ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 20/02/2013

צו היטלי סחר ואמצעי הגנה (היטל היצף על יבוא סוליות גומי מרפובליקת דרום אפריקה) (הוראת שעה), התשע"ב-2012

פרוטוקול

 
PAGE
8
ועדת הכספים
20/02/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 3>
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, י' באדר התשע"ג (20 בפברואר 2013), שעה 10:15
סדר היום
<צו היטלי סחר ואמצעי הגנה (היטל היצף על יבוא סוליות גומי מרפובליקת דרום אפריקה) (הוראת שעה), התשע"ב-2012>
נכחו
חברי הוועדה: >
משה גפני – היו"ר
רוברט אילטוב

קארין אלהרר

מיכל בירן

אבישי ברוורמן

יעל גרמן

אמנון כהן

יריב לוין

ניסן סלומינסקי

נסים זאב

ג'מאל זחאלקה
מוזמנים
>
יאיר שירן - מ"מ הממונה להיטלי סחר, סחר חוץ, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

וולרי טוצ'ילקין - כלכלן היטלי סחר, סחר חוץ, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

אלכסנדר טוצ'ילקין - כלכלן היטלי סחר, סחר חוץ, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

דבורה מילשטיין - עו"ד לשכה משפטית, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

קובי בוזו - מנהל תחום בכיר מחלקה כלכלית רשות המסים, משרד האוצר

אודי אורנשטיין - מנכ"ל, איגוד התעשייה הקיבוצית

נתנאל היימן - מנהל המחלקה לכלכלת עסקים, התאחדות התעשיינים

חיזקיה ישראל - מנהל המחלקה לקשרי גומלין, התאחדות התעשיינים

מור אלוני - מנהלת כספים תעשיות גומי עין שמר

נתן וילנר - מנכ"ל תעשיות גומי עין שמר

עדנאן מטר - מנכ"ל, ע מטר ואחיו

הישם מטר - רו"ח, ע מטר ואחיו

עלא מטר - מנהל, ע מטר ואחיו בע"מ
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית פרלמנטרית
אתי בן-שמחון
<צו היטלי סחר ואמצעי הגנה (היטל היצף על יבוא סוליות גומי מרפובליקת דרום אפריקה) (הוראת שעה), התשע"ב-2012>
היו"ר משה גפני
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את הישיבה בנושא: צו היטלי סחר ואמצעי הגנה (היטל היצף על יבוא סוליות גומי מרפובליקת דרום אפריקה)(הוראת שעה), התשע"ב-2012.
רבותיי, ב-23 בספטמבר 2012, קיימנו דיון על היטל ההיצף הזה. יש פה ויכוח בין עין שמר לבין מטר לגבי הנושא של היטל ההיצף. ביקשתי אז שבמשך שבועיים ישבו להגיע להסכמה בין שני החלוקים בעניין הזה, אלה שיש ביניהם את המחלוקת, ובינתיים נכנסנו לפגרת בחירות, ואנחנו לא יודעים איפה זה עומד. אבל מכיוון שיש חברי כנסת חדשים, אני מבקש להעלות את הנושא הזה בקצרה. בבקשה.
יאיר שירן
אני הממונה בפועל החדש על היצף במשרד התעשייה והמסחר, אני גם מנהל מינהל בתעשייה במשרד.
אכן, היה פה דיון לפני כמעט ארבעה חודשים. לבקשתך, נוכל לחזור אחורה ולמסור כמה פרטים לטובת אלה שלא היו בדיון הקודם. בפתח דבריי הייתי מעוניין להדגיש שלוש נקודות שהן לדעתי בהחלט חשובות.

אני רוצה להבהיר שאנחנו כמשרד ממשלתי בהחלט בעד תחרות. אנחנו חושבים שהתחרות עוזרת, טובה גם לצרכנים וגם ליצרנים המקומיים מהבחינה הזאת שהיא גורמת להם לבוא ולהתייעל.

