ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 06/05/2013

הודעת הסמים המסוכנים (שינוי התוספת הראשונה לפקודה), התשע"ג-2013

פרוטוקול

 
PAGE
16
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
06/05/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 6>
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, כ"ו באייר התשע"ג (06 במאי 2013), שעה 9:30
סדר היום
<הודעת הסמים המסוכנים (שינוי התוספת הראשונה לפקודה), התשע"ג-2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
חיים כץ – היו"ר
מיקי רוזנטל
מוזמנים
>
מוריה בן צור - עו"ד, משרד הבריאות

ישראל פיטוסי - רפרנט סמים, אגף הרוקחות, משרד הבריאות

עפרה בל - יועצת בכירה לשרת הבריאות, משרד הבריאות

מיקי אריאלי - ראש אגף אכיפה ופיקוח, משרד הבריאות

ביתיה כהן - מתמחה, משרד הבריאות

אורית בוצר - עוזרת שרת הבריאות, משרד הבריאות

יפעת רווה - עו"ד, משרד המשפטים

שושנה סומך - מתמחה, משרד המשפטים

אהוד אור-טל - ממונה בכיר מדור מבצעים, יחידת הסמים והלבנת הון, רשות המיסים, משרד האוצר

חיים איפרגן - סגן ר אח"ם, המשרד לביטחון פנים

קובי עזרא - ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

רעיה שטנר - ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

יאיר גלר - ראש הרשות למלחמה בסמים, המשרד לביטחון פנים

אודי וולף - ר' מעבדה אנליטית באח"מ, המשרד לביטחון פנים

איריס יוגב - ר' אגף תכנון ובקרה, המשרד לביטחון פנים

הילה ימני - דוברות, המשרד לביטחון פנים

אתי כהנא - ר' אגף אכיפה וחקיקה, המשרד לביטחון פנים

זאב ברל - מינהל סביבה, אגף הכלכלה

יובל בוגייסקי - הממ"מ, הכנסת

גדעון זעירא - הממ"מ, הכנסת
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
נועה ברודסקי-לוי
יובל יעקובי, מתמחה
מנהל/ת הוועדה
וילמה מאור
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון
<הודעת הסמים המסוכנים (שינוי התוספת הראשונה לפקודה), התשע"ג-2013>
היו"ר חיים כץ
בוקר טוב, שבוע חדש, יום שני בשבוע, כ"ו באייר, 6 במאי 2013. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, והנושא: הודעת הסמים המסוכנים (שינוי התוספת הראשונה לפקודה). בעבר, בקדנציה הקודמת, ביקשתי מהמשטרה ואמרתי להם: תבואו בכל שבועיים, ואנחנו תמיד נהיה פנויים לכל בקשה שלכם בקצב הכי מהיר שאפשר.

העסק הזה נראה לי כמו הבדיחה של הגשש – אנחנו שמים טיל קרקע-חומוס, הם שמים טחינה, וכל יום משנים את המשחק הזה.

אני מקווה שהוועדה יחד אתכם תנסה להרחיב את החשיבה גם של המשטרה וגם של חברי הכנסת ולראות איך אנחנו מונעים את סימומם של בני הנוער ברישיון. עושים את זה ברישיון בפיצוציות, מוכרים חופשי-חופשי. אנחנו עוצרים, אחרי שבוע הם באים, עושים סיפור חדש, מחליפים את השם, במקום "חגיגת", אז "חגיגה לי", "חגיגה לו". תהיו יצירתיים. אני יודע שאני מדבר עם המשטרה, אבל תהיו יצירתיים. בואו נראה איך אנחנו לא באים לפה אחת לשבועיים, אלא יוצרים להם בעיה שנצטרך לבוא לפה רק אחת לחודשיים. עם זאת, אם אנחנו צריכים לבוא אחת לשבועיים, נבוא אחת לשבועיים. הבקשות שלכם לאיסורים האלה וקיום הוועדה ניתנות לכם כהרף עין, אנחנו לא מעכבים אתכם ושום דבר, אבל בואו נעשה את זה יותר מסודר. האם המשטרה או מישהו מחברי הכנסת רוצה להגיד משהו?
מיקי רוזנטל
אני מאחוריך בעניין הזה לגמרי.
חיים איפרגן
אני סגן ראש אגף החקירות והמודיעין של המשטרה. קודם כול, אני שמח להיות פה. אני חושב שזה נושא חשוב מאוד. בנוסף להכנסת חומרים, שניגע בהם עוד מעט, במה שיוצג בפני הוועדה היום "שינינו קצת את הטקטיקה", נקרא לזה כך. אנחנו נכניס היום משפחות סמים כדי להקשות, נכניס גם סמים פרטניים וגם משפחות.
בנוסף השר לביטחון פנים בהנחיה של ראש הממשלה מוביל צוות במשרד לביטחון פנים עם כלל המשרדים: משרד הבריאות, משרד המשפטים, משרד החינוך – צוות די גדול שאני עומד בראשו. חלק מהתובנות שהצוות הזה הגיע אליהן זה שינוי חקיקה. אחד מהם, כמו שאדוני אמר, זה הכרזה מהירה על חומרים. הכרזה מהירה בפקודה על-ידי שר הבריאות, ולאחר מכן התכנסות הוועדה, וזה נותן לנו את פרק הזמן והתשובה גם המבצעית וגם החוקית לטפל בתופעה.
היו"ר חיים כץ
עכשיו כשאתה עובר למגדרי במקום למפורט, תסביר לנו מאחר שיהיו על זה גם עבירות פליליות. נכון?
חיים איפרגן
ברור.
היו"ר חיים כץ
תיכנס יותר לפרטים שלא תסבך לנו את חברי הכנסת. מילא אותי, אבל אותם? הם חדשים.
חיים איפרגן
עוד מעט אודי ראש המעבדה האנליטית יציג את החומרים.
היו"ר חיים כץ
את ההשפעות והכול מכול וכול.
חיים איפרגן
יש לנו מצגת מסודרת לזה. כל החומרים שאנחנו מדברים עליהם הם חומרים מסוכנים, וגם משרד הבריאות מכיר בזה שהם חומרים מסוכנים. משפחות שלמות של סמים. אני אפתח סוגריים ואומר שזה לא רק בארץ, אנחנו מדברים עם כל העולם, זה בהרבה מאוד מדינות, זה בארצות-הברית, זה במערב אירופה, זה ביפן, וחלק גדול מהמדינות כבר חוקקו חלק מהחוקים, בערך באותו סגנון שאנחנו רוצים לעשות את ההכרזה המהירה על החומר. אנחנו מזהים משפחות שלמות של חומרים שמרכיבים אותם בהרכבים כאלה ואחרים וכל פעם משנים אותם כמו שאדוני אמר. זאת אומרת, אנחנו מכריזים על חומר מסוים שהוא נכנס, למשל ה-XLR מ-7-1, הם עושים לו הרכב חדש, והוא נקרא XLR 11, ואז הוא לא בפקודה או בחומרים המסוכנים. הם משחקים עם זה.
אני מאמין שבהכנסה של החומרים היום אחרי ההחלטה של הוועדה, לאחר סיום החקיקה המהירה שביקשנו, הצוות שאני עומד בראשו, של הכרזה מהירה על חלק מהחומרים – הכרזה מהירה, זאת אומרת, ברגע שאותר חומר על-ידי משרד הבריאות או המשטרה במעבדות, שרת הבריאות תכריז עליו הכרזה מהירה - - -
היו"ר חיים כץ
מתי ננצח אותם? תגיד לי. תכריז שהשרה וזה. מתי ננצח אותם?
חיים איפרגן
אם נמשיך בדרך שהתחלנו, לא רק ננצח, נעשה את העבודה מצוין. משטרת ישראל יחד עם הגופים יודעים לעבוד, עבדנו בכמה נושאים וגם בנושא הזה.
היו"ר חיים כץ
אתה מחלק קרדיטים, אתה.
חיים איפרגן
אנחנו נצליח.

