ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 01/07/2013

תקנות גלי צה"ל שידורי רדיו של צבא הגנה לישראל (שידורי חסות ותשדירי שירות) (תנאים לשידור תשדירים), התשע"ג-2013

פרוטוקול

 
PAGE
43
ועדת הכלכלה
01/07/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 42>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"ג בתמוז התשע"ג (01 ביולי 2013), שעה 11:45
סדר היום
<תקנות גלי צה"ל שידורי רדיו של צבא הגנה לישראל (שידורי חסות ותשדירי שירות) (תנאים לשידור תשדירים), התשע"ג-2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
אבישי ברוורמן – היו"ר
יעקב אשר

רונן הופמן

משה זלמן פייגלין

דוד צור

מיכל רוזין

איציק שמולי

איילת שקד
ישראל אייכלר

ניצן הורוביץ

עליזה לביא
מוזמנים
>
ירון דקל - מפקד גלי צה"ל, משרד הביטחון

ישי יודקביץ - יועמ"ש במערכת הביטחון, משרד הביטחון

איילת ביגר - יועמ"ש גלי צה"ל פרקליטות צבאית ראשית, משרד הביטחון

אורלי שוורץ - ראש ענף חקיקה, משרד הביטחון

קרן גונן - ראש מחלקת שיווק בגלי צה"ל, משרד הביטחון

גילה עומרי - מתמחה, משרד הביטחון

דפנה גלוק - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

חגית ברוק - עו"ד, לשכה המשפטית, משרד התקשורת

ניצן ליבנה - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד התקשורת

מיקי מירו - מנהל הרדיו, רשות השידור

תומר קרני - לשכה משפטית, רשות השידור

אורי רון - מנהל שיווק, רשות השידור

סולי אברמוב - ראש מערך פרסום ובקרה, רשות השידור

חגית בכר - סמנכ"לית שיווק ואסטרטגיה, רשות השידור

אודי ירושלמי - עוזר דובר גלי צה"ל, גלי צה"ל

אילן אבישר - יו"ר מועצה, הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו

עידית צ'רנוביץ - סמנכ"ל רדיו, הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו

דוד בן בסט - יו"ר ההתאחדות, התאחדות תחנות הרדיו האזוריות

גדי מרגלית - מנכ"ל לשכת הפרסום הממשלתית, לשכת הפרסום הממשלתית

טליה לוינס - מנהל מדיה, לשכת הפרסום הממשלתית

אליהו פולק - יו"ר, האגודה לזכות הציבור לדעת

נילי בן גיגי-וולף - מנכלי"ת, האגודה לזכות הציבור לדעת

שרית מוסקוביץ - רכזת, האגודה לזכות הציבור לדעת

טליה בן אבי שטיינברג - מנהלת חטיבת בטיחות והסברה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

רון מוסקוביץ - מנכ"ל, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

עמי רוטמן - יועץ משפטי, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

נעמה הראל - עוזרת מנכ"ל, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

מרב רפאלי - מנהלת תחום חקיקה פניות ציבור וכנסת, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

חני לוז - רכת תדמית, הפורום המשפטי למען ארץ ישראל
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מרכזת בכירה בוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
רמי בן שמעון
<תקנות גלי צה"ל שידורי רדיו של צבא הגנה לישראל (שידורי חסות ותשדירי שירות) (תנאים לשידור תשדירים), התשע"ג-2013>
היו"ר אבישי ברוורמן
רבותי חברי הכנסת, מכובדי, מפקד גלי צה"ל ירון דקל, נציגי המוסדות. אני אמרתי קודם שהייתה פה שתיקה לפני שהתחיל השידור. אני מזכיר שהיום, אומנות הדיבור וכמה שיותר להופיע בפייסבוק ובטוויטר הופך את האדם לחשוב ורציני.

היה פעם שר בממשלת ישראל, שאני חושב שרק אנשים עם קרחות ושיער לבן כמו האנשים שיושבים מולי – לא משמאלי או מימיני – זוכרים. קראו לו: חיים גבתי. חיים גבתי היה שר חקלאות, אחד השרים הטובים בתולדות מדינת ישראל – אבל הוא כמעט לא דיבר. אנשים שמעשיהם גדולים ממילותיהם – הם האנשים.

יום אחד, בישיבת ממשלה, אמר מספר דברים. ראשת הממשלה גולדה מאיר אמר לו: גבתי, אמרת דברי חוכמה. אמר לה: דברי חוכמה – אבל למעלת שתיקה לא הגיעו. הלוואי ובכנת ישראל היו יותר מקשיבים ופחות מדברים, אבל היום אנחנו בעניין דיבור.

שר הביטחון פנה אלי כדי שאנחנו נעביר את תקנות גלי צה"ל, התשע"ג-2013. אני מבקש להתחיל בהצגה מנציגי משרד הביטחון, מפקד גלי צה"ל ירון דקל, האם אתה תפתח?
ירון דקל
תודה, אדוני היושב-ראש, אני רוצה להדגיש – מדובר בתקנות ששר הביטחון מבקש להתקין ולא בחוק גלי צה"ל שהוא דיון נפרד שאני מניח ומקווה שיגיע לוועדה בראשותך בקרוב. התקנות האלה, בעיקרן, הן הגבלות ואיסורים על גלי צה"ל. כיוון שגלי צה"ל כתחנה צבאית-ציבורית לא יכולה לשדר ככל העולה על רוחה, היא לא משדרת פרסומות כמו המתחרות – הרדיו הממלכתי, רשת ב' או רשות השידור וגם לא כמו התחנות האזוריות.
מדובר, לפיכך, בתקנות. אבל ללא התקנות האלה, יהיה קשה מאוד לקיים את השידור כפי שאנחנו מקיימים אותו על פי הוראת השעה שוועדות כלכלה לדורותיהן האריכו. אנחנו מקווים שהוראות השעה יהפכו לחוק קבוע.

בעיני כמפקד התחנה בשנה ורבע האחרונות, גלי צה"ל הוא כלי תקשורת ציבורי שהוא מופת לעבודה עיתונאית שאיננה מחויבת לבעלי הון וגם לא למפלגות כלשהן אלא משקפת את מגוון הדעות - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
ולא לשר הביטחון.
ירון דקל
לא לשר הביטחון. שר הביטחון אמנם ממנה את מפקד התחנה, אבל למפקד התחנה יש עצמאות מוחלטת בכל מה שקשור למהות השידור ולתוכן השידור.

גלי צה"ל וגם גלגל"צ – וצריך לזכור שמדובר גם בגלגל"צ שהיא תחנת שידור שעוסקת בבטיחות בדרכים ובמניעת תאונות דרכים – זקוקות לחסויות ולתשדיר השירות כדי להתקיים והסיבה היא, המטרה העיקרית, כדי להקל על הנטל של מערכת הביטחון.

כולנו ערים לכך שתקציב הביטחון הוא תקציב שעומד להצטמצם. בעבר, מערכת הביטחון החליטה שאם יש דרך חוקית - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה חושב כך, מר דקל? אני לא בטוח שהוא עומד להצטמצם. אמרו שהוא יצטמצם, אבל אם אתה שואל אותי – הוא לא יצטמצם.
מיקי מירו
הוא תמיד גדל.
ירון דקל
אם יהיו קיצוצים, אדוני היושב-ראש, הם לא יפסחו על גלי צה"ל, ואנחנו מרגישים את זה כבר עכשיו. לכן גלי צה"ל וגלגל"צ זקוקות לאותו נתח פרסומי של תשדירי שירות וחסויות. אני רוצה להדגיש שעיקר השידורים הם של מלכ"רים, של עמותות, של מוסדות חינוך, של יחידות צה"ל בהווה ויחידות מילואים.

רק כ-15%, פחות או יותר, מ-13% עד 18% הם תשדירי החסות המסחריים שפותחים את השעה: התחזית בחסותX או התחזית בחסותY. מדובר באחוז מאוד-מאוד קטן שהוא אחוז מסחרי. אנחנו מקפידים שרוב השידורים – בתשדירי החסות אנחנו שומעים את יחידה 8200, אתם שומעים את מדרשת רופין, אתם שומעים מדרשות ומכללות, זה עיקר התשדירים שמהם אנחנו מתקיימים.
בסופו של דבר הכסף הולך למימון פעולות שגלי צה"ל חייבת לעשות ואני אתן רק דוגמה אחת כדי לסבר את אוזניהם של מכובדי חברי הכנסת: בתחילת תפקידי עמדה לנגד עיני סוגיית המשדרים שבאמצעותם אנחנו משדרים והעובדה שבפריפריה, וגם ביהודה ושומרון, לא שומעים אותנו כהלכה: לא בכביש הערבה, לא בקריית שמונה.

בעקבות עבודה שעשה אגף התקשוב בצה"ל הוא מצא שיש צורך להעביר את המשדרים לתחזוקת בזק, כיוון שבזק מתחזקת את המשדרים של רשות השידור, היא יודעת איך לתחזק. צה"ל נפרד מתחזוקת משדרים – אין לו עוד תחנות שידור.

יש לכך עלות – אני כמפקד התחנה, התחייבתי שגלי צה"ל תממן מדי שנה ב-2 מיליון שקל את עלות המשדרים, כרבע מהעלות הכוללת שלהם, כדי שישמעו אותנו גם בכביש הערבה, גם באריאל וגם בקריית שמונה. לכך מיועד הכסף, למעשה.
גלי צה"ל עוברת שורה של רפורמות – למרות שאנחנו לא דנים כרגע בחוק גלי צה"ל ואני בטוח שיישאלו לא מעט שאלות – גם בתחום ההתייעלות וגם במבנה הארגוני: רק לאחרונה צמצמנו 8 מחלקות ואיחדנו אותן למחלקה אחת.

אבל גם רפורמה בשאלה מי מתקבל לגלי צה"ל. בקורס הקדם-צבאי הקרוב שייפח באוגוסט, אנחנו אמורים לקבל כ-35 מועמדים לשירות ביטחון, מתוכם שליש הם מהפריפריה. שמנו דגש חזק מאוד על הפריפריה. 9 מבין המועמדים הם ממחנה הציונות הדתית – לא בגלל שהם ציוניים-דתיים אלא בגלל שהם טובים.

אני חושב שזה יחזק את היכולת של גלי צה"ל להתחבר, כפי שאנחנו רוצים, לכל חלקי האוכלוסייה מדן ועד אילת בכל מקום שבו מאזינים לגלי צה"ל, ואין זה משנה מאיזה רקע או מאיזה מוצא.

גם בתחום המשדרים, אמרתי, זהו סוג של רפורמה שיגדיל את היכולת להאזין לנו במקומות שלא האזינו לנו קודם לכן.
גלי צה"ל היא תחנה צבאית-ציבורית ואני מדגיש צבאית-ציבורית. מכון המחקר של הכנסת ערך פעם דיון בשאלה כמה דקות צבאיות יש בגלי צה"ל? האם היא תחנה באמת צבאית או לא צבאית? אני חושב שהמדידה הזו היא מדידה שלא במקומה.

לפני שבועיים-שלושה עשינו יום לחטיבת גבעתי. אף אחד לא מדד את יום השידורים לחטיבת גבעתי כמה דקות שידור זה. כשיש פרויקט בעשור האחרון בגלי צה"ל שנקרא "עוד מעט נהפוך לשיר", שמנציח את שירי הנופלים באופן שלא נעשה קודם לכן, לפני שהפרויקט הזה הוקם על-ידי גלי צה"ל, איש לא מודד את העניין הזה.

גלי צה"ל היא תחנה צבאית. הערכים של שירות בצה"ל, של פטריוטיזם אינם זרים לה, וכך גם היא צריכה להיות לפי תפיסתי כמפקד התחנה, ולכן מדידת, כימות של הדקה הזאת מול הדקה הזאת היא לא נכונה בעיני.
היו"ר אבישי ברוורמן
מקובל, כן.
ירון דקל
בשורה התחתונה, אני אדגיש שהתקנות האלה הן המכשיר שבסופו של דבר מאפשר לנו יכולת להתקיים. כ-50% מתקציב גלי צה"ל מגיע מהחסויות ומתשדירי השירות שהתקנות של שר הביטחון מונחות לפניכם - - -
איילת שקד
זה 17 מיליון?
ירון דקל
פחות או יותר.
איילת שקד
אבל המדינה נותנת 23 מיליון, לא?
ירון דקל
אמרתי, כ-50% פחות או יותר. יש גם 3 מיליון של הרשות לבטיחות בדרכים שמממנת את גלגל"צ, אבל זה לא בהתאם לחסויות כי גלגל"צ זה מיזם של מדינת ישראל. משרד התחבורה, הרשות לבטיחות בדרכים וגלי צה"ל חוגגים באוקטובר 20 שנה. אני חושב שזה דבר נפלא. גלגל"צ זה דבר נפלא שהמדינה יחד עם גלי צה"ל הקימה אותו. אבל המימון שלה הוא מימון נפרד. אני מדבר על כ-17מיליון לפי הנתונים שלכם ועוד תקצוב של משרד הביטחון.

