ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 29/04/2013

מצבה של העיר אילת

פרוטוקול

 
PAGE
14
ועדת הפנים והגנת הסביבה
29/04/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 8>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שני, י"ט באייר התשע"ג (29 באפריל 2013), שעה 11:00
סדר היום
<מצבה של העיר אילת>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
זבולון קלפה
דב חנין
מוזמנים
>
מאיר יצחק הלוי - ראש עיריית אילת

שי דותן - מנהל תחום בכיר כלכלה ברשות המיסים, משרד האוצר

רפ"ק טירן יהוד - ק' אג"מ מרחב אילת דרום, המשרד לבטחון פנים

איתי קורן - תקצוב ופיתוח, משרד הפנים

יוסי אדלשטיין - מנהל אכיפה וזרים, רשות האוכלוסין, משרד הפנים

גדעון שניר - סמנכ"ל אסטרטגיה ומדיניות, משרד התיירות

רותי רוזנטל - פעילה- המשמר החברתי, ארגונים חברתיים

ברוך קבלו - ליכוד, עיריית אילת

עיוש אלימלך - ליכוד, עיריית אילת

רוברט סיבוני - ליכוד, עיריית אילת

מיכאל ועקנין - ליכוד, עיריית אילת

אורי אסרף - יש עתיד, עיריית אילת
מנהל/ת הוועדה
יפה שפירא
רישום פרלמנטרי
יפה קרינצה
<מצבה של העיר אילת>
היו"ר מירי רגב
בוקר טוב לכולם. 29 באפריל, י"ט באייר, ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דנה היום בנושא העיר אילת. נמצא אתנו כאן חבר הכנסת זבולון קלפה, נמצא כאן ראש עיריית אילת, מר יצחק הלוי, ונמצאים פה חברים נוספים מאילת, נציגי משטרה, כמובן, והגורמים השונים, מנהלת הוועדה יפה.
כוועדת הפנים, החלטתי לעשות דיונים נקודתיים בנושאים מסוימים כשאני רוצה שיש מצוקה מסוימת בעיר מסוימת, כפי שעשינו בעבר על נצרת עלית, כפי שעשינו בעבר על בית-שאן והיום לקחנו את העיר אילת, גם בגלל הבעיות הביטחוניות שגילינו לפני מספר שבועות שהעיר אילת חשופה אליהן, בוודאי כל סוגיית מהגרי העבודה שמציפים את העיר אילת. אני חייבת להגיד פה שראש עיריית אילת מסייע בכל מה שקשור למהגרים ונמצא בכל דיון בסוגיית המהגרים בארץ.
כמובן, נושא של ביטול מע"מ. אמנם כאן זה לא ועדת הכספים ואנחנו לא נעסוק ישירות בביטול המע"מ באילת, אבל גם כנגזרת מזה. אנחנו צריכים להבין מה הנגזרת של ביטול המע"מ. היתה לי אתמול שיחה גם עם מיקי הלוי, סגן שר האוצר. הסוגיה של ביטול המע"מ לאילת עדיין לא נסגרה, אין החלטה כזאת, ולכן אני מציעה שנדבר על כל הסוגיה הזאת בצורה אחראית ועניינית בלי ללכת עליהום, כי הובהר לי אתמול שאין כרגע שום החלטה. יש איזשהו רעיון שכל שנה, או כל שנתיים בתקציב דו-שנתי, עולה על הפרק. זה תפקידם של פקידי האוצר, להעלות את זה על הפרק ובסוף יש מי שמקבל את ההחלטות. כמובן, התחרות הקשה בעיר – העיר רחוקה גיאוגרפית מכל מקום, החום הנוראי שיש שם, הקור שיש שם. אנחנו רוצים לשמור על אילת כעיר תיירותית, כעיר דרומית, כעיר נופש - גם לישראלים וגם לאנשים שמגיעים מחו"ל. וכמובן, אנחנו רוצים לשמור על העיר הזאת לאותם אנשים שאין להם יכולת לנסוע לחו"ל, שיוכלו לבוא וליהנות גם ממוצרים ללא מע"מ וגם שהתושבים עצמם ייהנו ממוצרים ללא מע"מ וכמובן, בעלי העסקים.

ראש העיר, ביקשת את הדיון וחשבתי שנכון לקיים אותו מהיום להיום ולכן קיימתי אותו. אני רוצה להזכיר גם לצופים וגם לגורמים הרלוונטיים – אני לא יודעת אם יש כאן מישהו ממשרד ראש הממשלה. אין - ראש הממשלה, ופה אני חייבת לפרגן לראש הממשלה נתניהו, ביקש להקים צוות שרים בראשותו בחודש ינואר 2012. "הממשלה תכין תכנית כלכלית כוללת לעיר אילת, וזאת לאור האמור והמוסבר בחוק הסחר החופשי – לקדם ולפתח את העיר אילת, בעלת המיקום והחשיבות האסטרטגית שלה". אתם מכירים את זה, מן הסתם, האוצר, את ההחלטה מ-9 בינואר 2012. זאת היתה ההחלטה של ראש הממשלה דאז, ראש הממשלה היום גם. לכן אני חושבת שחשוב להזכיר את זה, כולנו מבינים את חשיבות הסחר החופשי, כולנו מבינים את חשיבות העיר אילת ואף אחד לא רוצה שתהיה עכשיו הגירה שלילית של צעירים מאילת לטובת מרכז הארץ כי זה הדבר הכי נוח, בוודאי לחלק מהאנשים. אבל מבחינתנו, גם ברמה הלאומית וגם ברמה המקומית, אין לנו שום כוונה שזה יקרה.
נציג משרד הפנים נמצא כאן? מה תפקידך?
איתי קורן
כן. אני כלכלן במינהל לשלטון מקומי במשרד הפנים, רפרנט ברשויות מחוז דרום.
היו"ר מירי רגב
אני רואה את נציג משרד המשפטים ונציג משרד האוצר. מי עוד מנציגי המשרדים נמצא כאן?
יוסי אדלשטיין
יוסי אדלשטיין, ראש מינהל אכיפה וזרים, משרד הפנים.
היו"ר מירי רגב
נציג המשטרה, תציג את עצמך.
רפ"ק טירן יהוד
קצין אג"מ ושיטור, מרחב אילת.
היו"ר מירי רגב
יש כאן עוד נציגים?
גדעון שניר
גדעון שניר, משרד התיירות.
היו"ר מירי רגב
יצחק הלוי, בבקשה.
מאיר יצחק הלוי
תודה רבה, גברתי היושבת-ראש, על כך שבהתראה קצרה יחסית הנושא של העיר אילת עומד על סדר היום. מכובדי חבר הכנסת, בהצלחה במשימות החשובות.
זבולון קלפה
תודה.
מאיר יצחק הלוי
אני רוצה להתחיל, ברשותכם, באילת מאקרו. העיר אילת כבר לפני הרבה מאוד זמן כנכס אסטרטגי למדינת ישראל. נכס אסטרטגי משום שהיא ממוקמת כעיר הדרומית ביותר, אם תרצו, כשער הדרומי ביותר; עיר שממזרח וממערב לה יושבות מדינות ערביות שכנות; עיר שתעשיית התיירות בה היא התעשייה השולטת והבולטת; ועיר, שלצערנו, גם הגורמים האסלמיים החליטו לסמן אותה כעיר בעלת חשיבות אסטרטגית, ואמרו: אנחנו נפגע בה. ולצערי הגדול, מאוד מאיימים ועושים.
סך כל הסיבות הללו מלמד שצריך להתייחס לעיר אילת בקטגוריה שונה ואחרת. על כך גם התקבלה החלטה, לפני שנתיים ומשהו, להקים צוות שרים בראשות ראש הממשלה - דרך אגב, הצוות מונה 13 שרים - שעניינו דיון מתכלל, הוליסטי, רחב על כל האתגרים והסיכונים מולם ניצבת העיר אילת.
היו"ר מירי רגב
צוות השרים כונס מתישהו?
מאיר יצחק הלוי
צוות השרים התכנס שלוש פעמים, ואני חייב להגיד לך דבר מדהים - בין ישיבה לישיבה גם קרו דברים חשובים. על כך אני מודה לכל מי שהוביל, החל מראש הממשלה ודרך שרי הממשלה הרלוונטיים. אפרופו, מתוך 13 השרים שמונה מכהנים היום כשרים.
היו"ר מירי רגב
מי הם?
מאיר יצחק הלוי
החל משר התחבורה, שר הפנים הנוכחי, השר לביטחון פנים, שר האוצר שהיום הוא בתפקידו החדש. יש לי את הפרוטוקול, אוכל להוציא לכם.

