ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 27/09/2012

מציאת פתרונות אופרטיביים ומיידיים להצלת המפעל

פרוטוקול

 
PAGE
21
27/09/2012
ועדת המשנה (של ועדת הכלכלה) למניעת סגירתו של מפעל פניציה


הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 1>
מישיבת ועדת המשנה (של ועדת הכלכלה) למניעת סגירתו של מפעל פניציה
יום חמישי, י"א בתשרי התשע"ג (27 בספטמבר 2012), שעה 16:00
סדר היום
<מציאת פתרונות אופרטיביים ומיידיים להצלת המפעל>
נכחו
חברי הוועדה: >
רוברט אילטוב – היו"ר
יואל חסון

עמיר פרץ
כרמל שאמה-הכהן
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
מוזמנים
>
ערן חיימוביץ - מנכ"ל החברה, מפעל פניציה - ההנהלה והעובדים

חיים קטרי - יו"ר ועד הפועלים, מפעל פניציה - ההנהלה והעובדים

רחל קטרי - כללי, מפעל פניציה - ההנהלה והעובדים

ינון אלרועי - משנה למנכ"ל המשרד, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

אסף גרינוולד - מרכז בכיר ביקורת מקצועית, מרכז ההשקעות, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

נועם שטרן - רפרנט תעשיה באגף התקציבים, משרד האוצר

שוקי שטרן - מנהל רשות הגז הטבעי, משרד האנרגיה והמים

רון חיימובסקי - יו"ר, חברת הגז הישראלית - נתיבי גז לישראל

אודי גינדס - ב"כ הנאמן ופניציה

גבריאל פיצ'י דובינר - נציג נושא פניציה ומזכיר חטיבת עובדים זרים, ההסתדרות הכללית החדשה
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית פרלמנטרית
הדס צנוירט
<מציאת פתרונות אופרטיביים ומיידיים להצלת המפעל>
היו"ר רוברט אילטוב
שלום רב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת המשנה למניעת סגירתו של מפעל פניציה. נתחיל מדיווח של משרדי הממשלה – מה קורה עם המצב. משרד התשתיות, בבקשה.
שוקי שטרן
שלום. מבחינת משרד האנרגיה והמים ורשות הגז הטבעי, השר העביר החלטת ממשלה, שקיבלה תוקף של החלטה בסוף השבוע שעבר, להקים צינור של גז טבעי מאזור בית קשת ועד לאזור התעשייה ציפורית. ההחלטה הזו, שיוזמה על-ידינו, קיבלה תוקף בשבוע שעבר. זה סולל את הדרך, אם לא היה ברור עד עכשיו, להקמת מערכת ההולכה. הקמת מערכת ההולכה בתוואי הזה כפופה לכך שהמפעל יחתום הסכם עם החברה שמקימה את המערכת, חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל, כמו כל צרכן אחר, ותשלם את דמי החיבור בהתאם למה שתזמין.
עמיר פרץ
הוא מוסמך לחתום על הסכם לטווח ארוך?
שוקי שטרן
הוא יכול וצריך.
היו"ר רוברט אילטוב
באישור בית המשפט.
שוקי שטרן
זה יקדם את העניין, אנחנו מקווים.

הדבר השני – שר האנרגיה והמים יקיים היום ישיבה שבעיקרה נידון נושא העברת הגז במיכלים – יוזמה של חברה פרטית ו/או חברות פרטיות שישנן. הישיבה, בהשתתפות אחד היזמים הפרטיים בעניין הזה, נתנה איזשהו סיכוי, ובהתאם ליוזמה של היזמים הפרטיים יחד עם מפעל פניציה, להעביר CNG למפעל בלוחות זמנים שיהיו מוקדמים יותר להגעת קו הגז למפעל.
היו"ר רוברט אילטוב
מה לוחות הזמנים?
שוקי שטרן
הנציג של החברה המסחרית נמצא כאן. אני מעדיף שהוא יאמר את לוחות הזמנים. אני לא יודע אם ייחתם הסכם ביניהם. אולי יש אחרים שפניציה יעדיפו לחתום אתו. בכל מקרה, שר האנרגיה הנחה את כל הגורמים במשרד, לעשות את כל הפעולות הנדרשות על-מנת לאפשר העברת CNG למפעל ככל הניתן, אם יש דברים, ויש דברים שניתן וצריך לעשות. ככל שנראה את התוכנית הזאת על פרטיה ההנדסיים והטכניים, נעזור ככל הניתן כדי שגם הפתרון הזה יאפשר הגעה של גז טבעי - במחירים אחרים אמנם מאשר גז טבעי בצינור, למפעל, על בסיס מסחרי בין שתי החברות.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
כמה זמן לוקח לכם להעביר את צינורות הגז?
שוקי שטרן
לוח הזמנים כרגע של הקמת הצינור והקמת המתקנים הוא, אם המידה ייחתם במהלך תחילת אוקטובר – נדמה לי עד 10 באוקטובר – לוח הזמנים הוא אפריל 2014 – הגעה למפעל.
עמיר פרץ
אדוני היושב-ראש, אני מציע, מכיוון שמדובר פה על ועדת משנה – היא לא אמורה לשמוע הכול מחדש, ולהתחיל שוב להתברבר. יש פה שאלה שהתעכבנו עליה בישיבת הוועדה הרחבה יותר, וזה השאלה של האם התנור יפעל או לא יפעל בעוד חודש? לא קיבלנו תשובות ברורות. אנחנו זקוקים לזמן הזה. הרי אם באמת, לפי התוכנית של הנהלת המפעל, ב-15 באוקטובר אמור התנור להפסיק לפעול, אנחנו טוחנים מים.

אמר מנכ"ל המפעל אז וגם הנאמן, שהם צריכים לבדוק, האם הם יכולים לתת לנו מרווח זמן של עוד שבועיים כדי שנוכל לקבל גם תשובות מהממשלה.
היו"ר רוברט אילטוב
הנאמן נמצא פה?
ערן חיימוביץ
לא.
היו"ר רוברט אילטוב
מי זה הנאמן?
ערן חיימוביץ
חן ברדיצ'ה.
כרמל שאמה-הכהן
השאלה, אם הזמינו אותו.
ערן חיימוביץ
קודם כל, אמור להגיע עורך דין שמייצג אותו – הוא עוד לא הגיע, אבל אני יודע לענות לשאלות האלה.
עמיר פרץ
הנאמן, לפי כל כלל בדרך כלל במפעל מהסוג הזה, רשאי לתת למנכ"ל בפועל להמשיך להיות מנכ"ל בפועל. אז אם הוא עדיין מנכ"ל בפועל, הוא רשאי גם לתת תשובות בשמו של המפעל.

אנחנו ביקשנו שהנהלת המפעל תבחן אפשרות, לתת לנו ארכה, שבה תהיה יכולת לוועדת המשנה הזו לפעול. מחר הולכים לסוכות, אין עם מי לדבר, וחבל על הזמן. מי שיגיד שאנחנו מסוגלים לעשות משהו בעשרת הימים הקרובים – אפילו רוברט לא יוכל.

