ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 29/04/2013

נוהל קבלת מורים ממלאי מקום לעבודה בבתי ספר ותנאי העסקתם

פרוטוקול

 
PAGE
21
ועדת החינוך, התרבות והספורט
29/04/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 4>
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שני, י"ט באייר התשע"ג (29 באפריל 2013), שעה 12:30
סדר היום
<נוהל קבלת מורים ממלאי מקום לעבודה בבתי ספר ותנאי העסקתם>
נכחו
חברי הוועדה: >
עמרם מצנע – היו"ר
שמעון אוחיון

מסעוד גנאים

משולם נהרי

מיכל בירן
ג'מאל זחאלקה
מוזמנים
>
תמי יהושע - סגנית מנהל אגף בכיר לכוח אדם בהוראה, משרד החינוך

בלה רדונסקי - עוזרת ליועמ"ש, משרד החינוך

איל פרידמן-מירב - קב"ט ארצי, משרד החינוך

אבי פרידמן - רפרנט חינוך באגף השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

מאיר ברקוביץ' - רמ"ד מידע פלילי באח"מ, המשרד לביטחון פנים

אבי קמינסקי - יו"ר מנהלי מח' חינוך, איגוד מנהלי מחלקות חינוך

שרה ישראלי - יו"ר תא המנהלים בבתיה"ס היסודיים

ורד וינדמן - היועצת המשפטית, המועצה לשלום הילד

מאיר אליפור - יועץ אסטרטגי, ארגון ההורים

אתי בנימין - יו"ר הנהגת הורים ארצית, ארגון ההורים

רותם גנץ - נציג, מועצת התלמידים והנוער הארצית

אביעד לוין - נציג מועצת התלמידים והנוער הארצית

אורנה הדר - חברת ארגון גננות

דורית חזן - יו"ר ארגון גננות

שרון רוגוז'ינסקי - רכזת קשרי ממשל, ארגוני גננות מחנכות

עדו אבגר - חוקר, מכון ון-ליר

אדם רוטברד - המשמר החברתי

שמואל כהן - יועץ בכיר
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
רמי בן שמעון
<נוהל קבלת מורים ממלאי מקום לעבודה בבתי ספר ותנאי העסקתם>
היו"ר עמרם מצנע
טוב, אני מצטער על האיחור. חבר כנסת שמעון אוחיון שיזם את הדיון, בבקשה.
שמעון אוחיון
אני רוצה לומר בהקשר הזה, כמי שיזם את השדולה לקידום מעמד המורה בהוראה, כשראיתי את התחקיר בתקשורת לגבי סוג האנשים שהוקלטו – המועמדים למלא מקום במסגרת ההוראה, הזדעזעתי למרות שאני באמת מכיר את מערכת החינוך ובוודאי זה לא מייצג אותה.

אבל כל מקרה כזה פוגע בדימוי של המורים, פוגע במעמד המורה. אנחנו רוצים לחזק את המורה ואת ההוראה, לכן חשבתי לנכון שאנחנו צריכים להתריע על כך ולפנות גם אל הנהלת משרד החינוך כדי שיפרסמו נהלים ברורים לגבי העסקתם של ממלאי מקום. הם צריכים להיות ברמה מסוימת, בעלי הכשרה מוקדמת ולקבל איזושהי הדרכה. בוודאי ישנם כוחות טובים כמו הגמלאים או כמו אנשים אחרים שפרשו מעבודות שונות ועדיין רוצים להשתלב ולתרום, אבל הם צריכים לקבל איזושהי הכשרה והדרכה.

המקרה שהוקלט ושמעתי אותו, באמת היה מזעזע, למרות שבשבילי ובשביל מי שמכיר את מערכת החינוך, זה בוודאי איננו מייצג – אני רואה בפני רק מערכת חינוך אחראית ונבונה. מקרים כאלה צריך לבער ולכן יזמתי את הדיון הזה להתייחסות לגבי הנהלים והדרכים להכשרתם ולהעסקתם של ממלאי מקום.
היו"ר עמרם מצנע
אני מציע שנשמע קודם כל ממשרד החינוך מהם הנהלים, מהם הכללים. כולנו נחשפנו לכתבה הזו – לא בפעם הראשונה, דרך אגב – זה באמת מעלה סימני שאלה: האם לכיתת הלימוד נכנסים אנשים שלא נבדקו, שאין עליהם פיקוח. בבקשה.
תמי יהושע
אני סגנית מנהל אגף בכיר כוח אדם בהוראה. אני חייבת לציין שהמשרד שם את הנושא על סדר יומו מזה שנים רבות. בשנים האחרונות הוצאנו נהלים, הנחיות, חוזרי מנכ"ל, מאוד ברורים לגבי העסקה של עובדי הוראה בכלל ועובדי הוראה בשעות בודדות בפרט.

העמדנו גם לרשות מנהלי בתי הספר רשימה של מועמדים – בעצם פוטנציאל לשעות מילוי מקום – שהם בוגרי מכללות וסמינרים של מערכת החינוך. כל בוגרי המכללות, כל אלו שמתקשרים להוראה ומבקשים לעבוד במערכת החינוך, כבר בשנה השלישית שלהם ללימודים עוברים בדיקות של רישום פלילי ובדיקות של השכלה; שיש ברשותם אישור על סיום 80% מהלימודים, והם נכנסים לתוך רשימת מועמדים למנהלי בתי הספר. לכל מנהלי בתי הספר יש היום במערכות המיכון רשימת מועמדים שממנה הוא יכול לקחת מועמדים לשעות בודדות.

ההנחיות של משרד החינוך מאוד ברורות, עכשיו גם רעננו נהלים בכל הנושא הזה של העסקת מורים בשעות מילוי מקום. אנחנו גם אוכפים את הנושא – מנסים לאכוף את הנושא הזה – הן באמצעות חוזרי מנכ"ל, נהלים, הדרכות למפקחים במחוזות והן באמצעות מערכות המיכון.
מועמד להוראה שלא עבר בדיקות של רישום פלילי ואין ברשותו את האישורים הנדרשים – לא יימצא במערכת וגם לא ניתן לשבץ אותו בעבודה. לגבי רישום פלילי – המועמד נחסם.
היו"ר עמרם מצנע
אז איך את מסבירה את התופעה הזו כפי שראינו אותה? בכל זאת, מנהלים או מנהלות מרשים לעצמם להכניס לכיתת הלימוד את אלו שלא ברשימה שלכם.
שמעון אוחיון
לא מדובר שם חלילה בעניין משהו פלילי אלא, אם הייתי מצטט, זה כמעט על גבול הנחמדות: אם את נחמדה, אז בואי לראיון ונבדוק. את נשמעת נחמדה – בואי נדייק – את נשמעת נחמדה. למרות שהנתונים שהציגה בשיחה ששמעתי הם לא היו משהו מרשים במיוחד כדי להיכנס לכיתה. אבל לא התרשמתי שחלילה מדובר ברקע פלילי.
תמי יהושע
מבחינת המשרד, הנהלים וההנחיות שלנו הן באמת בדיקה של השכלה אקדמית ופדגוגית נדרשת ובדיקה של רישום פלילי. אנחנו לא מאפשרים להכניס כל עובד, גם עובד מוסד, למוסדות החינוך אם הוא לא עבר את הבדיקה של הרישום הפלילי.