אני טוען, וזו הטענה הבסיסית שלי, שהעיר אילת היא לא רק אסטרטגי, היא נכס כלכלי פוטנציאלי שיכול להניב הרבה מאוד כספים לקופת המדינה. אני טוען שאילת זו תרנגולת שצריך לפטם אותה נכון כדי שתטיל ביצי זהב לקופת המדינה. ראו מה קורה בעיר עקבה. כשהמלך עבדאללה, או אבא שלו, החליט לסמן את עקבה כנכס אסטרטגי נתן שם השקעות, יצר שם פיתוח של אזור סחר חופשי ברמות מטורפות – אם תרצו, העתיק מאתנו את התוכניות שלנו - והיום בעיר עקבה יש השקעות שמוערכות במעל 25 מיליארד דולר מכספים שהם לא כספי המלוכה, מכספים שבאים מיזמים. למה? כי יש כאן החלטה, שהיא החלטה אסטרטגית נכונה, לראות איך מתעדפים את העיר הזאת ואיך הופכים אותה לעיר תיירות ועיר נמל משובחת. נתנו שם אינוונטר שלם של הטבות והעיר מתחילה בשגשוג, ואם אנחנו נקפא על שמרינו נמצא עצמנו משמשים כחצר האחורית העצובה של המפרץ היפה שלנו.

אני חושב שאנחנו נמצאים בתהליך מצוין, גברתי היושבת-ראש, שבו התקבלו החלטות מתאימות. ויד אחת של הממשלה, מאוד מאוד משמעותית, רואה את הצורך בהקמת תכנית השער הדרומי כמגה תכנית האסטרטגית המשמעותית ביותר שקיימת היום במדינת ישראל, לדעתי. הפיכתה של העיר אילת לקריית ספורט בין-לאומי, הפיכתה של העיר אילת למרכז קונגרסים וירידים, הפיכתה של העיר אילת לעיר מחקר ומדע ועיר אוניברסיטה - אלה הם דברים שהם דברים דרמטיים מבחינת היכולת לחולל שינוי בעיר הזאת. אולם, בצד השני יש כמה סיכונים שאני חייב לשים על השולחן, ופה נדרשת הוועדה – באם תסכימי - לאמץ את החלטת ועדת השרים. זו הבקשה שלי, כי אני חושב שההחלטה של צוות השרים לנושא העיר אילת, כפי שהתקבלה ב-9 בינואר, היא אמירה של הבנת הצרכים האמתיים של העיר.
אני רוצה לגעת בסיכונים. נתחיל בזה שמדובר בעיר הפריפריאלית ביותר במדינת ישראל. אין עיר שמוגדרת כעיר יותר פריפריאלית מאילת. לא אני אומר את זה, הלמ"ס אומר את זה. דרך אגב, אלה נתונים שהממשלה ביקשה. המשמעויות ברורות – מהקצה שנקרא אילת ועד הציביליזציה של תל-אביב, זו העיר הרחוקה ביותר. המשמעויות הן כספיות, מרחק וכל המשתמע מהעניין הזה. הנגזרת מכך היא יוקר המחייה הגבוה ביותר במדינת ישראל. כל החומרים נמצאים. דן ברזניץ עשה מחקר וגילה שהעיר אילת והעיר תל-אביב הן שתי הערים עם יוקר מחיה הגבוה ביותר, ומשום שאילת מושתתת גם על תעשייה שהיא לא עתירת שכר אז גם ההכנסה היא מהנמוכות ביותר. משום כך נבנה חוק אזור סחר חופשי, שבתוכו יושבת גם הטבת המע"מ, בין היתר, לטפל באותה דלתה שמקשה על תושבי העיר אילת.

