ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 20/11/2012

תקנות חובת המכרזים (תאגידים מקומיים), התשע"א-2011

פרוטוקול

 
PAGE
30
ועדת החוקה, חוק ומשפט
20/11/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 675>
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, ו' בכסלו התשע"ג (20 בנובמבר 2012), שעה 10:00
סדר היום
<תקנות חובת המכרזים (תאגידים מקומיים), התשע"א-2011>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד רותם – היו"ר
אברהם מיכאלי
אורי מקלב
מוזמנים
>
חנן ארליך - יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

דודי ספיר - מנהל אגף תאגידים עירוניים, משרד הפנים

נתן בביוף - סגן בכיר ליועץ משפטי, משרד הפנים

רון אלמוג - לשכה משפטית, משרד הפנים

יצחק בורבא - יו"ר איגוד התאגידים העירוניים

מיכל רוזנבוים - יועצת משפטית, איגוד התאגידים העירוניים

יהודה אבידן - חבר הנהלה, איגוד תאגידים עירוניים

יגאל ינאי - מנכ"ל

נעמה בן זאב - יועצת משפטית ללשכת התאגידים העירונית, עיריית תל אביב-יפו

אברהם קטקו - מנהל לשכת התאגידים, עיריית תל אביב-יפו

חנית אברהם בכר - מנהלת מוקד תלונות ובקרה, אמון הציבור

חנה זיכל - יועמ"ש תאגידי מים, עורכי דין

אסף פרקש - יועץ משפטי, התאחדות הקבלנים והבונים בישראל

דוד שחף - סמנכ"ל מנהל אגף תשתיות ובניה חוזית, התאחדות הקבלנים והבונים בישראל

ליאור דיעי - חשב, עיריית באר שבע

אריה מימון - יועץ משפטי, עיריית באר שבע

תומר שוירמן - עו"ד, ידיעות אחרונות, ש. הורוביץ

נועה בן-אריה - היועצת המשפטית, מרכז השלטון המקומי
ייעוץ משפטי
נעמה מנחמי
רכזת בכירה בוועדה
תמי ברנע
קצרנית פרלמנטרית
הדס צנוירט
<תקנות חובת המכרזים (תאגידים מקומיים), התשע"א-2011>
היו"ר דוד רותם
שלום רב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. על סדר-היום: תקנות חובת המכרזים (תאגידים מקומיים), התשע"ב-2012. אלה תקנות שכבר היו פה פעם, אחר כך שר הפנים משך אותן חזרה, ביקש לדון בהן שוב, והחזיר לנו אותן בלי שינויים. מי רוצה להציג את התקנות?
נתן בביוף
על-פי תיקון 14 לחוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992, שתוקן בשנת 2003, צורפו גם התאגידים העירוניים לרשימת הגופים עליהם חלה חובת המכרזים. החלת החוק על התאגידים הותנתה בהתקנת תקנות בעניין זה. על-פי סעיפים 3, 4 ו-5ב לחוק חובת המכרזים, לאחר קיום התייעצות עם שר האוצר, הותקנו תקנות על-ידי שר הפנים, שמובאות לאישור הוועדה על-פי חוק.

קיימנו דיונים, ככל הניתן, הן עם משרד האוצר, החשב הכללי, והן עם מרכז השלטון המקומי, התאגידים המקומיים המאורגנים. קיימים חילוקי דעות – אי-אפשר להגיע להסכמות על הכול. אנחנו הסברנו ומסבירים שהשונות בין התאגידים המקומיים – קיימים כיום כ-1,000 כאלה - היא רבה מאוד – החל מתאגידים קטנים מאוד של שני אנשים כגון העמותה למען הזקן בעיירה נידחת, לבין לחברות ענק בערים הגדולות. היינו צריכים לעשות תקנות המתאימות לכולם בשינויים המחויבים, ולכן היה קשה מאוד לעשות תקנות המתאימות לתאגידים אלה או אחרים.

ניסינו להחיל ככל הניתן – קיימות כיום על הרשויות המקומיות, יש תקנות המכרזים, שהן תקנות די מיושנות. הן פעילות ומתעדכנות מדי פעם, אך הן לא מספקות את התשובות להליכים הכלכליים המודרניים. ניסינו כאן בתקנות האלה של התאגידים המקומיים, להחיל ככל הניתן בשינויים המחויבים את התקנות הכלליות החלות על המדינה – תקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1973 – כמובן, תוך מתן דגש על הייחוד של התאגידים והשונות ועל היעדר פיקוח כמו שחל על המדינה על תאגידים אלה.

באופן כללי, ישבנו גם עם הייעוץ המשפטי של הוועדה.
היו"ר דוד רותם
אין פיקוח על התאגידים?
נתן בביוף
לא, הפיקוח שחל על המדינה על-ידי החשב הכללי באוצר על הגופים הממשלתיים הוא הדוק ומוקפד בהוראות תכ"מ וכו', ולא אותו פיקוח קיים על התאגידים המקומיים שהם בעצם תאגידים בשליטת רשויות מקומיות; ברשויות מקומיות קיים פיקוח של מבקר ושל היועץ המשפטי לרשות, וכמובן, משרד הפנים כרגולטור. בתאגידים מקומיים הפיקוח פחות קיים, מטבע הדברים. ודאי שהוא לא דומה לפיקוח שחל על הממשלה בתקנות המדינה, ומכיוון שכך ניסינו אך לא יכולנו להתאים את כל התקנות של המדינה המודרניות, לאור הרפורמה האחרונה, על התאגידים המקומיים.

