ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 21/05/2013

פניות ציבור לגבי סגירת משרד אגף הרישוי בנצרת עלית- ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב- 7 במאי 2013

פרוטוקול

 
PAGE
30
הוועדה לפניות הציבור
21/05/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 6>
מישיבת הוועדה לפניות הציבור
יום שלישי, י"ב בסיון התשע"ג (21 במאי 2013), שעה 14:00
סדר היום
<פניות ציבור לגבי סגירת משרד אגף הרישוי בנצרת עלית- ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב- 7 במאי 2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
עדי קול – היו"ר
באסל גטאס
חנין זועבי
דב חנין

חנא סוייד
מוזמנים
>
גילי- גלעד כהן - מנהל אגף תקציבים, משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים

דוד תמיר - משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים

מוני מעתוק - סגן מנהל אגף כ"א ושכר ברשומ"ק, משרד הפנים

מיכל יהב - לשכה משפטית, משרד הפנים

שמעון גפסו - ראש העיר, עיריית נצרת עלית

ראמז ג'ראיסי - ראש העיר, עיריית נצרת

יצחק שדה - יו''ר העמותה לקידום מורי נהיגה בישראל

איתמר לוין - חבר בעמותה לקידום מורי נהיגה בישראל

יעקב פוני - חבר בעמותה לקידום מורי נהיגה בישראל

ג'מאל טאטור - יו"ר הארגון, ארגון מורי נהיגה נצרת- נצרת עלית

ג'מאל נסאר - סגן יו"ר הארגון, ארגון מורי נהיגה נצרת- נצרת עלית

ג'ורג' סאלם - חבר ועד, ארגון מורי נהיגה נצרת- נצרת עלית

מחמוד חוסאם - חבר ועד, ארגון מורי נהיגה נצרת- נצרת עלית

פהמי דראושה - מורה נהיגה, נצרת-נצרת עלית

בטו סעיד - מורה נהיגה, נצרת-נצרת עלית
מנהל/ת הוועדה
שלומית אבינוח
רישום פרלמנטרי
יפה קרינצה
<פניות ציבור לגבי סגירת משרד אגף הרישוי בנצרת עלית- ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב- 7 במאי 2013>
היו"ר עדי קול
שלום, תודה שבאתם. יש פה נציגים, אבל לא הנציגים שביקשנו. סיכמנו את הישיבה הקודמת עם שתי החלטות ודרישות. אחת מהן, להחזיר מיד את האפשרות לטסטים באזור של נצרת, ונאמר כאן שניתן יהיה למצוא פתרון ואפשר יהיה לעשות את זה למחרת, וכאמור, הדבר לא קרה. דבר שני, ביקשנו לקדם את פתיחת הסניף בנצרת מחדש. הבאנו כמה הצעות איך לעשות את זה וקיבלנו תשובה מאוד לקונית, כללית, שמדברת על העברת האחריות התקציבית אל הרשות המקומית, אחרי שקיבלנו כאן עמדה שזה לא חוקי, לא נכון, למרות שנעשה במספר יישובים.

אני פניתי למנכ"ל באופן אישי והוא לא נענה - גם מתוך הוועדה, אתם זוכרים? התקשרתי אליו מכאן והוא הבטיח לי שיהיה פתרון. פנינו אתמול וביקשנו שהוא יגיע או נציג מטעמו – גם זה לא נענה. אני יודעת שאתה הנציג, ואנחנו שמחים שהגעת, מר כהן, אבל אני חושבת שראוי שיתייחסו לוועדה באופן הולם וישלחו נציג רלוונטי אחראי לסוגיה, שייתן לנו גם תשובות למה מתעלמים מהחלטה של ועדה. אנחנו נמשיך לקיים ישיבות ועדה עד שנקבל את התשובות המתאימות. בעיניי, ההתייחסות והתוצאה שקרתה בפעם שעברה זה ביזוי של ועדה של הכנסת.
גילי- גלעד כהן
התשובות שיש אצלי הן התשובות שבעיקר ימנעו או לא ימנעו - - -
היו"ר עדי קול
ואני גם יודעת שלא הגיעו אנשים בגלל איזה אירוע. נכון?
גילי- גלעד כהן
אצלנו במשרד?
היו"ר עדי קול
כן. אני רוצה רק לציין לפרוטוקול שיש אירוע שהוא יותר חשוב.
גילי- גלעד כהן
מה האירוע?
היו"ר עדי קול
יש איזו חגיגה שקוראים לה "מחוזיאדה", שהיא יותר חשובה מהדיון על משרד הרישוי.
גילי- גלעד כהן
אני לא משוכנע, כי אני מנהל קבוצה במחוזיאדה ואני עדיין פה.
חנא סוייד
יכול להיות שהוא בא להגיד שהם פותחים את המשרד.
היו"ר עדי קול
אם באת להגיד את זה, אז אין בעיה.
יצחק שדה
אבל אנחנו רוצים להבין גם למה לא יישמו את החלטות הוועדה אחרי שישבנו פה והיתה החלטה שלמחרת בבוקר, ביום רביעי בבוקר, יהיו טסטים, ואנשים שמו פס על כל המערכת.
ג'מאל נסאר
זאת אומרת, בעברית צחה, הדרישה שלך לא יושמה בכלל.
יצחק שדה
שום דבר לא יושם.
היו"ר עדי קול
לגמרי. אתה רוצה לענות למה?
גילי- גלעד כהן
האמת היא שאני שומע בפעם הראשונה על ההחלטה שהתקבלה פה בפעם הקודמת.
היו"ר עדי קול
אז איזה מין שליח אתה?
גילי- גלעד כהן
לגבי פתיחת הטסטים ביום למחרת. אני יודע שאנחנו עושים מהלכים לפתיחת מקום חדש לטסטים, אנחנו צריכים למצוא מקום. אי-אפשר להוציא טסטים מחניון.
היו"ר עדי קול
אני רוצה להיעלב באופן רשמי ופומבי מהתשובה הזאת. קודם כול, מהתשובה הראשונה שלך שהיתה: אני לא יודע מה היתה ההחלטה. אם אתה הנציג הרשמי, והמנכ"ל התעקש שאתה הנציג הרשמי, אתה צריך לדעת מה דיברו פה, את פרוטוקול - - -
גילי- גלעד כהן
אני יודע מה דיברו פה. אני לא מכיר את זה שביקשתם לפתוח יום אחרי.
היו"ר עדי קול
ביקשנו, ואפילו ציון מזרחי היה פה ואמר. יש לנו פה מכתב, ועוזי יצחקי, המנכ"ל, אומר: יחד עם זאת, ובמענה לבקשתך, הנחה שר התחבורה, חבר הכנסת ישראל כץ, לאתר באופן מיידי מקום יציאה למבחני נהיגה מעשיים. אז אני יודעת שאי-אפשר מהחנייה או כל מיני דברים כאלה. רק אל תיתן לנו את התשובות האלה, כי המנכ"ל אמר את זה. הוא אמר "מיידי", והוא גם ענה לי את זה בטלפון באותה שיחה. אם זאת התשובה, אז בואו - - -
דוד תמיר
הוועדה גם מכירה את לוחות הזמנים של התנהלות - - -
היו"ר עדי קול
לכן שמחנו שהבטיחו לנו יום אחרי. שמחנו.
דוד תמיר
אני לא יודע מי הבטיח, אבל גם מה שנכתב כאן על-יד המנכ"ל – כשהמנכ"ל אומר "מיידי", זה אומר שהמשרד פועל בעיצומם של ימים אלה. והוא לא התחיל לפעול היום, הוא התחיל לפעול עוד לפני הדיון שהיה בישיבה הקודמת, ולכן זה נאמר "באופן מיידי". פועלים למציאת פתרון. היום בשטח יש אתר ברחוב התוצרת בנצרת עלית, שאמורות להסתיים בו העבודות להכשרה ליציאה.
שמעון גפסו
רבותי, אני אומר לכם מראש - לא תקבלו היתר לפתוח שם. מדובר במבנה תעשייה. איך משרד ממשלתי יכול להשתין בקשת על החוק? אני לא אתן לכם לעשות דבר כזה, אני אומר לכם מראש.
דוד תמיר
המקום הזה מחייב רישיון עסק?
שמעון גפסו
המקום מחייב רישיון עסק והמבנה הוא מבנה תעשייה בלבד. יש מספיק משרדים - תשכרו, בבקשה, בשמחה רבה. אני גם אמרתי ליזם שכל העסק שלו ייסגר במידה שהוא ישכיר לכם. חבל שאתם לא בודקים, אני מתפלא. אני מבטיח לסמס עכשיו לישראל, מה זה החוצפה הזאת? זו חוצפה ממדרגה ראשונה. אתם משרד ממשלתי? אתם חלטוריסטים.
דוד תמיר
דווקא התגובה הזאת מאוד טובה לעמדה של משרד התחבורה, כי משרד התחבורה מתפקד – אני לא מדבר על עכשיו, אני מדבר על שלוש שנים אחורה - - -
חנא סוייד
טובה למשרד התחבורה, אבל היא לא טובה לתושבים.
ג'מאל נסאר
אבל לא על חשבוני, לא אני אהיה הקורבן שלכם, של הפרוצדורות שלכם.
דוד תמיר
דווקא נראה לי שמשרד התחבורה הוא היחיד ששומר על תרבות דיבור.
חנין זועבי
אתה מדבר על הבניין הקודם, שהיה?
שמעון גפסו
לא. הבניין הקודם מורשה למשרדים, והיה משרד מצוין. גברתי, ברשותך, אולי אתחיל - - -
היו"ר עדי קול
אתן לך, אבל אני רוצה לשמוע מהנציג אם יש לו תשובה יותר טובה להציע לנו. אם לא, נשמע את הרעיון שלך.
דוד תמיר
מבחינתנו, ב-1 ביוני אמור להיפתח המיקום שמשרד התחבורה איתר. אנחנו מבינים עכשיו שהעירייה תמנע את העניין הזה ונצטרך - - -
שמעון גפסו
מה יש להבין? - - - קיבל הודעה.
היו"ר עדי קול
אז לא דיברתם עם ראש עיריית נצרת עלית לפני שהתחלתם? מזל שקיימנו את הדיון כדי שתוכלו להיפגש.
חנא סוייד
פועלים בחלל ריק.
דוד תמיר
בכל הכבוד, במשך שלוש השנים האחרונות עיריית נצרת עלית הפרה סיכומים כתובים מול משרד התחבורה.
היו"ר עדי קול
דיברנו גם על זה שאנחנו רוצים לפתוח את הסניף בנצרת. העברתם לנצרת עלית - עכשיו אין בנצרת עלית וגם אין בנצרת, ובנצרת עלית זה בסניף לא הגיוני, ובכלל עוד לא דיברנו על זה שדיברנו פתיחה בנצרת.
מחמוד חוסאם
זה מקום עלוב שחבל על הזמן. בושה לדבר על זה.
דוד תמיר
אבל איך אפשר מצד אחד להגיד למשרד התחבורה: אתם לא עושים כלום, וכשמשרד התחבורה מאתר מקום אתם אומרים לנו שזה מקום עלוב.
קריאה
אבל נתנו פתרון יותר טוב. אמרנו: נחזור למקום שיצאו ממנו. בעל המקום מוכן, דיברנו אתו.
היו"ר עדי קול
אני חושבת שהבענו את התרעומת שלנו. להמשיך להביע או שהבנתם את התרעומת? נמשיך מדי פעם להביע תרעומת. אבל אתן את רשות הדיבור לראש העיר, ואחר כך אתן גם לאחרים.
שמעון גפסו
תודה רבה, חברת הכנסת קול. אדוני, שכני, ראש העיר נצרת, חבריי, מורים לנהיגה, חברי הכנסת, אשים את הדברים. אני חושב שאחרי התמונה שאציג הדבר יהיה ברור. קודם כול, בשביל להבהיר – נצרת עלית ונצרת הן שתי רשויות שונות. נצרת היא עיר ערבית, נצרת עלית היא עיר יהודית.