דבר נוסף הוא הנושא של המסתננים, אי-אפשר להתעלם מזה. קרה פה משהו שמבחינה דמוגרפית יוצר רגרסיה בלתי אפשרית, שפתאום, בפרק זמן קצר מאוד, העיר קולטת, מבלי שהיא רוצה, מעל ל-12% מתושביה. שמעתי פה כל מיני אמירות, אני אומר לכם, ויעידו חבריי מהעיר - שינינו את פנינו. לא את הצבעים שלנו, את פנינו. נוצרה פה קונסטלציה דמוגרפית בלתי אפשרית, שחלק גדול מהשכונות שלנו, בעיקר השכונות הוותיקות, נכבשו על-ידי בפרק זמן של שנה על-ידי קהילה שלא היתה מתוכננת. אני תמיד מספר את הסיפור - סיפור אמיתי - של שתי אימהות לתינוקות שהיו רגילות להגיע לפארק השכונתי הקטן באחת השכונות הוותיקות ופתאום הן מצאו יום אחד שהפארק הוא לא שלהן. זו גם כן איזו אמירה אינטימית של תושב, שיודע שהוא יורד לגן והוא פוגש את השכנה, ויושבים ומדברים, ופתאום אין דבר כזה, כי הפארקים נכבשו. אנשים לגמרי לא מבינים את המשמעויות החברתיות והקהילתיות בדבר כזה.
ובנוסף לכל הצרות, הג'יהאד האסלאמי והגורמים הפונדמנטליסטים, לאור הלקונה שיש בממשל המצרי, גזרת סיני הפכה להיות גזרה מלאה בגורמים עוינים שבחרו בעיר אילת כיעד, ובשנתיים האחרונות נורו עלינו שבע פעמים רקטות שנפלו בתוך העיר. למזלנו הגדול לא היו נפגעים, אבל אני לא צריך לספר לכם מה המשמעות לעיר תיירות, שחיה ונושמת תיירות, שאליה מגיעים 2.7 מיליון איש נכון להיום ואנחנו רוצים להגיע ל-4 ו-5 מיליון איש כדי להכניס עוד ועוד כספים לקופת המדינה. שני טילים כאלה מחסלים את העיר אילת.
אני רוצה שתדעו, במבצע "עמוד ענן" הרבה ערים במדינת ישראל נפגעו מטילים. הפגיעה הכלכלית הקשה ביותר לערי ישראל ממבצע "עמוד ענן" היא של העיר אילת. למה? כי מרמה של 30 פלוס צ'רטרים ירדנו לרמה של שלושה, והמשמעויות ברורות. כשאצלנו תעשיית התיירות – ויעיד פה נציג משרד התיירות - קורסת זה משפיע עד אחרון החוגים במתנ"ס.

כשאנחנו מסתכלים על הפיתוח המואץ של עקבה – אנחנו רואים את הפיתוח המואץ, זה להסתכל ולהתקנא. דרך אגב, אני בעד. אני לא נגד. אבל אני לא מוכן להיות נגרר, אני רוצה להיות מוביל את המפרץ. וכשרואים את זה, זה להסתכל ולהתקנא. אנחנו שומעים היום על הפתיחה של טורקיה. אני רוצה שנבין – לפתיחה של טורקיה יש השלכות ישירות על האוכלוסייה הישראלית. נכון להיום 86% מהתיירות היא תיירות ישראלית, לצערי, כי תיירות מחו"ל לא מגיעה. שוב, בגלל המצב הגיאו-פוליטי.

אני נותן מניין קטן. יושב כאן איתי ידידי ממשרד הפנים - אנחנו עיר נטולת מענקי איזון. אנחנו הולכים בעניין הזה לבג"ץ. אין לזה שום הצדקה. כולם יודעים שהנוסחה ההיסטורית מפלה את אילת לרעה. דרך אגב, כולם מסכימים.
היו"ר מירי רגב
בגלל המע"מ.
מאיר יצחק הלוי
לא, לא קשור. אני לא רוצה להיכנס לסיפור הנוסחה עכשיו, זה מאוד מורכב. אבל גם משרד הפנים וגם משרד האוצר אומרים: אתם צודקים, אנחנו לא רוצים לפתוח את הנוסחה. הם לא רוצים לפתוח את הנוסחה, נותנים לנו חלף מענקי איזון. אז כל שנה, כמו עניים בפתח, מבקשים את ההנחות. אני אומר דברים נכונים, איתי?
איתי קורן
כן.
מאיר יצחק הלוי
משום שאין לנו אורגנית מענקי איזון אנחנו לא זכאים לשורה של הטבות נוספות כמו, למשל, היסעים לבתי-הספר ועוד כל מיני כאלו, כי אנחנו לא בקטגוריה של מקבלי מענקים. כולם מסכימים אתנו, כולם רואים שהנוסחה מעוותת. אומרים: אתם צודקים, ניתן לכם חלופה. אבל זה ללכת עם ולהרגיש בלי.
היו"ר מירי רגב
אני מבקשת להתכנס.
מאיר יצחק הלוי
אני מתכנס. אני רוצה להגיד משהו בנושא החינוך. גברתי היושבת-ראש, אדוני חבר הכנסת, הדלתה בגין אפיוניה הייחודיים של העיר אילת, רק בנושא החינוך, היא מעל 15 מיליון שקלים בשנה, רק משום היותנו אילתים. הוכחתי את זה במסמך.
זבולון קלפה
וזה מושת על העירייה.
מאיר יצחק הלוי
וזה מושת על העירייה. עכשיו אחת משתיים: או שאני מרסק את המערכת או שאני מייצר גירעון, כשגם ככה אני ללא מענק איזון.
הנושא האחרון, גברתי – אני חייב להתייחס לנושא הפטור ממע"מ, למרות שזה לא הנושא המרכזי. כתבתי לשר האוצר. השר הרים אליי טלפון, נתן לי את המייל הפרטי שלו. שוחחתי אתנו, העברתי אליו והחזיר לי תשובה. במוצאי שבת ב-20:30 העברתי לשר מייל וקיבלתי ממנו תשובה ברבע ל-1:00.
היו"ר מירי רגב
שינוי גישה מרענן.
מאיר יצחק הלוי
היינו שני אנשים מודאגים – הוא בדאגות הגדולות שלו, אני בדאגות הקטנות שלי, אבל מסתבר ששנינו היינו ערים ברבע ל-1:00, כי ראיתי את המייל. בהגינותו כי רבה היא הוא כתב לי: תקשיב, זה לא על סדר היום. אם, חלילה, זה יעלה - ניתן לך את האפשרות לשכנע אותנו; לא יעלה – הנה מה טוב ומה נעים. אבל, מה שהוא כתב, וזה המשמעותי ביותר ורלוונטי לוועדה שלנו: אני מתחייב, אחרי אישור התקציב, הריטואל הזה ירד מסדר היום. זו אמירה שאמר השר, וזה ייאמר לזכותו כי לא יכול להיות שבכל שנה נבוא. את מכירה אותי יותר מפה מאשר באילת.
היו"ר מירי רגב
חד-משמעית.
מאיר יצחק הלוי
לא יכול להיות שבכל שנה אני יושב פה ונלחם. זה מתיש את כולנו, גורם נזק בלתי אפשרי לעיר. אני בתחושה שאוזניו של השר קשובות, אני יודע את עמדתו של ראש הממשלה ואני רוצה לקוות שעם ישיבת הממשלה הנושא הזה ייעלם מסדר-היום.
לסכם את דבריי, מה שאני רוצה לבקש מהוועדה החשובה הזו - משום חשיבותה של העיר אילת, משום האתגרים האדירים הניצבים מולה, אבל מצד שני, משום הסיכונים - אני חושב שהעיר צריכה לקבל טיפול הוליסטי, לאמץ את ועדת השרים לנושא העיר אילת ולהתחיל לצאת בצוותים רב-משרדיים כדי שיינתנו המענים ארוכי הטווח לעיר אילת, ואני אחד מראשי העיר שיודע לדחות את הסיפוקים המידיים שלו. אני מוכן לקבל דיונים גם לשנת 2015 ו-2020. תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך, מאיר. אני רוצה לשמוע התייחסות של משרד האוצר. אחת, איך אתם מיישמים את החלטת ועדת השרים בראשותו של ראש הממשלה? הדבר השני שאני מבקשת לשמוע את התייחסותכם לגביו זה לגבי המע"מ באילת. האם האמירה של מיקי, סגן שר האוצר, אליי אתמול היא באמת האווירה באוצר או שזו איזושהי אמירה כדי להרגיע אותנו?

