ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 18/06/2013

אישור תקנות מכוני כושר (רישוי ופיקוח)(פטור מנוכחות מדריך בחדר כושר)(תיקון-פטור מנוכחות מדריך בבתי מלון וחובת הצבת שלט), התשע"ג-2013

פרוטוקול

 
PAGE
10
ועדת החינוך, התרבות והספורט
18/06/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 33>
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שלישי, י' בתמוז התשע"ג (18 ביוני 2013), שעה 9:00
סדר היום
<אישור תקנות מכוני כושר (רישוי ופיקוח)(פטור מנוכחות מדריך בחדר כושר)(תיקון-פטור מנוכחות מדריך בבתי מלון וחובת הצבת שלט), התשע"ג-2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
עמרם מצנע – היו"ר
מוזמנים
>
מיטל שרעבי - לשכה משפטית, משרד התרבות והספורט

שלמה סביה - מנהל האגף להכשרת מאמנים, משרד התרבות והספורט

דן אורן - ממונה בכיר ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אשר גרנר - מנהל אגף רישוי עסקים, משרד הפנים

גדעון שניר - מנהל אגף בכיר אסטרטגיה ומדיניות תיירותית, משרד התיירות

עמי פדרמן - נשיא התאחדות המלונות בישראל

פנינה בן דוד - כלכלנית ראשית התאחדות המלונות בישראל

שמואל צוראל - מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל

פנינה שליו - דוברת התאחדות המלונות בישראל

יצחק קדמן - מנכ"ל, המועצה לשלום הילד

רותי רוזנטל - המשמר החברתי
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח
<אישור תקנות מכוני כושר (רישוי ופיקוח)(פטור מנוכחות מדריך בחדר כושר)(תיקון-פטור מנוכחות מדריך בבתי מלון וחובת הצבת שלט), התשע"ג-2013>
היו"ר עמרם מצנע
בוקר טוב לכולם. הנושא הוא: אישור תקנות מכוני כושר (רישוי ופיקוח)(פטור מנוכחות מדריך בחדר כושר). קודם כל, אני רוצה להביע הערכה למשרד התרבות והספורט על כך שלא ניצל את כל החודש שהענקנו לו, ושבועיים לאחר שאישרנו לבתים פרטיים רבי דירות, אנחנו נדרשים גם לדון בהצעה של השרה לימור לבנת לתקנות, כפי שציינתי.
תתחילו אתם, בבקשה.
מיטל שרעבי
בהמשך לישיבה שהתקיימה ב-4.6, שבה ניתן פטור נוכחות למדריך בבנין מגורים ובמקומות עבודה, אנחנו רוצים לתת פטור נוסף לחדרי כושר בבתי מלון, בכפוף להתקיימות התנאי שמופיע בסעיף 3ב(1) לחוק מכוני כושר, שבמקום שמתאמנים קטינים יהיה מדריך לאימון קטינים. הפטור, למעשה, יינתן בכל זמן שמתאמנים שם בגירים. הדבר השני שאנחנו רוצים להוסיף זה להחיל חובה על כל המקומות בהם ניתן פטור. קרי: בנין מגורים, מקומות עבודה ובתי מלון, שתהיה חובת הצבת שלט כדי שיהיה ברור לכל המתאמנים שיש איסור להתאמן בלא נוכחות מדריך לאימון קטינים. הפטור, כאמור, ניתן לבתי מלון שמשמשים את אורחי בית המלון שאינם מחזיקים במנוי. זאת אומרת, אם נודע לנו שישנה תופעה שבתי מלון בערים גדולות כמו ירושלים ותל אביב, אנשים מגיעים לא במסגרת הנופש ועושים מנוי, סוג של התקשרות עם בית המלון והם בעצם מבקשים להתאמן בחדר הכושר, כמו כל חדר כושר מסחרי. בעצם, אם בית מלון משמש כחדר כושר מסחרי, אז הפטור לא יחול. זאת אומרת, תהיה חובה של נוכחות מדריך במקרה שיש שם מנויים. במקרה שיש רק אורחים של בית המלון ובית המלון יידע את המתארחים בו בעת קבלת המפתח או בעת ההתקשרות שהחוק אוסר על אימון קטינים ותהיה חובת הצבת שלט, אז בעצם הפטור יחול.