לדעתי, המקרים האלה הם מקרים בודדים וזניחים באמת כי הנהלים מאוד ברורים למנהלי בתי הספר והמשרד עושה - - -
היו"ר עמרם מצנע
עדיין לא ברור לי. הלוא בדרך כלל מנהלות ומנהלים של בתי הספר הם אנשים ממושמעים – אם אומרים להם: אתה לא יכול להכניס לכיתה מישהו שלא עבר איזושהי בדיקה – אז הם לא יעשו את זה. אז למה הם עושים את זה?

זה לא מקרה ראשון וזאת גם לא הייתה הפתעה גדולה עבורי לפחות, הכתבה הזאת בערוץ 2. ראיתי אותה ושמעתי עליה בכל כך הרבה הזדמנויות. אז בכל זאת יש בעיה של אכיפה.
תמי יהושע
מבחינת אכיפה, אנחנו עושים את זה באמצעות מערכות מיכון – אנחנו חוסמים את מי של רשאי להיכנס למערכת – יש חסימה במערכת השיבוץ. במידה ויש מקרים בהם שיבצו מורה - - -
היו"ר עמרם מצנע
דרך אגב, איך משלמים למורה הזה?
תמי יהושע
במידה והמורה הזה לא אושר בהתאם לנהלים של המשרד – הוא נחסם במערכת השיבוץ והוא לא מקבל שכר. אנחנו מזמנים בירור בנושא הזה: גם עם הפיקוח, גם עם מנהל בית הספר. מנהלי המחוזות קיבלו הנחיות מאוד ברורות איך ליישם ולאכוף את הנוהל הזה, את הנהלים הקיימים.

קודם כל, חשוב לציין שיש נהלים ויש הוראות מאוד ברורות. אנחנו עושים את זה באמצעות מערכות מיכון – מנסים לאכוף כמה שניתן. במקרים בהם לא פועלים על פי ההוראות אנחנו באמת בודקים לגופו של עניין כל מקרה ומקרה.
מסעוד גנאים
כמי שהיה גם ממלא מקום לשעבר, אני חושב שיש שתי שאלות בסיסיות: אחת, מהם הקריטריונים של ממלא מקום? האם הם אותם קריטריונים של מורה רגיל? הם צריכים להיות אותם קריטריונים - -
תמי יהושע
התשובה היא כן.
מסעוד גנאים
- - שנית, מי קובע? האם המנהל הוא בעל הסמכות למנות ממלא מקום או משרד החינוך? מי הקובע?
תמי יהושע
אנחנו עושים אבחנה בין ממלא מקום לתקופה ממושכת, מעל 51 יום – זה לא בשעות בודדות – ואז כל התנאים חלים עליהם: תעודת הוראה, תואר אקדמי וכמובן מעבר בדיקות של רישום פלילי. בתקופות ממושכות הדבר נעשה באמצעות הפיקוח של המשרד ואנחנו משבצים אותם.

הסוגיה היא לגבי מורים שמועסקים בשעות בודדות – בבוקר קם המנהל והמורה הודיעה לו שהיא לא מגיעה ואז חסרים לו מורים.
מסעוד גנאים
אבל צריך שתהיה לו איזושהי רשימה - - -
תמי יהושע
אנחנו עושים את האבחנה – ההנחיות של המשרד הן באמת לבדוק את ההשכלה שלהם וקודם כל לקחת מועמדים מהרשימה הקיימת. היום מנהל פותח את מערכת "משכית" בשיבוץ, הוא יכול להפיק דוח של מועמדים להוראה, יש לא את המידע לגבי מקצועות ההכשרה שלה, מקצועות ההוראה, והוא יכול לקחת מהרשימה הזאת שהיא זמינה לו.

יש הוראות מאוד ברורות. המנכ"לית גם רעננה אותן לאחרונה ובעצם אמרה שאסור להעסיק עובד הוראה שאין לו את ההכשרה הנדרשת ושלא עבר את הבדיקות הנדרשות. שוב אני חוזרת, במקרים בהם לא פעלו על פי הנהלים – אנחנו מזמנים אותם לשימוע ולבדיקה, כל מקרה לגופו.
היו"ר עמרם מצנע
כן, בבקשה.
ג'מאל זחאלקה
ממש מאוד נדיר שאני אגיד שאין לנו בעיה בחינוך הערבי. אנחנו לא סובלים מהבעיה הזאת, היא לא קיימת. תמיד אני מתלונן על בעיות - - -
היו"ר עמרם מצנע
לא סובלים מבעיה של היעדרויות או לא סובלים - - -
ג'מאל זחאלקה
לא. לא סובלים מבעיה של ממלאי מקום – יש המון ממלאי מקום. יש 10,000 ממלאי מקום, בעלי תעודות והכשרה, בוגרות ובוגרים, בעיקר בוגרות, כך שאם יש לך מישהו נעדר – יש 50 מועמדים ראויים עם תעודות, כי יש אבטלה עמוקה וגדולה מאוד של מורים ערביים, אנחנו יודעים, אני מקווה שפעם נדון איך לפתור את הבעיה הזאת.
היו"ר עמרם מצנע
היה לנו פתרון במושב הקודם.
מסעוד גנאים
כן – בבתי הספר היהודיים.
היו"ר עמרם מצנע
שיעבדו בבתי ספר יהודיים.
ג'מאל זחאלקה
כן, זה אחד הפתרונות, אבל יש גם פתרונות אחרים – זה לא יפתור את כל הבעיה.

שנית, אני חושב שיש לפתור את הבעיה של הגננות. הגננת צריכה למצוא בעצמה ממלא מקום אם היא נעדרת מסיבה כלשהי. את זה משרד החינוך צריך לפתור, את זה ניתן לפתור, זאת לא בעיה – אני יודע שבכל מיני מקומות מצאו פתרון מתאים: אני קורא כאן שעיריית רחובות מצאה פתרון. ניתן להעתיק אותו למקומות אחרים.

