פרוטוקול

 
PAGE
12
ועדת הפנים והגנת הסביבה
17/04/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון









*
<פרוטוקול מס' 1>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום רביעי, ז' באייר התשע"ג (17 באפריל 2013), שעה 10:30
סדר היום
<בחירת יו"ר וועדת הפנים והגנת הסביבה>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
טלב אבו עראר
דוד אזולאי

בועז טופורובסקי

חמד עמאר

משה זלמן פייגלין

דוד צור

זבולון קלפה
יריב לוין

אברהם מיכאלי

אורי מקלב

פנינה תמנו-שטה
מוזמנים
>
יושב ראש הכנסת יואל יולי אדלשטיין

מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ
צחי הנגבי - יושב-ראש ועדת הכנסת

פניה קירשנבאום - סגנית שר הפנים

אתי בן-יוסף - מנהלת ועדת הכנסת
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל-שור

עידו בן יצחק

גלעד קרן
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשם פרלמנטרי
רמי בן שמעון
<בחירת יו"ר וועדת הפנים והגנת הסביבה>
יו"ר ועדת הכנסת צחי הנגבי
בוקר טוב לכולם. אנחנו מסיימים את סבב הבחירה של היום, אחד משני סבבים, הסבב הנוסף של יושבי-הראש יהיה ביום שני הקרוב עם חידוש מושב הכנסת ואחרונה-אחרונה חביבה להיום, חברת הכנסת מירי רגב.

בתעודת הזהות שלך כתוב מירי או מרים? את זה אנחנו - - -
מירי רגב
מרים.
היו"ר ועדת הכנסת צחי הנגבי
מרים רגב - - -
אברהם מיכאלי
יש לך עוד מירי לידך, תדעי לך.
מירי רגב
אני יודעת. צריכה להיות, אגב, בוועדת חוץ וביטחון.
אברהם מיכאלי
היא יותר ותיקה בפנים מאשר בחוץ וביטחון.
היו"ר ועדת הכנסת צחי הנגבי
בהתאם להוראות סעיף 106(א)(1) לתקנון הכנסת, ועדה תבחר יושב-ראש מבין חבירה לפי המלצת ועדת הכנסת. ועדת הכנסת ממליצה בפני ועדת הפנים והגנת הסביבה לבחור בחברת הכנסת מירי רגב לכהן כיושבת-ראש הוועדה. נמצא אתנו יושב ראש הכנסת, יושב-ראש הקואליציה, חברי הוועדה.

האם מישהו רוצה לומר משהו לפני הבחירה או אחרי הבחירה? אנחנו נעלה את הנושא להצבעה. אצל מירי רגב חייבים לעשות את זה בהצבעה חשאית – אנחנו נציב פה קלפיות.

אני מעלה להצבעה – מי בעד?
זבולון קלפה
זה חשאי כרגע, כן? אף אחד לא שם לב.

הצבעה

בעד אישור המלצת ועדת הכנסת – פה אחד
המלצת ועדת הכנסת למינוי חברת הכנסת מירי רגב ליושב-ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת נתקבלה.
היו"ר ועדת הכנסת צחי הנגבי
תודה. פה אחד. מירי, בהצלחה. אנא בואי לכיסא שלך.
היו"ר מירי רגב
תודה. אני רואה שהביאו בינתיים את הפטיש – בכל זאת חשבו שהגרזן זה - - - רוצה לומר משהו, יושב-ראש הכנסת?
יושב-ראש הכנסת יואל יולי אדלשטיין
רק אם יושבת-ראש הוועדה תאפשר – אני חבר כנסת ממושמע, נמצא בישיבה. טוב, חברים, קודם כל בוקר טוב. אמרתי עכשיו ליושב-ראש הקואליציה שזה עוד שיעור בכך שבכנסת שלנו צריך להיזהר בכל אמירה.

היינו עם חבר הכנסת הנגבי בוועדת הכספים ואמרתי: שים לב, צחי, הגענו לשיא מבחינת מספר המשתתפים, יותר מזה כבר לא יהיה. והנה עובדה שבוועדת הפנים ואיכות הסביבה – בעיני זה סימן מאוד טוב – נכון שזה קצת רק טכסי ולהרים את היד. לא בכדי יושב-ראש ועדת הכנסת התבדח על הצבת קלפיות – הכול ברור, אבל אני חושב שזאת גם הכרזת כוונות.
הוועדה הזאת שולטת במובן החיובי של המילה על תחומים רבים מאוד בחיינו. תחומים שכל אחד מושפע מהם, לא חשוב אם זה מרכז או פריפריה, יהודים או לא יהודים, ימין או שמאל, גברים, נשים – מה שזה לא יהיה – ועדת הפנים ואיכות הסביבה נוגעת בתחומים רבים בחיי כולנו.