אני חושב שאם הכנסת חפצה בשידור איכותי שאיננו רשת ב' – ויש לי כבוד רב לרשת ב', אני עבדתי 17 שנה ברשת ב' - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אדוני היה איזה חודש-חודשיים ברשת ב'.
ירון דקל
17 שנים שידרתי ברשת ב', כולל תפקיד בוושינגטון מטעם רשות השידור, יש לי כבוד רב לרשות השידור. אני רוצה לומר שבסך הכול, אם אנחנו מסתכלים על שוק הפרסום בישראל, ואני יודע שהדבר הזה הטריד מאוד את תחנות הרדיו האזוריות, גלי צה"ל וגלגל"צ מהוות 10% משוק הפרסום לפי נתונים שהם לא שלנו. 10% בלבד. זאת אומרת, 90% זה רשת ב' והתחנות הארציות של קול ישראל והרדיו האזורי.

ייתכן שחברי ברשת ב' יתנגדו לתקנות האלה – אני רוצה להזכיר שאגרת הרדיו - - -
מיקי מירו
סליחה, ירון, אתה יודע - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
סליחה, אתה לא ברשות דיבור.
מיקי מירו
זה קול ישראל – זה לא רק - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה לא ברשות דיבור.
ירון דקל
קול ישראל גובה את אגרת הרדיו בשם מאזיני גלי צה"ל, כי יש כאלה שמאזינים ברדיו רק לגלי צה"ל. גלי צה"ל איננה נהנית ולו משקל אחד של האגרה. האגרה כולה היא חלק מ-870 מיליון שקל של תקציב רשות השידור.

לכן אני אודה מאוד לחברי הכנסת אם יאשרו את התקנות שהניח שר הביטחון לפני חברי הוועדה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מודה לך, מר דקל.

האם ישי יודקביץ, נציג הלשכה המשפטית במשרד הביטחון, רוצה להוסיף מילה או שהכול נאמר על-ידי מר דקל?
ישי יודקביץ
הדיון אמור לעסוק כאן ברמת התקנות ולא בחוק – ההצבעה על החוק תהיה היום בערב במליאת הכנסת, אנחנו מקווים, ואז הוועדה תוכל לדון בחוק עצמו בשבוע הבא או בשבועות לאחר מכן.

התקנות עצמן מיישמות את ההגדרות ואת המושגים הכתובים בחוק. אנחנו עברנו תהליך שנמשך מספר שנים של התייעצויות וחילופי דברים עם רשות השידור, ולאחרונה גם עם השר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
מי זה השר הנוכחי?
ישי יודקביץ
היום זה השר גלעד ארדן, שר התקשורת, הגנת העורף והממונה על ביצוע חוק רשות השידור.

התקנות שמונחות בניכם הן לאחר קבלת העמדה של רשות השידור, אי קבלת כל העמדות של רשות השידור, אבל הכוונה שלנו הייתה להתקדם לוועדה וללבן את התקנות ולאשר אותן כדי שנוכל, לכשיאושר החוק, לרוץ איתן.
רוב ההוראות בתקנות הן הוראות סטנדרטיות של תהליך אישור התשדיר, האחריות לתשדיר, תפקיד מפקד גלי צה"ל, היועץ המשפטי של גלי צה"ל - - -
איילת שקד
כל זה לא יהיה בחוק?
ישי יודקביץ
זה לא בחוק – זה יהיה בתקנות.

הסעיפים המרכזיים בתקנות – אני מפנה את כולם לתקנות 5 ו-6 – הם הכללים של המותר והאסור בתשדירי השירות ובשידורי החסות. יש גם הוראות לגבי ועדת הפיקוח, עליהם אני מניח שיכול להתפתח כאן דיון.

חוק גלי צה"ל הוא מ-2005 אבל זה לא שאנחנו נמצאים פה על קרקע בתולה אלא נמצאים בפקודות הצבא. רוב הדברים קבועים כבר היום בפקודות הצבא ובהסכמים, כך שאנחנו לא מנסים להמציא את הגלגל אלא רק לעגן אותו בצורה מסודרת בתוך הוראות החוק.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה לך, מר יודקביץ.

אני רוצה להבהיר, כמו שנאמר כאן, למדינת ישראל אין כבר שנים חוק של גלי צה"ל. אנחנו פה נדון בתקנות, אני אבקש מהמשנה ליועץ המשפטי של הכנסת להתייחס, ואחרי זה נפתח את הדיון, כולל חברי הכנסת ואחרים.

כמו שנאמר כאן, אנחנו נקיים דיון לגבי החוק שיעבור במליאה היום ובשבוע הבא, אבל זה עדיין לא חוק. תהיה פה החלטה לגבי מספר דקות שידור ודברים אחרים. אני כבר אומר מראש שבהחלטה שאני בטוח שנקבל פה כשזה יעלה, אנחנו נודיע שהגיע הזמן במדינת ישראל ליצור חוק אמתי ונכון לגלי צה"ל, מה שלא בוצע.
אני זוכר בזמנו, בזמן השר ברק, זה היה אמור להיעשות אבל זה לא נעשה. אני גם אפנה לשר הביטחון, אני פונה כמובן למנהיגות. לכן, מעבר לדיון שיהיה די קצר לגבי החוק, אני מניח, לגבי מספר הדקות שיהיה בנושאי השידור, לגבי נושאים מסביב - - -
משה זלמן פייגלין
סליחה, אני לא מסכים אתך. אני לא חושב שהחוק הזה צריך לעבור.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני לא אמרתי – חבר הכנסת פייגלין יש לו רוב. הוא הלא מדבר בשם הקואליציה וראש הממשלה, אז יכול להיות שהוא גם לא יעבור. אבל אני אומר: במידה והוא יעבור, בשבילי זה עדיין לא החוק - - -
משה זלמן פייגלין
אמרת כמובן מאליו שהחוק יעבור.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מקבל את התיקון שלך, מר פייגלין. ראיתי את ההצבעות אתמול בליכוד. אני יודע שכאשר אתה מדבר – דברים קורים, לכן אני לא מתיימר לדעת אם זה יעבור או לא יעבור.
משה זלמן פייגלין
אני מסכים אתך שזה מן הסתם יעבור.
היו"ר אבישי ברוורמן
מעבר לנושא הזה, זה עדיין לא חוק. זה לא חוק – ואנחנו נדרוש שמדינת ישראל בתקופה הזאת בה היא עושה שינויים גדולים, גם תעביר את החוק.

המשנה ליועץ המשפטי של הכנסת, הגברת אתי בנדלר, בבקשה.
אתי בנדלר
תודה אדוני. כשהלמה לדברים שכבר נאמרו, אני מבקשת לפרוס, בעיקר בפני חברי הכנסת, קצת לגבי הרקע הנורמטיבי של התקנות או הצעת התקנות המונחות היום לדיון בפני הוועדה. חוק גלי צה"ל שדורי רדיו של צבא הגנה לישראל (שידורי חסות ותשדירי שירות) (הוראת שעה), התשמ"ה-2005, התקבל בתחילת שנת 2005 כתוצאה מעתירה שהוגשה על-ידי זכיינים לשידורי רדיו אזורי, שטענו שהשידור של פרסומות, כפי שהם טענו אז, תשדירי שירות בגלי צה"ל איננו חוקי, פוגע בפרנסתם כי הם קיבלו זיכיון על פי חוק לשדר שידורי רדיו שהמקור התקציבי מתבסס על תשדירי פרסומות ולכן צריכים להפסיק את התשדירים האלה.

המדינה בתגובתה התחייבה להסדיר את הנושא בחוק. העתירה הוגשה בשנת 2002 והחוק התקבל, כאמור, בתחילת 2005. בחוק שהתקבל נקבע שהוא יהיה הוראת שעה, דהיינו שתוקפו יהיה לזמן מוגבל וזאת בשל מספר סיבות.

אחת הסיבות היא שוועדת הכלכלה דאז שנדרשה להארכת החוק מספר פעמים מאז, סבר שיש להסדיר בחוק לא רק את נושא תשדיר השירות והודעות החסות אלא בכלל את מעמד כלי התקשורת הזה. כשהוועדה תגיע לדיון בחוק, אני אפרוס דוגמאות לדברים שהוועדה סברה שיש להסדיר בחוק.

בנוסף לכך נקבעו שלוש הוראות בהוראת השעה שדרשו השלמה, ועד להשלמתם הוועדה סברה שאין מקום לקבוע את החוק הזה כהוראה קבועה. אחת ההוראות היא הטלת חובה על השר, בהתייעצות עם השר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור ועם ועדת הפיקוח – מיד אני אתייחס אליה – לקבוע בתקנות הוראות לעניין תנאים לשידור שידורי חסות ותשדירי שירות בגלי צה"ל, לרבות איסורים ומגבלות שיחולו על שידור כאמור.
כאמור, החוק הזה התקבל בשנת 2005 והנה, לראשונה – אנחנו בשנת 2013, תעשו את החשבון משנת 2005 – סוף-סוף הובאו בפני הוועדה, קצת בתמיכה שלנו, בעידוד שלנו ובתכתובת, תקנות. אני כבר אקדים את המאוחר ואומר שלהבנתי הוועדה יכולה לדון היום בתקנות אבל גם אם היא תסיים את הדיון בהן – דבר שבעיני נמצא בספק – ברור שהיא לא יכולה לאשר אותן סופית כי בפועל אין היום חוק.
החוק הזה, חוק גלי צה"ל, נקבע כהוראת שעה. מדי פעם הוארך תוקפו. לאחרונה הוארך תוקפו בשנת 2010, אם אינני טועה, ונקבע שהוא יהיה בתוקף במקום לשנתיים כפי שהיה בהתחלה ואחר כך לעוד ולעוד, נקבע שהוא יהיה בתוקף ל-7.5 שנים: "חוק זה יעמוד בתוקפו עד תום 7.5 שנים מיום התחילה".

דהיינו הוא אמור היה לפקוע ב-13 באוגוסט 2012. כידוע, חיקוקים שתוקפם פוקע בתקופה של בחירות, יש הוראה בחוק יסוד: הכנסת בסעיף 38 שמתייחסת לחיקוקים שתוקפם אמור לפקוע תוך פרק זמן מסוים לפני או אחרי שיש החלטה על פיזור הכנסת, מאריכה את תוקף החיקוקים האלה עד לתום 3 חודשים מיום תחילתה של הכנסת הנכנסת, דהיינו, עד ל-5 במאי.
היו"ר אבישי ברוורמן
5 במאי – זה תאריך שכבר פקע.
אתי בנדלר
כן. דהיינו, היום אין חוק בתוקף ותשדירי השירות והודעות החסות, שאלה טובה אם הם משודרים בכלל כדין. יש שיטענו שזה לא כדין, יש שיטענו שהחוק בסך הכול נותן איזשהו כיסוי למשהו – אני לא נכנסת לשאלה. אם מישהו יצטרך לתת חוות דעת בקשר לעניין הזה, כמובן זה יעמוד לפתחו של היועץ המשפטי לממשלה. אני לא דנה בעניין הזה.
מכל מקום, ברור שכרגע אין חוק בתוקף. וכשאין חוק בתוקף – אין הסמכה להתקין תקנות וכשאין הסמכה להתקין תקנות, לא ניתן להתקין תקנות.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני רוצה להיות ברור. את אומרת כרגע שעד שלא נאשר חוק, אם מר פייגלין ירשה לנו או לא ירשה לנו – זה יהיה בהצבעה – אז אנחנו איננו יכולים לאשר את התקנות כרגע. זה ברור?
אתי בנדלר
אכן כך.
משה זלמן פייגלין
אז הדיון מיותר.
אתי בנדלר
לא, הוא לא מיותר.
דוד צור
נדרש פה לעבור את כל הליך החקיקה מחדש או שבעצם מבקשים - - -
אתי בנדלר
אני מניחה שהחוק, כשיונח על שולחן הכנסת, יאמר בו שתחילתו ביום פקיעתו, כפי שנעשה באופן קבוע במקרים האלה.
היו"ר אבישי ברוורמן
קודם כל שיהיה ברור, מר יודקביץ, אתה כיועץ משפטי מבין שקשה לחלוק על דעתה של גברת בנדלר - -
אתי בנדלר
לא, קל מאוד. השאלה מה עושים עם זה.
היו"ר אבישי ברוורמן
- - לכן ברור לנו שאנחנו לא יכולים להצביע על התקנות כרגע עד שהחוק יבוא לאישור, אבל אנחנו ממשיכים את הדיון. גברת בנדלר, תמשיכי.
אתי בנדלר
רציתי להצביע על עוד שתי סיבות לפחות – פרט לנושא של חקיקת חוק כולל בקשר לשידורי גלי צה"ל שבגינן החליטה בזמנו הוועדה, כמובן הכנסת החליטה, כי זה התקבל בחקיקה ראשית בסופו של דבר – מדוע יש לחוקק את החוק כהוראת שעה.
סיבה אחת הייתה, כמובן, התקנת תקנות שייקבעו את המותר והאסור בקשר לתשדירי השירות והודעות החסות. הסיבה השנייה הייתה שנדרש – אני קוראת עכשיו את סעיף 5 לחוק הזה: "השר והשר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור, ימנו ועדה שתפקידה לפקח על השידור של שידורי חסות ותשדירי שירות בגלי צה"ל, לפי הוראות חוק זה.". עד היום, למיטב ידיעתי, לא מונתה ועדת פיקוח.
הסיבה הנוספת הייתה לוודא שההכנסות המתקבלות מאותם תשדירים שעליהם אנחנו מדברים לא יהוו את המקור העיקרי למימון פעולת גלי צה"ל.
איילת שקד
אבל זה כן מהווה - - -
אתי בנדלר
בזמנו דובר אז על רצון לשמר את הסכום שהתקבל עד אז. זה היה, אם אני זוכרת נכון – יש לי את כל הפרוטוקולים ואני אביא אותם בצורה מסודרת כשנדון בחוק – אל תכעסו עלי אם אני לא מדייקת דובר בשנת 2005, תקן אוצי ישי אם אני טועה, על סדר גודל של 14 מיליוני ₪, לעומת תקציב של 30 מיליוני ₪ באותו מועד לגלי צה"ל.
ישי יודקביץ
מאוד קל לוודא את זה כי הדיווחים נמצאים על שולחן ועדת כלכלה כי החוק מחייב - - -
איילת שקד
אתם מדווחים כל חצי שנה?
ישי יודקביץ
כל מספר חודשים גלי צה"ל אמורים לדווח לוועדת הכלכלה, אז אני מניח - - -
איילת שקד
מתקיים הדיווח הזה?
היו"ר אבישי ברוורמן
כן, ברור. ישי יודקביץ מדווח.
אתי בנדלר
לקח זמן עד שהובן מה הנושא של הדיווח אבל הוא מגיע עכשיו כסדרו.

