ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 29/04/2013

צו הטיס (דחיית תחילתו של סעיף 87(א) עד (ג) לחוק), התשע"ג-2013

פרוטוקול

 
PAGE
5
ועדת הכלכלה
29/04/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 2>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, י"ט באייר התשע"ג (29 באפריל 2013), שעה 10:00
סדר היום
<צו הטיס (דחיית תחילתו של סעיף 87(א) עד (ג) לחוק), התשע"ג-2013>
נכחו
חברי הוועדה: >
אבישי ברוורמן – היו"ר
מיכל רוזין

איציק שמולי

איילת שקד
מוזמנים
>
זמר בלונדהיים - מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

יבינה זכאי-בראונר - עו"ד, רשות התעופה האזרחית

גדי רגב - ראש מטה, רשות התעופה האזרחית

עמיר שלום - מפקח, רשות התעופה האזרחית

עמרי טלמון - מנכ"ל, קלוב התעופה

אברהם קמחי - חבר הנהלה, קלוב התעופה
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
לאה קיקיון
<צו הטיס (דחיית תחילתו של סעיף 87(א) עד (ג) לחוק), התשע"ג-2013>
היו"ר אבישי ברוורמן
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את הדיון. הנושא על הפרק – צו הטיס. אני רואה שיש פה את כל המשרדים המוזמנים. הנושא ברובו הוא עבר כבר בעבר, הוא נושא טכני.
גבי רגב
אני סמנכ"ל של רשות התעופה האזרחית ובתפקידי אני ראש המטה. אני מתנצל בשם גיורא רום שלא הצליח להגיע.
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו חברים כל כך הרבה שנים, תמסור לו שהתנצלותו מתקבלת.
גבי רגב
אני רוצה להקדים בכמה מילים את הרקע ואחרי זה אני אעביר את רשות הדיבור לעו"ד יבינה זכאי-בראונר.
אחד התפקידים המרכזיים המוטלים על רשות התעופה האזרחית הינו קידום חקיקת התעופה בישראל, זאת על פי סעיף 1 וסעיף 4 בחוק רשות התעופה האזרחית, התשס"א-2005. כזכור, בעקבות הורדת מדינת ישראל על ידי ה – FAA לקטגוריה 2, הובילה רת"א, רשות התעופה האזרחית, את כל גורמי התעופה להביא בפני הכנסת לאישור את חוק הטיס החדש שיחליף את חוק הטיס משנת 1927. החוק החדש נכנס לתוקף באפריל 2011. בהמשך הביאה רת"א בפני ועדת הכלכלה קבצי תקנות שרובן ככולן נדרשו גם הן עבור החזרה לקטגוריה 1. קבצים אלה כללו שינויים בתקנות התיעוד, תקנות מכוני הבדק ונגזרות שלהן, ובעתיד הקרוב אנחנו מתכוונים להביא לשולחן הוועדה תקנות הפעלה, תקנות שדות תעופה וקבצים נוספים. הרבה עבודה צפויה מאתנו לוועדה.
המאפיין את הפעילות החקיקתית שהוזכרה הינו שהחקיקה התמקדה בעיקר בתעופה הכבדה, תעופת המובילים. קרי, דגש על חקיקה הנוגעת לחברות התעופה הישראליות, הבינלאומיות, מכוני הבדק שלהן, וכו'. במקביל, הגענו לכלל הבנה שלמרות שמרכז הכובד של התעופה הינו הנוסע המשלם, אשר במהותו הנוסע אל ומי ישראל בחברות התעופה הישראליות או הזרות, הרי שיש צורך להביא להסדרה גם בנושאים אחרים שרשות התעופה האזרחית עוסקת בהם: התעופה הקלה, או מה שנקרא תעופה כללית, התעופה הספורטיבית, כלי טיס בלתי מאוישים אזרחיים, וכו'. כל זאת לפי תעדוף המתבצע אחת לחצי שנה על ידי מנהל רשות התעופה האזרחית.
אחד הנושאים שקידמנו כמתחייב מחוק הטיס הינו הסדרה של תקנות לכלי הרחיפה למיניהם. כזכור, לפי סעיף 87 לחוק הטיס, שאושר בכנסת לפני כשנתיים, עשינו שינוי בגישה לסוג תעופה זה. התקבלה הגישה שאין למדינה צורך לרשיין כל מרחף, ובהתאם גם לפקח ולאכוף, אלא יש לרשיין את המפעילים של כלי הרחיפה העוסקים ברחיפה למטרות מסחריות או להדרכה, בלבד. על פי סעיף 87 לחוק הטיס נדרשנו להביא את ההוראות הרלבנטיות, טיוטת התקנות בתחום הרחפנים לאישור הוועדה, כך שייכנסו לתוקף ביום 13.4.2013. רת"א השקיעה פעילות רבה בטיוטת התקנות הרלבנטיות שהינה מורכבת למדי. הטיוטה הופצה לציבור הרלבנטי בתחילת מרץ 2013, לפני כחודשיים, ואנו צפויים בקרוב לבחון את ההערות השונות שנשלחו אלינו. האחרונות הגיעו ממש לפני יומיים-שלושה. את הטיוטה המגובשת אנחנו נדרשים עוד להעביר לאישור או התייעצות עם משרד האוצר, משרד הביטחון, משרד הספורט ומשרד המשפטים, בטרם תובא הטיוטה לוועדת הכלכלה.

