ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 15/10/2012

חוק הבנקאות (שירות ללקוח) (תיקון מס' 19), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
26
ועדת הכלכלה
15/10/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 962>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"ט בתשרי התשע"ג (15 באוקטובר 2012), שעה 15:00
סדר היום
<הצעת חוק הבנקאות (שירות ללקוח) (תיקון מס' 19) (הודעה ללקוח על נקיטת פעולה לגבי הלוואה), התשע"ב-2012>
נכחו
חברי הוועדה: >
ישראל אייכלר – מ"מ היו"ר
אורי מקלב
מוזמנים
>
אסף נועם - עו"ד , ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

רונן ניסים - עו"ד במחלקה המשפטית, בנק ישראל

טל הראל - פיקוח על הבנקים, בנק ישראל

מיקי טמיר - עו"ד, איגוד הבנקים

גדעון דור - עו"ד, בנק הפועלים, איגוד הבנקים

ברכיה רוזנברג - ענף רגולציה, בנק לאומי, איגוד הבנקים

טיבי רבינוביץ - מנהל קשרי חוץ, איגוד הבנקים

רן מלמד - מדיניות חברתית, עמותת ידיד
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
מוריה אביגד
<הצעת חוק הבנקאות (שירות ללקוח) (תיקון מס' 19) (הודעה ללקוח על נקיטת פעולה לגבי הלוואה), התשע"ב-2012>
היו"ר ישראל איכלר
אנחנו פותחים את ישיבת ועדת הכלכלה ועל סדר היום הצעת חוק הבנקאות (שירות ללקוח) (תיקון מס' 19) (הודעה ללקוח על נקיטת פעולה לגבי הלוואה), התשע"ב-2012, של חברי הכנסת אורי מקלב, משה גפני, יריב לוין וכרמל שאמה-הכהן. בבקשה, אדוני המציע.
אורי מקלב
תודה רבה לך אדוני היושב-ראש. קודם כל תודה מיוחדת לך, למנהלת הוועדה, לייעוץ המשפטי ולחברים האחרים שלמרות העיכוב הייתם נחושים לקיים את הישיבה. יכול להיות שזו הישיבה האחרונה במסגרת הרשמית ובמסגרת אחרת ואולי סוף טוב הכול טוב. הצעת החוק כאן היא הצעת חוק צרכנית במסגרת שרשרת של חוקים צרכניים, כמו כותרתה "שירות ללקוח".
אנחנו מדברים על לקוחות בנקים שלקחו כדוגמה הלוואה מהבנק ולא עמדו בפירעון שלהם וכשהבנק מודיע ללקוח שהוא מתכונן לנקוט נגדו אמצעים משפטיים אנחנו מבקשים שהוא יודיע את זה באופן מיוחד, ישיר ואישי ויגיד לו את המשמעויות שיש להליך הזה. אנחנו לא נרחיב עכשיו בגלל הזמן הקצר מה המטרות אבל אנחנו יודעים שבפנינו הופיעו, גם בכנסת בוועדות שונות, אנשים שבגלל פיגור בחוב נפלו בעצם לבור שחור גדול.

כאן אנו באים להעיר את תשומת לבו של הלקוח, שכרגיל, זה לאו דווקא נגד הבנק, יכול להיות שהוא נקלע למצוקה מסוימת ולתומו הוא חושב שמול הבנק הכי קל להתנהל. דהיינו, זה לא אותו ספק או מישהו אחר שבא ותובע אותו אלא הבנק עוד יכול לחכות קצת, והוא לא יודע שלחכות עם הקנס בעצם הופך אותו ללקוח משפטי, שהמשמעויות הבולטות לכך הן למשל שריבית של ההסכם של 5% יכולה להפוך לריבית של 20% ו-25%, כל סכום ההלוואה עומד לפירעון מידי ומשמעויות נוספות.