לכן אני רק יכול אחל הצלחה רבה, גם לך חברת הכנסת רגב, וגם לכל חברי הוועדה. אני חושב שהנושא של הבדיחות שהיה כאן בדקה האחרונה לגבי העדר צורך בפטיש זה גם יכול להיות לברכה כי הוועדה הזאת לפעמים רעשנית ולפעמים גם טעונה, אבל כפי שכולנו מכירים אותך את תדעי גם לנווט אותה נכון, גם לעשות סדר כפי שצריך, אבל גם להיות אוזן קשבת.
אני לא אומר את זה במובן הפוליטי של המילה אבל אני מכיר את זה מהזווית הפוליטית – מירי ידועה כאחת שקשובה לאותו מושג שאף אחד מאתנו לא יכול לפרש שנקרא: "השטח". אז אני בטוח שאם אנחנו מדברים במירכאות כפולות על ה"שטח", אז תהיה קשובה מאוד לראשי רשויות, לחברי מועצות, לתושבים וגם בתחומים הנוספים בכל מה שקשור לתחום איכות הסביבה ושאר הדברים תהיו כאן בוועדה לפה לתושבי מדינת ישראל. הצלחה רבה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה. תכף אני אתן אפשרות להתייחסות – ראיתי שסגנית שר הפנים, פאינה ידידתי, רוצה לדבר וגם אזולאי דוד. אני רק אגיד כמה מילים. קודם כל, תודה רבה לך יושב-ראש ועדת הכנסת, אני מאחלת לך הצלחה בתפקידך; יושב-ראש הכנסת; יושב-ראש הקואליציה יריב – תודה לך על מה שעברנו בחודשיים האחרונים; חברי הכנסת.

כמובן יושבי-ראש הוועדה היוצאים – דוד אזולאי ואמנון כהן שעשו כאן באמת עבודה טובה מאוד. במשך קדנציה מאוד ארוכה ש"ס לקחה את האחריות גם על משרד הפנים וגם על ועדת הפנים ואני בטוחה, דוד, שגם כחבר בוועדה אתה תהיה לי לעזר רב ואני מודה לכם על כל העבודה שעשיתם.

פאינה שנמצאת פה, סגנית שר הפנים, שתהיה לך גם כן הצלחה בתפקיד. מן הסתם זה אחד המשרדים המרכזיים שאנחנו כוועדה נפעל יחד אתו וחברי הכנסת שנבחרו לכהן כאן כחברים בוועדה.

אני גם רוצה להגיד תודה לראש הממשלה על כך שהוא מינה אותי לתפקיד החשוב הזה. כל מדינה מתנהלת - -
יושב-ראש הכנסת יואל יולי אדלשטיין
הוא המליץ עלייך.
היו"ר מירי רגב
המליץ, המליץ. הוועדה בחרה. נכון.

- - כל מדינה מתנהלת ומעצבת את חיי התושבים על פי שלושה יסודות: יסודות של חוץ וביטחון; אוצר, כלכלה; ומדיניות פנים. אני מתכוונת שהוועדה הזאת תהיה ועדה מרכזית בכל מה שקשור לנושא הפנים של מדינת ישראל: גם ברמה הלאומית-דמוקרטית וגם ברמת האזרח.
כשאני מדברת על לאומית-דמוקרטית אני מדברת על כך שאנחנו נשמור על צביונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית-דמוקרטית עם כבוד למיעוטים. וכשאני מדברת על הפרט – אני מדברת גם על התפיסה שאני הובלתי בארבע השנים האחרונות – שאנחנו נהיה אלה שנפקח על כך שהפרט יחיה פה בכבוד וברווחה ובאיכות חיים.

לצערי, אדם מרגע שהוא נולד ועד שהוא נפטר יש לו קשר עם מוסדות המדינה – אם זה בתעודת הזהות שלו ומספר הזהות שלו ועד לדמי הקבורה ולתעודת הקבורה שלו – ואנחנו נטפל בכל המרכיבים האלה, מהרגע שהוא נולד ועד הרגע שהוא נפטר ומה שקורה ביניהם: שאדם ירגיש ביטחון כשהוא מתהלך ברחובות, כל מה שקשור למשטרה ולאלימות, שאדם ירגיש שהוא יכול ללכת לחופי המדינה ויהיו לו שם חופים פתוחים ולא בניינים ולא מלונות, ותהיה לנו סביבה נקיה.
כל מה שקשור לשלטון המקומי
נחזק את השלטון המקומי מול השלטון הארצי, השלטון המרכזי. נדאג שראשי הערים יהיו ראשי ערים חזקים, נדבר בכלל על ועדות קרואות – האם בכלל אנחנו הולכים לוועדות קרואות, למה צריך ללכת לוועדות קרואות? איך ראש העיר יכול להוביל עכשיו לקראת הבחירות המוניציפליות את העיר שלו ואת האזרחים שלו לחיים טובים יותר, נוחים יותר, במרכז, בפריפריה וביהודה ושומרון וכמובן במגזר המיעוטים – כל אזרח במדינת ישראל.

