ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 22/04/2013

אישור המלצת ועדת הכנסת לבחירת יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה

פרוטוקול

 
PAGE
6
הוועדה לקידום מעמד האישה
22/04/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 1>
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה
יום שני, י"ב באייר התשע"ג (22 באפריל 2013), שעה 9:30
סדר היום
<אישור המלצת ועדת הכנסת לבחירת יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה>
נכחו
חברי הוועדה: >
עליזה לביא – היו"ר
רוברט אילטוב

זהבה גלאון

גילה גמליאל

תמר זנדברג

דב חנין

עליזה לביא

יריב לוין

שולי מועלם-רפאלי

דוד צור
מוזמנים
>
יו"ר ועדת הכנסת צחי הנגבי


מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ


חיה דסקל

ממונה על מעמד האישה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים
ענת לייכטר

ממונה על מעמד האישה, משרד הבריאות
מאירה בסוק

יועצת משפטית, ארגון נעמ"ת
שמחה טננבוים

יועצת למעמד האשה בבית דגן, יועצות למעמד האשה ברשויות המקומיות
לאה אמר

בית דגן, יועצות למעמד האשה ברשויות המקומיות
מזליקה מדר

בית דגן, יועצות למעמד האשה ברשויות המקומיות
חנה אבגוסט

בית דגן, יועצות למעמד האשה ברשויות המקומיות
ענת לבנת

יועצת לקידום מעמד האשה, עיריית בת-ים
דבורה עברון

מנהלת "ניגון נשים" במדרשה באורנים
רני עברון

מנהלת "ניגון נשים" במדרשה באורנים
ייעוץ משפטי
תמי סלע
מנהל/ת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט
<אישור המלצת ועדת הכנסת לבחירת יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה>
יושב-ראש ועדת הכנסת צחי הנגבי
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה בהודעה כדלקמן, בהתאם להוראות סעיף 106א1 לתקנון הכנסת: הוועדה תבחר יושב-ראש מבין חבריה לפי המלצת ועדת הכנסת. ועדת הכנסת ממליצה בפני הוועדה לקידום מעמד האשה, לבחור בחברת הכנסת עליזה לביא לכהן כיושבת-ראש הוועדה.
לפני שנביא את הדברים להצבעה, נאמר שלוועדה הזאת יש היסטוריה מפוארת בבית המחוקקים, היא עשתה דברים מאוד משמעותיים לאורך הרבה מאוד שנים, ובראשה עמדו נשים וגברים שהטביעו חותם על החקיקה בישראל, על מעמד האשה בישראל. רבים מבין האנשים שהובילו את הוועדה הזאת התקדמו בהמשך הדרך, נהיו שרים, אחד מהם הוא היום שר הפנים, יושב-ראש הוועדה בעבר, חבר הכנסת גדעון סער, והיו עוד שרות ושרים. אני מאחל לך ולוועדה שהמורשת תישאר הן בהקשר המהותי, בהצלחת הוועדה להביא נושאים לכלל קידום והשלמה, וגם שאת וחברים אחרים בוועדה ימשיכו לעשות חיל.
אביא את הדברים להצבעה, ולאחר מכן אם מישהו ירצה לברך את היושבת-ראש, אם היא אכן תזכה פה לרוב, בבקשה. היא כבר תנהל את הישיבה.
מי בעד הצעת ועדת הכנסת, לבחור בחברת הכנסת עליזה לביא כיושבת-ראש הוועדה?
רוברט אילטוב
לפרוטוקול – אני מצביע במקום חברת הכנסת אורלי-לוי אבקסיס.

הצבעה

בעד – פה אחד

ההצעה התקבלה.
יושב-ראש ועדת הכנסת צחי הנגבי
אין, כמובן, מתנגדים.