אנחנו מבקשים גם להוסיף את סעיף 5, שאומר בפירוש שהוראות תקנות אלה אינן גורעות מסעיף ב(1) לחוק, שמחייב מדריך לאימון קטינים. שיהיה ברור לכל מי שקורא את החוק שהפטור ניתן רק לאימון בגירים.
היו"ר עמרם מצנע
זהו? אתה רוצה להוסיף משהו? תודה.
מיטל שרעבי
אני רק אוסיף דבר נוסף, שהתיקון המוצע הוא בעקבות החלטת ממשלה שהתקבלה ב-18.11.2012, לפיה הוטל על שרת התרבות והספורט לפעול ולפטור מפעילי חדר כושר בבתי מלון הפתוחים לאורחי בית המלון. זאת אומרת, היוזמה להצעת החוק היא כתוצאה מהחלטת ממשלה שהתקבלה בענין.
היו"ר עמרם מצנע
אוקי. כן, מי שרוצה לדבר, להתייחס צריך להירשם אצל יהודית. ראשון הדוברים יהיה יצחק קדמן, בבקשה.
יצחק קדמן
תודה אדוני היושב ראש. אני מנכ"ל המועצה לשלום הילד. אני מוכרח לומר שאני מאד מתפלא על משרד הספורט דווקא, שהגיש את ההצעה הזאת. שרת הספורט, ברוב הגינותה, במכתב שהיא שיגרה אליך ושקיבלנו אותו לקראת הישיבה, מציינת שהסיבה העיקרית היא הרצון לסייע לבתי המלון להפחית את העלויות שלהם, ובין השאר, עלות אחזקת מדריך כושר. דומה הדבר בעיניי לו היו מבקשים מחר לפטור את בתי המלון מלהחזיק מציל בבריכה שהם מתפעלים לרווחת הנופשים.
אשר גרנר
הם רוצים אבל זה לא עוזר.
יצחק קדמן
זה יבוא, השלב הבא. אין לי שום דבר נגד בתי מלון, להיפך. אני אשמח אם הם ירוויחו ויתפרנסו בכבוד. אני לא חושב שזה צריך לבוא על חשבון הקטינים שיהיו היחידים שיפגעו כתוצאה מהענין הזה מפני שהתוצאה תהיה שלא רק שיש דבר שהוא בעיניי כבר פסול היום לחלוטין וזה בתי מלון שקובעים מראש שהכניסה לקטינים, גם כשהם באים עם ההורים שלהם, אסורה. תארו לעצמכם שהיה כתוב בבית מלון שהכניסה אסורה לקשישים או לנשים או לכל קבוצת אוכלוסייה אחרת. אני בעצמי נתקלתי בענין הזה. ביקשתי לנפוש בבית מלון מסוים עם הבנות שלי, ואני מעיד עליהן שהן הבנות השקטות ביותר בעולם ולא מפריעות לאיש, וקיבלתי תשובה עזת מצח, שאני לא יכול להביא את הבנות שלי לבית מלון. עכשיו, לא מספיק לנו בזה, בבתי מלון אנחנו ניתקל בשלטים ליד חדר הכושר, שאומרים: הכניסה לקטינים אסורה, כי אין שם מדריך ואחרים יכולים להיכנס.
למה אני מתפלא על משרד הספורט? משרד הספורט צריך לעודד כושר ופעילות גופנית של קטינים. אנחנו יודעים מה קורה היום עם השמנה של קטינים, אנחנו יודעים מה קורה היום עם קטינים שלא זזים וצריך לעודד אותם לעשות פעילות ספורט, שהפכה להיות פחות ופחות רלוונטית להרבה מאד בני נוער. אז הקטינים יהיו במלון, אבא ילך לעשות כושר בחדר כושר והילדים ילכו לאכול המבורגר, כי שם אין מגבלה לקטינים ויכולים לאכול כמה שהם רוצים ולרבוץ מול הטלוויזיה או מול המחשב או מול האייפון או מול האייפד. למה שלא נאפשר ואפילו נעודד אם משרד הספורט רוצה לעזור לסבסד את בתי המלון, שייתן להם בונוס על הפעלת חדר כושר. אדרבא, שיהיו שם מדריכים שקיבלו הסמכה לעבוד עם קטינים, שזה חלק גדול ממדריכי הכושר ותעודדו בפעילות נופש של משפחה, שהילדים יעשו כושר בעצמם או מדריך או עם הוריהם. השורה התחתונה תהיה שבתי המלון שירצו לחסוך את ההחזקה של משכורת של מדריך כושר בחדר כושר יגידו: אנחנו פטורים מהיום מלהחזיק. יהיה חדר כושר בבית המלון, כל מבוגר שירצה לעשות פעילות יוכל לעשות את זה. לקטינים הכניסה תהיה אסורה ועוד החוק או התקנות מחייבים לשים שלט שהכניסה לקטינים אסורה כי אין מדריך.

