ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 01/07/2013

עובדי עיריית טייבה לא קיבלו משכורות בין 10-20 חודשים, משכורות לעובדי עיריית טייבה

פרוטוקול

 
PAGE
11
ועדת הפנים והגנת הסביבה
01/07/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 59>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שני, כ"ג בתמוז התשע"ג (01 ביולי 2013), שעה 12:30
סדר היום
<1. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): עובדי עיריית טייבה לא קיבלו משכורות בין 10-20 חודשים, של חה"כ חנא סוייד>
<2. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): משכורות לעובדי עיריית טייבה, של חה"כ אחמד טיבי>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד אזולאי – מ"מ היו"ר
עפו אגבאריה

אחמד טיבי

חנא סוייד

עיסאווי פריג'
מוזמנים
>
מרדכי כהן - מנהל מינהל שלטון מקומי, משרד הפנים

עו"ד דרור לוינגר - הלשכה המשפטית, משרד הפנים

ששי דקל - תקצוב ופיתוח, משרד הפנים

יוסי עדס - רפרנט פנים, אגף התקציבים, משרד האוצר

ראמז ג'ראיסי - ראש עיריית נצרת

עו"ד עידו עינת - בא כוח מטעם הנאמן בהקפאת הליכים של עיריית טייבה

דסוקי היתם - יו"ר ועד העובדים, עיריית טייבה

סאלח ג'בארה - עיריית טייבה

סלאימה סמר - עיריית טייבה

אמתיאז עבדאלקאדר - עיריית טייבה

נסרין חג' יחיא - עיריית טייבה

סמייה בראנסי - עיריית טייבה

עליה חג' יחיא - עיריית טייבה

יוסרא חג' יחיא - עיריית טייבה

אנסאף חג' יחיא - עיריית טייבה

אומימה חג' יחיא - עיריית טייבה

עבדאלגבאר עעוידה - עיריית טייבה

עפיף גאבר - עיריית טייבה

סלמא נאשף - עיריית טייבה

אימאן מצארוה - עיריית טייבה

שואף יאסין - עיריית טייבה

ג'מיל אבו ראס - יו"ר המחוז, ההסתדרות החדשה

אמג'ד פריג' - כפר קאסם

עו"ד אלעד פישר - יועמ"ש, קרן השתלמות אורון

דוד דהאן - יו"ר ודובר, המשמר החברתי

ד"ר שמואל חן - דובר הוועדה

נסיה גולן - מתמחה בדוברות הוועדה
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת
הצעה לסדר יום (דיון מהיר)
עובדי עיריית טייבה לא קיבלו משכורות בין 10-20 חודשים
הצעה לסדר יום (דיון מהיר)
משכורות לעובדי עיריית טייבה
היו"ר דוד אזולאי
צהרים טובים לכולם. אני פותח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה. לפנינו שתי הצעות לסדר היום, אחת של חבר הכנסת חנא סוייד, שנמצא כאן, שביקש דיון בעניין עובדי עיריית טייבה שלא קיבלו משכורות בין 10-20 חודשים, ושל חבר הכנסת אחמד טיבי, שגם הוא מבקש דיון מהיר. על סמך זה נשיאות הכנסת אפשרה לנו לקיים את הדיון הזה ואני פותח אותו.
אגיד לכם את האמת, אני מופתע שנושא טייבה שוב פעם נמצא על שולחנה של ועדת הפנים והגנת הסביבה. בשולחן הזה אנו עשירי ניסיון בכל הקשור ליישוב טייבה. אבקש מן המציע, חבר הכנסת חנא סוייד, להציג את הנושא. בבקשה, אדוני.
חנא סוייד
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני מודה לך על שהואלת לעמוד בראש הדיון הזה, במיוחד לאור הניסיון המוניציפלי שלך בטיפול בנושאים כאלה בתפקידיך הקודמים וגם בתפקידיך הפרלמנטריים. אני מודה גם למנהלת הוועדה על קיום הישיבה הזאת בהקדם. זה בהחלט נושא ראוי וחשוב לטפל בו ולנסות ולספק פתרונות למצוקה של עשרות עובדים בעיריית טייבה.
אמנם העיר טייבה היא עיר תוססת בכל מיני מובנים, אבל העירייה כנראה היא עיריית רפאים וצריך לתת לה את הטיפול המתאים.

