ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 22/05/2013

דיווח ראשוני של המשטרה על ארוע הירי בבנק בבאר שבע בהשתתפות מפקד מחוז דרום במשטרה

פרוטוקול

 
PAGE
23
ועדת הפנים והגנת הסביבה
22/05/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 29>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום רביעי, י"ג בסיון התשע"ג (22 במאי 2013), שעה 8:30
סדר היום
<דיווח ראשוני של המשטרה על אירוע הירי בבנק בבאר שבע בהשתתפות מפקד מחוז דרום במשטרה>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
טלב אבו עראר

דוד אזולאי

בועז טופורובסקי

רינה פרנקל

דוד צור

מסעוד גנאים

אחמד טיבי
נחמן שי
מוזמנים
>
יורם הלוי - ממ"ז דרום, המשרד לבטחון פנים

אמיתי לוי - רח"ט אבטחה באג"מ, המשרד לבטחון פנים

מידד לביא - ע' רח"ט אבטחה, המשרד לבטחון פנים

יואל הדר - יועמ"ש בט"פ, המשרד לבטחון פנים

יעקב עמית - ר' אגף כלי ירייה, המשרד לבטחון פנים

יואל לוי
דורון בן אמו

_
סמנכ"ל המשרד, המשרד לבטחון פנים
דובר מחוז

יוחאי וג'ימה - ראש מינהל בטחון במש"מ, מרכז השלטון המקומי

יוסי צביון - איגוד הבנקים

טיבי רבינוביץ' - איגוד הבנקים

משה פרל - מנכ"ל, איגוד הבנקים

אורן מאירי - איגוד הבנקים

שלמה יפה - איגוד הבנקים
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רישום פרלמנטרי
אתי בן-שמחון
<דיווח ראשוני של המשטרה על ארוע הירי בבנק בבאר שבע בהשתתפות מפקד מחוז דרום במשטרה>
היו"ר מירי רגב
בוקר טוב לכולם, אנחנו פותחים את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בדיון בעקבות הטבח הקשה שאירע בבאר שבע, בבנק הפועלים לפני יומיים.
ראשית, אני רוצה להביע את תנחומיי למשפחות ההרוגים, ולהעביר את החלמתי לפצועים, וגם של הוועדה כולה. אני רוצה לציין שהדיון היום הוא בשידור חי גם ב-ynet וגם בערוץ הכנסת. נמצאים פה גם עיתונאים, כך שאם יש דברים שהמשטרה חושבת שאנחנו לא צריכים לדעת עליהם, אז כמובן כדאי שתקפידו על הנושאים של דברים שהם חסויים.
אני רוצה קודם כל להודות לממ"ז דרום שהגיע לכאן, יורם הלוי, ובכלל, לכם, למשטרה, על כל הפעילות שאתם עושים על שמירת חיי אדם, ושמירת שלום הציבור. הדיון הזה הולך להיות היום דיון קשה, צר לי שזה המפגש הראשון בינינו, ותודה שהגעת. כמובן, נמצאים פה רח"ט אבטחה במשטרת ישראל, עמיתיי, שכבר שותף לדיונים קודמים שלנו, ונציגי המשרד לביטחון פנים.

אני רוצה לפתוח עם הערה שכדאי שתעבירו אותה בצורה מאוד ברורה, המשרד לביטחון פנים. ועדת הפנים התחילה את הדיונים בנושא אבטחת הנשק כבר לפני חודש וחצי. יזמנו דיונים, הלכנו עם המשרד לביטחון פנים, הם ביקשו זמן להיערך לעבודת מטה. הלכנו וביקשנו, ואמרנו אנחנו עושים תבחינים בשני נושאים של צמצום כלי נשק בקרב אזרחים. האחד, מהם התבחינים שעל פיהם המשטרה מחלקת כלי נשק - אמרנו בנושא הזה נקיים דיון נפרד.
הנושא השני היה סוגיית האבטחה, כיצד אנחנו מונעים ממאבטח שחוזר הביתה עם הנשק שלו, שיפגע בעצמו או יפגע במישהו בסביבה שלו. בעוד אנחנו דנים ביום שני בדיון שלישי בסוגיית המאבטחים, אירע הרצח הנוראי בבנק בבאר שבע. בסיכום הדיון מבקש ממני נציג משרד הפנים ועמיתיי, ורותם מנכ"ל המשרד, להמתין שאין לכם עדיין החלטה לגבי עבודת מטה, למרות שביקשנו כבר בדיון הראשון. ישב פה נסים מור, ראש אגף המבצעים, וביקשתי, נא תסגרו עבודת מטה שמדברת על כך שמאבטח שסיים את יום עבודתו יאבטח את הנשק במקום עבודתו, שלא יילך עם זה הביתה, כדי למנוע מצב שחס וחלילה במקרה של דיכאון, במקרה של משבר נפשי, במקרה של אירוע זה או אחר, הוא השתמש בנשק, יפגע בעצמו או בסובבים לו. אמרתם לי שאתם זקוקים לעוד חודש כדי לסיים את עבודת המטה.

וראו זה פלא, הדיון שלנו היה ביום שני בצהריים - אני צודקת, נציגי השלטון המקומי? בערב, עבודת המטה הסתיימה, והשר קובע – קראתי באחד העיתונים, אני לא אגיד באיזה עיתון. השר קבע שמאבטחים בבתי ספר לא יוכלו לצאת לביתם עם נשק. שמחזיקי הנשק יחוייבו להוכיח עילה בעת חידוש הרישיון שזה מצוין, שהפקדת הנשק של המאבטחים תהיה במקום עבודתם, שזה בהמשך לבקשת הוועדה, ושלא יהיה חידוש נשק אוטומטי.

מה קרה? מה פתאום ב-3 שעות סיימתם את עבודת מטה? אז אני אומרת שוב לטובת הפרוטוקול, לפני שאנחנו מתחילים את האירוע בבאר שבע.
ועדת הפנים היא לא חותמת גומי של משרד לביטחון פנים. ועדת הפנים היא ועדה שמפקחת על עבודת המשרד. זאת תהיה הפעם האחרונה שכאשר אני יוזמת דיון בנושא מסוים יחד עם חברי הוועדה מגיעים לדיונים רציניים, אני קוראת את מסקנות עבודת המטה בעיתון כשבאותו יום נערך אצלי דיון, ואומרים לי אנחנו צריכים חודש לסיום עבודת המטה. אל תלחיצי אותנו, הוועדה, כל חברי הוועדה אומרים, חברים, בוא נמנע את הרצח הבא. בוא נטפל בסוגיית המאבטחים, אל תלחיצו אותנו, אל תשפכו את התינוק עם המים, יש תפיסת ביטחון כוללת לנושא אחזקת נשק ואקדחים. אמרנו, אין בעיה, נלך עם המשטרה, אתם הגוף המבצע, אתם הגוף שמתכנן, אתם הגוף שעושה את המודיעין. אל תעמידו אותנו במצב לא נעים בדיונים מהסוג הזה. התפקיד שלנו הוא בדיוק כמו התפקיד שלכם, אני בטוחה שיש לכם את אותו אינטרס לדאוג לרווחת הציבור, ולדאוג לזה שאנחנו נגן על חיי האזרחים. זו הפעם האחרונה, אני אומרת את זה שוב, תעבירו את המסר הזה, עם כל הערכה והכבוד שיש לי, למשטרה, לעבודת המשטרה, ולעבודת המשרד לביטחון פנים.

