ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 30/04/2013

המלצת ועדת הכנסת למינוי ח"כ מיכל רוזין, ליו"ר הוועדה לבחינת בעיית העובדים הזרים

פרוטוקול

 
PAGE
7
30/04/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס' 1
מישיבת הוועדה לבחינת העובדים הזרים
יום שלישי, כ' באייר התשע"ג (30 באפריל 2013), שעה 12:00
סדר היום
המלצת ועדת הכנסת למינוי ח"כ מיכל רוזין, ליו"ר הוועדה לבחינת בעיית העובדים הזרים
נכחו
חברי הוועדה: מיכל רוזין – היו"ר
אילן גילאון

זהבה גלאון
יריב לוין
שמעון סולומון יאסו

עיסאווי פריג'
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
יושב-ראש ועדת הכנסת צחי הנגבי
מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ
ורד סויד - מנהלת הרשות לקידום מעמד האשה

אתי בן-יוסף - מנהלת ועדת הכנסת
ייעוץ משפטי
נעה בן-שבת
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט
<המלצת ועדת הכנסת למינוי ח"כ מיכל רוזין, ליו"ר הוועדה לבחינת בעיית העובדים הזרים>
יושב-ראש ועדת הכנסת צחי הנגבי
שלום רב, אדוני היושב-ראש, גברתי יושבת-הראש המיועדת, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.
בהתאם להוראות סעיף 106א1 לתקנון הכנסת, ועדה תבחר יושב-ראש מבין חבריה לפי המלצת ועדת הכנסת. בהתאם להוראות סעיף 108 לתקנון הכנסת, בחרה הכנסת ארבע ועדות לעניין מסוים, בהן הוועדה לבחינת בעיית העובדים הזרים. ועדת הכנסת החליטה להמליץ בפני הוועדה לבחינת בעיית העובדים הזרים, לבחור בחברת הכנסת מיכל רוזין לכהן כיושבת-ראש הוועדה.
רק נאמר, לפני שנעלה להצבעה, שהיושב-ראש כבר הזכיר בישיבה קודמת שאכן זו תופעה ייחודית בפרלמנט הישראלי, שחברת כנסת שזה מקרוב באה, כבר זוכה לקבל על כתפיה אחריות כל כך ייחודית של ניהול ועדה, אבל זה קורה באמת מכיוון שיש לך הרקע והכישורים והניסיון. הכנסת הפקידה בידיך נושא שהוא בין הנושאים הבוערים ביותר, הקשים ביותר, שמשלבים דילמות מתחומים ערכיים ומתחומים אזרחיים רבים. אני בטוח שאת כבר מכירה, פחות או יותר, את עומק הדילמות הקיימות, ושתישאי באחריות הזאת בהצלחה.

אני אעלה להצבעה, ולאחר מכן יושב-ראש הכנסת יברך את מיכל. מי בעד אישור המלצת ועדת הכנסת?

