ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 25/06/2013

החלת דין רציפות להצ"ח לתיקון פקודת העיריות (מס' 128) (עיריות איתנות) התשע"ב-2012 (מס' 444) - של ח"כ יריב לוין

פרוטוקול

 
PAGE
4
ועדת הפנים והגנת הסביבה
25/06/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 56>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שלישי, י"ז בתמוז התשע"ג (25 ביוני 2013), שעה 10:00
סדר היום
<החלת דין רציפות להצ"ח לתיקון פקודת העיריות (מס' 128) (עיריות איתנות) התשע"ב-2012 (מס' 444) - של חה"כ יריב לוין>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד אזולאי – מ"מ היו"ר
ישראל אייכלר

תמר זנדברג

חמד עמאר

משה זלמן פייגלין

רינה פרנקל

דוד צור

זבולון קלפה

יפעת קריב

נחמן שי
מוזמנים
>
דרור לוינגר - לשכה משפטית, משרד הפנים

הראל גולדברג - רפרנט, משרד המשפטים

איתן אטיה - מנכ"ל פורום ה - 15, מרכז השלטון המקומי

יעל פרומן - עוזרת מנכ"ל פורום ה-15, פורום ה-15
ייעוץ משפטי
גלעד קרן
מנהל/ת הוועדה
יפה שפירא
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח
<החלת דין רציפות להצ"ח לתיקון פקודת העיריות (מס' 128) (עיריות איתנות) התשע"ב-2012 (מס' 444) - של חה"כ יריב לוין>
היו"ר דוד אזולאי
בוקר טוב לכולם. אני פותח את דיוני ועדת הפנים והגנת הסביבה. על סדר היום: החלת דין רציפות להצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 128)(עיריות איתנות) התשע"ב-2012, (מס' 444), של חבר הכנסת יריב לוין, שנמצא אתנו כאן. פרוטוקול מספר 56.
ראשית, אני אפתח בדברי התנצלות. יושבת הראש ביקשה להתנצל, יש לה דברים חשובים היום. יריב מנענע בראש, שבפרוטוקול ידעו שיושב שאתה מאשר את הדברים, יושב ראש הנהלת הקואליציה. ולכן, אני נתבקשתי למלא את מקומה ולא לחשוד בי שאני בקואליציה, אז... בבקשה, אדוני, יריב לוין.
יריב לוין
אתה יודע שלו זה היה תלוי בי זה לא היה חשד אלא היית מורשע בזה כבר מזמן...
אדוני היושב ראש, קודם כל תודה רבה. אני באמת שמח להביא לכאן את הבקשה להחיל דין רציפות על הצעת החוק הזאת. הצעת חוק שבעצם התחילה במהלך שהוביל בכנסת הקודמת ביחד אתי חבר הכנסת לשעבר זאב בילסקי. צורפו אליה הצעות נוספות של מציעים נוספים שהצטרפו אלינו: חברי הכנסת לשעבר אדרי, אלדד, אורלב וגדעון עזרא ז"ל. היא בהחלט הצעה שעושה צעד גדול קדימה בתיקון היחסים שבין הרשויות המקומיות לבין השלטון המרכזי על ידי כך שהיא מעניקה לאותן רשויות מקומיות איתנות, שמתנהלות באופן ראוי ותקין יותר מרחב פעולה עצמאי. פחות כבלי פיקוח ואישורים שנדרשים על ידי משרד הפנים בדרך שגם תשרת את יעילות העבודה של אותן רשויות, גם תתמרץ רשויות אחרות להגיע למצב הזה וגם תאפשר למשרד הפנים להשקיע את משאבי הפיקוח, שלצערנו מוגבלים, בעבודה הקשה והחשובה שהוא נדרש לעשות אל מול לא מעט רשויות מקומיות שנמצאות במקום פחות טוב.