דבר שני, אמר נציג האוצר אז, שהוא יבחן את העניין של הקרן לסיוע למפעלים. הוא דיבר על מהלך של שבועות. אני חושב שגם האוצר צריך לתת לנו דיווח מדויק יותר – האם הכינו את התקנון? האם יש סיכוי – יש 600 מיליון שקל ששוכבים באוצר, שהם כספי העובדים שנגבו מהם בגין מחצית מדמי הבראה שלהם, יש עוד 600 מיליון שקל שהאוצר אמור להעביר לאותה קרן. כל העניין הזה יכול להתבשל רק אם נבנה תקנון לדרך של חלוקת הכסף והכללים לחלוקה. לכן העניין הוא קריטי, כי אם נקבל שבועיים-שלושה ממנכ"ל המפעל, ואם נציג האוצר יגיד: תוך שבועיים-שלושה יש לנו פתרון לעניין הזה, שהקרן מתחילה לעבוד, ואם יגיע אחר כך נציג משרד האנרגיה, שתוך שנה וחודשיים יש צינור, אז יש לנו תוכנית שיש בה פתרון לטווח קצר, פתרון לטווח ארוך, יש לנו תוכנית שנראית רצינית. לכן אני מציע, אדוני היושב-ראש, שנשמע תשובות ברורות גם לעניין של הזמן וגם לעניין של הקרן.
היו"ר רוברט אילטוב
תן לנו סקירה, מה נעשה ממבט שלכם, ואחר כך נשמע את משרדי הממשלה. בבקשה.
ערן חיימוביץ
לעניין הזמן, שהוא באמת קריטי, הבעיה בתהליך הזה היא בעיה של זמן. הזמן לא נגזר מטוב לבי או מטוב לבו של הנאמן; משך העבודה שלנו זה נגזרת של המזומנים שאנחנו חייהם לפיהם. יש לנו ערימת מזומנים שקיבלנו לטובת תהליך הקפאת הליכים, שהיה בתחילת דרכו 7 מיליון דולר. הסכום הזה, מכיוון שאנחנו חברה בהפסדים, חברה שאוכלת מזומנים, 7 מיליון הדולר האלה הולכים ואוזלים ככל שעובר הזמן. כל זמן שאנחנו עובדים, ה-7 מיליון הדולר האלה אוזלים. אנחנו בתחילת התהליך, שהיה 8 באוגוסט, הערכנו שאנחנו מגיעים עד סוף ספטמבר. תוך כדי תהליך עשינו כל מיני עסקאות מזומן ומבצעים, והיום אנחנו יושבים על 15 באוקטובר. לאור בקשת ועדות הכספים והכלכלה, אנחנו מבצעים כל מיני מהלכים כדי לקבל עוד לפחות שבוע.
עמיר פרץ
לא מספיק.
ערן חיימוביץ
אבל זה לא תלוי בי.
עמיר פרץ
אז תביא את הנאמן, ונסביר לו- - -
ערן חיימוביץ
זה גם לא תלוי בנאמן.
עמיר פרץ
זה כן תלוי בו, כי הפעלנו כבר מספיק מפעלים כאלה. הוא יכול ללכת לבית המשפט, ולבקש רשות, לקחת אשראי נוסף של מיליון דולר, ולתת לנו- - -
ערן חיימוביץ
בית משפט יאשר כמה שאנחנו רוצים – זאת לא הבעיה. אין פה בעיה משפטית, אין פה בעיה של נאמן. יש פה בעיה של מזומנים. איזה בנק- - -
עמיר פרץ
אז תשיג עוד מיליון דולר.
ערן חיימוביץ
הבנק צריך ללוות כסף למישהו שאני חייב לו כסף. אני חייב לבנקים 120 מיליון שקל.
עמיר פרץ
שאסביר לך איך אנחנו עושים את זה? אתה יודע איך לעשות את זה. רוברט, אני לא אומר סתם. בלי השבועיים האלה הוועדה הזאת חסרת ערך. אני לא מוכן שאחרי סוכות יגיד לי: אמרתי לכם רק שבוע. ביקשנו שבועיים, עד 1 בנובמבר, גם היושב-ראש ביקש. הוא צריך לומר: זה המאמצים שלי כמפעל, אני השגתי לכם שבועיים, עכשיו נדבר. גם כך נרגיש הרבה יותר מחויבות אליו.
ערן חיימוביץ
אבל יש לי אינטרס, בדיוק כמו שאתה אומר, להפעיל את המפעל כמה שיותר. למה אתה חושב שאני פועל נגד? האינטרס האחרון שלי הוא לכבות את התנור.
עמיר פרץ
גם מנכ"ל בנק, כשאתה הולך אליו, אומר: ועדת כלכלה ביקשה שבועיים. בשבועיים האלה הם מתחייבים לפעול כך וכך. הוא הרי רוצה שבסוף יחזור לו הכסף. הוא גם חייב לך כסף, אז הוא לא ייתן לך עוד מיליון דולר, כדי לתת לנו אפשרות לתמרן? הוא ייתן לך.
ערן חיימוביץ
זה בדיוק מה שאנחנו מנסים.
עמיר פרץ
אז תעשו את זה.
היו"ר רוברט אילטוב
לא בהכרח. הוא לא חייב.
עמיר פרץ
הייתי כבר במצבים כאלה במפעלים בפירוק. לכל הצדדים יש אינטרס. לבנקים יש הכי הרבה אינטרס, שהמפעל הזה לא ייסגר. הבנקים הם המפסידים העיקריים.
ערן חיימוביץ
אתה צודק, נכון.
עמיר פרץ
אז מה? אמרת לי שבוע.
ערן חיימוביץ
לא. קודם כל, בין 1 באוקטובר עד 15 באוקטובר יש שבועיים.
עמיר פרץ
זה החגים. זה לא עוזר לי.
היו"ר רוברט אילטוב
חבר הכנסת עמיר פרץ, אנחנו רוצים לשמוע את כל הסקירה, את כל הבעיות, ואז ניכנס לנושאים האופרטיביים.
עמיר פרץ
זאת ועדת משנה.
היו"ר רוברט אילטוב
אבל בוא נשמע.
ערן חיימוביץ
כרגע אנחנו יודעים להביא את המפעל בבטחה עד 15 באוקטובר. אנחנו עובדים עבודה פנימית מבחינת תזרים המזומנים, כדי לגייס לפחות עוד שבוע, להגיע ל-23. אם נוכל לגייס עוד כספים ממקורות חיצוניים, נעשה את זה. האינטרס האחרון שלי הוא לכבות את התנור הזה; יש לי אינטרס, להפעיל אותו כמה שיותר, לאורך כמה שיותר זמן, אבל ביום שנגמר הכסף אני סוגר. אין לי אינטרס לאיים בזה, אבל זאת המציאות. לכן אנחנו עושים את המאמצים כדי להאריך את זה כמה שיותר. זה לוקח לנו זמן, לא קורה ברגע, ויש חגים, וכולם בחגים – גם הבנקים וגם אנחנו. אני מאוד מקווה שנצליח כל פעם להרחיק את זה עוד – זו מטרתי. כרגע אני יודע להבטיח על 15 באוקטובר.
היו"ר רוברט אילטוב
כרגע המקור שלך הוא הבנקים או יש מקורות אחרים?
ערן חיימוביץ
אין לי מקורות אחרים. המקור הראשון שלי הוא משקיע, שייקח את החברה וישקיע. אם תהיה תשובה מהממשלה, תהיה תשובה ממשקיע, והכול נפתר.
היו"ר רוברט אילטוב
בבקשה, נציג האוצר.
נועם שטרן
לגבי הקרן, יש העניין של המקורות.
היו"ר רוברט אילטוב
אתה מדבר על הקרן שעמיר פרץ דיבר עליה.
נועם שטרן
נכון, לפי החוק מ-2009, קרן סיוע למפעלים במצוקה. המקורות לקרן הם מחצית מדמי ההבראה שנגבו מעובדים בגופים ציבוריים ב-2009, נגבו על-ידי המעסיקים, אבל לא צריכים להיגבות על-ידי ביטוח לאומי למקורות הקרן, ועוד מחצית יום חופש, שגם צריכה להיגבות על-ידי ביטוח לאומי. כדי שייגבה על-ידי ביטוח לאומי, צריך לצאת צו של שר האוצר. אנחנו עובדים על הכנת הצו. להערכתנו, תוך שבועות ספורים- - -
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
שבועות ספורים זה השבוע שעבר.
נועם שטרן
אחרי חג הסוכות אנחנו יכולים להגיע לצו.
היו"ר רוברט אילטוב
כלומר הם צריכים לכבות את התנור.
יואל חסון
אתה מבין את המשמעות של זה?
נועם שטרן
כן. לגבי הקרן, זה המצב.

