשירים מרוויחים והעניים לא רואים כלום, ואני הפסקתי מכירת מגרשים בעילוט. זה דבר מוזר גם, לא רוצה מגרשים, שאנשים יעברו מעילוט לנצרת, כי הגיע המגרש לסכום בלתי נסבל והעני לא - - -
היו"ר מירי רגב
כמה המגרש עולה אצלך?
חסן עלי
עלה היום 500,000 שקל ללא כלום, ללא ביטוח, ללא כלום. במקום 60,000 שקל, 70,000 שקל. אז הפסקתי מכירת מגרשים, לא רוצה לקנות. עכשיו המינהל רצים אחריי, חזרו אליי, כי אני רוצה גם ביטוח עם המגרש. לא רוצה למכור מגרשים פרטיזנית ככה, אלא עם ביטוח, עם הכול, כי אחרת אני צריך לגבות את זה וקשה/לא קשה, לא חשוב, אבל גומרים פעם אחת.

והדבר השלישי, אני אומר לך, יעקב, אם אתה הולך עכשיו יעני כאילו יוצא לחופש 90 יום. אם כן, אז תן את המפתח של האוצר, כי אתה יותר גבוה ממני, עלית ולקחת את המפתח ושמת את המדפסת של הכסף אצלך בטורעאן. לבריאות ותהיה בריא.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה, חסן.

מר זאהי חדאד. רק אנא לקצר, אני חייבת לסכם את הישיבה.
זאהי חדאד
אני אקצר ולא אחזור על הדברים שנאמרו. אני נציג ציבור במועצה. טורעאן משנה איכות, זו לא סיסמה, זו עובדה. אנחנו חיים פה לפני יעקב ואנחנו עכשיו נחיה גם אחרי יעקב. אבל הפרק הזה של יעקב זו נקודת ציון. יעקב לימד את האנשים פה דבר אחד, מילה זו מילה, אמון זה אמון. על כל מה שהוא התחייב מהיום הראשון עד אתמול הוא קיים.
בהזדמנות זו, יעקב לא עבד לבד, מנכ"ל המועצה, עובדי המועצה, מנהלי המחלקות, כולם עבדו בראש אחד, כפי שהתווה המפקד. אני באתי מהמגזר המשטרתי, ככה המפקד התווה, מהראשון עד האחרון, כולם, כולל מנהל המתנ"ס שבאופן אישי אנחנו מאוד מאוד שמחים שהוא עוד נשאר איתנו. האנשים האלה, ואלה שסובבים אותם, לימדו את האנשים פרק של עשייה. העשייה פה היא בשילוב התושבים, כלום לא נכפה. התושבים, הילדים מגיל 3 והזקנים בבית הקשיש והתלמידים, כולם מעורבים בכפר. וכולם זכו לתגמול. אנחנו יודעים מה היה לפני ארבע שנים ואנחנו יודעים מה החששות שלנו לעתיד. שאלת על העניין, מה יקרה בעתיד. אנחנו בחששות, כי אנחנו לא יודעים מה יקרה. כולם בסיסמאות מקווים - - -
היו"ר מירי רגב
יש לכם את הכוח, התושבים.
זאהי חדאד
זה לא כל כך נכון שיש לנו את הכוח, כי מעמדי הכוח בתוך היישוב הם שונים קצת. אני רוצה לסיים, כדי לא להרחיב, כי את רוצה לסכם ולסיים, אם תרצו אין זו אגדה. זה לא אני אמרתי, זה אדם מאוד דגול, אנחנו נרצה, אבל השאלה אם נכון.

יעקב, בהזדמנות זו, אתה לקראת סיום, אני אדבר בשמי ובשם הרבה מאוד מתושבי טורעאן - - -
היו"ר מירי רגב
אתה גורם לו לבכות.
זאהי חדאד
הוא יכול לבכות, גם כששמחים בוכים. אנחנו מודים לך. אותנו לימדת פרק בעניין של ניהול, עשייה, אי אפשר לקחת את זה ממך, הלוואי ואני אתבדה, כי החששות שלי גדולים, אני מאוד הייתי רוצה שראש המועצה הבא מכפר טורעאן ימשיך ליישם את מה שהרגלת אותנו. וכשמרגילים אנשים לטוב קשה להם לקבל את הלא טוב. תודה לכם.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך על הדברים המרגשים.