אחריך אני רוצה התייחסות של משרד הפנים לסוגיית ועדת השרים ואיך משרד הפנים בכלל מתכוון ליישם את ההחלטה הזאת.
שי דותן
לעניין הוועדה – כמו שמאיר הלוי אמר, היו דיונים. אני מקווה שהם ימשיכו אחרי שיגובש תקציב. כרגע עסוקים במשרד האוצר, כפי שאתם יודעים, בגיבוש התקציב.
לעניין הסוגיה השניה - אני חושב שתשובת שר האוצר לראש העיר מדברת בעד עצמה. שר האוצר, מונחות לפניו כל האלטרנטיבות שאנחנו מחויבים להציג בפניו, כולל ביטול פטורים או העלאות מסים. יש לו סל מסוים, שר האוצר מתייעץ ובוחר, ואני מאמין שהוא עושה את זה גם בשיתוף יתר חברי הממשלה, והכול בא לדיון.
היו"ר מירי רגב
לא התייחסת לצוות השרים לגבי העיר אילת. אני גם אשלח מכתב מסודר לראש הממשלה בעניין הזה.
שי דותן
זה יותר באחריות משרד ראש הממשלה. אנחנו גלגל עזר שם.
היו"ר מירי רגב
אתם גלגל עזר שהוא, בדרך כלל, מאוד מרכזי.
שי דותן
נכון, אבל בכל זאת אנחנו מיישמים החלטות, וכרגע לא קיבלנו החלטה אופרטיבית.
היו"ר מירי רגב
מה זאת אומרת? מי מיישם את החלטת ראש הממשלה? ראש הממשלה אומר: אנחנו תוכנית כלכלית כוללת לעיר אילת.
מאיר יצחק הלוי
יוג'ין קנדל. הוא הטיל את זה על יוג'ין קנדל.
שי דותן
למיטב ידיעתי, אין תוכנית אופרטיבית. אין משהו שנדרשנו להציג.
מאיר יצחק הלוי
אני יכול לסייע בעניין הזה, גברתי היושבת-ראש?
היו"ר מירי רגב
חבל שאין כאן נציגות ראש הממשלה.
מאיר יצחק הלוי
ראש הממשלה הטיל את המשימה על פרופסור יוג'ין קנדל, אפילו המליץ בפניו לגייס חברה בין-לאומית, אני אפילו יכול לספר לכם שחברו עם חברת מקינזי. בגלל שנכנסו ללופ של הבחירות הכל הוקפא. דרך אגב, יש מסמך של פרופסור יוג'ין קנדל בעניין, והוא ביקש שאנשי רשות המסים ואנשי האוצר יהיו שותפים לוועדה הזאת.
היו"ר מירי רגב
באמת נבקש הסבר. כרגע מה שאתה יכול להגיד לנו זה: א', בנושא צוות השרים אתם לא מתואמים כרגע. אין לכם שום נגזרת של תוכנית כלכלית לעיר אילת. זה הדבר הראשון שאני מבינה. הדבר השני, שבעניין ביטול המע"מ באילת אין החלטה גורפת בעניין הזה. זה אחד מהנושאים שעלו אבל אין כרגע החלטה בעניין הזה.
משרד הפנים, בבקשה.
איתי קורן
לגבי החלטת צוות השרים – אני לא כל כך מעורב בפרטים. כמו שראש העיר אמר, כרגע יש החלטה לגבש איזושהי תוכנית עסקי כוללת לעיר, אבל אני פחות מעורב בפרטים האלה. אני יכול לומר איך אנחנו, במשרד הפנים, מסתכלים ועוזרים לעיר אילת. עיריית אילת באמת נטולת מענק איזון. יש לה איזשהו מודל שלילי – שמתרחק, אגב, משנה לשנה - כי הנוסחה באמת יוצרת איזשהו עיוות מבחינת מענה לעיר אילת. את זה כולנו יודעים, משלימים עם העובדה הזאת.
מאיר יצחק הלוי
לא, לא משלימים.
איתי קורן
מבחינת משרד הפנים - - -
זבולון קלפה
למה לא מחריגים אותה מראש, כמו בירושלים?
איתי קורן
אני מתקן את עצמי. אני אומר משלימים עם זה שאנחנו יודעים שבנוסחה זה לא המענה. המענה של מאזק האיזון זה לא המענה שבנוסחה הנוכחית אפשר להכניס בו גם כל מיני פרמטרים אחרים. אנחנו לא מגיעים לאיזשהו מודל חיובי. זאת אומרת, אנחנו מסכימים שמענק האיזון לא נותן את המענה לעיריית אילת.
הפתרון שלנו, של משרד הפנים, בכל שנה בתוך רזרבת השר או במענקים מיוחדים אנחנו משפים את העיר אילת בסדר גודל של בין 5 ל-7 מיליון שקלים בשנה. מבחינת התקציב של העיר אילת, הוא באמת נפיץ. בכל שנה הם מסיימים בגירעון של 1% או 0.5%. מאוד מאוד קשה להם לסגור את התקציב הזה בלי המענקים של משרד הפנים.
מאיר יצחק הלוי
אבל ירדנו מרמה של גירעונות של 40 לרמה של 2 מיליון.
איתי קורן
נכון. יש באמת תוכנית מסודרת, הם באמת מקטינים משנה לשנה. היתה היסטוריה שזה היה הרבה יותר גבוה, והם עשו כל מיני תוכניות התייעלות – הלוואות ביוב, מחזורים. עושים איפה שאפשר, נעשה מאמץ. לגבי השנה – עדיין, כמו שאתם יודעים, אין מסגרת תקציב. מענקי האיזון זה עדיין סימן שאלה גדול.
היו"ר מירי רגב
זה ברור, את זה אנחנו יודעים. בנושא מענקי איזון דיברתי כבר עם השר סער. יש לך משהו להוסיף, יוסי?
יוסי אדלשטיין