לא ייתכן שאתם אומרים לי שעבודת מטה תסתיים בעוד חודש, ומאירוע שאנחנו מקיימים ישיבת מטה, בערב עבודת המטה מתפרסמת בתקשורת. אנחנו כולנו באים לפה בבוקר, יש לנו עוד דיונים, יש לנו עוד ועדות, כי הנושא הזה חשוב לנו, זה דיון שלישי או רביעי בנושא הזה.
יואל הדר
אני היועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים. אני מבקש לחזור על מה שאמרנו עוד לפני יומיים, עבודת המטה לא הסתיימה. יש חלקים בעבודת המטה שעוסקים בעצם בהנחיות השר שנעשו לפני הדיון גם כן, אמרנו את זה גם בדיון הראשון, לגבי הנושא הזה שהשר הינחה, שהמאבטחים לא ייקחו נשק הביתה. השר הינחה תאריך מסויים שבגלל פניות מכל מיני גורמים, נאלצנו לעשות דחייה של המועד, אבל לגבי לקיחת נשקים הביתה זה נעשה לפני זה. עבודת המטה הוא הרבה יותר מורכב מאשר לקיחת הנשקים הביתה, וזה הנושא של המאבטחים באופן כללי, האם הם צריכים לשאת נשק או לא, זה עבודת מטה שלא הסתיימה.
היו"ר מירי רגב
להזכירך, יואל, אנחנו לא דיברנו על מאבטחים. אחד הדברים שאני שונאת זה מריחות. אני בן אדם מאוד ענייני, משימתי, פחות או יותר אני חושבת, אני יכולה להעיד על עצמי, ועל חבריי בוועדה שאנחנו עושים עבודה, ואנחנו יודעים לקרוא נתונים, ויודעים להבין מה שאומרים לנו.
רח"ט אבטחה שיושב לידך, אני לא פונה אליו מפאת כבוד לובשי המדים, אני פונה אליך, ומנכ"ל המשרד אמרו באופן חד משמעי, ואנחנו חידדנו את הדיון לגבי מאבטחים. לא דיברנו על זה איזה מאבטחים תורידו, אמרנו, זה העבודה שתעשו, תחליטו להוריד בבתי מלון ותשימו נשק על הרג, תשימו נשק על הרג, תעשו מה שאתם רוצים, לא נכנסת לעבודת המודיעין של אירועי פח"ע או פלילי. להזכירך, המנכ"ל שלך אמר, מאבטחים רק בגלל פח"ע, והגורם המשטרתי אמר לא, לא רק פח"ע, גם פלילי. גם על האי ודאות הזאת בין מנכ"ל משרד למשטרה לא עמדתי, לא רציתי להביך אותכם בדיון שאתם לא יודעים איפה אתם מעמידים מאבטחים. לא דיברתי איפה עומדים מאבטחים, אתם תחליטו, ותיכף תסבירו לי איפה אתם מציבים מאבטחים, זה לא השאלה. השאלה הייתה אחת בלבד, מה עושים עם מאבטחים שחוזרים הביתה עם נשק. אמרנו, תנו כבר הנחיה שעסק לא יקבל רישוי עסק אלא אם כן יפקידו במקום את הנשק, על זה היה הדיון, עם לשכת המסחר שהתנגדה לזה, עם בתי המלון שהתנגדו לזה. אמרתם, יש לנו עבודת מטה ארוכה בעניין. בערב אני קוראת שהשר הינחה שזה הסיכום שלו. אז אין לי בעיה שהשר ינחה, זה תפקידו להנחות, אוי לנו אם לא, ואין לי ספק שהשר עושה את עבודתו, רק אל תתייחסו לוועדה הזאת כוועדה של חותמת גומי. הייתה החלטת השר, אנחנו בדיון, דיון שלישי בנושא הזה, נא עדכנו מה ההחלטות, מה הכוונה, מה הסיכום כדי שנמשיך הלאה, ובזה אני מסיימת את העניין הזה, את שאר הדברים נעשה מחוץ לחדר הזה.
אנחנו עוברים לסוגיה ולרצח הקשה שהיה בבאר שבע. יש לי כאן מספר שאלות לדיון. נמצאים איתנו פה גם ראש אגף האבטחה של בנק הפועלים, קב"ט וממ"ז דרום, וכמובן הגורמים הרלבנטיים במשטרה. אנחנו צריכים לראות איך אנחנו מונעים התנהלות של פצצות מתקתקות מהסוג של איתמר אלונים בקרב אזרחי המדינה. אנחנו יודעים שיש בערך כ-160 אלף כלי נשק שרובם הם אקדחים בקרב אזרחים שאני כוללת בזה גם את המאבטחים. אם יש טעות במספרים, אז אני אשמח שאתם תעמידו את המספר כפי שהוא, תגידו אותו.
אנחנו בעצם מדברים איך אנחנו מצד אחד, לא שופכים את התינוק עם המים, קרי, שבאמת יש אירוע שבו אירוע פחע"י, או אירוע פלילי, או אירוע מסוכן לציבור, יהיה גורם שיוכל לטפל בזה בנשק חם, אבל מצד שני, איך אנחנו גורמים למצב שיהיה פחות נשק בקרב אזרחים, כי דיברנו על זה ואמרנו שאקדח זה לא רהיט בבית, וכשאבא בא מהעבודה, ומניח את האקדח על השולחן, והילד בא ומשחק איתו אז הוא פולט כדור, ופליטת כדור, מה לעשות, זה פגיעה בחיי אדם, ובסוף זה אירועים קשים שאנחנו כחברה לא יכולים להרשות שהם ימשיכו.
לכן, בעצם, הדיון היום הוא המשך רציף של הדיונים שערכנו, רק עכשיו יש לנו תיקוף, וחלק מדברים שאמרנו. השאלה הראשונה היא גם למשטרה, וכמובן אחר כך הממ"ז יציג את האירוע. מהם הקריטריונים היום לקבלת נשק, כרגע, תעזבו אותי מעבודת המטה, כרגע, מה הקריטריונים לקבלת נשק? האם יש נתונים מדויקים כמה אזרחים מחזיקים כלי נשק אצלם בבית. האם אותם אנשים צריכים לחדש את הרישיון, כל כמה זמן מחדשים רשיון, והאם הם מקבלים את הרישיון באופן אוטומטי. רק להזכיר לכם, הפרופיל האישי של איתמר אלון, זכרונו לברכה, הוא אדם שקיבל אז, אם אני לא טועה, צל"ש מראש עיריית באר שבע.

היו הצטברויות של עדויות לגבי נסיבות סיום שירותו במג"ב. לאחר שסיים את שירות המילואים שלו, הייתה חוות דעת חריגה עליו. לאחר שהוא חיסל את המחבל בפיקוד דרום, האם נבדק על ידי הרשויות, האם הוא לקה בפוסט טראומה? האם הפסקת עבודתו בעירייה על מה שכונה - התנהגות לא ראויה - חייבה בדיקה יסודית? האם נלקח ממנו הנשק, ושהוחזר לו הנשק, מדוע הוחזר לו הנשק? זאת אומרת יש כאן פרופיל של אדם שנשאלת השאלה איך הוא קיבל שוב את הנשק אחרי שלקחו לו את הנשק לאור הנתונים האלה – זו השאלה הראשונה שאני ארצה שהמשטרה תתייחס אליה.

שאלה שנייה לגבי אבטחה, אני ארצה לשמוע גם מבנק הפועלים, אם אצלכם יש בכלל אבטחה בבנקים? מי מנחה אתכם לגבי אבטחה? שמעתי ראיון ברדיו דרום, אם אני לא טועה, שאמרו לי שלבנק לא היה כסף להחזיק מאבטח, זאת אומרת, שהמשטרה אמרה שצריך שיהיה שם מאבטח, אבל לבנק לא היה כסף. זה שאין כסף לבנק, דבר חדש לי, בדרך כלל לאזרחים אין כסף שבאים לבנק, חלקם יש להם כסף, אבל לחלקם אין כסף.
נחמן שי
מירי, דווקא אמרו שזה סניף שיש בו פעילות כספית נמוכה ביותר, ולכן ההמלצה הייתה שלא יהיה בו מאבטח.
היו"ר מירי רגב
בגלל זה אני אומרת, בוא נשמע מהמשטרה מה היא אומרת לגבי אבטחה, לגבי הבנק הספציפי הזה, ובכלל, לגבי אבטחה של בנקים.

שאלה שלישית, יורם, כשאתה מתייחס לאירוע עצמו, אני אשמח לדעת מדוע בדואי.
נחמן שי
מדוע נאזק הבדואי?
היו"ר מירי רגב
סליחה, אני באמצע משפט. מדוע הבדואי שבעצם גם נפצע במהלך האירוע הזה מייד נאזק, זאת אומרת, האם הייתה סיבה לכך שהוא נאזק. אלה השאלות הראשונות - - -
טלב אבו עראר
עוד שאלה.
היו"ר מירי רגב
אתם גם מדברים כמובן.
טלב אבו עראר
מהרגע הראשון היה חשוב לזהות את זהות המפגע.
היו"ר מירי רגב
חברי הכנסת כמובן ידברו, מי שנרשם.
בועז טופורובסקי
אני יכול להוסיף עוד שאלה? אם יש איזושהי דרך או איזשהו נוהל להתנהלות עם בני אדם כשמודיעים להם שסוגרים להם חשבון בנק, אם יש איזושהי דרך להתנהל עם בני אדם.
היו"ר מירי רגב
אנחנו מתחילים את הדיון עם סקירה של מפקד ממ"ז, יורם הלוי, בבקשה, תציג לנו מתי אתה ידעת על האירוע, אני יודעת שידעתי עליו תוך כדי דיון על המאבטחים, זה פשוט היה מדהים. בבקשה, אתה מוזמן לפתוח את הדיון.
יורם הלוי
אני מפקד המחוז הדרומי. אני אתייחס לאירוע כפי שאנחנו קיבלנו אותו, כפי שאנחנו פעלנו שלב אחר שלב. מטבע הדברים כמעט כל הפרטים כבר פורסמו, כולם כבר יודעים. אבל אנחנו למעשה אחרי תחקיר ראשוני, תחקיר מבצעי ראשוני, ותחקיר ראשוני בתוך המחוז, אני מניח שהתקיימו עוד תחקירים גם ברמה הארצית. סך הכול האירוע הוא מאוד רחב, מאוד משמעותי, יש בו הרבה מאוד היבטים מבצעיים, הרבה מאוד היבטים שגם משטרה מיומנת, גם שוטרים מיומנים חייבים ללמוד הרבה מאוד לקחים בהיבט המבצעי.
לגבי השתלשלות האירוע. אנחנו מקבלים במוקד של המחוז קריאות על ירי שמתקיים או נשמע ירי בסביבות בנק הפועלים ברחוב בשעה 12:59, זה הזמן המדויק שנרשם במוקד על ירי. הדיווח הראשון יש ירי בסניף בנק הפועלים, לא ברור מה, מספר הודעות. ברור שברגע שיש אירוע, יש עשרות ולעתים גם מאות הודעות, אנחנו מייד מוציאים כוחות לשטח. בשעה 13:03 זאת אומרת 4 דקות מההודעה הראשונה במרד"מ, מגיעים הכוחות הראשונים. מטה המחוז, מטה המרחב נמצא במרחק של מספר דקות מהסניף, כך שהכוחות הראשונים שמגיעים, זה צוות בלשים, הם מגיעים חמושים באקדחים, והם מגיעים מייד לפתח הסניף.

בפתח הסניף הם שומעים את הקהל שצועק יש שם יריות, כרגע בשלב ראשון לא ברור לנו מה מתרחש שם. הסברה הראשונה שמדובר בשוד, וצריך לזכור שבאירוע כזה יש הרבה מאוד הנחות, יש הרבה מאוד מידעים, ובפרוש בשלבים הראשונים אולי גם בשלבים קצת יותר מתקדמים אפילו, לא ניתן לבנות תמונת מצב, לא ניתן להבין בדיוק מהו האירוע. מה שברור שיש ירי, ויש גם הרוגים. כבר בשלב ראשון יש דיווח על נפגעים, ובשלב מוקדם מאוד - - -
היו"ר מירי רגב
הדיווח הוא מאנשים מתוך הבנק?
יורם הלוי
הדיווח הוא ממכלול, גם של אזרחים. הבנק נמצא באיזשהו צומת גדולה מאוד של ריכוז של אזרחים באמצע היום, והרבה מאוד מסתובבים שם. מדובר בסניף קטן, לא גדול, וגם בתוך הסניף היו שם לקוחות, וכל הדיווחים האלה מדברים בשלבים המאוד מוקדמים שיש ירי וישנם נפגעים. הכוח הראשון שמגיע, אמרתי אחרי 4 דקות הוא כבר נמצא בפתח הסניף. אני מציין שבכל הבנקים ישנם ערכות צילום, יש שם גם מערכות אזעקה, וגם המצלמות שבתוך הסניף מראות גם את לוחות הזמנים, וגם מראות את ההגעה של השוטרים בזמן שציינתי.
מגיעים כבר לשלב הראשון 3 בלשים בפתח, הם מזהים - - -
היו"ר מירי רגב
השוטרים נכנסים לבנק, יורים?
יורם הלוי
שלב הראשון מגיעים לסניף, הסניף עם דלתות מזכוכית, אפשר לראות, קשה מאוד, אפשר לראות בחלקית, כי אור היום הוא מאוד בהיר, זה אמצע היום, צהריים, שמסתכלים לתוך מקום שיחסית חשוך בשלב מאוד ראשוני, כי הם באים בריצה, לעתים לא תמיד אפשר לראות את התמונה, אבל מהר מאוד הם מבינים שיש שם את האירוע, אנשים יוצאים מהסניף וכל הציבור הזה צועק. הם מסתכלים בפתח, הדיווח הראשון של אחד השוטרים, הוא רואה דמות, ורואים מספר - - -
טלב אבו עראר
דמות ערבית.
יורם הלוי
לא אמרתי דמות ערבית.