עדוי, מנהל תכנית 'עיר ללא אלימות'. אחרון הדוברים, בבקשה. יש אישה רוצה לדבר? סלביה?
סלביה אבו חטיב
כל מילה שאני אגיד מיותרת, אמרו הכול כבר.
היו"ר מירי רגב
---ממעמד האישה פה, רוצה לדבר? אז תיכף אחריו תוכלי לדבר.
עדוי סאמי
אני עדוי סאמי, מנהל התכנית 'עיר ללא אלימות' בכפר. את שאלת על הכפרים האחרים שהצטרפו לתכנית, אז התשובה שלי היא ככה, שיש הרבה כפרים שהתכנית לא נכנסת למועצות המקומיות, כי זה פנייה ויוזמה מצד המועצה המקומית. זאת אומרת ללא היוזמה של ראש המועצה, מנכ"ל המועצה, אני לא הייתי מאמין שהתכנית הזאת בכלל הייתה נכנסת לכפר טורעאן. אני כבר 13 שנים עובד מחוץ לכפר, אני במקצוע שלי עובד סוציאלי וכל הזמן הייתי מסתכל מרחוק איזה פרויקטים ואיזה תכניות אנחנו מפספסים. התכניות האלה בכלל לא נכנסות לכפר שלנו, וזה מהמקום הזה שאין לנו מועצה אמידה שיכולה באמת לקחת את כל הפרויקטים וזה חבל מאוד .אני לא בקטע של פרידה עם מר יעקב, אני בסך הכול שנה נמצא במועצה, 12 שנים עבדתי מחוץ למועצה, אבל בשבילי השנה הזאת יותר מה-12 שנים של העבודה שלי מחוץ למועצה.

אני מתרגש, אבל באמת אני רוצה להגיד שהוא בנה תשתית ארגונית מאוד מאוד ענפה, אם זה מצד מנהלי המחלקות, אם זה מצד המועצה עצמה וללא ראש רשות כזה עם ראייה מערכתית, ראייה שהיא עם הרבה הרבה מוטיבציה, ואני זוכר שהוא שאל אותי שאלה במכרז שלי, הוא אמר לי 'תשמע, אתה יכול לעמוד בקצב?' זאת אומרת בקצב של הדרישות שלי? ובכך אני אסיים. תודה.
היו"ר מירי רגב
יישר כוח.
סלביה אבו חטיב
אני רוצה להגיד משהו, הערה על מה שדיבר סאמי. סאמי עובד במועצה שלנו ביפיע, שהיא המועצה שנחשבת להכי טובה לאורך כל השנים, היא הייתה עד שהגעתי לטורעאן וראיתי את העשייה של יעקב - - -
היו"ר מירי רגב
סלביה, הוא לא לוקח אותו איתך.
סלביה אבו חטיב
לא, אני לא אומרת את זה שייקח, אני אומרת מה שאני באמת רואה ומה שאני באמת חיה. אנחנו מקנאים בטורעאן, האנשים ביפיע, גם שהם גרים במועצה הכי טובה בארץ מקנאים בטורעאן, מה לעשות.
היו"ר מירי רגב
היועצת למעמד האישה.
חנאן סאבח
טוב, אני הגעתי גם בתקופתו של יעקב, אני כבר שלוש שנים בתפקיד. אני עובדת סוציאלית, שנכנסתי גם במכרז לתפקיד נוער וצעירים שלא היה קיים לפני. באמת, יעקב, זכיתי, אמרתי לו את זה לפני והוא יודע את זה, זכיתי באמת באבא בשבילי והוא תמיד גידל אותי ואמר לי 'את כמו בת שלי', וכשנכנסתי הייתי עם הרבה חששות, עם הרבה דברים, לא ראיתי איך מתמודדים בכלל, בת 23 נכנסתי לתפקיד, בכלל כאילו יצאתי מהאקדמיה, יצאתי לזכייה בתוך המועצה. וממנו באמת הרבה למדתי ועל זה אפשר לכתוב ספר ואני זוכרת שאחד הדברים שהוא אמר לי, בתקופות שהיו לי באמת קשות, הוא אמר לי, 'חנאן, אם אומרים לך שאת יפה, תגידי תודה, אני יודעת את זה ואני לא צריכה שתגידו לי את זה'. באמת אני לוקחת את זה ממך היום, יעקב, וממשיכה עם זה, והדמעות שלך מאוד מרגשות, גם אני מתרגשת כשאני מדברת על זה ואני רק מאחלת לך בהצלחה ומה שלימדת אותנו נשאר חרות אצלי. זאת ההצלחה שלך גם.
היו"ר מירי רגב
טוב, האמת היא שמזמן לא הייתי בישיבה כזאת מרגשת, לפחות לא בכנסת, אצלנו כל הזמן יש צעקות בכנסת.