ניתן למצוא את הפתרונות אבל להטיל על אישה, שחס וחלילה, הבן שלה נגיד הלך לבית חולים בלילה או קרה לו משהו או שלה עצמה קרה מקרה – זה בלתי אפשרי בעצם. למה להשאיר לשיפוטה של הגננת להביא חבר או להביא הורה? אני חושב שאת העניין הזה צריך לפתור, אם זה משרד החינוך או מחלקות החינוך בעיריות, אבל זה נושא שאכן - - -
היו"ר עמרם מצנע
אתם מודעים לבעיה הזאת?
תמי יהושע
לא. בנושא גני הילדים, אני צריכה לדייק, המפקחות הן הגורם שאחראי ומטפל בנושא הזה – זה לא בטיפול הגננת בלבד. ברגע שיש בעיה – באחריות הפיקוח על גני הילדים למצוא ממלא מקום.
ג'מאל זחאלקה
היא תחת מפקחת – היא לא מוצאת המחליף. מוטל על הגננת למצוא את המחליף.
היו"ר עמרם מצנע
זאת כנראה המציאות בשטח.
ג'מאל זחאלקה
לא מציאות – זה בניגוד לתקנות. התקנות של משרד החינוך קובעות שזה לא אחריות המורה או הגננת אבל במציאות הגננת היא צריכה לעשות את זה.
שמעון אוחיון
האם יש לפנייך את המכתב של הארגון?
היו"ר עמרם מצנע
הן פה, יכולות להציג אותו.
ג'מאל זחאלקה
אני מציע לתת להן את האפשרות לענות.
היו"ר עמרם מצנע
בבקשה.
בלה רדונסקי
זה משהו שאנחנו מקבלים רק עכשיו.
תמי יהושע
בנושא הגננות ידוע לנו שהאחריות היא של המפקחת על גני הילדים ולא על מנהלת הגן. במידה ויש בעיה אפשר לפנות לפיקוח.
ג'מאל זחאלקה
אני מציע לשמוע את הגננות.
בלה רדונסקי
ראשית, לא נמצאת פה מנהלת אגף קדם-יסודי, ואם היינו מקבלים את המסמך קודם, היינו יכולים להתכונן ולתת את התשובות המתאימות, גם כרגע קיבלנו את המסמך, כך שמאוד - - -
ג'מאל זחאלקה
גברתי, מדובר על מציאות בשטח – זאת לא ידיעה מרעישה.
בלה רדונסקי
בלי שום קשר, יש הנחיות מאוד מדויקות בהתאם לתקנות, וגם בשטח לפי הידוע לי – אני יועצת משפטית של שלושה מחוזות – המפקחים מוצאים. אם גננת מודיעה שהיא מצאה וזה משהו שמקובל על המערכת והוסכם אז אין בעיה אבל כעיקרון, המפקחים דואגים לזה בשטח.
היו"ר עמרם מצנע
גם אני יודע מניסיוני שהמפקחת, במקרה של ירוחם – זה גם יישוב קטן, בטח כמו היישובים שלכם – המפקחת היא זו שצריכה לשבץ, אבל בואו נשמע - - -
תמי יהושע
רציתי לבדוק מה התוקף המשפטי של הארגון של הגננות.
היו"ר עמרם מצנע
מה זה חשוב?
אורנה הדר
אנחנו עמותה רשומה.
תמי יהושע
כן, אבל זה לא משנה - - -
היו"ר עמרם מצנע
סליחה, נציגות משרד החינוך, זה לא עניינכן.
אורנה הדר
אני מארגון גננות מחנכות. אנחנו חושבות שכל הנושא הזה של מחליפים הוא נושא בעל משקל. אנחנו שמחות שהוא עלה על סדר-היום ואנחנו רוצות כגננות להדגיש איך זה קורה בגן. כמו שאמר חבר הכנסת הנכבד, זה בדיוק מה שקורה.
באמת יש חוזר מנכ"ל, יש הוראות תקשי"ר, אבל מה שקורה בפועל בשטח זה שרוב הגננות במדינת ישראל הן בעצם אחראיות למצוא מחליפות. זה לא משנה עד כמה את חולה ומה מצבך, ואם כרגע הגעת לחדר מיון, כמו שקרה לי, שהזעיקו אותי למיון כי הבת שלי נפגעה בתאונת דרכים והודעתי אני לא יכולה לבוא אז אומרים לי תמצאי מחליפה. אני סועדת את בתי שזה עתה נפגעה בתאונת דרכים ואני צריכה למצוא מחליפה. זה מגיע למצבים אבסורדיים, בלתי רגילים, שמבקשים מבעלה של היולדת שימצא לה מחליפה. באמת, זה פשוט לא בא בחשבון.
מי הנפגע העיקרי מכל העניין הזה? הילד בגן. הגננת בלחץ, הגננת מגיעה לא פעם חולה, הגננת מגיעה לגן כשהיא יודעת שהילד שלה חולה ממש והיא צריכה למצוא פתרונות. אדם צריך לבוא במיטבו לעבודה, ואני בטוחה שבגלל זה יש את כל הנוהל הזה.

אנחנו אומרות שחייבים למצוא פתרון למצוקה הזאת – זאת מצוקה של הגננת שמשליכה על ילד הגן במיוחד כאשר מגיעים למצב טוב שמפקחת נותנת רשימה של מחליפות לגננות אבל אף אחת לא זמינה אז עוברים לרשימת המחליפות של הסייעות ועדיין אף אחת לא זמינה.
עדיין יש מפקחות במדינת ישראל שאומרות לגננת: אז תביאי את השכנה שלך מלמעלה או תביאי איזו מכרה. זה לא יתכן, אי אפשר לעשות את זה לילד הגן. למה, כי הוא בן 4? כי הוא לא יודע לדבר?
היו"ר עמרם מצנע
עכשיו בכל זאת כמה מילים על הארגון שלכן.
אורנה הדר
הקמנו את הארגון לפני שנה וחצי בערך כי פשוט הרגשנו - - -
היו"ר עמרם מצנע
זה חלק מהסתדרות המורים?
אורנה הדר
ממש לא. עזבנו את הסתדרות המורים כי הרגשנו שאין לנו ייצוג ואין מי שייצג את איכות החינוך לגיל הרך, שזה הדבר הכי חשוב לגננת – גננת עובדת עם הילדים בשביל הילדים.
שמעון אוחיון
כדי להבין באיזו מידה זה ארגון יציג - - -
אורנה הדר
זה מה שנקרא "ארגון פורץ" – אנחנו לא ארגון יציג. אנחנו מייצגות את חברותינו.
שמעון אוחיון
כמה חברים בעמותה? כמה יש?
אורנה הדר
כמה מאות.
היו"ר עמרם מצנע
בסדר. להערה שלי ליועצת המשפטית, אנחנו שומעים פה אזרחים והתארגנויות - - -
מסעוד גנאים
אבל זאת לא הפעם הראשונה – בקדנציה שעברה הייתן פה, היה דיון מיוחד על - - -
אורנה הדר
כן, כן. היו גננות. תודה.
היו"ר עמרם מצנע
הן לא ארגון יציג, הן גם לא מתיימרות להיות כאלה אבל הן בהחלט מביאות, כנראה, עובדות כפי שהן רואות אותן בשטח ואני מציע לרשום לעצמכם את זה.
בלה רדונסקי
אני רק מבקשת לציין לפרוטוקול שזה פשוט לא נושא הדיון ולכן אני חושבת - - -
היו"ר עמרם מצנע
מורות מחליפות זה גם גננות – למה זה לא נושא הדיון? זה בהחלט נושא הדיון. כנהוג בכנסת, חבר כנסת מדבר ואחריו נציג. סגן שר החינוך לשעבר, בבקשה.
שמעון אוחיון
מתי זה היה? לא בקדנציה שעברה.
משולם נהרי
ב-2003.
ג'מאל זחאלקה
בזמנו נפלה ממשלת ברק.
שמעון אוחיון
אין חוק נהרי?
ג'מאל זחאלקה
נכון, יש חוק נהרי.
משולם נהרי
עוד נדון בו בוועדה.
היו"ר עמרם מצנע
הוא לא מייצג את משרד החינוך.
משולם נהרי
אני מייצג את מערכת החינוך כמנהל לשעבר. אני יודע שאחד הסיוטים הגדולים של מנהל זה לחפש ממלא מקום. כל בוקר הייתי מתפלל שהטלפון לא יצלצל, כי כשמתקשרים בבוקר זה אומר שעוד מורה לא מגיע או מורה לא מגיעה. זה דבר נוראי – אתה צריך להתארגן בזמן הקצר שיש ולחפש ממלא מקום.