ישנה דמות, זה הדיווח של השוטרים. ישנו דיווח של השוטרים שמקבלים אירוע של ירי ונפגעים, הדמות הראשונה שהם רואים בתוך הסניף, דמות של אדם עומד. הם עומדים, לא מזהים בשלב הראשון את הנשק, הם עומדים בפתח, ושניות לאחר מכן, נורה כדור לעבר השוטרים.

כדור הראשון אל השוטרים. אני מציין כבר, לפני שאני ממשיך בכרונולוגיית הזמנים. בשלב הזה אותו אדם כבר סיים כמעט את הירי בתוך הסניף, ביצע ירי בכולם, כל מי שפגע, פגע והרג ופצע. התמונה הראשונית של השוטרים שהם מקבלים, זה אותו אחד שירה כדור אחד, למעשה, מסתיים הירי של איתמר אלון, זו התמונה. השוטרים מתקרבים - - -
נחמן שי
אבל הם לא יודעים שהוא הסתיים. הם רואים מישהו בפנים, נורה כדור לעברם. הם עומדים בכניסה, הם לא יודעים שזה נגמר, זה יכול להימשך.
היו"ר מירי רגב
זה בדיעבד. הוא אומר בדיעבד.
יורם הלוי
הוא אומר בדיעבד, ברור, תיכף אני אכנס לתוך התהליך הזה. אני אגיד פה דברים שהם יותר בהיבטים המקצועיים, בתפיסת העולם של שוטרים, מה הם מבינים בנקודת המגע הראשוני. הכדור הראשון שנורה, מבינים שיש מעבר לירי הזה, גם ירי על שוטרים. השוטרים מזדהים, הם מגיעים עם נשקים שלופים, הם צועקים משטרה, הם גם אומרים לאותו אדם שנמצא בפנים שבשלב ראשון לא ברור להם לצאת החוצה.
היו"ר מירי רגב
למי?
נחמן שי
במקום להיכנס פנימה, הם אומרים לא לצאת החוצה, זה התרגולת? הם לא בפנים, הם עומדים בכניסה, הוא עומד בפנים, הם רואים אדם - אני רוצה להבין מה הוראת הקבע של שוטרים שהם מגיעים למקום פשע ורואים אדם מזויין, האם הם מסתערים כדי לחסל אותו או לנטרל אותו, או שהם שואלים אותו האם אתה מוכן להצטרף אלינו כשאנחנו נמצאים בחוץ? זה מה שאני שואל.
יורם הלוי
זה לא מה שאמרתי. תקשיב, תמתין, אני אגיד לך את כל התהליך בדיוק מה תפיסת העולם.
ולכן, בשלב הראשון נורה כדור לעבר השוטרים. השוטרים כבר מבינים שיש פה המשך של ירי, הם מדברים עם אותו אחד, עדיין תמונת המצב לא ברורה. אני אומר פה לכל הקהל הזה, 3 דקות מקרות האירוע, ירי בתוך סניף, הרוגים פצועים, תמונת המצב, זו התמונה הראשונית. אני לא מכיר אדם שיודע לנתח את תמונת המצב הזה 2 דקות באירוע של ירי, לקבל תמונה כל כך בהירה. ולכן, זאת נקודת המצב הראשונה. דקה לאחר מכן, מגיע גם מפקד התחנה, מפקד התחנה בדרגת ניצב משנה, הוא מפקד תחנת באר שבע, מקבל אחריות על האירוע. לפני שהוא מגיע, הוא מגיע עם סגנו, מחלק הוראות, ואומר לסגן לקבל אחריות על הזירה החיצונית, והוא עצמו, מפקד התחנה, רץ קדימה, עומד בפתח ראשון, ויחד עם שוטריו וקציניו מוכן להיכנס פנימה. עד כאן תמונת המצב אחרי בדיוק 5 דקות.
היו"ר מירי רגב
זאת אומרת, 5 דקות מהאירוע המשטרה נכנסה פנימה.
יורם הלוי
5 דקות מהאירוע, שוטרים, מפקד התחנה נמצא שם. מפקד התחנה עם השוטרים, הבלשים חמושים בפתח. בפתח מפקד התחנה שומע קולות מתוך הסניף, הוא מבין, הוא רואה בפתח אדם אחד מוטל, שלוליות דם, והוא שומע גניחות ושומע קולות. הוא מבין שישנם פצועים, וברור לו מאוד שהוא צריך להיכנס מייד פנימה. שניות מהרגע שהוא כבר מבין, מתבצעת כניסה פנימה. בשלב הזה אין זכר ליורה, הוא נכנס פנימה, אין פה אפשרות להראות את סקיצת הבנק, אבל הבנק בנוי כך, בכניסה מייד שמאלה יש מסדרון עם דלפקים, שולחנות בצד ימין, בהמשך ישנו מסדרון קטן שבחלקו הימני זה השירותים, בחלקו השמאלי מטבחון. בשלב הזה לא רואים את זה שיורה, לא מבינים כלום.
אני מזכיר עוד נקודה, שהשוטרים שהגיעו בשלבים הראשונים וראו אותו, הוא אמר להם, יש לי בת ערובה. זה היה המשפט שנאמר כבר בשלבים הראשונים, הוא אמר לשוטרים. אני בכוונה עוצר ואני רוצה להגיד לכולם את תמונת המצב. שוטרים מגיעים, ישנם הרוגים, ישנו ירי, ישנו אחד שירה, ישנו אותו אחד שיורה לשוטרים, יש מגע של ראייה בשלב ראשון, יש דיבורים, והוא אומר להם שיש לו בת ערובה, בשלב הזה הוא נעלם, לא רואים אותו.
הכוח עם מפקד התחנה נכנס מייד פנימה. נכנסים יחד איתו כ-6 שוטרים, 5, 6, 7, זה כוח שמגיע, צריך לזכור, באירוע כזה מגיעים גם לא כוחות אורגניים, מגיעים כולם, ולמעשה נכנסים פנימה ומתחילים בפינוי תוך כדי סריקה בתוך המבנה, בתוך הבנק, יש פינוי של ההרוגים ושל הפצועים. תוך כדי הסריקה יש עדיין קולות של גניחות, ומבינים שישנם עדיין אנשים בתוך הסניף. הסניף הוא קטן, להזכיר, הטווחים הם מאוד קצרים.
היו"ר מירי רגב
הם לא רואים את האנשים?
יורם הלוי
הם רואים, כל מי שנפגע כבר היה מתחת לשולחן, בקושי ראו את הדמויות הראשונות בכניסה. עם הכניסה, השוטר הראשון יורה כדור פנימה בתוך הסניף על מנת גם להגיד או להראות או להשמיע לאותו איתמר אלון שיש פה כוח משטרה, והוא גם יודע לפגוע, ולכן נורה כדור ראשון פנימה.
היו"ר מירי רגב
לאן הוא יורה את הכדור?
יורם הלוי
הוא יורה במכוון לעציץ, ללא פגיעה של אף אחד. הוא גם הודיע למפקד שהוא יורה, והם כבר נכנסים פנימה, אני מדבר על דקות.
נחמן שי
תוך כדי כניסה הוא יורה.
יורם הלוי
לא תוך כדי תנועה, הוא עומד בפתח, הוא יורה לפני הכניסה.
נחמן שי
רק מסר.
היו"ר מירי רגב
הוא אמר, המטרה הייתה עציץ.
יורם הלוי
אין קשר עין עם אותו מפגע, אנחנו לא רואים אותו, הכוחות לא רואים, ומתחילים בסריקה. זה סריקה ופינוי, סריקה ופינוי.
היו"ר מירי רגב
פינוי של אזרחים לא פצועים.
יורם הלוי
פינוי של אזרחים הרוגים, אזרחים פצועים.

לפני שאני ממשיך, אני רוצה לתת תמונת מצב כוללת. ישנם עשרות דיווחים, אני נמצא בירושלים, הדיווח הראשון שאני מקבל זה שישנו שוד בבנק, ויש שם פצועים. אני מקבל דיווח שבו יש שוד בנק שהסתבך, אנחנו מקבלים הרבה מאוד דיווחים לא ברורים.
נחמן שי
ממי?
יורם הלוי
מאזרחים שמתקשרים למוקד, המוקד מעביר לי דיווח. בהתחלה דובר על שניים, אנחנו בשלבים מאוד מתקדמים, במהלך האירוע עוד מבינים שמדובר על שני אנשים שנכנסו פנימה. אנחנו מקבלים גם דיווח שישנו בחור מזוקן שאפילו ברח או נסע עם אוטו, ויכול להיות שהוא הצליח לברוח. אנחנו כבר מבצעים פעולות היקפיות כנראה שיש עוד מישהו, הדיווחים מאוד לא ברורים אם מדובר באחד או בשניים.
טלב אבו עראר
- - - על אחד הפצועים שהותקף על ידי המשטרה.
היו"ר מירי רגב
בבקשה, תן לו רגע לסיים.
טלב אבו עראר
למה אני מפריע בכל שאלה שאני שואל, כולם שואלים חופשי, רק אני, לא יודע, אני מציק לך, באמת, גברתי היושבת ראש? תתעלמי מהשאלות, בסדר, מקובל גם אצלי, זה לא פר.
יורם הלוי
אמרתי, מפקד התחנה נכנס עם הכוחות ומתחילה הסריקה החוצה. בסריקה ובפינוי מפנים את ארבעת ההרוגים, מפנים פצוע ירי.
טלב אבו עראר
אחרי שהותקף.
היו"ר מירי רגב
אתה רוצה לסקור במקומו מה היה בבנק?
טלב אבו עראר
אני שואל.
היו"ר מירי רגב
לא, אתה שואל או אתה אומר? אתה רוצה לסקור במקומו?
טלב אבו עראר
רציתי לשאול.
היו"ר מירי רגב
אז תשאל, אבל תן לו לגמור לסקור.