אני חושב שזה דבר לא טוב, אני חושב שזה דבר לא ראוי. אם רוצים להוזיל עלויות של בתי מלון יש דרכים אחרות. אני לא אתנגד שמשרד הספורט יסבסד את בתי המלון על מנת שיגבירו פעילות גופנית לנופשים ולא להיפך. התוצאה הסופית של קטינים שלא יוכלו להיכנס בזמן נופש עם הוריהם לחדרי כושר הוא בדיוק ההיפך ממה שמשרד הספורט כל הזמן רוצה ומצהיר וגם מה שמשרד החינוך עושה בפעילות שנקראת "זוזו", נדמה לי, שמטרתה לעודד בני נוער לעסוק בספורט ולעסוק באימון גופני. לכן, אני הייתי מבקש לא לעשות את הדבר הזה, לא להדיר קטינים מחדרי כושר בכל מקום, גם לא בבתי מלון. בטח לא בבתי מלון בזמן שהם נמצאים בנופש ואנחנו מעוניינים לעודד את זה שהם יעשו פעילות ספורטיבית.
היו"ר עמרם מצנע
תודה רבה. מר שמואל צוראל, בבקשה.
שמואל צוראל
תודה רבה. בוקר טוב. אני מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל. ראשית, אנחנו רוצים להודות ולציין את משרד התרבות והספורט על ההיענות המהירה להחלטת הממשלה ולהובלת הנושא הזה, שעליו קבלנו תקופה ארוכה. אנחנו גם רוצים להודות לוועדה וליושב ראש הוועדה, שהקפידו על קיום אותה החלטת ממשלה כלשונה.

הסוגיה הזאת נבדקה על ידינו הרבה לפני שהתייצבנו בפני הוועדה להוזלת הנופש בישראל, הוועדה הממשלתית, והצגנו אותה. בדקנו אותה בכל רחבי העולם כולו. לא מצאנו מקום אחד שבו בבית מלון נדרשה נוכחות מדריך. בכל בתי המלון שאותם בדקנו, יש לנו גם דוגמאות מצולמות, מצאנו שלטי אזהרה מסוגים שונים, כולל אותו שלט אזהרה שמדובר כאן, שמוצע כאן, שקיים בצורה נרחבת בכל רחבי אירופה ולמעשה, אפילו מוצדק על ידי דירקטיבה אירופאית של האיחוד האירופאי.