ההצעה הזאת עברה בקריאה ראשונה. בקדנציה הקודמת היו הרבה מאד ויכוחים. היו גם ניסיונות "להלביש" עליה כמה דברים כדוגמת ביטול כהונתם של נבחרים ברשויות המקומיות בתוך ועדות מכרזים, דברים שסברנו שלא שייכים לענין הזה. אני באופן אישי גם מתנגד להם באופן מהותי אבל הם יכולים כמובן להידון במסגרת נפרדת. בסופו של דבר, החוק לא הסתיים אז. הוקמה ממשלה חדשה ולשמחתי, שר הפנים הנוכחי, גדעון סער, שאני רוצה בהחלט להודות לו, הבין מיד את החשיבות של ההצעה הזאת והתגייס כדי לסייע לנו לקדם אותה. הממשלה הבעיה את תמיכתה בהחלת דין הרציפות ואני מבקש שהוועדה תאשר את החלת דין הרציפות היום, תביא את הענין בפני מליאת הכנסת ואז נוכל להגיע לכאן להכנה לקראת הקריאה השנייה והשלישית. באמת לשבת על כל הסוגיות שעדין תלויות ועומדות ובאמת, עשות חוק שהוא בעיני חוק מאד מאד חשוב. חוק שאני בהחלט מאמין שיסלול דרך ויתווה אולי קו חדש וחשיבה אחרת בכל אופן ההתנהלות בממשק הזה שבין הרשויות המקומיות והגורמים שמפקחים על פעולתם.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה אדוני. אני חושב שהצעת החוק הזאת באמת ראויה. אני מכיר אותה. הגיע הזמן, באמת, שאותן רשויות גדולות, שלא תהיינה סמוכות תמיד על שולחנו של משרד הפנים. כמדומני, אם אני לא טועה, גם שר הפנים הקודם תמך בזה. - -
יריב לוין
נכון. כך הגענו לקריאה הראשונה.
היו"ר דוד אזולאי
- - לכן זה עבר בקריאה ראשונה ואני מאמין, שגם הפעם. בכל אופן, אני, דעתי האישית, אתמוך בזה גם במסגרת האופוזיציה כי אני חושב שזו תוצאה שבאה לעשות סדר פעם אחת ולתמיד בין הרשויות הגדולות. האבסורד הכי גדול זה שרשות מקומית כזאת גדולה, היא רשות עצמאית ולא זקוקה לחסדי משרד הפנים אבל כשראש הרשות צריך לרכוש רכב, סתם כדוגמה, הוא צריך את האישור של הממונה על המחוז. אבל לבצע פרויקטים במיליונים אין לו בעיה. זה אחד האבסורדים הגדולים אבל אני חושב שההצעה ראויה וטובה ואני מקווה שאכן נעביר אותה.
לפני שאתן לחברי הכנסת להתייחס, נציגי משרדי הממשלה, מישהו רוצה להתייחס?
יוסי עדס
אני ממשרד האוצר. כפי שהציג חבר הכנסת, בהחלט הממשלה החליטה לתמוך בהחלת דין רציפות על החוק בנוסח שיתואם עם משרדי הפנים והאוצר. אנחנו מקווים לקדם את זה בהתאם בהסכמות המשרדים.
היו"ר דוד אזולאי
תודה לך, אדוני.
דרור לוינגר
אני ממשרד הפנים ואני מצטרף לעמדת משרד האוצר.
איתן אטיה
אני מנכ"ל פורום ה-15. נתבקשתי על ידי מרכז המועצות האזוריות ועל ידי מרכז השלטון המקומי להודיע שכל שדרות השלטון המקומי תומכים בזה. הצעת החוק הזאת, ייהנו ממנה רשויות מקומיות שהן לא רק ערים גדולות, יש גם ערים בינוניות שם ורשויות קטנות, שייהנו מהחוק הזה, כך שהוא באמת משרת את כלל השלטון המקומי בעצם.
היו"ר דוד אזולאי
תודה לך. חברת הכנסת רינה פרנקל רוצה להתייחס, בבקשה.
רינה פרנקל
אני חושבת שזו הצעת חוק מאד טובה וראויה. אני מצטרפת לכולם. אני חושבת שזאת דוגמה איך צריך להתנהל בשלטון המקומי מול הממשל. אני תומכת בחוק הזה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה לך. היועץ המשפטי גלעד, בבקשה.
גלעד קרן
רק לענין הפרוצדורה: כרגע הוועדה צריכה להצביע אם היא ממליצה לכנסת להחיל דין רציפות על הצעת החוק. ככל שהוועדה תמליץ, צריך להודיע במליאה על הרצון הזה ויש שבועיים שכל סיעה מסיעות הבית או הממשלה יכולות להביע התנגדות. אחרי שבועיים תיערך הצבעה בכנסת, האם להחיל את הרציפות על הצעת החוק.
היו"ר דוד אזולאי
תודה לך אדוני. לכן, אני מבקש להעמיד להצבעה על החלת דין רציפות להצעת החוק של חבר הכנסת יריב לוין ואחרים, לתיקון פקודת העיריות (מס' 128). מי בעד החלת הרציפות?
הצבעה

בעד – 3
נגד – אין

נמנעים – אין
היו"ר דוד אזולאי
3 נגד, אין מתנגדים ואין נמנעים. לפיכך, אני קובע שהחלת הרציפות על הצעת החוק לתיקון פקודת העיריות עברה למליאה. בזה אני נועל את הישיבה. תודה רבה לכולם.
<הישיבה ננעלה בשעה 10:13.>

קוד המקור של הנתונים