יחד עם זאת, כדי לקיים תחרות לאורך זמן, חשוב לוודא שתהיה תחרות הוגנת. כעיקרון, יבוא שנעשה בהיצף אינו תחרות הוגנת. ולכן, אני אסכם את הפתיח שלי. בא המחוקק וקבע, נתן בידי הממשלה את הכלי הזה, את היכולת לבוא ולהטיל היטל כנגד היצף, במקרה ואכן בחקירה מקצועית על ידי החקירה האמורה במשרד נמצא היטל, וכאשר המסקנות של החקירה הזאת מאושרות על ידי הועדה, ובהמשך על ידי שרי האוצר והתעשייה והמסחר.
אני רוצה להבהיר, שהשימוש בכלי הזה של היטל היצף הוא לא ייחודי לישראל, כל המדינות, כולל מדינות OECD עושות בזה שימוש רחב ואפילו באופן הרבה יותר תכוף מאשר בישראל, לכן מדובר בכלי לגיטימי שעוד פעם מטרתו לבוא ולהבטיח תחרות.
יש לנו מקרה – תלונה של יצרן מקומי כנגד יבוא והיצף מדרום אפריקה. החקירה הזאת החלה לפני כמעט שנתיים, נעשה תהליך, אבל מפאת קוצר הזמן לא אכנס לתהליכים הטכניים, בסופו של דבר הממונה על ההיצף הקודם מצא במסקנות שלו היצף, הוא המליץ על הטלת היטל - - -
היו"ר משה גפני
של 10%.
שגית אפיק
39.5% היתה - - -
יאיר שירן
כעיקרון, על פי הנוהל הקבוע, המסקנות הובאו לדיון של הועדה המייעצת, בחנו את הנושא, הסכימו עם כך שיש היצף, אבל החליטו להטיל היטל נמוך יותר בשיעור של 10% לשנתיים, סליחה ל-30 חודשים. המסקנות של החלטת הועדה הובאה בפני שר התמ"ת, הוא החליט לאמץ אותם. על פי הנוהל הוא עבר לשר האוצר, גם שר האוצר אימץ את ההחלטה, ועל פי כך הוגש לפני הועדה לדיון לפני 4 חודשים, אם אני מבין נכון, כבוד היושב ראש, הציע בדיון הקודם שהיה לפני כמעט 4 חודשים ששני הצדדים, המתלונן והיבואן יישבו לנסות למצוא הסדר. הוא הקציב לכך בין שבועיים לארבעה שבועות, כך אני קורא על פי הפרוטוקול של הדיון הקודם. לצערנו, אני אומר, הסכם או סיכום שכזה בין המתלונן לבין היבואן לא נמצא, לפיכך אנחנו כאן פעם נוספת בתקווה שבאמת תתקבל החלטה, המלצה של שר התמ"ת ושר האוצר תתקבל על ידי הוועדה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
ג'מאל זחאלקה
קודם כל אני חושב שחברי הכנסת היו קצת מבינים את העניין אם היו מדברים על הממדים. אני לא מבין איך אפשר לעשות היצף עם 4% מהשוק, כאשר כל מה שמיובא הוא נוצל במפעל, אין מכירה של מוצרים מדרום אפריקה בשוק, הכול הולך למפעל של חברת מטר.