אני רוצה לקצר תהליכים, אדוני היושב-ראש, ברשותכם. אני מבין שהיו כמה הערות גם לבנק לישראל, לשר האוצר ולבנקים ואני אגיד בקצרה את הדברים שיש. אנחנו חשבנו להרחיב את זה בדיון הקודם שזה יחול גם על אשראי. לא רק על הלוואה אלא גם על אשראי. לא ראינו את ההבדל בין לקוח שיש לו מסגרת אשראי והוא קיבל במקביל הלוואה. בנק ישראל מבקש לא להחיל את זה גם על מסגרת אשראי כי הוא אומר שאלו שתי מסגרות שונות. מסגרת האשראי שאתה מקבל, מה שנקרא בלשון העם "אוברדרפט", נניח 10,000 שקל ואתה מקבל הלוואה נוספת של 20,000 שקל, אלה שתי מסגרות שונות, על אף שאנחנו יודעים, גם מאנשים שהגיעו אלינו, שבתוך סעיף מתן ההלוואה יש סעיף שאומר שבמידה ולא תעמוד בתשלומים – וכאן אני גם פונה לבנקים – אז גם מסגרת האשראי תעמוד לפירעון מידי, אבל אנחנו רוצים היום לא לעשות את זה.
היו"ר ישראל איכלר
אפשר להפריד את זה.
אורי מקלב
אנחנו כרגע מפרידים את זה על אף שאנחנו חושבים - - -
היו"ר ישראל איכלר
לא, אפשר להודיע שהם חייבים להפריד בין המסגרות השונות.
אורי מקלב
אבל אנחנו חשבנו שאם באמת זה נכון שיש לינק ויש קשר אז לא להפריד. זה אחד. בנוסף, הערה של היועץ המשפטי היתה להסביר בדיוק מהן המשמעויות ולכן מצאנו איזשהו ניסוח שאומר מהן המשמעויות וזה מופיע בנוסח החדש. אנחנו חושבים שבנושא הזה של הודעה אישית אי אפשר להסתפק במכתב רשום במסירה אישית אלא צריך באמת מסירה של שליח, לצלצל בפעמון החזק ביותר באותו זמן כדי להגיד לו: הנה, תוך 21 יום אמורים להפעיל נגדך סנקציות מאוד מאוד משמעויות כלפיך. דיברתי קצת מהר אבל אני מקווה שריכזתי את כל הדברים יחד. אני חושב שבדרך הזו, אם אין הערות מיוחדות שלכם, סיכמתי נכון את הסיפור.
טל הראל
סיכמת לגמרי נכון.
היו"ר ישראל איכלר
למי יש הערות?
אורי מקלב
ביקשו ממני להגיד לפרוטוקול שלא מדובר על מסגרת אשראי.
היו"ר ישראל איכלר
ואתה אומר את זה על דעת החברים המציעים האחרים גם?
אורי מקלב
מי שנמצא פה היום. לא בדיוק.
היו"ר ישראל איכלר
בבקשה.
טל הראל
אני רק רוצה לציין שבנוסח שהעברנו בטעות מחקנו את "מסירה אישית", הכוונה היתה – כדי לשקף את מה שסוכם בדיוק הקודם ועם חבר הכנסת - "וכן במסירה אישית". זאת אומרת, יש פה טעות בנוסח שחולק פה.
היו"ר ישראל איכלר
זאת אומרת, "וכן בדואר רשום הכולל מסירה אישית"?
טל הראל
לא, אני אסביר את זה.
היו"ר ישראל איכלר
אז איך יהיה?
טל הראל
קודם כל, אנחנו נעשה דיון על הנושא הזה אבל יש כמה דרכים ליידע את הלקוח: יש דואר רגיל, יש דואר רשום עם אישור מסירה, יש דואר רשום ללא אישור מסירה ויש מה שנקרא – ואנחנו לא מומחים פה בדוורות אבל ככל הנראה – מסירה אישית. זאת אומרת, באמצעות שליח מהבנק, מבית הזוכה, לבית החייב, שזו בעצם מסירה אישית. פה הנוסח בלבל בין דואר רשום למסירה אישית לאישור מסירה ולכן הוא לא נכון, אבל צריך לעשות דיון באמת למה היתה הכוונה פה, אם היתה כוונה לדואר רשום עם אישור מסירה או למסירה אישית כי זה לא משקף כרגע.
אורי מקלב
מסירה אישית, אני גם דיברתי על זה היום.
טל הראל
כן, אז רק לגבי הנוסח שהעברנו. לגבי מסירה אישית אנחנו ניתן קודם - - -
אורי מקלב
אני מבין שלבנקים יש הערה בעניין הזה של המסירה.
היו"ר ישראל איכלר
יש עוד הערה?
טיבי רבינוביץ
עוד הערה לא, לנושא הזה אני רוצה להעיר בבקשה, אדוני, אם אפשר. אני רוצה להזכיר גם לאדוני, למציע אני לא צריך להזכיר ודאי, שהצעת החוק כפי שהיא נוסחה בהחלטה וקיבלה למיטב זכרוני את תמיכת הממשלה דיברה על שתי הודעות רגילות. לכך גם הבנקים הסכימו מכיוון שהבנו שיש צורך אולי להדגיש באמצעות הודעה נוספת את תמונת המצב וכי חשוב שאותו לקוח יקבל הודעה נוספת כדי שיידע שבסופו של דבר אולי הוא צריך לנקוט פעולות מסוימות.
אורי מקלב
התכוונת לשתי הודעות רשומות?
טיבי רבינוביץ
לא, לא דיברנו על הודעות רשומות בהתחלה, אדוני. לכך גם הבנקים הסכימו מההתחלה ואני חושב שחבר הכנסת מקלב שליווה את הדיונים ממש מהתחלה, מתוך 3 מציעים הוא ליווה את הנושא הזה מההתחלה, אנחנו הסכמנו לנושא הזה ומאז חלה איזושהי התפתחות שהיא לא מובנת והנושא הזה הוקצן עד כדי משלוח דואר רשום עם מסירה אישית. אנחנו סבורים, מעבר לעובדה שאני לא מצליח לעלות על דעתי מקרים דומים למשלוח הודעות עם מסירה אישית, עם שליח, אני לא רואה סיבה להגיע משתי הודעות רגילות לדואר רשום עם מסירה אישית.
אני חושב שפה, גם לך, אדוני, חבר הכנסת מקלב, כמציע, אני חושב שאולי אתה יכול להתקדם שלב נוסף, לדואר רשום נגיד, אבל להגיע למשלוח שליחים ולעלויות כל כך גבוהות, נראה לי שאין בכך צורך. אני חושב שגם אתה לא התכוונת לכך בהתחלה. אני זוכר שאנחנו דיברנו והעלינו בפניך את הנושא הזה ואתה הסכמת שאין בכך צורך ואני לא רואה שום סיבה שמשתי הודעות רגילות נגיע למשלוח דואר רשום עם מסירה אישית. אני חושב שמקסימום אפשר, גם מבחינתך, חבר הכנסת מקלב, להסתפק במשלוח דואר רשום רגיל ולא עם מסירה אישית.
היו"ר ישראל איכלר
אבל כבר בקריאה הראשונה זה עבר "וכן בדואר רשום הכולל מסירה אישית", זה לא משהו חדש.
טל הראל
אבל אנחנו אמרנו שננסה לשנות את זה.
טיבי רבינוביץ
אני יודע אבל אם אתה תקרא את פרוטוקול הדיון הקודם, וגם מדברי חבר הכנסת מקלב, אתה תיווכח לדעת שאפילו חבר הכנסת מקלב עצמו הבין - - -
היו"ר ישראל איכלר
בוא נשמע אותו.
אורי מקלב
קודם כל, אני מודה לך על הדברים. עד כמה שאני זוכר ולא זוכר זה נכון. פעם אחת שאל אותי מישהו: למה אתם מציעים כמה חברי כנסת הצעת חוק אחת? מה יש? יש לך הצעת חוק, הרעיון הוא שלך, תלך אתו לבד עד הסוף, למה אתה משתף עוד אנשים? יש לכך כמה סיבות, אחת מהן היא שכשאתה משתף חברי כנסת כל אחד נותן מהתחום שלו תובנות, נותן את המומחיות שלו. אחד המציעים למשל הוא עורך דין, אתה לא משפטן, כשאתה עומד מול ועדה והוא בדיון כיוזם, כאחד המציעים, הוא מפרה אותך והוא באמת נותן לך משלו בעניין הזה. במיוחד בדיונים, רוב ההחתמות לא משנים את זה. כמו כן, יש אחד שמומחה בנושאי כלכלה אז אתה משתף אותו גם כן ויש מגוון של חברי כנסת שכל אחד מצטרף בכל הצעת חוק אחרת.

