ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 18/06/2013

חוק מבקר המדינה (תיקון מס' 46), התשע"ג-2013, חוק-יסוד: נשיא המדינה (תיקון מס' 8)

פרוטוקול

 
PAGE
3
ועדת החוקה, חוק ומשפט
18/06/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 25>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, י' בתמוז התשע"ג (18 ביוני 2013), שעה 11:00
סדר היום
<1. הצעת חוק-יסוד: נשיא המדינה (תיקון מס' 9) (הצעת מועמדים לכהונת נשיא המדינה)>
<2. הצעת חוק מבקר המדינה (תיקון מס' 47) (הצעת מועמדים לכהונת מבקר המדינה), התשע"ג-2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
יריב לוין – מ"מ היו"ר

שולי מועלם-רפאלי
מוזמנים
>
שרית שפיגלשטיין - עו"ד, מנהלת מחלקה, משרד המשפטים

עמי ברקוביץ - עו"ד, משרד המשפטים

יפית שלו - מתמחה, משרד המשפטים
ייעוץ משפטי
אפרת רוזן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון
הצעת חוק-יסוד
נשיא המדינה (תיקון מס' 9) (הצעת מועמדים לכהונת נשיא המדינה)
<הצעת חוק מבקר המדינה (תיקון מס' 47) (הצעת מועמדים לכהונת מבקר המדינה), התשע"ג-2013>
היו"ר יריב לוין
בוקר טוב, אני שמח להתפנות מענייני המשמימים ולפתוח סוף-סוף ישיבה. נשתדל להשתפר גם באיכות החוקים, אבל לפחות נעשה משהו מהותי.
על סדר-היום שני חוקים
הצעת חוק-יסוד: נשיא המדינה (תיקון מס' 9) (הצעת מועמדים לכהונת נשיא המדינה) והצעת חוק מבקר המדינה (תיקון מס' 47) (הצעת מועמדים לכהונת מבקר המדינה), הצעות של חברי הכנסת גפני, מקלב ושלי.

כפי שדובר בדיון בהכנה לקריאה הראשונה – היום אנחנו בדיון על ההכנה לקריאה השנייה והשלישית – מדובר בהצעות שנולדו כתוצאה מהליכי הבחירה שהיו של מבקר המדינה בקדנציה הקודמת, כאשר בהגשת חתימות לשם הצגת מועמדות פחת מספר החתימות שהגיש אחד המועמדים מהמספר הדרוש לאחר שהתברר שהיו חתימות כפולות. אז התעוררה שאלה מה עושים במצב הזה – האם דין מועמדותו להיפסל מחמת העובדה שלא היו לו מספיק חתימות או לאפשר לו להשלים חתימות או לאשר את מועמדותו. בסופו של דבר הוחלט לאשר את מועמדותו בהחלטה שבעיני ובעיני רבים אחרים היתה מאוד בעייתית מבחינת הוראות החוק כפי שהיו.
לכן באה היוזמה לבצע כאן תיקון שיקבע איזה תהליך מדורג, שבו לאחר הגשת המועמדויות תיעשה הצלבה של החתימות, ובמקרה שיתברר שפחת מספר החתימות הדרוש שהציג אחד המועמדים בגלל כפל חתימות שנפסלו, יתאפשרו לו כמה ימים כדי לנסות ולהשלים את החתימות הדרושות על מנת שהוא יוכל להיות מועמד. אם יצליח – מועמדותו תאושר, ואם לא – כמובן הוא לא יוכל להתמודד. ההסדר שמוצע זהה בשני החוקים, כפי שהמצב גם היום נעשה באופן זהה.

היתה כוונה שעלתה בישיבה הקודמת לנסות להעביר את ההוראות האלה, ואולי בהמשך גם הוראות אחרות לחוק מיוחד, שייקרא "חוק נשיא המדינה", מכיוון שאלה בעיקרן הערות טכניות שלא כל-כך מתאימות לחוקי-יסוד, אבל לאור הבקשה שהגיעה מהלשכה המשפטית של בית הנשיא, ננסה לקדם את המהלך הזה ונעשה אותו במסלול נפרד. כרגע נסדיר את העניין הזה ואחר-כך ננסה לגבש איזו הצעה שתתייחס למכלול המרכיבים ותעשה את ההפרדה הנכונה בין מה שמתאים לחוקי-היסוד לבין מה שנכון יהיה בחוק הרגיל.