גם בנצרת וגם בנצרת עלית צריך היה להיות משרד רישוי, וגם זה ברור. כשנפתח במרץ 2010, היה אמור להיפתח גם בנצרת. במרץ 2010, כשנפתח משרד התחבורה בנוכחות השר ישראל כץ היה באמת הסכם שהעירייה תממן שני עובדים לצורך הדבר הזה, ובאמת התחלנו לעבוד כך. אבל בא משרד הפנים ואמר לנו: לכם – לרשות - אסור לממן עובדים למשרד אחר. אני, להבדיל מהמשרד הסמוך לימיני, אמנם הייתי בוועדה אחרת במדינת ישראל, אבל כשהגעתי חזרה מיד ביקשתי לקרוא את כל הפרוטוקולים. קראתי את המסמך שהגיע ממשרד הפנים, שהוא מאשר להעסיק פקידה בחצי משרה. אבל כתוב בשורה נוספת, מה שאף אחד לא שם לב, שזה יתוקצב על-ידי משרד התחבורה. אנשים לא מבינים – לנו, לרשות, אסור לנו לעשות דברים בניגוד לחוק. לא יכול להיות שיד אחת של מדינת ישראל, שנקראת משרד הרישוי, תגיד לנו: תביאו לנו כסף ומצד שני משרד הפנים יגיד: אתם לא יכולים להוציא את הכסף. אנחנו פועלים במסגרת החוק. כשמשרד הרישוי רצה להגיע לנצרת עלית אני, במסגרת השיפוצים וההתאמות, עשיתי על חשבון עיריית נצרת עלית שיפוצים גדולים מאוד כדי להתאים את הכניסות ואת היציאות, ובאמת יש לי תעודת הוקרה של מר טאטור, שהוא יושב-ראש ארגון המורים לנהיגה. אני מעוניין במשרד הזה לא פחות מכל אחד אחר שיושב פה. יחד עם זה, אני מעוניין לעשות דברים במסגרת החוק. שלוש שנים וכמה חודשים עבד המשרד הזה מצוין מבלי שהשתתפנו בתקציב. היה פה אדון שקראו לו גאנם חמאדה, שהיה הממונה, וזה עבד מצוין. פתאום הגיע גדעון לוי – ואני לא מכיר את הבן-אדם, רק השם – והוא - - -
שלומית אבינוח
גאנם חמאדה היה ראש אגף הרישוי.
שמעון גפסו
אני לא יודע מה הוא היה, הוא דאג שהמשרד הזה יעבוד. אני לא מבין בדברים האלה. הוא דאג שהמשרד יעבוד ובאמת שלוש שנים לא השתתפנו בשקל אחד. באמת הפרנו את החוזה, אבל לא בגלל שרצינו להפר אלא בגלל שהחוק והיועצת המשפטית שלנו – שהיא לא בדיוק חברה שלי - קבעה שאסור לנו. ברגע שהיא קבעה – מבחינתי, אם משרד הפנים אומר לי לא, אני לא יכול לבצע. אמרנו למשרד התחבורה: ברגע שיהיה לי אישור ממשרד הפנים להעסיק שני עובדים או לשלם X כסף בתמורה על מנת לתת את השירות הזה לציבור, אני רשות איתנה, יש לי עודף תקציבי, אני יכול להרשות לעצמי לממן גם עשרה עובדים, אין שום בעיה. רק הדבר צריך להתבצע במסגרת - - -
היו"ר עדי קול
האנשים שמעו את זה?
קריאה
כן, כן, אין בעיה.
שמעון גפסו
אני, יותר מכל אחד אחר, מעוניין שמשרד הרישוי יישאר במקומו בנצרת עלית. זה מצד אחד. אבל לקחת את המקום הזה, שהיה מכובד גם לתושבים וגם לשכנים – ואנחנו באמת נותנים שירות לכל התושבים, גם לתושבים הערבים והכפרים. אני חושב שכולם יודעים שקיבלו שירות מצוין באזור. אני חושב שיודעים את זה.
יצחק שדה
זה משרד הרישוי שנותן שירות להכי הרבה אנשים בארץ, רבותי.
שמעון גפסו
500 כניסות ביום במשרד הרישוי. פתאום באים ואומרים לי: תשמע, אנחנו לוקחים איזה חדר שמיועד להיות מוסך בהגדרת התב"ע ורוצים להפוך את החדר הזה, שמיועד להיות מוסך, למשרד רישוי. עם כל הכבוד, אני גוף מבוקר, יש עלי ביקורת של מבקר המדינה. אתם רוצים לשכור משרד? בבקשה, אפנה אתכם לעשרות מקומות שיש שם משרדים שישמחו להשכיר לכם, רק אני מבקש שתעשו את הדברים במסגרת החוק, ואת זה אני גם מתכוון לסמס עכשיו לשר. לא תקבלו ממני היתר – ולא משנה אם אתה או משרד ראש הממשלה או משרד הבריאות. כל משרד, ממשלתי או לא ממשלתי, שיגיע לנצרת עלית יפעל במסגרת החוק ולא בניגוד לחוק. תודה רבה.
היו"ר עדי קול
תודה. ראש עיריית נצרת, בבקשה.
ראמז ג'ראיסי
אני רוצה לחלק את העניין לשני מישורים. המישור הראשון הוא היותר עקרוני - לא יתכן שאזור שגרים בו יותר מ-300,000 תושבים – אני מדבר על נצרת, נצרת עלית, הכפרים מסביב – שלא יהיה בו משרד רישוי ראשי, אפילו לא סניף. לדעתי מה שצריך להיות זה משרד רישוי ראשי ולא סניף, שישרת את כל האוכלוסייה וייתן מענה - - -
גילי- גלעד כהן
מה ההבדל בין משרד ראשי לסניף?
חנין זועבי
כל השירותים שהוא נותן.
ראמז ג'ראיסי
מגוון השירותים.
דב חנין
הכוונה היא - לא שלוחה.
ראמז ג'ראיסי
הכוונה, כשאני מגדיר את זה כמשרד ראשי, שיספק את כל השירותים, שאזרח לא יצטרך להגיע לחיפה או לאף מקום אחר כדי לקבל את מלוא השירותים.
חנא סוייד
בוודאי לא בסטה, כמו שאתם מנסים לחפש. אתם מחפשים בסטה.
חנין זועבי
כמו שיש בסניפים פחות גדולים.
דוד תמיר
הדברים שלנו כנראה לא הובנו בצורה נכונה.
ראמז ג'ראיסי
לא הכותרת מעניינת אותי ולא השם מעניין אותי, מה שמעניין אותי זו המהות. הכוונה שלי היא למשרד רישוי שייתן את כל מגוון השירותים של משרד הרישוי, שאף אזרח מהאזור לא יצטרך להגיע למקום אחר לקבל שירות כלשהו. זאת כוונתי.
אתייחס לנצרת. משנת 2007 היינו בדיונים אינטנסיביים וכל הזמן היתה סחבת בנושא הקמת משרד רישוי בנצרת. בשלב מסוים ולאור לחץ, גם של חלק ממורי הנהיגה, היינו מוכנים להשתתף בעלויות, על אף שזה לא נכון, לא צודק ולא צריך לעשות את זה, כי המשרד הזה מכניס המון כסף למשרד התחבורה ואין שום הצדקה. אני חושב שהתביעות של השתתפות בשכר דירה וגם השתתפות פקידות היו תביעות כדי לטרפד ולהכשיל. כאשר נענינו ואמרנו שאנחנו בכל זאת מוכנים, אז האמת יצאה האמת לאור - שלא רצו להמשיך והפסיקו, ותירוצים וסחבת, ולא הוקם משרד בנצרת.

