ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 06/05/2013

שינוי מפת העדיפות הלאומית - נפת יזרעאל

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
06/05/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 17>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שני, כ"ו באייר התשע"ג (06 במאי 2013), שעה 10:00
סדר היום
<שינוי מפת העדיפות הלאומית - נפת יזרעאל>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
בועז טופורובסקי

משה זלמן פייגלין

דוד צור

ישראל אייכלר
באסל גטאס

אלעזר שטרן
מוזמנים
>
יעל צח - עוזרת למנכ"ל רוה"מ, משרד ראש הממשלה

דן להב - סגן ראש מרכז תיאום בקרה, משרד ראש הממשלה

צחי דוד - רפרנט שיכון ודתות באג"ת, משרד האוצר

שוקי אמרני - משנה למנכ"ל, משרד הפנים

אסנת קמחי - מנהלת אגף אכלוס ופרוגראמות, משרד הבינוי והשיכון

סימונה טסטה - סגנית מנהל אגף פרוגראמות, משרד הבינוי והשיכון

אמיר פז - עו"ד, משרד הבינוי והשיכון

הלל פרימן - מנהל אגף תאום ובקרה, מינהל מקרקעי ישראל

פיני קבלו

סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי

אבי אלקבץ - ראש העיר עפולה, מרכז השלטון המקומי

שמעון גפסו - ראש העיר נצרת עלית, מרכז השלטון המקומי

ג'קי לוי - ראש העיר בית שאן, מרכז השלטון המקומי

נחמיה רייבי - מועצה אזורית מגידו, מרכז השלטון המקומי

רמי אלהרר - ס' ר' מועצת הגלבוע, מרכז השלטון המקומי

שמחה גרדינגר - יזם בנייה בעיריית נצרת עילית, מרכז השלטון המקומי

משי סינואני - מנהלת לשכת עיריית נצרת, עיריית נצרת עילית

אירה שלמנזון - עיריית נצרת עילית

יורם קרין - ראש מועצה אזורית עמק המעיינות

אייל בצר - ראש מועצה אזורית עמק יזרעאל

בארי הולצמן - יו"ר עמותת אדמתי, התנועה הקיבוצית

יהודה שורש - עוזר פרלמנטרי של חבר הכנסת זבולון כלפה

שמואל חן - דובר ועדת הפנים והגנת הסביבה
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
יוטל כהן (מתמחה)
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית פרלמנטרית
אושרה עצידה
<שינוי מפת העדיפות הלאומית - נפת יזרעאל>
היו"ר מירי רגב
בוקר טוב לכולם. פיני, שלום. אנחנו פותחים את ועדת הפנים והגנת הסביבה בדיון בסוגיית שינוי מפנת העדיפות הלאומית – נפת יזרעאל. הדיון הזה - מקורו מפנייה של שמעון גפסו ראש עיריית נצרת עילית.

שלום לך, ראש עיריית בית-שאן. אתה תמיד צריך לעשות כניסה, ג'קי. ברוך הבא. שלום לכם חברי הכנסת באסל ובועז. ראיתי פה את חבר הכנסת שטרן.
היתה פנייה של ראש עיריית נצרת עילית בשם באמת ראשי ערים של נפת יזרעאל. אני רק רוצה להבהיר שבשונה מדיונים אחרים בוועדה כרגע בכל סוגיית מפת העדיפות הלאומית, גם מבדיקה משפטית, לאף ועדה בכנסת אין יכולת ואין שיניים בסוגיה הזאת. אני רוצה רק שנשים את הדברים על השולחן. זאת אומרת, מהשולחן הזה אנחנו נצטרך לצאת לאיזשהו מאבק ציבורי והמלצה בוודאי. נעביר המלצה, נעביר מכתב לראש הממשלה, נעביר מכתב לשר האוצר. אני גם אמורה להיפגש עם שר האוצר. זה ברור לחלוטין. אני רק רוצה להסביר שאין כאן איזשהו עניין של הצבעות או תקנות או איזשהם עיכובים שאנחנו יכולים לעשות.
מפת העדיפות הלאומית, אחרי הרבה מאוד דיונים, אושרה בוועדת הכספים שאני הייתי חברה בה בקדנציה שעברה. עוד גם לפני כן ב-2009, אם אני לא טועה, התקבלה החלטת ממשלה 1060, נכון? זו ההחלטה שעליה אנחנו מדברים. אבל היה איזשהו עדכון בוועדת הכספים מי יהיה במפת העדיפות הלאומית. זה לא היה אז? זה לא קשור לסוגיה הזאת, משרד ראש הממשלה?
דן להב
יש עדכונים אחת לתקופה על אי-הביצוע של ההחלטה. אבל ההחלטה שהתקבלה היא החלטה מ-2009.
היו"ר מירי רגב
זו ההחלטה הבסיסית שעליה אנחנו דנים.
באסל גטאס
היה בג"ץ.
היו"ר מירי רגב
כן, יש גם עכשיו בג"ץ. אחד הגורמים של הבג"ץ תיכף יציג אותו פה.