המפעל הזה מפרנס 30 משפחות עניות, בפירוש עניות, מסביב יש עוד משפחות שנהנות מהמפעל הזה. המפעל הזה מביא מדרום אפריקה מוצרים ייחודיים שאין בארץ, כלומר, אין ברמה שלהם. לכן יש להם פלח שוק מאוד ספציפי לכל מיני סוגים של גומי שאנשים מבקשים את הסוג הזה בגלל האיכויות שלו שאין לו תחרות בארץ.
רוברט אילטוב
מה מייצרים?
ג'מאל זחאלקה
מייצרים סוליות גומי, חידוש צמיגים. לכן ההיטל הזה הוא מכה למפעל הזה. המתחרה שמתלונן, הוא דרך אגב, קונצרן ענק, אתה לא מדבר על איזה חברה שמישהו דורס אותה, ההיפך הגמור. כלומר, מדובר במפעל אינטרסנטי שרוצה שיקנו ממנו, וכל המשא ומתן יותר 50% מהשוק. המתחרה המתלונן יותר מ-50% מהשוק בערך. מדובר בחברת ענק, אם לא 50%, אז 45%, רוב השוק, וזה שוק מאוד מצומצם, אין פה הצפה ודליפה. גם האינפורמציה, החקירה עצמה, אני לא רוצה עכשיו לפתוח את החקירה.
מיכל בירן
אלה הנתונים.
ג'מאל זחאלקה
מה שקרה כבוד היושב ראש, נכון, מר גפני ברוב אדיבותו בפעם שעברה שהנושא הזה נדון, הוא הציע שתהיה פשרה ושיישבו ביחד להגיע להסכמה. היה משא ומתן והיו מגעים ביניהם, הם יסבירו לנו יותר טוב. אבל עכשיו, בנקודת הזמן היום שבו אנחנו בדיון - - -
אבישי ברוורמן
מי הבורר שיסגור את זה?
ג'מאל זחאלקה
הם ישבו ביחד ישירות. הבורר שלהם היה מר ראובן פנחס, הם יסבירו לך. הוא הושיב את שני הצדדים, ניסה להגיע לפשרות, שלחו ניירת לדרום אפריקה, הניירת צריכה להגיע. לכן אני חושב שאפשר להגיע להסכמה. אני בעד העיקרון, אני אומר לך מר גפני ולכולם, אם אפשר בהסכמה למה בכפיה?
הישם מטר
הצגתי חוות דעת בעניין הטלת ההיצף ואי הצדקה להטלתו. ראשית, הייתי רוצה למחות על קביעת הדיון להיום מאתמול. אנחנו לא הצלחנו להתכונן, בא כוח החברה לא התייצב מפאת התחייבות קודמות, יש לו תיקי הוכחות בבית משפט. הייתי רוצה לדחות וביקשנו לדחות את הדיון הקבוע להיום, וכבודכם סירבתם. היינו רוצים לשטוח בפני חברי הכנסת החדשים - - -
היו"ר משה גפני
אני מבקש לומר, אני אאפשר לך, זה בסדר, אני בעד מחאות.