בנושא המסתננים – זו סוגיה שאנחנו מכירים ואנחנו נמצאים בקשר תמידי עם ראש העיר. בשנת 2012 נבלמה ההסתננות למדינת ישראל, הן בגלל הגדר והן בגלל הפעלה של חוק ההסתננות שהתחלנו להפעיל ביוני 2012. כרגע אנחנו נמצאים בפעילות מואצת לחפש מדינה שלישית שתהיה מוכנה לקלוט לפחות חלק מהמסתננים.
היו"ר מירי רגב
הפעילות המואצת הזאת נמצאת כבר שנתיים על הפרק.
יוסי אדלשטיין
היא לא נמצאת שנתיים, היא נמצאת בערך שנה. ראש הממשלה מינה את חגי הדס להיות הפרויקטור של הנושא הזה ואנחנו מקווים שנגיע להישגים בתחום כי זה תחום שמשפיע על כלל המדינה - על אילת במיוחד, בגלל שהיא עיר פריפריה, על תל-אביב, על ערד. על כל הערים האלה יש השפעה שלילית מאוד.
היו"ר מירי רגב
זה ברור לנו, אבל השאלה היא מה עושים.
ברוך קבלו
יש איזה סדר את מי מפנים ראשון? נגיד, אם אפשר לפנות 500 אז מפנים אותם קודם מאילת או קודם מתל-אביב?
יוסי אדלשטיין
הרי אם אני אגיד שאני מפנה מאילת קודם יעברו לתל-אביב; אם אגיד מתל-אביב אז הם יעברו לאילת.
ברוך קבלו
באתי בתור אילתי, לא באתי בתור - - -
יוסי אדלשטיין
בסדר. הרי אני יכול לתת הצהרה שמחר בבוקר אני מפנה את כל האילתים, אז כולם יברחו לגור בערד. אז מה? כשנמצא את הפתרון נמצא גם את הטכניקה איך להוציא אותם. הלוואי שנמצא מהר את הפתרון הזה. את הטכניקה נמצא.
היו"ר מירי רגב
תודה. משרד התיירות, בבקשה.
גדעון שניר
ראש העיר תמצת את המצב. אנחנו רואים באילת פוטנציאל גדול מאוד מאוד, במיוחד אם בסופו של דבר אם יתקיימו התוכניות למרכז ספורט, מרכז כנסים. לאילת יש יתרונות בתחומים האלה. אנחנו מגלים את זה גם היום, עם קבוצות שבאות מכל העולם להתאמן, אבל זה לא ברמה הבין-לאומית שהינו רוצים ולא בהיקפים.
אילת אכן סבלה הכי הרבה ממבצע "עמוד ענן". משרד התיירות, כדי להביא תייר חוץ לאילת משקיע פי ארבעה או פי חמישה מתייר רגיל שמגיע לשאר חלקי הארץ, ועדיין אנחנו עושים את זה בשמחה כי אנחנו חושבים שאילת, מעבר לחשיבות של תעשיית התיירות, זה יעד אסטרטגי של המדינה. אני מסכים עם כל מה שאמר ראש העיר.
אנחנו מקווים מאוד שלא יוטלו עליה גזירות נוספות שרק ידרדרו את המצב עוד יותר. לפני שנה אילת צורפה למפת אזורי עדיפות של משרד התיירות לצורך מענקים על-פי חוק עידוד השקעות הון. התחלנו לקבל פניות, אבל אם, חלילה, תיפולנה גזירות כלכליות - - -
היו"ר מירי רגב
אבל יהיו תמריצים.
גדעון שניר
לא, הם יאבדו את האמון בכלל.
היו"ר מירי רגב
השאלה היא אם אתם מתאמים את התמריצים שאתם נותנים לתיירות עם משרד האוצר. האוצר משתף פעולה?
גדעון שניר
זה חלק מתקציבנו, אנחנו לא מקבלים תוספת עבור כך. אנחנו חושבים שחשוב להקצות חלק ניכר מהתקציב שלנו לקידום אילת. אנחנו עובדים עם העירייה, עם התאחדות בתי המלון, עם כל גורמי התיירות שם בצורה מאוד הדוקה. יש שיתוף פעולה מאוד טוב ופורה ואנחנו מקווים שנצליח להמשיך בכך. אבל אם חלילה – לצורך הדוגמה, זה לא הנושא היום - יוטל מע"מ אנחנו צופים נסיגה אדירה של כל העיר ושל התיירות בפרט, ואז מישהו עלול להרים ידיים. אנחנו לא יודעים מה יהיה, אבל זה מצב קשה.
היו"ר מירי רגב
למשטרה יש משהו להגיד?
רפ"ק טירן יהוד
בנושא המסתננים - בניית הגדר צמצמה באופן משמעותי את כניסת המסתננים לאילת. מתקיימת פעילות אכיפה, עם הרשות המקומית, כנגד עסקי המסתננים. בהיבט המשטרתי – מבצעים פעילות אכיפה כנגד עבירות פליליות של המסתננים.
היו"ר מירי רגב
בנושא המסתננים נצטרך לעשות איזה דיון. מחר אנחנו עושים סיור של הוועדה בדרום תל-אביב, נעשה גם דיון בוועדה בכל סוגיית המסתננים. אני שמחה שגם שר הפנים רואה בדיוק כמוני את אותו פתרון של גירוש ושל קליטת הפליטים. הוא עושה הפרדה מעובדים זרים. צריך לעשות עבודה יותר לעומק, כי אנחנו שומעים יותר מדי על העניין של דיבורים ותכנונים, בסוף צריך להגיע לשלב המעשים וצריך לקדם את זה מאוד כי זה הופך להיות מצב שלאחר מכן יש בעיה לגרש אותם. בעניין הזה נעשה, אם צריך, דיון גם בוועדה החשאית של הוועדה שלי עם הגורמים הרלוונטיים כדי לשמוע את הנתונים כפי שהם לראות איפה הדברים האלה עומדים. חד-משמעית, יוסי, צריך לשים רגל על הגז בנושא הזה.