היתה החלטת ממשלה שהתקבלה ב-2009. היא עסקה בהגדרת יישובים כבעלי עדיפות לאומית מתוך ראייה כוללת שגם הממשלה מבינה שיש יישובים במדינת ישראל שאנחנו צריכים לחזק אותם. צריכים לחזק אותם באמצעות משרדי הממשלה בגלל שאותם יישובים הם רחוקים מהמרכז, בגלל שהמצב הסוציו-אקונומי של התושבים הוא כזה שאנחנו צריכים לחזק אותם, בגלל ארנונה. אין להם תשלומי ארנונה כפי שיש במרכז הארץ. כמו כן, מכיוון שאין שם מקומות תעסוקה, אין שם מרכזי מסחר גדולים. מכל מיני סיבות כאלה ואחרות הוחלט שיש מפת עדיפות לאומית. מפת העדיפות הלאומית הזאת כללה גם את נפת יזרעאל, ובצדק. כי על מי אנחנו מדברים? אנחנו מדברים על מגדל העמק, אנחנו מדברים על עמק המעיינות, מדברים על בית-שאן, על יוקנעם, על נצרת-עילית, על נצרת, על מועצה אזורית עמק-יזרעאל, ועל העיר עפולה.
קריאות
וגלבוע.
היו"ר מירי רגב
גלבוע כנראה צריכה לצאת ממפת העדיפות הלאומית זאת. שם שירתתי בכל זאת.
קריאה
גם מגידו.
היו"ר מירי רגב
איפה מגידו? לא רשום לי כאן. גלבוע כן רשום, לא הקראתי. אה, ומגידו – נכון.
סימונה טסטה
יש עוד. יש סח'נין, יש - - -
היו"ר מירי רגב
אה, נכון. הם פשוט לא חתומים על המכתב שלך, גפסו?
סימונה טסטה
יש הרבה יישובים שלא חתומים.
היו"ר מירי רגב
15 רשויות שבצדק צריכות להיות להמשיך חלק ממפת העדיפות הלאומית. ובוודאי אם מחליטים לשנות את מפת העדיפות הלאומית, את אותן החלטות שכבר ניתנו לגבי אותם מקומות אי-אפשר לעצור כי יש איזשהו תהליך של הרצה, אם זה בנושא של בינוי ושיכון, אם זה בנושא של עידוד תעסוקה. זאת אומרת, אותם משרדים שכבר התחילו לעבוד מול ערים ספציפיות בנושאים מסוימים, בוודאי שאם יש איזשהו שינוי בהחלטה אי-אפשר בדיעבד עכשיו להחליט: אנחנו משנים את כללי המשחק. אין מצב כזה שמשנים כללי משחק תוך כדי משחק. מחליטים לשנות החלטה? היא צריכה להיות מהרגע שמחליטים אותה, אבל היא לא צריכה כמובן לכלול את אותן החלטות שכבר ניתנו בעניין הזה. יש כאן כמה מראשי הערים שניתנו להם החלטות מול משרדי ממשלה שכרגע ההפסקה של פרויקטים זה יעלה, קודם כל, מיליונים למדינה. שנית, מבחינת הערים האלה זה מכת מוות לאותו יישוב.
לכן, אני רוצה לשמוע קודם כל מנציג משרד ראש הממשלה, וזאת לפני שראשי הערים יציגו, מדוע החליטה הממשלה או מדוע הממשלה מתכוונת להביא החלטת ממשלה להוציא את נפת יזרעאל ממפת העדיפות הלאומית. האם יש שם איזשהם מאגרים של תקציבים, של משאבים, שאנחנו לא יודעים עליהם ויכול להיות שההחלטה שלכם היא מוצדקת?
אני מבקשת לשמוע את נציג משרד ראש הממשלה, את נציג משרד האוצר שתמיד יש להם מה להגיד על הדברים האלה מן הסתם, נציג משרד הפנים, איך משרד הפנים ושר הפנים מתכוונים לעמוד פה לצד הערים, לצד מפת נפת יזרעאל, ואחר כך כמובן את גפסו שהוא ראשון הדוברים כי הוא יזם את הדיון. לאחר מכן מי שיירשם, כמובן בשמחה.
נציג משרד ראש הממשלה, בבקשה. לטובת הפרוטוקול לדבר אל המיקרופון ולהציג את עצמך בשם ובתפקיד.
דן להב
דן להב, סגן ראש אגף פנים במשרד ראש הממשלה. אני לא יודע מה מקור השמועה שאת מדברת עליה לגבי הוצאה של נפת עמק יזרעאל. העיקרון הוא מאוד פשוט. ב-2009 התקבלה החלטה 1060 שכוללת את נפת עמק יזרעאל. ההחלטה עצמה היא בתוקף עד 1 באפריל, החלטה 1060. היא קבעה שנפת עמק יזרעאל תהיה בתוקף לשלוש שנים. פג תוקפה ב-13 לדצמבר 2009 כך שלמעשה נפת עמק יזרעאל היום היא כבר לא במפת אזורי עדיפות לאומית, אבל גם המפה כולה כבר לא בתוקף כי ב-1 באפריל פג תוקפה. הממשלה מתחילה כרגע בעבודת מטה שכמובן תכלול את כולם, תיקח בחשבון את כל השיקולים גם הרלוונטיים לעמק יזרעאל כדי לקבל החלטה, כך שאין שום החלטה לגבי הוצאה של עמק יזרעאל. הפנייה נעשתה, מה שנקרא, בין הזמנים. היא מוקדמת מדי להחלטה למפה החדשה ומאוחרת מדי למפה הישנה שכבר פג תוקפה. ולכן, אמרתי - אנחנו נקיים עבודת מטה. כמו כל עבודת מטה אנחנו באים אליה טבולה-ראסה עם באמת נכונות לשמוע.
היו"ר מירי רגב
מתי אתם מתכוונים לסיים את עבודת המטה הזו?
דן להב
תוך שלושה חודשים. החלטת הממשלה הנוכחית 1060 כדי שלא ייווצר מצב כמו שאמרת שיש נפילות, תוארך באופן טכני לשלושה חודשים על-ידי הממשלה.
היו"ר מירי רגב
נפת יזרעאל היא בפנים?
דן להב
נפת יזרעאל היא כבר בחוץ. מדצמבר היא כבר לא בתוקף. על-פי ההחלטה הקודמת היא כבר לא בתוקף מדצמבר, נפת עמק יזרעאל. במסגרת עבודת מטה החדשה - - -
היו"ר מירי רגב
רגע, רגע. אתה מדבר מהר ואני צריכה שיסבירו לי לאט. אני רוצה להבין מה הסיבות שהחלטתם להכניס את נפת יזרעאל לשלוש שנים, והאם משהו קרה בשלוש השנים האלה שכתוצאה מזה קיבלתם החלטה שבאמת אי-אפשר להאריך את נפת יזרעאל?
דן להב
נפת עמק יזרעאל לא נכנסה במבחנים הרגילים שהופעלו בפעם הקודמת. היא היתה על הגבול של כמות האוכלוסין ולכן היא יצאה החוצה באופן רגיל. במסגרת הדיון בממשלה הממשלה החליטה להכניס את נפת עמק יזרעאל במסגרת סמכויותיה של הממשלה, ולכן היא נכנסה פנימה. כאמור, מכיוון שהיא היתה גבולית היא הוכנסה לתקופה קצרה יותר והתקופה הזאת עברה.
היו"ר מירי רגב
אני לא מבינה מה שאתה אומר.
באסל גטאס
אבל עברה ממתי?
דן להב
עברה בדצמבר.
באסל גטאס
עברה מיום ההחלטה, לא מיום הביצוע שלה.
דן להב
ההחלטה היא בתוקף, נקבע לה שלוש שנים ממועד קבלת ההחלטה. דהיינו, פג תוקפה ב-13 בדצמבר 2009.
קריאות
לא 2009.
דן להב
2012, כן.
אבי אלקבץ
התוקף שנתנו לכל המדינה היה עד 1 באפריל 2013, ולנפת עמק יזרעאל עד 31.12.2012, שלושה חודשים לפני. אצלם פג תוקף לפני חודשיים ואצלנו לפני חמישה חודשים.
אלעזר שטרן
יש לי שאלה, אנחנו קצת חדשים פה בבניין הזה. אבל נראה לי כמו שאתה עכשיו בא, זה פשוט ניצלתם משהו שהיה פה אולי סוג של בחירות. הוראות כמו שאמרו לך עכשיו רק על השלושה חודשים וכמו שעכשיו אתה אומר שהממשלה תבוא להאריך את זה עד שיהיה דיון, למה כבר לא לחכות גם עם זה עד שיש דיון? עם כל כך הרבה החלטות אתם באים לוועדות כאן - - -
דן להב
כי פג תוקפו עוד קודם.
אלעזר שטרן
גם כשפג תוקף. הרי ועדת הכספים, הוועדה הזאת, כל כך הרבה ועדות מתעסקות כל הזמן במשיכה עד שיהיה דיון. אתה צודק, נכון. פג תוקף, אין החלטה.
דן להב
לא. החלטה 1060 מראש נקבע לה שהיא תפוג אחרי תקופה מסוימת והיא תחודש מחדש על-ידי החלטה חדשה שתקבל הממשלה החדשה. לגבי עמק יזרעאל לא נקבע דבר כזה, לכן עמק יזרעאל - - -
היו"ר מירי רגב
דן, אני לא מזלזלת באינטליגנציה שלך. שואל פה חבר הכנסת שטרן שאלה מאוד עניינית ואפשר גם להבין את השאלה הזאת. והיה והיית אומר לי: אין מפת עדיפות חדשה, מפת העדיפות ממשיכה כמו שהיא, נפת יזרעאל סיימה את השלוש שנים. על השלוש שנים האלה כן הצליחו, לא הצליחו, כן התקדמו, לא התקדמו, בזה נגמר העניין. אתה אומר לי היום: לא. בעצם כל מפת העדיפות הלאומית הולכת להיבדק. יש עבודת מטה. בשלושה החודשים הקרובים ידברו עם ראשי הערים, עם ראשי המועצות, עם השרים הרלוונטיים. נחליט מי יהיה במפה ומי לא יהיה במפה - על הכיפק, מקובל עליי. מדינה צריכה לפני אישור תקציב לשבת ולראות מי היישובים. יש יישובים שאולי מאוד התעשרו בפריפריה, צריך להוציא אותם. יש יישובים, אתה יודע שבכל זאת, יש להם משאבים חדשים בארבע השנים האלה, הבאנו אוכלוסייה צעירה, בנינו בתים, הבאנו תעסוקה אז את אותם אנשים באמת נוציא ממפת העדיפות הלאומית. יכול להיות שזה באמת צודק.
עד שתהיה מפת עדיפות לאומית בואו ניתן הארכה גם לנפת יזרעאל שתסיים את הפרויקטים שכבר התחילו. הרי לא נבטל את הפרויקטים שהם התחילו. נמשיך גם את נפת יזרעאל ואז כשיהיה שיקול על מפת העדיפות הלאומית כולם יריבו על מפת העדיפות הלאומית. אבל תינתן להם הזדמנות שווה מול כולם.
דן להב
ראשית, הזדמנות שווה תינתן להם מול כולם, זה בוודאי. לגבי העניין - צריך להבין מה האלטרנטיבה. ההחלטה כרגע שתתקבל היא החלטה טכנית שמאריכה את זה כדי שתתקיים עבודת מטה. להכניס עכשיו את עמק יזרעאל פנימה זו לא החלטה טכנית. זו החלטה מהותית שלוקחת את ההחלטה הקודמת, משנה אותה ואומרת שהממשלה עכשיו, עוד לפני שהיא בדקה את כל הקריטריונים לגבי כל הערים, היא מחילה קריטריונים חדשים לגבי נפת עמק יזרעאל. זה כבר לא טכני.
היו"ר מירי רגב
דן, מה הקריטריונים החדשים? מה קרה? בשלושה חודשים האלה ייבנו שם מפעלים חדשים? מה יהיה? הרי ימשיכו תוכניות שכבר התחילו איתן. הרי אתה מתכוון עכשיו ששר הבינוי והשיכון יעצור תוכניות שהוא התחיל, נניח, בנצרת עילית או במקום כזה או אחר?
דן להב
לא, הם ממשיכים.
היו"ר מירי רגב
אז מה הבעיה? במה יכולים להרוויח נפת יזרעאל בשלושה חודשים האלה?
דן להב
אני מסביר. שוב, כעיקרון נפת עמק יזרעאל כבר לא בפנים. אם מכניסים אותה פנימה צריך לקבל החלטת עדיפות לאומית שמכניסה אותה פנימה. בשביל זה צריך לעשות עבודת מטה לגבי עמק יזרעאל ברמה המהותית ולאשר אותה.
היו"ר מירי רגב
אבל הכול נגמר, כל מפת העדיפות הלאומית הסתיימה.
הלל פרימן
שמי הלל פרימן. אני עובד היום במינהל מקרקעי ישראל אבל שש שנים קודם עבדתי במשרד רוה"מ כולל במועד קבלת החלטה 1060.

צריך ללכת טיפה אחורה ולהבין את הרקע של אזורי עדיפות לאומית. במשך שנים הממשלה מקבלת החלטות של אזורי עדיפות לאומית. המפה האחרונה היתה ב-1998, המפה המפורטת האחרונה, ולאורך השנים האריכו והאריכו והאריכו. היו בג"צים על המפה הזאת עם שתי טענות עיקריות: ראשית שיש אפליות והטבות שניתנות. שנית, לממשלה אין סמכות שיורית לתת הטבה לאזור אחד על פני אזור אחר. ב-2006 בג"צ קיבל את העתירה, פסק שאכן היתה אפליה בהטבות בתחום החינוך ושאכן הממשלה לא יכולה לקבל החלטות עדיפות לאומית בלי חוק שיסמיך אותה לכך.
היו"ר מירי רגב
מצוין.
הלל פרימן
ב-2009 בבית הנכבד הזה במסגרת חוק ההסדרים התקבל פרק כ"ו, חוק אזורי עדיפות לאומית. החוק הזה מסמיך את הממשלה לקבל החלטה להכניס יישובים לעדיפות לאומית. החוק מונה את הקריטריונים שעל בסיסם אפשר להכניס יישובים לעדיפות לאומית וקובע בדיוק איך צריכה להיראות החלטת ממשלה שמכניסה יישובים לעדיפות לאומית, נימוקים למה זה שוויוני ואיזה קריטריונים וכו' וכו'.
היו"ר מירי רגב
זה מוכר, עזוב. אל תספר לנו את ההיסטוריה. כולנו מכירים את ההיסטוריה.
הלל פרימן
1060 היא החלטה כזאת, היא החלטה ראשונה על בסיס החוק, והיא מכניסה עשרות רבות של יישובים, כל יישוב מנימוק שונה, לסל אחד של יישובים באותו מעמד. אין תעדוף של יישוב אחד על פני אחר. ההחלטה לא קובעת איזה הטבות היישובים האלה מקבלים, ההחלטה הזאת שולחת משרדים מאוד מסוימים, כי למשל משרד התמ"ת ומשרד התיירות נותנים הטבות על-פי חוק עידוד השקעות הון ולא על-פי מפת אזורי עדיפות.
היו"ר מירי רגב
נכון.
הלל פרימן
היא שולחת משרדים מאוד מסוימים בתחומים מאוד מסוימים ואומרת להם: אם אתם רוצים אתם יכולים להפעיל מסננות מקצועיות על 1060 ולתעדף יישוב אחד על פני השני. אבל אתם חייבים לנמק מה הן המסננות, למה הן שוויוניות וכו' וכו' וכו'. זה 1060.