ישבנו גם עם הייעוץ המשפטי של הוועדה, עשינו שינויים ככל הניתן. ראשית, אנחנו מודים ליושב-ראש הוועדה, שהסכים לקיים את הדיון בתוך תקופת פיזור הכנסת. חשיבות התקנות רבה, הצורך בתקנות הוא עולה גם מהשטח.
היו"ר דוד רותם
אל תודה ליושב-ראש הוועדה - עוד לא גמרתי את הדיון.
אורי מקלב
רק לא הבנתי דבר אחד – היום יש הבדל בין תאגידים עירוניים לחברות ציבוריות בפיקוח?
נתן בביוף
ודאי. חברתיות ציבוריות, חברות ממשלתיות מפוקחות על-ידי החשב הכללי, הוראות החשב הכללי, התכ"מ. יש גוף רגולטורי גדול במשרד האוצר, שמפקח באופן הדוק על החברות הממשלתיות. החברות העירוניות - יש כ-1,000 כאלה. השונות ביניהן היא רבה; יש חברות קטנות מאוד, מזעריות, של שני אנשים. הפיקוח אינו אותו פיקוח.
אורי מקלב
פחות מהחברות הממשלתיות?
נתן בביוף
ודאי, חד-משמעית.
קריאות
זה לא נכון.
היו"ר דוד רותם
זה נכון, וזה גם צריך להיות כך. אוי ואבוי אם זה לא היה כך. כל קיומן של החברות העירוניות הוא לשמש זרוע ארוכה של הרשות, כדי שהיא לא תצטרך לבזבז כספים ולהסתבך בדברים שהיא לא צריכה להסתבך בהם.
אברהם מיכאלי
חוץ מזה, אם יש בעיה של פיקוח – אני מבין שאתם לא מתכוונים לעשות את התקנות היום פה. תיזמו חקיקה כדי להשוות בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי, אם הטענה שלך נכונה משפטית. איני לא בטוח. אתה אומר לי: בגלל זה נאלצתם להתקין בתקנות דברים, שאחרת הייתם עושים אחרת. לכן אני רוצה להבין איפה הייתם - אתם, משרד המשפטים, כדי להשוות בפיקוח העליון הזה. זה לא בתקנות.
נתן בביוף
נכון, זה לא עניין של התקנות כאן. יש אגף בכיר לתאגידים עירוניים במשרד הפנים. יש הוראות החוק הרגולטוריות של משרד הפנים על התאגידים העירוניים. לומר שהתאגידים העירוניים מפוקחים באותה רמה כמו שהחשב הכללי מפקח על התאגידים הממשלתיים, זה רחוק מאוד מהמציאות. אנחנו עובדים על זה.
אברהם מיכאלי
זה ויכוח ישן, דנו כמה פעמים בוועדת חוקה אפילו בעניין הזה. לא כל מה שהממשלה חושבת – הכנסת חושבת אותו דבר.
היו"ר דוד רותם
זה תקנות.
אברהם מיכאלי
פה זה תקנות, אבל כשדנו בזמנו, בחוק חובת המכרזים הסוגייה הזו עלתה.
היו"ר דוד רותם
משרד המשפטים, אתה רוצה לומר משהו?
חנן ארליך
כפי שצוין, הוראת החוק שקובעת את תחולתו גם על תאגידים מקומיים היא ותיקה מאוד. התקנת התקנות היתה צריכה להתבצע מזמן. מסיבות שונות, היסטוריות, זה התעכב; אחת הסיבות, למשל, היתה מערכת בחירות שהתרגשה עלינו לפני ארבע שנים, והיה נוסח אפילו מוסכם בין משרדי האוצר והפנים, אבל בעקבות הבחירות זה שוב נדחה, וסיבות שונות. לכן אנחנו מבקשים מהוועדה שתאשר את התקנות.
היו"ר דוד רותם
אתה יודע כמה תיקונים אני צריך לעשות בתקנות כדי שאאשר אותן?
חנן ארליך
לגבי התיקונים, הנוסח גובש – לא בכדי לקח זמן רב לגבש אותו. משרדי הפנים והאוצר בעיקר שקדו עליו הרבה תוך שימת לב ובעיקר תוך יצירת איזונים שאנחנו מסכימים להם - או התאמות - בין הרצון, מצד אחד, להתאים את התקנות לתקנות המודרניות המתקדמות הראויות שהוועדה אישרה, ואישרה את הרפורמה לגביהן – התקנות הרגילות, תקנות חובת המכרזים הכלליות, לבין ההתאמות הנדרשות והאופי המיוחד של התאגידים המקומיים, מצד שני. הנוסח שמובא בפני הוועדה, אנחנו חושבים, משקף את האיזון ואת ההתאמות האלה.
היו"ר דוד רותם
זה אומר שאם משרדי המשפטים והאוצר הגיעו להסכמות, אני הופך להיות חותמת גומי?
חנן ארליך
ודאי שלא. אם הגשנו את הנוסח לוועדה, במצב הנוכחי הוא ראוי וטוב, אנחנו חושבים. כמובן, תמיד אפשר לשפר ולהוסיף, ולכן פתחתי והזכרתי את העיכוב הרב שחל כבר. אנחנו חושבים שהגיעה העת להתקין את התקנות. כמובן, אפשר לעשות תיקונים ושיפורים. כמו בכל מערכת נורמטיבית חדשה שמוחלת, יש סבבי תיקון. רק לאחרונה אושרו סבב תיקון של תקנות חובת המכרזים הרגילות, אחרי רפורמה שהיתה לפני כשלוש שנים, כך שגם אם התקנות יימצאו לא מושלמות בפרט זה או אחר, אנחנו חושבים שלא ראוי לעכב אותן עוד.
אורי מקלב
כל התהליך הזה של התקנות – אתם לא חייבים לפי החוק, אבל האם השולחן הזה צריך לאזן בין הדרישות לבין הכוונות שיש לשלטון המקומי לביניכם? הפריבילגיה שלכם היא לעשות תקנות של משרדי המשפטים והאוצר, אבל יש שלטון מקומי מאחורי זה.
חנן ארליך
ראשית, זה לא תקנות של משרד המשפטים אלא של משרד הפנים, בתיאום עם משרד האוצר.
אורי מקלב
אנחנו לא עושים תהליך של- - -
חנן ארליך
יוכלו אנשי משרד הפנים לתאר את השיח הנרחב שהיה מול גורמי השלטון המקומי השונים. חלק מההוראות, הצעות, תוספות הוטמעו, ומטבע הדברים – חלקן לא.
אורי מקלב
לפי מה שהוא לוחש לי, עוד יחשבו שאני מייצג אותו פה בוועדה. אני מצהיר בזה שלא דיברת אתי לפני זה, ושלא יהיה חשד בכלל שאני מייצג אותו בוועדה.
נתן בביוף
לשאלתך, אם היו דיונים בין השלטון המקומי לבין משרד הפנים, עובר להתקנת התקנות – היו דיונים כבר עוד ב-2004 בין איגוד מנהלי החברות העירוניות, מרכז השלטון המקומי, שר הפנים, לאחרונה, עובר לתקנות האלה. היושב-ראש הזכיר את העובדה ששר הפנים משך את התקנות לאחר שהגיש אותן לאישור – זה עקב פנייה נוספת של מרכז השלטון המקומי, לקיים עוד דיון. אכן קוימו דיונים. לא בכל הדברים אנחנו יכולים להציג הסכמות, אבל בהחלט היו דיונים, ודעת הרשויות המקומיות, כפי שאדוני יודע, חשוב מאוד לשר הפנים, ואנחנו בסך הכול מתקינים תקנות שצריכות לעבוד בסופו של יום, הרשויות המקומיות. אנחנו חושבים ומקווים שהתקנות האלה נותנות מענה הן מהפן של השמירה על היעילות והשוויון, כפי שמחייבים דיני המכרזים, והן מהפן המעשי של דרישות הרשויות המקומיות.
היו"ר דוד רותם
השלטון המקומי, בבקשה.
נועה בן-אריה
אני מעדיפה להגיב, כשנתייחס לטקסט של התקנות עצמן.
היו"ר דוד רותם
האם ניהלתם משא ומתן עם משרד הפנים, והגעתם להסכמות?
נועה בן-אריה
נדברנו עם משרד הפנים לא מעט במהלך כל השנים, גם בטיוטה האחרונה של התקנות. בחלק מהדברים הצלחנו להגיע להסכמות, ובחלקם - לא. בעיקר הדברים נוגעים לסעיפים שעוסקים בשאלות הפטורים מהמכרז – שם הדברים היו מצויים בעיקר במחלוקות. אני מניחה שנוכל להתייחס לדברים במהלך הדיון בתקנות עצמן.
היו"ר דוד רותם
בבקשה.
יצחק בורבא
משרד הפנים, אגף לתאגידים, מבקר הרשות, מבקר המדינה, נציגי הדירקטוריון, יועץ משפטי - כלומר גופים מבקרים, ברוך השם, לא חסר. לדעתי, נעשית עבודה טובה מאז שהוקם אגף התאגידים. רק לאחרונה - כמה תאגידים בוקרו?
קריאה
מעל 100.
היו"ר דוד רותם
כמה תאגידים יש?
יצחק בורבא
682.
נתן בביוף
לא הכול רשומים במשרד הפנים. יש כ-1,000 תאגידים – אתם אומרים.
יצחק בורבא
בכל אופן, הניסיון פה שאנחנו רואים הוא ניסיון למחוק את התאגידים. כל מי שיש לו עיניים רואה – ואקרא לכם, ברשותכם, מפסק דין שכתב השופט חשין, מה כתב בנושא תאגידים עירוניים. זה המהות של העניין. הפרטים – אפשר להתווכח. הוא אומר, ואני מצטט: הקמת החברה הנתונה לשליטתה של העירייה נועדה בין השאר להקל על העירייה בביצוע תפקידיה, ולשחרר פעילויות מסוימות מהצורך להתמודד עם מנגנון בירוקרטי, המאפיין מנגנון ציבורי באשר הוא - זה השופט חשין, מתוך פסק דין.

לקחו את הרע מכול, ועשו מזה תקנות – זה מה שאני מנסה לומר.

אני, כגוף המייצג, מעולם לא פנו אליי, לא התנהלו אתנו שיחות – לא על התקנות, לא לפני ולא משך שנים. הצטערתי לשמוע שהשלטון המקומי אומר שהתנהלו, אבל אני יודע דברים אחרים על הנושא של ההתנהלות מול השלטון המקומי. הדברים הללו נכתבו, ולקחו את הרע מכול, וחיברו אותם למשהו אחד. אם ניכנס לפרטים, נאמר מה דעתנו על העניין הזה.

בכל מקרה, אנחנו בעד התקנות, חושבים שצריך להתקין תקנות, ומצדנו, גם שיגבירו את הפיקוח, אם צריך.
אורי מקלב
אדוני היושב-ראש, אתה הואלת לקיים דיון בנושא הזה של התקנות בתקופת הפגרה. זה לא דבר מצוי, לא מובן מאליו. דיון בפגרה נעשה לעתים בשביל חשיבות ודחיפות העניין. כשהכותרת היא: תקנות, אפשר לחשוב שיש דברים שלוקחים הרבה זמן, וצריך רק לבוא לקראת הסיום, ונעכב את זה עד הקדנציה החדשה – לפעמים מעכב דברים שיכולים לגרום נזק גדול.
היו"ר דוד רותם
לכולם יש פריימריז פה. אני משתדל לנצל עד הרגע האחרון שאני פה.
אורי מקלב
אנחנו שנמצאים פה, זה אלה שאין להם פריימריז, ואחרים לא יכולים להיות פה. צריך להיות דיון אקדמאי, ותפקיד החברות העירוניות בתוך השלטון המקומי, ויש פה הרבה – מצד אחד, כולנו יודעים שהחברות העירוניות, המקומיות הן הגוף המבצע והיחיד שיכול היום לבצע, ומפעיל היום את כל המנוע של הרשויות המקומיות. זה הדבר ואין בלתו. אין היום רשות שיכולה להתנהל ולפתח וכל מה שהיא צריכה לעשות, בין אם זה בנושא תרבות, ודאי בנושא תשתיות, בלי שאין לו חברות עירוניות. דבר מרכזי בתוך החברות הראשונות שקמו זה בגלל חובת המכרזים שבחוק המכרזים שנמצא בתוך הרשויות המקומיות. יש עוד סיבות – זה מצד אחד. מצד שני, יש חברות עירוניות שאולי הן החצר האחורית של רשויות מקומיות, ששם קשה לומר, ההרגשה היא גם ציבורית, ושם עוקפים את הנושא של שוויוניות, של שקיפות בנושא של מכרזים בתוך התאגיד, אבל השאלה, כשנתקן את הדבר, אנחנו הולכים ומעקרים כמעט את כל התפקוד של החברות העירוניות, שאין ספק שזה המנוע המרכזי והחשוב בשביל ההפעלה של הרשות המקומית, ואנחנו מעקרים את היכולות שלהם, לבין שאנחנו צריכים לתקן תקנות – יכול להיות שנעשים – אני לא יודע אם זה חברות גדולות, חברות קטנות – בשביל זה צריך לקיים דיון, לשטוח את כל הצדדים החיוביים והשליליים בעניין הזה, ואז אפשר לעשות תקנות. אנחנו מעבירים היום משהו שאולי היה צריך להיות כמעט בחוק, משהו מאוד מרכזי וקריטי גם בכל הנושא של התפקוד של החברות העירוניות. נגיע למצב שחברות עירוניות שבאמת עסוקות ועושות, ואני יודע כמה היית ער בעניין הזה גם כשהגיעו בכלל בתקנות – בחברי דירקטורים, בתוך חברות ציבוריות ואחרות. יש משמעות לכל הדברים האלה. הדברים האלה הם לא דברים של מה בכך, שאנחנו רק רוצים לתקן ולסדר אותם, לעשות איזון בין המערכת הקיימת לחוק. אלה דברים מאוד אקוטיים לגבי התפקוד העתידי של החברות העירוניות. גם לא קיימנו דיון עקרוני בנושא הזה, ולא נערכנו לזה.
היו"ר דוד רותם
מה אתה מציע?
אורי מקלב
צריך לקיים דיון אמתי בנושא של איפה תפקידן של החברות העירוניות, איך אנחנו רצים לראות את החברות העירוניות – כעוד מחלקה עירונית בתוך הרשות המקומית או חברות דינמיות, צעירות, שיכולות להתנהל טוב, עם תקנות טובות.
היו"ר דוד רותם
אתה אומר: לא נקיים דיון בתקנות, אלא נקיים דיון מקדמי בנושא של תפקידן ומעמדן של החברות העירוניות.
אורי מקלב
ולהביא את האנשים. אני מניח שנצטרך להאיץ את הדיון. אני חושב שיש הרבה מה להשקיע בחלק העקרוני של הדברים.
היו"ר דוד רותם
בבקשה.
מיכל רוזנבוים
אני רוצה להתייחס לדברים שנאמרו פה על-ידי נציגי משרד המשפטים ונציגי משרד הפנים. העמדה של איגוד התאגידים העירוניים, שהוא ארגון הגג היציג של כל התאגידים העירוניים, זה לברך על קיומן של התקנות, אבל התקנת התקנות צריכה להיעשות תוך הידברות, תוך התחשבות במצב הקיים ותוך התחשבות ברציונל ובמהות של החברה העירונית. לצערנו, התקנות בנוסח הנוכחי מתעלמות מאותו רציונל של התאגידים העירוניים, ולמעשה הופכות את התאגיד העירוני, אם נאמר את זה בעדינות, לעוד מחלקה בירוקרטית בתוך הרשות המקומית. כל ראש רשות מקומית, החל מהתקנת התקנות בנוסח הנוכחי, יעדיף לסגור את החברות העירוניות. אנחנו לא חושבים שזו המטרה.