איך אנחנו נדאג לזה שאדם יוכל להתפלל – מוסלמי, נוצרי, יהודי, דרוזי – בכל מקום שהוא רוצה, כולל לבדוק את סוגיית הר הבית והמתפללים היהודיים בהר הבית. נוודא שאנשים יגיעו למדינה הזאת על פי חוקי ההגירה שלנו וכל מי שנכנס על פי חוקי ההגירה והוא עובד זה נקלוט אותו ונטפל בו ונוודא שיקבל את זכויותיו, אבל כל הגירה בלתי חוקית – נעשה את כל מה שניתן כדי להחזיר את המהגרים הבלתי חוקיים לארץ מוצאם. נפעל בכבוד, ברגישות.

אני יודעת שזאת ועדה מאוד טעונה עם הרבה גורמים ומגזרים – אני שמחה על כך כי אני חושבת שכאן יכירו אותו גם מהצד שעדיין אנשים לא מכירים אותי: אני קשובה לשמוע את האנשים, אני קשובה לשמוע את צרכי העם, אבל אני בראש ובראשונה מאמינה שהוועדה הזאת שחולשת כמעט על כל תחום בחיי האזרח וברמה הלאומית, תפקידה לוודא שנשמור על הצביון של המדינה שלנו ועל כך שאזרח יחיה פה בכבוד ובאיכות חיים.
אני מאמינה שאנחנו נעבוד פה בשיתוף פעולה. אני אעשה את כל מה שניתן כדי לקדם את החוקים, את הרפורמות שגם הממשלה תביא, נעבוד בשיתוף פעולה עם יושב-ראש הכנסת, הקואליציה, עם הסיעות השונות. אני כמובן ארצה לקדם נושאים, אג'נדה, שאנחנו כוועדה נטפל בהם.

יש ועדה אחת שהיא ועדה חסויה שלא נדבר עליה כאן – ועדה חסויה לענייני בטחון פנים. בוועדה הזאת יהיו חמישה חברים: שלושה מהקואליציה, שניים מהאופוזיציה. עליה אנחנו נדבר בנפרד ונגיד מי יהיו החברים בה, כמובן לא בפני התקשורת, אבל זאת ועדה שבמהלך השבועיים הקרובים אנחנו נדבר עליה וכמובן אני אפגש אתכם כדי לשמוע מי רוצה, וכמובן גם נושא ועדות המשנה שעליהן נדבר בנפרד.

אני רוצה להודות מראש לצוות הלשכה, צוות ועדת הפנים בראשותה של יפה שפירא שעושה פה עבודה מצוינת כבר בהכנה לתפקיד, ליועצים המשפטיים, למזכירות של הוועדה, לכל מי שעובד כאן בוועדה – תודה לכם. אני כבר יודעת שאני הולכת לעבוד עם צוות מאוד מסור, מאוד מקצועי וענייני.

אני רוצה להודות לצוות האישי שלי שמלווה אותי – לאיתן כהן, לטל ארבלי ולמאיר סויסה שגם מן הסתם יצטרכו לתת פה יותר ויותר יד בעבודה. אני מאחלת לכולנו בהצלחה. יש לנו הרבה עבודה ואני מגיעה עם הרבה מרץ, עם הרבה אנרגיה. מיום שני הקרוב נתחיל לפעול למען הנושאים שהוועדה הזאת אחראית עליהם. תודה רבה.