כפתרון ביניים לסוגיה רת"א מבקשת את אישור ועדת הכלכלה לדחיית תחילת הפעלתו של הסעיף לשישה חודשים, כפי שאושר על ידי משרד המשפטים, והכל כמפורט בסעיף 195 לחוק הטיס. אני מבקש כעת מעורכת הדין יבינה זכאי –בראונר, מהייעוץ המשפטי של לרשות התעופה האזרחית להרחיב.
יבינה זכאי-בראונר
אני אומר כמה מילים לעצם הצו עצמו שאותו אנחנו מבקשים היום מהוועדה הנכבדה לאשר לנו. בעצם מדובר בצו הטיס, דחיית תחילה של סעיף 87 לחוק הטיס, כשעל חוק הטיס כמובן לא ארחיב, מדובר בחוק מאד ארוך ומשמעותי, אני אדבר רק על סעיף 87 שבו שבו, שלשמו התכנסנו. סעיף 87 בעצם עוסק ברישוי מפעילים של כלי רחיפה. כלי רחיפה מוגדרים בסעיף ההגדרות ככוללים גלשוני אוויר, מצנחי רחף ומצנחים ממונעים, מה שקרוי בעגה יותר עממית ממ"גים, אם תרצו נמצא כאן עמיר שלום, טיס שאמון על התחום, שיוכל להרחיב יותר, בצדדים המקצועיים, לאחר מכן. בעצם, סעיף 87 עוסק במפעיל של כלי רחיפה שמפעיל את הכלי למטרות מסחריות, זאת אומרת – לוקח אתו נוסעים נלווים בתמורה, בשכר, או פועל כמדריך. שני אלה יצטרכו רישיון מהמדינה. זה מה שקובע הסעיף.
סעיף 195 לחוק הטיס, שהוא סעיף נוסף שרלבנטי פה, הוא בעצם סעיף של הוראת מעבר. הוא קובע שסעיף 87 שעוסק ברישוי המפעילים של כלי רחיפה, יכנס לתוקפו ב- 13 לאפריל, 2013, זאת אומרת – לפני שבועיים, אבל הוא מותנה בהתקנת תקנות. התחלנו לעבוד על התקנות, הטיוטה פורסמה לציבור כמו שגדי רגב אמר כאן בתחילת מרץ. המסמך הוא מסמך מאד מורכב של כ- 70 עמודים שמדבר על כל תהליכי הרישוי שיידרשו מהאזרח שמבקש רישיון מהמדינה, דרישות הכשירות, מגבלות של גיל, של כשירות רפואית, של מבחנים עיוניים ומבחנים מעשיים – באמת, מסמך ארוך ומורכב - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
נצטרך, כשנאשר את זה לקרוא את כל 70 העמודים?
יבינה זכאי-בראונר
כן. זה עוד החלק הטוב כי יש לנו תקנות נלוות שמתקנות את תקנות ההפעלה, הרישיונות והאגרות – יש לנו עבודה מורכבת, שתגיע לוועדה שסופו של תהליך, אבל לא עליה אנחנו מדברים כרגע. העניין הוא שסעיף 195 לחוק אומר לנו שאם לא הותקנו תקנות עד ה- 13 לאפריל, 2013 ולא הותקנו תקנות כי אנחנו כרגע בעיצומו של תהליך – מקווים שעוד חודשיים שלושה נביא לשולחן הוועדה את התקנות האלה, המנגנון שהסעיף קובע בחוק הוא שהשר בצו, באישור הוועדה יאריך ב- 6 חודשים את תוקפה של הוראת סעיף 87 לחוק, ואז תהיה בעצם שהות לממשלה בששת החודשים האלה להתקין את התקנות. זה, בעצם, כל תכליתו של הצו הזה, שהוא צו של שורה.
היו"ר אבישי ברוורמן
טכני לחלוטין, ברור.