באמת קשה לסכם באופן מאוד ענייני את המפגש הזה פה היום, אבל זה מפגש שבאמת מחמם לי את הלב באופן אישי, גם בתור אזרחית ישראלית וקצינה בצבא ההגנה לישראל. יש לי הרבה ויכוחים עם חבר הכנסת חנא סוייד, משום שאני נחשבת לכאורה ימנית קיצונית, כשאני אומרת מה זה ימנית קיצונית? זה שאני רוצה שנחיה פה במדינה הזאת בשלום, הערבים והיהודים, ושהערבים יכירו בנו, אנחנו נכיר בכם, ונייצג את ערביי ישראל, לא את הפלסטינים, ועל זה יש לי איתו הרבה ויכוחים. וכשאני נמצאת פה אני אומרת 'ואללה, זה אפשרי', זה מרגש אותי. זה מרגש אותי כי אני רוצה שגם היהודים וגם הערבים יחיו פה בשלום ואני רוצה שהיהודים והערבים שיכולים להתגייס לצבא יתגייסו לצבא, ומי שיוכלו לעשות שירות לאומי יעשו שירות לאומי, אבל אני רוצה גם שאנחנו ניתן את מה שאנחנו צריכים לערבים, אם זה בקרקעות ואם זה בבתים ואם זה בכל מה שהם צריכים, ואם זה נשים, כשאני שומעת כאן את היועצת לענייני נשים שמדברת, זה מחמם לי את הלב, כי אישה ערבית שהולכת ועובדת ומביאה גם פרנסה הביתה, ושני בני הזוג עובדים, אז הילדים חיים בצורה יותר טובה. וכשילדים חיים בצורה יותר טובה, אף אחד לא רוצה אלימות ואף אחד לא רוצה הסתה וכולם רוצים לחיות פה במדינה הזאת מתוך הבנה. המקום הזה מרגש אותי, כי אני רואה שזה אפשרי וזה מחזק את זה שאנחנו יכולים לעשות את זה בעוד מקומות ואם נעשה את זה בעוד מקומות, השלום יגיע מלמטה. הוא לא יגיע מלמעלה, אבל הוא יגיע מלמטה, וזאת הדרך להביא את השלום, מלמטה. לא התכוונתי לדבר על זה, אבל בכל זאת, זה משהו שלא יכולתי להימנע מלהגיד אותו.

אני רוצה להגיד לך, יעקב, שבאמת אני תמיד ידעתי שאתה בולדוזר. גם כשהייתי כאן, בביקור הראשון שלי כאן, וראיתי דברים, ראיתי דברים שלא נעשים גם ביישובים יהודיים. ואני יודעת, הרגשנות הזאת - - - בדרך כלל אנשים שהם אנשים מעשיים ועושים ועושים הם גם אנשים שיש להם בלב הרבה רגשות, אבל הם לא מוציאים את זה, כי מה לעשות הם אנשים שעושים, ואז אומרים, 'אנחנו נאיים עליך', ואתה מאוים, ו'אנחנו לא נעשה את זה', ו'אנחנו כן נעשה את זה', כי אלה אנשים אכפתיים, ואתה רואה שיעקב היה אכפתי לגבי היישוב הזה. היה אכפת לו מהתושבים של היישוב הזה, הוא לא בא לעבוד וללכת הביתה, הוא בא כדי להשפיע וכדי שלכל אזרח פה ולכל תושב פה יהיה טוב יותר. וזה מסר מאוד מאוד חשוב מבחינתי, שיבוא גם לבחירות הבאות, כדי שהיישוב הזה לא יקרוס, כי יש לנו מחויבות לתושבים פה, אבל גם לתושבים יש מחויבות שהיישוב לא יקרוס, בתשלומי ארנונה, בלהיות שותפים לעשייה, בלהיות שותפים להצלחה, כי כמו שאמר פה מפקד תחנת נצרת, זה לא הולך רק עם ראש מועצה ורק עם תושבים, אלא כולם ביחד מביאים את ההצלחה של היישוב, ואין לי ספק שבהובלה של יעקב, יחד עם רבחי ויחד עם המועצה והאנשים שנמצאים פה הגעתם להישגים אדירים ביישוב הזה. הגעתם להישגים אדירים בתחום החינוך ובתחום התשתיות, ובתחום התרבות ובתחום הקשישים והנוער, וזה מחמם את הלב.