נכון שלכל מנהל יש איזשהו מאגר – הרי הוא יודע שבסופו של דבר זה יכול להיעדר, זה מפאת מחלה, מפאת מילואים, זאת בחופשת לידה. אבל יש היעדרויות מתוכננות ויש היעדרויות שלא מתוכננות – יש לו מאגר, אבל זה כמו שאת אומרת, המאגר הזה לא תמיד יכול להציל אותו כי האנשים האלה, מה אתה חושב, שהם נמצאים בבית ושומרים אמונים לך ורק כשאתה תקרא להם הם יבואו? יש להם את העיסוקים שלהם, ואם לא אמרת לו יום-יומיים לפני כן אז הוא לא יוכל לבוא.
אז המנהל נמצא בבעיה קשה – הוא צריך להחזיק כיתה אז הוא מתחיל בצירופים: מורה, תחזיק את הכיתה הזאת, תהיה בייביסיטר, או לתת להם כדור לשחק או אפילו לשלוח הביתה מוקדם. זאת בעיה אמתית. אין איזושהי נוסחת קסם כדי לפתור באמת את הבעיה של המילוי מקום.
נכון אומרת נציגת משרד החינוך, סגנית מנהל אגף בכיר לכוח אדם – אני עבדתי במשרד החינוך, אני לא - - -
תמי יהושע
אני מכירה אותך.
משולם נהרי
נכון, זה טוב שיש מאגר בכלל ושכל אחד יכול לפנות אליו, אני מברך על כך, זה דבר חשוב. אבל זה רק לחינוך הממלכתי – עדיין כ-30% מילדי ישראל לומדים בזרם מוכר שאינו רשמי והנהלים האלה לא חלים עליהם בכלל. שם אני הייתי ממליץ, למרות שאני מלווה את הזרם המוכר שאינו רשמי, אני ממליץ לא לבדוק רק את ממלאי המקום – גם את המורים הקבועים לבדוק את ההכשרה שלהם ואת הכול.

בסופו של דבר אנחנו מפקידים בידיהם את היקר ביותר לנו. כשאנחנו רוצים לקנות משהו אז אנחנו מחפשים את הטב ביותר ואילו על הילד היקר ביותר אנחנו מתפשרים, העיקר שמישהו ישמור עליו במשך שעות היום – זה דבר שאסור שייעשה.
היו"ר עמרם מצנע
אני מניח שאתה לא מקבל רישיון אם אתה לא מעסיק מורים - - -
משולם נהרי
אני אומר את זה למשרד החינוך והם מבינים אותי.
היו"ר עמרם מצנע
אני רוצה להבין - - -
משולם נהרי
משרד החינוך לא אוכף את זה.
היו"ר עמרם מצנע
זאת אומרת שהוא לא מפקח על זה.
משולם נהרי
הוא לא מפקח על זה. זה כתוב בתקנות, זה תנאי לקבלת רישיון: הסמכה והכשרה מתאימה. מורה שהוא מתאים ללמד. את זה לא אוכפים.
ג'מאל זחאלקה
אין בדיקת התאמה למקצוע, אין. היה תלמיד מצטיין, עבר על הכול, אבל להיות ככה קוקו-קוקו וללמד.
משולם נהרי
אני מסיים במשפט אחרון. לכן אני חושב שעם כל הקושי של המנהלים, משרד החינוך צריך לרענן את הנהלים בחוזר מנכ"ל או מד פעם הזכיר למנהלים הקפיד שהמורים שה יביאו יש לה הכשרה מתאימה וניסיון. קשה למצוא, אני אומר לך, קשה מאוד להתמודד עם הדבר הזה, אבל לא יזיק אם מדי פעם יקבלו תזכורת.
היו"ר עמרם מצנע
שמעון, רצית לשאול?
שמעון אוחיון
אני רוצה רק לשאול ולהבין מדוע אין אותה מתכונת בעניין הזה, כפי שסיפרת לנו על בתי הספר, גם לגבי הגננות? הלוא יש סמינרים שמכשירים ויש להם את שלבי העבודה המעשית וההכנה, יש מאגר נפלא, גדול, של תלמידים ותלמידות שישמחו להתנסות באותו מילוי מקום.
היו"ר עמרם מצנע
גברת שרה ישראלי, יושב-ראש ת המנהלים היסודיים בהסתדרות המורים.
שרה ישראלי
נכון, ועד לפני כמה חודשים ניהלתי במשך 18 שנים בתי ספר בתל אביב. אני רוצה להשיב לאדוני חבר הכנסת, אני קצת מוחה על מה שאמרת. כמנהלת לשעבר לא יכולתי למנות מישהו שאין לו תעודת הוראה, מישהו שלא סיים סמינר. כמו שתמי ציינה קודם, המערכת חוסמת את זה. הרפורמות היום עושות סדר - - -
משולם נהרי
בתיכון. במוכר שאינו רשמי - - - אני הייתי מנהל בתיכון, אני יודע מה - - -
היו"ר עמרם מצנע
רגע, היא מדברת על דבר אחר – על היסודיים.
שרה ישראלי
סליחה, אני מדברת על היסודי. אני לא מייצגת את משרד החינוך – אני מייצגת את המנהלים. חשוב לי לומר שמנהלים לא יכולים לקבל מישהו שהוא לא בעל תעודת הוראה. היום הרפורמות עושות סדר, המערכות הממוחשבות לא מאפשרות להכניס אותו לתוך מערכת בית הספר.

הנושא שלנו הוא מילוי מקום ואני רוצה להתייחס אליו. כמו שתמי אמרה, יש שני סוגים של מילוי מקום: כשמורה עומדת ללדת, למנהל יש מספיק זמן להיערך. הוא כבר יודע. הוא נערך עם המפקחת – לפעמים נפלטות כל מיני ממלאות מקום מבתי ספר אחרים – אנחנו דואגים שממלאת המקום תהיה בעלת הכשרה מתאימה.
עם זאת, יש מילוי מקום יומי ויש גם מציאות, עליה דיברת ואתה צודק. כשבשעה 06:15 מתקשרת מורה ואומרת: חליתי, אני בבית חולים, וכולי – האחריות על המנהל היא מאוד פשוטה: אנחנו לא עובדים עם נירות, אנחנו עובדים עם ילדים, ולא בתיכון, אני לא יכולה לשלוח שום ילד לשום מגרש ולא שעה אחת קודם כי מאוד יכול להיות שהוריו בעבודה.

לכן, קודם כל, האחריות שלי היא למצוא סידור פנימי – אם יש מורים חופשיים, אני כבר מצלצלת, יש לי את המערכת, אני מסדרת בתוך יום החמודים את המערכת הפנימית שלי. זאת העדיפות הראשונה.

העדיפות השנייה, אם יש לי מאגר משלי – שהפרופיל שלו הוא לא בהכרח מורים – כי מי שיש לו תעודת הוראה, למה שהוא יבוא להיות ממלא מקום יומי? הם יכולים להיות מדריכים שעברו הכשרה בצופים, שהיו מדריכים בצבא.

אגב, יש לי רעיון למשרד החינוך: הצבא מגיע למשרד? למה בתי הספר לא מגיעים לצבא? אני הוכשרתי כמדריכה בצבא, את כל ההכשרה כבר עברתי בצבא ולא הייתה לי בעיה להיכנס לשיעורים. אז אולי ללכת לכל אותם מדריכים, לכל אותן חילות שיש להן פוטנציאל ולהביא אותם.