אני רוצה לציין כאן בפני האורחים, שאני כמובן מברך אותם על שטרחו והואילו להגיע לדיון הזה, שיזמתי את הדיון בעקבות השתתפותי בהפגנה שלכם שהיתה מול משרד האוצר, וחבר הכנסת טיבי הצטרף גם לבקשה הזאת. אני יודע שהוא נמצא עכשיו בישיבה שבועית חשובה של נשיאות הכנסת ולכן הוא מאחר ואולי יצטרף אלינו בהמשך. אז אני בהחלט לוקח על עצמי ואני שמח שאני מציג את העניין הזה לידיעת היושב-ראש וחברי הכנסת. הצטרף אלינו גם חבר הכנסת עפו אגבאריה שבטח כולכם מכירים.
כפי שציינתי, לפני כחודש קיימו העובדים – עשרות עובדים, לא רק הנציגות שהגיעה לכאן היום –הפגנה מול משרד האוצר בדרישה לשלם להם את החובות שהעירייה חבה להם בגין המשכורות שלהם משנת 2003 ועד שנת 2007.

חבר הכנסת טיבי, ציינתי בפני הנוכחים שאתה נמצא בישיבה של הנשיאות ואולי תאחר ותצטרף בהמשך.
השתתפתי בהפגנה שלכם, של העובדים, והבנתי את עומק ואת גודל ואת ממדי המצוקה שלכם. מדובר בעובדים, אדוני היושב-ראש, עובדים שמקבלים משכורת, שמפרנסים משפחות. מדובר בחוֹר בהכנסה שלהם של מספר שנים, בין השנים 2003-2007 העובדים האלה לא קיבלו משכורות. נכון שמ-2007 ועד היום הם מקבלים בצורה נורמלית ומסודרת את המשכורות שלהם, אבל הם נשארו עם חוב, עם חור גדול של 4 שנים במשכורות. האנשים האלה חבים כספים. חלק מהם, כפי שסיפרו לי, חבים כספים לבנקים, לחברים, למשפחות והם צריכים לקבל קודם כול את הזכות שלהם. שכר הוא זכות. ואחרי שיקבלו את הזכות שלהם הם יוכלו לכלכל את המשפחות שלהם ולהחזיר את ההלוואות שהם קיבלו. אבל בלתי אפשרי להישאר במצב כזה. שמעתי על מספר בעיות וטרגדיות אנושיות אפילו בחלק מן המשפחות כתוצאה מכך שהאנשים האלה לא קיבלו את המשכורות שלהם. ליבי-ליבי עם העובדים והעובדות שמפרנסים משפחות, והרשות המקומית כאילו לא מקשיבה ולא מצליחה עד עצם היום הזה לשלם את חובותיה.

אדוני היושב-ראש, אנחנו, אני ואתה וחברינו היינו באותה ישיבה שבה הוחלט על הארכת הפעולה של הוועדה הקרואה בעיריית טייבה. כולנו שמענו שהעסק מסודר, שאין בעיות, שמה שנשאר זה רק לקיים את ההסכמים שהנאמן ומשרד הפנים חתמו עליהם, שהקרקע פורייה, מוכנה שהכול יעבוד כפי שצריך. שמענו את הדברים הללו ולכן בסופו של דבר היתה הפשרה הזאת, במקום להאריך ל-5 שנים להאריך לשנתיים וחצי או 3 שנים את פעולת הוועדה הקרואה, על סמך זה ששמענו שהכול ורוד והכול מבטיח.