שמענו ב-2010, אחרי ביקור השר אצלי – השר שעדיין מכהן באותו תפקיד - שהלכו ופתחו בנצרת עלית. אני מחיתי. אתם רוצים בנצרת עלית? אין לי בעיה, בבקשה. אבל היו סיכומים לפתוח משרד גם בנצרת, תפתחו משרד גם בנצרת. שום דבר לא עזר ולא הגענו לשום סיכום.

לסיכום, אני חושב שגם בנצרת וגם בנצרת עלית צריכים להיות משרדים שישרתו. נצרת היא העיר הגדולה ביותר בגליל.
חנא סוייד
עיר המחוז, כך היא מוגדרת רשמית במשרד הפנים.
שמעון גפסו
נצרת עלית היא עיר המחוז.
חנין זועבי
נצרת - - -
חנא סוייד
לא - -
שמעון גפסו
תיכנס ל"גוגל".
חנא סוייד
- - אני קיבלתי תשובה מדויקת, שנצרת היא עיר המחוז.
שמעון גפסו
נצרת עלית היא עיר המחוז. אתה יכול לראות - - -
חנא סוייד
אני לא אתווכח אתך.
היו"ר עדי קול
אין לזה משמעויות, חוץ מסמנטיות כרגע.
שמעון גפסו
עיר המחוז – את רוצה לשמוע את ההגדרה?
היו"ר עדי קול
לא, לא, לא.
ראמז ג'ראיסי
שמעון, אני לא רוצה להיכנס לוויכוח הזה במסגרת הדיון שלנו.
שמעון גפסו
ראמז, גם אני לא מתכוון להתווכח. אני חושב שזה לא המקום.
ראמז ג'ראיסי
הנושא הזה הוא נושא שהדיון הוא במישור אחר. העיר הערבית הגדולה במחוז הצפון היא נצרת, עם יותר מ-80,000 תושבים. היא העיר הערבית הגדולה במדינת ישראל, ולדעתי - -
שמעון גפסו
זה נכון.
ראמז ג'ראיסי
- - לזה יש משמעות. אם מדינת ישראל רוצה להציג שינוי במדיניות שלה גם כלפי האזרחים הערבים, בזה יש אמירה. אציין בהקשר הזה בחיוב את משרד מבקר המדינה, שבחר להקים לשכה לפניות ציבור בנצרת. הוא אמר במפורש: כשאני עושה את זה יש לי מסר ואמירה, ואני מקווה שמשרדי ממשלה אחרים ילכו בעקבותיי. לכן אני עומד על התביעה שמשרד רישוי צריך לקום בנצרת.
היו"ר עדי קול
תודה רבה. אתכם, מורי הנהיגה, שמענו בדיון הקודם, את הכאב שלכם, את הכעס ואת הנתונים. אני רוצה שעכשיו נקבל תשובות, כי זה לא עבד בפעם שעברה.

אני רוצה להקריא את המכתב שקיבלנו מכם, משרד הפנים. כתוב: חובותיה וסמכויותיה של עירייה נקבעו במסגרת סעיפים 235–249. הפעלת סניף של משרד הרישוי אינה בגדר שירותים שהעירייה אמורה לספק לתושביה על-פי הפקודה. לפיכך, העירייה אינה רשאית לממן העסקה של עובדים במסגרת משרד הרישוי.

קיבלנו את זה מנציג שהיה פה בפעם שעברה. משרד התחבורה, מסתבר שאתם עושים את זה גם בראשון לציון וגם בעוד ערים. כאמור, בניגוד לחוק.
אני מזכירה את שתי השאלות. אשמח לשמוע את תשובתך, גם לגבי כמה מהר זה יחזור לפעילות וגם לגבי פתיחת המשרד. בבקשה.
מיכל יהב
אני ממונה על כוח אדם ושכר ברשויות המקומיות במשרד הפנים. נמצא גם מוני מעתוק, סגן מנהל אגף כוח אדם ושכר ברשויות המקומיות במשרד הפנים.

בעקבות פרוטוקול הדיון האחרון התבקשנו להתייחס לשאלה האם מותר להעסיק עובדים של משרד הרישוי ולממן את שכרם על-ידי הרשות המקומית. כפי שהשבנו בעמדה מסודרת שנשלחה לוועדה, פקודת העיריות עוסקת בסמכויות של עירייה - בחובות ובזכויות של העירייה. היא מתייחסת בסעיפים 235–249 לחובות ולסמכויות של העירייה. הפעלת סניף של משרד הרישוי היא לא בגדר השירותים שנכללים במסגרת הסעיפים האלה בפקודת העיריות, ועל כן העירייה לא רשאית לממן העסקה של עובדים במסגרת רשות הרישוי.

בעקבות כך גם הוצא ב-7 ביולי 2008 מכתב של מנכ"ל המשרד שלנו בעבר, מר אריה בר, שהתייחס במפורש לנצרת עלית, וקבע: משרד הפנים אינו מאשר את השתתפות הרשות בהוצאות להקמת משרד הרישוי. במידה שיש נחיצות להקמת משרד רישוי בנצרת עלית על משרד התחבורה לשאת בהוצאות האלה.

היה מכתב מ-18 באוגוסט 2008 של מר ישראל שפיצר ממשרד הפנים, אבל הנאמר בו לא משקף את העמדה המשפטית שלנו. הוא היה נקודתי, ואליו התייחס כאן מר מוני מעתוק.
היו"ר עדי קול
תודה. אפתח את הדיון לחברי הכנסת. חנין, בבקשה.
חנין זועבי
קודם כול, כמו שאמר ראש העיר נצרת, אני רוצה להפריד בין שתי סוגיות שהן סוגיות חשובות, ואני חושבת שצריכים לפתור את שתי הסוגיות האלה.
גם הדברים הפוזיטיביים שאמר ראש עיריית נצרת עלית, מר גפסו, לא פועלים לטובתו. היות שהעיר נצרת עלית היא עיר חזקה ויש לה תקציבים, זה לא אומר שצריך להמשיך לחזק את הערים החזקות ולהמשיך להחליש את נצרת, שהיא עיר חלשה – היא הוחלשה על-ידי מדיניות משרדי הממשלה. זאת תוצאה, את מול שתי ערים - עיר ערבית גדולה, היא הבירה של הערבים בישראל. מבחינת תקציבים, מבחינת מדיניות של כל משרדי הממשלה - יש להם מדיניות עקבית בת 30 שנה להעתיק את כל משרדי הממשלה מנצרת לנצרת עלית. לכן נצרת עלית היא עיר חזקה, לכן ראש העיר של נצרת, מר ג'ראיסי, לא אומר שיש לו עיר חזקה, למרות שהיה יותר הגיוני שמר ג'ראיסי יגיד: יש לנו עיר חזקה, שהיא העיר הערבייה הכי גדולה. את שומעת את מר גפסו אומר: יש לי עיר חזקה.
שמעון גפסו
אבל זאת עובדה, גברתי.
חנין זועבי
זו תוצאה של התייחסות מיוחדת, של מתן פריווילגיות לעיר נצרת עלית על חשבון העיר נצרת. אנחנו מוחים פה בשל המדיניות הזאת, שאחת ההשתקפויות שלה היא שמר גפסו אומר בביטחון: אני רוצה את משרד הרישוי. בזמן שלא תמצאי משרדי ממשלה - גם של משרד התחבורה וגם של משרדים אחרים - ממוקמים בערים קטנות, הם ממוקמים בערים הגדולות. למה דווקא כאשר באים - - - בגלל מה שהוא אמר, והוא גם נתן את התשובה: אנחנו עיר יהודית ונצרת היא עיר ערבייה. אז הוא נתן את התשובה למה נצרת עלית היא עיר חזקה, למה משרד התחבורה צריך לפתוח שם משרדים. את ההיגיון הזה אני חושבת שהוועדה לא תקבל. כל אדם שמאמין בדמוקרטיה לא יקבל את ההיגיון שהצגת.
הדבר השני
אני רוצה את חוות הדעת – ושמענו חוות דעת מקצועית – למה במשרד התחבורה לא פותחים בערים הגדולות משרד ראשי. אמרו לך פה איתמר ואחרים, שגם בראשון לציון וגם בחיפה, שמשרתים קהל פחות גדול מקהל נצרת, פתחו משרד ראשי. פתאום – מאותה סיבה, בשביל להחליש את העיר נצרת - באים לעיר נצרת, שמשרתת את האזור הכי גדול בשירותים שנותנים לאזרחים, ואומרים: לא, משרד ראשי, אנחנו נותנים סניף. ויש סחבת. ראיתי קלסרים במשרדו של ראמז ג'ראיסי, ולא מ-2007, קלסרים משנת 90 ומשהו, עם הבטחה לפתוח סניף ראשי.