אחרי הוועדה היום אם יהיה לנו האישור ואחרי הפרסום, כשנחליט כמה זמן צריך, שיעור גבוה מהחומרים שנתפסים ברשותנו – יש לנו הרבה מאוד חומרים שתפסנו. סתם כדי לסבר את האוזן פה לצוות, בשבועיים האחרונים משטרת ישראל בעיקר, בסיוע של הגופים, ביקרנו בכ-1,300 מקומות ממכר, תפסנו עשרות קילוגרמים של נייס גאי וחומרים נלווים כאלה ואחרים שהיום ייכנסו לפקודה. אני מאמין שסגרנו קרוב ל-60 מקומות בצו מינהלי של המשטרה ביחד עם הפרקליטות או של משרד הבריאות, עוכבו כ-170 חשודים שנפתחו נגדם תיקים. התחלנו בבדיקות גם במעבדות שלנו וגם במעבדות של משרד הבריאות כדי להוכיח שהחומר מסוכן – היום, כשהחומר יהיה בפקודת הסמים, יש לנו כלים הרבה-הרבה יותר אפקטיביים כדי לטפל בתופעה.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה. אדוני, אתה רוצה להגיד משהו?
אודי וולף
אני מוכן בשמחה. במקרה הכינותי מראש.
היו"ר חיים כץ
אנחנו מופתעים...
אודי וולף
השינוי שמתבקש כאן, ברשות חברים שעסקו בדבר הזה במשרד הבריאות, כי למעשה רוב המעמסה לפתחם בהיבט החוקתי, ולפתחנו בהיבט של החקירה, בדיקה והגשת כתבי אישום, אנחנו מדברים כאן בגדול על שלושה נושאים: האחד זה סעיפי סל שבהם אנחנו רוצים להשתמש כדי להפוך את הפקודה שלנו במקומות מסוימים מפקודה פרטנית, שמדברת על חומרים בודדים, לבדיקה גנרית שמדברת על משפחות של חומרים. נדון בהתחלה בשינויים הקטנים שאנחנו מבקשים לעשות בסעיפי הסל; הדבר השני הוא הכללה של משפחות של חומרים, שהבסיס המבני שלהם משמש כבסיס להכנת רוב החומרים שנפוצים היום בשוק, גם בארץ וגם בעולם מתחום הקנבינואידים הסינטטיים; הדבר השלישי הוא הוספה פרטנית של החומרים שמפורסמים וידועים לא בשמות המסחריים שבהם הם מופיעים, אלא בשמות המדעיים והכימיים שלהם, כפי שאנחנו מזהים אותם, כדי שלא יבוא אדם יתמם ויגיד: אני לא כימאי, אני לא מכיר את החומרים האלה, אני לא יודע שזה חלק מהמשפחה. למען יראו ואחר-כך גם ייראו, אנחנו מקווים שיראו את הדבר הזה.
ברשותכם, הסעיף הראשון הוא החלפה של הנוסח הקיים בסעיף הסל מ"נגזרת כימית", שאותו קיבלה הוועדה ואחר-כך הוכנס לפקודת הסמים באוקטובר 2010, במושג "נגזרת מבנית". נגזרת מבנית אנחנו עושים, בגלל שבנוסח הישן היה כתוב "חומר המתקבל כתוצאה מהוספה או גריעה". בבית משפט ניתנה חוות-דעת של מומחה נגדי, פרופסור באוניברסיטה מכובד מאוד, שניסה לשכנע את בית המשפט בהבנה עקומה של כוונת המחוקק בעניין כאילו יש כאן מתכון להכנת מרק, שלוקחים חומר אחד, מוסיפים או גורעים ממנו את החומר האחר, ואילו אנחנו התכוונו חומר שבו קיימת התמרה, זאת אומרת, תיאור החומר הוא כזה: אתה רואה לנגד עיניך חומר א' ואליו צמודים חומר ב', ג' ו-ד', או חסר חומר ב' ויש חומר ד' במקומו. לכן אנחנו מבקשים לעשות את השינוי הזה. זה שינוי אחד.
השינוי השני הוא הגדרת קבוצה כימית. בהתחלה היה הנוסח הקיים הזה, רשימה ארוכה, הכנסנו פנימה הרבה מאוד משפחות, הרבה מאוד חומרים. זה היה לפני שלוש שנים, בינתיים התעשתנו, בדקנו את עצמנו, ראינו מה קורה בפקודות אחרות בעולם, אמרנו: בואו נעשה קצת יותר סדר ונעשה הכללה, ואני אעשה את זה ממש בקצרה. אתם יכולים לראות כל מה שבכחול בצד ימין ובצד שמאל נמצא אותו דבר, בצד ימין זה מה שאנחנו רוצים לשנות, בצד שמאל אלה הסעיפים הקיימים.