נכון, דעתי לא היתה מספיק רחבה והידיעה שלי וחשבתי אולי לתומי בתחילת הדרך שאפשר להסתפק בהודעות אבל משכך, משהראו החברים, במיוחד יושב-ראש הוועדה, שהוא עם הזמן, אני מניח, צבר ניסיון גם בעניין הזה, הוא בא ואמר שזה לא מספק ככה. אנחנו גם יוצאים מנקודת הנחה שכל זה בא להציל אנשים שנמצאים בנקודת זמן מאוד מאוד קשה עבורם. כפי שידוע, וידוע לרבים, לא כאלה שנמצאים במצב קשה, ההודעות לא מגיעות ולכן רוצים הודעות בדואר רשום, לאחר מכן, גם הודעות בדואר רשום, חלק גדול מהאנשים לא הולכים לקחת אותן מכמה סיבות: קודם כל, אף אחד לא חושב שבאים להציע לו איזו ירושה של מיליון דולר, הוא יודע שאלה רק דברים שלא יוסיפו למצב הרוח. דבר שני, הוא גם צריך לחכות שעה בדואר.
היו"ר ישראל איכלר
מישהו פעם אמר לי שאף אחד עוד לא שלח לי בדואר רשום הודעה שהוא מזכה אותי ב-1,000 שקל.
אורי מקלב
אז מה יש לו לחפש שם? עכשיו, אם למשל אותו עובד עובד בכנסת, הוא עובד מהבוקר עד הלילה אם הוא יועץ משפטי או מנהל ועדה וכדו', אין להם סיכוי להגיע לדואר בכלל בזמן שהוא פתוח, אז מה יהיה במקרים כאלה?
טיבי רבינוביץ
אבל אז הוא גם לא יהיה בבית לקבל את המסירה האישית, אדוני.
אורי מקלב
לא, הוא יהיה במסירה, יש מישהו מבני הבית. האדם עובד קשה אבל יש מישהו שנמצא בבית.
טיבי רבינוביץ
אז אותו אחד מהבית ילך וייקח את הדואר. זה טיעון בסדר אבל - - -
אורי מקלב
רק כדי לסבר את האוזן, אני מבין את הדאגה שלכם ואני לא אומר בציניות, אבל בסופו של דבר המחיר הוא מחיר ששווה לכל אחד. יש חלוקה בינינו, יש את החלק המקצועי, הבנקים, שהם אחראיים על מהן המשמעויות כלפיהם, המשמעות פה, מי שישלם את זה בסוף הוא הלקוח ובחלק הזה דווקא אנחנו אחראיים.
היו"ר ישראל איכלר
לפי החוק שלך הבנק רשאי לחייב את הלקוח במחיר המשלוח של הדואר הרשום?
אורי מקלב
כן, כן.
היו"ר ישראל איכלר
אז מה הבעיה שלכם?
אורי מקלב
אבל הוא בא ואומר: הלקוח הזה, אני לא יודע מה יצא לי ממנו, אם בכלל אוכל לגבות את החוב.
היו"ר ישראל איכלר
את ה-20 שקל?
אורי מקלב
אבל אני רוצה להגיד לך, מדובר על סכום של 37 שקלים, המחיר הוא 37 שקלים. אנחנו יצאנו מנקודת הנחה, ואנחנו בדקנו את זה גם, אדוני היושב-ראש, שאדם שהולכים לנקוט כלפיו כאלה אמצעים מעדיף לשלם את זה כי הוא יודע שזה יזהיר אותו והוא יידע את המשמעויות שלו מאשר שאחר כך הוא יהיה - - - לשעבר. אני רק רוצה להביא דוגמה, ויסלחו לי הבנקים, על משלוח רגיל, בבול רגיל, להגיד לי שעברתי את מכסת האשראי שלי גובים ממני 47 שקלים, הבנק, 47 שקלים ואף אחד לא בא וצעק בוועדה: זה הרבה כסף. 47 שקלים לוקחים ממני - - -
היו"ר ישראל איכלר
על כל הודעה על חריגה?
אורי מקלב
הודעה על חריגה. על הודעה על חריגה מבקשים ממני 47 שקלים. אז באים כאן בוועדה ואומרים שהמחיר גבוה? אני לא רוצה לומר שהבנק לא מעוניין בכאלה לקוחות אבל יש כאלה. מישהו אמר פעם שזה בסך הכול לקוח משפטי וכשמוצאים את הכסף זה ביזנס טוב. אנחנו חושבים ורוצים כמה שיותר למנוע מהלקוחות האלה להגיע למצב הזה.
טיבי רבינוביץ
חבר הכנסת מקלב, אני אגיד לך משהו, ממעקב אחרי הפעילות שלך בכנסת, אתה אחד שידוע כאיש פשרות, לפחות לפי מיטב הבנתי - - -
אורי מקלב
אתה יודע כמה פעמים הגעתי לפשרות עם הממשלה, עם בנק ישראל? הם היו שליחים שלכם. תאמין לי, לא היה מישהו שהיה יכול לייצג אתכם כמו שבנק ישראל ייצג. אנחנו מנהלים דיונים ארוכים, הם עמדו על הדברים, הם הפרידו את נושא מסגרת האשראי, הם עמדו על כמה וכמה דברים בגלל שאין היום מי שדואג היום לבנקים יותר מאשר בנק ישראל.
טיבי רבינוביץ
לא, אני חושב שהבנקים דואגים לבנקים יותר.
אורי מקלב
נגיד בנק ישראל דואג לבנקים.
טיבי רבינוביץ
אני חושב שהבנקים דואגים לבנקים יותר מאשר בנק ישראל.
היו"ר ישראל איכלר
אני כבר מציע לאדוני המציע בכנסת החדשה להציע הצעת חוק שהודעה על פריצת מסגרת אשראי לא תעלה 47 שקלים.
אורי מקלב
אבל מי שעומד על כך שלא להוריד את תעריפי העמלות של הבנקים זה בנק ישראל שלא נותן להוריד את זה ונגיד בנק ישראל, בגלל שהוא רוצה לשמור על יציבות הבנקים. מי שעומד על כך ולא נותן לעשות רפורמה זה נגיד בנק ישראל, ואתם ודאי, כחברי ועדת כלכלה, יודעים את זה. גברתי המנהלת, הרי היה כאן דיון לא מזמן - - -
לאה ורון
ברור, ברור.
היו"ר ישראל איכלר
טוב, נתת לי רעיון להצעת חוק בכנסת החדשה.
אורי מקלב
הלוואי שתצליח.
היו"ר ישראל איכלר
47 שקלים על הודעה?
טל הראל
אני רק אציין לעניין העמלות, דוח התחרותיות – דוח הביניים של המפקח לא מזמן פרסם טיוטה בנושא העמלות שמקצץ בעלויות עבור שירותים רבים. אני חושבת שהדוח הזה משקף מאוד ואנחנו יודעים שהולכים לצאת בעקבותיו - - -
היו"ר ישראל איכלר
לא נחרוג לנושאים אחרים כי יש לנו בדיוק 10 דקות לסיים את הדיון.
טיבי רבינוביץ
אפשר עוד חצי מילה כדי לסיים את המשפט, בבקשה?
היו"ר ישראל איכלר
ממש חצי מילה.
טיבי רבינוביץ
הרי בסופו של דבר, אני, חבר הכנסת מקלב, לא מדבר פה על כסף. יכול להיות שהבנקים יכולים לשאת בזה - - -
היו"ר ישראל איכלר
או שהאזרח ישלם את זה.
טיבי רבינוביץ
הרי אתה בסופו של דבר, מלכתחילה לא בחרת ללכת לפתרון הזה לא בגלל שאין לך השכלה משפטית, לפעמים גם לא משפטנים - - -
אורי מקלב
אבל למדנו, למדנו.
טיבי רבינוביץ
לפעמים גם לא משפטנים יכולים לחשוב בהיגיון. אתה פשוט הפעלת common sense ולא רצית להגיע ממצב שמדואר רגיל אתה מחייב אותנו לשלוח דואר רשום עם מסירה אישית, אז אני חושב שמכיוון שאתה בדרך כלל ידוע כאיש פשרות אתה תוכל להסתפק - - -
היו"ר ישראל איכלר
לא, הוא מייצג פה את האזרחים, הוא מייצג אותי.
אורי מקלב
אני מייצג את האזרחים, אני מייצג גם את המציעים כאן.
טיבי רבינוביץ
בסדר, אז אני אומר, אפשר ללכת למתווה ביניים של משלוח דואר רשום ללא מסירה אישית.
היו"ר ישראל איכלר
לא, לא. אני, למשל, לא לוקח דואר רשום שלא מביאים לי הביתה, מסירה אישית.
אורי מקלב
לא הלכנו רחוק מדי. אני לא חושב שהלכנו רחוק מדי.
היו"ר ישראל איכלר
אני לא הולך את זה כי הלכתי פעם אחת, קיבלתי לוח שנה של מישהו ענק.
אורי מקלב
וספר שלא מעניין. ועובדה שהדואר מפעיל כאלה דברים ויש לזה דרישה. זה לא דבר שאנחנו מבקשים - - -
היו"ר ישראל איכלר
אני גם לא מאמין שמדובר בהרבה אנשים. אומרת מנהלת הוועדה שצריך לשאול לכמה אנשים בשנה אתם שולחים כאלה הודעות שזה קושי?
טיבי רבינוביץ
מה הקשר? השאלה אם זה מוצדק או לא, זה לא משנה אם מדובר בשני אנשים או 20.
לאה ורון
אבל בכל זאת, האם אתם יודעים לתת לוועדה את הנתון על כמה אנשים כאלה מדובר?
טיבי רבינוביץ
אנחנו לא יודעים, גברתי.
היו"ר ישראל איכלר
אדוני היועץ המשפטי יקרא את החוק.
איתי עצמון
אני אקרא מתוך הנוסח שהעבירו נציגי בנק ישראל.
"הצעת חוק הבנקאות (שירות ללקוח) (תיקון מס' 19), (הודעה ללקוח על נקיטת פעולה לגבי הלוואה), התשע"ב–2012
הוספת סעיף 5א1
1.
בחוק הבנקאות (שירות ללקוח), התשמ"א–1981‏, אחרי סעיף 5א יבוא:



"הודעה ללקוח על נקיטת פעולה לגבי הלוואה
5א1.
(א)
תאגיד בנקאי לא יעמיד הלוואה לפירעון מיידי ולא יפתח בהליך משפטי נגד לקוח בשל אי־עמידה בתנאי הלוואה, ובכלל זה בשל אי־פירעונה, כולה או חלקה (בסעיף זה – פעולה לגבי הלוואה), אלא אם כן מסר ללקוח הודעה בכתב, 21 ימי עסקים לפני ביצוע פעולה לגבי הלוואה, באופן שבו התאגיד הבנקאי נוהג למסור לאותו לקוח הודעות, וכן בדואר רשום" –

וכאן זה יישאר, אני מבין, "דואר רשום הכולל מסירה אישית"?
טל הראל
לא, את זה אני משאירה – אין דבר כזה פשוט, אלא אם כן תבדקו את זה, אבל זה או "וכן במסירה אישית" או - - -
איתי עצמון
מה זה "מסירה אישית"?
טל הראל
אני, כשנכנסתי לאתר דואר ישראל, לא מצאתי שילוב של דואר רשום עם מסירה אישית.
איתי עצמון
אבל אני לא מבין מה זה "מסירה אישית", מסירה אישית זה אומר שאני אמור לבוא ולקבל את זה?
אורי מקלב
לא, מסירה ביד.
איתי עצמון
המילה "דואר" חייבת להופיע.
אורי מקלב
שליח הביתה, מסירה הביתה.
טל הראל
אז צריך פשוט שתבדקו את המונח הזה.
אורי מקלב
מסירה ביד. מינוח של מסירה ביד. לדואר יש את המינוח הזה.
איתי עצמון
אבל האופן שבו ההודעות האלה ימסרו אמור להיות בדואר, נכון?
טיבי רבינוביץ
לא, אבל זה שליחים, זה לא דואר. זה לא שהדוור מגיע, אלה שליחים מיוחדים שמגיעים עם דואר. אלה שליחים מיוחדים, לא דואר.
אורי מקלב
זו יכולה להיות גם חברה אחרת.
היו"ר ישראל איכלר
אני רוצה להבין עוד פעם. המציע, חבר הכנסת מקלב, דוור שמביא בכתב, הוא נותן לי את זה ביד ואני חותם לו, זה מספק אותך?
אורי מקלב
כן, כן.
היו"ר ישראל איכלר
זה נקרא "דואר רישום הכולל אישור מסירה"?
טל הראל
לא, בדואר רשום הוא לא הולך לשם.
טיבי רבינוביץ
אם הבן-אדם בבית אז הוא נותן לו בבית.
היו"ר ישראל איכלר
אז זה צריך להיות "כולל מסירה אישית".
מיקי טמיר
"כולל אישור מסירה".
טיבי רבינוביץ
בלי אישור מסירה משפטי.
איתי עצמון
למה לא "הכולל אישור"?
אורי מקלב
בתהליך של הדואר רישום אישור מסירה זה למשלח.
היו"ר ישראל איכלר
לא, אישור קבלה, ודאי.
טל הראל
אין אישור קבלה. יש דואר רשום עם אישור מסירה או - - -
אורי מקלב
יש דואר רגיל, דואר רשום, דואר רשום עם אישור מסירה ויש מסירה ביד.
היו"ר ישראל איכלר
אז צריך אישור מסירה כי אחרת – מה קורה היום? את יודעת שהדוורים היום כבר לא טורחים לעלות לקומה 8, הם פשוט זורקים שם פתק "יש לך דואר רשום", זה לא שווה.
לאה ורון
אני אציע לחברי הכנסת שאתם תאמרו מה אתם מבקשים שיהיה ועורך הדין עצמון יוודא שזה יופיע בנוסח.
אורי מקלב
אנחנו מדברים על הגדרה – מבחינתי זה גם יכול להיות לאו דווקא בדואר, אם יגיעו להסכמים עם שליחים – אנחנו מדברים על מצב שהשליח מגיע הביתה ומוסר את זה ללקוח.
טיבי רבינוביץ
אז זה דואר רשום רגיל.
אורי מקלב
לא. לא, אם הוא לא נמצא - - -
טיבי רבינוביץ
משום שהדוור מגיע הביתה, דופק בדלת, אם אתה לא נמצא בבית אז הוא שם אצלך את הפתק הוורוד.
אורי מקלב
אתה לא נמצא בבית בשעות שהוא נמצא.
טיבי רבינוביץ
גם השליח לא מגיע.
לאה ורון
אבל חבר הכנסת מקלב לא מבקש פתקים, הוא מבקש את ההודעה.
מיקי טמיר
אבל אם השליח בא כשהוא לא נמצא בבית, מה עושים - - -
טיבי רבינוביץ
הוא מחזיר את הדואר.
אורי מקלב
מה עושים בכל חברות האספקה? הם מתאמים את זה אתך בטלפון.
קריאה
זה בדיוק הפוך, הוא לא רוצה לקבל את זה, חברות האספקה רוצות לקבל. זה המקרה שהאזרח יעלם ואז אנחנו גורמים לאזרח להגיד: אני לא אהיה שם ואז הוא לא לקח.
גדעון דור
אנחנו עוסקים כאן בחקיקה ראשית, חייבים להגיע למצב של בהירות וסופיות של החקיקה. אני חושב שהדבר הכי ברור לכולנו זו המילה "דואר רשום". בדואר רשום הדוור בא הביתה ומנסה לפחות להחתים את הבן-אדם על הנייר, אם הוא לא מוצא את הבן-אדם הוא ישאיר לו את ההודעה. המסירה האישית, חוץ מזה שהיא - - -
לאה ורון
אני מניחה שלאדוני אין ניסיון רב בקבלת דואר רשום, כי גם אם אתה נמצא בדירה שלך בקומה ה-7 הדוור לא יגיע.
גדעון דור
אם הבן-אדם לא בבית אז גם השליח לא ימצא אותו.
לאה ורון
ואם הבן-אדם בבית והדוור לא מגיע לתת לו?
היו"ר ישראל איכלר
זה קורה יום יום.
לאה ורון
הוא מדביק את המודעה וזהו?
גדעון דור
גם הודעות מבית משפט, אם בסופו של דבר לא מוצאים את הבן-אדם, מדביקים לו הודעה. אנחנו חייבים לא להביא את התהליך למצב שהוא בלתי ניתן לביצוע ואחר כך יהיה כאוס. אני חושב שבתהליך של הליך חקיקה ראשי אנחנו צריכים לדבר במושגים ברורים.
היו"ר ישראל איכלר
אני רוצה להגיד לך, אתה צודק לגבי הדואר הרשום שהאדם קיבל, אבל, ביודעי ומכירי, אני גר בקומה 8, מעולם הדוור לא טרח לעלות במעלית, הוא פשוט מכניס לי פתק בתא הדואר שיש לי דואר רשום אי שם באיזו תחנה שם, שעד 12:00 פתוח. בדרך כלל אני לא טורח אפילו ללכת לקחת את זה, ולכן, רוצה חבר הכנסת מקלב שפשוט תהיה חתימה של האיש שהוא קיבל את זה, או על ידי שליח אם תבחרו. שליח – בבקשה. זה לא חייב להיות בדואר.
טיבי רבינוביץ
אבל אם הבן-אדם לא בבית זה לא יעזור.
היו"ר ישראל איכלר
אם הוא לא בבית אז זה משהו אחר, שמים לו פתק על הדלת.
ברכיה רוזנברג
זה אותו דבר.
טיבי רבינוביץ
זה אותו דבר.
היו"ר ישראל איכלר
זה לא אותו דבר.
אורי מקלב
יש הרי מסלול בדואר שמשלמים עליו 32 שקלים, או 35 שקלים, והם רק מנסים ואם לא הם לא נותנים ביד, במסלול הזה הם יודעים להגיע.