יש גורמים נוספים שרוצים להתייחס לסוגיה של העיר אילת? בבקשה.
ברוך קבלו
אני תושב אילת מילדות. אני רוצה לספר לכם משהו שלא כולם מכירים, כי לא כולם גדלו באילת. כבר היינו פעם אחת בסרט הזה, רק עם שחקנים אחרים. כשהייתי ילד כל מה שהיה באילת זה מכרות תמנע ונהגי מוניות. היה איזה בית מלון אחד, היסטורי כזה. לא היה כלום באילת. 80% מתושבי אילת עבדו בתמנע, 20% הנותרים עבדו כנהגי מוניות ובשאר מקצועות המסחר. ומה קרה? יום אחד החליטו לסגור את תמנע. אף אחד פה לא יודע, רק אנחנו יודעים מה קרה באילת כסגרו את תמנע. יותר מחצי תושבי אילת עזבו את אילת. גם ההורים שלי עזבו לתקופה מסוימת והגעגועים שלי לאילת כנראה החזירו אותם חזרה. כל מי שלא היה לו מה לעשות באילת, תוך חודשים ספורים כולם עזבו את אילת. זה היה איום ונורא להסתובב באילת, להלך בין כל הבתים הריקים, כי לא היתה עבודה.

זה תמיד בא מול הנתון של משרד האוצר שאומר שאחוז האבטלה באילת הוא אפס. נכון, הוא אפס. כי מה קורה באילת? בן-אדם שאין לו עבודה אין לו מה לעשות באילת. הוא מחכה חודש, מחכה חודשיים, מקבל קצת אבטלה, מנסה קצת להסתדר. לא מסתדר - לוקח את המזוודה, לוקח את הילדים והולך לגור באשדוד. אם באשדוד אין לו עבודה הוא יעבוד ביבנה, הוא יעבוד בפתח-תקוה, יעבוד באשקלון. באילת אין פתרון קסם כזה, בעקבה עוד לא מקבלים אותנו לעבודה. דרך אגב, בינתיים אנחנו מקבלים אותם לעבודה. אני מעסיק איזה 30 ירדנים שמגיעים כל בוקר. אנחנו מספקים להם פרנסה. אני לא רוצה להגיע למצב שאצטרך לעבור לצד השני ולעבוד אצלם.
מה אני רוצה להגיד לכם עם מה שקרה בתמנע? פעם תמנע היתה ענף הכלכלה שהחזיק את אילת, היום זה ענף התיירות. אפשר לדבר על הייטק, אפשר לדבר על מפעלים, אפשר לדבר על כל מיני דברים בומבסטיים, גדולים, אבל כרגע העיר הזאת חיה ונשענת על ענף אחד – טוב, רע, זה לא חשוב כרגע – וזה ענף התיירות. אם תהיה פגיעה במע"מ ובתי המלון יפסיקו לתפקד, כל מי שמתפרנס – 75% מתושבי אילת מתפרנסים מבתי המלון - פשוט ייקחו את הדברים שלהם ויעזבו את העיר אילת ואנחנו נחזור לשנות ה-80'. רק אחרי שהממשלה נכוותה, לא במים רותחים, בשמן רותח, ממה שקרה באילת בתקופת תמנע אז חוקקו את אזור סחר חופשי, עשו את הפטור ממע"מ והתחילו להשקיע מיליונים על מיליונים כדי שאפשר יהיה להחזיר את התושבים. ובאמת, העיר השתקמה והגיעה למצב הזה.
אתם צריכים להבין שאי-אפשר להחזיר את העיר הזאת אחורה, גם מבחינת המע"מ, גם בנושא הפרנסה. זה משק סגור, ומי שלא גר ולא חי באילת לא מבין מה זה. זה ללכת כל יום לאותו מקום, לחזור לאותו מקום אחר. אין מקומות אחרים, צריך להסתדר בביצה, שהיא יפה והיא עיר שמש והכול בסדר, אבל עדיין יש גבולות גזרה ברורים ומתוחמים לעיר אילת ואין לאן לצאת מהם. זו נקודה שרציתי להאיר, את הסכנה הגדולה שאני רואה בתור אחד שעבר את זה, שפגיעה באילת המשמעות שלה היא פשוט לעזוב את אילת.

נושא שני, עניין המסתננים. אני חושב שצריך להבין דבר אחד בנושא המסתננים - בסופו של יום, כל אותם 7,000 או 8,000 מסתננים זה כמעט 15% מאוכלוסיית אילת. צריך להבין שאם הם לא יפונו האופי היהודי של העיר הזאת יכול להישבר. אין פה בכלל שאלה. לא עכשיו, אנחנו מדברים על עוד עשר שנים, עוד 15 שנה, האופי היהודי של העיר יכול להישבר, וגם על זה צריך לחשוב. אני כבר לא מדבר על כל ההשלכות האחרות של העניין הזה.
למה שאלתי אותך קודם
אם יש 500 מקומות טיסה על המטוס לקונגו ומפנים, אז מאין לוקחים אותם? אם לוקחים אותם מאילת זו ממש הקלה, מרגישים את זה מיד בעיר. זה בכל תחום – בנושא המשטרה, בנושא העבודה.
היו"ר מירי רגב
גם בדרום תל-אביב מרגישים אותם. מרגישים אותם בכל מקום. אבל לא ניכנס לזה, זה לא הדיון. נמצא את הפתרונות לסוגיה הזו.
ברוך קבלו
אני חושב שצריך להגיד את העניין הזה וצריך לתת עדיפות לאילת בעניין הזה.
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת זבולון קלפה, בבקשה.
זבולון קלפה
תודה לך, גברתי היושבת-ראש. לדבר על פריפריה בשבילי זה קצת בהפרזה, כי אני גר במרכז יחסית. אני גר 220 קילומטר צפונית לכם.
אין לי ספק שיש חשיבות לאומית לפריסה גיאוגרפית גדולה מאוד של האזרחים. הייתי רוצה להציע לך, איתי, במקום לחזור על הריטואל הזה כל שנה ולתת מהרזרבות שר, להחריג את אילת כמו מענק הבירה לירושלים וכך לפתור פעם אחת ולתמיד. אז במקום שראש העירייה יגיע לירושלים כל פעם אז – אז מתאר לעצמי, אני רואה שהוא נמרץ – הוא יפתח את העיר באותו זמן. הוא נוסע מאילת, חוזר, שורף על הדבר הזה 24 שעות בערך במשך כמה פעמים השנה - - -
מאיר יצחק הלוי
כבר תשע שנים.
זבולון קלפה
נראה לי שזה פתרון הגיוני וטוב, ומה גם שסוף אתם הרי נותנים את זה, אז מה הבעיה להקצות את זה מלכתחילה?
בסוגיית המסתננים אין מה להרחיב. אני חושב שבסופו של דבר, כמו שאמרה גברתי היושבת-ראש, הסוגיה הזאת חייבת להיפתר ברמה הלאומית, ודין אילת כדין דרום תל-אביב ודין ערד וכל המקומות. באופן טבעי, הם נתפסים למקומות קצה וגורמים לשינוי משמעותי מאוד בהרכב האוכלוסייה באותו מקום ויוצרים בעיה קשה מאוד.