אנחנו מדברים על קרוב ל-50% מתקציב גלי צה"ל שימומן מאותם תשדירים. כדי לוודא - -
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת אייכלר, גלי צה"ל לרשותך, בוא.
אתי בנדלר
- - שאכן עומדים במגבלה הזאת שהנתח של תשדירי השירות והודעות החסות לא יהיה הנתח העיקרי בתקציב גלי צה"ל, נדרש דיווח – בהתחלה רבע שנתי, לאחר מכן חצי שנתי. נתתי קצת רקע לצורך התקנות האלה.
היו"ר אבישי ברוורמן
נתת סקירה חשובה מאוד. מר דקל, אתה יודע, אני לא קורא ספרות גדולה אבל הייתי בטיסה והמליצו לי לקרוא איזה ספר שקוראים לו "חמקן" שכתב עיתונאי ושם גם יש התייחסות לחוק גלי צה"ל שהוקפא. מי שרוצה לקרוא יראה שאהוד ברק לא קידם את זה לצערי.
אתי בנדלר
שואל אותי חבר הכנסת פייגלין: אם כך, מדוע זה נקבע כהוראת שעה? אני חוזרת שוב: זה נקבע כהוראת שעה כדי לוודא שיחוקק חוק כללי בקשר לשידורי גלי צה"ל. החוק הזה דן אך ורק בתשדירי שירות ובהודעות חסות. ועוד שני הנימוקים שהזכרתי.

אני רוצה להתייחס לשתי הערות, גם של מפקד גלי צה"ל וגם של מר יודקביץ. אמר מפקד גלי צה"ל שהיום יש עצמאות מוחלטת למפקד גלי צה"ל בכל הקשור לאופי ולתוכן השידור וגם נקבע איך ימונה מפקד גלי צה"ל – אלו חלק מהעקרונות שהכנסת סברה שראוי שיהיו בחוק ולא בהוראות הצבא.

להערתו של מר יודקביץ שאומר שרוב הדברים מעוגנים היום בפקודות הצבא – זה נכון: יש גם בהוראות מטכ"ל וגם בהוראות פיקוד עליון, אם אני זוכרת נכון. חלק מההוראות לא מתיישבות אחת עם השנייה, חלק לא עודכנו לאחר חקיקת החוק, ומכל מקום - -
היו"ר אבישי ברוורמן
הגיע הזמן לעשות סדר וחוק.
אתי בנדלר
- - הכנסת סברה שבעניין שידורים, בעניין שימוש במשאב הציבורי הזה שנקרא תדרים ובעניין שידורים לציבור בכלל, כמו שכל אמצעי התקשורת האחרים מוסדרים היום בחקיקה, כולם ללא יוצא מן הכלל, למעט גלי צה"ל שלא מוסדר בחקיקה של הכנסת ולמעשה גם ההסדרה של ערוץ 23 לוקה בחסר – כל השאר מוסדרים בחקיקה ואני חושבת שזה מה שראוי.
היו"ר אבישי ברוורמן
גברת בנדלר, אני מאוד מודה לך על דברייך הנכונים. אני כבר אמרתי בתחילה שהמטרה שלנו, מעבר לפתרון של הבעיות המידיות, היא לעבור בשנה הבאה לחקיקה של חוק גלי צה"ל כדי שפעם אחת באמת יהיה למדינת ישראל חוק גלי צה"ל שיהיה מתאים כמו בכל מדינה מתוקנת.
אני פותח את הדיון עכשיו. חברת הכנסת שקד, רצית לומר משהו, חבר הכנסת פייגלין, חבר הכנסת הופמן, חני לוז ממרכז תדמי"ת. אם יש אנשים מקול ישראל שרוצים לדבר, הם צריכים להירשם. יש פה בכנסת חוק: אנחנו לא מזמנים את הדוברים, אלא שולחים פתק או שליח למנהלת הוועדה, גברת עידית חנוכה, כי מי שלא נרשם – לא ידבר. תודה.

חברת הכנסת שקד, בבקשה.
איילת שקד
קודם כל, יש לי שאלה אליך, אדוני היושב-ראש: אנחנו נעבוד על החוק הזה רק במושב הבא?
היו"ר אבישי ברוורמן
קודם כל אנחנו נקבל, כנראה היום, בהצבעה במליאה חוק גלי צה"ל שאני אקרא לו, אם תרשי לי – אני אינני משפטן – חוק שעדיין איננו חוק. הוא חוק מצומצם מאוד שמתייחס אך ורק לדקות השידור, זה הכול.
אתי בנדלר
הוא חוק שמתייחס אך ורק להארכת תוקף החוק בשינויים מסוימים.
יעקב אשר
על מה הדיון עכשיו, אדוני היושב-ראש?
היו"ר אבישי ברוורמן
אני תכף אסביר, אתה נכנסת קצת באיחור.

לכן, ברגע שנקבל את זה נצטרך לדון בחוק הזה. כמו שנאמר, החוק הזה הוא לא חוק גלי צה"ל. אנחנו צריכים להכניס חוק משמעותי. כמו שאמרה גברת בנדלר, אין חוק עדיין שמסדיר מעבר לרמטכ"ל כזה או שר ביטחון כזה והוראות פיקוד עליון - - -
איילת שקד
אז מי זה אנחנו?
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו זה הכנסת והממשלה.
אתי בנדלר
הכנסת מצפה וביקשה שוב ושוב מהגורמים המוסמכים, מגורמי הממשלה, להכין - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
הכנסת מחוקקת והממשלה מציעה. עורך דין יודקביץ, בבקשה.
איילת שקד
רגע, נתת לי את רשות הדיבור.
היו"ר אבישי ברוורמן
הוא רצה להוסיף משהו בנקודה הזאת.
ישי יודקביץ
יש לי שתי הבהרות - - -
יעקב אשר
עדיין לא קיבלנו תשובה, אדוני היושב-ראש.
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו נדון בתקנות אבל לא נצביע עליהן, כמו שנאמר, כרגע אסור לנו להצביע עליהן כי אין חוק.
יעקב אשר
מה שמגיע היום למליאה אלו אותן תקנות?
היו"ר אבישי ברוורמן
לא.
אתי בנדלר
חוק שמתקבל בשלוש קריאות בכנסת יכול להסמיך גוף מבצע התקין תקנות או צווים. הגוף המבצע יכול להיות הממשלה כולה, יכול להיות שר משרי הממשלה, יכולה להיות רשות כלשהי כמו הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו וכך הלאה.

החוק העיקרי יכול לקבוע שההסמכה להתקין תקנות או צווים, חקיקת משנה, תהיה טעונה אישור פרלמנטרי, דהיינו אישור של ועדה מוועדות הכנסת. החוק שתוקפו פקע הסמיך את שר הביטחון, בהתייעצות ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, להתקין תקנות בעניין הזה. אלו התקנות אבל החוק פקע בינתיים.
איציק שמולי
בכל הפעמים האחרונות, כשהתקינו את התקנות - - -
אתי בנדלר
לא היו עד עכשיו בכלל תקנות – היו רק הארכות תוקף.
ניצן הורוביץ
אני מבין שאפשר לסגור בינתיים את הפרטים, וכשהחוק היגיע – פשוט נצביע על זה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני אומר שחשוב שנעשה את הדברים כמו שצריך. יודקביץ, רצית להוסיף עוד משהו?
ישי יודקביץ
שתי נקודות קצרות בלי להרחיב - - -
עליזה לביא
זו הייתה הוראת שעה, זה מה שהיא הסבירה.
ניצן הורוביץ
אבל הוראת השעה פגה במאי.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה-5 במאי אין חוק.
עליזה לביא
לא היה חוק לגלי צה"ל.
היו"ר אבישי ברוורמן
מעולם לא היה חוק לגלי צה"ל – אנחנו נחוקק חוק כזה. הממשלה תביא ואנחנו נחוקק.
אתי בנדלר
לא. לא היה חוק כללי. היה חוק שהסדיר רק תשדירי השירות והודעות החסות. חוק כללי למשל שמדבר על מטרות גלי צה"ל, מטרות השידור למשל, מינוי מפקד גלי צה"ל וכל מיני דברים אחרים.
עליזה לביא
אני מזכירה לך שבן גוריון הגדיר את המטרות של גלי צה"ל.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה זה שייך לבן גוריון?
איילת שקד
זה שייך – הוא הגדיר את המטרות.
עליזה לביא
בן גוריון הקים את התחנה, סליחה.
היו"ר אבישי ברוורמן
גברת לביא, בן גוריון כבר איננו המון שנים ומדינת ישראל צריכה לחוקק חוק. בן גוריון גם עשה משטר צבאי שטוב שבוטל.
עליזה לביא
אבל דווקא לזכותו של בן גוריון נשאל למה הוא הקים את התחנה הצבאית. ראוי שנזכור כולנו למה הקים את התחנה הצבאית.
היו"ר אבישי ברוורמן
חברת הכנסת לביא, אנחנו בעומק - - -
יעקב אשר
אם מקדשים פה את ההחלטות של בן גוריון, אני מכיר החלטה אחת - - -
איילת שקד
400 תלמידי ישיבה.
היו"ר אבישי ברוורמן
כולנו בן גוריוניסטים, כולנו ז'בוטינסקאים, כולנו אוהבי העם היהודי והשוויון לכל האוכלוסיות - - -
ישראל אייכלר
כולם שומרי מסורת.
איילת שקד
גם אנחנו מוכנים - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
מר יודקביץ, לפני שאנחנו עוברים לסטנד-אפ קומדי, יש לך הערה ואחר כך חברת הכנסת שקד.
ישי יודקביץ
יש לי שתי הערות קצרות, אני לא רוצה להרחיב, סטקטו: ב-2005 הרעיון של הוראת השעה נבע בעיקר כי רצו ללמוד את שוק הפרסום ושוק התקשורת ואיך גלי צה"ל תשתלב בשוק הזה ואם יש השפעה על תחנות הרדיו האזורי.
היו"ר אבישי ברוורמן
כמה זמן לקח ללמוד את זה?
ישי יודקביץ
כעבור שנה ושנתיים רצו להמשיך ללמוד. אנחנו היינו תלויים בעמדות של משרד התקשורת והאוצר שלא הסכימו לקבע את החוק הזה כי רצו ללמוד את שוק הפרסומת המתהווה.
היו"ר אבישי ברוורמן
מתי הפסיקו ללמוד?
ישי יודקביץ
אחרי שנחקק החוק לגבי תחנות דיגיטליות, התהפכה העמדה של משרד התקשורת, המשפטים והאוצר והם הסכימו להפוך את החוק הזה לחוק קבוע. היום בערב יצביעו על רציפות - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
מי הפריע אז לקיים את החוק? אם הם הסכימו – מי עצר את החוק?
ישי יודקביץ
הבחירות לכנסת עצרו את החוק.
היו"ר אבישי ברוורמן
8 שנים?
ישי יודקביץ
אנחנו העברנו את זה בכנסת הקודמת בקריאה ראשונה - - -
אתי בנדלר
כל אחד מדבר על חוק אחר. 8 השנים שעליהן אתה מדבר זה על חוק שמסדיר בכלל את שידורי גלי צה"ל. הוא מדר על הצעת החוק שמאריכה את החוק הקיים - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
חוק של 4.5 דקות?
אתי בנדלר
כן. על תשדירי שירות והודעות חסות.
היו"ר אבישי ברוורמן
נקרא להם חוק הדקות וחוק גלי צה"ל.
ישי יודקביץ
בפעם האחרונה שהנושא נדון בוועדת הכלכלה, לא ישבנו בחיבוק ידיים: גם מכוח החלטות ממשלה של הארכת הוראת השעה בפעם האחרונה, שר הביטחון – בהמשך להחלטת ממשלה מ-2010 – מינה ועדה ציבורית שבדקה את הפיקוח הציבורי על גלי צה"ל ואת שידורי החסות ואת תשדירי השירות ואת כל המנגנונים, דיברה עם רשות השידור - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
יודקביץ, אתה מדבר על שר הביטחון אהוד ברק ב-2010? אז למה זה לא קרה?
ישי יודקביץ
המלצות הוועדה מונחות על שולחן הממשלה - - -
יעקב אשר
הגעתם לבן גוריון, לברק - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אני חושב שראש הממשלה הבא מ"יש עתיד" יאשר את התקנות האלה.
עליזה לביא
אני הולכת ישר להדליף את זה, אדוני.
מיקי מירו
זה בשידור חי.
ישי יודקביץ
הוועדה הציבורית לא הכריעה לכן או לכן אם כל הנושאים האלה שמועלים על-ידי היועצת המשפטית של הוועדה אכן צריכים להיות בחקיקה ראשית. היא השאירה לשיקול דעת הממשלה ושר הביטחון לעגן את הנושאים הללו, כמו למשל נציב קבילות ציבור בתחנה, כמו נושא מועצה מייעצת לצד מפקד גלי צה"ל. כל הנושאים האלה יכולים להיות - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
מר יודקביץ, אני הבנתי - - -
ישי יודקביץ
הדברים הללו נעשו בשנה-שנתיים מאז הדיון האחרון בוועדת הכלכלה ואנחנו נציג אותם בשבוע הבא. מה שמונח היום אלו התקנות שמיישמות - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
הבנו את כבר – אתה חוזר על עצמך.
ישי יודקביץ
אין ואקום מבחינת הפיקוח. דובר פה על זה שאין ועדת פיקוח. יש ועדת פיקוח – ועדת גלי צה"ל של רשות השידור נקבעה בחוק כוועדה שתחליף את ועדת הפיקוח אם זו לא תמונה.
תומר קרני
זה לא מדויק, לא מדויק. רק לעניין היוועצות לגבי התחנה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מפסיק את הדיון בנקודה הזאת. אמרנו שנעשה דבר מאוד פשוט: אנחנו נדון עכשיו בתקנות ולא נצביע על התקנות האלה. יעבור החוק היום או מחר, יחזור הנושא לכאן גם לגבי דקות ודברים אחרים. בנוסף לזה אני פונה אליכם ומבקש מכם להתחיל לעבוד על חוק גלי צה"ל כי אנחנו לא נאריך את זה יותר מדי בפעם הבאה.
ניצן הורוביץ
זה לא סיפור פשוט, לכן זה נסחב.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני לא אומר שזה סיפור פשוט.
איילת שקד
אבל אפשר לפתור את זה אחת ולתמיד.
היו"ר אבישי ברוורמן
עכשיו הגיע הזמן לעשות משהו אחר, נכון? כמו שבתל אביב אולי יהיה משהו חדש.
איילת שקד
אני רוצה לספר פה לאנשים שלפני שנתיים עמדתי בראש ארגון שנקרא "ישראל שלי" וניהלתי מאבק תקשורתי נגד הזהות של גלי צה"ל כמו שהיא הייתה אז וגם היום: ממומנת מכספי המדינה אבל אין בה איזון תקשורתי.