נמצא פה ממ"ז, יומיים אחרי האירוע, בא, עושה תחקיר ראשוני. אתה כבר קובע לו מה היה, תנו לו לגמור לדבר, אני אתן לך את כל הזמן.
טלב אבו עראר
אני שואל כדי לקבל תשובות.
היו"ר מירי רגב
אבל אתה הראשון, אתה ראשון הדוברים. תן לו רגע לגמור את הסקירה שלו.
טלב אבו עראר
מותר גם לשאול תוך כדי.
היו"ר מירי רגב
ברור, זכותנו וחובתנו לשאול.

בבקשה.
יורם הלוי
תוך כדי הפינוי, אני מציין, שאנחנו מפנים 4 הרוגים, אנחנו מפנים פצוע, אנחנו מפנים לקוחה מהבנק ללא פגע שהיא מסתירה את עצמה מתחת לשולחן, ומשמיעה קולות כשהשוטרים מגיעים. מפקד התחנה שומע את הקולות, מדבר איתה, שואל על מצבה, וברגע שהוא מבין שהכול בסדר, היא חוברת אליו והוא מוציא אותה החוצה. כל מה שאני אומר דברים שניתן כמובן גם לראות אותם משום שהם מתועדים. כרגע התיעוד הוא תחת צו איסור פרסום עד שנסיים את החקירה. אבל מטבע הדברים ניתן לראות את זה גם לאחר מכן, הוא מוציא אותם, זה הסיכום של השלב הראשון.
ההבנה שכנראה נמצא אדם נוסף, ההבנה שייתכן שמעורב אדם אחר, מחייבת אותנו, וזה כבר לשאלתך בשלבים הראשונים, מחייבת אותנו, וזה בכל אירוע, כשלא ברורה תמונת המצב, כל מי שנמצא שם בתוך אירוע כזה, נבדק, נאזק אם צריך, מתוחקר אם צריך, מלווה לבתי החולים אם צריך, והוא גם מאובטח בבית החולים אם צריך, עד אשר ברור לנו לחלוטין שהוא נקי, או שהוא ממש לא קשור לאירוע.
היו"ר מירי רגב
היחידי שאתם זיהיתם אותו כבעייתי שם זה היה הבדואי היחידי שאזקתם אותו באזיקים.
יורם הלוי
קודם כל אנחנו לא ידענו שמדובר בבדואי, אף אחד לא דיבר על בדואי, הסברה וההנחה שמדובר בבדואי יצאה ממקום אחר. גם אני נשאלתי - - -
נחמן שי
זה שאלות שאני מייד אשאל אותך.
יורם הלוי
גם אני נשאלתי תוך כדי האירוע בתקשורת, לצערי, לא הניחו לי, וגם אני דיברתי. שאלו אותי, האם מדובר בבדואי? אמרתי, אני לא מבין מאיפה הבאתם את זה, זה לא יצא למשטרת ישראל.
היו"ר מירי רגב
לפי מה החלטתם? זאת אומרת, הנוהל הוא להחליט את מי אוזקים במהלך האירוע, מי מחליטים את מי אוזקים?
יורם הלוי
אגיד לך, באירועים כאלה, בעיקר באירועים של בני ערובה, ברגע שנכנסים פנימה, ומפנים בני ערובה, ומי שמכיר, וזה לא מהסרטים, ייתכן שמחבלים, ייתכן שהמפגעים מצליחים לצאת החוצה, בחסות פינוי בני ערובה. ולכן, ישנה תרגולת מאוד מסודרת, מאוד מדויקת, מקצועית, אשר מפנים, יש כוח מיוחד שעם הפינוי הוא בודק כל אחד, גם אם הוא נדרש לאזוק אותו, גם אם הוא נדרש ללוות אותו, לתחקר אותו, גם אם זה כרוך באי נעימות תוך כדי אירוע, וגם אם הוא פצוע. אוי לנו אם היה מצב שבו אנחנו תחת חסותנו מצליח מישהו לצאת תוך כדי אירוע כזה.

ולכן, הנוהל, זה לא המצאנו אותו תוך כדי פעילות, זה נוהל כתוב, ברור, הוא קיים בכל יחידה מקצועית שמתמחה בתחום של חילוץ בני ערובה, פינוי בני ערובה, ותזכרו שמדובר באירוע של בני ערובה, זה תמונת המצב. לכן כל מי שמפונה משם, שהוא נראה חשוד בעיני הכוחות שאמורים לפנות הוא ייאזק, הוא ייחקר, הוא ילווה.
היו"ר מירי רגב
אחד בלבד הוחלט לאזוק אותו, רק אחד?
יורם הלוי
רק אחד משום שרק אחד היה פצוע, וכולם היו הרוגים, וזאת שיצאה ללא פגע - - -
טלב אבו עראר
לא היו כוחות אחרים בבנק? לא היה אף אחד?
יורם הלוי
לא.
רינה פרנקל
- - - בן אדם אחד שהיה פצוע, והרוגים וזהו?
היו"ר מירי רגב
האם השוטרים ירו בזירה?
יורם הלוי
אמרתי, היה ירי ראשון, ועוד לא התקדמנו לכיוון. אנחנו אזקנו את אותו אדם שהיה פצוע, ואזקנו ישראלי נוסף, יהודי שללא שום אבחנה גם הוא נאזק וגם הוא הוצא החוצה.
נחמן שי
הוא גם היה בפנים?
יורם הלוי
הוא גם היה בפנים.
היו"ר מירי רגב
זאת אומרת אזקתם שני אנשים, את הבדואי ואת היהודי.
יורם הלוי
שוב אתם אומרים בדואי, אנחנו לא יודעים שזה בדואי, אתם נתפסים - - -
היו"ר מירי רגב
אני מבינה שאתה לא יודע, אבל בגלל הפרסומים - - -
טלב אבו עראר
עכשיו רק ידעת שהוא בדואי.
יורם הלוי
אני אחרי תחקיר יודע הרבה מאוד פרטים שמטבע הדברים אני לא אגיד אותם פה. אבל אל תשכחו, אנחנו יושבים פה יומיים אחרי, מדובר בלוחמים או שוטרים שנכנסים בשלב, אף אחד לא יודע מי זה מה, מאיפה הוא בא.
היו"ר מירי רגב
שאלה יחידה האם אתה יכול לענות עליה, האם השוטרים ירו בתוך הזירה?
יורם הלוי
אמרתי, בשלב הראשון בכניסה נורה כדור אחד, לא פגע, מכוון רק לעציץ.
היו"ר מירי רגב
זאת אומרת רק לעציץ, זה אותו כדור שנורה בהתחלה לעציץ כדי להגיע הנה, אנחנו כוח משטרה, הגענו, אנחנו הולכים לשלוט על המצב בבנק. לא היה שום מצב שבמהלך הפינוי, במהלך האיזוק, במהלך הסריקה בשטח השוטרים ירו עוד כדור.
יורם הלוי
תיכף אגיד לשלב הזה.

עד לשלב הזה, שאנחנו נמצאים בנקודה שבה כמעט כל הסניף סרוק, פינוי של הפצועים, פינוי של ההורגים, ולמעשה הכוח נמצא והוא מתחיל להתקדם פנימה. החלק האחרון של הסניף, הוא המטבחון, יציאת חרום והשירותים, שירותים עם מספר תאים.
נחמן שי
הכוח שעושה את הסריקה הוא כוח מקצועי, או אותם שוטרים שהגיעו ככה באקראי?
יורם הלוי
אותם שוטרים.

שוב, יש דברים שקורים במקביל תוך כדי. אנחנו בשלב שבו כל מי שנמצא בתוך הסניף ההרוגים, הפצועים, לזכור שגם מי שמפונה פצוע מטופל על ידי חובשים, על ידי פרמדיקים, על ידי הרופא המחוזי שנמצא, והוא זה שקולט את מי שיוצא החוצה. אני אומר את זה פעם נוספת, כי הדברים מתורגלים, ויש תרגולת מאוד ברורה למי שמתעסק בחוץ.

אני לא אתעסק כרגע בזירה החיצונית. אותו מפקד תחנה הוא עדיין מוביל את הכוחות שלו פנימה, ומתקדם לחלק האחרון. הוא נמצא בחלק הסופי, פונה שמאלה לכיוון המטבחון, סורק יחד עם השוטרים שלו, לא מוצא שום דבר. במקביל, ממול, נכנסים כוחות הצוות השני, שזה יחידות 101 של מג"ב שהם כוחות יס"מים שיש להם יכולת ומיומנות, כולל הבלשים, ועומדים בפתח ממול המטבחון. שם הם שומעים קולות, השוטר שנמצא בפתח, שומע ניסיון פתיחה של אחד התאים. אין שום קולות, אין שום דבר, ברור לו שיש שם אדם.

הוא יורה כדור נוסף מכוון, הוא גם מבקש אישור מזה שנמצא לידו, ויורה כדור נוסף לתוך התא. מפקד התחנה עובר לחדר, ומקבל אחריות על הכניסה, הוא נכנס פנימה לשירותים, מבין שיש שם מישהו, יוצא החוצה, ולמעשה, בנקודת הזמן הזאת, עומדים מפקד התחנה, עם השוטרים, צוות משא ומתן בדרך, יש יחידת מו"מ במשטרת ישראל, היא אמנם קטנה, אבל ישנם נציגים בעלי תפקיד נוסף בתוך המחוזות, בתוך התחנות, ברגע שיש אירוע כזה, הם מאוד קרובים, והם אלה שמתחילים את המשא ומתן עד שמגיע הכוח היותר גדול.