רצתה לדבר פאינה וגם דוד אזולאי. פאינה, בבקשה. אני רושמת אותך, אורי מקלב.
פניה קירשנבאום
קודם כל, כבוד יושבת-ראש הוועדה, אני רוצה לברך אותך על המינוי. את בהחלט מקבלת או נבחרת לעמוד בראש אחת הוועדות החשובות. אני יכולה להצטער על כך שהוועדה הזאת אולי לא זכתה לתהילה הראויה לה בכנסת או אולי - - -
היו"ר מירי רגב
Don't worry.
פניה קירשנבאום
אני לא דואגת.
היו"ר מירי רגב
Don't worry.
פניה קירשנבאום
קודם כל אני רוצה להגיד לך שאני הייתי חלק מהוועדה הזאת בקדנציה הקודמת, עבדתי עם שני יושבי ראש ונהניתי מכל העבודה שנעשתה פה ולכן אני לגמרי מסכימה אתך על כך שאת מקבלת באמת צוות טוב וצוות מיומן שבאמת יידע להיות לך כעזר.
שמחתי לשמוע בדבריך שאת הולכת להעלות את הנושא של ההסדרה בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי, כי זאת אחת הכוונות של משרד הפנים, להעלות סוף-סוף את הנושא של החקיקה ואולי הגיע הזמן שאחרי 65 שנה של קיום מדינת ישראל אנחנו נחליף את החוק המנדטורי הקיים במדינת ישראל, שמסדיר את היחס הזה ואולי באמת נביא רוח חדשה ונעביר את החוק שסוף-סוף יסדיר את היחסים האלה ברוח של המאה שלנו.
שמעתי באמת הרבה דברים שהעלית – אני מאחלת לך המון-המון הצלחה. אני בטוחה שכנציגה של משרד הפנים אנחנו נשתף פעולה, נופיע פה ביחד בכל הנושא של החקיקה ותמיד נהיה שותפים לדרך. הרבה-הרבה הצלחה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה, פאינה, תודה רבה ובהצלחה גם לך.
פניה קירשנבאום
תודה.
היו"ר מירי רגב
דוד אזולאי, בבקשה.
דוד אזולאי
גברתי היושבת-ראש, אדוני יושב-ראש הכנסת, אדוני יושב-ראש ועדת הכנסת, מזכירת הכנסת, יושב-ראש הנהלת הקואליציה, אני רוצה קודם כל ובראש ובראשונה לברך אותך – תפקידך חשוב. מדבר אתך אדם עם ניסיון בתפקיד הזה: הייתי פעמיים יושב-ראש ועדת הפנים, גם בתקופתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק וגם בתקופתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

זוהי ועדה עם הרבה אתגרים, הרבה עשייה. אמרו כאן – וזה נכון – פה הוועדה עוסקת בדברים שמיום לידתו של האדם עד גיל 120. ובאמצע יש לנו את שירותי הדת ואת איכות הסביבה ואת שירותי הכבאות ואת המשטרה והשב"ס – יש פה המון-המון עשייה, המון עבודה.

אני מאחל לך שיהיה לך את הזמן ואת התבונה להוביל את זה. אני רק יכול להגיד שבתקופתי הייתה קואליציה והייתה אופוזיציה והשתדלנו – ואת יכולה לבדוק את זה בפרוטוקולים – מעט מאוד נושאים הועברו כאן במחלוקת. רוב הדברים עברו בסכמה בסופו של יום כי ידענו שפה אנחנו עושים דברים למען כלל ישראל.

אחד הדברים שיונחו בקרוב על שולחנך, ובוודאי נצטרך לדון בו בכובד ראש, זה המשבר בשלטון המקומי. אנחנו הולכים לתקופה קשה והשלטון המקומי נפגע קשות וכנראה הולך להיפגע עוד יותר ותפקידנו כאן להיות הנציגים הנאמנים של השלטון המקומי מפני שכל פגיעה נוספת משמעותה קריסה של השלטון המקומי.