כשבן גוריון הקים את התחנה, ואני חוזרת למה שעליזה לביא אמרה, הוא הקים אותה כדי להיות מכשיר ביטחון והתגוננות, אמצעי קשר יעיל לכוחות הצבא הסדיר והמילואים, אמצעי לחינוך הנוער והעם, לקליטת עולים, להנחלת הלשון וידיעת הארץ.

היום גלי צה"ל זה כלי מוצלח, תקשורתי, בעיקר אקטואליה – ירון, הביאו לנו דוח של מחלקת המחקר והמידע של הכנסת שרק 5% מתכניות הן צבאיות, יכול להיות שזה לא נכון או כן נכון, כדאי שתתייחס גם לזה – אבל זה כלי בעיקר אקטואלי מאוד-מאוד חזק.

וככלי אקטואלי חזק, אנחנו דורשים, ואמרתי את זה גם לפני שנתיים – חל שיפור אבל לא מספיק – שיהיה איזון בשידורים ובשדרנים. רק בשבוע האחרון רזי ברקאי שוב עושה שני אייטמים על המסתננים ומביא רק צד אחד, רק את הצד של המסתננים: הוא מראיין מסתנן, הוא מראיין מישהו מאמנסטי.
הוא לא חשב להביא – אותי ברור שלא, אנחנו יודעים שהוא לא מראיין אותי – את יו"ר שדולת החזרת המסתננים לארצם - -
היו"ר אבישי ברוורמן
את לא הנושא.
איילת שקד
- - הוא לא חשב לביא מישהו מארגון ההגירה הישראלית, לא הובא הצד השני – תמיד צד אחד. על זה מחינו ועל זה אנחנו מוחים גם היום כי כמו שאמרת, יש שיפור אבל אין שיפור מספיק ולא ייתכן שמדינה תממן תחנת רדיו שמוטה לכיוון מסוים. זה דבר שהוא לא סביר.
איציק שמולי
איילת, זאת ממש צעקת הקוזק הנגזל. כל התחנות - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
שמולי - - - סיימת? תודה רבה.
איילת שקד
- - - אני לא מממנת את ערוץ 2.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה רבה.
איציק שמולי
ומה עם כל תחנות הרדיו?
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת שמולי, אתה רוצה להוסיף - - -
איילת שקד
איזה תחנות רדיו? יש את קול ישראל ויש את גלי צה"ל.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה רבה, גברת שקד.
איילת שקד
בקול ישראל המצב יותר טוב.
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו במצב קשה מאוד.
איציק שמולי
יותר טוב מנקודת מבטך.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר כנסת שמולי, אני אתן לך לדבר. אתה רוצה לדבר? חברת הכנסת שקד סיימה - - -
איילת שקד
אני רק רוצה לשאול את ירון דקל: האם ה-5% של השידורים הצבאיים זה נכון? ואם זה נכון אז למה זה ככה?
היו"ר אבישי ברוורמן
ירון, אני אתן לך לדבר, תרשום את ההערות. אשר לשקד – לשקד - - -
ניצן הורוביץ
זאת לא מהות הדיון היום.
איילת שקד
אז על מה הדיון? סתם להרים אצבע על תקנה שאנחנו לא מבינים על מהי? הדיון היום זה על מהות גלי צה"ל – למה היא קיימת.
ניצן הורוביץ
את רוצה להפוך את זה כך. זה לא הדיון.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת הורוביץ - - -
ניצן הורוביץ
הדיון הוא על תשדירי שירות בגלי צה"ל.
ישראל אייכלר
זה נשמע שחבר הכנסת הורוביץ מאוד מרוצה מהשידורים.
איילת שקד
זה נובע מזה – אתה מאשר את תשדירי השירות ואתה מקיים את התחנה. השאלה היא למה לקיים אותה?
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה, תודה רבה.

חבר הכנסת הורוביץ, אני רק רוצה להזכיר לך שאחד הדברים המוזרים בכנסת זה שאנשים מדברים על מה שהם רוצים.
ניצן הורוביץ
זה נכון.
היו"ר אבישי ברוורמן
זה מה שנקרא זכות הדיבור - - -
ניצן הורוביץ
- - - קשור לנושא.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מסכים אתך. אבל מצד שני, הנושא הזה יעלה בצורה זו או אחרת. דעתי שונה לחלוטין מדעת גברת שקד, אבל אני פרלמנטר ודמוקרט ולכן בפרלמנט צריך את כל הדעות וכל הדברים. אני אבקש, כדי לערבב, את חבר הכנסת שמולי לדבר ולאחר מכן – חבר הכנסת פייגלין - - -
איציק שמולי
זאת הייתה רק הערת ביניים.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה לא רוצה? קודם כל היה חבר הכנסת פייגלין.
משה זלמן פייגלין
אני חייב להסביר לחבר הכנסת הורוביץ למה הוא טועה - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת פייגלין, אתה יודע – עוצמתך רבה אבל קולך שקט.
משה זלמן פייגלין
כשקיבלתי את רשימת התקנות האלה, עליה חשבנו שאנחנו הולכים להצביע היום, בלי משים נפלטה מקרבי אנחה כבדה. היועצת המשפטית של הוועדה אמרה לי, פחות או יותר: על מה אתה נאנח כל-כך?
היו"ר אבישי ברוורמן
מעי מעי אוחילה קירות לבי.
משה זלמן פייגלין
ממש ככה. ואני אפילו לא שמתי לב שנאנחתי. כך זה היה, נכון? כך אני מתאר את הדברים.
אתי בנדלר
אמרתי לך שעשית קרכצן של יהודי.
משה זלמן פייגלין
עשית כזה קרכצן – מאיפה זה בא? משום שמסבירים לנו כאן איך להגיע לחיפה דרך אילת. זה כמו הוויז הזה שמסביר לך את כל הדרך איך להגיע לחיפה דרך אילת.
לכן, כשאתה מתקן תקנות, אתה צריך קודם כל להגיד מהי המטרה, אחרת בשביל מה התקנות? לכן זה כן שייך – אני רוצה להגיע לחיפה ולא לאילת, לצורך העניין, והתקנות הללו לוקחות אותי לאילת.
ניצן הורוביץ
לא הבנתי את המשל והנמשל.
משה זלמן פייגלין
אני אסביר. אם למשל אני חושב שכל קיומה של תחנת גלי צה"ל בחטא - -
ניצן הורוביץ
את זה הבנו כבר.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת הורוביץ, גם אם תהיה ראש עריית תל אביב – תיתן לאנשים אופציה - - -
משה זלמן פייגלין
אם תקשיב עד הסוף תבין. תאמין לי שבסוף דברי, אם תקשיב, אתה תודה שלא הבנת.

- - ממילא ההצבעה הזאת הופכת להיות מיותרת – לכן זה רלוונטי, נכון? זה חייב להיות רלוונטי. הייתה לי שיחה עם מפקד התחנה שאני מאוד מעריך – אני מאוד אוהב את גלי צה"ל. אני לא חושב שחברתי, חברת הכנסת שקד, טועה במה שהיא אמרה אבל לי זה פחות מפריע – לא יודע, אולי אני מזוכיסט אבל זה שהתחנה היא קצת עם גוון שמאלני לא מפריע לי.

אני בסך הכול גדלתי פה בארץ הזאת, התדר של גלי צה"ל הוא התדר התרבותי שלי, אני קולט גלי צה"ל וקולט עליה מרוסיה מאז שאני זוכר את עצמי וזה זה.
היו"ר אבישי ברוורמן
מהיום והלאה נקרא לך: משה פייגלין קולטן.
משה זלמן פייגלין
ברירת המחדל הראשונה אצלי במכונית זה גלי צה"ל וכאיש ימין – תקראו לזה כך לצורך העניין אם תרצו להגדיר אותי כך – אני הרבה פעמים מוצא שיותר נוח לי להתראיין אצל מראיין שמאלני מאשר אצל מראיין ימני.

אין לי בעיה עם גלי צה"ל, עם התכנים שלה, שבוודאי הם טעונים שיפור ואני לחלוטין לא חולק על מה שאמרה איילת, אבל זה לא העניין. אני אוהב את גלי צה"ל, והיא טעונת שיפור. התוכן של גלי צה"ל לא מפריע לי.