לגבי פתרונות אחרים למתן גישור למפעל עד אז, אנחנו עדיין בחשיבה על זה. אנחנו עובדים על זה גם היום.
יואל חסון
אתם חושבים על דברים?
נועם שטרן
כן, כרגע אין משהו שאני יכול להרחיב עליו.
היו"ר רוברט אילטוב
הכול לפתחכם בסופו של דבר, במשרד האוצר. אם לא תמצאו פתרון חלופי להבאת הכסף, התנור נסגר. גם אם ימצאו עוד מיליון דולר או שניים, אני מבין שכל מיליון דולר מאריך לכם בשבוע.
ינון אלרועי
חודש.
היו"ר רוברט אילטוב
עדיין אחרי שבועות ספורים זה יותר מחודש. לכן אנחנו אומרים שגם אם ימצאו עכשיו, ויהיה בנק שייתן להם את הכסף, הם מכבים את התנור, כלומר נזק נוסף של בין 30 ל-40 מיליון דולר למפעל. וזה אומר שהמשקיע, אין לו ודאות עסקית – הוא צריך לחשוב, אם הוא נכנס לשם או לא. אנחנו פה קיימנו את הוועדה, ועכשיו אנחנו מקיימים את ועדת המשנה כדי למצוא פתרונות אופרטיביים מהירים. אם אין לנו כאלה, הדבר הזה הולך להיכשל.
נועם שטרן
לא, פתרון אופרטיבי מהיר להיום איני יודע להציע. יכול להיות שבשבוע שאחרי סוכות, אחרי שיהיה לנו עוד זמן לבחון את האפשרויות, יהיה לנו פתרון ביניים.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אני לא שייכת לוועדת המשנה. אני באה לכאן בפגרה, ונמצאת כאן כי זה מאוד מעניין אותי. מאז אותו שבוע אילו דיונים היו במשרד האוצר? האם היו דיונים? האם מישהו התייחס לפניציה, או הכול אחרי החגים?
נועם שטרן
מיום שני – היה ערב חג וחג, שבהם לא התקיימו ישיבות שאני יודע עליהן. היום יש ישיבות.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אי-אפשר היה לעשות ישיבות לפני ועדת המשנה? זה משנה, כי אם אנחנו, חברי כנסת, מגיעים בפגרה ועובדים, יכול להיות שגם משרד האוצר צריך לעבוד בסוכות במקרה הספציפי הזה. למה לדחות את זה לאחר סוכות? בסוכות אפשר לנסוע, אחרי ערב חג.
נועם שטרן
לא אמרתי שדוחים הכול לאחר סוכות; אמרתי שגם היום יתקיימו ישיבות בנושא.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
מה מטרתן?
נועם שטרן
לנסות לגבש פתרונות. אין לי משהו אופרטיבי, שאני יודע לספר עליו.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
השאלה, אם הוא לא רוצה לשתף, או אין לו מה לומר.
יואל חסון
הוא לא יכול לשתף בשלב הזה.
היו"ר רוברט אילטוב
בבקשה.
עמיר פרץ
אם התמ"ת מתייחס, וגם האוצר התייחס בפעם שעברה, רק לקרן יש השאלה של ה-12 מיליון שקל, שהיה ויכוח על העניין מול הסיפור של המענק שהם קיבלו או לא קיבלו. על זה צריך לשמוע תשובה ברורה.
היו"ר רוברט אילטוב
בבקשה.
ינון אלרועי
אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת הנכבדים, קודם כל, אין אף אחד, כולל לא אצל עמיתיי מהאוצר, שרואה את הנושא הזה בפחות מחרדת קודש. אנו רואים חשיבות רבה, למצוא פתרון. אין לנו עניין שהתנור הזה, שהוא רק אמצעי להעסקת העובדים, יפסיק לעבוד. יש לנו עבודה רציפה עם כל הגורמים – משר התמ"ת דרך מנכ"ל התמ"ת, נמצאים בקשר עם שוקי ושאול, מנכ"ל משרד האנרגיה, עם רוני ואנשיו בנתגז, וגם העובדים היקרים מכירים אותנו היטב, ויודעים שאנו עסוקים בנושא.

מה שעמיתי במשרד האוצר התחיל לומר, זה שאנחנו מנסים ליצור אקלים עסקי, שיאפשר להגעת משקיע.
היו"ר רוברט אילטוב
עם כל הכבוד, לפי מה שהוא אומר, התנור הולך להיסגר. במצב כזה הקושי למצוא את המשקיע הופך לכפול ומכופל. לכן כשאתה אומר שאתם רוצים לבנות מערכת בסיסית למשקיע, אתה סותר את עצמך.
ינון אלרועי
תרשה לי לסיים. האופציה של הובלת הגז באמצעות משאיות לא היתה על השולחן באופן רציני לפני מספר שבועות. התקדמנו כברת דרך גדולה מאוד, בעיניי, למצב שמינהל הגז יודע לומר שהמשרד תומך בזה ושהשר תומך בזה. במתווה שבו נתגז בעזרת מינהל הגז ומשרד האנרגיה הולך למתווה של יצירת קו – כמובן, החברה חייבת להתחייב על זה, כי אחרת זה לא יקרה, שיש לנו פה שני מהלכים מקבילים – אחד, של נתגז, שפורסים קו עד ציפורית, ושתיים, עושה רושם שחברה מסחרית תקים פלטפורמה ליצירת הובלת גז דחוס, יש פה מבחינת משקיע פוטנציאלי, בשורה שלא היתה קודם לכן, כי קודם משך שנים רבות היה חוסר ודאות. אמרו: יהיה גז, והיום מדובר על שני צירי פעולה קונקרטיים, שיש בהם בשורה למפעל.

בנוסף, אנו בהידברות רציפה ובלתי-פוסקת יום-יום, ויכול להעיד מנכ"ל המפעל, גם עם מנכ"ל המפעל וגם עם הנאמן, למצוא מה נדרש, כיצד עוזרים למפעל לעבור גם את הימים הראשונים – על מה עושים מחר בבוקר, ואיך ממשיכים הלאה. כרגע הבעיה העיקרית, להבנתי, ששואל עצמו גם הנאמן וגם המנכ"ל, זה כיצד מבטיחים שיגיע גז יום אחד.
היו"ר רוברט אילטוב
איך אתם מבטיחים את מה ששאל פרץ לגבי 12 מיליון שקל – הכספים שמגיעים למפעל? ההעברה הזאת תיתן להם את האפשרות להמשיך.
ינון אלרועי
קודם כל, יש 7 מיליון שקל שמגיעים למפעל. מינהלת מרכז השקעות בהליך מסוים – זה בידיה. לגבי ה-12 מיליון, צריך לעשות דיון במינהלת מרכז השקעות.
היו"ר רוברט אילטוב
תוך כמה זמן יכולים להעביר את ה-7 מיליון שקלים?
ינון אלרועי
אני מעריך שאחרי החג. זה עניין של ימים ספורים.
היו"ר רוברט אילטוב
אבל אין להם אחרי החג. הוא נותן תאריך, ואומר: מבחינתנו, התאריך הזה הוא מוות קליני. כי אם התנור כבה, זה מוות קליני למפעל. תאריך הכיבוי של התנור הוא 15 בחודש הבא. אין לנו זמן עד אחרי החג. אנחנו צריכים לפני החג לקבל החלטות.
כרמל שאמה-הכהן
מי זה נציג מרכז ההשקעות? אני דיברתי עם מנהל מרכז ההשקעות. הוא אמר שלגבי ה-7 מיליון, אפשר לשחרר את זה מיידי.
אסף גרינוולד
זה מה שאמרתי, מספר ימים.
ינון אלרועי
על זה אין ויכוח, כלומר אם אדוני רוצה לבחון, כיצד ניתן לעבור את הטווח הקצר, אפשר עקרונית. אני רק מזכיר, וחשוב שחברי הכנסת ייקחו זאת בחשבון, שהחברה נמצאת בידי נאמן. איני בטוח, מה היכולת המשפטית להעביר לה היום כספי מדינה, כשיש עדיין סימן שאלה לגבי המשך פעילות המפעל. כי כביכול, אם חלילה המפעל ייסגר, וזה רק ברמת התסריט, כדי שתדעו את התמונה המלאה – כולנו מקווים שזה לא יקרה – אז מדינת ישראל הופכת להיות גם היא נושה על החברה.
היו"ר רוברט אילטוב
הוועדה הזאת התכנסה לא כדי לסגור את המפעל אלא כדי להמשיך אותו, ואנחנו גם מדינת ישראל, גם אתה וגם הכנסת. כל מי שבא לפה, רוצה שהמפעל ימשיך להתקיים, וגם אם יש מכשולים בירוקרטיים, עליכם למצוא לזה פתרונות – מועסקים כל כך הרבה יועצים משפטיים. אין לי ספק, שיהיה פתרון. ואם אתם יודעים שאתם יכולים להעביר את זה מהר, ואנחנו יודעים שהמפעל יכול מה-15 בחודש עם הכסף הזה לחיות עוד חודשיים, ואז אנחנו מגשרים על כל המהלכים, ומוצאים את המשקיע, הנאמן, והוא צריך למצוא את הפתרונות המשפטיים יחד אתכם, אתם יכולים לעשות זאת. השאלה הזאת, אם המדינה יודעת שהמפעל הזה יתקיים או לא, אנחנו פה כדי שהמפעל הזה יתקיים. המדינה פה בשביל זה. לכן הכסף – המדינה צריכה להעביר.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אדוני היושב-ראש, הוא אמר שאחד הדברים שיש להתייחס, זה איך הגז הזה מגיע.
היו"ר רוברט אילטוב
תכף נשמע את הגופים המקצועיים.