אני מציע שנקרא את ההצעה.
אפרת רוזן
הצעת חוק-יסוד: נשיא המדינה (תיקון מס' 9) (הצעת מועמדים לכהונת נשיא המדינה)
תיקון מס' 5
"1. בחוק-יסוד: נשיא המדינה (להלן – חוק-יסוד), בסעיף 5, במקום "עשרים יום" יבוא "שלושה שבועות"." – מוסיפים עוד יום אחד.

תיקון מס' 6
"2. בסעיף 6 לחוק היסוד, במקום סעיף קטן (א) יבוא: "(א) (1) הצעת מועמד לנשיא המדינה תוגש בכתב ליושב ראש הכנסת, בצירוף הסכמת המועמד בכתב, ביום הארבעה-עשר שלפני יום הבחירה;" – זה שונה מהמצב היום. אחרי התיקון כל ההצעות יוגשו באותו יום – "חבר הכנסת לא ישתף עצמו בהצעה של יותר ממועמד אחד. (2) מי שעשרה חברי הכנסת לפחות הציעו את מועמדותו יהיה מועמד לנשיא המדינה, אלא אם כן פחת מספר המציעים מעשרה בשל מחיקת שם של חבר הכנסת כאמור בפסקה (3)." – זאת אומרת, שמי שעשרה חברי הכנסת הציעו את מועמדותו באותו יום הוא מועמד, לא משנה אם מישהו נפטר, יצא מהכנסת, אלא אם כן נמחקו שמות לפי פסקה (3). "(3) שיתף עצמו חבר הכנסת בהצעה של יותר ממועמד אחד, יימחק שמו של חבר הכנסת מרשימת המציעים של כל המועמדים שהציע;" – זו סנקציה ראשונה. מוחקים את השם של חבר הכנסת – "פחת מספר המציעים של מועמד מעשרה בשל מחיקת שם מרשימת המציעים, רשאי חבר הכנסת שלא שיתף עצמו באף הצעה לצרף את שמו לרשימת המציעים של אותו מועמד, לא יאוחר משמונה ימים לפני יום הבחירה." – זאת אומרת, נותנים למועמד לצרף עוד שמות, אבל יש סנקציה נוספת על חבר הכנסת ששיתף עצמו פעמיים, שהוא בעצמו לא יכול להציע מועמד אחר או להצטרף שוב למועמד שהוא כבר הציע.
היו"ר יריב לוין
אותו דבר בדיוק, אני מבין, יופיע בחוק מבקר המדינה. הערות? התייחסויות? אין. נצביע על כל אחת בנפרד.
מי בעד לאשר את הצעת חוק-יסוד: נשיא המדינה (תיקון מס' 9) (הצעת מועמדים לכהונת נשיא המדינה, לקריאה השנייה והשלישית?
הצבעה

בעד – פה אחד
אושר להעלות את הצעת חוק-יסוד
נשיא המדינה (תיקון מס' 9) (הצעת מועמדים לכהונת נשיא המדינה) לקריאה השנייה והשלישית
היו"ר יריב לוין
פה אחד. אין מתנגדים ואין נמנעים.

הצעת חוק מבקר המדינה (תיקון מס' 47) (הצעת מועמדים לכהונת מבקר המדינה), התשע"ג-2013. מי בעד לאשר את הצעת החוק לקריאה השנייה והשלישית, בנוסח כפי שהיה בקריאה הראשונה?

הצבעה

בעד – פה אחד
אושר להעלות את הצעת חוק מבקר המדינה (תיקון מס' 47) (הצעת מועמדים לכהונת מבקר המדינה), התשע"ג-2013 לקריאה השנייה והשלישית
היו"ר יריב לוין
פה אחד. אין מתנגדים. אין נמנעים. תודה רבה. הישיבה נעולה.
<הישיבה ננעלה בשעה 11:06.>

קוד המקור של הנתונים