הבעיה היא יצירת מאגר. אני מאוד שמחה שתמי אומרת שהיום יש מאגר , אבל בעצם את המאגר יוצר המנהל בעצמו. לגבי אותה כתבה, צר לי, זה אולי עמית שלי, זאת פשלה רצינית של מנהל. אני לא יכולה להכניס בפתח בית הספר מורה, אדם, שלא הביא לי אישור מהמשטרה, אסור לי. אז אם מישהו עשה את זה – זה לא מעיד על הכלל. לכן אל תיקחו את הכתבה הזו ותשליכו אותה על כל הנעשה.
אם יש בעיה, אז תמצאו מאגר: תלכו לצבא, לתנועות הנוער, לצופים, תמצאו אנשים פוטנציאליים. תודה.
היו"ר עמרם מצנע
תודה. רותם גנץ, מועצת התלמידים והנוער הארצית, בבקשה.
רותם גנץ
תודה רבה. קודם כל, בהמשך לדברייך, באנו לדבר כאן לא על מורים מחליפים עם עבר פלילי – המקרים בודדים. הדיון נקבע על תנאי העסקתם, אם אני זוכר נכון, על דרכי קבלתם לעבודה של מורים זמניים.

לפני שאתר מה באמת קורה עם מורים זמניים בבתי ספר, שוחחתי עם מספר מורים מחליפים כדי להכין את עצמי להיום – היחס אליהם הוא לא יחס כמו למורה. ברוב המקרים מדובר בהעסקה לא ישירה, באיסור על התאגדות מתוקף היותם עובדי קבלן.
הגיוס לעבודה הוא, במקרה הטוב במירכאות, כי אני כמורה מחליף מכיר מורה בבית ספר שאולי יכול להגיד לי אם מחפשים שם מישהו להחליף שעות או דרך חברת כוח אדם במקרה הגרוע יותר. אני מסכים – אני לא זוכר מי אמר את זה – אבל אני מסכים בנושא שמורה הוא לא על תקן בייביסיטר.

מורים, כמו אנשי ציבור, כמו מחוקקים נכבדים, מחזיקים בעמדות מפתח משמעותיות מאוד בעיצוב החברה והיחס הלא נאות למורים מחליפים לא תואם את החשיבות שלהם. לגבי מורים מחליפים בפועל, בשטח: ברוב המקרים המורים מגיעים ומעבירים מערך שיעור מאוד כללי – אני מדבר על בתי ספר תיכוניים – לא על מערך שיעור ספציפי אלא על משהו מאוד חברתי, מאוד כללי.
ברוב המוחלט של המקרים פרק זמן יקר בבית הספר, 45 דקות, זמן שיעור, הולך לפח מכיוון שבאמת הם מגיעים בעמדה של להיות שמרטפים על 35 תלמידים בחדר ולא כדי לתרום ללימודים של אותם תלמידים.
אני חושב שחובה, קודם כל, להבין שגם אם הם מורים זמניים וגם אם הם לא מורים מקצועיים או מחנכי כיתות, עצם העובדה שהם באים לתת 45 דקות לדור העתיד של המדינה מחייבת התייחסות מאוד רצינית למה שהם עושים וזה בלי קשר לתנאי העסקתם.
היו"ר עמרם מצנע
תודה. בבקשה, אתי.
אתי בנימין
אני יושבת-ראש הנהגת ההורים הארצית. לפני כ-3 שנים, בכיסא משמאלך איפה שיושב היום חבר הכנסת משולם נהרי, ישב מנכ"ל משרד החינוך לשער, ד"ר שמשון שושני. הוא אמר בדיון בחדר הזה שהמגזר שיש בו הכי הרבה היעדרויות זה המגזר של המורים.

אנחנו עדים להמון מורים שחסרים בתוך בתי הספר, אנחנו עדים לכוח אדם לא איכותי, לא מקצועי, שנמצא בתוך בתי הספר. כן, גברתי המנהלת לשעבר - - -
היו"ר עמרם מצנע
זה תואר שהולך כמו שגריר.
אתי בנימין
כן, יש הרבה מנהלי בתי ספר שכמו שהם לא מקיימים את חוזרי המנכ"ל בנושאים אחרים, הם לא מקיימים את חוזר המנכ"ל גם בנושא הזה והם מקבלים כל אחד לעבודה, וראינו את זה גם בכתבה. אחר כך אנחנו שואלים למה הילדים שלנו צריכים לקבל כל כך הרבה שעורים פרטיים – הנה התשובה: כי כל כך הרבה שעות חסרות להם במערכת והילדים נדרשים להשלים את החומר לבד בבית ולהגיע גם להישגים – את זה כמובן דורש משרד החינוך.

יש אנשים שהם עברייני מין, כאלה שהם בעלי עבר פלילי – אף אחד לא בודק אותם. חברים, שאלתה מיפה זה ממומן? מהכסף שלנו ההורים.
היו"ר עמרם מצנע
מה זאת אומרת?
אתי בנימין
אנחנו משלמים תשלומי הורים לבתי הספר. בכסף הזה מממנים את כל אותם מורים מחליפים לא מקצועיים שמגיעים לבתי הספר.
היו"ר עמרם מצנע
לא בסדר.
מסעוד גנאים
בית הספר נותן להם משכורת?
אתי בנימין
בוודאי. ואין פיקוח על זה, אין שום פיקוח.
מסעוד גנאים
אבל הוא אמור להיות ממשרד החינוך?
תמי יהושע
סליחה, צריכים לדייק - - -
אתי בנימין
אני יודעת בדיוק מה אני אומרת. אני פעילה במספיק בתי ספר, בדקתי את הדבר. לא באה לכן בלי - - -
בלה רדונסקי
אם בדקת, אנחנו נשמח שתביא לנו מקרה קונקרטי.
אתי בנימין
אני אביא לכם - - -
משולם נהרי
אגב, זה לא רק מילוי מקום – הם גם מעסיקים בשעות נוספות דרך עמותת ההורים, אני יודע, בממלכתי.
אתי בנימין
לצערי אין על זה שום פיקוח. הפיקוח במשרד החינוך לא מתפקד, פשוט לא מתפקד.
משולם נהרי
היא צודקת. אני יודע.
אתי בנימין
אמרתי דברים קשים אבל זאת האמת.
אבי קמינסקי
אני יושב-ראש איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות. הנושא מורכב יותר: אין מורים במערכת, קשה מאוד לעמוד מול זה, ומנהל בית ספר שרוצה בבוקרו של יום למלא את אותם מקומות שבהם המורים אינם – במיוחד בתקופת החורף – עומד בפני משימה לא פשוטה.

הנושא נובע לא מזה שאין מורים עכשיו אלא מזה שבמהלך הרבה מאוד שנים מדינת ישראל לא דאגה שיהיו מורים ואנשים גם לא הגיעו להוראה. לכן צריך לראות מכאן ואילך איך מונעים את המצב הזה לעתיד. אולי עכשיו עם ההסכמים החדשים יהיה יותר מרווח ומספר המורים יגדל בתוך המערכת בכלל.
הנושא הנוסף שעמד על סדר-היום לפני מספר שני לא רבות היה שמשרד החינוך רצה להקים מוקד – ראה את האפשרות להקים מוקד למורים שבו על פי מחוזות יוכלו מנהלים וגננות לקבל מקבץ אפשרויות של כוח אדם.
הנושא הזה ירד בגלל הנושא של עודי קבלן. היה בדיוק אותו נושא של הסכם השכר שדיברו עליו בזמנו עם ההסתדרות הכללית וזה היה באותה תקופה של "עליהום" ציבורי על הנושא של עובדי הקבלן וזה ירד מסדר-היום.
אני חושב שיש מקום לבחון את העניין הזה מחדש. אני חושב שצריך לראות איך עושים ומסייעים לעניין הזה. כמובן - - -
היו"ר עמרם מצנע
בלאו הכי מורים שהם ממלאי מקום לא נמצאים על שום - - -
אבי קמינסקי
זה נכון, אבל אמרו שהמערכת מפריטה, המורים כבר הופכים להיות עובדי קבלן, כל הסיפור יחד עם עובדי "תכנית קרב" שהייתה על סדר-היום. הנושא הזה עלה או ישנו והוא כמעט יצא למכרז בתוך משרד החינוך.