לכן אנחנו צריכים לעמת בין מה ששמענו באותה ישיבה בנוכחות השר ובנוכחות כל חברי הכנסת והנאמן ובין העובדות שאנחנו רואים. כאשר שמעתי, ראיתי והזדהיתי עם האנשים האלה בהפגנה שלהם, למען האמת נדהמתי, איך יכול להיות שיש שני עולמות כל-כך שונים.
לכן, אדוני היושב-ראש, אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזאת ומבקש קודם כול לתת לנציגים, אולי ליושב-ראש ועד העובדים, היתם דסוקי, וליושב-ראש ההסתדרות במרחב לדבר. אני רוצה שנשמע, נבין ואחר-כך אולי נתווה פתרונות.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה לך, אדוני, חבר הכנסת חנא סוייד. אחריו חבר הכנסת אחמד טיבי – שניהם יוזמי הדיון הזה. בבקשה, אדוני.
אחמד טיבי
אני מודה לך. חבר הכנסת סוייד דיבר בפירוט, הוא דיבר גם בשמי.
זאת לא הפעם הראשונה שאנחנו דנים בנושא עובדי עיריית טייבה.
היו"ר דוד אזולאי
אמרתי את זה בדברי הפתיחה שלי.
אחמד טיבי
אין ספק שכלל יסוד הוא שעובד, כבודו של אדם, כבודו של עובד הוא שכאשר הוא עושה עבודה הוא מקבל משכורת, לו ולמשפחתו, כדי להתקיים בכבוד, במיוחד אם הוא שומר חוק כמו עובדי עיריית טייבה.
היות ונאמר גם על-ידי שר הפנים וגם על-ידי הדרג המקצועי שהדברים מתנהלים בצורה יותר מאשר סבירה בוועדה הממונה, חשבנו שאוטומטית הנושא הזה, עם פסיקת בית-משפט, ייפתר. לכן היתה ההפגנה שבה השתתפנו לפני כמה ימים כאן מול משרד האוצר. אבל מתברר שיש חובות נוספים: מים, חשמל, אני לא יודע מה. בטח נשמע ממר מרדכי כהן, הוא יסביר לגבי החוב הזה.

בעקבות ההפגנה שוחחתי עם שר הפנים ועם האנשים במשרד הפנים והם גילו אמפתיה לדרישות של העובדים ואמרו שאתם פניתם לבית-המשפט כדי לאלץ את מי שצריך לכבד את ההסכם, "ואם לא, אז אנחנו במשרד הפנים יש לנו כלים", כך נאמר לי, "לאלץ אותם". בעקבות השיחה הזאת התקשרתי להיתם דסוקי והודעתי לו על כך.
העובדים האלה זקוקים לתשובה נואשת שהיא פתרון, לא יותר. לא פחות ולא יותר מאשר פתרון למצוקה הזאת. אני מכיר את האנשים האלה אחד-אחד באופן אישי ויש להם משפחות שצריך לפרנס. תקופה ארוכה הם לא מקבלים משכורת, למרות פסיקת בית-המשפט.

לכן, אדוני היושב-ראש, ביקשנו, חברי חנא סוייד ואנוכי, לכנס את הדיון הזה כדי להאיץ את התהליכים ולקיים את מה שצריך. תודה רבה.
היו"ר דוד אזולאי
קודם כול, אני מודה לך. אני מודה לשניכם ביחד על כך שיזמתם את הדיון הזה. אני חושב שהוא דיון חשוב, וזאת בהתחשב בהצהרתו של שר הפנים באותו דיון שאכן כאשר מאריכים את פעולת הוועדה הקרואה זה בא להיטיב עם הרשות המקומית ולכן גם אלה שתמכו ולא היו שלמים עם ההחלטה, תמכנו כי חשבנו שטוב יהיה אם נדחה את מועד הבחירות.

אני מבקש לשמוע את נציג העובדים. מה תפקידך, אדוני?
היתם דסוקי
אני יושב-ראש ועד העובדים.
היו"ר דוד אזולאי
בבקשה, אדוני. הייתי מבקש שתסקור לנו בקצרה כמה חודשים לא קיבלתם שכר. כמה זמן אדוני יושב-ראש ועד העובדים?
היתם דסוקי
4 שנים, אבל אני 28 שנים בעיריית טייבה. במשך כל השנים אולי 3 שנים תשלום השכר היה מסודר, ובכל שאר השנים היה בלגן.
עיסאווי פריג'
קיבלתם ועדה קרואה ונאמן והרבה כסף, והבלגן המשיך.
היתם דסוקי
כבוד היושב-ראש והנוכחים, בתחילת שנות התשעים, עם ראש העירייה הנבחר דאז, חבר הכנסת לשעבר מר רפיק חג' יחיא זכרונו לברכה, החלה העירייה להלין את שכרם של עובדי העירייה. העובדים לא קיבלו שכר במשך חודשים ארוכים. העירייה התנהלה בצורה שלומיאלית מכל הבחינות האפשריות ושררה בתוכה אנדרלמוסיה הרסנית, שלא פסחה על גרימת נזק לכל חלקה טובה. העירייה דאז הפכה בתוך שנים בודדות לחדלת פירעון ועיקולים רבים רבצו על כל מקורות המימון, אשר שיתקו את כל המערכות שלה.