אם המטרה היא ליצור שקיפות, ליצור התנהלות על-פי כללי מינהל תקין, אנחנו הפרטנרים הכי טובים בעולם. אנחנו בעד שקיפות, אנחנו בעד התנהלות על-פי כללי מנהל תקין. אין מחלוקת שדיני המכרזים חלים על התאגידים העירוניים; השאלה היא עקרונית - איזה סוג דיני מכרזים חלים פה.

מה שעשו משרדי המשפטים והפנים, לצערנו, הוא לקחת את ההסדר הנוקשה ביותר מכל אחד מסוגי התקנות הקיימות כיום במדינת ישראל – בין אם זה תקנות של רשויות מקומיות, בין אם זה תקנות של המדינה, וליצור בעצם תקנות חדשות, שמיועדות עבור החברות העירוניות, אבל הן מייצרות הסדרים נוקשים, שמסרבלים משמעותית את הפעילות של התאגידים העירוניים. בצורה זו, כמובן, יש לנו הרבה מאוד התנגדויות.

אנחנו סבורים שצריך לקחת מכל הסדר את ההסדר המקל, מתוך תפישה שהתאגיד העירוני הוא תאגיד שצריך להיות זרוע ביצועית הכי מהירה וקלה לביצוע פעולות של הרשות המקומית, לפי דיני המכרזים, אבל בתפישה שדיני המכרזים צריכים להיות הסדרים מקלים ולא הסדרים שמפריעים לפעילות של התאגיד העירוני.
לגבי דברי חברי ממשרד הפנים, לתפישת משרד הפנים, הסיבה לנוקשות התקנות נעוצה בכך שלכאורה התאגיד העירוני רחוק משומרי הסף של הרשות המקומית, והוא אף השווה את העניין לכך שבמדינה יש מנגנון מסודר של פיקוח על-ידי רשות החברות הממשלתיות. אתייחס לכך. ראשית, התאגידים העירוניים הם גוף עתיר רגולציה ועתיר מבקרים, עד כדי כך שלפעמים אפילו עודף הרגולציה פוגעת בהתנהלות השוטפת. התאגידים העירוניים מפוקחים על-ידי מבקר המדינה, על-ידי משרד הפנים. משד הפנים הקים אגף שעובד נהדר – אגף לתאגידים עירוניים, שמוציא ביקורות בכל שנה. תאגידים עירוניים מפוקחים על-ידי מבקר המדינה, הם מפוקחים על-ידי מבקר העירייה, הם מפוקחים על-ידי היועץ המשפטי של התאגיד, הם מפוקחים על-ידי היועץ המשפטי של העירייה. חברי הדירקטוריון עצמם של התאגידים העירוניים הם נציגים של הרשות המקומית, בין אם זה חברי מועצה ובין אם זה עובדי העירייה עצמה, אז לומר שהם רחוקים משומרי הסף, ולכן הם גוף שאינו מפוקח – אני חושבת שהדבר אינו עולה בקנה אחד עם המציאות.
היו"ר דוד רותם
תסבירי לי, מה זה "שומרי הסף"?
מיכל רוזנבוים
יש הגדרה של "שומרי הסף", מין ז'רגון – משרדי המשפטים הפנים מכנה אותם. זה היועץ המשפטי לעירייה, הגזבר. אז יש שומרי סף גם בתאגיד העירוני, והם מפוקחים ומבוקרים.

לסיכום, אדוני היושב-ראש, אנחנו מבקשים להכניס לתקנות את התיקונים שביקשנו באופן שיביא איזון מלא בתקנות בין הצורך מחד, שהוא צורך ראוי ונדרש להתנהל בשקיפות, ביעילות, תוך מתן הזדמנות הוגנת ושווה לכמה שיותר מציעים, ומצד שני, לא לסרבל את פעילות התאגיד, ולהפוך אותו לגוף בירוקרטי, שלא מסוגל לקיים את המטרות שלשמן הוא הוקם.
היו"ר דוד רותם
מה את אומרת על ההצעה של חבר הכנסת מקלב, שאומר שצריך ללמוד קודם את מהות התאגיד העירוני?
מיכל רוזנבוים
נשמח לקבל את ההצעה הזאת, ולשתף אתה פעולה.
היו"ר דוד רותם
חנה, יש לך מה לומר?
חנה זיכל
אני באתי מצד תאגידי המים והביוב, שלצערי, רשות המים לא ראתה לנכון לשלוח נציג לעניין הזה.
תאגידי המים והביוב נכללים בהגדרה של תאגיד מקומי, ולכן נכללים פה בתקנות האלה, ואולם התקנות לא רלוונטיות לתאגידי מים וביוב; הן מתייחסות לרגולציות של משרד הפנים, של שר הפנים, מנכ"ל משרד הפנים. הן לא מתייחסות למאפיינים של תאגידי מים וביוב, שהן לא חברות עירוניות, לפי פקודת העיריות, ומנותקות מהנורמות העירוניות, ותאגידי המים והביוב פועלים לפי חקיקה סטטוטורית עצמאית לחלוטין, ויש עליהם רגולציה מאוד ייעודית וספציפית, שזה כללי רשות המים. מועצת רשות המים מוסמכת לקבוע כללים כמעט לכל דבר ועניין שבתחום הפעילות של תאגידי המים. מאחר שתאגידי המים פועלים לפי דיני המכרזים שנקבעו להם בפיקוח של רשות המים, אם רשות המים סבורה, היא תוכל להתקין כללים בעניין. למיטב ידיעתי, עובדים על זה במועצת רשות המים, ולכן היה נכון פשוט להוסיף הערה לחוק, מכיוון שהתאגידים נכללים בהגדרה, שהתקנות האלה לא יחולו על תאגידי המים והביוב.
אורי מקלב
למרכז השלטון המקומי אין מה לומר אחרי הדברים שלנו?
נועה בן-אריה
למרכז השלטון המקומי יש הרבה מה לומר בקשר לתקנות; לא בכדי בדקו את התקנות האלה הנציגים מרשויות שמנהלות תאגידים רבים. ההערות שלנו מתייחסות לתקנות לגופן. הן יושמעו כאן. האם נכון תפישתית לקיים קודם דיון שעוסק במהותו של התאגיד העירוני – נקבל כל קביעה כזו של הוועדה. אנחנו לא נמצאים פה כדי לטרפד את פעולתם של התאגידים העירוניים. התאגידים העירוניים זה דבר חשוב ביותר בפעילות השלטון המקומי בהגדרה, ואם הגיעה העת לדון על עצמת חשיבותן, וכיצד אנו מונעים מצב שבו מקריסים אותן, נקדים דיון לעניין הזה.
נתן בביוף
רק להעמיד דברים על דיוקם לאור הדברים שנאמרו פה על-ידי מר בורבא ועל-ידי גברת רוזנבוים – נאמר פה שלא היתה הידברות. כאשר פה גברת רוזנבוים – הם ישבו אצלנו, היתה הידברות עם איגוד החברות העירוניות. לא על הכול הסכמנו, נכון, אבל הידברות ודאי היתה. נאמר פה שכאילו אנחנו לוקחים תקנות נוקשות, ולוקחים את כל הרע – נאמר את זה בלשון העם – וכל הרע מתקנות המדינה, ומחילים על התאגידים העירוניים – ממש לא, ההפך; אני חושב שהדרישה מצד איגוד החברות העירוניות היתה הפוכה, והיא לא יכולה להתקבל. הדרישה היתה שניקח את כל ההקלות מכל התקנות, ונחיל אותן עליהם.

כמובן, בפסיקה יש תמיד מתח בין היעילות הכלכלית במכרז לבין השוויון וההגינות. כמובן, מי שעושה את המכרז, המציע, תמיד ירצה שהתקנות יקלו אתו, וילכו לכיוון היעילות הכלכלית כדי שהוא ייקח את המחיר הכי זול, ויתנהל במשק כלכלי יעיל וטוב. אבל מנגד, יש השוויון והתחרותיות והאינטרס הציבורי של כלל החברות וכלל הגופים העסקיים האחרים ליטול חלק בתחרות העסקית הזאת, ואנחנו בתור השלטון המרכזי צריכים לראות תמיד את טובת שתי הגישות האלה. הפסיקה, אגב, תמיד במתח הזה שבין היעילות הכלכלית לבין השוויון, אמרה בצורה די חד-משמעית ועקבית שמכיוון שוועדת המכרזים תמיד תראה לנגד עיניה לא את ההגינות והשוויון הכלליים האוטופיים אלא את טובת החברה שלה, לכן הפסיקה אומרת שצריך להעדיף תמיד דווקא את ההגינות והשוויון, וכך אכן עשינו. אנחנו חושבים, גם אנחנו, גם משרד האוצר וגם משרד המשפטים, שהתקנות האלה עושות את האיזון הראוי בין הדברים.

לגבי תאגידי המים, זה לא הדיון כאן. חוק חובת המכרזים מחיל את אותו דין על תאגידי המים כתאגיד מקומי. זה תאגיד שנשלט ב-100 אחוז על-ידי הרשות המקומית. אין כרגע דיבור דחיקתי אחר שעושה הפרדה בין תאגידי המים לתאגידים אחרים, ולכן כרגע התקנות יחולו, כל עוד המחוקק לא אמר אחרת, גם על תאגידי המים.