יש מקום לבחון את זה מחדש, כשהמורים ממלאי המקום שיגיעו למערכת, יקבלו אותם תנאים כפי שמקבלים אותם היום ממשרד החינוך על כל המשתמע מכך ללא כל שינוי ואין להם שום שינוי בתנאי העבודה שלהם, אז יהיה איזשהו מוקד כזה או אחר לסיוע למורים.

יש הבדל בין מנהלי בתי הספר לבין הגננות, אני מסכים לעניין הזה. מנהלי בתי הספר הם שפותרים את זה ברמה היחידנית אבל כלפי בית הספר יש להם גם יכולת לחבר כיתות אם יש להם מצוקה כזאת או אחרת או חור בתוך המערכת.

בגני הילדים המקרה הרבה יותר סבוך וכשאין שני מבוגרים בגן הילדים – אי אפשר לפתוח גן ילדים, פשוט כך. כאן הקושי יותר גדול. זה עלה מטעמנו, אגוד מנהלי אגפי החינוך, בדיון אצל מנכ"לית משרד החינוך ביום חמישי שעבר והיא ביקשה לתאם מועד לפגישה בעניין הזה כדי לנסות לפתור אותו מ-א' ועד ת', כאשר באמרת הקושי הוא גם של הגננות וגם של הפיקוח – אף אחד לא מסוגל לעמוד בזה, במיוחד לא בתקופת חורף שלפעמים למפקחת יש 5-4 אולי תריסר גננות חולות, שהילדים חולים. זה מצב שהוא כמעט בלתי אפשרי וצריך לטפל בו. זה עלה לדיון במשרד החינוך.
ורד וינדמן
אני היועצת המשפטית של המועצה לשלום הילד. אני רוצה להאיר לרגע בעיה מסוימת מתוך היריעה הרחבה שנפרסה פה ולדבר על החוק למניעת העסקת עברייני מין, שאני גאה להזכיר שהמועצה לשלום הילד הייתה מבין היוזמים שלו.

לחוק הזה יש בעיות אכיפה כלליות ודווקא משרד החינוך הוא בין האוכפים המשמעותיים של החוק הזה ואני אפילו אציין לחיוב את חוזר המנכ"ל שנכתב בעניין הזה. אלא מה, הפניות שמגיעות אלינו מלמדות שהמצב הוא אחר ביחס למורים מחליפים.

אנחנו יודעים על מקרים שמגעים אלינו, שבאים מורים מחליפים ולא מבקשים מהם אישור העסקה לפי החוק הזה. אישור שמוכיח שאין להם עבירות מין בעבר. לפעמים בשטח סומכים עליו כי מכירים אותו, הוא מוכר, מישהו שמכירים מכיר אותו, הוא בוגר של בית ספר זה או אחר, ולכן לא מתבקש האישור הזה.

אני רוצה להזכיר כאן שלא עוברים עבירה פלילית רק אם מעסיקים עבריין מין אלא עוברים עבירה פלילית גם אם רק, במירכאות כפולות, לא מבקשים אישור על כך שאין עבר פלילי ועבירות מין. מה שצריך לעשות, בין היתר, זה שיהיה קאדר - - -
היו"ר עמרם מצנע
היו עד היום מקרים של הגשת כתבי אישום נגד מנהלי בתי ספר?
ורד וינדמן
לא. אני אגיד לאדוני יותר מזה, החוק הזה לא נאכף באופן כללי בלי קשר לנושא של מסגרות חינוך. הוא לא נאכף, אין כמעט הגשת כתבי אישום ואין כמעט חקירות בנושא הזה בכלל, וזאת בעיה בפני עצמה.
דווקא במשרד החינוך – ואולי המשטרה אחר כך תסביר מדוע שם זה נאכף בצורה טובה באופן יחסי – יש בעיה עם מורים מחליפים - - -
היו"ר עמרם מצנע
מורים מחליפים באחריות משרד החינוך.
ורד וינדמן
אני מפרידה רגע בין מורים ואנשי צוות באופן כללי לבין מורים מחליפים. המנהלים צריכים שתהיה להם רשימה של מורים מחליפים שעומדים בכל מיני תנאים ושהאישורים האלה יתקבלו מראש ושלא יהיו במקום בו נמצאים ילדים, חלילה וחס, עברייני מין. ואני שוב אומרת – עוברים עבירה פלילית לא רק אם מעסיקים עבריין מין אלא גם כשלא בודקים.
היו"ר עמרם מצנע
משטרת ישראל, בבקשה.
מאיר ברקוביץ'
הקשר שלנו לדיון הזה הוא קצת - - -
היו"ר עמרם מצנע
כן, שאלתי מה עושה פה שוטר. שומר עלינו, אולי, אבל הבנתי שזה העניין - - -
מאיר ברקוביץ'
הבנתי שביקשו שנבוא בגלל האישורים. כמו שורד גם אמרה, הגורם היחיד למעשה שאנו הסדרנו מולו את העברת המידע של אישורי העסקה לפי החוק למניעת העסקת עברייני מין באופן ממוחשב זה משרד החינוך, בגלל היקף ההעסקה שיש אצלו.

למעשה יש היום מול משרד החינוך ממשק באמצעות כספת וירטואלית, המשרד מזין בעצמו את תעודות הזהות שהוא רוצה להזין ותוך שעות ספורות – לפעמים זה יכול להיות תוך שעה ותוך שעתיים – הוא מקבל אצלו את התשובה למי יש אישור ולמי אין אישור על פי העבר שהחוק הזה מגדיר. מה שפעם היה בניירות ובמסמכים שעוברים וכרוכים בהמתנה, היום זאת לא בעיה לעשות את זה במהירות.
השאלה אם זה נעשה על ממלאי מקום או לא נעשה על ממלאי מקום – היא לא לפתחנו ומשרד החינוך יכול להשיב – מה שאנחנו מבינים זה שבדרך כלל לגבי ממלאי מקום שהם יודעים עליהם לצורך המאגר הזה, זה נעשה, אבל לגבי המידיים זה לא נעשה.
מה שצריך להגיד זה שאפשר היה לדרוש, כנראה שבאופן פורמלי אלי דורשים את זה, אבל אולי זה לא תמיד מתבצע. עקרונית אפשר לדרוש ממנהל בית הספר לדאוג שאדם יצויד באישור הזה כי את האישור הזה הם יכולים להוציא באופן ממוחשב.

אם הולכים לתחנת משטרה מקבלים את האישור במקום – אין פה פרוצדורה מסובכת – יש מסמך על פי התקנות, אישור מהמעסיק שרוצה להעסיק אותו והסכמה של המועמד. יכול המנהל ללכת עם הסכמה של המועמד ויכול המועד עצמו ללכת כדי לתת לו את האפשרות, אם הוא אולי לא קיבל אישור, לא להיחשף ואז הוא יגיד סיבות אחרות לכך שהוא לא רוצה לבוא לעבוד.