בהתערבות משרד הפנים, בשנת 2000 התמנה נאמן לעירייה, עו"ד צוובנר, שתוך שנה השלים הכנת הסדר נושים. בהסדר ההוא העובדים הסכימו לקבל את קרן השכר בלבד, ובנוסף הפסידו כספים רבים בקרנות שלא הגישו תביעות חוב.

הסדר זה החזיק מעמד בקושי 3 שנים, ומסוף שנת 2003 החלה שוב העירייה להלין את שכר העובדים. הלנת השכר והזכויות הנלוות נמשכה חודשים ארוכים וגם שנים. הדבר נמשך עם בחירתו של מר עבד אלחכים חג' יחיא בשנת 2005.

בשנת 2007 פוזרה העירייה על-ידי שר הפנים ובוצע מינוי כפול: של יושב-ראש ועדה קרואה ושל נאמן על-ידי בית-המשפט, עו"ד אבנר כהן. העירייה דאז צברה חובות שכר לעובדים של בין 10-30 משכורות שלא שולמו.

החל מחודש אוגוסט 2007 ואילך השכר השוטף משולם לעובדים בזמן.

העירייה מנוהלת כבר כ-6 שנים על-ידי הנאמן וצוותו, ומאידך גם על-ידי יושב ועדה קרואה, ולתפקיד האחרון התמנו כבר 5 אנשים, האחרון בהם הוא המכהן, מר פאיק עודה.
בתאריך 8 בנובמבר 2012 אישר בית-המשפט את הסדר הנושים הנוגע לעובדים, וזאת לאחר שהעובדים הצביעו ברוב להצעת הנאמן שהעניקה להם שוב רק את קרן השכר והקרנות בלבד. הסדר הנושים לגבי יתר הנושים התעכב ואושר באפריל 2013. הנאמן והעירייה התחייבו והצהירו בפנינו כי הכספים יועברו לעובדים תוך 80 ימים מיום אישור ההסדר, דבר שלא בוצע ואיננו יודעים מתי כן יבוצע.

למותר לציין כי, לצערי, כל מה שקורה בעיריית טייבה במשך יותר מ-20 שנים אין לו אח ורע בשום רשות מקומית בארץ. העובדים עברו, ועדיין עוברים, קשיים ומשברים כלכליים וחברתיים רבים. העובדים, בלית ברירה, הסכימו לקבל פעמיים תוך פחות מעשור את קרן שכרם וזכויותיהם בלבד במסגרת הסדרי נושים, ולמרות כל האמור אנחנו והכספים המגיעים לנו נמצאים כבני ערובה בידי משרד הפנים, משרד האוצר, הנאמן והעירייה ולא רואים עדיין שום אור בשום מנהרה, אדוני היושב-ראש.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, אדוני. אני רוצה לשאול אותך, אתם מייצגים את עצמכם או יש לכם מישהו שמייצג אתכם מול הנאמן?
היתם דסוקי
אנחנו מייצגים את עצמנו, בגיבוי ההסתדרות כמובן.
היו"ר דוד אזולאי
אז ההסתדרות היא הגורם המייצג אתכם?
היתם דסוקי
נכון.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. נציג ההסתדרות נמצא כאן? בבקשה, אדוני.
ג'מיל אבו ראס
שלום לכולם. כפי שנאמר לפניי על-ידי חבר הכנסת סוייד ומר היתם דסוקי, עיריית טייבה - - -
היו"ר דוד אזולאי
אתם מעורבים בכל התהליך של הסדר הנושים בקשר למשכורות העובדים?
ג'מיל אבו ראס
אכן.