מפריע לי משהו הרבה יותר מהותי והרבה-הרבה יותר חשוב: אין בכל מדינות החירות בעולם צבא שמנהל מדינה. אנחנו מדינה שיש לה צבא – לא צבא שיש לו מדינה. צבא שמחזיק תחנת שידור אזרחית – בוא נגיד את האמת, זאת תחנה אזרחית - - -
איילת שקד
אבל הצבא לא משתמש בזה לצרכיו.
משה זלמן פייגלין
אני מנסה להסביר פה משהו. יש כאן בעיה מהותית: הצבא משדר לאזרחים. זו כבר בעיה שכל מי שקצת אוזנו רגישה למשמעות של מדינת חירות, מדינה דמוקרטית אם תרצו, זכויות אדם - - -
ישראל אייכלר
הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון.
משה זלמן פייגלין
בכל העולם, בכל הולם אין דבר כזה שצבא - - -
עליזה לביא
יש עוד מדינה אחת – כשאני אקבל רשות דיבור אני אגיד לך מי היא.
משה זלמן פייגלין
אני אשמח לשמוע. מדינה דמוקרטית?
היו"ר אבישי ברוורמן
מי זאת המדינה, חברת הכנסת לביא?
עליזה לביא
תאילנד.
היו"ר אבישי ברוורמן
תאילנד היא מדינה דמוקרטית מאוד.
עליזה לביא
לא דמוקרטית אבל מדינה שבה תחנה צבאית משדרת לאזרחים.
משה זלמן פייגלין
טוב, תודה רבה, תודה רבה. נכון. אני בהחלט - - -
איילת שקד
אבל חבר הכנסת פייגלין, זה חלק מהאידאולוגיה שלך לצבא מקצועי.
משה זלמן פייגלין
בוודאי, בוודאי. אני חושב שהעובדה שהצבא - -
היו"ר אבישי ברוורמן
רבותי, יש פה דיון מרתק, אבל איך אומרים - - -
משה זלמן פייגלין
- - העובדה שהצבא עסוק בשידור ציבורי ובתחנה סופר-פופולרית, אולי הפופולרית ביותר ובצדק, כמו שאמרתי בפתיחת דברי - -
איילת שקד
זה כי הצבא הוא צבא העם בישראל.
משה זלמן פייגלין
- - היא בעיה חמורה. ואת צודקת איילת, את צודקת - - -
ניצן הורוביץ
הכי פופולרית כי הם עושים משהו נכון.
היו"ר אבישי ברוורמן
חברי הכנסת פייגלין ברשות דיבור. הוא כבר אמר שזאת התחנה הטובה ביותר, שהוא מעדיף להתראיין על-ידי מראייניה ולא אחרים - -
ניצן הורוביץ
בסדר.
איציק שמולי
בגלל זה הוא רוצה לסגור אותה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אבל הוא שואל שאלה עניינית: להוציא את תאילנד שלא ידועה כדמוקרטיה - - -
איציק שמולי
להוציא את תאילנד, אולי גם אנחנו המדינה היחידה שהגבולות שלה עדיין לא ברורים, אפשר לדבר גם על זה?
היו"ר אבישי ברוורמן
יפה, נכון.
משה זלמן פייגלין
וגם גבולות החירות לא ברורים.
היו"ר אבישי ברוורמן
לכן, איציק שמולי, כשראש הממשלה יחליט על התקדמות בתהליך השלום, ואנחנו נחליף - - -
איציק שמולי
אבל יפו בוודאי בגבולות.
משה זלמן פייגלין
שמעתי פה תיאורים - - -
עליזה לביא
תשמע, אני יושבת פה ומאזינה לדיון הזה, אדוני היושב-ראש, תאמין לי – מעניין אצלך בוועדה היום.
רונן הופמן
תמיד מעניין בוועדה.
היו"ר אבישי ברוורמן
חברת הכנסת לביא, מיד תבוא לכאן.
משה זלמן פייגלין
אדוני יושב-ראש הוועדה, אני מבקש להכניס קצת סדר בדברים. אנחנו נשאבים פה אל תוך היער, אל תוך העצים בלי שאנחנו רואים את היער, זאת הטענה שלי. יש כאן עניין מהותי. לכן אמרתי שאני נגד חוק גלי צה"ל, שאנחנו נחוקק חוק שבסופו של דבר ייתן גושפנקה ולגיטימציה למעשה שהצבא מנהל את המדינה.
היו"ר אבישי ברוורמן
רגע, אתה בעד לסגור את התחנה?
ישראל אייכלר
אולי להפריט אותה?
משה זלמן פייגלין
לא, לא. גם לא בדיוק להפריט.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה אתה מציעה?
משה זלמן פייגלין
אני רואה חשיבות לתחנה הזאת. אני מציע להעביר אותה לאיזשהו מלכ"ר שיהיה בידי מועצה ציבורית של יוצאי צבא. שהגוון הזה שיש לה - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
לא בסמכות שר הביטחון.
משה זלמן פייגלין
- - - מחוץ לצבא - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
לשמור עליה, לעשות אותה סטטוטורית?
משה זלמן פייגלין
בדיוק, משהו כזה. ואז שתשדר פרסומות כמה שהיא רוצה ובא לציון גואל. המצב כפי שהוא היום – בתשובה למה שאמרה חברת הכנסת שקד – הוא בהחלט דוגמה מובהקת לעוד תחום חשוב, אולי הכי חשוב, כי השידור הוא חלק מהשלטון, כמו שאנחנו יודעים, כשיש הפיכה דבר ראשון תופסים את תחנת השידור. בישראל לא צריך – היא כבר בידי הצבא. תחשבי על זה. אני לא צוחק, זה המצב רבותי, זה לא מצחיק. ברוך השם, יש לנו צבא נהדר - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
רבותי, זה דה-יורה אבל זה לא דה-פקטו.
משה זלמן פייגלין
זאת דוגמה מובהקת למעורבות צה"ל בתחומים שהוא לא צריך להיות מעורב בהם.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה, חבר הכנסת פייגלין. אמרת את דבריך, תודה.

אני מעביר את רשות הדיבור לחבר הכנסת רונן הופמן, ואחריו – חברת הכנסת עליזה לביא.
רונן הופמן
אני מבקש לחלוק באופן נחרץ על שני קודמי ולומר כך: לפני שנתיים בערך, אולי בעקבות הפעילות של חברת הכנסת שקד ועוד פעילויות, הממשלה מינתה את שר הביטחון לגבש ועדה שתחקור או תבחן לעומק את כלל המשמעויות של גלי צה"ל ותגבש המלצות - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
שר הביטחון הקודם?
רונן הופמן
כן. ואני הייתי חבר בוועדה הזאת. עשינו עבודה מאוד מקיפה, מאוד עמוקה: שמענו אנשי מקצוע גם מהתקשורת, גם משפטנים, גם מהצבא, גם מהציבור ומארגונים שהתנגדו לזהות של גלי צה"ל כפי שהיא נתפסת בעיניהם.

אני חולק לחלוטין על מה שנאמר כאן. המסקנות היו – אני ממליץ לכם לקרוא את הדוח הזה: התחנה מאוזנת, יש בה שיקול דעת. אני לא רוצה להרחיב כי הכול מופיע בדוח.
היו"ר אבישי ברוורמן
היא גם איכותית ויש בה אנשים אחראיים, להוציא את המפקד, שאני לא יכול לתת לו מחמאות פה.
רונן הופמן
אני חושב שיוזמת החקיקה בעניין הזה היא חיונית, היא נחוצה, ויפה שעה אחת קודם. אני מאוד מברך על היוזמה הזאת. אנקדוטה קטנה: לי הייתה חוויה נהדרת עם גלי צה"ל. אני השתתפתי במשא ומתן עם סוריה בשנות ה-90'. יום אחד נכנס ראש המשלחת הסורית לחדר ואמר: אני מבין שהממשלה שלכם החליטה להחזיר לנו את רמת הגולן, אפשר לחתום.
אמרנו לו
על מה אתה מדבר? אז הוא שלף איזו סטנוגרמה מיומן הבוקר של גלי צה"ל: שרת החינוך שולמית אלוני אמרה בגלי צה"ל ביומן הבוקר שישראל צריכה להחזיר את רמת הגולן. אמרנו לו: שרת החינוך ממר"צ, מה אתה - - - אז הוא אמר: מה זאת אומרת? הרדיו הצבאי הממלכתי הישראלי – לא ייתכן שהיא לא נשלחה על-ידי ראש הממשלה.
היו"ר אבישי ברוורמן
יפה.
רונן הופמן
אני ממליץ לכולנו לקרוא את הדוח הזה. דוח דני יתום, ועדת יתום.
היו"ר אבישי ברוורמן
לא אלמן ישראל – דוח יתום.
ישי יודקביץ
הדוח שדיברתי עליו בדברי, הדוח ששר הביטחון מינה בעקבות החלטת - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מציע שתחלקו אותו לחברי הכנסת. תודה.

חבר הכנסת הופמן, אני מאוד מודה לך. ההערה שלך עשתה פה איזון מאוד ברוך. הייתה פה העצה קונקרטית מאוד מעניינת של חבר הכנסת פייגלין, ייתכן שהיא לא תהיה בעתיד, אבל יבוא יום שמדינת ישראל תהפוך למדינה נאורה ומפעל הפיס לא ינוהל על-ידי פוליטיקאים וכל דבר יהיה רשות סטטוטורית עם אנשים מקצועיים, גם ברשות השידור – ביום ההוא יבוא לציון גואל ואפילו המשיח אולי יגיע.
ישראל אייכלר
והעיתונאים יהפכו לפוליטיקאים.
היו"ר אבישי ברוורמן
לזה הם כבר הפכו. זה כבר מאחורינו.

חברת הכנסת עליזה לביא, האם אנחנו יישרנו כבר את ההדורים?
עליזה לביא
תודה, אדוני היושב-ראש, חבר הכנסת ברוורמן. תחנת גלי צה"ל היא תחנה אהודה, תחנה מאוד אהובה. זאת הזדמנות לומר תודה. אני רוצה לקחת את הדיון הזה לקומה השנייה. אני חושבת שאי אפשר לנתק את הדיון בחוק כזה או אחר בלי להתבונן מה קורה במפת התקשורת הישראלית – צריכה להיות פה הלימה.

אם היית שואל אותי, לפני 65 שנים כשבן גוריון מחליט להקים את התחנה – אגב, הוא עושה את זה בהיחבא, הוא לא מודיע , אני לא אחזור פה על שיעור היסטוריה על איך מיקמת התחנה ומה היו השיקולים שלו. חברת הכנסת שקד הזכירה בדברים שלה למה התחנה קמה.

מעולם לא צלח הניסיון הזה של חברי כנסת אחרים, של שרים, להסדיר את התחנה. כשאנחנו רואים כזאת מציאות, תמיד צריך להתבונן מההיסטוריה ולהבין למה. למה זה עד היום לא סודר, לא נחקק? ולא בכדי.

אני חושבת שאם הייתי נותנת עכשיו הרצאה – וזה קורס שאני מלמדת באוניברסיטה: הרדיו ב-מאה ה-21 בחברה הישראלית – הייתי עוצרת כאן. אבל היום אנחנו מתבוננים על מפת תקשורת חשדה בישראל ואנחנו מדברים על טכנולוגיות שנכנסות ועל עוד ועוד אפשרויות כאלה ואחרות.
אני חושבת, דווקא משום המקום הזה של האהבה הגדולה והאהדה הגדולה והאחוזים הגבוהים של שיעורי ההאזנה לתחנה הזאת – האזרחים מצביעים ברגלים.
היו"ר אבישי ברוורמן
בהחלט, הערכה גדולה מאוד.
עליזה לביא
נכון שיש נושאים שצריך לטפל בהם. אני לא פוסלת את הדברים שנאמרו כי יש פה תחושות של אנשים והרגשות וסטטיסטיקות ותכף האגודה לזכות הציבור תעלה נשאים שצריך היה לתת להם פתרונות לפני שנים: הנושא של מי מגיע למעבדה האנושית של אנשי התקשורת העתידיים של מדינת ישראל, מאיפה הם מגיעים. הקמתם ועדה ציבורית - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
הוא דיווח – את נכנסת קצת באיחור – הוא דיווח על שינויים מאוד גדולים.
עליזה לביא
אני שמעתי אמנם קודם, אני מצטערת שאיחרתי, אבל שמעתי. דיברתי עם מפקד התחנה, שמעתי – אני רוצה להגיד זה שהיא תחנה מאוד דיאלוגית, כלומר, כשבאים – אתה רואה מענה. לכן אני חושבת שאם אמרתי שאני רוצה לעלות לקומה השנייה, לא יכול היות שמצד אחד יד אחת של המדינה נותנת זיכיונות לתחנות רדיו ואומרת להן שהפרנסה שלהן מהפרסומות ומצד שני יש פה תחנה צבאית שמשדרת לאזרחים, כמו שאמרתי יש עוד מקרה אחד בעולם.

אבל בואו נבחן היום, במפת התקשורת החדש בישראל, ויש לנו תחנה אהובה ואהודה ולא נכביר עוד במילים, בוא נראה איך אנחנו - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
מה ההמלצה שלך?
עליזה לביא
ההמלצה שלי לעשות סדר. כלומר לראות - - -
איילת שקד
להפוך אותה לתחנה מסחרית?
עליזה לביא
צריך לראות איך אנחנו - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אודה לך אם - - -
עליזה לביא
אדוני, מצד אחד יש פה תחנה שממומנת על-ידי משרד הביטחון וצריך גם לזה להתייחס. מה התחנה הזאת? להגדיר אותה: מהי?, היא מסחרית, היא אזרחית - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
זאת אומרת שאת ממליצה שאנחנו נעבוד, הממשלה בעזרתנו, על חוק גלי צה"ל משמעותי.
עליזה לביא
לעומק. אני חושבת שבשלו התנאים והשינויים הטכנולוגיים מאפשרים לתחנות לשדר באמצעים טכנולוגיים שונים. תראה, אנחנו מדברים על גלי צה"ל, אבל לא הזכרנו את גלגל"צ - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
הוא הזכיר בהתחלה – את אחרת – הוא הזכיר את שתי התחנות.
עליזה לביא
אז גם תת-התחנה הזאת, איך היא קמה? אנחנו יודעים עד כמה השפעתה על המוזיקה בישראל. איך הפלייליסט – ההשפעה שלה עמוקה. אז אם אנחנו רוצים לעשות סדר, אני חושבת שבשלו התנאים לעשות סדר, אני לא קוראת בכלל לסגירת התחנה, אני חושבת שזאת תחנה מאוד-מאוד חשובה במבנה הישראלי, אבל לבוא ולראות היום, גם במסגרות השונות של אמצעי התקשורת, במיוחד תחנות הרדיו, מה אנחנו עושים.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה רבה, חברת הכנסת לביא.
איילת שקד
לפני שממשיכים, אפשר שהוא יענה? כי אם לא עונים על שאלות אז זה תמיד מתמסמס.
היו"ר אבישי ברוורמן
סליחה, קודם כול, זה לא מתמסמס. אני אוהב שבוועדה אנשים יושבים. כמו שאמרתי, אני חוזר כמו קאטו הזקן, כשהפרלמנט הישראלי יהיה רציני, אנשים יישבו אך ורק בוועדה אחת. ירון רושם את השאלות, אני מכיר את ירון, יש לו אורך רוח, גם כשהיה מראיין ברשת ב' אלו היו הראיונות הטובים ביותר כי הוא נתן לאנשים לדבר.