לגבי ההצעה, לעצור הכול ולהתחיל לקיים דיונים על מהות ותפקידי התאגידים העירוניים, אני חושב שאנחנו הרבה אחרי זה.
היו"ר דוד רותם
אתם הרבה אחרי זה. אני מתנצל בפני משרד הפנים ומשרד האוצר, שאני רוצה להבין, וצודק חבר הכנסת מקלב, על מה אנחנו הולכים להצביע. אנחנו לא חותמת גומי שלכם.
נתן בביוף
אף אחד לא אמר את זה, ולכן גם המחוקק אמר שצריך אישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת – לכן אנחנו כאן. עשינו שינויים די משמעותיים לאור הייעוץ המשפטי של הוועדה, אבל עכשיו לעצור הכול, ולומר שנקיים דיון אולי אקדמי, אולי תיאורטי, אולי כללי בוועדה או במקום אחר, לפני שמביאים את התקנות, זה לא עולה בקנה אחד עם רצון השר והצורך בשטח סוף-סוף להסדיר את הדברים.
היו"ר דוד רותם
איזה שר?
נתן בביוף
שר הפנים. יש רצון סוף-סוף להסדיר את הדברים.
נועה בן-אריה
כשאתם מדברים על נוסח אחרי היוועצות עם היועץ המשפטי של הוועדה, זה נוסח שהונח באתר לקראת הדיון היום?
נתן בביוף
נעמה תגיד.
נעמה מנחמי
כן.
נועה בן-אריה
כלומר לא היה נוסח אחר מאז, שלא הגיע אלינו.
נתן בביוף
אם היה, לא הגיע גם אלינו.
דודי ספיר
רציתי, בהמשך לדברים שנאמרו פה, להדגיש משהו – התאגידים העירוניים היום מגלגלים הערכה מקורבת של כ-7 מיליארד ₪. המחזור של הרשויות המקומיות בישראל הוא מעל 40 מיליארד ₪. רוב ה-7 מילאירד ₪ האלה הם מהרשויות המקומיות. כלומר הכסף הוא אותו ארנונה שאני משלם, אותם כספי ציבור שיש לרשות המקומית, הם מועברים ישירות לתאגיד העירוני לביצוע משימותיו עבור הרשות המקומית. לכן אין ספק שחייבים פה לבצע מכרזים.
מהממצאים שיש אצלנו באגף, רוב התאגידים בישראל עושים מכרזים, כלומר עובדים על-פי מכרזים. הבעיה היא שאין כללים אחידים, כלומר כל תאגיד עושה לעצמו מכרזים לפי שיטות שלו, בונה לעצמו כללים משלו, ופה יש יותר ראויים ויש פחות ראויים. יש גם מיעוט של תאגידים, שגם לא עושים מכרזים בכלל, וזה בהחלט חמור. לכן חשוב להגיע לתקנות אחידות. כולן מאזנות בין שני הצרכים.
אורי מקלב
הנתון שאתה אומר – שהכספים האלה הם ארנונה שלנו – אני דווקא חושב שכספי הארנונה הולכים על-פי רוב על משכורות ברשויות מקומיות.
דודי ספיר
אני מתקן את עצמי: לא כספי ארנונה אלא כספי ציבור. הכסף יכול להגיע ממשרד החינוך, ממשרד התחבורה- - -
אורי מקלב
זה כספים של תרבות- - -
היו"ר דוד רותם
חברות עירוניות.
דודי ספיר
חברות עירוניות – אנחנו מדברים כרגע על תאגידים עירוניים, שהם בבעלות מלאה של העירייה או בבעלות שליטה, מעל 50 אחוז.
היו"ר דוד רותם
ואז לאן הולכים הרווחים?
דודי ספיר
קודם כל לחברה, ואם החברה רוצה לשלם דיבידנד – משלמת לעירייה.
אברהם מיכאלי
תיארת פה מצב מצוין. טוב שיש חברות שעובדות לטובת העירייה.
דודי ספיר
אני הראשון שבעד תאגידים עירוניים. מבחינתי, התאגידים העירוניים, רובם עובדים מצוין. הייתי רוצה לראות הרבה יותר פעילות של עיריות באמצעות תאגידים עירוניים, כי זה יותר יעיל, זה יותר מקצועי.
אברהם מיכאלי
אתה אומר שיש כאלה מנהלים עסקים בחברות האלה בלי מכרזים, ואיפה אתם כמשרד הפנים, שנתתם להם לעשות את זה? אלא אם כן, כנראה, יש להם פתח חוקי לעשות את זה. אני לא יודע.
דודי ספיר
זו הסיבה העיקרית שאנחנו פה.
יצחק בורבא
יש חוזר מנכ"ל.
מיכל רוזנבוים
נוהל הסדרה שהוציא אגף בכיר לתאגידים עירוניים וחוזר מנכ"ל משרד הפנים קובע מפורשות ממילא שעד התקנת התקנות כל תאגיד עירוני חייב בדיני המכרזים של הרשות המקומית.
דודי ספיר
לצערי יש תאגידים שלא מסכימים לקבל על עצמם את החובה.
מיכל רוזנבוים
איפה גורמי הפיקוח של משרד הפנים?
דודי ספיר
לא מוכנים לעשות מכרזים.
מיכל רוזנבוים
אנחנו כאיגוד ודאי מתנגדים לזה, אבל לומר שבינתיים עד קיום דיון שהוצע פה, שהוא דיון חשוב, יש חוסר סדר, ומתנהלים בלי מכרז – זה לא מדויק, כי נוהל ההסדרה וחוזר מנכ"ל של משרד הפנים- - -
דודי ספיר
לפי נתונים שיש לנו, זה מה שקורה בשטח.
מיכל רוזנבוים
אבל אתם כרגולטור הוצאתם הנחיה מפורשת שאומרת: עד התקנת התקנות יחולו דיני המכרזים של הרשות המקומית.
אורי מקלב
רוצים לייעל, והם קובעים שתאגיד עירוני צריך 50 אלף לעשות מכרז- - - הם עושים על 150 ועל 600 אלף שקל. מי יעביר את הפעילות? לאן יעביר?
היו"ר דוד רותם
צריך להשוות את זה לסכומי הרשות המקומית. בבקשה.
אורי מקלב
זה דוגמה של גישה, שעיקר הפעילות יהיה בתוך התאגיד העירוני, שאתה הבאת תקנות שיעצרו את זה.
דודי ספיר
התקנות לא יעצרו את זה. עובדה שרובם של התאגידים העירוניים עובדים לפי מכרזים, ורובם על-פי דיני עיריות מכרזים, שהם בהחלט מחמירים.
נעמה בן זאב
אנחנו נפגשנו פעם אחת גם עם עו"ד בביוף ממשרד הפנים, ולגישה שלקחה את הנקודות המחמירות, גם בתקנות העיריות וגם בתקנות הכלליות, לטעמנו, לא ייתכן לקחת סעיפים שקיימים כיום בתקנות העיריות, שעל-פי חוזר מנכ"ל משרד הפנים, התאגידים מחויבים לפעול לפיהם בנהלי המכרזים שלהם, ולהחמיר בתקנות המוצעות את אותם סעיפים.

במסגרת הטענות שהעלינו, בין היתר גם בפני משרד הפנים, הטענה המרכזית היתה שלא ייתכן לקחת סעיפים שקיימים כיום בתקנות העיריות, והתאגידים העירוניים מחויבים לפעול לפיהן בהתאם לנהלי משרד הפנים, ולהחמיר אתם. אני יכולה לתת דוגמאות ספורות. לא ניכנס כרגע לתוכן הסעיפים, אבל לנקודה שנתי התייחס ואמר, זו היתה גישה הפוכה, לא כך הוא; הן בסכומי הפטור, הן פטור ממכרז, הן בסעיפי הפטור באופן כללי, שמחייבים קיום מכרז, הן בפרוצדורה למכרז סגור – כל מיני נקודות שישבנו והראינו שמקשיחות את ההליכים אפילו מהקיים ברשות המקומית. אני חושבת שלפחות פה בדיון כולם יסכימו שוודאי עבודת התאגידים העירוניים צריכה להיות יעילה יותר, קלה יותר, ובטח לא להחמיר ולהקשות מבחינה אדמיניסטרטיבית בירוקרטית. ודאי יש כמה סעיפים שמקשיחים את הסעיפים הקיימים בתקנות העיריות, זה לכל הפחות דורש בדיקה.
היו"ר דוד רותם
בבקשה.
חנית אברהם בכר
אלה תקנות שעבר עשור מאז דרישת המחוקק, היום בדיוק עשר שנים מאז דרישת המחוקק לתיקון 14, ועדיין לא הותקנו התקנות. למען הגילוי הנאות, ארגון אמון הציבור הגיש עתירה לבג"ץ כנגד שר הפנים ושר האוצר במטרה לקדם את התקנות. אנחנו שמחים ומברכים על קידום התקנות. יש לנו הערות, הגשנו את העתירה עם ד"ר עומר דקל – יש לו הערות מהותיות, ונעביר קובץ מפורט.
נעמה מנחמי
הוא קיבל כבר התייחסות בפנים.
חנית אברהם בכר
גם נתייחס להערות המהותיות. אנחנו חושבים שיש פה דברים מאוזנים, אבל יש פה דברים מקלים מדי, ויש מקום להחיל בדיוק כמו כל גוף ציבורי. למשל, חובת הגנה על זכויות של עובדים – חובת הגנה על עובדים במקצועות עתירי כוח אדם – זה פשוט נעלם, וזה נמצא בתקנות הכלליות. לטעמנו, זה צריך להופיע בתקנות, שהתקנות יקבעו ברירת מחדל של מכרז דו-שלבי, כלומר שהשלב הראשון יהיה שתי מעטפות – אחת של מחיר והשנייה של מכרז – זה גם לא נמצא.
היו"ר דוד רותם
זה גם לא יהיה.
חנית אברהם בכר
נתייחס גם להערות הספציפיות, אבל זו עמדתנו.
היו"ר דוד רותם
גברתי היועצת המשפטית, להתחיל לקרוא.
נעמה מנחמי
הגדרות. 1. בתקנות אלה –
"בעל עניין" – כמשמעותו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968;
"ועדת המכרזים" – ועדת המכרזים של התאגיד המקומי;

"יועץ משפטי" – היועץ המשפטי של התאגיד ובתאגיד מקומי המעסיק יועץ משפטי שהוא עובד שלו, היועץ המשפטי שהוא עובד התאגיד;

"מכרז" – מכרז פומבי או מכרז סגור;

"מכרז סגור" – מכרז שבו פונה התאגיד המקומי לקבלת הצעות ממספר מוגבל של מציעים כפי שקבע על פי תקנה 6;