בצד ימין יש לנו את ההלו-אלקילים שבאים להחליף את האלקיל הלידים, שם כמי אחר. המושג אלקילים כולל בתוכו במושגים הכימיים את האלקאנים ואלקינים. האלק-אוקסידים מבטל את הצורך באתרים ובאסטרים. ההידרוקסידים כולל בתוכו גם את הכהלים אבל גם מרחיב מעבר להם. קבוצות הניטרו מחליף את תרכובות הניטרו, שזה שם הרבה יותר גורף וכולל, וזה לא אחראי להכניס את זה לפקודה. והוספנו כאן עוד שתי קבוצות, שאני חושב שאנחנו הראשונים בעולם שמכניסים אותן, ודי מתגאה בזה. בדרך כלל, תראו בהמשך, גם טבעות משושות, שכולן מורכבות מפחממן, וכאן אנחנו מדברים על התחכמות שכבר קיימת בעולם, שעושים טבעת שהיא מחומשת, אבל במקום פחמן, שהוא c – קרבון – שמים או גופרית – סולפור – לכן זהS , או חמצן – אוקסיגן – O – ולכן הם נותנים את אותו אפקט, אבל יוצרים שינוי מבני, וכך אנחנו מצליחים להתחכם למתחכמים ולכלול גם את אלה בפקודה. עד כאן סקירה מאוד-מאוד קצרה ופשטנית של השינוי שאנחנו מבקשים לעשות בסעיפי הסל.
לגבי סעיפי ריבוי גנריים לקנבינואידים הסינטטיים. גנריים – הסבר: הפקודה שלנו היא פרטנית ברובה, למעט ארבע משפחות שהוכנסו באוקטובר 2010 ומשפחה חמישית שנוספה אחר-כך.

פקודות אחרות בעולם מדברות על פקודה אנלוגית, ששם ההרחבה הרבה יותר גדולה ואנחנו רוצים להיות מאוזנים, ולכן אנחנו אומרים שנרחיב רק לפי שמות המשפחות שהצגתי בשקף הקודם, לגבי שבע משפחות שיפורטו ומפורטות בהצעה שמונחת לפנינו, וכך אנחנו מייצרים סוג של איזון שלא הכול אסור, ומצד שני גם לא הכול מותר, וגם כשאנחנו אומרים שזה אסור, זה אסור בצורה מידתית.