כי יישוב כזה הוא יישוב רגוע. גם אם יש פה ושם מלחמה בין חמולות או אני לא יודעת מה, בסופו של דבר זה יישוב רגוע, זה יישוב שאנשים יודעים שהם הולכים ומתפרנסים בכבוד והילדים שלהם לומדים והולכים לאקדמיה ומשתלבים אחר כך בחברה הישראלית וכולם מרוצים מזה, וכולם מרוצים מזה. ומי כהורים לא רוצים שהילדים שלנו יצליחו? זה לא משנה אם אתה ערבי, נוצרי, דרוזי או יהודי? כולם רוצים שהילדים שלהם יצליחו. מה אבא שלי אמר לי כשהוא עלה לארץ ממרוקו? אני רוצה שלא תהיי כמוני. וכשהיה אומר לי 'כמוני', שתדעי לקרוא ותדעי לכתוב ושתדעי להתמודד מול העבודות, כדי שתתפתחי ותצליחי בחיים. זה מה שאנחנו רוצים, וזה לא משנה מאיפה אנחנו באים.

ואני שמחה שיש פה דוגמה. יעקב, כל הכבוד לך. באמת יישר כוח, זה מחמם את הלב לראות את זה, על עשייה מרובה, על התוויית דרך, יחד עם אנשים שבאמת הביאו את היישוב הזה להישגים מדהימים. אין לי ספק שאת מה שאתה לוקח מפה אתה מביא לעוד מקומות, כי יש לך את היכולות האלה, זה נמצא אצלך. יש לך את היכולות להרים קדימה פרויקטים ולא לוותר ואחת מההצלחות של האנשים זו העקביות והרצון להצליח ויש לך את זה, ויישר כוח על מה שעשית פה.
כלפי הדברים שכאן התייחסת אליהם. מנהלת הוועדה, אנחנו נסכם ככה: קודם כל בכל מה שקשור למשרד להגנת הסביבה, אני מבקשת, רבחי, שאתם תעבירו מסמך מסודר, כדי שנעביר את זה להתייחסות של המשרד להגנת הסביבה.

כל סוגיית היתרי הבנייה, גם במקום המסגדים ובאדמות הוואקף. גם פה בעניין הזה אני מבקשת התייחסות גם של שר הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל.

לגבי מגרשי הספורט דיברנו כאן. אני לא מבינה למה אדמות וואקף לא ניתנות לפיתוח על ידי הצעירים, מגרשי כדורגל, מגרשי כדורסל. מה הבעיה לעשות את זה? אני לא מבינה איפה זה נמצא ואיפה זה תקוע גם בסוגיית אדמות הוואקף. יפה, צריך לעשות בדיקה ולתת לנו תשובה בעניין הזה.

לגבי הסוגיה של הפסולת הגושית שהעלית כאן, אז גם פה אני רוצה להבין למה זה תקוע באוצר. ואם אתה יכול גם לשלוח לנו את המכתבים ששלחתם לאוצר בעניין הזה, זה יעזור לי.
רבחי דחלה
המכתבים והחוזה.
היו"ר מירי רגב
אז תביא לי גם את המכתבים וגם את החוזה בעניין הזה. כל סוגיית המגרשים ובכלל אני מבינה שזה נמצא גם בכלל המגזר הערבי. תיכף אני אסכם על כלל המגזר, אבל גם העניין של המגרשים והפיתוח. אני חושבת שטוב אתה עושה שאתה לא מוציא את זה לפיתוח ונותן למינהל מקרקעי ישראל לרדוף אחריך. אני אומרת לך שאצלנו ביישוב, בראש העין, ביישוב הצבאי, רצו להוציא מכרזים לא לבתי קרקע, לבתי מגורים לצעירים במיליון וחצי-שני מיליון שקלים. אנחנו עצרנו את זה, אמרנו לראש העיר שזה לא יכול להיות, אנחנו לא הילדים של אקירוב, יש גבול למחיר שאפשר לקחת לדירה, יש גבול. גם המגזר היהודי וגם המגזר הערבי, יש גבול. ועצרנו את הפרויקט ומינהל מקרקעי ישראל רדף אחרי ראש העיר, כי הם היו צריכים להביא הוכחה לכך שהם משווקים קרקעות והם הורידו את המחירים. כרגע זה טוב שאתה עושה את זה, אבל אנחנו נתאם, איך שאנחנו נחזור למושב הבא בעזרת ה', נעשה סיור במגזר הערבי. תיכף אני אתן הנחיה, כי חנא ירכז את זה עם מנהלת הוועדה ואנחנו נראה איך אנחנו מטפלים בזה, ולסיור הזה יגיעו כל משרדי הממשלה. כל משרדי הממשלה יגיעו לסיור הזה, כמו שהיה במגזר הדרוזי.
חסן עלי
אבל עילוט זה המקום הראשון שתגיעו.
היו"ר מירי רגב
זה לא יודעת, על זה תריב עם חנא סוייד, יש לי מספיק אצל היהודים ריבים.