דבר נוסף, רק הערה קטנה ושאלה קטנה - האם מי שמדבר אל חוקים, על טוהר מידות ועל התנהגות חוקית, הודיע למזכיר שהוא מנוע מלשלם שכר משרד? האם הוא הודיע לבעלים בכלל במשך כמה שנים - - -
שמעון גפסו
כן. התשובה היא כן. הודיע מאותו רגע - - -
גילי- גלעד כהן
התשובה היא חד-משמעית לא.
שמעון גפסו
רבותי - - -
חנין זועבי
מההתחלה למזכיר, שהוא - - -
שמעון גפסו
סליחה, גברתי. מאותו רגע - - -
קריאה
יש לו מכתב מ-2008 וב-2010 נפתח המשרד. על מה אתם מדברים?
גילי- גלעד כהן
אני חייב לענות על זה. לא רציתי להעלות את זה, אבל אני מעלה את זה.
חנין זועבי
לא, לא. אתה לא תעלה. אני אעלה, אחר כך אתה תמשיך. האם הוא הודיע למזכיר במשך יותר משנתיים או שלוש שנים שאסור לו על-פי חוק לשלם, בגלל שהוא לא עובר על החוק.
שמעון גפסו
הוצגו לו המסמכים. הנה המסמכים.
היו"ר עדי קול
אבל אנחנו רוצים להתקדם הלאה, ואת שואלת שאלות שהן הצהרות יותר מאשר שאלות.
חנין זועבי
לא. זו זכות, זה לא בחסד – אנחנו רוצים משרד, ומשרד ראשי. מגיע לנו, מגיע לערבים, מגיע לנצרת משרד ראשי בנצרת. נקודה.
היו"ר עדי קול
תודה. חבר הכנסת חנין, בבקשה.
דב חנין
תודה, גברתי יושבת-ראש הוועדה. אני לא חבר הוועדה הזאת וזו הפעם הראשונה שאני מגיע לדיון. אז קודם כול, ברכות לכניסתך לתפקיד.
הגעתי לדיון הזה כי שמעתי על הפרשה הזו. לדעתי, פרשה מרגיזה ומקוממת, שאנחנו חייבים לתת לה מענה, ומענה מהיר. כמה מלים למה לדעתי המקרה הזה הוא מקרה בוחן לצורת העבודה של הוועדה הזאת. הוועדה לפניות הציבור של הכנסת היא ועדה שיש לה שתי פונקציות. פונקציה ראשונה היא הפונקציה של טיפול מהיר ומיידי בפניות של אזרחים. לכן, כשיושבת-ראש הוועדה פנתה אליכם, במשרד התחבורה, היא פנתה מתוך מסורת שקיימת בוועדה – זו ועדה של הכנסת שרשויות המדינה השונות יודעות שאחת היכולות של הוועדה הזו זה לתת מענה מיידי לפנייה של אזרח. לא אחרי חצי שנה או שנה או שנתיים, כמו שקורה בעבודה של ועדות אחרות, אלא זו ועדה שהיא לפעמים עוסקת ב-SOS, ו-SOS זה בהחלט המקרה הזה.

ההיבט השני של עבודת הוועדה הוא שדרך אותה פנייה שמגיעה אלינו אנחנו יכולים לייצר פתרונות רוחב. זו מין גישה אינדוקטיבית להתמודדות עם בעיות – מתוך המקרה הפרטי אנחנו רואים בעיות רוחב.

המקרה הזה מעורר פה כמה שאלות עקרוניות, שאני מאוד שמח שהן עולות על שולחן הוועדה. קודם כול, השאלה של מחויבות מדינת ישראל לתת שירותים לאזרחים. אני חושב שאנחנו שואלים דבר שנראה לי כל כך בסיסי ומובן מאליו, אבל כנראה שבנצרת הוא עדיין לא הופנם, או המדינה לא הפנימה שיש כזה מקום שגם שם צריך לתת תשובות לאזרחים. אזרחים צריכים לקבל שירות, הם צריכים לקבל שירות במקום שבו הם נמצאים. אתה לאיכול להגיד למאות אלפי אנשים: תיסעו לחיפה, תיסעו לבאר-שבע, תיסעו לנגב, תטיילו בארץ ותקבלו תשובה. זה לא מענה. המדינה צריכה לתת תשובה במקום שבו התשובה הזו נדרשת.
העלה ראש עיריית נצרת היבט נוסף, שלדעתי הוא היבט מאוד מאוד חשוב. במדינת ישראל יש מיעוט לאומי של אוכלוסייה ערבית, כ-20% מאזרחי ישראל. אני חושב שזה אחד הדברים המובנים מאליהם, שהמדינה צריכה לעשות כל מאמץ כדי להמחיש שגם המיעוט מקבל את אותם שירותים שבני הרוב מקבלים. אני מתרשם מהדיון – ואשמח שתתקן אותי אם אני טועה - שאין בכלל לשכות של משרד הרישוי ביישובים ערביים.
גילי- גלעד כהן
יש.
דב חנין
איפה?
גילי- גלעד כהן
יש ברהט, שאני יודע.
דוד תמיר
יש לנו את הרשימה של כל הסניפים של המשרד. אגב, היא נמצאת באתר האינטרנט של המשרד וכל אחד יכול לעיין.
ג'מאל נסאר
סליחה. יש בבית-שאן, שיש בה 16,000 תושבים - בנצרת, שיש בה 400,000 תושבים, אין; יש ביקנעם עם 20,000 תושבים – בנצרת אין; יש בשפרעם שיש בה 30,000 – בנצרת אין. איזו דמוקרטיה אצלכם, משרד התחבורה?
דב חנין
תודה, חידדת את הנקודה. אמרת דברים מדויקים, אני לא צריך להוסיף.
דוד תמיר
בשפרעם ודלית אל כרמל גם יש סניפים.
קריאה
איפה שמשרתים בצה"ל, נכון?
דב חנין
אדוני, נציג משרד התחבורה, אנחנו ממש מברכים על כל סניף שיש, בכל מקום. מצוין, אנחנו לא נגד. אנחנו רק אומרים שלא יתכן שכאשר פתחתם – וטוב שפתחתם, אני גם בעד שתושבי בית-שאן לא יצרכו לנסוע – איך זה יתכן ש-300,000 איש בנצרת יצטרכו לנסוע? חבל שתנסה לענות כי לזה אין תשובה. פשוט אין תשובה. לפעמים יש את הרגע שבו אתה אומר - - -
גילי- גלעד כהן
יש דווקא תשובה מצוינת, אבל בסדר.
דוד תמיר
שהדברים לא יוצגו בצורה חד-ממדית.
היו"ר עדי קול
הם ידברו ונקבל את התשובה שאומרים שיש אותה. אבל חכו.
דב חנין
אני מגיע לנקודה האחרונה. יש לנו פה מקרה של עירייה, ואני שמעתי בצער – אני חייב להגיד, באמת בצער – את הדברים של ראש עיריית נצרת, שהעירייה כל כך היתה מעוניינת לתת מענה לבעיות של התושבים, שכבר היתה מוכנה לשלם מתקציבה. תביאו, שיהיה. כמובן, כל הכבוד לעירייה שמוכנה לעשות את זה בכדי לתת שירות לתושבים, אבל מה קורה עם המדינה? אני משתדל לבחור את המילים שלי בצורה מאוד עדינה – זו התנהלות סחטנית של המדינה כשהיא באה לעירייה ואומרת: תשלמו. מה זה? אתם המדינה, אתם משרד התחבורה ונאמר פה, אתם גם מרוויחים כסף מהלשכות האלה.
חנין זועבי
המון, המון.
יצחק שדה
מה עושה עירייה שאין לה כסף?
גילי- גלעד כהן
גם לזה התשובה היא לא. המדינה מרוויחה המון כסף, משרד התחבורה לא מקבל אפילו שקל.
יצחק שדה
לפני שהם עונים, אני רוצה לתת לך עוד נתונים.
היו"ר עדי קול
הנתונים על השולחן. אני רוצה שנתקדם. די, דיברנו. דיברנו יותר מדי, לא קרה כלום.
דב חנין
זה שהכסף לא מגיע למשרד התחבורה זה עניין אחר. מדינת ישראל, כמדינה, מרוויחה הרבה כסף. זו חוצפה, חוצפה ממש – אני באמת מנסה לברור את מילותיי – לבוא לרשויות אחרות ולהגיד: תשלמו אתם על מה שהמדינה צריכה לעשות.
דוד תמיר
רק אם אפשר להשיב על זה, כי זה באמת - - -
היו"ר עדי קול
אתה תשיב בסוף. אני רוצה שחברי הכנסת יסיימו להגיד את דברם.
דב חנין
נקודה אחרונה.

גברתי יושבת הראש, אנחנו צריכים לעשות מאמץ כדי לסכם את הדיון הזה עם לוחות זמנים מחייבים, שיהיה ברור בהם איך הסיפור הזה, שכבר באמת עבר כל גבול, איך הוא נגמר, ונגמר במהרה בימינו. תודה רבה.
חנא סוייד
גברתי, אני חושב שאנחנו נמצאים כאן בתיאטרון אבסורד.
היו"ר עדי קול
אני מסכימה אתך.
חנא סוייד
מתכתשים כאן ראש העיר נצרת עלית ומשרד התחבורה - - -
היו"ר עדי קול
אני באתי מתיאטרון אבסורד אחר, בוועדת הכספים. נראה לי שזה מה שאנחנו עושים כאן.
חנא סוייד
זו המלצתי אלייך בסוף, שאנחנו לא צריכים - - -
חנין זועבי
בוועדה שלך אין אבסורד.
חנא סוייד
גם אם לא יקיימו את ההחלטות שלנו, אנחנו לא צריכים להשתתף בתיאטרון האבסורד הזה. תיאטרון האבסורד זה שראש העיר נצרת עלית ונציגי משרד התחבורה מתכתשים כאן, ומי שנפגע זה כל התושבים האלו, שאין להם שום דבר לעשות בתיאטרון האבסורד הזה.
גברתי, כשמשרד הפנים אומר שמשרד רישוי זה לא חלק מהשירותים שעירייה צריכה לתת הוא צודק, כי הוא מניח שיש משרד תחבורה והתקציב של משרד התחבורה הוא פי כמה וכמה מתקציב משרד הפנים, ושמשרד התחבורה יכול עדיין לפתוח משרדים ולספק שירותים. לא שהוא שולל את עצם מתן השירות, הוא אמר שיש לזה כתובת אחרת, הכתובת ידועה, עם הרבה כסף, שהיא תזיז משהו בגוף שלה ותעשה את זה.