שירותי הכבאות עברו תקופה קשה ביותר ולשמחתי הרבה הוועדה הזאת הייתה הקטליזטור לקידום החקיקה הזאת והיום השירות הזה יצא לדרך ועובד בצורה ראויה ואני מקווה שלא תהיה להם הרבה עבודה אלא באמת יוכלו לתת יותר שירות ולא אסונות, חס ושלום.
אני רוצה להגיד לך, מירי, אני יודע שהתלבטת בין התפקיד הזה לבין תפקידים אחרים. אני חושב שהבחירה נכונה. יש לך פה צוות מצוין. אני אומר לך, זה מתחיל בצוות היועצים המשפטיים עם ידע רב, עם ניסיון יוצא מן הכלל. צוו של הנהלת הוועדה, אם זאת יפה מנהלת הוועדה וכל הצוות שנמצא אתה – אני בטוח שתדעי לעבוד איתם בשיתוף פעולה כי בסופו של דבר זה תורם לכולנו, לכל המערכת.
לסיום דברי, יש כאלה שמאחלים ברכה – ברכה לבד לא מספיקה, צריך גם הצלחה. יש כאלה שמאחלים הצלחה לבד – גם זה לא מספיק. לך אני רוצה לאחל ברכה והצלחה.
היו"ר מירי רגב
אמן. תודה רבה.
יושב-ראש הכנסת יואל יולי אדלשטיין
אני רוצה להתערב ולומר באופן הכי אישי שהפעילות הראשונה שלי כחבר כנסת הייתה סיור, ואני זוכר את זה עד היום – עברו לא מעט שנים – בקרית מלאכי בגלל משבר שהיה שם, עם יושב-ראש ועדת הפנים חבר הכנסת אזולאי ומנהלת הוועדה יפה שפירא, אני לא יודע אם את זוכרת שיצאנו – אני לפני זה אמנם הייתי שר – אבל כחבר כנסת ב-99' יצאנו לסיור הזה ובאמת יש הרבה-הרבה עצות שאפשר לקבל מיושב הראש אזולאי.
היו"ר מירי רגב
אז עכשיו אני אזמין אותך לסיור בהר הבית אתנו. אורי מקלב, בבקשה.
אורי מקלב
תודה רבה. גברתי יושבת-הראש הנכנסת, יושבי-הראש היוצאים, חבר הכנסת דוד אזולאי, יושב-ראש הכנסת, יושב-ראש ועדת הכנסת, חברי חברי הכנסת, צוות הוועדה, יועצים משפטיים, האמת, אני עדיין לא חבר בוועדה – באתי לפה כנציגות והצבעתי גם כנציג של יהדות התורה.
אני לא אגיד כאן בקול בין החברים – אחת המחלוקות הקשות שיש לנו בפני היא מי יהיה חבר ועדת הפנים ולכן לא החלטנו - -
היו"ר מירי רגב
אני יכולה לבחור?
אורי מקלב
- - אני אגיד לכם למה זה – זה בגלל שאנחנו גם רואים בעיני רוחנו שהוועדה הזאת תהפוך בכנסת הזאת, בזכות היושבת-ראש, לוועדה מאוד דומיננטית, מאוד חברתית, כפי שידוע, כל הוועדות אבל הוועדה הזאת באופן מיוחד ליושבת-ראש הוועדה יש השפעה על האופי ועל סוג הדיונים שיהיו כאן בוועדה.

כפי שאנחנו מכירים את חברת הכנסת רגב, אולי בגנים שלה יש איזו אופוזיציה והיא נושאת דגלים, ואין כמו הוועדה הזאת בה את יכולה להעלות הרבה נושאים, בעיקר הנושאים החברתיים שקשורים לאזרח.

לדוגמה, אחד הדגלים הראשונים שלך היה – הייתי שותף בעניין הזה אתך ביחד – הנושא של מאבק על משק המים ועל מחירי המים במדינה.
היו"ר מירי רגב
תאגידי המים.
אורי מקלב
אין כמו ועדת הפנים שיכולה לקחת ולרכז את כל הדיונים שהיו כאן בתוך הכנסת ולדון בהם פה כי זה קשור באמת בקשר ישיר לאזרח, ולהשפיע רבות. לכן הוועדה הזאת עשתה עבודה נפלאה וכפי שאמרו כאן חברי, לא מספיק סוקרה והציבור לא יודע – חוקים כבדים וארוכים שהיו פה: בין אם זה חוק הכבאות, חוק שירות בתי הסוהר והרפורמה בתכנון והבנייה שלא הזכירו את זה, זה חוק שהיה וגם עתיד עוד להגיע כאן לשולחן, יש לזה משמעות מאוד-מאוד גדולה.
עכשיו, אנחנו כאופוזיציה, אנחנו שמחים – אנחנו יודעים שאד הדברים המרתקים הוא לראות אותך, קודם כל, איך את מנהלת ועדה ואיך את יושבת-ראש. אנחנו בטוחים שזה טבעך ואנחנו גם מבקשים שלא להיות חותמת גומי, לא של הממשלה ולא של משרד הפנים.

אם באמת כך מתנהגים, שינויים רבים עשו פה בוועדה, חוקים שהביאו פה, נושאים שהביאו פה מהממשלה, מהמשרד – ואפשר לשנות את זה בוועדה. לכן אנחנו מאחלים לנו ולך הצלחה גדולה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה, אורי, תודה רבה על הדברים. חמד עמאר, בבקשה.
חמד עמאר
גברתי היושבת-ראש, אדוני יושב-ראש הכנסת, יושב-ראש ועדת , אני רוצה לברך אותך שתצליחי בתפקיד. אני כבר נפגשתי אתך הרבה בכנסת הקודמת. אני רוצה להודות ליושבי-הראש הקודמים, דוד אזולאי ואמנון כהן, שעשו עבודה מעולה בוועדה – הייתי שותף בוועדה – ראיתי את הרצינות שלהם בעבודה, קידום העניינים, שלקחו באופן אישי כל עניין ועניין.