אני מתנצל בשמו של יושב-ראש הכנסת, שביקש ממזכירת הכנסת להיות פה, אבל הוא נמצא בוועדת ההסכמות, ולא יכול היה לוות אותנו, כפי שהוא עושה, כשאנחנו מביאים למינויים של יושבי-ראש. עליזה, בהצלחה.
היו"ר עליזה לביא
תודה רבה. בוקר טוב, ברוכים הבאים, ברוכות הבאות, בוקר טוב לחברי הכנסת, חברי הוועדה, חברי הכנסת שולי מועלם, דוד צור, דב חנין, יריב לוין, רוברט אילטוב, בוקר טוב לכל מי שנמצא כאן. אני שמחה מאוד לפתוח הבוקר הזה את הישיבה הראשונה הרשמית של הוועדה למעמד האשה. בשבוע שעבר התכנסנו כאן באופן לא רשמי כדי לשמוע מארגונים, מפעילים, פעילות, חוקרים וחוקרות על מה שנעשה, על מה שלא נעשה, על הקשיים, על הכשלים, על המצוקות, אבל גם על ההצלחות ועל התוכניות שכן קרמו עוד וגידים. היה פה מנעד רחב של כלל הארגונים. גם הפערים שנשמעו בין הדוברים והדוברות היו מרתקים כשלעצמם.

השורה התחתונה שעלתה מהדברים מלמדת אותנו שהנושאים באמת רבים מאוד, בחלקם נעצרו, לא התקדמו, חלקם לא עלו לסדר-היום, חלקם דרושים חקיקה, חלקם תקנות. יש נושאים שמעסיקים קבוצות כאלה, ויש שמעסיקים קבוצות אחרות. המסקנות שאני הולכת אתן מאז הפגישה הראשונה שהיתה לנו, המכינה, ועוד כל מה שיהיה כאן, היא שהמשימות הן רבות, ונצטרך להיות מאוד יעילים ויעילות בכל מה שקשור גם לדרך ההצגה בוועדה, לדרך שבה נקרין כלפי חוץ, ובכלל, לוועדה הזאת יש הרבה מאוד משימות וכוח.

אז נחוקק חוקים ונתקן תקנות, והוועדה הזאת תהיה במה ציבורית להשמעת דעות, טיפול בנושאים שלא תמיד הכלי של החקיקה הוא הכלי שצריך להיות. גם אמרתי את זה באותה ישיבה – כשאני מתבוננת, קוראת, עוקבת אחר החוקים הרבים שנעשו סביב נשים ומעמדן, מדינת ישראל היא בין המובילות במדינות המערביות שיש בה הרבה חוקים לטובת נשים, ובכל זאת אנחנו רואים אי-התקדמות בכמה מהמסלולים, אם זה בעולם העבודה, אם זה באלימות שהולכת וגדלה ועוד חסמים שהולכים ומתחזקים, לצערנו, כלומר או לא אוכפים את החקיקה, או החקיקה אינה מספקת, או לעתים החקיקה – גם את זה שמענו – מביאה מגבלות נוספות וחסמים נוספים. אז יש עוד כלים לוועדה הזאת, ובהם נעסוק.

נרצה גם להכיר את הארגונים שפועלים בשטח. יש חוסר היכרות ממשיך בין הרבה ארגונים קיימים, לא כולם מוכרים. חלקם עוסקים באותם נושאים אפילו בלי לדעת שיש כמה וכמה ארגונים שעוסקים באותם נושאים, אז הוועדה הזאת גם תבקש בכל נושא להביא את מרב האנשים והנשים שעוסקים בנושא גם בהיבטים המחקריים, גם בהיבטים של השטח, גם בהיבטים של עדויות ועוד כדי להביא לכמה שיותר שיתופי פעולה, ולפוגג אולי מתחים שקיימים בשטח. פה הבמה לבנות את הדיאלוגים שאולי במקומות אחרים לא מצליחים להיבנות.
כמי שפעילה חברתית למעלה מ-25 שנים בשדה הפמיניסטי, אני חושבת שבמדינת ישראל הרבה – אגיד את זה בצורה הכי עדינה שאני יכולה לומר – הרבה מחוסר-שיתופי הפעולה גם בשדה הפמיניסטי נובע מהמחויבות האידיאולוגית-פוליטית שקודמת למחויבות הפמיניסטית, והרבה פעמים נשים וגברים שמכוונים לאותה מטרה, כשמגיעים, אם זה להצבעה או לפעילות משותפת, הכובע הפוליטי, הכובע האידיאולוגי, השונות והחירות מטשטשים או מחלישים את המוכוונות הפמיניסטית, וגם על זה נדבר כאן, ונראה איך בונים למרות השונות ולמרות החירות ומגוון הדעות את היחד, כי בלי היחד הזה לא נצליח להתקדם. 65 שנים, ובהרבה מובנים אנחנו לא רק לא צועדות קדימה; אנחנו גם הולכות אחורה, וזה בניגוד לכל המדדים שדיברנו עליהם, אם זה חוקים ואם זה מודעות ואם זה תוכניות ואם זה מערכת חינוך שעברה שינוי ושיפור, גם הצבא שעבר שינוי ושיפור, ובכל זאת הרבה מהדברים עומדים במקום.

