ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 07/05/2013

מצבה של העיר קרית גת

פרוטוקול

 
PAGE
19
ועדת הפנים והגנת הסביבה
07/05/2013

הכנסת התשע-עשרה



נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 20>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שלישי, כ"ז באייר התשע"ג (07 במאי 2013), שעה 12:30
סדר היום
<מצבה של העיר קרית גת>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
דוד אזולאי

תמר זנדברג

ישראל אייכלר
מוזמנים
>
אבי הלר - ממונה על מחוז דרום, משרד הפנים

איתי קורן - תקצוב ופיתוח, משרד הפנים

עדי חכמון - רפרנטית מים באג"ת, משרד האוצר

יוסי עדס - רפרנט פנים אגף תקציבים, משרד האוצר

אפי דביר - מנהל אגף תאגידים, רשות המים

ישראל עינב - ממונה על התאגידים, רשות המים

חנה פרנקל - יועצת משפטית, רשות המים

טל שביב - ממונה יעוץ משפטי, רשות המים

חמי כסיף - מנהל מחוז ירושלים, מינהל מקרקעי ישראל

אבירם דהרי - ראש עיריית קריית גת, מרכז השלטון המקומי

דוד דהאן - המשמר החברתי

רפאל וזאנה - עוזר ראש העיר, עיריית קרית גת

עמי אביטן - סמנכ"ל תאגיד מים, עיריית קרית גת
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהל/ת הוועדה
יפה שפירא
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח
<מצבה של העיר קרית גת>
היו"ר מירי רגב
צהרים טובים. אנחנו פותחים את הדיון השני של ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. יום שלישי, 7 במאי, כ"ז באייר. אנחנו עוסקים היום במצבה של העיר קרית-גת. אנחנו, בוועדת הפנים, יהיה לנו נוהל חדש שמדי חודש אנחנו ניקח עיר ונתעסק בה באופן נקודתי. בשבוע שעבר זה היה בסוגית אילת, היה דיון על המסתננים וגם על סוגית המע"מ, שאני שמחה ששר האוצר החליט לא לבטל שם את ההטבה שיש. גם בסוגיות שונות, תאגידי המים – זה עלה גם שם. ניקח עיר, עיר, שאנחנו חושבים שנכון לטפל בה באופן נקודתי. נעסוק גם במגזר הבדואי וגם במגזר הדרוזי וגם במגזר הערבי, כולל סיורים בשטח. כשאנחנו נעסוק בעיר מסוימת, יבואו נציגי הממשלה וכל אחד יציג, על פי הנושאים שאנחנו הזמנו, את עמדותיו וכיצד אנחנו פועלים.

זה לא סוד שהעיר קרית-גת קרובה ללבי, אני ילידת קרית-גת. אני מכירה מאוד טוב גם את האנשים שנמצאים פה, את ראש העיר דהרי, שהחסיר לי פעימה בשבוע שעבר. הגעתי לעיר יחד עם צוות צילום, לא משנה, ונסעתי לאורך הרחוב המרכזי כדי לראות את השיכונים שנולדתי בהם, שכונת הרכבות. אין כלום, שום דבר. אני מתקשרת אליו ואומרת: תגיד לי, הגעתי לאזור אחר? הוא אומר לי: כן, לפני שבוע, שבועיים הורדנו את האזור ואנחנו הולכים לבנות שם פרויקט חדש. אז אין ספק שזה עשה לי צביטה בלב אבל מצד שני, זה מראה שהעיר מתפתחת ושומרת על הצעירים שלה בעיר, והעיר, בסך הכל, יש לה הרבה מאד הישגים. יישר כוח, ראש העיר, על העשייה שלך בעיר ושל שאר החברים שנמצאים פה גם כן.
הישיבה הזאת בעצם נועדה לבדוק את הפגיעה הפיננסית הצפויה של עיריית קרית-גת. אנחנו מדברים על עיר שדורגה כמספר 2 ברשימת הערים המבוססות כשמצד שני, הדירוג הסוציו-אקונומי של קרית-גת הוא 4. זאת אומרת, יש כאן פערים מאד גדולים בין המצב הסוציו-כלכלי של קרית-גת לבין הדירוג שלה ברשימת הערים המבוססות, וזאת לאור מבחני הבגרות נכון לכל העשייה שאתה פועל, ותציג את זה בצורה יותר מסודרת.

העיר קרית-גת לא נכללת במפת העדיפות הלאומית. אתמול היה כאן דיון מאד מאד סוער של נפת יזרעאל, של כל ראשי הערים של נפת יזרעאל, שבעצם החליטו גם אותם להוציא ממפת העדיפות הלאומית, אחרי שהם היו בתוך מפת העדיפות הלאומית. נמסר לי על ידי נציג משרד הראש הממשלה שהוא מטפל בסוגיה הזאת, שמתחילים עכשיו דיונים חדשים על מפת העדיפות הלאומית, מי ייכנס למפת העדיפות הלאומית, מי ייצא ממפת העדיפות הלאומית, כשברור לכולם שלא מי שנמצא רק בריחוק גיאוגרפי מהמרכז, הוא יהיה במפה כי אם הוא מבוסס מבחינת הסוציו-אקונומי של התושבים, למה הוא צריך להיות בתוך המפה. אין לי ספק שם קרית-גת וגם אשקלון צריכות להיות בתוך מפת העדיפות הלאומית. על זה יהיה דיון. אנחנו נקיים דיון רק על סוגיית הקריטריונים למפת העדיפות הלאומית. יגיע נציג ראש הממשלה, אחרי שיישב עם ראשי הערים ויגיד מהם הקריטריונים למפת העדיפות הלאומית החדשה, ואיזו מפה הם מביאים לכנסת ולממשלה. אם אני לא טועה, אני יודעת שעבודת המטה על מפת העדיפות היא תוך 3 חודשים. נכון, יפה, מנהלת הוועדה?
יפה שפירא
נכון מאד.
היו"ר מירי רגב
אז תוך חודשיים אנחנו נבוא לפה. אני מציעה גם לך, ראש העיר, כבר להיות בהידברות עם הפרוייקטור של לוקר, דן להב, שהוא הפרוייקטור של הסוגיה הזאת. ופה, בענין הזה צריך לפעול שגם קרית-גת תהיה חלק ממפת העדיפות הלאומית.