אזור תעשייה זה דבר נכון. אזורי תעשייה בכלל זה דבר נכון ולקחת מכאן את המוסכים שנמצאים בתוך הערים ובתוך הכפר ולהעביר את זה לאיזה שהוא אזור תעשייה. צריך גם על זה לדבר, וגם להיפגש על העניין הזה עם בינת שוורץ, לראות בעצם איך היא במינהל התכנון מביאה את זה בתוך תכניות התכנון והמתאר. גם זה נושא שאני ארצה להתייחס אליו, בכלל כל סוגיית אזורי התעשייה.
יפה שפירא
יש כאן נציגים של משרדי הממשלה. נמצאים פה.
היו"ר מירי רגב
מי ממשרדי ממשלה?
נציג המשרד להגנת הסביבה
אני נציג המשרד להגנת הסביבה.
היו"ר מירי רגב
אוקי, רשמת את זה?
נציג המשרד להגנת הסביבה
אני רשמתי את זה, לא רציתי להתייחס, אבל אם את רוצה אני אתייחס לזה.
היו"ר מירי רגב
אני רוצה תגובה על זה, אני אדבר גם עם עמיר פרץ על זה. תודה.

סוגיית קו החשמל היא סוגיה שמחייבת התנהלות בהולה בעניין הזה, שהעלה כאן חנא סוייד, סוגיה של קו חשמל שעובר פה באמצע היישוב. זו סכנת נפשות.
יעקב זוהר
דיברנו על זה כמה פעמים עם משרד האנרגיה.
חנא סוייד
במשרד האנרגיה מודעים לזה - - -
יעקב זוהר
כן, אבל הם לא עושים כלום, הם טוענים שזה עולה הרבה כסף.
חנא סוייד
- - - שיקצו תקציבים.
היו"ר מירי רגב
גם את זה צריך להעלות ולראות כיצד אנחנו פועלים בעניין הזה.
יעקב זוהר
זה יותר בשכונה הבדואית, רוב הבעיה.
היו"ר מירי רגב
אוקיי. לגבי 90 יום לפני התפטרות של מי שמתמודד. זה נראה לי גם לא נכון, אני אדבר על זה ממש אחרי הסיור הזה עם השר גדעון סער, אבל צריך לכתוב מכתב לגדעון סער בעניין הזה, לשר הפנים, אני רוצה לדעת אם זה קשור ליועץ המשפטי, או אולי לפני כן תבדקי את זה עם תומר, האם זה נמצא אצל היועץ המשפטי.

ביום הגשת הרשימות, נראה לי נכון שביום הגשת רשימות הוא יתפטר, חבל ששלושה חודשים יהיה כאן - - - עד שתיבחר ועד שיהיו כאן בחירות אז תהיה רגרסיה. חבל, זה לא לטובת התושבים. אנחנו צריכים לראות איך אנחנו עושים את זה במינימום זמן. אז בעניין הזה ממש חבל שתהיה רגרסיה, ופה תוסיפי את כל חברי הוועדה שמצטרפים פה לבקשה הזאת.