אני חושב שהוועדה הזאת היא אחת הוועדות החשובות בכנסת. הנושאים שבהם נוגעת הוועדה הזאת חשובים לכל אזרח ואזרח – מאיכות הסביבה לתכנון ובנייה, לביטחון של האזרח, כל דבר, השלטון המקומי. זאת ועדה מאוד-מאוד חשובה ואני אישית רציתי להגיע אל הוועדה עוד פעם רק בשביל נושא אחד שהוא מאוד חשוב בשבילי: נושא התכנון והבנייה במגזר הדרוזי, כי זה תקוע בצורה בלתי רגילה - - -
משה זלמן פייגלין
בכלל, כל התכנון.
חמד עמאר
אני מדבר על המגזר הדרוזי שאני מכיר, יש יישובים שבהם לא התקדם נושא התכנון והבנייה יותר מ-40 שנה. תכנית מתאר אושרה לפני 40 שנה, תארו לעצמכם יישוב שהיו בו בסך הכול 3,000-2,000 תושבים כשתכנית המתאר שלו אושרה, היום אחרי 40 שנה יש 12,000 ו-13,000 תושבים ואותה תכנית בנייה שאתה צריך לבוא ולטפל בה ולקדם אותה עם פקידים שלא זזים. אני חושב שהוועדה הזאת צריכה לקחת את הנושא הזה ואני אקח אותו אישית – אני אעבוד על זה יום ולילה עד שאני אצליח לקדם את כל הנושא של התכנון והבנייה במגזר הדרוזי.

אני עוד פעם רוצה לאחל לך בהצלחה, ואני מאמין שאת תצליח בתפקיד הזה ותובילי את הוועדה קדימה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך, תודה. טלב, בבקשה.
טלב אבו עראר
גברתי היושבת-ראש, אדוני יושב-ראש הכנסת, יושב-ראש ועדת הכנסת, מזכירת הכנסת וחברים יקרים, ועדה זו צריכה לגשר בין כל מרכיבי החברה וכולי תקווה שהוועדה הזו תפעל למען קידום עניינים בחברה הישראלית בכלל ובפרט באוכלוסייה הערבית ובמיוחד ערביי הנגב, שם חיים 200,000 תושבים – מחצית מהם חיים ביישובים בלתי מוכרים, משוללי זכויות בסיסיות: אין מים, אין חשמל. לכן כולי תקווה, שוב, שהוועדה הזו בראשותך תפעל למען צמצום הפעים הקיימים בין מרכיבי האוכלוסייה, בין ערבים ליהודים, בדואים.

אני מאחל לך הצלחה רבה בתפקידך ושתהיה דוגמה לכל יושבי ראש הוועדות. תודה רבה לך.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך, טלב. פייגלין משה, בבקשה.
משה זלמן פייגלין
טוב, גברתי יושבת-הראש, אדוני יושב-הראש, יושב-ראש ועדת הכנסת, קודם כל אני כמובן מצטרף לברכות מירי, מירי היקרה, ואני רק רוצה לומר לך שישנו כלל: ככל שהתקשורת בישראל תוקפת אותך יותר זה סימן שאתה שווה יותר.
היו"ר מירי רגב
תסביר את זה לילדים שלי.
משה זלמן פייגלין
אז התברכנו כנראה ביושבת-ראש שופרא דשופרא, מן המיוחדות שישנן. אין לי ספק שתעשי עבודה מדהימה. באמת, אם לדבר קצת יותר ברצינות, אני חושב שנעשה לך עוול – הציבור לא מכיר מקצת מיכולותייך ואין לי ספק שהן כולנה תבואנה לידי ביטוי בניהול של ישיבות הוועדה.

כל הנושאים שהעלית חשובים מאוד וגם הנושאים שחברי העלו כמו נושא התכנון והבניה שגם אני מתכוון להיות מעורב בו וכבר מעורב בו, הוא בוודאי אחד מצווארי הבקבוק המרכזיים של הכלכלה הישראלית בכלל, אחת הסיבות המרכזיות שהחברה הישראלית עוברת.