לסיכום, אחזור על מה שאמרתי בשבוע שעבר – המשרד הזה היה קיים בנצרת עלית. אילו לא נסגר, אף אחד לא היה מדבר ומביא את העניין לכאן.
ראמז ג'ראיסי
לא כל כך מדויק, כי המשכתי עד לפני חודש לפנות לשר ולחזור על דרישתי לפתוח משרד בנצרת, בלי קשר לסגירה.
חנא סוייד
זה בדיוק מה שרציתי להגיד. מאחר שזה נסגר, ומאחר והאלטרנטיבה שמשרד התחבורה מנסה להציע היא בסטה, שאפילו ראש העיר לא מסכים לזה והוא לא ייתן להם אפשרות כזו, אני חושב שהפתרון היחיד המעשי זה לפתוח את המשרד בנצרת. ראש העיר מוכן, הוא בא לכאן במיוחד בשביל לקדם את העניין הזה.

לסיכום, אני חוזר לתיאטרון האבסורד. את לא צריכה לתת, כראש ועדה, לתיאטרון אבסורד, שכולנו משוכנעים שהוא בלתי אפשרי, ללכת. נחליט דברים חדים ביותר. יקיימו – יקיימו; לא יקיימו – אז בסדר. אם לא לוקחים את הכנסת ברצינות בלאו הכי, אז אוקיי, בסדר.
היו"ר עדי קול
רק אגיד שהחלטנו דברים מאוד מוחלטים בפעם שעברה, כי אנחנו לא מוכנים להיות תיאטרון אבסורד.
גילי- גלעד כהן
החלטתם דבר אחד, וכולם פה מדברים על דבר אחר לגמרי. כולם מדברים על משרד רישוי והחלטתם על יציאה לטסטים. זה שני דברים שונים לגמרי.
יצחק שדה
לטסטים נתנו פתרון ולא נתתם תשובה.
דוד תמיר
נתנו תשובה לבית המשפט.
שמעון גפסו
אתם יודעים כמה - - - אבל אני מתאפק.
היו"ר עדי קול
אני מבקשת. לא אתן לכם לדבר אחר כך, בבקשה תנו לנו לסיים.

היה פה נציג משרד התחבורה ואמר: תסירו את הבג"ץ שלכם, כי את הטסטים נפתור. לכן הסוגיה הזאת לא עולה, כי על זה נאמר. אמרת לוח זמנים הגיוני - נצא מפה עם לוח זמנים הגיוני. לגבי הסוגיה השניה – התחייבו לתשובה ולכן קבענו עוד דיון. לגבי הטסטים – נפתרה הבעיה, כביכול. יצאנו מכאן עם אמירה שלמחרת הטסטים יתחדשו והדיון הבא בעוד שבועיים יהיה על עניין נצרת. אלה היו שתי ההחלטות.
דרך אגב, לא יהיה תיאטרון אבסורד מכאן. זאת אומרת, אנחנו לא נמשיך את ההצגה הזאת, זו פעם אחרונה. אם לא תהיה תשובה – אמרתי למנהלת הוועדה: אנחנו לא נקיים את הדיון הזה עד שלא נקבל תשובות.

ניתן לחבר הכנסת, חברי היקר, לדבר ואחר כך נראה אם יש לכם תשובות יותר טובות. אין סיבה שנתדיין בינינו לבין עצמנו. כולנו מסכימים – אנחנו חושבים שצריך להיפתח משרד בנצרת, ואנחנו חושבים שמחר בבוקר צריכים להיות טסטים. אז אין לנו סיבה להמשיך לצעוק, אנחנו רוצים תשובות. בסדר? לכן אני מונעת מכם לדבר כרגע.
באסל גטאס
אני חושב שהגענו לנקודה שאפשר לתקן עוול היסטורי ולעשות צדק עם העיר נצרת. נצרת היא לא רק בירת הגליל במובן הדמוגרפי, במובן התיירותי, במובן הסמלי. היא מהווה מרכז כלכלי ממדרגה ראשונה למטרופולין של 250,000 תושבים עד 300,000, כשנצרת עלית הופכת להיות מיעוט בתוכו. נקודה חשובה נוספת, נצרת התפרסמה, זה היה חלק מהמוניטין שלה, בכל מה שקשור לענף הרכב, אם זה מוסכים, אם זה תיקונים, מכירות. היא בירה, במובן הזה, גם של כל ענף הרכב, של כל מה שקשור ברכב. חברת התחבורה היחידה בצפון בבעלות פרטית, של משפחת עפיפי, שנותנת היום קווים להרבה אזורים בארץ, ממוקמת בנצרת.
שמעון גפסו
גם בנצרת עלית.
היו"ר עדי קול
בבקשה לא לפתוח את הדיון הזה כאן, כי אני מניחה שעוד נדון.
באסל גטאס
ממה שאני מכיר, הם עוד לא עברו לגור בנצרת.
שמעון גפסו
אז אתה לא מכיר.
באסל גטאס
זה חלק מהפעילות שלה, היא נותנת גם בנתניה ובחדרה. אני חושב שיש אפשרות – וחברי ראמז יושב כאן - לתיקון עוול אם המשרד הזה יוקם בנצרת וייתן מענה ושירות לכל התושבים וגם יתקן את המגמה ההיסטורית שהיתה לרוקן את נצרת מהמשרדים הממשלתיים והרשויות הממשלתיות.
היו"ר עדי קול
אמקד את השאלות: 1. מתי אתם יכולים להתחייב שהטסטים יחזרו לאזור?

2. מתי אפשר להקים את הסניף בנצרת?
מחמוד חוסאם
יש משפחות שלמות בלי פרנסה כבר חודש.
היו"ר עדי קול
את הקושי אתם מבינים או שאתם רוצים שאתן סבב לכל - - -
דוד תמיר
למה בלי פרנסה? אי-אפשר לצאת לטסטים מעפולה?
קריאות
- - -
דוד תמיר
עשרה קילומטר מנצרת, אי-אפשר לצאת?
קריאה
בוא תלווה אותי, אראה לך שזה דבר בלתי אפשרי. בעפולה לא - - -
ג'מאל טאטור
רק תראה את הפקקים של עפולה - - -
ראמז ג'ראיסי
תושבי עפולה וראש עיריית עפולה היו משלימים עם זה שטסטים יצאו מנצרת?
היו"ר עדי קול
אני רוצה להגיד לפרוטוקול שזו היתה הצעה לא ראויה ואפילו מבזה, להגיד לאנשים: תיסעו לעפולה או לכל מקום אחר.
חנין זועבי
הוא לא אומר את ההיפך. הוא לא אומר לתושבים בעפולה: תלכו לנצרת.
היו"ר עדי קול
אני לא חושבת שהייתי אומרת לך: טוב, לא ניתן לך את השירותים פה, תיסע ל-.
דוד תמיר
אני גר במבוא ביתר. כל השירותים שאני מקבל הם שירותים בירושלים, 20 ק"מ.
חנין זועבי
היא העיר היותר גדולה.
היו"ר עדי קול
נאמרו כאן המון דברים. אני רוצה תשובה לשתי שאלות ששאלתי.
דוד תמיר
אני יכול להגיב ליתר הדברים שנאמרו כאן, כדי שהם לא יישארו - - - ?
היו"ר עדי קול
אם הם חלק מהתשובה אז כן. אם לא – אז לא.
דוד תמיר
יש דברים שהועלו ולא הגבנו אליהם כשהם הועלו ואני חושב שמן הראוי להתייחס אליהם, ולו כדי להאיר את הדברים ולהציג תמונה יותר שלמה.
ראשית, לעניין השירות. משרד התחבורה זכה בפרס חדשנות של נציבות שירות המדינה בנושא של שיפור השירות.
היו"ר עדי קול
זה נאמר גם בפעם שעברה.
יצחק שדה
עזוב. אנחנו רוצים לדעת מה עם הטסטים.
איתמר לוין
אסור לו להגיד דברים לא נכונים. הוא אומר דברים לא נכונים. הוא משקר בוועדה, זה חמור מאוד.
דוד תמיר
מה לא נכון?
איתמר לוין
אסביר לך, כי אתה מעוות את הדברים עכשיו. אתה בא לפתור בעיות – תפתור את הבעיה; אתה לא רוצה? תגיד: לא.