אני רוצה להעיר עוד הערה קטנה, אדוני ראש העיר. הייתי שמח אם תוכל להתייחס. קיבלתי לא מעט פניות, לפחות בעבר, מחברים שגרו בסביבה על המציאות של בניינים שלמים שתושבים תושבי חוץ קונים שם דירות ואז נותר דייר אחד בקומה החמישית או השישית, אבל הבית לא מתפקד רוב ימות השנה. אנשים בקומה שישית או שביעית ללא מעלית, ללא תאורה וללא כל מיני - - -
היו"ר מירי רגב
דירות רפאים.
זבולון קלפה
בדיוק, בכל המגדל דירות רפאים ודירה אחת או שתיים שגרים בה תושבי הארץ, להבדיל מתושבי חוץ. האם יש תקנות, שיניתם את העניין?
מאיר יצחק הלוי
הנושא נמצא על השולחן שלנו. אני עדיין לא רואה בזה תופעה שצריכה להדאיג אותנו. יש לנו מה שאני מגדיר "שכונות הווקאנס". זאת אומרת, צרפתים רכשו אותן - - -
זבולון קלפה
אנחנו בעד, שיגיעו.
מאיר יצחק הלוי
בדיוק. מקבלים הרבה מאוד תנועה בעיקר בפסח, ביולי-אוגוסט – בתקופות החופשה של הצרפתים. אנחנו מאוד מעודדים את הצרפתים שיגיעו. אנחנו נדרשים היום לפעולה שתתחם את האזור או שתמצא מנגנונים אחרים כדי שלא יהיו שכונות רפאים, כי אז השירותים של פינוי אשפה, תאורה וניקיון בהחלט משפיעים. זו לא תופעה שכרגע מדליקה אצלנו נורות אדומות אבל אנחנו צריכים להיערך אליה. מצד שני, אנחנו חושבים שרכישת הדירה מסמלת את הצעד הראשון לקראת העלייה. זה חלק מתוך מהלכים זהירים - - -
היו"ר מירי רגב
לא בטוח.
מאיר יצחק הלוי
אני אומר ממה שאנחנו רואים כרגע. אבל זה נמצא על השולחן שלנו, אני יכול להרגיע אותך.
היו"ר מירי רגב
אני רוצה לסכם את הדיון. דב חנין, באת עכשיו. אתה רוצה להגיד משהו?
דב חנין
רק כמה משפטים, ברשותך, גברתי יושבת-הראש. אני מברך על הדיון, אדוני ראש העירייה. קיימת אצל חלק מהציבור הישראלי איזושהי טעות בהבנה של מה היא העיר אילת. אנשים מגיעים לאילת, רואים את רצועת החוף היפה, את בתי המלון, ואלה באמת מקומות יפים, ראויים ונהדרים ואז חושבים שמי שחי באילת חי בהוויה של חיי מלון ובריכת שחיה והנאות רצופות. לא מכירים את המורכבויות המסובכות והקשות של העיר הזו. לכן, גברתי יושבת-הראש, אני מברך על הדיון הזה, אני מברך על כך שהזמנת את ראש העירייה.
היו"ר מירי רגב
לא צריך להזמין אותו, הוא כבר גר כאן.
דב חנין
אני בטוח שהוא מעדיף לפעול בעיר אילת, כי יש שם הרבה דברים שדורשים את מעורבותו. אבל אין לו ברירה אלא להגיע לכאן.
גברתי היושבת-ראש, אני רוצה לצרף את קולי לאלה שמתנגדים לכל פגיעה בהטבות שיש בעיר אילת, עיר שנמצאת באמת לפעמים בחוץ לארץ מבחינת היכולות להגיע והנגישות לשם. אנחנו צריכים לעודד את העיר הזאת, לחזק אותה.
היו"ר מירי רגב
עד שכרטיס הטיסה לחו"ל ירד עם השמיים הפתוחים, אז בינתיים אפשר ליהנות מנסיעה לאילת.
דב חנין
אז אפשר ליהנות מאילת, אבל כדי שאנחנו נהנה מאילת אז קודם כול תושבי העיר אילת צריכים ליהנות קצת יותר, וצריך לתת מענה אמיתי לבעיות המורכבות והשאלות החברתיות הלא פשוטות שיש בעיר הזאת. תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך. אני רוצה לסכם את הדיון.
אורי אסרף
אני מבקש לומר כמה מילים. אני נציג סיעת יש עתיד באילת. התחלת את הדיון על עניין המע"מ, שהוא מאוד חשוב ואף אחד לא ערער על העובדה הזאת.
אתם מדברים על הפחד מנהירה שלילית החוצה. אני חושב שזה קצת מטשטש את העובדות. הנהירה קיימת בצורה שהיא כבר כל כך מסוכנת להמשך העיר. אני לא יודע אם מישהו חקר את התופעה, כמה צעירים בני העיר אילת, מגיל 20 עד 35, חזרו לגור בה. אין לעיר מה להציע מבחינת מקומות תעסוקה ראויים לחבר'ה האלה, אין שכר מספיק טוב לחבר'ה האלה, אין להם עתיד לחזור אליו. נכון, יש הרבה רעיונות יפים - - -
היו"ר מירי רגב
זה בדיוק התפקיד של ועדת השרים, אבל אתייחס לזה תיכף.
אני חושבת שהמסר של הדיון הזה, והוא בעיקר לנציגי הממשלה, הוא שאנחנו לא מוותרים על העיר אילת. אם יש למישהו כוונה לחשוב שמדינת ישראל היא בין גדרה לחדרה, אז הכוונה הזאת כמובן לא קיימת, בוודאי לא פה בכנסת. אנחנו לא מתכוונים לוותר על העיר אילת. ברור לחלוטין שכל פגיעה בנושא מע"מ, בסוגיה של המסתננים, מהגרי העבודה, תביא לפגיעה חמורה יותר וקשה יותר בעיר אילת ואנחנו נמצא את העיר אילת כעיר מבודדת, כשגם כך היא רחוקה גיאוגרפית ויוקר החיים שם גבוה. דיברנו על המשכורות. לא שמעתי שראש הממשלה עומד בראש צוות שרים, ואם הוא החליט שהוא עומד בראש צוות שרים, זאת אומרת שהוא מבין את החשיבות ואת זה שאילת היא נכס אסטרטגי למדינת ישראל.