הסוגיה הזאת נבדקה על הצד הכלכלי שלה וגם על הצד הבטיחותי שלה. משתי הסיבות האלה לא נמצא לזה מקום. אין שום ספק שאנחנו גם מסכימים בהחלט לסייג שאם מלון הופך להיות למועדון מינויים, צריכים לחול עליו כל מה שחל על מועדון מינויים, אפילו מבחינת הצדק והשוויון בין מתחרים זה צריך להתקיים, שלא לדבר על הצד הבטיחותי של הדבר.
שלא נקבל פה את הרושם שמחר בבוקר כל מדריכי חדרי הכושר במלונות ישראל מפוטרים. מלונות רבים ימשיכו להעסיק מדריכי חדר כושר מתוך שיקול עסקי טהור כי זה טוב להם. המדריכים האלה יעבירו שיעורים והמדריכים האלה יתנו הדרכות. הנושא תלוי באופיו של המלון, בעונתיות, בסוג הקהל שמבקר בו.
אשר לשאלת הקטינים
אני קצת לא מבין את הענין כי כרגע על כל המעליות בכל בתי המלון במדינת ישראל, בהוראת משרד התמ"ת, מופיעה אזהרה שאוסרת על קטינים עד גיל מסוים - -
יצחק קדמן
גיל 14.
שמואל צוראל
- - להיות במעלית. זאת אומרת, גם פה מדירים את הקטינים משימוש באמצעי - -
יצחק קדמן
לא, הם יכולים עם ההורים שלהם לעלות.
שמואל צוראל
יפה. הנושא של קטין בחדר כושר, גם היום לא מספיק המדריך הקיים מסיבה נורא פשוטה: קטינים בחדרי כושר מחייבים מדריך שיודע להדריך קטינים. והמדריכים הקיימים היום, רק חלקם יודע בכלל להדריך קטינים. מכאן, שאם ישנו מלון בקיץ באילת או בים המלח, בשיא העונה, בשיא החופש הגדול, ויהיו רבים כאלה כי יש רבים כאלה גם כיום, שרוצה להעביר חוג לקטינים אצלו במלון, חוג מיוחד לילדים, חוג מיוחד לנוער כי גם יש הבדל בין ילדים לנוער, ירצה לעשות את הדבר הזה, בוודאי שיוכל לעשות את הדבר הזה, אולי אפילו ישווק את הדבר הזה ואולי אפילו יתפרנס ממנו. כך שאנחנו לא מוצאים שום סיבה אלא רק לברך על התקנות האלה, שלמעשה אולי יכניסו קצת יותר סדר בדבר שלמעשה העמיד את רוב חדרי הכושר רוב השנה סגורים בגלל חוסר כדאיות.
היו"ר עמרם מצנע
תודה. יש עוד מישהו שרוצה לומר משהו? מה פדרמן?
עמי פדרמן
אם אתה נותן לי זכות דיבור, כדי שזה לא יישמע כדבר נקודתי, זה חלק ממאמץ כולל של הממשלה ושל הענף להוזיל את עלויות הנופש, וזו רק נקודה אחת. יש עוד רבות אחרות שגורמות היום לכך שעלויות התפעול כל כך גבוהות שבסופו של דבר זה בא לידי ביטוי במחירים כי מישהו בסוף צריך לשלם, ופוגע בתנועת התיירות, שהיא חשובה לישראל באופן כללי, כך שזה חלק ממאמץ גדול לשפר ולהגדיל את תנועת התיירות לישראל.
היו"ר עמרם מצנע
תודה. אני מבקש מהיועצת המשפטית, ממרב, שתקרא את התקנה.
מירב ישראלי
אני מתנצלת שלא שמעתי את מיטל אז אני אחזור אולי.