"מכרז פומבי" – מכרז שבו מאפשר התאגיד המקומי לכל אדם להגיש את הצעתו ובלבד שהוא עומד בתנאים מוקדמים, ככל שנקבעו - לפי תקנה – נפנה לתקנה.
"קרוב" – בן זוג, אח, הורה, צאצא וכן צאצא, אח, הורה או בן זוג של כל אחד מאלה;
"רשות מקומית" – עירייה, מועצה מקומית או איגוד ערים;
היו"ר דוד רותם
מי זה "אלה"?
נעמה מנחמי
בן זוג, אח, הורה, צאצא.
"רשות מקומית" – עירייה, מועצה מקומית או איגוד ערים;
"שווי" – סך כל התשלומים, לרבות מסים, שיש לשלם לפי כל ההתחייבויות הכלולות בהתקשרות, במשך כל תקופת ההתקשרות לפי ערכם במועד חתימת החוזה; לעניין זה, "התחייבות" – לרבות זכות בחירה;
"שר הפנים" – לרבות מי שהוא הסמיכו לעניין תקנות אלה.
קריאה
לגבי הגדרת "רשות מקומית", מה עם מועצה אזורית?
היו"ר דוד רותם
מועצה אזורית היא חלק ממועצה מקומית. כך מופיע בחוק.
נעמה מנחמי
הערות?
חנן ארליך
הערה לסדר – אפ אפשר לקרוא את הנוסח כפי שהוגש לוועדה, ולציין: מוצע להוסיף על-ידי הייעוץ המשפטי של הוועדה תוספות כאלה או אחרות.
נעמה מנחמי
לכן הנוסח נמצא באתר.
נועה בן-אריה
מה שאנחנו מחזיקים לא כולל את תוספת ההגדרה.
נעמה מנחמי
ניתן לכם את הנוסח המעודכן, מה שהיה אמור להיות באתר. נראה שחלה תקלה.
יהודה אבידן
למה התוספת של צאצא, אח, ודווקא בתאגיד?
נעמה מנחמי
זה הגדרה שהיא מוכרת, מחוק החברות.
אורי מקלב
עד היום זה לא קיים?
נעמה מנחמי
מה שלא מופיע זה הצאצא ואח של בן זוג של אחד מאלה. יכול להיות שזה גיס. היום זה לא נמצא. אני חושבת שזה נכון.
אורי מקלב
אנחנו ברכבי הליסינג, בכנסת, כתוב: קרבה ראשונה - זה בן או אשה. חתן – הוא כבר לא יכול לנהוג, ו-וודאי שגיס לא יכול לנהוג. כלומר יש הבדל בקרבה.
אברהם מיכאלי
למה אין הגדרה אחידה של "קרוב" בכל החוקים?
נעמה מנחמי
המטרות הן שונות בחוקים. בעצם אם ניקח את הדוגמה הזאת- - -
אברהם מיכאלי
מה מופיע בחוק חובת המכרזים? גם בחוק יש הגדרת "קרוב"?
נעמה מנחמי
בחוק אין, אבל בתקנות יש. בתקנות חובת המכרזים ההגדרה היא: בן זוג, אח, הורה, צאצא וכן הורה או בן זוג של כל אחד מאלה. התוספת נמצאת בסוגריים. אני חושבת שהיא ראויה, אבל הוועדה יכולה לא לאשר אותה.
אברהם מיכאלי
לדעתי, אסור לנו לשנות דבר מההוראות הקיימות, אלא אם כן נשנה גם שם.
חנן ארליך
התקנות האלה הן לפי חוק חובת המכרזים, ולא לפי פקודת העיריות.
אברהם מיכאלי
לכן הקראתי מחוק חובת המכרזים, התקנות הכלליות, ששם מופיע קרוב אחר.
אורי מקלב
אז נתקן תיקון עקיף בכל המקומות.
אברהם מיכאלי
אנחנו מסתבכים פה בתקנות פרטניות.
היו"ר דוד רותם
אני לא יכול לעשות בתקנות תיקון עקיף; צריך לתקן את זה בכולם, או להוריד.
נעמה מנחמי
בסופו של דבר, אם נסתכל על כל התקנות, ניסינו לשאוף ככל האפשר לאחידות בתקנות, והיו מקרים, שלמרות שאנחנו חושבים שההסדר הנוכחי הוא פחות ראוי, עדיין חשבנו שבשם האחידות ראוי כן להשאיר את זה. היו מקומות שחשבנו שעדיפה חוסר האחידות תוך תקווה שבמהלך השנים יתוקנו גם התקנות האחרות, מאחר שאנחנו חושבים שההסדר הוא בעייתי.
היו"ר דוד רותם
כידוע ליועצים המשפטיים של ועדת חוקה, אני מתנגד שאתם תתקנו תקנות – מה שהם לא עושים. אל תעשו להם את העבודה; שהם יעשו את העבודה לעצמם.
אורי מקלב
אגב, אני חושב שבנושא המכרזים יש בג"ץ כחילה, שהוא חידד את הנושא של אח בעניין הזה. כך לי זכור, ואני לא משפטן. מצב אבסורד - אומר אחד: אני, לפני שאח שלי נהיה חבר מועצה, לא דיברתי אתו. עבדתי בעיריית ירושלים 20 שנה. אחי נהיה עכשיו חבר מועצה, ואני עכשיו לא יכול להגיש; הוא נהיה חבר מועצה רק כדי שלא אוכל לעבוד שם.
היו"ר דוד רותם
אנחנו ממשיכים. לא מתקנים. עוד הערות?
נעמה בן זאב
לעניין ההגדרות, התייחסנו גם למכרז ממוכן, לאפשרות לפתוח פתח לתאגידים העירוניים, לערוך מכרזים ממוכנים כמו במדינה. ככל שהבקשה שלנו תתקבל, שאין סיבה להבדיל בעניין הזה בין התאגידים בחברות ממשלתיות לבין תאגידים עירוניים, העולם הולך לשם – צריך להכניס גם הגדרה של מכרז כזה כאן.
נתן בביוף
הנושא של מכרז ממוכן, גם במדינה עדיין לא נעשה בצורה שניתן לדעת, האם מצליח או לא. יש לזכור שבמדינה יש תקנות פעילות שנבדקות מאז הרפורמה וכו'. פה אנחנו יוצאים פעם ראשונה לתקנות מכרזים שהן די משנות לתאגידים מקומיים. תאגידים מקומיים זה תאגידים לפעמים קטנים מאוד, של שני אנשים, לא משוכללים כמו המדינה. לאפשר מכרז מקוון לתאגידים עירוניים בעת הזאת, כאשר אין לנו יכולת לפקח עד הרזולוציה של התאגידים הקטנים ביותר, כיצד זה מתנהל, מה גם שהמדינה עדיין לא הפיקה לקחים – אנחנו חושבים שלא ראוי לעשות זאת. עם השנים, אם יסתבר שיש יכולת- - -
היו"ר דוד רותם
הטיעון שלהם פשוט: הם לא יודעים איך לעשות את זה.
מיכל רוזנבוים
אבל אנחנו יודעים. יש תאגידים שמנהלים תקציבים של למעלה מ-100 מיליון שקל. לומר שהם שני אנשים?
נתן בביוף
אולי נעשה תקנות לתאגידים גדולים מאוד ולתאגידים בינוניים?
יצחק בורבא
אפשר? כל החברות הממשלתיות הן אותו דבר?
חנן ארליך
יש מערכת אחת של תקנות חובת מכרזים, ובתוכן פרק שמתייחס לחברות ממשלתיות, וכל החברות הממשלתיות פועלות לפי זה. אנחנו מדברים על מערכת אחת נורמטיבית. אי-אפשר לפצל.
נועה בן-אריה
לא צריך לפצל.
חנן ארליך
אני מתייחס להצעה שעלתה פה.