היו"ר ישראל איכלר
הרב מקלב, הדיון הסתיים, אני רוצה שהוא יתחיל להקריא ונצביע.
איתי עצמון
מה ההחלטה? אני רק רוצה להבין מה ההחלטה.
אורי מקלב
מסירה אישית.
איתי עצמון
בדואר?
היו"ר ישראל איכלר
או בדואר או על ידי שליח.
אורי מקלב
בלי הדואר, אתה לא חייב. גם בדואר. אתה תבדוק אחרי זה - - -
איתי עצמון
אני רוצה להבין מה לכתוב.
אורי מקלב
מסירה אישית.
היו"ר ישראל איכלר
דואר רשום הכולל מסירה אישית או במסירה אישית על ידי שליח.
איתי עצמון
דרך אחת זו הדרך שבה התאגיד הבנקאי נוהג למסור לאותו לקוח הודעות והדרך השנייה היא או דואר רשום הכולל מסירה אישית או במסירה אישית על ידי שליח, אם אני מבין נכון. אלה שתי דרכים.
היו"ר ישראל איכלר
בדיוק, כן.
אורי מקלב
לא, יש הבדל גדול. אם זה הגיע לידיו בדואר רשום זו לא ראיה. אנחנו מדלגים, מוותרים על הדואר הרשום, לא צריך את הדואר הרשום אלא מסירה אישית.
היו"ר ישראל איכלר
דואר רשום לא יהיה מספיק?
אורי מקלב
לא, כי בדואר רשום אתה זורק לתיבה.
היו"ר ישראל איכלר
אבל דואר רשום שחתום?
אורי מקלב
זה נקרא מסירה אישית.
היו"ר ישראל איכלר
אז אתה לא רוצה לפרט לא דואר ולא שליח, במסירה אישית.
אורי מקלב
במסירה אישית, כן. לא צריך דואר רשום. מסירה אישית, מה זה משנה איך הוא עשה את זה?
איתי עצמון
מסירה אישית – אתם מתכוונים שיגיעו לבית הלקוח?
אורי מקלב
כן.
מיקי טמיר
ואם הוא לא נמצא מה עושים? הוא לא נמצא.
טיבי רבינוביץ
אם הוא לא נמצא, שינה כתובת ולא הודיע?
היו"ר ישראל איכלר
אורי, אתה לא יכול אבל לחייב את הבנקים לא להשתמש בדואר רשום אלא בשליחים, ואם מישהו מסרב לקבל? "דואר רשום הכולל מסירה אישית", כמו שכתבת קודם, או "מסירה אישית על ידי שליח".
אורי מקלב
מסירה, אם הוא מסרב הוא מסרב, אז הבנק עשה את המאמץ. זה שהוא סירב זו בעיה כבר שלו.
איתי עצמון
אבל מה קורה במסירה אישית אם אותו לקוח לא נמצא בבית?
אורי מקלב
אז הם מתאמים את זה. אז הוא אומר: הוא לא מתאם את זה איתי, הוא לא רוצה לבוא, הוא מסרב לקבל את זה.
גדעון דור
יכול שלקוח יחליף כתובת ולא יודיע.
אורי מקלב
לזה בדיוק אנחנו רוצים להגיע, בדיוק על זה כוונת המחוקק, בגלל שהוא החליף ולא הודיע ואז אתם תדעו להגיע אליו בעוד חודשיים כשזה כבר יהיה בתוך התהליך, אנחנו רוצים שהמאמץ הזה ייעשה עכשיו. על זה בדיוק אנחנו מדברים.
טיבי רבינוביץ
אבל המאמץ הזה נעשה מלכתחילה משום שאני רוצה להחזיר לעצמי את החוב, אין לי עניין שהבן-אדם לא ישלם לי את החוב.
אורי מקלב
אתה יודע, אתם רוצים אבל איך שזה מתבצע בשטח זה אחרת. אנשים לא מקבלים את זה, הם זורקים, ואני רואה מה נעשה אצלי, איזה אוסף של מכתבים יש מבנקים – אני לא פותח אותם – לכל מיני אנשים שלא גרים במקום הזה.
טיבי רבינוביץ
אולי יש לך חוב?
מיקי טמיר
אז דווקא דואר רשום, אנשים במצבים האלה, אנשים שלא משלמים את החובות שלהם, בוודאי יסרבו לקבל.
אורי מקלב
בסדר, אם יסרבו אז יסרבו, אתם עשיתם את שלכם.
טיבי רבינוביץ
אבל איך נקבל חיווי על זה?
אורי מקלב
ברגע שהשליח יוצר אתו קשר ואומר לו: אני רוצה להביא לך את זה, באיזו שעה נוח לך, והוא אומר: אני לא רוצה - - -
מיקי טמיר
אין לו את הטלפון שלו, מאיפה יש לו את הטלפון שלו?
אורי מקלב
לבנק יש את זה, הבנק מתעסק אתו, הרי בנק יודע את זה. עם קצת מאמץ הבנקים יודעים, מכירים אותם, מעדכנים אותם, יש לו שם עוד דברים, הוא יודע איפה העסק שלו. הבנק יודע אם זה בעל עסק, זה לא סתם עובד באוויר.
מיקי טמיר
סליחה, מר מקלב, אתה מתאר תהליך – כשמגישים תביעה משפטית נגד לקוח יש דרישה של מה שנקרא "המצאה אישית", זה באמת דבר מאוד מאוד חמור ועושים את זה לפני תביעה משפטית. אתה כאילו לוקח את השלב הזה של תביעה משפטית ומזיז את זה הרבה הרבה קודם כשבאמת אין לזה הצדקה.
אורי מקלב
אבל אנחנו באמת רוצים למנוע את כל התהליך מפני שאחרי זה זה כבר מאוחר. הזו לפעמים מגיעה אליו אחר כך זה כבר אחרי התהליך המשפטי מכיוון שהוא כבר נמצא במסלול שהוא לא יכול לשלוט עליו, הוא כבר צריך לשלם 20% ריבית.
מיקי טמיר
אנחנו חשבנו שאם היו עושים שתי הודעות בדואר רגיל, בדרך שהאיש נוהג לקבל את הדואר, זו הדרך הרגילה שלו, אחת למשל אחרי 14 יום ועוד אחת לאחר עוד 7 ימים, זו באמת הדרך שבה יש סיכוי רב שהאיש יקבל את המכתב. למה זו פתאום שני מכתבים? כדי שבאמת יהיה סיכוי שהאדם יקבל את זה.
אורי מקלב
כמו שהיה בפעם הראשונה כך יהיה בפעם השנייה. האיש חושב: זה סתם ככה, הם רוצים ממני משהו אז הם כבר מחזרים אחרי.
טיבי רבינוביץ
חבר הכנסת מקלב, אתה התחלת טוב.
גדעון דור
הבנק רוצה ליצור את הקשר עם הלקוח כי הוא מעוניין שהלקוח יבוא וישלם את חובו.
אורי מקלב
אתם מסיחים את דעתי, בינתיים מסכמים את הדברים פה וההסחה הזו תעלה לי ביוקר.
היו"ר ישראל איכלר
טוב, אני מבקש מהיועץ המשפטי להתחיל להקריא ואנחנו נמצא את הדרך. יש לך את הנוסח שהמציע רוצה?
איתי עצמון
זה מה שאתם רוצים.
היו"ר ישראל איכלר
בסדר, בבקשה. אנחנו נעשה את הנוסח "במסירה אישית" והבנק יבחר איך שהוא רוצה.
איתי עצמון
במסירה אישית לכתובת שרשומה אצל הבנק, כתובת הלקוח?
היו"ר ישראל איכלר
לכתובת הרשומה כדי שאם הוא ברח – לכתובת הלקוח הרשומה בבנק.
מיקי טמיר