"תקנות מכוני כושר (רישוי ופיקוח) (פטור מנוכחות מדריך בחדר כושר), התשע"ג-2013." זה יהיה תיקון לתקנות שאישרנו לפני שבועיים, תוספת. "בתוקף סמכותי לפי סעיף 3 לחוק מכוני כושר (רישוי ופיקוח), באישור ועדת החינוך, אני מתקינה תקנות אלה: פטור מנוכחות מדריך בבתי מלון. מכון כושר המצוי בבית מלון, כהגדרתו בחוק שירותי תיירות, התשל"ו-1976, יהיה פטור מנוכחות מדריך אם מתקיימים בו כל אלה: הוא משמש את אורחי בית המלון שאינם מחזיקים במנוי לשימוש בחדר הכושר ושאינם קטינים בלבד;" בענין הזה, ראיתי פשוט שדן אורן נכנס. דן, דיברתי עם יעקב אתמול והוא אמר לי שלגבי הענין של החריג של המנוי, אתם צריכים עוד לנסח אותו. אז רציתי לדעת אם הנוסח הזה - -
דן אורן
להגדיר אותו.
מירב ישראלי
יש לכם הגדרה?
דן אורן
אין לנו.
מירב ישראלי
אולי תגיד את המהות לפרוטוקול כדי שנוכל לנסח את זה אחר כך.
דן אורן
המהות היא שמי שמנוי בחדר כושר של מלון - -
דן אורן
זה בעצם לא רק להגיד מנוי חודשי או משהו כזה. למשל, כרטיסיות, שזה יכלול את כל הדברים שאדם בא רק לחדר הכושר והוא לא באמת אורח במלון. אנחנו אומרים את זה לפרוטוקול כדי שאחר כך נוכל לנסח את זה בצורה יותר בהירה.
מיטל שרעבי
סליחה, אני לא בטוחה שיש צורך להגדיר מנוי.
מירב ישראלי
זה מה שמשרד המשפטים אמר לי אתמול.
מיטל שרעבי
אתמול שוחחתי באמת עם יעקב פרידר, וכשניסינו להגדיר, זה הביא אותנו לכל מיני מקומות שלהיפך, ההגדרה יכולה קצת לבלבל - -
מירב ישראלי
לא, אבל דווקא אם את משאירה את זה פתוח אז יכולים למצוא כל מיני דרכים לעקוף את זה. זאת ההתלבטות.
מיטל שרעבי
מאד התקשינו למצוא הגדרה.
מירב ישראלי
אני מבינה. לכן, אנחנו משאירים את זה אולי לאחר כך. אם לא נצליח, נשאיר את זה ככה אבל לפתוח לנו פתח להגדיר את זה אבל המהות היא שאדם שבא לצורך חדר כושר ולא למלון כאורח, אז מפאת השוויון במכוני כושר וכולי, זה לא יחול. אני רק אומרת את זה לפרוטוקול.
"הנהלת בית המלון יידעה את המתארחים בו שהחוק אוסר על אימון קטינים בלא נוכחות מדריך לאימון קטינים בעת החתימה על ההתקשרות עם המלון או בעת מסירת המפתח לחדר המלון נמסר למתקשר או למקבל המפתח, לפי העניין, טופס הכולל את נוסח השלט האמור בתקנה 4.
חובת הצבת שלט." החובה, דרך אגב, היא לא רק על המלונות, היא גם על המקומות שאישרנו לפני שבועיים. "בכניסה לחדר כושר שניתן לגביו פטור כאמור בתקנות אלה, במקום בולט לעין, יוצב שלט ונוסחו יהיה "לידיעתך: החוק אוסר על אימון קטינים בלא נוכחות מדריך לאימון קטינים". בשלט יתקיימו התנאים הבאים: השלט יהיה מחומר קשיח, למעט קרטון, ומידותיו 50*40 סנטימטרים לפחות; האותיות בשלט יהיו בצבע שחור ובגודל אחיד של 2.5*2.5 סנטימטרים לפחות; גובה השלט יהיה בין 1.80 מטרים לבין 2.20 מטרים מהרצפה והשלט לא יוסתר על ידי חפץ כלשהו. שמירת דינים. אין באמור בתקנות אלה כדי לגרוע מהוראות סעיף 3(ב)(1) לחוק המחייב נוכחות של מדריך לאימון קטינים בכל עת שקטינים מתאמנים בחדר הכושר." אני לא יודעת אם יש צורך בזה. "תחילה. תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן."
היו"ר עמרם מצנע
יש לי שאלה: זה מספיק שבשלט כתוב: לידיעתך, החוק אוסר? צריך להיות כתוב: במלון זה אין מדריך. מביאים לידיעתו את החוק.
מיטל שרעבי
אני רוצה להתייחס לדברים של דוקטור קדמן. זה לא בהכרח שבית המלון באמת לא יעסיק מדריך. יש לו פטור אבל יכול בית מלון לבוא ולהגיד, במיוחד בערים, שיש לי אימונים ואני רוצה שקטינים יבואו ויתאמנו ובכל זאת, הוא יעסיק מדריך או מדריך שיש לו גם הכשרה לאימון קטינים.