עיריית טייבה מנוהלת על-ידי ממונה שנתמנה על-ידי בית-המשפט המחוזי ועל-ידי יושב-ראש ועדה קרואה שנתמנה על-ידי משרד הפנים. עיריית טייבה הגיעה לאן שהגיעה לא באשמת עובדי העירייה, שעושים את עבודתם ונותנים שירותים נאמנה לתושבים. מאז שנת 2000 עיריית טייבה מלווה על-ידי נאמן ועל-ידי חשב מלווה של משרד הפנים. כל הוצאה שהיתה מחויבת על-ידי העירייה נחתמה על-ידי החשב המלווה. מכאן, איפה היה משרד הפנים במשך כל השנים האלה? איך הוא נתן למצב להגיע לקריסה טוטלית? האם נרדם בשמירה? כפי שאמרה כבוד השופטת ורדה אלשייך, משרד הפנים נרדם בשמירה. לכן על משרד הפנים לשאת באחריות הראשונית על מה שקרה בטייבה, בנוסף לגורמים אחרים שניהלו את העירייה באותו זמן.

העובדים, כ-350 אנשים, שהם בעלי משפחות, נענשו פעמיים: פעם אחת עקב הלנת שכרם במשך שנים רבות, מ-2003 ועד 2007, דבר שפגע בפרנסתם ובכלכלת משפחותיהם. עד היום חלק גדול מהם לא התאושש והם חייבים כסף בעקבות הלוואות שלקחו מגורמים שונים וממתינים להסדר נושים המיוחל להחזרת ההלוואות, אם לבנקים, אם לקרובי המשפחה ואם להסתדרות. ההלוואות, כידוע לכם, נושאות ריבית והצמדה; פעם שנייה, העובדים נענשים כאשר לא מבצעים ולא מכבדים את החלטות בית-המשפט.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני, סליחה שאני מפסיק אותך. אתם כהסתדרות תפקידכם, בין היתר, להגן על העובדים. מה עשיתם בתקופה שהאנשים האלה לא קיבלו את שכרם? אני באמת לא בא לקנטר, חס ושלום, אני שואל שאלה.
ג'מיל אבו ראס
כל הזמן אנחנו יחד עם העובדים, אם בהפגנות מול משרד הפנים בהשתתפות החבר אחמד טיבי, בהשתתפות החבר עפו אגבאריה. הבטיחו הבטחות כל הזמן שהעניין יוסדר.

השאלה שנשאלת היא למה לא מבצעים את החלטת בית-המשפט, זאת שאלת השאלות.
היו"ר דוד אזולאי
אבל למה אתם כגורם מייצג לא פניתם לבית-המשפט לשאול?
ג'מיל אבו ראס
יש פנייה של הנאמן לבית-המשפט בדרישה לבצע את פסק הדין. אנחנו מצטרפים לבקשה הזאת. אבל הדיון בבתי-המשפט לוקח זמן, אתה יודע. הם רוצים את תגובת משרד האוצר ומשרד הפנים וזה לוקח זמן רב. היו צריכים לבצע את החלטת בית-המשפט בינואר 2013 אך עד עצם היום הזה לא קרה דבר.
היו"ר דוד אזולאי
כמה זמן העובדים למעשה לא מקבלים שכר?
ג'מיל אבו ראס
חייבים לעובדים בין 15-30 משכורות. הבכירים בעירייה קיבלו את המשכורות שלהם, אין להם תלונות, אבל העובדים שמקבלים שכר מינימום ופחות מן השכר הממוצע לא קיבלו את המשכורות שלהם.
קריאות
- - -
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, אני מבקש לא לדבר בלי רשות. כאשר אדוני מדבר על שכר בכירים, למי אתה מתכוון?
ג'מיל אבו ראס
אני מתכוון לראש העירייה ולכל הבכירים שהיו בעירייה. הנבחרים קיבלו את השכר שלהם על המקום.
היו"ר דוד אזולאי
אלה שיש להם חוזה בכירים גם כן מקבלים?
ג'מיל אבו ראס
נכון.