גברתי, אני רוצה להגיד רק דבר אחד בתגובה למה שהוא אמר, כי באמת הבחור לא יודע כלום. אני אומר את זה לפרוטוקול, הייתי מעורב בזה. משרד התחבורה זכה באות השירות במצב אחד - כשהוא הפריט את השירותים שלו. כל שירות שהוא הפריט, כמו מבחני התיאוריה שהיו ביזיון, מיום ההפרטה נעשה נהדר, אין אתו בעיות. אז אם זו המסקנה – תפריטו הכול, תשגיחו. אבל תגיד נתונים אמיתיים.
דוד תמיר
יש פה את - - - של שירות לאזרח שזה באחריותנו, ואת זה אנחנו עושים.
היו"ר עדי קול
אנחנו יודעים את הבעיה. אני מבקשת, לא נאום על כמה משרד התחבורה נהדר, אנחנו ניתן לכם פרס גם מטעם הוועדה. אני רוצה תשובות קונקרטיות לעניין. אמרת שיש לכם לוח זמנים לחזרת הטסטים לאזור; ודבר שני, להקמת המשרד בנצרת. אלה שתי השאלות שלי.
דוד תמיר
כמו שאמרנו בראשית הדברים, מבחינת משרד התחבורה ב-1 ביולי אנחנו מעריכים שאפשר יהיה להפעיל את הטסטים בנצרת באותו מיקום שראש העירייה הסביר - - -
שמעון גפסו
אני נצרת עלית, אדוני. שם לא תקבלו. חבל, אל תתאמצו. לא תקבלו.
היו"ר עדי קול
אתה מבין שהתשובה שלך לא לגיטימית.
שמעון גפסו
הוא מבקש ממני לעשות משהו לא חוקי בשולחן בכנסת? איפה נשמע דבר כזה?
יצחק שדה
הצענו לצאת לטסטים מאיפה שיצאתם קודם, חבר'ה. גם בעל המבנה מוכן להמשיך לתת לכם, בלי לשלם שקל.
שמעון גפסו
אתה מבקש ממני לעשות משהו לא חוקי? הנה, משרד הפנים עומד לי על הראש שאני עושה עבירות.
ג'מאל טאטור
המשרד עדיין קיים ויכולים לחזור. למה לא?
היו"ר עדי קול
אתם מעכבים את הדיון. כרגע אתם רק מעכבים. תנו לו לדבר עד הסוף, גם אם אנחנו לא מסכימים אתו.
דוד תמיר
דבר נוסף שחשוב לי להגיד לוועדה, וזה יותר צופה פני החלטות הוועדה בהמשך הדרך. אמר חבר הכנסת דב חנין שהיא ידועה בזריזות הפעילות שלה. זה יפה מאוד, אבל הוועדה גם צריכה להבין איך עובד משרד ממשלתי. אם מבקשים ממשרד ממשלתי לקבל החלטות - - -
דב חנין
אתה רוצה להגיד לי שמשרד ממשלתי לא עובד מהר?
חנא סוייד
אני מצטער לשמוע. אתם קיבלתם פרס.
דוד תמיר
הפרס התקבל על זה שיש עמדות שירות אוטומטיות. דרך אגב, יש עמדת שירות אוטומטית שנמצאת בקניון ביג בעיר נצרת.
שלומית אבינוח
וזה גם בזכות הוועדה לפניות הציבור.
ג'מאל נסאר
אתה מבין זה הקונספציה של בדיקת מסמכים. תסביר בבקשה, אנא ממך, מה זאת אומרת בדיקת מסמכים.
היו"ר עדי קול
שוב, אני מבקשת תשובה. מי מכם רוצה לתת לי אותה?
דוד תמיר
יש לוחות זמנים שמשרד ממשלתי יכול לעמוד בהם.
היו"ר עדי קול
מנכ"ל משרד התחבורה דיבר אתי בטלפון וענה לי – כולם היו כאן. התקשרתי והוא אמר לי את זה. אם אין לכם תשובה אחרת נקיים דיון עם המנכ"ל.
גילי- גלעד כהן
מנכ"ל משרד התחבורה ידע על המקום ברחוב היצירה 1. אם ראש העיר - - -
היו"ר עדי קול
ועדיין, הוא אומר שגם ביצירה 1, שהבנו שזה מקום לא ראוי מבחינת העירייה, הוא לא התכוון ל-1 ביוני. הוא אמר לי בטלפון: למחרת בבוקר. אתם יודעים מה? אם אין תשובה בואו נסגור את הדיון עד שהמנכ"ל יבוא בעצמו ויסביר לי.
גילי- גלעד כהן
שלשום היה סיור של אנשים מטעמנו ברחוב היצירה 1, ביניהם שמות שהוזכרו פה. המקום עובר שיפוץ ברגעים אלה. הוא התחיל לעבור שיפוץ והתאמה לטובת יציאה לטסטים. בא ראש העיר,מסיבותיו שלו, ואומר: לא אתן לכם אישור.
מחמוד חוסאם
אזור תעשייה. מה זה טסטים?
גילי- גלעד כהן
אזור תעשייה זה מקום מצוין לתת לטסטים. אני לא יודע מה אתה חושב על טסטים, אבל זה מקום מצוין.
מחמוד חוסאם
אתה רוצה שהילדה שלך תלמד שם בלילה? מה זה, בושה. אתם לא מתביישים? מה אתם עושים? אני מלמד שם, אני חי שם.
גילי- גלעד כהן
אשמח אם תסביר לי מה מונע לצאת לטסטים מאזור תעשייה, אבל לא עכשיו.
מחמוד חוסאם
לא נעים מה שאתם עושים, לא יפה. מזלזלים בנו.
היו"ר עדי קול
סליחה, ביקשתי ממך גם בפעם שעברה - הערות ביניים לא מתקבלות ביציע.
מחמוד חוסאם
אני מתנצל, אבל כועס מאוד.
היו"ר עדי קול
אני מבינה את הכעס, אבל - - -
מחמוד חוסאם
חודש ימים שקל אחד לא - - -
היו"ר עדי קול
תנו לו לענות כי בסוף שוב לא נקבל תשובות.
חנא סוייד
גברתי, מי שרוצה לפתוח קיוסק בעיר מתחיל בראש העיר. משרד ממשלתי רוצה לפתוח משרד רישוי – לא מתחיל בראש העיר.
שמעון גפסו
אתם יכולים לשפץ, זה נחמד לקבלן.
גילי- גלעד כהן
משרד התחבורה – וזה מה שמנסה לומר דוד ואתם עוצרים אותו כל הזמן - מתנהל בהתאם להנחיות של משרדי הממשלה. יש מה שנקרא מינהל הדיור הממשלתי, צריכים לפנות אליהם למצוא מקום. המקום שאותר זה המקום ברחוב היצירה 1. המקום לא מתאים, נצטרך לפנות אליהם שוב כדי לחפש מקום אחר. זה לא יהיה מחר בבוקר, אין מה לעשות. אני לא יכול ללכת לבחור ולשכור ממנו בית.
חנין זועבי
ראמז, יש מקום בנצרת?
ראמז ג'ראיסי
יש המון מקום.
חנין זועבי
אז אפשר בנצרת.
ראמז ג'ראיסי
בתהליך הקודם איתרנו מקום על-פי מכרז. פרסמנו מכרז, היו הצעות, באו אנשי משרד התחבורה ובחרו מקום מבין ההצעות. האם זה עדיין זמין או לא – אני לא יכול לתת תשובה. אם יגידו כן, מחר בבוקר אני מאתר מקום.
היו"ר עדי קול
כל פעם מתחילים את הדיון ומונעים ממנו לענות על השאלה או להתמודד אתה. נכון, יש בעיה עם המקום ולוקח המון המון זמן. מחר בבוקר, אומר לך ראש העיר, הוא ימצא מקום בנצרת.
גילי- גלעד כהן
זאת התשובה לשאלה השניה.
היו"ר עדי קול
נכון, זאת השאלה השניה שלי, ולכן אני עוברת אליה.
גילי- גלעד כהן
זה נורא נחמד שבכנסת ישראל הנכבדה מקבלים החלטות, אבל להחלטות יש משמעויות. כשתצביעו עוד מעט על הפחתת תקציב משרד התחבורה ב-X אחוזים, זה אומר שתקציב הטיפול של משרד התחבורה מקוצץ; זה אומר שאם היום משרד התחבורה יודע – שניה, אעשה סדר בתקציב של משרד התחבורה, לכן שלחו אותי.
היו"ר עדי קול
לא, לא, לא, אל תעשה. אבל הרגע אמרת שברחוב היצירה היה לך תקציב לפתוח. איך יכול להיות שאין תקציב בנצרת? הרי יש תקציב לרחוב היצירה, אתה אמרת בעצמך.
גילי- גלעד כהן
שניה, אענה.
היו"ר עדי קול
רק אל תעשה לנו סדר בתקציב התחבורה, כי הבנו שיש כסף.
גילי- גלעד כהן
אענה. הכסף להוציא את הטסטים מנצרת עלית היה כסף כדי ליצור פלסטר לפצע. כדי למנוע את כל הבלגן שהיה פה אמרנו שמשרד התחבורה יידע לשים 70,000 שקל בשנה, שזה הסכום שאמור היה לעלות המקום, ולהתמודד. המשמעות של זה שמשרד רישוי במקום אחר ייסגר, חד-משמעית, יש גם תוכנית מה ייסגר. כשמשרד הרישוי בקרית מלאכי נסגר לפני - - -
היו"ר עדי קול
רק לשם הסתירות שנאמרו פה – בפעם שעברה ישב פה ציון מזרחי ואמר: זו לא בעיה של כסף.
שלומית אבינוח
הוא אמר את זה לפרוטוקול.
היו"ר עדי קול
הוא אמר את זה לפרוטוקול. הוא אמר: אין בעיה של כסף, יש לנו בעיה של סכסוך עם העירייה. זה מה שהוא אמר. הוא אמר: אנחנו לא פותחים את זה וסגרנו בגלל סכסוך עם העירייה.
אז יש בעיה של כסף או אין בעיה של כסף? אנחנו יכולים להקריא מהפרוטוקול.
שמעון גפסו
יפה מאוד. הנה, יצא המרצע מן השק. לסניף הזה מגיעים בין 400 ל-500 מבקרים ביום, מכל אחד מהם גובים בין 18 ל-500 שקל. בואו ניקח את הממוצע – 100 שקל; תעשו חשבון לבד.
היו"ר עדי קול
עמד פה אדם, נציג של המשרד, ואמר: אין בעיה של כסף.
שמעון גפסו
זה חשבון אישי של מר גדעון לוי.
היו"ר עדי קול
הביאו אותך כי אתה יכול להגיד יופי שיש בעיה תקציבית. אבל אני לא מוכנה לשמוע את הבעיה הזאת, אני לא מוכנה לשמוע את זה.
גילי- גלעד כהן
לכן אני פה. זה שנכנסים 400 או 500 איש למשרד הרישוי בנצרת עלית, וגם אם ייכנסו 2,000 איש, זה לא מעניין את משרד התחבורה. אנחנו לא מקבלים מזה כסף. מדינת ישראל כן מקבלת.
חנא סוייד
יש משהו שמעניין אתכם?
גילי- גלעד כהן
שניה, תנו לי לנסות לענות לכם.
קריאה
אז תסגרו את המשרד, זהו, אם זה לא מעניין אתכם.
חנא סוייד
באמת, מה מעניין אתכם?
גילי- גלעד כהן
מדינת ישראל מקבל 4 מיליארד פלוס שקלים בשנה ממשרד התחבורה, אבל יודעת לבוא למשרד התחבורה ולהגיד: אדוני, התקציב של השנה שעברה היה X והשנה הוא X מינוס. למה? כי ככה החלטנו. X מינוס אומר שבשנה שעברה היה לי כסף לשים 70,000 שקל ובשנה הבאה לא יהיה לי. אם אני ארצה לשים אצטרך לסגור משרד רישוי או פעילות אחרת של משרד התחבורה.
היו"ר עדי קול
יש לי רעיון – אתם יכולים לסגור את הפעילות שלכם בראשון, שהיא לא חוקית כי אתם מבקשים כסף מהעירייה.
גילי- גלעד כהן
המשרד בראשון לא עולה לי כסף.
היו"ר עדי קול
נכון, אבל זה לא חוקי.
דוד תמיר
זה גם לא נכון שהוא לא חוקי. משרד התחבורה לא פועל בצורה מנוגדת לחוק.
איתמר לוין
יש פתרון בלי תקציב. אני רוצה לשאול אותך שאלה נורא נחמדה, מר תקציב. אם עכשיו אנחנו אומרים לך שבחודש הקרוב לא עולה כסף, בתור משרד התחבורה. יהיה לך מקום, יהיה לך קנקן קפה, מזגן, מה שאתה רוצה. מקובל עליך? החבר'ה יוכלו לצאת לטסטים?
גילי- גלעד כהן
תסביר בחודש הקרוב.
איתמר לוין
חודש מהיום – חודשיים אם תצטרך – עד שתגמרו את - - -
גילי- גלעד כהן
ואחר כך?
איתמר לוין
אבל בוא נפתור קודם את הבעיה הזאת. חודשיים יש לך זמן לפתור.
היו"ר עדי קול
אני מרגישה שלא באת לפתור את הבעיה, לא את בעיית הטסטים ולא את בעיית המשרד. אז תן לי שתי תשובות לשתי השאלות - בלי להפריע. נשמע את התשובות ונראה אם אנחנו מקבלים אותן, ואם לא – אנחנו ממשיכים.
גילי- גלעד כהן
יציאה לטסטים - משרד התחבורה ימשיך בהתנהלות מול רחוב היצירה 1. יגיד ראש העיר שזה לא מקובל ולא - - -
שמעון גפסו
אמרתי, אמרתי. אוציא לך בכתב בתוך 30 שניות.
היו"ר עדי קול
לא, יש לנו את זה בפרוטוקול.
שמעון גפסו
אוציא לו את זה בכתב למשרד.
גילי- גלעד כהן
משרד התחבורה יפנה באמצעים המקובלים, בדרך שמשרד ממשלתי מתנהל – דרך מינהל הדיור הממשלתי – כדי למצוא מקום חלופי אחר.
חנא סוייד
יש לך הערכה כמה זמן?
גילי- גלעד כהן
אני יכול לנסות לעשות את זה כמה שיותר מהר - - -
חנא סוייד
בין שנה לשנתיים?
גילי- גלעד כהן
לא. אני יכול לנסות לזרז את התהליך ולשים את האנשים שלנו. לא יודע – חודש, חודש וחצי.
יצחק שדה
חודש, חודש וחצי לא יוצאים לטסטים – אתם יודעים מה המשמעות של הדבר הזה?
גילי- גלעד כהן
תבין – זה לא שאני בא אליך לבית ומשכיר ממך חדר. זה משרד ממשלתי.
יצחק שדה
אבל היו להם את המשרדים שלהם. אנחנו נותנים להם את המשרדים חזרה.
גילי- גלעד כהן
אנחנו לא רוצים את המשרדים חזרה.
היו"ר עדי קול
אני לא רוצה לבקש מכם להפסיק, אבל ביקשנו ממנו לתת תשובות. אם לא נקבל אותן נדבר אתו, אבל תנו לו לסיים את התשובה השניה. לגבי נצרת הוא עוד לא ענה.
חנא סוייד
אם הראשונה היא ככה, אז איך השניה?
היו"ר עדי קול
בסדר, אבל לפחות נדע מה התשובה. קודם אני רוצה להבהיר. קודם אמרת תאריך – 1 ביוני. האם אתה מוכן לעמוד ב-1 ביוני?
גילי- גלעד כהן
1 ביוני זה לא אפשרי.
היו"ר עדי קול
אבל אמרת שביצירה - - -
גילי- גלעד כהן
ביצירה זה אפשרי כי המקום כבר באמצע שיפוצים. עכשיו צריך להתחיל מחדש.
שמעון גפסו
אבל למה אתה לא שואל לפני? למה אתה לא בודק את התב"ע לפני זה? זה מוסך.
דוד תמיר
כבוד היושבת-ראש, אם תיתנו לנו לצאת רגע לבדוק את זה עם מנהל אגף הרישוי נבדוק את זה וניתן תשובה.
שלומית אבינוח
זו הסיבה שביקשנו שיהיה בדיון. התעקשתי על זה וגם כתבנו את זה.
שמעון גפסו
זו בדיוק הסיבה למה הוא לא הגיע. אם אתם לא מבינים – זאת הסיבה שהוא לא הגיע.
שלומית אבינוח
הוא היה בשבוע שעבר, כשאתה לא היית.
שמעון גפסו
גברתי, אני לא יכול להתחלק לשניים. שלחתי את היועץ הבכיר שלי.
היו"ר עדי קול
דרך אגב, גם בפעם שעברה עשינו הפסקה. עשינו את כל ההצגה, ונעשה אותה שוב – יצאו, יחזירו לי תשובה.