עוד דבר שאני מבקשת להנהיג בוועדה הזאת – יהיו הרבה ארגונים שיציגו, יהיו תוכניות שיוצגו. ישבנו דלית מנהלת הוועדה ואני, ומיפינו את הנושאים. נודיע מראש על הישיבות וגם על הנושאים שיעמדו על סדר-היום, כדי שאנשים יוכלו לתכנן את לוחות הזמנים – גם כאן חברי הבית בבית הוועדות השונות וגם נציגי הארגונים, הפעילים, וכל מי ששייך לנושאים השונים, ועוד דבר שאבקש להנהיג, בכל תחילת ישיבה אני רוצה שנדבר על דמות של אשה אחת, כל אחד לפי רצונו, רצונה, הבנתו, הבנתה, הקשר האישי, הקשר הציבורי, הרעיוני ועוד, כדי גם להשיב מעט להיסטוריה הנשית שבמקרים רבים נשכחה או הושכחה, לא נכנסה לדפי ההיסטוריה, לא היהודית, הציונית, הישראלית. מספיק להסתכל ברחובות הערים – מעט מאוד נשים זכו לאזכור שמן ,שלא לדבר על אתרים ציבוריים. לא מזמן הייתי בהרצאה באחת השלוחות של ארגון הדסה, ואנשים שאלו אותי: מי זאת הדסה? למה אנחנו קרויות על שמה ומה עומד מאחורי זה? אני הרבה פעמים חשתי שאני לא באמת יודעת מאיפה באתי ומה אמרו קודמותיי, בטח בשדה היהודי ובמרחב הציבורי ישראלי. חלק רב משנותיי עסקתי בהחזרת ההיסטוריה שחשתי שאבדה לי. אני רוצה ליישם את המנהג הזה, שנפתח כל ישיבה בדמות אחת של אשה אחת, שנזכיר את שמה, קצת עליה, ובסוף השנה נוציא חוברת עם הנשים הללו, ונאתר גם פרויקטים חברתיים שאולי ייקחו את החוברת הזאת, ויחזירו אותה לזיכרון הישראלי-יהודי. חברי כנסת רוצים לומר כמה מלים? בבקשה.
דוד צור
קודם כל, אני רוצה לברך את היושבת-ראש עליזה לביא על בחירתה. מההיכרות הקצרה שלנו, אין לי ספק שתוסיפי פה גם לעשייה שמי שהוא מהכנסת הקודמת אולי ער לה יותר, ומי שכמונו מהחדשים, שזה רוב הכנסת לדעתי, עדיין רואים עשייה מאוד ברוכה של הוועדה הזאת, ואני בטוח שתוסיפי מהערך המוסף שאת מביאה אתך.