את הזכרת, וטוב שהזכרת, אנחנו ועדת הפנים ואנחנו צריכים להיכנס לפני ולפנים. לפני ולפנים במקורות שלנו, הכוונה היא להר הבית – לב ליבה של ירושלים, לב ליבה של ארצנו הריבונית - - -
אורי מקלב
לפני ולפנים זה קודש הקודשים.
משה זלמן פייגלין
המצב היום הוא בלתי נסבל. גם בוועדות הפנים הקודמות בצורה מאוד מכובדת ומוצלחת על ידי ראשי הוועדות שהיו לפנייך, הנושא הזה הועלה לפני הרשויות, המשטרה הביטחון וכדומה, ושוב ושוב הן מתחמקות מלתת תשובות לשאלות הכי פשוטות והכי טריוויאליות שהוועדה הזאת בקשה. אני מקווה שעם האסרטיביות שלך לא ניתן יהיה יותר להתחמק ממתן תשובות ברורות לוועדה ומהכרעות ברורות בנושא.
אני יכול לומר לך ולחברי הוועדה שבאופן אישי המצב כרגע הוא שישראל אינה ריבונית בהר הבית, שהר הבית, שהוא לב ליבה של ירושלים הריבונית, נמצא לא רק תחת ריבונות ישראל אלא תחת חוק יסוד: ירושלים בירת ישראל, המצב כרגע הוא שהר הבית נמסר לריבונות זרה כפי שנאמר לי במפורש במקום על ידי קצינים בשטח ואושר לי על ידי מכתבים שקיבלתי, ללא שום חקיקה בכנסת.

לא רק זו, אף זו, אלא שכיום הוואקף המוסלמי מודיע למשטרת ישראל שחבר כנסת מסוים, במקרה זה – עבדך הנאמן, לא יעלה, בעוד שכל אחד אחר יעלה, ומשטרת ישראל אומרת אמן. כלומר יש כאן קריאת תיגר על ריבונותה של מדינת ישראל ובאופן ספציפי על ריבונותה של הכנסת.
טלב אבו עראר
אתה יוצר פרובוקציה שם.
משה זלמן פייגלין
איך בכלל אנחנו יכולים להעלות על הדעת - - -
טלב אבו עראר
לאיזו מטרה אתה רוצה? לאיזו מטרה אתה נכנס שם?
משה זלמן פייגלין
הקשבתי לך בשקט, אפילו תמכתי בדבריך - - -
היו"ר מירי רגב
לפחות הישיבה הזאת שתהיה קצת יותר חגיגית. מיום שני - - -
טלב אבו עראר
הדברים שלו מקוממים ממש.
משה זלמן פייגלין
זה בסדר.
טלב אבו עראר
הוא מפריע למשטרה.
דוד אזולאי
פשוט לא באנו חמושים היום.
אורי מקלב
בישיבה חגיגית לא מעלים נושאים שנויים - - -
משה זלמן פייגלין
אני מעלה כרגע – אני מניח כרגע עובדה על השולחן, אני לא מדבר על הפרשנות - - -
טלב אבו עראר
לאיזו מטרה אתה נכנס, זאת הכוונה.
משה זלמן פייגלין
אני לא נכנס בכלל למטרה. אני מספר לך עובדה שעליה אי אפשר להתווכח - - -
טלב אבו עראר
המשטרה יודעת לעשות את העבודה.
משה זלמן פייגלין
העובדה היא שכרגע ישנה קריאת תיגר על ריבונות המדינה, והרבה יותר מכך – על ריבונות הכנסת. איך כל אחד מאתנו יכול להעלות על הדעת שמישהו יאמר לנו כחברי כנסת: אתה, אני לא מרשה לך להיכנס לכן ולאחר כן מרשה לך להיכנס לכאן, בניגוד מוחלט לחוקי המדינה ולריבונות הריבון שאמור להיות הכנסת ולא הוואקף המוסלמי.

אני קורא לך, כפי שבעצם כבר רמזת, לארגן במהירות ביקור של הוועדה בהר הבית ולהמשיך ולעקוב ביחד אחר הנושא שהוא לב ליבו של הכול – הכול חשוב, וזה לסיכום, הכול מאוד-מאוד חשוב ובכול אנחנו צריכים ומחויבים לטפל, אבל כשאנחנו על הלב, על הלפני ולפנים, מוותרים – אין שום דבר אחר.
היו"ר מירי רגב
תודה, משה. צחי, בבקשה.
ועדת הכנסת צחי הנגבי
תודה. אני לא הייתי חבר בוועדה הזאת אבל בליתי פה שנים כשר המפוקח על ידי הוועדה בשני משרדים, גם במשרד לביטחון הפנים וגם בהגנת הסביבה, אני רוצה לומר לכם שהדימוי של הוועדה הוא שהיא עוסקת בענייני השלטון המקומי והפנים וזה כמובן חלק מהותי מתפקידה, אבל יש לה תפקידים קריטיים גם בתחומים האחרים של שני המשרדים שאני כרגע פרטתי ובעוד משרדים.