הצבעה

בעד – פה אחד

אושר.
יושב-ראש ועדת הכנסת צחי הנגבי
פה אחד אושרת. אנא תפסי את מקומך.
היו"ר מיכל רוזין
תודה רבה. כבוד יושב-ראש הכנסת.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
קודם כל, ברכות, מזל טוב. אני חושב שכל דבר שנגיד בנושא שאת הולכת לטפל בו החל מעכשיו הוא קצת נדוש. ברור שזה ניווט כמעט בלתי-אפשרי ורגישות כמעט בלתי-אנושית. מצד אחד, אנחנו חס ושלום לא רוצים לעשות שום דבר לא ראוי לאנשים אחרים, ולא חשוב מה הסיבה ומה הדרך שבה הם הגיעו אלינו, ולא כי אנחנו לא רוצים יחסי ציבור גרועים אלא כי אנחנו באמת לא רוצים. מצד שני, צריך לגלות גם רגישות ודאי למצב שנוצר, אם אנחנו מדברים על שכונות מסוימות בתל-אביב או באילת וגם במקומות נוספים בארץ, ואת הניווט הבלתי-אפשרי הזה את והוועדה בראשותך תצטרכו לעשות כמעט יום-יום וכמעט ישיבה-ישיבה. אין לנו אלא, אל"ף, לאחל לך המון הצלחה בנושא הזה, תמיד התבונה לשמוע את שני הצדדים, לטפל בשני צדי המטבע. מבחינתנו, נשתדל במה שנוכל לעזור בעבודתך. אני בטוח שנוכחות חברי הסיעה שלך – גם זהבה, גם עיסאווי פריג' – אני חושב שנוכחותם מעידה שתקבלי מהסיעה שלך, שמנוסה בתחום הזה - היו לה כבר יושבי-ראש בתחום הזה בכנסות הקודמות, את התמיכה הנדרשת, וגם אנחנו ככנסת נשתדל לעזור. בהצלחה רבה.
היו"ר מיכל רוזין
תודה רבה. בבקשה, יושבת-ראש מפלגת סיעת מרצ, חברת הכנסת זהבה גלאון.
זהבה גלאון
מכובדיי, יושב-ראש הכנסת, יושב-ראש ועדת הכנסת, אני מודה שאני מתרגשת. זה לא שמיכל רוזין היא חברת כנסת חדשה; היא חברת כנסת חדשה פורמלית. מיכל מביאה אתה הרבה ניסיון, וממשיכה כאן מסורת מפוארת שיש לנו ביו"רות הוועדה הזאת - ניצן הורוביץ ורן כהן בזמנו. באמת זאת תקופה רגישה, והתייחסות לסוגייה מחייבת גם רגישות, גם אמפתיות, גם הבנה, גם התחשבות, וגם אנחנו שמחים שהיא מקבלת את התפקיד לארבע שנים. נהגנו להיות סיעה קטנה – תמיד עשינו רוטציות, ופתאום גדלנו, יש לנו תפקיד כאן לארבע שנים. אני משוכנעת שמיכל תעשה את תפקידה- - -
יושב-ראש ועדת הכנסת צחי הנגבי
היא היחידה שהרוויחה מהכפלת הכוח...
יריב לוין
יש פה הצהרה של האופוזיציה שהממשלה תכהן כל הקדנציה...
זהבה גלאון
אני רואה שיושבים פה הצוות המיומן של הוועדה, מנהלת הוועדה ואנשים בעלי ניסיון, שתוכלי להיעזר בהם מהצוות שלך. בקיצור, הצלחה רבה. את מייצגת אותנו בגאווה.
היו"ר מיכל רוזין
תודה. חבר הכנסת עיסאווי פריג'.
עיסאווי פריג'
אני מכיר את מיכל שנים רבות, ואני רוצה לומר משפט אחד: מיכל לפני שהתחילו כל הוועדות אמרה לי: בא לי להיות יושבת-ראש ועדה, לפוצץ את המטען שבי כדי לצאת קדימה. קיבלת את זה, ואנחנו מאחוריך. בהצלחה.
היו"ר מיכל רוזין
תודה רבה. נמצאת אתנו גם חברה יקרה, ורד סויד, ראש הרשות לקידום מעמד האשה.
ורד סויד
תודה. ברשות יושב-ראש הכנסת, יושב-ראש ועדת הכנסת, יושבת-ראש סיעת מרצ, יושב-ראש הקואליציה, מזכירת הכנסת, חברי הכנסת ואורחים ואורחות של הוועדה, עבורנו ברשות לקידום מעמד האשה זו גאווה כפולה: קודם כל, על כל מינוי של אשה לראש ועדה. הכנסת הזאת היא כנסת עם הייצוג הגבוה ביותר של נשים, והיתה לכם תרומה משמעותית, ובעיקר על שותפות שלך – היית לאורך כל הקדנציה האחרונה חברת הנהלת הרשות לקידום מעמד האשה, מאוד תרמת בדיונים, בהעלאת סדר-היום, בהיוועצות ובקידום נושאים, ובתרומה המרכזית שלך בתחום הטיפולי לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית הצלחת להעלות את הנושא לראש סדר-היום. אנחנו רואים גם תוצאות של ענישה, ובעיקר הצד של תמיכה אמתית וגיבוי לאורך כל הדרך - הרבה פעמים קיימת התלבטות, אם לצאת עם הסיפור החוצה, מה הנזקים שיהיו לקורבן שצריך להתמודד, ותמיד היית מראה אמתית, מעין עובדת סוציאלית לקורבנות, ומראש דנת אתם במחירים.
נאחל לך הרבה הצלחה. אנחנו יודעים שנושא העובדים הזרים זה גם עובדות זרות - ההדרה שהן עוברות וההטרדות שהן עוברות וההטרדות שהן עוברות הן קשות יותר ממה שעוברת אשה שהיא ילידת המקום. נברך גם את צוות הוועדה שעושה את עבודת הקודש. הצלחה רבה.
היו"ר מיכל רוזין
תודה. ירדנה, בבקשה.
מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ
בהצלחה.
היו"ר מיכל רוזין
תודה. חבר הכנסת לוין.
יריב לוין
קודם כל, אני מברך אותך. בהמשך לדברים שאמרה זהבה, שלא משנה מה יהיה אורך הקדנציה – טוב שיש יציבות. נדמה לי שהצלחנו לייצר בקדנציה הזאת הרבה פחות רוטציות מהתהליך שהיכרנו בכנסת הקודמת. בעיניי, כמי שעמד בראש ועדה בכנסת הקודמת, והתנאי שלי היה שאני מקבל אותה לכל אורך הקדנציה, אני חושב שזה דבר מאוד מהותי.