אני אביא דוגמה, הנפטואילאינדולים, זה שם הקבוצה. כאן אנחנו עושים שני שלבים. בשלב הראשון אנחנו אומרים: על הנפטואילאינדול אנחנו מוסיפים "ובלבד שעל גבי החנקן בטבעת האינדולית" – זה סינית, אבל בתוך שנייה זה כבר לא יהיה סינית – "או בטבעת הנפטיל קיימת גם אחת מהקבוצות הבאות" – וכאן יש שש קבוצות – "וכן נגזרות מבניות של חומרים אלה". "נגזרות מבניות" אנחנו זוכרים מהשקף הקודם. כלומר, מה שאנחנו עושים בשלב הזה: על גבי החנקן בטבעת האינדולית או בטבעת הנפטיל קיימת גם אחת מהקבוצות הבאות. הבאתי רק מעט מאוד דוגמאות מהמפורסמות. האלקיל – למשל אם אתם רואים כאן את המבנה של ה-JWH-018, אחד החומרים הראשונים שנפוצו בתור קנבינואיד סינטטי, אתם יכולים לראות שיש לו את העטלף הזה שנמצא למעלה, שנמצא גם בקבוצת האם, וגם את הזנב, שנקרא בכימיה "זנב אלקילי".
היו"ר חיים כץ
מה ההשפעות של הזנב הזה? אתה נותן לנו שיעור כימיה וחמצון. דבר עברית. אמרת "סינית". ראש הממשלה בסין, הוא כבר הגיע. יצא אתמול, הגיע. דבר עברית.
אודי וולף
כל החומרים האלה, ונמצא כאן מיקי אריאלי - - -
היו"ר חיים כץ
זה שהוא נמצא זה בסדר, דבר עברית.
מיקי רוזנטל
אלה חומרים שמשנים תודעה? מה זה? תסביר.
אודי וולף
מיקי אריאלי, זה תחום המומחיות שלך. אני לא רוצה לדבר על דברים שאני לא מבין בהם.
מיקי אריאלי
על מה?
אודי וולף
על ההשפעות של החומרים האלה.
היו"ר חיים כץ
תקשיב. אתה בזכות דיבור, אני אגיד לך מה שאתה צריך לעשות. אתה צריך להירשם לאיזו מפלגה, ללכת לפריימריז או להיות באיזו רשימה שממנים אותך, ואז - - -
נעה בן שבת
מצטרף לקואליציה.
היו"ר חיים כץ
קואליציה, מקבל רשות ועדה ומחלק זכות דיבור. כך זה עובד. תמשיך להסביר לנו.
אודי וולף
אני כימאי, זה לא בתחום המומחיות שלי. מכל מה שאנחנו קוראים מחוות-הדעת שנותנים חברינו ממשרד הבריאות, גם לדבר אנחנו יודעים, אנחנו רואים שהחומרים האלה גורמים להשפעות פסיכוטיות, השפעה על מערכת העצבים המרכזית. החומרים האלה בכללם מדמים את הפעילות על האתרים שעליהם פעיל הקנביס במוח, זאת אומרת, הם "אגוניסטים", בשם המקצועי, ל-CB1, ל-CB2, אלה שני הרצפטורים, שני האתרים שעליהם פעיל הקנבוס במוח.
אם נדמה את הרצפטור במוח למנעול ואת הקנבוס למפתח שפותח את המנעול הזה, כאן יש לנו מפתח גנבים. זה סוג של חומר שנראה שונה, אבל מתנהג דומה ועושה את אותה השפעה על המוח.
היו"ר חיים כץ
מצוין. תסביר לנו בעברית.
מיקי אריאלי
אני ראש אגף האכיפה במשרד הבריאות. מבחינת הנושא של החומרים, א', חלק מהחומרים 40 פעמים יותר חזקים מ-THC, החומר הפעיל בחשיש.
היו"ר חיים כץ
דבר לא על THC, דבר מה זה עושה.
מיקי אריאלי
חשיש. החומר הפעיל בחשיש.
היו"ר חיים כץ
דבר עברית.
מיקי רוזנטל
מה זה עושה?
היו"ר חיים כץ
מה זה עושה? דבר.
מיקי אריאלי
אנחנו מקבלים כל הזמן תגובות גם מבתי חולים וגם מהורים על ילדים שמאושפזים במצב פסיכוטי טוטלי בבתי חולים. אנחנו רואים ילדים שעכשיו מוזנים רק על תרופות - - -
היו"ר חיים כץ
כמה הודעות כאלה אתם מקבלים בכל שבת בבוקר?
מיקי אריאלי
לצערי הרב כעת אין דיווח חובה, עם המנכ"ל שלנו אנחנו עובדים על זה.
היו"ר חיים כץ
אתם לא מקבלים דיווחים מבתי החולים?
מיקי אריאלי
אנחנו מקבלים לפי בקשות שלנו וגם לפי הורים שמגיעים אלינו, פשוט יש פניות מהורים, לכן אנחנו יודעים על המצב, חוץ מהספרות שמדברת על המצב הזה בחוץ-לארץ.
היו"ר חיים כץ
התקנות שלנו לא תוספות לחוץ-לארץ, דבר על הארץ.
מיקי אריאלי
בארץ המצב קשה מאוד מבחינת הילדים. אנחנו שומעים על ילדים בני 14. בירושלים קיבלנו דיווחים על שלושה ילדים בבית ספר הגימנסיה במצב פסיכוטי. ימ"ר ירושלים עשה פעולה יחד אתנו על הפיצוצייה, בדיוק מול הבית ספר. תפסו נייס גאי. החומרים האלה הם חומרים מסוכנים מאוד מבחינה נפשית ופסיכוטית לנוער שלנו, לכולם. לכן אנחנו רואים סכנה.