מבחינת המענה לדבר הזה – אין בו בעיה. זאת בעיה של מענה לצרכים המשתנים, המידיים, אבל כמו שאמרתי, אפשר לדרוש ממנהל בית הספר שגם מישהו שיתחיל לעבוד בעוד שעתיים - - -
היו"ר עמרם מצנע
ברור. אתם לא בעיה מעכבת. מישהו רוצה לדבר?
בלה רדונסקי
אם אפשר לענות על כלל הדברים שעלו כאן, ברשותך, לחבר הכנסת משולם בנושא הזרם המוכר שאינו רשמי. קודם כל, חוק הפיקוח קובע בסעיף 16 שאי אפשר לעסוק בכלל בהוראה אם אין לך רישיון ואם אין לך אישור העסקה. הנושא הזה נאכף - - -
משולם נהרי
על אלה אני בוכיה – שכתוב ולא עושים.
בלה רדונסקי
לא, לא. גם במסגרת הרישוי שמקבלים כל מוסדות החינוך, הם מגישים את כל התעודות שנבדקות על ידי אגף המוכר שאינו רשמי ובכל שנה מחדש, במסגרת ההזנה של פרטי העובדים, נבדקים גם הנתונים שמתקבלים.

גם מעבר לחוק הפיקוח ולרישוי, כפי שכבר ציינו, יש לנו נהלים שחלים גם על הזרם המוכר שאינו רשמי, הם לא חלים רק על בתי הספר הרשמיים במדינת ישראל. וחוזרים ובודקים, גם במסגרת הפיקוח וגם במסגרות שונות, את החובה של כל קיום כל החבויות, כפי שחובה על כל מנהלי בתי הספר הרשמיים לנהוג על פי חוזרי המנכ"ל וכל דבר אחר. התפרצת לדלת פתוחה ואני חייבת לומר שהוקם עכשיו במשרד מנהל חדש לאכיפה ובקרה – גם בהיבט המנהלי וגם בהיבט הפדגוגי ואנחנו מאוד מקווים שכל הנושא הזה שאוחד בתוך מנהל אחד - - -
משולם נהרי
והגדלת תקנים, הגדלת תקני פיקוח, אני מקווה.
בלה רדונסקי
גם לפיקוח הוגדלו התקנים – בכל שנה מספר המפקחים עולה. בשנה שעברה כבר הגיעו ל-45 והשנה עוד יותר – 52. זה כל שנה מורחב. אנחנו פועלים כל הזמן להרחבה כך שהמוכר שאינו רשמי בהחלט מקבל מקום גדול מאוד.
לגבי כל נושא מניעת העסקת עברייני מין – צר לי שגברת אתי בנימין מנצלת את הבמה להעלות סוגיה שמטופלת בכל כיוון אפשרי על ידי משרד החינוך. אני חושבת שאם אין מקרה קונקרטי – אין צורך להעלות סיסמאות או דברים שאין להם כרגע, לידיעתנו, איזושהי אחיזה.

מעבר להנחיות מאוד מדוקדקות שכתב משרד החינוך, גם לנושא של מילוי מקום, גם לנושא של הבעלות וגם לנושא של בתי הספר – דרך אגב, צודק ברקו במה שאמר כאן – אנחנו דורשים מהמנהלים, גם בהנחיות, לדרוש אישור ישיר למנהל המוסד החינוכי, לנושא של מניעת העסקת עברייני מין – לא לנושא רישום פלילי – ולהמציא אישור למנהל המוסד ביד. בלי זה הוא לא יכול בכלל לקלוט אותו לעבודה.
זה כתוב ברחל בתך הקטנה בכל נוהל של משרד החינוך החל מחקיקת החוק וכלה בשנה שעברה, תשע"ג. בתחילת השנה יצאו הנחיות מאוד מפורטות והגדלנו אפילו את ההסברים למי לפנות ובאיזו פרוצדורה.