אני ביקשתי שיהיו כאן היום גם מרשות המים. מי נמצא פה מרשות המים? שבעצם יתנו לנו הסבר מדוע לא מעבירים את 37 מיליון כספי הרווח של תאגיד המים כדיבידנד לעיריית קרית-גת. דעתי בנושא תאגידי המים ידועה. הנושא הזה לא הסתיים ודיברתי על זה קודם גם עם חבר הכנסת אייכלר ועם יושב ראש ועדת הכספים. אנחנו נגיש בשבוע הבא בקשה לדיון בנושא הזה גם. הכוונה שלי שלא יהיו תאגידי מים. אני חושבת שתאגידי המים, לא נכון שהם יהיו כי האזרח ישלם יותר על המים. צריך לצבוע את הכסף בכל מה שקשור למים כמו שצבענו את המשכורות למורות דרך העיריות, והעירייה צריכה לנהל את משק המים שלה כפי שהיה בעבר. תאגידי המים זו מערכת מנופחת שלא צריכה להמשיך ולגזול כסף מהאזרחים. אנחנו נדון בסוגיית תאגידי המים בנפרד. ביקשתי דיון בסוגיה הזאת עם שר האוצר. אז תאגידי המים זה נושא שאנחנו הולכים לטפל בו. אבל כרגע, עד שיבוטלו תאגידי המים ועד שנחליט מה אנחנו עושים עם הסוגיה הזאת ונתכנס, חברי הכנסת, אני רוצה להבין מדוע עיריית קרית-גת לא מקבלת את ה-37 מיליון כספי רווח שמגיעים לה מתאגיד המים. את זה אני ארצה לשמוע מנציג רשות המים. משרד האוצר נמצא כאן? אני רוצה שגם אתה תתייחס לסוגיית המים כי אנחנו יודעים שהכל מנוהל בסוף על ידי פקידי האוצר. אני מבקשת שגם בענין הזה אתה תתייחס.
יוסי עדס
לסוגיית המים נמצאת כאן עדי והיא תתייחס לנושא.
היו"ר מירי רגב
ברוכה הבאה עדי. את תתייחסי לענין הזה.
אנחנו, כוועדת הפנים, הצהרנו בזה גם בתחילת התפקיד שלי וגם יחד עם שר הפנים: הבית הזה והוועדה הזאת, יש לה דלת פתוחה לראשי הערים. ראש עיר נבחר אמור לבצע את תפקידו על פי המצע שעליו הוא נבחר. לכן, התפקיד שלנו להגן שתהיה אבטחה על ראשי ערים ושלא יהיו מאוימים. לכן התפקיד שלנו הוא לאפשר שהשלטון המרכזי יפעל בשיתוף פעולה עם השלטון המקומי כדי לאפשר לראשי הערים לבצע את תפקידם. אנחנו מבינים שמדינת ישראל היא לא בין גדרה לחדרה אלא יש לנו תפקיד לאפשר לכל אזרחי במדינת ישראל לחיות בצורה מכובדת. אם ראש עיר לא יבצע את תפקידו כראוי, יבחרו בו או לא יבחרו בו תושביו. אבל אנחנו, בוועדת הפנים והשלטון המרכזי, יש לנו תפקיד מרכזי כדי לסייע לראש עיר לתפקד ולבצע את תפקידו כראוי.
חבר הכנסת דוד אזולאי, בא לפה בבקשה. בא שב לידי. אתה מרגיש שם נוח? שלום גם לדוד אזולאי, יושב ראש ועדת הפנים הקודם.
לכן, התפקיד של הבית הזה, של הוועדה הזאת, זה לסייע לראשי הערים, לשמוע את המצוקות שלהם, להיות קשובים ולא רק ברמה של לשמוע אלא איך אנחנו, כוועדה, מסייעים להם לנהל את העיר על פי החוקים והנהלים שאנחנו קבענו. הם לא המציאו את זה. לכן, היום אני רוצה לשמוע את מי שיפתח את הדיון, ראש העיר קרית-גת אבירם. לאחריו, אני אאפשר, כמובן, לחבר הכנסת אייכלר לדבר. אם תרצה בשלב אחר, בבקשה. לחבר הכנסת דוד אזולאי, ולאחר מכן, לנציגי הממשלה, כשראשון הדוברים יהיה כמובן נציג רשות המים ולאחריו, נציג האוצר. ראש העיר, בבקשה.
אבירם דהרי
קודם כל, כבוד יושבת הראש, אני מברך על כך שוועדת הפנים תהיה נציגת ראשי הערים, מה שנקרא. יעלו פה נושאים מעניינים. לכל עיר ועיר יש את הסוגיות שלה, ואם באמת תצליחי להוציא את זה לפועל, ואני סומך עליך שתצליחי, באמת, ברוך השם, אנחנו נראה שינוי גדול מאד במערכת היחסים שבין השלטון המקומי לשלטון המרכזי.