לא הייתי יכול לעשות כמעט כלום ללא הגיבוי שהוועדה נתנה לאורך שנים לכמה וכמה דברים מאוד חשובים, פתיחת הר הבית בין היתר באוגוסט 2003. כשהנחיתי לפתוח את הר הבית הוועדה הזאת ניצבה כצוק איתן מול המון חששות של נהרות דם שיישפכו והמזרח התיכון יבער ועוד כהנה וכהנה דברים שנועדו להרתיע את הממשלה דאז בראשות אריאל שרון מההחלטה הזאת.
מהפכת המחזור שנעשתה למעשה בהובלת הוועדה הזאת בתקופה שקודמתי אז, דליה איציק, ולאחר מכן בשנים שאני כיהנתי כשר להגנת הסביבה. הוועדה הזאת עשתה מהפך בנושא הפרטת בית כלא של שירות בתי הסוהר. לצערי בג"צ, לאחר שהחוק עבר בוועדה וחוקק בכנסת, פסל את החוק – לטעמי ללא הצדקה של ממש – אבל בית המשפט העליון הכריע, זו הייתה החלטתו, אבל הוועדה עשתה דבר שאני מקווה שבעתיד תינתן לה האפשרות החוקית לשוב ועוד שפע של חוקים ורפורמות.

נכנסת עם הרבה אנרגיות, האסרטיביות שלך מוכרת לי. מירי הייתה חברה בוועדת החוץ והביטחון בשנים שכיהנתי כיושב-ראש וזכינו לעשות דברים חשובים ביחד. עמדה גם בראש ועדת משנה חשובה וקידמה נושאים. הביאה לאלופה במטה הכללי של צה"ל. אני רק מקווה שהמשימה הראשונה שתתנפלי עליה – כי כמעט קיבלתי התקף לב כשראיתי שכבר אחרי 12:00 - - -
מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ
דיברתי על זה עם המנהלת.
ועדת הכנסת צחי הנגבי
השעון הזה לא נכון. אני מאחל בהצלחה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה, צחי, על הדברים שלך. קודם כל אני מודה לכם, חברי הוועדה, העליתם כולכם נושאים מאוד-מאוד חשובים ואני מתכוונת לגעת בהם. אני לא מאלו שלא נוגעת בדברים שהם כואבים – אני אגע גם בנושא של המגזר הבדואי וגם בנושא של המגזר הדרוזי וגם במגזר הערבי וכמובן בכל מה שקשור לדתות ולהר הבית.

יהיה סיור של ועדת הפנים בהר הבית, למרות שהמנכ"ל כבר כמעט רוצה – אנחנו נגיע להר הבית, אנחנו נסתובב שם, אנחנו נאפשר – בדיוק כמו שנשים יכולות להתפלל בכותל וטוב שכך – גם היהודים יוכלו להתפלל בהר הבית כפי שהמוסלמים מתפללים.

אנחנו נדאג שגם הכומר גבריאל בנצרת, למרות שהוא לא מורשה להיכנס לכנסיה שלו בגלל שהוא דיבר על כך שחיילים נוצריים או שנוצרים יכולים להתגייס לצבא והתנועה האסלמית לא מאשרת לו להיכנס לבית – גם שם נדאג שיוכל להיכנס לבית שלו, לכנסיה.

יש כאן נושאים אמתיים – נטפל בהם גם ברמה הלאומית, גם ברמת הפרט. אנחנו נוביל כאן אג'נדות אמתיות, אנחנו לא נהיה חותמת גומי של אף אחד. אנחנו נלך ביחד ונסביר את המהות שלנו גם כמדינה יהודית-דמוקרטית וגם בהיבט של האזרח והפרט.
אני לא יכולה לסיים את הישיבה הזאת בלי להגיד איזו מילה לטובת העיר אילת, לראש העיר אילת שתכף אני אדבר אתו על הפגיעה של הרקטות עכשיו באילת. אנחנו נאחל להם כמובן, ונחזק אותם ואנחנו נעשה את כל מה שניתן, גם ברמה הביטחונית, שזה לא בשולחן הזה, אבל גם כחברת חוץ וביטחון, לפעול שהרקטות כלפי אזרחי המדינה ייפסקו.
תודה רבה לכולם. יש לנו הרבה עבודה ונעשה אותה כצפוי. תודה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:05.>

קוד המקור של הנתונים