אני גם מאחל לך שבסוף הקדנציה שלך תוכלי לבוא עם הצעה, להוריד את המילה "בעיית" משם הוועדה, כי יש הרבה מאוד בעיות בעניינם של העובדים הזרים. יש מקרים – זו השקפת עולמי – שתופעת ההסתננות יוצרת הרבה בעיות, אבל יש גם לעובדים זרים בהרבה מקרים תרומה חשובה, ויש לא רק עובדים זרים לא חוקיים, אלא יש גם הרבה מאוד עובדים זרים חוקיים, שהם ודאי לא בעיה, אלא כל עוד המדינה החליטה לאפשר את הבאתם, צריך לדאוג שהעסקתם תהיה מסודרת, קליטתם תהיה כפי שצריך, וגם עזיבתם, כאשר רישיונם מסתיים, ייעשו בצורה מסודרת ומכובדת. בעניין הזה אני בטוח שיש אתגר שמשפיע בכל מקום, בכל עיר ובכל ישוב, וזה גם משפיע על דמותנו כמדינה. אני מאחל לך המון הצלחה בהתמודדות הלא פשוטה הזאת.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
אנחנו נפרדים, בהצלחה.
היו"ר מיכל רוזין
תודה רבה.

אז באמת אני חושבת שמילות המפתח שנאמרו פה הן המילים החשובות, וזה רגישות ומורכבות. הנושא הוא מאוד מורכב, ואני שמחה על הדברים שנאמרו פה. העובדים הזרים והעובדות הזרות, ובכלל, המילה "זר", יש בה ניכור, אבל קליטת העובדים מארצות אחרות, שבאים לכאן, ומבקשי עבודה שמגיעים לכאן, ומבקשים להיות חלק מהמדינה הזאת וחלק מהעשייה פה, ואולי אפילו הצמיחה כאן, אני חושבת שצריך להיות מאוד רגישים, ומאוד במורכבות להתייחס לנושא. הנושא אינו שחור-לבן, יש בו הרבה מאוד אפורים. רק עבודה משותפת – אין פה צד אחד מול צד שני – עבודה משותפת שהתחילה בקדנציות הקודמות, ואני לא רק אחדש אלא גם אמשיך את עבודתם החשובה של קודמיי – כל הנושא של רפורמת הסיעוד בבריאות, שאני מאוד מקווה, אני וחבר הכנסת ליצמן מתכוונים להגיש הצעת חוק פרטית בנושא הזה, ולהיאבק בממשלה על העברת הרפורמה של הסיעוד, כי זה אחד המפתחות החשובים ביותר כדי לקדם את הנושא הזה, ובכלל כל הנושא של הסיעוד מורכב – גם למועסקים וגם למועסקות אבל גם למעסיקים עצמם, לאנשים שצריכים את העזרה של אותה עובדת זרה, עובד זר. יש פה שתי קבוצות מוחלשות, ולא פעם אנחנו מצביים אותם קבוצה אחת מול השנייה, כאילו האינטרסים מנוגדים, ולא כך הדבר.

