ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 10/06/2013

הסכם בדבר תשלום תוספת חד פעמית לזכאים לקצבה מיוחדת

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
10/06/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 31>
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, ב' בתמוז התשע"ג (10 ביוני 2013), שעה 13:00
סדר היום
<הסכם בדבר תשלום תוספת חד פעמית לזכאים לקצבה מיוחדת>
נכחו
חברי הוועדה: >
היו"ר יעקב מרגי – מ"מ היו"ר

אילן גילאון
מוזמנים
>
דב בארי - רפרנט בטל"א באג"ת, משרד האוצר

רועי קרת - יועמ"ש הביטוח הלאומי

אילנה שרייבמן - סמנכ"ל גמלאות, הביטוח הלאומי

לימור לוריא - הביטוח הלאומי

משה רוטמן - מזכ"ל, ארגון הפעולה של הנכים

קובי כהן - יו"ר, ארגון הפעולה של הנכים

נעמי מורביה - יו"ר, מטה מאבק הנכים

ניסים מורביה - מנכ"ל, מטה מאבק הנכים

אבנר עורקבי
​–
יו"ר, ארגוני אהב"ה

אשר רוכברגר - המשמר חברתי

נועה ביתן - עו"ד אקים ישראל

יחיאל שרשבסקי
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהל/ת הוועדה
וילמה מאור
רישום פרלמנטרי
לאה קיקיון
<הסכם בדבר תשלום תוספת חד פעמית לזכאים לקצבה מיוחדת>
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם, אני פותח את הדיון. על סדר היום – הסכם בדבר תשלום תוספת חד פעמית לזכאים לקצבה מיוחדת. בסקירה שקיבלתי – זו חובת היוועצות שבפעם הקודמת הסתיימה ללא הסכמה. אני רוצה לשמוע את הצדדים ולפי העניין נראה לאן מתקדמים.
נעמי מורביה
שמחה בניטה ואנוכי ואבנר עורקבי ב-2011 השתתפנו בדיונים שבהם דובר על הפיצוי ובהחלט אנחנו התכוונו לכך שאנשים שמקבלים שר"מ ומעסיקים עובד זר ונאלצים לשלם על פי חוק, לא ייתכן להשית עליהם תשלום נוסף מרגע שהמדינה לא מפצה עליו. ובמה דברים אמורים? מדובר בהעלאת שכר המינימום במשק. כידוע לך, שכר המינימום הועלה ב-600 שקלים בשנת 2011. זאת אומרת שאותו נכה שמקבל 4,500 שקל קצבת שר"מ, במקום 9,000, שהמ.מ.מ קבע שזה מה שצריך כדי לממן עובד זר, הוא כל הזמן בעמדה של מפר חוק. אין לו מאיפה לשלם, אנחנו לא מייצרים הכנסה. מ-12 גמלאות בשנה אי אפשר ליצור את ה-13. היה מדובר בפיצוי קבוע כל חודש, לא בפיצוי חד פעמי. זה 12,000 שקל לשנה.
היו"ר יעקב מרגי
אין הסכמה לפיצוי כל חודש. יש פה רצון לתת פיצוי חד פעמי שייתן מענה.
נעמי מורביה
זה פלסטר על שבר.
היו"ר יעקב מרגי
זה בומבסטי, מה שאמרת, אבל יש מצבים, בהרבה מנגנונים ראינו שנותנים פיצוי חד פעמי על שנה, ובתוך זמן מה עוד פעם בוחנים, ועוד פעם נותנים פיצוי. השאלה – אתם באי הסכמה. אתם מתעקשים על פיצוי קבוע.