אנחנו מבקשים לדעת איפה ומתי יוכלו לחזור לעשות טסטים, אבל עם מקום מדויק. והשאלה השניה שלנו.
ראמז ג'ראיסי
אם אתם צריכים חודשיים-שלושה כדי להתארגן, אני מוכן לתת לכם אולם אצלי באחד מנכסי העירייה, שתתפקדו במהלך החודשיים-שלושה עד ש- - -
מוני מעתוק
אסור לך.
ראמז ג'ראיסי
אני לא מוציא כסף.
מוני מעתוק
זה לא משנה.
היו"ר עדי קול
בסדר, הם לא יסכימו לזה ממילא.
ראמז ג'ראיסי
אז תבקר אותי.
מוני מעתוק
זה לא קשור לביקורת. חוקית אסור לך.
ראמז ג'ראיסי
בסדר. אני מוכן לעשות את זה ולשאת באחריות החוקית.
מוני מעתוק
הוא יושב בכנסת ישראל ואומר שהוא עובר על החוק.
ראמז ג'ראיסי
לספק מקום - וגם גפסו יהיה מוכן לעשות את זה – לספק מקום לתקופת חודשיים-שלושה באתר עירוני עד שתכשירו מקום אחר.
שמעון גפסו
אני לא מוכן, אני לא מוכן לעשות עבירות על החוק.
היו"ר עדי קול
שמענו. לא קיבלתי עדיין תשובה - - -
חנין זועבי
אולי בגלל שעשית - - -
שמעון גפסו
סליחה? מה עשיתי, מה הפריע לך שלא עשיתי לפי החוק, גברת חנין? כל מה שאני עושה זה לפי החוק. מה שאת עושה זה לא לפי החוק.
חנין זועבי
כן.
שמעון גפסו
כן, מה שאת עושה. לנסוע על ה"מרמרה" זה לפי החוק?
חנין זועבי
עכשיו הדעות הפוליטיות שלך - - -
שמעון גפסו
נכון. אז אנחנו לא רוצים להגיע דרך התחבורה, דרך משרד הרישוי, ל"מרמרה". אני מבקש, אל תדברי על מה אני עושה לפי החוק. מי שלא פועל לפי החוק זו את.
חנין זועבי
אז זה מה שדוחף אותך.
ג'מאל נסאר
עכשיו זה לא מעניין אותנו.
היו"ר עדי קול
שמעון, אבקש ממך לצאת. חנין, אם עוד פעם אחת תתחילי את הדיון הזה – זה גם היה בפעם שעברה – אני אפסיק את זה. אתם מנהלים פה ויכוח שהוא ויכוח לא ראוי.
איתמר לוין
יש לי פתרון, פתרון לזה. רק אגיד לך מה.
היו"ר עדי קול
לא. אני מבקשת שתיתנו לי לסיים את הדיון. ביקשתי תשובה מנציג משרד התחבורה ואתם לא נותנים לו לענות. אתן לכם רשות דיבור, אבל מי שידבר עכשיו לא יקבל רשות דיבור בכלל. אני אומרת את זה לכולם. אנחנו ועדה שפועלת כראוי. אני באמת מבקשת. תודה.
גילי- גלעד כהן
משרד התחבורה לא יוכל לפתוח משרד רישוי בנצרת או בנצרת עלית אם הוא יישא בהוצאות. הוא לא יכול להעמיד מתקציבו משרד רישוי בנצרת או בנצרת עלית. המשמעות היא שאם משרד התחבורה כן יחליט לפתוח - וההחלטה אם לפתוח בנצרת או בנצרת עלית היא של משרד התחבורה – זה לסגור משרד רישוי במקום אחר שעולה לו כסף. לא בראשון לציון, כי שם זה לא עולה לו כסף. זה דבר ראשון.