חבר הכנסת אייכלר, כן.
ישראל אייכלר
אדוני היושב-ראש, אני לא אחזור על מה שאמרו אחרים אלא אגע בנקודה נוספת. אין ספק שתחנת גלי צה"ל היא מקור אינפורמציה מאוד יעיל, זמין, מהיר, ובגלל זה הרבה אנשים שומעים אותה. בוא נאמר שגם אם, כמו שאומרת חברת הכנסת שקד, רוב הדוברים והשדרנים הם בעלי אוריינטציה שמאלנית, זה לא אמור להפריע כאשר המאזין יודע מראש שמדבר עכשיו אדם עם דעות שמאלניות – עם זה אין לי בעיה, ולכן אולי נוח לפייגלין להתראיין שם וגם אני מתראיין שם בלי שום בעיה עם אנשים שאני יודע בדיוק מה דעתם.

יש לי בעיה אחרת. אני לא יודע אם המפקד מודע לזה ואני רוצה שהוא ישיב על זה: ישנם שדרנים שמקבלים הכנסות, הרצאות, הזמנות, מארגונים עם אג'נדה אנטי דתית קיצונית, וכשהם באים לדבר ברדיו הם מביעים את כל האיבה שלהם ואת כל מה שצברו בחוץ אל הרדיו ובכך הם מעוררים שנאה ואיבה ומדנים נגד ציבורים. זה הדבר החמור ביותר שאני רואה בגלי צה"ל.
ירון דקל
על אילו ארגונים את המדבר?
ישראל אייכלר
על ארגונים רפורמיים בדרך כלל. הם מרצים שם ואחר כך כשעולה נושא חרדי הם משסים את הציבור נגד הציבור החרדי, ואנשים אפילו כאילו דתיים, הם משסים את הציבור נגד הציבור החרדי - - -
עליזה לביא
ברדיו או בהרצאות? על מה אתה מדבר?
ישראל אייכלר
לרדיו הם באים אחרי שהם כבר משוחדים על ידי ההוצאות - - -
עליזה לביא
אנחנו שומעים אותה תחנה? תן לי דוגמה.
ישראל אייכלר
תני לי לדבר. אני לא הפרעתי לך. אני יודע את העמדות שלך. זאת המעלה שלך – אני יודע בדיוק מאיפה את באה.

שדרן שעומד וכאילו אובייקטיבי וכאילו אפילו דתי ומסית נגד הציבור החרדי יום-יום. אין לי בעיה עם עובדי הרדיו, עובדי גלי צה"ל, שהם העובדים – אני יודע את האג'נדה שלהם – והם לא מקבלים מאף אחד שום הטבה וזאת המשכורת שלהם זאת המשכורת שלהם ומזה הם חיים. אין לי בעיה עם זה.
מיכל רוזין
מי מסית?
דוד צור
על סיון רהב הוא מדבר.
ישראל אייכלר
נכון. היא אחת - - - גם רזי ברקאי, אני מאמין שהוא לא מקבל כסף - - - אבל לא יתכן שאנשים שמקבלים איזו שעה, וזה בסדר שהם מתפרנסים ממקומות אחרים, אבל שיגידו למען הגילוי הנאות: אני מרצה אצל הקונסרבטיבים, אני מרצה אצל הרפורמים ולכן אני שונא חרדים ולכן, כשמגיע נושא חרדים אני מסית ומסית.
האזרח לא יודע מזה - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת אייכלר, צמצום.
ישראל אייכלר
אני כבר עומד לסיים.

- - האזרח, הפקיד, שמולו בא אדם חרדי, מאזין בגלי צה"ל - - -
ניצן הורוביץ
- - - דתי - - -
ישראל אייכלר
חבר הכנסת הורוביץ, אתה חושב שאני מגן על דתיים? אני אוהב חילוני שמצהיר על עצמו חילוני - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
רבותי, זה מתחיל להיות פופוליטיקה. חבר הכנסת הורוביץ, תקבל רשות דיבור אחרי זה.
ישראל אייכלר
אני יודע שדברי קשים – לי קשה לשמוע את הדברים שלהם. יש עוד נושא, אדוני המפקד, ישנם בעלי תכניות שחושבים שאם לא יהיה אייטם אנטי חרדי והם לא יוסיפו על דברי הכתב דברי הסתה, אז הדבר לא היה בסדר. הוא לא היה מעז לעשות את זה נגד ערבים, נגד מזרחיים, נגד רוסים ואפילו וודאי שלא נגד מהגרים זרים.
כשמגיע הנושא החרדי, אני מבקש ממך אדוני המפקד, ואני מבקש מחברי הכנסת – לא לאפשר, גם אם גלי צה"ל היא תחנה צבאית וגם אם אזרחית, לא לאפשר את ההסתה ההמונית הזאת והדרך הפשוטה למנוע את זה היא על ידי גילוי נאות.
ברגע שאדם יגיד
אני שייך למגזר הזה ושי לי אג'נדה כזאת וכזאת – אין לי בעיה. כשיבוא ניצן הורוביץ וידבר – כולם יודעים מה האג'נדה שלו ואין לי שום בעיה עם זה. אבל כשבא מישהו ומסתתר מאחורי אובייקטיביות ואפילו קרוב וחיזוק ביהדות, ומסית נגד הציבור החרדי – זאת סכנה קיומית.
אם מדברים על השפעה של תחנה צבאית, יש לזה סכנה כי זה מתבטא ברחוב, באוטובוס, בבית חולים, פקיד שמתנכל לחרדים - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת אייכלר – צמצום.
ישראל אייכלר
הדברים הובנו?
היו"ר אבישי ברוורמן
הובנו.
ישראל אייכלר
אם אדוני המפקד יענה על זה – אני מאוד אשמח.
היו"ר אבישי ברוורמן
הוא יענה לך. אני רק רוצה להגיד לחבר הכנסת אייכלר שאני 65 שנים נמצא עלי אדמות ופגשתי, גם כשהייתי בארצות הברית ובמקומות אחרים וגם בארץ, רבנים רפורמיים ורבנים קונסרבטיביים. כל מי שפגשתי לא שונאים חרדים.
ישראל אייכלר
אני מדבר על אלה שמממנים את ההסתה נגד החרדים. לא כל הרפורמים שונאים – יש אנשים טובים מאוד. ישנם ארגונים שמצהירים על מלחמתם בהשקפה הדתית-החרדית האורתודוקסית.
היו"ר אבישי ברוורמן
חס וחלילה. העם היהודי ידוע כעם שיש לו כוח סבל אבל אין לו סובלנות, אני חושב שגם בנושא הזה. אתה אולי מעלה איזו נקודה של רגישות שקיימת אבל גם לרפורמים וגם לקונסרבטיבים, אתה מקבל לחלוטין - - -
ישראל אייכלר
אין לי שום בעיה שידברו כמה שהם רוצים ויהיו מוצהרים אבל לא שיסיתו כדתיים - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אבל הם דתיים.

חבר הכנסת ניצן הורוביץ, בבקשה.
ניצן הורוביץ
תודה, אדוני היושב-ראש. אני בכלל חשבתי שהדיון הזה לא צריך להגיע למקומות האלה, אבל הוא הגיע.
ישראל אייכלר
חייב להגיע – מישהו צריך להביא את צעקת העם. אתה יושב שם באולפן ולא יודע מה מרגיש.
ניצן הורוביץ
היות והגיע – צריך להגיד כמה מילים.
היו"ר אבישי ברוורמן
טוב לו לאדם שלא נברא משנברא – אך משנברא, טוב לו שנברא משלא נברא.
ניצן הורוביץ
זה נכון בתאוריה. בתיאוריה, כמו שאמר מישהו, צבא לא אמור להפעיל תחנת שידור לכלל האוכלוסייה, בתיאוריה זאת אנומליה. אבל כמו שאמר היושב-ראש בצדק, זה סיפורה של המדינה הזאת: לצה"ל יש גם התיישבות והוא מקים יישובים - -
היו"ר אבישי ברוורמן
מדינה אנומלית.
ניצן הורוביץ
ויש לו גם רבנות ויש לו גם גופי מחקר ויש מורים בצבא והוא מקיים שיעורים – הוא עושה המון דברים. זה סיפורה של המדינה הזאת.

התחנה הזאת קמה יחד עם המדינה, במסגרת הטלאים-טלאים האלה וגם השידור הציבורי, מעבר לגלי צה"ל הוא טלאים-טלאים: יש לנו רשות שידור וטלוויזיה חינוכית ושידור מסחרי שהוא חצי פרטי ותחנות רדיו בכל מיני מעמדים ורשויות. יש זירה שלימה של הסדרים, וגלי צה"ל בעניין הזה היא לא חריגה.

בכל המכלול הגדול הזה צריך לראות את העיקר ולא להתבלבל – גלי צה"ל, בסך הכול, זה סוג של פלא. עם כל האילוצים וכל הלחצים, שחלק מהם ראינו גם פה סביב השולחן, והסד התקציבי והתנאים הפיזיים, מי שביקר יודע באילו תנאים עובדים ואיך נראה הבניין, וכמה קשה לתפעל ומול מערכת לא פשוטה כמו צה"ל ומשרד הביטחון.
ולמרות הכול שידורים יפים, איכותיים
אוניברסיטה משודרת ושעה היסטורית וחיי חיילים ומגזינים כלכליים. והערך הציבורי הוא עצום, גם של המוזיקה.

לכן, בשורה התחתונה, חברות וחברים, אנחנו צריכים לעזור לגלי צה"ל, להקל עליה, כי בסוף כולנו אוהבים ונהנים ממנה ובצדק אמרו פה חברי משני צדי המתרס והדעות הפוליטיות שבסך הכול זאת תחנה פופולרית ואהודה - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
ואיכותית, איכותית.
ניצן הורוביץ
- - - יש אירוע ביטחוני ואדם רוצה לשמוע חדשות – פותח גלי צה"ל לקבל עדכונים; אדם רוצה לשמוע מוזיקה חדשה – פותח. זאת זירה שהיא זירה ציבורית טובה. לכן אני מציע לחברי להפסיק עם כל מבחני הדעה וההשקפה – זאת תחנה חופשית, פתוחה, זה לטובת כולנו. למישהו יש טענה על מגזר כזה, מגזר אחר – זה בסדר, ככה כשיש דיון ציבורי פתוח.

אני קורא לוועדה, ואני שמח על הרוח שמפגים פה יושב ראשה וועדה, לקדם את העניין ולאשר לגלי צה"ל את התקנות האלה כדי לאפשר לה לפעול בצורה תקינה.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה חבר הכנסת הורוביץ. כמובן אתה לא תגרום ליושב-ראש הוועדה לעבור על החוק.
ניצן הורוביץ
חס וחלילה, הכול לפי הסדר.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה.

חבר הכנסת צור, בבקשה.
דוד צור
אני רוצה להתחיל מהסוף. קודם כל, אני מצטרף לכל מילה כמעט של ידידי הורוביץ. לא הייתי קודם כי אני מתראיין לגלי צה"ל עכשיו - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
רגע, רגע, אתה רואה למה אתה גורם, ירון? כדי שהוא - - -
דוד צור
זה נראה לי קונספירטיבי. אבל רציתי להגיד שיושבת ראש ועדת הפנים היא הצנזורית לשעבר ולא יושב-ראש ועדת הכלכלה. אני לא מבין איך הגענו לנקודה הזאת שבה אנחנו צריכים להיות צנזור ראשי. זאת תחנה שאנחנו צריכים בעיקרון לעודד אותה ולעזור לה.

יש פה עיוותים שונים שאם מסתכלים עליהם באיזה עולם אוטופי של שידורים, אז היינו צריכים להגיע למשהו אחר. גם אנחנו משלמים אגרה לכל ישראל גם כשאנחנו הולכים לעשות טסט לאוטו. ולא ברור לנו, אפילו אם בחיים לא נפתח תחנה אחרת – אגב, אני פותח כי אני מאוד אוהב גם את קול ישראל – אבל זה לא קשור.

אני אומר שיש פה כל מיני עיוותים ב-So called בתחרות החופשית – היא לא חופשית באמת, היא סוג של תחרות שיש בה הטיות וגם עזרה. אני חושב שאנו כמחוקקים צריכים לאשר את הצעת שר הביטחון והבקשה שלו מהוועדה.
הנקודה העיקרית שאנחנו צריכים להיות מודעים לה היא שכאשר אנחנו מאשרים את התקנות פה, האם אנחנו לא פוגעים בחוק שמאפשר את שידורי הדריו האזוריים ובנתח הפרסום שמוקצה להם. לכן, אם יש משהו שלדעתי נצטרך לדון בו יותר אחרי שהוראת השעה תעבור, זה במינון.
משה זלמן פייגלין
למה צריך לאשר שידורי רדיו אזורי?
אתי בנדלר
לא צריכים לאשר – זה על פי חוק.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת צור, אתה נכנסת קצת באיחור ולכן אני רוצה להגיד לך מה נאמר כאן: לגבי התקנות, ברגע שיעבור החוק, אנחנו נדון בהן וכנראה אנחנו נאשר אותן.
דוד צור
בחלק הזה הייתי.
היו"ר אבישי ברוורמן
לגבי חוק הדקות – אני לא קורא לו חוק גלי צה"ל – גם עליו אנחנו נצביע - - -
דוד צור
אבל מה שברור זה שצריך - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
תקשיב. עלתה פה נקודה מרכזית, אני אמרתי בתחילה ואמרו אחרים: את הדבר הזה שקוראים לו גלי צה"ל צריך להסדיר בחוק. את החוק הזה אפשר לעשות אותו תוך שנה, שנה וחצי, אבל חוק רציני שפעם אחת יהיה סדר בנושא הזה בלי שום קשר לחוק הדקות ולכבוד לגלי צה"ל.
דוד צור
כן. אבל צריך לעשות את זה בזמן שעדיין שומרים על גלי צה"ל ולא הורסים את התחנה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה שמעת - - -
דוד צור
לא התכוונתי אליך לרגע – התכוונתי לאמירות אחרות.
היו"ר אבישי ברוורמן
אפילו חבר הכנסת פייגלין הביע כבוד ואמר לשמור על גלי צה"ל. איך לשמור? הוא הציע בצורה אחרת. אני אומר: אשר לקיסר – לקיסר.