המשא ומתן למעשה מתחיל, מבינים שבתוך תא שירותים נמצא שם איתמר אלון. מפקד התחנה מבין - - -
נחמן שי
יש כניסה לשירותים, ויש את התאים, הוא כנראה נמצא באחד התאים.
יורם הלוי
כן, בתא הראשון.
נחמן שי
מפקד התחנה עומד בתוך השירותים אבל לא נכנס לתאים.
יורם הלוי
לא, הוא רוצה להגיע מהר, תראי, אנחנו מדברים על מטר וחצי בין המטבחון, לבין השירותים - - -
בועז טופורובסקי
הכדור נורה לתוך השירותים או לתוך התא?
יורם הלוי
לתוך התא, כי הוא שומע את הידית. בשלב הזה, יש כבר הקפאת מצב, אנחנו מבינים, גם מפקד התחנה מבין, שמהרגע הזה אין כרגע מצב שהוא ממשיך לפעול, למעשה מתחיל המשא ומתן. אנחנו נמצאים בנקודת הזמן - - -
היו"ר מירי רגב
שבשלב הזה אתה לא יודע כמה אנשים נמצאים איתו, אתה רק יודע שהוא נמצא בשירותים.

אתה יודע שיש לו בת ערובה אחת או יותר?
יורם הלוי
רק אחת.
אנחנו בשעה 13:18 דקות, אחזור חזרה, שבו כבר אחרי הפינוי, אחרי שאנחנו מגיעים כבר לשלב של תוך השירותים, זה המצב שבו לצורך העניין, כל התהליך הסתיים ומתחיל שלב של הקפאת מצב ותחילת ניסיון של משא ומתן. חשבו את הזמן, זה משהו כמו 20 דקות מהאירוע, זה פחות מהגעת השוטרים עד לטיפול - - -
נחמן שי
הקפאת מצב זה סטטוס מסויים שמחליטים עליו.
יורם הלוי
הקפאת מצב זה מצב שבו הסכנה הראשונית חלפה, הצורך בתגובה מידית חלף, ועל מנת להבין את תמונת המצב, ועל מנת לא לפעול בפזיזות, יש מה שנקרא מונח הקפאת מצב, שם יש כוחות חדשים שמגיעים, מיומנים, יש החלפה והעברת מקל, צריך לזכור שמה שקורה מסביב, לקוחות מגיעים, יש את הימ"מ, היחידה ללוחמה בטרור שמקבלת את האירוע כבר בשלב הראשון, ומצמצמת טווח, ומגיעה.
נחמן שי
הימ"מ מגיע ב-20 דקות?
יורם הלוי
הימ"מ לא מגיע ב-20 דקות, הוא לעולם לא יכול להגיע ל-20 דקות, אבל בטווח מאוד קצר, אני אגיד את לוחות הזמנים, מגיעים שני לוחמים מהימ"מ. בתרגולת של הימ"מ או כוחות כאלה מעבר ליחידה או לפלגה שמגיעה, הלוחמים שנמצאים בזירה מקבלים את האירוע כמו לכולם, והם הראשונים שמגיעים, והם גם חברו לכוח, הם גם חברו למפקד התחנה כבר בשלבים הראשונים. אפילו הגיעו איתו לשלב שבו הם נמצאים בפתח מול השירותים, כשזה המצב.
נחמן שי
הלוחמים מצוידים ומוכנים?
יורם הלוי
לא, הם לא מצוידים, הם מצוידים בנשק וביכולת המקצועית שהם צברו במהלך השנים, זה אומר, שזה הכוח היותר מיומן מהכוח היס"מ שנמצא שהוא גם יותר מיומן משוטר רגיל, וכן הלאה, יש מדרג בעניין הזה.
בשעה 13:20, גם מגיע מפקד המרחב, הוא כבר מקבל אחריות על כל הגיזרה, אני מדבר על כל השלבים האלה של הטיפול. מגיע נציג המו"מ, יועץ לענייני ערבים שלי, של המחוז, מתפקידו הוא איש משא ומתן מזה שנים. שלום, הוא למעשה נמצא בפתח, יחד עם הלוחמים ומנסה - - -
היו"ר מירי רגב
כל עוד הם נמצאים שם, אין ירי לכיוון השירותים, אין שום דבר.
יורם הלוי
יותר מזה, אין שום דיבור, אין שום קולות, אין שום תגובה מצד איתמר במשך כ-50 דקות. 50 דקות המשא ומתן - - -
היו"ר מירי רגב
שאתם קוראים לו להידברות, אתם פונים אליו, אתם מבקשים ממנו משהו והוא לא מתייחס.
יורם הלוי
הוא לא מתייחס, יש שקט, יש דממה. שאלנו את עצמנו, איך זה שאם הוא לא מדבר, אז למה בת הערובה לא מדברת, ואז גם בתחקיר שלה הוא איים עליה שלא תדבר. למעשה, 50 דקות של דממה, אפילו רחש בחלק הזה, ושלום, איש המשא ומתן, 50 דקות מנסה את כל האפשרויות, ומנסה את כל השיטות, את כל הידע המקצועי שלו, הכול נשפך לתוך אותן 50 דקות בניסיון ליצור קשר הוא לא עונה, אין תגובה.
למעשה, ב-14:14, 50 דקות מתחילת המשא ומתן, אפשר לחבר את כל האירוע, איתמר אלון מחליט לשים קץ לחייו, ואז נשמעת ירייה אחת בלבד, ולאחר מכן, פתיחה של תא השירותים הוא היה נעול.
היו"ר מירי רגב
בזמן הזה המשטרה לא יורה, שום דבר, עדיין ממתינים לאיזה התייחסות מאיתמר.
יורם הלוי
שום דבר. עדיין מנסים למצות את המשא ומתן, זה בדיוק התהליך שצריך להתבצע. אין כרגע מצב של החמרה. החמרה יכול להיות מצב שבו מבינים שהולך לפגוע גם בה, ואז יש כבר תגובה ויש פעולה, כל זמן שזה לא קורה, אין תגובה, ומנסים למצות את המשא ומתן על מנת להוציא אותו למרות כל מה שהוא עשה על מנת לא ליצור פגיעות נוספות. אז נורה כדור אחד, מייד לאחר מכן יש פתיחה של תא השירותים, ולמעשה היא יוצאת החוצה ובזה מסתיים העניין.
היו"ר מירי רגב
אז איפה יריתם את הכדור השני?
יורם הלוי
אמרתי בכניסה על העציץ, השני, בתא השירותים מתוך הבנה של אותו שוטר שהוא נמצא שם, והוא גם עשה את זה באישור, מתוך כוונה, מתוך הכוונה.
היו"ר מירי רגב
בתוך אותו תא שירותים שידעתם שנמצא שם גם איתמר וגם בת ערובה, לשם יריתם?
יורם הלוי
כן, לשם נורה כדור.
היו"ר מירי רגב
או שלמרחב של התאים?
יורם הלוי
לא, לשם נורה כדור.
היו"ר מירי רגב
ומה קורה אם הייתם הורגים את בת הערובה?
יורם הלוי
מה היה קורה? היתה תקלה.
היו"ר מירי רגב
לקחתם פה סיכון גדול מדי.
יורם הלוי
אני אומר, הירי הזה לא היה מוצדק, זה עלה בתחקיר, היה - - -
נחמן שי
מתי ידעתם שיש לו בת ערובה, זה לא הבנתי. באיזה שלב הוא מוסר – כי אז עולה השאלה של מירי שהיא רלבנטית - מתי ידעתם? הוא אמר לכם שיש לו בת ערובה?
יורם הלוי
אמרתי שבשלב הראשון, בכניסה הראשונית נשמע על ידי אחד האנשים, יש לי בת ערובה. לא היה שום, בוא נאמר, תימוכין לעניין הזה, לא נראה בשום שלב, לא היה.
היו"ר מירי רגב
תגיד לי יורם, כשיש מצלמות אבטחה בבנקים, או בעסקים, תוך כדי אירוע אתם יכולים לראות את הסרט או רק אחרי, איך זה הולך? אתם יכולים לקבל את הסרטים? אני אומרת, הם עכשיו במשא ומתן. 50 דקות הם ממתינים לאיזשהו קול, איזושהי אמירה. האם ב-50 דקות האלה יש אפשרות לצפות בסרטים ולראות האם הוא גרר איתו מישהו לתוך תא השירותים? האם הוא לקח איתו עוד אנשים לתוך התא, או אין אפשרות לראות את מצלמות האבטחה תוך כדי.
יורם הלוי
הצלחנו להוציא את החומר ממצלמות האבטחה כשעתיים אפילו אחרי האירוע.
היו"ר מירי רגב
כשהאירוע הסתיים בסביבות שתיים וחצי.
רק כדי להבין את מה שאתה אומר, האירוע בעצם מחולק לשני חלקים. החלק הראשון של ניקוי, סריקה, הוצאת הפצועים, איזוק שני אנשים, שהיום אנחנו יודעים שאחד מהם הוא יהודי, אחד מהם הוא בדואי, שאתם כמובן אוזקים את האנשים על פי נוהל של פצועים ושל ליווי שלהם לבתי החולים, זה החלק הראשון. החלק השני של האירוע, מהרגע שאתם שומעים קולות מאיזור השירותים, ששם אתם מבינים שקורה משהו, מקפיצים את צוות המשא ומתן - - -
יורם הלוי
הוא מוקפץ כבר בשלבים - - -
היו"ר מירי רגב
בעצם, שם כשאיתמר אלון יורה בעצמו, ובת הערובה יוצאת, שם מסתיים האירוע, זה החלק השני. במהלך האירוע נורו 2 יריות של המשטרה. ירייה אחת כשנכנסו פנימה והוא ירה לתוך העציץ, וירייה שנייה, שהיא בעצם הייתה ירייה, שתודה לאל לא קרה ממנה כלום, ועל זה אתם בוודאי אתם תעשו תחקיר, שזה בוודאי דבר שנראה הזוי, שבעצם שוטר ירה אל תוך תא השירותים, שהוא יודע שנמצא שם בעל הנשק איתמר ועוד בת ערובה. הוא לא יודע מה יש שם, אבל הוא יודע שיש שם אנשים, זה מה שאנחנו מבינים כרגע. גמרתם, סיימתם תחקיר ראשוני, ואתם מבינים שהירי השני הוא ירי בעייתי, ובכך נסתיים האירוע עם 4 הרוגים ופצועים, שכל ההרוגים וכל הפצועים כתוצאה מהפעילות והטבח והרצח שביצע איתמר אלון.
יורם הלוי
ראשית, הכוח שנכנס שם, השוטרים, נכנס מהר מאוד והוא הציל חיים. הבדואי, אדוני, ניצל אודות לתגובה המהירה של השוטרים, והטיפול בו בהיבט הרפואי, מצבו היה קשה הוא חטף 2 כדורים.
נחמן שי
כל הכדורים הם של אותו אדם.
היו"ר מירי רגב
יש שמועות שהמשפחה של הבדואי אומרים, אבל הוא אומר חד משמעי, ירו שני כדורים בלבד השוטרים.
יורם הלוי
חד משמעי, לא היה ירי, אגב, ניתן לבחון את זה באופן ברור.
היו"ר מירי רגב
יש מצלמות, בתחקיר שלכם אנחנו סומכים על המשטרה.
יורם הלוי
היה לו סוג נשק מסוים ויש סוג נשק אחר לשוטרים, כך שזה חד משמעי.
היו"ר מירי רגב
חשוב שטלב פה, כי הוא מעביר את זה בצורה מאוד ברורה גם למגזר, זה חשוב מאוד שהם ישמעו את זה.
יורם הלוי
אני אומר לאדוני שני דברים. האחד, לא היה בשום מצב שמשטרת ישראל באה ואמרה שמדובר בבדואי, לא היה. הדבר השני, חד משמעית, הכוחות שפעלו שם בטווח מאוד קצר, צריך לזכור שהאירועים האלה לא קורים כל יום, זה לא יחידה לוחמה בטרור, אין לה נסיון, זה שוטרים שמתעסקים בתחומים אחרים ונקלעים למסע הרג שהם צריכים להגיב בטווח מאוד קצר. חייו ניצלו אודות התגובה המהירה הזאת באופן חד משמעי. אנחנו לא יכולנו לדעת בשום שלב. דבר שלישי, התרגולת שמדברת על אזיקה וחקירה ובדיקה, התבצעה לא כי ידענו שהוא בדואי, כי גם השני נאזק ונבדק ונחקר ולווה ואובטח בבית החולים, רק לאחר מכן כשהבנו העניין הזה הסתיים.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך על הסקירה, על שקיפות, על הפתיחות ועל הנסיון כאן לענות על כל השאלות שנעשו תוך כדי.
חברים, הזמן הוא קצר, אני רוצה רק שאלות לטובת האירוע הזה, כדי שנוכל אחר כך לצאת מהאירוע הזה כדי למנוע עוד פצצות מתקתקות מהסוג של איתמר אלון בהיבט של רח"ט אבטחה שאני רוצה לשמוע.