מרכז ההשקעות, תוך כמה זמן אתם יכולים בפועל להעביר את הכסף, והאם הבעיה המשפטית הזאת קיימת, כפי שהוא הגדיר אותה – שאתם לא יודעים, אם המפעל הזה ימשיך להתקיים, ואז אתם לא יודעים אם להעביר את הכסף.
אסף גרינוולד
להעביר את הכסף כאמור זה ממש ימים ספורים. הבעיה המשפטית בהחלט קיימת, כפי שהוצגה.
ינון אלרועי
לכן הדגשתי בדבריי, שהמטרה היא ליצור אקלים עסקי, שיאפשר לעזור למפעל. אבל הכול שלוב. אם הנאמן והמנכ"ל יצליחו להציג בפני משקיע – הרי מה כל הסיפור – כולנו יכולים להתאמץ עד מחר, אבל אם אין משקיע, אין על מה לדבר. תקן אותי, אם אני טועה. המטרה היא לבנות את המתווה שבו תהיה ודאות רבה ככל הניתן, להגעתו של גז בשני ערוצים – גם הנושא של הסעת משאיות וגם הנושא של מערכת נתגז – לייצר את התמיכה שהמדינה תדע לתת, ואנחנו עדיין לא יודעים להגיד הכול. יש הדברים שיודעים, 7 מיליון, לגבי מרכז השקעות לגבי פעילות שכבר היתה, לגבי ה-12, מינהלת- - -
היו"ר רוברט אילטוב
אני לא מבין, למה אתה אומר שהמדינה לא יכולה להעביר את הכסף – יש בעיה משפטית, אם המדינה עדיין חייבת את המפעל על הפעילות שהתקיימה כבר? אתה אומר: אנחנו חייבים 7 מיליון שקל למפעל הזה, על הפעילות שהיתה, ומצד שני, אתה אומר: אני לא יכול להעביר את הכסף הזה, כי אין לי ודאות, אם המפעל יחיה. אבל הוא כבר עשה את הפעילות.
נועם שטרן
הבעיה המשפטית היא שהמפעל צריך לקיים תנאים מסוימים לתקופה מסוימת.
היו"ר רוברט אילטוב
הרי הוא זכאי לכסף הזה, כי הוא קיים את התנאים.
נועם שטרן
לא, כי הוא צריך לעבוד לתקופה מסוימת – עד תום חמש או שבע שנים, איני זוכר כרגע.
היו"ר רוברט אילטוב
הוא מדבר על 7 מיליון, על כסף שהם יכולים להעביר מחר.
ערן חיימוביץ
ה-7 מיליון אושרו. התנאי המשפטי שהיה צריך זה מספר עובדים בשנת פעילות 2014.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
איך הוא יכול לומר כמה עובדים יהיו לו אז, אם הוא לקראת סגירת מפעל?
אסף גרינוולד
ה-7 מיליון – 2010, ומרכז ההשקעות מחייב להפעיל את הציוד למשך שבע שנים כדי לקבל את המענקים. כמובן, יש מקרים יוצאים מהכלל, ואז אנחנו מסתכלים על זה ברזולוציה שונה.
היו"ר רוברט אילטוב
זה מקרה יוצא מהכלל. מה הפעולות שאתם מתכוונים לעשות ברמה אופרטיבית, כדי שהכסף הזה יעבור? אנחנו צריכים היום לקבל תשובות. אין זמן אחר. אני יכול לקיים ביום ראשון, ותיתן לי ביום ראשון תשובות, אז שוב – זה היום האחרון שאנחנו מקבלים תשובות, כי אנחנו חייבים לפעול אופרטיבית, כדי ליצור את המנגנון של המשקיע כדי להיכנס. למשקיע לא יהיה כדאי להיכנס כשהתנור כבוי. זה ברור לכל אחד. כשמדובר בהשקעה של עוד 20 אחוז מעלות המפעל, אף אחד לא ייכנס. בבקשה.
יואל חסון
יכול להיות שיש כאן מכשול, ויכול להיות שסוכות כאן זה סוג של מכשול מבחינה בירוקרטית, שהמערכות לא מסוגלות לנהל את עצמן, כלומר של המדינה, בתחום חול המועד.
היו"ר רוברט אילטוב
כשהממשלה רוצה, וכשאנחנו רוצים, אנחנו יכולים להעביר חוק בשלוש קריאות ביום אחד. אבל לא צריך פה חוק.
יואל חסון
אני לא עושה הנחות לממשלה, אבל עבדתי שם, ואני יודע איך זה עובד שם, ובחול המועד יש קושי לתפעל את המערכת. אני שואל את המנכ"ל, האם יש סיכוי שאת הדד-ליין של ה-15 בחודש, של התנור, אפשר לדחות ל-22 בחודש?
ערן חיימוביץ
אעשה כל מאמץ, להרחיק אותו כמה שיותר. הדד-ליין שאני מכיר, מבחינת אילוצי התזרים, הוא 15 בחודש. התזרים זה התנור. אם אין לי כסף להפעיל אותו, ואין לי כסף לקנות דלק, איני יכול להפעילו. כמובן, אעשה כל שביכולתי, כי זה בדמי, להרחיק את זה כמה שיותר.
עמיר פרץ
מי מוסמך להחריג את ה-7 מיליון?
ינון אלרועי
מינהלת מרכז השקעות – מרכז התמ"ת. זה שר התמ"ת ושר האוצר- - -
היו"ר רוברט אילטוב
ושליטה של האוצר.
עמיר פרץ
השאלה, אם הם מוסמכים בחוק להחריג?
היו"ר רוברט אילטוב
הוא אמר שיש להם דברים יוצאי דופן.
עמיר פרץ
אם כך, אדוני היושב-ראש, אני חושב שאתה צריך להוציא מכתב מייד לשרי האוצר והתמ"ת, שמכיוון שכולם הביעו רצון טוב, כולל הפקידים ממרכז ההשקעות, אתה פונה אליהם לעשות פעולה מיידית של החרגת 7 מיליון, עד שוועדת המשנה תביא הצעה כוללת. לדעתי, הם יכולים להיענות לך.
היו"ר רוברט אילטוב
נוציא מכתב.
נועם שטרן
בהנחה שהממשלה עושה את זה, יש להבין, עד מתי זה מאפשר למפעל לפעול?
היו"ר רוברט אילטוב
אנחנו נשמע את כולם, ואז נחליט. בבקשה, נתגז. מהם התהליכים של הבאת הגז למפעל?
רון חיימובסקי
חברת הכנסת ברקוביץ, שאלת אם יהיה גז. למפעל פניציה, שאתו אנחנו מסונכרנים בימים האחרונים, יהיה גז באפריל 2014 מהצינור הראשי, ולפי מה שנמסר לנו מחברת סופר גז, שהיא החברה הפרטית שעובדת מול פניציה, בספטמבר 2013. הבעיה האנרגטית אינה הבעיה. יהיה הגז. בגלל התערבות של הוועדה הזאת והיושב-ראש שלה וכיפת הברזל הכלכלית והחברתית וכל מה שהיה, יצאנו מפה, הלכנו לישיבות שהתמשכו בערב החג. היתה הבוקר ב-09:00 ישיבה של שר האנרגיה והמים, שהורה לנו להביא גז לפניציה. איך – הוא אמר שזה לא מעניין אותי, זאת בעיה שלכם. לכן אנחנו עושים את זה.
יואל חסון
מה היתה משמעות הצהרת השר, הצהרה שנתנה תחושה שאין בעיה יותר?
רון חיימובסקי
ההצהרה היתה: יש תקנה שאומרת שמפעלים מרוחקים צריכים להשתתף בעלות הצינור, והמשמעות לפניציה היתה 20 מיליון שקל השתתפות. זה לא קיים לגבי פניציה, זה ירד. כשהלכנו לחוזה, בלי זה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
ככה עובדים.
רון חיימובסקי
בלי 20 מיליון.