נעמי מורביה
כן, אנחנו משלמים קבוע.
שמחה בניטה
לא. כיוון שאנחנו כבר מ-2011 יושבים על הנושא, וה-200 מיליון שקל האלה יושבים בקופת האוצר, וחבל לי שהכסף הזה נסחב, והנכים לא ייהנו מזה. אני, בניגוד לדעה שאם לא מקבלים הכל אז לא לקחת את החצי ציפורן, אני חושבת שיש לתת קודם כל את הפיצוי שהבטיחו לנו ב-2011 ולהשתמש ב-200 מיליון. אני חושבת שצריך לתת בלי שום קשר להמשך דיונים בנושא הזה של העלאת קצבת השר"מ וכל הנושא הזה של התשלומים לעובדים הזרים, כמו הפנסיה והפיצויים, כמו שכרגע לקחו את החלק הזה לקשישים, שביטוח לאומי ישלם, גם את זה להפיל - - -
היו"ר יעקב מרגי
את אומרת משהו באמצע – נעמי מורביה אומרת: עד שלא יהיה קבוע – כלום. ביטוח לאומי אומר – יש רק את החד פעמי. את אומרת: לא, נקבל, ונמשיך לנהל את הדיונים.
שמחה בניטה
נכון. אני אומרת – נקבל קודם כל את הכסף שנתנו, קודם כל שהנכים ייהנו ממנו, זה יותר טוב מאשר האוצר ייהנה ממנו.
קריאה
שזה לא ייקרא פיצוי חד פעמי.
שמחה בניטה
ואנחנו, הנכים, נמשיך להילחם ולהעלות הצעה פה בוועדת העבודה והרווחה להעלאת קצבת השר"מ באופן גורף לכולם. אבל כרגע, לפחות לקבל את זה. בלי שום קשר, לא לקשור אחד בשני.
ירון לוי
אני מנכ"ל ארגון הפעולה של הנכים. אני גם מרכז פעילות להקמת ארגון יציג, בעזרת השם.
היו"ר יעקב מרגי
אשרי המאמין.
ירון לוי
ראשית, אני אציין שמשפטית יש בעיה עם המסמך הזה, כי ברישה מופיעה גב' דומיניסיני, ובסיפה, בחתימה, מופיע פרופ' מור יוסף, אז יש פה, בעניין הזה - - -אם אני הולך למתווה ששמחה בניטה אומרת - - -
רועי קרת
הוא צודק.
היו"ר יעקב מרגי
אבל ההתחייבות היא התחייבות.
ירון לוי
בהמשך למה ששמחה ציינה, אנחנו אכן נהיה מוכנים לקבל את הפיצוי החד פעמי הזה, אבל בתנאי. אני אגיד לך איפה הבעיה. ברגע שאתה מקבל את הפיצוי, כמו שאתה אומר, יש מצבים לתת דחיפה פה, דחיפה שם, אבל כשאתה נותן את הדחיפה פה- דחיפה שם, מה אתה אומר לי? שאתה מונע את הקיבוע.
היו"ר יעקב מרגי
תעצור רגע. הבנתי אותך. תקשיב: אני לא מבין אתכם. שנתיים זה על השולחן, לא קיבלתם שקל. שכר המינימום עלה שוב. אתה מתווכח אתי עכשיו על סמנטיקה? אני שואל אותך: להקים זעקה בעוד חצי שנה-שנה, ימנעו ממך? אתם צריכים רק להצדיע גם למוסד לביטוח לאומי וגם למדינה, וחובת ההיוועצות שעדיין, באמת, כשנגמר בלי הסכמה, היא משכה את חובת ההיוועצות. אנחנו רוצים לעזור לכם. השאלה – מה אתם עושים. סגן שר האוצר הקודם מהסיעה שלי לימד אותי פעם שבאוצר יש כלל שהזמן עובד לטובתם. תמשיכו לריב, הזמן לטובתם.