טלב, בבקשה.
טלב אבו עראר
תנחומיי למשפחות שאיבדו את יקיריהם, והחלמה מהירה לפצועים. האמת, אני יכול להביא ראיות שסותרות את חלק מדברי הממ"ז הדרומי. מיותר לציין לדבר עכשיו על העיתונות, זה לא הזמן, אין לנו זמן מספיק, שכהרגלם מכפישים את השם ומכפישים את שם האוכלוסייה הערבית בכלל, ובנגב בפרט. אני לא יודע, כל הזמן היינו מאמינים שהעיתונות מסתמכת על הודעה מהמשטרה, על גוף המשטרה, שהיא כאילו מכריזה ומפרסמת במי מדובר, מי המפגע, ואז ככה נהוג.
היו"ר מירי רגב
טלב, חשוב שתשמע כאן, שהם לא הוציאו שום הודעה רשמית - - -
טלב אבו עראר
אני מבקש להקים ועדת חקירה שתבדוק באמת איפה האמת.

ולכן, בעיניי זו הכרזת מלחמה מהעיתונות, ובנוסף, לגבי המשטרה. לגבי המשטרה, אדוני אומר שמהרגע הראשון מהמבצע הבן אדם נאזק. אתמול ביקרתי את הפצוע הבדואי שקוראים לו עומר וולידי, משבט אל-עזאזמה. הבחור הזה הגיע לבנק עם חברו היהודי, שבא רק כערב להלוואה שהוא מתכוון לקחת. כאשר הוא נכנס והיה מחכה בתור, ממתין, הוא נורה 4 כדורים, אחד בחזהו, השני בגבו, שניים האחרים בבטנו - מצב מסוכן מאוד. אתמול ביקרתי אותו בטיפול נמרץ בסורוקה, דוברת סורוקה לא אפשרה לי לצלם אותו. הוא נפצע, לא יודע, כאילו בגלל שהוא שחום עור, או נאזק, והגיע כבול לחדר המיון בסורוקה בבאר שבע, והרופא נמנע, כאילו התנגד לטפל בו אלא לאחר שיסירו את האזיקים.
היו"ר מירי רגב
תשאל שאלה שקשורה למשטרה, מה שקשור לבריאות, נשאל את משרד הבריאות.
טלב אבו עראר
עם כל הכבוד, שאת יושבת ראש הוועדה, אבל אל תפריעי לי שאני מדבר, תעשי לי טובה. ולכן, אדוני, אני מבקש להקים ועדת חקירה שתבדוק את נסיבות האירוע, איך הצעיר הבדואי הגיע כבול כשהוא במצב – הממ"ז אומר שברגע הראשון שנפצע, קיבל טיפול רפואי, כך המשטרה עשתה. ולכן, אני ראיתי, צפיתי אתמול בסרטון וידאו, שממש אנשי המשטרה חבטו בו, ותקפו אותו, והרביצו לו, ואז משכו אותו, גררו אותו עד לניידת, עם קריאות של הקהל שעמד בצד – בן זונה, תהרגו אותו, זה סרטון וידאו שאני יכול לצלם לכל אחד מכם, להעביר לכל אחד מכם, שאנשי המשטרה, כבוד הממ"ז, ולכן זה סותר את מה שאתה אומר. זו הכרזת מלחמה, שאולי המשטרה הגיעה למצב שהיא ניזונה מקריאות חלק מחברי הכנסת הקיצוניים, חלק מהעמותות הקיצוניות. אני לא הייתי מצפה מהמשטרה שכך תפעל, אולי באמת יש חלק שהם רגילים לזה שיכפישו את השם, אבל חלק אחר מהמשטרה השפוי, אני הייתי כל הזמן מאמין שיטפלו באזרחים בצורה שווה, אבל לא בצורה שבגלל שהוא שחום עור, או בגלל שהוא עם זקן, שנגיד שזה הבדואי, זה ערבי.