קודם כול אעביר מכתב מסודר לראש הממשלה, כיצד מתכוון להביא את ההחלטה של ועדת השרים שאומרת: תוכנית כלכלית כוללת לעיר אילת. במה זה בא לידי ביטוי, והאם יש הלימה בין האמירות שאנחנו שומעים כרגע מפקידי האוצר על ביטול מע"מ באילת? זה לא נראה לי ולכל בר דעת בהלימה. זה בלי שום קשר לאמירה של סגן שר האוצר, שאני שמחה ששמעתי עליה, שכרגע אין החלטה בעניין הזה. אנחנו צריכים להיערך כאילו יש כזו החלטה וכדי למגר את ההחלטה כזאת. לא ניתן לעשות סיכול נקודתי בעיר אילת, ואת זה צריך להבין.
בכלל, דעתי בנושא עליית המע"מ ידועה. היום בשעה 4:00 אחרי הצהרים יהיה דיון בנושא הטלת המע"מ על הפירות והירקות, עם כל יושבי-ראש השווקים שיגיעו לכאן ומועצת הפרחים. הסוגיה של המע"מ היא הכי קלה לפקידי האוצר, בעיניי. אני חושבת שאפשר להגדיל את יעד הגירעון ב-0.5%. בעניין הזה אני תומכת בשר האוצר. בסך הכול יש לנו תוצר חוב של 940 מיליארד שקלים, שהוא תוצר חוב חיובי. 0.5% יביא לנו בדיוק את הארבעה-חמישה מיליארד שקלים שיוכלו לתת לנו את המענה לביטולי המע"מ שאתם רוצים להביא. ואפשר גם לדחות פרויקטים עתידיים, כמו לדוגמה, רכבת קלה. עם כל הכבוד, העיר אילת והמצוקות שלה מול רכבת קלה – נדחה רכבת קלה בשנתיים, אם בשנתיים האלה באמת נצליח להביא לאותם שינויים שאנחנו רוצים להביא.
אני עוד אפגש עם שר האוצר. אני מבקשת להעביר כאן מסר - הדיון הזה הוא בלהבות נמוכות, גם בעקבות האמירה של שר האוצר ושל סגן שר האוצר, שכרגע אין החלטה סופית בסוגיית העיר אילת. אבל אתם צריכים להבין שיהיה כאן מאבק על העיר אילת. אנחנו רוצים לשמור על העיר אילת כנכס תיירותי, גם לישראלים גם לתיירים מחו"ל. אין שום סיבה שעקבה תלך ותתפתח במפרץ ואילת תהיה ברגרסיה. זה בעניין של צוות השרים. אשלח מכתב מסודר, נשב על זה גם ראש העיר, ליישום נגזרות של צוות השרים שבראשו עומד ראש הממשלה.
בסוגיית המסתננים נקיים דיון נקודתי אחרי הסיור מחר. אני כבר אומרת לכם: אל תבואו עם אותן תשובות שאנחנו רגילים לקבל בארבע השנים האחרונות. בואו עם הסבר ורציונל מסודר, ואם צריך לעשות את זה בוועדת משנה נעשה את זה בוועדת משנה. השבוע כבר תהיה ועדת משנה לוועדת הפנים לגבי מדינה שלישית, או משהו כזה. לא יכול להיות שאנחנו באותן תשובות בנושא המסתננים – מהגרי העבודה, לא הפליטים. יש לנו את מתקן "סהרונים", הוא ריק. בבקשה תעבירו 6,000 איש מדרום תל-אביב ומאילת לטובת מתקן "סהרונים". אני הולכת לאשר תו תקן של אסיר עכשיו, לשחרור מנהלי של אנשים שצריכים לשבת בכלא כי אין מקום בכלא. אז או שתעבירו אותם ל"סהרונים" או שתעבירו את המסתננים ל"סהרונים". הרי אין טעם לבנות בתי כלא אם יש בתי כלא שעומדים ריקים. נביא אותם ל"סהרונים", יקבלו מים, יקבלו רפואה, יקבלו כל מה שצריך כדי להגן על כבודם. אבל צריך להתחיל להריץ את העניין הזה, ואם צריך לזה תקציבים אז צריך תקציבים. בעניין הזה, יוסי, התשובות שניתנו עד עכשיו לא יתקבלו. אחרי שבועות, בעזרת השם, נעשה דיון ממוקד משודר בנושא המסתננים, ואתם תבואו עם תשובות, ותשובות קצת אחרות ממה שהתרגלנו לשמוע.
אני מסכמת את הדיון הזה. המלצת הוועדה לראש הממשלה: ליישם את ועדת השרים שהוא עומד בראשה; העברת מסר ברור וחד-משמעי לשר האוצר, שאנחנו מבקשים להוריד מעל סדר-היום את ביטול המע"מ באילת כדי שבאמת נאפשר לאילת להיות עיר עם כל הנכסים שלה, וזה אחד הנכסים של העיר אילת. אנחנו יודעים שאנחנו לא יכולים להביא לשם את התעשייה, יש לנו בעיה להביא לשם תמריצים לתעשיינים בגלל הריחוק הגיאוגרפי שלה, ולכן בסוגיית המע"מ לא נפגע.
סוגיית המסתננים - נקיים דיון מיוחד בסוגיית המסתננים, לא רק לגבי העיר אילת אלא לגבי כל רחבי המדינה, בדגש על אילת, ערד ודרום תל-אביב. זה יהיה מיד אחרי שבועות.
אני מודה לכם על הדיון.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:54.>

קוד המקור של הנתונים