בנוסף, תחתמו אתנו על ההסכם – מי רשאי לחתום, מי לא – גם זה השר אמר: אל תבלבלו לי את המוח. שמישהו יחתום על ההסכם, ואתה רוני יוצא לעבודה, ומזמין את כל הדברים שצריכים. גם זאת הוראה שניתנה לנו הבוקר, ואנחנו עושים את זה. כך שלשאלת האנרגיה, אין שאלה, כי יהיה גז.

הלו"ז, בהנחה שזה ייחתם עד 10 באוקטובר, כי אני מתאר לעצמי שהנאמן ירצה לראות את ההסכם – אגב, לא המצאנו הסכם. ההסכם הזה הוא הסכם שהמדינה מכריחה לחתום, וחתמו עליו עשרות לקוחות. זה לא הסכם חדש.
ערן חיימוביץ
מלבד ה-20 מיליון. בהסכמים הקודמים לא היה 20 מיליון.
עמיר פרץ
למה אתה מזכיר?
רון חיימובסקי
נושא ה-CNG לא היה קיים ואינו קיים במדינת ישראל, אבל שמענו הצהרה מרשות הגז לגבי חברה שהשקיעה כבר ומשקיעה שלוש שנים, ואייל חנקין וסופרגז, שהוא המנכ"ל שלהם, אומר לערן: בספטמבר אני מביא לך גז דחוס. זה אומר שהוא יקבל גז מאתנו, מהתחנה הקיימת לתוך משהו שדוחס את זה, מ-70 בר מעלה את זה ל-250, ואחרי זה במפעל. הוא עובד על זה, הוא עושה הכול, ואנחנו צריכים רק לא להפריע. אם אנחנו לא נפריע, בספטמבר יהיה גז דחוס למפעל פניציה.

השאלה היחידה שנשאלת זה האם עד אז הם יכולים לחיות? לפחות ממה שדיברנו, אם יש 7 מיליון שקל, יש פה עוד חודשיים, כלומר מ-14 באוקטובר – עד 14 בדצמבר הם יביאו משקיע. אני נפגשתי עם משקיע פוטנציאלי בניו-יורק, עם אחד המשקיעים שלהם בניו-יורק, שאמר לי: תביא התחייבות של הממשלה שלך, ופניציה זה עסק טוב. צריך 7 מיליון שקל. אם יש אפשרות לעשות את זה – ערן, אתה צריך לומר את זה, יחד עם הכונס. זה פותר לך את הבעיות לחודשיים, ובהם הם יעשו מספיק צעקות. יהיה פה עסק.
היו"ר רוברט אילטוב
בבקשה, איך אתם רואים את הדברים, ואיך להביא את המשקיע?
אודי גינדס
הנחת העבודה שלנו זה שאם נצליח לפתור את שני הרכיבים – CNG מ-1 בספטמבר 2013 וגז בהולכה מ-1 באפריל 2012 – וסיוע במימון ביניים בגין התקופה שעד אז, נצליח למצוא משקיע. 7 מיליון שקל, לצערי, לא מספיקים שלנו להחזיק חודשיים אלא זמן הרבה יותר קצר, לכן זה מאפשר לנו לדחות במשהו את קבלת ההחלטה, אבל ההוצאות של החברה הן בסדר גודל של 30 מיליון שקל בחודש. 7 מיליון שקל זה חלק יחסי.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אבל זה לא מה שאמר המנכ"ל. המנכ"ל אמר: מיליון דולר נותן לי חודש, נכון?
קריאה
גם לפי החשבון הזה, 5 מיליון שקל כפול 2 זה 10 מיליון שקל, אם רוצים לקחת חודשיים.
היו"ר רוברט אילטוב
למה, אין לכם הכנסות למפעל?
קריאה
בטח שיש הכנסות.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אז אתה צריך חודש וחצי. כי אתה נורא מתפלא.
אודי גינדס
ההנחה שלנו, שאם נצליח לפתור את הבעיה של הסיוע הממשלתי בשני הפרמטרים – האנרגטי והכסף – נצליח למצוא משקיע. בזה אני עונה לינון. יהיה לנו משקיע, אם אנחנו נדע להביא לו סל מלא. התקדמנו מאוד בצד של סופרגז ובצד של נתגז, ואני מקווה שנוכל להביא את זה לפסים מעשיים, ולגמור את הפער בינינו, ובנת עובדים על זה יום ולילה.