אני קבעתי את הישיבה הזאת לא אתמול, קבעתי את הישיבה הזאת ביום שני, ואני יכול לקבוע ישיבה, אנחנו לא בפגרה, הוועדה עובדת. אבל לי יש שאלה אחרת – באוקטובר, כשהיה כאן הדיון, אני ביקשתי בתוך שבועיים עד חודש שתשבו ותגידו מה המסקנות.
הישם מטר
אנחנו אכן ישבנו.
היו"ר משה גפני
אף אחד לא אמר לי מה היה. זאת אומרת, אני בעצם הייתי צריך לקבוע ישיבה מעכשיו לעכשיו ולקבל החלטה, הרי אם ישבתם והתקדמתם, כמו שאומר חבר הכנסת זחאלקה, תגידו לי, אז לא הייתי מביא את זה לדיון, הייתי אומר, אתם יודעים מה, קחו עוד כמה ימים. לא חשוב, זה בסדר, אנחנו מוחים אחד על השני, ואנחנו נשתדל להגיע להסכמה. בבקשה.
הישם מטר
נראה לי שמין הראוי היה שהממונה על היטלי שכר שהיה נותן החסות לדיון שהתקיים במשרדו אז, וזה לא הבשיל ולא הגענו לידי הסכמות. היו הסכמות, אבל היו כמה הסתייגויות מכל צד מהצדדים.
היו"ר משה גפני
ודאי. הממונה פנה כמה פעמים.
הישם מטר
אנחנו חוזרים על כל האמור על ידינו, כבוד הרב, בישיבה הקודמת.
היו"ר משה גפני
מה אתה מבקש? הממונה במשרד התמ"ת מבקש פעם אחר פעם לאשר את זה.
הישם מטר
אנחנו מבקשים לדחות את זה על הסף אפילו.
היו"ר משה גפני
כמה זמן?
הישם מטר
לא, לדחות את ההיטל.
היו"ר משה גפני
אם אתה אומר שאנחנו רוצים עוד כמה ימים להגיע להסכמה, אז בסדר.
הישם מטר
אנחנו מן הסתם כן רוצים על מנת לשטוח בפני חברי הכנסת.
נתן וילנר
אנחנו חוזרים שוב פעם לטקטיקה של משיכת זמן. הנתונים שמסר כבוד חבר הכנסת הם לחלוטין לא נכונים, זה גם מופיע בכל הממצאים שקיימו – כל הוועדות שהביאו אותנו עד הלום הם לא 4%, ואנחנו לא מפעל ענק.
אבישי ברוורמן
אז כמה זה?
נתן וילנר
הם מהווים כ-15%-25% מהשוק.
אבישי ברוורמן
ואתם?
נתן וילנר
אנחנו מייבאים כ-35% עד 40% מהשוק. אבל מה שקורה, יש פה דחיקת מחירים, אנחנו לא סובלים מנתח השוק שלנו, פשוט אנחנו נאלצים להתאים את עצמנו לאורך שנים למחירים שמיובאים כי אחרת מאיימים עלינו שיעזבו אותנו. זה גם כתוב בממצאים וזה נמשך כל הזמן.
היו"ר משה גפני
אתם ביקשתם להעלות מחירים?
נתן וילנר
אנחנו לא העלנו את המחירים יותר מה שהשוק יכול לאפשר לנו להעלות את המחירים.
היו"ר משה גפני
בכמה אחוזים העליתם?
נתן וילנר
בשנה האחרונה לא העלינו, בשנה האחרונה אפילו - - -
היו"ר משה גפני
לפני כן בכמה העליתם?
נתן וילנר
זו שאלה שצריכים להתייחס למרכיב חומר הגלם. מרכיב חומר הגלם מאוד מהותי. מרכיב חומר הגלם עלה במאה אחוז בשנת 2011. לא התאפשר לנו אפילו להעלות ב-10% את מחירי המוצר הסופי בגלל דחיקת המחירים מדרום אפריקה. אנחנו מעסיקים מגוון גדול של אוכלוסייה, יש פה מכתב מהעובדים אצלנו, בקווים שעובדים, יש לנו מגוון שגם פועלים מהמגזר הערבי, וגם עולים חדשים. יש לנו כ-40 עובדים שעובדים רק במוצרים האלו, רע זה עושה לכולם. אנחנו ביקשנו לקיים את המפגש הזה בעצתך, ניסינו להתקדם, ראינו שסתם מוליכים אותנו שולל וסוחבים מאיתנו זמן, ואין שום סיכוי להגיע להבנות בעניין הזה.
היו"ר משה גפני
תודה.
חיזקיה ישראל
אנחנו מבקשים שהוועדה תאשר את ההיטל הזה. הנושא הזה נמשך הרבה מאוד זמן, המפעל מפסיד, והוא לא יכול להמשיך כך.