אני אישית אשמח לתרום מהניסיון שאני בא אתו, בעיקר בתחומים שקשורים להגנה על נשים, כל נושא האלימות כנגד נשים וכל תופעות הסחר בבני אדם ובנשים. כמי שהיה אמון על אולי ה-מחוז שבו הזנות, לצערי, פרחה ופורחת עדיין, וזה נושא שבפירוש צריך להיות מטופל אחרת, ודיברנו על זה.
היו"ר עליזה לביא
חבר הכנסת צור אמר לי: אנחנו לא מחכים, ולקח אותי לתחנה בתל-אביב-יפו, ובעזרתו ישבתי שם עם אנשי המקצוע, ונחשפנו לנושא סחר בנשים, זנות. שמענו את הדברים שעלו מנציגי המשטרה גם על טיפול הפרקליטות, על סוגיות שונות שכאן נדון בהן, ופה המקום לשוב ולהודות לך על הסיור המקדים הזה, שיהיה לו המשך במסגרת הוועדה יחד עם חברי הוועדה.
דוד צור
שיהיה בהצלחה.
היו"ר עליזה לביא
תודה רבה. בבקשה.
שולי מועלם-רפאלי
אני מברכת אותך, מרגישה גאווה גדולה. בשבת שעברה באחד העיתונים התעקשו הכתבים להשיא את המשואה ה-13 שלהם, ודניאלה לונדון-דקל הציעה שאת המשואה ה-13 שלה תדליק אשה שהיא פמיניסטית דתייה, והרשתי גאווה גדולה, שיש שיח שהוא שיח פמיניסטי, שיח דתי. אני מרגישה גאווה גדולה, שאת יושבת בראש הוועדה, כמי שמובילה שנים רבות את השיח הזה ואת הרצון לשנות ואת הרצון לפעול. אני מאחלת לך ולנו שהדברים יהיו גם ברוח וגם בפועל, ואת הדברים הטובים שמביאות נשים לעולם כולו, נביא בתוך הכנסת ובתוך החברה הישראלית. בהצלחה רבה.
היו"ר עליזה לביא
תודה. חבר הכנסת חנין.
דב חנין
תודה. כמי שכבר בכנסת שבע שנים, אני חייב לומר לכם בצער שלא היתה לי אף פעם הזכות לכהן בוועדה למעמד האשה, וכנראה, זה גם יישאר המצב עכשיו, אבל אשתדל להרבות להגיע לוועדה הזאת, כמו שעשיתי בכנסות הקודמות. אני חושב שזו ועדה מאוד חשובה. אני חושב שהתרומה לחברה הישראלית בכללותה לנשים, אבל לא רק לנשים, היא תרומה משמעותית ביותר.
נקודת המוצא שלי ביחס לשאלות של מעמדן של נשים היא האמירה הקלאסית של אוגוסט ובל, אחד מהוגי הדעות המרכזיים של תנועת הפועלים הגרמנית, שכתב ב-1879 ספר שנקרא "הסוציאליזם והאשה", ובו ובל כותב שבעצם דרך ההתייחסות לנשים אנחנו בעצם מאתרים את האינדיקציה החברתית המדויקת ביותר לשאלת מצבה של החברה בכלל, כלומר אמרו לי מה מצבן של נשים בחברה, ואומר לכם מה המצב של החברה.