והדבר האחרון, אני מבקשת לתאם סיור במהלך נובמבר. למרות שנובמבר-דצמבר זה התקציב, אבל אני מבקשת לקיים סיור של הוועדה עם כל גורמי המקצוע. חנא סוייד יבוא אלינו עם המלצה באיזה יישוב לבקר. ליישוב הזה נזמין את כל ראשי המגזר הערבי, בדיוק כמו שעשינו אז בג'וליס, עם הדרוזים.
יעקב זוהר
אני יכול לבוא בתור מרצה אורח.
היו"ר מירי רגב
אתה יכול לבוא, נזמין אותך, וכל התייחסות, גם לגבי המתאר, גם לגבי הנושא של המגרשים, ואם יש מראש, חנא וחסן, עוד נושאים שאנחנו יודעים מראש שהם מאפיינים את המגזר הערבי, כדאי לשלוח למשרדי הממשלה מראש, שיבואו עם תגובות בעניין. זאת אומרת אם זה קשור לעניין של מטמנות, אם זה קשור לעניין של משרד האנרגיה, משרד השיכון והבינוי זה ברור, כי זה סוגיית מתאר שצריכים לטפל בה, אבל אם יש עוד נושאים, תעבירו לחבר הכנסת סוייד או למנהלת הוועדה, כדי שאנחנו נוכל להגיד להם את זה מראש. נעשה דיון ממוקד על נושא המגזר הערבי ונעשה סיור במגזר הערבי, פה אני גם רוצה את המשרד לביטחון פנים בכל מה שקשור לתחנות המשטרה ולעניין של הביטחון האישי של התושבים. אז את זה נעביר גם למשרד.

אני חושבת שסיכמתי את רוב הדברים פה. יעקב, אני רוצה להודות לך. באמת אני יוצאת מכאן מתפעמת, מתרגשת, וזה לא קורה לי הרבה, מניהול של יישוב בצורה איכותית, בצורה מקצועית, עם קידום של פרויקטים. אין כאן דיבורים, יש כאן מעשים, פשוט מעשים, וכמו שאומרים המעשים מקרבים אותך והמעשים מרחיקים אותך, יש כאן מעשים והתקדמות ובאמת יישוב שהוא לתפארת, שאני מקווה שהתושבים יצליחו וישכילו לשמור על היישוב כיישוב כזה. רבחי, אתה צריך כאן לוודא באמת, יחד עם החברים במועצה, שמור על היישוב כיישוב כזה - - -
רבחי דחלה
אני הולך עם יעקב.
היו"ר מירי רגב
אז באמת תמשיכו לעשות ולהצליח, למען היישוב ולמען החברה הישראלית. תודה רבה לכם.
יעקב זוהר
לפני שאנחנו מסיימים אנחנו נוהגים לתת שי לכל אורח מכובד שמגיע אלינו. אז מבחינתנו יושב ראש ועדה זה כמו שר - - -
חנא סוייד
היא עוד תהיה.
יעקב זוהר
כן, אין לי ספק שהיא עוד תהיה, אני אהיה מאלה שיעזרו. אני יודע שזה מוקלט, אבל אני אהיה מאלה שיעזרו לה להיות שרה בעתיד, אין לי בעיה עם זה, אני חושב שהיא מתאימה להיות שרה ואני מאמין שאחד מהאנשים שיושבים פה מחברי הכנסת אולי יהיה יושב ראש ועדת הפנים, כאשר הבא שלו זה להיות שר.
היו"ר מירי רגב
למה לא?
חנא סוייד
אני נותן את הכבוד לגברת.
היו"ר מירי רגב
למה לא? סוף סוף הוא לא יהיה באופוזיציה אולי? הוא יעבוד איתנו בשיתוף פעולה ויהיה טוב.
יעקב זוהר
אני חושב שסוף כל סוף תהיה בקואליציה ואז תהיה שר בקואליציה. אני מאחל לך שתהיה.

אז אנחנו רוצים לתת שי צנוע למירי. את רואה את זה כל יום כשאת יוצאת מהכנסת - - -
היו"ר מירי רגב
זה שלא שכחת את הדגל, זה בכלל מרגש.
יעקב זוהר
אצלי הכול עם דגל. אין דבר כזה בלי דגל ועם מגן דוד כאן. את רואה את זה מהכנסת, אז לפחות כשתראי מהכנסת תזכרי שיש יישוב ערבי במדינת ישראל שקוראים לו טורעאן ופעם שהיה חבר שלך ראש מועצה שם.
היו"ר מירי רגב
אבל יש לי פה את סלביה, יש לי למי לבוא לפה, את שמחה ואת רבחי, מה חשבת? אני חוזרת ליישוב.
יעקב זוהר
לחברת הכנסת מירי רגב, יושבת ראש ועדת הפנים של הכנסת, בהוקרה והערכה רבה על עשייתך המרובה למען הצלחת היישוב טורעאן, יעקב זוהר, ראש המועצה המקומית טורעאן.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה ובהצלחה.

חברים, תודה רבה לכם וביחד באמת נעשה למען כולם.

<הישיבה ננעלה בשעה 15:00.>

קוד המקור של הנתונים