נמצא אתנו פה אבי הלר, הממונה על המחוז ממשרד הפנים וגם חמי, מנהל מחוז ירושלים במינהל מקרקעי ישראל. אני רוצה להגיד שמול שני הגופים האלה אנחנו עובדים יד ביד, כדי להצעיר את העיר הזאת. הבאנו אותה ביחד ממצב קטסטרופאלי ב-2003, למעלה ממאתיים ומשהו מיליון שקל חובות בלי משכורות ובלי כלום, הבאנו אותה למקום 12. אתם יכולים לראות במחקר של BDI, זה לא סתם סקר, שעיריית קרית-גת, מבחינת יציבות פיננסית, ממוקמת במקום ה-12. רק כדי לסבר את האוזן, במקום ה-13 ממוקמת גבעתיים, במקום ה-14 כפר-סבא, במקום ה-15 מודיעין-מכבים-רעות, במקום ה-16 רעננה ובמקום ה-17 נתניה, עפולה, הוד-השרון. זה מחקר BDI, זה לא פלוני כתב ואלמוני צייר. המנכ"לית של החברה הזאת, דוקטור תהילה ינאי, אומרת שערים ומועצות מקומיות אשר למרות מצבם הסוציו-אקונומי של תושביהן מדורגות גבוה במדד היציבות הפיננסית הם דוגמה ומופת להתנהלות נכונה של העומדים בראשן.
עכשיו, רק לסבר לכם את האוזן: ב-27 הראשונות אין אף רשות, חוץ מירושלים שהיא במקום ה-22 אבל היא לא נחשבת כי יש לה מענק בירה, אין אף רשות סוציו-אקונומי 4. סוציו-אקונומי 4 זה אומר בקרית-גת ש-60% מבתי האב פטורים מלא או חלקית בארנונה. זה לפי חוקי מדינת ישראל, לא אני. אנחנו השכפ"ץ של מדינת ישראל. ברוך השם, אנחנו גם יציבים פיננסית, עבדנו קשה מאד. הנה, אבי הלר יכול להגיד לך, ולא רק שעבדנו קשה, אנחנו בפתחה של "קרית-גת דור 3" מה שנקרא, של 7000 יחידות דיור. המקום היחיד, בזכות מחוז דרום במשרד הפנים והמינהל, אנחנו המקום היחיד במדינת ישראל שיכול מחר להוציא לשיווק 7000 יחידות דיור.
היו"ר מירי רגב
אל תיתן כל כך הרבה מחמאות למינהל, יש לנו הרבה בעיות עם המינהל.
אבירם דהרי
לא, יש להם עכשיו את חמי ובנצי ואנחנו עובדים יד ביד. לא זכורים לנו בכלל דברים כאלה.
ישראל אייכלר
למה זה לא יוצא? אמרת אוצר גדול, 7000 יחידות.
אבירם דהרי
יצא, יצא. זה ועדת חסמים, הכל רץ מדי יום ביום. זה יהיה הטריגר ל-3000 דונם לכיוון מערב, זה יהיה מיידי, הכל יהיה השנה, השתא, בעזרת השם.
זוהי רק פתיחה בסיסית להבנת הנושא. אחר כך, הקמנו תאגיד מים. אנחנו בין הראשונים בארץ שהקמנו תאגיד מים - -
היו"ר מירי רגב
כבר עשית בעיה...
אבירם דהרי
כן, 2008 - -
דוד אזולאי
זאת אחת הטעויות שלכם.
היו"ר מירי רגב
אחת הטעויות. זה בגללך, דוד אזולאי. היית צריך להגיד לו: אל תקים תאגיד מים.
אבירם דהרי
אני בסך הכל קיימתי את החוק.
היו"ר מירי רגב
נכון.
אבירם דהרי
קיימתי את החוק, הקמתי תאגיד מים עצמאי, שלנו. תאגיד מים בלי חובות. זה כנראה אסור לעשות את זה בעיריות ובמועצות. בלי חובות. בסוציו-אקונומי 4, אתם מבינים על מה אני מדבר אתכם? רשות שמבחינת התשתיות שלה – דה-לוקס. היום היא גם בעלת מכון טיהור. לא שיש לה זכיין, היא בעלים של המכון טיהור. תשתיות, כל הדברים האלה וכל הסיפורי סבתא שהמציאו בשביל להקים את תאגידי המים, סיפורי סבתא. זה בסך הכל בשביל להפריט. תסתכלו על חוק תאגידי המים שאומר דבר מדהים, שיש דיבידנד אם זה בעלים פרטיים, לא תאמינו למה שאני אומר לכם. אם זה בעלים פרטיים, לא שואלים אף אחד, לוקחים את הדיבידנד. אם זה חס וחלילה עירייה, שצריכה לשרת את התושבים שלה שמהם לקחו את הכסף, אז זה צריך אישור הממונה. ממונה על רשות המים. לא יודעים איך הוא נבחר לתפקיד, מסרבים. 3 חודשים רשות המים מסרבת להגיד איך הוא נבחר לתפקיד. אם ההשכלה הרלוונטית שלו היא השכלה כלכלית, הוא בסך הכל ממונה, הוא מחליט איזה תעריפים יהיו, הוא מחליט אם אני אקבל דיבידנד או לא אקבל דיבידנד. איזו השכלה מינימאלית יש לו, משהו שתלוי בכלכלה.
דוד אזולאי
לא התייעצו אתך בענין הזה?
היו"ר מירי רגב
מה פתאום?
אבירם דהרי
לא צריך להתייעץ אתי. אתה יודע שכשאני ממנה את הפקח בעירייה, אני עושה מכרז, מפרסם בעיתון. מבקשים ממני לשאול משהו, הפרוטוקול גלוי באינטרנט. אני צריך להגיש בקשות ו-3.5 חודשים רק לשאול: מה ההשכלה ומה הניסיון? מה, זה בושה לשאול? אני רואה במשרד אצל אנשים כתוב: בוגר זה, בוגר זה. מה, זה בושה? זה סוד מסחרי, זה חדירה לפרטיות? מה זה? זה אדם שקובע את איכות חייהם של 8 מיליון מתושבי מדינת ישראל בהינף. אפילו ועדת הפנים וועדת הכספים לא יכולים להגיד לו מה לעשות. אתם לא מבינים את המשמעות, זה רגולטור רב עצמה. הוא עושה מה שהוא רוצה.
היו"ר מירי רגב
נכון. החוק צריך להיות משונה במיידי.
אבירם דהרי
זו חוצפה שאין כדוגמתה. עכשיו, מסרבים עד היום. אחרי 3.5 חודשים, אחרי שהוגשה תביעה לעתירה מחוזית, נזכר הממונה על חופש המידע, עורך דין עומר ורדי, לכתוב מכתב: וואלה, אתה יודע, נזכרתי שאולי בכלל זה לא אצלנו, זה בנציבות שירות המדינה והפניתי את הבקשה שלך לנציבות. בסדר? סתם בשביל הקוריוז.
היו"ר מירי רגב
אנחנו נביא את זה לדיון.
אבירם דהרי
בסדר? כן, מי מחליט, מי האדם שמחליט.
ישראל אייכלר
רק לידיעה, יש תאגידי מים פרטיים?
אבירם דהרי
לא, זה יהיה. זאת הכוונה. יעשו אזורי - -
היו"ר מירי רגב
ואז יהיו ברוני מים.
אבירם דהרי
לא הבנת. מה עושים עכשיו? לוקחים את התעריפים של המים - -
היו"ר מירי רגב
אבל זה לא הדיון. אני רוצה להבין את השאלה - -
ישראל אייכלר
לא, כי הוא הזכיר משהו מדהים.
אבירם דהרי
תקשיב, אתה פשוט לא מאמין. אתה יודע מה עשו? העלו את מחירי המים כדי שכל הציבור יצעק אבל יתרגל למחיר, וכשזה יהיה רווחי... אבל בא נתקדם. עכשיו אני עוסק בקרית-גת. בקיצור, התאגיד של המסכנים, יש לו רווח מאושר חשבונאית וכולם יודעים את זה, 37,000,847 שקל. פעמיים מענק איזון שלי. פעמיים. זה כסף של עיריית קרית-גת. אני 100% מהבעלים, הדיבידנד מגיע לי ואין ויכוח בכלל. זה כסף שלי, זה זכות הקנין שלי.
היו"ר מירי רגב
נכון. פנית לבית משפט?
אבירם דהרי
חכי, נגיע לזה. בקיצור, אנחנו רושמים את זה, הרי כולם יודעים מה המצב של התאגיד. כולם יודעים. אתם לא תאמינו מה אני אגיד לכם בסוף, עד כמה רשות המים יודעת מה המצב של התאגיד, שלא תאמינו למה שאגיד בסוף אבל לא משנה. אז אנחנו שמים את זה בבסיס התקציב של 2012, 20 מיליון שקל, הערכה סבירה. מחכים, מחכים, מחכים. האמת, שלא ביקשנו למשוך את הדיבידנד כי אז היו צריכים לשלם מס על דיבידנד. אז אני לא אשלם 30% מס, מה, אני מטורף לקחת כסף של תושבים ולזרוק אותו חזרה לקופה הציבורית של המדינה? אני צריך להחזיר אותם לתושבים. הקדוש ברוך הוא סייע ומדינת ישראל בנובמבר שנה שעברה, לפני כמה חודשים, העבירו תיקון 196 לפקודת מס הכנסה. מדינת ישראל העבירה, משרד האוצר. אלה שיטענו עכשיו שלא התכוונו לזה. מה הם כתבו? ניתנו פטורים ממיסוי על הדיבידנד, פטור מהמיסוי, כן, כי הם מבינים שזה כסף של העירייה. מה תיקח על זה מס? לקחת על זה מע"מ, מצצת את לשדם של התושבים עד דוק, של סוציו 4, כן? עוד מעט יגידו: זה גם "אינטל". זה כמו שיגידו ברמת-גן שזה הבורסה ובאשדוד זה הנמל. סליחה, אין בעיה. בא נתחלק בארנונה של הנמל... מה זה השטויות האלה? תושבי קרית-גת זה תושבי קרית-גת והמפעלים שלה. אם רוצים להגיד סיבסודים צולבים, נדבר על זה אחר כך אבל אל תעשו את זה בגניבה. אז מה אומרים לך? לא מחלקים לך דיבידנד. קודם כל, לא עונים לך ואחר כך אומרים: בא נקיים ישיבה, אחר כך לומדים את הפרוטוקול של הישיבה ואחר כך, בגלל שמגיעים לבתי משפט ואנשים מפחדים מתביעות אישיות, אז הם מוציאים את הפרוטוקול של הישיבה שלנו, לפני הפרוטוקול של הישיבה הקודמת. עד היום זה באינטרנט. עד היום הישיבה הקודמת לא יצאה, כן? אבל לא חשוב, זה רשות המים. הם עושים מה שהם רוצים כי אתם לא יכולים להגיד להם שום דבר. זו שיטה של האוצר, באמצעותם למשוך את כל הכסף.
היו"ר מירי רגב
ברור לחלוטין.
אבירם דהרי
אז בקיצור, העבירה מדינת ישראל פטור מס על הדיבידנד, יפה מאד, אבל לתקופה של 4 שנים, 2011-2015. 5 שנים. מי יודע, אולי מחר יבטלו אותו. הגיעה העת לקחת את הדיבידנד. מה הוא אומר? מה זה פטור ממס על הדיבידנד? מה זה, משרד האוצר, פטור ממס על הדיבידנד? זה אומר: אני רוצה לעודד את חלוקת הדיבידנד כי אם אני עושה פטור ממס למשהו... מה זה מדיניות מיסוי? מדיניות מיסוי זה לעודד משהו או למנוע משהו. אם אני עושה מס על הסיגריות או על האלכוהול, אני רוצה למנוע שימוש באלכוהול. אבל אם אני עושה פטור, אני רוצה לקדם. ביד אחת אומרים לך: קח, קח את הכסף שלך. ברור שאתה צריך תקופת הסתגלות וכן הלאה. תראו, בקרית-גת זה עשרות מיליוני שקלים. זה לא נצרת עילית מיליון שקל וכן הלאה. זה עשרות מיליוני שקלים, זה בסיס התקציב שלנו. אנשים אוכלים ושותים מזה. צריך להבין על מה מדובר. דוד אזולאי מבין כי הוא מכיר את התחום של המוניציפאלי מבפנים. לא ברור לי בכלל מי היה פה בתחום המוניציפאלי אבל לא חשוב - -
בקיצור, הגענו לזה. עכשיו קיבלנו את הפרוטוקול של מועצת רשות המים, כל המועצה. מועצת רשות המים, יש להם נציג מפה ונציג משם וכן הלאה. כל אחד בתחומו הוא. אין לי מושג מי מבין כל חברי מועצת רשות המים בחיים דיבר על דיבידנד. נתקל בסוגיית הדיבידנד, מבין בתחום הדיבידנד. אין לי מושג אבל תקראי את הפרוטוקול, את תהיי עצובה מהדלות של הדיון, אם בכלל. לא מזמינים אותנו, חס וחלילה. מה, יזמינו את כל העירייה שצריכה את ה-37 מיליון שקל? מה פתאום. הם יודעים הכל. זה בסיסי, תשמע אותי, תשחק אותה אפילו. לא רוצים לשמוע. אנחנו שולחים להם מכתבים, הם לא רוצים להתייחס. שום דבר. מעבירים לך פרוטוקול של 4 שורות ומה כותבים בפרוטוקול, בסוף, בשולי הדברים? אף אחד לא שואל שאלות כמובן, אין בפרוטוקול לא שאלה, לא תשובה. בשורה התחתונה אומרים: אתם יודעים מה, אנחנו באמת צריכים לחשוב על כללים לחלוקת הדיבידנד. יעני, אין קריטריונים בכלל. אין קריטריונים לחלוקת דיבידנד. ואולי, אולי, תשמעי טוב מה זה האולי הזה. איפה תום לב? איפה חובת הזהירות? איפה חובת המיומנות? תשימי לב. אולי נעשה ככה שאנחנו ניתן דיבידנד רק למי שיתאחד. הבנת? יתאחד עם רהט, ניתן לך את הדיבידנד. קח קצת את הכסף של השנה, ובשנה הבאה כבר אתה, עיריית קרית-גת תסבסד את כל העולם ואשתו.
עכשיו, זה עוד כלום מה שאני אומר לכם. בסוף הבטחתי לכם סוכריה שאתם לא תאמינו. אתם יושבים פה, מחוקקים חוקים והם עושים מה שהם רוצים. בקיצור, אומרים: אתם יודעים, לא השקעתם מספיק. לא השקעתם. אנחנו מפרסמים את זה לציבור, כותבים את זה בעיתונים, תאגיד המים. עיריית קרית-גת, יש לה ליקויים, יש לה פה, יש לה שם. גם לא השקיעו בתכנית השקעות. 37 מיליון שקל אני מדבר, הם מדברים על 4 מיליון שקל. תקזז 4, תקזז 12, תקזז 20. אתה יודע מה. תהיה חכם, תן מיליון שקל. תגיד: הבאתי לך רק מיליון. כולם. גורף. ממש בוטה - -
ישראל אייכלר
בכל העיריות לא נותנים?
אבירם דהרי
לא יודע, מה אכפת לי? תקשיב, תאגידי המים, רובם ככולם בקריסה טוטאלית. אנחנו היחידים שעבדנו טוב.