היו"ר עמרם מצנע
ומלון שאיננו מעסיק מדריך, האם הנוסח הזה מספיק כי בעצם רק הבאנו לידיעתו של הנכנס לחדר כושר - -
מיטל שרעבי
צריך באמת לשים לב אם יש נוכחות של מדריך כי יש מצבים שבאמת תהיה נוכחות של מדריך. זה לא בהכרח שבית מלון יהיה ללא - -
היו"ר עמרם מצנע
אז אני אומר שהשלט הוא אחיד ויש בו תוספת. בבית מלון שבו אין מדריך, צריך להיות כתוב שאין מדריך. לידיעתך, בחדר כושר זה אין מדריך.
מיטל שרעבי
אני חושבת שזה קצת בעייתי כי בית מלון יכול להחליט עכשיו שהוא לא מעסיק מדריך ו - -
היו"ר עמרם מצנע
אז הוא יתלה אותו.
מיטל שרעבי
אז הוא פשוט יוריד וישים?
היו"ר עמרם מצנע
אחרת, הבאנו לידיעתך את החוק אבל האם בבית המלון הזה יש מדריך או אין?
מיטל שרעבי
אני חושבת שזה מאד דינמי ואולי כדאי שתתייחסו לזה כי - -
היו"ר עמרם מצנע
דינאמי בסדר אבל אפשר לתלות שלט ולהסיר אם רוצים.
שמואל צוראל
ללא ספק, אזכור החוק יבוא בצמוד לדברי המלון לאורחיו. המלון יגיד לאורחיו: אתה מוזמן לחדר הכושר, לידיעתך, או יגיד לאורח: בשעות אלה ואלה פועל מדריך חדר כושר שמורשה לקטינים או כל הודעה אחרת. ציטוט החוק מתחת לזה נועד למנוע את המצב שבו יש שעות שבהן קיים מדריך לקטינים או כיתות לקטינים או דבר מהסוג הזה אבל הורה, בטעות, יכול להניח מתוך זה, שהוא יכול בכל שעה משעות היום להכניס את ילדו פנימה. אז פשוט בשביל למנוע את המצב הזה.
אשר גרנר
אני ממשרד הפנים. אני חושב שכבוד היושב ראש צודק בענין הזה והוא מכוון לזה שצריך להביא לתשומת לב. אני מדבר על הבגירים ולא על הקטינים, שאין מדריך חדר כושר בחדר כושר זה. אם תשימו אותו אחרי זה בצהרים, תוריד את השלט. מה הכוונה? זה דומה בדיוק לענין של מכירת משקאות משכרים שכתוב: אסור למכור משקה משכר מתחת לגיל 18 או משעה זו וזו או בהיבט של עישון. זאת אומרת, להביא לידיעת ציבור הבוגרים בחדר הכושר שאין מדריך חדר כושר. זו הכוונה.
היו"ר עמרם מצנע
כן, בהחלט. אז את זה צריך להוסיף.
מירב ישראלי
בסדר. אז יהיה: בחדר כושר זה אין מדריך לאימון קטינים, משהו כזה.
מיטל שרעבי
אבל אז השלט לא תמיד יוצב שם.
מירב ישראלי
יכולים לשים אותו ולהוריד אותו כשיש...
היו"ר עמרם מצנע
לסובב אותו, להפוך אותו.
מיטל שרעבי
אני חושבת אחרת: אני חושבת שאולי כן כדאי שהשלט הזה תמיד יהיה שם - -
היו"ר עמרם מצנע
השלט הזה צריך להיות תמיד אבל בנוסף לו...
מיטל שרעבי
אוקי, בנוסף לו.
היו"ר עמרם מצנע
כן, לא אמרתי במקום.
קריאה
בנוסף לזה, המלון יעיד על מה הוא עושה.
מירב ישראלי
זה רק לגבי מלון אבל, כי אמרתי שזה חל גם על בתי מגורים ועל מקומות עבודה. אז זה פחות ענין הקטינים, הוא פחות רלוונטי למרות שבבתי מגורים גם זה רלוונטי.
היו"ר עמרם מצנע
אנחנו עוסקים עכשיו במלון. צריך להוסיף את זה גם שם כי יכול להיות גם שעות מהיממה שכן יהיה מדריך. בחופשות מרוכזות, נגיד בקיץ, שיש הרבה בני נוער וצעירים - -
מירב ישראלי
אז זה בעצם בכל עת שאין מדריך לאימון קטינים בחדר הכושר, יהיה שלט נוסף שיגיד: אין מדריך ל - -
היו"ר עמרם מצנע
אוקי. עוד מישהו רוצה להוסיף משהו? אני הקשבתי לדברים של מר קדמן ואני חושב שיש היגיון בתקנה הזאת. בהרבה מאד מקומות בעולם נהוג בכלל להטיל אחריות על המשתמש, בין אם זה בחדר כושר ודרך אגב, יש הרבה מאד מקומות בעולם שאין מצילים, לא בבריכות ואפילו לא בים.