מיותר לכתוב את זה כי בכל הסעיפים של הבנקים עם הלקוחות כתוב שאני שולח דואר - - -
אורי מקלב
הידועה לבנק, הכתובת הידועה לבנק.
איתי עצמון
זאת אומרת, לא יהיה "בדואר", אני מוחק את המילה "בדואר".
היו"ר ישראל איכלר
לא משנה, הבנק יבחר איך הוא ישלח.
איתי עצמון
המילים "בדואר רשום הכולל מסירה אישית" ימחקו ובמקום זה יהיה "במסירה אישית לכתובתו של הלקוח".
טל הראל
לא, "לכתובת הרשומה במאגרי הבנק".
היו"ר ישראל איכלר
"לכתובת הידועה לבנק".
מיקי טמיר
לא צריך להיכנס לנושא הכתובת, לא צריך.
טל הראל
זה מיותר כי את כל ההודעות הם אמורים לשלוח לכתובת שרשומה אצלם.
איתי עצמון
"לכתובת הלקוח" פשוט?
קריאות
לא, לא.
טל הראל
זה הכי מטעה.
איתי עצמון
אבל אם אני כותב רק "במסירה אישית", למה הכוונה? אנחנו כבר לא כותבים "דואר", ב"מסירה אישית" יכולים להגיד: תבוא לסניף ונמסור לך אישית.
מיקי טמיר
אבל גם קודם היה כתוב "מסר ללקוח".
אורי מקלב
איתי, אם הוא מוסר את זה לעסק אז הוא בא לעסק, זו לא כתובתו. הוא יודע שהוא נמצא בעסק, מכיר את כתובת העסק, אז זו אולי לא כתובתו של הלקוח אבל הוא יודע להגיע אליו.
היו"ר ישראל איכלר
לכתובת הלקוח, כתובת זה הכול.
מיקי טמיר
לכתובת שרשומה לצורך החשבון. אני חייבת לשלוח לאיזה - - -
היו"ר ישראל איכלר
היא צודקת, יש לבנק סעיף שכתוב בו מה הכתובת למשלוח מכתבים, בכל חוזה.
איתי עצמון
אני מציע שאנחנו נבדוק בשלב הנוסח אם צריך להוסיף את המילים "לכתובת הלקוח" או לא אבל העיקרון יהיה ברור?
טל הראל
אני חושבת שהחידוד הוא, צריך להבחין, אין בעיה שיהיה כתוב "לכתובת הלקוח ובלבד שזו הכתובת הרשומה במאגרי הבנק" כי יכול להיות שהוא שינה כתובת והוא לא עדכן.
איתי עצמון
על זה חשבתי שדובר.
טל הראל
אז "כתובת הלקוח הרשומה במאגרי הבנק".
איתי עצמון
אוקיי. יש כאן הערה של בנק ישראל, כתוב כאן: "אי קבלת ההודעה על ידי הלקוח לא תמנע את ביצוע הפעולה לגבי ההלוואה", זו הערה שאתם מבקשים לעגן במפורש בנוסח?
טל הראל
כן, למען הסר ספק. הרי היתה הסכמה לגבי המהות של ההערה הזו.
היו"ר ישראל איכלר
לא, אז לא עשית כלום.
טל הראל
זה היה כתוב בדברי הסבר של הצעת החוק.
אורי מקלב
שמה?
היו"ר ישראל איכלר
שאם הוא לא קיבל את ההודעה הבנק יכול להמשיך את הפעולה.
טל הראל
שאם הוא מסרב לחתום.
אורי מקלב
הוא מסרב לחתום.
היו"ר ישראל איכלר
מסרב זה משהו אחר, "אי קבלת ההודעה" זה לא נקרא מסרב.
טל הראל
"אי קבלת ההודעה" זה או שהוא לא נמצא בבית או שהוא מסרב לחתום, הוא לא קיבל את ההודעה.
היו"ר ישראל איכלר
אז צריך להיות כתוב "אם יסרב הלקוח", "סירוב הלקוח לקבל את ההודעה לא תמנע..."
איתי עצמון
זה לא רק סירוב, יש עוד סיטואציות.
גדעון דור
כבודו, יש כמה סיטואציות.
היו"ר ישראל איכלר
למשל?
גדעון דור
הלקוח יכול להיות לא בבית באופן קבוע למרות שזו הכתובת שהוא מסר למשלוח הדואר.
טל הראל
הוא משכיר את זה.
היו"ר ישראל איכלר
מה עושה בית המשפט?
גדעון דור
אז יש תחליפי פרסום בבית משפט, פרסום בהתחלה על ידי הדבקה וכו'. יש טכניקה מורכבת בדיני המצאת כתבי בית דין ואת זה אנחנו ממילא עושים בתביעה המשפטית, לכן חשבנו שמספיק לצורך העניין דואר רשום בכלל.
היו"ר ישראל איכלר
הרב מקלב, אבל ברגע שכתוב: "אי קבלת ההודעה על ידי הלקוח לא תמנע את ביצוע הפעולה לגבי ההלוואה" אתה סירסת את כל החוק.
איתי עצמון
ובלבד שהתאגיד הבנקאי נהג לפי הוראות הסעיף, לא?
טל הראל
זה לא מבטל את חובת התאגיד, בדיוק.
היו"ר ישראל איכלר
אז תוסיף את זה.
טל הראל
התאגיד הבנקאי מחויב לפעול - - -
איתי עצמון
ובלבד שהבנק באמת פעל לפי הסעיף.
טל הראל
בוודאי, הכלל הוא שהבנק פועל בהתאם.
אורי מקלב
תוסיף את זה.
היו"ר ישראל איכלר
תוסיף את זה.
טל הראל
הבנק לא פטור אף פעם מהחובה הזאת.
מיקי טמיר
עשה הבנק את האמור לעיל.
היו"ר ישראל איכלר
ודאי, אם הוא ביצע והאיש לא רוצה לקבל או מתחמק אז זה משהו אחר.
אורי מקלב
כשדיברת על הכתובת, כשזו "מסירה אישית", אם הוא פגש אותו ברחוב והוא מסר לו אז זו מסירה אישית אז זה לא חשוב דווקא הכתובת.
מיקי טמיר
אין דבר כזה.
איתי עצמון
אני לא חושב שיש סיטואציה כזו.
גדעון דור
זה לא נעשה ככה, כבודו.
איתי עצמון
אני לא חושב שזה נעשה בצורה כזאת.
גדעון דור
משלוח הדואר נשלח לכתובת הלקוח כפי שהוא מסר אותה לבנק. שוב אני חוזר ומבקש שתישארו בדואר רשום כי אחרת זה מסרבל וזה יוצר - - -
היו"ר ישראל איכלר
קיבלנו את הצעתך לגבי הדברים האחרים, אנחנו מתחשבים גם בצורכי הבנקים כי הבנקים בסופו של דבר זה גם שלנו.
אורי מקלב
ועוד איך שלנו, אם הם יפלו גם אנחנו ניפול.
לאה ורון
רבותי, חייבים לסיים את הדיון, השעה 16:05.
היו"ר ישראל איכלר
תקרא, בבקשה.
איתי עצמון
נצביע בסוף על הכול?
היו"ר ישראל איכלר
כן.
איתי עצמון
בנק ישראל מבקש למחוק?
טל הראל
כן.
איתי עצמון
"(ב)
בהודעה כאמור בסעיף קטן (א) יפורטו המשמעויות העיקריות של נקיטת הפעולה לגבי ההלוואה והנימוקים לביצועה, ובכלל זה פרטים אלה:" – לפני שאני אקרא את הפרטים אני מבין שאת התיבה "המשמעויות העיקריות" "והנימוקים" בנק ישראל מבקש למחוק?
טל הראל
כן.
איתי עצמון
מקובל על חברי הכנסת?
אורי מקלב
כן.
היו"ר ישראל איכלר
כן.
איתי עצמון
אז אם כך בהודעה יפורטו רק הפרטים שאני אקרא עכשיו: "(1)
יתרת סכום ההלוואה;