אני רוצה לאזן קצת את הדיון: מיקי מירו, מה עם קול ישראל? אתה מנהל קול ישראל – קול ישראל מברך על גלי צה"ל?
מיקי מירו
ברור. אגב, ההערה הקטנה שהערתי – ואני מתנצל – רציתי לציין שקול ישראל זה לא רק רשת ב'.
היו"ר אבישי ברוורמן
נכון, אבל אני חושב שירון דקל תיקן.
מיקי מירו
אני כאזרח קצת מודאג שתחנה צבאית או תחנה ממשלתית צריך להיעזר בפרסומות. אני חושב שיש בזה איזושהי בעיה ערכית.
היו"ר אבישי ברוורמן
זאת אומרת, זה נובע - - -
מיקי מירו
אני חושב שזה סוג של הפרטה של צבא.
ירון דקל
רשת ב' זה לא רדיו ציבורי?
מיקי מירו
רדיו ציבורי - - -
ירון דקל
שנעזר בפרסומות?
מיקי מירו
זה לא אותו דבר.
מיכל רוזין
למה זה לא אותו דבר?
היו"ר אבישי ברוורמן
רבותי, אני מבקש – נתנו לגלי צה"ל כל-כך הרבה כבוד - - -
מיקי מירו
- - - זה משהו אחר - - -
איציק שמולי
למה? כמעט מיליארד שקל אגרה בשנה.
היו"ר אבישי ברוורמן
זו פעם ראשנה שאני משתמש בפטיש. רבותי, מה אתם רוצים? גלי צה"ל במצב טוב. תראו את כל המצב היום ברשות השידור – הם כל-כך אומללים לעומת גלי צה"ל - - -
מיקי מירו
להיפך. אני דואג, אני חושב - - -
איציק שמולי
כסף, ברוך השם, יש.
היו"ר אבישי ברוורמן
תנו למיקי לדבר בבקשה.
מיקי מירו
אני חושב שטוב הייתה עושה המדינה אם הייתה נותנת להם את כל התקציב.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני חושב שאם הם היו מקבלים תקציב על פי חוק, מר דקל היה מוותר על הפרסומות.
מיקי מירו
לכן אני אומר את זה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני חושב שזה מקובל.
ירון דקל
האמת היא שהייתי מסתפק בנתח מהאגרה.
מיקי מירו
זה גם לא טוב לך.

לגבי מה שאמר ירון, תומר קרני ידבר על ההיבטים המשפטיים, אבל לגבי נזקים – צדק חבר הכנסת דוד צור שצריך לערב פה יותר גורמים מפני שהיום שוק הפרסום הוא שוק מאוד-מאוד קשה וכולם פשוט נרמסים ומנסים לעשות הורדות מחירים ומבצעים, ומדובר גם על תחנות הרדיו האזוריות וגם עלינו.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה המלצתך, מיקי?
מיקי מירו
שאנחנו צריכים לחשוב על כל הדבר הזה – צריך לעשות חשיבה - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
לחשוב, לחשוב – מה לעשות?
מיקי מירו
זה היה עושה סדר בכל העניין אם היו אומרים שציבורי זה ציבורי ופרטי זה פרטי – אני עכשיו מדבר על דעתי הפרטית – כל שוק הפרסום יהיה רק לפרטיים ואחרים: אנחנו באגרה והם בתקציב. בזה נגמר הסיפור.
היו"ר אבישי ברוורמן
קיבלתי. זה מה שנקרא - - -
עליזה לביא
זאת ההסדרה שאני מדברת עליה.
מיקי מירו
זה נראה לי יותר הגיוני. הייתה הצעה כזאת - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
חברת הכנסת לביא, את הצעת את הפתרון האולטימטיבי. השאלה היא אם מדינת ישראל יכולה להתקדם, אם המדינה מתוקנת מספיק? בשביל זה צריך לפעמים דיקטטור תאילנדי.
איציק שמולי
מיקי, אם אני מבין נכון, אתה אומר, גם לגבי קול ישראל, אני מוכן לוותר על האפשרות - - -
מיקי מירו
אם הייתה אגרה שמממנת אותי בצורה נכונה וטובה והיו הצעות כאלה, למשל, ברישיון הרכב. הייתה הצעה כזאת שמתגלגלת כבר הרבה זמן ומשום מה נעה ממקום למקום כמו הרבה דברים. אם הייתם עושים כאן – זה המקום, אני חושב לעשות – בבית המחוקקים חשיבה על מהו ציבורי ומהו פרטי, אני חושב שהרבה מהבעיות האלו היו נפתרות.

גם לגלי צה"ל צריך למצוא מקור שלא יעמיד אותם בפני מצב שהוא לא כל-כך בריא: בואו נחשוב על יחידה לוחמת שעכשיו היא בחסות של חברה פרטית – הטיל נורה בחסות חברה פרטית – זה לא הדבר הכי בריא שיכול להיות.
אתי בנדלר
בהערת אגב אני רוצה לומר לחברי הכנסת, אדוני היושב-ראש, שבמסגרת חוק ההסדרים או בשמו האקטואלי: הצעת החוק לקידום התחרות לשנת 2013 ו-2014, יש פרק שדן בתקשורת ובמסגרתו יש שינויים שמשפיעים על כלל עולם התקשורת, פרסומות וכולי.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת פייגלין יתפנה מכל עיסוקיו ויישב בדיונים האלה.
מיקי מירו
עוד הערה קטנה. ירון הזכיר שהוא נשען בעיקר על גופי מלכ"ר ולפ"מ וכן הלאה ושמענו על השותפות עם הרשות למלחמה בתאונות הדרכים - -
רון מוסקוביץ
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
מיקי מירו
- - הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שזה 3 מיליון שקלים. באיזשהו מקום גם התקציב של מוגבל ושל לפ"מ ואז, כשיש עוד גורם בתוך הסיפור, כמובן שכולם מקבלים פחות.
היו"ר אבישי ברוורמן
מיקי, ביום שאנחנו נהיה מסודרים אתה תקבל את התקציב שלך, הוא יקבל את התקציב שלו והפרסומות יהיו בחוץ אלא אם כן מר פייגלין יציע לי דרך אחרת.

עורך דין תומר קרני, יש לך משהו מהותי להוסיף?
תומר קרני
לא, יש לי הערות לגבי הפרטים של התקנות.
היו"ר אבישי ברוורמן
כשנגיע לזה – נדון בהם.

נילי בן גיגי, מנכ"ל האגודה לזכות הציבור לדעת.
נילי בן גיגי- וולף
שלום וברכה, תודה ליושב-ראש. גם ההערות שלנו מתייחסות לגוף המסמך עצמו ונוגעות לסעיפים עצמם. ההערות שלנו הן לגופם של הסעיפים – האם להעלות את זה?
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מציע שאנחנו נדון בהן אחרי שיעבור החוק. היום אני לא אדון בהן.
נילי בן גיגי- וולף
לא דנים בסעיפים עצמם?
היו"ר אבישי ברוורמן
לא.

חברת הכנסת מיכל רוזין – אתה תוכל לענות לה אישית – הוא יענה לך אישית, אני בטוח.
חני לוז
סליחה, היושב-ראש, אמרת שתיתן לי רשות דיבור.
היו"ר אבישי ברוורמן
בהחלט. חני לוז ממרכז תדמי"ת, בבקשה. אחר כך, חברת הכנסת מיכל רוזין ולאחר מכן – ירון דקל ואנחנו נסכם.
חני לוז
אני באה לדבר על מה שהדיון הזה הפך להיות. אני באה לבקש דבר אחד: לבחון לפני אישור החסויות האם גלי צה"ל משרתת את כל הציבור, כמה היא תורמת לחופש הביטוי והאם היא ממלאת את תפקידה הדמוקרטי.
היו"ר אבישי ברוורמן
מה זה מרכז תדמי"ת?
חני לוז
מרכז לסיקור הדמוקרטיה במדיה הישראלית. אני עוסקת הרבה במעקב אחרי שידורי גלי צה"ל ויש לי גם אתר שניקרא "מעקב גלי צה"ל" ואפשר לקרוא ולשמוע שם הקלטות.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה רבה.
חני לוז
אני רוצה להביא כמה עובדות ונקודות לחשוב על הדברים שנאמרו פה כאילו התחנה מאוזנת והתחנה משדרת את כל הדעות. יש מגזרים שמאוד לא נעים להם לשמוע את גלי צה"ל יום-יום בבוקר - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
שמענו את חבר הכנסת אייכלר – הוא לא כל-כך נהנה.
חני לוז
נכון. ויש עוד מגזרים שפותחים את הרדיו עם מיכה פרידמן וממשיכים עם רזי ברקאי - - -
איציק שמולי
תגידי, המרכז הזה שלכם עושה בדיקה על תחנות רדיו נוספות או רק על גלי צה"ל?
חני לוז
אני מדברת כרגע על גלי צה"ל – זה הדיון. גלי צה"ל היא תחנה שמשדרת מתקציב הביטחון עם השם של צה"ל.
היו"ר אבישי ברוורמן
הבנו את הנקודה, תודה. אני חייב לסיים.
חני לוז
אני רוצה להביא שני עניינים מאוד חשובים - - -
דוד צור
אני רוצה לחזור בי. אחרי הריאיון שהיה לי בגלי צה"ל, אני רוצה לחזור בי.
היו"ר אבישי ברוורמן
תסביר לו, מר דקל, שהעיקר ששמעו שיש חבר כנסת צור. זה כמו העיתונים – לא חשוב מה הוא אמר העיקר ששמעו שיש.
חני לוז
האפקט שציינת פה: העיקר שישמעו את השם, הוא אפקט מאוד חזק וגלי צה"ל מאוד משפיעה עליו. יש לנו נושא אקטואלי, אחד הנושאים המאוד בוערים הוא נושא שנקרא "פשעי שנאה" יש נושא של תג מחיר. המקביל לו, ואני עוקבת אחרי זה, הם פשעי השנאה והאלימות הרצחנית שמופעלת יום-יום נגד תושבים ואזרחים ביהודה ושומרון ונגד חיילים.

הם לא מקבלים את הבמה הנאותה בגלי צה"ל. יש דוח שיוצא פעם בשבוע על-ידי ארגון "הצלה" – אין התייחסות לדוח הזה. אם בחודש הקודם היו מעל 1070 מקרים מתועדים של יידויי אבנים ומאות בקבוקי תבערה – מי שמאזין לגלי צה"ל יום אחרי יום לא מקבל את התמונה הזאת.
ניצן הורוביץ
למה זה רלוונטי - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אני אספר לך סיפור, את סיימת - - -
דוד צור
למה זה רלוונטי לדיון - - -
חני לוז
מפני שהכסף הוא - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
סליחה חבר הכנסת צור.

אני אתן לך דוגמה, אני אספר לך סיפור - - -
ניצן הורוביץ
- - - צנזורה - - -
חני לוז
- - - להיפך, אני רוצה שתופסק הצנזורה, שיביאו שם חדשות מהשטח בלי אג'נדה - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
סליחה, גמרנו - - -
איציק שמולי
אולי תבדקי - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
חברה, אני מבקש מכם – אני צריך לסיים - - -
חני לוז
- - - שריפה שהייתה אתמול, יידויי אבנים - - -
איציק שמולי
- - - כל אמצעי התקשורת - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אני חייב לסיים, אבל אני אספר לך סיפור שלא קשור לא לאבנים ולא לתדמית, זאת תקשורת וזה לא שייך לנושא הזה בכלל, 16 שנה חייתי בנגב והיו כל-כך הרבה דברים אבל מעולם לא סקרו אותם בתל אביב.
את יודעת, לעיתים קורים דברים שמרתקים את הרייטינג ודברים אחרים לא. לכן אין שום קשר בין שכיחות הדברים והדיבורים עליהם. זה לא שייך לגלי צה"ל ולא שייך לשום דבר אחר – משדרים מה שמשדרים.