יש פה, אני אומר לכם – פונה לשכל – יש פה סכום. אתה יודע מה? לפנים משורת הדין - -
נעמי מורביה
אלף שקל, חד פעמי - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר – נגיע לאיזה התכנסות מוסכמת, והיא לא כבדה. מאז שנקבע אותו סכום היה עדכון של שכר המינימום שוב. בואו נעדכן את הסכום שמיועד לכך, נצא לקראת פיצוי הנכים, שיסייע בידם, שייהנו מאותו סכום חד פעמי. הוא לא מבוטל. אני מסכים אתכם בצורך. מסכים שקצבת השר"מ נשחקת, והיה צריך לתת אותה. אבל מה יש לנו ביד היום? מה האלטרנטיבה?
ירון לוי
קודם כל צריך להגיד תודה על כל שקל שנותנים, אין ספק. נקבל את זה, אבל שנצא מפה לפחות עם רוח – הן של יושב ראש הוועדה והן נציגנו בביטוח הלאומי, שיהיו כוונות בעתיד לשבת אתנו.
היו"ר יעקב מרגי
ידידי, תקשיב. אני אומר לך – הרבה מוסדות במדינה יבוטלו והרבה פרות נשחתו, אבל הכנסת לא הולכת להתבטל. ואתם לא הולכים להפסיק לייצג את הנכים. אם באמת העיוות והשחיקה זועקת לשמיים, בואו לנבחרי הציבור שלכם, לנציגי הציבור, תציגו את הנתונים. אבל מה אתם עושים היום? אף אחד לא התחייב לך שבעוד חצי שנה יתקיים דיון, אבל החובה שלך כמנהיג ציבור – לעמוד על המשמר, לקחת נתונים, לא לזרוק פה, באוויר, דברים, לראות כמה נשחק מאז שעודכנה קצבת השר"מ, להביא נתונים ולבוא לכאן. תאמינו לי, יש לכם פה ועדה קשובה, עם היושב ראש שלה. אתם נהנים מאהדה ומהקשבה. לכן קחו את הסכום. נשמע את ההצעה שלי לעדכון, בגלל אותה פעימה שהיתה. לזעוק – תוכלו. למחות – תוכלו.
ניסים מורביה
אני מנכ"ל מטה מאבק הנכים. אני חושב שיש פה איזה לאקונה שאפשר להוריד אותה. הנושא של החד פעמי, אם מורידים את המלה "חד פעמי", זה נותן את הפתח - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם אני אומר לך עכשיו שהחולצה שאתה לובש היא ירוקה, היא תהיה ירוקה?
ניסים מורביה
אני לא יודע. אני מדבר כרגע על המילה "חד פעמי".
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש את התייחסות האוצר להצעה שלי.
דב בארי
כפי שהזכירו פה בתחילת הדיון, המהלך הזה נולד במסגרת של איזשהו משא ומתן והתדיינות מול ארגוני הנכים. יש שם חבילה כוללת. היא דיברה על סיוע בשירותים במשרד הרווחה.
נעמי מורביה
אז למה אתם לא משנים את התוספת - - זה גם - - -
דב בארי
במסגרת השינויים שסוכם עליהם כבר היינו בוועדה בכנסת הקודמת, כולל תוספות נכבדות לקצבת ילד נכה. יש פה המשך. חבר'ה, זו התמונה, ושם אנחנו נמצאים. כך סוכם בדיונים – ביותר מדיון אחד, גם מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, וגם עם שר הרווחה הקודם, השר כחלון.
היו"ר יעקב מרגי
לא ענית לי. אני מבין שהתשובה היא – לא.
דב בארי
התשובה היא – זו החבילה, וזה מה שאנחנו - - -
קריאות
- - -
היו"ר יעקב מרגי
רבותיי, בדיון הקודם יושב ראש הוועדה ביקש שהתשלום יבוצע תוך 4 חודשים, לא עוד 6 חודשים. על זה יש הסכמה? אני רוצה לשמוע, לא הנהון, כי הפרוטוקול לא קולט הנהון.
קריאות
- - -
היו"ר יעקב מרגי
יפה. אז זה לא בא להצבעה, זה וחובת ההיוועצות. מאחר ואני רואה יותר שביעות רצון מארגוני הנכים, לא אתם החלטתם על זה, קשה לכם לומר "כן", יפה. זה בסדר. לכן, חובת ההיוועצות התקיימה, והמסלול הירוק נפתח קדימה.

תודה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:40
27/06/2013
08:03

קוד המקור של הנתונים