אני חושב שאי אפשר להחזיק את העובדים כבני ערובה בוויכוח שנמצא בין העירייה ובין משרד הפנים ומשרד האוצר. התעורר דבר חדש אחרי הסדר הנושים, התברר שבזמן הנאמן היו חסרים 50 מיליון שקל עבור הוצאות המים. אני חושב שהעובדים לא שייכים לוויכוח הזה. אנחנו מבקשים לא לקשור את העובדים לנושא הזה, לא לקשור את העובדים כבני ערובה בוויכוח בין משרד הפנים, בין העירייה ובין משרד האוצר. אנחנו מבקשים מהוועדה הנכבדה הזאת לבקש מהנאמן, לבקש מהוועדה הקרואה לבצע את הסדר הנושים, לבצע את החלטות בית-המשפט ולא לקשור את זה עם דברים אחרים כי העובדים ממתינים לכסף הזה זמן רב.
אומימה חג' יחיא
כבר 10 שנים.
ג'מיל אבו ראס
זה מכביד על חיי היום-יום שלהם.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה לך, אדוני. רבותי, העניין ברור, אנחנו מבינים את הבעיה. אני מציע, אנחנו רוצים גם להגיע לאיזה פתרון. אני מבקש את נציגי משרד הפנים להתייחס.
עיסאווי פריג'
ברשותך, חבר הכנסת אזולאי, רק שאלה כדי שאבין את התמונה.
היו"ר דוד אזולאי
אני אאפשר לכם. בואו רבותי, תוכל להגיב אחר-כך על הדברים. הרי אתה מתמצא בעניינים האלה, לכן אני רוצה שתשמע קודם כול את נציגי משרד הפנים ותוכל להגיב אחר-כך. בבקשה, נציגי משרד הפנים. מרדכי כהן, מנהל מינהל השלטון המקומי במשרד הפנים, בבקשה.
מרדכי כהן
ראשית, העובדות שתוארו כאן על-ידי כל מי שהציג את המציאות מדויקות. אני רוצה ברשותכם רק להמשיך את הקו של חבר הכנסת אחמד טיבי, מכיוון שהוא אכן שוחח עם משרד הפנים וביקש לקבל תשובות קונקרטיות לסיטואציה.
מבחינתנו הסדר הנושים הושלם. מה שהיה נדרש הוא לבצע אותו כפי שקבע בית-המשפט. תוך כדי התברר אותו חוב שלא היה על השולחן, של עיריית טייבה כלפי רשות המים. חבל שלמרות שמדובר בוועדה קרואה, ולנו יש סמכות מול ועדה קרואה, לא נמצאים פה נציגי העירייה עצמה מכיוון שמי שהיה צריך לענות תשובה חדה וברורה למה לא התכנסה מליאת המועצה לאשר את אותן הלוואות, שברגע שיאושרו הסדר הנושים ייצא לפועל ואז העובדים אכן יקבלו את מה שמגיע להם, זו העירייה.
היו"ר דוד אזולאי
על איזה סכום מדובר בחוב המים?
מרדכי כהן
כ-50 מיליון שקלים סך כל החובות, אבל החוב המכריע ביותר הוא לרשות המים.