היו"ר משה גפני
אני מרגיש קצת לא שלם עם העניין, לא בגללי ולא בגלל הוועדה, אלא בגלל האירועים שקרו. אני ביקשתי שבועיים עד חודש, והיתה הסכמה שבת על העניין הזה ולהתקדם. אומר חבר הכנסת זחאלקה, שהוא מתקדם עם העניין, הוא גם דיבר איתי אתמול. היות והיה מרווח זמן, הייתי מכנס את הוועדה כעבור חודש, אולי אפילו קצת יותר, והייתי מצביע, ואני מתכוון לעשות את זה גם עכשיו, אבל מכיוון שנתתי את הזמן הזה, והיה פרק זמן שיכולים לטעון נגדנו, לא עקבתם אחרי הנושא, וזה נכון, אני מודה הפריימריז שהיה אצלנו, ועוד כמה אירועים קטנים שהיו במדינה. אנחנו לא התקדמנו עם העניין הזה, אין ערובה בינתיים. עכשיו המצב נהיה מצב יותר חמור, מכיוון שהערובה הסתיימה.
רוברט אילטוב
עד שהחלטתם ללכת ביחד.
היו"ר משה גפני
כן. אני מבקש עוד שבוע.
אבישי ברוורמן
לסגור לפני פסח.
היו"ר משה גפני
אני הייתי רוצה שתקום ממשלה לפני שבועיים. אני לא הולך להצביע עכשיו.
דבורה מילשטיין
אני חושבת שגם בפעם שעברה הדגשנו את הנושא החשוב של לוח הזמנים שמכתיבים לנו WTO
גם בחוק, אנחנו ככה אנחנו דוחקים את המועד למקום שבסופו של דבר אנחנו לא נוכל בגלל תלונות לא נוכל להטיל את זה.
מיכל בירן
הייתי שמחה לשמוע.
שגית אפיק
דבי, אתם אמורים להגיע אלינו בתוך 18 חודשים. אני לא זכיתי לראות היטל היצף שבו הגעתם אלינו במועדים. לדחוק את הועדה עכשיו לקבלת החלטה, זה דבר לא הוגן להגיד.
דבורה מילשטיין
אני לא רוצה להתייחס עכשיו למועדים, אני לא בטוחה - - -
שגית אפיק
אתם הגעתם אלינו באיחור, על אף האיחור מקיימים כאן דיון, וזה הדיון השני. לבקש מאיתנו להידחק לזמן עוד יותר קצר בשעה שלכם היה מעל 18 חודשים - - -
דבורה מילשטיין
להידחק זה כאילו אנחנו מאוקטובר.
אבישי ברוורמן
ה-WTO לא ייפול, אני עבדתי להכניס את החקלאות ל-WTO - אם זה יהיה החלטה בשבוע הבא.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לומר, אני לא הייתי מעלה את העניין הזה, אבל בסדר, אני גם לא נותן לכם מוסר על העניין הזה. אני לא אהיה יושב ראש ועדה שאני אדחק בזמן על נושא שהוא בעצם נראה על פניו כאילו סכסוך מקומי. אנחנו רצינו, זאת הייתה עמדת חבריי הועדה, רצינו שיגיעו להסכמה. אני מודה שהייתה מערכת בחירות בישראל, ועדה לא הייתה - אני מסכים. אני מבקש מכם, להושיב את שני הצדדים להגיע להסכמה ביניהם בעניין הזה שתבואו עם הסכמה. אם לא תגיעו להסכמה, בשבוע הבא, בעזרת השם, תודיעו לנו, לא מגיעים להסכמה, אני אביא את זה להצבעה.
יאיר שירן
אם אתה יכול לבוא ולקבוע מועד שבמסגרתו - - -
היו"ר משה גפני
שלושה ימים – אתם, אני לא אומר לכם את המועד. אני אומר שבוע אנחנו נביא את זה להצבעה. מתי השבוע הזה יהיה בוועדת הכספים, זה תלוי בעוד כמה נסיבות, יכול להיות שפתאום יגיע לפה איזה תקציב ביטחון, השבוע יכול להיות שבועיים ויכול להיות שישה ימים ויכול להיות שמונה ימים. אני לא קובע מועד עכשיו. אתם תשבו מיד.
יאיר שירן
אני צריך לדווח לך תוך שלושה ימים.
היו"ר משה גפני
כן. תודה רבה.

הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:05.>

קוד המקור של הנתונים