בשורה התחתונה הבטחתי לך סוכריה?
דוד אזולאי
רגע, אני רוצה לשאול - -
היו"ר מירי רגב
רגע דוד, אנחנו חייבים לסיים את הדיון.
אבירם דהרי
לא, תאגיד המים יישאר. העבירו את זה בדירקטוריון כמה וכמה פעמים, עם היועצים המשפטיים. חכה, תשמע את הסוכריה, הבטחתי לכם סוכריה בסוף: אז רשות המים אומרת: אנחנו חרדים לגנבים האלה של העירייה. חס וחלילה יתנו לחינוך, קצת רווחה. חס וחלילה. אנחנו חרדים לקיומו של התאגיד ולהשקעות של המים והביוב. אבל מה הם עושים ביד השנייה? ינואר 2013, תקשיבו טוב מה אני אומר לכם, אתם לא תאמינו למה שאני אומר לכם: תאגיד המים של קרית-גת משלם ל"מקורות" תעריפים יותר גבוהים מרמת-גן, מגבעתיים ואני מסבסד. לא רק שאני מסבסד את החקלאות, אני מסבסד את הרשות הפלסטינית. אנחנו, עיריית קרית-גת ולא מדינת ישראל. עיריית קרית-גת מסבסדת את החקלאות. כן, יש שם נציג במועצת המים, יוסי ישי, ומסבסדת את הפלסטינים ומסבסדת עכשיו גם את הערים המבוססות. איך? דרך התעריף. אני משלם ל"מקורות" על אותו קוב מים שאני קונה, אני משלם יותר יקר מעירייה מבוססת אחרת. יותר יקר. זה נקרא בחוק: סבסוד צולב אסור, לא חוקי. הברחת כסף מחברה. אם זה היה חברה פרטית, אתם לא מבינים מה היו עושים. אתם לא מבינים. יושבים כל ה"דנקנרים" וכל האלה במשפטים על הדברים האלה בדיוק. על גניבת כסף. זה גניבת כסף. זה לקחת מהתושב שזה מגיע לו, תושב בעל מניות של העירייה. לוקחים את הכסף שלו בצורה מתוחכמת. הבינו שאסור לקחת דיבידנד, הם לא יכולים אז הם מקפיאים אותו, מקפיאים, מקפיאים, בא נשחק להם את הרווח. איך נשחק להם את הרווח? נעשה להם סבסוד צולב. והכל בקלילות.
אני מסביר לחברי מועצת המים: חבר'ה, אתם לא מבינים. יש לכם עסק עם אנשים שעומדים לקרוס בכל רגע. העירייה הזאת תקרוס, אתם לא מבינים מה זה 37 מיליון שקל, אין לכם צל צלו של מושג לא במוניציפאלי, לא כלום. אני לא יודע כמה מכם בכלל התעסקו בזה, ובהינף יד כותבים מה שכותבים והעיירה הזאת תקרוס, מי יתקן אותה? מחר אני לא יכול להרים את ה-7000 יחידות דיור, מחרתיים הבנקים יסגרו לי את השערים ואני יורד ממקום 12 למקום 70. למה? למה? זה כסף שלי. 37 מיליון שקל שלי. אני לא מבקש מענקים, לא מבקש שום דבר.
לסיום, למען הגילוי הנאות, קיבלו כל חברי מועצת רשות המים תביעה אישית על הפרת חובת הזהירות, חובת המיומנות וחובת תום הלב, כי אתה לא יכול להיות תם לב אם אתה אומר שלא תחלק דיבידנד כי אתה רוצה להשתמש בדיבידנד ככלי להכריח אותי להתאחד עם רהט. חוצפה. חוצפה. זו עבירה פלילית.
היו"ר מירי רגב
קודם כל, ברור שראש העיר מדבר כאן מדם ליבו. אכפת לו, חשוב לו, הוא רוצה לקדם את העיר הזאת, הוא לא בא לבקש את מה שלא מגיע לו. מה שלא מגיע לו הוא לא רוצה לקבל. הוא רוצה לקבל רק את מה שמגיע לו.
אבירם דהרי
את מה ששלי, לא שמגיע לי.
היו"ר מירי רגב
מגיע לך כי זה שלך. אם זה לא היה מגיע לך, זה לא היה שלך. זה שלך.