יש לנו, נדמה לי, שני פערים: אחד זה המימון שנצטרך לסייע למפעל להגיע עד המועד שבו תהיה הולכה בגז, והדבר השני זה מה קורה אם מסיבות רגולטוריות או אחרות לא יהיה לנו CNG ב-1 בספטמבר או לא יהיה לנו, או יהיה פיגור, בחיבור של נתגז. נדמה לי שאלה שני הפערים, ושמשקיע ירצה לקבל עליהם תשובה, כי לגבי הבטחות וכו', יש סל של אכזבות לצדן. עלינו לתת לו ביטחון, שהוא יכול להשקיע את הכסף, ולהיות בטוח שאכן יפגוש את הגז במועדים שאנחנו מדברים עליהם.
היו"ר רוברט אילטוב
אבל שמענו פה, מצד שני, את נציגי הממשלה. הם אומרים: אנחנו מוכנים להביא 7 מיליון שקל, אבל אין לנו ודאות, שהמפעל הזה יתקיים. כלומר אנחנו צריכים למצוא מנגנון שיעשה פה סדר. ממה ששמעתי ממך, איני רואה מנגנון שעושה סדר. עם הדברים האלה אי-אפשר להביא משקיע. כשאתה אומר: איני יודע לחיות עם 7 מיליון שקלים, שזה מאריך, לפי מה שנאמר לנו פה, בכחודשיים לפחות, שעד אז אפשר להקים את הקרן או לסיים את פעילות הקמתה, ולהזרים כסף נוסף, אז איני יודע איך לעזור לך. אם אתה אומר לי: אני יכול היום לדרוש שאתם לא תישנו יום ולא לילה – תעבירו את הכסף, אבל אם אתה לא אומר לי שאתה יכול להבטיח את הפעילות כדי שתהיה להם ההזדמנות להזרים עוד כסף או למצוא פתרונות נוספים, כי אין אפשרות אחרת. יש חגים, יש תנור שצריך להפסיק לחיות בתאריך מסוים. אם אתה לא יודע למי שיושב פה ומקבל החלטות, להעביר לך כסף, אנחנו לא יודעים איך לעזור לך.
אודי גינדס
בצד שלנו חד-משמעי, אם יהיה לנו מימון הביניים הזה, נוכל לקבל זמן נוסף, ונוכל לתת את הזמן הנוסף הנדרש להתארגנות. מבחינת משקיע, אני לא צריך להראות לו שיש לי בקופה הכסף; מספיק לי לומר לו: בפברואר תוקם הקרן, וממה נקבל X. משקיע מהסוג שאני מביא הוא חסון מספיק כדי לגשר על התקופה הזאת. הוא צריך ודאות; הוא לא חייב את הכסף מחר בבוקר. כלומר אם לצורך העניין המקור הכספי הוא הקרן למפעלים במצוקה, והיא תהיה מוכנה ב-1 במרס או ב-1 בפברואר או ב-1 באפריל, מספיק לי כלפי המשקיע שאגיד לו: ב-1 במרס תקבל סיוע X. זה יספיק לי כדי להכניס משקיע ב-30 הימים הבאים.
היו"ר רוברט אילטוב
עכשיו יש לנו המסגרת, ואנחנו חוזרים לשני דברים חשובים: אחד, העברת הכסף, לפי כל מה שאמרתם, מגיע להם 7 מיליון שקל. חוץ מזה שיש לכם אי-ודאות, אם המפעל הזה יתקיים או לא. זאת בעיה משפטית שניתן לפתור אותה, כפי שנאמר על-ידי נציג של מרכז ההשקעות.
אסף גרינוולד
אני לא מתחייב שאפשר לפתור את הבעיה המשפטית. יש נציגים של המחלקה המשפטית, שבוחנים את החלטות המינהלה.
היו"ר רוברט אילטוב
אני יוצאת מנקודת הנחה שיש רוח חיובית לפתרון הבעיה.
יואל חסון
אני לא יוצא מנקודת הנחה כזאת, כי אני רואה פה את אנשי הפקידות מדברים כאילו זה יום רגיל, כאילו אין זה עת חירום. בעיניי, זו בעיה קריטית ודחופה. אני קצת לחוץ מהאווירה הרגועה שיש פה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
לא, יש פה ניסיון של כל אחד מהם לקבל ערבות.
היו"ר רוברט אילטוב
חבר הכנסת חסון, האם התכנסנו פה בשעה כזאת, אחרי הדיונים שהיו פה, ונוכחות חברי הכנסת אפילו רבה יותר מוועדות אחרות מלאות, בוועדת משנה- - -
יואל חסון
אנחנו מתנהגים בסדר.
היו"ר רוברט אילטוב
וכך אני חש גם מתשובות. אני חושב שהם באו לפה כדי לפתור את הבעיה.
יואל חסון
עניין הקצב הוא קריטי, ויש פה תחושה שהקצב פה הוא שגרתי.
היו"ר רוברט אילטוב
הבהרתי בצורה ברורה לנציגי הממשלה, שהקצב הוא לא שגרתי פה, והוא צריך להיות מהיר ותכליתי, כפי ששר התשתיות ביצע. אני מצפה גם משרים אחרים להתערבות אישית בנושא הזה. בתום הישיבה נפנה מכתב משותף של חברי ועדת המשנה לשרים, ונדרוש, כדי שהדברים הללו יתבצעו באופן חיובי. כסף ניתן להעביר. ניתן לתת את הסיכוי למפעל גם כלכלית, גם פוליטית-ציונית. אני לא חושב שתהיה פה בעיה, כי הכסף הזה מגיע למפעל. אם לא נייצר את האפשרות הזו, שלמפעל יהיה אופק, והכסף יכול ליצור אופק זה, כמובן, המפעל לא ימצא משקיע, ולא יהיה פתרון, אבל זה תלוי בממשלה. הממשלה פה נבחנת, על ההתחלה הזאת של 7 מיליון שקלים בשלב הראשון, ואחר כך, עם הקמת הקרן, מינוף התקציב לפתרון הבעיה.
ערן חיימוביץ
ההשקעה בוצעה בסוף 2009, תחילת 2010. בגין ההשקעה הזאת אנחנו מדברים על המענק ממרכז ההשקעות שמגיע לנו.
היו"ר רוברט אילטוב
לכן יש יוצאי דופן, וזה המקרה הזה. אפילו לא צריך חקיקה פה – יש לכם המסלול.
נועם שטרן
אבל צריך גם התחייבות מצד המפעל – עד מתי הוא ממשיך לפעול.
עמיר פרץ
איך הוא יכול להתחייב?
נועם שטרן
אם נותנים לו 7 מיליון שקל- - -
היו"ר רוברט אילטוב
הוא יכול לתת לך התחייבות רק בתנאי אחד: שאתה אומר שתוך שבועות ספורים אתה מקים את הקרן – אתה עם המשרדים האחרים- - -
עמיר פרץ
מה שהוא דורש זה לגיטימי, הוא אומר: הוא רוצה התחייבות לחודש וחצי.
היו"ר רוברט אילטוב
זה לגיטימי מאוד.
אודי גינדס
אילו יכולנו לסגור את סל הסיוע הזה בתוך עשרה ימים, הייתי אומר לו: תעביר את הכסף רק כשייכנס משקיע. בעשרה ימים נסגור את החבילה, וגם אביא משקיע, ונביא את הכסף במקשה אחת.
היו"ר רוברט אילטוב
האם אתה יכול להתחייב שבחודש וחצי הקרובים אתה ממשיך להפעיל את התנור ואת המפעל כדי להביא את המשקיע? בכסף שהוא מעביר לך.
רון חיימובסקי
לא חודש וחצי; חודש וחצי מ-14 באוקטובר.
היו"ר רוברט אילטוב
מ-15 בחודש. ברגע שהוא התחיל להתמקח, אני מבין שהוא יכול לפתור את הבעיה.
עמיר פרץ
אם אתה מקבל 7 מיליון, האם אתה מתחייב שעד 1 בדצמבר המפעל עובד?
ערן חיימוביץ
אני אומר בשמו – הוא לא יכול להתחייב.
היו"ר רוברט אילטוב
תן לו. בבקשה, אדוני.
אודי גינדס
עקרונית נשמע לי שכן. אני צריך, כמובן, לעשות תזרים מזומנים ולבדוק את עצמי לעומק יותר, אבל אני מניח שנוכל לקבל את הזמן הזה.