אנחנו עשינו שני דברים.
קריאה
איפה נציג העירייה?
מרדכי כהן
אין כאן נציג של העירייה, למרות שאנחנו ביררנו.
קריאה
אתם העירייה.
מרדכי כהן
ברשותך, אשלים את הדברים. אם התשובות שלי לא יהיו מספקות יוכלו לשאול שאלות. פנינו למשרד האוצר, לחשבת הכללית ולנציגים שלה ולרשות המים וביקשנו מהם לפתור את הבעיה, לגבש מתווה לפתרון של הסדר אותו חוב. במידה ולא יימצא הפתרון, ובימים הקרובים הם יזומנו גם למשרד הפנים, זאת החלטה שקיבלו השר והמנכ"ל, נתנו להם זמן, מספר ימים לבדוק את האפשרויות. במידה ולא יימצא פתרון להסדר החוב בפני משרד הפנים עומדות האפשרויות הבאות: או שבית-המשפט יכפה על העירייה, תרצה או לא תרצה, לאשר את ההלוואות הללו ומכאן הסדר הנושים ייצא לפועל, או שבידי משרד הפנים הכלי להוציא צו ליושב-ראש הוועדה הקרואה ולעירייה להתכנס ולאשר את ההלוואות. אלה שתי האפשרויות.
ראמז ג'ראיסי
חברי מועצת העירייה הם ממונים. אפשר לפטר אותם ולמנות אחרים במקומם.
מרדכי כהן
לא צריך, יש פתרון יותר פשוט, אדוני, הרבה יותר קל, טכני.
ג'מיל אבו ראס
יושב-ראש הוועדה מסיים את עבודתו בתוך שבועיים.
מרדכי כהן
אני מסביר, או שזה יבוא באמצעות כפייה על-ידי בית-המשפט, ואם תרצו יושב פה נציג של המחלקה המשפטית במשרד הפנים והוא יוכל לפרט, או שבידי משרד הפנים, ברגע שנקבל תשובה בימים הקרובים: "לא מצאנו, אין מתווה לפתרון", לכפות בצו על יושב-ראש הוועדה הממונה לכנס את המליאה ולאשר את אותן הלוואות.
היו"ר דוד אזולאי
ומה יקרה אם יושב-ראש הוועדה יתפטר והוא לא יהיה?
מרדכי כהן
גם זה טכני. גם זה לא צריך להוות בעיה.
היו"ר דוד אזולאי
אגיד לך איפה החשש שלי. ברגע שהולכים להליך משפטי- - -
מרדכי כהן
לא, אין הליך משפטי, אדוני היושב-ראש. זה נמצא עכשיו על שולחנו של בית-המשפט. בית-המשפט יכול להורות לעירייה לבצע את מה שאמרתי קודם. הם מתחילים פרוצדורה.
היו"ר דוד אזולאי
השאלה שלי האם זה הליך שהוא בר-ביצוע.
מרדכי כהן
אבקש מדרור לוינגר להשיב, ברשותך.
היו"ר דוד אזולאי
בבקשה. את מי אתה מייצג?
דרור לוינגר
אני מהלשכה המשפטית במשרד הפנים. רציתי רק להוסיף על דבריו של מנהל המינהל, שבית-המשפט התבקש בתגובת המדינה בעניין אישור ויישום הסדר הנושים – שזה עניין שכבר נמצא מול בית-המשפט שמלווה את הליך הקפאת ההליכים בעירייה משנת 2007, זה לא פתיחה של הליך חדש – בית-המשפט התבקש להורות לעירייה לפעול בענייני קבלת ההלוואה. אגב, הבקשות והתגובות שהיו- - -
היו"ר דוד אזולאי
ההלוואה תאושר להם?
דרור לוינגר
המתווה הוא שהעירייה צריכה לאשר, יש פרוצדורה שגם העירייה צריכה לאשר את ההלוואה למימון הסדר הנושים.
היו"ר דוד אזולאי
בואו נתקדם. כאשר תאושר ההלוואה יוכלו לשלם שכר לאלתר?
דרור לוינגר
בוודאי, מייד, בעדיפות ראשונה.
נסרין חג' יחיא
תולים את זה בחוב לרשות המים.
היו"ר דוד אזולאי
אותי לא מעניין פירעון ההלוואה. אותי כרגע הדבר היחיד שמעניין הוא שכר לעובדים. פירעון ההלוואה – מי שטיפל בכל הבעיות של טייבה יטפל גם בבעיה הזאת. כלומר, מייד יוכלו לקבל את השכר?
מרדכי כהן
את החוב על השנים הקודמות.
היו"ר דוד אזולאי
בואו נהיה מעשיים. תן לי לוח זמנים. אתה יכול להעריך לוח זמנים, תוך כמה זמן נוכל לבשר לעובדים שהם יקבלו שכר?