לגבי נושא המיכון, אני רוצה להוסיף על הנאמר פה – גם המדינה, המרדים, לא כולם מפעילים את המערכות האלה. הם נתקלים בקשיים יישומיים. בוועדה הזו אושרה דחיית ההחלה של תקנות מסוימות שעוסקות בכך בגלל בעיית היישום הזו, ולכן המחשבה היא, שלהתחיל "להפיל" את זה על התאגידים – גם כאפשרות, אני חושב שזה מוקדם מדי. לאחר שיירכש ניסיון, ניתן יהיה להפעיל גם את זה.
קריאות
· - -
היו"ר דוד רותם
סליחה. בוא נוסיף סעיף שיאמר שכאשר זה ייכנס לתוקף בממשלה- - -
מיכל רוזנבוים
זה כבר בתוקף.
היו"ר דוד רותם
זה נדחה.
מיכל רוזנבוים
לא. המדינה אומרת שלא יודעת איך לעשות את זה, אבל בתוקף.
היו"ר דוד רותם
לכן הם באו הנה עם בקשה, ודחינו את התקופה. נכתוב, שביום שזה ייכנס בממשלה, הם יהיו רשאים לעשות את זה. אני לא מבקש לתת להם משהו שהוא מעבר.
חנן ארליך
גם כשיסתיים התהליך בכל משרדי הממשלה, וזה יהיה בתוקף, זה אחרי ששנתיים או שלוש היה ניסיון והיה תהליך של יישום שנתקל בקשיים כאמור. לכן אנחנו מעדיפים לא להיכנס עדיין לנושא הזה.
היו"ר דוד רותם
אבל הם יודעים לעשות את זה כבר היום.
חנן ארליך
הממשלה מעדיפה לא להחיל את זה בינתיים.
נועה בן-אריה
בסך הכול, מה שאמרה כאן נעמה, זה לייצר את הפלטפורמה הנכונה. אם אנחנו כבר עושים תקנות, אז בואו נעשה אותן. אם אנחנו כבר הולכים על המהלך הזה, והולכים לעשות את הדבר הטוב, אז בואו נייצר תשתית שבסופו של דבר תתמודד גם עם היכולת שלנו מבחינת קדמה, היכולת של חברה עירונית או רשות מקומית להתנהל בתהליך של מכרז מקוון, ויש לנו היכולות האלה, ולעניין הזה אני לא מבינה את ההבדל בין חברה גדולה לחברה קטנה. יכול להיות תאגיד מאוד קטן עם פעילות שמבחינת היכולת שלו, מבחינה טכנולוגית, יכול להעמיד תשתית להכנת מכרזים ממוכנים בצורה נפלאה ובאופן מיידי, אז לעשות השוואה בינינו לבין המדינה זה לא נכון, אבל אם כבר אנחנו הולכים על מצב כזה, הצעת היושב-ראש היא לגיטימית, וצריך לומר: נייצר את התשתית כאן בתקנות, נבנה אותה, נכניס אותה לתוקף כשהמדינה תסבור שראוי ונכון מבחינת תזמון להכניס אותה לתוקף, אבל לא נצטרך אחר כך להתגלגל עם מצב שבו אנחנו קופצים על הפתחים בניסיון לייצר תשתית לאותה קדמה. הקדמה קיימת, בוא נקרא לילד בשמו. בואו נשים אותו בתוך התקנות.
היו"ר דוד רותם
מר ספיר, תרשום לעצמך את הנקודה הזאת. בבקשה.
נתן בביוף
אדוני, שלא יצטייר שאנחנו נגד מודרניזציה ורפורמות מחשוביות. אנחנו מחילים פה תקנות חדשות. המדינה, שהיא גוף במישור הזה לא פחות מסודר, בלשון המעטה, מתאגידים גם גדולים, עדיין לא יצר את הפלטפורמה השגרתית, להתנהל על-פי מכרזים מקוונים. במכרזים מקוונים יש גם סכנות. זה לא רק מהירות ויעילות. אנחנו לא רוצים שכל תאגיד עירוני שחושב שהוא התאגיד היעיל ביותר, יעשה מכרזים מקוונים. הפיקוח והביקורת על הנעשה היא כמעט בלתי-אפשרי, על אלף תאגידים עירוניים. לעת הזאת בוא נהיה חכמים מבעלי ניסיון אחרים, ונפיק לקחים מהמדינה. ככל שהמדינה, לאחר תום תקופת המעבר, תראה שאכן הדבר מתנהל כמו שצריך, ותקופה נוספת תראה שזה מתנהל ללא תקלות, נהיה פתוחים לעשות תיקון בתקנות. אלה תקנות חיות. אנחנו לא עושים תקנות והולכים הביתה, ונשכחים למאתיים שנה.
נעמה בן זאב
מחכים להן רק 10 שנים.
נתן בביוף
הצעתם לדחות את זה עוד, אני חושב. אנחנו חושבים, אדוני, שלפתוח את הפתח הזה עכשיו, לעת הזאת לא ראוי ואפילו קצת מסוכן. בהחלט נהיה קשובים למסקנות מהמדינה, ונהיה בהידברות עם התאגידים בהמשך.
מיכל רוזנבוים
ביקשו גם להחיל חוץ ממכרז ממוכן סוגים נוספים של מכרזים, שהמדינה מכירה בהם כמו מכרז מסגרת ומכרז עם שלב מיון מוקדם. לגביהם, איני רואה מניעה שיחילו אותם.
נתן בביוף
אנחנו סבורים שלא כל מה שחל על המדינה יכול להיות אחד לאחד בתאגידים עירוניים. לכן נעשתה עבודה – אנחנו מכירים את התאגידים העירוניים לא פחות טוב. אנחנו מבינים מה כן יכול לעבוד שם ומה לא.
מיכל רוזנבוים
איזו סיבה שמכרז מסגרת לא יכול לחול?
נתן בביוף
אז אפשר לדון על כל סוג מכרז.
מיכל רוזנבוים
נכון. אם עושים תקנות, בואו נעשה תקנות שיצפו פני עתיד, וייקחו בחשבון את ההתפתחויות של התאגידים העירוניים.
נתן בביוף
בצפיית פני עתיד נראה איך זה עובד, שהתקנות ייכנסו מן הכוח אל הפועל ויתחילו לחול, נהיה קשובים וערוכים לכל רפורמה נוספת, אבל כרגע לקחת את המדינה כמודל, ולהחיל אותה על אלף התאגידים העירוניים שברובם הם תאגידים קטנים מאוד, של שני אנשים שבקושי יכולים להתנהל בינם לבין עצמם – אנחנו לא חושבים שזה נכון.
מיכל רוזנבוים
לכן אותו תאגיד עירוני לא ייקח מכרז מסגרת- - -
היו"ר דוד רותם
בבקשה.
דוד שחף
אני חושב שהנקודה של מכרז מסגרת נכונה ביותר. אני מייצג את התאגדות הקבלנים, בוני הארץ. הייתי מנכ"ל תאגיד הגיחון, כך שאני מכיר מהצד השני גם את עבודת התאגידים. במסגרת התאגידים יש הרבה מאוד מכרזי מסגרת, שהם אלמנטים של סוגי עבודה של תחזוקה, ובטח בתאגידי המים זה מאוד בולט, אבל גם בתאגידים אחרים. זה רק מקל על העבודה, כשיש מכרזי מסגרת.
נתן בביוף
אין היום גופים שעושים מכרזים מרכזיים. יש החברה למשק וכלכלה, שיש לה נציגות פה- - -
מיכל רוזנבוים
זה משהו אחר. אנחנו לא מדברים על מכרזים משותפים אלא על מכרזי מסגרת.
היו"ר דוד רותם
התיקון של החברה למשק וכלכלה נמצא כבר בתוך התקנות.
נתן בביוף
אני לא יודע על איזה תיקון אדוני מדבר, אבל נגיע לשם.
היו"ר דוד רותם
מה עם מכרזי מסגרת?
נתן בביוף
אמרתי – בשלב זה לא ראינו התאמה לאפשר מכרזי מסגרת בתאגידים המקומיים. לא כל דבר שהמדינה יכולה לעשות, או יש בתקנות הכלליות, יחול גם כאן. זו דעתנו המקצועית.
היו"ר דוד רותם
טוב. תרשמי את זה. אני לא מתכוון לגמור היום את התקנות האלה. עד הישיבה הבאה נטפל גם בזה. בבקשה.
חנה זיכל
לגבי סוגיית תאגידי המים והביוב, אם ההערה שלי לא מתקבלת, ויש עוד רגולטור, שמאוד מעוניין לפרוס עלינו את חסותו, מכיוון שחוק תאגידי מים וביוב עלול ליצור סתירה חזיתית עם תקנות כאלה, שמכפיפות לרגולטור אחר, היום שר הפנים נעדר כל סמכות פיקוח שהיא על תאגידי מים וביוב, וכיום תאגידי המים והביוב לקחו על עצמם במסגרת הוראות הרגולטור בתקנונים שלהם – הם פועלים לפי חוק חובת המכרזים בשינויים המחויבים, הם אימצו ברובם את ההוראות לגבי חברות ממשלתיות בגלל המאפיינים המאוד דומים לתאגיד מים וביוב, שנותן שירות חיוני, הם ממכרזים בלי סוף בצורה הכי משוכללת אפשרית כדי לאפשר אותה פעילות חיונית. חבל לפגוע בפעילות הזאת. אם לא מתקבלת ההערה, אני מבקשת להוסיף להגדרה- - -
היו"ר דוד רותם
אם אכתוב שהתקנות לא חלות על תאגידי מים וביוב, בעצם אני מתקין תקנות שמנוגדות לחוק.
חנה זיכל
אפשר להחריג את תאגידי המים והביוב מהגדרת תאגיד מקומי.
היו"ר דוד רותם
אני לא יכול לבטל את חוק חובת מכרזים בתקנות. צריך לעשות דבר פשוט: כאשר רשות המים תתקין את התקנות שלה, היא תוציא אתכם מזה.
חנה זיכל
או שלא.
היו"ר דוד רותם
תדאגו שהם יעשו לכם תקנות ספציפיות.
חנה זיכל
כל עוד זה לא קורה, וכיוון שצריך תיקון חקיקה, יש צורך להוסיף הגדרות של הרגולטור המתאים לתאגידי מים וביוב, ולכל אורך התקנות האלה יש הערות לעניין הזה.
היו"ר דוד רותם
החוק קובע מי הרגולטור של תאגידי מים וביוב.
חנה זיכל
התקנות האלה סותרות, כלומר הן מעבירות לפיקוח של שר הפנים ושל משרד הפנים ואישורים שנדרשים על-ידו, שהם לא רלוונטיים היום.
נעמה מנחמי
תעירי לנו פר תקנה, כשנגיע אליה. בסעיף ההגדרות אין טעם לתקן, לטעמי, אבל כשנגיע לתקנות, תעירי לנו.
אברהם מיכאלי
תיאורטית, יכול להיות מצב שבתקנות האלה נתנו לשר אחר סמכויות שבחקיקה נקבע אחרת?
היו"ר דוד רותם
הכול יכול להיות.
חנה זיכל
בהחלט.
נתן בביוף
אדוני, כל עוד החוק הראשי, שמכוחו מותקנות התקנות האלה, חוק חובת המכרזים, מכליל את תאגידי המים כתאגיד מקומי שהחוק חל עליו, התקנות לא יכולות להוציא, בניגוד לחוק הראשי, תאגידים מסוימים מגדר התחולה.
היו"ר דוד רותם
נכון, אבל האם לשר הפנים יש סמכויות כלשהן בנושא תאגידי המים?
נתן בביוף
להגיד קטגורית שלא, זה לא נכון. לגבי מועצות אזוריות, שהחוק לא החיל חובה עליהן להתאגד, ודאי שיש. החוק גם נותן סמכות מסוימת לשר הפנים, אבל יכול להיות שהצדק אתם – רק צריך לתקן את החוק. ואגב, הופץ תזכיר- - -
היו"ר דוד רותם
יש פה סעיפים בתקנות שמפנים כל מיני דברים לאישור שר הפנים. הוא יוכל לעשות את זה גם לגבי תאגידי מים?
נתן בביוף
כל עוד החוק לא אמר אחרת, כן.
היו"ר דוד רותם
החוק אמר אחרת.
נתן בביוף
חוק חובת מכרזים לא אמר אחרת, לכן, כדי להוציא את זה ולהחיל את חוק תאגידי מים וביוב גם על המכרזים, צריך לעשות תיקון של החוק.
היו"ר דוד רותם
יש חוק ספציפי שעוסק בתאגידי מים?
נתן בביוף
כן, אבל הוא לא הוציא עצמו מכלל- - -
היו"ר דוד רותם
הוא קבע למי יש הסמכויות?
נתן בביוף
כן.
היו"ר דוד רותם
וזה לא שר הפנים.
נתן בביוף
זה שר המים והאנרגיה.
היו"ר דוד רותם
יבוא תאגיד מים, ויפנה לשר הפנים, ויבקש ממנו אישור.
נתן בביוף
בשלב זה - כן.
היו"ר דוד רותם
אבל שר הפנים לא מוסמך לעסוק בתאגידי מים, לפי החוק.
נתן בביוף
שר הפנים מוסמך מכוח חוק חובת מכרזים ותקנותיו את אותן תקנות. אדוני, לא נשכח שתאגידי מים וביוב זה בתאגידים ב-100 אחוז שליטה של הרשות המקומית.
היו"ר דוד רותם
אז תתקנו את חוק תאגידי מים, ותקבעו שהסמכויות הם שר הפנים. לא עשיתם את זה. עכשיו אתה רוצה שאתקין תקנות שנוגדות את חוק תאגידי מים.
נתן בביוף
זה לא נוגד.
היו"ר דוד רותם
זה נוגד. בבקשה.
יהודה אבידן
אדוני היושב-ראש, מעבר למשבר הקואליציוני שהוא יכול לגרום עכשיו בין ישראל ביתנו לש"ס – אני חושש מדברים כאלה, כי אני יודע את הרגישות, שאחרי ששר הפנים הסכים שתאגידי המים לא יהיו אצלו, וזה עובר למפלגה חשובה כמו ישראל ביתנו, ועכשיו בדלת האחורית לנגוס להם – אני לא בטוח שהיושב-ראש ייתן יד לזה, כי תהיה לו בעיה אחרי זה במקום אחר. הם רוצים שתהיה שותף ללקיחת נתח מהעוגה של מישהו אחר. זה רק מראה עד כדי אבסורד, שמי שעבד על החוק הזה, אם השלטון המקומי עשה פעם אחת ישיבה, גם תאגידי המים לא לקחו אותם בחשבון וגם לא את משרד התשתית. אני חושב שצריך לקיים דיון הרבה יותר רחב ורציני בעניין הזה. כמנכ"ל חברה כללית, אחרי התקנות האלה, באגף הענק שיש במשרד, והעזרה שהוא נותן, מייתרים את כולם.
היו"ר דוד רותם
אני לא מתכוון לגמור את התקנות האלה, כפי שאני רואה לפי השעון. יש לי ב-12:00 ישיבה אחרת, אז אני צריך לסיים ב-11:30, כי בגילי צריך לנוח בין ישיבה לישיבה.
אבקש מהאחראים על התאגידים במשרד הפנים, להיפגש אתכם. איני יכול להכריח אותם. אסביר להם שאתם אנשים נחמדים, ולא יקרה כלום אם הם ייפגשו אתכם. אם תגיעו להסכמות – טוב, ואם לא – אני אגיע להסכמות.
נעמה מנחמי
תקנה 1א. בסוף נמספר הכול בהתאם.