עכשיו אני מבקשת התייחסות של רשות המים.
אפי דביר
אני מנהל אגף תאגידים ברשות המים. קודם כל, לסוגיה הכללית של הרווחים: באופן כללי, אנחנו בעד שרשויות מקומיות שהתאגיד שלהם מניב רווחים, יקבלו אותם. יש לנו דוגמאות: מאיר הלוי מעיריית אילת, - -
היו"ר מירי רגב
זה כבר טוב. כבר התחלנו טוב.
אפי דביר
- - התאגיד שלו צפוי לקבל דיבידנד בתקופה הקרובה. אנחנו שילמנו עד היום דיבידנד למספר תאגידים. לתאגיד "מניב" ראשון לציון, לתאגיד של נצרת עלית, לתאגיד "מי ציונה" של נס ציונה וגם לתאגיד "מי נתניה".
אבירם דהרי
למה זה לא רשום באינטרנט? תרשום את זה באינטרנט.
היו"ר מירי רגב
רגע. נמצאים אתנו פה גם רן מלמד מעמותת "ידיד" וגם עוד חברים מקרית-גת.
אבירם דהרי
לא, אבל את לא מבינה. תדע לך שכל מה שאתה אומר פה מוקלט וזה סטנוגרמה, וזה דיווח של עובר ציבור לוועדה. לכן, אני שואל אותך: נתת לנס ציונה תמורת מה? למה נתת לנס ציונה? תמורת איחוד עם מזכרת בתיה. זה רק תמורת זה. נכון או לא נכון?
היו"ר מירי רגב
רגע, תן לו לדבר.
אפי דביר
אז אני אסביר: באופן כללי, דיבידנד, נכון להיום, מחולק לפי כללים בסיסיים, שנכון אמר אבירם, שאנחנו מיועדים להרחיב אותם. אבל נכון להיום, הם מחולקים לפי כללים בסיסיים - -
היו"ר מירי רגב
והם?
אפי דביר
- - הדבר הבסיסי הוא בתכנית השקעות של התאגיד. עיריית אילת, שאמרתי קודם שהיא צפויה לקבל דיבידנד, משקיעה כל שנה הרבה מעבר למה שהיא צריכה. כל העיריות שציינתי, רובן השקיעו את מה שהם צריכים למעט מי שהיו להם סיבות אובייקטיביות כמו אילוץ משפטי וכדומה, ולכן לא השלימו את התכנית. המצב הזה לא היה בקרית-גת. - -
היו"ר מירי רגב
מה קורה בקרית-גת?
אפי דביר
- - היות והוא גוף מפוקח ולא השלים את תכנית ההשקעות, אז יש לו מספר ליקויי - -
היו"ר מירי רגב
מה זה תכנית ההשקעות?
אפי דביר
תכנית ההשקעות זו תכנית שנתית, שמאושרת על ידי מינהל המים, רשות המים, שמבהירה לתאגיד מה בדיוק המקורות שעומדים לרשותה ומה הוא צריך להשקיע.
היו"ר מירי רגב
כמה כסף הוא צריך להשקיע?
אפי דביר
הוא היה צריך להשקיע בשיקום בהיקף של 6 מיליון שקלים, ולדעתי בוצע באזור ה-3 מיליון שקלים בשנים הרלוונטיות.
היו"ר מירי רגב
אוקי, תוריד מה-37 7 מיליון שקלים. שקט, אני מנהלת פה את הדיון.
אפי דביר
אז הנקודה היא שברגע שתושלם תכנית ההשקעות - -
היו"ר מירי רגב
לא, לא, לא. לא ברגע. אני נוטה להאמין לפקידים עד שאני רואה שהם לא עומדים באמירות שלהם.
אבירם דהרי
בגלל זה ישראל לא בא, כי הוא יודע שאני אתבע אותו אישית. הוא שלח אותך כדי שאתה תשקר פה.
דוד אזולאי
לא, לא...
היו"ר מירי רגב
אבירם, אני צריכה להגן על הפקידים. אני שואלת אותך שאלה פשוטה: מתי תכנית ההשקעות של עיריית קרית-גת תסתיים? מתי היא אושרה?
אפי דביר
כל שנה היא מאושרת.
היו"ר מירי רגב
מתי היא אושרה השנה?
אבירם דהרי
היא מאושרת. יש לנו תכנית השקעות מאושרת?
אפי דביר
התכנית של שנת 2013? אני לא זוכר. עמי, אתה זוכר מתי היא אושרה?
אבירם דהרי
סליחה, עמי, אל תענה. הוא יענה.
אפי דביר
אתה מדבר על משהו שלא קשור לרווחים, אתה מדבר על - -
אבירם דהרי
הוא יודע את האמת.
היו"ר מירי רגב
אבירם, תכף. התכנית של קרית-גת מאושרת?
אפי דביר
התכנית לשנת 2010 אושרה ולא מומשה במלואה. ל-2011 אושרה ולא מומשה במלואה. על השנים האלה שהוא ביקש את הרווחים, לאותן שנים, אז נבדקה עמידתו בתכנית ההשקעות כמו שבדקנו בכל המקומות האחרים.
היו"ר מירי רגב
שניה רגע. מתי תגמר הבדיקה שלכם?
אפי דביר
היא הסתיימה והתברר שלא עמדו בשנים הרלוונטיות.
היו"ר מירי רגב
הבנתי. כדי לעמוד בשנים הרלוונטיות מתוך ה-37 מיליון שקלים, כמה צריך לקחת כדי להוסיף את השנים שלא עמדו?
אפי דביר
בסביבות ה-4 מיליון שקלים.
היו"ר מירי רגב
יפה. זאת אומרת ש-4 מיליון שקלים יספקו את רשות המים בכך שקרית-גת עמדה במה שהיא צריכה לעשות.
אפי דביר
כשהוא ישלים את הביצוע.
היו"ר מירי רגב
כשהוא ישלים את הביצוע. מתוך ה-37 מיליון שקלים אתה שם בצד 7 מיליון שקלים, שהם צבועים לטובת השלמות הביצוע. זה נשמע לך הגיוני? לא 4 אלא עוד 2. נשמע לך הגיוני?
אפי דביר
הכוונה היא, את כאילו מתייחסת לקטע שאני אשים את זה בצד ואשחרר לו את ההפרש.
היו"ר מירי רגב
נכון.
אפי דביר
אבל המשמעות היא שאנחנו רוצים לוודא שזה באמת מבוצע. זאת אומרת, אם זה לא בוצע עד היום אז יש לזה סיבה. יבוצע, ישוחרר.
היו"ר מירי רגב
למה זה לא בוצע עד היום?
אבירם דהרי
כמה רשויות ביצעו את תכנית ההשקעה שלהם?
תומר רוזנר
זה לא רלוונטי.
אבירם דהרי
אני יודע מה אני אומר לך. תקשיב שניה. קח את הכסף, לא 4. היום, דרך אגב, אתה יודע שזה לא נכון מה שאתה אומר. אתה יודע שאישרתם לפני חודשיים את תכנית ההשקעות.
אפי דביר
של 13.
אבירם דהרי
מה זה 13?
אפי דביר
כל שנה מאשרים בנפרד.
אבירם דהרי
13 מה מכילה? את התיקונים של ה-4 האלה, נכון? אז אתה רוצה שנחכה עם ה-37.
אפי דביר
אנחנו רוצים לראות התקדמות, רוצים לראות מכרזים, רוצים לראות שזה יוצא לדרך.
אבירם דהרי
אתה יודע ש-12 כבר הושקעה מעל ומעבר, נכון? אל תענה. 12, לא 13. 13 אנחנו באמצע. 12 הושקעה פי 2 מהתכנית המאושרת. נכון?
אפי דביר
אני לא יודע אם היא הושקעה פי 2, אני יודע שהושקע.
אבירם דהרי
מעל ומעבר. אתה יודע בעל פה, באת לדיון. למה שלחו אותך לדיון? אתה יודע נתונים.
אפי דביר
דובר על 10,11 ואתה מדבר אתי על 12. אנחנו מדברים על רווחי 10,11 ובאת על 12.
אבירם דהרי
לא, אנחנו מדברים על חלוקת דיבידנד . 37 מיליון שקלים יושבים אצלך. יושב אצלך נייר של רואה חשבון, של יועצים, של דירקטוריון, יושב אצלך. בדקת את זה? עשית משהו? מה אתה מיתמם עכשיו?
דוד אזולאי
אדוני ראש העיר, סליחה שאני מתערב. הזמינו לפה פקידים, תנו לנו לשמוע אותם. אני מבין את הכאב הגדול שלך אבל תן ליושבת ראש לנהל את הדיון. אי אפשר ככה. תשמע גם תשובות.
אבירם דהרי
סליחה.
היו"ר מירי רגב
אפי, אני שואלת אותך שאלה פשוטה: האם אפשר להגיע לאיזו שהיא פשרה?
טל שביב
אני מהשלכה המשפטית ברשות המים, אני הסגנית של היועצת המשפטית. כעיקרון, אפי הוא גורם מקצועי והוא כמובן יתעמת בכל הנושאים של ההשקעות וההלוואה שלקחתם על סך 40 מיליון שקל לבניה, ודוח ליקויים שיש לנו בענין. כפי שגברתי יודעת, יש עתירה כרגע שאדוני הגיש לבית משפט לעניינים מנהליים. לא משנה שזה היה צריך להגיע לבג"ץ בעניינים - -