למעשה הקושי שאתם מנסים להתגבר עליו רק נובע מכך שיש לנו שבוע של הפסקה בעבודה, כי אילו יכולנו להיכנס למצב חירום, ולסגור את הדברים בתוך שבוע-עשרה ימים, לא הייתי נדרש ל-7 מיליון האלה, ונכנס לחריג הזה; הייתי אומר: נסגור, תוך עשרה ימים אכניס גם את המשקיע, גם ניכנס, ואז אנחנו יודעים שיש לנו המשכיות. הצורך במימון ביניים הוא לקנות זמן כדי להתגבר על שבוע, שיש בו חגים וכו'.
אסף גרינוולד
אני יכול להראות לך – אנחנו מנהלים את התזרים על בסיס יומי. כל יום אנחנו מעדכנים אותו. כשחברה עובדת, יש לה תקבולים, וזה לא דבר צפוי. אם מישהו יחליט לשלם לי את חובו, מישהו שיש לו חוב כלפי של 5 מיליון שקל, ומחר הוא לא מכניס לי אותו, כי הוא פשט את הרגל, אני יכול לצפות את זה? אני מבוסס על תקבולים. אני יודע היטב לצפות את הוצאותיי אבל לא את הכנסותיי.
היו"ר רוברט אילטוב
כבוד המנכ"ל, אתה נותן לנו דברים חריגים מאוד.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
יכול להיות לקוח במצב קשה, שפתאום מחליט שהוא לא רוצה לשלם לו.
אסף גרינוולד
כל יום יש עסקאות מזומן, עסקאות לא מזומן, ימי אשראי, ויש כמה שאני גובה. אני יכול להגיד לכם כמה אני יכול להוציא. מה נכנס לקופה כל יום – איני יודע.
אודי גינדס
כדי להרגיש נוח עם המספרים הייתי אומר ש-30 יום, עד אמצע נובמבר, אם יהיו לנו ה-7 מיליון שקל מיידית, נדע להרוויח את הזמן. קשה ומסוכן לחברה במצב הזה לקחת התחייבויות שהן על הקצה.
היו"ר רוברט אילטוב
היתה פה הצעה של חבר הכנסת עמיר פרץ, שאתם תבקשו הלוואה מהבנקים בסך של כמיליון דולר כדי להמשיך את הפעילות. זה בא בחשבון, כדי להאריך את הסיכוי של המפעל? עקרונית, אתם יכולים לגייס את הכסף הזה מהבנקים, ואם זה בתוספת ל-7 מיליון, בטח אתה מקבל עוד זמן, אבל גם אם לא.
אודי גינדס
בסדר גודל של המפעל הזה מיליון דולר זה לא סכום מהותי. זה יכול לתת עוד פרק זמן מסוים, אבל זה חסר משמעות בסדר הגודל שלו.
היו"ר רוברט אילטוב
נאמר שהמדינה מעבירה לך 7 מיליון שקלים. אתה יכול להוסיף עוד הלוואה של מיליון דולר, או לבקש אחת כזאת? שהמדינה תראה נכונות מצד המפעל להמשיך להתקיים.
אודי גינדס
אין במפעל מי שייקח את ההלוואה. אנחנו יכולים לפנות לבנקים. לגבי השאלה, אם יש לבנקים במצב של המפעל תמריץ לתת את הכסף – כלכלית אין להם תמריץ לתת הלוואה.
היו"ר רוברט אילטוב
כשהמדינה אומרת: אני מוכנה לתת 7 מיליון שקלים עכשיו, 12 מיליון אולי בעתיד, מה שמגיע למפעל, כפי שדיברנו בוועדה הקודמת, ועוד קרן לסיוע, תצטרף, האם אתם הולכים לבנק לקבל כסף נוסף כדי להאריך את התקופה ולמצוא את המשקיע?
אודי גינדס
הכיוון שלנו הוא לא להגדיל את כמות ההלוואות של החברה. גם ככה הנטל על כתפיה הוא כבד; הכוונה היא ליצור ליד סיוע המדינה, להכניס משקיע שיזרים הון לחברה ולא שייקח הלוואות נוספות, כדי לחזק אותה. אם נעמיס על העגלה הזאת עוד ועוד הלוואות, היא לא תחזיק מעמד לאורך זמן. כלומר אין לנו כוונה לבקש עוד הלוואות, לקבל עוד מימונים ועוד אשראים, להפך – הכוונה שלנו היא לקבל מימון מצד אחד, מהיד של המדינה, סיוע, ומצד שני, לדרוש מהמשקיע שיזרים כסף פנימה. אנחנו רוצים בהצלחה של המשקיע, רוצים את החברה הזאת קלה ולא כבדה לעתיד.
היו"ר רוברט אילטוב
יש לכם על הכוונת משקיעים?
אודי גינדס
כן. המפעל הוא מפעל נהדר בזכות האנשים האלה. זו תעשייה יפהפייה. הקושי היחיד שלנו זה נושא האנרגיה, שקיבל כעת תאוצה, ואני מקווה שיבוא לפתרון, והאמון של משקיעים ביכולתנו לעמוד בהבטחה הזאת.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אני חושבת שמה שקורה במפעל יהיה מאוד תלוי בכמה המשקיעים או אלה שחייבים את הכסף למפעל, יודעים כמה מחויבות של המדינה יש לא לסגור את המפעל הזה בשום אופן. ברגע שתהיה תחושת אי-ודאות, אלה שחייבים את הכסף, או אותו תזרים מזומנים, שהם לא יכולים להסתמך עליו, יכולים להרגיש שעוד מעט המפעל נסגר גם ככה, אז לא אחזיר לו את החוב שלי של 7 או 5 מיליון וכו', לכן אחד הדברים החשובים זה כמה אנחנו ככנסת, ממשלה, מחויבים לעמוד מאחורי זה.
היו"ר רוברט אילטוב
יש לי שאלה לנציג האוצר. בישיבות שקיימתם היום – אני מבין, כי לא היה סיכוי לעשותן לפני כן – מי נכח בישיבות, ומי מסנכרן את הישיבות האלה עם הגורמים האחרים שהם משרד האנרגיה, משרד התמ"ת? יש סנכרון של הפעילות? איך אתם פועלים?
נועם שטרן
אנחנו כל הזמן פועלים יחד עם משרד התמ"ת וגם עם רשות הגז הטבעי; זה שבועות אחורה ולא רק היום. זה נושא שגם התקיימו בו ישיבות עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה. כל הגורמים עובדים יחד.
היו"ר רוברט אילטוב
מתי יהיה לכם מתווה בידיים כדי שמרכז ההשקעות יוכלו לומר: יש פה מצב, שאנחנו יכולים להחריג ולהעביר כסף?
נועם שטרן
זאת שאלה שמרכז ההשקעות צריך לענות עליה, זה בידיו.
היו"ר רוברט אילטוב
בלי האוצר הוא יכול לעשות את זה?
נועם שטרן
כן.
אסף גרינוולד
ה-7 מיליון זה עניין של מספרים.
היו"ר רוברט אילטוב
שמענו את זה שלוש פעמים בהסתייגות, שזה תלוי ב-א', ב', ג'. אתה יכול להעביר כסף בלי התערבות של משרד האוצר, תוך ימים ספורים?
ינון אלרועי
מינהלת מרכז ההשקעות היא הגוף שאחראי על קבלת החלטות כאלה. המינהלת הזאת מורכבת מנציגים רבים – בכללם משרד התמ"ת, משרד האוצר, משרד ראש הממשלה, נציגי ציבור. אני חושב שיהיה לא אחראי- - -
היו"ר רוברט אילטוב
מתי אתם מקיימים את הישיבה הזאת?
ינון אלרועי
אני לא יודע לומר את הלוח, אבל מאחר שכולם רתומים פה לעניין הזה, אני מעריך שבשבוע של 10 בחודש, שבו מסתיים החג, יעמוד על השולחן מתווה, לכל המאוחר.
היו"ר רוברט אילטוב
מאוחר מדי. אנחנו צריכים להתחיל את זה לפני חול המועד, וההחלטה צריכה להתקבל לפני חול המועד, וההעברה צריכה להיות בחול המועד; אחרת אין להם ודאות.
ינון אלרועי
אדוני יכול לפנות לשרי התמ"ת והאוצר.
היו"ר רוברט אילטוב
גם אדוני יכול לפנות אליהם.
ינון אלרועי
אני אעשה את שלי, אבל אמרתם שאתם רוצים לעשות משהו, ואני לא אעצור בעדכם.
היו"ר רוברט אילטוב
נעשה, כמובן. בבקשה.
רון חיימובסקי
כל מה שאנחנו רוצים לעשות פה זה שתהיה ודאות, שאחד משלושת המשקיעים, ואולי יותר, יקבלו ודאות, ששווה להם להיכנס לבדיקת נאותות במפעל. אולי יושב-ראש הוועדה מוכן לבוא לכונס, לומר לו: אני גם מוכן להיכנס עם המשקיעים, ולומר להם אילו מאמצים אנחנו עושים כמדינת ישראל. אני חושב שמשקיע אמתי, כשהם יראו שיושב-ראש ועדה נפגש אתם, ואומר: אלה הדברים שעשינו – אני חושב שהם יקבלו רוח גבית חזקה, להיכנס. הם מראים את ההתחייבות מ-2010, שלא היתה בדיוק רלוונטית, אני חושב, לעניין הספציפי הזה, אבל לא ניכנס לזה. נכון לכרגע, כמות העבודה של ישיבה אחת בוועדת הכספים וגם מה שיושב-ראש הוועדה הזאת ותת-הוועדות עושה – יש פה כוונה אמתית של הממשלה, לא לסגור את המפעל הזה. המשקיעים צריכים לשמוע את זה, ואם ישמעו את זה מהריבון עצמו, אני חושב שתקבל הרבה עזרה בעניין הזה. אנחנו רק צריכים להביא אותם לחתום על - - - ואז כל מה שאנחנו מדברים פה, ייפתח מחדש – הם יבואו אליי למשא ומתן, יבואו אליו למשא ומתן, ערן יבוא למשא ומתן, כי משקיע כבר יגיד: זה לא רק כונס, זה לא עורך הדין ורואה החשבון אתו; עכשיו אני הקונה החדש, אז אנחנו יכולים לעזור לו.