גם בנושא שכונות בדרום תל-אביב עם מבקשי המקלט – אין סיבה ששתי קבוצות מוחלשות הן אלה שנזרוק אותן לזירה, להתמודד זו עם זו, ולא נגיש את הפתרונות, ויש פתרונות. אפשר לדבר על פתרונות ועל עצירת הדלת המסתובבת וחידוש אשרות לחברות כוח אדם, וכן לתת מענה של עבודה למבקשי המקלט כאן ולמבקשי עבודה, ויש הרבה מאוד עבודה. ניתן להכשיר את אותם אנשים – הכשרה היא שם המפתח גם לישראלים שיעבדו בחלק מהמקצועות אבל גם לאותם מבקשי מקלט. שלום, חבר ועדה, חבר הכנסת סולומון. לא אישרת אותי, אבל אפשר לצרף אותך לפרוטוקול, אם אתה מאשר את עובדת היותי יושבת-ראש הוועדה.
שמעון סולומון יאסו
בטח.
היו"ר מיכל רוזין
אנחנו המחוקקים צריכים לתת את המענה לדברים. הרבה פעמים אנחנו מסתמכים על בתי משפט. באתי עכשיו מדיון בנושא נשות הכותל. בית המשפט אמר את דברו, אבל עדיין המערכת הפוליטית מבולבלת. גם בנושאים האלה בית המשפט לא תמיד יכול לתת את המענה לפי החוק. אנחנו המחוקקים צריכים לתת מענה גם בחקיקה ובעיקר באכיפה ופיקוח על רשויות המדינה ורשויות הממשלה, ולמצוא את הפתרונות הנכונים, שייתנו מענה למצב המורכב שנוצר כאן ולצורך של מדינת ישראל להעסיק את אותם עובדים ועובדות, כי זה גם אינטרס של המדינה.
אני חושבת שהמעמד שנמצאים פה הרבה אנשים מבקשי מקלט, נשים חסרות מעמד, שלא יכולים לעבוד במדינת ישראל, לא יכולים להתקיים, יוצר מצב אבסורדי שפועל נגד האינטרס של המדינה, נגד האינטרס של האזרחים של המדינה – נעסוק גם בנושאים האלה. נשים שנישאות לישראלים מגיעות לכאן, ולאחר גירושים או אפילו בעקבות אלימות במשפחה נשארות חסרות מעמד, לא יכולות לפרנס את עצמן וגם אין להן לאן לחזור, מצב שבו אנחנו קודם כל נדרשים לתת את המענה ההומני, הראשוני, אם זה בבריאות, אם זה ברווחה. אנחנו יודעים שזה לא רק בעיה של עובדים ועובדות זרות; כל הנושא של הרווחה והבריאות במדינת ישראל הוא לוקה בחסר, הולך לעבור עוד קיצוצים רחבים היום. גם אנחנו כאזרחים, לא בטוח שיהיה לנו המענה הסיעודי כאשר נידרש לו, ובטח אותם עובדים חסרי-מעמד או אותם חסרי-מעמד שאין להם יכולת לעבוד, הם נמצאים פה ללא תנאים בסיסיים של רווחה ובריאות. לכן הנושאים שלובים אחד בשני. אנחנו לא מדברים פה על שתי אוכלוסיות שונות אלא מדברים כולנו על סל השירותים שניתן לאזרח וסל השירותים שאנחנו נותנים לתושב שנמצא פה, שאנחנו צריכים לתת לו את המענה ברמה הבסיסית ביותר.