אני מאוד מברך על דברייך, חברת הכנסת לביא, בפתיחת הישיבה הזאת, שהצגת את הדברים בראייה רחבה ובאג'נדה רחבה, כי אכן כך אנחנו צריכים להתייחס לעבודת הוועדה הזאת. המון נושאים נראים אחרת כאשר שואלים: ומה זה עושה לנשים? כשאנחנו שואלים את השאלה על תקציב המדינה, למשל – ומה התקציב הזה עושה לנשים? אנחנו לומדים לא רק על נשים אלא גם על התקציב. אנחנו לומדים להתייחס לתקציב כפי שהוא משפיע או לא משפיע על בני אדם, למשל, על נשים, שהן קצת יותר מ-50 אחוז מבני האדם שחיים אצלנו. לכן הייתי מאוד שמח שהוועדה הזאת, כמו שגם בתקופות מסוימות בעבר הצליחה להיות ועדה עם מבט רחב, לא עם המודל הטופוגרפי לבעיות נשים, שאומר כאילו: יש בעיות של נשים, ויש בעיות שאינן של נשים – אנחנו מחלקים את העולם באופן טופוגרפי: זה התחום שלנו וזה לא התחום שלנו. התחום שלכם, לדעתי, הוא כל התחומים. הראייה הפמיניסטית המתקדמת רלוונטית לכל אחד מהנושאים שנמצאים בחברה שלנו. אני יודע שיש המון עבודה בפני הוועדה הזאת, אני אשמח לסייע ככל שאוכל, ואני מאחל לך ולכם המון הצלחה.
היו"ר עליזה לביא
תודה. אתה תמיד מוזמן, תרגיש בבית. נדרשנו כבר, בנושא של ועדת פרי – ראינו שאין אשה, כתבנו לראש הממשלה – גם חברת הכנסת גלאון, גם אני, גם אחרות, ותוך יומיים צורפה השרה לימור לבנת. נושא נוסף שנדרשנו אליו הוא הוועדה לבחירת רבנים ראשיים. בוועדה הזאת יש רק אשה אחת שמכהנת מתוך 150 אנשים, וגם כאן גייסנו 43 חברי כנסת, ופנינו לראש הממשלה. 17 הנציגים שטעונים בחירה, שזה שני שרים, חמישה ח"כים, עשרה נציגי ציבור, תהיינה נשים, כלומר שלפחות 17 המועמדים האלה ועוד האשה, מרים פיירברג, ראש העיר, יהיו 18 בוועדה. גם על זה אנחנו עובדים. חברת הכנסת שולי מועלם ואני הגשנו את החוק לבחירת דיינים, שתהיינה נשים, וביום ראשון הקרוב זה עולה לוועדת שרים לענייני חקיקה. גם כאן אנחנו היום – זו פעם ראשונה של שתינו בעבודה, ואנחנו צריכות את כולם לשכנע את החברים במקומות השונים. נמצא פה חבר הכנסת יריב לוין, אעביר לך את השרביט, ואני מקווה שתעזור לנו גם להביא חוקים לוועדה הזאת, ובטח חוקים שקשורים למעמד האשה ולהשלכות שנובעות.
יריב לוין
תודה. עליזה, שיהיה לך המון הצלחה. אני חושב שהוועדה הזאת באמת משוועת לתפוס את המקום שצריך להיות לה בתוך מארג הנושאים שמטופלים כאן בכנסת, ואני יכול לתת דוגמה אחת שהיא דוגמה בנושא שאולי לא מספיק פופולרי לפעמים כדי לעסוק בו, אבל בעיניי מאוד חשוב - אנחנו קוראים הרבה על הכוונה של הממשלה להביא לכנסת תוכנית מקיפה להסדרת סוגיית ההתיישבות הבדואית בנגב. כפי שאמרתי כמה פעמים, וגם כתבתי בעניין הזה, בעיניי, אין שום סיכוי לתוכנית המגזר הבדואי, שאין בו פתרון אמתי והתייחסות אמתית לסוגיית הנשים, בעיקר הצעירות במגזר הבדואי, מרמת ההשכלה ודרך התופעות הפסולות של פוליגמיה והמשך בנישואים בכפייה וכל מיני דברים מהסוג הזה. אני חושב שלמרות שהחוק הזה לא יידון כאן, יש חשיבות עצומה שהוועדה הזאת, למן הרגע שהוא יגיע לכנסת, תהיה מעורבת בתהליך הזה, תיזום כאן דיונים ודרישות שיינתנו פתרונות מתאימים, שבצד התהליכים הרחבים ייתנו מענה לבעיות היום-יומיות – למשל, אתן דוגמה, דיון שהיה כאן בקדנציה הקודמת בעניין מקלטים לנערות בסיכון, לנשים מוכות, לנערות שמנשים להשיא אותן בכפייה, תופעות מהסוג הזה. אני חושב שבעניין זה יוזמת הוועדה תהיה מאוד חשובה, כי בלי דחיפה שלכם והתעקשות שלכם, שגם העניין הזה ישתלב לתוך התהליך, שוב אנחנו נראה תהליך גדול ומשמעותי שמשפיע על חברה גדולה, והצד הזה של הטיפול בנשים איכשהו נשאר מאחור ולא מטופל. אני בעניין הזה אהיה שותף נאמן כמיטב כוחותיי, כדי שלא רק תישמע הקריאה, אלא גם תבוא לידי ביטוי מעשי. אני מאחל המון הצלחה, ובטוח שהוועדה הזאת תהיה דומיננטית.