ולכן אני מבקש בסיום דבריי להקים ועדת חקירה שתבדוק את העניין, ותבדוק בדיוק איך הבן אדם הזה הגיע כבול, שהוא פצוע, ושהוא במצב הכי קריטי, הכי מסוכן, וירוי ב-4 כדורים. אם זה בחזה ואם זה בגב, זה לא יכול להיות שזה המפגע, שבאמת השודד, כאילו הוא עשה את זה. אני גם חושד, יש חשד שמהמשטרה הוא גם נורה, ולכן צריך לבדוק ולחקור את זה. אני פניתי במכתב מהיר לשר לביטחון הפנים לבדוק את נסיבות האירוע הזה, ולגלות בדיוק איפה האמת עומדת. תודה רבה.
יורם הלוי
אני רוצה לענות. אני אומר לך אדוני, שאם יהיה אירוע כזה פעם נוספת, ותהיה הנחת עבודה כזאת שייתכן ולא יהיה רק אחד, ויהיו כמה, זו התרגולת, ככה אנחנו נוהגים, ככה נהגנו. דבר שני, אתה אמרת שמצבו היה קריטי, והפעילות המהירה של השוטרים, והתגובה המהירה - - -
טלב אבו עראר
- - -
טלב אבו עראר
אני ראיתי אנשי משטרה, אני יכול להראות לך. בסוף היום איפה אתה? אני אביא את המכשיר שצילם.
יורם הלוי
הכניסה המהירה של השוטרים, תוך כדי סיכון חייהם להצלת אנשים אחרים ובמצב הזה הצילה את חייו עובדתית. הגיעה לבית החולים, נכון שהרופא לא יכול לטפל כשהוא אזוק, אזיקיו הוסרו באותה שנייה לצורך הטיפול.
טלב אבו עראר
מה החשד הסביר שהיה לך אדוני כשוטר. כשוטר אני למדתי משפטים גם. מה החשד הסביר שהיה לך כדי לאזוק אותו, לכבול אותו, ולהביא אותו לחדר המיון כבול כשהוא במצב גוסס. מה - - -
יורם הלוי
אני אגיד לך. אתה למדת משפטים, אני כל חיי הייתי לוחם, וכל חיי - - -
טלב אבו עראר
מה הקשר? אני לומד משפטים.
יורם הלוי
אתה לומד משפטים, אני לומד לחימה ובלחימה יש מצבים גם כאלה. הראיה היא במצב הנתונים, בשלבים הראשונים אנחנו לא יודעים, הזכרתי את זה בשלב הראשון, ייתכן והיו נוספים. מה היה קורה אילולא אותו מפגע היה בורח תחת חסותנו, בחסות הפינוי, והיה בורח, והיה קורה לו משהו אחר, מה הייתם אומרים? ולכן התרגולת היא ברורה, היו מקרים כאלה בעולם, היו מקרים כאלה בעבר, ולכן זה מאוד ברור, ככה אנחנו נוהגים, משהתברר אחרת, בבית החולים האזיקים הוסרו.
טלב אבו עראר
אתה לא ענית על השאלה.
יורם הלוי
אתה עכשיו בא בטענה כאילו - - -
היו"ר מירי רגב
אתה ענית לו, הבנו את העניין.
יורם הלוי
אני רק מבקש דבר אחד לציין, אם ישנן ראיות שטוען שהוא נורה על ידי השוטרים, אני מבקש לדעת.
טלב אבו עראר
בסוף היום תקבע ישיבה, אני אביא לך את הסרטון, אני אראה לך.
היו"ר מירי רגב
אנחנו חייבים לסיים. הדיון פה הוא דיון משודר, אנחנו חייבים לאפשר לוועדה נוספת להיכנס לכאן. אני רוצה לסכם את הקטע הזה, ואנחנו עוברים לחדר של ועדת הפנים להמשך הדיון.
לטובת הצופים, אני מאמינה שמייד לאחר התחקיר יוצג בפני השר, או שהוא מיוצג רק בפני המפכ"ל, אתה לא יודע להגיד לי אם התחקיר מוצג בפני השר. אני מבקשת שלדיונים מהסוג הזה, השר לבטחון פנים ישלח גם אנשים ברמה המבצעית.
יורם הלוי
זה יגיע לשר.
היו"ר מירי רגב
אני מבקשת שלהבא, ואמרתי את זה בפעם השנייה, שלדיונים של משטרת ישראל, לא יגיעו רק יועצים משפטיים. אני יודעת שהם מנהלים לנו את המדינה, הם והפקידים, אבל בכל זאת אני רוצה לקבל אנשי מקצוע לא בתחום המשפטי, בתחום הלחימה, בתחום המבצעי. אני מבקשת שיהיה פה מישהו מהמשרד שיוכל לענות לי על השאלות.
אני מבקשת בכל מקרה, כן יגיע לשר, לא יגיע לשר, כן השר יסכם את זה, השר לא יסכם את זה. ברגע שהתחקיר של ממ"ז דרום מסתיים ויועבר למפכ"ל משטרת ישראל, שלמפכ"ל אני בטוחה שהוא יעבור, וייערך סיכום תחקיר, אני מבקשת שהוא יוצג גם פה, גם לאור הנושא שמעלה פה חבר הכנסת טלב, אני העליתי את זה, חבר הכנסת נחמן שי, העלה בעניין האזיקה, בעניין ירי של שוטרים אולי. אם יש לך ראיות נוספות, טלב, אם יש לך ראיות, אני חושבת שהממ"ז ישמח לקבל, אין פה שום כוונה להסתיר את האמת. אני חושבת שיש כאן, באמת, נסיון ורצון של המשטרה לטפל באירוע בצורה מהירה כדי למנוע את המשך הירי, אבל צריך לבדוק מדוע השוטר השני ירה לתוך תא שברור שיש שם אנשים שכול היה לפגוע בהם ולהרוג אותם. אנחנו את המשך הדיון נעשה בחדר ועדת הפנים. תודה רבה בשלב זה.
היו"ר מירי רגב
בבקשה, חבר הכנסת בועז טופורובסקי.
בועז טופורובסקי
ברצוני לשאול מספר שאלות. שאלתי הראשונה, כמה כדורים נורו מאקדחו של איתמר אלון?

שאלתי השנייה, האם במשך כל 50 הדקות מחוץ לשירותים לא ידעתם שיש בת ערובה?

השאלה השלישית, האם אין איזה דרך, או אולי אתה ממליץ שתהיה דרך שבמקרים כאלה נוכל לראות וידאו, או המשטרה תוכל לראות וידאו בצורה יותר מהירה, כדי שתוכל לנתח את האירוע תוך כדי המקרה בצורה יותר מהירה.

השאלה האחרונה שאני לא יודע אם היא לך, שאלה שנוגעת בכלל להתנהלות עם אזרחים, וגם שאלה לבנקים. אם אין איזה נוהל, אין איזה דרך להתנהלות עם בני אדם, במיוחד שנותנים להם הודעות קשות, הודעות על סגירת חשבון, הודעות שפוגעות בהם כלכלית בצורה בלתי רגילה, אם אין איזה עניין פסיכולוגי שדורש איזשהו נוהל שיכול אולי למנוע התנהלות פזיזה, אלימה, בלתי הגיונית, בלתי רציונלית, טירוף דעת של אנשים ספציפיים.
נחמן שי
אני רוצה לומר מספר דברים, ברשותך. האם יש הוראה, או מה ההוראה אומרת כשמגיעים לאירוע כזה שהוא אירוע בהתרחשות. האם הם חייבים השוטרים לפתוח באש, ולהסתער ולנסות לנטרל, או שהם מחכים, ואם כן למה שהאירוע התדרדר ואולי ימנע ההמשך, מה אומרת התרגולת, כי אמרת לנו שפועלים פה לפי איזשהו תרגולת, לא כל אחד ממציא ברגע הזה.
נקודה שנייה לגבי ההובלה של המפקד, האם אני הבנתי נכון, ואם כן, אז אני רוצה לשבח, שמפקד התחנה הוביל כל הזמן את הפעילות בתוך הבנק, והיה שם ליד השוטרים, ומילא תפקיד של איש מרכזי בתוך העניין, ואם כן, זה תואם את הפקודות, ואם לא בכל מקרה, אני רוצה לציין את זה כדבר נכון מאוד בנסיבות כאלה.

תחנה אזורית כזאת איזה ציוד ואיזה יכולת יש לה להתמודד עם אירוע בסדר גודל כזה, כי אמרת שהגיעו שני אנשי ימ"מ, נראה כמו שהם היו בחופשה בבאר שבע באותו רגע, והם פשוט קפצו למקום.

אני רוצה לדבר על ההיבט התקשורתי. אני מבין שכולם עסקו בצד המבצעי ובצדק, אבל מצד שני הייתה זירה שלמה בחוץ, שנראה כמו קרקס. אתה לא ראית את זה, ואני גם לא מצפה שאתה תתעסק עם זה באותו רגע, אתה בירושלים, לא משנה – קרקס. הסתובבו עשרות אם לא מאות אנשים, חלק מזויינים לכל הכיוונים. אף אחד לא סגר את הזירה, אם הוא סגר, הסגירה הזו הייתה חדירה לגמרי, זה נראה ברדק, אני אומר לך את זה מתוך המצלמות. והדבר הבא שאולי הוא תוצאה מכך, זה חוסר שליטה מוחלט באינפורמציה שיצאה מהאירוע, חוסר שליטה מוחלט. וכך קרה מירי, ושנינו למדנו משהו בעניין הזה, שהתוצאה הייתה ששודרו דברים שלא היו נכונים ויצרו אפילו אווירה של הסתה. הופיעה כותרת שאמרה, שני בדואים מרהט או שני תושבי רהט, אנחנו יודעים שברהט לא גרים כנראה אלא בדואים חשודים, או מעורבים וכדומה, אתה מבין שהאמירה הזאת שוחררה לאווירה ואתה לא יודע מה התוצאות, כמה בדואים אחרים הותקפו באותו רגע בבאר שבע. מי שולט במידע ומי מנהל אותו ברגעים האלה.
היו"ר מירי רגב
בבקשה, רינה.
רינה פרנקל
כדי למנוע אירוע השאלה שלי כזו, פעם ב-3 שנים אלה שיש להם אקדחים הם נבדקים על ידי פסיכולוג. מדוע רק פעם ב-3 שנים, צריך למנוע את האירועים ולבדוק את כל אלה שמחזיקים לפני כן. שנית, מדוע חיכו 50 דקות, ורק אז הייתה ירייה, אם זו הייתה ירייה למשל, למעלה, או לאיזה צד בכלל כדי לא לפגוע באף אחד שם.
היו"ר מירי רגב
אנחנו את הדיון הזה חייבים לסיים בשעה עשר, לכן אנחנו מן הסתם לא נדון בענייני השאלות הכלליות ששאלנו, נדון על זה בעזרת השם בשבוע הבא.

אני מבקשת שאתה תסכם את הדיון, וראש אגף אבטחה של בנק לאומי, הקב"ט של בנק הפועלים, יסביר לנו רק מבחינת אבטחה האם המשטרה אמרה שאתם צריכים להיות עם מאבטח חמוש בבנק, ולא עשיתם זאת בגלל בעיה תקציבית או לא, זאת שאלה שאני רוצה לדעת.
טיבי רבינוביץ'
התשובה היא שאנחנו מונחים על ידי חטיבת האבטחה במטה הארצי של משטרת ישראל, ואנחנו פועלים בדיוק על פי ההנחיות שאנחנו מקבלים מחטיבת האבטחה, והסניף הזה לא היה צריך להיות מאובטח על ידי מאבטח חמוש, או על ידי מאבטח בכלל. הוא מאובטח באמצעות מערכות ואמצעים טכנולוגיים על פי הנחיות המשטרה.
היו"ר מירי רגב
כל הסיפור שכן היה כסף, לא היה כסף, אני שמעתי לא רלבנטי לחלוטין, זאת אומרת, משטרת ישראל על פי זיהוי כן נכון, לא נכון, אנחנו לא עוסקים בזה כרגע. אבל לא היה מצב שהבנק לא העמיד מאבטח עם נשק או בלי נשק בכניסה לסניף בגלל בעיה תקציבית של הבנק.
נחמן שי
גם בנק הפועלים צריך להיות רגיש למה שאומרים. נאמר שהפעילות הכספית בבנק היא מאוד נמוכה, כלומר, לא מתרוצץ שם כסף, ולכן ממילא זה אתגר יותר נמוך לשודד או לשודדים.
היו"ר מירי רגב
פה הוא אומר הוא אומר משהו ברור לחלוטין.
נחמן שי
המשטרה מנחה אותם.
היו"ר מירי רגב
הבנק, כן יש כסף, אין כסף, למרות שברור הבנקים כן יש כסף, הבנק לא קובע אם תהיה אבטחה או לא תהיה אבטחה. מי שקובע אם תהיה אבטחה זה משטרת ישראל, ומשטרת ישראל לא העבירה לכם הנחיה שיש שם אבטחה, פשוט רק כדי לדעת את העניין הזה.