כפי שביקשתם, נפגשתי אתו בניו-יורק, הצגתי לו את זה, וגם הוא אמר לי: התחייבות שלך זה לא מספיק – אני רוצה התחייבות של הממשלה.
היו"ר רוברט אילטוב
אני לא ממשלה, ואין לי היכולת הזאת. אנחנו כנסת, הריבון, ואנחנו מחוקקים. אנחנו יכולים לבדוק את פעולות הממשלה, אבל לא יכולים להחליפה.
ערן חיימוביץ
אני רק רוצה לחדד – כל המשקיעים עשו בדיקת נאותות, ומי שעדיין נשאר אתנו, באמת מעוניין. המוקש זה עד כמה הוא מסתכן, ואיך הוא יכול לגדר את הסיכון שלו.
רון חיימובסקי
איזה סיכון? ערן, הכול תלוי בכם. הכונס צריך עכשיו לומר: המפעל הזה יישאר פתוח עד 30 בנובמבר, הוא אמר, או מה שלא יהיה. ברגע שיגיד את זה, יש לכם זמן לעבוד ולהביא את המשקיע, כי אנחנו לא נהיה הבעיה.
היו"ר רוברט אילטוב
בבקשה.
גבריאל פיצ'י דובינר
מצד אחד, מפתיע ומחמם את הלב, שיש פה רצון אמתי של הכנסת לפתור את הבעיה מקיר מקיר – אופוזיציה וקואליציה – כולם בעד. מצד שני, אני שומע גם את כל הגורמים המקצועיים, שרוצים לעזור. מצד שלישי, אני שומע מהמנכ"ל, שיש משקיעים שעדיין מעוניינים שהמפעל יפעל. אך לצערי – אני מבין שזה לא רצון של אף אחד, אבל ככה זה יוצא – יש מין התעללות לא מכוונת של העובדים ושל כל מי שמעורב בעניין הזה ביום-יומי. האנשים האלה כבר לא חיים, תסלחו לי. אני יודע שאתם רוצים לעשות הכול, אבל הגיע הזמן, ואמרתי את זה בישיבה הקודמת, שראש הממשלה ושר האוצר ייקחו את המושכות, יגידו: המפעל הזה לא ייסגר, נפתור את הבעיה – שייצאו בהכרזה כזאת, ואז אני חושב שהמשקיעים יבואו, ותהיה גם יותר מוכנות של הבנקים, לעזור להם למשוך את הזמן. אם לא, נישאר עם הרצון הטוב. זאת פעם ראשונה שאני רואה שיש בכנסת כזאת הסכמה, ואני מוריד את הכובע בפניכם. אבל מישהו צריך להעיר את תשומת לבה של הממשלה.

ואגב, יש גם בחירות. קופונים – שיהיו קופונים, אבל הוצאות.
היו"ר רוברט אילטוב
אם אתה מכניס את זה למסלול הזה, זה בטוח כישלון.

אנחנו הקמנו את ועדת המשנה כדי להגיע לפתרונות. אני לא רוצה להיכנס לנושא הבחירות – זה לא רלוונטי.

נציג מרכז ההשקעות, מי קובע את לו"ז הישיבה של מרכז ההשקעות?
אסף גרינוולד
מנהל מרכז ההשקעות.
היו"ר רוברט אילטוב
תעביר לו בבקשה מסר, שיעביר לנו ביום ראשון תאריך הקרוב ביותר לכינוס הישיבה הזאת.

אנחנו רוצים להיות מעשיים כמה שיותר מהר. חבל למשוך. נפנה בכתב לשרים הרלוונטיים. אני רואה פה מתווה שלדעתי, ניתן למצוא ולתת את האופק הכלכלי למשקיעים. המתווה הוא, להערכתי, בגדול – העברת הכספים שמגיעים, ה-7 מיליון, שזה ייתן למפעל אורך זמן נוסף של חודש וחצי-חודשיים. המהלך השני הוא כניסת קרן הסיוע לפעולה. גם שם יש לחשב את הכספים ואת מה שצריך, ואז יש גישור. כמובן, יש הסיפור של הגז הטבעי, CNG, שצריך להגיע. לכן יש מתווה שאתו אפשר להתחיל לעבוד. אני פונה אליכם, לבחון את הדברים בחיוב, כי כולם רוצים למצוא את הפתרון. אכן הכסף הזה הושקע על-ידי המשקיעים, ולכם הסמכות לתת לו את הפטורים המתאימים. אני חושב שזה בדיוק המקום שבו אתם צריכים להפעיל את הסמכות הזאת. אנחנו, כמובן, נפעיל – ביום ראשון אני מבקש מכם להעביר לי תאריך לקיום. אני מבקש מכם לעשות זאת לפני החג, כדי שבחג, אם ניתן יהיה, כפי שאמרת, כמה ימים, להעביר את הכסף הראשוני, ואנחנו בהקדם נקיים ישיבה נוספת, לראות איך הדברים זזים.
כרמל שאמה-הכהן
אדוני היושב-ראש, שוחחתי עם מנהל מרכז ההשקעות, והוא אמר שככל שזה מצריך ישיבה דחופה, למרות התקנון, שמצריך שם הודעה של שבוע מראש, אם יעדכנו אותו שזה מה שחסר, מועד לישיבה, וכל השאר מסודר, הישיבה תכונס מייד – הוא יוציא אפילו היום, מחר, מתי שצריך, ומייד ביום הראשון לאחר חול המועד- - -
היו"ר רוברט אילטוב
אני חושב שבשם הוועדה נוציא לו מכתב, שלא ניתן לדחות את זה עד החג, וכמובן, בחג אנחנו לא רוצים שעובדי מדינה יבואו, אבל לפני החג ניתן לכנס את הישיבה, ולעשות את הדברים, ובחג אפשר להעביר את התשלום הראשוני כדי לתת את האפשרות להביא משקיע. העברת הכסף הזו זה גם נכונות של המדינה להמשיך לקיים את המפעל הזה באזור חבל חשוב למדינת ישראל, בפריפריה. אני חושב שכולם פה מסכימים על כך. נפנה בכתב לכל הגורמים בשם הוועדה.
תודה לכולם. אני מקווה שאחרי החג נכנס את הוועדה פעם נוספת. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 17:20.>

קוד המקור של הנתונים