לגבי הגננות אני רוצה לומר שהרשימה שנמצאת במשרד החינוך כוללת גם רשימה של גננות בדיוק כפי שהיא כוללת עובדי הוראה, מורים, כך שניתן גם מהרשימה הזאת לקחת גננות - - -
היו"ר עמרם מצנע
כן. ההתרשמות היא שכנראה נהלים יש, ויש הרבה, ויש כנראה טובים. אני רק לא כל כך בטוח שהם מיושמים הלכה למעשה עד למטה. אבל רציתי לשאול אותך, תמי, את אמרת שיש קריטריונים לתקופת העסקה מ-51 יום ומעלה שהם זהים למורה רגיל. עכשיו, פחות מזה לא צריך תעודת הוראה?
תמי יהושע
לא. אני אמרתי שיש אבחנה בין עובדי הוראה שמועסקים לתקופה ארוכה של מילוי מקום לבין זה. לגבי ממלאי מקום שעות – בגדול, אותם נהלים חלים עליהם: הם חייבים להיות בעלי השכלה ולעבור את כל הבדיקות ולקבל את כל האישורים הנדרשים.
היו"ר עמרם מצנע
השכלה זו מילה רחבה – גם 8 שנים זאת השכלה.
תמי יהושע
לא, לא. אנחנו מדברים על השכלה, הכשרה, פדגוגית להוראה.
היו"ר עמרם מצנע
אם אני מכניס עכשיו מורה ליום אחד או ליומיים, הוא צריך להיות עם תעודת הוראה?
תמי יהושע
כן. ההנחיות שלנו קובעות שכן.
משולם נהרי
רצוי.
היו"ר עמרם מצנע
רצוי שייך למשפחה אחרת. אני חושב שצריכים להיות נהלים יותר מקילים אחרת אני לא מאמין שתמצאו מורים כאלה. כשקובעים נהלים שאי אפשר לעמוד בהם אז המציאות מייצרת את המצב.
תמי יהושע
מתוך 4,500 מוסדות חינוך, אם יש לנו מקרים ב-3-2 מוסדות זה לא מייצג את הכלל. אנחנו בהחלט מנחים את מנהלי בתי הספר. אני רוצה לציין שאנחנו בודקים גם את המורים לשעות בודדות – גם את ההשכלה שלהם וגם את הרישום הפלילי – באותו יום שהם מתקבלים לעבודה.
היו"ר עמרם מצנע
אנחנו לקראת סיכום.
משולם נהרי
אני רוצה לשאול אותך שאלה, תמי: במשרד החינוך יש מצבת מעבר, את בטח בקיאה בזה, שיש בה אלפי מורים שבעצם השעות שלהם הולכות איתם. זה חלק מהמאגר או שאפשר להפוך את זה גם למאגר גדול?
תמי יהושע
מורים בשעות פרופסיונליות מועסקים באחריות מנהל המחוז והמפקח שיודעים איך להעסיק אותם. אם מנהל המחוז נתן שעות פרופסיונליות למורה – הוא יודע איפה לשבץ אותו כדי שיעשה את השעות האלה בפועל.
משולם נהרי
במילים אחרות, מדובר בתוספת של שעות למצבת השעות של בית הספר.
תמי יהושע
כן. הם עומדים לרשות המנהל לבצע עבודה.
משולם נהרי
הוא קיבל מתנה עוד 30 שעות – למה שלא ינצל את זה?
תמי יהושע
בתקנון שירות עובדי הוראה ההנחיות הן לקחת קודם כל מצוות בית הספר למילוי מקום בשעות בודדות. קודם כל תיקח מתוך צוות בית הספר מורים קיימים על מנת שלא יהיה בזבוז.
היו"ר עמרם מצנע
גם מתוך השעות הפרטניות?
תמי יהושע
לא, לא.
משולם נהרי
יש שעות שהייה, יש שעות חלון, שאפשר לקחת לפעמים בלית ברירה.
היו"ר עמרם מצנע
באופק חדש - - -
תמי יהושע
באופק חדש, שעות פרטניות, הן שעות לילדים בלבד - - -
משולם נהרי
אופק חדש – לשכנע את המורה ולפתות אותו.
תמי יהושע
באופק חדש יש להם שעות פרונטליות, שעות שהייה ושעות פרטניות. השעות הפרטניות הן לעבודה עם ילדים - - -
היו"ר עמרם מצנע
אני יודע.
תמי יהושע
אבל אפשר לשבץ מורים לעבודה בקבוצות קטנות עם ילדים, יש למנהל בית הספר את האפשרות לעשות את זה.
היו"ר עמרם מצנע
את זה אני יודע. אבל האם בנוהל מותר לקחת גורם משעות פרטניות שמלמד שלושה ילדים על פי תכנית מערכת ולהכניס אותו - - -
תמי יהושע
לא, לא.
היו"ר עמרם מצנע
לרוב המורות אין שעות שהייה.
שרה ישראלי
יש להן והן מפוצות על זה – הן מקבלות עוד תוספת של 25% לאותה שעה, אלא אם כן הן עושות את זה בשעה אחרת שאז הן מקבלות 125%. בגלל זה הן גם עושות את זה עם קצת יותר שמחה. יש להן שעות שהייה, לא הרבה, ורצוי שהן לא יהיו מיועדות לזה אבל אם אין ברירה, מדובר בילדים.
רותם גנץ
אני רוצה להפנות שאלה אליכם: נגיד ותנאי העסקת המורים הזמניים יהיו בשיאם והם אפילו לא עברייני מין מורשעים – האם לרשות המחוקק או לרשות המבצעת יש יכולת להפעיל רגולציה על תוכן הדברים שהם מעבירים?
היו"ר עמרם מצנע
תראה, רותם, לא רציתי להתערב קודם, אבל שעת החלפה היא בדרך כלל לא שעה בעלת ערך כמו השעה של המורה בכיתה על פי התכנית שלו. אתה שומע אילו בעיות יש לפעמים למצוא אנשים מתאימים – אז הרבה פעמים זה גם שמרטפייה: או ששמים סרט וידאו או שמספרים איזה סיפור או שמחקים איזה משחק או שעושים איזה חידון. זה בהחלט לא דבר רצוי ומצוי.
שמואל כהן
אני שמואל כהן מיפו, כבר 6.5 שנים ביפו. אני רשום בתור יועץ בכיר כי - - -
היו"ר עמרם מצנע
יועץ בכיר למי?
שמואל כהן
אני איש מחשבים וגם איש מדע המדינה. אני אתמקד – הייתי בוועדה הזאת כשהיו מלכיור ויולי תמיר, ושאלתי כמעט את אותן שאלות אך מאז זה לא השתפר. אתם זוכרים איך מיררו ליולי תמיר את החיים עם השביתה - - -
היו"ר עמרם מצנע
אנחנו עוסקים בנושא ספציפי.
שמואל כהן
העניין הוא שאני הייתי גם במשרד החינוך והם גנבו חלק מהרעיונות שלי, אבל לא משנה. בואו ניתן דוגמה אחרת, בכנסת יש עודף מחשוב - - -
היו"ר עמרם מצנע
תודה, אדוני. יש עוד מישהו שרוצה להגיד משהו?
אתי בנימין
כן, אני רוצה להוסיף משפט.
היו"ר עמרם מצנע
משפט אבל לא יותר כי המשפט שלך יניע גלגלים שונים – אל תעשי איזו פרובוקציה.
אתי בנימין
אני רק רוצה להגיד לגברת ממשרד החינוך – אתי בנימין לא מנצלת את הבמה הזאת. אתי בנימין יושבת כנציגת הורים בוועדה ומעלה את הבעיות מהשטח כבר 15 שנים.
בלה רדונסקי
עדיין לא הראית לנו מקרה קונקרטי.
אתי בנימין
שאלתי שאלה ועדיין לא קיבלתי עליה תשובה – האם יש איזשהו פיקוח על מנהלים שמעסיקים מורים כאלה ומה קורה למנהלת שתפר את ההנחיות?
היו"ר עמרם מצנע
התשובה היא שיש נהלים, יש פיקוח – הוא לא מספיק, כנראה.
אתי בנימין
מה קורה עם מנהל שמפר את ההנחיות, שנתפס כמפר את ההנחיות?
תמי יהושע
המנהל מוזמן לשימוע עם הפיקוח אצל מנהל המחוז. היו לנו שני מקרים כאלה בשנה שעברה במחוז ירושלים והם טופלו.
היו"ר עמרם מצנע
האכיפה היא קודם כל דרך זה שלא משלמים לו.
תמי יהושע
בהחלט.
היו"ר עמרם מצנע
המנהלת לא משלמת מכספה. מה שאת מעלה, אתי, זה דבר אחר. אני חושב שאני יודע למה את מתכוונת – יש בתי ספר יותר מבוססים בשכונות עם הורים בעלי יכולת יותר גדולה ויש קופות של הורים עבור שעות אחרי הצהריים או תוספות שונות.

אני מניח שהמנהלת – הלוא גם יש בתי ספר קהילתיים – אם זה בתחום השעות של בית הספר אז הנהלים צריכים לתפוס גם לגבי זה, וכארגון הורים תפנו לעמותות ההורים השונות שלא יעבירו מנהלות על החוק. גם אתם יכולים לתרום לעניין הזה.
תמי יהושע
צודק, בהחלט.
משולם נהרי
אגב, זאת אחת הרפורמות הגדולות של משרד החינוך ב-1992 – בתי ספר בניהול עצמי. יש עמותת הורים שהיא - - -
היו"ר עמרם מצנע
הניהול העצמי הוא דבר מבורך וגם עמותות ההורים.
שמעון אוחיון
מעורבות הורים היא דבר חיובי אבל שלא תביא אותם לעבור על החוק.
היו"ר עמרם מצנע
לא, לא. בוודאי. יש גם בתי ספר שבשעה מסוימת אחרי הצהריים האחריות יוצאת מסמכות משרד החינוך, מנהלת בית הספר, ועוברת לסמכות מערכת החינוך הלא פורמלית, אבל גם היא כפופה לאותם נהלים.
משולם נהרי
קודם כל שידאגו לתנאים של עובדי ההוראה.
היו"ר עמרם מצנע
יש הרבה מה לדאוג. אני רוצה להודות לחבר הכנסת שמעון אוחיון שהביא את הנושא הזה. אני חושב שאפשר לרשום בפנינו שנהלים יש, כמו בכל דבר במדינת ישראל, הם בטח גם מקיפים את הכול. ללא אמירה כלשהי על רמת האכיפה, כי אנחנו לא יכולים לדעת, קוראים למשרד החינוך להגביר את האכיפה בנושא הזה של מורים, גננות, מחליפים, כדי שחס וחלילה לא יהיה מצב, ראשית, שנכנס מישהו שיש לו קופת שרצים על הגב למערכת החינוך. ושנית, שיגיעו גם אנשים שיכולים לעמוד לפני קבוצת ילדים ולדבר איתם. תודה רבה.
תמי יהושע
אני מבקשת רק להוסיף במשפט אחד שיש אכיפה ואנחנו עושים רבות באמצעות מערכות המיכון והכנסנו תהליכים חדשים.
היו"ר עמרם מצנע
תודה רבה. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:30.>

קוד המקור של הנתונים