חוץ מזה, אני חייב להוסיף עוד דבר אחד. קיבלתי טלפון מהמנכ"ל שלי הבוקר שאושרו מיליון שקלים. אנחנו עובדים עם המשטרה שהבדיקות ילכו גם לתל השומר, וגם התקציב הזה מאושר.
נעה בן שבת
איזה בדיקות?
מיקי רוזנטל
אתה יכול להסביר, אם זה לא מגיע למקרה קיצון כמו אשפוז בבית חולים אלא בשימוש היומיומי של הילדים האלה או של האנשים שלוקחים את החומרים האלה, מה זה עושה להם? אלה חומרים שמשנים תודעה?
קריאות
זה ברור.
מיקי רוזנטל
אם זה כל כך ברור, תסביר למה חלק מהמרכיבים האלה נמצאים גם בתרופות. ההרכבים הכימיים האלה במדויק נמצאים גם בתרופות במינונים מסוימים.
מיקי אריאלי
על הנושא הזה של חומרים שעובדים על אותם קולטנים או רצפטורים של CB1 ו-CB2 - - -
היו"ר חיים כץ
אמרת לבד "במינונים".
שמעון סולומון יאסו
במינון זה תרופה.
מיקי רוזנטל
רק צריך איזה הסבר. לפני שאנחנו מתחילים שנקבל איזה הסבר.
שולי מועלם-רפאלי
אדוני היושב-ראש, גם בעירוב עם עוד חומרים, לא רק שינוי במינונים.
מיקי אריאלי
א', כל תרופה, עד כמה שידוע לי, שעובדת על אותם רצפטורים של קנבינואידים, היא בתוך פקודת הסמים המסוכנים. זה דבר ראשון, רק שתדע.
מיקי רוזנטל
כמו אוקסיקונטין ודברים כאלה?
מיקי אריאלי
אוקסיקונטין לא עובד על הרצפטורים האלה. אני הרוקח. מה שעובד במוח שם זה באמת סמים רשומים. עד כמה שידוע לי כל החומרים בפקודה לסמים מסוכנים. זה דבר אחד.
דבר שני זה באמת הנושא של קנביס רפואי, חשיש – כל החומרים האלה הם בתוך הפקודה. החומרים האלה, כמו שאמרתי לך, הם חזקים עד פי 40 יותר מהחשיש, ולכן המינון – בדיוק מה שהיושב-ראש אמר – זה באמת חלק מהסיפור כאן.
חוץ מזה, החומרים האלה הם חומרים סינטטיים. התרופות שהזכרת – "טבע" ברוך השם, משרד הבריאות מפקח עליו. המשטרה וגם אנחנו ראינו את המעבדות, תנאי העבודה, איך שהם עובדים. יש לי תמונות, אני בהחלט מוכן לשתף אותך. דבר שני, החומרים האלה מגיעים מסין עד כמה שידוע לי, אנחנו רואים את המשלוחים, המכס נמצא כאן הרבה פעמים. כשאנחנו בודקים תרופות בחומר הפעיל אנחנו בודקים שהוא חומר נקי, זה לא חומר נקי. לא רק שהחומר יותר חזק פי 40 מה-THC, הוא גם לא חומר נקי.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז. תודה רבה. חברת הכנסת תמר זנדברג. ברוכים הבאים לוועדה.
תמר זנדברג
תודה. זו פעם ראשונה שאני בוועדה.
היו"ר חיים כץ
אנחנו לא נפריע לך.
תמר זנדברג
פעם ראשונה שלי כאן בוועדה, אז קודם כול, ברכות ליושב-ראש ולכל החברים שהרבה מהם אני כבר מכירה מדיונים אחרים. מה שאני רוצה לומר זו הצעה אחרת בכלל להסתכל על הנושא הזה. יושבים כאן כבר כמה כאלה שמכירים אותי גם מההתנגדות שלי לחוק השכרות, שאני חושבת שהוא מזיק וגם מהתמיכה שלי בקנביס הרפואי וגם בלגליזציה של השימוש העצמי בקנביס באופן כללי. במקרה הזה אני רוצה לומר באופן ברור: סמי הפיצוציות הם סמים לכל דבר, הם מזיקים, אין על זה שום ויכוח והמלחמה בהם היא מלחמה מבורכת, וכל הכבוד לכל היושבים סביב לשולחן וגם לוועדה הזאת שרודפת אחרי ההתקדמות - - -
היו"ר חיים כץ
הם מתקדמים יותר מהר, אנחנו כל הזמן מפגרים בפאזה.
תמר זנדברג
בדיוק. ולכן הצעתי – הצעתי את זה לשרת הבריאות ואני מציעה את זה גם לוועדה שנקדם ביחד. אני חושבת שמדינת ישראל צריכה לעבור שינוי בנושא הזה בפקודת הסמים. במקום שנרדוף כל הזמן אחרי ההפללה של החומרים האסורים, בואו נהפוך את החשיבה על פיה ונתחיל מהחשיבה ההפוכה – כל חומר חדש שלא מוכר, שיהיה אסור במדינת ישראל, אלא אם עבר תהליך רישוי. בדיוק כמו בארצות-הברית שה-FBA צריכה לאשר. אני מציעה לוועדה הזאת להוביל מהלך, בשיתוף משרד הבריאות. אני חושבת שיטיב הרבה יותר שכל חומר הוא אסור בשימוש. הרי מה הרעיון שכל חומר מותר ולא יודעים מהו ואחר-כך מתחילים לרדוף אם הוא מסוכן או לא? קודם כול אסור, אחר-כך מה שמותר, נקבל חוות דעת וכו' ונאשר. אני מציעה שהוועדה תאמץ את זה כאחת המטרות לקדנציה הקרובה, ואנחנו, אופוזיציה כקואליציה, אני בטוחה שנתמוך.
היו"ר חיים כץ
בוועדה הזאת אין אופוזיציה-קואליציה. חבר הכנסת סולומון.
שמעון סולומון יאסו
תודה. ראיתי באמת בשכונות איפה שגדלתי, זה כל כך נורא הדבר הזה. ומי שמסתובב בשכונות באמת רואה את ההשלכות של זה, וגם ראיתי את זה בעבודה הקודמת שלי עם בני נוער. יש לי הרבה תקוות שבוועדה הזאת נעשה הרבה שינויים. כשמדובר על מינון, יכול להיות שאני לא מבין בעניין הזה לעומק, אבל זה לא רק מינון, כי מינון זה מושג מקצועי, אני לא יודע אם יש בכלל בקרה, ההשלכות, איזה אנשים, אם יש מקצועיות בנושא הזה, הרי לא סתם יש כל מיני תופעות שאנחנו רואים עקב שימוש מופרז או לא מופרז וזה דבר שגובל בחוסר אחריות ומדובר כמובן בילדים שלנו.
אם אני צריך להניח את האצבע, הבעיה הכי מרכזית זה האכיפה. למרות שאנחנו חדשים, באנו מהעולם האמיתי.
היו"ר חיים כץ
אתה כבר ותיק.
שמעון סולומון יאסו