(2)
שיעור הריבית על ההלוואה;



(3)
סכום ההלוואה שבפיגור, אופן חישובו ושיעור ריבית הפיגורים, ככל שישנם;



(4)
סכום העמלה בשל העמדת הלוואה לפירעון מיידי, ככל שישנה."
יש כאן תוספת מוצעת על ידי בנק ישראל
"(5) הסבר בדבר חובת התאגיד הבנקאי להעביר מידע על הלקוח, לפי סעיף 16(א)(5) לחוק שירות נתוני אשראי התשס"ב – 2002." אתם רוצים להסביר בשתי מילים על מה מדובר? מה התוספת שאתם מבקשים?
טל הראל
כן. בהתאם לסעיף 16(א)(5) לחוק שירות נתוני אשראי על הבנק הוטלה חובה ליידע את בעלי הרישיונות כאשר הוא שולח ללקוח הודעת התראה לפני הליך משפטי, להודיע ללקוח שאם הוא לא יפרע את החוב תוך 60 יום ממועד משלוח ההודעה או לא יגיע להסדר עם הבנק, המידע הזה על קיומו של חוב יעבור לחברות שירות נתוני אשראי. זה מידע שלילי שנרשם במאגר כללי עליו.
היו"ר ישראל איכלר
מקובל עליך?
אורי מקלב
בסדר. תהיה הצעת חוק שניה.
איתי עצמון
"(ג)
על אף האמור בסעיף קטן (א), תאגיד בנקאי לא יחויב למסור הודעה כאמור באותו סעיף קטן, אם יש במסירתה חשש ממשי לפגיעה ביכולת הגבייה של התאגיד הבנקאי בשל אחד מאלה:

(1)
שינוי לרעה בכושר הפירעון של הלקוח;

(2)
תנאים אחרים המחייבים ביצוע מיידי של פעולה לגבי הלוואה."
היו"ר ישראל איכלר
מה זה אומר? מה זה נקרא: "לא יחויב למסור הודעה כאמור באותו סעיף קטן", לגבי מה?
איתי עצמון
ההודעה שעליה אנחנו מדברים כאן, הודעה לגבי ביצוע ההלוואה, הודעה שאנחנו כרגע דיברנו על איך בדיוק היא תימסר.
היו"ר ישראל איכלר
אז מתי לא צריך? "כשיש חשש לפגיעה ביכולת הגבייה" – מה זה אומר?
איתי עצמון
אלה שני המצבים.
היו"ר ישראל איכלר
תפרט בבקשה, תמשיך.
איתי עצמון
כמו שהקראתי, אם יש במסירתה חשש ממשי לפגיעה ביכולת הגבייה של התאגיד הבנקאי בשל אחד משני המצבים שמפורטים בפסקאות (1) ו-(2):
"(1)
שינוי לרעה בכושר הפירעון של הלקוח;

(2)
תנאים אחרים המחייבים ביצוע מיידי של פעולה לגבי הלוואה."


אני מניח שזה מצב, למשל, שהחייב מבקש לעזוב את הארץ, לא?
טל הראל
לחייב מונה כונס נכסים, יש חשש להברחת נכסים והוא הולך להיעלם פתאום וכשיש חשש – ושוב, חשש ממשי, לא חשש סביר – שבאמת הולך להתקיים הנזק, לכן יש נסיבות חריגות מאוד שהבנק יהיה פטור - - -
איתי עצמון
כלומר, יש כמה וכמה נסיבות כאלה ולכן יש סעיף סל?
טל הראל
לא, שני סעיפים - - -
איתי עצמון
לא, אתם גם אומרים "תנאים אחרים המחייבים ביצוע".
טל הראל
ה"תנאים אחרים" קשור לחשש הממשי בפגיעה ביכולת.
היו"ר ישראל איכלר
מי קובע מהם התנאים האחרים?
טל הראל
זה יכול להיות כל מיני דברים אבל חייב להיות קשר ישיר בין התנאים האחרים לבין פגיעה ביכולת הפירעון.
אורי מקלב
זה חלק מהפשרות שהגענו.
היו"ר ישראל איכלר
אם הגעת לפשרות אין לי בעיה, אתה המציע.
אורי מקלב
הם דיברו על פשרות אז אלה פשרות גדולות מאוד שהגענו במסגרת הזו עם הבנקים כדי להקל עליהם.
היו"ר ישראל איכלר
אנחנו מקריאים הלאה, סעיף (ד).
איתי עצמון
סעיף (ד) הוא שוב מתוך הצעת בנק ישראל, הצעה להגדרת הלוואה.

"(ד) בסעיף זה "הלוואה" – למעט מסגרת אשראי שתאגיד בנקאי הסכים מראש לכבד במסגרת פעילות הלקוח בחשבון עובר ושב או במסגרת פעילות הלקוח בכרטיס חיוב כהגדרתו בחוק כרטיסי חיוב התשמ"ו - 1986."
טל הראל
לגבי הסעיף הזה אני רוצה רק לתקן תוך כדי משהו שלא פוגע במהות, רק בנוסח. אחרי שכתוב: "או במסגרת פעילות הלקוח בכרטיס חיוב" לכתוב: "או שניתנה על ידי תאגיד בנקאי באמצעות כרטיס חיוב". גם פה להכניס את התאגיד הבנקאי שמדובר באמת על במסגרת אשראי שניתנה.
איתי עצמון
כלומר, לפני המילים: "במסגרת פעילות הלקוח"?
לאה ורון
במקום.
טל הראל
במקום. אני אקריא את זה מההתחלה: "למעט מסגרת אשראי שתאגיד בנקאי הסכים מראש לכבד במהלך פעילות הלקוח בחשבון עובר ושב או שניתנה על די תאגיד בנקאי באמצעות בכרטיס חיוב כהגדרתו בחוק כרטיסי חיוב התשמ"ו - 1986."
איתי עצמון
כלומר, למעשה אתם אומרים שהסעיף המוצע לא יחול על חריגה ממסגרת אשראי?
טל הראל
על מסגרות אשראי שניתנו באמצעות כרטיס חיוב.
איתי עצמון
זאת המשמעות.
היו"ר ישראל איכלר
אני מעמיד להצבעה לחברי הוועדה. מי בעד סעיף 1 להצעת חוק הבנקאות (שירות ללקוח) כפי שהוקרא על ידי היועץ המשפטי? מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

בעד – פה אחד
סעיף 1 אושר.
היו"ר ישראל איכלר
אין נמנעים, אין מתנגדים, הסעיף אושר.
איתי עצמון
"תחילה ותחולה
2.
תחילתו של חוק זה ארבעה חודשים מיום פרסומו (להלן – יום התחילה), והוא יחול גם על הלוואה שנתן תאגיד בנקאי ללקוח לפני יום התחילה."
היו"ר ישראל איכלר
יש הערות לגבי תחילה ותחולה? יש לכם הערה לסעיף 2, על תחולת חוק זה 4 חודשים מיום פרסומו?
מיקי טמיר
כן. אנחנו, אחרי שכבר היה הדיון בטרומית, קיבלנו תגובות מכך שיש פה היערכות רבה ומבקשים להאריך את זה ל-6 חודשים.
היו"ר ישראל איכלר
מסכים?
אורי מקלב
כן, גם בזה באים לקראת.
היו"ר ישראל איכלר
מסכימים. תרשום במקום 4 חודשים 6 חודשים. מי בעד סעיף 2 להצעת החוק? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

בעד – פה אחד
סעיף 2 אושר.
היו"ר ישראל איכלר
אין נמנעים ואין מתנגדים. החוק אושר, חוק הבנקאות (שירות ללקוח) אושר על כל סעיפיו לקריאה שנייה ושלישית. תודה רבה לכם.
אורי מקלב
תודה רבה לך, אדוני היושב-ראש ולכולם. באמת באו כאן עם הרבה פשרות.
<הישיבה ננעלה בשעה 16:15.>

קוד המקור של הנתונים