לצורך העניין, יכולים כל יישובי נפת יזרעאל להיות ב-1060 ועדיין לא לקבל הטבות. למשל, יושבים פה משרד השיכון, ואני היום בממ"י, יישובים עירוניים ברמת סוציו 8 ומעלה לא מקבלים אצלנו הטבות למרות שהם ב-1060.
שמעון גפסו
לא רלוונטי לאזור.
היו"ר מירי רגב
היא הנותנת. האמירה הזאת שלך היא הנותנת. אם כך, אז מה הבעיה להאריך להם את זה? תאריך להם את זה.
הלל פרימן
שנייה, אני מסביר. ברגע שהממשלה, ולדעתי חסר פה נציג מאוד חיוני בדיון וזה משרד המשפטים, מחליטה כבר ב-2009 שב-2012 יישוב מסוים, וזה לא משנה איזה יישוב הוא כבר לא ב-1060, הוא לא בעדיפות, אזי משרד ממשלתי ממילא לא יכול להפעיל עליו את המסננת המקצועית. זה בדיוק מה שקרה. הממשלה החליטה שב-1060 שנפת עמק יזרעאל, ואגב, זה לא כל הנפה, כי אם יש יישובים שנכנסו מקריטריון אחר ל-1060 אז הם עדיין בפנים כמו עמק המעיינות, כמו בית-שאן.
היו"ר מירי רגב
אבל זה סתם שרירותי 2012. זה לא לפי קריטריונים.
הלל פרימן
את זה את צריכה לשאול את מקבל ההחלטות, לא אותנו.
היו"ר מירי רגב
עזוב, עזוב. הרי הפקידים היום קובעים חלק מהדברים. נשנה את זה, בעזרת השם, כך שמי שנבחר יקבע ולא הפקידים יקבעו. את זה נשנה. נשנה גם שפקידים שנותנים המלצות מסוימות גם יוכלו לקבל אחריות על מה שהם נותנים, אבל לא נדבר על זה עכשיו. אני שואלת אותך שאלה מאוד פשוטה. אתה אומר שהחלטה 1060 אומרת שגם היישובים שנמצאים שם לא חייבים לקבל הטבות. הם צריכים לבוא למשרד הרלוונטי, הם צריכים לעבור - - -
הלל פרימן
לא, לא. זה לא מה שאני אומר.
היו"ר מירי רגב
רגע. הם צריכים לעבור את המסננים, הם צריכים להוכיח שאכן מגיע להם לקבל לפי הקריטריונים.
הלל פרימן
לא. הם לא צריכים לבוא למשרד. אותו משרד עושה עבודת מטה ומקבל החלטת ממשלה על עדיפות לאומית. ההחלטה בשיכון 4192 מונה בתוך ההחלטה את כל השיקולים המקצועיים של שיעור גידול אוכלוסייה וגודל אוכלוסייה.
היו"ר מירי רגב
אוקיי, אבל יש יישובים שלא מקבלים ויש יישובים שכן מקבלים. יפה, מקובל.
הלל פרימן
קחי לדוגמא בשיכון מטולה. יושב מטר מהגבול, סוציו 8, לא מקבל סבסוד פיתוח בשיכון.
היו"ר מירי רגב
אוקיי, הבנתי את מה שאתה אומר. אני לא מקבלת את זה, אבל הבנתי את מה שאתה אומר. אני שואלת שאלה פשוטה. למה אי-אפשר להאריך את כל ההחלטה על מפת העדיפות הלאומית, כולל נפת יזרעאל, כך שהם יהיו יחד עם כל הערים? הרי הכול פג. כשתדונו על המפה החדשה נריב מי צריך להיות בפנים, איך צריך להיות בפנים.
הלל פרימן
כי הבקשה שלך כמוה לדון במפה חדשה. כי כדי להכניס יישובים חדשים עכשיו אני צריך ללכת ולבחון את כל היישובים על אותם קריטריונים. אני לא יכול להכניס יישוב אחד בלי לבחון את כל היישובים בארץ על אותם קריטריונים. לכן, זה בלתי אפשרי.
היו"ר מירי רגב
אני רוצה לשמוע את עמדת היועץ המשפטי. אני רוצה לשמוע מבחינה משפטית. אם פג המועד 2012 וכל המפה עצמה פגה, האם אנחנו יכולים שנפת יזרעאל תמשיך להיות עד שתהיה מפה חדשה ותהיה באותו מעמד של שאר הערים במפת העדיפות הלאומית?
תומר רוזנר
שני דברים. ראשית, צריך להתייחס לשאלה האם מדובר פה באיזושהי תקנה בת פועל תחיקתי שיש לה משמעות משפטית. ייתכן מאוד שכן וייתכן מאוד שההארכה של תוקף הצו הזה או ההחלטה הזאת בעצם מוארכת באופן אוטומטי לפי חוק יסוד: הכנסת. אני לא רוצה לקבוע מסמרות בעניין הזה, אבל יש אפשרות בהחלט סבירה לטעון את הטענה שבעצם ההארכה היא אוטומטית לפחות עד ה-5.5.2013. כך שבבוא ממשלה כרגע להאריך את ההחלטה הזאת בהארכה נוספת ייתכן מאוד שאפשר לטעון את הטענה שאומרת שבעצם כרגע מאריכים משהו שכבר קיים גם לגבי שאר הערים. זאת אפשרות אחת שצריך לבדוק אותה לעומק יותר, אבל זה נראה כאפשרות בהחלט סבירה.

דבר שני, לגבי הטענה שלכאורה מדובר בבחינה מחודשת, קביעת קריטריונים חדשים, הטענה הזאת היא טענה קשה מכיוון שגם כשנקבעה ההחלטה המקורית בשנת 2009 ההכללה של נפת יזרעאל במפת אזורי העדיפות הלאומית לא נבעה מהחלטה שמבוססת על קריטריונים כאלו או אחרים אלא מתוך שיקולים שאפשר לקרוא להם שיקולים מדיניים או שיקולים - - -
קריאות
זה לא נכון, זה פשוט לא נכון.
תומר רוזנר
לפחות זה מה שנאמר בפתח הדיון כאן על-ידי מר להב.
דן להב
לא, זה לא מה שנאמר. נאמר שהיא לא עברה את הרף של כמות האוכלוסייה וה - - -
קריאה
איך בדיוק יביאו אוכלוסייה אם אתם מורידים את החוק? עם מה בדיוק נמשוך אותם?
דן להב
- - -בדיוק על בסיס אותם קריטריונים.
תומר רוזנר
אם זה על בסיס אותם קריטריונים - - -
היו"ר מירי רגב
אז היא הנותנת. אם זה על בסיס אותם קריטריונים אז בוודאי אפשר אוטומטית להאריך את נפת יזרעאל כמו שאר מפת העדיפות הלאומית.
תומר רוזנר
נכון. אחת משתיים: אם היא עומדת בקריטריונים שנקבעו בהחלטה המקורית, אם הנפה המסוימת הזאת עומדת בקריטריונים שנקבעו בהחלטה המקורית, הרי שאין מדובר בפתיחת הקריטריונים ובקביעת קריטריונים חדשים, מחד גיסא. מאידך גיסא, אם היא אינה עומדת בקריטריונים אז ממילא כשהיא נכנסה במקור היא נכנסה שלא על בסיס הקריטריונים.

כיוון שמדובר בהארכה טכנית עד לבחינה מחודשת של כל העניין, כמו שנאמר כאן, אני לא רואה מניעה שהממשלה תקבל החלטה דומה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. מר גפסו, בבקשה. לאחר מכן נרשם אלקבץ. אנחנו ניתן לחבר כנסת לדבר ואחר כך לראש עיר.
שמעון גפסו
בוקר טוב, גברתי היושבת-ראש, חברי הכנסת, חברי ראשי ערים. קודם כל, אני מודה ליושבת-ראש הוועדה על הכינוס המהיר, ממש תוך שבוע. אני חושב שיש פה הרבה שיכולים ללמוד מעבודות הוועדות.

אני רוצה לומר שאנחנו שמענו פה, עם כל הכבוד לפקידים באמת, מהלכים מאוד בירוקרטים שמקשים. אני אולי יכול להבין את זה. תאמין לי שאף תושב בנצרת עילית וגם ביישובים הסמוכים לא יבין את מה שאתה אומר. זה גם לא כל כך מעניין אותו.

עבודת המטה שאתם הולכים לעשות צריכה לקחת בחשבון את הדיון שמתקיים עכשיו פה. אנחנו מדברים ואנחנו נלחמים בשיניים להביא את האוכלוסייה ואתם באים בהרף יד. דבר שכבר התקבל, אנשים שכבר תכננו לרכוש בתים, עכשיו אתם אומרים להם: אתם תכננתם לרכוש עכשיו בית בצפון, בבית-שאן, בעפולה או בעמק יזרעאל או בנצרת עילית, את אותו מענק שהייתם צריכים לקבל, בגלל החלטת ממשלה כזאת או אחרת שהתקבלה מזמן, רק היא נכנסה לתוקפה הרבה זמן אחרי זה - את זה שכחתם לציין. לכל ה-delay הזה יש משמעות גדולה - אז אותה משפחה שעבורה 60,000 השקלים האלה הם יותר מ-10% מערך הבית. זה לא הבית בסביון שעולה 2 מיליון שקלים, זה בית שעולה 500 או 600 אלף שקלים, וזה מאוד משמעותי.
סימונה טסטה
זו החלטה אחרת לגמרי. היא לא מתבססת - - -
שמעון גפסו
יש לזה השפעה ותיכף אנמק. גם קראתי את החוק הלילה, קראתי את החלטת הממשלה 1060. יש לממשלה סמכות לקבל החלטת ביניים וזה מה שבאמת אנחנו מבקשים מגברתי היושבת-ראש.
היו"ר מירי רגב
אני רוצה להבין את מה שאתה אומר. אתה אומר שבהוצאת נפת יזרעאל הם יכולים לבטל גם את כל הדברים שכבר התחלתם לעבוד עליהם?
שמעון גבסו
בוודאי, בוודאי.
היו"ר מירי רגב
האם זה נכון, משרד - - -?
סימונה טסטה
ממש לא.
היו"ר מירי רגב
חשוב לי לדעת את זה. חשוב לטובת הפרוטוקול להבין האם החלטות שכבר התקבלו יכולות להתבטל?
סימונה טסטה
סימונה טסטה, משרד השיכון. החלטת ממשלה שמשרד השיכון עובד לפיה היא החלטת ממשלה 4192. זו החלטה של סבסוד אזורי עדיפות לאומית. מבחינתנו, כל השווקים שיצאו תחת ההחלטה הזו עדיין בתוקף, מבחינת המשרד, אלא אם כן משרד המשפטים - - -
קריאה
עד שמשלימים את היישוב? עד שמשלימים את השכונה?
היו"ר מירי רגב
שנייה, תנו לה לגמור לדבר.
סימונה טסטה
ההחלטה תקפה לארבע שנים. היא התקבלה ב-2012, תחילת 2012. יש לה תוקף לעוד שלוש שנים. מבחינת המשרד, ההחלטה הזאת בתוקף לשלוש השנים הבאות, אלא אם כן יורה לנו משרד המשפטים ויגיד לנו שבגלל ש-1060 לא בתוקף אז אולי יש - - -
היו"ר מירי רגב
עכשיו אמרת את הדבר הכי שולי. אני רוצה להבין משהו. אל תיקחי אותי לפינה. אני צריכה שיסבירו לי לאט כדי להבין.
סימונה טסטה
פרשנות משפטית ש- - -
היו"ר מירי רגב
לא, לא. פרשנות משפטית - מה לעשות? אנחנו נמצאים במקום שהפרשנות - - -
סימונה טסטה
אני לא יודעת לתת תשובה.
היו"ר מירי רגב
היית צריכה לבדוק את זה לפני שאת מגיעה לכאן. כי אם אומרת פה לפרוטוקול לחברי הכנסת בוועדה הזאת שהחלטה 4192 ממשיכה תקפה לשלוש השנים הבאות אז אין לנו בעיה עם שיכון ובינוי. יפה, אנחנו מרגישים טוב עם שיכון ובינוי. תלכי להמשיך את העשייה שלך. אבל אם את אומרת לי שההחלטה של ביטול 1060 מבחינת נפת יזרעאל, יש לה נגזרת מידית גם על 4192 אז גמרנו את הדיון.
סימונה טסטה
יש פרשנות משפטית של משרד השיכון. נמצא פה היועץ המשפטי של משרד השיכון.
היו"ר מירי רגב
אז בואו נשמע אותו בבקשה, לפני שאני נותנת לגפסו לסיים. תציג את עצמך, בבקשה.
אמיר פז
אמיר פז, משרד השיכון.
היו"ר מירי רגב
אני רק רוצה לשמוע הבהרה בעניין 4192 כנגזרת מ-1060.
באסל גטאס
אבל האריכו את 1060.
היו"ר מירי רגב
לא האריכו אותה. לא האריכו אותה לגבי נפת יזרעאל. אני מדברת על נפת יזרעאל.
אמיר פז
אני לא מדבר על נפת יזרעאל, אני מדבר באופן עקרוני. נפת יזרעאל - גם אצלנו, הקריטריונים שלנו, ההחלטה שלנו מפנה ל-1060 במפורש, החלטה 4192. היא לא עומדת באופן עצמאי.