עכשיו אני מסכם – חברת הכנסת מיכל רוזין, הערה של חבר כנסת פייגלין – רצית להעיר או שאתה מוותר?
משה זלמן פייגלין
לא, אני לא מוותר.
היו"ר אבישי ברוורמן
חברת הכנסת רוזין קודם. בבקשה.
מיכל רוזין
יש לי תחושה שמנצלים נושא שהוא ענייני שצריך לדון בו לעומק וזו מטרתה לש ועדת הכלכלה. מדובר פה אולי על תחרות, מדובר פה על כל מיני מאוויים סמויים שנמצאים מתחת לשולחן ומקבלים ביטוי לכאורה פוליטי.
משה זלמן פייגלין
את לעולם לא עושה את זה.
היו"ר אבישי ברוורמן
מעולם לא קרה דבר כזה בפרלמנט.
משה זלמן פייגלין
את לעולם לא עושה את זה – אני אזכיר לך איפה עשית את זה חמש פעמים? וזה רק כשאני ראיתי אותך עושה את זה, בחייך, תפסיקי את ההתחסדות הזאת.
מיכל רוזין
סליחה, שום התחסדות. עם כל הכבוד, גם אני הגעתי לפה עכשיו מישיבה - - -
משה זלמן פייגלין
כל דבר אצלך נוגע להתנחלויות: אין כסף בחינוך – התנחלויות. את עושה את זה כל הזמן.
מיכל רוזין
אני גם מביאה אסמכתאות לכך שהכסף הולך להתנחלויות. זה שאתה לא מסכים איתי זה משהו אחר.
היו"ר אבישי ברוורמן
אתם מעלים אחד לשני את הרייטינג, אבל אתה לא צריך – אתה שולט בליכוד ממילא.
מיכל רוזין
אני הגעתי לכאן באיחור – אנא תשמור על זכות הדיבור שלי.
היו"ר אבישי ברוורמן
את באת באיחור ולא הקשבת למה שאמרנו קודם.
מיכל רוזין
הקשבתי היטב וקיבלתי גם דיווחים מאנשים שהיו פה לאורך כל הדרך. הגעתי באיחור כי ניהלתי דיון מאוד חשוב עם שר הרווחה בנושא של אנשים חסרי מעמד במדינת ישראל – גם הדברים האלה לא פותחים את מהדורות החדשות בגלי צה"ל, אז מה?
היו"ר אבישי ברוורמן
אין ספק. ולא בקול ישראל ולא בשום מקום.
חני לוז
אבל העניין הוא שאת הצד השני משמיעים - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
את לא בזכות דיבור, גברתי. את לא בזכות דיבור ובזה סיימת את דברייך.

בבקשה, מיכל.
מיכל רוזין
אני גם יכולה, כשמאלנית מוצהרת, פייגלין מאשים אותי, אני יכולה לומר - -
איציק שמולי
אדוני היושב-ראש, עוד יאשימו גם אותך שאתה לא - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אני בסדר.
מיכל רוזין
- - שלעיתים גם בעיני הדיון בגלי צה"ל לא מאוזן דווקא לכיוון שלי, אבל זה ממש לא מן העניין. זה לא הדיון עכשיו - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו בחיים לא מאוזנים: בני אדם לא מאוזנים, רשויות לא מאוזנות. רק בימי המשיח יהיה איזון.
מיכל רוזין
- - - אנחנו צריכים לדון לגופו של עניין. פשוט מצחיק אותי שיושבים פה מרשות השידור ואומרים: זה גוף של הצבא אז לא צריך לאפשר שיהיו בו פרסומות או חסויות. אבל גוף של המדינה, מהאגרה שלנו, הוא כן.

אם יש החלטה במדינת ישראל שרשת גלי צה"ל ממשיכה להתקיים – צריך לאפשר לה לחיות. ולאפשר לחיות, זו הדרך. ולכן צריך לדבר, יושב-ראש הוועדה, צריך לדבר לעניין וצריך לדבר על החסויות וצריך לדבר על הדקות ומה מתאפשר שם ולא מתאפשר שם. כל הדיון האידאולוגי הוא לא מן העניין. תודה.
היו"ר אבישי ברוורמן
המילה האחרונה – אני היום מתבדח כי אני בחוש הומור טוב – המילה האחרונה היא של חבר הכנסת פייגלין. אני עכשיו נותן לחבר הכנסת פייגלין את המילה האחרונה לפני המילה שלי. שמתי לב בבחירות אתמול שהמילה האחרונה בליכוד היא כמעט כולה שלו – אני מקווה שכאן המילה האחרונה היא שלי. בבקשה, חבר הכנסת פייגלין.
משה זלמן פייגלין
אל תיתן לי כוחות שאין לי.

אני מאמץ את ההמלצה של חברת הכנסת רוזין – אני לא אדבר מילה אחת על אידאולוגיה. מה יוצר את הבעיה? את הבעיה יוצר - - -
מיכל רוזין
בסוף אתה מקשיב לי, אתה רואה? אתה מקשיב לקול ההיגיון.
משה זלמן פייגלין
אני תמיד מקשיב לך ופעמים רבות את אומרת דברי חוכמה.

הבעיה היא שהתחנות שקיבלו זיכיונות מרגישות מאוימות כי נוצרת תחרות כאילו לא הוגנת, וכאן אחד משורשי הבעיה. קודם דיברתי על הנושא של צבא ושידור, שאלו דברים שסותרים אחד את השני, כאן אני מדבר על צד אחר לחלוטין של עניין החירות.

תחנות לא צריכות לקבל מהמדינה זיכיונות – הן צריכות לקבל מהמדינה רישיונות, זה הכול. לשלם כסף ולקבל תדר. אם יעברו על החוק, אני יודע מה, הוצאת שם רע או מה שלא יהיה – תשלח אותם לכלא, זה הכול ואז ממילא תיפתר הבעיה הזו.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מודה לכם, רבותי. אני קודם כל מודה על הדיון שעבר פה על כל הנושאים – בישיבה הבאה שתתקיים אחרי - - -
ישראל אייכלר
ירון דקל לא עונה?
היו"ר אבישי ברוורמן
סליחה. מה אני עשיתי?
עליזה לביא
עכשיו אתה חייב לי, אתה רואה?
היו"ר אבישי ברוורמן
בבקשה, מר דקל. אם אני שכחתי, זה כיוון שאתה כבר לא ברשת ב'.
ישראל אייכלר
ירון, אתה מרגיש מה זה סתימת פיות?
היו"ר אבישי ברוורמן
ירון, סליחה. תתייחס וכמובן שאנחנו לא נדון בתקנות.
ירון דקל
אדוני היושב-ראש וחברי הכנסת, אני רוצה להתייחס ממש בקצרה לכמה מהנושאים שעלו כאן. קודם כל, מדובר באמת בתקנות. דבר שני, גלי צה"ל לא פועלת בחלל. זאת אומרת, העובדה שהוראת השעה פקעה ואין כרגע חוק – זה לא אומר שתחנת גלי צה"ל לא כפופה להוראות הפיקוד העליון של צבא ההגנה לישראל. נכון שזה לא חוק של הכנסת, רק הוראות הפיקוד העליון של צבא ההגנה ישראל – אבל גם הן מתקבלות בהליך מסודר.

שם כתוב מה המטרת התחנה, למי היא פונה, מהן גבולות הגזרה שלה. המחשבה שיש כאן איזה ואקום וגלי צה"ל משייטת כענן היא איננה נכונה – יש חוקים במדינת ישראל, יש תקנות במדינת ישראל, יש צבא ולצה"ל יש גם הוראות פיקוד עליון. זאת אומרת, אנחנו כן כפופים וכן עובדים על פי סדר. גם החסויות שמשודרות כפופות למשרד הביטחון ועוברות את הבקרה של משרד הביטחון.

יש לנו הרבה מאוד איסורים. אנחנו בשום אופן לא נמצאים במגרש של רשת ב' עם הפרסומות שמשדרת רשת ב', ודאי לא במקום שנמצא הרדיו האזורי, כי ידינו במידה רבה קשורות כיוון שאנחנו תחנה צבאית, וזה בסדר גמור – אנחנו לא מבקשים לפתוח את הכבלים של תחנת גלי צה"ל.

אז קודם כל, רק כדי לסבר את האוזן, יש עלינו פיקוח, הרבה מאוד פיקוח: מבקר מערכת הביטחון, מבקר המדינה, עם דוחות שאנחנו מתקנים אותם. זה קיים, זה נמצא, אנחנו כפופים לחוק ולצבא במדינת ישראל.

דבר שני, אני רוצה להתייחס ממש במילה או שתיים לגבי מה שהעירה חברת הכנסת שקד וגם לשאלות של חברי כנסת אחרים. קודם כל, אמרתי בפתח דברי שאני לא מכמת את מספר הדקות של שידורים צבאיים.

באקטואליה משדרים המון שידורים שנוגעים לצבא ולביטחון, אבל אף אחד לא ימדוד אותם. אני למדתי ככתב פוליטי שכשחבר הכנסת לשעבר בני בגין, שהיה נואם פעמים ספורות במליאה – הוא לא היה נואם רבות – חברי הכנסת היו נכנסים כולם, וגם העיתונאים, לשמוע מה יש לבני בגין לומר.

למה אני משווה את זה? יש פרויקט הנצחה של גלי צה"ל, ששמו "עוד מעט נהפוך לשיר" שלוקחים שירים של חללים ונותנים לעידן רייכל ולקורין אלאל להפוך אותם לשירים שאחר כך שרים אותם גם בני נוער, אני חושב שזה פרויקט הנצחה שלא ניתן למדוד אותו אם הוא עולה על 5% או נכנס ל-7% אולי הוא בכלל מגדיל אותנו ל-25%.
זה פרויקט יוצא מן הכלל שגלי צה"ל יזמה אותו והיא חתומה עליו ואין מי שלא מכיר אותו. אז למדוד את זה בדקות, ואני אומר את זה גם אישית לחברת הכנסת שקד.

לחבר הכנסת אייכלר, תראה, אני אומר כאן שגלי צה"ל איננה תחנה שמסיתה, ודאי היא לא תחנה אנטי דתית או אנטי חרדית. אני לא אבדוק מי הולך להרצות באיזה מקום – אני חושב שאפשר להרצות בפני ארגונים חרדיים, רפורמיים.

כמו שאני שומע בגלי צה"ל, מקומך לא נפקד, חבר הכנסת אייכלר - - -
ישראל אייכלר
ציינתי את זה.
ירון דקל
השאלה היא, המבחן הוא, אם אנחנו נותנים ביטוי לעמדותיך, לעמדותיו של חבר הכנסת פייגלין וגם לחברת הכנסת מיכל רוזין ולחבר הכנסת שמולי – אני חושב שכן.
ישראל אייכלר
בהחלט כן.
ירון דקל
בבחירות האחרונות, וזה רק היה לפני שלושה-ארבעה חודשים, אני חושב שהוכח שגלי צה"ל, למרות כל מה שאומרים עליה, בסופו של דבר הייתה תחנה פלורליסטית שאפשרה למגוון הדעות, בלי להיות מחויבת לא לקו פוליטי מסוים, לא לבעלי הון מסוימים, אלא אפשרה לכולם להביע את עמדותיהם כדי שהציבור ישמע, יאזין ויקלוט. אף אחד לא נתן לי הוראה - - -
ישראל אייכלר
תתייחס בבקשה לאותן תכניות שמוגשות על-ידי אנשים שלא מגלים גילוי נאות מאיפה הם באים. זה מה שאני שאלתי.
ירון דקל
אני לא רוצה להיכנס לשמות, ואני לא התייחסתי כאן לשמות – נאמרו כאן שמות. אני חושב ששדרי גלי צה"ל עושים את מלאכתם העיתונאית הטובה, ואם יש טענות על רפורמות שידוריות, כפי שחברת כנסת איילת שקד העבירה, הדברים האלה נקלטים ונשמעים גם על-ידי.

בשורה התחתונה – אלה הן תקנות. אני רוצה לסיים את דברי בציטוט מתוך דברי ימי הכנסת. היו הרבה ועדות שבדקו גם את גלי צה"ל וגם את השידור הציבורי במדינת ישאל. בדוח צוקרמן – הייתה ועדת צוקרמן - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
ארנון צוקרמן היה מנכ"ל רשות השידור, היה גם נשיא בצלאל.
ירון דקל
הוא כתב ככה על גלי צה"ל, ואני חושב שהדברים האלה מהדהדים גם היום: אם יהיה צורך לבחון היום הקמת תחנה כזו, אין ספק כי המלצתנו הייתה שלא להקימה. אך היות שהשאלה היא: האם להשאיר את התחנה פועלת ומשדרת? יש לבחון את השאלה על רקע המצב הקיים ולא בחלל ריק, על רקע הצלחתה של התחנה, העניין הציבורי הגדול בה, איכות שידוריה, תרומתה הייחודית לתקשורת בישראל, ותוך שלוקחים בחשבון את אופי השידורים הניחנים במקצועיות, פתיחות, אמינות וחוסר משוא פנים, וכמובל בלא להתעלם מעלותה הנמוכה יחסית – נראה לוועדה כי במצב הנוכחי התועלת של גל"צ עולה על העלות ועל הנזק, אם הוא בכלל קיים, שנגרמים כתוצאה משידוריה. סוף ציטוט מוועדת צוקרמן כפי שמובאת בדברי ימי הכנסת ובכך החלטתי לסיים את דברי. אני מאוד מודה לכם על ההקשבה ועל שיתוף הפעולה.
היו"ר אבישי ברוורמן
מר דקל, תודה לך.
ההערה, חבר הכנסת אייכלר, חבר הכנסת פייגלין, היא בדיוק כמו שאמרתי: טוב להם לגלי צה"ל שלא נבראו משנבראו, אך משנבראו – טוב להם שנבראו משלא נבראו.

אנחנו כמובן מחכים למעבר החוק ואנחנו נדון בתקנות בישיבה הבאה. אני מודה לכם, תודה רבה. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:10.>

קוד המקור של הנתונים