יש לנו הרבה מאוד עבודה. ישבתי הבוקר עם צוות הוועדה, והכרתי אותם. אין לי ספק שכולנו נכונות ונכונים לעבוד קשה, לעשות עבודה, לקדם את הנושאים ולהידבר עם רשויות הממשלה. אני לא באה מגישה שיש מי שרוצה להרע ויש מי שרוצה להיטיב; אני חושבת שכולנו רוצים למצוא את הפתרונות הנכונים והטובים ביותר, ואני מקווה לקדם את זה פה בוועדה.
הצטרף אלינו גם חבר הכנסת אילן גילאון, יושב-ראש הסיעה שלי. אשמח שתגיד כמה דברים.
אילן גילאון
זאת התרגשות מיוחדת, והיה לי בלק אאוט – חשבתי שהעניין הזה לא היום...

קודם כל, מיכל, כולם רוצים להיטיב – חלק עם עצמם וחלק גם עם אחרים. הסוגייה שאת לוקחת, וכבר הזהרתי אותך, ואת התעקשת, וזו אחת הסוגיות הקשות וזו אחת הוועדות הקשות דווקא בגלל המורכבות שבדברים: מצד אחד, יש לנו חולים סיעודיים, וצריך עובדים, ומצד שני, יש העובדים הסיעודיים. מדינה שמכבדת את עצמה וזקוקה לכוחות עבודה מן החוץ, בסופו של דבר מי שעובד כאן מקבל ומקנה לעצמו זכויות במדינה. זה הדבר המרכזי. כאשר התחלנו עם שימוש בעבודה זרה, היינו צריכים להבין שאנחנו צריכים להיפתח ולהתרגל לרעיון שחלק מהאנשים שמגיעים לכאן יהיו חלק מהמערכת כולה. לכן הפתרון האמתי בסופו של דבר יהיה לגבי מי שנמצא פה ונכנס פה, לבדוק, מי שנולד פה ודאי צריך להיות פה, אבל לגבי העתיד, צריך לסגור את השמיים, ולהחליט שכאשר רוצים עובדים זרים במדינת ישראל, עצם העבודה מעניקה להם זכויות שעד עכשיו לא הכרנו. מה לעשות, חלק מעמנו זה גם האנשים האלה. חלק ממדינת ישראל – אני תמיד אומר שזו מדינת היהודים ושל כל אזרחיה שגרים כאן, ושל כל אזרחיה, וגם האזרחים האלה בסופו של דבר הם אזרחים, והם יהיו אזרחים. יש דברים שאנחנו נאלצים לראות כל מקרה לגופו. היו לנו התנסויות קשות בעיקר עם ילדים במקרים המאוד פרטיים האלה, ילדים שהם – איך אגיד את זה - לא פחות ציוניים מאף אחד, שהם תורמים למדינת ישראל הרבה יותר מהרבה פוליטיקאים שאני מכיר, והם מגורשים מכאן אחרי שעברו פה גן ועברו פה בית ספר, ויכולים לבוא ממשטרת ההגירה, עד גיל 3, ולתפוס את האמא ולשים אותה בתא המעצר, ואני לא יכול לכנות את זה אחרת, כי יש לזה שם אחר, אבל כך אקרא לזה, כי אני מבקר שם תדירות וגם את לצערי תצטרכי לבקר שם.
יש לך עבודה קשה מאוד, ואני לא יכול לומר שתהיה הנאה בצדה, אבל יהיה הרבה מאוד צדק בצדה. כמובן, הסיעה והרבה מעריצים שלך שיהיו העובדים והפועלים הנאמנים שלך. אני עצמי אהיה הפועל הרומני שלך...
היו"ר מיכל רוזין
נדאג לזכויות שלך... תודה. חבר הכנסת סולומון, בבקשה.
שמעון סולומון יאסו
תודה. קודם כל, אני מאחל לך הצלחה. זו משימה לא פשוטה, לאור מה שאנחנו רואים בשטח, איך מתנהגים בני אדם לבני אדם.
בחרתי להיות בוועדה הזאת, ממש בחרתי, כי עסקתי בזה גם לפני. הצרה שלי, כשאני רואה מה שקורה פה, ובמסגרת העבודות שלי בחו"ל, אם באפריקה או במקומות אחרים, אני משווה ורואה עד כמה אנחנו מפגרים בכל מה שקשור לזכויות אדם ולשוויון ולתפיסת האדם באשר הוא, ופה באמת משהו מדהים לראות. המזל שלנו, ישראל, שאנחנו מדינה מתקדמת מבחינה טכנולוגית, מודרנית, לכן אנחנו שייכים למערב, אבל בכל מה שקשור לנושא של זכויות האדם ושל שוויון וטיפול אנחנו כל כך מפגרים בהרבה דברים, שזה דבר שהוא בלתי-מתקבל.