אנחנו קצת עם עודף רגולציה, לפי דעתי, במדינת ישראל, וגם עודף בירוקרטיה, שבסופו של דבר גם לא אוכפים אותה. אז אני חושב שיש בזה היגיון. על כן, אנחנו מצביעים. פה אחד.
יצחק קדמן
אפשר לבקש בקשה? שתי בקשות: א. הייתי מבקש שהוועדה הזאת תיזום דיון לגבי שימוש בחדרי כושר בקרב קטינים בני 15 ומעלה. אני חושב שהגיע הזמן לשנות את התקנה הישנה הזאת, ולעודד קטינים להשתמש בחדר כושר. אני חושב שזה ארכאי לגמרי שאסרו על קטינים עד 17.5 - -
היו"ר עמרם מצנע
עד 18. רישיונות נותנים להם ב-16.
יצחק קדמן
18 פחות יום. הם מטיסים מטוסים כמעט בגיל הזה רק בחדר כושר לא נותנים להם להרים משקולות. הגיע הזמן לעשות דיון אם לא לשנות את זה, שזה יפתור חלק מהבעיה.

דבר שני, באשר לשלט, אני מבקש שהוא ינוסח באופן פוזיטיבי ולא באופן נגטיבי. הכוונה היא שאם כבר צריך לעשות את זה, שייכתב ששימוש בחדר כושר מחייב מדריך מיוחד לקטינים או באיזה נוסח שלא יהיה, שיהיה כתוב שהאחריות היא על המקום ואז יהיה כתוב שכרגע אין מדריך כושר. ולא שיהיה כתוב שאסור לקטינים להיכנס.
מירב ישראלי
לא, החוק אוסר על קטינים - -
יצחק קדמן
אני מדבר על משהו פוזיטיבי.
יהודית גידלי
החוק מתיר שימוש בחדר כושר בנוכחות מדריך כושר.
יצחק קדמן
כשמשתמשים בחדר כושר עם קטינים, זה מחייב נוכחות מדריך מיוחד. זה מה שאני רוצה שיהיה כתוב. זה אותו דבר רק פוזיטיבי ולא נגטיבי.
היו"ר עמרם מצנע
אני מבין מה שאתה אומר. מה אומרים המשפטנים? "החוק מתיר" זה מספיק ברור שהחוק אוסר?
מירב ישראלי
לא, הרעיון פה הוא לעשות סוג של הערת אזהרה כזאת. אם אתה אומר: החוק מתיר, אז זה כאילו אוקי, נכון שזה רק בתנאי מסוים.
יצחק קדמן
החוק מחייב בעת אימון קטינים שיהיה נוכח מדריך כושר מיוחד.
מירב ישראלי
אפשר, זה אותו דבר למעשה.
יהודית גידלי
זה לא אותו דבר.
מירב ישראלי
לא, מבחינת המשמעות זה אותו דבר.
יהודית גידלי
את מבינה את הרוח. זה מאד לא נעים כשבן אדם אומר: אסור לך להיכנס.
היו"ר עמרם מצנע
לא, זה נכון, אבל אני שואל את המשפטנים כי יש הבדל. גם לא כותבים לך בכביש לך מותר לנסוע עד 80. בעצם כתוב....
מירב ישראלי
כן, זה אותו רעיון. זה סוג של תמרור אזהרה בעצם. זה נכון. מבחינה משפטית אין הבדל בין זה לזה. אפשר לכתוב גם ככה וגם ככה. המשמעות היא אותה משמעות.
היו"ר עמרם מצנע
אז אני מקבל את ההערה הזאת שצריך לתקן: החוק מאפשר.
יהודית גידלי
לא, החוק מחייב נוכחות מדריך כושר לקטינים.
דן אורן
השימוש בחדר כושר יתקיים אך ורק בנוכחות מדריך - -
יהודית גידלי
החוק מחייב שימוש בחדר כושר לקטינים בנוכחות מאמן כושר לקטינים בלבד.
יצחק קדמן
מחייב נוכחות מדריך בעת שימוש על ידי קטינים.
היו"ר עמרם מצנע
אני גם מקבל את ההערה הראשונה, לבחון את הדרך כדי שזה לא יחול על בני 18 אלא נניח מ-14,15.

הוועדה מאשרת את התקנות עם התיקונים שסיכמנו עליהם ורושמת לעצמה שהיא תבחן את האפשרות לשנות את המונח "קטינים", שכרגע זה מופיע עד גיל 18. גם לי זה נראה אבסורד, ולהתאים אותו לרוח הזמן.
מירב ישראלי
זה מחייב תיקון חקיקה.
היו"ר עמרם מצנע
תודה רבה. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 09:45.>

קוד המקור של הנתונים