לגבי השאלה האם יש לה תוקף כיום או אין לה ביחס לתוקפה של 1060, זאת שאלה שהממשלה, ואני לא מתכוון לנהל פה ויכוח בין משרדי ממשלה - - -
היו"ר מירי רגב
אנחנו נעביר את זה כשאלה למשרד - - -
תומר רוזנר
מה עמדתו?
אמיר פז
לא, אני לא מתכוון לתת את עמדתי. את עמדתי אני אציג בפני משרד המשפטים, בפני משרד האוצר ובפני משרד ראש הממשלה, וההחלטה תהיה החלטה של הממשלה. מה לעשות? אני או משרד השיכון לא מחליטים לבדם.
היו"ר מירי רגב
בסדר, אבל מה עמדתך כמשרד שיכון?
אמיר פז
לי אין עמדה אישית ואני לא נמצא פה בדיון מקצועי. השאלה הזאת גם לא הועמדה בפנינו לפני זה. אם היו מזמינים אותנו לדיון ספציפי על השאלה הזאת היינו קודם מנסים דיון עם משרד המשפטים ובאים עם תשובה לשאלה הזאת. יכול להיות שזה גם יקרה, פשוט כרגע זה לא המצב.

שוב, גם מבחינת הרשויות, אנחנו לא רוצים להטעות אף אחד. אבל אני מזכיר שיש לנו גם החלטות אחרות במשרד השיכון שנותנות הטבות גם בצפון.
היו"ר מירי רגב
זה ברור. אתם עושים עבודה מצוינת והשר הנוכחי, ובאמת אנחנו - - -
אמיר פז
כל יישוב, צריך לשים לב מכוח איזה החלטה ניתנות ההטבות כי יש לנו גם החלטות אחרות - אז כדי לא ליפול בדברים האלה.
סימונה טסטה
60,000 שקל מענק זה החלטת ממשלה אחרת של תוספת סבסוד.
שמעון גפסו
כן, אבל היא מבוססת על 1060.
היו"ר מירי רגב
לא, את מדברת על הלוואת מקום.
אמיר פז
על ה-28 יישובים. זו החלטה אחרת שלא מבוססת במפורש על 1060.
היו"ר מירי רגב
גפסו, בזה היא צודקת. החלטה על מענקי מקום - - -

גפסו, האם יש עוד משהו?
שמעון גפסו
כן, כן. אני אומר שאם נפת יזרעאל תהיה מחוץ למפת העדיפות הלאומית יקשה מאוד להשיב אותה חזרה כי החלטה כזאת שמתקבלת בכמה שניות, אני לא רוצה לומר, אני יודע ששוקלים את זה בכובד ראש גם האוצר, גם משרד רוה"מ, אבל - - -
בנצרת עילית אני פועל בכל כוחי לחזק את האוכלוסייה ולהביא אוכלוסייה יהודית חזקה בנצרת עילית. אחד הכלים שעומדים לרשותי זה הכלי הזה של החלטות הממשלה. ואם החלטת הממשלה הזאת יורדת, כל מה שעשינו במהלך השנים האחרונות יורד לטמיון.

אני מבקש, ומכאן קורא באמצעות ועדת הפנים של הכנסת, לקרוא לממשלה לשקול מחדש את כל הנושא של נפת יזרעאל כי קשה מאוד לבנות, קל מאוד להוריד לבנה אחת מלמטה. תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת באסל, בבקשה.
באסל גטאס
אני חושב שצריך למצוא לתקופת הביניים הזו. ממילא בכנסת בקולות הקואליציה הוארכו כל כך הרבה חוקים והוראות שעה עד שהעניינים יסתדרו וימוצו. לדעתי, אפשר למצוא גם את הפרשנות המשפטית המתאימה בשביל להכשיר הישארות הנפה עד שימוצה הדיון בקשר ל-1060 ויוחלט על מפת עדיפות חדשה.
אני רוצה להגיד שמפת העדיפות ולרוח החלטות בג"ץ, היא לא צריכה לבוא ולהגדיר עדיפות לאומית לחלק מהאזרחים. כלומר, לאזרחים היהודים ברוח הדברים שאמר גפסו, אלא לעידוד כל האזור על כל תושביו ולא על חלק מתושביו, וסוף סוף ברוח החלטות בג"ץ שצריך להיות קריטריונים שוויוניים שבאים ומדברים על הכנסת אזור מסוים במפת עדיפות. וכמובן והיות רוב רובה של האוכלוסייה הערבית גר באזורי הפריפריה, אנחנו צריכים להיות הראשונים שנהנים מהכנסת האזורים האלה לאזורי עדיפות לאומית.
היו"ר מירי רגב
מר אלקבץ, ולאחר מכן חבר הכנסת אלעזר שטרן. אחר כך אייל בצר. מר אלקבץ, בבקשה.
אבי אלקבץ
תודה, בוקר טוב. אני חושב שכדאי לנצל את הדיון הזה כדי להתכונן למפה הבאה מכיוון שאנחנו מבינים כאן שממילא זה פג תוקף וזה פג תוקף.
היו"ר מירי רגב
לא, לא. אנחנו לא נרים ידיים. אנחנו בליכוד לא מרימים ידיים כל כך מהר.
אבי אלקבץ
במסגרת הדיון הקודם שבו שמו אותנו בעדיפות שנייה וחילקו אותנו, גם את נפת יזרעאל לשני חלקים, לא כולם אותו הדבר, אני גם רוצה לציין ולהדגיש שגם כך לקח איזה שנה, שנה וחצי, עד שאנשים בכלל הבינו את החלטה 1060, ואחריה את הנגזרות שבחלק מהמקומות באמת לא הגיעו.
אני רוצה להזכיר לכולם שרובנו ערים שקולטות עולים. בשבילנו הדיון הזה הוא דיון כמעט על הישרדות ולא לשרוד את הדיון הזה. אני מהעיר עפולה. מדובר בערים עם אשכול סוציו-אקונומי-אקונומי מאוד נמוך, עם פערים מאוד משמעותיים בין קבוצות אוכלוסייה כאלה ואחרות בתוך היישוב, אזור של דו-קיום שיודע לחיות ביחד בדו-קיום, אזור שמשווע לתעסוקה איכותית. אנחנו רוצים להביא גם תושבים איכותיים. מידי יום, שבוע, חודש, שומעים על הגזרות החדשות. רק לא מזמן שמענו שרכבת העמק לא תמומש, ובסופו של דבר כן תמומש. מידי פעם מפריחים לנו בלונים כאלה וקצת מלחיצים אותנו.

הנושא הזה של עדיפות לאומית אפילו אם הוא לא מביא באמת הטבות, לפעמים יש בו הרבה מאוד סמנטיקה שמעודדת יזמים לבוא ולחשוב שהאזור הזה נמצא בתנופה. וגם אם יתנו, בסופו של דבר, שני אחוז מההטבות אז למעסיק וליזם מסוימים זה בדיוק מה שהם צריכים, וזה מה שיעודד את הבאתם. לכן, חשוב שהמפה תישמר וחשוב שיתנו אופק יותר ארוך כי בפעם הקודמת זה היה לשלוש שנים שחלפו מהר מאוד ולא קיבלנו כמעט שום דבר. אנחנו מרגישים במין שליחות מסוימת ואנחנו מצפים שהממשלה והכנסת יסייעו לנו לממש את השליחות שלנו בהבאת תושבים ובהקניית איכות חיים טובה גם לתושבי הפריפריה.
שמעתי פה אשכול 8, 9, 10. אין לנו כאלה אשכולות באזור שלנו. אנחנו בין 2 ל-5.
קריאה
זה לא מדויק, זה לא מדויק.
קריאה
רמת ישי, עמק יזרעאל, יקנעם עילית, מגידו, הגלבוע, מגדל העמק, - - -, עמק המעיינות, עפולה, בית שאן - כולם מ-4 ומעלה.
אבי אלקבץ
אבל הפרדתם גם אותנו, גם את אשכול 5 הפרדתם. אתם מוציאים גם את 5 וגם את 4, זה מה שקורה בפועל.
היו"ר מירי רגב
אלקבץ, תודה רבה לך. חבר הכנסת האלוף במילואים אלעזר שטרן, בבקשה. בחלק מהזמן הוא היה גם מפקדי. אייל, זה הצגה בשבילך.
אלעזר שטרן
אני מודה, אני לא בקי, אבל אני אולי קצת מבולבל. אני חושב שהדיון בסוף צריך להיות דיון מתכלל על החוקים האלה יחד. זאת אומרת, על העדיפויות של הממשלה. אני בטוח שאם היתה כנסת לקראת ה-31 בדצמבר, הדברים האלה היו עולים אז והדיון היה אחר.

אני חושב שמן הראוי היה, במיוחד שכבר יש דיון כזה, שאתם תבואו ותגידו ביוזמתכם, לא עם ההתפתלויות ולא שמשרד השיכון צריך לברר את העמדה אחר כך, ואנחנו גם שומעים את המקום לפרשנות האם מסתמכים או לא מסתמכים על ה-1060 בהחלטה שהתקבלה ב-2012. ברור שאם מסתמכים על זה, ועכשיו אתה שומט את הקרקע מתחת ל-1060, אז מה יגיד משרד השיכון?

אני מבין מה אומר היועץ המשפטי. הוא לא רוצה לעשות את הדיון כאן. אבל אנחנו כמי שמייצגים גם עמדות אידיאולוגיות ערכיות – לא משנה איך תקרא לזה – כאילו היה פה סוג של ניצול. באמת על מה אנחנו מדברים? הרי הולך להיות דיון כזה בעוד שלושה חודשים. לא מבקשים פה כמו חלק מהוראות שעה.