היו"ר מירי רגב
אוקי. בואי תגידי לי מה את אומרת.
טל שביב
מה שאני רוצה לומר, גברתי, שבאמת לדון לפרטי פרטים, לעומק הדברים בפורום הזה. אני לא מתכוונת לשכנע. אתה מאד טעון, ואני מכבדת את זה ואני לא מתכוונת לשכנע ב-5 דקות אנשים בנתונים ופרטים ודוחות כספיים שישבנו במשך כמה שעות במועצה וקיימנו גם דיונים לפני. אתה מעונין לתקוף את ההחלטה שלנו שהיא נעשתה בחוסר סבירות, בהגינות, בשוויון, במשוא פנים והכל, זו זכותך המלאה. אבל כרגע יש עתירה, תביעה אישית נגד בכירים ברשות המים. אנחנו מנהלים פה דיאלוג ויושב פה אפי, שהוא, מן הסתם, חלק מהמצהירים בתיק הזה. אני חושבת שזה לא תקין, במיוחד - -
היו"ר מירי רגב
שיבוא ראש הרשות.
טל שביב
לא, גם ראש הרשות. ברגע - -
דוד אזולאי
זה להתחמק מתשובות.
היו"ר מירי רגב
תסלחי לי, אני שואלת אותך שאלה: האם נראה לך הגיוני, הרי גם המשפט - -
טל שביב
- - -
היו"ר מירי רגב
לא, אני שואלת אותך שאלה: האם נראה לך הגיוני שיש 37 מיליון שקל דיבידנד שיושבים עכשיו בקופה, בלי שילכו לטובת תושבי קרית-גת? הוא לא עמד בהתחייבות של להכין תכנית. קחי 10 מיליון ושימי אותם בצד. את אומרת, ה-10 מיליון האלה, העיר לא מקבלת אותם. לתת לו חלק מהכסף לטובת העיר. אני שואלת אותך: האם יש כאן שכל ישר?
טל שביב
אני אשיב לך: אני משפטנית ואני יודעת לקרוא טוב את חוק תאגידי מים וביוב. חוק תאגידי מים וביוב אומר דבר אחד ברור: משק כספים סגור, אי זליגה של כספים ממים וביוב למטרות עירוניות. אז את מדברת כרגע על - -
היו"ר מירי רגב
סליחה, על הדיבידנד?
טל שביב
שניה, רגע. לפני שאנחנו מאשרים העברת כספים למטרות עירוניות לבעל המניות, אנחנו קודם כל דואגים שכל הכסף הזה מוצה למטרות מים וביוב. גם אם מחר נחליט שהכסף הזה צריך לחזור בחזרה לצרכן - -
היו"ר מירי רגב
סליחה רגע, הבנתי מה את אומרת. אני רוצה להבין את זה שוב: את אומרת שאת לא יכולה לקחת את ה-37 מיליון שקלים, להעביר אותם למטרות התושבים עד שכל סוגית המים והביוב למטרות... אני מבינה את זה בדיוק. את בעצמך אומרת או אפי, כי כמו שאמרת, את יועצת משפטית, את מבינה במשפטים והוא מבין בתאגידים ובהיבטים הלוגיסטיים והמנהלתיים. הוא אומר שכדי לעמוד בביצוע של הסוגיה של מים וביוב, אנחנו צריכים להשקיע בזה במכרזים 4 מיליון שקלים. אני אומרת לא 4 מיליון שקלים כדי שחס וחלילה התאגיד לא יעמוד בזה שהשקעה במים וביוב לא 4 מיליון שקלים. נשים 10 מיליון שקלים. כפליים ממה שהוא צריך להשקיע. את השאר, כרגע, תחזירו לטובת התושבים.
הרי אתה יודע, לא את, את לא אמורה לדעת את זה אבל אפי יודע ש-37 מיליון הוא לא צריך לטובת הפרוייקטים והמכרזים של מים וביוב. אז למה לא להגיד דבר מאד פשוט: אנחנו כרגע ניקח 10 מילון שקלים ונשים אותם בצד. אנחנו ניתן לראש העיר אפשרות לעזור לתושבים שלו. יש עכשיו תקציבים ויש עכשיו קיצוצים ומצב מאד מאד בעייתי. התושבים גם שלמו את זה. אתם לא עושים להם טובה, זה כסף שלהם ולא חס וחלילה מישהו מהרשות שילם על זה. אנחנו ניתן 50% מהתקציב ו-50% אנחנו משאירים. את שאר הכסף הוא ישתמש אחרי שהוא יראה לנו בשלושת החודשים הקרובים, אנחנו נקבע דד-ליין של 3 חודשים קרובים. אנחנו, כוועדת הפנים, יש לנו גם אחריות לענין הזה, 3 חודשים של מכרזים לטובת מים וביוב.
טל שביב
אז אשיב לך על השאלה שלך: קודם כל, לענין של חלוקת הדיבידנד, אנחנו לא נעשה פה חישוב מתמטי כי יש פה גם ענין של ליקויים של התאגיד. ליקויים מאד קשים שהתאגיד עבר. היה מבקר שמונה על ידי הממונה על תאגידי המים והביוב. אני לא מתכוונת לחשוף - -
אבירם דהרי
תני לנו ליקוי אחד קשה. תני לנו ליקוי אחד. אחד.
טל שביב
אדוני, אני יכולה לדבר ואני יכולה ללכת הביתה. אני מנסה לדבר רצוף והכל יהיה חשוף בבית המשפט מבחינת גילוי מסמכים והכל. אבל אני רוצה לומר שחלק מחוק תאגידי מים וביוב, הרגולציה כל כך עמוקה והדוקה כיוון שמדובר פה בגופים שהם עסקיים וגם נותנים שירותים חיוניים לתושבים. כשגוף נותן שירות חיוני לתושבים, הרגולציה נעשית יותר בהקפדה לשמור שאם מחר לא יהיה לך שירותי מים וביוב, שלא באמת תישארי בלי שירותים. אחת הסיבות שהרגולציה כל כך עמוקה זה גם, בין היתר, בשביל לשמור על ההפרדה בין התאגיד לבין הרשות המקומית, שלא יהיה סבסוד סמוי וכולי. בין היתר, זה לא רק תכנית ההשקעות. בנוסף יש פה את הענין של ליקויים מאד חמורים של עיריית קרית-גת.
היו"ר מירי רגב
הבנתי מה את אומרת. אפי, אני רוצה לשאול אותך שאלה: מבחינת היועצת המשפטית, הבנתי מה את אומרת. 50% מזה יכסה את כל התאגידים, את כל הליקויים, את כל המכרזים, את הכל זה יכסה?
אפי דביר
אבל זה לא רק הענין של הכסף. הגוף הוא גוף מפוקח - -
ישראל אייכלר
זה דמי ערובה.
רן מלמד
אני סמנכ"ל עמותת ידיד. אבל אתה אתם לא יודעים לפקח. אתם מקלקלים במקום לסייע לאזרחים. תסתכל על האנשים בעיניים ותבין שאתה לוקח מהם כסף שצריך לעזור להם. אתה לא עושה את העבודה שלך כמו שצריך. קח את דוח מבקר המדינה ותוכל לראות שם שאתה לא עונה למכתבים, אתה לא שקוף בנתונים. אני כבר 4 חודשים מחכה לתשובה מכם על אותן טענות שראש העיר כתב. אתם לא טרחתם לענות, כי אתם לא עונים.
היו"ר מירי רגב
אל תדאג, לי הם יענו.
רן מלמד
תאמיני לי, זה יעלה במשפט כולל אישור חתימה של מי שקיבל את המכתב.
אבירם דהרי
הם שולחים לתקשורת. תשמע איזו חוצפה. הם שולחים לתקשורת שהם זמנו אותנו לדיון במועצת רשות המים. חצופים. אתה זימנת אותי לדיון?
רן מלמד
גברתי היושבת ראש, לא יכלו להגיע לכאן היום רונית דרורי ופרלה כהן ואנשים אחרים תושבי קרית-גת, שמחכים לכסף שצריך להגיע להם בדין, בגלל שפקידים ברשות רגולטורית לא עושים את העבודה שלהם כמו שצריך.
היו"ר מירי רגב
הבנתי. רן תודה. דוד אזולאי בבקשה.
דוד אזולאי
אני שמעתי חלק מדבריו של ראש העיר, וניכרים דברי אמת, דברים קשים, ואני בטוח שאתה לא היחיד. אני מודיע לך, גברתי היושבת ראש, זה ענין של זמן שהוועדה הזאת תהיה מוזמנת לקיים דיונים אצל ראשי ערים אחרים בנושאים האלה. לצערי הרב, זה חוזר על עצמו אצל הרבה אנשים. אני גם לא הייתי רוצה שנתחיל להיכנס כאן לדין ודברים ולפירוט ייתר, זה לא התפקיד שלנו. התפקיד שלנו לראות שאכן החוק מתבצע, המדיניות קיימת ומה שצריך לעשות זה לבוא ולהגיד: ראש העיר ביצע או לא ביצע, רשות המים ביצעה או לא ביצעה.