אני אומר שלמרות שאנחנו חדשים באנו מהשטח, באנו מהחיים האמיתיים, ראינו איך משתמשים בהשלכות של הדבר הזה. אני חושב שפה צריך לדבר על האכיפה. אותו קיוסק צריך לדעת שלא משתלם לו. יש לנו כל כך הרבה חוקים טובים, מצוינים, אנשים מלומדים עושים אותם אחרי הרבה ניתוחים, אבל אם בעל הקיוסק הזה יודע שזה משתלם לו, שהוא יכול לעשות עבירה, הוא לא יקבל את העונש המתאים, אנחנו יכולים להמשיך לדבר.
היו"ר חיים כץ
התחלנו עכשיו עם התרופות, נכון. ראית בעיתון היום תמונות? אולי לא יהיו תרופות. בסדר, אולי לא יהיו סמים. תודה רבה. היועצת המשפטית, בבקשה. רצית לשאול משהו.
נועה ברוצקי-לוי
רצינו לוודא שבשילוב של כל החומרים שמוספים כעת וההגדרה החדשה של נגזרת מבנית – האם ההשפעות המסוכנות קיימות בכל האפשרויות שהוספתם, זאת אומרת, בכל השילובים, ולא יכול להיות מצב ששינוי כלשהו ישנה את החומר כך שכבר לא יהיה בעל השפעות מסוכנות?
היו"ר חיים כץ
מי המומחה? אדוני המומחה.
ישראל פיטוסי
אני רוקח מחוזי בירושלים מלשכת הבריאות. כל החומרים שהמשטרה זיהתה בפיצוציות הם חומרים מסוכנים שגורמים לתופעות לוואי. לא מצאנו חומרים שלא גורמים לתופעות לוואי.
נועה ברוצקי-לוי
גם בשינויים המבניים?
ישראל פיטוסי
גם בשינויים המבניים באופן חד-משמעי.
נעה בן שבת
זאת אומרת גם אם יגרעו או יוסיפו טבעות, זה לא ישנה?
ישראל פיטוסי
זה לא משנה. כמו שד"ר אודי וולף הסביר על המנעול והמפתח, זה בדיוק הנושא הזה. לא משנה מה שמוסיפים, העיקר שקיים המבנה שגורם לתופעות לוואי. בנוסף, לא זיהינו תרופות בחומרים האלה, כדי להרגיע אתכם.
מיקי רוזנטל
זו היתה השאלה שלי. תודה.
יפעת רווה
בסעיף האחרון נאמר שתחילתה של הודעה זו 14 ימים מיום פרסומה. זה נכון שבדרך כלל מקובל לתת זמן היערכות, רק שכאן נפל לי האסימון רק אתמול כשישבנו על זה, ההיערכות זה אומר שאנשים ייפטרו מהסחורה וימכרו אותה, ולכן הכלל בפלילים שאסור רטרואקטיבית, אבל לא חייבים לתת זמן היערכות.
היו"ר חיים כץ
מה את מציעה, מיידית?
מיפעת רווה
אני מציעה שזה יהיה מיידי מיום הפרסום.
מיקי רוזנטל
אני חושב שאנחנו בעד. אני לא חושב שיש פה מישהו שמתנגד.
היו"ר חיים כץ
כן, אדוני – אחרון הדוברים.
יאיר גלר
אני מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים, מאחר שחברת הכנסת זנדברג העלתה פה את החשיבה השונה, זה בדיוק הכיוון שאנחנו הולכים אליו. צוות החקיקה שכרגע מובל על-ידי משטרת ישראל על-ידי השר לביטחון פנים, אנחנו רוצים להגיע למצב שבו כל חומר שיגיע לפיצוצייה יילקח מיידית ולא יוכל להימכר למשך תקופה מאוד ארוכה.
היו"ר חיים כץ
אתה מדבר על הקדנציה הזאת?
יאיר גלר
כן, מיידית. זה עומד לקרות בשבועות הקרובים.
היו"ר חיים כץ
מה זה שבועות?
יאיר גלר
אנחנו מציגים את זה לשר - - -
היו"ר חיים כץ
כמה שבועות זה שבועות? 40 שבועות זה שבועות? 50 שבועות זה שבועות?
אתי כהנא
חמישה שבועות.
יאיר גלר
אני מדבר על יד אחת.
היו"ר חיים כץ
בוא נראה.
מיקי רוזנטל
הרי חברת הכנסת זנדברג הציעה הצעה שנראית מאוד הגיונית על פניה, שאומרת שכל חומר שנכנס לארץ או כל הרכב כימי, קודם כול יקבל אישור, כי אולי זה פצצת אטום או אולי זה סם מסוכן. למה באמת לא ללכת לכיוון הזה?
יאיר גלר
סביר להניח שלא תוכל לעצור כל חומר שנכנס למדינת ישראל. יש עם זה קושי מאוד-מאוד משמעותי. האפשרות שאנחנו כנראה עומדים להמליץ לשר לביטחון פנים זה כל חומר שהגיע לפיצוציה, וכאן כמובן זה צריך להיות מלווה באכיפה מאוד רציפה ומאוד משולבת עם הרבה מאוד גופים. כל חומר יילקח, אסור במכירה, אסור בשיווק, עד שמישהו מתיר אותו, וברור שאנחנו מדברים על תקופה מאוד ארוכה של שמונה-תשעה חודשים, כך שסביר להניח שלמעשה לא יוכל להימכר שום חומר בפיצוציות.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה, ואנחנו נעבור להקראה.
מוריה בן צור
אפשר להוסיף?
היו"ר חיים כץ
לא, גברת. אנחנו עוברים להקראה.
מוריה בן צור
- - -
היו"ר חיים כץ
מי את?
מוריה בן צור
אני מהלשכה המשפטית של משרד הבריאות. עבדתי מול הלשכה המשפטית של הוועדה. אני רוצה רק להוסיף למה שנאמר כאן על-ידי עורכת-דין יפעת רווה, שמאוד נשמח לקצר את תקופת מועד התחילה וגם נדאג לזה שהמשרד יפרסם על מנת למנוע את הטענה של אי-ידיעה וכו' מצד אותם סוחרים, ואנחנו תומכים כמובן שמועד התחילה יהיה "תחילתה של הודעה זו מיום פרסומה".
היו"ר חיים כץ
היא אמרה את זה והיינו אומרים את זה, ואת נלחמת כל-כך הרבה בשביל לחזור על מה שהיא אמרה?
מוריה בן צור
זה חשוב לנו.
היו"ר חיים כץ
חשוב גם פעם אחת. אוטו שעומד ברמזור לא צריך לתת גז כשהאור אדום, שיחסוך בדלק.
מוריה בן צור
- - - פרסום נוסף.
היו"ר חיים כץ
יפה על המלחמה. דוגמה למשטרה, כך תילחמו בפיצוציות.
יובל יעקובי
הודעת הסמים המסוכנים (שינוי התוספת הראשונה לפקודה), התשע"ג – 2013
"בתוקף סמכותי לפי סעיף 41 לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג - 1973 (להלן – הפקודה), ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מודיעה לאמור:











שינוי התוספת הראשונה לפקודה
.
בתוספת הראשונה לפקודה-



(1)
במקום ההגדרה "נגזרת כימית" יבוא
""נגזרת מבנית" - חומר שבו קיימת התמרה (substitution או replacement) או גריעה של קבוצה כימית אחת או יותר על המבנה הכימי של חומר נתון;";









(2)

בכל מקום בו מופיע "נגזרת כימית" במקומו יבוא "נגזרת מבנית", ובכל מקום בו מופיע "הנגזרות הכימיות" יבוא "הנגזרות המבניות";"
במקום ההגדרה קבוצה כימית יבוא
קבוצה כימית: הלאידים - - -
נעה בן שבת
אולי הפרופסור יוכל לקרוא את הקבוצה הכימית הזאת.
יובל יעקובי
את התואר בכימיה עוד לא סיימתי...
היו"ר חיים כץ
הכימאי.
אודי וולף
(3)
"במקום ההגדרה "קבוצה כימית" יבוא
""קבוצה כימית"- הלידים, הלו-אלקילים, אלקילים, אלק-אוקסידים, קרבוקסילאטים, אצילים, אמינים, אמידים, הידרוקסידים, תיולים, סלנולים, תיואלקילים, סלנואלקילים, תיואסטרים, סלנואסטרים, פנולים, תיופנולים, בנזילים, פנילים, ניטרילים, קבוצות ניטרו, תיאופן, פוראן, תיוציאנאטים (SCN) ואיזוציאנאטים (NCO );";"
נעה בן שבת
אם אפשר רק לעבור, אדוני על כל אחד מהפריטים, רק להזכיר אותם. ב-4) בחלק א' בסימן א' מוסיפים אחרי פרט 1א את פרט 1א1, זה גם אחד מהחומרים המסוכנים, אולי תוכל להגיד עליו מלה או שתיים. אנחנו רואים את השם הכימי שלו וגם את השם המקובל.
אודי וולף
מתאוקסי פניל פיפרזין זה חומר שבדרך כלל נמצא בקפסולות, מופיע כאבקה. שרידי החגיגת שעוד נמכרים בשוק. הפיפרזינים הם חומרים בעלי השפעה של הלוצינציות, גורמים להזיות. בעברית יפה – חומר הזיוני.
נעה בן שבת
אחרי פרט 4 אתם מוסיפים פרט 4א.
אודי וולף
מ-4א עד 4ז כולם קנבינואידים סינטטיים, זה נפטואילאינדולים, הנפטילמתילאינדולים, הנפטואילפירולים, הנפטילמתילאינדנים, הפנילאצטילאינדולים, הציקלוהקסילפנולים ובנזואילאינדולים.
נעה בן שבת
בכולם אתם מתייחסים גם לחומר וגם לשינויים המבניים?
אודי וולף
בדיוק. לגבי כולם יחול השם של החומר, לרבות שתי התוספות שהצגתי במצגת.
מוריה בן צור
לגבי 4ד, הנפטילמתילאינדנים, יש לנו תיקון "ובלבד שעל גבי החנקן בטבעת הנפטילית". זה תיקון שנעשה עם נציג של המשטרה.
היו"ר חיים כץ
ייעצתם את זה למשטרה. עורכי-הדין של משרד המשפטים אמרו למשטרה "התבלבלתם".
מוריה בן צור
ממש לא. הנציג המשטרתי אמר לנציג המשפטי וביחד אנחנו משתפים פעולה.
היו"ר חיים כץ
אנחנו מקבלים את זה באהבה.
נעה בן שבת
עברנו עד 4ז. עכשיו אנחנו
היו"ר חיים כץ
ב-(ג).
אודי וולף
ב-(ג) השם של החומר, הקיצור שלו, השם המפורסם שלו זה MeO-DALT. החומר הזה כבר כלול בפקודה, אבל הוא כלול רק בעמדה אחת, בעמדה 5, מה שאנחנו מבקשים לעשות זה לכלול אותו גם בעמדה 4, 5, 6, ו-7 – אם אתם רוצים, יש לי שקף – לעומת זאת בסעיף קטן (ד) אנחנו מדברים על ה-MeO-MIPT, שזה חומר שדומה לו, וכאן בשביל האיזון אנחנו לא מבקשים מראש את ההכללה בכל ארבעת העמדות האפשריות, את זה אנחנו שומרים לנו לפעם הבאה, לפי ההבטחה של היושב-ראש.
היו"ר חיים כץ
כמה זמן אתה בתפקיד שלך?
אודי וולף
שש שנים.
היו"ר חיים כץ
כמה פעמים ביקשת פה ישיבות ונדחית?
אודי וולף
מעולם לא.
היו"ר חיים כץ
אני מממש את מה שאני אומר. באופן קבוע, דרך אגב. לא בדרך כלל, באופן קבוע.
אודי וולף
10ח זה N-Methyltryptamine. טריפטאמין כפי שאמרנו הוא חומר שגורם הזיות. מסעיף ה והלאה אלה שמות פרטיים של קנבינואידים סינטטיים שזוהו על-ידנו, נמצאים בארץ ונפוצים בעולם, כמו שאמרתי בסיבוב הקודם, שלא יגידו "לא ידענו, אנחנו לא מכירים את שם המשפחה". אלה השמות הפרטיים. בסעיף כ' זה URB-597; בסעיף כ"א זה UR- 144. אפשר להגיד שהחומר הזה הוא מהנפוצים ביותר ובחודשים האחרונים אנחנו מזהים בארץ, כך גם החומר הבא, MAM-2201. בסיבוב הקודם הוועדה אישרה את ה- AM-2201, וכאן עשו התחכמות, הם הוסיפו את ה-M שלפניו, לא ניכנס לכימיה. ה- XLR-11 כפי שהזכיר סגן ראש אח"מ - - -
היו"ר חיים כץ
בפעם שעברה את מה אישרנו?
אודי וולף
את ה- AM-2201. והפעם זה MAM-2201. עשו שינוי קטן בחומר בשביל להתחכם.