מרדכי כהן
לא אוכל לתת לוחות זמנים לבית-המשפט. אוכל לתת לוחות זמנים למשרד הפנים. במידה ובימים הקרובים – זאת ההנחיה של השר ושל המנכ"ל – לא נקבל תשובה מספקת באותו דיון פנימי עם משרד האוצר ורשות המים, תוך מספר ימים תהיה פגישה אצל מנכ"ל משרד הפנים לבירור העניין. במידה ובפגישה הזאת לא נקבל תשובות מספקות יוּצָא אותו צו לרשות המקומית.
חנא סוייד
יש לי שאלה אליך, אדוני נציג משרד הפנים. למה אתה סומך על בית-המשפט? למה אתה בכלל מעלה את האלטרנטיבה הזאת? אם הממונה, אם יושב-ראש הוועדה הממונה הוא פקוד שלך, אתה מינית אותו הרי, לא יכול להיות שמי שאתה ממנה לא שומע לך.
היו"ר דוד אזולאי
הוא אמר שהוא יכול להוציא לו צו לכינוס המועצה.
חנא סוייד
אבל למה לחכות למהלך משפטי? שמענו את זה לפני 3 שבועות.
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, אנחנו יכולים להמשיך ולהתדיין ולא נצא מכאן עם שום תוצאה. יש כאן אמירה של מנהל מינהל השלטון המקומי במשרד הפנים, שבעצם ניתן להגיע לפתרון. יש גם רצון של שר הפנים אכן לפתור את הבעיה. אני מציע, ואדוני אם אני טועה תתקן אותי בעניין הזה, יש לי בקשה אליך. אנחנו כוועדה – ואני יודע שאני אומר אמירה קשה כלפי העובדים, להגיד להם להמתין עוד שבוע ועוד שבועיים. זה לא פשוט, אבל לפעמים אין ברירה, מה לעשות, אנחנו חיים בבירוקרטיה במדינת ישראל, זה חלק מן העניין. השאלה שלי היא אם תוך שבועיים אדוני רואה אור בקצה המנהרה.
מרדכי כהן
כן.
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, אני מציע כדלקמן. חברי חברי הכנסת, אנחנו נאפשר למשרד הפנים לפעול ובעוד שבועיים נקיים דיון נוסף ואז אבקש להזמין לכאן את נציגי משרד האוצר, את נציג הרשות המקומית ואת מנכ"ל משרד הפנים, הם יופיעו בפני הוועדה ויגידו למה העניין מתעכב. ואם העניין יסודר, הרי זה מה שאנחנו רוצים.
חנא סוייד
אדוני היושב-ראש, אני רוצה קצת לאפיין את האור בקצה המנהרה, שזה תשלום משכורות. זה לא פריזמה ששוברת את האור.
אחמד טיבי
מרדכי כהן אמר שישולם כל החוב.
היו"ר דוד אזולאי
סליחה, מכובדי, הדגשתי שהדיון הזה הוא אך ורק על נושא אחד. אותי לא מעניינות בעיות המים וכל היתר, זה לא הנושא העומד על הפרק מבחינתנו. הנושא שעומד על הפרק מבחינתנו, ואני מדגיש, לשם הסרת ספק, הוא תשלום משכורות העובדים.
מרדכי כהן
אני רק רוצה שלא נטעה חלילה את העובדים. יש הסדר נושים. אנחנו נצמדים להסדר.
היו"ר דוד אזולאי
על כך אין ויכוח. גם העובדים דיברו אך ורק על הסדר הנושים. אני לא הולך כרגע לפתוח את הסדר הנושים, זאת לא הכוונה של אף אחד כאן.
חנא סוייד
הכוונה ליישם אותו.
היו"ר דוד אזולאי
כל בקשתם של אותם עובדים היא לקבל את משכורתם במסגרת הסדר הנושים.

אשר על כן, בזה בעצם אסכם את הדיון ואתנצל בפני כל אלה שביקשו את רשות הדיבור ולא קיבלו אותה.
עיסאווי פריג'
תכלס קיבלנו מה שרצינו.
היו"ר דוד אזולאי
בתוך שבועיים נקיים כאן דיון חוזר. במידה והעובדים לא יקבלו את שכרם אבקש לקיים כאן דיון בהשתתפות מנכ"ל משרד הפנים ונציגי הרשות המקומית, נציג הנאמן וכמובן העובדים.
רבותי, אני מודה לכולכם. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:05.>

קוד המקור של הנתונים