מה שהייתי מציע לך, גברתי היושבת ראש, היות ואנחנו נמצאים פה גם בהליך משפטי ואני שומע פה את הטענות של היועצת המשפטית וגם של נציג רשות המים, הצעתי היא שאנחנו מבקשים ודורשים מרשות המים להעביר דוח מפורט על כל מה שהם דורשים מעיריית קרית-גת בתוך שבוע ימים, להגביל את זה בזמן, שיגידו לנו מה עיריית קרית-גת נדרשת לעשות, ובתמורה מה הם מוכנים להעביר. מפני שאז זה ישליך על כל תאגידי המים שיבואו לפה כי אנחנו יודעים שכל הנושא של תאגידי מים זה הורתו בחטא ולידתו בחטא, וזה אחד הפשעים הגדולים שעשתה מדינת ישראל לאוכלוסיות במדינת ישראל, זה אותם תאגידי מים שעל חשבון האוכלוסיות המסכנות שמשלמות מים, הם פשוט גוזלים אותם. כאשר אתה נכנס לתאגידי מים, אני לא האמנתי למראה עיניי. מנגנון מנופח. רשות מקומית שלמה נקראת תאגיד מים. לא לילד הזה פיללנו כשהוקמו תאגידי המים.
היו"ר מירי רגב
אני מקבלת את מה שאתה אומר. חבר הכנסת אייכלר.
ישראל אייכלר
אני חושב שאפשר לקנא בערים שיש להם ראש עיר שמדבר בכזה להט על העיר שלו, כאילו שזה היה הכסף הפרטי שלו שגנבו לו מהבית. הלוואי וכל ראשי הערים יהיו בלהט הזה. אני גם נדהמתי לראות שקרית-גת עומדת ברמה כזאת גבוהה של יציבות כלכלית, כך שאנחנו יכולים רק להתכבד בעירייה כזאת.