יש הרבה ניצול, ומי שנמצא בשטח, יש פה מצב שהוא בלתי-נסבל. לא מזמן הייתי בחוף הים, ואנחנו משחקים עם הילדים, באשדוד, ולא אלאה אתכם בסיפור, אבל אשה תאילנדית יושבת עם אשה אחרת, מדברות, והילדים התחברו. בסוף הבת שלי, היא כזאת דברנית, בת 4, ובסוף אני אומר לה שאני חבר כנסת. היא אומרת: היא נואמת בדיוק כמוך. ככה התחברנו. היא אמרה: האשה הזו – אני מאמצת אותה, כי מישהו הביא אותה מחו"ל, והוא לוקח את הדרכון שלה, ישראלי, יהודי, הופך אותה לבת ערובה, שפחת מין. היא סיפרה לי סיפורים שקשה לי, למרות שאני יודע שיש דברים כאלה – כשאתה שומע את זה ממקור ראשון. לכן הוועדה הזאת, כמה שהיא קטנה, היא צריכה להיות המצפון. היא צריכה לא רק להתעסק בדברים של חקיקה ואסטרטגיה אלא גם לפתור בעיות, שכשאנחנו שומעים, צריך להביא את זה לפה – שמצד אחד, חקיקה – דברים שיסדירו, ומצד שני, טיפול בבעיות, לא להתבייש לשמוע את המצוקות ולכבות שריפות.
אילן גילאון
אם צריכה להיות הלאמה, זה הדבר הראשון שצריך להלאים מידיים של סרסורי כוח אדם, שבזה הם עוסקים, ואני לא מתבייש לומר את זה מול המצלמות – סרסורי כוח אדם.
שמעון סולומון יאסו
בדיוק. ויש הרבה דברים שקשורים גם לטיפול עומק, שבעזרת השם, הספקנו בתקופת הקמפיין להכיר. אני יודע שנעבוד בשיתוף פעולה טוב. בענייני לחקיקה יש לי הרבה כיוונים. אני חושב שנוכל לעשות משהו יחד. ותתפלאו לשמוע - כל הנושא של פליטים, עובדים זרים, אם נרצה, נוכל לעשות קורולציה. אם אנחנו עיוורי הגדרות, הבעיות הן אותן בעיות.
עיסאווי פריג'
אבל תהיה לך בעיה של משמעת קואליציונית.
היו"ר מיכל רוזין
לכן הוא פה, הוא התגייס. אני סומכת עליך.
שמעון סולומון יאסו
אתן לך דוגמה. בשבוע האחרון היה לנו אירוע, שוועדת שרים אישרה, שהכסף הזה – לא יחזירו וכו'. אני לא יודע אם ראיתם את המכתב שלי – פורסם בעיתון הארץ. אמרתי שזה לא אנושי, לא יהודי, לא הומני ללחוץ אנשים עד שיתמרמרו. זה לא יהודי, לא ישראלי, לא אנושי. כתבתי את זה לשרת המשפטים עם העתק ליאיר לפיד. יש דברים שאנחנו צריכים להגיד, זה ערכים. לא באנו לפה כדי להיות קופסה. יש דברים שצריך לפעול כסיעה, אבל יש דברים שצריך לומר: זה אני, זה הערכים שלי, ואני לא מתפשר.
אני מאחל לך הצלחה, ואנחנו נהיה המצפון. תודה.
היו"ר מיכל רוזין
שמחה שיש לי שותף מלא. תודה רבה. מישהו נוסף? מנהלת הוועדה?
בת-שבע פנחסוב
כל טוב, דרך צלחה ויישר כוח.
היו"ר מיכל רוזין
תודה רבה, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:40.>

קוד המקור של הנתונים