אני רוצה לדעת ספציפית על האירוע הזה כי אני רוצה לסכם את האירוע הזה. את כל נושא האבטחה, כל נושא תרחישים, תבחינים לקבלת כלי נשק, כל הסוגיה של מאבטח איפה הוא מפקיד את הנשק, בשבוע הבא, אני מקווה שעבודת המטה שכבר פורסמה על ידי העיתונים, היא גם תוצג גם בפני ועדת הפנים, הגיע הזמן שהיא תוצג גם לפנינו.
בועז טופורובסקי
ומה להתנהלות בנקים עם לקוחות, שגם זה אני עדיין רוצה לברר.
היו"ר מירי רגב
זה בסדר, אבל זה לא לדיון הזה.

יורם, בקיצור, תענה בבקשה על השאלות של חברי הכנסת נחמן, רינה וגם בועז.

דוד, אתה רוצה לשאול שאלה?
דוד צור
קודם כל אני לא חושב שהוועדה צריכה לעשות תחקיר. יש פה שאלות שהן בעולם התחקירים. אני לא חושב שיורם אפילו היה צריך להתייחס לזה. שנית, יש תרגולות שנאמרו פה והן תרגולות שנקבעו בדם. הנסיון לקחת את זה למקומות או פוליטיים או עדתיים כפי שעשה טלב קודם, הם לא לעניין המקום. אני חושב שאחרי שייעשו התחקירים ויוצג לשר אפשר להציג בפנינו. כל הסוגיות האחרות העקרוניות יותר של האבטחה הן מה שאנחנו צריכים לדון בהן.
יורם הלוי
שוב, זה עניין תחקירי, אבל נורו כ-26 כדורים על ידי המפגע. לא היה ידוע לנו בשלבים הראשונים, אמרתי, זה פרק שהתחיל בשלב ראשון, לא היה ברור, אחר כך הסתבר שכן. ידענו שיש שם בת ערובה. צילום, הצילום הלוואי והיו יותר מצלמות והלוואי והיו מצלמות כאלה שיכלו לתת לנו את כל הסניף, או את כל המקום, כי היום המצלמות נותנות את הכניסה, או איזה פינה כזאת או אחרת, זווית מסוימת, והלוואי יכולנו לקבל בזמן קצר, אמת, תוך כדי, גם להוציא ולנתח תוך כדי לחימה. האם זה יקרה, אני לא יודע, אבל אתה שואל אם הייתי רוצה שזה יקרה, הלוואי.
לגבי השאלות האחרות. כן, אנחנו חותרים למגע. ערכי משטרת ישראל, בדומה לערכי צה"ל הם חתירה למגע. ואנשי כוחות הביטחון גם כשוטרים, גם כחיילים, היא חתירה למגע. אבל חתירה למגע היא לא בכל מחיר, כאשר תמונת המצב ברורה של עכשיו יש ירי ויש הצלת חיים, זה חתירה למגע באופן מוחלט כן. החתירה למגע תוך כדי כניסה וסיכון חיי אדם היא לצורך הצלת חיי אדם, ולא לצורך פגיעה בזה שפגע. ולכן, כן חתירה למגע באופן מוחלט זה מה שעשו השוטרים בזמן מאוד קצר, שהבינו שזה מה שהם צריכים לעשות וזה מה שהם עשו.
דוגמה אישית, כן, מאוד. מפקד התחנה בדרגת ניצב משנה, דרגה בכירה מאוד במשטרת ישראל, מפקד התחנה רץ בראש הכוח, נתן לסגנו לטפל בזירה החיצונית, והיה הראשון בכניסה, והיה הראשון בלטפל, והיה הראשון בהובלת השוטרים שלו. אגב, אמרו ככה השוטרים, שכאשר ראו אותו הם אלה שנכנסו אחריו ונתנו את כל הגיבוי. אני אומר את זה בגאווה גדולה, אני אומר את זה באחריות מלאה, אלה הן הערכים, על זה למדנו, כך אנחנו מחנכים.

לגבי הזירה, אתה צודק מאוד, וגם עלה לנו בתחקיר, שוב, אני לא נכנס לאירועים אחרים, אבל הזירה לא הייתה טובה בשלבים המאוחרים יותר, צריך לזכור, האירוע הסתיים יחסית מהר, אבל הזירה לא הייתה טובה, זה אחד הלקחים שאנחנו כמובן נטפל בזה.
היו"ר מירי רגב
מה זה זירה לא טובה, שלא יובן כאן לא נכון, מה זה לא טובה? זה לא ברור, ייצא לך פה כותרת זירה לא טובה? תסביר מה זה זירה לא טובה.
יורם הלוי
אני מתייחס לזירה שני מישורים, הזירה הפנימית שנוהלה באופן מאוד מקצועי על ידי השוטרים, והזירה החיצונית שבשלבים מאוד מאוחרים, כי כבר האירוע הסתיים, לכן היו שם יותר מדי שוטרים, והעניין הזה מתוחקר.
אני מציין שבלחימה מהסוג הזה השוטרים אמורים להיכנס עם מיגון מלא. העובדה הזאת הייתה ידועה לשוטרים, הייתה ידועה למפקד התחנה, למרות הכול לא היה זמן להתמגן, ולא היה זמן לקחת את הציוד כפי שאתה מכיר, והם נכנסו חשופים על מנת להציל, וזה בדיוק מה שנעשה. לשאלות האחרות – שליטה באינפורמציה, אין לנו שליטה באינפורמציה, בטח ובטח בעידן של היום, שעם כל המצלמות של האזרחים, עם כל הדיווחים שכולם מוציאים. משטרת ישראל לא הוציאה שום דיווח בהקשר שדיברנו עליו קודם. אנחנו היינו מאוד זהירים, וברור לנו מה המשמעות של דיווח משטרתי כלפי הציבור. אגב, גם אני רואיינתי וגם אני דיברתי מאוד בזהירות, על מנת לתת מצד אחד תמונת מצב הנכונה ביותר, ומצד שני לא לתפוס אותה, ולא להיכנס להיבטים המקצועיים.
לשאלתך, למה חיכו 50 דקות, אם היה צריך לחכות, היינו מחכים גם 4 שעות, משום שמשא ומתן בשלב הזה, ניסינו, וצריך למצות את האפשרות הזאת. יש אירועים של ימים, ויש אירועים הרבה יותר ארוכים, ולכן ניסינו למצות את המקסימום האפשרי. לצערנו, לא צלחנו, למרות שהוא פגע, הוא גם פגע - -
דוד אזולאי
אני רק רוצה לשאול, מפקד המחוז הדרומי, האם יש לכם צוות מלווה, צוות פסיכולוגי למקרים כאלה שדורשים הידברות עם האיש שמחזיק בת ערובה.
היו"ר מירי רגב
הוא אמר את זה בסקירה שלו.


חברים, אני רוצה לסכם, ואני מבקשת שהסיכום הזה גם לשר.


קודם כל, אני רוצה להודות לך ממ"ז, אנחנו רגילים שבדרך כלל מפקדים בורחים מסקירות מהסוג הזה, שולחים קצינים זוטרים יותר. אני רואה את זה כמנהיגות אמתית שבה מתייצבת בפני ועדה, מספרת מה היה, שם את כל הדברים על השולחן, עונה לשאלות לא פשוט. אני בהחלט חושבת שזה ראוי לכל הערכה. אני רוצה גם להודות לשר שהוא אישר את השתתפותו של הממ"ז, זה בעיניי בהחלט מערכת יחסים נכונה צריכה להיות בין משטרת ישראל, משרד לביטחון פנים וועדת הפנים כוועדה מפקחת.


חבר הכנסת דוד אזולאי, אנחנו לא עושים תחקיר, ואין לנו כוונה לעשות תחקיר. אבל כאחת שישבה גם בוועדת החוץ והביטחון יחד עם חברי נחמן שי, הוועדה הזאת היא ועדה מפקחת. הוועדה הזאת צריכה לשאול שאלות שעולים בתקשורת. הועדה הזאת צריכה לעשות את עבודתה, וכך אנחנו עושים. טוב שאל חבר הכנסת טלב את השאלה שהוא שאל, וקיבל עליה את התשובות. טוב ששאלו אחרים, לא עושים תחקיר, לא מחליפים את המשטרה, אנחנו סומכים על המשטרה וסומכים על השר.


אני מבקשת להעביר לשר את הבקשה שהתחקיר הסופי יוצג כאן בוועדה, כדי לשמוע מה קורה. אני מבקשת ממך שכן תקבל מחבר הכנסת טלב את כל הראיות שיש לו שיוכלו לסייע לך בכל מה שקשור לתחקיר האירוע. בנושא התקשורתי, אני רק חייבת להצטרף פה לנחמן, התקשורת היום היא חלק מההיבט המבצעי. חייבים להבין שכאשר אתם לא מדברים, הוואקום והשמועות גורמים להסתה, וזה נכון. יכול להיות שאילו אתם הייתם יוצאים באיזה דיווח של מה קורה עד כאן, אז לא היה במגזר הבדואי הסתה אולי סביב העניין הזה, אבל בכל מקרה אני בטוחה שאתם עושים, ואתם פועלים, ואתם עובדים, אבל התקשורת היא זירה שצריך להתייחס אליה.

הצגת התחקיר אמרנו. דיון בשבוע הבא. אני אשמח לראות אותך בדיון, אני מבקשת שיהיה גם גורם מבצעי, או אגמי, אני לא יודעת איך אתם קוראים לו במשרד. לקבל תשובות ברורות לגבי תבחינים למי מקבל נשק במדינת ישראל, מה עושים סוף סוף המאבטחים עם הנשק, מפקידים אותו ברישוי במקום עסקים, או לא מפקידים אותו במקום העסקים, כדי שנוכל מפה להתקדם ולבוא עם איזושהי בשורה, שמצד אחד אנחנו מצמצמים את כמות 160 אלף כלי נשק בקרב אזרחי המדינה, ומצד שני, אנחנו לא שופכים את התינוק עם המים.


תודה רבה לכולם. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:00.>

קוד המקור של הנתונים