עקרונות המכרז. (א) תאגיד מקומי יערוך מכרז באופן שקוף ככל הניתן בנסיבות העניין, הוגן ושוויוני, המבטיח את מירב היתרונות לתאגיד המקומי.

(ב) תאגיד מקומי שהחליט לבצע התקשרות שלא באמצעות מכרז לפי תקנות אלה, ינהל את ההליכים לקראת ההתקשרות האמורה, ככל הניתן לפי העקרונות כאמור בתקנת משנה (א).
היו"ר דוד רותם
יש הערות? בבקשה.
חנית אברהם בכר
לא ברור לנו למה צריך שתאגיד מקומי יערוך מכרז באופן שקוף ככל הניתן בנסיבות העניין. תאגיד מקומי צריך לערוך מכרז באופן שקוף, הוגן ושוויוני. אנחנו מציעים למחוק.
נעמה מנחמי
אני מסכימה אתך שכעיקרון, התוספת מיותרת. צריך לשאוף למקסימום. גם אם כתוב שם "ככל הניתן בנסיבות העניין", ושוב, מאחר שרצינו לשמור על אחידות מול התקנות הכלליות, ככל הניתן, עשינו זאת.
היו"ר דוד רותם
ורצינו גם לשמור על מרב היתרונות התאגיד המקומי.
נעמה מנחמי
הרכב ועדת המכרזים. המנהל הכללי של תאגיד מקומי ימנה לתאגיד, באישור דירקטוריון התאגיד, ועדת מכרזים של שלושה או חמישה חברים (להלן – וועדת המכרזים): היועץ המשפטי, גזבר התאגיד המקומי, ובהיעדר גזבר – נושא התפקיד הבכיר ביותר בתאגיד המקומי בתחום הכספים, יהיו חברים בוועדת המכרזים. חברי הוועדה האחרים ימונו מקרב עובדי התאגיד, ויכול שיכללו גם את מנהלו הכללי.