היו"ר עליזה לביא
תודה. חבר הכנסת אילטוב, בבקשה.
רוברט אילטוב
קודם כל, ברכות. אני מצטרף לכל החברים שדיברו לפניי. הוועדה הזאת ידעה פריצות דרך, היא בטח תדע פריצות נוספות בראשותך. אני מאחל לך הצלחה, ונעזור בכל מה שצריך.
היו"ר עליזה לביא
תודה. חברת הכנסת גמליאל.
גילה גמליאל
ראשית, באתי לברכך. יש לך תפקיד חשוב מאוד. גם אני בעברי כיהנתי בתפקיד הזה, ניתן לקדם חקיקה מרובה בנושא, אבל מה שחשוב לא פחות הוא להתמקד באכיפה של החוקים הנפלאים שכבר קיימים בכנסת. יש לך מנהלת ועדה מצוינת, נהנינו מכישוריה, וצריך לברך אותך גם כן על תחילת הקדנציה. נשמח לסייע בכל הדרוש כדי שהוועדה תצליח.
היו"ר עליזה לביא
תודה. חברת הכנסת זהבה גלאון.
זהבה גלאון
אני לא חברה בוועדה, חברת הכנסת לביא, אבל באתי במיוחד כדי לברך אותך. תמר זנדברג ממרצ היא חברה בוועדה. תמיד אומרים שחוץ וביטחון וכספים הן הוועדות הכי חשובות; בעיניי, הוועדה למעמד האשה. אני חושבת שיש לה חשיבות בלתי-רגילה, ואני חושבת שיש לך תפקיד כאן מאוד משמעותי. בסוף הנשים הן הראשונות להיפגע - בכל קיצוץ, בכל תוכנית. אני יודעת שיש לך תפקיד משמעותי. לצערי, לא אוכל לשמוע את הדוח של שדולת הנשים, אז אצטרך לקרוא, ובאתי רק כדי לומר לך את רגשי הערכתי ממקודם, צופה פני עתיד, ואני צריכה לרוץ לוועדות אחרות. תודה.
היו"ר עליזה לביא
תודה. חברת הכנסת זנדברג.
תמר זנדברג
תודה. הצלחה לחברת הכנסת לביא, ותודה רבה לחברת הכנסת גלאון, שמנהיגה את המפלגה היחידה בכנסת, שיש לה 50 אחוז ייצוג לנשים.
היו"ר עליזה לביא
אני אצטרף ואומר שזהבה חוצה מפלגות, והיא בהרבה מובנים האמא הרוחנית של רבות מאתנו, אז תודה רבה. אני יודעת שתהיי חלק אינטגרלי מהוועדה הזאת.
תמר זנדברג
אם חבר הכנסת חנין ציטט הוגה דעות סוציאליסט, אני רוצה לצטט את ג'ון לנון, שאמר שהאשה היא הכושי של העולם. היום כבר לא משתמשים בביטויים כאלה, אבל הכוונה היא בדיוק לדבריך. אני חושבת שיש לנו הרבה עבודה בוועדה הזאת. אנחנו בישיבה הראשונה, והדברים הם דברי נעימות, והתקדמנו הרבה בתנועה הפמיניסטית, אבל יש לנו הרבה עבודה. נשים נמצאות בשיעורים גבוהים מאוד, גבוהים מאחוזן אפילו באוכלוסייה בקרב האנשים שחיים בעוני, למרות שהן משכילות יותר, עול הבית והמשפחה עדיין מוטל על כתפיהן, סובלות מפגיעות מיניות, מסחר בשיעורים שעולים הרבה מאוד על אלה של הגברים. למרות שהמהפכה הפמיניסטית היא מהפכה מוצלחת בתולדות האנושות, תהיה לנו פה הרבה עבודה, ואני מצטרפת לדברים שנאמרו, שהמפתח שלנו יהיה להטמיע את עבודת קידום מעמד האשה הזו, שזה שם הוועדה, אל תוך כל תחום ותחום בתעסוקה, בפשע, בחינוך, ברווחה וכו'. זה האתגר שלנו, בזה נעמוד ביחד, והצלחה לך ולכל החברות והחברים.
היו"ר עליזה לביא
תודה רבה. ורד, את תפתחי את הישיבה הבאה שלנו שתתחיל מייד באולם נגב, ישיבה משודרת. נעבור לשם.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:05.>

קוד המקור של הנתונים