אני גם מבין מה אתה אומר. אתה אומר: אוקיי, זה נקבע מראש לשלוש שנים. למה? היו אז נביאים בהיבט הזה. כשקובעים שלוש שנים אז אומרים: אוקיי, זו המציאות עכשיו. אנחנו מניחים, וזה הגיוני דרך אגב, שבעוד שלוש שנים תהיה פה מציאות אחרת, ויכול להיות גם הרבה יותר רע בנפת יזרעאל. ואז מה הייתם אומרים? אתם אומרים שיכול להיות שהיא נהייתה יותר טובה אז כבר לא צריך את זה. אולי היא נהיית יותר רעה בהיבט הזה. אז מה אנחנו עכשיו אומרים? אבל הנה קבענו את התאריך.

זה בדיוק סוג החוקים שיש מקום של צלצול בפעמון. לא יודע למה לא עשיתם את זה. אולי לא עשיתם, ואני דן כל אדם לכל זכות, כי לא היה למי לצלצל כי היו עסוקים בבחירות. אז תבואו עכשיו אתם בהצעה שלכם ותגידו הולך להיות דיון כזה אז אנחנו מבקשים להאריך את זה בחצי שנה, בשנה. הרי מה יקרה? הרי גם כך למעלה משנתיים זה לא בא לידי ביטוי.

לכן, אני מצטרף לקריאה הזאת. אל תחשבו, אני יודע שגם בתוך נפת יזרעאל יש הבדלים בין יישובים במקומות האלה. אבל אני חושב שהבעיה פה היא לא איזה יישוב התקדם ואיזה יישוב לא התקדם. בעיניי, הבעיה פה היא בעיה נוהלית ערכית בהיבט הזה. תודה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. אייל בצר, ואחריו ג'קי לוי.
אייל בצר
קודם כל, אני מצטרף לברכות על הדיון הזה שהוא דיון חשוב. אני רוצה לעשות קצת סדר ובייחוד לנציגי משרד הממשלה. ההחלטה התקבלה בדצמבר 2009 - 1060 - על-פי חוק ההתייעלות. חוק ההתייעלות עדיין בתוקף. משום מה אתם צריכים לבוא ולהתנצל כממשלה שלקח מעל שנתיים, שנתיים וחצי, לקיים את ההחלטות. מדוע? כי בגוף ההחלטה 1060 נקבע שמשרדי הממשלה יקבעו את ההטבות. תקשיבו טוב, למשרד השיכון לקח רק בינואר 12 לקבל את ההחלטה וההחלטה מבורכת, ולמועצת מקרקעי ישראל בנושא מחירי הקרקע לקח שלוש שנים, בדצמבר 2012, לא ינואר 2012, לקבל החלטה.
אם אתם שואלים אותי, לב העניין זה מחירי הקרקעות פה. זו החלטה שהתקבלה בינואר 12. לזכותו של משרד השיכון אני אומר שהם עיגנו את החלטה 4192 והם אמרו שהיא תהיה לשלוש שנים נוספות למרות ש-1060 הולכת להתבטל. לעומת זאת, מועצת מקרקעי ישראל, תקשיבו טוב, החלטה 1273 שהתכנסה ב-26.12.12 קיבלה החלטה לגבי הנחות במחירי הקרקע וגם שם זה לפי יישובים. זה לא רמה של מועצות אלא רמה של יישוב, יישוב, וא' וב' והכול. אני שאלתי את מנהל המינהל בנצי ליברמן: תגיד לי, אתה בדצמבר 2012 התכנסת וקיבלת החלטה כשאתה יודע שהתוקף שלה הוא לא יהיה לעולם? כי התוקף שלה הוא ב-26 לינואר 13, ולכאורה בראשון לינואר אין - - -. - - - , אתה צודק מאה אחוז. שאלתי אותו: מדוע לא עגנת את זה לשלוש שנים קדימה כמו משרד השיכון? דרך אגב, יושב-ראש מועצת מקרקעי ישראל ושר השיכון זה אותו בן-אדם. הוא אמר לי: נכון, אתה צודק. יש פה תקלה. הוא מודה שיש פה תקלה.
היו"ר מירי רגב
שייתקן את זה.
אייל בצר
יש פה תקלה. אני רוצה להחזיר אתכם עכשיו להחלטה 1060. תקשיבו טוב למה היא אומרת. סעיף 8: תוקף החלטה זו עד ליום 1.4.2013 - כולה, לא רק עמק יזרעאל. עם זאת, תחולת ההחלטה על נפת עמק יזרעאל תהיה לפרק זמן של שלוש שנים. כל הסיפור הוא שלושה חודשים אז מה ההבדל המהותי? בשביל שקל אחד כל נפת עמק יזרעאל לא קיבלה הנחה על מחירי הקרקע.
לכן, הנושא הזה הוא אבסורד שזועק לשמיים. זו תקלה ומישהו נרדם בשמירה. מודה בזה גם אורי אריאל. הא אמר לי ישירות: יש פה תקלה. מודה בנצי ליברמן שיש פה תקלה. צריך לפתור את התקלה הזאת ולא לחפש עוד מכשולים כדי לא לקיים. צריך לכרוך את כולם ביחד. יהיה דיון מקצועי, יהיה דיון מקצועי. אבל לבוא ולהגיד: קיבלתם. לא קיבלנו שקל. נפת יזרעאל לא קיבלה במחירי קרקע שקל אחד.
היו"ר מירי רגב
מי מרכז את זה בלשכת רוה"מ? מנכ"ל המשרד או אתה? אתה תחת מנכ"ל המשרד, דן?
דן להב
כן.
אייל בצר
לכן, לא שיש פה בעיה משפטית אלא ההיפך. אם נפת עמק יזרעאל תהיה בחוץ יש פה בעיה לבג"ץ והבג"ץ בדרך. תודה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. ג'קי לוי, בבקשה.
ג'קי לוי
גברתי היושבת-ראש, חברי הכנסת, עמיתיי ראשי רשויות, אני חושב שאני לא אטעה אם אני אגיד שבלבלו כבר את כולנו. אני לא מבין דבר אחד פשוט. לוח זמנים שמקבלים בהחלטה - היא לא החלטה גורפת, חד-משמעית שנקבע שייהרג ובל יעבור. אתה מדבר בכלל שהכול כבר עבר. ואם זה פג לפני שלושה חודשים וזה פג היום, זה לא רציני. שלוש שנים לא נעשתה עבודת מטה שכבר החליטה. אני רואה בהחלטה לא רק עדיפות בתוכנו. צריך להבין שאני רואה את כל האזור כמקשה אחת. כשהאזור מתפתח גם אנחנו מתפתחים. אנחנו מתמודדים עם צרות לא קטנות, ואני לא יודע עד כמה ההחלטה הטיבה איתנו. אבל יש בה משמעות ויש בה למראית עין. כשאתה שומע שהחלטה כזאת יורדת אתה לא יודע להסביר את זה. זה נזק בל ישוער. ואם יש פער של חלון עד שהוועדה תקבל החלטה והמטה יקבל החלטה, לא יקרה כלום למדינת ישראל לקבל גישור, תקופה שההחלטה תבוא ותגיד עד להחלטה החדשה לא משנים את המצב. זה יהיה נכון וזה לא מזיק ולא מביא נזק.

התשובה שעד שהמטה יישב אלה יצאו יוצרת נזק שאחר כך גם אם תחזיר אני לא יודע כמה תוכל לתקן. החלון הוא מיותר. אפשר לשבת כמטה. אתה אומר עוד שלושה חודשים תקבלו החלטה. אפשר לגשר על השלושה חודשים, זה לא בשמיים. ואם צריך להעביר החלטה בממשלה ביום ראשון אז אפשר להביא את זה להחלטה ביום ראשון ולהביא את דברי הוועדה לפני מקבלי ההחלטות.

תזכרו דבר אחד, אנחנו מדברים על אזור שגם הוא כך בעייתי. אנחנו מתמודדים עם צרות צרורות ויש השלכות לדברים בתקשורת. לא כל אזרח מבין את המשמעות. אני יושב פה ושומע אתכם ולא הבנתי. אם אני לא הבנתי איך אזרח יבין?

גם אם זה לא בסמכותם מן הראוי שתביאו את זה מול הגורמים שמעליכם. הוועדה צריכה פה להחליט ולהמליץ. גם אם אתה אומר לי שצריכה לבוא החלטת ממשלה אפשר להעביר החלטת שעה. זה לא בשמיים להביא להחלטה עד שהוועדה החדשה תגיש.
היו"ר מירי רגב
הלל ביקש לדבר. אחריו יורם מעמק המעיינות.
הלל פרימן
אני רק רוצה להגיד שלא תהיה פה איזושהי אי-הבנה שרק בינואר 2012 או בינואר 2013 כשההחלטה של ממ"י נכנסה לתוקף ושיכון לא היו הטבות. אותו חוק אזורי עדיפות לאומית קובע במפורש בחוק הוראות מעבר לגבי החלטות ממשלה קודמות בעניין זה, והיו החלטות תקפות, רצופות לכל אורך כל הדרך גם בנושא סבסוד עלויות פיתוח של שיכון. נכון, עמק יזרעאל יכול להיות שלא היו בפנים ופתאום אתה בפנים.
קריאה
הם לא היו בפנים.
הלל פרימן
לא היו בפנים, יפה. אבל היו החלטות גם על הנחות בקרקעות וגם החלטות סבסוד שיכון לאורך כל השנים.
היו"ר מירי רגב
הם אומרים עכשיו שאין איזה תקופת מעבר שמאפשרת להם בשלושה החודשים האלה לממש את זה. חלק מהדברים התחילו מאוחר מדי.
הלל פרימן
הוא פשוט טען שלקח לנו שלוש שנים לקבל החלטה.
ספציפית לגבי ההחלטה של ממ"י – נכון, אנחנו בעד יציבות. הדילמה המשפטית שהעלה פה אמיר קיימת גם אצלנו. נאמר בדיון המועצה במפורש. מה שהמועצה אישרה זה קריטריונים, לא רשימת יישובים. רשימת היישובים נגזרת.
היו"ר מירי רגב
זה אותו הדבר. קריטריונים שווה יישובים, מבחינתי.