יש איזה הערות? אין.
מיכל רוזין
שר התחבורה? כמדומני הוא לא התחלף. אז למה צריך את הדחייה הזו?
לאה ורון
כי לא סיימו להכין את התקנות של אותם 70 עמודים.
היו"ר אבישי ברוורמן
אשר לקיסר – לקיסר. לא צריך לנגח כשלא צריך לנגח.
עמרי טלמון
אני מקלוב התעופה. אין לנו שום התנגדות, כמובן, לצו, אלא שאנחנו מציעים, לאור מה שאמרה גב' יבינה בראונר, לאור המורכבות של התקנות עצמן אני מטיל ספק רב אם תוך 6 חודשים התקנות האלה יאושרו. לנו יש כמה השגות מאד מטריאליות, ואני מציע מראש לקבוע את הזמן לשנה כדי למנוע עוד ישיבה, שנשב פה כולנו ונבטל את זמן הוועדה וזמננו שלנו.
מיכל רוזין
עכשיו אתה מבין למה ההערה שלי היתה רלבנטית?
איתי עצמון
אני רק מסב את תשומת הלב לכך שלפי סעיף 195 לחוק הטיס לא ניתן להאריך לתקופה של שנה אלא רק לתקופות של 6 חודשים בבכל פעם. זה לשון הסעיף המסמיך ואנחנו מצווים לנהוג לפיו.
איציק שמולי
יש לי שאלת הבהרה, ברשותכם. אם התקנות עדיין בהכנה, על כל כלי הטיס שכלולים בסעיף 87 – כלי רחיפה, מכוח מה אותם כלים מעופפים היום?
יבינה זכאי-בראונר
המצב המשפטי דהיום הוא מצב די מורכב, וזו גם אחת הסיבות גם שהלכנו למהלך של התקנת תקנות, שבעצם משנה את המצב המשפטי הקיים. למעשה ישנה תקנה, תקנה 163 ב' לתקנות ההפעלה, שאומרת שאדם שמבקש להפעיל כלי רחיפה לכל מטרה, לא רק למטרה מסחרית או מטרת הדרכה, אלא גם למטרה פרטית – זאת אומרת, אני, כמפעיל של ממ"ג חובב בשבתות בתבור, לשימושי הפרטי בלבד, צריך לקבל מרת"א רישיון הפעלה מבצעית, שזה רישיון שניתן בהגדרה שלו בדרך כלל לגופים, לאדם פרטי, יחיד. זאת אומרת, הוא מצריך ספר עזר מבצעי, שמות בעלי התפקידים בארגון, הוראות בדבר ביטוח, בטיחות – הרבה מאד דברים שלא אפרט כרגע. מה שקור מבחינת המצב העובדתי, כרגע, זה שהיו, למעשה שלוש אגודות שפעלו, כי מבחינת המבנה המשפטי-תאגידי שלהן הן היו עמותות, שהתאגדו לפי סוג הכלי – אגודת מצנחי הרחף, אגודת המצנחים הממונעים הגלגליים הממ"גים, ואגודת גלשוני האוויר, שקיבלו מרת"א רישיונות הפעלה מבצעיים וכל החברים שהיו בהם, חברים באגודה, קיבלו, בעצם, מעין רישיונות משנה, שזו מין קונסטרוקציה משפטית קצת מוזרה, כי בגדול מי שמחלק רישיונות זו המדינה, לא גופים פרטיים. למעשה, עמותת הממ"גים החזירה שת רישיונה המבצעי לרת"א לפני מספר חודשים, עמותת מצנחי הרחף החזירה את רישונה המבצעי לרת"א לפני מספר שנים - - -
גדי רגב
מרצונם.
יבינה זכאי-בראונר
מרצונם החופשי. ורק אגודת גלשוני האוויר היא למעשה, כרגע, עם רישיון הפעלה מבצעי בתוקף. מעבר לזה שכל הסוגיה של רישיונות הפעלה מבצעיים - זה כבר נבחן בחוק, אני מדברת על היסטוריה כרגע. זה נבחן, זה נמצא כלא מתאים לכל כלי הרחיפה, זו אחת הסיבות שהלכנו למהלך של התקנת תקנות שהוא באמת מהלך מאד מורכב. מדובר בתקנות רחבות יריעה שכאשר הם יגיעו לשולחן הוועדה אתם תראו תוך תיקונים, כדי להחליף את המצב המשפטי הקיים בתקנות הרישיונות, בתקנות ההפעלה ובתקנות האגרות - זה 4 קבצים של תקנות שמפורסמות באתר רת"א. כל אחד יכול לפתוח את אתר האינטרנט שלנו ולקרוא אותן. עבדנו עליהן לאורך תקופה מאד מאד ארוכה, והם יגיעו, בשאיפה, בטווח הזמן של חצי השנה שהוועדה כרגע התירה לנו - לשולחנכם.
לשאלתו של מר טלמון – ככל שחצי השנה לא תספיק, המנגנון בחוק הוא כזה שאפשר להאריך שוב, לאחר מכן בעוד חצי שנה.
היו"ר אבישי ברוורמן
זה הוסבר. אם כך לא נאריך בדברים. אני מבקש שתקראו.
יבינה זכאי-בראונר
"צו הטיס (דחיית תחילתו של סעיף 87(א) עד (ג) לחוק), התשע"ג-2013.
בתוקף סמכותי לסעיף סעיף 195 לחוק הטיס, התשע"א-2011 (להלן – החוק), לפי הצעת רשות התעופה האזרחית לפי סעיף 168(ב) לחוק, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מצווה לאמור:

דחיית תחילה

1. תחילתו של סעיף 87(א) עד (ג) לחוק תידחה ליום ט' בחשוון, התשע"ד (13 באוקטובר, 2013)".

את הסיפה שהיה במקור מבוקש להשמיט, ולאחרי כן באה חתימת שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה. אני מעלה את הנושא להצבעה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד-רוב
נגד-אין
נמנעים –אין
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה, פה אחד התקבל. אני מודה לכם, הישיבה נעולה.
<הישיבה ננעלה בשעה 10:20.>

קוד המקור של הנתונים