לגבי הטסטים – נדע לתת מקום. צריכים להבין שיש הבדל תקציבי משמעותי מאוד בין מקום יציאה לטסטים שהוא משרד של 10 מטר רבוע לבין משרד רישוי שמעסיק פקידות והוא צריך להיות עם מקום לקבלת קהל וכו'.
היו"ר עדי קול
אני יכולה לתת לכם עכשיו חמש דקות כדי לחזור אלי עם תשובה של תאריך – מתי ואיפה אפשר יהיה להפעיל טסטים באזור? אני לא מקבלת את התשובה השניה, אבל אני רוצה תשובה לשאלה הראשונה.
גילי- גלעד כהן
תגדירי לי "באזור". נצרת ונצרת עלית זה אותו אזור?
היו"ר עדי קול
אני קודם כול רוצה שבנצרת או נצרת עלית יהיה פתרון מהיר. זה פתרון הזמני, ואני מגדירה את זה כפתרון זמני. לגבי התשובה השניה, שלא מקובלת עלי, אנחנו מבקשים לקיים דיון בשבוע הבא עם מנכ"ל משרד התחבורה ולקבל תשובה על הדבר הזה. אם אנחנו רוצים סמל היסטורי – תסגרו במקום אחר ותפתחו בנצרת. יש פה תהליך ארוך. על זה נקיים דיון בשבוע הבא.
חמש דקות הפסקה.
מיכל יהב
לפני ההפסקה אני מבקשת להתייחס למשהו חשוב מבחינת משרד הפנים שנאמר כאן. אני מבקשת להבהיר שנשלח מכתב בעניין השכירות מטעם העירייה למנכ"ל עיריית נצרת עלית ע"י עורך דין דרור לוינגר, שהוא עוזר ראשי ליועץ המשפטי במשרד הפנים. הוא ביקש להבהיר שאין מניעה עקרונית שהעירייה תתקשר בהסכם שכירות עם הדיור הממשלתי לצורך הקמת שלוחה של משרד הרישוי. העירייה גם פטורה ממכרז כשהיא משכירה מקרקעין למדינה. אבל, בדיוק כמו בנושא של מינוי עובדים, מכיוון שאנחנו מדברים בשירות שהוא לא שירות שהעירייה אמורה לספק לתושביה, צריך לוודא שהעירייה לא נושאת בעלויות בשום צורה. כגון: דמי שכירות, עלויות אחזקה, מסים וכל עלות אחרת שקשורה בהפעלה של משרד הרישוי.
היו"ר עדי קול
אז צריך למצוא כסף. חמש דקות הפסקה. התאריך שנצרב פה הוא 1 ביוני, אני רוצה שנמצא דרך לעשות את זה ב-1 ביוני.
גילי- גלעד כהן
ביורוקרטית זה בלתי אפשרי. צריכים לזכור שלא אני, גילי כהן, פונה למישהו אחר ומשכיר ממנו בית.
היו"ר עדי קול
כל התהליך כבר נעשה, ויש מקום שבו זה פעל בעבר. מקומות קיימים, אנחנו רק צריכים לראות תהליך. תודה רבה. הפסקה.
<(הישיבה נפסקה בשעה 14:56 ונתחדשה בשעה 15:10.)>
היו"ר עדי קול
אני מחדשת את הדיון. בבקשה, בואו נעשה דיון אמיתי, כי הם היו בחוץ וניסו למצוא פתרון.

לנושא המשרד בנצרת – אנחנו לא פותחים אותו עכשיו. אנחנו עושים דיון ודורשים ממנכ"ל התחבורה להגיע הנה ולהסביר לנו למה כל השנים האלה לא נפתח משרד בנצרת.

סגרנו את הנקודה הזאת. עכשיו לגבי הטסטים.
גילי- גלעד כהן
לגבי מקום היציאה לטסטים - החל ממחר נשלח את הנציגים שמטפלים בדבר הזה במשרד. נחפש מקום בנצרת או בנצרת עלית. ימצאו את המקום, יפעלו בכל הדרכים שצריכים לפעול. יש פרוצדורה שצריכה לעבור דרך מינהל הדיור הממשלתי, לחתום חוזה אתנו ואתם, לשלם. למשרד יש הגבלה תקציבית והוא יעמוד בה. אנחנו יכולים להתחייב שנעשה כל מאמץ לפתוח את זה עד 1 ביולי.
ג'מאל טאטור
יולי? אנשים לא יצאו לטסטים עד אז. אתה יודע את זה?
חנא סוייד
אנשים כבר רעבים לפת לחם. האיש הזה בכה.
חנין זועבי
תשלמו משכורות עד ה-1 ביולי.
גילי- גלעד כהן
אנחנו נפתח עד 1 ביולי. יכול מאוד להיות שזה יהיה גם בשבוע הבא, אבל זה לא תלוי בי. אנחנו נעשה כל מאמץ לפתוח את זה כמה שיותר מהר.
יעקב פוני
אפשר להעלות רעיון פשרה? אולי נצטרף לסיור של משרד התחבורה ולחפש מקום מיידי, מקום חלופי מתאים, שגם יהיה מתואם על-ידיכם ולפתוח את זה מיד.
ג'מאל טאטור
כרגע אנחנו בלי עבודה. אתם לא יכולים למשוך את זה.
יצחק שדה
למה אתה צריך לחפש מקום אם אתה חוזר בחזרה למקום שהם יצאו ממנו?
היו"ר עדי קול
עניתי לך על השאלה הזאת, ואתה כבר שאלת אותה חמש פעמים. זה בלתי אפשרי, אם זה היה אפשרי היינו פותחים.
יצחק שדה
אבל למה הוא צריך לחפש אם יש לנו כבר מקום מסודר?
היו"ר עדי קול
עניתי לך על השאלה הזאת.
שלומית אבינוח
כשאתם הולכים לסיור, תיקחו גם את ראשי הערים, שיהיה מתואם.
היו"ר עדי קול
התאריך היום הוא 21 במאי. כולנו יודעים שה-1 ביוני הוא לא תאריך ריאלי. אין להם מקום כרגע, המקום שהם בנו עליו לא עבד. אני יכולה שוב להגיד 1 ביוני, אבל אני אבזה את הוועדה כי זה לא יקרה. 1 ביולי זה ארוך. השאלה היא כמה מוקדם אתה יכול לעשות את זה.
גילי- גלעד כהן
אנחנו נעשה את זה כמה שיותר מוקדם. אני מבקש - יפנו לראש עיריית נצרת ולראש עיריית נצרת עלית בבקשה שייתנו את האנשים שלהם כדי לסייע לחפש מקום מתאים, שישתפו פעולה.
שמעון גפסו
אנחנו נשתף פעולה.
ראמז ג'ראיסי
אני מבטיח לך, דקה אחרי הפנייה תקבל התייחסות.
חנין זועבי
מי יפנה לראשי הערים?
היו"ר עדי קול
משרד התחבורה יפנה.
יעקב פוני
אבל שתהיה גם מעורבות פעילה של ארגון המורים, שיהיו שותפים לכל הנעשה.
היו"ר עדי קול
בסדר, זה לא יהיה טיול שנתי.
יעקב פוני
לא טיול שנתי, אבל שתהיה פעילות.
היו"ר עדי קול
צריך למצוא מי, כיוון שאנחנו אומרים ארגון ומגיעים לפה 20 ולכל אחד יש דעה.
יעקב פוני
יש פה נציגות.
היו"ר עדי קול
תתחיל השאלה אם אתה מוסמך, לא מוסמך.
קריאות
הוא מוסמך.
היו"ר עדי קול
אם הוא מוסמך, אשמח אם הוא יוזמן לבחון את המקום באופן ראוי.
קריאה
מי זה "הוא"?
יעקב פוני
ג'מאל טאטור, יושב-ראש הארגון.
היו"ר עדי קול
בשבוע הבא אנחנו מזמנים דיון בנושא השאלה השניה שלא קיבלנו עליה תשובה. אנחנו מזמינים את מנכ"ל משרד התחבורה להסביר לנו מתי ייפתח משרד בנצרת.

כרגע התאריך הוא 1 ביולי, כי זה התאריך שקיבלנו. אני רוצה לקבל בשבוע הבא עדכון. אמרת שזה עד ה-1 ביולי, אני חושבת שאחרי שבוע אתם יכולים לבדוק מקום. אני מבינה שיש אילוצים טכניים, אבל למצוא מקום בשבוע אפשר. אז אני רוצה בשבוע הבא גם דיון על איפה המקום ומתי הוא יפתח.
תודה רבה. ניפגש גם בשבוע הבא. אני נועלת את הישיבה.
<הישיבה ננעלה בשעה 15:14.>

קוד המקור של הנתונים