כ"ג זה XLR-11, גם מהחומרים הנפוצים ביותר היום בארץ. AB-001 חומר נפוץ גם כן בתור קנבינואיד סינטטי. החומר האחרון, כה, זה 25I-NBOMe, זה חומר שאפשר לצרוך בשתי צורות, או כאבקה ואנחנו מוצאים אותו בקפסולות, או שבתוך התמיסה שלו טובלים בולים, ובבולים האלה משתמשים כתחליף ל-LSD. בשנה האחרונה הגיעו אלי למעבדה כמה עשרות אלפי בולים כאלה שנמכרים כ-LSD, מתפקדים כ-LSD, אבל לא ניתן היה להאשים אנשים על החזקה של החומר LSD, ועכשיו אני מקווה, בעקבות השינוי, נוכל לעשות גם את זה.
נועה ברוצקי לוי
יש לי שאלה לעניין פריט כ', ה-URB-597, אני מבינה שלפעמים הוא משמש כתחליף סם.
אודי וולף
כולם משמים כתחליפי סם. כשאת אומרת "תחליף סם" למה את מתכוונת, לתחליף חוקי?
נועה ברוצקי לוי
קראנו בדברים של משרד הבריאות שזה משהו שיכול לשמש גם - - -
אודי וולף
למיטב ידיעתנו וכפי שאמר ישראל, הרוקח המחוזי, לא ידוע על שימוש חוקי או לצרכים רפואיים בכל החומרים שמפורטים כאן. היה אם כן, הדלת פתוחה לקבל אישור ולצרוך אותו.
מיקי רוזנטל
זאת היתה גם השאלה שלי. זאת הנקודה, והיא מהותית מאוד, שלא חלילה נפסול לשימוש תרופה ראויה.
אתי כהנא
קיימת אין, אבל צריך לזכור שאם יהיה, תמיד אפשר יהיה לפנות להליך לאישור.
מיקי אריאלי
כמו מורפין שהיא בתוך פקודת הסמים המסוכנים.
מיקי רוזנטל
אנחנו מקווים שעשיתם עבודה רצינית.
היו"ר חיים כץ
אין לנו ברירה, אנחנו חייבים לסמוך עליהם.
מיקי רוזנטל
אנחנו חייבים לסמוך עליכם, אנחנו לא מבינים בזה, אבל אנחנו כן מבינים את ההיגיון שיכולים חלילה לפגוע - - -
נעה בן שבת
סעיף 2. "תחילתה של הודעה זו מיום פרסומה."
היו"ר חיים כץ
נמחקו ה-"14 יום".
יפעת רווה
צריך לכתוב במפורש - - -
נעה בן שבת
אפשר גם לוותר על זה, אבל כיוון ששינינו פה, אפשר גם לוותר, וזה ממילא נכון וצודק "מיום פרסומה".
אתי כהנא
שיהיה גם כתוב במפורש - - -
היו"ר חיים כץ
תשאירי את זה "מיום פרסומה".
אתי כהנא
- - - יש נוהג של 14 יום.
היו"ר חיים כץ
מי גברתי?
אתי כהנא
עורכת-דין אתי כהנא.
היו"ר חיים כץ
אנחנו פה בוועדת העבודה והרווחה, אחר-כך ישבו על הפרוטוקול, ישמעו מישהי שצעקה, לא ידעו מי זו. מה נעשה עם העובדים? נגיד שהם עשו עבודה לא טובה, ואת עוד עורכת-דין. בפעם הבאה אם את רוצה להגיד משהו, תרימי יד.
תודה רבה. אנחנו נעבור להצבעה. מי בעד הפקודה כפי שנקראה, ירים את ידו.
הצבעה

בעד – פה אחד
הודעת הסמים המסוכנים (שינוי התוספת הראשונה לפקודה), התשע"ג-2013 אושרה.
תודה רבה. כל חברי הכנסת, ויש בלי עין הרע הרבה פה שנמצאים באולם ויש להם זכות הצבעה, אישרו, לכן הפקודה מאושרת.
כמו שאמרתי לך, תעשה משהו מורכב כמו שאמרה חברת הכנסת תמר זנדברג, נכה בהם שהם ירוצו אחרינו במקום שנרוץ אחריהם. תודה רבה. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:13.>

קוד המקור של הנתונים