אבל אני שומע פה שני דברים שמאד צורמים לי, וזו לא פעם ראשונה. באים לפה אנשי שלטון ומדברים על דיונים בבית המשפט נגד אנשי שלטון אחרים, ולכן, אסור לנו, כנבחרי ציבור לעסוק בזה, כי זה עדין בבית המשפט.

דבר שני שמפריע לי מאד זה הענין של דמי ערובה, אני קורא לזה. אמרה יושבת הראש 10 פעמים: כמה שאתם חושבים שהליקויים קיימים, תיקחו כפול לצד ותשריינו את זה כדי שהוא לא יוכל חלילה לבזבז אותם. אבל אם יש בחוק דיבידנד - -
טל שביב
אנחנו שנתיים וחצי מחכים לתיקון. צריך לתקן אותם.
אבירם דהרי
סליחה גברתי, תני לי אחד. תני לי ליקוי, יש כל כך הרבה, תני אחד. תבקש אחד.
ישראל אייכלר
אני לא רוצה לקחת מזמנכם, אני בעדכם בענין הזה שאסור לתת לראשי הערים לא לתקן, כי אני כאזרח רוצה שראשי הערים יתקנו את הליקויים. אבל אם את לוקחת את הכסף, לא כמה שהוא צריך אלא כפול כדי שתהיה לו מוטיבציה לעשות את זה – דיינו.
אבירם דהרי
גברתי, אין שם שום ליקוי. תני לי אחד. את יכולה לתת ליקוי אחד?
טל שביב
יש לי כמה. זה לא "יש לי". היה מבקר שבחן את כל המקרים האלה אבל בפורום הזה, באחריות שלי, אני לא יכולה להגיד, זה יהיה בבית משפט.
אבירם דהרי
אין כלום, אני אומר לכם. אין שום דבר. עשינו להם לפנים משורת הדין, רק בשביל לסתום להם את הפה. אני אומר לכם שאין אפילו אחד ובגלל זה היא לא יכולה להגיד אפילו אחד, זה כל כך חמור.
היו"ר מירי רגב
טוב, אני מסכמת את הדיון הזה. הבנתי.
אפי דביר
משהו חשוב וקצר: לסוגיית הדיבידנד, קודם כל אנחנו בוחנים בימים האלה אפשרות שאותם תאגידים שהביאו רווחים בגלל שהם ניקו את הנורמות, מה שנקרא, והם יעילים מאד, הכסף יוחזר. אנחנו בוחנים את זה שהוא יוחזר ברובו לצרכנים ישירות, כי בסופו של דבר אם - -
אבירם דהרי
ראית איזה חצופים? למי תחלק? הכסף שלי. אתה תחלק את הכסף שלי?
קריאות
אתה רובין הוד? אתם איבדם לגמרי את השפיות?
אבירם דהרי
סליחה, תשאלי אותו על נס ציונה, אתה יכול לענות?
דוד אזולאי
זה נשמע מענין, אנחנו יכולים לקבל החזרי מים. זה מענין.
ישראל אייכלר
רבותי, תקשיבו מה שאומר כאן היועץ המשפטי - -
היו"ר מירי רגב
שקט. אני לא יכולה לנהל ככה דיון.
ישראל אייכלר
אתם לא יכולים להוזיל את המים לאזרחים כי הוא אומר שהמחיר אחיד בכל הארץ.
טל שביב
לא אמרנו להוזיל, אמרנו להחזיר. להחזיר לחשבון המים סכום כסף.
קריאות
מה? אין דבר כזה.
היו"ר מירי רגב
שקט. אני לא יכולה ככה, מיקי.

אני מבקשת בתוך שבוע לקבל מסמך של כל הליקויים. אנחנו היום ביום שלישי, עד ערב שבועות לקבל מסמך של כל הליקויים של עיריית קרית-גת, מדוע הם לא עומדים בליקויים. מסמך מסודר של עיריית קרית-גת.

אני מבקשת ביום ראשון שאייכלר - -
קריאה
אפשר גם הערכה כספית?
היו"ר מירי רגב
כן, בהערכה כספית. כמה יעלה פחות או יותר תיקון הליקויים.
טל שביב
גברתי, אבל תיקון ליקויים במשמעות זה לתקן אותם.
היו"ר מירי רגב
הבנתי.
טל שביב
אבל זה לא שווי כסף, זה לא תמחור.
היו"ר מירי רגב
אוקי, אבל אל תדאגי, יש אנשים שיודעים לתמחר מצוין באוצר וברשות המים. תשאלי אותם. איפה דובר הרשות? אורי, נכון? אתם טובים בתמחורים. אז תתמחרו לי את הליקויים.
דבר שני
אני מבקשת מחבר הכנסת דוד אזולאי וחבר הכנסת אייכלר ואני, אני אדבר גם עם חבר הכנסת כבל, דיון מהיר ביום ראשון, אני אדבר עם היושב ראש, על תאגידי המים. אנחנו נביא דיון עקרוני על כל סוגי תאגידי המים לוועדת הכספים. היושב ראש יאשר לי את זה.
דבר שלישי
אני מבקשת מכתב מהיועץ המשפטי שלנו בבקשה, לשר האוצר, לשרת המשפטים ולשר האנרגיה, א. מה ההגדרה על פי החוק, תאגיד מים שיש לו דיבידנד, מה הקריטריונים של החלוקה? ב. האם יכול להיות מצב שמתקיימים דיונים אחרי שנחקק חוק התאגידים על כך שרשות המים תחזיר באופן ישיר את הכסף לאזרחים ולא דרך עיר, שבעצם היא עשתה את הכל כדי שתאסוף את הכסף ואחר כך תביא את זה לרווחת העיר.
אבירם דהרי
כן, נס ציונה תחזיר לתאגיד את ה-16 מיליון שקל? אפי, אל תסתמכו, אתם סתם מסתבכים אישית.
היו"ר מירי רגב
אני מבקשת לקיים דיון שבועיים אחרי שבועות בהשתתפות רשות המים, יושב ראש השלטון המקומי, נציג בכיר ממשרד המשפטים, נציג בכיר ממשרד הפנים. אני רוצה פה את המנכ"ל, על איך הם מתכוונים להתעסק בכל סוגיית תאגידי המים בעיריות ובאיחודים של תאגידי המים. גם משרד האנרגיה. איך הם מתכוונים להתעסק באיחודים של תאגידי המים. האם האיחוד הוא פונקציה לאיום מסוים על עיר מסוימת.
זאת אומרת
יש לנו פה 4 נושאים לטיפול: 1. ליקויים של עיריית קרית-גת, שיגיעו אלי תוך שבוע.
טל שביב
האם הוא יכול להביע את הסכמתו שאני אפיץ את המסמך הזה - -
היו"ר מירי רגב
בטח, הוא אמר שתעבירי לכולם.
דוד אזולאי
סליחה, עם כל הכבוד, ועדת הפנים דורשת את זה גם אם ראש העיר לא מסכים.
אבירם דהרי
חצופים, לתקשורת העברתם אתם לא שאלתם.
היו"ר מירי רגב
- -מסמך ליקויים, דיון מהיר שאנחנו נעלה ביום ראשון בנושא תאגידי המים, אני אדבר עם יולי. מכתב לשר האוצר ודיון בנושא עקרוני של תאגידי המים.
אבירם דהרי
מירי, שלא יבלבלו אותך, שנייה. סליחה, את תעבירי לה מה שהיא ביקשה. את תעבירי לה את הליקויים שלא תוקנו.
טל שביב
אני ביקשתי את ההסכמה שלך.
אבירם דהרי
את לא צריכה את ההסכמה שלי. את הליקויים שלא תוקנו ותתמחרי אותם.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 14:00.>

קוד המקור של הנתונים