(ב) היועץ המשפטי רשאי למנות נציג מטעמו לוועדת המכרזים מקרב עובדי המחלקה המשפטית של התאגיד המקומי. גזבר התאגיד רשאי למנות נציג מטעמו לוועדת המכרזים מקרב העובדים הבכירים בתחום הכספים בתאגיד.
מיכל רוזנבוים
אנחנו מבקשים להכניס הבהרה בסעיף קטן (ב), אחרי המילים: היועץ המשפטי רשאי למנות נציג מטעמו מקרב המחלקה המשפטית: או עובד במשרדו, במידה שמדובר ביועץ משפטי אשר אינו עובד התאגיד המקומי.
היו"ר דוד רותם
את צודקת. יש הרבה תאגידים שמחזיקים יועצים משפטיים חיצוניים.
אברהם מיכאלי
אולי נתקן את ההגדרה עצמה?
מיכל רוזנבוים
בהגדרה זה מסודר.
היו"ר דוד רותם
שם יש העובד החיצוני.
יהודה אבידן
בסעיף (ב) כתוב: היועץ המשפטי רשאי למנות נציג מטעמו לוועדת המכרזים מקרב עובדי המחלקה המשפטית של התאגיד המקומי. לפי זה, היא יכולה לשלוח את המזכירה שלה, וכנ"ל גזבר התאגיד – אם יש שם חשב שהוא מנהל כספים, היא תשלח את המזכירה שלה. כך זה משתמע. לא נראה לי שזו כוונת המחוקק.
היו"ר דוד רותם
כוונת המחוקק היא פשוטה: היועץ המשפטי רשאי למנות נציג מטעמו מקרב עובדי המחלקה המשפטית, ואם מחזיקים יועצים משפטיים, מקרב עורכי הדין החיצוניים של התאגיד. כנ"ל לגבי החשב.
יהודה אבידן
זה משהו אחר. לפי מה שכתוב כאן, היא יכולה למנות גם את המזכירה שלה, וזה לא טוב.
אורי מקלב
כשיש חמישה חברי ועדת מכרזים, כולם צריכים להיות עובדי התאגיד?
מיכל רוזנבוים
זה בדיוק ההבהרה שביקשנו לגבי היועץ המשפטי. אם הוא חיצוני, הוא לא חייב להיות עובד התאגיד. גם החשב יכול להיות.
אורי מקלב
חוץ מהיועץ המשפטי; הוא כבר קיים. אחרי זה יש גזבר, והשלישי - חבר הוועדה. והרביעי והחמישי מי יהיו בוועדת מכרזים?
מיכל רוזנבוים
מי שהמנכ"ל מחליט.
היו"ר דוד רותם
כתוב שהמנהל הכללי ימנה לתאגיד באישור הדירקטוריון ועדת מכרזים של שלושה או חמישה חברים. אז הוא ממנה את מי שהוא ממנה.
אורי מקלב
הוא יכול להיות דווקא עובד תאגיד? מתוך החברה, לא מתוך החברה?
היו"ר דוד רותם
הוא יכול למנות מי שהוא רוצה. אין לי הגבלה, את מי ימנה.
אורי מקלב
יש הגדרה, מתי זה שלושה ומתי חמישה? גם תאגיד קטן יכול למנות ועדת מכרזים של חמישה חברים?
היו"ר דוד רותם
כן.
חנן ארליך
בכל מקרה, הם חייבים להיות מקרב עובדי התאגיד.
היו"ר דוד רותם
כמה שיהיו יותר חברים בוועדת המכרזים – יותר טוב.
אורי מקלב
זה בעיה לא רק מההיבט של היועץ המשפטי- - -
היו"ר דוד רותם
רוב התאגידים – לא בטוח שיש להם חמישה עובדים.
אורי מקלב
וחוץ מזה, חברי התאגיד עצמם לא יכולים - איפה נשמע דבר כזה, שחבר דירקטוריון בתוך החברה לא יכול להיות חבר ועדת מכרזים?
היו"ר דוד רותם
הוא יכול.
אורי מקלב
לא יכול. זה מה שכתוב בסעיף 3. זה לא סביר. צריך להיות איש דירקטוריון. כמו שנמצא בכל החברות, זה אל"ף-בי"ת של השקיפות. ודאי חברי דירקטוריון.
היו"ר דוד רותם
בבקשה.
נועה בן-אריה
מצטרפת למה שאומר חבר הכנסת מקלב.
אברהם מיכאלי
איך זה בתקנות הכלליות? גם שם אין פירוט.
חנן ארליך
כתוב: מבין עובדי המשרד. יש בפסקה (ד), שהמנכ"ל רשאי במקרים חריגים למנות אותם שלא מבין עובדי המשרד, יימצא כי בנסיבות המקרה קיים הכרח לכך- - -
חנה זיכל
בהרכב של חברה ממשלתית אסור להכניס חברי דירקטוריון. יש הוראה שאומרת במפורש שלא יהיו.
אורי מקלב
בכל החברות הציבוריות - כן. אתה רוצה למנות אנשים חיצוניים – בסדר. אתה לא יכול שהכול יישאר. גם שליטת המנכ"ל בעניין הזה היא לא תמיד נכונה. זה גם לא נכון ציבורית. אבל מעבר לזה, חברי דירקטוריון צריכים להיות באופן טבעי, אז כשיש ועדות משנה לדירקטוריון, לוקחים נציג. זה דרך המלך. תראה מה קורה ברשות עצמה. מי חבר ועדת מכרזים ברשות? אף אחד מהם לא עובד של הרשות וגם לא עובד בכיר.
נתן בביוף
שם זה חברי מועצה.
אורי מקלב
שם כולם כאלה. מערכת האיזון לא נכונה פה.
נתן בביוף
פה הכוונה היא שוועדת המכרזים תהיה ועדה מקצועית, כמו שחל במדינה. תפקיד הדירקטוריון הוא תפקיד פיקוח על הפעולות, להתוות מדיניות וכו'. לא טוב שחברי דירקטוריון יהיו אלה שמחליטים בתוך ועדות מקצועיות. לכן גם במדינה זה כך.
היו"ר דוד רותם
אז מיהם השניים הנוספים, פרט ליועץ המשפטי והגזבר?
נתן בביוף
עובדי התאגיד.
היו"ר דוד רותם
ואם אין לתאגיד עובדים?
נתן בביוף
יש לו מנכ"ל בדרך כלל. אז יהיה מנכ"ל.
היו"ר דוד רותם
ואתה רוצה שזה יהיה שקוף. כשאני לוקח את העובדים והמנכ"ל שכפופים כולם למנכ"ל- - -
נתן בביוף
אבל הם צריכים לתת דין וחשבון לדירקטוריון. כתוב שהמנהל הכללי של התאגיד ימנה באישור דירקטוריון התאגיד. זה המשטר התאגידי.
היו"ר דוד רותם
אני רואה פה את חברי הדירקטוריונים- - - טוב.
נתן בביוף
לגבי: היועץ המשפטי רשאי למנות נציג מטעמו, אנחנו לא חושבים שזה נכון וראוי שהיועץ המשפטי החיצוני ימנה מי ממשרדו להיות מחליפו.
היו"ר דוד רותם
כי אתם חושבים שלא צריכים להיות יועצים משפטיים חיצוניים. אני מכיר את התקנות שפעם רציתם להעביר.
נתן בביוף
בחוק הרשויות המקומיות, ייעוץ משפטי, יש הבחנה בין עיריות לבין מועצות מקומיות. בעיריות יועץ משפטי חייב להיות מקרב עובדי העירייה, ובמועצות מקומיות ובמועצות אזוריות אפשר שגם הוא יהיה יועץ משפטי חיצוני.
היו"ר דוד רותם
גם זה בידיים שלכם.
נתן בביוף
המינוי של היועץ המשפטי של הרשות, שהיא לא עירייה, ואפשר להוציא את היועץ המשפטי כמיקור חוץ – לא מדובר במינוי של משרד עורכי דין, לא מדובר במינוי מהשותף הבכיר ועד הזוטר שעכשיו התקבל; המינוי של יועץ משפטי לרשות שאין לה יועץ משפטי פנימי זה יועץ משפטי שמי.
אברהם מיכאלי
אתה מבין מה אתה מבקש? כנראה, מזמן לא ביקרת במשרדים הגדולים.
היו"ר דוד רותם
כנראה, מזמן לא בדקת את היועצים המשפטיים החיצוניים.
נתן בביוף
על זה בדיוק אני מדבר.
אברהם מיכאלי
הבקשה שלך לא מציאותית.
נתן בביוף
במקרה כזה, שהיועץ המשפטי לא יכול, הוא לא ימנה לו מחליף.
חנה זיכל
במצב שוועדת מכרזים מתכנסת פעם בחודש – אצלנו, למשל, ועדות מכרזים מתכנסות אחת לשבוע, כי יש חובה לבצע מכרז פומבי.
נתן בביוף
זה לא מספיק חשוב לו?
היו"ר דוד רותם
חשוב לו, אז מה? אתה מכיר רשויות שיש להן שמונה יועצים משפטיים? לא רק השותף הבכיר. הם ממנים כל אחד מעובדי המשרד. מה אתה חושב שהשיטה היא?
נתן בביוף
אנחנו עובדים כרגע על הנוהל, ונכון שיש לפעמים יותר מיועץ משפטי אחד, אבל המינוי נבדק שמית. לא נותנים לראש המשרד להחליט בעצמו, ללא שום פיקוח וביקורת, מי מבין היועצים המשפטיים יחליף אותו אד הוק בוועדת מכרזים. מספיק חשוב שהיועץ המשפטי שמונה, הוא יהיה בוועדת המכרזים. אנחנו רוצים להפחית את הביקורת?
היו"ר דוד רותם
חס ושלום. כל יועץ משפטי מקטין את הביקורת? הוא קיבל את הרשיון לפני חודש, אז הוא פחות בביקורת? הוא יכול להכין את החוזה הכי מסובך שהחברה צריכה, אבל לא יכול לשבת בוועדת מכרזים? הרי זו ישיבה טכנית; הוא צריך לבדוק אם התקיימו התנאים.
נתן בביוף
אנחנו לא חושבים שהיועץ המשפטי בוועדת המכרזים – תפקידו טכני. בסעיפים הבאים נראה שאם יש חילוקי דעות משפטיים, מי שמכריע הוא היועץ המשפטי. זה תפקיד חשוב.
היו"ר דוד רותם
אין ספק. ואתה מכיר יועצים משפטיים שיושבים בישיבה ומכריעים במקום, בלי ללכת למשרד ולבדוק?
נתן בביוף
זה בסדר, אבל האחריות בסופו של יום נופלת עליהם. הם צריכים לתת דין וחשבון לדירקטוריון ולרשות המקומית, מה קרה.
יהודה אבידן
אומר באותה נשימה סגן היועץ המשפטי של המשרד, שכשמדובר בעובד הרשות, ביועץ המשפטי של הרשות, יכול לשלוח גם אחד שסיים את לימודי המשפטים לפני חודש, ולשבת בוועדה, ועליו סומכים.
היו"ר דוד רותם
בטוח, כי הוא התקבל במכרז לעבוד ברשות.
נתן בביוף
לא מדויק.
יהודה אבידן
זה מדויק. אתה לא יכול להגיד ליועץ משפטי של העירייה, אם הוא החליט לשלוח את אחד העובדים במשרד שלו לוועדת המכרזים, זה יעבור וזה חוקי. יועץ משפטי שהמשרד בדרך אגב, גם כשראש המשרד מנהל, יש תמיד עוד עורך דין שמלווה אותו וחי את המשרד, וזה לא עורך דין שסיים לפני שבוע, וסומכים ומכיר. אין סיבה לא לאפשר לעוד מישהו מהמשרד, שמתלווה, והיקף הפעילות גדול - לא לעשות את זה. זה אותם עיניים שלא סומכים ומסתכלים אחרת.
יגאל ינאי
שלום, אני יגאל ינאי, מנכ"ל החברה לפיתוח ​- - -, הייתי גם מנכ"ל החברה של ראש העין ואני יושב-ראש האיגוד של בורבא. אני חברה של שני אנשים. לפי העניין הזה, אני לא יכול להקים ועדת מכרזים, כי נכון שיהיה, אם אתם רוצים, כי גם הגזברות שלי היא מיקור חוץ – זה מאותה מטרה, לא לנפח חברות כלכליות. אנחנו מגלגלים 50 מיליון שקל בשנה. לדעתי, צריך לעשות תיקון, שיכול להיות שאחד מחברי הדירקטוריון, שהוא גם עובד עירייה ולא רק חברה כלכלית.
היו"ר דוד רותם
יש לך יועץ משפטי?
יגאל ינאי
יש לי יועץ משפטי חיצוני.
היו"ר דוד רותם
יש לך גזבר חיצוני? ואתה קיים? אז יש לך שלושה חברים.
יהודה אבידן
זה לא כתוב.
היו"ר דוד רותם
יהיה כתוב.
מיכל רוזנבוים
ההתנגדות של משרד הפנים לא ברורה לי. חזקה על כל יועץ משפטי, גם אם הוא חיצוני, שהוא ממלא את תפקידו, האחריות היא אכן אישית, והוא ודאי יכול להסתייע בצוות מהמשרד שלו של עורכי דין. אפילו בדיון פה יושבים נציגים של היועץ המשפטי של משרד הפנים; לא יושב פה היועץ המשפטי, והם עושים עבודתם מסורה ונאמנה, ומייצגים את האינטרסים של היועץ המשפטי. מדוע זה לא יכול להתקיים כשיש יועץ משפטי חיצוני? הוא לא יכול לשלוח עובד ממשרדו או מצוות העובדים שלו?
חנן ארליך
יש הבדל בין יועץ משפטי שהוא עובד התאגיד, ואז יש לו מחויבות של עובד ציבור, לבין עורך דין, שהוא חיצוני. לא מטילים ספק בכישוריהם של עורכי דין חיצוניים, אבל יש הבדל בין מישהו שהוא עובד ציבור לבין מישהו שהוא מחוץ למערכת הציבורית.
אברהם מיכאלי
אני בדרך כלל לא מגן על עורכי דין, אבל היום אתה פוגע בעורכי דין.
היו"ר דוד רותם
הוא צודק.
חנן ארליך
לכן במקרה הזה אנחנו חושבים שצריך להיות הבדל בין יועץ משפטי, שהוא עובד התאגיד, שיכול גם למנות מי מאנשיו, שהוא עובד התאגיד, לעורך דין חיצוני, שאנחנו מבקשים שבמקרה הזה, כאשר הוא נבחר להיות יועץ משפטי של התאגיד, יתכבד ויבוא בעצמו.
אברהם מיכאלי
הוא עורך דין או לא?
היו"ר דוד רותם
כן, אז מה?
אברהם מיכאלי
תשלול על משרדים חיצוניים לעבוד כיועצים. תהיו הגיוניים בבקשות שלכם. אם אתם רוצים לבטל מקצוע של יועץ חיצוני, תבטלו אותו, אבל אל תעשו טלאי על טלאי, ובסוף אתם פוגעים בתדמית המקצוע הזה.
חנן ארליך
כמו שאמרנו בהרבה הקשרים, ונגיד – יש פה איזון.
אברהם מיכאלי
זה לא איזון אלא איוולת.
חנן ארליך
יש מציאות, והיא מוכרת ולגיטימית. יחד עם זאת, אנחנו שומרים על הבחנה בין הדברים.
מיכל רוזנבוים
גם בחברות ממשלתיות רשות החברות הממשלתיות מאפשרת מינוי של יועץ משפטי חיצוני, וגם שם, בתקנות הכלליות, אפשר עורך דין ממשרדו של היועץ המשפטי החיצוני.
חנן ארליך
יש רשות חברות ממשלתיות. הרגולציה שם היא אחרת.
מיכל רוזנבוים
יש אגף התאגידים העירוניים.
היו"ר דוד רותם
אגף התאגידים העירוניים צריך לאשר מינוי יועץ משפטי לתאגיד?
מיכל רוזנבוים
לא.
היו"ר דוד רותם
רשות החברות צריכה לאשר?
מיכל רוזנבוים
כן.
היו"ר דוד רותם
הנה ההבדל.
מיכל רוזנבוים
אבל היא מאפשרת למנות נציג ממשרדו.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. נמשיך בישיבה הבאה. אני לא צריך אישור מהיושב-ראש - רק להודיע ארבעה ימים מראש.
אברהם מיכאלי
אני מעדכן אותך לטובת העניין – אתה צריך לבקש אישור. נתקלתי בזה לפני יום.
היו"ר דוד רותם
ואם אני לא גומר, מה אני יכול לעשות?
אברהם מיכאלי
תבקש רשות בשביל העניין.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:40.>

קוד המקור של הנתונים