יורם מעמק המעיינות, בבקשה. לאחר מכן אני אבקש מנציג משרד הפנים להגיד מה עמדת שר הפנים בעניין הזה, ולאחר מכן רמי.
יורם קרין
גברתי יושבת-הראש, חבריי, קודם כל, תודה. זה מחמם את הלב שיש אוזן קשבת ברגעים כאלה כי להרגשתי, וגם למיטב ידיעתי, רוב חברי הכנסת כמו גם הרבה שרים בכלל לא ידעו מהסיפור הזה. באמת מן הראוי שישבו וידונו על מפת עדיפות כזאת ופתאום מתברר שהולכים להאריך אותה בלי נפת יזרעאל שכמו שאמרו כבר כולם לא השתנה כלום במצבה, אולי לרעה. לכן, הדעת לא סובלת שדבר כזה יהיה במחטף. צריך לעשות אותו בצורה ראויה ואחראית ולהחליט, ולא לתת לנפה כזאת לצאת החוצה בשעה שיש שם יישובים שהם מאוד מאוד זקוקים לזה. תודה.
היו"ר מירי רגב
נציג משרד הפנים שוקי אמרני, בבקשה.
שוקי אמרני
עמדת המשרד שלנו - אנחנו תומכים בבקשה. ככל שנתייחס לדברים שנאמרו לנו על-ידי היועץ המשפטי של הוועדה, ככל שזה אפשרי אנחנו בהחלט תומכים בבקשה של ההארכה.
היו"ר מירי רגב
מה זאת אומרת? בהארכה.
שוקי אמרני
כן.
היו"ר מירי רגב
אתם פניתם? היועץ המשפטי של משרד הפנים נתן את עמדתו בעניין הזה?
שוקי אמרני
לא, לא נדרכנו לנושא הזה.
היו"ר מירי רגב
אני אומרת, בכל זאת. בעקבות הפנייה של נפת יזרעאל ובעקבות המכתב ששלחו לשר הפנים, היה זמן להתייחס לזה בכל זאת. הרי לא הדיון הזה הוא זה שמחולל עבודה במשרד הפנים.
שוקי אמרני
ברור. אנחנו, מבחינת ההתייחסות שלנו לרשויות המקומיות, אנחנו בכלל מתייחסים בהקשר של מענק האיזון. זה נוסחה שנקבעה על-ידי ועדה ציבורית בשנת 2004, כך שהנושא של המפה כאן הוא נלקח בחשבון אבל לא באופן מהותי שמשפיע על הפעילות שלנו. אבל לגבי הבקשה כאן עצמה - גם בגלל הדברים שנאמרו כאן, גם בגלל שיש כאן בהחלט משהו קצת פסיכולוגי בהיבט של לקחת את הנפה הזאת ולהוציא אותה כשהיא פתאום מחוץ, יש לזה היבטים פסיכולוגיים, אנחנו בהחלט תומכים בבקשה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. רמי מגלבוע, בבקשה.
רמי אלהרר
תודה, שלום לכולם. תודה, גברתי היושבת-ראש, חברי כנסת, חבריי ראשי הערים. אנחנו באזור לא מסכנים, אנחנו לא מסכנים. מציגים את זה פה החברים ממשרדי הממשלה כאילו היו הטבות. בוודאי שהממשלה גם עבדה באזור שלנו, יש לנו הרבה דברים טובים להגיד גם על משרד השיכון וגם על שאר המשרדים. אנחנו לא מציגים את זה כך, אבל בטח ובטח זה לא הזמן להרע את המצב של האזור הזה. יש לנו מדינה אחת, אין לנו שתי מדינות. לא מדינת תל-אביב ומדינת הצפון. רבותי, משם מתחילים, משם מגנים, משם מקימים. שרשרת ניפוץ הכלכלית מאזור תל-אביב, מגדרה, חדרה, גולשת אלינו לאט לאט, אבל היא עוברת. זו שרשרת ניפוץ. בכדי שהיא תגיע לבית-שאן היא צריכה לעבור דרך עמק המעיינות, היא צריכה לעבור בגלבוע, היא צריכה לעבור בעפולה, בנצרת.
הלל פרימן
אני לא חושב שיש לנו ויכוח.
רמי אלהרר
אתה מציג את זה כך, כך אני הבנתי
היו"ר מירי רגב
הלל, שמרתי על זכותך לדיבור. רמי התאפק.
רמי אלהרר
חבל שחבר הכנסת יצא, אבל באזור אצלנו יש גם תושבים ערביים. זה מקום מייצג, אבל זה אזור בצפון, בפריפריה, ואת זה צריך להבין. האזור צריך להמשיך ולקבל את סיוע הממשלה. אני בטוח שבסוף זה יקרה. למה ללכת בדרכים קשות יותר? זה צריך לבוא מכם, אתם צריכים להביא את זה לחברי הכנסת, ליושב-ראש הוועדה ולהגיד לה: גברתי, תעזרי לנו להילחם על זה.

אני רק אסיים בזה שאני אתנצל בשם דני עטר שלא היה יכול להגיע בגלל שהוא בוועדה המחוזית על נושא המחצבה למרות שהנושא הוא מאוד חשוב.
היו"ר מירי רגב
שדני עטר יתנצל בעצמו, בבקשה. מסור לו ד"ש חמה.
רמי אלהרר
האמת, מירי, אמרתי לו: אני לא בא, אני לא רוצה. מהוועדות האלה לא יצאתי טוב אף פעם. שאלתי אותו מי יושבת-ראש הוועדה והוא אמר לי: מירי רגב. אמרתי: אם כך, אני הולך. היא מכירה את כל האזור שלנו, את כל נפת יזרעאל.
היו"ר מירי רגב
בכל זאת שירתנו יחד כשהייתי חיילת בתענכים.
רמי אלהרר
נכון, תודה לך. גם אני אדם גאה מהתענך.
בארי הולצמן
שמי בארי הולצמן ואני מדבר פה כנציג התנועה הציבורית, אבל גם לשעבר ראש אגף תיאום מעקב ובקרה במשרד ראש הממשלה. עסקתי רבות בנושא מפת עדיפות לאומית. נדמה לי שהדברים שקשורים במפה הזאת הם ברורים מדי, לא כדאי להוסיף מילים. יש פה תופעה אופיינית של mismatch בין החלטות ממשלה ורשויות של הממשלה. יד ימין, יד שמאל, המינהל תמיד מאחורה כמעט. משרד השיכון הזדרז יותר הפעם ואני חושב שההנהגה החדשה שלו תוכיח את עצמה ויהיה בסדר.
היו"ר מירי רגב
איזה הנהגה?
בארי הולצמן
השר, ההנהגה של משרד השיכון. יש אור בקצה המנהרה.
היו"ר מירי רגב
כן, כן.
בארי הולצמן
לגבי העתיד - אני מציע למר להב ממשרד ראש הממשלה שבהחלטות החדשות של משרד ראש הממשלה יהיה מה שנקרא מעקב ובקרה.
היו"ר מירי רגב
נכון.
בארי הולצמן
זה תרגיל ידוע וקלאסי נורא פשוט שהופעל בתקופתי ואחרי שנה וחצי או שנתיים או שלוש שההחלטה פה מתקבלת בודקים מה קרה שם. כל חכם שעיניו בראשו יבוא לאזור הזה - לא ישב פה בירושלים - ויראה מה קורה שם ויבין שכמעט שום דבר לא קרה, ואם קרה - זה לרעה.

אחד הקריטריונים שלא מכניסים אף פעם כמעט זה קריטריון שנקרא המאזן הדמוגרפי הארצי. יש נזילה, יש הגירה מתמדת, מתמדת, חד-כיוונית לכיוון המרכז מאזור הפריפריאלי, מהצפון וגם מנפת יזרעאל.
דבר נוסף, בקריטריונים לא לוקחים משתנים שהם כאילו לא שייכים לענייננו, ואני אומר את זה לטובת העתיד. זה רמת החינוך, רמת הבריאות, רמת כל השירותים שאזרח בצפון לא מקבל אותם או מקבל אותם ברמה נחותה לעומת מה שיש במרכז. זה החל מהכבלים של הטלוויזיה. זה נשמע ארכיאולוגי אבל זה הגיע לאזור עשר שנים אחרי המרכז.
קריאה
לא לכולם.
היו"ר מירי רגב
בכל זאת, זה רחוק, זה רחוק. יש הרים ועליות וירידות והטופוגרפיה, זה לא פשוט.
בארי הולצמן
כמעט בכל תחום יש פיגור של כך וכך שנים. זה אף פעם לא קדימה ולא מוביל, וזה חבל. עצה פרקטית - קחו בחשבון משתנים נוספים.
היו"ר מירי רגב
אנחנו נקיים דיון בעניין הזה.
בארי הולצמן
לסיכום, שיהיה פה כתוב שתוך שלושה חודשים שמובטח פה או נאמר פה - אני לא יודע באיזה רמה - שזה יהיה באמת שלושה חודשים כי קשה לי להאמין שתוך שלושה חודשים יהיה פה משהו חדש. תודה.
נחמיה רייבי
נחמיה ממועצה אזורית מגידו. תודה לך על הזימון. אני חושב שפה זה גם מאבק חברתי כי בסך הכול האזרח באזור יזרעאל עוד לא קיבל את ההטבה. כמי שהיה חבר מועצת מינהל מקרקעי ישראל שההחלטה התקבלה רק בינואר, והשרים חתמו עליה בינואר, היא עוד לא מומשה. עוד לא נהנו ממנה. עכשיו רק מתחילים להכין תוכניות ולהתחיל להביא אנשים לאזור. זאת אומרת, אנחנו רק בתחילת הדרך. ראשי הערים פה נלחמים להביא אנשים. מבטיחים לכל מיני אוכלוסיות להגיע לאזור. הביטול של ההחלטה הזאת יביא לכך שלא תהיה תשובות לאזרחים.
את יושבת בראשות הוועדה ואת ידועה כמי שנלחמת בנושאים חברתיים. את צריכה לבוא לממשלה ולהגיד להם שחייבים להמשיך את החלטה 1060 כי היא העוגן לכל ההחלטות של כל משרדי הממשלה.
היו"ר מירי רגב
אוקיי, מאה אחוז. תודה. חבר הכנסת אייכלר, בבקשה.
ישראל אייכלר
אני לא יכול אלא רק להצטרף לבקשתם של ראשי הערים ואני מבין גם לרוח דבריה של יושבת-ראש הוועדה. אני נסעתי אתמול באזור הזה. כשאנחנו יוצאים מהמרכז אנחנו רואים שהתקווה היחידה של אזרח לקבל איזושהי אפשרות לחיות בדירה נורמלית או באזור שהוא יכול לנשום בו ולחיות בו אז אלו הם האזורים האלה שהם אזורי פיתוח. עיירות הפיתוח הם היום התקווה של האזרחים ושל המדינה, ולכן אני מבקש לתמוך בבקשה.
היו"ר מירי רגב
לפני שדן להב ואני נסכם, דוד צור, האם אתה רוצה להגיד משהו?
דוד צור
כן. אני מצטער שלא יכולתי להיות בדיון. יש עוד ועדות אחרות במקביל. עם זאת, אמרתי שאני חייב להיכנס כדי להגיד את העמדה העקרונית שלי.

מבחינתי, גם הגליל וגם הנגב הם מקומות שצריכים לקבל עדיפות. אומנם אנחנו יחד בקואליציה, אבל פוליטית גם אם אנחנו לא באותה תפיסה, אין זה צריך לבוא על חשבון כבישים שייסללו למקומות מבודדים במצפים עלומים וכן הלאה, וצריך לומר את זה. לכן, סדרי העדיפויות צריכים להיות אחרים.

קראתי את החומר, ואני בעד לגמרי תושבי הגליל, ובמיוחד בקטע הזה. זו עמדתי.
היו"ר מירי רגב
תודה. שמחה, בבקשה. תצטרף לשולחן, אולי פעם תהיה חבר כנסת.
שמחה גרדינגר
גברתי, זה ספק גדול אם אני אהיה חבר כנסת. אני קבלן בונה עשרים וכמה שנים.
היו"ר מירי רגב
תישאר שם, זה עדיף. אני אומרת לך חד-משמעית, זה עדיף.
שמחה גרדינגר
הפעם האחרונה שביקרתי במקום זה, זה היה בכנסת שהיתה ברחוב קינג-ג'ורג'. אומנם הייתי ילד בבית-ספר.
היו"ר מירי רגב
כנראה שמשהו מאוד חמור הביא אותך לפה.
שמחה גרדינגר
זה אכן כך. אתמול בלילה הבנתי. אני מדבר על דבר קטן ואני אביא לכם דוגמה מציאותית מאוד בזמן אמת. אני לא מדבר באופן כללי על מה שדיברו כאן.

קרוב ל-25 שנה אני בונה, ובעיקר בפריפריה, וכיום גם במרכז הארץ. אנחנו חברה קבלנית שבונה מאות יחידות דיור. קראתי שהולכים להוריד את המענקים. מאחר ויש לי מספר פרויקטים בפריפריה עשיתי חשבון מסוים ובבוקר צלצלתי לשר השיכון כי זה מספר הטלפון הראשון שהיה לי. הוא ענה לי כבר בשעה שבע בבוקר. הוא אמר לי: אכן, כמו שאתה מניח, זה מה שהולך לקרות. צלצלתי לראש העיר מר גפסו ואמרתי שאני רוצה לדבר על הר יונה בנצרת עילית. הוא אמר לי שהוא בדרכו לכאן. אני מדבר איתו כשאני עם נעלי עבודה ועם בגדי עבודה. לכנסת הייתי לובש את העניבה היפה שיש לי.
היו"ר מירי רגב
אתה חגיגי, אתה נהדר כך. זה בסדר.
שמחה גרדינגר
יצאתי לדרך. בטלפון ביקשתי שינסחו איזה תמצית בשבילי של מה שאני חושב שחשוב לומר לחברים הנכבדים כאן.

רבותי, לפני שנתיים יצא מכרז בנצרת עילית. זו אדמה שפותחה. בזמנו אני בניתי בהר יונה ב' בנצרת עילית, ואנחנו מדברים כרגע על הר יונה ג'. באדמה הזאת השקיעה הממשלה לפני עשרים שנים אם לא מאות, עשרות עשרות מיליונים. זה היה כאבן שאין לה הופכין, אף אחד לא ניגש אליה. לא רצו לקחת אותה. הצליחו לשכנע ושכנעו שאת הכסף שהשקיעו בפנים בפיתוח, לפחות לגבות אותו היום, וכך היה מעמד משרדי הממשלה והוציאו מכרזים, ונפלו ברשת. אני אומר במפורש, נפלו ברשת. מכרו את זה לדתיים, לחרדים, כי התברר תוך כדי עבודה שאנחנו שם הולכים להשקיע על פיתוח ועל יסודות הון תועפות כסף שלא חשבנו לפני כן.

אני כיום בונה כבר שלדים של שני בניינים. במכרז היו אלף יחידות, משרד השיווק שיווק. מתוכן לי יש 300, ויש שם עוד קבלנים. שני שלדים נבנים כבר באופן מתקדם, ויש לי באמצע שיווק כרגע. עוד איזה 200 אני צריך לגמור, וגם אחרים. משרד השיכון הוציא מכרז לתחילת החודש הבא של עוד כמה מאות. הטרקטורים מסתובבים בשטח, תוקצב שם להשלים פיתוח בהר השלישי. זה עשרות מיליונים שכבר עכשיו הוציאו. הממשלה עכשיו תקצבה, עובדים עם כסף. מדובר בדירות ב-500,000 שקל. גברתי, 550, 530 מכרנו. 60,000 שקל מענק. יש קבוצה גדולה שהולכים למענק. פחות מ-500,000 שקל. חשבתי שבאותו רגע שהתחלתי למכור מיד כולם באים וחוטפים את הדירות, איפה יש דבר כזה?
למעשה, התברר שחורקים שיניים. התנגדויות, ערבים, מרחק ממרכז הארץ. עדיין היו להם ציפיות למחיר יותר נמוך, לא יכלו לעמוד בזה. עשינו מאמצים, פרסום והתקדמנו בעזרת ראש העיר. כולם נכנסו לעסק. היום יש עוד 2,000 תב"ע מאושרת. ה-60,000 שקל האלה הם מכת מוות, מורידים את זה. אני יודע איך אני מוכר, טיפין, טיפין. אני משכנע באופן אישי. הולכים והולכים, לא מוכרים.

רבותיי, יש מדיניות לממשלה, גם לשר האוצר. יש פה עירוב של כסף. אני הזכרתי את הכספים שאפשר למחזר, אני מזכיר את הכספים שעכשיו הוציאו. את כל זה חוץ מאידיאולוגיה - יישוב הגליל באופן כללי. נצרת מתמודדת עם הדמוגרפיה, מבלי להיכנס לפירוט. זה יכול לשנות באופן משמעותי ביותר. אנחנו מציעים לפחות לפחות בגלל ההיגיון הכלכלי. יש פה כסף, הממשלה תקבל כסף מהפיתוח הקודם ומהפיתוח עכשיו. וכמה היא תיתן? עשרות מיליונים בודדים, אני מדבר. שיאריכו את זה לשנה, שיאריכו את זה לחצי שנה. תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
הבנתי. שמחה, הסיפור שלך ייכנס למכתב לראש הממשלה. אולי הוא לא יודע על זה.
סימונה טסטה
אבל זו תוכנית אחרת.
היו"ר מירי רגב
אנחנו לפני סיום. דן, בבקשה.
דן להב
אני רוצה להתייחס למה שנאמר פה. הקשבנו באמת בקשב רב. חלקכם מכיר אותי, גם ג'קי. הסתובבתי אצלך גם בהר יונה. אתם מכירים, אנחנו ממש לא נגד האזור. אנחנו בדקנו את העניין משפטית לפני הדיון ונאמר בדיוק מה שאמרתי שההחלטה להכניס את עמק יזרעאל כרגע היא החלטה מהותית, לא החלטה טכנית והיא לא ניתנת לביצוע. בדקתי את זה גם תוך כדי הדיון וקיבלתי את אותה תשובה מהיועצת המשפטית שהיא מתמחה בתחום הזה. זו עמדה משפטית, לא עמדה מהותית שנוגעת לעמק יזרעאל - כן או לא.
קריאה
נפת, נפת.
היו"ר מירי רגב
האם אני יכולה לקבל את חוות הדעת שלה?
דן להב
חזקה על כולנו, בסופו של דבר, חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה שמכריע בדברים האלה. אני אבקש בעקבות הדיון הזה שתיעשה בדיקה בדרג יותר גבוה. אני יודע כרגע ספציפית להגיד לכם שמי שמטפלת בזה במשרד המשפטים היא בשבעה. מן הסתם זה ייקח עוד שבוע, ואנחנו נבדוק את העניין גם משפטית. השאלה אם ניתן להאריך לנפת יזרעאל במסגרת ההארכה הטכנית היא שאלה משפטית. אין לנו פה שאלה כרגע ברמה המהותית. נבדוק אותה.
היו"ר מירי רגב
דן, אם יש בעיה משפטית תביאו את זה לחקיקה.
דן להב
לא צריך חקיקה, זו החלטת ממשלה.
היו"ר מירי רגב
אז החלטת ממשלה, תביאו את זה להחלטת ממשלה. אם יש בעיה משפטית תביאו את זה להחלטת ממשלה. אנחנו יודעים להביא להחלטות ממשלה הרבה מאוד דברים מהיום להיום.
שמחה גרדינגר
אני זכיתי בחריש. בחריש מדובר כרגע על 5,000 יחידות שנמצאות בידיים של קבלנים. אני מודה ואני מסכים. שם ה-60,000 שקל לא יהיו כל כך קריטי כשדירה עולה 400,000 שקל ומשהו. אני מסכים, עם חריש. זה הגיוני, זה כלכלי. תורידו את זה. שם יש ים של כסף כי זה אלפים. בהר יונה מתוך 490,000 שקל עלות של דירה, 60,000 שקל זה 12%. זה יפיל את העסק.
היו"ר מירי רגב
קודם כל, אני מראש רוצה להגיד שאני יודעת שגם ראש הממשלה וגם מנכ"ל ראש הממשלה לוקר וגם דן – ולא פגשתי אותך לפני כך, אבל אני שמעתי עליך גם מגפסו, מג'קי ואחרים – אני יודעת שאתם עושים את כל מה שניתן כדי לסייע וכדי לבנות מפת עדיפות לאומית שתביא לידי ביטוי את הצרכים האמיתיים של הפריפריה במדינת ישראל.
עם זאת, ברור לכולנו שמדינת ישראל היא לא בין גדרה לחדרה, ושאנחנו צריכים לתת משמעות אמיתית כדי שלא תהיה הגירה שלילית של צעירים מהפריפריה למרכז, כדי שנייהד את הגליל והנגב. כולנו מכירים את הבעיות שיש לנו גם עם הבדווים בדרום וגם - - -
ישראל אייכלר
מותר עוד להגיד את המילה הזאת?
היו"ר מירי רגב
מותר ואני יהודייה גאה. מותר, אני לא אמרתי שצריך לפגוע במיעוטים, חס וחלילה, לאפשר למיעוטים לחיות בשלום ולחיות בכבוד באזורים שלהם. ברור לכולנו שנפת יזרעאל היא נפה שאנחנו לא יכלים לוותר עליה.

אני לא מדברת על כל הנפה וברור לנו שיש מקומות שרבים ירצו לחיות בהם. יש גם מקומות שרבים לא ירצו לחיות בהם. התפקיד שלנו הוא לעודד את האזרחים ושתהיה ממשלה שהיא באה עם הפנים אל האזרחים, ממשלה שבאה ואומרת: אנחנו רוצים שיהיה שוויון, אנחנו רוצים שכולנו ייהנו מזכויות, ואנחנו רוצים שאזרח במדינת ישראל לא ירגיש שהוא סוג ב' אם הוא גר צפונה לחדרה או דרומה לגדרה.

החלטה על מפת עדיפות לאומית חדשה היא מקובלת. כל ממשלה נכנסת, יש לה תקציב מחדש, והיא באמת רוצה לבוא ולשקול מי במפת הלאומית החדשה. יכול להיות שיש מקומות מסוימים שצריך לאותו אותם, יכול להיות שצריך להחזיר אותם. אני לא אומרת את זה בציניות. נכון שכך יהיה. אלה מה? נוצרה כאן בעיה. מפת העדיפות הלאומית כולה, הפרק שלה נסגר. בתוך ההחלטה של מפת העדיפות הלאומית היתה החלטה ספציפית על נפת יזרעאל. שיקולים כאלה, שיקולים אחרים, לא משנה כרגע מה השיקולים. נפת יזרעאל נכנסה לתוך מפת העדיפות הלאומית. אני מתארת לעצמי שמהשיקולים הנכונים, מהשיקולים שצריך לטפח ולעשות את כל מה שניתן כדי לעזור לאותם ראשי ערים כך שהאוכלוסייה שם תחיה בצורה מכובדת על-ידי הטבות ממשלתיות.
נוצר מצב אבסורדי ששלושה חודשים האלה בין מפת העדיפות הלאומית הכוללת לנפת יזרעאל תוקעת בצורה כזאת או אחרת תהליכים שכבר התחילו.

דן, אתה יודע בדיוק כמוני שכשהממשלה מחליטה על שלוש שנים לוקח זמן עד שמוציאים את ההנחיות, ועד שמוציאים את היישומים, ועד שזה יורד לשטח. זאת אומרת, משלוש שנים זה כבר הפך שנתיים, במקרה הטוב אולי שנה. זאת אומרת שלא באמת נפת יזרעאל יכלה ליהנות בשלוש השנים האלה מהחלטות שהממשלה החליטה שהיא צריכה ליהנות מהן.

לכן, גם מול משפט יש היגיון, גם מול החלטת מפקד יש היגיון. ההיגיון והשכל הישר אומרים פה - ואני בטוחה שאתה מאמין בזה בדיוק כמוני - שאת השלושה חודשים האלה צריך להאריך. לבוא לממשלה ולהגיד: חברים, יש כאן איזשהו עוול. יש כאן איזו אמירה. הממשלה כן התכנסה בדצמבר, לא התכנסה בדצמבר. מישהו פה נרדם בשמירה, ובעניין הזה זה משרד הפנים ושיכון והשלטון המקומי. אם משרד הפנים יודע שפג תוקף מסוים של החלטה אז כמו שרצים ובאים אליי עם העניין של תקנות אוויר וחוק שכרות, ולא יודעת מה, גם פה צריך להיות פיקוח ובקרה. צריך להיות פיקוח ובקרה של משרד הפנים על החלטות כאלה, חד-משמעית. אם אנחנו יודעים שבדצמבר זה פג בואו כבר במושב הקיץ לפני נעשה דיון כדי לא לעמוד במצב הזה, כי בסוף הדברים הזולים תמיד עולים לנו יקר יותר. כשאנחנו מתערבים מאוחר יותר אז זה עכשיו לך לממשלה. לא שזה סוף העולם, אבל פה צריכה להיות החלטה, ואני אדבר על זה גם עם השר, שצריך להיות פיקוח של משרד הפנים על החלטות מהסוג הזה כדי שמראש נקדים תרופה למכה.

בעניין ההחלטה של הספציפית הזאת בגלל שאנחנו לא יודעים מה הנגזרת של החלטה 4192 ואנחנו לא יודעים מה הנגזרות של החלטות אחרות כתוצאה מזה שנפת יזרעאל יצאה מהחלטה של 1060, אני קודם כל מבקשת שהיועץ המשפטי יעביר לנו חוות דעת מסודרת באמצעותך, דן. אני גם אבקש פגישה עם לוקר. אני רוצה לדבר איתו על הרבה דברים, ובין היתר ייכנס גם הנושא הזה. אני מתארת לעצמי שגם אתה תגיע.
דן להב
הוא בסין כרגע.
היו"ר מירי רגב
ברור. הוא עושה חיים. הוא הולך לקנות דברים בזול. למה לא? בסדר. הוא יחזור עם הרבה מרץ ומצב רוח ואנחנו ניפגש איתו לפגישה, ואם צריך גם בערב מאוחר. הוא גר לא רחוק מהבית שלי. אנחנו ניפגש איפה שצריך ונקדם את העניין.

קודם כל, אני מבקשת להעביר החלטת ועדה מסודרת ומכתב מסודר לראש הממשלה, לשר הפנים, לשרת המשפטים שהוועדה קוראת לממשלה בשלב זה לשקול מחדש ובעצם להחזיר את נפת יזרעאל, ושיתייחסו לנפת יזרעאל כפי שמתייחסים לשאר מפת העדיפות הלאומית. קרי, להחזיר אותה לתוקף של כלל מפת העדיפות הלאומית כדי שלא יחזרו המקרים עליהם סיפר פה שמחה.
אני רוצה להכניס את הסיפור של שמחה כי אני רואה שזה משפיע. עובדה, שלחתי מכתב לשר האוצר על הסוגיה של מוצרים פיקוח לתינוקות. יש היום ועדת שרים לחקיקה. לפני ארבע שנים, לצערי, ההחלטה הזאת נפלה בוועדת שרים לחקיקה, והנה. זה ברור לחלוטין שתינוק צריך לאכול סימילאק או מטרנה אם אימא שלו לא יכולה להיניק אותו. הוא לא יכול לאכול כמונו אורז או בשר או לחם. צריך לשקול את עניין סבסוד המחיר ואת הפיקוח. יש שכל ישר והוא אמר: יהיה תקנות עד שתהיה תחרות. כולנו בעד תחרות. אנחנו הולכים למהפך בכל מה שקשור לתחליפי מזון לתינוקות. אפשר להבין שאנחנו לא באים רק כדי לעשות דווקא. לא, אין לנו קטע כזה. אנחנו רוצים לעשות דברים לטובת הציבור שבחר בנו. גם פה בעניין הזה אני מאמינה שהשכל הישר יעבוד גם אצל לוקר וגם אצל הגורמים הרלוונטיים. נביא את זה כמה שיותר מהר להחלטת ממשלה כי החלטת הממשלה היא ההחלטה שקובעת, כדי, קודם כל, להחזיר את נפת יזרעאל כדי שלא יקרו מקרים כמו שסיפרו פה שמחה, גפסו ואחרים.

באשר למפה החדשה - דן, אתה אחראי להביא את הקריטריונים אני מאמינה שלאחר שתשב עם כל הגורמים, גם רשויות של המגזר הבדווי, הדרוזי והערבים והיהודים וכולם. אני מבקשת ממשרד הפנים, יחד עם משרד ראש הממשלה כמובן וכל הגורמים הרלוונטיים. אנחנו נקיים פה בוועדת הפנים מתוקף היותנו אחראים על סוגיית ראשי הערים. ברור שוועדת הכספים היא זו שאתם צריכים לתת לה דיווח. אבל הדיווח לא אומר כלום כי אין לנו שיניים. אני רוצה לקיים כאן דיון על הקריטריונים של מפת העדיפות הלאומית החדשה ולשמוע מה עומד מאחורי הקריטריונים, מה הסיבות לכך, מי יוצא ממפת העדיפות, מי נכנס למפת העדיפות, כמובן בהתאם לכל עניין השוויוניות ועניין הבג"ץ, וכל מה שזה אומר.

אגב, אני בהחלט מקבלת שבתוך אזור גיאוגרפי מסוים, עיר מסוימת לא תקבל עדיפות, וגם בצדק. כי אם העיר היא חזקה והאנשים מתפרנסים כמו שצרים והם גם מקבלים ארנונה מכל נושא שינוי הגבולות אז אין שום סיבה שהם יקבלו גם את עניין של מפת העדיפות הלאומית. לכולנו זה ברור. כמו שלצד הזה יש שכל, גם בצד הזה יש שכל, ומבינים שיש ערים שצריכות יותר מיישובים אחרים. בעניין הזה אני אגבה כל החלטה שלכם, אבל אני רוצה שמי שבאמת זכאי וראוי יקבל כי אנחנו יושבים פה ומדברים על יישובים שאנחנו צריכים לסייע להם.
לכן, אני מבקשת לקיים כאן דיון. כדי שאנחנו לא נירדם בשמירה - אם הם צריכים להביא את עבודת המטה בעוד שלושה חודשים לממשלה ואנחנו רוצים להשפיע על עבודת המטה הזאת, אנחנו רוצים שקולנו יישמע בפני הממשלה ואנחנו נביא גם את הדיון הזה לישיבת סיעה, שלי לפחות. אני מתארת לעצמי שגם אתה תביא את זה לישיבת סיעה שלך, וגם אתה תביא את זה לישיבת סיעה שלך. נדבר עם כל יושבי-ראש הסיעות של הבית שיביאו את הנושא הזה לישיבות הסיעה. אני רוצה להשפיע על זה לפני שזה מגיע לממשלה כי אחר כך יגידו לי: אה, כבר היתה החלטת ממשלה, הדיון הזה כבר לא שווה כלום. אני רוצה להקדים תרופה למכה. דן, אני מבקשת ממך ואני סומכת עליך שאתה בשלב כזה של עבודת המטה שאתה רק מגבש אותה, בשלב כזה שתרצה לשמוע גם את עמדת חברי הכנסת תוכל לבוא לפה ולשמוע את זה כדי לקחת את זה כחלק מהשיקולים של המפה שאתה תציג בפני הממשלה. בעניין הזה אני מבקשת לקיים דיון.
לגבי המצב הנוכחי - אני מבקשת להעביר המלצה חד-משמעית לראש הממשלה בעניין הזה. דן, אני מאוד אשמח שאתה תצטרף להמלצה שלנו כפי שאמר כאן שוקי אמרני שגם שר הפנים מצטרף להמלצה הזו. אני חושבת שזה חשוב לנו. אני יודעת שגם שר השיכון היה מאוד רוצה שההחלטה הזאת תמשיך. גם הוא טיפל בכמה סוגיות בנושא הזה. אני מציעה שגם שר השיכון והבינוי יצטרף להצעה הזאת. נבוא באמת ביחד להצעה הזאת. לא מדובר פה בהרבה פרויקטים שכבר התחילו. חבל להפסיק אותם. יש לנו אינטרס משותף בעניין הזה. בסוף זה יעלה לכולנו יקר יותר.

אני מבקשת לקיים פגישה עם לוקר בסוגיה הזאת גם בהצטרפותו של דן כדי שאנחנו נוכל לראות איך אנחנו פועלים בעניין הזה.

אני אשמח לקבל את ההחלטה שלכם בעניין הזה. ראש הממשלה חוזר בעזרת השם בסוף השבוע?
דן להב
נדמה לי. או סוף שבוע או תחילת יום ראשון.
היו"ר מירי רגב
אני גם אדבר עם מזכיר הממשלה בעניין הזה. אני גם מבקשת מכל אחד מראשי הערים לפנות למזכיר הממשלה, לרל"ש הממשלה, לראש המטה של ראש הממשלה, ולראש הממשלה כדי לבקש את עזרתו בעניין הזה. אני מאמינה שגם אם דן יבוא עם איזה המלצה חיובית אנחנו נוכל ביחד ללכת כדי לסייע לתושבי המדינה שחיים בצפון הארץ.

תודה רבה לכם, הדיון תם.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:30.>

קוד המקור של הנתונים